abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:23:59 #1
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182486227
Bij mijn deftige appartementencomplex hebben we van die sjieke afvalcontainers voor allerlei verschillend afval. Van GFT naar restafval naar papier/karton naar gft naar glas, plastic, textiel etc. Nu is dat op zich erg handig echter heb je nog steeds gewoon 1 prullenbak in de keuken.

Nu gaf ik eerst niet zoveel om het afval scheiden mede omdat ik het nooit gewend was van mijn oude flat waar we gewoon alles in 1 container moesten flikkeren maar ja nu wil ik ook graag mijn steentje bijdragen aan een beter milieu. En ook gewoon omdat het vuilniszakken scheelt omdat die van mij binnen 2 dagen al vol zitten met name met plastic en karton.

Maar goed, waar bewaren jullie het voor je weg weggooit? Ik heb geen zin in 5 verschillende prullenbakken in de keuken want ja daar heb ik geen ruimte voor. Voor karton dacht ik eerst ik zet ergens een doos neer maar het probleem is dan als je het naar beneden brengt en weggooit dan zit je met die lege doos die je dan weer naar boven moet brengen en ik gooi meestal m'n zooi weg als ik toch van plan ben naar buiten te gaan. Of je moet die doos ook gelijk wegflikkeren maar dan heb je weer niks in huis om je karton in te doen.

Dus ja om een lang verhaal kort te maken: Hoe doen jullie het precies met je afval scheiden?
Man of Steal.
pi_182486259
Ik heb in de keuken in het gootsteen kastje een vuilnisbak met twee bakken 1 voor gft en 1 voor normaal afval. Papier, pmd en glas zet ik in de garage. Toen ik nog geen garage had stond de PMD en papier in de bergkast en glas in de berging.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182486267
Prullenbak in de keuken voor restafval.
Bakje naast de spoelbak voor GFT.
Plastic wordt altijd verzameld in een prop in de kleine spoelbak.
Karton in een doosje bij de trap.

