abonnement Unibet Coolblue
pi_174085801


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze omstreden edoch geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
En moeten we dat wel koesteren als de mensen die geïmiteerd worden het niet zo leuk vinden?

[ Bericht 55% gewijzigd door Bluesdude op 30-09-2017 07:38:14 ]
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:11:49 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174085803
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 03:04 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Hebben de meeste ook, blanken rechtvaardigen puur op cultuur/traditie. That's all, slechte argumenten. Vaak genoeg aangegeven dat tradities dienen te veranderen naar mate maatschappelijke ontwikkeling.
Ja, tradities veranderen vanzelf omdat ze een uiting van de maatschappij zijn.
Daarom is het onzinnig Zwarte Piet onder druk van een extreem klein groepje te willen veranderen, onder chantage van een onterecht "het is racisme", terwijl we allemaal weten dat het uitsluitend is te doen om herstelbetalingen af te dwingen.

Dat Zwarte Piet vanzelf veranderen kan, zie je als je de Pieten in de loop van de tijd vergelijkt, de vooroorlogse boeman is heel anders dan de kindervriend uit de 70s of de vlotte Pietenbende van de 90s. Heeft niemand het over, is nooit een probleem geweest: het werd niet opgedrongen, afgedwongen of opgelegd.

Daarmee schiet de anti-piet kliek in eigen voet: door zo te drammen om verandering, wordt slechts weerstand tegen verandering opgeroepen (en het extreme ervan: de terugkeer naar de "oorspronkelijke pieten"), waardoor de natuurlijke evolutie van Zwarte Piet, gevoed door het hart van de maatschappij, door mensen die het in volle overtuiging vieren, geen doorgang meer kan vinden.

Wat je in plattelandsgebieden ziet is dat ze na een paar jaar experimenteren met "diverse" pieten terugkeren naar de gebruikelijke oO/ om drie redenen:
- mensen vinden "diverse" pieten niet leuk
- de discussie houdt niet op (het is niet duidelijk waar het Sinterklaasfeest aan moet voldoen om de anti-pieten tevreden te stellen)
- op het platteland en in de provincie zijn er niet of nauwelijks actiegroepen die de veranderingen afdwingen. Dat schijnt vooral iets Amsterdams te zijn.
En ja, ook buiten Amsterdam wonen "mensen van kleur", alleen vallen die niet op omdat die doorgaans prima geassimileerd zijn.
pi_174085810
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 06:56 schreef Bottendaal het volgende:
Vasthouden aan cultuur??
Hebben wij die nog wel??
Steeds meer komen er zeurgroepjes
Dan hebben we een zeurcultuur, toch ?
Geen cultuur hebben is onmogelijk.
Maar jij vind dat jij niet zeurt met deze mening?
pi_174085820
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan hebben we een zeurcultuur, toch ?
Geen cultuur hebben is onmogelijk.
Maar jij vind dat jij niet zeurt met deze mening?
Ja ik zeur over gezeur
pi_174085831
Ik geef ze geen ongelijk als het om compensatie voor de slavernij gaat.
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:31:11 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174085838
Iedereen houdt zich in meer of mindere mate vast aan zijn cultuur, het is een deel van je identiteit.
Dat is ook waarom mensen die vasthouden aan de Amerikaanse cultuur Zwarte Piet niet los kunnen zien van Blackface. Die zijn ermee opgevoed dat iemand met een zwartgemaakt gezicht een negerkarikatuur is, terwijl dat in andere culturen niet per se zo is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:32:42 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174085846
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:29 schreef 8777 het volgende:
Ik geef ze geen ongelijk als het om compensatie voor de slavernij gaat.
Je beseft dat het gaat om de nazaten van slavenhouders en slavenhandelaars die herstelbetalingen eisen op grond van hun huidkleur?
pi_174085847
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Iedereen houdt zich in meer of mindere mate vast aan zijn cultuur, het is een deel van je identiteit.
Dat is ook waarom mensen die vasthouden aan de Amerikaanse cultuur Zwarte Piet niet los kunnen zien van Blackface. Die zijn ermee opgevoed dat iemand met een zwartgemaakt gezicht een negerkarikatuur is, terwijl dat in andere culturen niet per se zo is.
Zwarte piet is een negerkarikatuur.
Erken dat nou gewoon en doe niet zo innocent
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:33:30 #9
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_174085849
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Iedereen houdt zich in meer of mindere mate vast aan zijn cultuur, het is een deel van je identiteit.
Dat is ook waarom mensen die vasthouden aan de Amerikaanse cultuur Zwarte Piet niet los kunnen zien van Blackface. Die zijn ermee opgevoed dat iemand met een zwartgemaakt gezicht een negerkarikatuur is, terwijl dat in andere culturen niet per se zo is.
Insert negatief karikatuur.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_174085851
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je beseft dat het gaat om de nazaten van slavenhouders en slavenhandelaars die herstelbetalingen eisen op grond van hun huidkleur?
Linkje naar iemand die dat beweert?
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:34:07 #11
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_174085852
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zwarte piet is een negerkarikatuur.
Erken dat nou gewoon en doe niet zo innocent
Hoe spreek je dat uit?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_174085871
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je beseft dat het gaat om de nazaten van slavenhouders en slavenhandelaars die herstelbetalingen eisen op grond van hun huidkleur?
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Ik heb het over dit artikel.
Lijkt me niet dat om de nazaten van slavenhandelaars of slavenhouders gaat maar om de nazaten van de slaven.
pi_174085872
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Iedereen houdt zich in meer of mindere mate vast aan zijn cultuur, het is een deel van je identiteit.
Dat is ook waarom mensen die vasthouden aan de Amerikaanse cultuur Zwarte Piet niet los kunnen zien van Blackface. Die zijn ermee opgevoed dat iemand met een zwartgemaakt gezicht een negerkarikatuur is, terwijl dat in andere culturen niet per se zo is.
Hoe komt het eik dat jij het ZP wel los kunt zien van die karikatuur? Ergens heb je een deel van onze culturele geschiedenis niet meegekregen blijkbaar en dat terwijl je zo hecht aan het behoud daarvan.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:48:57 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174085901
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Linkje naar iemand die dat beweert?
Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?

Er was een levendige slavenhandel in Afrika toen de Europeanen bedachten dat die Afrikaanse slaven de gedecimeerde bevolking van de pas gekoloniseerde Nieuwe Wereld konden aanvullen.
Het waren zwarten die hun zwarte broeders en zusters in Afrika verhandelden. Onderling, later aan Arabieren, nog later aan Europeanen.
Iedereen met Afrikaanse roits stamt af van slavenhandelaren en -houders, daar kun je niet omheen. Misschien zijn er uitzonderingen, maar de bewijzen dat de anti-pieten uitsluitend van slaven en niet van de -handelaren en -houders afstammen zijn er evenmin. De leugen is immers dat blanken (witten) allemaal racisten zijn en afstammen van slavenhouders en -handelaren en alle zwarten slachtoffer zijn van slavernij en racisme.
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:51:28 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174085914
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:41 schreef 8777 het volgende:

[..]

http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Ik heb het over dit artikel.
Lijkt me niet dat om de nazaten van slavenhandelaars of slavenhouders gaat maar om de nazaten van de slaven.
Veel slavenhouders vergrepen zich aan slavinnen. Geregeld met kinderen als gevolg. En nee, die werden door de vader niet erkend en bleven slaaf.
Desalniettemin waren ze wél nakomelingen van slavenhandelaren.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174085985
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:51 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Veel slavenhouders vergrepen zich aan slavinnen. Geregeld met kinderen als gevolg. En nee, die werden door de vader niet erkend en bleven slaaf.
Desalniettemin waren ze wél nakomelingen van slavenhandelaren.
Zo kun je op alles wel iets bedenken hè? Maar dat wil niet zeggen dat ze geen recht hebben op compensatie.
pi_174085986
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:48 schreef Lunatiek het volgende:

Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?
Ik vroeg je om een linkje waar iemand herstelbetaling eist op grond van zijn huidskleur.
Natuurlijk beweerde je maar wat en kun je dat linkje niet geven
pi_174086013
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?

Er was een levendige slavenhandel in Afrika toen de Europeanen bedachten dat die Afrikaanse slaven de gedecimeerde bevolking van de pas gekoloniseerde Nieuwe Wereld konden aanvullen.
Het waren zwarten die hun zwarte broeders en zusters in Afrika verhandelden. Onderling, later aan Arabieren, nog later aan Europeanen.
Iedereen met Afrikaanse roits stamt af van slavenhandelaren en -houders, daar kun je niet omheen. Misschien zijn er uitzonderingen, maar de bewijzen dat de anti-pieten uitsluitend van slaven en niet van de -handelaren en -houders afstammen zijn er evenmin. De leugen is immers dat blanken (witten) allemaal racisten zijn en afstammen van slavenhouders en -handelaren en alle zwarten slachtoffer zijn van slavernij en racisme.
In al die discussies merk je dat mensen terug gaan grijpen naar onverifieerbare gebeurtenissen uit het verleden. Alsof hen persoonlijk iets is aangedaan, door wat er met de groep als geheel is geschied, en dat nu is nonsens.

Dat steeds maar weer terugkijken is een zinloze exercitie, want er is altijd weer een andere oudere gebeurtenis die volgens weer iemand anders prevaleert over het te berde gebrachte.

Het zou fijn zijn als men zou stoppen met al die mensen een podium te geven, want blijkbaar is dat de voedingsbodem voor steeds meer uitwassen in de samenleving die diezelfde samenleving onprettig maakt.

Helaas maakt men tegenwoordig zelf wel een podium.
  zaterdag 30 september 2017 @ 08:10:06 #19
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174086015
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:00 schreef 8777 het volgende:

[..]

Zo kun je op alles wel iets bedenken hè? Maar dat wil niet zeggen dat ze geen recht hebben op compensatie.
Bedenken?
Zeg dat maar tegen al die vrouwen!

Echt, eigenlijk verbaast het me niks dat er nu al zo'n 80 draadjes met dit onderwerp zijn.

Ik heb nog recht op geld van Duitsers, Vikingen en Romeinen.

En van de adel uit de middeleeuwen natuurlijk! :(
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174086022
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:09 schreef DrDarwin het volgende:


Helaas maakt men tegenwoordig zelf wel een podium.
Dat heet vrije meningsuiting. Heel gezond democratisch recht !
pi_174086040
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:10 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Bedenken?
Zeg dat maar tegen al die vrouwen!

Echt, eigenlijk verbaast het me niks dat er nu al zo'n 80 draadjes met dit onderwerp zijn.

Ik heb nog recht op geld van Duitsers, Vikingen en Romeinen.

En van de adel uit de middeleeuwen natuurlijk! :(
En wat denk je van onze voorouders die werkten als kinderen? Kinderarbeid voor de landheer of in de nijverheid en fabrieken lijkt me vele malen groter leed dan Afro-Amerikaanse slavenhandel, en daar hoor je niemand over janken.
standaarddrinker
pi_174086066
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:17 schreef DrDentz het volgende:

[..]

En wat denk je van onze voorouders die werkten als kinderen? Kinderarbeid voor de landheer of in de nijverheid en fabrieken lijkt me vele malen groter leed dan Afro-Amerikaanse slavenhandel, en daar hoor je niemand over janken.
zeurpiet in slachtofferrol..
Waarom bagatellisseer je de slavernij ? Voel jij je dan minder schuldig ?
pi_174086118
Jeeeej! Het is weer bijna 5 december, ja.

Topic gekickt weer.

Wordt ook bijna een traditie. :Y
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174086121
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?

Er was een levendige slavenhandel in Afrika toen de Europeanen bedachten dat die Afrikaanse slaven de gedecimeerde bevolking van de pas gekoloniseerde Nieuwe Wereld konden aanvullen.
Het waren zwarten die hun zwarte broeders en zusters in Afrika verhandelden. Onderling, later aan Arabieren, nog later aan Europeanen.
Iedereen met Afrikaanse roits stamt af van slavenhandelaren en -houders, daar kun je niet omheen. Misschien zijn er uitzonderingen, maar de bewijzen dat de anti-pieten uitsluitend van slaven en niet van de -handelaren en -houders afstammen zijn er evenmin. De leugen is immers dat blanken (witten) allemaal racisten zijn en afstammen van slavenhouders en -handelaren en alle zwarten slachtoffer zijn van slavernij en racisme.
Dit klopt niet. Niet (bijna) alle stammen deden aan slavenhandel. Slaven hoeven daardoor dus niet altijd afstammeling te zijn van slavenhandelaren.

Denkfout die jij lijkt te maken is dat je de zwarten allemaal ziet als "broeders en zusters" van elkaar, waardoor een verhandelde zwarte slaaf in jouw ogen verwant is aan een zwarte slavenhandelaar.
Krekker is de bom!
pi_174086141
Zwarte Piet komt uit Spanje en is zo bruin omdat hij het hele jaar (behalve november-december) in de zon kan liggen. Twee maanden per jaar werken kan ik geen slavernij noemen!
pi_174086149
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:37 schreef Mr.Ping het volgende:
Zwarte Piet komt uit Spanje en is zo bruin omdat hij het hele jaar (behalve november-december) in de zon kan liggen. Twee maanden per jaar werken kan ik geen slavernij noemen!
En waarom blijft Sint dan wel wit?
pi_174086156
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:38 schreef 8777 het volgende:

[..]

En waarom blijft Sint dan wel wit?
Met zo'n baard kan de zon er niet bij.
pi_174086161
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:40 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Met zo'n baard kan de zon er niet bij.
Ik moest lachen.
pi_174086167
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:40 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Met zo'n baard kan de zon er niet bij.
Misschien heeft-ie ook zonnebrand-creme met een hele hoge factor, en Piet die van het Kruidvat, die niet helpt.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174086196
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zeurpiet in slachtofferrol..
Waarom bagatellisseer je de slavernij ? Voel jij je dan minder schuldig ?
Ben ik schuldig dan? Haha lol
standaarddrinker
  zaterdag 30 september 2017 @ 08:52:55 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174086234
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:46 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ben ik schuldig dan? Haha lol
Alle witte mensen zijn schuldig, jeweettoch.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174086244
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Alle witte mensen zijn schuldig, jeweettoch.
Ik ben een vampier van 1000 jaar oud die ook in slaven heeft gehandeld, maar destijds was dat gewoon business.
standaarddrinker
pi_174086247
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Alle witte mensen zijn schuldig, jeweettoch.
Ik ben onschuldig maar ik vind dat zwarte Piet nu wel afgeschaft mag worden.
pi_174086251
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zeurpiet in slachtofferrol..
Waarom bagatellisseer je de slavernij ? Voel jij je dan minder schuldig ?
Schuldig? Waar zijn wij precies schuldig aan?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174086253
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:54 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ben onschuldig maar ik vind dat zwarte Piet nu wel afgeschaft mag worden.
Hij is al zo goed als afgeschaft bij de NPO, verder kun je eigenlijk niet gaan (behalve een algeheel verbod op blackfacen)
standaarddrinker
pi_174086302
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:55 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Hij is al zo goed als afgeschaft bij de NPO, verder kun je eigenlijk niet gaan (behalve een algeheel verbod op blackfacen)
Goed idee, algeheel verbod erop.
Dat zal me vele nutteloze discussies schelen.
pi_174086313
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:01 schreef 8777 het volgende:

[..]

Goed idee, algeheel verbod erop.
Dat zal me vele nutteloze discussies schelen.
Maar dan worden Zwarte Pieten in de dorpen waar de discussie niet heerst opeens afgevoerd in politiebusjes wegens blackface en heb je huilende kinderen en ellende
standaarddrinker
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:06:23 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174086340
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:03 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Maar dan worden Zwarte Pieten in de dorpen waar de discussie niet heerst opeens afgevoerd in politiebusjes wegens blackface en heb je huilende kinderen en ellende
Gevangenissen vol zwartgeschminkte witte racisten. :{
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174086349
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:03 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Maar dan worden Zwarte Pieten in de dorpen waar de discussie niet heerst opeens afgevoerd in politiebusjes wegens blackface en heb je huilende kinderen en ellende
Die kindertjes overleven het wel. Het gaat tenslotte toch om de cadeautjes.
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:23:30 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086495
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Andromache het volgende:

[..]

Insert negatief karikatuur.
Zwarte Piet is een positieve representatie van de Dood. Niet zozeer een karikatuur maar eerder een personificatie van het jaarlijks sterven van de natuur, de vruchtbaarheid die dat geeft en dus ook het nieuwe leven.
Daarom zijn heel veel soortgelijke goden en dergelijke ook zwart (als in zwart als verbrand spul en aarde, zwart als in rottende lijken, niet als in neger).
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:24:51 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086502
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zwarte piet is een negerkarikatuur.
Erken dat nou gewoon en doe niet zo innocent
Je oriëntatie op de Amerikaanse cultuur blijkt uit je slechte beheersing van de Nederlandse taal.
Nuff said.
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:29:33 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086546
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:41 schreef 8777 het volgende:

[..]

http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Ik heb het over dit artikel.
Lijkt me niet dat om de nazaten van slavenhandelaars of slavenhouders gaat maar om de nazaten van de slaven.
Dat zou kunnen. Zeer waarschijnlijk zijn zowel slaven als slavenhandelaren en slavenhouders onder hun voorouders te vinden. Simpelweg omdat in Afrika slavernij doodnormaal was en de slaven daar door zwarten werden verkocht.

Het een sluit het ander niet uit. Ex-slaven werden meer dan eens zelf slavenhouder.
Wat ook een van de redenen is dat slavernij niks met racisme heeft te maken.

Als het om herstelbetalingen gaat, moeten ze aankloppen bij de daders. Dat zijn dus ook de nazaten van hun eigen voorouders. Dat zijn zij zelf dus ook.

Zwarte Piet noch iets anders zou het slachtoffer mogen zijn van abjecte leugens als dat zwarten uitsluitend slachtoffer kunnen zijn.
pi_174086572
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Alle witte mensen zijn schuldig, jeweettoch.
Ik ben ook gewoon slavenhandelaar geweest, hoor. Was gouden handel.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174086599
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:55 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Hij is al zo goed als afgeschaft bij de NPO, verder kun je eigenlijk niet gaan (behalve een algeheel verbod op blackfacen)
Tis inderdaad al bijna klaar. Met die roetvegen is iedereen wel herkenbaar, maar jah. Geen oom meer vragen om Piet te zijn, dan. Gewoon een onbekende pedofiel ofzo.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:38:07 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086619
quote:
5s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hoe komt het eik dat jij het ZP wel los kunt zien van die karikatuur? Ergens heb je een deel van onze culturele geschiedenis niet meegekregen blijkbaar en dat terwijl je zo hecht aan het behoud daarvan.
ZP leek helemaal niet op de gekleurde mensen (vooral Molukkers, Surinamers) die ik in mijn jeugd kende
ZP leek helemaal niet op de negerkarikaturen die ik in mijn jeugd kende
ZP werd in mijn jeugd door niemand in mijn omgeving met een neger geassocieerd, donkere mensen maakten hun gezicht net zo goed zwart om ZP te spelen
Blackface kende ik in mijn jeugd niet.
ZP leek oncomfortabel en eng (uncanny valley) veel om mensen die ik goed kende, zoals mijn neven en de onderwijsassistent, en dat waren geen negers.
Mensen die negers nadeden, leken in de verste verten niet op ZP.
Slaven in de geschiedenisboeken op school leken helemaal niet op ZP.
pi_174086707
Zwarte Piet zou een voorbeeld moeten zijn voor vele negers.

-Ze spreken goed Nederlands
-Zijn vriendelijk
-Kijken je niet vreemd aan
-Geven in plaats van nemen
pi_174086722
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ZP leek helemaal niet op de gekleurde mensen (vooral Molukkers, Surinamers) die ik in mijn jeugd kende
ZP leek helemaal niet op de negerkarikaturen die ik in mijn jeugd kende
ZP werd in mijn jeugd door niemand in mijn omgeving met een neger geassocieerd, donkere mensen maakten hun gezicht net zo goed zwart om ZP te spelen
Blackface kende ik in mijn jeugd niet.
ZP leek oncomfortabel en eng (uncanny valley) veel om mensen die ik goed kende, zoals mijn neven en de onderwijsassistent, en dat waren geen negers.
Mensen die negers nadeden, leken in de verste verten niet op ZP.
Slaven in de geschiedenisboeken op school leken helemaal niet op ZP.
Ik ben echt blij dat mijn zoontje nog gewoon met de onherkenbare Zwarte Piet is opgegroeid. Hij kon het nog net meemaken. *O*
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:48:20 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086729
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik vroeg je om een linkje waar iemand herstelbetaling eist op grond van zijn huidskleur.
Natuurlijk beweerde je maar wat en kun je dat linkje niet geven
Logisch redeneren is er niet meer bij zeker?
Ze eisen het omdat volgens henzelf
- zij als zwarte mensen uitsluitend van slaven afstammen, en van niks anders
- wij als witte mensen uitsluitend van slavenhouders en slavenhandelaars afstammen, of afstammen van mensen die hebben meegeprofiteerd van die handel.
Ze eisen het niet omdat ze bewijzen hebben voor die "feiten". Jeffrey A. is nota bene geboren in Ghana!

Ik heb niks tegen herstelbetalingen, maar onderzoek dan goed wie er echt recht op heeft en wie echt reden heeft daarvoor te moeten bloeden. Dat hele wij/zij zwart/wit denken helpt totaal niet bij dit soort zaken.
En misbruik racisme er niet voor, want dat heeft er niet mee te maken.
  zaterdag 30 september 2017 @ 09:53:40 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086774
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:09 schreef DrDarwin het volgende:

Dat steeds maar weer terugkijken is een zinloze exercitie, want er is altijd weer een andere oudere gebeurtenis die volgens weer iemand anders prevaleert over het te berde gebrachte.
Het is niet helemaal zinloos als er een pot met geld tegenoverstaat die lonkt bij de overwinning. Het gaat om vele miljarden euro's die geëist worden. Daar willen ze best wel oostindisch blind voor zijn en niet verder terug voor kijken dan voor hun doel nodig is.
Ik proef daaruit ook een soort wraak op de witte mens, een rassenoorlog waarin alles geoorloofd is.
pi_174086829
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is niet helemaal zinloos als er een pot met geld tegenoverstaat die lonkt bij de overwinning. Het gaat om vele miljarden euro's die geëist worden. Daar willen ze best wel oostindisch blind voor zijn en niet verder terug voor kijken dan voor hun doel nodig is.
Ik proef daaruit ook een soort wraak op de witte mens, een rassenoorlog waarin alles geoorloofd is.
Die schadevergoeding hebben ze bijna "in the pocket." Over de ruggen van de mensen die echt hebben geleden.

