abonnement Unibet Coolblue
pi_183458603
Ik snap echt niet waarom de overheid zich hier weer mee moet bemoeien. De technologie van accu's gaat nu zo hard vooruit dat nieuwe ICE's binnen 5 jaar al onverkoopbaar zullen zijn.
pi_183458966
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:10 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat vind ik persoonlijk jammer dat je daar geen kennis van neemt.
Minen van Neodymium is onvergelijkbaar met het minen van bv ijzererts.

"niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurt" is in dit geval een understatement.

Neodymium is eveneens een grondstof die gebruikt word bij de productie van de Tesla model 3 motor.

https://www.reuters.com/a(...)dymium-idUSKCN1GO28I
Nah, is niet dat ik er geen interesse in heb maar het komt in vrijwel ieder topic voorbij, dat van die magneten en van de lithium en de borium en de... Ik kan het per topic opnieuw gaan lezen of uitzoeken natuurlijk.

Toyota heeft een deel-oplossing voor die magneten:

https://arstechnica.com/cars/2018/02/neodymium-more-like-neo-dont-mium-new-magnet-uses-fewer-key-rare-earths/

Overigens heeft de Tesla Model-S geen neodymium magneten in zijn motoren, dat zijn AC inductie motoren.
De Tesla Model 3 echter wel, zoals je noemde.

edit: het lijkt er zelfs op dat alleen de "long range" versie van de Model 3 uitgerust is met 2 neodymium motoren en de "goedkope" versie met 1 AC motor.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-11-2018 16:05:26 ]
pi_183459229
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

1.Nah, is niet dat ik er geen interesse in heb maar het komt in vrijwel ieder topic voorbij, dat van die magneten en van de lithium en de borium en de... Ik kan het per topic opnieuw gaan lezen of uitzoeken natuurlijk.

2.Toyota heeft een deel-oplossing voor die magneten:

https://arstechnica.com/cars/2018/02/neodymium-more-like-neo-dont-mium-new-magnet-uses-fewer-key-rare-earths/

Overigens heeft de Tesla Model-S geen neodymium magneten in zijn motoren, dat zijn AC inductie motoren.
De Tesla Model 3 echter wel, zoals je noemde.
1. Dat van lithium heb ik idd ook vaker voorbij zien komen. Echter van neodymium eigenlijk nooit.
Ik vind het interessante artikelen.
2. Klopt, staat ook in de link van het Reuters artikel dat ik citeerde. Toyata claimt dat en zegt dat het minstens nog 10 jaar gaat duren.
De desbetreffende link werkte echter niet maar die is hersteld .
  vrijdag 30 november 2018 @ 15:59:30 #154
286575 Roces18
Chef de party
pi_183459252
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat verhaal van die accu's en slecht voor het milieu komt vrijwel iedere keer weer terug. Dat is deels correct.

Het oppompen van 96.000.000 (!) vaten ruwe olie per dag is echter ook geen aanwinst voor het milieu en toch zie ik diezelfde mensen met het grootste gemak iedere dag weer in zo'n olieverbrander stappen.

Elektrische auto's hebben voordelen, geen oliewissel, geen distributieset, geen uitlaten, langere levensduur remmen. De grondstoffen in de accu's zijn gewild en prima recyclebaar, zoals andere grondstoffen bij autodemontage bedrijven nu ook al teruggewonnen worden.
En de rest van een auto is zeker gemaakt van lucht?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459287
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:59 schreef Roces18 het volgende:

[..]

En de rest van een auto is zeker gemaakt van lucht?
Christus te paard zeg... voor iedere nieuwe auto zijn grondstoffen nodig... daarin verschilt een elektrische niet van een brandstofversie.

Je bespaart gedurende de levensduur meerdere malen op motorolie, oliefilter, distributie, remblokken (gaan langer mee), uitlaatsysteem, luchtfilter, katalysator, roetfilter, etc.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:09:14 #156
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_183459408
Ik moet eerlijk zijn; als die 6000 euro er echt komt dan ben ik zeker geneigd om in 2021 een EV aan te schaffen. Zeker nu diverse fabrikanten, waaronder VW, grote plannen hebben rond die periode.

Zoiets als dit gaat 100% in productie rond die tijd;

  vrijdag 30 november 2018 @ 16:15:18 #157
286575 Roces18
Chef de party
pi_183459521
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Christus te paard zeg... voor iedere nieuwe auto zijn grondstoffen nodig... daarin verschilt een elektrische niet van een brandstofversie.

Je bespaart gedurende de levensduur meerdere malen op motorolie, oliefilter, distributie, remblokken (gaan langer mee), uitlaatsysteem, luchtfilter, katalysator, roetfilter, etc.
Als het aan de overheid ligt gooien we alle niet elektrische auto's weg en komen er weer nieuwe elektrische voor terug...
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459543
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:15 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Als het aan de overheid ligt gooien we alle niet elektrische auto's weg en komen er weer nieuwe elektrische voor terug...
Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
pi_183459772
Bestel alvast maar een geel hesje :P
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:34:22 #160
286575 Roces18
Chef de party
pi_183459834
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
Wat vind je hier dan van: 48 duizend euro subsidie op een tesla van 75 duizend euro..
https://www.daskapital.nl(...)tesla-van-eur75-000/

En dat mag jan modaal die niet eens zoveel verdient als de subsidie ophoesten?
Sponsoring van de rijken vind ik dat...

Net zo'n onzin als die domme warmtepompen , ook verzonnen door milieugekkies.
Dien als vrije burger zelf te bepalen waar in in rijd en hoe ik mijn huis verwarm.
Lekker alles kapotbelasten.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459842
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
De gemiddelde leeftijd van het wagenpark is iets anders dan de gemiddelde levensduur ;)

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder

quote:
Auto’s verdwijnen vooral van de Nederlandse wegen omdat ze gesloopt worden of worden uitgevoerd. De leeftijd bij sloop en export is tegenwoordig hoger dan tien jaar geleden. Gemiddeld zijn auto’s 17,9 jaar oud bij sloop, terwijl auto’s die geëxporteerd worden gemiddeld 12,5 jaar oud zijn.
pi_183459873
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:30 schreef MaGNeT het volgende:
Bestel alvast maar een geel hesje :P

De protestacties van de gele hesjes zijn van Frankrijk nu ook naar Nederland overgewaaid. Op verschillende plekken in het land komen ze samen om de weg te blokkeren. De groep is het niet eens met de aangekondigde verhoging van het btw-tarief.

Karin van de Veght (41) krijgt veel kritiek naar haar hoofd geslingerd, als ze om 8.15 uur de twaalf actievoerders van protestgroep de Topkikker de weg op leidt. Gemeenteraadslid Simon van Brueghel: “Het is ronduit verwerpelijk dat de protesten rondom basisscholen zijn georganiseerd. Het is zeer ontregelend en de situatie kan snel verder escaleren. De economische schade is al niet te overzien door mensen die te laat op hun werk komen, maar het protest kan zich makkelijk uitbreiden naar Den Haag. Je moet verbaasd opkijken als er straks een baal houtsnippers op het Binnenhof wordt gegooid.”

De enige financiële geograaf van Nederland, Ewald Engelen, ondersteunt het protest: “Eindelijk komt de jongere middenklasse in opstand tegen het neoliberalisme. De verliezers van de globalisering komen hun gelijk halen.”

Sammie (6) bevestigt de analyse van Engelen: “We willen de weg oversteken en op het klimrek spelen.”

https://speld.nl/2018/11/(...)erland-gesignaleerd/

:7
pi_183459892
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:34 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Wat vind je hier dan van: 48 duizend euro subsidie op een tesla van 75 duizend euro..
https://www.daskapital.nl(...)tesla-van-eur75-000/

En dat mag jan modaal die niet eens zoveel verdient als de subsidie ophoesten?
Sponsoring van de rijken vind ik dat...
Je brengt deze discussie weer terug naar pagina 1...

Er zit geen 48.000 subsidie op zo'n Tesla, er zit belastingvoordeel op.

Dat maakt het mogelijk dat iemand die anders een auto van 40.000 uit de catalogus kiest, nu een Tesla van 75.000 kiest.

Je zou het pas mislopen als die persoon anders ook een auto van 75.000 gekocht zou hebben.

quote:
Net zo'n onzin als die domme warmtepompen , ook verzonnen door milieugekkies.
Dien als vrije burger zelf te bepalen waar in in rijd en hoe ik mijn huis verwarm.
Lekker alles kapotbelasten.
De warmtepomp is verzonnen door Lord Kelvin in 1852, Peter von Rittinger bedacht en maakte een eerste prototype in 1855. Mitsubishi maakt al warmtepompen sinds 1968 en de koelkast in je keuken is op hetzelfde principe gebaseerd.

En hoe jij je huis verwarmt moet je zelf weten, al doe je het met theelichtjes.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:39:40 #164
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_183459905
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenklasse betaalt?

Het is trouwens al zo ver: https://www.telegraaf.nl/(...)esla-slurpt-subsidie
Dit dus. Nuff said.
pi_183459907
Belastingvoordeel is gewoon een verkapte vorm van subsidie. Het komt achter de streep op hetzelfde neer.
pi_183459979
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

De gemiddelde leeftijd van het wagenpark is iets anders dan de gemiddelde levensduur ;)

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder

[..]

Oh ja, ik meende al dat ik in een ander topic andere cijfers had :P Bedankt!

Naja, ruim 7 jaar ouder dus. In ieder geval, ze gaan niet eeuwig mee en bij de aanschaf van een nieuwe wordt EV straks interessanter.

Met 400.000 nieuw verkochte auto's per jaar en 8.400.000 auto's in Nederland kan je dus in 7 jaar een aardige sprong maken.
pi_183459982
En de prijsvergelijkingen van stroom vs brandstof gaan natuurlijk nergens over. Nu kan je die nog maken, maar over 20 jaar niet meer. De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten halen voor wegenonderhoud, en de vraag naar electriciteit zal explosief toenemen en bij voorkeur hernieuwbaar moeten zijn terwijl het totale hernieuwbare aanbod momenteel net tegen de 10% aan zit volgens mij.
pi_183460061
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:44 schreef Faxie het volgende:
En de prijsvergelijkingen van stroom vs brandstof gaan natuurlijk nergens over. Nu kan je die nog maken, maar over 20 jaar niet meer. De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten halen voor wegenonderhoud, en de vraag naar electriciteit zal explosief toenemen en bij voorkeur hernieuwbaar moeten zijn terwijl het totale hernieuwbare aanbod momenteel net tegen de 10% aan zit volgens mij.
Dat gaat niet in de stroomprijs zitten.

Kilometerheffing / kilometerbeprijzing of hoe je het ook noemt is het sleutelwoord.

Elektrisch duurder maken is niet zo nuttig, zeker met het goedkoper worden van thuisaccu's.
Je kan dan overdag energie opwekken, opslaan en 's avonds goedkoop je auto laden van zelf opgewekte stroom. Dat werkt 4 maanden in het jaar niet maar de rest van de maanden kan ik prima mijn eigen stroom opwekken.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:49:45 #169
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_183460063
De regering moet omver geworpen worden voor we allemaal kapot gemaakt worden.


Is de benzine eindelijk wat goedkoper aan het worden, willen die kk lijers weer extra geld heffen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 november 2018 @ 16:50:06 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183460066
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:44 schreef Faxie het volgende:
En de prijsvergelijkingen van stroom vs brandstof gaan natuurlijk nergens over. Nu kan je die nog maken, maar over 20 jaar niet meer. De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten halen voor wegenonderhoud, en de vraag naar electriciteit zal explosief toenemen en bij voorkeur hernieuwbaar moeten zijn terwijl het totale hernieuwbare aanbod momenteel net tegen de 10% aan zit volgens mij.
Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183460091
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:49 schreef RickoKun het volgende:
De regering moet omver geworpen worden voor we allemaal kapot gemaakt worden.

Is de benzine eindelijk wat goedkoper aan het worden, willen die kk lijers weer extra geld heffen.
Die kans hebben we al 3x gehad maar men stemt iedere keer toch weer massaal VVD, om vervolgens te waarschuwen dat Klaver (die niet in een kabinet zit) ons kapot gaat maken :D
pi_183460095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
In de UK zou dat niet zoveel opleveren >:)

"What's that big yellow thing in the sky?"
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 november 2018 @ 16:54:51 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183460124
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de UK zou dat niet zoveel opleveren >:)

"What's that yellow thing in the sky?"
Waar ik woon valt dat nogal mee. Ik denk vergelijkbaar met Nederland.
Maar zo'n belasting gaat dan gewoon per geïnstalleerde m2 zonnepaneel. Ik weet niet of er al landen zijn die dat al hebben maar ik zie dit af en toe opduiken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183460127
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat gaat niet in de stroomprijs zitten.

Kilometerheffing / kilometerbeprijzing of hoe je het ook noemt is het sleutelwoord.

Elektrisch duurder maken is niet zo nuttig, zeker met het goedkoper worden van thuisaccu's.
Je kan dan overdag energie opwekken, opslaan en 's avonds goedkoop je auto laden van zelf opgewekte stroom. Dat werkt 4 maanden in het jaar niet maar de rest van de maanden kan ik prima mijn eigen stroom opwekken.
Die heffing is nog maar afwachten, en geloof maar niet dat je aan het eind van de streep goedkoper uit gaat komen.

Vergeet ook niet dat je je huis moet verwarmen. En die fabriek een paar kilometer verderop moet ook verwarmd worden. En de kassen ook. Vrachtverkeer. Alles. Dat zal in de zomer al praktisch onmogelijk zijn, laat staan in de winter. Je zal dan een flinke buffer moeten hebben. De vraag naar stroom gaat gigantisch toenemen, dus reken maar dat de prijs omhoog gaat.
pi_183460131
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
En op wind. Roep het maar niet te hard....
pi_183460142
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf zonnepanelen te plaatsen en een eigen oplaadpunt te bezitten. Tevens zal het laden veelal in de nacht plaats vinden, dan zijn zonnepanelen niet zo efficiënt.

In de praktijk komt het erop neer dat veel gebruikers aangewezen zijn op commerciële laadpunten.
En daar word een behoorlijk hoger tarief gerekend dan voor een normale huisaansluiting.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 november 2018 @ 16:58:57 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183460195
Ik vind zelf elektrische auto's veel toffer en eleganter dan brandstofauto's. Maar voor mijn gebruik is het weggegooid geld. Ik blijf dus nog 10 jaar in mijn (11 jaar oude) brandstofauto rijden en daarna zijn er hopelijk zelfrijdende auto's die je niet meer hoeft aan te schaffen en alleen per gebruik betaalt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183460204
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat gaat niet in de stroomprijs zitten.

Kilometerheffing / kilometerbeprijzing of hoe je het ook noemt is het sleutelwoord.

Elektrisch duurder maken is niet zo nuttig, zeker met het goedkoper worden van thuisaccu's.
Je kan dan overdag energie opwekken, opslaan en 's avonds goedkoop je auto laden van zelf opgewekte stroom. Dat werkt 4 maanden in het jaar niet maar de rest van de maanden kan ik prima mijn eigen stroom opwekken.
Thuisaccu's zijn niet rendabel.
pi_183460213
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:54 schreef Faxie het volgende:

[..]

Die heffing is nog maar afwachten, en geloof maar niet dat je aan het eind van de streep goedkoper uit gaat komen.

Vergeet ook niet dat je je huis moet verwarmen. En die fabriek een paar kilometer verderop moet ook verwarmd worden. En de kassen ook. Vrachtverkeer. Alles. Dat zal in de zomer al praktisch onmogelijk zijn, laat staan in de winter. Je zal dan een flinke buffer moeten hebben. De vraag naar stroom gaat gigantisch toenemen, dus reken maar dat de prijs omhoog gaat.
Ik zit nu al in de warmte van een warmtepomp, gas aansluiting heb ik niet.

De warmtepomp is goed ingeregeld, hij hoeft alleen het verlies aan warmte te compenseren dus als hij draait trekt hij vaak maar 0,8 tot 1,5kW verspreid over 3-fasen.

Een frituurpan verbruikt al fors meer en dan ook nog eens op 1-fase.
pi_183460245
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zit nu al in de warmte van een warmtepomp, gas aansluiting heb ik niet.

De warmtepomp is goed ingeregeld, hij hoeft alleen het verlies aan warmte te compenseren dus als hij draait trekt hij vaak maar 0,8 tot 1,5kW verspreid over 3-fasen.

Een frituurpan verbruikt al fors meer en dan ook nog eens op 1-fase.
Ja, nu. Jij. Goed geisoleerd ook nog eens waarschijnlijk. En genoeg te besteden.

Het gaat hier over 20 jaar. Alles en iedereen. Niet zo goed geisoleerd. Kunnen net hun gat krabben.
pi_183460247
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:59 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Thuisaccu's zijn niet rendabel.
Klopt, ze zijn nog 2,5x te duur (als je salderen niet meerekent, anders kunnen ze nooit uit).

Maar als stroom zoveel duurder wordt als dat Faxie beweert én thuisaccus worden goedkoper dan ligt dat in 2025 natuurlijk anders he ;)
pi_183460272
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar ik woon valt dat nogal mee. Ik denk vergelijkbaar met Nederland.
Maar zo'n belasting gaat dan gewoon per geïnstalleerde m2 zonnepaneel. Ik weet niet of er al landen zijn die dat al hebben maar ik zie dit af en toe opduiken.
Waarschijnlijk wel dat wanneer je een overschot stroom van je zonnepanelen 'verkoopt' aan het net, dat je daar omzetbelasting over moet gaan betalen. Zal vast wel makkelijk te meten zijn met zo'n slimme meter die overal aangeprezen wordt.
pi_183460273
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zit nu al in de warmte van een warmtepomp, gas aansluiting heb ik niet.

De warmtepomp is goed ingeregeld, hij hoeft alleen het verlies aan warmte te compenseren dus als hij draait trekt hij vaak maar 0,8 tot 1,5kW verspreid over 3-fasen.

Een frituurpan verbruikt al fors meer en dan ook nog eens op 1-fase.
1,5 kW verbruik blijft 1,5 kW, volgens mij is dat niet afhankelijk van het aantal fase.
De stroom per fase zal waarschijnlijk hoger zijn bij enkelfase.
pi_183460277
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:02 schreef Faxie het volgende:

[..]

Ja, nu. Jij. Goed geisoleerd ook nog eens waarschijnlijk. En genoeg te besteden.

Het gaat hier over 20 jaar. Alles en iedereen. Niet zo goed geisoleerd. Kunnen net hun gat krabben.
Woning uit 2003 en geen extra isolatie toegepast.

Wat ik bedoel is dat je een warmtepomp rustig moet laten pruttelen. Als je nachtverlaging gaat toepassen dan heb je 's ochtends om 7 uur ineens overal 5kW uit de meterkasten, dat gaat niet goedkomen.
pi_183460281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, ze zijn nog 2,5x te duur (als je salderen niet meerekent, anders kunnen ze nooit uit).

Maar als stroom zoveel duurder wordt als dat Faxie beweert én thuisaccus worden goedkoper dan ligt dat in 2025 natuurlijk anders he ;)
Denk dat grondstoffen een probleempje gaan worden.

Ik denk dat jij een beetje in een roze bubbel denkt en er te makkelijk van uitgaat dat we over tig jaar praktisch gratis leven met z'n allen.
pi_183460297
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

1,5 kW verbruik blijft 1,5 kW, volgens mij is dat niet afhankelijk van het aantal fase.
De stroom per fase zal waarschijnlijk hoger zijn bij enkelfase.
Voor de wijktrafo wel degelijk van belang, voor de aanvoer niet.
pi_183460317
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:04 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel dat wanneer je een overschot stroom van je zonnepanelen 'verkoopt' aan het net, dat je daar omzetbelasting over moet gaan betalen. Zal vast wel makkelijk te meten zijn met zo'n slimme meter die overal aangeprezen wordt.
De kans bestaat dat als er overproductie is dat je niets voor de geleverde stroom krijgt of zelfs mag gaan betalen om je energie te lozen op het net.
pi_183460320
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:04 schreef Faxie het volgende:

[..]

Denk dat grondstoffen een probleempje gaan worden.

Ik denk dat jij een beetje in een roze bubbel denkt en er te makkelijk van uitgaat dat we over tig jaar praktisch gratis leven met z'n allen.
Als de grondstoffen een probleem worden blijven elektrische auto's te duur en gaan we ook geen problemen krijgen met het stroomnetwerk, als we jouw analogie volgen.

Ik leef niet in een roze bubbel maar ik kan ook niet zoveel met zwartkijkers.
pi_183460337
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:04 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel dat wanneer je een overschot stroom van je zonnepanelen 'verkoopt' aan het net, dat je daar omzetbelasting over moet gaan betalen. Zal vast wel makkelijk te meten zijn met zo'n slimme meter die overal aangeprezen wordt.
Dan wordt een thuisaccu weer interessanter ;)
pi_183460363
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor de wijktrafo wel degelijk van belang, voor de aanvoer niet.
Lijkt mij niet, de fase word evenredig verdeeld over de wijk.
Jij zit waarschijnlijk op een andere fase dan je buurman.
pi_183460383
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:09 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Lijkt mij niet, de fase word evenredig verdeeld over de wijk.
Jij zit waarschijnlijk op een andere fase dan je buurman.
Ja, daar heb je wel een punt. Het is vooral voor de eigen meterkast fijn, je kan meer zware verbruikers kwijt.
Mijn fout.

Met 3x25A nog niet tegen problemen aangelopen, inductiekookplaat, 2x 8kW 3-fase omvormers, 3-fase warmtepomp, oven, wasmachine, vaatwasser, warmtepompdroger, etc.
De stoppen vliegen me nog niet om de oren ;)
pi_183460392
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:06 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

De kans bestaat dat als er overproductie is dat je niets voor de geleverde stroom krijgt of zelfs mag gaan betalen om je energie te lozen op het net.
Ik weet dat tegenwoordig de stroom die je geleverd hebt weggestreept wordt tegen de stroom die je ontvangt, waardoor ze dus minder belasting vangen over de stroom die ze wel geleverd hebben. Dit lijkt me dan de eerste logische stap. Maar inderdaad, over een X aantal jaar mag je gaan betalen om je stroom te leveren :')
pi_183460407
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als de grondstoffen een probleem worden blijven elektrische auto's te duur en gaan we ook geen problemen krijgen met het stroomnetwerk, als we jouw analogie volgen.

Ik leef niet in een roze bubbel maar ik kan ook niet zoveel met zwartkijkers.
En over tig jaar is het van 'Ow shit, hier hadden we niet op gerekend'

Dan liever een zwartkijker, dan kan het alleen maar meevallen.
pi_183460440
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:10 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik weet dat tegenwoordig de stroom die je geleverd hebt weggestreept wordt tegen de stroom die je ontvangt, waardoor ze dus minder belasting vangen over de stroom die ze wel geleverd hebben. Dit lijkt me dan de eerste logische stap. Maar inderdaad, over een X aantal jaar mag je gaan betalen om je stroom te leveren :')
Salderen stopt inderdaad in 2021 als Wiebes z'n deadline haalt ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 november 2018 @ 17:13:01 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183460445
Als straks iedereen een elektrische auto heeft en een groot deel van de mensen die auto oplaadt met hun eigen zonnepanelen dan loopt de overheid een hoop accijns en BTW mis. Daar komt dat idee vandaan om geinstalleerde m2 zonnepaneel te gaan belasten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 november 2018 @ 17:13:08 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183460467
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:10 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik weet dat tegenwoordig de stroom die je geleverd hebt weggestreept wordt tegen de stroom die je ontvangt, waardoor ze dus minder belasting vangen over de stroom die ze wel geleverd hebben. Dit lijkt me dan de eerste logische stap. Maar inderdaad, over een X aantal jaar mag je gaan betalen om je stroom te leveren :')
Saldering stopt binnenkort idd.
  vrijdag 30 november 2018 @ 17:13:49 #198
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183460468
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
Onze jongste auto is 12,5 jaar oud :')
Maargoed dat is ook geen wegwerp merk zoals een Kia of Dacia.
Desondanks vind ik die 10 jaar tamelijk kort eigenlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het wil namelijk ook zeggen dat je veel modellen die 10 jaar geleden zo'n beetje uitgefaseerd werden nog weinig zou zien op de straat, maar bijv. de Opel Astra H, BMW E90 en Suzuki Swift zie je nog elke dag en die zijn allemaal minimaal 10+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 30 november 2018 @ 17:14:29 #199
286575 Roces18
Chef de party
pi_183460482
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je brengt deze discussie weer terug naar pagina 1...

Er zit geen 48.000 subsidie op zo'n Tesla, er zit belastingvoordeel op.

Dat maakt het mogelijk dat iemand die anders een auto van 40.000 uit de catalogus kiest, nu een Tesla van 75.000 kiest.

Je zou het pas mislopen als die persoon anders ook een auto van 75.000 gekocht zou hebben.

[..]

De warmtepomp is verzonnen door Lord Kelvin in 1852, Peter von Rittinger bedacht en maakte een eerste prototype in 1855. Mitsubishi maakt al warmtepompen sinds 1968 en de koelkast in je keuken is op hetzelfde principe gebaseerd.

En hoe jij je huis verwarmt moet je zelf weten, al doe je het met theelichtjes.
belastingvoordeel, subsidie who gives a fuck. de werkende nederlander betaalt hiermee voor het vervoer van een ander. daar ben ik niet van gediend.

ik verwarm mijn huis door hout in mijn openhaard te gooien
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183460494
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Salderen stopt inderdaad in 2021 als Wiebes z'n deadline haalt ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:13 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Saldering stopt binnenkort idd.
Ah ik volg het niet zo nauw, maar daar heb je het al inderdaad _O- Typisch Nederland weer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')