abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183458603
registreer om deze reclame te verbergen
Ik snap echt niet waarom de overheid zich hier weer mee moet bemoeien. De technologie van accu's gaat nu zo hard vooruit dat nieuwe ICE's binnen 5 jaar al onverkoopbaar zullen zijn.
pi_183458966
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:10 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat vind ik persoonlijk jammer dat je daar geen kennis van neemt.
Minen van Neodymium is onvergelijkbaar met het minen van bv ijzererts.

"niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurt" is in dit geval een understatement.

Neodymium is eveneens een grondstof die gebruikt word bij de productie van de Tesla model 3 motor.

https://www.reuters.com/a(...)dymium-idUSKCN1GO28I
Nah, is niet dat ik er geen interesse in heb maar het komt in vrijwel ieder topic voorbij, dat van die magneten en van de lithium en de borium en de... Ik kan het per topic opnieuw gaan lezen of uitzoeken natuurlijk.

Toyota heeft een deel-oplossing voor die magneten:

https://arstechnica.com/cars/2018/02/neodymium-more-like-neo-dont-mium-new-magnet-uses-fewer-key-rare-earths/

Overigens heeft de Tesla Model-S geen neodymium magneten in zijn motoren, dat zijn AC inductie motoren.
De Tesla Model 3 echter wel, zoals je noemde.

edit: het lijkt er zelfs op dat alleen de "long range" versie van de Model 3 uitgerust is met 2 neodymium motoren en de "goedkope" versie met 1 AC motor.

[ Bericht 1% gewijzigd door MaGNeT op 30-11-2018 16:05:26 ]
pi_183459229
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

1.Nah, is niet dat ik er geen interesse in heb maar het komt in vrijwel ieder topic voorbij, dat van die magneten en van de lithium en de borium en de... Ik kan het per topic opnieuw gaan lezen of uitzoeken natuurlijk.

2.Toyota heeft een deel-oplossing voor die magneten:

https://arstechnica.com/cars/2018/02/neodymium-more-like-neo-dont-mium-new-magnet-uses-fewer-key-rare-earths/

Overigens heeft de Tesla Model-S geen neodymium magneten in zijn motoren, dat zijn AC inductie motoren.
De Tesla Model 3 echter wel, zoals je noemde.
1. Dat van lithium heb ik idd ook vaker voorbij zien komen. Echter van neodymium eigenlijk nooit.
Ik vind het interessante artikelen.
2. Klopt, staat ook in de link van het Reuters artikel dat ik citeerde. Toyata claimt dat en zegt dat het minstens nog 10 jaar gaat duren.
De desbetreffende link werkte echter niet maar die is hersteld .
  vrijdag 30 november 2018 @ 15:59:30 #154
286575 Roces18
Chef de party
pi_183459252
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat verhaal van die accu's en slecht voor het milieu komt vrijwel iedere keer weer terug. Dat is deels correct.

Het oppompen van 96.000.000 (!) vaten ruwe olie per dag is echter ook geen aanwinst voor het milieu en toch zie ik diezelfde mensen met het grootste gemak iedere dag weer in zo'n olieverbrander stappen.

Elektrische auto's hebben voordelen, geen oliewissel, geen distributieset, geen uitlaten, langere levensduur remmen. De grondstoffen in de accu's zijn gewild en prima recyclebaar, zoals andere grondstoffen bij autodemontage bedrijven nu ook al teruggewonnen worden.
En de rest van een auto is zeker gemaakt van lucht?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459287
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:59 schreef Roces18 het volgende:

[..]

En de rest van een auto is zeker gemaakt van lucht?
Christus te paard zeg... voor iedere nieuwe auto zijn grondstoffen nodig... daarin verschilt een elektrische niet van een brandstofversie.

Je bespaart gedurende de levensduur meerdere malen op motorolie, oliefilter, distributie, remblokken (gaan langer mee), uitlaatsysteem, luchtfilter, katalysator, roetfilter, etc.
pi_183459408
Ik moet eerlijk zijn; als die 6000 euro er echt komt dan ben ik zeker geneigd om in 2021 een EV aan te schaffen. Zeker nu diverse fabrikanten, waaronder VW, grote plannen hebben rond die periode.

Zoiets als dit gaat 100% in productie rond die tijd;

843052.jpg
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:15:18 #157
286575 Roces18
Chef de party
pi_183459521
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Christus te paard zeg... voor iedere nieuwe auto zijn grondstoffen nodig... daarin verschilt een elektrische niet van een brandstofversie.

Je bespaart gedurende de levensduur meerdere malen op motorolie, oliefilter, distributie, remblokken (gaan langer mee), uitlaatsysteem, luchtfilter, katalysator, roetfilter, etc.
Als het aan de overheid ligt gooien we alle niet elektrische auto's weg en komen er weer nieuwe elektrische voor terug...
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459543
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:15 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Als het aan de overheid ligt gooien we alle niet elektrische auto's weg en komen er weer nieuwe elektrische voor terug...
Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
pi_183459772
Bestel alvast maar een geel hesje :P
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:34:22 #160
286575 Roces18
Chef de party
pi_183459834
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
Wat vind je hier dan van: 48 duizend euro subsidie op een tesla van 75 duizend euro..
https://www.daskapital.nl(...)tesla-van-eur75-000/

En dat mag jan modaal die niet eens zoveel verdient als de subsidie ophoesten?
Sponsoring van de rijken vind ik dat...

Net zo'n onzin als die domme warmtepompen , ook verzonnen door milieugekkies.
Dien als vrije burger zelf te bepalen waar in in rijd en hoe ik mijn huis verwarm.
Lekker alles kapotbelasten.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459842
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee.

De overheid zet in op 20% elektrische auto's in 2025.
Niet ondenkbaar als je rekent dat een auto gemiddeld 10,2 jaar meegaat in Nederland en 2025 over 6-7 jaar is.
De gemiddelde leeftijd van het wagenpark is iets anders dan de gemiddelde levensduur ;)

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder

quote:
Auto’s verdwijnen vooral van de Nederlandse wegen omdat ze gesloopt worden of worden uitgevoerd. De leeftijd bij sloop en export is tegenwoordig hoger dan tien jaar geleden. Gemiddeld zijn auto’s 17,9 jaar oud bij sloop, terwijl auto’s die geŽxporteerd worden gemiddeld 12,5 jaar oud zijn.
pi_183459873
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:30 schreef MaGNeT het volgende:
Bestel alvast maar een geel hesje :P
Gele-hesjes-670.png
De protestacties van de gele hesjes zijn van Frankrijk nu ook naar Nederland overgewaaid. Op verschillende plekken in het land komen ze samen om de weg te blokkeren. De groep is het niet eens met de aangekondigde verhoging van het btw-tarief.

Karin van de Veght (41) krijgt veel kritiek naar haar hoofd geslingerd, als ze om 8.15 uur de twaalf actievoerders van protestgroep de Topkikker de weg op leidt. Gemeenteraadslid Simon van Brueghel: “Het is ronduit verwerpelijk dat de protesten rondom basisscholen zijn georganiseerd. Het is zeer ontregelend en de situatie kan snel verder escaleren. De economische schade is al niet te overzien door mensen die te laat op hun werk komen, maar het protest kan zich makkelijk uitbreiden naar Den Haag. Je moet verbaasd opkijken als er straks een baal houtsnippers op het Binnenhof wordt gegooid.”

De enige financiŽle geograaf van Nederland, Ewald Engelen, ondersteunt het protest: “Eindelijk komt de jongere middenklasse in opstand tegen het neoliberalisme. De verliezers van de globalisering komen hun gelijk halen.”

Sammie (6) bevestigt de analyse van Engelen: “We willen de weg oversteken en op het klimrek spelen.”

https://speld.nl/2018/11/(...)erland-gesignaleerd/

:7
pi_183459892
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:34 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Wat vind je hier dan van: 48 duizend euro subsidie op een tesla van 75 duizend euro..
https://www.daskapital.nl(...)tesla-van-eur75-000/

En dat mag jan modaal die niet eens zoveel verdient als de subsidie ophoesten?
Sponsoring van de rijken vind ik dat...
Je brengt deze discussie weer terug naar pagina 1...

Er zit geen 48.000 subsidie op zo'n Tesla, er zit belastingvoordeel op.

Dat maakt het mogelijk dat iemand die anders een auto van 40.000 uit de catalogus kiest, nu een Tesla van 75.000 kiest.

Je zou het pas mislopen als die persoon anders ook een auto van 75.000 gekocht zou hebben.

quote:
Net zo'n onzin als die domme warmtepompen , ook verzonnen door milieugekkies.
Dien als vrije burger zelf te bepalen waar in in rijd en hoe ik mijn huis verwarm.
Lekker alles kapotbelasten.
De warmtepomp is verzonnen door Lord Kelvin in 1852, Peter von Rittinger bedacht en maakte een eerste prototype in 1855. Mitsubishi maakt al warmtepompen sinds 1968 en de koelkast in je keuken is op hetzelfde principe gebaseerd.

En hoe jij je huis verwarmt moet je zelf weten, al doe je het met theelichtjes.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:39:40 #164
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_183459905
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenklasse betaalt?

Het is trouwens al zo ver: https://www.telegraaf.nl/(...)esla-slurpt-subsidie
Dit dus. Nuff said.
pi_183459907
Belastingvoordeel is gewoon een verkapte vorm van subsidie. Het komt achter de streep op hetzelfde neer.
pi_183459979
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

De gemiddelde leeftijd van het wagenpark is iets anders dan de gemiddelde levensduur ;)

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder

[..]

Oh ja, ik meende al dat ik in een ander topic andere cijfers had :P Bedankt!

Naja, ruim 7 jaar ouder dus. In ieder geval, ze gaan niet eeuwig mee en bij de aanschaf van een nieuwe wordt EV straks interessanter.

Met 400.000 nieuw verkochte auto's per jaar en 8.400.000 auto's in Nederland kan je dus in 7 jaar een aardige sprong maken.
pi_183459982
En de prijsvergelijkingen van stroom vs brandstof gaan natuurlijk nergens over. Nu kan je die nog maken, maar over 20 jaar niet meer. De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten halen voor wegenonderhoud, en de vraag naar electriciteit zal explosief toenemen en bij voorkeur hernieuwbaar moeten zijn terwijl het totale hernieuwbare aanbod momenteel net tegen de 10% aan zit volgens mij.
pi_183460061
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:44 schreef Faxie het volgende:
En de prijsvergelijkingen van stroom vs brandstof gaan natuurlijk nergens over. Nu kan je die nog maken, maar over 20 jaar niet meer. De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten halen voor wegenonderhoud, en de vraag naar electriciteit zal explosief toenemen en bij voorkeur hernieuwbaar moeten zijn terwijl het totale hernieuwbare aanbod momenteel net tegen de 10% aan zit volgens mij.
Dat gaat niet in de stroomprijs zitten.

Kilometerheffing / kilometerbeprijzing of hoe je het ook noemt is het sleutelwoord.

Elektrisch duurder maken is niet zo nuttig, zeker met het goedkoper worden van thuisaccu's.
Je kan dan overdag energie opwekken, opslaan en 's avonds goedkoop je auto laden van zelf opgewekte stroom. Dat werkt 4 maanden in het jaar niet maar de rest van de maanden kan ik prima mijn eigen stroom opwekken.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:49:45 #169
159199 RickoKun
LOLZ! BACKWARD PWNAGE (tm) V2
pi_183460063
De regering moet omver geworpen worden voor we allemaal kapot gemaakt worden.


Is de benzine eindelijk wat goedkoper aan het worden, willen die kk lijers weer extra geld heffen.
Keep that perfect beat boy.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:50:06 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183460066
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:44 schreef Faxie het volgende:
En de prijsvergelijkingen van stroom vs brandstof gaan natuurlijk nergens over. Nu kan je die nog maken, maar over 20 jaar niet meer. De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten halen voor wegenonderhoud, en de vraag naar electriciteit zal explosief toenemen en bij voorkeur hernieuwbaar moeten zijn terwijl het totale hernieuwbare aanbod momenteel net tegen de 10% aan zit volgens mij.
Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_183460091
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:49 schreef RickoKun het volgende:
De regering moet omver geworpen worden voor we allemaal kapot gemaakt worden.

Is de benzine eindelijk wat goedkoper aan het worden, willen die kk lijers weer extra geld heffen.
Die kans hebben we al 3x gehad maar men stemt iedere keer toch weer massaal VVD, om vervolgens te waarschuwen dat Klaver (die niet in een kabinet zit) ons kapot gaat maken :D
pi_183460095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
In de UK zou dat niet zoveel opleveren >:)

"What's that big yellow thing in the sky?"
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:54:51 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183460124
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de UK zou dat niet zoveel opleveren >:)

"What's that yellow thing in the sky?"
Waar ik woon valt dat nogal mee. Ik denk vergelijkbaar met Nederland.
Maar zo'n belasting gaat dan gewoon per geÔnstalleerde m2 zonnepaneel. Ik weet niet of er al landen zijn die dat al hebben maar ik zie dit af en toe opduiken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_183460127
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat gaat niet in de stroomprijs zitten.

Kilometerheffing / kilometerbeprijzing of hoe je het ook noemt is het sleutelwoord.

Elektrisch duurder maken is niet zo nuttig, zeker met het goedkoper worden van thuisaccu's.
Je kan dan overdag energie opwekken, opslaan en 's avonds goedkoop je auto laden van zelf opgewekte stroom. Dat werkt 4 maanden in het jaar niet maar de rest van de maanden kan ik prima mijn eigen stroom opwekken.
Die heffing is nog maar afwachten, en geloof maar niet dat je aan het eind van de streep goedkoper uit gaat komen.

Vergeet ook niet dat je je huis moet verwarmen. En die fabriek een paar kilometer verderop moet ook verwarmd worden. En de kassen ook. Vrachtverkeer. Alles. Dat zal in de zomer al praktisch onmogelijk zijn, laat staan in de winter. Je zal dan een flinke buffer moeten hebben. De vraag naar stroom gaat gigantisch toenemen, dus reken maar dat de prijs omhoog gaat.
pi_183460131
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er komt een belasting op zonlicht, of is die er al in NL?
En op wind. Roep het maar niet te hard....
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')