quote:Automobilisten die Amsterdam vanaf volgend jaar willen gaan aandoen, moeten daarvoor flink in de buidel tasten. Het linkse stadsbestuur van de hoofdstad wil de parkeertarieven in heel de stad voor bezoekers flink ophogen, blijkt uit een brief van verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma (Verkeer).
quote:In het Centrum en de Jordaan worden de parkeertarieven zoals aangekondigd verhoogd tot 7,50 euro per uur (was 5 euro), in het gebied daaromheen (bijvoorbeeld West, De Pijp en Oosterpark) moet vanaf volgend jaar 6 euro per uur betaald worden. In sommige wijken was dat 3 euro.
=====================================quote:Het anti-autoplan is de zoveelste lastenverhoging die het stadsbestuur van Amsterdam heeft aangekondigd. Naast het ophogen van OZB en afvalstoffenheffing, wordt ook trouwen en het aanvragen van vergunningen fors duurder.
- Amsterdam niet bezoeken en dus vermijden.quote:
Prima toch. Ze hebben zelf Groenlinks de grootste partij gemaakt. Mogen ze het zelf gaan betalen ook.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:10 schreef Bocaj het volgende:
Eric van der Burg voorziet dat Amsterdammers de rekening gaan betalen.
Dit inderdaad. Dit is precies wat de Amsterdammers zelf wilde.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:22 schreef zarGon het volgende:
Verder heeft een meerderheid van de stad hiervoor gekozen en zullen zij het waarschijnlijk het hardst merken. Tja.
Meer dan de helft van de gezinnen in Amsterdam heeft helemaal niet eens een auto. Voor die mensen zijn auto's toch alleen maar een bron van overlast.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:27 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Dit is precies wat de Amsterdammers zelf wilde.
Uhuh, totdat ze 500 euro voorrijkosten bij ieder klusje mogen betalen. . .quote:Op donderdag 1 november 2018 15:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Meer dan de helft van de gezinnen in Amsterdam heeft helemaal niet eens een auto. Voor die mensen zijn auto's toch alleen maar een bron van overlast.
7,50 euro per uur parkeerkosten is nog geen 10% van het uurloon van twee werklieden.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Uhuh, totdat ze 500 euro voorrijkosten bij ieder klusje mogen betalen. . .
Amsterdam wil minder toeristen, dacht ik. Dan is dat haast eerder een voordeel.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:33 schreef zarGon het volgende:
Als nadeel heb je natuurlijk dat de bezoekers veel meer parkeerkosten hebben
Bakfiets gezinnen!quote:Op donderdag 1 november 2018 15:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Meer dan de helft van de gezinnen in Amsterdam heeft helemaal niet eens een auto. Voor die mensen zijn auto's toch alleen maar een bron van overlast.
Amsterdam wil minder feestvierende toeristen. Die komen haast allemaal met (goedkope) vluchten. Niet met de auto.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Amsterdam wil minder toeristen, dacht ik. Dan is dat haast eerder een voordeel.
Dus in verhouding veel.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:34 schreef Igen het volgende:
[..]
7,50 euro per uur parkeerkosten is nog geen 10% van het uurloon van twee werklieden.
Ik ga als Deltenaar ook naar Zoetermeer. Zoetermeer is slim geweest met eerste paar uur gratis parkeren, en met een mediamarkt en een Primark in het winkelgebied.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:22 schreef zarGon het volgende:
[..]
- Amsterdam niet bezoeken en dus vermijden.
- Amsterdam bezoeken en de auto bij een P&R achterlaten.
- Een andere transportmiddel gebruiken.
- Van tevoren uitzoeken waar je het goedkoopst kan parkeren.
Ze ondermen stappen om de stad autoluw te maken, en zoiets ga je zeker merken. Ben je het er niet mee eens? Dan geef je je geld toch uit in een andere stad.
Verder heeft een meerderheid van de stad hiervoor gekozen en zullen zij het waarschijnlijk het hardst merken. Tja.
Dat is ook de reden waarom ik als Delftenaar liever naar Zoetermeer ga dan Delft. Parkeerkosten. Tja.
Jammer dat je dan aan de ene kant een hoop geld verdiend, maar aan de andere kant een hoop verliest, als de toeristen ineens weg blijven, loop je uiteindelijk toch aardig wat inkomsten mis kan ik me zo voorstellen. En dan komt het er dus uiteindelijk op neer dat alleen de eigen bevolking weer eens wordt gepest.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:09 schreef LXIV het volgende:
Als ik Amsterdammer was zou ik dit echt prima vinden. Op de eerste plaats zijn het belastinginkomsten waar ik meer van profiteer dan dat ze me kosten. Op de tweede plaats zou ik gunstig vinden wanneer er juist minder toeristen en bezoekers naar de stad kwamen. Prima als dat met 50% verminderd.
Dit. Hogere parkeerkosten betekend niet automatisch minder toeristen. Hoogstens minder auto's maar dat valt zelfs te betwijfelen. Verder geld de maatregel voor het centrum + directe omgeving. Daar is het toch al kut rijden en parkeren. Verder is het niet zo dat je Amsterdam en haar centrum zonder auto niet kan bereiken. Er zijn zat alternatieven voor vervoer naar en in Amsterdam. Daarvoor heb je geen auto nodig.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Het aantal toeristen blijft gewoon hard toenemen, minder auto's betekent gewoon meer ruimte voor de toeristen en bewoners om zich te verplaatsen middels de fiets/tram/voet.
Als bewoner pak ik anders wel een Uber, ideaal binnen de stad.
Ik vind het altijd merkwaardig hoe mensen denken recht te hebben op 12m2 publieke ruimte bij de plek van hun bestemming omdat ze een auto gekocht hebben. Als het kan prima maar in Amsterdam kan het niet, op één autoparkeerplek kunnen wel 15 fietsen staan.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:25 schreef Fokker89 het volgende:
Ik kom er totaal niet uit de buurt, maar 5 jaar gelden was het nog 4 euro per uur, dat vond ik al schofterig.
Wat zeur je dan? Amsterdam is nou eenmaal niet gemaakt voor auto's, dus ga je er met de trein heen.quote:Het OV nemen is dan inderdaad wel erg aantrekkelijk. Deed dat de laatste jaren sowieso al. Dan parkeerde ik in Weesp, gratis voor het station, en dan ben je met een kwartiertje ook op Amsterdam CS.
Dan moet je toch wel een bijzonder krappe buidel hebben wil je het naargeestige zoetermeer boven Delft verkiezen.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:22 schreef zarGon het volgende:
[..]
- Amsterdam niet bezoeken en dus vermijden.
- Amsterdam bezoeken en de auto bij een P&R achterlaten.
- Een andere transportmiddel gebruiken.
- Van tevoren uitzoeken waar je het goedkoopst kan parkeren.
Ze ondermen stappen om de stad autoluw te maken, en zoiets ga je zeker merken. Ben je het er niet mee eens? Dan geef je je geld toch uit in een andere stad.
Verder heeft een meerderheid van de stad hiervoor gekozen en zullen zij het waarschijnlijk het hardst merken. Tja.
Dat is ook de reden waarom ik als Delftenaar liever naar Zoetermeer ga dan Delft. Parkeerkosten. Tja.
Als jij 6 euro overmaakt aan mij breng ik dit weekend 2 uur door in de binnenstad van Delft.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan moet je toch wel een bijzonder krappe buidel hebben wil je het naargeestige zoetermeer boven Delft verkiezen.
7,50!quote:Op donderdag 1 november 2018 18:10 schreef Nattekat het volgende:
Het begint een soort testcase te worden voor GL-ideeën, die stad. 7¤ voor een uurtje parkeren, doe even normaal
Als je werklieden over de vloer hebt zul je als bewoner toch wel een dagkaart kunnen kopen bij de gemeente?quote:Op donderdag 1 november 2018 15:34 schreef Igen het volgende:
[..]
7,50 euro per uur parkeerkosten is nog geen 10% van het uurloon van twee werklieden.
quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef Fer het volgende:
Ik vind het een goed idee. Ik kom regelmatig in het centrum en mijn werkgever is dan vaak 20-30¤ kwijt op zo’n dag. Door het tarief te verhogen, komen er meer vrije plekken en zal ik sneller een parkeerplaats vinden, ipv doelloos rondjes rijden.
- Treinen zitten doorgaans, zeker rond Amsterdam stampvol.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:20 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ik zie het probleem niet, Amsterdam is prima met de trein bereikbaar.
En met zulke parkeertarieven (plus de brandstofkosten om er te komen) kun je bijna eerste klas met de trein.
Links om (haha) of rechts om, het is gewoon autootje pesten!quote:Op donderdag 1 november 2018 18:20 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ik zie het probleem niet, Amsterdam is prima met de trein bereikbaar.
En met zulke parkeertarieven (plus de brandstofkosten om er te komen) kun je bijna eerste klas met de trein.
Een 2e klas retour vol tarief tilburg amsterdam 36.60 euro, met 2 mensen kun je alsnog beter met de auto gaan desnoods bij een p+r parkeren en met de metro naar het centrum.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:20 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ik zie het probleem niet, Amsterdam is prima met de trein bereikbaar.
En met zulke parkeertarieven (plus de brandstofkosten om er te komen) kun je bijna eerste klas met de trein.
Met 50% korting en maximaal 72 uur per kwartaal geloof ik.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je werklieden over de vloer hebt zul je als bewoner toch wel een dagkaart kunnen kopen bij de gemeente?
Nee hoor, wat mij betreft ga je winkelen in Johannesburg. Ik begrijp de keuze alleenniet. Ik veroordeel je er verder ook niet om.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:12 schreef zarGon het volgende:
[..]
Als jij 6 euro overmaakt aan mij breng ik dit weekend 2 uur door in de binnenstad van Delft.
Deal?
Heb je zo'n bijzonder krappe buidel?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor, wat mij betreft ga je winkelen in Johannesburg. Ik begrijp de keuze alleenniet. Ik veroordeel je er verder ook niet om.
Ik heb - als incidentele reiziger - een hekel gekregen aan het ov sinds de ov-chipkaart is ingevoerd.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:42 schreef SuperNeger het volgende:
Zijn er nog mensen die met de auto naar de stad gaan? Gewoon net buiten de stad parkeren en dan 1 of 2 haltes met je anonieme ov chipkaart is wel relaxt
tenminste, als je een middagje gaat of zo doe ik dat meestal. Voor een uurtje is dat idd de moeite niet
27,50? wut?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:45 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik heb - als incidentele reiziger - een hekel gekregen aan het ov sinds de ov-chipkaart is ingevoerd.
Vermijd het als de pest. Vooral omdat ik minimaal 27,50 euro moet investeren om met de trein te kunnen reizen (al kost de daadwerkelijke treinrit minder dan 5 euro).
Nee, voor een euro meer heb je gewoon een kaartje net als vroeger.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:45 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik heb - als incidentele reiziger - een hekel gekregen aan het ov sinds de ov-chipkaart is ingevoerd.
Vermijd het als de pest. Vooral omdat ik minimaal 27,50 euro moet investeren om met de trein te kunnen reizen (al kost de daadwerkelijke treinrit minder dan 5 euro).
oh wtf, dan mag ik waarschijnlijk niet eens met de trein? ik ga alleen af en toe met de randstadrail 1 of 2 haltes dus.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:49 schreef zarGon het volgende:
[..]
7,50 euro voor aanschaffen ov-chipkaart.
20 euro instaptarief trein.
Dan moet je maar net op een plek moeten zijn die vlak bij een halte tussen centraal station en P+R ligt.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:42 schreef SuperNeger het volgende:
Zijn er nog mensen die met de auto naar de stad gaan? Gewoon net buiten de stad parkeren en dan 1 of 2 haltes met je anonieme ov chipkaart is wel relaxt
tenminste, als je een middagje gaat of zo doe ik dat meestal. Voor een uurtje is dat idd de moeite niet
ja gvd ik weet t ook allemaal niet, dit is gewoon wat ik doe voor Rdam en DH en daar laat ik het bijquote:Op donderdag 1 november 2018 18:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan moet je maar net op een plek moeten zijn die vlak bij een halte tussen centraal station en P+R ligt.
quote:Op donderdag 1 november 2018 18:52 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
ja gvd ik weet t ook allemaal niet, dit is gewoon wat ik doe voor Rdam en DH en daar laat ik het bij
Tja. Dit klopt wel zo’n beetje.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:22 schreef CrashO het volgende:
[..]
Prima toch. Ze hebben zelf Groenlinks de grootste partij gemaakt. Mogen ze het zelf gaan betalen ook.
Doe ik ook meestal.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, voor een euro meer heb je gewoon een kaartje net als vroeger.
Is die minimaal 20 euro regel altijd al zo? Lijkt me best krom eigenlijk. Waarom doen ze zoiets?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Doe ik ook meestal.
Als ik met de trein (sporadisch) ga, dan los kaartje en met de bus de chipkaart.
quote:Op donderdag 1 november 2018 19:00 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Is die minimaal 20 euro regel altijd al zo? Lijkt me best krom eigenlijk. Waarom doen ze zoiets?
Bij bus en metro/randstadrail kan je wel gewoon tot op de cent. Of je had minimaal t maximale nodig voor de eindbestemming van je huidige rit of zo? Ow wacht misschien doen ze 't daarom wel voor de trein. Die kosten meestal wel zoiets idd.
Bron: NS.NLquote:Instaptarief per abonnement
Voor een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement is dit ¤ 20.
Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit ¤ 10. Voor Weekend Vrij en Dal Vrij geldt dat u alleen een instaptarief betaalt als u buiten de periode reist waarin u onbeperkt mag reizen.
Voor Altijd Vrij en Traject Vrij geldt geen instaptarief.
Nog beter uitgelegd:quote:Op donderdag 1 november 2018 19:00 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Is die minimaal 20 euro regel altijd al zo? Lijkt me best krom eigenlijk. Waarom doen ze zoiets?
Bij bus en metro/randstadrail kan je wel gewoon tot op de cent. Of je had minimaal t maximale nodig voor de eindbestemming van je huidige rit of zo? Ow wacht misschien doen ze 't daarom wel voor de trein. Die kosten meestal wel zoiets idd.
Ja klopt als een bus.. toeristen komen allemaal met een auto idd :’)quote:Op donderdag 1 november 2018 16:05 schreef Red_85 het volgende:
Zij stemmen gl, dan mag je de consequenties ook voelen.
Straks geen bezoekers die komen shoppen en geen toeristen meer.
Tof man, voor je plaatselijke middenstand en totale werkgelegenheid. Zal me benieuwen hoe lang het gaat duren voordat die de gevolgen mogen plukken van het gl beleid.
Als sardienen in een blik op de trein is dan ook pauper...quote:
Nou de internationale zuiptoerist die vooral de boel op stelten zet komt inderdaad met de vlieger en niet met de autoquote:Op donderdag 1 november 2018 19:07 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja klopt als een bus.. toeristen komen allemaal met een auto idd :’)
Ook voor dorpse niet-paupers. Als je hier op de bus gaat wachten kun je lang blijven staan. De laatste trein hier stopte in 1936. Dus je moet toch wat..quote:
Doe ff rustig, Henkie.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het altijd merkwaardig hoe mensen denken recht te hebben op 12m2 publieke ruimte bij de plek van hun bestemming omdat ze een auto gekocht hebben. Als het kan prima maar in Amsterdam kan het niet, op één autoparkeerplek kunnen wel 15 fietsen staan.
[..]
Wat zeur je dan? Amsterdam is nou eenmaal niet gemaakt voor auto's, dus ga je er met de trein heen.
Mensen uit de provincie, van buiten de ringweg A10, zijn net zo min “gewone Nederlanders” als een Chinees of een Indiaan he.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:57 schreef Lothiriel het volgende:
Beetje faal als dit zogenaamd bedoeld is om minder toeristen te hebben in de stad. Het gros van de toeristen neemt een vervuilend vliegtuig naar Schiphol en dan de trein naar de stad (of een taxi misschien?). Mensen die met de auto naar de stad komen zijn over het algemeen gewoon Nederlanders, met de incidentele Belg of Duitser er tussen...
Dus minder Nederlanders en nog meer plaats voor toeristen
Tsja, die huisvesting van de krakers daar moet toch door iemand betaald worden.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:57 schreef Lothiriel het volgende:
Beetje faal als dit zogenaamd bedoeld is om minder toeristen te hebben in de stad. Het gros van de toeristen neemt een vervuilend vliegtuig naar Schiphol en dan de trein naar de stad (of een taxi misschien?). Mensen die met de auto naar de stad komen zijn over het algemeen gewoon Nederlanders, met de incidentele Belg of Duitser er tussen...
Dus minder Nederlanders en nog meer plaats voor toeristen
Lekker sociaal ook, bijvoorbeeld trouwen duurder maken. Niet wat je van een linkse partij verwacht. Je zou denken dat ze linkse ideeën zouden doorvoeren. Zoals goedkoper OV, door dit deels te financiëren vanuit de gemeente zelf. Meer OV laten rijden zodat het niet stampvol zit. Trouwen duurder maken klinkt al helemaal niet links in de oren Lijkt wel een VVD college zo
Ben je nou sarcastisch of geloof je wat je zegt? In jouw geval weet ik het namelijk niet zekerquote:Op donderdag 1 november 2018 19:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Mensen uit de provincie, van buiten de ringweg A10, zijn net zo min “gewone Nederlanders” als een Chinees of een Indiaan he.
Ik zou niet weten waarom een Nederlandse toerist inherent beter zou zijn dan een buitenlandse.quote:Op donderdag 1 november 2018 19:35 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Ben je nou sarcastisch of geloof je wat je zegt? In jouw geval weet ik het namelijk niet zeker
Ja ik snap de hele gedachtegang gewoon niet. Ze willen minder toeristen maar ze willen natuurlijk wel een levendige stad met goed boerende middenstand - neem ik maar even aan. Wat wil je dan aantrekken? Mensen die hun inkopen komen doen in de stad en dus geld uitgeven. Wat wil je niet? Nog meer zuipende en blowende hoerenlopers uit de hele wereld. Wat besluiten ze te weren? De auto van diezelfde Nederlandersquote:Op donderdag 1 november 2018 19:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Tsja, die huisvesting van de krakers daar moet toch door iemand betaald worden.
Als je het mij vraagt heb je als Nederlander sowieso al weinig in de binnenstad van Amsterdam te zoeken. Wens ze veel succes met bingedrinkende Britten en blowende toeristen.
Om te beginnen ben je niet per definitie een toerist omdat je niet binnen de ring van Amsterdam woontquote:Op donderdag 1 november 2018 19:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom een Nederlandse toerist inherent beter zou zijn dan een buitenlandse.
Je bedoelt dit: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/ ?quote:Op donderdag 1 november 2018 19:39 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Er valt imo wel iets te zeggen voor het weren van de auto uit bepaalde delen van de stad. Een doordachter plan zou zijn om parkeren inderdaad duurder te maken, maar bijvoorbeeld gratis OV in te leggen van op grote parkings aan de rand van de stad, bv betaald met parkeergeld (ik zeg maar iets!) waardoor je alsnog mensen die de auto nemen naar de stad toe kunt trekken, zonder de negatieve gevolgen van duizenden auto's in de binnenstad.
He, ik vind mijn snelbedacht idee gewoon al 10x beter dan dat van het college. Misschien moet ik ook maar in de politiek gaan
Dat gaat in de praktijk niet, ik heb mijn auto nodig voor reserveonderdelen. Die liggen in de kofferbak. En ik kom er ook weer niet dagelijks, zodat ik met een bakfiets of stint kan voorrijden.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Of je werkgever vindt het prima zo en laat je een P+R opzoeken waarna je met het veevervoer mag.
Nee. De eerste zin: "en betaal 8 euro per 24u..."quote:Op donderdag 1 november 2018 19:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bedoelt dit: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/ ?
quote:Op donderdag 1 november 2018 19:07 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja klopt als een bus.. toeristen komen allemaal met een auto idd :’)
Hmm.. Blijkbaar een probleem met jullie korte termijn geheugen. Gl wil toerisme aanpakken.quote:Op donderdag 1 november 2018 19:11 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Nou de internationale zuiptoerist die vooral de boel op stelten zet komt inderdaad met de vlieger en niet met de auto
Goede post weer. Wat dat betreft hebben ze groot gelijk. Dan levert het ook nog wat op al die automobilisten die perse de stad in willen per automobiel. Ruimte is schaars en daar zullen zij voor betalen. Uitstekend. Ongewenst effect is wel dat het alleen nog weggelegd is voor hen die de prijs niet boeit omdat ze dat lachend kunnen en willen betalen.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het altijd merkwaardig hoe mensen denken recht te hebben op 12m2 publieke ruimte bij de plek van hun bestemming omdat ze een auto gekocht hebben. Als het kan prima maar in Amsterdam kan het niet, op één autoparkeerplek kunnen wel 15 fietsen staan.
[..]
Wat zeur je dan? Amsterdam is nou eenmaal niet gemaakt voor auto's, dus ga je er met de trein heen.
Geld verdienen aan degenen die maatschappelijk (of gemeentelijk) ongewenst gedrag vertonen. Dat werkt gewoon heel erg goed. Zie roken bijvoorbeeld. Of dat slecht is... GL wil het leefbaarder maken door het duurder te maken. Dat is geen verkeerd plan want veel alternatieven zijn er niet om dat voor elkaar te krijgen.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:15 schreef Lothiriel het volgende:
Bewijst gewoon dat het niet gaat om het milieu maar puur om geld binnenharken.
Ik heb Amsterdam bezocht als (Belgische) toerist, met de auto en het was inderdaad geen geweldige ervaring. Niet alleen is de stad nogal overroepen - let op, er is genoeg te doen maar de overrompelende aanwezigheid van dronken/superonbeleefd luide mensen maakt genieten van wat architecturaal schoon moeilijk - het was ook enorm duur om de auto ergens kwijt te raken. Da's overigens wel zo in meerdere grote steden, probeer Brussel maar eens, maar toch. Uiteindelijk gewoon de auto ergens in een voorstad gezet en het ook al overpriced OV genomenquote:Op donderdag 1 november 2018 20:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Hmm.. Blijkbaar een probleem met jullie korte termijn geheugen. Gl wil toerisme aanpakken.
En blijkbaar is er geen mens uit het grensgebied van Duitsland, Belgie en noord frankrijk die Amsterdam aan komt doen.. Of gewoon uit NL die een weekendje AMS aan wil doen.
Als het om milieu/de leefomgeving van de Amsterdammers ging dan werd het terecht hoge parkeergeld aangewend om het OV te intensifiëren en goedkoper te maken.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Geld verdienen aan degenen die maatschappelijk (of gemeentelijk) ongewenst gedrag vertonen. Dat werkt gewoon heel erg goed. Zie roken bijvoorbeeld.
8 euro per dag is minder dan wat je met twee mensen normaal alleen al aan OV-kaartjes kwijt zou zijn.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:15 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Nee. De eerste zin: "en betaal 8 euro per 24u..."
Bewijst gewoon dat het niet gaat om het milieu maar puur om geld binnenharken.
Dat geld wordt besteed aan investeringen voor fiets, ov en het verder autoluw maken van de stad.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:29 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Als het om milieu/de leefomgeving van de Amsterdammers ging dan werd het terecht hoge parkeergeld aangewend om het OV te intensifiëren en goedkoper te maken.
Maar nee, dat is niet het geval.
Eerst zien dan geloven. Dat praatje heb ik in de stad waar ik lang gewoond heb (Leuven, België) ook meermaals gehoord. Intussen zijn de fietspaden nog steeds shitty, de luchtkwaliteit nog steeds ruk en het OV nog steeds even duur - ook al is dat hier wel een stuk betaalbaarder dan in NL, fair enough.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat geld wordt besteed aan investeringen voor fiets, ov en het verder autoluw maken van de stad.
Nota bene de 2e zin van het artikel.
Dat is België, een apenland.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:33 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven. Dat praatje heb ik in de stad waar ik lang gewoond heb (Leuven, België) ook meermaals gehoord. Intussen zijn de fietspaden nog steeds shitty, de luchtkwaliteit nog steeds ruk en het OV nog steeds even duur - ook al is dat hier wel een stuk betaalbaarder dan in NL, fair enough.
Weinig geloofwaardig dus. Ik zie overigens nergens vermeld staan "OV goedkoper maken". Werken aan de infrastructuur, hoe vager kan het
Oh dat weet ik, maar dat is vooral omdat het Nederlands OV belachelijk duur is. Ik ga dit weekend naar Groningen voor een weekend. Die prijzen zijn echt om van achterover te vallen. Gelukkig een dagkaart kunnen regelen via een actie. Echt gestoord is het als je het mij vraagtquote:Op donderdag 1 november 2018 20:30 schreef Igen het volgende:
[..]
8 euro per dag is minder dan wat je met twee mensen normaal alleen al aan OV-kaartjes kwijt zou zijn.
Gl kennende worden dat dus symboolmaatregelen en budgetoverschrijdingen.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat geld wordt besteed aan investeringen voor fiets, ov en het verder autoluw maken van de stad.
Nota bene de 2e zin van het artikel.
Het betreft een gelijkaardig links bestuur overigens - wat niet per definitie slecht is, heb er zelf nog ooit op gestemd, maar het is wel typerend.quote:
Zeker. We moeten niet vergeten dat de prijs verhogen vaak het enige "wapen" is. Verbieden kun je haast niets (want vrij land) zodat je haast niets anders kunt als je de stad wat leefbaarder wilt maken voor jouw burgers. Dus ja. wat moet je dan. Het moet ook niet onleefbaar worden zoals bepaalde steden in India waar elke dag 24 uur lang verkeerscongestie is met alle nadelen van dien.quote:
quote:
Daar ben ik het zeker mee eens. Ik ben gewoon niet bepaald overtuigd. En ik heb me ingelezen over de partijen die het college in Amsterdam vormen, dus ik kom niet totaal uit de lucht vallen, ofzo.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeker. We moeten niet vergeten dat de prijs verhogen vaak het enige "wapen" is. Verbieden kun je haast niets (want vrij land) zodat je haast niets anders kunt als je de stad wat leefbaarder wilt maken voor jouw burgers. Dus ja. wat moet je dan. Het moet ook niet onleefbaar worden zoals bepaalde steden in India waar elke dag 24 uur lang verkeerscongestie is met alle nadelen van dien.
Het is m.i. een nobel doel (en een verplichting) om je stad voor de burgers die je vertegenwoordigd een beetje leefbaar te houden.
Nee hoor, maar om dan geld te gaan betalen om jou te laten winkelen gaat ook wat ver.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:41 schreef zarGon het volgende:
[..]
Heb je zo'n bijzonder krappe buidel?
Ik oordeel verder nier hoor.
Dat komt in principe op hetzelfde neer. De machinatie is hetzelfde: het heel duur maken om met eigen vervoer de stad in te rijden. De schijn is niet echt anders vind ik. Waarom is dit heel anders? Onder de streep zal het gewoon op hetzelfde neerkomen qua kosten voor de particulier en de achterliggende gedachte is mensen laten betalen voor ongewenst gedrag. Als die inkomsten dan nog besteed worden aan mooie alternatieven is helemaal mooi.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:41 schreef Lothiriel het volgende:
Edit: kleine aanvulling. Ik zie bijvoorbeeld meer in een taks zoals in Frankrijk bestaat. Daar betaal je voor het binnenrijden van de stad omdat een auto vervuilt. Niet voor het parkeren. Parkeren is daar heel goedkoop en gratis buiten het centrum. Zo kan het ook & heeft minder de schijn van geld willen scheppen. Het is maar een voorbeeld.
Bijvoorbeeld in Lyon bedraagt deze taks 5 euro per dag. Dus een dagje shoppen daar kost je 5 euro aan milieutaks. Vind ik een eerlijkere prijs dan hier bam 7,5 euro om een uurtje te parkeren. Parkeren is buiten het absolute centrum (waarom zou je daar met je auto inwillen überhaupt?!) goedkoop met prijzen die schommelen rond de 2-3 euro per 2 uur. Bron is eigen ervaring.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat komt in principe op hetzelfde neer. De machinatie is hetzelfde: het heel duur maken om met eigen vervoer de stad in te rijden. De schijn is niet echt anders vind ik. Waarom is dit heel anders? Onder de streep zal het gewoon op hetzelfde neerkomen qua kosten voor de particulier en de achterliggende gedachte is mensen laten betalen voor ongewenst gedrag. Als die inkomsten dan nog besteed worden aan mooie alternatieven is helemaal mooi.
Yep.. dat doe ik ook; parkeerkosten of de tijd van/voor het bereiken doorberekenen al of niet in tarief.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Uhuh, totdat ze 500 euro voorrijkosten bij ieder klusje mogen betalen. . .
Als ik een aannemer over de vloer krijg, probeer ik meestal een parkeerplek die ochtend te claimen, dan wel met mijn auto en die te ruilen met hun busje, of gewoon het vak af te zetten met een stoel en een briefje.quote:Op donderdag 1 november 2018 21:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep.. dat doe ik ook; parkeerkosten of de tijd van/voor het bereiken doorberekenen al of niet in tarief.
Bij bedrijven krijg je altijd een rare blik en ook wel's contracten daardoor misgelopen. Had je maar op een bereikbare plaats moeten wonen.
Een zwager, renovatie-aannemer, rekent de kosten (en tijd) ook altijd door. De meeste stedelingen lijken niet echt echt wakker van de paar tientjes (per dag) extra. Het meest irritante is natuurlijk wanneer de busjes niet voor de deur kunnen staan wat tijd (=geld) kost.
Ik weet niet wat een amsterdammer betaalt maar ik betaal iets meer dan een tientje per maand voor mijn parkeervergunning. En als ik eens een aannemer of bezoek over de vloer heb betaal ik met mijn bezoekers pas en dat kost 1 zoveel per 5 uur. Dus een paar tientjes per dag kost het mij bij lange na niet. In Amsterdam zal het wel duurder zijn maar het zal een Amsterdammer toch ook geen paar tientjes per dag kosten?quote:Op donderdag 1 november 2018 21:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep.. dat doe ik ook; parkeerkosten of de tijd van/voor het bereiken doorberekenen al of niet in tarief.
Bij bedrijven krijg je altijd een rare blik en ook wel's contracten daardoor misgelopen. Had je maar
op een bereikbare plaats moeten wonen.
Enne OV is leuk wanneer je niets meezeult.
Een zwager, renovatie-aannemer, rekent de kosten (en tijd) ook altijd door. De meeste stedelingen lijken niet echt echt wakker van de paar tientjes (per dag) extra. Het meest irritante is natuurlijk wanneer de busjes niet voor de deur kunnen staan wat tijd (=geld) kost.
Niet iedere Amsterdammer, laat staan die een verbouwing laten doen, is een pauper, heeft een parkeervergunning of is breid zijn "doen en laten" te delen met de gemeente.quote:Op vrijdag 2 november 2018 06:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik weet niet wat een amsterdammer betaalt maar ik betaal iets meer dan een tientje per maand voor mijn parkeervergunning. En als ik eens een aannemer of bezoek over de vloer heb betaal ik met mijn bezoekers pas en dat kost 1 zoveel per 5 uur. Dus een paar tientjes per dag kost het mij bij lange na niet. In Amsterdam zal het wel duurder zijn maar het zal een Amsterdammer toch ook geen paar tientjes per dag kosten?
En hoe is het in Chengdu geregeld?quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:17 schreef cempexo het volgende:
Denemarken kent geen parkeermeters. 95% van de Deense steden is parkeren gratis.
bewoners betalen geen parkeerkosten per uur natuurlijk. Alleen het bezoek/werklui wat er langskomt. Maar vooralsnog zijn de klussen/contracten veel te lukratief om als leverancier nee te zeggen. Mijn werkgever is meestal 100-150¤ kwijt aan parkeerkosten voor mijn auto iedere maand, dat nemen ze voor lief.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:33 schreef bianconeri het volgende:
Gewoon niet in Amsterdam wonen? Wat moet je daar nog?
Lelijke stad, ongezellig en alles is er schandalig duur. Enige goede daar (vlakbij) is Schiphol.
Gewoon OV gebruiken, al is dat helaas in NL ook vrij duur.
Ze kunnen in NL nog veel leren van andere steden, waar je voor bv 1 euro een rit kunt maken overal heen.
Kan best kloppen, ik herinner me dat ergens in 2010 of 11 een paar straatjes van Oud-West naar Centrum zijn gegaan kwa tarief. Dat is dus 4¤ ipv 2,75¤quote:Op donderdag 1 november 2018 21:15 schreef Karina het volgende:
Wat mij nog het meest verbaasde is dat ik net bij RTL-Z hoorde dat dit de eerste verhoging was in 10 jaar, voor mijn gevoel was het elk jaar al duurder geworden.
Ryanair maakt het mogelijk.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:39 schreef CrashO het volgende:
[..]
Amsterdam wil minder feestvierende toeristen. Die komen haast allemaal met (goedkope) vluchten. Niet met de auto.
Dat is nou net de bedoeling.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:12 schreef DevFreak het volgende:
Ik zet geen stap meer in die klotestad.
Nee. De burgers van Amsterdam boeit het niets. Die hebben een ontheffing of hebben niet eens een auto. Het gaat om het ontmoedigen van dagjesmensen van buiten de stad (b.v. uit Spijkenisse) om met de auto te gaan. Daar is m.i. niets mis mee.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:12 schreef DevFreak het volgende:
De niet-kapitaalkrachtige burgers van Amsterdam zitten nu met de gebakken peren en worden verplicht om tussen de Tokkies en cultuurverrijkers plaats te nemen.
Ja uhhhh duh. Ik begrijp echt wel dat we niet met ons honderdduizenden naar het centrum van Amsterdam toe kunnen met de auto, want dan krijg je shithole-country achtige praktijken, zoals in India en China. Maar waarom geen gratis/goedkope parkeerfaciliteiten buiten de stad met fikse korting op het openbaar vervoer?quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee. De burgers van Amsterdam boeit het niets. Die hebben een ontheffing of hebben niet eens een auto. Het gaat om het ontmoedigen van dagjesmensen van buiten de stad (b.v. uit Spijkenisse) om met de auto te gaan. Daar is m.i. niets mis mee.
Maar zo ranten op iets wat je helemaal niet begrepen hebt en/of een rood waas voor de ogen te krijgen als je de term "links" leest. Zo komt het nooit goed met de mensheid.
Dat hadden ze vroegah. Maar is inmiddels ter ziele gegaan.quote:Op vrijdag 2 november 2018 19:02 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ja uhhhh duh. Ik begrijp echt wel dat we niet met ons honderdduizenden naar het centrum van Amsterdam toe kunnen met de auto, want dan krijg je shithole-country achtige praktijken, zoals in India en China. Maar waarom geen gratis/goedkope parkeerfaciliteiten buiten de stad met fikse korting op het openbaar vervoer?
Dat is er. Alleen lees ik berichten dat die faciliteiten vol staan met buitenlandse auto's. Dus gebruik wordt er wel van gemaakt. Ik denk dat we hier te maken hebben met een onoplosbaar probleem. Men wil perse en massaal per automobiel naar Amsterdam. Dat is niet te doen. Het enige wapen om het te ontmoedigen is een prijsverhoging bij gebrek aan een echte oplossing. Mogelijk gewoon niet oplosbaar dus, de stad een beetje leefbaar houden afgezet tegen het overmatige aanbod van mensen die perse met de auto naar een stad willen. Je zou je kunnen afvragen of dat iets is wat de stad van dienst zou moeten "oplossen". Het is gewoon teveel.quote:Op vrijdag 2 november 2018 19:02 schreef DevFreak het volgende:
Maar waarom geen gratis/goedkope parkeerfaciliteiten buiten de stad met fikse korting op het openbaar vervoer?
Ja dat is wellicht zo. Maar dan kies je dan dus voor. Ik kan er ook voor kiezen om geen vergunning te nemen, dan betaal ik dus ook een paar tientjes per dag. Maar als je zelf kiest voor de dure oplossing kun je dat natuurlijk niet de gemeente aanwrijven.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet iedere Amsterdammer, laat staan die een verbouwing laten doen, is een pauper, heeft een parkeervergunning of is breid zijn "doen en laten" te delen met de gemeente.
Spijkenisse is natuurlijk totaal onvergelijkbaar. Daar kom je niet voor je plezier of bezienswaardigheden. Daar wil je doorgaans zo snel mogelijk weer weg. Plus dat je zo in de metro stapt en binnen een half uur op de Coolsingel staat dus waarom zou iemand betalen om daar te gaan winkelen?quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:12 schreef DevFreak het volgende:
Het allerergste vind ik dat die smerige, hypocriete GroenLinks-hippies toch tamelijk veel zetels hebben in de landelijke politiek. Wat is het volgende dat ze kapot gaan maken?
Ik word er echt pissig van wanneer ik dit soort dingen lees, maar kennelijk is de gemeenteraad van mening dat ze dit zichzelf wel kunnen veroorloven. De niet-kapitaalkrachtige burgers van Amsterdam zitten nu met de gebakken peren en worden verplicht om tussen de Tokkies en cultuurverrijkers plaats te nemen.
In Spijkenisse dachten ze ook weg te kunnen komen met betaald parkeren in een centrum dat allesbehalve groot en imposant is. De helft staat leeg en iedereen winkelt nu in Hellevoetsluis.
Ik zet geen stap meer in die klotestad.
Ik reageerde sarcastisch met pauper als behoeftige wat voor mij de "mensen" zijn die afhankelijk zijn (gemaakt) van de overheidsregels om bv. een parkeervergunning te verkrijgen. Anderen kopen er gewoon één of laten - al knipogend - een parkeerkelder (ver)bouwen.quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat is wellicht zo. Maar dan kies je dan dus voor. Ik kan er ook voor kiezen om geen vergunning te nemen, dan betaal ik dus ook een paar tientjes per dag. Maar als je zelf kiest voor de dure oplossing kun je dat natuurlijk niet de gemeente aanwrijven.
Ik begrijp trouwens niet goed wat het hebben van een parkeervergunning of bezoekerspas met paupers van doen heeft. Echte paupers hebben natuurlijk geen auto en al helemaal geen bezoekerspas.
Ja daar heb je dan ook wel weer gelijk in.quote:Op zaterdag 3 november 2018 18:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik reageerde sarcastisch met pauper als behoeftige wat voor mij de "mensen" zijn die afhankelijk zijn (gemaakt) van de overheidsregels om bv. een parkeervergunning te verkrijgen. Anderen kopen er gewoon één of laten - al knipogend - een parkeerkelder (ver)bouwen.
Je kan het wel degelijk de gemeente verwijten dat zij verkapt inkomenspolitiek over de rug van autobezitters bedrijven. Autobezitter(s) met een modaal inkomen wordt door de parkeerpolitie(k) harder geraakt dan iemand die breed in de slappe was zit. Je kan dan zeggen... dat het een keuze is en daarom toegestaan is dat "rijken" wel en armen geen auto kunnen mogen parkeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |