Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.quote:Op zondag 14 oktober 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe ga je voor duizenden auto’s zoveel stroom opslaan?
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodigquote:Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen. Dan kun je dus veel meer opslaan voor veel minder geld.
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.quote:Op zondag 14 oktober 2018 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodig
ik vrees, weet eigenlijk wel zeker, dat als je van fossiele brandstoffen volledig af wilt je er niet aan ontkomt thorium kerncentrales te gaan bouwen.quote:Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.Ik weet van een groot installatiebedrijf dat een wijk voorzien had van PV op het dak en daarmee de wijk energieneutraal te maken dat men daar grote problemen heeft bij zonnig weer, stroomnet kan het niet aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken.
Rabiate voorstanders van zon en wind energie begrijpen ook nooit dat je aanbod aan de vraag gelijk moet stellen, menen dat het feasable is waterstof met windmolens te maken als oplossing en willen van geen kritiek op hun wereldbeeld weten.
Ellende is dat dit soort dromers in de politiek zitten en geen enkele kennis van zaken in het parlement zit.
Als we elektrisch gaan rijden verdubbeld de stroomvraag minstens per huishouden. Gaan we gas dan ook nog afschaffen en het op stroom doen vergroot de vraag zich idd naar het 6-10 voudige. Het zijn niet alleen de huishoudens die energieverbuiken maar ook de landbouw en industrie.
Dat kunnen de huidige centrales al niet aan, en die wil men dan ook nog sluiten.
Hier in Duitsland heeft men de kerncentrales uitgezet en willen de eco’s ook de (bruin)kolen centrales dicht.
Hoe en waar dan de stroom vandaan moet komen denkt nauwelijks iemand over na.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?quote:Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]....Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt.quote:Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen.
Als we dat fenomeen überhaupt ooit voor elkaar krijgen. Gigantische uitdagingen, schier onoplosbare problemen en als je je richting hebt bepaald dan is het alweer achterhaald wat je wilt gaan doen. Dat zien we bij Iter en de Neue Deutsche plannen. Ik denk dat de huidige jongeren en 2 generaties daarna het niet gaan meemaken bij leven. Als het ooit mogelijk is op een schaal dat er werkelijk vermogen gewonnen wordt. Het is toch wel vergelijkbaar met op de stoel van God zitten.quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Kernfusie zie ik nog geen hoeveelheden stroom produceren in de komende 50 jaar.
Oppervlakkige artikelen tot zover, met wel wat bronvermeldingen:quote:Op zondag 14 oktober 2018 21:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?
Of is het meer dat je bedoeld dat fabrikanten sws continu bezig zijn hun producten te verbeteren ?
Ik weet dat men aan het stoethaspelen is met chemische bommetjes, maar van duurzaamheid kan ik heel weinig vinden. Ook de accupakketten van elektrische auto's verliezen al snel 10%-50% van hun vermogen, wat ook weer afhankelijk is hoe vaak (en snel) wordt geladen, belastinggraad en temperatuur.
NB: Zodra men percentages gaat noemen moet je altijd op je qui-vive zijn vanuit en naar welke referentie men rekent. Je ziet getallen van 10% verlies die je moet nuanceren. Bv. omdat de accu niet volledig wordt doorbelast door 'm 100% leeg te rijden. Bij Tesla bouwt men bv "overcapaciteit " in die dient om doorgebrande LiOn batterijcellen te overbruggen.
En vervolgens horen wij daar nooit meer iets van. Het is toch een soort Alchemie in een modern jasje.quote:
Wilde ooit een palladium ingot kopen voor elektrochemische reductie, maar ruim 600$ per ounce was me iets te veel (3 jaar eerder was het slechts 120$). Inderdaad erg zeldzaam, men schat 0.5 a 3 ppb in de aardkorst, jaarlijkse produktie slechts 6.7 miljoen ounces, 208 ton. Ter vergelijking: goudproduktie is ruim 3000 ton.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 14:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een belangrijk probleem voor het gebruik van waterstof is dat de huidige brandstofcellen edelmetalen zoals platina en/of palladium benodigen. Hiervan is niet genoeg beschikbaar in de aardkorst om het economisch rendabel te krijgen bij opschaling. Indien er brandstofcellen beschikbaar zouden komen die zonder dure edelmetalen werken maakt het een kans.
Las in wat berichten dat Tesla al qua verkopen globaal gezien Jaguar het afgelopen kwartaal al voorbij zijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 22:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt.
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.
Hier moet ik toch even op in grijpen.quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
Je kan vast wel aantonen dat de afgelopen 5 jaar de capaciteit van accu's spectaculair gestegen is,quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:07 schreef nils7 het volgende:
[..]
Hier moet ik toch even op in grijpen.
Dit is niet zo.
Er is een fabrikant die met een kleiner accupakket in een auto qua range net zover komt als een gelijk model in hun gamma met een groter accupakket.
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
30%quote:Op maandag 15 oktober 2018 12:26 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .
En dit geldt natuurlijk ook voor andere autofabrikanten. Het is wel waar dat de accu's nog steeds relatief zwaar en lomp zijn maar de ontwikkeling is gaande en gaat veel sneller dan de sjoemelverbruikcijfers van ICE's. Daar zit amper nog vooruitgang in, zonder dat ze moeten grijpen naar kunstgrepen als plugins.
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.quote:Op maandag 15 oktober 2018 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
30%
Denk je dat dit duidelijk meer is dan otto en diesel motoren in 50 jaar minder zijn gaan verbruiken?
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kiloquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.quote:Op maandag 15 oktober 2018 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kilo
Een actuele TSI van 1,4 liter levert 125 PK en verbruik ligt bij 5-5,2 liter benzine op 100 km, gewicht, 1250 Kg
Dus bijna 2 keer zoveel PK, halvering van het verbruik bij 50% meer gewicht
Kortom, je uitspraak is zwaar overdreven.
Dat kan je ook voor de oude golf zeggen, zelfde meetmethodiekquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:54 schreef Confetti het volgende:
[..]
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.
En jij bent het schoolvoorbeeld van het oud Hollandse ''wat de boer niet kent''. Het grondstoffenprobleem wordt zwaar overdreven en de horrorverhalen over waar die stroom vandaag vandaan komt is natuurlijk geen enkele reden om wat in de toekomst een grote verbetering gaat worden maar niet te doen. De elektrische auto is al schoner en heeft nog veel potentie om verder ontwikkeld te worden. Niet alleen de auto's zelf, maar ook de energietoevoer. Bij diesels en benzine auto's gaat geen grote revolutie meer plaatsvinden en het is een zekerheid dat de energie voor die auto's in de toekomst alleen maar vervuilender gaat worden nu steeds meer makkelijke olie opraakt.quote:Op donderdag 19 april 2018 13:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Volgens mij staat het recyclen van accu's nog in de kinderschoenen. Uiteraard zal dit op termijn wel verbeteren. Maar dan blijft het punt van te weinig grondstoffen nog steeds van kracht.
[..]
Het Oud-Nederlandsche "Als ik er geen last van heb, is het goed". Probleemverplaatsing.
Maar doen alsof het allemaal goed gaat komen zonder een plan te hebben of naar de feiten en cijfers te kijken heeft ons oa de Euro crisis bezorgd.quote:Op maandag 15 oktober 2018 15:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En jij bent het schoolvoorbeeld van het oud Hollandse ''wat de boer niet kent''. Het grondstoffenprobleem wordt zwaar overdreven en de horrorverhalen over waar die stroom vandaag vandaan komt is natuurlijk geen enkele reden om wat in de toekomst een grote verbetering gaat worden maar niet te doen. De elektrische auto is al schoner en heeft nog veel potentie om verder ontwikkeld te worden. Niet alleen de auto's zelf, maar ook de energietoevoer. Bij diesels en benzine auto's gaat geen grote revolutie meer plaatsvinden en het is een zekerheid dat de energie voor die auto's in de toekomst alleen maar vervuilender gaat worden nu steeds meer makkelijke olie opraakt.
En relatief goedkope automobiliteit voor iedereen. Al die stomme automakers maar auto's maken zonder dat ze eerst een snelwegplan af hadden.quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar doen alsof het allemaal goed gaat komen zonder een plan te hebben of naar de feiten en cijfers te kijken heeft ons oa de Euro crisis bezorgd.
Ga je toch lekker met de trein?quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En relatief goedkope automobiliteit voor iedereen. Al die stomme automakers maar auto's maken zonder dat ze eerst een snelwegplan af hadden.
Als jij de alleenheerser was geweest zo rond de model T dan was er een reële kans dat de trein nog steeds nummer 1 was.quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ga je toch lekker met de trein?
quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als jij de alleenheerser was geweest zo rond de model T dan was er een reële kans dat de trein nog steeds nummer 1 was.
De tweede kamer zit er vol mee, de milieuclubjes ookquote:Op maandag 15 oktober 2018 17:14 schreef daNpy het volgende:
Moet een trol zijn, toch? Op de man spelen en in de ruimte lullen zonder technische kennis. Een schoolvoorbeeld voor een politicus.
Grootste probleem met dit soort berichten heb ik vanwege het (goedbedoelde?) experimentele karakter om niet te zeggen luchtspiegelingen voor naïeve investeerders. Je hoort heel veel maar ziet geen fundamenteel nieuwe producten.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:16 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Oppervlakkige artikelen tot zover, met wel wat bronvermeldingen:
https://www.pocket-lint.c(...)d-power-over-the-air
Die bijv.
https://www.trouw.nl/groe(...)versnellen~a7d8ca19/
https://www.elsevierweekb(...)-windenergie-522516/quote:Op maandag 15 oktober 2018 19:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grootste probleem met dit soort berichten heb ik vanwege het (goedbedoelde?) experimentele karakter om niet te zeggen luchtspiegelingen voor naïeve investeerders. Je hoort heel veel maar ziet geen fundamenteel nieuwe producten.
Accu-technologieën en de productie van batterijcellen zijn niet alleen van belang voor de mobiliteit maar vooral ook vanwege de transitie af te geraken van het grootschalige gebruik van fossiele brandstoffen. Het M.O. wordt nog immer gekenmerkt door geopolitieke instabiliteit en het hele gebeuren rond de verdwenen journalist onderstreept dat nog eens. Energetisch minder afhankelijk worden van het M.O. is nog immer van groot belang.quote:Volkswagen: '50 procent kans dat Duitse auto-sector achterop raakt'
De Duitse auto-industrie zal op achterstand gezet worden als het niet kan aanhaken bij ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en elektrisch rijden, zegt Volkswagen-topman Herbert Diess dinsdag.
Volgens de Duitser moet de industrie zich richten op het produceren van accupakketten en elektrische auto's.
Op dit moment zijn fabrikanten overal ter wereld voor batterijcellen afhankelijk van een handvol Aziatische spelers, waaronder het Japanse Panasonic, Contemporary Amperex Technology uit China en de Koreaanse bedrijven Samsung en LG Chem.
"Vanuit het huidige perspectief is de kans 50 procent dat de Duitse auto-industrie over 10 jaar nog bij de koplopers in de wereld hoort", aldus de Diess.
'Kijk naar wat steden kan overkomen'
Vorige maand zei de Duitse kanselier Angela Merkel nog dat het "extreem belangrijk is" dat Europa zich gaat toeleggen op accu-technologieën en de productie van batterijcellen voor elektrische auto's.
Diess wil daarnaast voorkomen dat Volkswagen-thuishaven Wolfsburg hetzelfde lot ondergaat als Detroit en andere zwaar getroffen centra voor auto productie.
"Als je kijkt naar de voormalige bolwerken van de auto-industrie, zoals Detroit, Oxford-Cowley of Turijn, dan zie wat steden kan overkomen als belangrijke bedrijven en economische sectoren hun belang verliezen."
Yep,quote:Op woensdag 24 oktober 2018 22:33 schreef nils7 het volgende:
Goed nieuws vanuit Californië:
http://ir.tesla.com/stati(...)ab-96e1-422d4045f799
quote:Tesla boekt onverwachte kwartaalwinst van 312 miljoen dollar
De Amerikaanse producent van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal onverwacht zwarte cijfers geschreven. Dat gebeurde in een periode waarin topman Elon Musk zwaar onder druk stond door verschillende schandalen.
Tesla zette een winst in de boeken van 312 miljoen dollar. Dat kwam onder meer door de groeiende leveringen van de Model 3, waarvan de productie na veel problemen eindelijk op stoom lijkt.
Een jaar geleden stond er nog een verlies van bijna 620 miljoen dollar in de boeken. Tesla realiseerde een omzet van 6,8 miljard dollar. Het aandeel Tesla ging in de Amerikaanse nabeurshandel fors omhoog. De financiële markten hadden geen rekening gehouden met het positieve resultaat.
Musk was in mei echter al vol vertrouwen. Toen gaf hij al aan dat Tesla in het derde en ook in het vierde kwartaal winstgevend zou zijn. Daarom zag hij de noodzaak niet om extra geld bij financiers op te halen om de destijds moeizame financiële situatie bij de onderneming op te lossen.
Het was het eerste kwartaalbericht van Tesla sinds topman Elon Musk een boete kreeg van de Amerikaanse beurstoezichthouder over tweets waarin hij aangaf het bedrijf van de beurs te willen halen. Dat gebeurde echter niet.
Musk mag voor een periode van drie jaar daarom geen voorzitter meer zijn. Wie hem in die positie opvolgt, is nog niet bekend.
Het zelfmedelijden van de bestuurders van duitse autoconcerns is inderdaad niet op zijn plaats en bespottelijk. Tesla zet dan wel de toon maar heeft nog lang niet genoeg produktiecapaciteit om echt een bedreiging te zijn. Men zal flink moeten investeren en kan waarschijnlijk dus minder dividend uitkeren en vette boni opstrijken maar daar zal geen traan om gelaten worden door het gros van de bevolking. Dat de marges onder druk komen heb ik al lang geleden veronderstelt omdat electrische autos vanwege de batterijen relatief duur zijn en omdat Tesla met relatief weinig winst al genoegen neemt. Een model 3 van circa $35.000 is nog steeds niet te koop want daarvoor zal de efficientie van de productielijnen nog op een hoger niveau moeten komen.quote:Deutsche Autobranche vor dem Abstieg?
Gewinnwarnungen von VW, Daimler & Co, Diesel-Krise, Abgas-Manipulationen, E-Autos – die deutsche Autoindustrie bekommt derzeit von vielen Seiten Gegenwind. Manager warnen davor, dass die deutsche Schlüsselindustrie kaputt gemacht wird. Wie schlimm ist die Lage wirklich?
Lange hatte VW-Chef Herbert Diess geschwiegen und gute Mine zum bösen (Diesel-)Spiel gemacht. Doch Mitte Oktober platzte dem 60-jährigen Bayer der Kragen. In einer Rede vor Zulieferern in Wolfsburg schimpfte Diess über die "beinahe hysterische Stickoxid-Diskussion um wenige Problemzonen in unseren Städten" und über die neuen strengeren CO2-Richtlinien für Autos, die ab 2030 zugelassen werden. Er sprach von einem "politischen Feldzug gegen die individuelle Mobilität", der existenzbedrohende Ausmaße annehme.
Sollte die Politik die deutsche Autobranche mit immer neuen Umweltvorgaben überfordern, drohe der Abstieg in die Zweitklassigkeit. "Die Chancen stehen 50:50, dass die deutsche Autoindustrie in zehn Jahren noch zur Weltspitze gehört", warnte er. Als mahnendes Beispiel nannte er den Verfall der ehemaligen Autohochburgen wie Detroit und Turin. Da sehe man, was mit Städten passiere, in denen Leitindustrien schwächeln.
Zu lange die Elektrowelle verschlafen
Das Selbstmitleid ist jedoch fehl am Platz. Die deutsche Autoindustrie hat zu lange auf alte Technik gesetzt und den Trend zur Elektromobilität verschlafen. VW, Audi, BMW und Mercedes hinken dem Elektroauto-Pionier Tesla hinterher. Nach jahrelanger Verspätung bringen die deutschen Hersteller nun serienreife Stromer mit einer Reichweite von gut 400 Kilometern auf den Markt.
Die Zeit drängt. Um die CO2-Vorgaben der EU zu erfüllen, bedarf es deutlich mehr Elektrofahrzeuge. "Wenn wir den CO2-Ausstoß unserer Autoflotte bis 2030 um 30 Prozent reduzieren müssen, geht das nur mit einem Drittel reiner E-Autos auf den Straßen", sagt VW-Boss Diess.
In Deutschland wurden im ersten Halbjahr gerade mal knapp 34.000 Stromer und Plug-in-Hybride zugelassen. China ist da schon deutlich weiter. Dort ist ab 2019 ein Mindestanteil von zehn Prozent Elektroautos in der Flotte vorgeschrieben.
Umstieg wird teuer
Experten bezweifeln, ob die deutschen Autokonzerne mit ihren E-Autos hier ähnlich den Markt dominieren werden wie bei den Fahrzeugen mit klassischen Verbrennungsmotoren. Zumal sich mit ihnen auch deutlich weniger Geld verdienen lässt - bisher zumindest. In der Produktion sind sie je nach Modell bis zu 10.000 Euro teurer als herkömmliche Pkws. Kunden sind aber nicht bereit, einen solch hohen Aufschlag zu zahlen. Folglich werden die Stromer zu Kampfpreisen auf den Markt kommen - zu Lasten der Marge der deutschen Autobauer.
Schlimmer noch: Sollten sich die E-Autos zunehmend durchsetzen, fällt ein Teil der Wertschöpfung weg. Kolben, Schaltgetriebe und Abgasvorrichtungen werden dann nicht mehr gebraucht. Die entscheidenden Komponenten sind die Batterien. Diese kommen aber bis jetzt vorwiegend aus Asien. Was bleibt dann noch für die deutsche Zulieferindustrie?
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.quote:Verkoop elektrische auto's in Europese Unie stijgt met 30 procent
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie is in het derde kwartaal met bijna 30 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit gegevens van de brancheorganisatie voor autoverkopers, ACEA.
In totaal werden in het afgelopen kwartaal bijna 72.000 elektrische auto's verkocht. In dat aantal zitten ook hybride auto's met een stekker. Daarnaast werden nog eens ruim 147.000 hybrides zonder stekker verkocht. Die auto's laden hun accu op tijdens het rijden.
Het aandeel van volledig elektrische auto's en plug-inhybrides blijft met 2 procent laag. Benzineauto's waren goed voor bijna 58 procent van de totale autoverkopen en diesels voor bijna 35 procent.
Geld bepaalt.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.
Wat interesseert een autorijder feitelijk dat hele schandaal? ik denk niet veel.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.
Gelukkig nu andersquote:Op maandag 26 november 2018 13:15 schreef Gunner het volgende:
Musk: 'Tesla stond begin dit jaar op rand van afgrond'
Tja, mensen laten zich blijkbaar niet zo de pis lauw maken door de opgeklopte kippenpaniek bij schuimbekkende politiciquote:Op donderdag 8 november 2018 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.
quote:TESLA MODEL 3 VANAF NU TE CONFIGUREREN
Vanaf vandaag krijgen mensen in Europa die een Tesla Model 3 hebben gereserveerd een mail met de uitnodiging om hun auto te configureren. De uitlevering van de gewilde EV begint in februari in Nederland en de rest van Europa.
In het begin zijn alleen de longe range en de performance versie van de ‘kleine’ Tesla te bestellen. De long range-versie met een 74 kWh accu en AWD begint bij 58.800 euro, de performance versie bij 69.700 euro. De Model 3 long Range AWD heeft een grote WLTP-range van 544 km. De Tesla Model 3 Performance heeft uiteraard ook AWD dankzij een dual motor en sprint in 3,5 seconden van 0-100 km/h. Deze versie beschikt ook over de Long Range batterij maar dan goed voor 530 km WLTP-range.
De Model 3 wordt standaard geleverd met Autopilot-hardware, maar je moet de enhanced autopilot-optie aanvinken om alles te gebruiken. Kosten: 5.300 euro. Elke auto wordt wel geleverd met actieve standaard veiligheidsfuncties, inclusief autobrake , forward collision warning en side collision warning. Alle Model 3-kopers hebben pay-per-use toegang tot het wereldwijde Supercharger-netwerk van Tesla, maar de auto is ook geschikt voor andere snelladers. Ook krijgt de auto de over-the-air-updates die bekend zijn voor de Model S en Model X....
Bron
De vraag reist waar ze die overname van gaan betalen?quote:Musk: 'Tesla overweegt overname General Motors-fabrieken'
Tesla heeft eventueel interesse in een of meerdere fabrieken die General Motors (GM) wil sluiten, heeft topman Elon Musk van de fabrikant van elektrische auto's gezegd in het televisieprogramma 60 Minutes.
De aflevering wordt zondag pas uitgezonden, maar zender CBS heeft vrijdag al enkele fragmenten online gezet.
GM kondigde vorige week aan volgend jaar vijf Noord-Amerikaanse fabrieken te willen sluiten. Daarbij gaan 14.700 banen verloren. Die plannen leidden tot veel kritiek van Amerikaanse politici.
Tesla bouwt nu nog al zijn auto's in een fabriek in het Californische Fremont. Met productielijnen voor de Model 3, Model S en Model X is die fabriek echter vol. Het bedrijf heeft ook een grote fabriek in Nevada, de zogenoemde Gigafactory. Daar worden vooral batterijen en auto-onderdelen gemaakt.
De komende jaren gaat Tesla ook een vrachtwagen maken en een nieuwe sportwagen. Daarnaast zijn er plannen voor een pick-uptruck en een kleinere SUV.
Ik denk dat je onderschat wat er nog mogelijk is met benzineauto's. Een benzinemotor heeft een rendement van zo'n 30%. Voeg je er een warmtecyclus aan toe dan kun je richting de 50%. Het probleem is dat benzine goedkoop is. Als er regelgeving komt dat auto's zuiniger moeten, dan zullen ze zuiniger worden. Er liggen zat ideeën op de plank.quote:Op maandag 15 oktober 2018 15:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En jij bent het schoolvoorbeeld van het oud Hollandse ''wat de boer niet kent''. Het grondstoffenprobleem wordt zwaar overdreven en de horrorverhalen over waar die stroom vandaag vandaan komt is natuurlijk geen enkele reden om wat in de toekomst een grote verbetering gaat worden maar niet te doen. De elektrische auto is al schoner en heeft nog veel potentie om verder ontwikkeld te worden. Niet alleen de auto's zelf, maar ook de energietoevoer. Bij diesels en benzine auto's gaat geen grote revolutie meer plaatsvinden en het is een zekerheid dat de energie voor die auto's in de toekomst alleen maar vervuilender gaat worden nu steeds meer makkelijke olie opraakt.
Om allemaal opgekocht te worden en in een hele diepe vriezer gelegd te belanden.quote:Op zaterdag 8 december 2018 18:24 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat wat er nog mogelijk is met benzineauto's. Een benzinemotor heeft een rendement van zo'n 30%. Voeg je er een warmtecyclus aan toe dan kun je richting de 50%. Het probleem is dat benzine goedkoop is. Als er regelgeving komt dat auto's zuiniger moeten, dan zullen ze zuiniger worden. Er liggen zat ideeën op de plank.
Elektische wagens in China rijden dus eigenlijk vooral op steenkool. De elektrische energie zal toch anders moeten worden opgewekt wil men echt de luchtvervuiling en CO2 uitstoot in China terugdringen.quote:After the United States announced it would terminate its membership of the Paris agreement, Beijing was quick to brand itself as a global leader committed to fighting climate change, through green policymaking. The country has been investing heavily in renewables. Last year, for every dollar spent in the US on alternative energy, China spent three. But China's carbon emissions have risen since 2015, coal still accounts for over 60 percent of the country's energy consumption and new coal plants are still being built.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |