quote:Op donderdag 22 november 2018 11:43 schreef Slayage het volgende:
Ondanks de ophef van de afgelopen jaren blijft Zwarte Piet de oude: helemaal zwart, dikke rode lippen en gouden oorbellen.
quote:Op donderdag 22 november 2018 10:58 schreef Atak het volgende:
[..]
Negers krijgen ook gewoon een witte baard als ze oud worden. En de witte pieten hoeven dan geen baard want de pieten van het verleden hadden ook geen baard.
Dit is gewoon lulkoek. Het is geen gezamenlijke traditie, net zomin als het kerstfeest of het suikerfeest, Divali of Yom Kipoer dat is. Het is een traditie van etnische Nederlanders (en sommige onderdelen zijn van etnische Saksen, Brabanders, Friezen, Hollanders, Amsterdammers, etc). Die zijn dus degene die bepalen hoe ze het willen vieren. Niet "wij allemaal". Anders wil ik onmiddellijk een stem hebben in het Offerfeest om dat af te schaffen.quote:Op donderdag 22 november 2018 10:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
“Dat betekent dat we allen het recht hebben deze traditie mede vorm te geven voor toekomstige generaties”
Prima, dat betekent dus dat iedereen dat recht heeft.
Dus óók mensen die het níet willen veranderen.
Andersom trouwens; als we iets willen veranderen aan een heel erg tolerante religie - waar Nieuwe Maan nog wel eens over rapporteert - dan is dat natuurlijk óók geen probleem. En krijgen we geen doodsbedreigingen en andere ongein...
Dat is een misverstand.quote:Op donderdag 22 november 2018 11:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Begrijp ik niet de een noemt het slaaf de ander weer anders, een slaaf krijgt toch niks behalve de afdankertjes toch?
Die oorbellen kun je verwijderen (net als het kroeshaar, dat kun je vervangen). Door het productieproces bij Playmobil hebben ze "dikke lippen", net als (bijna) alle andere playmobil poppetjes.quote:Op donderdag 22 november 2018 11:43 schreef Slayage het volgende:
Playmobil verkoopt weer Zwarte Piet-poppetjes
Playmobil gaat weer Zwarte Piet-poppetjes produceren, nadat de fabrikant daar in 2014 mee was gestopt. De Duitse speelgoedproducent doet dat naar eigen zeggen eenmalig én op verzoek van een aantal retailers. Ondanks de ophef van de afgelopen jaren blijft Zwarte Piet de oude: helemaal zwart, dikke rode lippen en gouden oorbellen.
Niet overdrijven he, we hebben hier maar een echte Sinterklaas en dat is meneer van der Walle. Straks denken anderen ook aanspraak te kunnen maken op deze bijzondere functie, zoals Pechtold of Paul de Leeuw🥺quote:Op donderdag 22 november 2018 11:00 schreef Atak het volgende:
[..]
Zou echt tof zijn als hij volgend jaar het feest mag inleiden.
Gast, ik gebruik de logica van de ander om te laten zien hoe ridicuul het is.quote:Op donderdag 22 november 2018 12:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dit is gewoon lulkoek. Het is geen gezamenlijke traditie, net zomin als het kerstfeest of het suikerfeest, Divali of Yom Kipoer dat is. Het is een traditie van etnische Nederlanders (en sommige onderdelen zijn van etnische Saksen, Brabanders, Friezen, Hollanders, Amsterdammers, etc). Die zijn dus degene die bepalen hoe ze het willen vieren. Niet "wij allemaal". Anders wil ik onmiddellijk een stem hebben in het Offerfeest om dat af te schaffen.
Wie die etnische Nederlanders zijn? Dat zijn de mensen die zich als Nederlander identificeren door hun taal en cultuur, door hun tradities. En die tradities ga je dus niet zomaar veranderen, want dat hoort bij je Nederlandse (of reionale) identiteit.
Gast, dat was niet tegen jou maar tegen die tweepquote:Op donderdag 22 november 2018 12:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Gast, ik gebruik de logica van de ander om te laten zien hoe ridicuul het is.
quote:De consternatie begon vrijdag toen SP-raadslid Rebekka Timmer de butler zag staan en bezwaar maakte bij lunchroomhouder Relinde Dijkgraaf. Het bord zou volgens de anti- Pietactiviste een ’racistische karikatuur’ zijn, meldt NH Nieuws.
Gasten gaan door de ophef met de butler op de foto, brengen bloemetjes langs en delen massaal hun steun voor de zaak op Facebook. „Wat vrijdag begon als een nachtmerrie voor de zaak, is nu iets moois geworden”, besluit Dijkgraaf.
Yeah, that's definitly racist.quote:Op donderdag 22 november 2018 11:43 schreef Slayage het volgende:
Playmobil verkoopt weer Zwarte Piet-poppetjes
Playmobil gaat weer Zwarte Piet-poppetjes produceren, nadat de fabrikant daar in 2014 mee was gestopt. De Duitse speelgoedproducent doet dat naar eigen zeggen eenmalig én op verzoek van een aantal retailers. Ondanks de ophef van de afgelopen jaren blijft Zwarte Piet de oude: helemaal zwart, dikke rode lippen en gouden oorbellen.
Niet in het Nederlandse deel van Europa hoor. Daar was een ieder met een voet op Nederlandse bodem vrij man. Ook toen de dominee het debat had verloren van de koopman/oorlogsinspanning zo halverwege de gouden eeuw en de op de Portugezen veroverde plantages van slaven 'moesten' worden voorzien bleef de slavernij in Nederland onbestaand.quote:Op donderdag 22 november 2018 12:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is een misverstand.
Op de plantages moesten ze werken en waren ze naakt.
In Europa en omgeving kon je slaven hebben en behandelen zoals je goeddunkte. Maar wie rijk was, kon daarmee pronken. Onder meer door de slaven in dure kleding te hullen. Dat ziet er ook wat appetijtelijker uit als ze door je huis lopen om je te bedienen. Als ze zwaar werk moesten doen, is het een ander verhaal. Slaven kregen helemaal niks, ze waren bezit van hun eigenaar en alles wat ze aanhadden of bij zich droegen was evenzeer bezit van de eigenaar.
Wat een onzin. In tegenstelling tot religieuze en regionale feestelijkheden is het gewoon een feest voor iedereen.quote:Op donderdag 22 november 2018 12:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dit is gewoon lulkoek. Het is geen gezamenlijke traditie, net zomin als het kerstfeest of het suikerfeest, Divali of Yom Kipoer dat is. Het is een traditie van etnische Nederlanders (en sommige onderdelen zijn van etnische Saksen, Brabanders, Friezen, Hollanders, Amsterdammers, etc). Die zijn dus degene die bepalen hoe ze het willen vieren. Niet "wij allemaal". Anders wil ik onmiddellijk een stem hebben in het Offerfeest om dat af te schaffen.
Wie die etnische Nederlanders zijn? Dat zijn de mensen die zich als Nederlander identificeren door hun taal en cultuur, door hun tradities. En die tradities ga je dus niet zomaar veranderen, want dat hoort bij je Nederlandse (of reionale) identiteit.
Dat ligt eraan naar welke tijd je kijkt. In de vroege Middeleeuwen waren hier wel degelijk slaven. Daarna noemde men het lijfeigenen, horigen, laten (en vermoedelijk nog wel meer ook). Hoe je het ook noemt, het kwam er toch op neer dat het slaven waren. Die toestand was formeel tot 1795 legaal, hoewel het in de praktijk weinig meer voorkwam, want die horigen etc hadden natuurlijk wel wat rechten, en voor die mensen zorgen is een hele plicht. De mensen gingen er niet echt op vooruit toen ze arbeider werden bij boeren, of later fabrieken, of bij de VOC als lichtmatroos moesten dienen, of in het leger moesten vechten. Het kapitaal was zo machtig dat de arbeiders effectief slaven waren, wat ook de reden is om de werknemers in een Thaise sweatshop als slaven te betitelen.quote:Op donderdag 22 november 2018 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet in het Nederlandse deel van Europa hoor. Daar was een ieder met een voet op Nederlandse bodem vrij man. Ook toen de dominee het debat had verloren van de koopman/oorlogsinspanning zo halverwege de gouden eeuw en de op de Portugezen veroverde plantages van slaven 'moesten' worden voorzien bleef de slavernij in Nederland onbestaand.
Het is een feest vóór iedereen, maar niet vàn iedereen en dat is een groot verschil. Jij zult ook welkom zijn bij Divali, maar dat wil niet zeggen dat het jouw feest is en dat je mag meebeslissen over hoe het wordt gevierd. Ze zullen je wijzigingsvoorstellen vooral niet in dank afnemen als blijkt dat jij de hele achtergrond van het feest niet begrijpt.quote:Wat een onzin. In tegenstelling tot religieuze en regionale feestelijkheden is het gewoon een feest voor iedereen.
Nederland heeft ook een traditie van anti-racisme, van nationale trots inzake internationale orientatie en niet racistisch zijn zelfs. Onzin om dan nu van een nationaal feest een aangelegenheid van een etnische groep te maken en zo de blanken van de zwarten te scheiden. Geen onschuldige onzin bovendien.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)cistisch-butlerbeeldquote:Op donderdag 22 november 2018 13:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De eigenaresse van de lunchroom die volgens een SP gemeenteraadslid een racistische butlerpop
voor haar winkel heeft staan, is nu blij met alle aandacht die de klacht heeft opgeleverd.
Het zijn bijna allemaal steunbetuigingen van plaatsgenoten en mensen die vinden dat er niets mis met de butlerpop is. Ze heeft dan ook besloten dat de butlerpop gewoon blijft staan.
[..]
Dat zouden meer mensen moeten. Ik mis de normale sint en piet gezelligheid in de etalages. Alleen de sint of die akelige witte pieten is domweg niet leuk meer.quote:Ze heeft de pop niet verwijderd naar aanleiding van de commotie. Ook denkt ze er niet over om sinterklaasversiering met beeltenissen van zwarte pieten, die ze in aanloop naar het kinderfeest in haar zaak heeft opgehangen, weg te halen. "Ik vind het fijn dat er nog ondernemers zijn die hun zaak durven te versieren in deze tijd. En onze gasten zijn blij dat wij dat doen. Jammer dat je daarvoor kiest en dan zulke reacties krijgt."
Mochten die mensen die kleding ook in hun vrije tijd dragen dan?quote:Op donderdag 22 november 2018 12:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is een misverstand.
Op de plantages moesten ze werken en waren ze naakt.
In Europa en omgeving kon je slaven hebben en behandelen zoals je goeddunkte. Maar wie rijk was, kon daarmee pronken. Onder meer door de slaven in dure kleding te hullen. Dat ziet er ook wat appetijtelijker uit als ze door je huis lopen om je te bedienen. Als ze zwaar werk moesten doen, is het een ander verhaal. Slaven kregen helemaal niks, ze waren bezit van hun eigenaar en alles wat ze aanhadden of bij zich droegen was evenzeer bezit van de eigenaar.
Ze hadden geen vrije tijd.quote:Op donderdag 22 november 2018 15:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mochten die mensen die kleding ook in hun vrije tijd dragen dan?
Onzin. Slavernij is een juridische constructie, het is de eigendom van een mens zoals je ook eigenaar van een dier kunt zijn. Lijfeigenschap is ook een juridische constructie, maar wel een andere. Andere vormen van uitbuiting kunnen ook verschrikkelijk zijn, maar zijn wezenlijk anders. Een of andere Keizer heeft de horigheid/het lijfeigenschap eind 18e eeuw afgeschaft maar daar had Nederlands niks mee te maken, die hadden dat al eeuwen eerder gedaan.quote:Op donderdag 22 november 2018 13:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ligt eraan naar welke tijd je kijkt. In de vroege Middeleeuwen waren hier wel degelijk slaven. Daarna noemde men het lijfeigenen, horigen, laten (en vermoedelijk nog wel meer ook). Hoe je het ook noemt, het kwam er toch op neer dat het slaven waren. Die toestand was formeel tot 1795 legaal, hoewel het in de praktijk weinig meer voorkwam, want die horigen etc hadden natuurlijk wel wat rechten, en voor die mensen zorgen is een hele plicht. De mensen gingen er niet echt op vooruit toen ze arbeider werden bij boeren, of later fabrieken, of bij de VOC als lichtmatroos moesten dienen, of in het leger moesten vechten. Het kapitaal was zo machtig dat de arbeiders effectief slaven waren, wat ook de reden is om de werknemers in een Thaise sweatshop als slaven te betitelen.
Ja, maar dan kun je niet zeggen dat Nederlanders met een kleur er niets over te zeggen hebben. Ja, Amerikanen en Amerikaanse expats moeten hun bek houden, maar dat is wat anders.quote:Het is een feest vóór iedereen, maar niet vàn iedereen en dat is een groot verschil. Jij zult ook welkom zijn bij Divali, maar dat wil niet zeggen dat het jouw feest is en dat je mag meebeslissen over hoe het wordt gevierd. Ze zullen je wijzigingsvoorstellen vooral niet in dank afnemen als blijkt dat jij de hele achtergrond van het feest niet begrijpt.
Nederlandse etniciteit heeft zelfs niks met huidskleur of ras te maken, dat maak jij ervan. En als het een feest vóór iedereen is, mag iedereen van elke kleur of nationaliteit meevieren. Maar het blijft onderdeel van de Nederlandse cultuur die bij de Nederlandse etniciteit hoort.
Bij echte slavernij (van het type waarover we hier spreken) is de meester in principe voor altijd eigenaar van jouw lichaam en van de vruchten van je arbeid. Je hebt geen juridische status, je kunt niet trouwen voor de wet, en omdat je gezinsleven en ouderschap dus niet hoeven te worden gerespecteerd kan de meester als hij dat wil je gezin uit elkaar trekken en je vrouw en kind aan een ander verkopen.quote:Op donderdag 22 november 2018 13:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ligt eraan naar welke tijd je kijkt. In de vroege Middeleeuwen waren hier wel degelijk slaven. Daarna noemde men het lijfeigenen, horigen, laten (en vermoedelijk nog wel meer ook). Hoe je het ook noemt, het kwam er toch op neer dat het slaven waren. Die toestand was formeel tot 1795 legaal, hoewel het in de praktijk weinig meer voorkwam, want die horigen etc hadden natuurlijk wel wat rechten, en voor die mensen zorgen is een hele plicht. De mensen gingen er niet echt op vooruit toen ze arbeider werden bij boeren, of later fabrieken, of bij de VOC als lichtmatroos moesten dienen, of in het leger moesten vechten. Het kapitaal was zo machtig dat de arbeiders effectief slaven waren, wat ook de reden is om de werknemers in een Thaise sweatshop als slaven te betitelen.
Blah blah, semantiek.quote:Op donderdag 22 november 2018 16:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin. Slavernij is een juridische constructie, het is de eigendom van een mens zoals je ook eigenaar van een dier kunt zijn. Lijfeigenschap is ook een juridische constructie, maar wel een andere. Andere vormen van uitbuiting kunnen ook verschrikkelijk zijn, maar zijn wezenlijk anders. Een of andere Keizer heeft de horigheid/het lijfeigenschap eind 18e eeuw afgeschaft maar daar had Nederlands niks mee te maken, die hadden dat al eeuwen eerder gedaan.
Waar zeg ik dat de meer gepigmenteerde Nederlander er niks over heeft te zeggen? Als ze de Nederlandse etniciteit hebben, hebben ze er wel degelijk iets over te zeggen.quote:Ja, maar dan kun je niet zeggen dat Nederlanders met een kleur er niets over te zeggen hebben. Ja, Amerikanen en Amerikaanse expats moeten hun bek houden, maar dat is wat anders.
Dat is in deze reeks dan ook al ettelijke keren aangetoond maar dat werd allemaal niet serieus genomen en afgedaan als onzin. Maar nu er een onderzoek tevoorschijn komt wat een beetje in het anti-straatje past weet men bij god niet hoe hard men met dat onderzoek moet wapperen... Terwijl dat hele verhaal als je het kritisch leest niet bijster veel zegt...quote:Op donderdag 22 november 2018 11:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Nee, mensen die roepen dat Zwarte Piet blackface is, hebben geen enkel historisch besef...
De USA en Nederland zijn twee verschillende landen met verschillende culturen en geschiedenissen. ''Blackface'' en de minstrel-optredens waren specifiek bedoeld om zwarte muziek en entertainers belachelijk te maken. De achterliggende gedachte was altijd racistisch, dehumaniserend. Het was ook een wapen van de KKK. Bij Blackface wordt ook niet zoveel aandacht besteedt aan het uiterlijk, de make-up, de kleding. Je smeert je kop in met schoensmeer en dan doe je een ''simpele neger'' na.
Dat is bij Zwarte Piet niet het geval. Het is zeer de vraag of Zwarte Piet van oorsprong uberhaupt een zwarte man moest uitbeelden, want het moderne karakter is eigenlijk een Spaanse Moor, de traditie is bovendien verwant aan Krampus. Maar zelfs als dat zo was, dan ligt de puur racistisch bedoelde humor van Blackface niet besloten in de kern van het concept Zwarte Piet. Het zou natuurlijk best kunnen dat het uiterlijk racistisch kan worden opgevat. Maar dat is wel even wat anders.
Groot verschil in sociologische context is ook dat het publiek uit kinderen bestond. Volwassenen konden er dan weleens tongue-in-cheek-grapjes over maken en de draak steken met de relatie tussen de plechtige autoriteitsfiguur en de zwarte bediende, maar bij degenen op wie het personage zich in de eerste plaats richtte, de jonge kinderen, kan dat vermeende aspect van "dandified coon" nauwelijks een rol hebben gespeeld. Als jongere ondergeschikte was hij voor hen veel meer dan de afstandelijke Sint een toegankelijke, menselijke figuur, die in Schenkmans boekje staat te grinniken als zijn baas een stout kind terechtwijst en medelijdend kijkt als hij nog stoutere kinderen in de zak stopt.quote:Op donderdag 22 november 2018 11:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Nee, mensen die roepen dat Zwarte Piet blackface is, hebben geen enkel historisch besef...
De USA en Nederland zijn twee verschillende landen met verschillende culturen en geschiedenissen. ''Blackface'' en de minstrel-optredens waren specifiek bedoeld om zwarte muziek en entertainers belachelijk te maken. De achterliggende gedachte was altijd racistisch, dehumaniserend. Het was ook een wapen van de KKK. Bij Blackface wordt ook niet zoveel aandacht besteedt aan het uiterlijk, de make-up, de kleding. Je smeert je kop in met schoensmeer en dan doe je een ''simpele neger'' na.
quote:Als de heilige man op zijn paard over ons dak reed of de zwarte knecht, met wien wij in onze gedachten even vertrouwelijk waren als met den kruier die ons dag aan dag naar school bracht, zijn groote zak leeg schudde boven den schoorsteen van de woonkamer, dan zong ons heele hart den schoonsten en reinsten psalm...
(1871)
maar wel zwart houden toch?quote:Op donderdag 22 november 2018 18:29 schreef Bottendaal het volgende:
Burgermeester Bruls van Nijmegen heeft aangekondigd dat er ook in 2019 geen demonstraties mogen plaatsvinden tijdens de intocht van sinterklaas
En dat er meer mogen volgen
. Klopt ja. En al zou het waar zijn, dat hele Black face gebeuren, hoeft de bedoeling nog niet racistisch te zijn. Alles valt of staat met interpretatie. Dat hele racisme gebeuren omtrent ZP is aangeleerde onzin. Zo kan ik een voodoo master uit Afrika ook als racisme zien omdat er van die gekkies zich wit sminken en in mijn ogen gedragen als een stelletje exorcisten.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:47 schreef Red_85 het volgende:
Mjah.. Het nrc met hun pseudowetenschappers en dubieuze columnisten is in deze kwestie serieus te nemen?
Ja toch?
quote:Op donderdag 22 november 2018 19:13 schreef polderturk het volgende:
Bushokje en hooligans slaags met elkaar
Geweld van beide zijden veroordeeld
19 november 2018 door Jos Maalderink en Sake van der Wall
In Eindhoven is een ontmoeting tussen een bushokje en een meute hooligans uitgelopen op geweld. Bij de ongeregeldheden sneuvelden een aantal ruiten.
Op het moment dat het bushokje en de hooligans elkaar tegen het lijf liepen ging het vrijwel meteen mis. Het bushokje had van het bestemmingsplan weliswaar toestemming om op een aangewezen plek langs de weg te staan, maar het stond daar met zijn abri behoorlijk te provoceren, volgens ooggetuigen. De Mobiele Eenheid heeft de kemphanen uit elkaar gehaald en meerdere arrestaties verricht.
De politiek heeft het geweld inmiddels veroordeeld. “Of het nou gaat om een meute dronken hooligans of een immobiele constructie van metaal en gecoat glas, we moeten gewoon een beetje normaal doen”, aldus premier Rutte. “Er zijn kinderen die hier met een bus naar school gaan.”
https://speld.nl/2018/11/(...)s-slaags-met-elkaar/
Nog iets over die bron uit 1871: Het Nieuws van den Dag: Kleine Courant was in 1870 opgericht. De hoofdartikelen op de voorpagina werden aanvankelijk geschreven door hoofdredacteur Simon Gorter (1838-1871). Hij werd in 1871 opgevolgd door Hendrik de Veer (1829-1890).quote:
quote:Zoodra de avond der kinderlijke blijdschap nadert, voert gij ons terug naar de jaren, die reeds ver... o zoo ver achter ons liggen (...). Als de heilige man op zgn paard over ons dak reed of de zwarte knecht, met wien wij in onze gedachten even vertrouwelijk waren als met den kruier die ons dag aan dag naar .chool bracht, zijn groote zak leeg schudde boven den schoorsteen van de woonkamer. .. dan zong ons heele hart den schoonsten en reinsten psalm... (...) Als een tooversprookje leeft de herinnering aan den rammelenden ketting in den gang, den schoen met hooi, de groote hand om den hoek en 't hoefgetrappel op de trappen nog steeds in onze harten. Als wij de oogen sluiten zien we de broertjes en zusjes weer grabbelen, de kinder en werkmeid, die nog 't meeste pret van allen hadden, geheimzinnige teekens wisselen met dea knecht van den bisschop, en op den achtergrond de vriendelijk lachende gezichten van hen, wie wij wel verdachten, dat ze er meer van wisten en de hand in 't spel hadden gehad. Straks als wij op hun plaats zullen staan en nu onze kinderen over elkaar zien heenbuitelen om een suikerboon machtig te worden, dan zullen wij zonder twijfel aan u denken en uwe nagedachtenis zegenen, o Sinterklaas!...
Zwart als het gat van je moeder.quote:
Nog veel erger, winkelend publiek.quote:Op donderdag 22 november 2018 21:48 schreef Bottendaal het volgende:
Morgen Black Friday.
Ook Demonstraties?
Supergezellig!quote:
Pssst, zwarte piet kopen ? All blacks 50% offf !quote:Op donderdag 22 november 2018 21:48 schreef Bottendaal het volgende:
Morgen Black Friday.
Ook Demonstraties?
Tsja. Dat gevoel hebben antipieters bij het pseudowetenshappelijk gebrabbel en de verzinsels van pro-pieten.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:47 schreef Red_85 het volgende:
Mjah.. Het nrc met hun pseudowetenschappers en dubieuze columnisten is in deze kwestie serieus te nemen?
Ja toch?
Zwartgatpiet. In een rolstoel met spraakcomputer.quote:Op vrijdag 23 november 2018 07:02 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
daarom ook zwarte Piet en geen roetveegpiet
Maar de pro-pieters waren hier het eerst! Zij hebben dit land samen met hun voorouders eigenhandig opgebouwd! Inclusief achterlijke tradities! Beetje respect graag!quote:Op vrijdag 23 november 2018 06:12 schreef Kassamiep het volgende:
Tsja. Dat gevoel hebben antipieters bij het pseudowetenshappelijk gebrabbel en de verzinsels van pro-pieten.
En zo blijft het door en doorgaan...
Dat is hierboven al besproken. Er wordt nogal veel gemaakt van het feit dat in de tweede helft van de jaren 1840 een groepje blanke "negerzangers" Nederland aandeed (dat was in 2013/2014 ook al bekend) en verder blijft het weer bij het bekende speculeren op basis van fragmentarisch bronnenmateriaal, zoals wij hier zelf ook vaak doen. Er is domweg geen directe link aangetoond tussen Schenkman en de blackface-traditie (Koning claimt dat niet eens), en het gedrag van zijn Zwarte Piet doet ook niet echt denken aan dat van de minstrelsy-karakters.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:38 schreef Ciclon het volgende:
Stukje van NRC. https://www.nrc.nl/nieuws(...)oz9tZFL6tIMqOweantK8. Zwarte Piet is beïnvloed door de internationale blackface-traditie. In dezelfde tijd dat de knecht van Sinterklaas zijn huidige vorm kreeg, halverwege de 19de-eeuw, was ook in Nederland de ‘minstrel show’ een geliefd theatergenre. Dat verklaart de opvallende overeenkomsten tussen Zwarte Piet en blackface-personages: een witte artiest die geschminkt een zwart personage speelt, op clowneske, karikaturale wijze
L.P.C. van den Bergh schreef in zijn werk Nederlandsche volksoverleveringen en godenleer (1836)quote:Op vrijdag 23 november 2018 07:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is hierboven al besproken. Er wordt nogal veel gemaakt van het feit dat in de tweede helft van de jaren 1840 een groepje blanke "negerzangers" Nederland aandeed (dat was in 2013/2014 ook al bekend) en verder blijft het weer bij het bekende speculeren op basis van fragmentarisch bronnenmateriaal, zoals wij hier zelf ook vaak doen. Er is domweg geen directe link aangetoond tussen Schenkman en de blackface-traditie (Koning claimt dat niet eens), en het gedrag van zijn Zwarte Piet doet ook niet echt denken aan dat van de minstrelsy-karakters.
Bovendien staat het niet vast dat Schenkman de bedenker is, en als het personage al voor 1847 bestond blijft er al helemaal weinig over van die veronderstelde connectie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |