Ik behoedzaam voor luchtbellen die aan de film blijven kleven en dan kan daar geen ontwikkelaar komen, en dan kan je vlekjes of iets dergelijks op je film krijgen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:47 schreef SEMTEX het volgende:
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Da's alleen toch voor film en niet voor de afdruk? Ik had het specifiek over de afdruk; voor film gebruik ik ook een whetting agentquote:Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
[afbeelding]
Wat heb je allemaal overquote:Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?quote:Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Als ik weet wat ik precies over heb zal ik het daar posten.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
Jij nooit hoofdpijn dan?quote:Op zondag 7 januari 2007 20:56 schreef Shark.Bait het volgende:
gasmasker
En anders je bakken ff bedekken met een soort van ehm...deksel.
Als je alles afzuigt verdampt er nog meer van je mooie chemikalien.
Mijn doka is mijn badkamer.
Ventielatierooster in de deur... krijg je lichtlekkage denk ik.
Zo vaak doka ik niet. maar dan nog kort doka-en, tussentijds ff deur open-als ik negatieven uitzoek, bakken bedekken. En een ventilatortje aan.quote:Op zondag 7 januari 2007 21:05 schreef martinlutherking het volgende:
Jij nooit hoofdpijn dan?En die kennis zei dat als je de ventilatierooster met de openingen naar beneden laat wijzen heb je geen lichtlekkage. Een deksel is wel een goed plan. Ik had toen ook wel drie grote bakken vol met chemicaliën bedenk ik me nu.
Zit er een tabelletje bijquote:Op dinsdag 16 februari 2010 20:07 schreef Ablaze het volgende:
Perfect topic, dit!
Ik ben samen met iemand ook een doka begonnen, deels voor de lol, deels om binnenkort zwart/wit foto's te gaan ontwikkelen in het kader van een scoutingevenement.
Het was redelijk makkelijk om aan doka spullen te komen, goed advies is echter minder makkelijk te vinden. Na enig beginnend geklooi rezen er al snel vragen, hopelijk weet iemand deze te beantwoorden
- We gebruiken 3 typen films: Kodak Tri-X (400), Ilford Panf (50) en Agfa APX (100). Filmontwikkelaar is Adox APH 09. Op welke manier kunnen we de ontwikkeltijd uitrekenen, als we de film gaan ontwikkelen?
Probeer zeker in het begin de temperatuur zo goed mogelijk op 20o te houden. Ken je eenmaal je ontwikkelaar en hoe die op temperatuurverschillen reageert, dan kun je gaan afwijken, maar altijd wel de temperatuur tijdens het proces zo constant mogelijk houden.quote:- Hoe belangrijk is temperatuur? Is 20-22 graden acceptabel tijdens het ontwikkelen van film, of moet het stabieler?
Hangt er vanaf wat je van plan bent. Sommige papierdrogers reageren desastreus op vloeimiddel. Uitproberen dus of het zonder kan. Wel gebruiken in het laatste spoelwater van je film, tenzij je dol bent op retoucheren.quote:- Bij de chemicaliën zat een flesje Vlekkogeen. Is het aan te raden dit te gebruiken? Zowel voor film als papier?
Dat uur geldt voor barytpapier waar chemie intrekt. PE/RC-papier spoel je af, dat gaat binnen een minuut onder stromend, niet al te koud water. Laat je PE/RC een uur zwemmen, dan laten de hoeken los.quote:- Ons fotohandboek zegt dat foto's een uur lang in het spoelbad moeten blijven. Echter lees ik hier en daar dat de tijd tussen spoelen en drogen juist kort moet zijn? Wie weet meer?
Da's inderdaad een teken van veroudering. Soms wil het nog wel eens helpen wanneer je je ontwikkelaar iets sterker maakt.quote:- We gebruiken ietwat verouderd PE fotopapier. Bij een aantal testprintjes bleken de randen niet helemaal goed ontwikkeld te worden. Komt dit doordat het papier oud is?
Nee, PE droog je met hetelucht of met infrarood. Goedkoopst maar bewerkelijkst is een haardrogert, het mooiste werkt een doorloopdroger, met wat zoeken voor afbraakprijzen te vindenquote:- Mag je een droogpers i.c.m. PE papier gebruiken? Ik hoor hier verschillende verhalen over.
Rood is veiliger. Beter om op zicht te werken is oranje dokalicht. Zoek eens op marktplaats of fleabay naar een Ilford SL-1 lamp. Peertje van 15W erin en je hebt veilig licht waarbij je de krant kunt lezen hoewel dat in de doka tijdverknoeien isquote:- Bij gebrek aan een echte doka-lamp gebruiken we een ouderwetse rode lamp. Is het aan te raden bijv. een geel/groene te bemachtigen?
Stopbad ongeveer een halve minuut onder beweging. Fixeer is een ander verhaal, zoek daarvoor eens op het begrip clearingtime. In het kort komt het erop neer:quote:- Hoe lang moeten wij resp. stopbad en spoelwater gebruiken tijdens het ontwikkelen van film in een tank?
Alvast bedankt!
Bedankt voor je snelle reply! Dat had ik niet verwacht van een topic dat al twee jaar dood isquote:Op dinsdag 16 februari 2010 20:24 schreef Ouwesok het volgende:
Eerste : Hoe is het met de temperaturen gesteld en hoe meet je diequote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:11 schreef Ablaze het volgende:
Ik heb inmiddels wat films ontwikkeld en ik kwam erachter dat mijn negatieven nogal licht zijn. Als ik ze gebruik om foto's mee te ontwikkelen zijn de foto's wat contrastloos, het is een en al grijs.
Deels is dat misschien te verklaren door het papier dat waarschijnlijk lekker oud is, maar de letters op de zijkant van de negatieven zijn ook lichter dan ze moeten zijn.
Heb ik de film te lang ontwikkeld? Ik gebruik APH 09 (vergelijkbaar met Rodinal) en APX 100, 11 min. op 1:50.
Da's nog eens een goeie toepassing voor een broodtrommelquote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:17 schreef kvdv het volgende:
Pinhole probeerseltje:
[ afbeelding ]
Ontwikkeld in 'n broodtrommel
Back on-topic dan maar
Nja die combitrommels gaan snel kapot... en ze lekken vaak als een zeef.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Da's nog eens een goeie toepassing voor een broodtrommel![]()
aan de andere kant zou het best wel apart staan wanneer je op je werk komt met je brood in zo'n 4x5"-combiplantank.
Je moet een Combiplan dan ook niet op de kop houden. Gewoon gebruiken als standtank. Slijten ze niet van en lekken doen ze op die manier al helemaal niet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 23:43 schreef kvdv het volgende:
[..]
Nja die combitrommels gaan snel kapot... en ze lekken vaak als een zeef.
Daarnaast is het natuurlijk vele malen *leuker* om met je klauwtjes 8 minuten lang een vlakfillempje heen en weer wiegen in je broodtommel.
Ik heb wel interesse in een en ander, maar geen geldquote:Op zondag 4 april 2010 12:12 schreef PoseidonVS het volgende:
Mocht er nog een iemand zijn die doka spullen zoekt... ik heb een complete doka staan waar ik niets meer mee doe. Echt alles zit er bij, temperatuurbad, harmonicaflessen thermometers, ontwikkelbakken, een vergroter, timers bekers, maar ook papier en chemicaliën.
Het is allemaal niet nieuw, maar om mee te proberen is het nog goed, er zitten zelfs nog bulk filmloaders bij en een nog dichte rol Illford film van 30 meter bij.
Ik moet het allemaal nog even uitzoeken en in dozen stoppen, maar als je serieus interesse hebt dan kunnen we wel wat afspreken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |