abonnement Unibet Coolblue
pi_181978891


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieėn met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieėn platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuļteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
జ్ఞ‌ా
pi_181978895
Deel 200!
జ్ఞ‌ా
pi_181979331
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:36 schreef µ het volgende:
Deel 200!
_O_ *O*
En nog steeds is dit forum voor mij van grote meerwaarde!
pi_181979342
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:36 schreef µ het volgende:
FYI: In 2019 wil ik stoppen met http://crowdfundmailer.nl/
Dat is wel begrijpelijk.

Ik heb met heel veel plezier de afgelopen jaren de mailer gebruikt en deze heeft voor mij een zeer grote meerwaarde gehad maar welke met name het afgelopen jaar steeds minder geworden is doordat de verschillende platformen mbt nieuwe projecten hun investeerders steeds beter en sneller zijn gaan informeren.

µ, bedankt voor je moeite en inzet de afgelopen jaren ^O^ !
pi_181979545
Mu, bedankt! Ik sluit me bij Horsemen aan, de mailer heeft goed geholpen waar de platforms de informatievoorziening nog niet op orde hadden.
pi_181979659
Ik heb er niet zo heel lang gebruik van gemaakt, maar zeker bedankt!

Ook voor mij is dit forum van grote meerwaarde. Kan niet altijd reageren, maar reaguren gaat mij goed af hier.
pi_181979933
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is wel begrijpelijk.

Ik heb met heel veel plezier de afgelopen jaren de mailer gebruikt en deze heeft voor mij een zeer grote meerwaarde gehad maar welke met name het afgelopen jaar steeds minder geworden is doordat de verschillende platformen mbt nieuwe projecten hun investeerders steeds beter en sneller zijn gaan informeren.

µ, bedankt voor je moeite en inzet de afgelopen jaren ^O^ !
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:19 schreef marathon2000 het volgende:
Mu, bedankt! Ik sluit me bij Horsemen aan, de mailer heeft goed geholpen waar de platforms de informatievoorziening nog niet op orde hadden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:28 schreef kopersneek het volgende:
Ik heb er niet zo heel lang gebruik van gemaakt, maar zeker bedankt!

Ook voor mij is dit forum van grote meerwaarde. Kan niet altijd reageren, maar reaguren gaat mij goed af hier.
Thanks allen! >:O
జ్ఞ‌ా
pi_181979962
Langere vertraging SimGas:
quote:
Het is SimGas helaas nog niet gelukt de voorgenomen kapitaalinjectie van 3 investeerders te formaliseren. Het gehele proces duurt aanzienlijk langer dan verwacht. Aangezien het om een relatief groot bedrag gaat (EUR 4.5 miljoen euro), zal het contract in oktober en november langs de verschillende 'investment committees' van de 3 partijen moeten gaan. Bovendien stellen de partijen ook onderling voorwaarden aan elkaar, wat al met al (veel) meer tijd vraagt. Wij verwachten op dit moment dat de financiering nog tenminste 3 maanden op zich laat wachten.

Pas als de voorgenomen investering plaatsvindt. is SimGas weer in staat om aan haar terugbetaalverplichting te voldoen. Tot die tijd vinden er dus ook geen rentebetalingen (meer) plaats. De 3 partijen zijn evenwel nog altijd voornemens de investering te doen. Zodra er nieuws is, melden wij ons direct.

Rente en fee
Over de verlate aflossingen wordt rente vergoed (+ 2 procentpunt per jaar). Deze rente wordt berekend en uitgekeerd nadat de achterstand is weggewerkt.
pi_181980024
#200 alweer!

Bij #300 eens terug kijken of we er uiteindelijk rendement aan over hebben gehouden.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_181980397
Een transportonderneming die ook spareribs verkoopt, deze spareribs koopt in Zuid-Frankrijk en deze met de eigen vrachtwagen op gaat halen 8)7
quote:
Het bedrijf HTR (...... Transport Roosendaal) houdt zich bezig met twee hoofdactiviteiten onder verschillende handelsnamen. Onder de handelsnaam HTR verricht het bedrijf transportwerkzaamheden. Daarnaast verkoopt het bedrijf onder de handelsnaam Spareribslijn sparibmaaltijden aan zowel particulieren als bedrijven. De bestellingen kunnen worden opgehaald op locatie in Roosendaal (Noord-Brabant) of kunnen worden thuisbezorgd. De inkoop wordt door het bedrijf zelf gedaan en geļmporteerd uit Zuid-Frankrijk met circa 100 tot 300 kilo tegelijkertijd. De verkoop gaat goed en de ondernemer wil graag grotere hoeveelheden inkopen. Wanneer de ondernemer met 1000 kilo tegelijkertijd kan inkopen, kan dit een aanzienlijke korting opleveren in de inkoopprijs per kilo. Echter, hiervoor heeft de ondernemer een grotere vrachtwagen nodig. De financiering is aangevraagd om de vrachtwagen, waarschijnlijk een DAF 480 of een Mercedes Actros, aan te schaffen. De vrachtwagen wordt aangekocht door middel van een leasecontract. De financiering is aangevraagd om de aanbetaling, inclusief borg en tank te betalen. De vrachtwagen zullen tevens worden ingezet voor het transportdeel van het bedrijf.
Klinkt logisch :Y)
pi_181980456
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:19 schreef djh77 het volgende:
Een transportonderneming die ook spareribs verkoopt, deze spareribs koopt in Zuid-Frankrijk en deze met de eigen vrachtwagen op gaat halen 8)7

[..]

Klinkt logisch :Y)
Als je zomers dan met de laadruimte open rijdt met een buitentemperatuur van 35 graden in F dan zijn ze al voorgegaard als ze hier zijn. Zou je dan niet beter een vrachtwagen met een open dakkie kunnen leasen (of kopen, wat is het nou?) zodat ze al gelijk mooi ge zonne schroeit worden? Kunnen ze gelijk richting klant gaan. Minder opslag is meer winst! Dit was overigens geen gratis advies, ik wil hier zeker drie grote ribben voor O-)
pi_181980924
L&S ook doorgedrongen tot de Consumentenbond

https://www.consumentenbo(...)-5d20e18c11-35826743

Ik snap trouwens niet hoe ze tot een hogere rente komen bij een langere looptijd maar misschien zie ik iets over het hoofd.
pi_181981141
Nieuwe op Lendahand staat open

LandKeKenia
TypeDirecte investering
LeningnemerSollatek
Leenbedrag¤80.000
Rente op jaarbasis5,50%
Looptijd24 maanden
ValutaEUR

https://www.lendahand.com(...)electronics-kenya-13
pi_181984876
Wat is het weer stil in crowdfundingland…

Het enige platform met volop nieuwe projecten is nog FnC maar als ik dan naar de gemiddelde projecten kijk is het ook wel het afvoerputje.

Ook totale stilte bij SiG. Ik hoop dat ze de tijd gebruiken om standaard kwaliteit en duidelijkheid van de pitches sterk te verbeteren en dat we snel duidelijke en heldere nieuwe projecten mogen verwelkomen :9~
pi_181985017
Update estate guru;

As a pilot project, we are lowering the limit for setting the Auto Invest criteria to ¤250, in exchange for the current ¤500. This will be applied until the end of the current year.

The change is implemented to encourage our investors to build a more diversified portfolio and give more investors the chance to build their portfolio automatically, while using loan criteria that is preferred for them. Moreover, now our investors get the chance to use Auto Invest feature to invest into loans with the period of 18 months.
pi_181986506
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 14:49 schreef Horsemen het volgende:
Wat is het weer stil in crowdfundingland…

Het enige platform met volop nieuwe projecten is nog FnC maar als ik dan naar de gemiddelde projecten kijk is het ook wel het afvoerputje.

Ook totale stilte bij SiG. Ik hoop dat ze de tijd gebruiken om standaard kwaliteit en duidelijkheid van de pitches sterk te verbeteren en dat we snel duidelijke en heldere nieuwe projecten mogen verwelkomen :9~
idem rustig bij Collin
pi_181986683
quote:
Leuk idee, en ik wou er al een bestellen. Er is alleen zoveel bijgebouwd in Groningen sinds ik er weg ben. De skyline herken ik amper.
pi_181989510
quote:
12s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:08 schreef peterc het volgende:

[..]

idem rustig bij Collin
Niet met de vervelende mailtjes van Dhr Denissen.
De slager die al een paar maanden niet betaald blijkt ondanks dat een accountant zich ermee bemoeid geen cijfers te kunnen overleggen. Daarnaast is onduidelijk of achtergestelde leningen waarover afgesproken is dat aflossing daarop opgeschort zou worden daadwerkelijk opgeschort zijn. 😠
Tja en dan mag je kiezen ......, Terwijl er dus eigenlijk geen keus is. De enige keus die je hebt is accoort gaan met 6 maanden alleen rente en hopen dat verkoop van de toko nog wat opbrengt.
pi_181995261
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 12:04 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe op Lendahand staat open

LandKeKenia
TypeDirecte investering
LeningnemerSollatek
Leenbedrag¤80.000
Rente op jaarbasis5,50%
Looptijd24 maanden
ValutaEUR

https://www.lendahand.com(...)electronics-kenya-13
Ik had hem gezien, maar ik zit al iets teveel in deze directe investering ;-) Deze is straks misschien wel boeiend: https://www.lendahand.com/nl-NL/projects/6060-saipei-foods-ltd
pi_182000272
Ik zat net te kijken naar dit project op FNC dat zometeen open gaat:
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/49644
Misschien goed om te weten (en niet vermeld in de pitch!) is dat dit bedrijf al een lening bij FNC heeft lopen (33k, nog 10 van 24 termijnen te gaan. Tot nu toe altijd op tijd betaald).
pi_182000490
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 09:41 schreef OpDieFiets het volgende:
Ik zat net te kijken naar dit project op FNC dat zometeen open gaat:
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/49644
Misschien goed om te weten (en niet vermeld in de pitch!) is dat dit bedrijf al een lening bij FNC heeft lopen (33k, nog 10 van 24 termijnen te gaan. Tot nu toe altijd op tijd betaald).
Geen cijfers over 2017 dus ik lees hem verder geeneens.
pi_182003872
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 09:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Geen cijfers over 2017 dus ik lees hem verder geeneens.
Doet in elektronica, rugby artikelen, luxe speelgoed en nu de voorfinanciering van een container met kerstartikelen, welke vervolgens over 4 jr wordt terugbetaald. + plus geen 2017 :R
pi_182004217
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 09:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Geen cijfers over 2017 dus ik lees hem verder geeneens.
Het trieste is dat ze bij deze nieuwe pitch zelfs minder cijfers laten zien dan bij de pitch van juli vorig jaar. Toen konden ze in juli blijkbaar al wel de cijfers van het jaar ervoor laten zien, en stonden bovendien de 2014 cijfers er nog bij! |:(
pi_182006276
Nieuw GvE project;

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18796

naar mijn idee wel wat lage rente voor het risico/zekerheden. 6% - 7% was zeker op zijn plaatst geweest, neemt niet weg dat ik denk dat hij zo vol is (maar niet door mij).
pi_182006514
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 22:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik had hem gezien, maar ik zit al iets teveel in deze directe investering ;-) Deze is straks misschien wel boeiend: https://www.lendahand.com/nl-NL/projects/6060-saipei-foods-ltd
Heb je het laatste jaarverslag van de lokale partner bekeken?
pi_182007294
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 14:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Heb je het laatste jaarverslag van de lokale partner bekeken?
In 2016 een verlies van EUR 322K, en een EBITDA van min EUR 225K, bedoel je dat?
pi_182007394
De posts hierboven hebben mij gemotiveerd om ook bij Lendahand te gaan investeren.

Ik zie bij 'tekortkomingen' op de website van Lendahand al iets staan over de rente die door de uiteindelijke geldnemer betaald wordt: die is hoger dan Lendahand zelf wenst. Maar ik zie nergens hoeveel die betaalde rente nou precies is. Ik leen ook geld uit via Kiva.org (tegen 0% rente, niet echt vergelijkbaar) en daar geven ze in ieder geval de gemiddelde betaalde rente weer die de lokale partner in rekening brengt.

Weet een van jullie waar ik de daadwerkelijk door geldnemers betaalde rente bij Lendahand projecten kan vinden?
pi_182007680
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 15:27 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

In 2016 een verlies van EUR 322K, en een EBITDA van min EUR 225K, bedoel je dat?
Dat, plus het statement van de accountant onder het kopje "Assumption of continuity".
pi_182008407
Wat vinden jullie van deze?
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/49408

2017 cijfers zien er niet slecht uit. Misschien toch een D-tje omdat het bedrijf nog maar 3 jaar bestaat?
pi_182008461
Ik doe alleen nog samen in geld

Heb nog wel 39 projecten bij gve maar die laat ik uitlopen heb al 1 jaar nits meer gedaan bij gve alleen samen in geld
pi_182009269
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 14:37 schreef Ron1986 het volgende:
Nieuw GvE project;

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18796

naar mijn idee wel wat lage rente voor het risico/zekerheden. 6% - 7% was zeker op zijn plaatst geweest, neemt niet weg dat ik denk dat hij zo vol is (maar niet door mij).
Ik snap niet zo goed wat hier gebeurd is. Het pand is in mei 2018 gekocht. Twee bevriende investeerders hebben toen in totaal 45K ingelegd. Nu moet opeens 22K afgelost worden. Dat levert extra financieringskosten op van EUR 2.060,- en een depotregeling van 2x EUR 470, die ze ook willen financieren.

Iemand heeft hier zijn planning niet op orde, de kopers die de aflossing van een korte lening niet aan zagen komen of de bevriende investeerder die opeens zijn geld weer nodig heeft. Ik zou graag weten waarom dit hergefinancierd moet worden, inclusief de kosten en de depotregeling. Ik zit nog niet lang in crowdfunding, delen geldnemers dat soort info meestal of is dat te privé?

Ze zeggen dat ze bezig zijn met hun financiele toekomst maar financieren dit allemaal extern en hebben onroerend goed in Frankrijk dat niets oplevert. Volgens mij hebben ze een uitgavenprobleem.
pi_182010107
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 14:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Heb je het laatste jaarverslag van de lokale partner bekeken?
Nee die had ik nog niet bekeken, wilde ik vandaag gaan doen aangezien hij morgen open ging. U heeft gelijk :-)
pi_182010563
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 15:47 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Dat, plus het statement van de accountant onder het kopje "Assumption of continuity".
Als je bij de LAH projecten naar de fundamenten en de cijfers gaat kijken, kun je beter helemaal stoppen met LAH _O-
Het hangt allemaal van leningen en herfinancieringen aan elkaar en dan moet je nog hopen dat er niet lokaal gefraudeerd wordt............
Pecunia non olet
pi_182011399
Jungo start deze week:
quote:
We hebben goed nieuws: De eerste Jungo campagne gaat deze week van start. Jij behoort tot de eerste investeerders die we persoonlijk uitnodigen. Claim je account nu, dan weet je zeker dat je er bij bent als de eerste campagne live gaat. Meedoen kan al vanaf ¤ 250 euro
pi_182012182
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 17:26 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed wat hier gebeurd is. Het pand is in mei 2018 gekocht. Twee bevriende investeerders hebben toen in totaal 45K ingelegd. Nu moet opeens 22K afgelost worden. Dat levert extra financieringskosten op van EUR 2.060,- en een depotregeling van 2x EUR 470, die ze ook willen financieren.

Iemand heeft hier zijn planning niet op orde, de kopers die de aflossing van een korte lening niet aan zagen komen of de bevriende investeerder die opeens zijn geld weer nodig heeft. Ik zou graag weten waarom dit hergefinancierd moet worden, inclusief de kosten en de depotregeling. Ik zit nog niet lang in crowdfunding, delen geldnemers dat soort info meestal of is dat te privé?

Ze zeggen dat ze bezig zijn met hun financiele toekomst maar financieren dit allemaal extern en hebben onroerend goed in Frankrijk dat niets oplevert. Volgens mij hebben ze een uitgavenprobleem.
Je zou verwachten dat zon bedrag eenvoudig op te hoesten moet zijn voor mensen met degelijke inkomsten etc. Idd ik had ook al mijn twijfels; vandaar dat ik het een hoger risico vond dan de classificatie van gve.

Vaak worden er bewust dingen achter gehouden en soms kunnen ze bijv ook bij een bank niet terecht. Crowdfunding is vaak een beetje zelf zoeken naar de steel van de vork is mijn ervaring.

Het is de kunst om de minder goede projecten niet mee te pakken en op de zekerheden te letten.
  woensdag 19 september 2018 @ 21:20:25 #38
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182014573
Vrijdag gaat deze live: https://www.duurzaaminves(...)inklijke-gazelle-n.v.
Zonnepanelen op het dak bij Gazelle.

Wie pakt 'm mee, en waarom wel/niet?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182015086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:20 schreef darktower het volgende:
Vrijdag gaat deze live: https://www.duurzaaminves(...)inklijke-gazelle-n.v.
Zonnepanelen op het dak bij Gazelle.

Wie pakt 'm mee, en waarom wel/niet?
Ik pak hem niet mee, om een aantal redenen:
- ben bezig mijn investeringen in crowdfunding te minderen om een betere spreiding te krijgen.
- heb dit jaar al in zonnepanelen op mijn eigen dak geļnvesteerd
- ik vind de minimale investering te hoog om een goede spreiding van crowdfund investeringen te houden.
- 2% emissiekosten is fors, werkelijke rendement is daarmee 5%

Vooral argumenten die los staan van deze pitch
pi_182016959
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:37 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik pak hem niet mee, om een aantal redenen:
- ben bezig mijn investeringen in crowdfunding te minderen om een betere spreiding te krijgen.
- heb dit jaar al in zonnepanelen op mijn eigen dak geļnvesteerd
- ik vind de minimale investering te hoog om een goede spreiding van crowdfund investeringen te houden.
- 2% emissiekosten is fors, werkelijke rendement is daarmee 5%

Vooral argumenten die los staan van deze pitch
Waarom ik niet meedoe:
- slechts geringe aflossing en herfinanciering nodig na 5 jaar voor 75% van het bedrag.
  donderdag 20 september 2018 @ 09:20:13 #41
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182021292
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 22:51 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Waarom ik niet meedoe:
- slechts geringe aflossing en herfinanciering nodig na 5 jaar voor 75% van het bedrag.
Goeie..
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182022702
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:52 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Je zou verwachten dat zon bedrag eenvoudig op te hoesten moet zijn voor mensen met degelijke inkomsten etc. Idd ik had ook al mijn twijfels; vandaar dat ik het een hoger risico vond dan de classificatie van gve.

Vaak worden er bewust dingen achter gehouden en soms kunnen ze bijv ook bij een bank niet terecht. Crowdfunding is vaak een beetje zelf zoeken naar de steel van de vork is mijn ervaring.

Het is de kunst om de minder goede projecten niet mee te pakken en op de zekerheden te letten.
vlgs mij is dit het interieur(bouw)bedrijf in Dodewaard
http://www.capcap.nl/info/

bedrijfsnaam: Van Capelleveen
Dit is mijn bedrijf!
Adres: Pluimenburgsestraat 16
Postcode: 6669 AB
Plaats: Dodewaard
Gemeente: Gemeente Neder-Betuwe
Regio: Regio Rivierenland
Buurt: Kom Dodewaard met Hien
Basisgegevens Kamer van Koophandel:
KVK-nummer: 11029449
Vestigingsnr: 000004232739
Inschrijving: Hoofdvestiging
Datum: 15 juni 1995

Je kan je terecht afvragen waarom de 22k niet ergens anders vandaan komt, 22k lenen, met 2k aan kosten,tegen 5%, zal niet veel schelen met een klein hypo je, incl afsluit- & advieskosten bij de bank & notaris.

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 20-09-2018 11:01:49 ]
pi_182022937
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 22:51 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Waarom ik niet meedoe:
- slechts geringe aflossing en herfinanciering nodig na 5 jaar voor 75% van het bedrag.
Wil ik graag op inhaken. Hoe erg/vervelend is dit?
Het huurcontract duurt 16 jaar en daarna heeft Gazelle een koopoptie voor na afloop contract overeenkomstig de dan geldende marktwaarde.

Stel dat de Restwaarde 10% is dan is de boekwaarde na 5 jaar 72% van de aanschaf, dus dat loopt ongeveer gelijk met de aflossing. Of is dit kort door de bocht?

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 20-09-2018 11:30:34 ]
Pecunia non olet
pi_182023008
quote:
12s.gif Op donderdag 20 september 2018 10:50 schreef peterc het volgende:

[..]

vlgs mij is dit het interieur(bouw)bedrijf in Dodewaard
http://www.capcap.nl/info/

bedrijfsnaam: Van Capelleveen
Dit is mijn bedrijf!
Adres: Pluimenburgsestraat 16
Postcode: 6669 AB
Plaats: Dodewaard
Gemeente: Gemeente Neder-Betuwe
Regio: Regio Rivierenland
Buurt: Kom Dodewaard met Hien
Basisgegevens Kamer van Koophandel:
KVK-nummer: 11029449
Vestigingsnr: 000004232739
Inschrijving: Hoofdvestiging
Datum: 15 juni 1995

Je kan je terecht afvragen waarom de 22k niet ergens anders vandaan komt, 22k lenen, met 2k aan kosten,tegen 5%, zal niet veel schelen met een klein hypo je, incl afsluit- & advieskosten bij de bank & notaris.
Had zojuist een gratis d&b report aangevraagd van het bedrijf, stond binnen 5 werkdagen. Dus wellicht te laat, maar wacht het iig af. Anders kan ik d'r morgen nog wel even over heen bellen. Wellicht telt de leeftijd ook mee v.w.b. de financiering?

Bericht terug gekregen

D&B score:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat ik hem toch oversla ivm lage rente.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ron1986 op 20-09-2018 11:32:55 ]
pi_182023923
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 11:03 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wil ik graag op inhaken. Hoe erg/vervelend is dit?
Het huurcontract duurt 16 jaar en daarna heeft Gazelle een koopoptie voor na afloop contract overeenkomstig de dan geldende marktwaarde.

Stel dat de Restwaarde 10% is dan is de boekwaarde na 5 jaar 72% van de aanschaf, dus dat loopt ongeveer gelijk met de aflossing. Of is dit kort door de bocht?

Nee dat klikt logisch, echter neem ik alleen projecten in portefeuille die geheel aflossen tijdens de looptijd. Persoonlijke voorkeur.
pi_182023996
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 11:08 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Had zojuist een gratis d&b report aangevraagd van het bedrijf, stond binnen 5 werkdagen. Dus wellicht te laat, maar wacht het iig af. Anders kan ik d'r morgen nog wel even over heen bellen. Wellicht telt de leeftijd ook mee v.w.b. de financiering?

Bericht terug gekregen

D&B score:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat ik hem toch oversla ivm lage rente.
correct, lage rente ivht toch wel 60 mnd, maar anders 25k is een overzichtelijk bedrag, met eigen toko, vakantiehuis & woning, plus in het huis woont zoonlief en het huis mogelijk tzt toch koopt van zijn ouders,
  donderdag 20 september 2018 @ 13:43:02 #47
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_182026005
Wat een verademing is de nuchtere taal van Wvjg. Heel wat anders dan de CCF-taalvirtuozen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182026480
2e hypotheek Jungo 2,8%
pi_182027250
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 14:13 schreef djh77 het volgende:
2e hypotheek Jungo 2,8%
[ afbeelding ]
quote:
Jungo haalt voor de financiering van de hypotheek geld op bij meerdere partijen: De crowd én een institutionele belegger. Beide partijen financieren een deel van de hypotheek. Het eerste deel heeft een lange looptijd (30 jaar) en een laag risico. Dit wordt gefinancierd door een institutionele belegger, die daarvoor een lagere rente ontvangt. Het tweede deel heeft een veel kortere looptijd en een hoger risico. Dit deel wordt gefinancierd door de crowd, die daarvoor een hogere rente ontvangt.
quote:
Voor de Crowd is juist het deel boven 80% van de marktwaarde qua risico-rendement verhouding interessant. Dit deel heeft een relatief korte looptijd en een hoger rendement, passend bij het hogere risico. Bovendien wordt dit deel als eerste maandelijks terugbetaald. De keerzijde van de medaille: Als een huis wordt verkocht, wordt dit deel pas afgelost nįdat de senior investeerder is afgelost.
quote:
De investeerders hebben onderling geen gelijkwaardige positie. De Stichting Jungo Crowd en de back-stop investeerder hebben ten opzichte van de senior investeerder het deel van de hypotheek met een (veel) kortere looptijd en een hoger rendement. Dit deel wordt als eerste afgelost uit de reguliere maandtermijnen van de hypotheek. In ruil daarvoor krijgt de senior investeerder voorrang op de opbrengst van de woning als die wordt verkocht.
Al met al begrijp ik er uit dat je als crowdinvesteerder weer het hoogste risico mag lopen maar gelukkig ontvang je daarvoor wel een hogere rente van maar liefs 2,7% netto :'( . De Investeringsbeschermer heeft weinig of geen waarde. Als de huizenmarkt tzt wat tegen zit blijven de investeerders in deze obligaties gewoon met lege handen achter of zie ik iets over het hoofd?
pi_182027356
quote:
14s.gif Op donderdag 20 september 2018 14:59 schreef Horsemen het volgende:
Al met al begrijp ik er uit dat je als crowdinvesteerder weer het hoogste risico mag lopen maar gelukkig ontvang je daarvoor wel een hogere rente van maar liefs 2,7% netto :'( . De Investeringsbeschermer heeft weinig of geen waarde. Als de huizenmarkt tzt wat tegen zit blijven de investeerders in deze obligaties gewoon met lege handen achter of zie ik iets over het hoofd?
Nee klopt exact. Product is alleen geschikt voor vrienden en kennissen. Niet voor investeerders,
pi_182027610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

Nee klopt exact. Product is alleen geschikt voor vrienden en kennissen. Niet voor investeerders,
Eens hadden we pas nog die discussie over. Eigenlijk gewoon puur een tussen platform om een soort van onderhandse leningen te regelen (met een beetje rente).
pi_182028968
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:15 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Eens hadden we pas nog die discussie over. Eigenlijk gewoon puur een tussen platform om een soort van onderhandse leningen te regelen (met een beetje rente).
en dat van die vrienden en bekenden wordt ook lastig als je je inschrijft kom je op de wachtlijst.
maar ik denk dat die wachtlijst snel weg zal zijn
pi_182031537
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 11:50 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Nee dat klikt logisch, echter neem ik alleen projecten in portefeuille die geheel aflossen tijdens de looptijd. Persoonlijke voorkeur.
Lijkt me een wijs beleid alleen denk ik dat dit met onroerend goed doorgaans niet haalbaar is. Als ze in 5 jaar een flinke hap van zeg 40% aflossen dan lijkt me dat al heel mooi.

In dit geval is de levensduur beperkt tot 16 jaar plus restwaarde en moet je maar afwachten wat het gevolg is van technische vooruitgang op dit gebied en de risico's van schade en technische mankementen. Al met al vind ik de risico's ook veel te groot voor zo'n beetje rente. De eigenaren tekenen niet mee.

Maar ongetwijfeld komt het toch wel snel vol want milieu is de nieuwe religie in Nederland.
Pecunia non olet
pi_182033214
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 14:13 schreef djh77 het volgende:
2e hypotheek Jungo 2,8%
[ afbeelding ]
2,8% voor een 2e hypotheek...
Dan hoef ik niet verder te lezen.
Dat ga ik natuurlijk nooit doen!
pi_182037548
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

Nee klopt exact. Product is alleen geschikt voor vrienden en kennissen. Niet voor investeerders,
Zou je dan niet veel verder komen als platform om een soort familiebank constructie op te zetten met een automatische terugschenking en dus een hogere rente (dus het voordeel halen uit de hra)?
  vrijdag 21 september 2018 @ 00:49:39 #56
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182039199
Is jullie rendement nog een beetje oke? Ik ben als redelijk early adopter ingestapt met een flinke spreiding en zit volgens GvE op:

Bruto rendement 7,92%
Bruto rendement na aftrek fee 7,42%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 5,99%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 5,56%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,56%

En dan is een groot deel van mijn inleg uitbetaald in investeer ik amper meer in crowdfunding. Dat rendement is natuurlijk prima, maar de rentepercentages lijken tegenwoordig wel wat lager te liggen dan 4 - 5 jaar geleden. Ook is de fee nu hoger.
pi_182040551
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 00:49 schreef leolinedance het volgende:
Is jullie rendement nog een beetje oke? Ik ben als redelijk early adopter ingestapt met een flinke spreiding en zit volgens GvE op:

Bruto rendement 7,92%
Bruto rendement na aftrek fee 7,42%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 5,99%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 5,56%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,56%

En dan is een groot deel van mijn inleg uitbetaald in investeer ik amper meer in crowdfunding. Dat rendement is natuurlijk prima, maar de rentepercentages lijken tegenwoordig wel wat lager te liggen dan 4 - 5 jaar geleden. Ook is de fee nu hoger.
Ik ben volgens mij voorjaar 2013 gestart bij GVE en heb een vergelijkbaar rendement:

Bruto rendement 7,83%
Bruto rendement na aftrek fee 7,27%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 5,88%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 5,88%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,85%

Ik heb ook al een tijdje niet meer in projecten van GVE geinvesteerd vanwege langere looptijden, hogere fee, lagere rentepercentages en de mijns inziens toch beperkte moeite die door GVE in (dreigende) defaults gestoken wordt.
  vrijdag 21 september 2018 @ 08:25:10 #58
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_182041802
Hier ook een (hele) vroege investeerder. En ik heb op 3k na al mijn investeringen bij gve al terug. Dus de komende maanden word ik break even. Al de rest is dan 'winst'. Mbt de achterstand/default, gaat er nog het eea terugkomen. Maar er zullen vast ook nieuwe gevallen ontstaan. Mijn "leergeld"heb ik bij gve betaald. Ook ik investeer daar praktisch niet meer om redenen die al gegeven zijn.

Bruto rendement 8,22%
Bruto rendement na aftrek fee 7,73%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 5,17%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 5,06%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,02%
pi_182041966
Ik ben eind 2013 begonnen bij GVE en had mijn geld beter op een vrij opneembare spaarrekening kunnen laten staan: Peildatum: 1 augustus 2018:
Bruto rendement 6,19%
Bruto rendement na aftrek fee 5,73%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 0,86%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 0,22%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 0,19%
pi_182042214
Vandaag precies 5 jaar bij GVE. Mijn rendementen:

Bruto rendement 6,77%
Bruto rendement na aftrek fee 6,24%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 5,80%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 5,37%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,37%

De bedragen die ik investeer per project zijn substantieel lager geworden. Legde ik in het begin 500 per project in, nu is dat 100 a 200. Kwaliteit van de projecten is daar ook naar. Desalniettemin ben ik op dit moment met dit rendement tevreden.
pi_182042632
Na ongeveer 2.5 jaar bij GVE:

Bruto rendement 7,35%
Bruto rendement na aftrek fee 6,70%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)6,29%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)5,86%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)5,41%
pi_182042732
Zit nu 3 jaar bij GVE. Waar bij Collin veel projecten misgaan (het befaamde opschorten van aflossing), is er bij GVE geen vuiltje aan de lucht.

Bruto rendement 7,64%
Bruto rendement na aftrek fee 7,10%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 7,10%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 7,10%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 7,10%
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:48:50 #63
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_182042973
Hier wel wat defaults. Toch niet helemaal ontevreden. Ook mag ik verwachten dat er nog wel wat terug komt van die 365 dagen achterstand (bijv. OAMKB Tiel).
Het einde begint in zicht te komen. Over een maand of zeven break-even. Daarna nog ruim een jaar, dan ben ik GVE-vrij.

Bruto rendement 7,10%
Bruto rendement na aftrek fee 6,58%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 5,28%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 4,61%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 4,61%
pi_182043753
Ben ook actief bij GvE sinds eind 2013 en niet ontevreden over mijn rendement, maar het kan duidelijk beter:
Bruto rendement: 7,73%
Bruto rendement na aftrek fee: 7,22%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand): 5,29%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand): 4,85%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand): 3,86%

Mijn rendement bij KOM bijvoorbeeld is veel hoger( 7,25%), aangezien ik daar meer 'geluk' heb gehad met het uitzoeken van de leningen - 0 default en 1 die laat (maar uiteindelijk wel) betaalt.
pi_182044119
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Niet met de vervelende mailtjes van Dhr Denissen.
De slager die al een paar maanden niet betaald blijkt ondanks dat een accountant zich ermee bemoeid geen cijfers te kunnen overleggen. Daarnaast is onduidelijk of achtergestelde leningen waarover afgesproken is dat aflossing daarop opgeschort zou worden daadwerkelijk opgeschort zijn. 😠
Tja en dan mag je kiezen ......, Terwijl er dus eigenlijk geen keus is. De enige keus die je hebt is accoort gaan met 6 maanden alleen rente en hopen dat verkoop van de toko nog wat opbrengt.
De arrogantie van Collin wordt steeds erger. Bassie schrijft letterlijk:
Vanwege het gebrek aan informatie (financials ontbreken evenals een prognose) kunnen wij onvoldoende overzien of het opschorten van aflossingen echt nodig is en zo ja een oplossing is. Desalniettemin kunnen wij ons vinden in de oplossingsrichting waarbij wij u een positief advies willen geven voor het opschorten van de aflossingen voor de periode van juli 2018 tot en met december 2018"
Met andere woorden: Bassie schrijft hier: we hebben te weinig gegevens om u een advies te geven maar we doen het toch.

Daarnaast worden mijn mails stelselmatig NIET beantwoord door Collin. Ik heb ze aangegeven dat ik per email beantwoord wil worden en niet met een risicoloos lullig telefoontje en dat is ze kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten.

Collin staat nu definitief op mijn black list.
pi_182044172
Bijna 3 drie jaar bezig, denk dat het nog zakt, drie probleemprojecten nu, denk dat er nog wat uitkomt
, ongev 70 proj / 12 gereed en 3 problempjes

Bruto rendement 6,97%
Bruto rendement na aftrek fee 6,34%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand )6,12%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand )6,12%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,47%
pi_182044920
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)

4.84% de oudste en tevens grootste portefeuille
5.59% de 2e portefeuille (privé)

gemiddeld zo rond de 5,1% denk ik en dat valt me niet tegen gezien de zeperds met Pacogi en Dutch Electronics. Al een paar maanden geen defaults meer gehad *O* alleen bij Heja Teff rommelt het wat maar die is toch al grotendeels afgelost.

Bezig sinds 2014 en circa 200 projecten bij GvE in totaal.


De focus op zekerheden (mede dankzij Fok!) heeft de resultaten absoluut verbeterd al is het lastig daar een getalletje aan te koppelen.
Pecunia non olet
pi_182045384
Heeft iemand trouwens nog iets vernomen over die Zweedse madam met haar barbecue toestellen?
Pecunia non olet
pi_182045619
Ik ben vrijwel precies 3 jaar geleden begonnen met GVE.
Nog steeds geen problemen.
Dat kan ik over mijn investeringen bij CCF, IVM en KOM helaas niet zeggen, hoewel ik bij ieder van deze platform nog wel in de plus sta.
Ook voor crowdfunding in totaal sta ik nog wel in de plus, ik schat zo ergens tussen de 4 en 4,5% (netto, na kosten, achterstanden en defaults).
Overigens is mijn streven om netto rond 5% (in totaal) uit te komen.
Door te leren van mijn fouten en door hier mee te lezen, heb ik er redelijk vertrouwen in dat dat gaat lukken.

Bruto rendement 6,99%
Bruto rendement na aftrek fee 6,45%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,45%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 6,45%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 6,45%
pi_182045637
3 jaar bezig en 30 projecten

Bruto rendement 7,12%
Bruto rendement na aftrek fee 6,53%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,42%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 6,42%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 5,90%
pi_182046507
Halverwege 2015 begonnen, ca 90 projecten @GVE:

Bruto rendement6,80%
Bruto rendement na aftrek fee6,24%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)5,51%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)4,69%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)4,45%
pi_182046724
De top 10 van week 48 (een keer zonder ccf):
pi_182046739
Een nieuwe spare rib express op gve:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18668
pi_182046853
Een gemiddeld rendement van 5% is mijn verwachting, mooi dat ik dan ook terug lees dat dat ook (meestal) gehaald wordt.

De meeste van jullie lopen hier dus al een aantal jaren mee. Jullie hebben jezelf en elkaar (bijvoorbeeld via dit forum) verrijkt met info en nieuwe inzichten. Is een progressieve ontwikkeling ook zichtbaar op de verschillende platformen waar wij allen op investeren? Ik mag namelijk hopen dat deze zich ook ontwikkelen, met als resultaat "betere" projecten (met alle criteria die we kunnen bedenken), betere bedrijfsvoering, betere....

Wat is jullie mening in deze?
pi_182046952
Na meer dan 5 jaar zijn dit mijn stats op GVE :

Bruto rendement : 7,85%
Bruto rendement na aftrek fee : 7,35%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) : 4,89%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) : 3,41%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) : 3,41%

Laatste 2 jaar steeds meer probleemprojecten en 0,0 recovery bij defaults dat hakt er wel in beetje ( zeker bij het rendement van het afgelopen jaar.

84,3% van mijn totale inleg terug op dit moment, aan het afbouwen dus :)
pi_182047946
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 14:37 schreef Ron1986 het volgende:
Nieuw GvE project;

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18796

naar mijn idee wel wat lage rente voor het risico/zekerheden. 6% - 7% was zeker op zijn plaatst geweest, neemt niet weg dat ik denk dat hij zo vol is (maar niet door mij).
Vol in 10 seconden. Niet meegedaan.
pi_182047956
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 14:37 schreef Ron1986 het volgende:
Nieuw GvE project;

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18796

naar mijn idee wel wat lage rente voor het risico/zekerheden. 6% - 7% was zeker op zijn plaatst geweest, neemt niet weg dat ik denk dat hij zo vol is (maar niet door mij).
Dat was weer een snelle. Wel meegenomen obv verpanding huur van een betrouwbare zoon als huurder
pi_182047981
Had ik toch gelijk, tja d'r is nog geld zat langs de zijlijn zo te zien.
pi_182048196
Netto rendement van 5% met 0 defaults bij GVE waarbij mijn eerste project zo'n drie jaar terug was. Zoals sommige hier weten investeer ik vrij defensief aangezien ik kritisch ben t.o.v. zekerheden.
pi_182055736
Puur inzetten op projecten met veel zekerheid levert blijkbaar niet meer rendement op dan een grote portefeuille met gemiddeld genomen wat meer risico.

Geen/minder defaults maar weinig bruto rente. Toch zou je verwachten dat als je heel af en toe iets moois oppikt, je het beter zou moeten doen dan iemand die iedere week wel wat projecten meeneemt. Daarvoor is ook nodig een goede inhoudelijke beoordeling van de projecten. Ook zonder die zekerheden zit er af en toe wel wat leuks bij.

[ Bericht 21% gewijzigd door obligataire op 21-09-2018 22:04:01 ]
Pecunia non olet
pi_182056837
Hoewel ik het leuk vind om jullie rendementen bij GVE te zien, klopt er helemaal niets van. Mijn overzicht geeft 4,91% aan na aftrek van fee en 90 dagen achterstand. Ik investeer bij GVE vanaf maart 2015 en heb het heel precies bijgehouden en kom op slechts 2,40% !
Ik kan niet anders dan concluderen dat GVE een andere methode gebruikt dan de AFM. Ze laten die overigens ook niet zien.
Ik heb een berekening bijgehouden waarbij ik een gemiddeld geinvesteerd vermogen per week actualiseer.
Rente-fee-default gedeeld door gemiddeld geinvesteerd vermogen. Zo kom ik dus op de helft van het rendement.
  zaterdag 22 september 2018 @ 01:07:41 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182059118
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 23:08 schreef CFrealist het volgende:
Hoewel ik het leuk vind om jullie rendementen bij GVE te zien, klopt er helemaal niets van. Mijn overzicht geeft 4,91% aan na aftrek van fee en 90 dagen achterstand. Ik investeer bij GVE vanaf maart 2015 en heb het heel precies bijgehouden en kom op slechts 2,40% !
Ik kan niet anders dan concluderen dat GVE een andere methode gebruikt dan de AFM. Ze laten die overigens ook niet zien.
Ik heb een berekening bijgehouden waarbij ik een gemiddeld geinvesteerd vermogen per week actualiseer.
Rente-fee-default gedeeld door gemiddeld geinvesteerd vermogen. Zo kom ik dus op de helft van het rendement.
Dat is zeer interessant! Ik ben niet voldoende onderlegd om hier heel diep op in te gaan, maar hoop dat anderen dat wel zijn. Als GvE probeert de situatie rooskleuriger voor te schotelen dan het daadwerkelijk is zou dit een kwalijke zaak zijn.
pi_182060826
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 23:08 schreef CFrealist het volgende:
Rente-fee-default gedeeld door gemiddeld geinvesteerd vermogen. Zo kom ik dus op de helft van het rendement.
Is deze formule wel exact gelijk aan die van de AFM?
quote:
Het netto rendement volgens de rekenmethode die de AFM aanbeveelt, waarbij alle openstaande bedragen met een betalingsachterstanden vanaf 90 dagen afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt).
pi_182062029
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 08:06 schreef djh77 het volgende:

[..]

Is deze formule wel exact gelijk aan die van de AFM?

[..]

Kan het zijn dat er gebruik word gemaakt van de IRR methode ?

Ik citeer van de website https://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/statistiek.aspx

De rekenmethodiek (Internal Rate of Return) voor het berekenen van het portefeuille rendement is met behulp van een externe actuaris tot stand gekomen.

https://www.fundwijzer.nl(...)af-van-afm-definitie

[ Bericht 18% gewijzigd door Ron1986 op 22-09-2018 10:08:19 ]
pi_182062036
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 23:08 schreef CFrealist het volgende:
Hoewel ik het leuk vind om jullie rendementen bij GVE te zien, klopt er helemaal niets van. Mijn overzicht geeft 4,91% aan na aftrek van fee en 90 dagen achterstand. Ik investeer bij GVE vanaf maart 2015 en heb het heel precies bijgehouden en kom op slechts 2,40% !
Ik kan niet anders dan concluderen dat GVE een andere methode gebruikt dan de AFM. Ze laten die overigens ook niet zien.
Ik heb een berekening bijgehouden waarbij ik een gemiddeld geinvesteerd vermogen per week actualiseer.
Rente-fee-default gedeeld door gemiddeld geinvesteerd vermogen. Zo kom ik dus op de helft van het rendement.
Misschien is het het verschil tussen gerealiseerd- en verwacht rendement?
De GvE rekenmethode moet je volgens mij zien als het verwachte rendement over de gehele looptijd, gegeven de defaults tot nu toe. Dat betekent dat het effect van de defaults op het rendement wordt uitgespreid over de hele looptijd.
Wanneer je echter het rendement uitrekent op basis van daadwerkelijk ontvangen rente minus defaults (is dat wat jij doet?), dan reken je de defaults in zijn geheel toe aan de looptijd tot nu toe, en kom je op een gerealiseerd rendement dat lager is. Komen er verder geen defaults meer bij, dan zou dit gerealiseerde rendement uiteindelijk moet stijgen naar het rendement dat GvE aangeeft. Alternatief zou je de defaults mee kunnen laten tellen naar rato van de verstreken looptijd, dan zou je denk ik op hetzelfde percentage als GvE uit moeten komen...
Overigens reken ik zelf (net als jij denk ik?) ook met gerealiseerd rendement. Dat geeft wat mij betreft een eerlijker beeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 22-09-2018 10:05:13 ]
pi_182063077
Mijn cijfers bij GVE zien er niet gek uit:

Bruto rendement 7,67%
Bruto rendement na aftrek fee 7,13%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,99%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand) 6,99%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 6,99%

Maar ik reken me nog niet rijk. 4 projecten in de problemen waarvan 2 in incasso (valt nog binnen de 90 dagen) en 2 met uitgestelde betaling (waarbij ik er bij één VIER jaar moet wachten om te zien of ik nog geld terug ga krijgen).
pi_182064180
Ik heb van de week een bezoek gebracht aan HCN project Bregje Veenendaal.

De zaken lijken goed te gaan, eten was prima, het personeel vriendelijk en dat alles voor een lage prijs. Natuurlijk zijn er wel wat aanmerkingen zoals het ie wat massale karakter, de gerechten zijn redelijk eenvoudig(dus de bereiding vraagt ook niet al te veel mankracht wat voor een goede marge moet zorgen) en de bediening is soms net wat te snel (we kregen de voorgerechten binnen 3 minuten, en andere tafels waren binnen het uur met drie gangen klaar(al zullen sommige mensen dat ook weer een pluspunt vinden)).
pi_182065594
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:14 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik heb van de week een bezoek gebracht aan HCN project Bregje Veenendaal.

De zaken lijken goed te gaan, eten was prima, het personeel vriendelijk en dat alles voor een lage prijs. Natuurlijk zijn er wel wat aanmerkingen zoals het ie wat massale karakter, de gerechten zijn redelijk eenvoudig(dus de bereiding vraagt ook niet al te veel mankracht wat voor een goede marge moet zorgen) en de bediening is soms net wat te snel (we kregen de voorgerechten binnen 3 minuten, en andere tafels waren binnen het uur met drie gangen klaar(al zullen sommige mensen dat ook weer een pluspunt vinden)).
Dank voor de info, van je melding krijg ik de indruk dat het een doordeweekse dag was en de hut aardig gevuld was. hoop ik althans. Ik denk goed concept als geheel. Kwaliteit goed, zeker niet te duur, bekende & "eenvoudige" gerechten welke een breed publiek altijd wel lusten. Je kan er eigenlijk met iedereen wel uit eten gaan.
pi_182065933
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 september 2018 15:11 schreef peterc het volgende:

[..]

Dank voor de info, van je melding krijg ik de indruk dat het een doordeweekse dag was en de hut aardig gevuld was. hoop ik althans. Ik denk goed concept als geheel. Kwaliteit goed, zeker niet te duur, bekende & "eenvoudige" gerechten welke een breed publiek altijd wel lusten. Je kan er eigenlijk met iedereen wel uit eten gaan.
Ook dit jaar gaan we met de kerst weer bij Bregje eten altijd goed én niet te duur.
pi_182068228
Op GvE staat een franchise voor Spare Ribs Express. Franchisegever geeft een terugkoopverklaring. Is dat een zekerheid waar jullie goede ervaringen mee hebben?
pi_182076986
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 18:39 schreef Gustaf86 het volgende:
Op GvE staat een franchise voor Spare Ribs Express. Franchisegever geeft een terugkoopverklaring. Is dat een zekerheid waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Ze hebben tot nu nooit terug hoeven kopen. In Alphen hebben ze een andere franchisenemer ingezet toen het misging en is de lening doorgelopen.
pi_182077420
Nog een Horeca recensie :9

Afgelopen weekend had Restaurant Smoked Bar.B.Q. Den Haag (#140 *** Restaurant Bar / Aanschaf inventaris en herfinanciering) een ambassadeursmiddag. We werden hartelijk onthaald en rondgeleid door de eigenaren. Lekkere hapjes en tot slot ging de barbecue ook nog aan. Jammer dat er zo weinig mensen gekomen waren; zelf hebben we de dag deels doorgebracht bij de Pier in Scheveningen zodat wij 'provincialen' dit leuk konden combineren.

Het restaurant ligt op een paar honderd meter van het Binnenhof en Paleis Noordeinde. Wel een beetje drukke en rommelige straat. Ik begreep dat alle horeca in de straat last heeft gehad van de lange hete zomer omdat de mensen daardoor verkoeling zoeken in Scheveningen. Inmiddels gaat het allemaal een stuk beter o.a. ook via de delivery via de website.

Ik probeerde trouwens de pitch nog eens door te lezen maar ik krijg 'm niet meer op het scherm, is dat iets van de vernieuwde website?
Pecunia non olet
pi_182077629
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 08:57 schreef obligataire het volgende:
Ik probeerde trouwens de pitch nog eens door te lezen maar ik krijg 'm niet meer op het scherm, is dat iets van de vernieuwde website?
Ik zie hem gewoon
https://horecacrowdfundin(...)bq-den-haag-2g940op1
pi_182077675
quote:
Inderdaad, via de homepage kom je er gewoon op. Maar niet via de eigen investeringen, verbeterpuntje voor HCN.
Pecunia non olet
pi_182078101
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 09:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Inderdaad, via de homepage kom je er gewoon op. Maar niet via de eigen investeringen, verbeterpuntje voor HCN.
Als je in dashboard kiest voor "projectomschrijving" zie je de pitch ook.
pi_182089057
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 08:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze hebben tot nu nooit terug hoeven kopen. In Alphen hebben ze een andere franchisenemer ingezet toen het misging en is de lening doorgelopen.
Thanks, ik neem hem mee :)
pi_182094968
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 19:01 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Thanks, ik neem hem mee :)
No way wat mij betreft. Het betreft hier een knul van 21 jaar wiens enige relevante ervaring is dat hij een jaartje actief is geweest in een andere vestiging van SRE (niet eens als bedrijfsleider).
De terugkoopverklaring is niet specifiek bedoeld voor GvE; komt op de grote hoop als het mis gaat.
Pluspunt vind ik wel dat hij nog bij zijn ouders woont en dus weinig inkomen uit de zaak hoeft te halen.

Als ik Horeca doe, bij voorkeur bij HCN of elders als de zekerheden sterk zijn maar dat is hier niet het geval.
Pecunia non olet
pi_182100844
quote:
Hmm, ik zie wel eens slechtere projecten bij Collin. Ik denk niet meteen aan ome Bas als ik dit zo lees :) Wel jammer dat de zekerheden mager zijn. Deze machine zal ondanks zijn kennelijk nog goede technische staat niet veel opbrengen bij gedwongen verkoop. Ik toch neig voorzichtig ja vanwege hun cijfers.
Pecunia non olet
pi_182100961
GvE zoekt scheepjes:
pi_182101006
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:17 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmm, ik zie wel eens slechtere projecten bij Collin. Ik denk niet meteen aan ome Bas als ik dit zo lees :) Wel jammer dat de zekerheden mager zijn. Deze machine zal ondanks zijn kennelijk nog goede technische staat niet veel opbrengen bij gedwongen verkoop. Ik toch neig voorzichtig ja vanwege hun cijfers.
Ik hou er niet van dat er geen HA van toepassing is. Slechts een gedeeltelijke borgstelling .
Ik vind deze zin vaag:
quote:
Daarnaast heeft Reizevoort Beheer B.V., de B.V. van Peter Reizevoort, nog een lening lopen van ¤ 163.000,-. Deze lening wordt met ¤ 5.000,- per maand afgelost.
Deze bv is helemaal geen leninggever voor de ccf lening. Bovendien waar loopt de lening? Bij de drukkerij?
pi_182101178
quote:
Ik hou er niet van dat er geen HA van toepassing is. Slechts een gedeeltelijke borgstelling .
Ik vind deze zin vaag:

[..]

Deze bv is helemaal geen leninggever voor de ccf lening. Bovendien waar loopt de lening? Bij de drukkerij?
Op 1 januari 2016 heeft de dochter de drukkerij overgenomen van vader dus je mag aannemen dat de lening voor de aandelen bij haar Beheer B.V. zit. Deze B.V. is geen leningnemer bij Collin.
Het geld voor de maandelijkse aflossing (60K p/j) zal ze neem ik aan uit de drukkerij onttrekken als dividend.

Is wel iets voor Collin om in de gaten te houden dat ze met die aflossingen aan pa niet onder de 35% EV grens zakt. Eind 2017 was de solvabiliteit 24% dus lager.

Je mag denk ik wel stellen dat deze lening pa welgevallig zal zijn :) Had zich daarom best wel wat ruimer borg mogen stellen.

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 24-09-2018 12:40:24 ]
Pecunia non olet
pi_182101353
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Op 1 januari 2016 heeft de dochter de drukkerij overgenomen van vader dus je mag aannemen dat de lening voor de aandelen bij haar Beheer B.V. zit. Deze B.V. is geen leningnemer bij Collin.
Het geld voor de maandelijkse aflossing (60K p/j) zal ze neem ik aan uit de drukkerij onttrekken als dividend.

Is wel iets voor Collin om in de gaten te houden dat ze met die aflossingen aan pa niet onder de 35% EV grens zakt. Eind 2017 was de solvabiliteit 24% dus lager.

Je mag denk ik wel stellen dat deze lening pa welgevallig zal zijn :) Had zich daarom best wel wat ruimer borg mogen stellen.
Dan had de tekst toch moeten zijn?
Ilse Reizevoort B.V. heeft daarnaast nog een lening lopen bij Reizevoort Beheer B.V., de B.V. van Peter Reizevoort van ¤ 163.000,-. Deze lening wordt met ¤ 5.000,- per maand afgelost.
pi_182101441
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:43 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dan had de tekst toch moeten zijn?
Ilse Reizevoort B.V. heeft daarnaast nog een lening lopen bij Reizevoort Beheer B.V., de B.V. van Peter Reizevoort van ¤ 163.000,-. Deze lening wordt met ¤ 5.000,- per maand afgelost.
De werk BV heeft geen schuld aan de familie of BV's daarvan. Als de aandelen van een bepaalde BV worden verkocht, is dat een kwestie tussen koper en verkoper. Binnen de verkochte BV verandert niets. Maar het geld voor de aflossing moet natuurlijk wel ergens vandaan komen, dus uit diezelfde BV. Dat kan door dividenduitkering of door geld uit te lenen aan de Beheer van de dochter.
Pecunia non olet
pi_182101456
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

De werk BV heeft geen schuld aan de familie of BV's daarvan. Als de aandelen van een bepaalde BV worden verkocht, is dat een kwestie tussen koper en verkoper. Binnen de verkochte BV verandert niets. Maar het geld voor de aflossing moet natuurlijk wel ergens vandaan komen, dus diezelfde BV. Dat kan door dividenduitkering of door geld uit te lenen aan de Beheer van de dochter.
Zet het dan niet in de pitch
pi_182101461
https://financial-systems.nl/exposanten/

zie deelname Geld voor Elkaar , 4 oktober 2018
pi_182101477
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:49 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zet het dan niet in de pitch
Juist wel :) Dit beļnvloedt de cashflow van de drukkerij. Want daar komt het geld vandaan. Ik vraag me af of ze dit hebben meegenomen bij de cashflow.
Pecunia non olet
pi_182101509
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Juist wel :) Dit beļnvloedt de cashflow van de drukkerij. Want daar komt het geld vandaan. Ik vraag me af of ze dit hebben meegenomen bij de cashflow.
Als ik de pitch niet snap, neem ik hem sowieso niet mee. Geldt ook voor deze. Voor mij is het erg onduidelijk beschreven. Doe mij maar duidelijke pitches met zekerheden.
pi_182102618
quote:
Niet voor 7,5%. Niet kansloos maar dit wordt niet de laatste leningronde , dat weet je nu al.
Pecunia non olet
pi_182105030
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 00:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

No way wat mij betreft. Het betreft hier een knul van 21 jaar wiens enige relevante ervaring is dat hij een jaartje actief is geweest in een andere vestiging van SRE (niet eens als bedrijfsleider).
De terugkoopverklaring is niet specifiek bedoeld voor GvE; komt op de grote hoop als het mis gaat.
Pluspunt vind ik wel dat hij nog bij zijn ouders woont en dus weinig inkomen uit de zaak hoeft te halen.

Als ik Horeca doe, bij voorkeur bij HCN of elders als de zekerheden sterk zijn maar dat is hier niet het geval.
Hmm, ik begrijp je punt, vraag me alleen af of het allemaal niet iets genuanceerder ligt. Zoals ik het lees wil SPE NL dat dit een succes gaat worden. Logisch, de naam moet hoog worden gehouden. Men geeft niet zomaar een lening van 10K (achtergesteld) en een terugkoopgrantie voor een keuken (ruim een ton) af aan iemand waarvan men denkt dat deze het niet kan (mijn interpretatie).

Er is, zo te lezen, genoeg kennis en tijd/geld voorhanden om deze jongen een gedegen training on the job te geven als dat nodig blijkt te zijn. Dit kan alleen worden bepaald als men er bovenop zit (bedrijfsvoering), wat ik dan ook verwacht. Ik zie deze cf dan ook, wellicht in geestelijke zin, meer als cf aan SPE NL dan aan een willekeurige starter. Misschien ben ik ook gewoon te naļef 8)7
pi_182109016
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 15:55 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Hmm, ik begrijp je punt, vraag me alleen af of het allemaal niet iets genuanceerder ligt. Zoals ik het lees wil SPE NL dat dit een succes gaat worden. Logisch, de naam moet hoog worden gehouden. Men geeft niet zomaar een lening van 10K (achtergesteld) en een terugkoopgrantie voor een keuken (ruim een ton) af aan iemand waarvan men denkt dat deze het niet kan (mijn interpretatie).

Er is, zo te lezen, genoeg kennis en tijd/geld voorhanden om deze jongen een gedegen training on the job te geven als dat nodig blijkt te zijn. Dit kan alleen worden bepaald als men er bovenop zit (bedrijfsvoering), wat ik dan ook verwacht. Ik zie deze cf dan ook, wellicht in geestelijke zin, meer als cf aan SPE NL dan aan een willekeurige starter. Misschien ben ik ook gewoon te naļef 8)7
Ik zie ook wel wat haken en ogen, maar pak deze denk ik toch beperkt mee. Voor mij heeft het project namelijk wel een bepaalde gunfactor; jonge jongen, simpel concept en creeert werkgelegenheid in de provincie.

Daarnaast zal het niet waarschijnlijl zijn dat er echt grote schulden worden opgebouwd als je begeleid wordt door SRE, de administratie uit wordt besteed, en je nog bij pa en ma woont. Uiteraard kunnen de zaken tegen zitten, maar dan zal de terugkoopverklaring aangesproken kunnen worden en die zal grotendeels voldoende zijn om de lening terug te betalen. De kans dat er andere grote schuldeisers zijn waarmee dit gedeeld zal moeten worden acht ik klein.

[ Bericht 13% gewijzigd door Mynheer007 op 25-09-2018 09:14:17 ]
pi_182111735
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 00:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

No way wat mij betreft. Het betreft hier een knul van 21 jaar wiens enige relevante ervaring is dat hij een jaartje actief is geweest in een andere vestiging van SRE (niet eens als bedrijfsleider).
De terugkoopverklaring is niet specifiek bedoeld voor GvE; komt op de grote hoop als het mis gaat.
Pluspunt vind ik wel dat hij nog bij zijn ouders woont en dus weinig inkomen uit de zaak hoeft te halen.

Als ik Horeca doe, bij voorkeur bij HCN of elders als de zekerheden sterk zijn maar dat is hier niet het geval.
Dank. Ik baal van HCN, ik kan daar niet investeren omdat ik niet in de EU woon. Dat is sowieso een obstakel voor mij bij veel platformen.
  dinsdag 25 september 2018 @ 10:05:31 #114
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182120362
Problemen bij een Collin Crowdfund project na welgeteld EEN betaling.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182120436
Ik krijg hem ook net binnen :{
  dinsdag 25 september 2018 @ 10:32:14 #116
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182120696
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:12 schreef Jaerock het volgende:
Ik krijg hem ook net binnen :{
Dit is toch om te janken? Twee weken terug al een ander bij Collin die na drie betalingen al achterloopt. Te bizar voor woorden.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182120946
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:32 schreef darktower het volgende:

[..]

Dit is toch om te janken? Twee weken terug al een ander bij Collin die na drie betalingen al achterloopt. Te bizar voor woorden.
Met terugwerkende kracht vertrouw ik de cijfers in de pitch ook niet meer. Ondanks dat er geen zekerheden waren leek dit een mooie met goede cijfers, kleine lening en geen andere externe financiering. Voor mij is dit ook de druppel en stop ik (iig voorlopig) na 57 investeringen bij Collin.
pi_182121053
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:45 schreef Jaerock het volgende:

[..]

Met terugwerkende kracht vertrouw ik de cijfers in de pitch ook niet meer. Ondanks dat er geen zekerheden waren leek dit een mooie met goede cijfers, kleine lening en geen andere externe financiering. Voor mij is dit ook de druppel en stop ik (iig voorlopig) na 57 investeringen bij Collin.
5x excellent bij de cijfers :r :r
pi_182121356
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:52 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

5x excellent bij de cijfers :r :r
Wel verpanding van de voorraden, in dit geval zie ik een Opel Corsa , Lancia Delta en een Opel Agila van resp ¤ 999, ¤599, ¤ 1.499 op de okazielijst staan. Maar goed, te droevig voor woorden.
zowel de problemen als de okazielijst.
pi_182121557
Nog een mogelijk probleemgeval
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lening van apr-17
  dinsdag 25 september 2018 @ 11:55:10 #121
478045 Crowdfunder99
pi_182121860
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:05 schreef darktower het volgende:
Problemen bij een Collin Crowdfund project na welgeteld EEN betaling.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook bij FundingCircle zie ik steeds meer projecten die in default raken na slechts een paar (of sommige zelfs geen of slechts 1) betalingen. Ik vraag mij af in hoeverre de snelheid en het gemak van funding bij FnC hier de oorzaak van is. Blijkbaar komen dit soort bedrijven/leningen gewoon door het selectie systeem. Als kwaadwillende dit in de gaten krijgen (en ze hier soms ook nog mee weg komen) voorzie ik het faillissement van Crowdfunding in deze vorm.
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:01:09 #122
383662 djh77
pi_182121972
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 11:55 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ook bij FundingCircle zie ik steeds meer projecten die in default raken na slechts een paar (of sommige zelfs geen of slechts 1) betalingen. Ik vraag mij af in hoeverre de snelheid en het gemak van funding bij FnC hier de oorzaak van is. Blijkbaar komen dit soort bedrijven/leningen gewoon door het selectie systeem. Als kwaadwillende dit in de gaten krijgen (en ze hier soms ook nog mee weg komen) voorzie ik het faillissement van Crowdfunding in deze vorm.
Projecten die na 0 of 1 betalingen in de problemen komen zijn over het algemeen kwaadwillend,.
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:05:56 #123
383662 djh77
pi_182122053
Een eSport platform waarbij je tegen betaling spelletjes kan spelen op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18510

Nu met de holding van een dure partner/advocaat als borg:
https://www.vandiepen.com/advocaat/arthur-van-der-kroef/
(vader van 1 van de ondernemers)

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 25-09-2018 13:23:13 ]
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:13:05 #124
435667 bleyenburg
pi_182122171
quote:
Ook bij FundingCircle zie ik steeds meer projecten die in default raken na slechts een paar (of sommige zelfs geen of slechts 1) betalingen. Ik vraag mij af in hoeverre de snelheid en het gemak van funding bij FnC hier de oorzaak van is. Blijkbaar komen dit soort bedrijven/leningen gewoon door het selectie systeem. Als kwaadwillende dit in de gaten krijgen (en ze hier soms ook nog mee weg komen) voorzie ik het faillissement van Crowdfunding in deze vorm.
Projecten die na 0 of 1 betalingen in de problemen komen zijn over het algemeen kwaadwillend,.
helemaal mee eens.

Op een vraag aan FNC of een dergelijk geval (niet één betaling gedaan) voor FNC aanleiding was hun selectiecriteria en acceptatiebeleid te wijzigen, danwel te herzien/heroverwegen, was het antwoord klip en klaar: "NEE".

Waarvan akte....
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:39:01 #125
464936 gaanmetdiebanaan
pi_182122653
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:05 schreef djh77 het volgende:
Een eSport platform waarbij je tegen betaling spelletjes kan spelen op gve
Ik zie een hoop lucht en hockeystick prognose; 3k omzet in 1e halfjaar 2018 met 3 bestuurders en 8 developers is nog wel de vroege pioniersfase. Veel te vroeg voor een 7% lening lijkt mij, ik brand mijn vingers er niet aan. Die borgstelling moet ik ook nog maar zien, waarom staan de vaders niet gewoon in privé borg? Persoonlijke holdings zijn eenvoudig leeg te trekken als het mis gaat.
  dinsdag 25 september 2018 @ 13:14:41 #126
453903 paardendokter
pi_182123198
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:45 schreef Jaerock het volgende:

[..]

Met terugwerkende kracht vertrouw ik de cijfers in de pitch ook niet meer. Ondanks dat er geen zekerheden waren leek dit een mooie met goede cijfers, kleine lening en geen andere externe financiering. Voor mij is dit ook de druppel en stop ik (iig voorlopig) na 57 investeringen bij Collin.
Soms wordt een crowdfunding door een zinkend schip misbruikt om leningen bij vrienden en familie mee af te betalen, vlak voor de ondergang. Zo ging het bij Hengelsport van Benthem (ook Collin) destijds ook...
  dinsdag 25 september 2018 @ 14:41:03 #127
444576 rockenfeller
pi_182124363
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik zie een hoop lucht en hockeystick prognose; 3k omzet in 1e halfjaar 2018 met 3 bestuurders en 8 developers is nog wel de vroege pioniersfase. Veel te vroeg voor een 7% lening lijkt mij, ik brand mijn vingers er niet aan. Die borgstelling moet ik ook nog maar zien, waarom staan de vaders niet gewoon in privé borg? Persoonlijke holdings zijn eenvoudig leeg te trekken als het mis gaat.
een mr. drs. mba. rv heeft de prognose opgesteld dus je hoeft je geen zorgen te maken _O-
  dinsdag 25 september 2018 @ 14:47:16 #128
439090 impact9
pi_182124443
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 14:41 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

een mr. drs. mba. rv heeft de prognose opgesteld dus je hoeft je geen zorgen te maken _O-
Als ze die borgstellingen nou eens 2x 210k privé maken dan denk ik er serieus over na.

Die ene borgsteller heeft een omzet van 75 mio (it bedrijf?!) met een dergelijk "laag" resultaat?!
Kent iemand die groep?
  dinsdag 25 september 2018 @ 15:39:12 #129
12964 athlonkmf
 
pi_182125110
Ik dacht, ik kijk hier even om te zien of iemand anders ook een bericht had gekregen dat een GVEproject defaulted is gegaan vanwege het overlijden van de kredietnemer.

Besef ik me na het lezen van berichten hier dat ik al 4 jaar zit bij gve. Maar sinds 2-3 jaar geleden al helemaal gestopt met crowdfunding.
Ook met alle andere partijen zoals aygodutch, kapitaalopmaat, bondera, lendico.

Het was veel verstandiger van mij geweest als ik al het geld had ingelegd in ETF's.
Maar het was een leuke avontuur.

nog 160 euro, dan heb ik mijn investeringen binnen.

Jaarlijks rendement van uw portefeuillePeildatum 1-8-2018
Bruto rendement7,92%
Bruto rendement na aftrek fee7,44%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)6,04%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)5,48%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)5,23%
  dinsdag 25 september 2018 @ 15:45:29 #130
383662 djh77
pi_182125220
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 15:39 schreef athlonkmf het volgende:
Ik dacht, ik kijk hier even om te zien of iemand anders ook een bericht had gekregen dat een GVEproject defaulted is gegaan vanwege het overlijden van de kredietnemer.
Hoe is de schuldafwikkeling geregeld met de erfgenamen?
  dinsdag 25 september 2018 @ 15:49:02 #131
459751 OpDieFiets
pi_182125269
Gisteren ontving ik van GVE een update over project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ontwikkelingen lijken mij over het geheel gezien positief. Iemand anders die de update heeft ontvangen en hier een mening over heeft?
  dinsdag 25 september 2018 @ 15:55:20 #132
479742 Gustaf86
pi_182125395
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik zie een hoop lucht en hockeystick prognose; 3k omzet in 1e halfjaar 2018 met 3 bestuurders en 8 developers is nog wel de vroege pioniersfase. Veel te vroeg voor een 7% lening lijkt mij, ik brand mijn vingers er niet aan. Die borgstelling moet ik ook nog maar zien, waarom staan de vaders niet gewoon in privé borg? Persoonlijke holdings zijn eenvoudig leeg te trekken als het mis gaat.
Ik zit naar de juridische structuur te kijken en die ziet er volgens mij professioneel uit en is voorbereid op flinke omzetten. Het leegtrekken van een persoonlijke holding vlak voor een enorme claim waarin de borg ingeroepen wordt lijkt mij paulianeus en alhoewel de borgen wellicht wat goedkoper procederen lijkt een vordering tegen de borgen in privé, in het geval dat zij hun holdings leeg zouden trekken, mij behoorlijk kansrijk. Dus ik ben niet zo bang voor oplichters en ook niet voor zekerheden die verdwijnen.

Of het een levensvatbaar businessmodel is, ik heb werkelijk waar geen idee. Het enige electronische spel dat ik speel is Wordfeud.
  dinsdag 25 september 2018 @ 15:58:27 #133
459751 OpDieFiets
pi_182125477
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 20:39 schreef Gustaf86 het volgende:
ik kan daar niet investeren omdat ik niet in de EU woon. Dat is sowieso een obstakel voor mij bij veel platformen.
Je bent niet de enige, heb ik de indruk. Uit diverse opmerkingen die ik de laatste tijd op dit forum voorbij heb zien komen krijg ik namelijk de indruk dat een behoorlijk deel van de contributors buiten NL woont! :)
  dinsdag 25 september 2018 @ 16:02:52 #134
427091 Mynheer007
pi_182125572
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 15:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hoe is de schuldafwikkeling geregeld met de erfgenamen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
49 van de 60 termijnen zijn dus al binnen. Goed om te horen dat ondanks de treurige prive situatie de rest als nog op termijn betaald zal worden.

Vraag me wel een beetje af wat het hele verhaal is, want de site van het bedrijf is nog steeds in de lucht.
  dinsdag 25 september 2018 @ 16:05:05 #135
479742 Gustaf86
pi_182125610
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 15:58 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Je bent niet de enige, heb ik de indruk. Uit diverse opmerkingen die ik de laatste tijd op dit forum voorbij heb zien komen krijg ik namelijk de indruk dat een behoorlijk deel van de contributors buiten NL woont! :)
Pas als je weg bent uit NL besef je hoe goed sommige voorzieningen in NL zijn. Bijvoorbeeld de mogelijkheden om te beleggen en bankieren. En dan met name de tarieven :{ .

Nou die dividendbelasting nog weg en ik ben helemaal blij :)
  dinsdag 25 september 2018 @ 16:06:51 #136
12964 athlonkmf
 
pi_182125652
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 15:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hoe is de schuldafwikkeling geregeld met de erfgenamen?
De erfgenamen gaan de terugbetalingen doen blijkbaar. Wel enigszins vertraging.
  dinsdag 25 september 2018 @ 16:30:13 #137
478045 Crowdfunder99
pi_182126089
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

Projecten die na 0 of 1 betalingen in de problemen komen zijn over het algemeen kwaadwillend,.
Blijkbaar komt dit niet uit het acceptatieproces naar voren. Als dit breder bekend wordt bij kwaadwillenden, maak dan je borst maar nat. En als de economie dan ook nog eens minder gaat worden, dan vallen de goedwillenden, die het nu maar net kunnen redden, ook om. Dan was je achteraf misschien nog wel heel blij met die 0,05% bij de bank :(
  dinsdag 25 september 2018 @ 19:32:55 #138
438936 BruderKlaus
pi_182129417
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:05 schreef djh77 het volgende:
Een eSport platform waarbij je tegen betaling spelletjes kan spelen op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18510

Nu met de holding van een dure partner/advocaat als borg:
https://www.vandiepen.com/advocaat/arthur-van-der-kroef/
(vader van 1 van de ondernemers)
Even ongeacht de details van dit project; ik mis informatie aangaande legaliteit, vergunningsplicht, kansspelbelasting en dergelijke.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  dinsdag 25 september 2018 @ 19:34:24 #139
474861 Vioolblok
pi_182129434
quote:
Ook bij FundingCircle zie ik steeds meer projecten die in default raken na slechts een paar (of sommige zelfs geen of slechts 1) betalingen. Ik vraag mij af in hoeverre de snelheid en het gemak van funding bij FnC hier de oorzaak van is. Blijkbaar komen dit soort bedrijven/leningen gewoon door het selectie systeem. Als kwaadwillende dit in de gaten krijgen (en ze hier soms ook nog mee weg komen) voorzie ik het faillissement van Crowdfunding in deze vorm.
Projecten die na 0 of 1 betalingen in de problemen komen zijn over het algemeen kwaadwillend,.
Helemaal met dit bericht (als gevolg van de betalingsachterstand van Deniz Banden bij Collin) eens.
Vanaf heden zal ik dan ook niet meer investeren bij crowdfundprojecten. De maat is vol.
  dinsdag 25 september 2018 @ 19:46:55 #140
457918 quepos
pi_182129636
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 13:14 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Soms wordt een crowdfunding door een zinkend schip misbruikt om leningen bij vrienden en familie mee af te betalen, vlak voor de ondergang. Zo ging het bij Hengelsport van Benthem (ook Collin) destijds ook...
Denk dat vader zijn eigen in zijn graf omdraait als hij dit zou kunnen lezen, schande aan dochter en moeder
  dinsdag 25 september 2018 @ 20:05:58 #141
174158 Ron1986
pi_182129978
Nog meer bootjes @ GvE waarschijnlijk;

https://www.geldvoorelkaa(...)oor-binnenvaart.aspx

Mis de boot niet, kies voor de kracht van de crowd :+
  dinsdag 25 september 2018 @ 20:51:13 #142
460974 william0199
pi_182130942
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 15:49 schreef OpDieFiets het volgende:
Gisteren ontving ik van GVE een update over project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ontwikkelingen lijken mij over het geheel gezien positief. Iemand anders die de update heeft ontvangen en hier een mening over heeft?
Ja, bericht heb ik ook ontvangen.
De ontwikkelingen lijken inderdaad positief te zijn, de begroting qua omzet is grotendeels gehaald en ik zie wel verdere toekomst in het verdienmodel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben benieuwd wat het conversievoorstel binnen 6 maanden gaat worden.
  dinsdag 25 september 2018 @ 20:58:57 #143
476270 tnhb
pi_182131129
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 18:47 schreef djh77 het volgende:
Molukse Toko bar op gve
Een artikel in de lokale krant (PZC): https://www.pzc.nl/walche(...)j-elke-hap~ab8da71f/
  dinsdag 25 september 2018 @ 21:22:55 #144
428379 Horsemen
pi_182131670
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 20:58 schreef tnhb het volgende:

[..]

Een artikel in de lokale krant (PZC): https://www.pzc.nl/walche(...)j-elke-hap~ab8da71f/
Leuk artikel. Op een dergelijke manier laat je crowdfunding wel werken.
  woensdag 26 september 2018 @ 06:33:16 #145
383662 djh77
pi_182137766
  woensdag 26 september 2018 @ 09:19:21 #146
464936 gaanmetdiebanaan
pi_182138760
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 19:32 schreef BruderKlaus het volgende:
Even ongeacht de details van dit project; ik mis informatie aangaande legaliteit, vergunningsplicht, kansspelbelasting en dergelijke.
Inderdaad. Het zijn natuurlijk "behendigheidsspelletjes", maar deze sector heeft wel de interesse van de Kansspelautoriteit(-en) natuurlijk.

Zie ook https://kansspelautoritei(...)r/verklaring-uiting/
  woensdag 26 september 2018 @ 10:30:51 #147
383662 djh77
pi_182139854
Vervroegde aflossing Lendico. Wellicht komt de totale inleg toch nog een keer terug c_/

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 26-09-2018 10:48:31 ]
  woensdag 26 september 2018 @ 14:10:58 #148
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_182143308
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:30 schreef djh77 het volgende:
Vervroegde aflossing Lendico. Wellicht komt de totale inleg toch nog een keer terug c_/
Al mijn projecten bij Lendico (slechts 8) zijn inmiddels terugbetaald. Dan kan ik van geen enkel ander platform zeggen. Al een poos geleden gestopt met investeren daar. Betalingen kwamen in de regel met horten en stoten. Soms zomaar ineens een vervroegde aflossing, want ja, communicatie moeten ze nog uitvinden. En helaas ook altijd zonder boeterente. Maar toch: een 100% score over de terugbetalingen!
  woensdag 26 september 2018 @ 14:13:31 #149
383662 djh77
pi_182143343
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 14:10 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Al mijn projecten bij Lendico (slechts 8) zijn inmiddels terugbetaald. Dan kan ik van geen enkel ander platform zeggen. Al een poos geleden gestopt met investeren daar. Betalingen kwamen in de regel met horten en stoten. Soms zomaar ineens een vervroegde aflossing, want ja, communicatie moeten ze nog uitvinden. En helaas ook altijd zonder boeterente. Maar toch: een 100% score over de terugbetalingen!
Het is ook niet mogelijk mee daar te investeren. Ik heb meerdere probleem gevallen daar. Communiceren doen ze inderdaad niet.
  woensdag 26 september 2018 @ 15:27:19 #150
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_182144769
IVM is van slag. Betalingen van de 29e staan nu al op de rekening! Ipv het opschuiven naar de volgende week van de op donderdag t/m zondag geplande betalingen. :)
  woensdag 26 september 2018 @ 16:26:45 #151
478045 Crowdfunder99
pi_182146091
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 15:27 schreef crowd-fundi het volgende:
IVM is van slag. Betalingen van de 29e staan nu al op de rekening! Ipv het opschuiven naar de volgende week van de op donderdag t/m zondag geplande betalingen. :)
Zo kan het dus ook! Beter dan bij FnC, vervaldatum is altijd de 15e van de maand, maar je mag blij zijn als je het op de 26e binnen hebt. Veiligheidshalve zetten ze de verwachte betaaldatum altijd ergens eind van de maand. Incasso-procedure bij FnC is dramatisch slecht en niet flexibel, hebben daar bijna 2 weken voor nodig. Bij nabetalingen weet je nooit wanneer je die kunt verwachten.
  woensdag 26 september 2018 @ 16:30:55 #152
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182146181
Ook hier een IVM betaling, maar gewoon op de geplande datum van de 26e.
Van de 14 betalingen die ik hiervan ontvangen heb is dit de 4e die op voor de 26e is overgemaakt. 10 dus niet, en dat waren vast niet allemaal dagen in het weekend.
  woensdag 26 september 2018 @ 16:43:01 #153
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182146405
Het nieuwe administratiekantoor op KOM. Ziet er heel goed uit of zie ik wat over het hoofd?

Bescheiden lening, grote eigen inbreng, looptijd van 24 mbd, geen schulden, risico dat dit misloopt lijkt me klein.
  woensdag 26 september 2018 @ 16:59:40 #154
439090 impact9
pi_182146794
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:43 schreef escortmk2 het volgende:
Het nieuwe administratiekantoor op KOM. Ziet er heel goed uit of zie ik wat over het hoofd?

Bescheiden lening, grote eigen inbreng, looptijd van 24 mbd, geen schulden, risico dat dit misloopt lijkt me klein.
Ziet er idd erg goed uit.
Jammer dat die bij het slechtste CF platform staat....
Het platform zonder communicatie, volledig negeren van mails ed en het niet vestigen van zekerheden:(
  woensdag 26 september 2018 @ 17:12:58 #155
459612 Aalsmeer15
pi_182147103
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:59 schreef impact9 het volgende:

[..]

Ziet er idd erg goed uit.
Jammer dat die bij het slechtste CF platform staat....
Het platform zonder communicatie, volledig negeren van mails ed en het niet vestigen van zekerheden:(
Niet vestigen van zekerheden is in dit geval misschien niet zo erg, transportmiddel staat niet nader omschreven, kan dus ook een oude fiets zijn.
  woensdag 26 september 2018 @ 17:25:03 #156
453589 Benger
pi_182147484
Ik heb van de AFM een reactie gehad op de vraag hoe het zit met de verhandelbaarheid van crowdfundleningen.

quote:
Crowdfundingleningen zijn in de regel niet verhandelbaar. Alleen platformen met een vergunning als beleggingsonderneming (een BO-vergunning) mogen verhandelbare leningen aanbieden (zie: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)vereisten/vergunning).

In Nederland hebben slechts enkele platformen een BO-vergunning (zie: Register Crowdfunding, https://www.afm.nl/nl-nl/(...)owdfundingplatformen).

Als een lening verhandelbaar is, dan is het consumenten toegestaan deze zonder tussenkomst van het platform of een andere professionele partij te verhandelen en openbaar aan te bieden. Uiteraard is het wel mogelijk dat het platform waarop de lening in eerste instantie is aangeboden restricties stelt aan de verhandelbaarheid van de leningen.

Indien het platform of een andere professionele partij een rol speelt bij de totstandkoming van handel tussen consumenten, dan heeft deze partij mogelijk een vergunning nodig als handelsplatform (een zogeheten MTF-vergunning). Aan een dergelijke vergunning zijn strengere eisen verbonden. In Nederland heeft bijvoorbeeld NPEX een vergunning als MTF.
Ik begrijp uit die reactie dat een crowdfundplatform met alleen een ontheffing dus niet mag meewerken aan het verhandelen van crowdfundleningen als je daarvoor zelf een koper hebt gevonden.
  woensdag 26 september 2018 @ 17:35:34 #157
453589 Benger
pi_182147799
Crowdfundplatformen met BO vergunning (die dus wel zouden kunnen meewerken aan verhandelen, zolang ze niet zelf daarvoor een handelsplatform opzetten) zijn:
- Crowd About Now
- duurzaaminvesteren
- Lendahand
- Anders Financieren
- Monefy
- ZIB Beleggingsonderneming BV (=Niet ZIB crowdfunding)
  woensdag 26 september 2018 @ 18:39:17 #158
478045 Crowdfunder99
pi_182148984
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 17:35 schreef Benger het volgende:
Crowdfundplatformen met BO vergunning (die dus wel zouden kunnen meewerken aan verhandelen, zolang ze niet zelf daarvoor een handelsplatform opzetten) zijn:
- Crowd About Now
- duurzaaminvesteren
- Lendahand
- Anders Financieren
- Monefy
- ZIB Beleggingsonderneming BV (=Niet ZIB crowdfunding)
En nog veel meer Crowdfundplatformen hebben een BO vergunning: zie: Register Crowdfunding, https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/registers/vergunningenregisters/crowdfundingplatformen


Edit: Sorry, zit verkeerd te kijken. Overzicht klopt wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Crowdfunder99 op 26-09-2018 20:18:47 ]
  woensdag 26 september 2018 @ 18:41:45 #159
383662 djh77
pi_182149018
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:39 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

En nog veel meer Crowdfundplatformen hebben een BO vergunning: zie: Register Crowdfunding, https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/registers/vergunningenregisters/crowdfundingplatformen
Volgens mij is het overzicht wel compleet. Er zijn er wel meer met een Vergunning voor financiėle dienstverlening,bv. GvE. BO vergunning hebben er maar een paar .
  woensdag 26 september 2018 @ 19:41:59 #160
428379 Horsemen
pi_182150302
Berichtje van Funding Circle:

"Het is Turbo week bij Funding Circle! Sluit de maand goed af: investeer deze week op ons platform en ontvang ¤40 cashback!

Hoe werkt het?
Investeer jij vanaf vandaag tot en met woensdag 3 oktober minimaal ¤3.500 op ons platform? Dan ontvang jij van ons een cashback van ¤40. Dat is makkelijk geld verdienen!*

Let op: investeren brengt risico’s met zich mee."

Ik denk niet dat ik met de huidige projecten aan de 3500 euro ga komen O-)
  woensdag 26 september 2018 @ 19:56:24 #161
383662 djh77
pi_182150570
Nieuwe op WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/project/190uwwp1ify5a
Wordt denk ik een uitdaging. 150k is een flink bedrag TOV de eerder gefunde projecten. 50k = aflossingsvrij
  woensdag 26 september 2018 @ 20:17:42 #162
306141 Tjalala
pi_182151117
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:41 schreef Horsemen het volgende:
Berichtje van Funding Circle:

"Het is Turbo week bij Funding Circle! Sluit de maand goed af: investeer deze week op ons platform en ontvang ¤40 cashback!

Hoe werkt het?
Investeer jij vanaf vandaag tot en met woensdag 3 oktober minimaal ¤3.500 op ons platform? Dan ontvang jij van ons een cashback van ¤40. Dat is makkelijk geld verdienen!*

Let op: investeren brengt risico’s met zich mee."

Ik denk niet dat ik met de huidige projecten aan de 3500 euro ga komen O-)
Het is trouwens persoonlijk, en als je hem niet hebt kan je bellen staat er bij mij.

Ik heb hem trouwens voor 750 euro investeren met 30 euro cashback.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:29:55 #163
280189 xaban06
pi_182151383
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:17 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Het is trouwens persoonlijk, en als je hem niet hebt kan je bellen staat er bij mij.

Ik heb hem trouwens voor 750 euro investeren met 30 euro cashback.
quote:
Investeer jij vanaf vandaag tot en met woensdag 3 oktober minimaal ¤750 op ons platform? Dan ontvang jij van ons een cashback van ¤30. Dat is makkelijk geld verdienen!*
Hier ook 30 cashback bij 750 800 (volgens mij moet je altijd afronden op 100 en is daarom 750 niet eens mogelijk?) investering.
  woensdag 26 september 2018 @ 21:04:30 #164
471610 CFrealist
pi_182152190
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:17 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Het is trouwens persoonlijk, en als je hem niet hebt kan je bellen staat er bij mij.

Ik heb hem trouwens voor 750 euro investeren met 30 euro cashback.
Bedoel je dat jij een aanbod van FNC hebt gekregen van 30 euro cashback bij 750 euro??
  woensdag 26 september 2018 @ 21:06:43 #165
306141 Tjalala
pi_182152240
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 21:04 schreef CFrealist het volgende:

[..]

Bedoel je dat jij een aanbod van FNC hebt gekregen van 30 euro cashback bij 750 euro??
Correct.
  woensdag 26 september 2018 @ 21:07:13 #166
471610 CFrealist
pi_182152246
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:56 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/project/190uwwp1ify5a
Wordt denk ik een uitdaging. 150k is een flink bedrag TOV de eerder gefunde projecten. 50k = aflossingsvrij
Ben benieuwd, hoewel eerder hebben ze ook dat project van de theefabrikant van een 100k gefund gekregen.
Met name de aflossingsvrije trekt mij wel aan. Leuk bedrijf, goede rente en korte looptijd. Pak ik denk ik wel mee.
  woensdag 26 september 2018 @ 21:39:52 #167
460974 william0199
pi_182153147
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:41 schreef Horsemen het volgende:
Berichtje van Funding Circle:

"Het is Turbo week bij Funding Circle! Sluit de maand goed af: investeer deze week op ons platform en ontvang ¤40 cashback!

Hoe werkt het?
Investeer jij vanaf vandaag tot en met woensdag 3 oktober minimaal ¤3.500 op ons platform? Dan ontvang jij van ons een cashback van ¤40. Dat is makkelijk geld verdienen!*

Let op: investeren brengt risico’s met zich mee."

Ik denk niet dat ik met de huidige projecten aan de 3500 euro ga komen O-)
Haha bij mij is het ¤ 40 bij ¤ 1.250...heel bijzonder dat het aanbod bij iedereen anders is.
  woensdag 26 september 2018 @ 21:41:30 #168
453589 Benger
pi_182153199
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 21:39 schreef william0199 het volgende:

[..]

Haha bij mij is het ¤ 40 bij ¤ 1.250...heel bijzonder dat het aanbod bij iedereen anders is.
Ik heb ook ¤ 40 voor ¤ 3.500. Zal te maken hebben met wat je in het verleden hebt geļnvesteerd.
  woensdag 26 september 2018 @ 22:55:41 #169
442290 obligataire
pi_182155367
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 21:41 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb ook ¤ 40 voor ¤ 3.500. Zal te maken hebben met wat je in het verleden hebt geļnvesteerd.
Ik mag hopen dat je hier niet op in gaat? *O*
Pecunia non olet
  woensdag 26 september 2018 @ 23:08:15 #170
453589 Benger
pi_182155663
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 22:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je hier niet op in gaat? *O*
Nee. ¤ 1.250 had ik misschien wel gedaan.
  donderdag 27 september 2018 @ 00:52:56 #171
479820 DeElfde
pi_182156875
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 17:25 schreef Benger het volgende:
Ik heb van de AFM een reactie gehad op de vraag hoe het zit met de verhandelbaarheid van crowdfundleningen.

[..]

Ik begrijp uit die reactie dat een crowdfundplatform met alleen een ontheffing dus niet mag meewerken aan het verhandelen van crowdfundleningen als je daarvoor zelf een koper hebt gevonden.
Hmmmm.... Tbh, als advocaat in spe ben ik hier niet van overtuigd. Het lijkt erop alsof ze twee zaken door elkaar halen. Het actief aanbieden van leningen door het platform en de situatie dat wij twee op eigen houtje tot elkaar komen om een lening te (ver)kopen. Het uitsluiten van de verhandelbaarheid van goederen (een vordering is juridisch een goed) druist zo zwaar in tegen ons rechtssysteem dat ik door dit warrige bericht van AFM nog niet overtuigd ben. Als ik er over na denk dan zweven er verschillende juridische theorieėn in mijn hoofd die mogelijk inderdaad de verhandelbaarheid beperken maar een juridische onderbouwing van AFM ontbreekt.

In de eerste plaats ben ik je er dankbaar voor dat je een lijntje hebt uitgezet naar de AFM. Nog dankbaarder zou ik je zijn als je in reply ze nadrukkelijk zou willen wijzen op dit onderscheid dat ik hier maak, nog even wijst op art. 3:94 BW cessie van vorderingen (overdragen van vordering) én ze vraagt om hun standpunt juridisch te onderbouwen. Als je er geen zin in hebt mag je het natuurlijk laten rusten haha.

EDIT: Mijn ervaringen vanuit mijn werk met de AFM zijn overigens vrij slecht. Zeker als het gaat om het stellen van (juridische) vragen. Kan me goed herinneren dat de telefoon door een medewerker eens is opgehangen omdat hij geen raad wist met mijn vraag.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeElfde op 27-09-2018 01:00:29 ]
  donderdag 27 september 2018 @ 02:33:25 #172
19638 frederik
pi_182157340
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 00:52 schreef DeElfde het volgende:

[..]

Hmmmm.... Tbh, als advocaat in spe ben ik hier niet van overtuigd. Het lijkt erop alsof ze twee zaken door elkaar halen. Het actief aanbieden van leningen door het platform en de situatie dat wij twee op eigen houtje tot elkaar komen om een lening te (ver)kopen. Het uitsluiten van de verhandelbaarheid van goederen (een vordering is juridisch een goed) druist zo zwaar in tegen ons rechtssysteem dat ik door dit warrige bericht van AFM nog niet overtuigd ben. Als ik er over na denk dan zweven er verschillende juridische theorieėn in mijn hoofd die mogelijk inderdaad de verhandelbaarheid beperken maar een juridische onderbouwing van AFM ontbreekt.

In de eerste plaats ben ik je er dankbaar voor dat je een lijntje hebt uitgezet naar de AFM. Nog dankbaarder zou ik je zijn als je in reply ze nadrukkelijk zou willen wijzen op dit onderscheid dat ik hier maak, nog even wijst op art. 3:94 BW cessie van vorderingen (overdragen van vordering) én ze vraagt om hun standpunt juridisch te onderbouwen. Als je er geen zin in hebt mag je het natuurlijk laten rusten haha.

EDIT: Mijn ervaringen vanuit mijn werk met de AFM zijn overigens vrij slecht. Zeker als het gaat om het stellen van (juridische) vragen. Kan me goed herinneren dat de telefoon door een medewerker eens is opgehangen omdat hij geen raad wist met mijn vraag.
Zou het kunnen zijn dat jij kijkt naar wat de AFM mag zeggen over wat jij met een reeds bestaande lening doet, terwijl de AFM (ook) kijkt naar wat die doet voordat die lening zelfs maar ontstaan is, en wat dat vervolgens indirect voor gevolgen voor jou heeft?

Uit het bericht van de AFM maak ik op dat er (globaal) 2 soorten leningen zijn:
1) leningen met restricties met betrekking tot cessie mogelijkheden
2) leningen waar die restricties er niet zijn.

Volgens datzelfde bericht staat het een BO vergunninghouder vrij om beide aan te bieden, is een platvorm echter geen BO-vergunningshouder dan mag optie 2 niet aangeboden worden.

In dat geval zou je dus niet over kunnen dragen op basis van de restricties uit de overeenkomst met het platvorm, restricties die dat platvorm wel moet opleggen om hun vergunning als financieel dienstverlener niet kwijt te raken. En je dus indirect toch te maken hebt met de wil van de AFM.

En dan denk ik dat het heel wat lastiger is om te zeggen "platvorm, jammer dat het een lening met restrictie's is, maar daar heb ik niets mee te maken", dan te zeggen "AFM jammer dat jij mij rechtstreeks verbiedt om deze vordering te cederen, maar je gaat niet over wat 2 particulieren doen"
  donderdag 27 september 2018 @ 05:26:21 #173
428379 Horsemen
pi_182158141
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 22:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je hier niet op in gaat? *O*
Ik ga hier ook niet op in! Voor mij voldoende reden om zelfs nog een stapje verder te gaan en gedurende de actie periode geen enkele investering bij FnC te doen :(
  donderdag 27 september 2018 @ 07:10:05 #174
306141 Tjalala
pi_182158372
CET heeft binnenkort weer Duitse appartementen 5%, 36 maanden(Auerbach).
  donderdag 27 september 2018 @ 07:48:23 #175
447366 najra1990
pi_182158559
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:26 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Zo kan het dus ook! Beter dan bij FnC, vervaldatum is altijd de 15e van de maand, maar je mag blij zijn als je het op de 26e binnen hebt. Veiligheidshalve zetten ze de verwachte betaaldatum altijd ergens eind van de maand. Incasso-procedure bij FnC is dramatisch slecht en niet flexibel, hebben daar bijna 2 weken voor nodig. Bij nabetalingen weet je nooit wanneer je die kunt verwachten.
Het werkt niet helemaal zoals je het hier schetst. Ondernemers kunnen namelijk tot twee weken erna hun geld storneren (de incasso terugdraaien). Deze twee weken is dus als zekerheid ingebouwd. Ze doen dus de incasso op de 15e, maar weten pas einde van de maand zeker of dit geld er ook daadwerkelijk is. Daarbij ziet het er scheef uit, maar ik weet dat bijvoorbeeld GeldvoorElkaar dit ook doet (alleen krijg je dat dan niet te zien op de site). Ik weet niet hoe IVM het doet, maar ik heb het idee dat ook bij hen dit op exact dezelfde wijze gaat...

Ik ben wel eens bij FNC geweest en moet zeggen dat ik wel te spreken ben over de incasso en recovery procedure. Natuurlijk kan het altijd slimmer en sneller, maar het systeem op zich staat het goed en stevig. Ook juist het recovery onderdeel bij FNC is erg sterk. Heb je een keer te laat betaald, dan krijg je tot aan het einde van de lening een SMS en mail ter herinnering dat de volgende incasso eraan komt.
  donderdag 27 september 2018 @ 08:39:04 #176
465836 Aster1X
pi_182158872
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 21:41 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb ook ¤ 40 voor ¤ 3.500. Zal te maken hebben met wat je in het verleden hebt geļnvesteerd.
Mijn potentieel schatten ze duidelijk lager in ;) . Ik krijg ¤ 20,00 aangeboden bij een investering van ¤ 500,00.
  donderdag 27 september 2018 @ 09:05:48 #177
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182159086
Ik heb meerdere accounts bij FNC, geen enkele aanbieding gehad 😂

Ben ik niet rouwig om hoor, wel typisch
  donderdag 27 september 2018 @ 09:12:56 #178
383662 djh77
pi_182159187
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 09:05 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb meerdere accounts bij FNC, geen enkele aanbieding gehad 😂

Ben ik niet rouwig om hoor, wel typisch
Ik heb er 142 projecten lopen en ook geen aanbod gehad.
  donderdag 27 september 2018 @ 09:37:34 #179
442290 obligataire
pi_182159506
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:56 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/project/190uwwp1ify5a
Wordt denk ik een uitdaging. 150k is een flink bedrag TOV de eerder gefunde projecten. 50k = aflossingsvrij
Als het een goed project was zou het wellicht nog kunnen, maar de cijfers geven mij in ieder geval geen aanleiding om mee te doen. Negatief eigen vermogen, CR < 1. Geen materiėle HA (neem ik aan).
Pecunia non olet
  donderdag 27 september 2018 @ 09:40:07 #180
442290 obligataire
pi_182159532
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 09:05 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb meerdere accounts bij FNC, geen enkele aanbieding gehad 😂

Ben ik niet rouwig om hoor, wel typisch
Ik heb wel een aanbieding gehad maar dergelijke bonussen zullen voor mij nooit een reden zijn om te gaan investeren. Van de oude regeling heb wel gebruik gemaakt maar dan alleen bij projecten die ik toch wel zou hebben meegepakt.
Pecunia non olet
  donderdag 27 september 2018 @ 09:48:15 #181
428379 Horsemen
pi_182159633
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 09:12 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik heb er 142 projecten lopen en ook geen aanbod gehad.
Klaarblijkelijk gebruiken ze hun algoritme nu ook om de investeerders te beoordelen...
  donderdag 27 september 2018 @ 09:58:24 #182
306141 Tjalala
pi_182159770
quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2018 09:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klaarblijkelijk gebruiken ze hun algoritme nu ook om de investeerders te beoordelen...
Ze noemen nog wel in de mail dat dit is voor mensen die de laatste 90 dagen iig 1 investering hebben gedaan. Misschien is dat de reden van geen uitnodiging
  donderdag 27 september 2018 @ 10:02:40 #183
471610 CFrealist
pi_182159813
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 08:39 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Mijn potentieel schatten ze duidelijk lager in ;) . Ik krijg ¤ 20,00 aangeboden bij een investering van ¤ 500,00.
Heb net contact gehad. Aanbiedingen zijn gebaseerd op gemiddelde investering per maand de laatste tijd. Dus hoe meer je investeert, hoe lager je aanbod. Ik heb gezegd dat ik dat de omgedraaide wereld vind en dat ik een beter aanbod wil. Daar word ik vandaag over terug gebeld.
  donderdag 27 september 2018 @ 10:18:04 #184
442290 obligataire
pi_182160003
Misschien kunnen ze een deel van het bonuspotje opzij zetten om de gedupeerden van Pieco Cars te compenseren *O* daar valt nog wel wat goodwill terug te winnen........
Pecunia non olet
  donderdag 27 september 2018 @ 10:19:17 #185
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182160019
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 09:58 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Ze noemen nog wel in de mail dat dit is voor mensen die de laatste 90 dagen iig 1 investering hebben gedaan. Misschien is dat de reden van geen uitnodiging
toevallig val ik dan wel in die groep omdat ik een week of 6 geleden weer eens één projectje heb meegepakt, maar goed, dit soort incentives werken bij mij in dit geval echt niet.

Enne, wat @CFrealist zegt: ik begrijp je gevoel maar zo werkt het helaas vaak niet. Trouwe klanten worden zelden beloond, overstappers en nieuwe klanten veel meer. En da's best jammer eigenlijk.
  donderdag 27 september 2018 @ 11:43:22 #186
478045 Crowdfunder99
pi_182161354
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 07:48 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Het werkt niet helemaal zoals je het hier schetst. Ondernemers kunnen namelijk tot twee weken erna hun geld storneren (de incasso terugdraaien). Deze twee weken is dus als zekerheid ingebouwd. Ze doen dus de incasso op de 15e, maar weten pas einde van de maand zeker of dit geld er ook daadwerkelijk is. Daarbij ziet het er scheef uit, maar ik weet dat bijvoorbeeld GeldvoorElkaar dit ook doet (alleen krijg je dat dan niet te zien op de site). Ik weet niet hoe IVM het doet, maar ik heb het idee dat ook bij hen dit op exact dezelfde wijze gaat...

Ik ben wel eens bij FNC geweest en moet zeggen dat ik wel te spreken ben over de incasso en recovery procedure. Natuurlijk kan het altijd slimmer en sneller, maar het systeem op zich staat het goed en stevig. Ook juist het recovery onderdeel bij FNC is erg sterk. Heb je een keer te laat betaald, dan krijg je tot aan het einde van de lening een SMS en mail ter herinnering dat de volgende incasso eraan komt.
Klopt, FnC hanteert circa 2 weken voor het incasso proces en pas na deze periode wordt een niet ontvangen betaling als te laat aangemerkt. Feit is wel dat je bij FnC dus altijd circa 2 weken na de vervaldatum pas je geld krijgt en dat is bij bv. IVM niet zo, daar wordt het geld doorgaans netjes rond de vervaldatum gestort. Hoe IVM dit dan doet weet ik niet, ook IVM kan geconfronteerd worden met storneringen.

Ook ik ben bij FnC geweest, zowel op de investeerdersavond en bij een interview sessie. Ik heb vertrouwen in het recovery proces, het incasso proces ben ik minder over te spreken, zoals eerder aangegeven.
  donderdag 27 september 2018 @ 12:18:01 #187
383662 djh77
pi_182161805
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 11:43 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Klopt, FnC hanteert circa 2 weken voor het incasso proces en pas na deze periode wordt een niet ontvangen betaling als te laat aangemerkt. Feit is wel dat je bij FnC dus altijd circa 2 weken na de vervaldatum pas je geld krijgt en dat is bij bv. IVM niet zo, daar wordt het geld doorgaans netjes rond de vervaldatum gestort. Hoe IVM dit dan doet weet ik niet, ook IVM kan geconfronteerd worden met storneringen.

Ook ik ben bij FnC geweest, zowel op de investeerdersavond en bij een interview sessie. Ik heb vertrouwen in het recovery proces, het incasso proces ben ik minder over te spreken, zoals eerder aangegeven.
Bij FNC krijg je dan weer wel rente vanaf uitboeking. Dan is weer bij veel platformen niet zo.
  donderdag 27 september 2018 @ 12:18:08 #188
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_182161806
GVE werkt ook volgens het principe van FNC. Eerst geld ontvangen, daarna op z'n minst twee weken wachten en dan doorstorten. Dat bleek deze maand bijv. bij de betaling van City Apartments. Op 7 september een mail ontvangen dat het project volledig is afgerond, op 24 september de bijschrijving.
  donderdag 27 september 2018 @ 12:21:34 #189
453589 Benger
pi_182161837
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 02:33 schreef frederik het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat jij kijkt naar wat de AFM mag zeggen over wat jij met een reeds bestaande lening doet, terwijl de AFM (ook) kijkt naar wat die doet voordat die lening zelfs maar ontstaan is, en wat dat vervolgens indirect voor gevolgen voor jou heeft?

Uit het bericht van de AFM maak ik op dat er (globaal) 2 soorten leningen zijn:
1) leningen met restricties met betrekking tot cessie mogelijkheden
2) leningen waar die restricties er niet zijn.

Volgens datzelfde bericht staat het een BO vergunninghouder vrij om beide aan te bieden, is een platvorm echter geen BO-vergunningshouder dan mag optie 2 niet aangeboden worden.

In dat geval zou je dus niet over kunnen dragen op basis van de restricties uit de overeenkomst met het platvorm, restricties die dat platvorm wel moet opleggen om hun vergunning als financieel dienstverlener niet kwijt te raken. En je dus indirect toch te maken hebt met de wil van de AFM.

En dan denk ik dat het heel wat lastiger is om te zeggen "platvorm, jammer dat het een lening met restrictie's is, maar daar heb ik niets mee te maken", dan te zeggen "AFM jammer dat jij mij rechtstreeks verbiedt om deze vordering te cederen, maar je gaat niet over wat 2 particulieren doen"
Het onderscheid wat de AFM maakt is tussen 'het aanbieden van verhandelbare aandelen en/of obligaties' en niet-verhandelbare aandelen en/of obligaties. "Als het via uw platform mogelijk is om te investeren in ondernemingen door de koop van verhandelbare aandelen of een verhandelbare obligatie, dan is er sprake van de aankoop van effecten (financiėle instrumenten)."
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)vereisten/vergunning
  donderdag 27 september 2018 @ 15:16:47 #190
383662 djh77
pi_182165039
Bootje met 2e hypotheek op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18823

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 27-09-2018 17:06:41 ]
  donderdag 27 september 2018 @ 17:10:04 #191
440515 CRWD
pi_182167042
Volgens mij is dit nog niet langsgekomen:
Er is een andere boot volledig afgelost deze week bij GVE, goed nieuws voor de verandering.

in 2014 heeft u geļnvesteerd in het project 7687 | MS MADI.

Voor dit project ontvingen wij het volledige aflossingsbedrag van de ondernemer.

Van dit project zijn reeds 47 termijnen betaald. De overige termijnen (48-60) zijn in één keer afgelost. Dit conform artikel 28 van de Algemene Voorwaarden. Wij zullen deze betalingen eind deze week aan u overmaken. Per termijn ontvangt u een losse betaling. Het project met nummer 7687 is hiermee dan ook volledig afgehandeld.
  donderdag 27 september 2018 @ 18:01:17 #192
383662 djh77
pi_182167998
Happycampers met verpanding op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18859
  donderdag 27 september 2018 @ 18:31:09 #193
479742 Gustaf86
pi_182168525
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 00:52 schreef DeElfde het volgende:

[..]

Hmmmm.... Tbh, als advocaat in spe ben ik hier niet van overtuigd. Het lijkt erop alsof ze twee zaken door elkaar halen. Het actief aanbieden van leningen door het platform en de situatie dat wij twee op eigen houtje tot elkaar komen om een lening te (ver)kopen. Het uitsluiten van de verhandelbaarheid van goederen (een vordering is juridisch een goed) druist zo zwaar in tegen ons rechtssysteem dat ik door dit warrige bericht van AFM nog niet overtuigd ben. Als ik er over na denk dan zweven er verschillende juridische theorieėn in mijn hoofd die mogelijk inderdaad de verhandelbaarheid beperken maar een juridische onderbouwing van AFM ontbreekt.

In de eerste plaats ben ik je er dankbaar voor dat je een lijntje hebt uitgezet naar de AFM. Nog dankbaarder zou ik je zijn als je in reply ze nadrukkelijk zou willen wijzen op dit onderscheid dat ik hier maak, nog even wijst op art. 3:94 BW cessie van vorderingen (overdragen van vordering) én ze vraagt om hun standpunt juridisch te onderbouwen. Als je er geen zin in hebt mag je het natuurlijk laten rusten haha.

EDIT: Mijn ervaringen vanuit mijn werk met de AFM zijn overigens vrij slecht. Zeker als het gaat om het stellen van (juridische) vragen. Kan me goed herinneren dat de telefoon door een medewerker eens is opgehangen omdat hij geen raad wist met mijn vraag.
Jij hebt een helpdeskmedewerker gebeld met juridische vragen over de bevoegdheden van de AFM? Nice.

Wet, literatuur en jurisprudentie, daar haal je als advocaat (in spé) je antwoorden uit. En ik heb het vermoeden dat de wet financieel toezicht bepaalt dat je niet zomaar een effectenbeurs op mag zetten zonder vergunning. Althans, geen beleggingdienst mag verlenen zonder vergunning.

Een beetje googlen leert mij dat de AFM best pro-actief is in haar communicatie hierover:

https://www.afm.nl/~/prof(...)funding-dnb-afm.ashx
https://www.afm.nl/~/prof(...)rhandelbaarheid.ashx

Ik hoop dat ik je aan een leuk scriptieonderwerp heb geholpen en ben benieuwd naar je analyse. :)
  donderdag 27 september 2018 @ 18:58:48 #194
479820 DeElfde
pi_182169097
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 02:33 schreef frederik het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat jij kijkt naar wat de AFM mag zeggen over wat jij met een reeds bestaande lening doet, terwijl de AFM (ook) kijkt naar wat die doet voordat die lening zelfs maar ontstaan is, en wat dat vervolgens indirect voor gevolgen voor jou heeft?

Uit het bericht van de AFM maak ik op dat er (globaal) 2 soorten leningen zijn:
1) leningen met restricties met betrekking tot cessie mogelijkheden
2) leningen waar die restricties er niet zijn.

Volgens datzelfde bericht staat het een BO vergunninghouder vrij om beide aan te bieden, is een platvorm echter geen BO-vergunningshouder dan mag optie 2 niet aangeboden worden.

In dat geval zou je dus niet over kunnen dragen op basis van de restricties uit de overeenkomst met het platvorm, restricties die dat platvorm wel moet opleggen om hun vergunning als financieel dienstverlener niet kwijt te raken. En je dus indirect toch te maken hebt met de wil van de AFM.

En dan denk ik dat het heel wat lastiger is om te zeggen "platvorm, jammer dat het een lening met restrictie's is, maar daar heb ik niets mee te maken", dan te zeggen "AFM jammer dat jij mij rechtstreeks verbiedt om deze vordering te cederen, maar je gaat niet over wat 2 particulieren doen"
Het uitgangspunt is verkeerd. Het uitgangspunt is niet dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen bestaande en niet bestaande leningen. Een nog niet bestaande lening kan net zo goed gecedeerd worden als een bestaande leningen.

Het uitgangspunt is: iedere vordering kan worden gecedeerd tenzij dit uitdrukkelijk uit de wet of zeer uitdrukkelijk is overeengekomen tussen partijen. Dit is niet een uitgangspunt dat ik bedenk maar letterlijk zo werkt in ons rechtssysteem. Dit is ook het uitgangspunt dat voor de AFM geldt. Ik ga daarom niet veel verder in op het onderscheid dat je maakt.

Waar ik wel nog op in ga is de term aanbieden. Dit slaat direct op een ander onderscheid dat ik hier continue probeer duidelijk te maken. Het is wezenlijk iets anders wanneer inderdaad twee particulieren tot elkaar komen en ervoor kiezen om de vordering over te dragen. De term aanbieden in de zin van aanbieden door een platform is niet een willekeurige term. De term aanbieden is breed uitgemeten in de wet. Mochten er mensen interesse in hebben; de term aanbieden is in een bijzonder lang artikel gedefinieerd in art. 1:1 Wft (Wet financieel toezicht). In de situatie dat er sprake is van aanbieden gelden inderdaad, zoals de AFM terecht aangeeft, strenge beperkingen. Denk echter niet te lichtvaardig over de term 'aanbieden'. Hier zijn niet voor niets veel procedures over gevoerd.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 18:31 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Jij hebt een helpdeskmedewerker gebeld met juridische vragen over de bevoegdheden van de AFM? Nice.

Wet, literatuur en jurisprudentie, daar haal je als advocaat (in spé) je antwoorden uit. En ik heb het vermoeden dat de wet financieel toezicht bepaalt dat je niet zomaar een effectenbeurs op mag zetten zonder vergunning. Althans, geen beleggingdienst mag verlenen zonder vergunning.

Een beetje googlen leert mij dat de AFM best pro-actief is in haar communicatie hierover:

https://www.afm.nl/~/prof(...)funding-dnb-afm.ashx
https://www.afm.nl/~/prof(...)rhandelbaarheid.ashx

Ik hoop dat ik je aan een leuk scriptieonderwerp heb geholpen en ben benieuwd naar je analyse. :)
Ergens heeft je bericht toch wel een persoonlijke aanval. Je veronderstelt dat ik een helpdeskmedewerker heb gesproken bij de AFM en je veronderstelt dat ik me niet baseer op rechtsbronnen.

Ik heb eerder voor de liefhebbers hier gewezen op twee arresten van de Hoge Raad. Tegelijk heb ik verteld dat ik deze arresten voor de leken onder ons bijzonder lastig zijn. Mocht jij nou interesse hier voor hebben, dan kun je de arresten 'Oryx van Eesteren' en 'Coface/Intergamma' bestuderen.

Al met al blijf ik toch terugkomen op het onderscheid in het aanbieden van leningen door platformen en de situatie dat twee mensen tot elkaar komen en ervoor kiezen om de vordering over te dragen. In de eerste situatie is de mogelijkheid inderdaad beperkt c.q. uitgesloten. In de tweede mogelijkheid die ik schets zie ik nog geen overtuigende redenering dat het inderdaad ook dan niet mogelijk zou zijn.

Edit: een scriptieonderwerp heb ik voor volgend academisch jaar inderdaad nodig. Nu weet ik niet of cederen van vorderingen in verhouding tot de AFM nou zo'n leuk onderwerp is. Het lijkt me een zwart gat waar ik dan in zou treden.

[ Bericht 3% gewijzigd door DeElfde op 27-09-2018 19:05:41 ]
  donderdag 27 september 2018 @ 19:08:31 #195
453589 Benger
pi_182169277
quote:
[...]

Al met al blijf ik toch terugkomen op het onderscheid in het aanbieden van leningen door platformen en de situatie dat twee mensen tot elkaar komen en ervoor kiezen om de vordering over te dragen. In de eerste situatie is de mogelijkheid inderdaad beperkt c.q. uitgesloten. In de tweede mogelijkheid die ik schets zie ik nog geen overtuigende redenering dat het inderdaad ook dan niet mogelijk zou zijn.
Hoe zie je die overdracht tussen twee particulieren dan? Uiteindelijk is het de bedoeling bij overdracht dat het geld niet op de rekening van de oorspronkelijke eigenaar komt, maar op de rekening van de koper. Dat krijg je niet voor elkaar zonder dat de stichting derdengelden van een platform daar aan mee werkt.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:13:46 #196
479820 DeElfde
pi_182169333
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:08 schreef Benger het volgende:

[..]

Hoe zie je die overdracht tussen twee particulieren dan? Uiteindelijk is het de bedoeling bij overdracht dat je wil dat het geld niet op de rekening van de oorspronkelijke eigenaar komt, maar op de rekening van de koper. Dat krijg je niet voor elkaar zonder dat de stichting derdengelden van een platform daar aan mee werkt.
Klopt. Je krijgt het zonder het platform niet voor elkaar. Maar dat het platform moet meewerken betekent toch niet dat de vordering daarom niet overdraagbaar is? Daarbij denk ik dat in de door mij geschetste situatie het platform misschien wel moet meewerken; houd me hier overigens niet aan. Hier kunnen we het later verder over hebben. Dan kan ik er nog iets dieper over nadenken.

De vraag die jij jezelf misschien beter kunt stellen en nu ook ter discussie staat: is het verboden voor een platform in zo'n situatie een nummertje om te zetten? Ik denk van niet, dit is immers geen 'aanbieden' in de zin van de Wft. En precies dat, is waar de AFM het in de reactie op jouw e-mail wel over heeft. In de situatie dat een platform een lening aanbiedt en dat is in mijn geschetste voorbeeld niet het geval.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:20:57 #197
479742 Gustaf86
pi_182169432
DeElfde,

Ik deed wat aannames en reageerde meer daarop dan op jou, mijn excuses voor de toon.

"Kijk in de wet, jurisprudentie en literatuur" is imho overigens een goede tip voor juristen in het algemeen en ik zou ze niet te vreten willen geven die dat niet doen.

Inhoudelijk: mij lijkt de discussie over contractuele bedingen tussen private (rechts)personen, die overdraagbaarheid van vorderingen beperken, en meer bepaald of die contractuele beperkingen al dan niet goederenrechtelijke werking hebben, iets heel anders dan de vraag wat een crowdfundingplatform allemaal aan diensten aan mag bieden aan het publiek. Dat gaat veel dieper en is een vraag naar overheidstoezicht en wat de overheid (ic de AFM) mag.

Volgens mij staat het wel redelijk vast dat de meeste platformen geen vergunning hebben om handelen tussen het publiek mogelijk te maken, en dat het zonder vergunning verboden is om dat mogelijk te maken. En ze willen het allemaal erg graag aanbieden want dat is een extra verdienmodel. In het VK mogen een heleboel platformen het wel.

Als je dat verbod als platform nou kon omzeilen door te zeggen "ja maar klant X en klant Y hebben zelf, zonder mijn medeweten om, een vordering verhandeld en ik voer dat alleen maar door in mijn administratie", dan is dat een enorme loophole. Maar volgens mij klopt de analyse sowieso niet. Je maakt het handelen immers nog steeds mogelijk, dus ik zie niet in hoe je onder dat verbod uitkomt.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 18:58 schreef DeElfde het volgende:

(...)

Edit: een scriptieonderwerp heb ik voor volgend academisch jaar inderdaad nodig. Nu weet ik niet of cederen van vorderingen in verhouding tot de AFM nou zo'n leuk onderwerp is. Het lijkt me een zwart gat waar ik dan in zou treden.
Zwarte gaten zijn de beste onderwerpen. Je bent dan immers gelijk specialist op een gebied waar niemand wat vanaf weet. Als jij een overtuigende analyse hebt staan de werkgevers voor je in de rij.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:21:10 #198
453589 Benger
pi_182169435
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:13 schreef DeElfde het volgende:

[..]

Klopt. Je krijgt het zonder het platform niet voor elkaar. Maar dat het platform moet meewerken betekent toch niet dat de vordering daarom niet overdraagbaar is? Daarbij denk ik dat in de door mij geschetste situatie het platform misschien wel moet meewerken; houd me hier overigens niet aan. Hier kunnen we het later verder over hebben. Dan kan ik er nog iets dieper over nadenken.

De vraag die jij jezelf misschien beter kunt stellen en nu ook ter discussie staat: is het verboden voor een platform in zo'n situatie een nummertje om te zetten? Ik denk van niet, dit is immers geen 'aanbieden' in de zin van de Wft. En precies dat, is waar de AFM het in de reactie op jouw e-mail wel over heeft. In de situatie dat een platform een lening aanbiedt en dat is in mijn geschetste voorbeeld niet het geval.
Een platform mag een lening alleen aanbieden als deze niet-overdraagbaar is. Ze maken de lening vermoedelijk niet-overdraagbaar door specifieke voorwaarden op te nemen. Ik denk dus dat het wel degelijk verboden is voor een platform om in zo'n situatie een nummertje om te zetten.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:31:06 #199
479820 DeElfde
pi_182169615
Laten we deze discussie wat eenvoudiger maken.

Wat mij betreft staat op dit moment één vraag centraal: is het omzetten van een nummertje door een platform aanbieden in de zin van art. 1:1 Wft? Als het antwoord ja is, dan hebben we de grondslag gevonden voor de onmogelijkheid van het overdragen van een crowdfunding vordering. Als het antwoord nee is, dan moeten we of concluderen dat de vordering toch wél overdraagbaar is of opzoek gaan naar een andere grondslag die dit zou beperken.

Hoe ik erover denk? Ik kan mij niet voorstellen dat het omzetten van een nummertje door een platform valt te kwalificeren als 'aanbieden' in de zin van art. 1:1 Wft.

Voordat je inhoudelijk reageert, werp a.u.b. een blik op art. 1:1 Wft. De term aanbieden is complexer dan je nu zou denken.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:39:40 #200
479742 Gustaf86
pi_182169757
Volgens mij gaat het niet om 'aanbieden' maar om 'verhandelbaarheid'.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:43:46 #201
479820 DeElfde
pi_182169816
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:39 schreef Gustaf86 het volgende:
Volgens mij gaat het niet om 'aanbieden' maar om 'verhandelbaarheid'.
Nee, het gaat in de eerste plaats echt om de vraag of er sprake is van 'aanbieden'. Als er inderdaad sprake is van 'aanbieden' in de zin van de Wft, dan beperkt dit de verhandelbaarheid. Niet andersom.
  donderdag 27 september 2018 @ 20:16:02 #202
438936 BruderKlaus
pi_182170458
Weet je zeker dat de overheid het met je eens is?
quote:
"Het antwoord op de vraag ‘verhandelbaar of niet?’ bepaalt of een daartoe bevoegde toezichthouder het prospectus moet goedkeuren volgens hoofdstuk 5.1 van de Wft en daarmee of het kapitaalmarkttoezicht van toepassing is."
http://wetten.overheid.nl/BWBR0029573/2011-02-15
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  donderdag 27 september 2018 @ 20:37:11 #203
479820 DeElfde
pi_182170933
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:16 schreef BruderKlaus het volgende:
Weet je zeker dat de overheid het met je eens is?

[..]

http://wetten.overheid.nl/BWBR0029573/2011-02-15
Please dont. Het is heel gevaarlijk als mensen zonder kennis van het recht met het recht gaan spelen. Je verwijst naar een 'beleidsregel verhandelbaarheid' over waardebewijzen en deelnemingsbewijzen. Het is in de eerste plaats een beleidsregel en in de tweede plaats over iets heel anders in een heel andere context. 8)7
  donderdag 27 september 2018 @ 21:03:11 #204
435913 Groepfunder
pi_182171661
Ik heb van FNC geen persoonlijke aanbieding gekregen, maar iets veel mooiers. Uit het overzicht van betalingen van 26 september 2018 blijkt dat op 38 van de 38 lopende leningen is afgelost. Ik heb geen leningen (meer) met een achterstand. Daarnaast heb ik 1 lening waarover nog een juridische procedure loopt.
  donderdag 27 september 2018 @ 21:37:40 #205
471610 CFrealist
pi_182172770
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 09:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als het een goed project was zou het wellicht nog kunnen, maar de cijfers geven mij in ieder geval geen aanleiding om mee te doen. Negatief eigen vermogen, CR < 1. Geen materiėle HA (neem ik aan).
Ik heb meer naar de verbetering van de cashflow en winstgevendheid door af te stappen van factoring en een lager rentepercentage. De pitch is ook niet mooier geschreven dan het is. Voor mij voldoende om mee te doen. Komt bij dat ik op dit moment niet veel andere mooie projecten tegenkom bij de grote platforms.
  donderdag 27 september 2018 @ 22:33:34 #206
442290 obligataire
pi_182174451
Vanuit 'Waarde voor je geld' is het makkelijk om een bruggetje te maken naar echte wonderen _O_ :

Onze vriend V.d.Linde van FNC lijkt uit de doden herrezen, althans hij/FNC deed weer een betaling *O* *O* Was toch al weer 15 maanden geleden dat er iets binnen kwam.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 27-09-2018 22:57:20 ]
Pecunia non olet
  donderdag 27 september 2018 @ 23:37:39 #207
479066 Jaco078
pi_182176092
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 21:39 schreef william0199 het volgende:

[..]

Haha bij mij is het ¤ 40 bij ¤ 1.250...heel bijzonder dat het aanbod bij iedereen anders is.
Toch bijzonder. Bij mij inderdaad ook bij een investering vanaf ¤3.500. Op dit moment 136 lopende investeringen. Ligt drempel van ¤1.250 of ¤750 bij meer of minder investeringen?

Edit: zie nu de reactie van CFRealist pas ( donderdag 27 september 2018 @ 10:02:40)

[ Bericht 6% gewijzigd door Jaco078 op 27-09-2018 23:43:33 ]
  donderdag 27 september 2018 @ 23:46:05 #208
479066 Jaco078
pi_182176264
Iemand al ervaring met jungo.nl? Geen hoge rendementen, wel een nobel uitgangspunt.
  vrijdag 28 september 2018 @ 03:55:02 #209
428379 Horsemen
pi_182178145
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 10:02 schreef CFrealist het volgende:

[..]

Heb net contact gehad. Aanbiedingen zijn gebaseerd op gemiddelde investering per maand de laatste tijd. Dus hoe meer je investeert, hoe lager je aanbod. Ik heb gezegd dat ik dat de omgedraaide wereld vind en dat ik een beter aanbod wil. Daar word ik vandaag over terug gebeld.
Nog wat van ze gehoord?
  vrijdag 28 september 2018 @ 05:07:56 #210
383662 djh77
pi_182178237
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 23:46 schreef Jaco078 het volgende:
Iemand al ervaring met jungo.nl? Geen hoge rendementen, wel een nobel uitgangspunt.
Ik zie het nobele uitgangspunt niet. Grootste deel zit bij de bank (Aegon) en blijkbaar zijn er teveel risico's om ook het topje te financieren. Zeer hoog risico tegen hele lage rente. No-go

[ Bericht 12% gewijzigd door djh77 op 28-09-2018 05:15:51 ]
  vrijdag 28 september 2018 @ 07:34:05 #211
306141 Tjalala
pi_182178918
Hcn heeft een preview van Papa Joe in Winterberg 4 sterren
  vrijdag 28 september 2018 @ 07:46:30 #212
383662 djh77
pi_182179045
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 07:34 schreef Tjalala het volgende:
Hcn heeft een preview van Papa Joe in Winterberg 4 sterren
Ze zijn er wel erg van overtuigd...
quote:
De locatie is briljant, de hardware
klopt, de programmatuur is onderscheidend en de mensen die aan de knoppen draaien zijn
ware vakidioten!
https://horecacrowdfundin(...)4e7bbae4ba6f1b13ad7a
  vrijdag 28 september 2018 @ 08:47:50 #213
280189 xaban06
pi_182179625
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 23:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Toch bijzonder. Bij mij inderdaad ook bij een investering vanaf ¤3.500. Op dit moment 136 lopende investeringen. Ligt drempel van ¤1.250 of ¤750 bij meer of minder investeringen?

Edit: zie nu de reactie van CFRealist pas ( donderdag 27 september 2018 @ 10:02:40)
Ik doe sinds een paar maanden mee met minder investeringen, bij mij was de aanbieding 750.
  vrijdag 28 september 2018 @ 09:11:15 #214
383662 djh77
pi_182179929
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:05 schreef djh77 het volgende:
Een eSport platform waarbij je tegen betaling spelletjes kan spelen op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18510

Nu met de holding van een dure partner/advocaat als borg:
https://www.vandiepen.com/advocaat/arthur-van-der-kroef/
(vader van 1 van de ondernemers)
Lijkt moeizame funding te worden. In 1 dag slechts 10% gegund.
  vrijdag 28 september 2018 @ 09:13:07 #215
470330 rechtsbackje
pi_182179956
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 07:46 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze zijn er wel erg van overtuigd...

[..]

https://horecacrowdfundin(...)4e7bbae4ba6f1b13ad7a
Ze zullen vast een tekstschrijver hebben ingeschakeld, die gespecialiseerd is in foldertaal. Wat een poeha. Het kan best een mooi project zijn, maar dat haal ik hier onvoldoende uit.
  vrijdag 28 september 2018 @ 09:20:50 #216
383662 djh77
pi_182180061
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:43 schreef escortmk2 het volgende:
Het nieuwe administratiekantoor op KOM. Ziet er heel goed uit of zie ik wat over het hoofd?

Bescheiden lening, grote eigen inbreng, looptijd van 24 mbd, geen schulden, risico dat dit misloopt lijkt me klein.
Voorwaarden worden wel steeds slechter
quote:
Ondernemer heeft het recht vervroegd af te lossen met betaling van 2 extra rentetermijnen
Daarnaast tikt fee aardig aan bij project van 24mnd en dat tegen 6%. Belangrijkste reden om niet mee te doen is dat ze voor KoM gekozen hebben. Was een goed project geweest voor WvjG of IVM.
  vrijdag 28 september 2018 @ 09:42:36 #217
428379 Horsemen
pi_182180417
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 09:20 schreef djh77 het volgende:

[..]

Voorwaarden worden wel steeds slechter

[..]

Daarnaast tikt fee aardig aan bij project van 24mnd en dat tegen 6%. Belangrijkste reden om niet mee te doen is dat ze voor KoM gekozen hebben. Was een goed project geweest voor WvjG of IVM.
Eens.
Dit is het eerste project van KoM dit jaar welke ik wel had willen meepakken.
  vrijdag 28 september 2018 @ 09:57:06 #218
428379 Horsemen
pi_182180683
Nieuw kleintje bij GvE:

Naam: Jouw Marktkraam Vlissingen
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 20.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,13

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18389
  vrijdag 28 september 2018 @ 10:12:45 #219
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182180893
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 september 2018 09:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Eens.
Dit is het eerste project van KoM dit jaar welke ik wel had willen meepakken.
Eigenlijk is het platform het enige minpunt wat ik kan vinden.

Maar gezien het bedrag en looptijd durf ik ‘m wel aan.
  vrijdag 28 september 2018 @ 10:18:02 #220
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182180989
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 07:46 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze zijn er wel erg van overtuigd...

[..]

https://horecacrowdfundin(...)4e7bbae4ba6f1b13ad7a
Puur op basis van de bullshitbingo (en een beetje het forse bedrag) sla ik deze over. Is dat rationeel of goed beargumenteerd? Nee, echt heel persoonlijk.
  vrijdag 28 september 2018 @ 10:28:38 #221
428379 Horsemen
pi_182181218
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 10:18 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Puur op basis van de bullshitbingo (en een beetje het forse bedrag) sla ik deze over. Is dat rationeel of goed beargumenteerd? Nee, echt heel persoonlijk.
Ik laat deze ook aan mij voorbij gaan. Voor mij is de belangrijkste reden dat ik geen projecten meer wil doen die in het buitenland lopen. Als er gedonder komt is dit gewoon een extra handicap.

Overigens als ik dan in de pitch lees
quote:
Ook zal dit voor de afreizende Nederlanders in de toekomst een extra dimensie geven in een bezoek aan Winterberg. Immers is een klein deel van Papa Joe van hen!
begrijp ik niet dat ze niet een leuke incentive hebben bij dit project. Zo veel investeerders zullen er vast niet ineens op de stoep staan.
  vrijdag 28 september 2018 @ 10:44:09 #222
442290 obligataire
pi_182181508
Ik twijfel heel erg over Winterberg. De zekerheden lopen niet over, verpanding 68% van de inventaris. Onduidelijk of de HA betekenis heeft.
Een eigen brouwerij opzetten, het is nogal wat. Brouwen is wat anders dan het verkopen.
Volgens mij hebben ze in Duitsland al meer dan genoeg uitstekende bieren.

Ik neig er een beetje naar om de auto-invest uit te zetten en voor het minimum bedrag mee te doen. Moet ik wel op tijd zijn natuurlijk.
Pecunia non olet
  vrijdag 28 september 2018 @ 11:00:28 #223
472563 bridgetofar
pi_182181844
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 10:44 schreef obligataire het volgende:
Ik twijfel heel erg over Winterberg. De zekerheden lopen niet over, verpanding 68% van de inventaris. Onduidelijk of de HA betekenis heeft.
Een eigen brouwerij opzetten, het is nogal wat. Brouwen is wat anders dan het verkopen.
Volgens mij hebben ze in Duitsland al meer dan genoeg uitstekende bieren.

Ik neig er een beetje naar om de auto-invest uit te zetten en voor het minimum bedrag mee te doen. Moet ik wel op tijd zijn natuurlijk.
Nu al mogelijk voor insiders dus ook voor 250:
https://horecacrowdfundin(...)d9-b689-23c7f3f5f384
  vrijdag 28 september 2018 @ 11:10:12 #224
459751 OpDieFiets
pi_182181998
De beursgang (in UK) van Funding Circle is een feit:
https://www.telegraaf.nl/(...)haalt-300-miljoen-op
  vrijdag 28 september 2018 @ 11:57:48 #225
442290 obligataire
pi_182182948
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 11:00 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Nu al mogelijk voor insiders dus ook voor 250:
https://horecacrowdfundin(...)d9-b689-23c7f3f5f384
Dank! :)
Pecunia non olet
  vrijdag 28 september 2018 @ 12:30:42 #226
472563 bridgetofar
pi_182183592
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 11:57 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dank! :)
Geen dank. Ik heb zelf ook voor de eerste keer slechts 250 ingelegd bij HCN.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:19:30 #227
428379 Horsemen
pi_182186234
En nog een nieuwe GvE:

Naam: Jimmy Coffee
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 46.500 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,43

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18721

Meneer is al eens eerder op de fles geweest maar dat zie ik niet als een probleem aangezien “De curator aan Geldvoorelkaar.nl heeft bevestigd dat het onderzoek naar de rechtmatigheid is afgerond en er geen onregelmatigheden zijn vastgesteld.” Wat ik wel als een probleem zie is dat het een stapelfinanciering met een bank is en dat er (o.a. door de drukte) nu al extra geld nodig is.
De zaak ziet er trouwens wel leuk en netjes uit.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 28-09-2018 15:25:02 ]
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:21:55 #228
428379 Horsemen
pi_182186277
En dan sluit GvE voor mij en een aantal mede investeerders de week ook nog leuk af met het volgende bericht:
quote:
U bent een van de investeerders in het project 009159 | Melkveehouderij van der Heijden. Van dit project zijn reeds 42 termijnen betaald. De overige termijnen (43-60) zijn in één keer afgelost, inclusief de volledige toegezegde rente. Dit conform artikel 28 van de Algemene Voorwaarden.

Wij zullen de betalingen volgende week aan u overmaken. U ontvangt per termijn een losse uitbetaling. Project 009159 is hiermee volledig afgehandeld.

Wij vertrouwen er op u met deze mail voldoende geļnformeerd te hebben. Mocht u hier toch vragen over hebben, dan vernemen wij dit graag.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:40:55 #229
478045 Crowdfunder99
pi_182186625
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:43 schreef escortmk2 het volgende:
Het nieuwe administratiekantoor op KOM. Ziet er heel goed uit of zie ik wat over het hoofd?

Bescheiden lening, grote eigen inbreng, looptijd van 24 mbd, geen schulden, risico dat dit misloopt lijkt me klein.
En binnen een paar minuten vol! Was gelukkig nog wel op tijd :).

KOM-site kan de grote belangstelling (weer) niet aan en ligt plat.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:46:47 #230
460974 william0199
pi_182186748
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:19 schreef Horsemen het volgende:
En nog een nieuwe GvE:

Naam: Jimmy Coffee
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 46.500 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,43

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18721

Meneer is al eens eerder op de fles geweest maar dat zie ik niet als een probleem aangezien “De curator aan Geldvoorelkaar.nl heeft bevestigd dat het onderzoek naar de rechtmatigheid is afgerond en er geen onregelmatigheden zijn vastgesteld.” Wat ik wel als een probleem zie is dat het een stapelfinanciering met een bank is en dat er (o.a. door de drukte) nu al extra geld nodig is.
De zaak ziet er trouwens wel leuk en netjes uit.
Toevallig ben ik hier afgelopen maand geweest en staat er een bezoek met collega's op de planning. Ik kan bevestigen dat het er vanaf de opening druk is doordat het zoals benoemd de enige lunch en koffie drink locatie in de buurt is. Het bevindt zich in een compleet nieuw winkelcentrum en goede woonwijk welke de komende jaren nog verder wordt uitgebreid.

De reden van financiering vind ik wel opvallend, wie gaat er immers een onlangs geopende zaak voor 34K verbouwen? Ik heb het idee dat de 46,5K enkel benodigd is voor het terras en het nettowerkkapitaal (tegenvallers in aanloopkosten?).

Aangezien ik er geregeld verwacht te komen is bij mij de gunfactor hoog en doe ik een duit in het zakje.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:50:43 #231
453815 marathon2000
pi_182186861
De site van KOM was helemaal van de leg rond de openstelling van Kamphorst Administraties.
Ik wilde voor het eerst in een jaar wel weer eens duit in het zakje doen, maar het lijkt zelfs met auto invest niet gelukt. Misschien maar beter? :)
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:54:19 #232
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182186921
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:40 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

En binnen een paar minuten vol! Was gelukkig nog wel op tijd :).

KOM-site kan de grote belangstelling (weer) niet aan en ligt plat.

Ik kom ook niet op de site, maar heb ‘m als het goed is meegenomen via auto-invest. Is pas mijn tweede KOM-project. Eerste project is er een uit het boekje, loopt netjes en ook wel eens een update gehad over hoe het nu ging.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:56:50 #233
435667 bleyenburg
pi_182186962
FNC heeft mij gisteren, ondanks belofte, niet terug gebeld.
Dus zelf maar weer gebeld.
Ik had vraag waarom ik slechter wordt behandeld dan andere investeerders m.b.t. de nieuwe turbo actie.

Dame kwam wederom niet verder dan uitleggen hoe de actie werkt.

Dat begrijp ik wel.
Ik krijg alleen géén antwoord op de vraag waaróm ik achter gesteld wordt.

Nu meen ik te begrijpen dat kleinere investeerders een betere aanbieding krijgen dan grotere investeerders.

Het lijkt erop dat FNC grotere investeerders wil stimuleren hun inleg terug te brengen, zodat ook zij kunnen profiteren van een goede aanbieding.

Ik voel mij geschoffeerd.

Wat een ondoordachte en slecht uitgevoerde marketingactie.

:r
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:01:00 #234
453589 Benger
pi_182187024
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:56 schreef bleyenburg het volgende:
FNC heeft mij gisteren, ondanks belofte, niet terug gebeld.
Dus zelf maar weer gebeld.
Ik had vraag waarom ik slechter wordt behandeld dan andere investeerders m.b.t. de nieuwe turbo actie.

Dame kwam wederom niet verder dan uitleggen hoe de actie werkt.

Dat begrijp ik wel.
Ik krijg alleen géén antwoord op de vraag waaróm ik achter gesteld wordt.

Nu meen ik te begrijpen dat kleinere investeerders een betere aanbieding krijgen dan grotere investeerders.

Het lijkt erop dat FNC grotere investeerders wil stimuleren hun inleg terug te brengen, zodat ook zij kunnen profiteren van een goede aanbieding.

Ik voel mij geschoffeerd.

Wat een ondoordachte en slecht uitgevoerde marketingactie.

:r
Tja, ik snap het vanuit hun visie wel. Als je grote investeerders een bonus geeft voor een kleine investering, is dat niet echt een stimulans. En een kleine investeerder zal niet zo gauw ¤ 3.500 investeren.
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:15:10 #235
447460 Frankvdl
pi_182187308
Crowdfunding in Nederland groeit met 48% in derde kwartaal https://www.crowdfundmark(...)nt-in-derde-kwartaal
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:21:35 #236
460176 peterc
pi_182187444
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 11:00 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Nu al mogelijk voor insiders dus ook voor 250:
https://horecacrowdfundin(...)d9-b689-23c7f3f5f384
Bescheiden meegepakt, niet zo lang geleden in Winterberg geweest, God weet waarom? Een soort Duits Valkenburg, met zowel in de zomer als winter veel volk. Voor zover ik me het plein en de locatie herinner is deze prima. En natuurlijk veel volk. We hebben toen ergens anders gehapt
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:21:42 #237
435667 bleyenburg
pi_182187446
Ik snap het niet.
Dat had zeker stimulerend gewerkt en er had waardering uit gesproken.
Nu spreekt er niks dan minachting voor de grotere investeerder uit.

Ik raad de marketing afdeling van FNC het volgende even door te nemen:

https://www.intemarketing.nl/marketing/modellen/klantenpiramide

https://www.sprout.nl/art(...)an-een-marketingplan

Voor mij is dit recente geval iig reden mijn investeringen bij FNC te staken.
Er zijn wel wat meer zaken waarmee ik moeite heb bij FNC, maar deze minachtende houding is voor mij de spreekwoordelijke druppel.
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:27:16 #238
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_182187582
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:56 schreef bleyenburg het volgende:
FNC heeft mij gisteren, ondanks belofte, niet terug gebeld.
Dus zelf maar weer gebeld.
Ik had vraag waarom ik slechter wordt behandeld dan andere investeerders m.b.t. de nieuwe turbo actie.

Dame kwam wederom niet verder dan uitleggen hoe de actie werkt.

Dat begrijp ik wel.
Ik krijg alleen géén antwoord op de vraag waaróm ik achter gesteld wordt.

Nu meen ik te begrijpen dat kleinere investeerders een betere aanbieding krijgen dan grotere investeerders.

Het lijkt erop dat FNC grotere investeerders wil stimuleren hun inleg terug te brengen, zodat ook zij kunnen profiteren van een goede aanbieding.

Ik voel mij geschoffeerd.

Wat een ondoordachte en slecht uitgevoerde marketingactie.

:r
+1 voor mij geldt ook de 3500 :-(
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:54:23 #239
480648 Stefanvanbergen
Real estate investor
pi_182188518
Ha heren,

Tegenwoorden zie ik ook steeds meer initiatieven betreft blockchain en crowdfunding hoe kijken jullie tegen aan? Zelf heb ik door het artikel van de kvk een goede indruk gekregen over de mogelijkheden.

Benieuwd naar jullie mening

https://pxlme.me/2TsGYE5H
  vrijdag 28 september 2018 @ 17:42:26 #240
453589 Benger
pi_182189639
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:54 schreef Stefanvanbergen het volgende:
Ha heren,

Tegenwoorden zie ik ook steeds meer initiatieven betreft blockchain en crowdfunding hoe kijken jullie tegen aan? Zelf heb ik door het artikel van de kvk een goede indruk gekregen over de mogelijkheden.

Benieuwd naar jullie mening

https://pxlme.me/2TsGYE5H
Blockchain is een stuk techniek die op zich interessant is, maar de link met crowdfunding is er in Nederland nog nauwelijks. Dat heeft ook met de regelgeving te maken (een cryptocoin is verhandelbaar, dus crowdlending (waar dit topic vooral over gaat) via een ICO is in Nederland denk ik ook niet zo eenvoudig). Ik weet dat er wel aan wordt gewerkt. Concreet loopt er volgens mij in Nederland niet zo veel. Ook het artikel van de KvK noemt geen concrete voorbeelden. Het meeste zal ook rotzooi zijn: een mooi verhaal, maar weinig onderbouwing.

Ik ben wel benieuwd welke initiatieven je kent op dit gebied.
  vrijdag 28 september 2018 @ 18:10:09 #241
428379 Horsemen
pi_182190226
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:56 schreef bleyenburg het volgende:
FNC heeft mij gisteren, ondanks belofte, niet terug gebeld.
Dus zelf maar weer gebeld.
Ik had vraag waarom ik slechter wordt behandeld dan andere investeerders m.b.t. de nieuwe turbo actie.

Dame kwam wederom niet verder dan uitleggen hoe de actie werkt.

Dat begrijp ik wel.
Ik krijg alleen géén antwoord op de vraag waaróm ik achter gesteld wordt.

Nu meen ik te begrijpen dat kleinere investeerders een betere aanbieding krijgen dan grotere investeerders.

Het lijkt erop dat FNC grotere investeerders wil stimuleren hun inleg terug te brengen, zodat ook zij kunnen profiteren van een goede aanbieding.

Ik voel mij geschoffeerd.

Wat een ondoordachte en slecht uitgevoerde marketingactie.

:r
+2 :(
  vrijdag 28 september 2018 @ 18:19:20 #242
480650 Crowdfund-lenderGvE
Geldnemer op CF-platform
pi_182190435
Beste investeerder(s),

Ik heb recentelijk diverse fundings gedraaid via GvE met 10-jarige leninglooptijden. Gezien veranderde (markt-)omstandigheden zou ik graag van de leningen af willen zodat deze netjes worden afgewikkeld. Met hoeveel maanden (extra) rentebetaling zou u als investeerder gemiddeld gezien tevreden zijn bij afkoop?
  vrijdag 28 september 2018 @ 19:03:00 #243
476270 tnhb
pi_182191075
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 18:19 schreef Crowdfund-lenderGvE het volgende:
zou ik graag van de leningen af willen
Lijkt me erg eenvoudig, volg gewoon de leningsvoorwaarden waar alle partijen voor getekend hebben, ik zie niet in waarom hierover onderhandeld zou moeten worden, of mis ik ergens informatie?
  vrijdag 28 september 2018 @ 19:10:56 #244
383662 djh77
pi_182191201
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 19:03 schreef tnhb het volgende:

[..]

Lijkt me erg eenvoudig, volg gewoon de leningsvoorwaarden waar alle partijen voor getekend hebben, ik zie niet in waarom hierover onderhandeld zou moeten worden, of mis ik ergens informatie?
bij gve is dat waarschijnlijk 10 extra rentetermijnen
  vrijdag 28 september 2018 @ 19:14:30 #245
383662 djh77
pi_182191250
  vrijdag 28 september 2018 @ 20:07:19 #246
480650 Crowdfund-lenderGvE
Geldnemer op CF-platform
pi_182192152
Twee van mijn vier leningen zijn in 2016 aangegaan. Per eind 2016 geldt inderdaad de 10-maandenclausule. Daarvoor was de clausule "alle toekomstige rente (over resterende annuitaire looptijd) per vooruitbetaling". De laatst genoemde optie "alle toekomstige rente per vooruitbetaling" is niet interessant en daarom niet aan de orde. Als u zou mogen kiezen; 10-maanden boeterenteclausule of de lening door laten lopen, is dan de afkoopoptie interessant voor de "crowd"?

[ Bericht 4% gewijzigd door Crowdfund-lenderGvE op 28-09-2018 20:13:48 ]
  vrijdag 28 september 2018 @ 20:12:05 #247
478045 Crowdfunder99
pi_182192242
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:54 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Ik kom ook niet op de site, maar heb ‘m als het goed is meegenomen via auto-invest. Is pas mijn tweede KOM-project. Eerste project is er een uit het boekje, loopt netjes en ook wel eens een update gehad over hoe het nu ging.
Bij 1 van de vorige KOM-projecten was er ook veel animo vanuit investeerders en liep de auto-invest vast. KOm schreef toen: "Door het relatief lage doelbedrag konden afgelopen zaterdag helaas niet alle auto-investeringen gehonoreerd worden. Vooralsnog worden auto-investeringen toegewezen op basis van de anciennitiet van het investeerdersaccount. Ook was de site korte tijd slecht bereikbaar door de vele bezoekers direct na het openstellen van het project. Excuses voor het eventuele ongemak.".

Als dit pas je 2e project zou worden bij KOM dan ben ik wel benieuwd of je via auto-invest nog wat toebedeeld hebt gekregen. Ik kan het mij bijna niet voorstellen dan. Zeker als je ziet dat de 1e investeerder 10.000¤ (= 1/3 deel(!)) ingelegd heeft.
  vrijdag 28 september 2018 @ 20:28:58 #248
383662 djh77
pi_182192567
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 20:07 schreef Crowdfund-lenderGvE het volgende:
Twee van mijn vier leningen zijn in 2016 aangegaan. Per eind 2016 geldt inderdaad de 10-maandenclausule. Daarvoor was de clausule "alle toekomstige rente (over resterende annuitaire looptijd) per vooruitbetaling". De laatst genoemde optie "alle toekomstige rente per vooruitbetaling" is niet interessant en daarom niet aan de orde. Als u zou mogen kiezen; 10-maanden boeterenteclausule of de lening door laten lopen, is dan de afkoopoptie interessant voor de "crowd"?
Noem je 2016 recentelijk? Er lijkt niet veel te kiezen. Zowel de leninggever als de leningnemers zijn een overeenkomst aangegaan voor 10 jaar. Ik neem aan dat GvE de overeenkomst niet gaat beėindigen. Het is denk ik ook geen doen omdat investeerders er heel verschillend instaan en er geen consensus zal worden bereikt.
  vrijdag 28 september 2018 @ 20:58:36 #249
479820 DeElfde
pi_182193212
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 20:28 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het is denk ik ook geen doen omdat investeerders er heel verschillend instaan en er geen consensus zal worden bereikt.
Dit is juridisch enorm interessant. Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen de komende jaren.
  vrijdag 28 september 2018 @ 21:47:35 #250
427091 Mynheer007
pi_182194057
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 20:07 schreef Crowdfund-lenderGvE het volgende:
Twee van mijn vier leningen zijn in 2016 aangegaan. Per eind 2016 geldt inderdaad de 10-maandenclausule. Daarvoor was de clausule "alle toekomstige rente (over resterende annuitaire looptijd) per vooruitbetaling". De laatst genoemde optie "alle toekomstige rente per vooruitbetaling" is niet interessant en daarom niet aan de orde. Als u zou mogen kiezen; 10-maanden boeterenteclausule of de lening door laten lopen, is dan de afkoopoptie interessant voor de "crowd"?
Ik zou er als investeerder altijd voor kiezen om mijn lening door te laten lopen als ik een aanbod voor vervroegde aflossing krijg, omdat dat een indicatie is dat de kans op default erg klein is en dan laat ik mijn geld het liefst zo lang mogelijk renderen.
  vrijdag 28 september 2018 @ 21:56:15 #251
465836 Aster1X
pi_182194201
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 20:12 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Bij 1 van de vorige KOM-projecten was er ook veel animo vanuit investeerders en liep de auto-invest vast. KOm schreef toen: "Door het relatief lage doelbedrag konden afgelopen zaterdag helaas niet alle auto-investeringen gehonoreerd worden. Vooralsnog worden auto-investeringen toegewezen op basis van de anciennitiet van het investeerdersaccount. Ook was de site korte tijd slecht bereikbaar door de vele bezoekers direct na het openstellen van het project. Excuses voor het eventuele ongemak.".

Als dit pas je 2e project zou worden bij KOM dan ben ik wel benieuwd of je via auto-invest nog wat toebedeeld hebt gekregen. Ik kan het mij bijna niet voorstellen dan. Zeker als je ziet dat de 1e investeerder 10.000¤ (= 1/3 deel(!)) ingelegd heeft.
Ik heb in elk geval niets toebedeeld gekregen en ik had de auto-invest er speciaal voor aangezet. Met 35 investeerders zat dit project al vol.
  vrijdag 28 september 2018 @ 21:56:43 #252
428379 Horsemen
pi_182194209
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:47 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik zou er als investeerder altijd voor kiezen om mijn lening door te laten lopen als ik een aanbod voor vervroegde aflossing krijg, omdat dat een indicatie is dat de kans op default erg klein is en dan laat ik mijn geld het liefst zo lang mogelijk renderen.
Precies, helemaal mee eens.

Dit zijn ook nog eens lang lopende leningen dus vermoedelijk met een eerste hypotheekrecht. Ik zou zeker niet voor een vervroegde aflossing kiezen anders dan met de volledige rentevergoeding over de volledige looptijd. Het is heel simpel, afspraak is afspraak wat mij betreft en het risico neemt gedurende de looptijd alleen maar af.
  vrijdag 28 september 2018 @ 22:56:13 #253
442290 obligataire
pi_182195261
quote:
Die lust ik wel. Een investeringslinkje zou welkom zijn :7
Pecunia non olet
  vrijdag 28 september 2018 @ 23:08:36 #254
428379 Horsemen
pi_182195478
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 22:56 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die lust ik wel. Een investeringslinkje zou welkom zijn :7
Inderdaad een mooi project waarbij het risico erg laag lijkt. De rente is, zeker na aftrek kosten, helaas net zo laag. Toch wil ik deze ook wel meenemen maar daar is dan inderdaad wel een investeringslink voor nodig.

Aanvulling: trouwens best een forse WOZ waarde voor een op het oog simpel pand.

[ Bericht 5% gewijzigd door Horsemen op 28-09-2018 23:15:55 ]
  zaterdag 29 september 2018 @ 08:04:53 #255
306141 Tjalala
pi_182199241
quote:
quote:
In het winkelgebied is Reijenga straks uniek als echte bakker. Hier vestigt hij straks een moderne winkel die voor die plek uniek is in het verse aanbod en in de lunch met – verse- belegde broodjes concurreert met meer traditionele lunchrooms/eetcafés
In echte winkelgebied zit verder nog een Bakker Bart en nog een hele lekker banketbakker die volgens mij ook wel brood op bestelling verkoopt. Maar zo ver zitten de 2 genoemde bakkers in de pitch ook weer niet van het centrum af aangezien Drachten niet zo groot is.

Dan vergeet ik bijna een bedrijf die bekend staat als restaurant maar daar kan je ook gewoon brood en dergelijke kopen. En volgens het onderstaande filmpje op facebook is het zelfs ontstaan vanuit een andere bakkerij

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 29 september 2018 @ 08:16:20 #256
464936 gaanmetdiebanaan
pi_182199338
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 18:19 schreef Crowdfund-lenderGvE het volgende:
Beste investeerder(s),

Ik heb recentelijk diverse fundings gedraaid via GvE met 10-jarige leninglooptijden. Gezien veranderde (markt-)omstandigheden zou ik graag van de leningen af willen zodat deze netjes worden afgewikkeld. Met hoeveel maanden (extra) rentebetaling zou u als investeerder gemiddeld gezien tevreden zijn bij afkoop?
Dat hangt wel een beetje van de reden af wat mij betreft. In geval van verkoop van het pand (ik neem aan dat het om vastgoed gaat) zou ik vervroegde aflossing met een jaartje rente wel acceptabel vinden. Als het gaat om herfinanciering tegen betere voorwaarden dan niet.
  zaterdag 29 september 2018 @ 08:35:28 #257
383662 djh77
pi_182199585
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 08:16 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Dat hangt wel een beetje van de reden af wat mij betreft. In geval van verkoop van het pand (ik neem aan dat het om vastgoed gaat) zou ik vervroegde aflossing met een jaartje rente wel acceptabel vinden. Als het gaat om herfinanciering tegen betere voorwaarden dan niet.
Afwijkende voorwaarden bij verkoop had vooraf afgesproken moeten worden. Je gaat de spelregels niet tijdens het spel veranderen.

Verwacht dat gaat om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 19% gewijzigd door djh77 op 29-09-2018 09:16:24 ]
  zaterdag 29 september 2018 @ 12:19:57 #258
428379 Horsemen
pi_182202902
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 08:35 schreef djh77 het volgende:

[..]

Afwijkende voorwaarden bij verkoop had vooraf afgesproken moeten worden. Je gaat de spelregels niet tijdens het spel veranderen.

Verwacht dat gaat om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die kans is groot inderdaad. Goed gevonden! ^O^
  zaterdag 29 september 2018 @ 13:19:12 #259
460176 peterc
pi_182203719
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 08:04 schreef Tjalala het volgende:

[..]

[..]

In echte winkelgebied zit verder nog een Bakker Bart en nog een hele lekker banketbakker die volgens mij ook wel brood op bestelling verkoopt. Maar zo ver zitten de 2 genoemde bakkers in de pitch ook weer niet van het centrum af aangezien Drachten niet zo groot is.

Dan vergeet ik bijna een bedrijf die bekend staat als restaurant maar daar kan je ook gewoon brood en dergelijke kopen. En volgens het onderstaande filmpje op facebook is het zelfs ontstaan vanuit een andere bakkerij

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tjalala , Dank, hoe beoordeel jij dan hierbij betrokken jouw lokale kennis deze pitch? Voor mij is het wat ver rijden om het in ogenschouw te nemen. Gewoon jouw gedachten hierover, Thanks
  zaterdag 29 september 2018 @ 15:09:13 #260
395865 kopersneek
pi_182205224
Bootje op GvE staat open, loopt rap vol dus mocht er iemand nog willen....
  zaterdag 29 september 2018 @ 15:48:59 #261
454405 escortmk2
petrolhead
pi_182205818
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 20:12 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Bij 1 van de vorige KOM-projecten was er ook veel animo vanuit investeerders en liep de auto-invest vast. KOm schreef toen: "Door het relatief lage doelbedrag konden afgelopen zaterdag helaas niet alle auto-investeringen gehonoreerd worden. Vooralsnog worden auto-investeringen toegewezen op basis van de anciennitiet van het investeerdersaccount. Ook was de site korte tijd slecht bereikbaar door de vele bezoekers direct na het openstellen van het project. Excuses voor het eventuele ongemak.".

Als dit pas je 2e project zou worden bij KOM dan ben ik wel benieuwd of je via auto-invest nog wat toebedeeld hebt gekregen. Ik kan het mij bijna niet voorstellen dan. Zeker als je ziet dat de 1e investeerder 10.000¤ (= 1/3 deel(!)) ingelegd heeft.
Kennelijk is het deze keer ook niet goed gegaan. Mijn auto-invest is niet verwerkt, wordt hierover teruggebeld door KOM, ben benieuwd naar de uitleg.
  zaterdag 29 september 2018 @ 18:14:15 #262
306141 Tjalala
pi_182207929
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:19 schreef peterc het volgende:

[..]

Tjalala , Dank, hoe beoordeel jij dan hierbij betrokken jouw lokale kennis deze pitch? Voor mij is het wat ver rijden om het in ogenschouw te nemen. Gewoon jouw gedachten hierover, Thanks
"Moderne en gemak producten" zouden er aangeboden worden voor de middag. Het is een beetje vaag wat het precies is om echt te bestempelen wat de directe concurrentie is(die is er zeker). Ik merk wel dat het gewoon weer voller wordt met publiek als ook winkels(is eigenlijk in alle grotere steden in een regio) dus kans van slagen heeft het wel.

Persoonlijk neem ik hem niet mee aangezien ik ¤500 voor een tweede hypotheek icm rente iets te laag vindt. Ik vraag me trouwens ook af of volgend jaar tijdens de vakantie beide vestigingen dicht zijn...
  zaterdag 29 september 2018 @ 20:25:50 #263
478045 Crowdfunder99
pi_182210707
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 september 2018 15:48 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Kennelijk is het deze keer ook niet goed gegaan. Mijn auto-invest is niet verwerkt, wordt hierover teruggebeld door KOM, ben benieuwd naar de uitleg.
Waarschijnlijk dezelfde reden als de vorige keer...... Ik had in eerste instantie auto-invest ook weer aangezet, maar bedracht mij met de ervaring van de vorige keer, dat ik nu toch maar zelf achter de knoppen wilde zitten op moment dat project open ging (vooraf auto-invest weer uitgezet). En mijn inschrijving ging gelukkig goed, maar paar tellen later was er al voor 90% ingescheven. De laatste 10% duurde iets langer omdat je dan verplicht bent om direct te betalen. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat er voor 3000¤ meer is ingeschreven, omdat er meerdere investeerders gelijktijdig aan het inschrijven/betalen waren.

[ Bericht 15% gewijzigd door Crowdfunder99 op 29-09-2018 20:59:40 ]
  zaterdag 29 september 2018 @ 23:28:49 #264
479066 Jaco078
pi_182215648
Het valt me op dat er niet zo vaak projecten van NLInvesteert besproken worden hier. Klantenservice, portal, etc. ben ik tevreden over. Heeft het met de drempel van ¤1.000 te maken? De laatste tijd best een aantal projecten online gekomen.
  zondag 30 september 2018 @ 05:13:35 #265
441364 NaRegenDeZon
pi_182220001
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 23:28 schreef Jaco078 het volgende:
Het valt me op dat er niet zo vaak projecten van NLInvesteert besproken worden hier. Klantenservice, portal, etc. ben ik tevreden over. Heeft het met de drempel van ¤1.000 te maken? De laatste tijd best een aantal projecten online gekomen.
Voor mij nog onbekend platform. Vind inderdaad 1000 euro te hoog om aan mijn spreidingsgraad te voldoen. Minimum van 250 of 500 euro zou voor mij het platform meer toegankelijk maken.
Kan niets vinden over default afhandeling.
Vind informatie op openbare gedeelte erg karig.
Ook de project info op openbare deel is minimaal.
Is dit beter voor geregistreerden?
Begrijp ik nu goed dat men sinds aanpassing 2.0 alleen nog maar stapel financiering en geen startups meer doet?
Kort om tot nu toe te weinig animo/info/nieuwsgierigheid om me te registreren.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-09-2018 05:31:50 ]
  zondag 30 september 2018 @ 11:27:11 #266
427091 Mynheer007
pi_182223053
Gisteren weer even een rondje in het centrum van Veenendaal gelopen.
De big bread van KOM lijkt goede zaken te doen, maar bij de smoothiebar Lef(volgens mij via GvE gefinancieerd) was het een stukje rustiger. Daarna met wat vrienden bij Bregje gegeten en de zaak zat weer goed vol en het eten en bediening was weer prima in orde.
  zondag 30 september 2018 @ 11:39:06 #267
428379 Horsemen
pi_182223287
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:27 schreef Mynheer007 het volgende:
Gisteren weer even een rondje in het centrum van Veenendaal gelopen.
De big bread van KOM lijkt goede zaken te doen, maar bij de smoothiebar Lef(volgens mij via GvE gefinancieerd) was het een stukje rustiger. Daarna met wat vrienden bij Bregje gegeten en de zaak zat weer goed vol en het eten en bediening was weer prima in orde.
Bedankt voor de update!
  zondag 30 september 2018 @ 12:22:17 #268
3885 dyna18
pi_182224208
Goed om de succesverhalen ook te horen.
  zondag 30 september 2018 @ 13:46:09 #269
456063 jsuijker
pi_182226227
Heb er al een tijd niet meer gekeken maar zijn er nog verbeteringen te melden over SIG?
  zondag 30 september 2018 @ 14:05:36 #270
428379 Horsemen
pi_182226778
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 13:46 schreef jsuijker het volgende:
Heb er al een tijd niet meer gekeken maar zijn er nog verbeteringen te melden over SIG?
Nee.
Er zijn overigens de afgelopen periode geen nieuwe projecten geweest dus hopelijk zijn ze bezig de verbeteringen uit te werken O-)
  zondag 30 september 2018 @ 15:11:28 #271
479066 Jaco078
pi_182228604
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 05:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Voor mij nog onbekend platform. Vind inderdaad 1000 euro te hoog om aan mijn spreidingsgraad te voldoen. Minimum van 250 of 500 euro zou voor mij het platform meer toegankelijk maken.
Kan niets vinden over default afhandeling.
Vind informatie op openbare gedeelte erg karig.
Ook de project info op openbare deel is minimaal.
Is dit beter voor geregistreerden?
Begrijp ik nu goed dat men sinds aanpassing 2.0 alleen nog maar stapel financiering en geen startups meer doet?
Kort om tot nu toe te weinig animo/info/nieuwsgierigheid om me te registreren.
Klopt, geen startups zover ik zie. Recent in één geinvesteerd. Daar nog wat vragen over en zowel per mail als telefoon goed antwoord. Het zijn wel wat grotere investeringen, in een aanvraag van 250k maar 61 investeerders. Pitch bestaat - na inlog - uit 2.732 woorden, wat toch wel echt uitgebreid is (het openbare deel heeft 122 woorden).
  zondag 30 september 2018 @ 21:40:02 #272
456063 jsuijker
pi_182241282
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee.
Er zijn overigens de afgelopen periode geen nieuwe projecten geweest dus hopelijk zijn ze bezig de verbeteringen uit te werken O-)
Laten we het hopen!
  zondag 30 september 2018 @ 22:05:19 #273
428379 Horsemen
pi_182242086
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 21:40 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Laten we het hopen!
Zeker!
  maandag 1 oktober 2018 @ 08:32:12 #274
459612 Aalsmeer15
pi_182247327
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:27 schreef Mynheer007 het volgende:
Gisteren weer even een rondje in het centrum van Veenendaal gelopen.
De big bread van KOM lijkt goede zaken te doen, maar bij de smoothiebar Lef(volgens mij via GvE gefinancieerd) was het een stukje rustiger. Daarna met wat vrienden bij Bregje gegeten en de zaak zat weer goed vol en het eten en bediening was weer prima in orde.
Lef zat in ieder geval bij KNAB, of ze ook iets bij GVE hebben weet/denk ik niet
  maandag 1 oktober 2018 @ 09:14:53 #275
441364 NaRegenDeZon
pi_182247610
De afdeling achterstanden van FNC zal het afgelopen week en komende week wel byzonder druk hebben. Bij mij bij de afgelopen maandbetaling 14 van de ruim 100 projecten niet in de reguliere maandbetaling. Als dit representatief is voor de totale platform portefeuille, dan heeft men heel wat af te bellen. Ik zie met belangstelling de nabetaling van deze maand tegemoet. Daar moet toch wel wat gebeuren!

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-10-2018 10:47:58 ]
  maandag 1 oktober 2018 @ 09:56:57 #276
453589 Benger
pi_182248020
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2018 09:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De afdeling achterstanden van FNC zal het afgelopen week en komende week wel byzonder druk hebben. Bij mij bij de afgelopen maandbetaling 14 van de ruim 100 projecten niet in de reguliere maandbetaling. Als dit representatief is voor de totale platform portefeuille,
dan heeft men heel wat af te bellen. Ik zie met belangstelling de nabetaling van deze maand tegemoet. Daar moet toch wel wat gebeuren!
Ik heb hier 12 projecten met problemen van de 162 (waarvan er een stuk of 10 al vervroegd zijn afgelost en 12 nog niet lopen).
  maandag 1 oktober 2018 @ 10:02:29 #277
468506 Frandderouw
-
pi_182248083
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2018 09:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De afdeling achterstanden van FNC zal het afgelopen week en komende week wel byzonder druk hebben. Bij mij bij de afgelopen maandbetaling 14 van de ruim 100 projecten niet in de reguliere maandbetaling. Als dit representatief is voor de totale platform portefeuille,
dan heeft men heel wat af te bellen. Ik zie met belangstelling de nabetaling van deze maand tegemoet. Daar moet toch wel wat gebeuren!
Hier 87 van de 88 op tijd betaald. Die ene is reeds failliet.
  maandag 1 oktober 2018 @ 11:00:12 #278
441364 NaRegenDeZon
pi_182248977
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 09:56 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb hier 12 projecten met problemen van de 162 (waarvan er een stuk of 10 al vervroegd zijn afgelost en 12 nog niet lopen).
Als ik de afgeloste en nog net lopende projecten erbij optel, kom ik op exact 140 projecten met dus 14 te late betalers, = 10%. waarvan 3 met meerdere maanden achterstand. Dus als het goed is krijg ik er nog minimaal elf in de nabetaling. Ik zou zeggen FNC medewerkers doe je best en laat zien dat jullie de beste zijn in het binnen halen van te late betalingen!
Een turbo target voor de medewerker die er de meeste binnen praat. :X :Y
  maandag 1 oktober 2018 @ 11:03:13 #279
428379 Horsemen
pi_182249054
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Een turbo target voor de medewerker die er de meeste binnen praat.
:Y ^O^
  maandag 1 oktober 2018 @ 11:54:41 #280
480648 Stefanvanbergen
Real estate investor
pi_182250037
Hee,

Ik had nog een korte vragen over investeren in crowdfunding met een holdings structuur.

Zelf heb ik gelezen in dit artikel https://pxlme.me/U97JkGiZ dat het de nodige voordelen met zich mee brengt.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? En zijn er veel mensen die investeren vanuit hun eigen holding?
  maandag 1 oktober 2018 @ 12:12:37 #281
441364 NaRegenDeZon
pi_182250479
Het HCN bedrijf in Winterberg staat nu open.
https://horecacrowdfundin(...)d9-b689-23c7f3f5f384

We hadden toch al een investerings link? Alle investeringen staan op 1 oktober dus je kan niet zien hoeveel er via de voor inschrijving is ingelegd.

Ik vind zelf de rente te laag voor dit startende concept in het buitenland. Geeft toch allerlei complicaties om alsnog je geld binnen te halen als het onverhoopt mis gaat. Ik zou hier toch minimaal 9% willen zien.
  maandag 1 oktober 2018 @ 12:18:47 #282
476270 tnhb
pi_182250607
quote:
10s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:54 schreef Stefanvanbergen het volgende:
dat het de nodige voordelen met zich mee brengt
Op welke punten? Ik lees dat daar nog niet zo heel hard. Indien je meer dan 5% aandelen in een BV koopt wordt je ab aandeelhouder, dan kun je obv de deelnemingsvrijstelling over de toekomstige winst de 25% box2 heffing uitstellen en bij een default is er verliesverrekening mogelijk, daar staat tegenover dat je over de winst (indien geen deelneminsgvrijstelling) eerst (minimaal) 20% vbp betaalt en over het deel dat je vervolgens via dividend naar prive haalt nog een keer 25% in box2 (uitgaande van minimaal 5% belang in de holding die investeert). Daar staat tegenover dat als je vanuit box3 investeert dit wel in de vermogensrendementsheffing moet worden meegenomen.
  maandag 1 oktober 2018 @ 12:21:59 #283
453589 Benger
pi_182250661
quote:
10s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:54 schreef Stefanvanbergen het volgende:
Hee,

Ik had nog een korte vragen over investeren in crowdfunding met een holdings structuur.

Zelf heb ik gelezen in dit artikel https://pxlme.me/U97JkGiZ dat het de nodige voordelen met zich mee brengt.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? En zijn er veel mensen die investeren vanuit hun eigen holding?
Een holding heeft vooral zin als je aandelen crowdfunding koopt en dan 5% of meer van de aandelen koopt (volgens mij ook als je 5% koopt van de certificaten van een coöperatie van aandeelhouders!).
De meeste crowdfunding gaat over leningen en dan is direct investeren via box 3 gunstiger.
Ik heb wel een paar aandelen via crowdfunding, maar nergens 5% of meer, dus ik heb geen holding nodig.
  maandag 1 oktober 2018 @ 12:22:02 #284
468506 Frandderouw
-
pi_182250662
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
We hadden toch al een investerings link? Alle investeringen staan op 1 oktober dus je kan niet zien hoeveel er via de voor inschrijving is ingelegd.
62.5K door autoinvest :-)
  maandag 1 oktober 2018 @ 13:23:25 #285
478045 Crowdfunder99
pi_182252028
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik de afgeloste en nog net lopende projecten erbij optel, kom ik op exact 140 projecten met dus 14 te late betalers, = 10%. waarvan 3 met meerdere maanden achterstand. Dus als het goed is krijg ik er nog minimaal elf in de nabetaling. Ik zou zeggen FNC medewerkers doe je best en laat zien dat jullie de beste zijn in het binnen halen van te late betalingen!
Een turbo target voor de medewerker die er de meeste binnen praat. :X :Y
Ik mis nog circa 16% van de projecten die over september niet betaald hebben. Heb in de september betaling wel een aantal betalingen ontvangen van projecten die over augustus niet betaald hadden, maar veel van deze projecten hebben het in september weer laten afweten.... Soms het idee dat het ene gat met het andere gedicht wordt. Maar de Recovery krijgt het druk bij FnC, als je ook in zo'n sneltreinvaart en zo veel projecten doet, heeft dat ook gevolgen voor de Recovery afdeling en bezetting.

PS: De verwachte betalingsdatum van de projecten bij FnC over september is 2 oktober, dus eigenlijk mogen we hier volgens de forumregels nog niet over te late betalingen spreken....
  maandag 1 oktober 2018 @ 14:58:59 #286
441364 NaRegenDeZon
pi_182253600
Wat denken jullie van deze nieuwe capital circle https://www.capitalcircle.nl/investeren/326-papa-johns-leiden
  maandag 1 oktober 2018 @ 15:06:58 #287
477174 cellog
pi_182253743
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 14:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Wat denken jullie van deze nieuwe capital circle https://www.capitalcircle.nl/investeren/326-papa-johns-leiden
De zekerheden lijken redelijk met het gehele concern wat meetekent en 4x HA. Wel is de winstmarge heel gering en gaat het dan ook een tijd duren voor het verlies van 2017 weer is goedgemaakt... Al met al ga ik denk ik voor een klein bedrag meedoen.
  maandag 1 oktober 2018 @ 15:33:24 #288
383662 djh77
pi_182254295
  maandag 1 oktober 2018 @ 15:37:54 #289
435667 bleyenburg
pi_182254397
mbt FNC: Ik mis een slordige 30 (!!!!!!) betalingen.
Wordt per maand erger.
  maandag 1 oktober 2018 @ 16:09:30 #290
428379 Horsemen
pi_182255194
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 15:37 schreef bleyenburg het volgende:
mbt FNC: Ik mis een slordige 30 (!!!!!!) betalingen.
Wordt per maand erger.
Op een totaal van hoeveel is dit?
  maandag 1 oktober 2018 @ 16:19:27 #291
470330 rechtsbackje
pi_182255415
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 15:06 schreef cellog het volgende:

[..]

De zekerheden lijken redelijk met het gehele concern wat meetekent en 4x HA. Wel is de winstmarge heel gering en gaat het dan ook een tijd duren voor het verlies van 2017 weer is goedgemaakt... Al met al ga ik denk ik voor een klein bedrag meedoen.
Het zijn wel 4 niet-Nederlanders. Men voorspelt voor dit jaar een wankel winstje. En het wordt steeds meer een vechtmarkt, dus je moet vertrouwen hebben in de gegoedheid van de aandeelhouders.
  maandag 1 oktober 2018 @ 16:19:31 #292
442290 obligataire
pi_182255416
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 15:06 schreef cellog het volgende:

[..]

De zekerheden lijken redelijk met het gehele concern wat meetekent en 4x HA. Wel is de winstmarge heel gering en gaat het dan ook een tijd duren voor het verlies van 2017 weer is goedgemaakt... Al met al ga ik denk ik voor een klein bedrag meedoen.
Normaliter zou ik het basisbedrag meepakken maar ik baal nogal van de radiostilte rondom de Imker. Zouden ze nu nog steeds niet weten waarom die flapoor niet betaald heeft?
Pecunia non olet
  maandag 1 oktober 2018 @ 16:26:53 #293
435667 bleyenburg
pi_182255593
@horsemen: Op een totaal van 173 projecten
  maandag 1 oktober 2018 @ 16:29:59 #294
435667 bleyenburg
pi_182255647
Lijkt het nou maar zo? Of is FNC weer aan het sleutelen aan de looptijd van de projecten?
  maandag 1 oktober 2018 @ 16:41:14 #295
428379 Horsemen
pi_182255894
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 16:26 schreef bleyenburg het volgende:
@horsemen: Op een totaal van 173 projecten
Tja, 17,3% van je projecten is wel erg veel. Als ik bovenstaande andere berichten lees wijkt het niet veel af. Ze mogen bij FnC wel echt flink aan de bak om te zorgen het niet helemaal uit de klauwen loopt (voor zover dat al niet het geval is).
  maandag 1 oktober 2018 @ 18:02:56 #296
395865 kopersneek
pi_182257631
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 16:29 schreef bleyenburg het volgende:
Lijkt het nou maar zo? Of is FNC weer aan het sleutelen aan de looptijd van de projecten?
Klopt, sinds afgelopen weekend 15 dagen ipv 13
  maandag 1 oktober 2018 @ 18:08:50 #297
468506 Frandderouw
-
pi_182257731
Zit iemand anders hier in:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, zo ja graag even een PB.

Heeft vandaag een vervroegde aflossing plaatsgevonden. Volgens mij is de boete rente niet goed toegepast. Even overleg zou fijn zijn.
  maandag 1 oktober 2018 @ 19:07:15 #298
471610 CFrealist
pi_182258769
quote:
Eerder zaten de Klusseniers toch bij Capital Circle?
  maandag 1 oktober 2018 @ 19:20:07 #299
142678 JJdJ1984
pi_182259091
quote:
als ze hele pitches met elkaar gaan vermengen als simpel copy pAste dan is het snel klaar :W
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  maandag 1 oktober 2018 @ 19:27:16 #300
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_182259245
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2018 19:07 schreef CFrealist het volgende:

[..]

Eerder zaten de Klusseniers toch bij Capital Circle?
Ik had er vorig jaar een bij IVM. Toen ¤ 17000 voor 36 maanden tegen 9%.
  maandag 1 oktober 2018 @ 23:07:47 #301
460176 peterc
pi_182264165
SamenInGeld op één na al mijn stortingen verwerkt vandaag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')