abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:43:10 #251
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35130790
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:47 schreef SEMTEX het volgende:
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Ik behoedzaam voor luchtbellen die aan de film blijven kleven en dan kan daar geen ontwikkelaar komen, en dan kan je vlekjes of iets dergelijks op je film krijgen.
quote:
Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
[afbeelding]
Da's alleen toch voor film en niet voor de afdruk? Ik had het specifiek over de afdruk; voor film gebruik ik ook een whetting agent
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 26 februari 2006 @ 23:19:43 #252
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_35528919
MUK heeft zojuist zijn eerste doka geïnstalleerd

(ja ik heb veel te veel tijd en geen leven)
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
pi_35540540
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_35540573
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Wat heb je allemaal over
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 27 februari 2006 @ 14:25:12 #255
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35541657
ja precies, wat heb je over?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 27 februari 2006 @ 14:51:29 #256
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35542411
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_35556550
quote:
Op maandag 27 februari 2006 14:51 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
Als ik weet wat ik precies over heb zal ik het daar posten.
pi_41187860
Hmm...
Too old to Trick or Treat, too young to die
pi_45121490
Ik ben van plan om mijn doka weer op te zetten, maar dit keer beter dan de vorige keer. Toen ben ik een uur in het donker aan het klooien geweest zonder dat ik met een goed gevoel het licht weer aan deed. En dat kwam niet alleen door het tegenvallende resultaat, maar vooral door de knallende hoofdpijn van de chemicaliën. Vervolgend heb ik de doka de kast ingepleurt.

Ik wil dus een soort afzuigkap maken ofzo. Heeft iemand hier verstand van, of zelf gemaakt? Tips? Een kennis had het over een ventilatierooster in de deur, maar dat lijkt me onvoldoende.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:56:24 #260
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_45121748
gasmasker

En anders je bakken ff bedekken met een soort van ehm...deksel.
Als je alles afzuigt verdampt er nog meer van je mooie chemikalien.

Mijn doka is mijn badkamer.

Ventielatierooster in de deur... krijg je lichtlekkage denk ik.
pi_45122160
quote:
Op zondag 7 januari 2007 20:56 schreef Shark.Bait het volgende:
gasmasker

En anders je bakken ff bedekken met een soort van ehm...deksel.
Als je alles afzuigt verdampt er nog meer van je mooie chemikalien.

Mijn doka is mijn badkamer.

Ventielatierooster in de deur... krijg je lichtlekkage denk ik.
Jij nooit hoofdpijn dan? En die kennis zei dat als je de ventilatierooster met de openingen naar beneden laat wijzen heb je geen lichtlekkage. Een deksel is wel een goed plan. Ik had toen ook wel drie grote bakken vol met chemicaliën bedenk ik me nu.
  zondag 7 januari 2007 @ 21:11:17 #262
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_45122412
quote:
Op zondag 7 januari 2007 21:05 schreef martinlutherking het volgende:
Jij nooit hoofdpijn dan? En die kennis zei dat als je de ventilatierooster met de openingen naar beneden laat wijzen heb je geen lichtlekkage. Een deksel is wel een goed plan. Ik had toen ook wel drie grote bakken vol met chemicaliën bedenk ik me nu.
Zo vaak doka ik niet. maar dan nog kort doka-en, tussentijds ff deur open-als ik negatieven uitzoek, bakken bedekken. En een ventilatortje aan.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 20:07:50 #263
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_78071026
Perfect topic, dit!

Ik ben samen met iemand ook een doka begonnen, deels voor de lol, deels om binnenkort zwart/wit foto's te gaan ontwikkelen in het kader van een scoutingevenement.

Het was redelijk makkelijk om aan doka spullen te komen, goed advies is echter minder makkelijk te vinden. Na enig beginnend geklooi rezen er al snel vragen, hopelijk weet iemand deze te beantwoorden

- We gebruiken 3 typen films: Kodak Tri-X (400), Ilford Panf (50) en Agfa APX (100). Filmontwikkelaar is Adox APH 09. Op welke manier kunnen we de ontwikkeltijd uitrekenen, als we de film gaan ontwikkelen?

- Hoe belangrijk is temperatuur? Is 20-22 graden acceptabel tijdens het ontwikkelen van film, of moet het stabieler?

- Bij de chemicaliën zat een flesje Vlekkogeen. Is het aan te raden dit te gebruiken? Zowel voor film als papier?

- Ons fotohandboek zegt dat foto's een uur lang in het spoelbad moeten blijven. Echter lees ik hier en daar dat de tijd tussen spoelen en drogen juist kort moet zijn? Wie weet meer?

- We gebruiken ietwat verouderd PE fotopapier. Bij een aantal testprintjes bleken de randen niet helemaal goed ontwikkeld te worden. Komt dit doordat het papier oud is?

- Mag je een droogpers i.c.m. PE papier gebruiken? Ik hoor hier verschillende verhalen over.

- Bij gebrek aan een echte doka-lamp gebruiken we een ouderwetse rode lamp. Is het aan te raden bijv. een geel/groene te bemachtigen?

- Hoe lang moeten wij resp. stopbad en spoelwater gebruiken tijdens het ontwikkelen van film in een tank?

Alvast bedankt!
Ga doorrrrrr!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 16 februari 2010 @ 20:24:18 #264
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_78071845
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 20:07 schreef Ablaze het volgende:
Perfect topic, dit!

Ik ben samen met iemand ook een doka begonnen, deels voor de lol, deels om binnenkort zwart/wit foto's te gaan ontwikkelen in het kader van een scoutingevenement.

Het was redelijk makkelijk om aan doka spullen te komen, goed advies is echter minder makkelijk te vinden. Na enig beginnend geklooi rezen er al snel vragen, hopelijk weet iemand deze te beantwoorden

- We gebruiken 3 typen films: Kodak Tri-X (400), Ilford Panf (50) en Agfa APX (100). Filmontwikkelaar is Adox APH 09. Op welke manier kunnen we de ontwikkeltijd uitrekenen, als we de film gaan ontwikkelen?
Zit er een tabelletje bij Zo ja, die eerst maar eens volgen en eventueel later het proces finetunen
quote:
- Hoe belangrijk is temperatuur? Is 20-22 graden acceptabel tijdens het ontwikkelen van film, of moet het stabieler?
Probeer zeker in het begin de temperatuur zo goed mogelijk op 20o te houden. Ken je eenmaal je ontwikkelaar en hoe die op temperatuurverschillen reageert, dan kun je gaan afwijken, maar altijd wel de temperatuur tijdens het proces zo constant mogelijk houden.
quote:
- Bij de chemicaliën zat een flesje Vlekkogeen. Is het aan te raden dit te gebruiken? Zowel voor film als papier?
Hangt er vanaf wat je van plan bent. Sommige papierdrogers reageren desastreus op vloeimiddel. Uitproberen dus of het zonder kan. Wel gebruiken in het laatste spoelwater van je film, tenzij je dol bent op retoucheren.
quote:
- Ons fotohandboek zegt dat foto's een uur lang in het spoelbad moeten blijven. Echter lees ik hier en daar dat de tijd tussen spoelen en drogen juist kort moet zijn? Wie weet meer?
Dat uur geldt voor barytpapier waar chemie intrekt. PE/RC-papier spoel je af, dat gaat binnen een minuut onder stromend, niet al te koud water. Laat je PE/RC een uur zwemmen, dan laten de hoeken los.
quote:
- We gebruiken ietwat verouderd PE fotopapier. Bij een aantal testprintjes bleken de randen niet helemaal goed ontwikkeld te worden. Komt dit doordat het papier oud is?
Da's inderdaad een teken van veroudering. Soms wil het nog wel eens helpen wanneer je je ontwikkelaar iets sterker maakt.
quote:
- Mag je een droogpers i.c.m. PE papier gebruiken? Ik hoor hier verschillende verhalen over.
Nee, PE droog je met hetelucht of met infrarood. Goedkoopst maar bewerkelijkst is een haardrogert, het mooiste werkt een doorloopdroger, met wat zoeken voor afbraakprijzen te vinden
quote:
- Bij gebrek aan een echte doka-lamp gebruiken we een ouderwetse rode lamp. Is het aan te raden bijv. een geel/groene te bemachtigen?
Rood is veiliger. Beter om op zicht te werken is oranje dokalicht. Zoek eens op marktplaats of fleabay naar een Ilford SL-1 lamp. Peertje van 15W erin en je hebt veilig licht waarbij je de krant kunt lezen hoewel dat in de doka tijdverknoeien is
quote:
- Hoe lang moeten wij resp. stopbad en spoelwater gebruiken tijdens het ontwikkelen van film in een tank?

Alvast bedankt!
Stopbad ongeveer een halve minuut onder beweging. Fixeer is een ander verhaal, zoek daarvoor eens op het begrip clearingtime. In het kort komt het erop neer:
- Fixeer in de tank
- Klok starten
- Deksel eraf
Wanneer de film zijn matte aanzien kwijt is kijk je op de klok. De tijd die er dan op staat moet je film nog eens in het bad doorbrengen. Daarna spoelen.

enneh, suc7 ermee
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 17 februari 2010 @ 21:30:02 #265
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_78117292
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 20:24 schreef Ouwesok het volgende:
Bedankt voor je snelle reply! Dat had ik niet verwacht van een topic dat al twee jaar dood is

Het schijnt dat ik voor de desbetreffende ontwikkelaar, de tijden van R09 aan kan houden.
Ik zal eens op zoek gaan naar een infrarood droger....
Ga doorrrrrr!
  dinsdag 2 maart 2010 @ 20:11:03 #266
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_78650581
Ik heb inmiddels wat films ontwikkeld en ik kwam erachter dat mijn negatieven nogal licht zijn. Als ik ze gebruik om foto's mee te ontwikkelen zijn de foto's wat contrastloos, het is een en al grijs.
Deels is dat misschien te verklaren door het papier dat waarschijnlijk lekker oud is, maar de letters op de zijkant van de negatieven zijn ook lichter dan ze moeten zijn.

Heb ik de film te lang ontwikkeld? Ik gebruik APH 09 (vergelijkbaar met Rodinal) en APX 100, 11 min. op 1:50.
Ga doorrrrrr!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 maart 2010 @ 21:21:58 #267
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_78655076
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:11 schreef Ablaze het volgende:
Ik heb inmiddels wat films ontwikkeld en ik kwam erachter dat mijn negatieven nogal licht zijn. Als ik ze gebruik om foto's mee te ontwikkelen zijn de foto's wat contrastloos, het is een en al grijs.
Deels is dat misschien te verklaren door het papier dat waarschijnlijk lekker oud is, maar de letters op de zijkant van de negatieven zijn ook lichter dan ze moeten zijn.

Heb ik de film te lang ontwikkeld? Ik gebruik APH 09 (vergelijkbaar met Rodinal) en APX 100, 11 min. op 1:50.
Eerste : Hoe is het met de temperaturen gesteld en hoe meet je die
een elektronische thermometer kost tegenwoordig geen drol meer en biedt een enorme herhalingsnauwkeurigheid. De absolute nauwkeurigheid is niet absurd goed maar voldoende en afleesfouten zijn nagenoeg uitgesloten

Als je films te lang ontwikkeld zijn zouden ze teveel dekking en veel te veel contrast hebben. Mocht APH09 identiek aan Rodinal zijn, dan zou de tijd bij 1:50 moeten volstaan. Doe een volgende proef eens met 15 minuten (1:50), da's zo'n 25% meer. Gaat ie dan iets te gek, dan ga je terug naar de 13 minuten.
Mocht het slappe hap blijven, dan is het misschien zaak om eens naar de 1:25 om te schakelen (en dan beginnen 6 minuten, bij veel te slap 25% bijtellen). Mocht het met deze ontwikkelaar niet krachtiger worden dan moet je misschien uitkijken naar een ander sapje.
al ben ik op grond van ervaring van mening dat een ontwikkelaar van het Rodinaltype zo ongeveer alles kan ontwikkelen dat lichtgevoelig is

Hoe ontwikkel je je papier
Als je dat 'op zicht' doet, hou er dan rekening mee dat dokalicht, vooral geelgroen en rood, een vertekend beeld geeft, dingen zien er veel contrastrijker uit dan ze in werkelijkheid zijn. Leer daarom 'op de klok' te ontwikkelen en het resultaat bij gewoon licht te beoordelen.
Om te kijken wat je papier aan zwarting in huis heeft belicht je gewoon een velletje met wit licht (liefst een overdosis) en ontwikkelt het twee minuten (bij twintig graden), daarna gewoon fixeren, spoelen en drogen. Het papier moet nu zijn maximaal haalbare zwarting laten zien. Is dat inderdaad diep zwart, dan heb je daar dus niet een probleem en zijn je negatieven waarschijnlijk te zacht. Wordt zelfs met een overdosis wit licht je papier nog niet zwart dan kan je ontwikkelaar niet goed zijn of je papier is te oud.
Parallel daaraan kun je ook een vel papier zonder belichting twee minuten in de ontwikkelaar bewegen en daarna verder stoppen, fixeren en spoelen. Als referentie gooi je een vel van hetzelfde papier direct in de fixeer, laat een minuutje of anderhalf liggen, spoelt en droogt hem. Dit vel geeft het witste wit dat je papier kan halen.
Het ontwikkelde vel moet spierwit zijn en niet grijs, het mag idealiter niet afwijken van je referentievel. Is ie toch merkbaar grijzer dan heeft je papier nagenoeg zeker een ouderdomssluier.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:17:39 #268
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_78658923
Pinhole probeerseltje:

Ontwikkeld in 'n broodtrommel

Back on-topic dan maar
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 maart 2010 @ 23:14:04 #269
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_78662659
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:17 schreef kvdv het volgende:
Pinhole probeerseltje:
[ afbeelding ]

Ontwikkeld in 'n broodtrommel

Back on-topic dan maar
Da's nog eens een goeie toepassing voor een broodtrommel
aan de andere kant zou het best wel apart staan wanneer je op je werk komt met je brood in zo'n 4x5"-combiplantank.
  woensdag 3 maart 2010 @ 23:43:50 #270
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_78712102
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's nog eens een goeie toepassing voor een broodtrommel
aan de andere kant zou het best wel apart staan wanneer je op je werk komt met je brood in zo'n 4x5"-combiplantank.
Nja die combitrommels gaan snel kapot... en ze lekken vaak als een zeef.
Daarnaast is het natuurlijk vele malen *leuker* om met je klauwtjes 8 minuten lang een vlakfillempje heen en weer wiegen in je broodtommel.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 maart 2010 @ 01:52:52 #271
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_78716342
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:43 schreef kvdv het volgende:

[..]

Nja die combitrommels gaan snel kapot... en ze lekken vaak als een zeef.
Daarnaast is het natuurlijk vele malen *leuker* om met je klauwtjes 8 minuten lang een vlakfillempje heen en weer wiegen in je broodtommel.
Je moet een Combiplan dan ook niet op de kop houden. Gewoon gebruiken als standtank. Slijten ze niet van en lekken doen ze op die manier al helemaal niet.
Bij voorkeur heb je drie van die Combiplan tanks. Die vul je af met chemie naar keuze. Zes vlakfilms in het rackje en agiteren door het rackje even boven de vloeistof te tillen en weer te laten zakken, dat maakt werveling genoeg. Eventueel een vierde Combiplan gebruiken in combinatie met een spoelslang met luchtinjectie om je films in te spoelen.
en dus een vijfde als broodtrommel
  zondag 4 april 2010 @ 12:12:45 #272
61490 PoseidonVS
Wie ikke???
pi_79928338
Mocht er nog een iemand zijn die doka spullen zoekt... ik heb een complete doka staan waar ik niets meer mee doe. Echt alles zit er bij, temperatuurbad, harmonicaflessen thermometers, ontwikkelbakken, een vergroter, timers bekers, maar ook papier en chemicaliën.

Het is allemaal niet nieuw, maar om mee te proberen is het nog goed, er zitten zelfs nog bulk filmloaders bij en een nog dichte rol Illford film van 30 meter bij.

Ik moet het allemaal nog even uitzoeken en in dozen stoppen, maar als je serieus interesse hebt dan kunnen we wel wat afspreken.
  maandag 5 april 2010 @ 19:34:47 #273
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79976569
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:12 schreef PoseidonVS het volgende:
Mocht er nog een iemand zijn die doka spullen zoekt... ik heb een complete doka staan waar ik niets meer mee doe. Echt alles zit er bij, temperatuurbad, harmonicaflessen thermometers, ontwikkelbakken, een vergroter, timers bekers, maar ook papier en chemicaliën.

Het is allemaal niet nieuw, maar om mee te proberen is het nog goed, er zitten zelfs nog bulk filmloaders bij en een nog dichte rol Illford film van 30 meter bij.

Ik moet het allemaal nog even uitzoeken en in dozen stoppen, maar als je serieus interesse hebt dan kunnen we wel wat afspreken.
Ik heb wel interesse in een en ander, maar geen geld
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_80005740
Tja ik heb wel interesse hoeveel wil je ervoor hebben?
  woensdag 7 april 2010 @ 09:03:00 #275
61490 PoseidonVS
Wie ikke???
pi_80032095
Een doka brengt niet veel meer op. Als je alles in één keer komt halen ben ik blij met 25 euro.
Zoals gezegd moet ik het nog even inpakken, maar als je echt interesse hebt stuur me dan even een PM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')