abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 november 2017 @ 20:41:48 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_175052154
Sinds vandaag staat er op de site van de Koninklijke Bibliotheek een uitgebreide presentatie over kookboeken sinds de uitvinding van de boekdrukkunst: Vijf eeuwen kookboeken. De boeken uit de zes- en zeventiende eeuw zijn het oudst, en misschien daarom ook wel het interessantst om eens nader naar te kijken.
quote:
Een notabel boecxken van cokeryen
Het oudste Nederlandstalige gedrukte kookboek waarvan nog een exemplaar overgeleverd is, verscheen rond 1514 in Antwerpen bij uitgever Thomas van der Noot. Het kookboek verscheen anoniem: noch op de titelpagina, noch elders in het boek maakt de auteur zich bekend. Gezien de dure ingrediënten die in de recepten in dit laatmiddeleeuwse kookboek gebruikt worden (specerijen, suiker, dure vis- en vleessoorten, wild) was het boekje duidelijk bedoeld voor een vermogend publiek. De uitgebreide verklarende titel van het boek geeft verder specifiek aan dat het vooral recepten betreft voor grote banketten en bruilofts- of andere feestmalen.

Een notabel boecxken van cokeryen bevat 175 recepten die grotendeels overgenomen zijn uit al bestaande receptenbundels, waarvan een rond 1490 in Parijs gedrukte editie van de Viandier een van de belangrijkste is. Er is geen logische indeling in de recepten aangebracht: groepjes aan andere kookboeken ontleende recepten werden lukraak achter elkaar geplaatst, met als gevolg dat bijvoorbeeld recepten voor sauzen op wel drie verschillende plaatsen in het kookboek voorkomen.

Naast een enorme hoeveelheid recepten voor sauzen zijn er in dit kookboek opvallend veel recepten te vinden voor allerhande soorten vis. Van de gevogeltesoorten is vooral kip populair, al worden er ook tal van andere vogelsoorten gebruikt: fazanten, eenden, patrijzen en kleine zangvogels, waarbij geheel naar middeleeuwse traditie de pauwen en zwanen natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast zijn er ook talrijke recepten voor vlees- en wildsoorten, al dan niet verwerkt in pasteien en recepten voor zoete lekkernijen en kruidenwijnen. Vermeldenswaard is ook het grote aantal recepten waarin kaas en andere zuivelprodukten verwerkt zijn, levensmiddelen die ook toen al kenmerkend waren voor de culinaire traditie van onze contreien. Voor het overige zijn de recepten nauwelijks regionaal gekleurd: soortgelijke gerechten werden in gegoede kringen in geheel West-Europa gegeten in deze tijd. (KB).
quote:
Eenen nyeuwen coock boeck
In 1560 verscheen in Antwerpen een kookboek geschreven door de uit Zundert afkomstige arts Gerard Vorselman. Op de titelpagina van het kookboek staat vermeld dat het kookboek een compilatie betreft van recepten uit Franse, Italiaanse en Latijnse boeken. In het voorwoord wordt nog toegevoegd dat een deel van de recepten ook afkomstig is uit Nederlandstalige kookboeken. Inderdaad is een van de belangrijkste bronnen van dit kookboek het Notabel boecxken van cokeryen. Maar in tegenstelling tot dit laatste kookboek zijn de recepten van Vorselman geordend in een logische hoofdstukopbouw. In 1599 verscheen een heruitgave van dit boek in de noordelijke Nederlanden, Delft om precies te zijn, onder de gelijkluidende titel Eenen nieuwen koock-boeck. Op een aan het noordelijke Nederlands aangepaste spelling na komt dit kookboek in grote lijnen overeen met de oorspronkelijke editie.

Vorselman zegt in zijn voorwoord dat hij dit kookboek vooral geschreven heeft als arts, en uitdrukkelijk niet als kok, speciaal voor die mensen die door wat voor reden dan ook geen zin meer hebben om te eten, zoals zieke mensen of mensen die herstellen van een zware ziekte. Maar vooral ook om gezonde mensen gezond te houden. In dit licht is het heel bijzonder dat juist in dit kookboek opmerkingen betreffende gezondheid en huismiddeltjes tegen allerhande kwaaltjes veel minder voorkomen dan gebruikelijk was!

Recepten voor vlees en vis nemen een zeer belangrijke plaats in in dit kookboek, maar de meeste aandacht gaat toch uit naar sauzen: hoofdstuk 7 bestaat uit een achttal recepten om sauzen een bepaalde kleur te geven. Dit was in de zestiende eeuw nog net als in de middeleeuwen zeer populair: zwart, groen, geel, blauw, rood en paars, alles is mogelijk. In hoofdstuk 8 volgen aansluitend maar liefst 124 recepten voor zeer gevarieerde sauzen.

In vrijwel alle oudere kookboeken wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen gerechten die men in en gerechten die men buiten de vasten mocht eten. Het kookboek van Vorselman vormt hierop geen uitzondering. (KB).
quote:
Le cuisinier françois
In 1651 verscheen in Frankrijk de eerste uitgave van Le cuisinier françois van beroepskok François de La Varenne. Niet lang daarna, in 1654, werd dit kookboek in Den Haag uitgegeven, snel gevolgd door een verbeterde en vermeerderde herdruk in 1656.

De Nederlandse adel en gegoede burgerij kon hierdoor kennis maken met een kookboek dat een heel nieuw soort recepten bevatte: een kookboek dat een definitieve breuk inluidde met de culinaire tradities uit de Middeleeuwen. Le cuisinier françois wordt wel beschouwd als het eerste grote Franse kookboek. De recepten van La Varenne zijn lichter, gevarieerder en vooral subtieler en staan daarmee aan de wieg van de haute cuisine. Ook de manier van koken is vernieuwend: in dit kookboek is het begin waar te nemen van modulair koken oftewel koken met in de keuken voorradige basisingrediënten of -combinaties. Ondanks dat er in Le cuisinier françois natuurlijk ook veel traditionele recepten voorkomen, ademt het boek toch vooral een vernieuwd en fris inzicht in koken uit.

Vele recepten uit het kookboek van La Varenne zullen zonder meer ook nu nog in de smaak vallen: ragoût van patrijs, duiven in druivenbladeren, oestersoep, in citroen en lente-uitjes gemarineerde kip (waarbij de ingekookte marinade als saus erbij geserveerd wordt), gevulde paddestoelen, beignets van artisjokken, frisse citroengelei, pistachenotentaart, en ook het recept voor gevulde kalkoen. (KB).
Een heleboel kookboeken en losse recepten uit deze vroege periode zijn inmiddels integraal te raadplegen op de sites van Kookhistorie en Coquinaria. Heeft iemand hier al eens geprobeerd een middeleeuws recept na te maken? Zat zelf te loeren naar dit recept voor Arabische lamsgehaktballetjes (c. 1270?): :9
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 13-11-2017 20:48:39 ]
pi_175052305
Dit is echt 1 van m'n (niche) interesses *O*
Ik heb nog nooit een recept geprobeerd moet ik toegeven :@ ooit hoop ik nog een workshop te kunnen volgen bij EetVerleden: http://eetverleden.nl
pi_175052630
Interessant! Even Volgen, dit topic en goed doorneuzen als ik tijd heb :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  † In Memoriam † maandag 13 november 2017 @ 21:03:39 #4
88815 The_Emotion
98.3
pi_175052829
Leuk topic, al zal ik zelf niet zo snel in de keuken in de weer gaan
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  maandag 13 november 2017 @ 21:45:28 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175054267
Oe, lekker, even volgen.

Ik heb zelf het boek "Twintig eeuwen koken" in huis. Ik heb weleens Romeinse recepten geprobeerd. De Middeleeuwse vond ik lastiger omdat de ingrediënten moeilijk zijn te vinden als je de weg niet kent. Bijvoorbeeld lamsvlees: het is er wel, hier en daar, maar dan al gekruid of gemarineerd en dat is niet de bedoeling.
pi_175055065
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 21:45 schreef Lunatiek het volgende:
omeinse recepten geprobeerd. De Middeleeuwse vond ik lastiger omdat de ingrediënten moeilijk zijn te vinden als je de weg niet kent. Bijvoorbeeld lamsvlees: het is er wel, hier en daar, maar dan al gekruid of gemarineerd en dat is niet de bedoeling.
Probeer het eens bij de islamitische slager.
  maandag 13 november 2017 @ 22:28:59 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175055915
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 22:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Probeer het eens bij de islamitische slager.
Dat was precies wat ik dacht! Onze plaatselijke (Marokkaans) islamitische slager had helaas helemaal geen lamsvlees :{ Was ontgoocheld.

Maar sowieso is het voor Middeleeuws koken wel handig als er levensmiddelenwinkels uit verschillende culturen zijn omdat je dan meer kans hebt de juiste ingrediënten te treffen. Ook ecologische/bio-dynamische/reform winkels hebben vaak ongebruikelijke ingrediënten. Bijvoorbeeld mede om erbij te drinken B:)B
pi_175056645
Ik wacht op de plaatjes van Iwanius voor ik het zelf probeer.
  dinsdag 14 november 2017 @ 03:38:41 #9
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175059406
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 20:46 schreef Elvi het volgende:
Dit is echt 1 van m'n (niche) interesses *O*
Ik heb nog nooit een recept geprobeerd moet ik toegeven :@ ooit hoop ik nog een workshop te kunnen volgen bij EetVerleden: http://eetverleden.nl
Ik ben daar eens geweest tijdens de Open Monumentendag. Echt een aanrader! Ze kunnen zeer leuk vertellen, het eten is heerlijk, het geeft echt een interessante invalshoek aan de geschiedenis. Bepaalde dingen zijn tijdloos.
Die Lebenslust bringt dich um.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 november 2017 @ 09:11:19 #10
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175060964
quote:
14s.gif Op maandag 13 november 2017 22:47 schreef Monopoly het volgende:
Ik wacht op de plaatjes van Iwanius voor ik het zelf probeer.
Dat recept van die gehaktballen niet eens getest? -O-
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 november 2017 @ 13:45:59 #11
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175065078
Om Frickedillen in Krop-Salaet te maken.
Neemt gehakt kalfs-vlees, met kalfsvet wat vetter als ordinaris, en dat wel gekruydt met Noten en een weynich Foelie, Peper en Sout na behooren, kneet wel ondereen, neemt dan soo veel van de malste kroppen salaet als't u belieft, en suyvert die van de buytenste bladeren, en dan schoon uytgewassen en de krop van binnen de bladers wat open ghedaen, neemt dan soo veel eyren als gy kroppen hebt, maeckt oock soo veel Frickedillekens, en doet in't midden van yder den door van een ey, leght dan in de krop en bindt hem met een draedt toe, en als't water koockt, doet in de pot als het gaer is, kont dan in't sop een weynigh fijn gestooten beschuyt doen, en wat boter, wat Kruys-bessen of onrijpe Druyven, Verjuys, naer elck sijn believen.

Om frikadellen in kropsla te maken.
Neem gehakt kalfsvlees met kalfsvet, wat vetter dan gebruikelijk. Kruid het goed met nootmuskaat en een beetje foelie, peper en zout naar smaak. Kneed het goed door elkaar. Neem dan zoveel van de meest malse kroppen sla als u wilt, verwijder de buitenste bladeren. Was de sla goed schoon, en duw de binnenste bladeren wat open. Neem dan zoveel eieren als u [sla]kroppen hebt. Maak ook net zoveel gehaktballetjes, en doe in het midden van ieder [balletje] een [hardgekookte] eidooier. Leg het [gehaktballetje] dan in de krop en bind deze met een draad dicht. Doe [de gevulde slakroppen] in de pot als het water kookt. Als ze gaar zijn kunt [u] in het kooknat wat fijngestampte beschuit doen, en een beetje boter, wat kruisbessen of onrijpe druiven, verjus, wat ieder maar wil.


http://coquinaria.nl/kalfsgehaktballetjes-in-kropsla/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175070785
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 22:28 schreef Lunatiek het volgende:
Dat was precies wat ik dacht! Onze plaatselijke (Marokkaans) islamitische slager had helaas helemaal geen lamsvlees :{ Was ontgoocheld.

Turkse slager hier wel. Maar heb je niet gevraagd of hij het voor je kan leveren?
  dinsdag 14 november 2017 @ 18:40:36 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175071305
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:15 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Turkse slager hier wel. Maar heb je niet gevraagd of hij het voor je kan leveren?
Zo werk ik niet als het om koken gaat.
pi_175415181
Niet middeleeuws koken, maar Victoriaans. Ook leuk :P

Op dit kanaal staan leuke recepten :Y Leuk voor de kerst *O*

  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 december 2017 @ 09:26:49 #15
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175503356
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 23:25 schreef Elvi het volgende:
Niet middeleeuws koken, maar Victoriaans. Ook leuk :P

Op dit kanaal staan leuke recepten :Y Leuk voor de kerst *O*

Thx! :9
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175675680
De tip gehad van Elvi om dit hier te posten:

Medieval chicken with whole garlic cloves

Meat was often cooked with spices in Medieval times. Serve this unusual but delicious roast chicken with mashed potatoes or crusty bread and a crisp green salad.

Ingredients

1 small packet saffron threads
400ml/14fl oz white wine
1 roasting chicken
1 tsp freshly ground black pepper
1 tsp ground cinnamon
5 small garlic bulbs
5cm/2in piece fresh ginger, peeled and finely chopped
olive oil
sea salt

Method

Preheat the oven to 230C/450F/Gas 8.

Soak the saffron in a little of the wine. Rub the chicken all over with the pepper and cinnamon and place the chicken in an ovenproof dish.

Cut the tops off the garlic bulbs so you can see the cloves and arrange them around the chicken with the ginger. Pour a little olive oil into the garlic bulbs and pour the saffron and remaining wine around the chicken. Season the chicken with salt and place in the oven.

Roast for 20 minutes then lower the oven temperature to 170C/325F/Gas 3 and cook for another 40 minutes, or until the juices run clear and the chicken is cooked through. Baste the chicken and garlic regularly during cooking.

En ook dit boek:



Ik weet niet of dit al bekend is, maar toch bij deze. :).
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 13 december 2017 @ 08:43:27 #17
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175687435
Klinkt niet slecht. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 13 december 2017 @ 08:52:50 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175687561
Enig idee hoe duur Saffraan is?
And so is the past
pi_175687936
quote:
12s.gif Op woensdag 13 december 2017 08:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Enig idee hoe duur Saffraan is?
Ik heb het laatst bij de Aldi gekocht :P
pi_175697342
quote:
11s.gif Op woensdag 13 december 2017 08:43 schreef Cobra4 het volgende:
Klinkt niet slecht. ^O^
Is het ook zeker niet. Ik ga het weer maken voor kerstavond.
Vrienden destijds waren er zeer over te spreken.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_175697375
quote:
12s.gif Op woensdag 13 december 2017 08:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Enig idee hoe duur Saffraan is?
1,39 bij de AH. Voor een paar draadjes. Dat is trouwens ook genoeg om te gebruiken.

Mocht ik ooit een tijdmachine hebben dan vul ik een kistje ermee om daar te verkopen.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_175925127


De ingrediënten voor kerst avond :D.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  vrijdag 22 december 2017 @ 16:51:10 #23
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_175925362
Ben benieuwd :P
pi_176035295




Was erg goed gelukt. Smaakte geweldig :D.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 december 2017 @ 12:21:57 #25
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_176035340
quote:
10s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:20 schreef steelhead het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Was erg goed gelukt. Smaakte geweldig :D.
:D Geweldig!!! _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_176035374
quote:
10s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:20 schreef steelhead het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Was erg goed gelukt. Smaakte geweldig :D.
Held!! _O_
Definitely not CIA
pi_176035480
quote:
10s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:21 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

:D Geweldig!!! _O_
Mijn vriendin vond het erg lekker. Dat was goed om te horen. Toch een aantal uur in de keuken bezig geweest. Volgende keer een ander recept :D.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 december 2017 @ 19:17:25 #28
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_176049345
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:26 schreef steelhead het volgende:

[..]

Mijn vriendin vond het erg lekker. Dat was goed om te horen. Toch een aantal uur in de keuken bezig geweest. Volgende keer een ander recept :D.
Het ziet er echt al heerlijk uit. :9
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 3 februari 2018 @ 13:43:13 #29
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_176926300
quote:

Speurtocht naar recepten in antieke bronnen
Wat aten de Romeinen?

Onze kennis over eten en drinken in de oudheid hebben we uit schrijfsels, afbeeldingen en archeologische bronnen. Een speurtocht door deze bronnen levert een scala aan recepten en gerechten op die samen een aardig beeld geven van wat er 2000 jaar geleden op tafel stond. Waar recepten op schrift ontbreken, kunnen fresco, mozaïek en archeologische vondsten de hiaten soms vullen en andersom.

Het onderzoek in een grote variëteit aan bronnen levert smakelijke recepten op die op de hedendaagse tafel niet zouden misstaan. Manon Henzen van eet!verleden ontwikkelde uit diverse bronnen Romeinse gerechten met een eigentijdse twist en legde deze vast in het kookboek Garum & Duivelsdrek. De Romeinse keuken voor de tafel van nu. (Historiek).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 maart 2018 @ 17:19:39 #30
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_177644587
Lijstjes met soms onsamenhangende ingrediënten die het smaakgeheugen even flink doen opschudden en soms zelfs een kleine walging oproepen. Geen hoeveelheden, geen bereidingswijzen. De Romeinse kok groet u.

:D _O- _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 maart 2018 @ 17:23:06 #31
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_177644651
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 17 maart 2018 @ 16:10:51 #32
47102 Elvi
miemkwien
pi_177884704
Ik heb dit boek gekocht:



Met heel wat recepten uit de 19de eeuw; Nederlands (Haags), maar ook Indisch en Italiaans. Een aantal recepten zijn gebaseerd op de afternoontea bij Hotel des Indes, waaronder deze koekjes:



Lijken mij wel lekker voor Pasen :9
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 maart 2018 @ 12:15:58 #33
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_177903580
Die amandelkoekjes klinken wel goed.

Louis had smaak.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 18 maart 2018 @ 12:23:26 #34
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_177903742
https://www.youtube.com/user/jastownsendandson/featured

Een kanaal over historisch koken, weet niet of jullie deze al kenden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 maart 2018 @ 14:00:45 #35
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_177931318
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 12:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
https://www.youtube.com/user/jastownsendandson/featured

Een kanaal over historisch koken, weet niet of jullie deze al kenden.
Ah tof! Merci.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 maart 2018 @ 11:43:17 #36
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178054127
Pancankes and Pudding uit The Good Huswifes Jewell (1585)



Transcriptie onder de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
British Library
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_178055086
Ik heb hier ook nog een redelijk oud (als in: vooroorlogs) kook/huishoudboek (van mijn oma geweest)

Helaas met plakband aan elkaar geplakt.


Zetwerk.


1938, mijn oma was toen 27


Als ik tijd heb zal ik eens kijken of er interessante recepten in staan.


Is eigenlijk gewoon reclame :P


Hoe veel mensen zullen nog wel eens een hooikist gebruiken?


Ook een aantal dingen die we tegenwoordig niet meer hebben. Wie heeft er nog een vliegenkast?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 13:10:41 #38
236264 crew  capricia
pi_178055592
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:43 schreef Cobra4 het volgende:
Pancankes and Pudding uit The Good Huswifes Jewell (1585)

[ afbeelding ]

Transcriptie onder de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
British Library
“synamon”.
Dat moet heel duur geweest zijn in die tijd. Soort saffraan zullen we maar zeggen. :D
Definitely not CIA
pi_178055646
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:10 schreef capricia het volgende:

[..]

“synamon”.
Dat moet heel duur geweest zijn in die tijd. Soort saffraan zullen we maar zeggen. :D
Nee hoor, het is gewoon kaneel :P
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 13:24:44 #40
236264 crew  capricia
pi_178055871
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:13 schreef Resistor het volgende:

[..]

Nee hoor, het is gewoon kaneel :P
Heb je je eigen link gelezen? Hoe zeldzaam het was hier? :D
Definitely not CIA
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 maart 2018 @ 13:40:17 #41
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178056188
Ik probeer iets van een prijs te vinden. Maar kom nu even niet verder dan een prijs van omgerekend rond de ¤700 per pond in de 17de eeuw.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_178056210
Niet helemaal blijkbaar
quote:
Early modern period

During the 1500s, Ferdinand Magellan was searching for spices on behalf of Spain, and in the Philippines found Cinnamomum mindanaense, which was closely related to C. zeylanicum, the cinnamon found in Sri Lanka. This cinnamon eventually competed with Sri Lankan cinnamon, which was controlled by the Portuguese.[22]

In 1638, Dutch traders established a trading post in Sri Lanka, took control of the manufactories by 1640, and expelled the remaining Portuguese by 1658. "The shores of the island are full of it," a Dutch captain reported, "and it is the best in all the Orient. When one is downwind of the island, one can still smell cinnamon eight leagues out to sea."[23]:15 The Dutch East India Company continued to overhaul the methods of harvesting in the wild and eventually began to cultivate its own trees.
De overdaad aan kaneel kwam een paar decennia (boek uit 1585, de Nederlanders kwamen pas in 1638) later :z
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 maart 2018 @ 13:43:40 #43
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178056240
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 13:53:55 #44
236264 crew  capricia
pi_178056391
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:41 schreef Resistor het volgende:
Niet helemaal blijkbaar

[..]

De overdaad aan kaneel kwam een paar decennia (boek uit 1585, de Nederlanders kwamen pas in 1638) later :z
En de tekst van het recept spreekt ook nog over saffraan zout.
Ik vraag me af hoe duur al die ingrediënten waren in de 16e eeuw.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 24-03-2018 14:21:24 ]
Definitely not CIA
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 14:31:11 #45
236264 crew  capricia
pi_178056913
quote:
Gekeken!
Maar het resultaat zag er toch anders uit.
Definitely not CIA
  zondag 25 maart 2018 @ 14:09:00 #46
47102 Elvi
miemkwien
pi_178119231
Laat ik dit Youtube kanaal ook maar hier dumpen:

https://www.youtube.com/channel/UCxr2d4As312LulcajAkKJYw met heel veel 18e eeuws eten.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 maart 2018 @ 11:56:35 #48
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178120484
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 11:04 schreef Resistor het volgende:
Laat ik dit Youtube kanaal ook maar hier dumpen:

https://www.youtube.com/channel/UCxr2d4As312LulcajAkKJYw met heel veel 18e eeuws eten.
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 12:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
https://www.youtube.com/user/jastownsendandson/featured

Een kanaal over historisch koken, weet niet of jullie deze al kenden.
:D

Maar toch bedankt!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 maart 2018 @ 20:32:42 #49
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178177452
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:44 schreef Resistor het volgende:

Hoe veel mensen zullen nog wel eens een hooikist gebruiken?

Een hooikist zie ik soms nog wel eens gebruikt worden. :Y Of een slaapzak als vervanging.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 maart 2018 @ 11:00:14 #50
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178188998
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 3 april 2018 @ 17:09:30 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178281794
Voor de liefhebbers van Romeins koken:

quote:
Geschiedenis- en kookliefhebbers opgelet! RomeinenNU en eet!verleden starten Nederland kookt Romeins, een kookwedstrijd voor avontuurlijke koks en kookgrage geschiedenisliefhebbers die een uitdaging niet uit de weg gaan. Wek een gerecht van 2000 jaar oud op creatieve wijze tot leven en wordt de grote winnaar in deze kookwedstrijd!
Meer info: https://www.romeinen.nu/meer-activiteiten/nederland-kookt-romeins

Misschien kunnen we hier al wat tips en recepten uitwisselen?
  dinsdag 3 april 2018 @ 17:29:01 #52
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178282165
Ah, dat is wel leuk. Hier alvast een bloemlezing: https://www.romeinen.nu/u(...)lijstjes-apicius.pdf
  donderdag 19 april 2018 @ 13:29:12 #53
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178620175
In het kader van 1000 jaar Slag bij Vlaardingen:
quote:
Middeleeuwse maaltijden
25 mei 2018 | 27 mei 2018
Kas van Stadslandbouw Van Ruytenburch, Hofsingel 82-84

In de sfeervolle kas van Stadslandbouw Van Ruytenburch staat een lange tafel gedekt. Hier bieden vrijwillige hobbykoks van Maaltijden Op Maandag (MOM) tweewekelijks een driegangendiner aan. Het begon in 2015 met plezier in stadslandbouw en een passie voor koken. Daar kwam de wens bij om mensen te verbinden. Dat samen leidde tot dit pop-uprestaurant met plaats voor maximaal 22 gasten. Greetje Heikes: “En de tafel zit altijd vol! Het is vaak een bont gezelschap. Wie zin heeft om een keer mee te eten, hoeft zich alleen maar aan te melden.” Voor de maaltijd vraagt MOM een bijdrage van 6 euro. “We maken geen winst. Er staat wel een pot waar mensen een donatie in kunnen doen. Van dat geld betalen we zogenaamde ‘uitgestelde maaltijden’, voor mensen die het minder breed hebben.”

Vlees aan het spit
Bij een feest hoort een traktatie. Voor de herdenking van de Slag bij Vlaardingen serveren MOM en andere Stadslandbouwvrijwilligers een weekend lang drie avonden op rij gratis een historische maaltijd. Greetje: “We zijn druk bezig met het samenstellen van het menu. Omdat het eind mei is, zullen in ieder geval meiraapjes op de spijskaart staan. Die komen dan van het land af en passen als ouderwetse ‘vergeten’ groente prima in een middeleeuws maal. Verder willen we in een buitenketel soep klaarmaken en denken we na over vlees aan het spit.”

Middeleeuwse tafelmanieren
De vrijwilligers zullen hun gasten als middeleeuwse waarden en waardinnen ontvangen. Ze hopen natuurlijk dat ook de bezoekers een historische outfit aantrekken. De stadskas zal voor de gelegenheid anders aangekleed zijn: een vuurtje buiten, robuuste kaarsen op tafel en stro of zand op de grond. Het moet voelen alsof je een middeleeuwse herberg binnenstapt. Greetje: “Dat zal ook voor de tafelmanieren gelden. Mensen aten nog vaak met hun handen, maar of we dat ook doen? Waarschijnlijk wordt het een eenvoudige houten lepel, en dan brood erbij dat gasten wel zelf moeten afbreken.” (Vlaardingen1018).
Meer informatie vind je op de site.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 april 2018 @ 21:21:25 #54
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178847361
Nice ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_181500123
Op 8 en 9 september is er in het Pre-historisch dorp in Eindhoven een historisch food festival.

https://www.prehistorisch(...)-proef-de-tijdperken
pi_181500212
quote:
4s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:06 schreef Elvi het volgende:
Op 8 en 9 september is er in het Pre-historisch dorp in Eindhoven een historisch food festival.

https://www.prehistorisch(...)-proef-de-tijdperken
Is voor kinderen!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181502198
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:13 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Is voor kinderen!
Nee :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 augustus 2018 @ 18:43:58 #58
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_181502295
quote:
4s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:06 schreef Elvi het volgende:
Op 8 en 9 september is er in het Pre-historisch dorp in Eindhoven een historisch food festival.

https://www.prehistorisch(...)-proef-de-tijdperken
Tof!!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 27 augustus 2018 @ 18:48:13 #59
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181502378
quote:
4s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:06 schreef Elvi het volgende:
Op 8 en 9 september is er in het Pre-historisch dorp in Eindhoven een historisch food festival.

https://www.prehistorisch(...)-proef-de-tijdperken
Leuk.
Jammer dat het zo ver weg is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181514870
Iets dichterbij dan :

Op 22 en 23 september is er in het Archeon in Alphen ad Rijn ook een culinair evenement:

https://www.archeon.nl/nl/agenda/archeon-culinair.html
pi_181596354
Als je dit onderwerp interessant vindt is het ook wel aardig om eens wat werken van hoogleraar Johanna Maria van Winter te lezen. Zij is in Europa/de hele wereld dé academisch expert als het gaat om middeleeuws koken. Een aantal van mijn studiegenoten hebben meermaals met haar historische gerechten gemaakt. Soms lekker, soms niet te vreten.

Een aantal ervaringen kun je hier nog teruglezen: https://aanzet.wordpress.com/category/koken-met-marietje/
pi_181800407
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 21:51 schreef Elvi het volgende:
Aankomende zondag in Nijmegen: https://eetverleden.nl/proeverij-open-monumentendag/
Ik ben dus hier geweest en ben thuisgekomen met een hoop etenswaar (oa verjus, broodmix, dukkah) en 4 kookboeken :@

- Kookboek van de Gouden Eeuw
- Garum en Duivelsdrek (Romeins kookboek)
- Hanze Kookboek
- Puntneuzen en Kersenpitten; de keuken van Jeroen Bosch

Ook een aantal dingen geproefd en het was echt bijzonder (en lekker :P ) Ik ben van plan om een keer een workshop daar te volgen, misschien leuk om met meerdere mensen te doen :Y ze is ook bezig met een kookboek over de middeleeuwen en die ga ik ook zeker aanschaffen :D
  zondag 9 september 2018 @ 18:19:35 #64
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_181800438
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 18:17 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik ben dus hier geweest en ben thuisgekomen met een hoop etenswaar (oa verjus, broodmix, dukkah) en 4 kookboeken :@

- Kookboek van de Gouden Eeuw
- Garum en Duivelsdrek (Romeins kookboek)
- Hanze Kookboek
- Puntneuzen en Kersenpitten; de keuken van Jeroen Bosch

Tof! Wat moet ik me voorstellen bij die laatste titel?
  zondag 9 september 2018 @ 18:23:27 #65
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181800511
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 18:17 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik ben dus hier geweest en ben thuisgekomen met een hoop etenswaar (oa verjus, broodmix, dukkah) en 4 kookboeken :@

- Kookboek van de Gouden Eeuw
- Garum en Duivelsdrek (Romeins kookboek)
- Hanze Kookboek
- Puntneuzen en Kersenpitten; de keuken van Jeroen Bosch

Ook een aantal dingen geproefd en het was echt bijzonder (en lekker :P ) Ik ben van plan om een keer een workshop daar te volgen, misschien leuk om met meerdere mensen te doen :Y ze is ook bezig met een kookboek over de middeleeuwen en die ga ik ook zeker aanschaffen :D
Zo, dat is een hoop.
Vragen de recepten om veel ingrediënten die niet bij de supermarkt te halen zijn?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181800587
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 18:23 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Zo, dat is een hoop.
Vragen de recepten om veel ingrediënten die niet bij de supermarkt te halen zijn?
Nee niet echt. Er stond wel een recept in die begon met "spoel de varkensdarm uit" :P kijk dat is wat lastiger...
pi_181800613
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 18:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Tof! Wat moet ik me voorstellen bij die laatste titel?
Verhalen uit de 15de en 16de eeuw, foto's van de schilderijen, en daar dan een recept bij. Bijvoorbeeld op een schilderij staat een vis, dan volgt er een recept met snoek.
  maandag 10 september 2018 @ 14:40:44 #68
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_181816949
Ah, dat klinkt wel tof. Ik noteer 'm. :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 13 september 2018 @ 19:54:31 #69
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_181885440
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 18:28 schreef Elvi het volgende:

[..]

Verhalen uit de 15de en 16de eeuw, foto's van de schilderijen, en daar dan een recept bij. Bijvoorbeeld op een schilderij staat een vis, dan volgt er een recept met snoek.
Tof.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_182011021
Dit boek is ook een aanrader: pride and pudding. Eigenlijk alles wat in de verte een pudding is komt terug. Van haggis tot ijs :P en dan wel historische recepten. Boven elk recept staat uit welke eeuw het komt (variërend van 14de tot 20ste eeuw).

Ik heb zelf de Engelse versie bij Book Depository gekocht, voor 16 euro. Bij bol.com kost het boek 50 euro :')
pi_182034576
Gratis te downloaden: The Forme of Cury . Een verzameling recepten uit de middeleeuwen.

Hier voor de E-book versie Soms vergeet ik dat het Gutenberg project bestaat :@
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 september 2018 @ 11:41:39 #72
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_182079956
quote:
4s.gif Op donderdag 20 september 2018 21:00 schreef Elvi het volgende:
Gratis te downloaden: The Forme of Cury . Een verzameling recepten uit de middeleeuwen.

Hier voor de E-book versie Soms vergeet ik dat het Gutenberg project bestaat :@
Thx!!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:56:15 #73
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_182539411

Dit kanaal heeft filmpjes met allerhande oude recepten. Best leuk.
pi_182688034
Ik heb net een Romeinse cake gemaakt :9 hij ruikt super lekker en staat nu af te koelen en de honing (onder het maanzaad) trekt in.




Ik laat weten hoe het smaakt, ik hoop net zo lekker als het ruikt :D
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:07:14 #75
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_182688206
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 12:55 schreef Elvi het volgende:
Ik heb net een Romeinse cake gemaakt :9 hij ruikt super lekker en staat nu af te koelen en de honing (onder het maanzaad) trekt in.

[ afbeelding ]


Ik laat weten hoe het smaakt, ik hoop net zo lekker als het ruikt :D
Ziet er leuk uit.
Wat zit er nog meer in?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_182688767
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 13:07 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit.
Wat zit er nog meer in?
500 gram ricotta
1 ei
50 gram honing
100 gram meel (hoort volkoren of spelt te zijn maar ik heb gewoon tarwebloem gebruikt)

En als het uit de oven komt dan weer honing erover en maanzaad.
pi_182689639
Ok ik heb geproeft en hij smaakt zoals ik m eerder heb gegeten _O_ Het is geen zoete cake, dus ik zou er wel honing bij serveren. Qua textuur is het zo'n gebakken cheesecake uit Duitsland.

Het recept:

500 gram ricotta
1 ei
50 gram honing
100 gram volkoren/spelt meel (ik heb tarwe gebruikt)
honing + maanzaad om er later overheen te strooien.

Eerst de natte ingrediënten mixen en als laatste de meel erdoorheen roeren. In een ovenschaal/ bakvorm van ongeveer 20 cm. Geen springvorm want ik denk dat het er dan uitloopt.
Afdekken met aluminium folie en dan een uur op 175 graden in de oven.

Als je m uit de oven haalt dan nog honing en maanzaad eroverheen strooien en weer met de folie erop af laten koelen. Hij zal dan ietsje krimpen. Je kunt m niet echt uitstorten zoals een normale cake dus eenmaal afgekoeld (of lauw) uit de ovenschaal stukken snijden en mijn tip is serveren met extra honing.

Het schijnt dat deze cake bij Romeinse bruiloften geserveerd werd.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 25 oktober 2018 @ 19:12:03 #78
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_182740370
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 14:24 schreef Elvi het volgende:
Ok ik heb geproeft en hij smaakt zoals ik m eerder heb gegeten _O_ Het is geen zoete cake, dus ik zou er wel honing bij serveren. Qua textuur is het zo'n gebakken cheesecake uit Duitsland.

Het recept:

500 gram ricotta
1 ei
50 gram honing
100 gram volkoren/spelt meel (ik heb tarwe gebruikt)
honing + maanzaad om er later overheen te strooien.

Eerst de natte ingrediënten mixen en als laatste de meel erdoorheen roeren. In een ovenschaal/ bakvorm van ongeveer 20 cm. Geen springvorm want ik denk dat het er dan uitloopt.
Afdekken met aluminium folie en dan een uur op 175 graden in de oven.

Als je m uit de oven haalt dan nog honing en maanzaad eroverheen strooien en weer met de folie erop af laten koelen. Hij zal dan ietsje krimpen. Je kunt m niet echt uitstorten zoals een normale cake dus eenmaal afgekoeld (of lauw) uit de ovenschaal stukken snijden en mijn tip is serveren met extra honing.

Het schijnt dat deze cake bij Romeinse bruiloften geserveerd werd.
Tof dat je het hebt gemaakt! Ziet er goed uit. :D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 25 november 2018 @ 16:10:21 #79
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 november 2018 @ 20:08:21 #80
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183407738
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_184396504
Er zijn best veel nieuwe historische kookboeken uitgekomen. Oa van EetVerleden. Ik heb er in ieder geval pas weer 3 gekocht :')
  maandag 14 januari 2019 @ 13:31:29 #82
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184396555
quote:
He, deze kwam ik ook laatst tegen.
Ze aten toch wel een stuk beter dan ik had verwacht.

Vind het altijd wel grappig om te zien dat eten dat nu duur is (kreeft, zalm) vroeger weer gegeten door de paupers.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184403895
Mijn laatste aanwinsten:



Schrijfster is van de website http://coquinaria.nl/



Boek over parfum, konfijten, en koken. Compleet onleesbaar door het lettertype :')



Minder recepten en meer achtergrond informatie.



En bij eetverleden heb ik dit boek gekocht, met het middeleeuws-starterspakket. Dan krijg je al wat zakjes met kruiden die ook in de recepten staan zodat je niet stad en land af hoeft te zoeken :P

Ik heb daar ook hypocras-bonbons en gekonfijte walnoot gekocht :9
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 januari 2019 @ 17:34:42 #84
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_184495076
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:31 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

He, deze kwam ik ook laatst tegen.
Ze aten toch wel een stuk beter dan ik had verwacht.

Vind het altijd wel grappig om te zien dat eten dat nu duur is (kreeft, zalm) vroeger weer gegeten door de paupers.
Flinke ommezwaai inderdaad. Interessant om dat zo te zien.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 4 februari 2019 @ 15:44:37 #85
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_184816935
https://eetverleden.nl/pronkpastei/

[ Bericht 13% gewijzigd door Nibb-it op 04-02-2019 17:22:05 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 april 2019 @ 20:33:07 #86
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_186298947
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 22 april 2019 @ 15:03:42 #87
47102 Elvi
miemkwien
pi_186363251
Voor Pasen heb ik weer die Romeinse cake gemaakt :P ik maak m nu regelmatig want hij is echt lekker.

En ik heb ook voor het eerst Mon-Amy gemaakt. Dit werd gegeten aan het hof van Karel de Grote. Logisch ook wel als je ziet wat erin gaat :')

- 250 ml slagroom
- 500 gram volle kwark uitgelekt tot hangop
- 50 gram boter
- 6 eetlepels suiker
- saffraan
- 20 (.....) eierdooiers

Het staat nu nog in de koelkast op te stijven, dus ik hoop dat het wat is _O- ik heb het een keer elders geproefd alleen konden zij er ook geen plakjes van snijden, wat wel hoort. Maar als het gewoon pudding/vla textuur is ben ik ook tevreden. Ik ben benieuwd!
  dinsdag 23 april 2019 @ 10:25:44 #88
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_186376695
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 15:03 schreef Elvi het volgende:
Voor Pasen heb ik weer die Romeinse cake gemaakt :P ik maak m nu regelmatig want hij is echt lekker.

En ik heb ook voor het eerst Mon-Amy gemaakt. Dit werd gegeten aan het hof van Karel de Grote. Logisch ook wel als je ziet wat erin gaat :')

- 250 ml slagroom
- 500 gram volle kwark uitgelekt tot hangop
- 50 gram boter
- 6 eetlepels suiker
- saffraan
- 20 (.....) eierdooiers

Het staat nu nog in de koelkast op te stijven, dus ik hoop dat het wat is _O- ik heb het een keer elders geproefd alleen konden zij er ook geen plakjes van snijden, wat wel hoort. Maar als het gewoon pudding/vla textuur is ben ik ook tevreden. Ik ben benieuwd!
Klinkt erg euhm, vet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 23 april 2019 @ 11:48:39 #89
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186377847
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 15:03 schreef Elvi het volgende:
Voor Pasen heb ik weer die Romeinse cake gemaakt :P ik maak m nu regelmatig want hij is echt lekker.

En ik heb ook voor het eerst Mon-Amy gemaakt. Dit werd gegeten aan het hof van Karel de Grote. Logisch ook wel als je ziet wat erin gaat :')

- 250 ml slagroom
- 500 gram volle kwark uitgelekt tot hangop
- 50 gram boter
- 6 eetlepels suiker
- saffraan
- 20 (.....) eierdooiers

Het staat nu nog in de koelkast op te stijven, dus ik hoop dat het wat is _O- ik heb het een keer elders geproefd alleen konden zij er ook geen plakjes van snijden, wat wel hoort. Maar als het gewoon pudding/vla textuur is ben ik ook tevreden. Ik ben benieuwd!
In Europa werd normaal honing gebruikt om gerechten zoet te maken. Waar zou Karel destijds zijn suiker vandaan gehaald hebben? Islamitisch Spanje?
  dinsdag 23 april 2019 @ 14:23:44 #90
47102 Elvi
miemkwien
pi_186379750
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 11:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

In Europa werd normaal honing gebruikt om gerechten zoet te maken. Waar zou Karel destijds zijn suiker vandaan gehaald hebben? Islamitisch Spanje?
Ja ik vroeg me dat dus ook af. Ik heb het recept in 2 boeken staan en in 1 staat rietsuiker vermeld. Ik weet niet hoe historisch correct dat is of dat het een interpretatie is.

Het andere boek is Van soeter cockene en ik zal kijken of ik daar kan vinden wat ze gebruikt. Al zal dat ook wel iets aangepast zijn.

Maar op zich denk ik dat suiker voor zijn sociale klasse niet gek is (mocht dat inderdaad al aanwezig zijn).
  dinsdag 23 april 2019 @ 14:26:16 #91
47102 Elvi
miemkwien
pi_186379779
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 10:25 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Klinkt erg euhm, vet.
Tijdens het koken had ik het idee dat het vet in m'n poriën ging zitten :') maar als je het proeft dan valt het erg mee.
Ik kreeg het tot custard-dikte overigens dus helaas kan ik er geen plakjes van snijden :P
De structuur is wat korrelig dus ergens is het wel misgegaan vrees is ;(

De smaak is vooral een soort romige zurige kwark met saffraan.
  dinsdag 23 april 2019 @ 15:21:54 #92
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_186380497
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 14:26 schreef Elvi het volgende:

[..]

Tijdens het koken had ik het idee dat het vet in m'n poriën ging zitten :') maar als je het proeft dan valt het erg mee.
Ik kreeg het tot custard-dikte overigens dus helaas kan ik er geen plakjes van snijden :P
De structuur is wat korrelig dus ergens is het wel misgegaan vrees is ;(

De smaak is vooral een soort romige zurige kwark met saffraan.
Je moet het kunnen snijden? Hoe dan? Het enige stevige is boter, en dat is maar een beetje van het geheel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 23 april 2019 @ 15:30:44 #93
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186380632
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 14:23 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja ik vroeg me dat dus ook af. Ik heb het recept in 2 boeken staan en in 1 staat rietsuiker vermeld. Ik weet niet hoe historisch correct dat is of dat het een interpretatie is.

Het andere boek is Van soeter cockene en ik zal kijken of ik daar kan vinden wat ze gebruikt. Al zal dat ook wel iets aangepast zijn.

Maar op zich denk ik dat suiker voor zijn sociale klasse niet gek is (mocht dat inderdaad al aanwezig zijn).
Ja, ik heb hier Van Soeter Cokene liggen en daarin staat ook rietsuiker. Maar Van Winter noemt Mon-Amy "een recept uit de Engelse hofkeuken van de 14de eeuw". Er staat wel een 15e-eeuwse illustratie van een maaltijd aan het hof van Karel de Grote bij afgedrukt.

Op p. 13 schrijft ze dat West-Europa pas tijdens de kruistochten met rietsuiker bekend raakte. Waarschijnlijk gaat het dus inderdaad om een later recept.

Nou ja, middeleeuws is het in elk geval wel.
  dinsdag 23 april 2019 @ 17:12:27 #94
47102 Elvi
miemkwien
pi_186382169
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 15:30 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik heb hier Van Soeter Cokene liggen en daarin staat ook rietsuiker. Maar Van Winter noemt Mon-Amy "een recept uit de Engelse hofkeuken van de 14de eeuw". Er staat wel een 15e-eeuwse illustratie van een maaltijd aan het hof van Karel de Grote bij afgedrukt.

Op p. 13 schrijft ze dat West-Europa pas tijdens de kruistochten met rietsuiker bekend raakte. Waarschijnlijk gaat het dus inderdaad om een later recept.

Nou ja, middeleeuws is het in elk geval wel.
Ja meerdere boeken, meerdere interpretaties natuurlijk :P daarom vind ik het ook wel leuk om zelf uit te proberen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 april 2019 @ 17:31:03 #95
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_186400550
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 juni 2019 @ 19:51:01 #96
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_187393505
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Spellchecker zaterdag 29 juni 2019 @ 16:31:25 #97
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187666109
Vis in papyrusblad of Romeinse salade; dankzij Elise en Joanieke zet iedereen klassiekers op tafel
quote:
Romeinse meloensalade, vis in papyrusblad of de niet te versmaden Romeinse deegbakjes. Het komt je misschien niet meteen bekend voor, maar 2000 jaar geleden kon je er de gemiddelde Romein voor wakker maken. Het zijn klassiekers uit de oudheid. Nieuwsgierig? Je kunt nu zelf ook ‘Koken met de Romeinen’ dankzij het kookboek van Elise en Joanieke van het Markland College Oudenbosch.
“We zijn geen keukenprinsessen hoor. Het is allemaal een beetje uit de hand gelopen”, klinkt het uit de mond van Joanieke. De twee leerlingen van de tweede klas gymnasium Elise (13) en Joanieke (14) moesten voor Latijn een werkstuk maken. “We mochten kiezen uit wagen rennen of eten en drinken. Ik was ziek thuis en zag een kookboek liggen en zo kwamen we op het idee voor het Romeinse kookboek”, vertelt Elise Bons.
“Ik heb af en toe meegekeken en ze tips gegeven maar het meeste hebben ze echt zelf gedaan. Gerechten hebben allemaal een Latijnse naam gekregen en de kookprocessen en de sauzen zijn vertaald. Heel bijzonder”, aldus leraar klassieke talen Polle Dujardin. “Normaal gesproken behandel je teksten of mythen en die staan toch vrij ver van de dagelijkse realiteit. Nu wordt de oudheid tastbaar, zelfs eetbaar.”

  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 december 2019 @ 23:37:41 #98
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_190305591
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_190646144
Ik heb 2 weken geleden een historische kerst-workshops gevolgd bij EetVerleden. Echt een aanrader :9

We waren met 12 personen, en we gingen per 2 aan de kook. We kregen een boekje met recepten door de eeuwen heen (van middeleeuwen tot aan 1800) en ieder stel koos een recept uit. Mijn moeder en ik kozen de mince pies.
Sommige recepten waren vrij snel klaar, en zij konden dan een tweede recept maken.

Zelf had Manon ook nog hapjes en drankjes voor tussendoor klaargemaakt. En 1 van de recepten had ze voorbereid. Dat was namelijk de zwanen-pastei! Ik moet zeggen dat ik zwaan toch wel erg lekker vond smaken :@ het heeft de structuur van draadjesvlees, maar is wat zoeter zoasl struisvogel.
Er waren ook gestoofde kweeperen, en wortol podding. Wat geen dessert was, maar een gestoomde wortel-brood pudding (recept uit 1785).

De zwaan (en de gans) kwamen van de Keuken van het Ongewenste Dier en zijn geschoten bij Schiphol.

Ik vond echt alles lekker, en ik zou zo weer een workshop volgen.
pi_190646285
De foto's:



Dit is de zwanenpastei, maar dan met een fazant als versiering :P Ze heeft ook opgezette stukken zwaan maar dat zou niet op deze pastei passen dus vandaar de fazant.

De wortel-podding:



Van boven naar beneden; schorseneren met een melk-saus, eend, en gestoofde kweeperen.




Gefrituurde pastinaak, en 'looze vinken':



Onze mince pies :P

  donderdag 26 december 2019 @ 12:03:32 #101
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190660396
Ziet er leuk uit, Elvi. Geloof dat je je wel hebt vermaakt.
Viel de mince pie in de smaak?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_190660480
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 12:03 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ziet er leuk uit, Elvi. Geloof dat je je wel hebt vermaakt.
Viel de mince pie in de smaak?
Ja was erg lekker! Ik had nog vulling over en daar hebben we afgelopen weekend een soort appelflappen van gemaakt. Maar dan met een andere vulling. Ook lekker :P

Het is dat ik nu niet lang in de keuken kan staan anders had ik het zeker weer voor kerst gemaakt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 december 2019 @ 12:47:06 #103
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_190661209
_O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_190661373
Ik heb ook weer nieuwe kookboeken :') :@ ook 1 met recepten voor drank, limonade, en siropen.

Ik wil zelf hypocras maken :P misschien voor oudejaarsavond wel lekker. Mag ik dit weekend wel gaan beginnen.
  Spellchecker donderdag 26 december 2019 @ 13:54:56 #105
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190662185
Jeetje Elvi wat leuk.
Vooral die zwanenpastei ziet er geweldig uit _O_
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 januari 2020 @ 12:18:38 #106
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_190887750
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 12:58 schreef Elvi het volgende:
Ik heb ook weer nieuwe kookboeken :') :@ ook 1 met recepten voor drank, limonade, en siropen.

Ik wil zelf hypocras maken :P misschien voor oudejaarsavond wel lekker. Mag ik dit weekend wel gaan beginnen.
Gelukt? :D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 maart 2020 @ 18:06:48 #107
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_191798480
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 mei 2020 @ 23:46:22 #108
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_193411066
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 juni 2020 @ 17:48:04 #109
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_193672862
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 juni 2020 @ 22:35:22 #110
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193730450
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Spellchecker dinsdag 30 juni 2020 @ 14:28:16 #111
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juli 2020 @ 20:34:27 #112
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194166328
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 december 2020 @ 18:40:58 #113
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_197102745
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')