Verregaand? Really? Het is niet dat zo'n stint direct een eerste levensbehoefte is of dat de economie krakend tot stilstand komt als die dingen niet meer op de openbare weg mogen komen...quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:19 schreef trein2000 het volgende:
Ik lees "eerste resultaten" dat vind ik absoluut ondeugdelijk voor een beslissing die zo verregaand is.
Kortom, een serieus probleem.quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:22 schreef Physsic het volgende:
Volgens de eigenaar van het bedrijf zou het defect volgens het ILT zitten in de gashendel.
De eigenaar die een typegoedkeuring had met noodknop maar die eraf heeft gehaald bij de volgende versie en vindt dat hij niet opnieuw een typegoedkeuring hoeft te fiksen...quote:Volgens de eigenaar is dat onjuist.
Hier staan ze: https://www.rijksoverheid(...)bijzondere-bromfiets .quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik lees "eerste resultaten" dat vind ik absoluut ondeugdelijk voor een beslissing die zo verregaand is.
Exact.quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:23 schreef Eix het volgende:
Hier staan ze: https://www.rijksoverheid(...)bijzondere-bromfiets .
Ik ga het zo direct eens doorlezen. Maar als de eerste resultaten zodanig zijn dat ingrijpen noodzakelijk is, dan ben ik blij dat men nu kordaat handelt.
“het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden”?quote:• Politie, NFI en ILT hebben verkennende technische testen gedaan met enkele andere (door de politie veiliggestelde) Stints. De politie heeft ook de software daarvan op foutmeldingen uitgelezen. Omdat de meldingen in het Chinees zijn, moeten de resultaten eerst worden vertaald.
Geconstateerd is dat er Stints zijn met een elektromotor DC 800 watt en Stints met een elektromotor AC 1200 watt. De fabrikant van de Stint heeft aangegeven dat hij in mei 2014 is overgegaan van DC 800 watt-motoren naar AC 1200 watt-motoren.
Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad (doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot de hoogst ingestelde snelheid.
In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de snelheid met het rechterhandvat (de "gashendel") te regelen dan wel te matigen. De aandrijving blijft dan in de hoogste versnelling (stand 5, max. 17,2 km) staan.
Ook de gasveer kan voor problemen zorgen. Deze kan afbreken waardoor eenzelfde situatie ontstaat.
De bestuurder kan dan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.
Ook kan de bestuurder nog ingrijpen via het contactslot. Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0- stroomkabel. Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.
Ja, in zoverre ik er verstand van heb, maar zijn toch redelijke grote mankementen dus.quote:
Dank! Ik zal ze zo in de trein even lezen.quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:23 schreef Eix het volgende:
[..]
Hier staan ze: https://www.rijksoverheid(...)bijzondere-bromfiets .
Ik ga het zo direct eens doorlezen. Maar als de eerste resultaten zodanig zijn dat ingrijpen noodzakelijk is, dan ben ik blij dat men nu kordaat handelt.
Een noodstop als een stroomonderbreker - dat werkt altijd, geen noodstop als een plotselinge stop van zo'n kar - dat werkt ongelukken in de handquote:Op maandag 1 oktober 2018 17:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als je de kans meeneemt dat de remmen het niet kunnen doen, dus niet onfeilbaar zijn, moet je er dus ook rekening mee houden dat de noodstop ook niet onfeilbaar is.
Nee. Of het moet eoa Chinees inferieur soort zijn ofzo.quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:26 schreef Physsic het volgende:
[..]
“het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden”?
Gelezen. ik lees vooral veel kan en dergelijk. verder zie ik niks over hoe waarschijnlijk dat is. verder tunnelvisie...quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dank! Ik zal ze zo in de trein even lezen.
Ik denk eerder een typfout. Ik kan zelf geen “Chinese” soldeerlegering bedenken met een smeltpunt van veel minder dan 100graden. Uit welke materialen zou dat dan moeten bestaan..?quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee. Of het moet eoa Chinees inferieur soort zijn ofzo.
Wie is “de fabrikant” in de verhaal? Gewoon de eigenaar die al vaker in de media is verschenen?quote:De bevindingen uit het verkennend technisch onderzoek en de aanvullende signalen zijn op 29 en 30 september besproken met de fabrikant van de Stint.
- Daarbij kwam de vraag aan de orde of de fabrikant – met kennis van de uitkomsten van de testen – aanleiding zag voor een terugroepactie. De fabrikant gaf aan daar geen voorstander van te zijn.
- Vervolgens heeft de ILT de fabrikant aangesproken op de eigen verantwoordelijkheid en erop aangedrongen dat de fabrikant de Stints stil zou (laten) zetten. De fabrikant, die geadviseerd werd door een advocaat, gaf aan dat hij daartoe nu niet bereid was.
- De fabrikant is nu in de gelegenheid gesteld om uiterlijk dinsdag 2 oktober een nadere onderbouwing bij zijn eerdere reactie op de bevindingen te leveren.
Die reactie was dan ook niet serieus bedoeld...quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik denk eerder een typfout. Ik kan zelf geen “Chinese” soldeerlegering bedenken met een smeltpunt van veel minder dan 100graden. Uit welke materialen zou dat dan moeten bestaan..?
Ik snap het, ik was een beetje hard op aan het nadenken waar de fout zou kunnen zitten. ☺quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die reactie was dan ook niet serieus bedoeld...
Dat zo’n ernstig ongeluk ‘verborgen gebreken’ naar boven kan halen, kan ik nog wel begrijpen. Een defect is niet altijd uit te sluiten.quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:54 schreef maan_man het volgende:
Of die Stint wel of niet 100% veilig is, kan ik niet beoordelen, maar met de gang van zaken heb ik wel moeite. Schijnbaar moet er eerst iets gebeuren voordat er deugdelijk onderzoek wordt gedaan. Dit zou al moeten gebeuren voordat zo'n ding de weg op mag.
Nu komt dit door een ernstig incident boven water. Want laten wij eerlijk zijn als de bestuurster iedereen op school had afgezet en alleen zelf zwaargewond was geraakt of als de bestuurster een ruk aan het stuur had gegeven en in de greppel was beland, dan hadden die Stints nu nog rondgereden.
Nu is het natuurlijk lastig. Grijpt men nu niet in en komt morgen, nadat weer een stint onder een trein is beland, boven water dat er na het voorlopige onderzoek ernstige aanwijzingen waren dat er iets goed mis was met de veiligheid van de Stint, dan knoopt men de minister ook op. Blijkt de Stint dadelijk wel veilig te zijn, maar de producent failliet, dan wordt het ook een moeilijk verhaal om te verkopen.
Ja, dat klopt, zullen ook zeker aan de keurende instanties kritische vragen gesteld moeten worden imho. Want als er nu al toch redelijk grote manco's aan het daglicht treden, na een verkennend onderzoek, waarom niet toen dit voertuig werd goed gekeurd voor gebruik op de openbare weg?quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:54 schreef maan_man het volgende:
Of die Stint wel of niet 100% veilig is, kan ik niet beoordelen, maar met de gang van zaken heb ik wel moeite. Schijnbaar moet er eerst iets gebeuren voordat er deugdelijk onderzoek wordt gedaan. Dit zou al moeten gebeuren voordat zo'n ding de weg op mag.
Nu komt dit door een ernstig incident boven water. Want laten wij eerlijk zijn als de bestuurster iedereen op school had afgezet en alleen zelf zwaargewond was geraakt of als de bestuurster een ruk aan het stuur had gegeven en in de greppel was beland, dan hadden die Stints nu nog rondgereden.
Nu is het natuurlijk lastig. Grijpt men nu niet in en komt morgen, nadat weer een stint onder een trein is beland, boven water dat er na het voorlopige onderzoek ernstige aanwijzingen waren dat er iets goed mis was met de veiligheid van de Stint, dan knoopt men de minister ook op. Blijkt de Stint dadelijk wel veilig te zijn, maar de producent failliet, dan wordt het ook een moeilijk verhaal om te verkopen.
Noem 4 dode kinderen maar 'nooit wat serieus mis is gegaan'.quote:Op maandag 1 oktober 2018 18:13 schreef GereDathan het volgende:
Alleen al het feit dat er nooit wat serieus mis is gegaan
Indium-Bismuth legeringen. Bvb: Bi49Pb18Sn12In21 smelt op 58°Cquote:Op maandag 1 oktober 2018 18:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik denk eerder een typfout. Ik kan zelf geen “Chinese” soldeerlegering bedenken met een smeltpunt van veel minder dan 100graden. Uit welke materialen zou dat dan moeten bestaan..?
Ah, kende ik niet.quote:Op maandag 1 oktober 2018 19:30 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Indium-Bismuth legeringen. Bvb: Bi49Pb18Sn12In21 smelt op 58°C
Je moet eens uit je emotie komen, 1 incident....quote:Op maandag 1 oktober 2018 19:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Noem 4 dode kinderen maar 'nooit wat serieus mis is gegaan'.
Volledig terechte beslissing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |