abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 november 2018 @ 13:27:44 #126
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_183456095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 12:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daar heb ik al 3 jaar een topic over lopen ;)

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de vorderingen bij Waymo.
Daar gaat het uiteindelijk wel naar toe.
Autobezit is ook vrij duur voor het gemiddelde uurtje waarvoor we hem per dag maar nodig hebben.

Je merkt het in de US al met Uber.
Ideaal binnen 2 minuten (in drukke gebieden) komt er 1 voor rijden en zet je af waar je wil.

Denk dat autobezit nog wel blijft, zat mensen die dat niet kunnen of willen opgeven maar het is een uitkomst voor mensen in het OV en er zullen zat mensen zijn die de auto de deur uit doen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_183456104
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Cool! ^O^

Ik heb helaas maar 5 Watt capaciteit.
Toch genoeg om 5 maanden op te leven als enige energiebron :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op wie moet ik meer jaloers zijn?
Hmm, lastige keuze. ;)

Nu weer ontopic aub :7
  vrijdag 30 november 2018 @ 13:29:36 #128
286575 Roces18
Chef de party
pi_183456128
Subsidie en het rondpompfeestje is weer rond hoor. Geef mijn belasting alleen aan overheidszaken aub. Niet aan idealistische consumentenpropaganda. En niet eens weten hoe slecht voor het milieu al die nieuwe auto's zijn om nog maar te zwijgen over die accu's. Kan je beter oude auto's oprijden!!!!! Korte termijndenkers
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183456149
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:27 schreef nils7 het volgende:

[..]

Daar gaat het uiteindelijk wel naar toe.
Autobezit is ook vrij duur voor het gemiddelde uurtje waarvoor we hem per dag maar nodig hebben.

Je merkt het in de US al met Uber.
Ideaal binnen 2 minuten (in drukke gebieden) komt er 1 voor rijden en zet je af waar je wil.

Denk dat autobezit nog wel blijft, zat mensen die dat niet kunnen of willen opgeven maar het is een uitkomst voor mensen in het OV en er zullen zat mensen zijn die de auto de deur uit doen.
In de grote steden zal het sowieso erg snel rendabel zijn, gebrek aan parkeerruimte en het OV brengt je niet altijd waar je moet zijn zonder 2x over te stappen.

Hier op het platteland (naja, dorp met ~5000 inwoners) heb je toch vaak wat ritjes van 20-30km naar een grotere plaats / stad als je wat speciaals nodig hebt maar kan je vaak wel weer je auto gewoon voor of naast de woning kwijt. In mijn straat staan er soms helemaal geen auto's bij de weg, iedereen heeft een eigen oprit.
pi_183456203
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 00:03 schreef Elfletterig het volgende:
In 2011 kocht ik een zeer zuinige eco-dieselauto. Omdat ik die energiebewuste (maar duurdere) keuze maakte, hoefde ik tot 2014 geen wegenbelasting te betalen. Inmiddels is het 2018 en ben ik een milieucrimineel. Als Duitsland z'n plannen doordrukt, kan ik straks diverse steden niet eens meer in met m'n auto.

De overheid toont zich hoogst onbetrouwbaar. Je moet maar net het geld hebben om een nieuwe auto te schaffen. En om een 7 jaar oude diesel (die inmiddels amper nog wat waard is) in te ruilen voor een nog oudere benzineauto is ook zo wat...

Omdat ik werk in mijn woonplaats gebruik ik mijn auto weinig. Daarom kan er wat mij betreft niet snel genoeg een kilometerheffing of spitsheffing komen. Het is bizar dat je als automobilist moet betalen voor het bezit van een auto, in plaats van voor het gebruik en de milieuvervuiling.
Ben ik het eens met je eens.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183456232
Die elektrische rottingen, die overigens net zo vervuilend zijn voor het milieu worden ons door de strot geduwd.
En de 'midden' inkomens mogen voor de kosten opdraaien, zoals altijd, omdat daar heel Nederland op draaid.
pi_183456269
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:29 schreef Roces18 het volgende:
Subsidie en het rondpompfeestje is weer rond hoor. Geef mijn belasting alleen aan overheidszaken aub. Niet aan idealistische consumentenpropaganda. En niet eens weten hoe slecht voor het milieu al die nieuwe auto's zijn om nog maar te zwijgen over die accu's. Kan je beter oude auto's oprijden!!!!! Korte termijndenkers
Dat verhaal van die accu's en slecht voor het milieu komt vrijwel iedere keer weer terug. Dat is deels correct.

Het oppompen van 96.000.000 (!) vaten ruwe olie per dag is echter ook geen aanwinst voor het milieu en toch zie ik diezelfde mensen met het grootste gemak iedere dag weer in zo'n olieverbrander stappen.

Elektrische auto's hebben voordelen, geen oliewissel, geen distributieset, geen uitlaten, langere levensduur remmen. De grondstoffen in de accu's zijn gewild en prima recyclebaar, zoals andere grondstoffen bij autodemontage bedrijven nu ook al teruggewonnen worden.
pi_183457014
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenstand betaalt?

Het is trouwens als zo ver: https://www.telegraaf.nl/(...)esla-slurpt-subsidie
Zoek je even op wat middenstand betekent? Dank je wel!
pi_183457093
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 12:31 schreef Cherni het volgende:

[..]

Wel klasse dat je in ieder geval wel inziet dat juist die subsidie opgebracht word door mensen die niet instaat zijn een elektrische auto te kopen. En wanneer zij dat wel kunnen is die vorm van subsidie inmiddels al afgeschaft.
Dan pakken ze het openbaar vervoer maar. Dat subsidiëren de rijken al decennia lang.

(Altijd grappig hoe een klein deeltje uit een groot systeem steeds maar weer wordt gebruikt om onrecht aan te tonen die niet bestaat)
pi_183457116
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat verhaal van die accu's en slecht voor het milieu komt vrijwel iedere keer weer terug. Dat is deels correct.

Het oppompen van 96.000.000 (!) vaten ruwe olie per dag is echter ook geen aanwinst voor het milieu en toch zie ik diezelfde mensen met het grootste gemak iedere dag weer in zo'n olieverbrander stappen.

Elektrische auto's hebben voordelen, geen oliewissel, geen distributieset, geen uitlaten, langere levensduur remmen. De grondstoffen in de accu's zijn gewild en prima recyclebaar, zoals andere grondstoffen bij autodemontage bedrijven nu ook al teruggewonnen worden.
Laten we eerst de hele wereld op één niveau qua uitstoot krijgen, wij hebben maar een heel klein stukje lucht boven ons land en dan toch weer voorop willen lopen, het wordt en is een hele industrie, net als de asiel/migranten industrie die degenen die het mogen betalen heel veel geld kosten.... belasting geld wel te verstaan.
Wat mij betreft, ik ben één van die betalers, helaas geen profiteur van één van de industrieën, blijven we op het niveau waar we nu opzitten tot de rest is bijgetrokken. Ik begin er genoeg van te krijgen.
  vrijdag 30 november 2018 @ 14:15:15 #136
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183457121
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Zoek je even op wat middenstand betekent? Dank je wel!
Klopt het had middenklasse moeten zijn.
pi_183457166
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 12:22 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Jij hebt die mogelijkheid, maar voor het overgrote deel van de bevolking is die mogelijkheid niet aanwezig.
Probeer je eens in te leven in mensen die niet een vrijstaand huis wonen, niet een eigen oprit hebben en die gewoon naar hun werk moeten overdag.
Niet veel mensen kunnen even 35.000¤ op tafel leggen voor een auto, een warmtepomp en 50 zonnepanelen.
maar dit is toch gewoon ouderwets denken. Die auto's is een goede stap, en dan tegelijk zorgen voor groene stroom en het is toch prima.
  vrijdag 30 november 2018 @ 14:17:36 #139
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183457173
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 11:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom zou er subsidie moeten zitten op een gebruikte auto?
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 11:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Waarom op een Waarom op een nieuwe
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
[quote]0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 11:52 schreef MaGNeT het volgende:[..]Omdat men zich als doel heeft gesteld om de brandstofauto uit te faseren vanaf 2030.
Zie hier de discussie in een notendop. Het spelen met willekeur.

Omdat "men" zich ten doel heeft gesteld de markt te manipuleren gaat men draaien aan knopjes zonder dat duidelijk is wat dat veroorzaakt. Regeltjes maken die huidige auto's 'onbruikbaar' maakt en nieuwe auto's grotendeels onbereikbaar. Ik vind het onacceptabel dat overheden op deze wijze de "ontluikende" industrie subsidieert.
quote:
Wil je iedereen op elektrisch (en waterstof brandstofcel = ook elektrisch) krijgen dan is een subsidie een prima stimulans. Daarna zal de markt het zelf moeten oplossen
De gedachte dat de subsidie ten goede komt aan de "eindgebruiker" is sws een illusie.
De susidie is er vooral om dat "veel te dure" spul verkocht te krijgen.