Ik wordt er doodmoe van en het is enorm rommelig.
Laat die handjes wapperen!
pi_182486270
Ik doe papier in een bakkie en de rest helemaal niks. Flikker alles in de vuillisbak. Kieperen ze toch allemaal in verbrandingsove.
U MAD?
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:30:18 #5
186611 Haags
pi_182486272
Niet, interesseert me geen ene reet en alles in dezelfde bak.
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:34:18 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182486291
Groenafval in de groene kliko, huisafval in de grijze, plastic verzamel ik in een plastic tas in de schuur, glaswerk staat daar ook en oud papier (wordt opgehaald) in de gang. Eens in de zoveel tijd rinkel in als een bag & bottle lady op de fiets naar de glas- en plasticbakken.
Kwestie van routine.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182486337
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 08:30 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Niet, interesseert me geen ene reet en alles in dezelfde bak.
Deze man ^O^
U MAD?
  Spellchecker zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:51:35 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182486421
Bij jou zitten ze binnen twee dagen alweer vol met met name papier en karton? Met hoeveel personen woon je samen?
pi_182486437
Er zijn tegenwoordig van die prullenbakken die je helpen bij het scheiden. Die nemen niet veel meer plek in dan een gewone prullenbak, maar hebben onderin 2 vakken voor dingen die je weinig weg gooit en bovenin een vak voor dingen die je vaker weg gooit.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:56:59 #10
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_182486477
Sinds kort hebben wij een pmd-bak. Die staat in de voortuin. Afhankelijk van hoe lui ik ben en het weer gooi ik alles daar direct in of verzamel ik het in een plastic zak die ik aan de deur van de keuken hang. Lelijk en rommelig dus. Gft verzamel ik in een vergiet en dat gooi ik meteen in de kliko (dat afval genereer ik bijna in zn geheel bij het koken van de avondmaaltijd).
pi_182486530
Groenafval eerst in een kleine prullenbak in de keuken, als die vol is in de groene container of ik gooi het gewoon in de tuin. Plastic, glas en papier worden verzameld in twee grote shoppers in een la en gaan mee als we boodschappen doen, daar staan de containers. Restafval staat in de tuin, naast de keukendeur.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:15:22 #12
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_182486692
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 08:30 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Niet, interesseert me geen ene reet en alles in dezelfde bak.
WoW, zo stoer
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_182486903
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 08:30 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Niet, interesseert me geen ene reet en alles in dezelfde bak.
:N
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:31:53 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182486938
quote:
Vertaling: “mamma regelt dat voor me”.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Spellchecker zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:42:56 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182487035
GFT gedurende dag in een klein emmertje op het aanrecht, wordt na het koken in de groene bak geleegd. Papier in emmer bij achterdeur. Plastic in zak in garage, glas ook. Restafval in prullenbak in de keuken.
pi_182487117
Geloof je echt dat ze dat ook gescheiden houden? Dat gaat daarna weer in 1 grote container en de oven in of naar china waar ze niet zo moeilijk doen
Ik zwaai naar dieren.
pi_182487206
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 09:50 schreef Geerd het volgende:
Geloof je echt dat ze dat ook gescheiden houden? Dat gaat daarna weer in 1 grote container en de oven in of naar china waar ze niet zo moeilijk doen
ligt aan de gemeente.
pi_182487215
Ik vind het ook maar lastig. Wij hebben hier in Schotland nu 5 bakken (gelukkig een vrij grote tuin) en een kleine voor voedsel resten. Ik heb geen zin in 5 kleine prullenbakken in huis, maar ook geen zin om voor elk blikje of papiertje weer naar buiten te lopen. Vraag me inderdaad vaak af hoe anderen dit organiseren.
pi_182487249
Bij mij gaat alles in één zak in één bak, glas, batterijen, papier, mijn lege printer... alles!
pi_182487278
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 09:58 schreef Mr.Ping het volgende:
Bij mij gaat alles in één zak in één bak, glas, batterijen, papier, mijn lege printer... alles!
zo dat zal ze leren! Pak ze maar aan!
pi_182487360
We hebben hier ( bijna) 3 kliko’s: een voor restafval, een voor gft en binnenkort een voor pmd. Gft-bak gebruiken we eigenlijk alleen voor tuinafval. In de keuken staan twee brabantia touchbins, voor restafval en pmd. Tzt komt er in het gootsteenkastje een bak voor glas, dat staat nu, tot mijn grote ergernis, in de vensterbank. Oud papier gaat nu in een mand en die wordt regelmatig leeggestort in een grote doos of wasmand in de schuur, tzt komt dat ook in een bak in het gootsteenkastje ipv in de mand. Batterijen in een zakje in de meterkast. Met de planning voor de nieuwe keuken houden we echt rekening met afvalscheiden en het vooral een beetje wegwerken. Eerst hadden we in de keuken een grote zak hangen voor plastic, maar dat stoorde me ontzettend, dus toen hebben we een extra (groot fotmaat) touchbin besteld.
Papier wordt hier 1 keer per maand door een vereniging opgehaald volgens mij, maar dat onthou ik nooit, dus dat brengen we zelf weg, net als glas en nu ook nog plastic.
pi_182487618
Een “Nee” sticker scheel tegen ongewenst papier afval
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_182487675
Op de koelkast 2 van de ah kratten, 1 voor lege flessen (en die neemt de bezorger van de ah dan inclusief krat weer lekker mee) 1 voor glas
In de kast onder de trap een zak voor het plastic, op het aanrecht een bakje voor groen en naast het koffiezet apparaat prop ik het papier, of als ik ergens een papieren tasje van heb dan die in de trapkast en het daar in
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:38:33 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_182487679
Papier en glas apart. De rest in de grijze container.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_182487695
Met de nieuwe keuken wil ik er ook wel serieus iets voor bedenken ja
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:42:00 #26
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_182487731
Grote prullenbak voor estafvake. Iets kleinere voor plastic.
Heb drie klikos, dus als de prullenbakken vol zitten gaat het de kliko in.
Oud papier gaat in een doos in de gang.
Glas en gft scheid ik niet.
Groenbak puur voor tuinafval.
pi_182487778
Wij hebben deze https://www.binbang.nl/thuis/ in de keuken voor papier, plastic en rest. Voor glas een aparte bak in het gootsteenkastje. Gft wordt in onze gemeente niet apart ingezameld.
pi_182487831
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 08:30 schreef de_boswachter het volgende:
Ik doe papier in een bakkie en de rest helemaal niks. Flikker alles in de vuillisbak. Kieperen ze toch allemaal in verbrandingsove.
Hier hetzelfde. Papier heb ik een aparte bak voor, de rest gaat in de vuilnisbak en als die vol is gaat het in de grijze container :)
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:58:12 #29
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_182487940
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 10:45 schreef Bleie het volgende:
Wij hebben deze https://www.binbang.nl/thuis/ in de keuken voor papier, plastic en rest. Voor glas een aparte bak in het gootsteenkastje. Gft wordt in onze gemeente niet apart ingezameld.
Nice, maar lekker prijzig.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:03:46 #30
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_182488019
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 10:45 schreef Bleie het volgende:
Wij hebben deze https://www.binbang.nl/thuis/ in de keuken voor papier, plastic en rest. Voor glas een aparte bak in het gootsteenkastje. Gft wordt in onze gemeente niet apart ingezameld.
dat ziet er goed uit! Even uitzoeken dit!
pi_182488163
Ik heb drie bakken voor huisvuil,gft en papier. Gewoon alles op tijd in de containers gooien. Anders kom je om van de rommel.
Kleding en ander textiel gaan in de verkoop, kringloop of textielbak. En dat is iets dat ik ongeveer maandelijks check.
Glas gaat gelijk in de glasbak. Glas is zwaar en wil ik niet teveel van slepen.
Het is gewoon een kwestie van niet te veel en lang verzamelen, maar gewoon regelmatig weggooien. Niet lui ermee zijn.
pi_182488402
Onder de aanrecht een dubbele prullenbak voor plastic en restafval, voedselresten gaan door de vermaler, tuinafval bij de buren in de groene bak (die van ons wordt gebruikt voor plastic)
Papier in een doos onder de erker en de restafval in de grijze bak en als de papierdoos vol is (wordt 1 keer in de maand opgehaald) flikker ik de rest van het papier ook in de grijze bak.
pi_182488446
Wij hebben een afvalscheider van de ikea in onze keuken. Bakje vol, dan in de grote zak buiten.

pi_182489010
Heb zelf een pedaalemmerzak in de voorraadkast gehangen waar ik al het PMT in gooi. Container zit hier beneden, dus gooi het dagelijks weg, voordat alles gaat stinken.

Papier gewoon in een doos die ik af en toe een keer leeggooi bij de supermarkt. Die container zit hier helaas niet.

Normaal restafval gaat in de container en GFT in zo'n mini bakje die ernaast staat met die afbreekbare pedaalemmerzakken. Is dan ook eerder vol, zodat ik niet een week met rottend fruit in de keuken zit.

Moet helaas alles scheiden omdat je restafval per keer iets van 1.80 betaalt. Als ik plastic, melkpakken en die zooi bij het normale restafval gooi kan ik 3 zakken per week wegbrengen, nu maar eens in de drie weken.
pi_182489361
Ik heb 3 van die bakken van Ikea zoals hierboven. In de lade onder de spoelbak. Dit is voor plastic, gft en rest afval.

verder een krat met glaswerk in de garage. Een zak voor plastic in de garage en de 3 kliko's buiten het huis.

Als je geen garage of schuur hebt is het wel een redelijk drama.

Als ik boodschappen doe neem ik vaak een doos mee. Dit omdat ik altijd vergeet een boodschappentas mee te nemen. Maar die doos kun je dan weer gebruiken voor je oud papier.

Binnenkort wordt de kliko voor restafval bestemd voor plastic. En restafval moet je dan in van die bakken gooien die her en der in de wijk staan.
  Spellchecker zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:47:52 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182489655
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 11:36 schreef kclemen het volgende:
Wij hebben een afvalscheider van de ikea in onze keuken. Bakje vol, dan in de grote zak buiten.

[ afbeelding ]
Super onhandig om zo laag je aardappels te schillen 8)7
pi_182489916
Leuk dat er van die stoere fokkers zijn die het allemaal niks kan schelen, maar bij mijn gemeente hebben ze van die controleurs die bij 't ophalen van het afval ook echt even controleren wat je erin hebt gestopt. Niet aan de lopende band, maar zo nu en dan krijgt er iemand een rode sticker aan zijn bak (die dan niet is geleegd) of boete op z'n mat. Dus afval scheiden wordt hier wel afgedwongen. En dan heb je dus in je keuken een aparte (grote) bak voor PMD (plastic - dit is veruit het meeste afval) en een kleinere met twee vakken voor GFT en restafval. En dan nog een papierbak én een plastic tasje waarin we onze glazen potjes doen. :')

Ik ga ergens in de toekomst eens iets slims bedenken om ze alle vijf in één keer af te vangen. Iets soortgelijks aan het Ikea systeem wat kclemen aangeeft, maar dan dat er meer in past. (Anders moet ik om de dag naar de afvalbak lopen en daar ben ik te lui voor. Dan moet verdomme mijn voordeur open!)
pi_182490869
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 11:03 schreef Aventura het volgende:

[..]

dat ziet er goed uit! Even uitzoeken dit!
Er zijn er meer

http://bit.ly/Decovry_IntelligenteVuilnisbakken_Nl

En

https://www.wehkamp.nl/jo(...)bPb_nb4aAtKyEALw_wcB
pi_182493093
Toen ik in een (klein) appartementje woonde had ik een kleine afvalbak in de keuken voor restafval, en een grote in de hal voor plastic. Plastic nam toch veel meer ruimte in en voor restafval betaalde ik per leegbeurt (van maximaal 30L). Omdat ik alleen woonde is een kleine restafvalbak voldoende omdat het anders toch te lang staat en gaat stinken.
Karton verzamelde ik in een doos in de voorraadkast en gooide ik eens in de zoveel tijd met doos en al weg.
  Moderator zaterdag 13 oktober 2018 @ 18:25:52 #40
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182495092
Hier hebben we een afvalbak voor het restafval onder in het aanrechtkastje staan, wanneer deze vol is brengen we die naar de container buiten onder de carport; GFT afval doen we tijdens het koken (wanneer het meeste hier in huis ontstaat) in een bakje en dat bakje gooien we dan na het koken leeg in de container die ook onder de carport staat.

Voor het oud papier hebben we een doos in de schuur staan, wanneer het tijd is voor de inzameling aan straat en het plaatselijke verenigingsleven zamelt dat dan in. Voor het glas hebben we een kunststof bak in de schuur staan. Dat breng ik misschien eens in de twee maanden weg naar de glasbak.

PMD gaat in een zak in de schuur, wanneer deze zak vol is hang ik hem aan een haak in de carport. Geloof dat we hier in de gemeente eindelijk een aparte container daarvoor krijgen midden 2019 ^O^.

KCA gaat in de mileubox en breng ik hoogstens één keer in het half jaar een keer weg naar een inzamelpunt of ik zet hem aan straat wanneer er inzameling is. De gemeente hier een handige app voor om te kunnen zien wanneer er waar een inzameling van iets is.

Denk wel dat het voor menigeen inmiddels een uitdaging is om een plek te vinden voor alle containers en bakken.
pi_182497164
Restafval (en dat is bij mij ook plastic verpakkingen en drankkartons) in het ingebouwde prullenbakje in de keuken. Kan ik meestal precies een week mee toe en dan gaat het in de container op ophaaldag. Grote stukken meteen de container in.
In dat kastje ook een bakje voor GFT die tussentijds in het groene deel van de container gaat.

En dan nog een kastje met een bak voor papier (of oude doos, als ik die heb). Wordt maandelijks aan de deur opgehaald. En de ruimte die over is wordt volgepropt met glas en plastic flessen die naar de wijkcontainer gaan als de ruimte op is. Zo één keer in de maand is dat.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_182498570
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 12:47 schreef maily het volgende:

[..]

Super onhandig om zo laag je aardappels te schillen 8)7
Klopt, maar volgens IKEA kan het voor een normale appel wel :+
Verder heb je natuurlijk gewoon gelijk en is het een ongelukkig voorbeeld van IKEA
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:45:58 #43
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182509569
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 08:51 schreef maily het volgende:
Bij jou zitten ze binnen twee dagen alweer vol met met name papier en karton? Met hoeveel personen woon je samen?
met mezelf maar ik ben een grootverbruiker

inb4 viesdik
Man of Steal.
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:46:44 #44
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182509586
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 10:32 schreef valentijn101 het volgende:
Een “Nee” sticker scheel tegen ongewenst papier afval
heb ik al
Man of Steal.
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:47:27 #45
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182509597
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 11:36 schreef kclemen het volgende:
Wij hebben een afvalscheider van de ikea in onze keuken. Bakje vol, dan in de grote zak buiten.

[ afbeelding ]
Dus je scheidt het om het vervolgens buiten weer in een grote zak te doen?
Man of Steal.
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:48:35 #46
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182509623
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 18:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier hebben we een afvalbak voor het restafval onder in het aanrechtkastje staan, wanneer deze vol is brengen we die naar de container buiten onder de carport; GFT afval doen we tijdens het koken (wanneer het meeste hier in huis ontstaat) in een bakje en dat bakje gooien we dan na het koken leeg in de container die ook onder de carport staat.

Voor het oud papier hebben we een doos in de schuur staan, wanneer het tijd is voor de inzameling aan straat en het plaatselijke verenigingsleven zamelt dat dan in. Voor het glas hebben we een kunststof bak in de schuur staan. Dat breng ik misschien eens in de twee maanden weg naar de glasbak.

PMD gaat in een zak in de schuur, wanneer deze zak vol is hang ik hem aan een haak in de carport. Geloof dat we hier in de gemeente eindelijk een aparte container daarvoor krijgen midden 2019 ^O^.

KCA gaat in de mileubox en breng ik hoogstens één keer in het half jaar een keer weg naar een inzamelpunt of ik zet hem aan straat wanneer er inzameling is. De gemeente hier een handige app voor om te kunnen zien wanneer er waar een inzameling van iets is.

Denk wel dat het voor menigeen inmiddels een uitdaging is om een plek te vinden voor alle containers en bakken.
Weet je wat ik me altijd afvraag, plastic verpakkingen van vlees doe je dat bij de PMD? Want dat moet je wel snel wegpleuren als het niet wil gaan meuren
Man of Steal.
  Moderator zondag 14 oktober 2018 @ 12:52:51 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182509681
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:48 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Weet je wat ik me altijd afvraag, plastic verpakkingen van vlees doe je dat bij de PMD? Want dat moet je wel snel wegpleuren als het niet wil gaan meuren
Vaak wel, dat "lapje" waarop het vlees ligt; dat zeg maar in de verpakking zit dat gooien we bij het restafval direct in de container buiten; het plastic bakje gaat bij het PMD.
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:54:10 #48
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182509708
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vaak wel, dat "lapje" waarop het vlees ligt; dat zeg maar in de verpakking zit dat gooien we bij het restafval direct in de container buiten; het plastic bakje gaat bij het PMD.
Aaah ok.

Naja ik wil het best scheiden (ook al weet ik niet of ze het achteraf weer gewoon in dezelfde oven flikkeren zoals sommigen hier claimen) maar ik heb geen ruimte voor allemaal verschillende prullenbakken. En heb ook geen zin om voor elke beetje naar de containers te lopen.

Lastig allemaal ;(

Hoe kom ik erachter of m'n gemeente echt wat doet met het gescheiden afval?

En waarom is het legaal om gescheiden afval later weer bij elkaar te flikkeren zoals mensen hier zeggen?
Man of Steal.
pi_182510435
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:47 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Dus je scheidt het om het vervolgens buiten weer in een grote zak te doen?
Neen, hier in België hebben we PMD zak, keukenafval zak, zak voor plastic en dan nog aparte ophaling van papier/karton.
pi_182510445
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 13:42 schreef kclemen het volgende:

[..]

Neen, hier in België hebben we PMD zak, keukenafval zak, zak voor plastic en dan nog aparte ophaling van papier/karton.
Pmd is toch ook voor plastic.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182510551
Prullenbak met scheidingswand voor regulier afval en 'plastic' (ook blik en drinkeverpakkingen dus meer 'plastic' afval dan regulier)

Glas staat in garage samen met lege flessen en een doos oud papier. Oud papier gaat inclusief doos aan de straat in tussentijd heb ik meestal wel weer een nieuwe doos van een pakketje oid.

Gft klein bakje op aanrecht. Die moet je toch regelmatig legen om stank en vliegjes te voorkomen.

Geen appartement dus maar je hebt toch vast wel een berghok waar je nu ook voorraad of lege flessen laat?
Eerst denken, dan typen
pi_182510985
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 13:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Pmd is toch ook voor plastic.
Zachte plastic (zakken, verpakkingsmateriaal, ...) wordt apart verzameld. Maw, denk dat polyethyleen dus apart verzameld wordt. Plastic flessen, blikjes, etc worden in PMD verzameld.
pi_182511690
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 14:22 schreef kclemen het volgende:

[..]

Zachte plastic (zakken, verpakkingsmateriaal, ...) wordt apart verzameld. Maw, denk dat polyethyleen dus apart verzameld wordt. Plastic flessen, blikjes, etc worden in PMD verzameld.
dat gaat hier gelukkig allemaal bij elkaar. Ook nog weer onderscheid maken in plastic gaat me ook wat ver.
pi_182511765
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 15:29 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

dat gaat hier gelukkig allemaal bij elkaar. Ook nog weer onderscheid maken in plastic gaat me ook wat ver.
Hier heb je dat ook, maar in de straat zijn er maar een paar huizen waar daadwerkelijk plastic zakken met zachte plastics worden aangeboden. Zo'n onderscheid is blijkbaar voor de meesten te veel groen hobbyisme.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_182514237
in een prullenbak die ik als deze vol is of stinkt in de container doe en als ik er geen container voor heb dan gooi ik de zak in de tuin.

Als ik veel piepschuim, harde plastic of hout hebt dan breng ik het naar het afvalpunt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182518842
Ik heb een prullenbak voor plastic en een prullenbak voor overig afval meeste gft. Dan heb ik een bak voor het oud papier. En een tas waar het glas en de recyclebare flessen in gaan. Wekelijks even legen (Bij mij supermarkt staan bakken voor alledrie) en het is weer netjes allemaal gescheiden en opgeruimd thuis.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
  Moderator zondag 14 oktober 2018 @ 22:40:14 #57
42184 crew  DaMart
pi_182519039
Groene kliko voor GFT.
Papier en glas gooien we in een boodschappentas zodat we dat in de container bij het winkelcentrum kunnen gooien als we boodschappen doen.
De rest verdwijnt in de vuilnisbak in de keuken en uiteindelijk in de grijze kliko voor restafval.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_182521052
Het gescheiden afval wordt niet naderhand weer "bij elkaar gepleurd" om in de verbrandingsoven te verdwijnen.

PMD, of zoals het sinds kort heet (bij ons bedrijf) PBD, wordt in o.a. Rotterdam gescheiden in plastic, blik en drankenkartons. Deze reststromen gaan naar verschillende eindverwerkers.

Het plastic wat naar China gaat, ligt daar al maanden voor de kust aangezien ook daar de regels mbt kwaliteit van het plastic zijn aangescherpt.

Wij noemen het geen afval, maar grondstoffen.
  maandag 15 oktober 2018 @ 06:27:06 #59
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182523066
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 01:41 schreef Shigyn het volgende:
Het gescheiden afval wordt niet naderhand weer "bij elkaar gepleurd" om in de verbrandingsoven te verdwijnen.

maar iemand anders zeiden van wel hier
Man of Steal.
pi_182523262
Gft verzamel ik tijdens het koken op het aanrecht. En gaat met de afwas naar de container. Buiten het koken gaat het eigenlijk meestal in de rest afval.

Papier en glas gaan in een containee in het keukenkastje.

En voor rest en pmd heb ik een combi bak.
  maandag 15 oktober 2018 @ 09:12:56 #61
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182523984
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 07:22 schreef Nico987 het volgende:
En gaat met de afwas naar de container.
jij gooit je afwas in de container?
Man of Steal.
  maandag 15 oktober 2018 @ 09:54:20 #62
120112 Me_dusa
Red een boom, eet een bever!
pi_182524414
Ik gebruik voor Restafval en GFT een prullenbak in de keuken met 2 compartimenten. In de bijkeuken heb ik 4x de SORTERA op elkaar staan. 2x grote voor Plastic en Papier en 2x kleine voor glas en textiel. Dingen zijn schappelijk geprijsd!

"in de IT gaat alles automatisch maar niets vanzelf"
  maandag 15 oktober 2018 @ 09:58:41 #63
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182524472
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:54 schreef Me_dusa het volgende:
Ik gebruik voor Restafval en GFT een prullenbak in de keuken met 2 compartimenten. In de bijkeuken heb ik 4x de SORTERA op elkaar staan. 2x grote voor Plastic en Papier en 2x kleine voor glas en textiel. Dingen zijn schappelijk geprijsd!

[ afbeelding ]
Dat plaatje laat wel een erg oneconomische manier zien om papier te bewaren.

Verder ziet deze oplossing er aardig uit.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:31:50 #64
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182527072
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:54 schreef Me_dusa het volgende:
Ik gebruik voor Restafval en GFT een prullenbak in de keuken met 2 compartimenten. In de bijkeuken heb ik 4x de SORTERA op elkaar staan. 2x grote voor Plastic en Papier en 2x kleine voor glas en textiel. Dingen zijn schappelijk geprijsd!

[ afbeelding ]
Kijk dat is dus handig maar dan zit je alsnog met het probleem dat als je die bak leegt je erna weer naar boven moet om die bak terug te zetten.
Man of Steal.
pi_182530103
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:12 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

jij gooit je afwas in de container?
Ik wist dat deze opmerking kwam. Jah. Alles met plasticbordjes, bestek en kopjes. Ik realiseer me nu alleen dat dat in de pmd moet.
pi_182530181
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:31 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Kijk dat is dus handig maar dan zit je alsnog met het probleem dat als je die bak leegt je erna weer naar boven moet om die bak terug te zetten.
Tsjah. Of je koopt steeds een nwe.

Met de boodschappen een doos meenemen. En dan daar weer papier in doen?
pi_182542557
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 06:27 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

maar iemand anders zeiden van wel hier
En werkt die iemand anders dan ook bij een afvalverwerker? 😉
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:57:32 #68
120112 Me_dusa
Red een boom, eet een bever!
pi_182550229
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:31 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Kijk dat is dus handig maar dan zit je alsnog met het probleem dat als je die bak leegt je erna weer naar boven moet om die bak terug te zetten.
True. Dit werkt ook het meest fijn als je dichtbij containers hebt staan. Op m'n appartement was het zakken en dozen-werk.
"in de IT gaat alles automatisch maar niets vanzelf"
pi_182550497
En die bakken legen in een vuilniszak is geen optie ?
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:31:35 #70
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_182550898
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:54 schreef Me_dusa het volgende:
Ik gebruik voor Restafval en GFT een prullenbak in de keuken met 2 compartimenten. In de bijkeuken heb ik 4x de SORTERA op elkaar staan. 2x grote voor Plastic en Papier en 2x kleine voor glas en textiel. Dingen zijn schappelijk geprijsd!

[ afbeelding ]
Die heb ik ook in de garage staan.

Voor het restafval staat een prullenbak in de keuken.
GFT afval verzamelen we door de dag in een bakje op het aanrecht en als dat vol is, gaat dat meteen de garage in, in het GFT gedeelte van de duobak.
Plastic verzamel ik op het aanrecht en gaat zo vaak als nodig meteen in bovenstaande Ikea-bak in de garage.
Blik, glas en drankkartons gaan ook zo'n zelfde Ikea-bak in de garage in als er wat op het aanrecht staat of gewoon na het koken.
Oud papier gaat of meteen richting doos in de garage of in een mand in de woonkamer die eens per week ongeveer geleegd wordt in de garage.
Don't let my username fool you...
pi_182583155
wat is PMD?
pi_182583174
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 00:38 schreef Ray_Smith het volgende:
wat is PMD?
Eerste hit op google:
Doe ook mee met het scheiden van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankpakken (pmd). Dit is namelijk geen afval .
pi_182583497
dank!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')