Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.quote:Op zondag 14 oktober 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe ga je voor duizenden auto’s zoveel stroom opslaan?
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodigquote:Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen. Dan kun je dus veel meer opslaan voor veel minder geld.
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.quote:Op zondag 14 oktober 2018 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodig
ik vrees, weet eigenlijk wel zeker, dat als je van fossiele brandstoffen volledig af wilt je er niet aan ontkomt thorium kerncentrales te gaan bouwen.quote:Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.Ik weet van een groot installatiebedrijf dat een wijk voorzien had van PV op het dak en daarmee de wijk energieneutraal te maken dat men daar grote problemen heeft bij zonnig weer, stroomnet kan het niet aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken.
Rabiate voorstanders van zon en wind energie begrijpen ook nooit dat je aanbod aan de vraag gelijk moet stellen, menen dat het feasable is waterstof met windmolens te maken als oplossing en willen van geen kritiek op hun wereldbeeld weten.
Ellende is dat dit soort dromers in de politiek zitten en geen enkele kennis van zaken in het parlement zit.
Als we elektrisch gaan rijden verdubbeld de stroomvraag minstens per huishouden. Gaan we gas dan ook nog afschaffen en het op stroom doen vergroot de vraag zich idd naar het 6-10 voudige. Het zijn niet alleen de huishoudens die energieverbuiken maar ook de landbouw en industrie.
Dat kunnen de huidige centrales al niet aan, en die wil men dan ook nog sluiten.
Hier in Duitsland heeft men de kerncentrales uitgezet en willen de eco’s ook de (bruin)kolen centrales dicht.
Hoe en waar dan de stroom vandaan moet komen denkt nauwelijks iemand over na.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?quote:Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]....Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt.quote:Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen.
Als we dat fenomeen überhaupt ooit voor elkaar krijgen. Gigantische uitdagingen, schier onoplosbare problemen en als je je richting hebt bepaald dan is het alweer achterhaald wat je wilt gaan doen. Dat zien we bij Iter en de Neue Deutsche plannen. Ik denk dat de huidige jongeren en 2 generaties daarna het niet gaan meemaken bij leven. Als het ooit mogelijk is op een schaal dat er werkelijk vermogen gewonnen wordt. Het is toch wel vergelijkbaar met op de stoel van God zitten.quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Kernfusie zie ik nog geen hoeveelheden stroom produceren in de komende 50 jaar.
Oppervlakkige artikelen tot zover, met wel wat bronvermeldingen:quote:Op zondag 14 oktober 2018 21:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?
Of is het meer dat je bedoeld dat fabrikanten sws continu bezig zijn hun producten te verbeteren ?
Ik weet dat men aan het stoethaspelen is met chemische bommetjes, maar van duurzaamheid kan ik heel weinig vinden. Ook de accupakketten van elektrische auto's verliezen al snel 10%-50% van hun vermogen, wat ook weer afhankelijk is hoe vaak (en snel) wordt geladen, belastinggraad en temperatuur.
NB: Zodra men percentages gaat noemen moet je altijd op je qui-vive zijn vanuit en naar welke referentie men rekent. Je ziet getallen van 10% verlies die je moet nuanceren. Bv. omdat de accu niet volledig wordt doorbelast door 'm 100% leeg te rijden. Bij Tesla bouwt men bv "overcapaciteit " in die dient om doorgebrande LiOn batterijcellen te overbruggen.
En vervolgens horen wij daar nooit meer iets van. Het is toch een soort Alchemie in een modern jasje.quote:
Wilde ooit een palladium ingot kopen voor elektrochemische reductie, maar ruim 600$ per ounce was me iets te veel (3 jaar eerder was het slechts 120$). Inderdaad erg zeldzaam, men schat 0.5 a 3 ppb in de aardkorst, jaarlijkse produktie slechts 6.7 miljoen ounces, 208 ton. Ter vergelijking: goudproduktie is ruim 3000 ton.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 14:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een belangrijk probleem voor het gebruik van waterstof is dat de huidige brandstofcellen edelmetalen zoals platina en/of palladium benodigen. Hiervan is niet genoeg beschikbaar in de aardkorst om het economisch rendabel te krijgen bij opschaling. Indien er brandstofcellen beschikbaar zouden komen die zonder dure edelmetalen werken maakt het een kans.
Las in wat berichten dat Tesla al qua verkopen globaal gezien Jaguar het afgelopen kwartaal al voorbij zijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 22:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt.
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.
Hier moet ik toch even op in grijpen.quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
Je kan vast wel aantonen dat de afgelopen 5 jaar de capaciteit van accu's spectaculair gestegen is,quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:07 schreef nils7 het volgende:
[..]
Hier moet ik toch even op in grijpen.
Dit is niet zo.
Er is een fabrikant die met een kleiner accupakket in een auto qua range net zover komt als een gelijk model in hun gamma met een groter accupakket.
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
30%quote:Op maandag 15 oktober 2018 12:26 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .
En dit geldt natuurlijk ook voor andere autofabrikanten. Het is wel waar dat de accu's nog steeds relatief zwaar en lomp zijn maar de ontwikkeling is gaande en gaat veel sneller dan de sjoemelverbruikcijfers van ICE's. Daar zit amper nog vooruitgang in, zonder dat ze moeten grijpen naar kunstgrepen als plugins.
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.quote:Op maandag 15 oktober 2018 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
30%
Denk je dat dit duidelijk meer is dan otto en diesel motoren in 50 jaar minder zijn gaan verbruiken?
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kiloquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.quote:Op maandag 15 oktober 2018 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kilo
Een actuele TSI van 1,4 liter levert 125 PK en verbruik ligt bij 5-5,2 liter benzine op 100 km, gewicht, 1250 Kg
Dus bijna 2 keer zoveel PK, halvering van het verbruik bij 50% meer gewicht
Kortom, je uitspraak is zwaar overdreven.
Dat kan je ook voor de oude golf zeggen, zelfde meetmethodiekquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:54 schreef Confetti het volgende:
[..]
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |