abonnement Unibet Coolblue
pi_182511009
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe ga je voor duizenden auto’s zoveel stroom opslaan?
Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.

Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen. Dan kun je dus veel meer opslaan voor veel minder geld.
  zondag 14 oktober 2018 @ 14:29:04 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182511063
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.

Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen. Dan kun je dus veel meer opslaan voor veel minder geld.
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182512341
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodig
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
  zondag 14 oktober 2018 @ 18:13:53 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182514110
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
ik vrees, weet eigenlijk wel zeker, dat als je van fossiele brandstoffen volledig af wilt je er niet aan ontkomt thorium kerncentrales te gaan bouwen.
Uranium is nog eerder op dan aardgas.
Kernfusie zie ik nog geen hoeveelheden stroom produceren in de komende 50 jaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 14 oktober 2018 @ 18:41:33 #155
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182514510
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 14 oktober 2018 @ 19:40:27 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182515495
quote:
14s.gif Op zondag 14 oktober 2018 18:41 schreef Vallon het volgende:

[..]

Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken.
Ik weet van een groot installatiebedrijf dat een wijk voorzien had van PV op het dak en daarmee de wijk energieneutraal te maken dat men daar grote problemen heeft bij zonnig weer, stroomnet kan het niet aan.
Rabiate voorstanders van zon en wind energie begrijpen ook nooit dat je aanbod aan de vraag gelijk moet stellen, menen dat het feasable is waterstof met windmolens te maken als oplossing en willen van geen kritiek op hun wereldbeeld weten.

Ellende is dat dit soort dromers in de politiek zitten en geen enkele kennis van zaken in het parlement zit.
Als we elektrisch gaan rijden verdubbeld de stroomvraag minstens per huishouden. Gaan we gas dan ook nog afschaffen en het op stroom doen vergroot de vraag zich idd naar het 6-10 voudige. Het zijn niet alleen de huishoudens die energieverbuiken maar ook de landbouw en industrie.
Dat kunnen de huidige centrales al niet aan, en die wil men dan ook nog sluiten.

Hier in Duitsland heeft men de kerncentrales uitgezet en willen de eco’s ook de (bruin)kolen centrales dicht.
Hoe en waar dan de stroom vandaan moet komen denkt nauwelijks iemand over na.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 14 oktober 2018 @ 21:14:03 #157
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182517312
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]....Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?
Of is het meer dat je bedoeld dat fabrikanten sws continu bezig zijn hun producten te verbeteren ?

Ik weet dat men aan het stoethaspelen is met chemische bommetjes, maar van duurzaamheid kan ik heel weinig vinden. Ook de accupakketten van elektrische auto's verliezen al snel 10%-50% van hun vermogen, wat ook weer afhankelijk is hoe vaak (en snel) wordt geladen, belastinggraad en temperatuur.

NB: Zodra men percentages gaat noemen moet je altijd op je qui-vive zijn vanuit en naar welke referentie men rekent. Je ziet getallen van 10% verlies die je moet nuanceren. Bv. omdat de accu niet volledig wordt doorbelast door 'm 100% leeg te rijden. Bij Tesla bouwt men bv "overcapaciteit " in die dient om doorgebrande LiOn batterijcellen te overbruggen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182517985
Ik ben zelf redelijk technisch en ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. We zien dat batterijtechnologie zich toch langzaam verder ontwikkeld. Elk jaar worden er weer betere accu's in de markt gezet voor elektrische voertuigen. Echte technische doorbraken zijn er niet. Wel zitten we nu op een kantelpunt qua toepassing: ook de grote autofabrikanten omarmen de elektrische en/of hybride voertuigen.
Voor wat betreft het afstemmen van vraag en aanbod van stroom is het vooral een kwestie van slimme systemen bouwen, zodat overschotten aan stroom in accu's kunnen worden opgeslagen zonder het net te overbelasten en zodat er voldoende beschikbaar gemaakt kan worden als er veel vraag is en weinig aanbod. Qua technologie is dat niet echt een probleem, het regelsysteem moet alleen gemaakt worden en we moeten daar de juiste regelgeving en protocollen voor ontwikkelen.
pi_182519382
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen.
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_182519628
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Kernfusie zie ik nog geen hoeveelheden stroom produceren in de komende 50 jaar.
Als we dat fenomeen überhaupt :) ooit voor elkaar krijgen. Gigantische uitdagingen, schier onoplosbare problemen en als je je richting hebt bepaald dan is het alweer achterhaald wat je wilt gaan doen. Dat zien we bij Iter en de Neue Deutsche plannen. Ik denk dat de huidige jongeren en 2 generaties daarna het niet gaan meemaken bij leven. Als het ooit mogelijk is op een schaal dat er werkelijk vermogen gewonnen wordt. Het is toch wel vergelijkbaar met op de stoel van God zitten.

Het pad dat men er uitspraken over kan doen ligt altijd steevast 15 jaar in de toekomst al zolang er sprake van is. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_182519629
quote:
5s.gif Op zondag 14 oktober 2018 21:14 schreef Vallon het volgende:

[..]

Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?
Of is het meer dat je bedoeld dat fabrikanten sws continu bezig zijn hun producten te verbeteren ?

Ik weet dat men aan het stoethaspelen is met chemische bommetjes, maar van duurzaamheid kan ik heel weinig vinden. Ook de accupakketten van elektrische auto's verliezen al snel 10%-50% van hun vermogen, wat ook weer afhankelijk is hoe vaak (en snel) wordt geladen, belastinggraad en temperatuur.

NB: Zodra men percentages gaat noemen moet je altijd op je qui-vive zijn vanuit en naar welke referentie men rekent. Je ziet getallen van 10% verlies die je moet nuanceren. Bv. omdat de accu niet volledig wordt doorbelast door 'm 100% leeg te rijden. Bij Tesla bouwt men bv "overcapaciteit " in die dient om doorgebrande LiOn batterijcellen te overbruggen.
Oppervlakkige artikelen tot zover, met wel wat bronvermeldingen:

https://www.pocket-lint.c(...)d-power-over-the-air

Die bijv.

https://www.trouw.nl/groe(...)versnellen~a7d8ca19/
pi_182519675
Link niet gelezen maar "power over the air" is flauwekul. Het is niet zo dat het niet kan maar wel zo dat je er niets aan hebt en de verliezen gigantisch zijn. Dat valt ook niet te repareren. Natuurwetten steken daar een stokje voor.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_182519709
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 23:16 schreef Solstice1 het volgende:
Die bijv.
En vervolgens horen wij daar nooit meer iets van. Het is toch een soort Alchemie in een modern jasje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_182520522
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 14:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Een belangrijk probleem voor het gebruik van waterstof is dat de huidige brandstofcellen edelmetalen zoals platina en/of palladium benodigen. Hiervan is niet genoeg beschikbaar in de aardkorst om het economisch rendabel te krijgen bij opschaling. Indien er brandstofcellen beschikbaar zouden komen die zonder dure edelmetalen werken maakt het een kans.
Wilde ooit een palladium ingot kopen voor elektrochemische reductie, maar ruim 600$ per ounce was me iets te veel (3 jaar eerder was het slechts 120$). Inderdaad erg zeldzaam, men schat 0.5 a 3 ppb in de aardkorst, jaarlijkse produktie slechts 6.7 miljoen ounces, 208 ton. Ter vergelijking: goudproduktie is ruim 3000 ton.
Als katalysator vooral gebruikt door de pharma- en landbouw- (kunstmest) industrie, voor het maken van C-C en C-N bindingen. Andere edelmetalen uit de platinagroep, rhodium en ruthenium, zijn ook nuttige katalysatoren, en nog zeldzamer.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 15 oktober 2018 @ 08:57:23 #165
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_182523853
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 22:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.
Las in wat berichten dat Tesla al qua verkopen globaal gezien Jaguar het afgelopen kwartaal al voorbij zijn.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_182524567
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 23:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt. :)
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.
  maandag 15 oktober 2018 @ 11:04:57 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182525370
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 10:09 schreef Confetti het volgende:

[..]

De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 15 oktober 2018 @ 11:07:46 #168
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_182525427
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
Hier moet ik toch even op in grijpen.
Dit is niet zo.

Er is een fabrikant die met een kleiner accupakket in een auto qua range net zover komt als een gelijk model in hun gamma met een groter accupakket.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 15 oktober 2018 @ 11:18:09 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182525592
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 11:07 schreef nils7 het volgende:

[..]

Hier moet ik toch even op in grijpen.
Dit is niet zo.

Er is een fabrikant die met een kleiner accupakket in een auto qua range net zover komt als een gelijk model in hun gamma met een groter accupakket.
Je kan vast wel aantonen dat de afgelopen 5 jaar de capaciteit van accu's spectaculair gestegen is,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182526967
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .

En dit geldt natuurlijk ook voor andere autofabrikanten. Het is wel waar dat de accu's nog steeds relatief zwaar en lomp zijn maar de ontwikkeling is gaande en gaat veel sneller dan de sjoemelverbruikcijfers van ICE's. Daar zit amper nog vooruitgang in, zonder dat ze moeten grijpen naar kunstgrepen als plugins.
  maandag 15 oktober 2018 @ 14:05:47 #171
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182529037
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:26 schreef Confetti het volgende:

[..]

https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .

En dit geldt natuurlijk ook voor andere autofabrikanten. Het is wel waar dat de accu's nog steeds relatief zwaar en lomp zijn maar de ontwikkeling is gaande en gaat veel sneller dan de sjoemelverbruikcijfers van ICE's. Daar zit amper nog vooruitgang in, zonder dat ze moeten grijpen naar kunstgrepen als plugins.
30%
Denk je dat dit duidelijk meer is dan otto en diesel motoren in 50 jaar minder zijn gaan verbruiken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182529354
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

30%
Denk je dat dit duidelijk meer is dan otto en diesel motoren in 50 jaar minder zijn gaan verbruiken?
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.
  maandag 15 oktober 2018 @ 14:43:47 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182529818
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:19 schreef Confetti het volgende:

[..]

Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kilo
Een actuele TSI van 1,4 liter levert 125 PK en verbruik ligt bij 5-5,2 liter benzine op 100 km, gewicht, 1250 Kg
Dus bijna 2 keer zoveel PK, halvering van het verbruik bij 50% meer gewicht
Kortom, je uitspraak is zwaar overdreven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182530063
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kilo
Een actuele TSI van 1,4 liter levert 125 PK en verbruik ligt bij 5-5,2 liter benzine op 100 km, gewicht, 1250 Kg
Dus bijna 2 keer zoveel PK, halvering van het verbruik bij 50% meer gewicht
Kortom, je uitspraak is zwaar overdreven.
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.
  maandag 15 oktober 2018 @ 15:05:12 #175
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182530278
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:54 schreef Confetti het volgende:

[..]

Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.
Dat kan je ook voor de oude golf zeggen, zelfde meetmethodiek

Ik ontken de voordelen van accu en electrisch rijden ook niet, ik zeg dat je uitspraak zwaar overdreven is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')