Wanneer je werkelijk een keuze wil voorschotelen moet er qua (gebruiks)kosten geen verschil zijn, het verschil moet zitten in de gebruikswaarde. Pas dan heb je marktwerking.

Marktwerking is niet een kwestie van opgelegde prijs door de overheid maar één die de door markt wordt bepaald met wat de consument voor de geboden "nutbaarheid" moet/wil/kan betalen.
In dat perspectief is een elektrisch voertuig veelbelovend maar nog niet gereed om te (kunnen) concurreren. De enige taak die een overheid heeft is toetsen of een nieuwe op de markt komend voertuig voldoet aan de wettelijke eisen en niet om reeds goedgekeurde vehikels van de markt te verwijderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183457231
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:17 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

maar dit is toch gewoon ouderwets denken. Die auto's is een goede stap, en dan tegelijk zorgen voor groene stroom en het is toch prima.
Waar denk ik ouderwets?
Ik stel alleen dat het niet iedereen in een bevoorrechte positie verkeert als desbetreffende user.
Het is ook geen aanval, maar een constatering.
pi_183457441
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 00:03 schreef Elfletterig het volgende:
In 2011 kocht ik een zeer zuinige eco-dieselauto.
Eco-diesel meet

pi_183457551
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:17 schreef Vallon het volgende:

Zie hier de discussie in een notendop. Het spelen met willekeur.

Omdat "men" zich ten doel heeft gesteld de markt te manipuleren gaat men draaien aan knopjes zonder dat duidelijk is wat dat veroorzaakt. Regeltjes maken die huidige auto's 'onbruikbaar' maakt en nieuwe auto's grotendeels onbereikbaar. Ik vind het onacceptabel dat overheden op deze wijze de "ontluikende" industrie subsidieert.

[..]

De gedachte dat de subsidie ten goede komt aan de "eindgebruiker" is sws een illusie.
De susidie is er vooral om dat "veel te dure" spul verkocht te krijgen.

Wanneer je werkelijk een keuze wil voorschotelen moet er qua (gebruiks)kosten geen verschil zijn, het verschil moet zitten in de gebruikswaarde. Pas dan heb je marktwerking.

Marktwerking is niet een kwestie van opgelegde prijs door de overheid maar één die de door markt wordt bepaald met wat de consument voor de geboden "nutbaarheid" moet/wil/kan betalen.
In dat perspectief is een elektrisch voertuig veelbelovend maar nog niet gereed om te (kunnen) concurreren. De enige taak die een overheid heeft is toetsen of een nieuwe op de markt komend voertuig voldoet aan de wettelijke eisen en niet om reeds goedgekeurde vehikels van de markt te verwijderen.
Zeer goede post. Dit inzicht zie je zelden, zeker niet bij hen die gebruikmaken van de subsidie. Ook op het techneutenforum ben ik dit nog nooit tegengekomen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183457631
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Eco-diesel meet

[ afbeelding ]
Leuk plaatje, maar wat wil je hier mee zeggen?
pi_183457659
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

[..]

[..]

Zie hier de discussie in een notendop. Het spelen met willekeur.

Omdat "men" zich ten doel heeft gesteld de markt te manipuleren gaat men draaien aan knopjes zonder dat duidelijk is wat dat veroorzaakt. Regeltjes maken die huidige auto's 'onbruikbaar' maakt en nieuwe auto's grotendeels onbereikbaar. Ik vind het onacceptabel dat overheden op deze wijze de "ontluikende" industrie subsidieert.

[..]

De gedachte dat de subsidie ten goede komt aan de "eindgebruiker" is sws een illusie.
De susidie is er vooral om dat "veel te dure" spul verkocht te krijgen.

Wanneer je werkelijk een keuze wil voorschotelen moet er qua (gebruiks)kosten geen verschil zijn, het verschil moet zitten in de gebruikswaarde. Pas dan heb je marktwerking.

Marktwerking is niet een kwestie van opgelegde prijs door de overheid maar één die de door markt wordt bepaald met wat de consument voor de geboden "nutbaarheid" moet/wil/kan betalen.
In dat perspectief is een elektrisch voertuig veelbelovend maar nog niet gereed om te (kunnen) concurreren. De enige taak die een overheid heeft is toetsen of een nieuwe op de markt komend voertuig voldoet aan de wettelijke eisen en niet om reeds goedgekeurde vehikels van de markt te verwijderen.
Accu's worden 10 tot 15% goedkoper per jaar, per kWh opslagcapaciteit.
Dat komt deels omdat de opslagcapaciteit groeit, deels door schaalgrootte, deels door nieuwe technieken, grotere cellen (ipv het veelgebruikte 18650 cel-formaat).

Dat maakt dat elektrische auto's tussen 2025 en 2030 het punt gaan bereiken dat ze even duur zijn als een brandstof equivalent. Op dat moment zijn subsidies niet langer nodig.

Ook neemt om diezelfde reden de actieradius toe op een volle lading.

Dus ja, op dit moment is een elektrische auto voor velen buiten bereik, met de subsidie wordt het iets beter en tussen 2025 en 2030 zal iemand die een brandstofauto kan betalen ook een elektrische variant kunnen aanschaffen, zonder subsidie.

En ja, je kan in je oude brandstofwagen blijven rijden maar het wordt duurder, veel duurder.

Het zijn verwachtingen die deels gebaseerd zijn op historische gegevens en deels op aankondigingen van de grote autofabrikanten die full electric gaan.
Misschien geloof je er niet in, tsja... geloof is altijd iets persoonlijks ;) Maar na alles wat ik gelezen heb vertrouw ik er wel op dat het uit gaat komen.
pi_183457850
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:35 schreef Klepper272 het volgende:

Leuk plaatje, maar wat wil je hier mee zeggen?




Weleens bij stilgestaan wat voor milieuschade er wordt aangericht bij minen van grondstoffen voor de productie van windmolens?

Elektriciteit schone energie noemen is niet correct
Misschien zou je het minder milieubelastend kunnen noemen.

https://www.theguardian.c(...)th-village-pollution
https://i.dailymail.co.uk(...)05DC-625_634x286.jpg
pi_183457961
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeer goede post. Dit inzicht zie je zelden, zeker niet bij hen die gebruikmaken van de subsidie. Ook op het techneutenforum ben ik dit nog nooit tegengekomen.
Niet echt. De subsidie is bedoeld om iets over het dode punt te krijgen. Als subsidie langdurig nodig is, is er iets mis. Is het beperkt nodig dan is het succesvol.
pi_183458017
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:45 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Weleens bij stilgestaan wat voor milieuschade er wordt aangericht bij minen van grondstoffen voor de productie van windmolens?

Elektriciteit schone energie noemen is niet correct
Misschien zou je het minder milieubelastend kunnen noemen.

https://www.theguardian.c(...)th-village-pollution
https://i.dailymail.co.uk(...)05DC-625_634x286.jpg
Voor het staal en aluminium in auto's is dat niet anders...

En zoek voor de gein eens op plaatjes van uranium mijnen... ook kerncentrales zijn niet schoon... en dan nog al het staal en beton wat nodig is voor de bouw...

Consumeren is vervuilend.
pi_183458095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor het staal en aluminium in auto's is dat niet anders...

En zoek voor de gein eens op plaatjes van uranium mijnen... ook kerncentrales zijn niet schoon... en dan nog al het staal en beton wat nodig is voor de bouw...

Consumeren is vervuilend.
Staal en aluminium heb je ook voor elektrische auto's nodig.
Klopt, kernenergie is ook niet schoon en waterkracht energie is ook niet schoon.

Heb je desbetreffende artikelen gelezen ?

Consumeren is vervuilen idd.

Mijn plaatjes waren een reactie op een nietszeggend plaatje.
Echter ik heb bronnen en de context er bij geleverd.
pi_183458127
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Staal en aluminium heb je ook voor elektrische auto's nodig.
Auto's, ik noemde geen specifieke uitvoeringen ;)

quote:
Klopt, kernenergie is ook niet schoon en waterkracht energie is ook niet schoon.

Heb je desbetreffende artikelen gelezen ?

Consumeren is vervuilen idd.
Ik hoef ze niet te lezen, het is geen geheim dat het mijnen van grondstoffen niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurt ;)

Er zullen altijd nieuwe auto's geproduceerd en verkocht worden, alleen de aandrijving verandert.



[ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-11-2018 15:06:01 ]
pi_183458316
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's, ik noemde geen specifieke uitvoeringen ;)

[..]

Ik hoef ze niet te lezen, het is geen geheim dat het mijnen van grondstoffen "niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurt"

Dat vind ik persoonlijk jammer dat je daar geen kennis van neemt.
Minen van Neodymium is onvergelijkbaar met het minen van bv ijzererts.

"niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurt" is in dit geval een understatement.

Neodymium is eveneens een grondstof die gebruikt word bij de productie van de Tesla model 3 motor.

https://www.reuters.com/a(...)dymium-idUSKCN1GO28I

[ Bericht 8% gewijzigd door Klepper272 op 30-11-2018 15:45:48 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')