.....en wij zitten met roetvegen-Piet.

Ik zeg win/win. :N
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174086851
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die schadevergoeding hebben ze bijna "in the pocket." Over de ruggen van de mensen die echt hebben geleden.

.....en wij zitten met roetvegen-Piet.

Ik zeg win/win. :N
Over de ruggen van mensen die echt hebben geleden? Wie dan?
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:04:07 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086865
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:35 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Niet (bijna) alle stammen deden aan slavenhandel. Slaven hoeven daardoor dus niet altijd afstammeling te zijn van slavenhandelaren.

Denkfout die jij lijkt te maken is dat je de zwarten allemaal ziet als "broeders en zusters" van elkaar, waardoor een verhandelde zwarte slaaf in jouw ogen verwant is aan een zwarte slavenhandelaar.
Nee, klopt. Ik was kort door de bocht. Maar daar gaat het om: zoek uit waar je van afstamt als je meent op grond van je afstamming/voorouders recht te hebben op iets. Het gaat aan de overkant van de plas over "afro-americans" die zich als groep zien, niet over bijvoorbeeld "congo-americans", "ghana-americans" of "mali-americans". De Nederlandse actiegroepen sluiten zich daarbij aan, hebben een band met Black Panters en BLM.
Dat is heel anders in bijvoorbeeld Frankrijk waar de groep "zwarten" heel duidelijk uit subgroepen bestaat, en in Nederland zie je dat ook nog wel: Antillianen die weinig met Surinamers te maken willen hebben en zo.

Toch heeft juist anti-piet het voortdurend over racisme (zie de bijdragen van Nielsch), en dus over de groep zwarte mensen als geheel, niet alleen een of enkele volkeren die meer dan anderen zouden hebben geleden.
pi_174086874
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:02 schreef 8777 het volgende:

[..]

Over de ruggen van mensen die echt hebben geleden? Wie dan?
De kindjes die roetvegen-piet al herkennen als ze twee zijn.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:04:53 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086877
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:37 schreef Mr.Ping het volgende:
Zwarte Piet komt uit Spanje en is zo bruin omdat hij het hele jaar (behalve november-december) in de zon kan liggen. Twee maanden per jaar werken kan ik geen slavernij noemen!
Hij heet toch geen "bruine piet"?
pi_174086892
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hij heet toch geen "bruine piet"?
Is er eigenlijk een mens op de wereld die daadwerkelijk zwart is?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:06:39 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086895
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:38 schreef 8777 het volgende:

[..]

En waarom blijft Sint dan wel wit?
Die wordt al die tijd door die zwarten gegijzeld in de kelders van zijn eigen paleis nabij Madrid. Afpersen die ouwe rijke, want herstelbetalingen!
pi_174086909
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die wordt al die tijd door die zwarten gegijzeld in de kelders van zijn eigen paleis nabij Madrid. Afpersen die ouwe rijke, want herstelbetalingen!
Vermoorden.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174086934
Want we hebben het altijd zo gedaan... -O-

Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie.. :{w
pi_174086953
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

De kindjes die roetvegen-piet al herkennen als ze twee zijn.
Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.
pi_174086967
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:11 schreef 8777 het volgende:

[..]

Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.
Als je kind die acteur herkent uit een ander kinder-programma, want kinderen zijn meestal erg slim wat dat betreft, dan val je al door de mand. Dan heb ik het nu over programma's als "De Club van Sinterklaas," want daar worden ook roetveegpieten ingevoerd.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:12:37 #61
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174086968
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:02 schreef 8777 het volgende:

[..]

Over de ruggen van mensen die echt hebben geleden? Wie dan?
Slachtoffers van de apartheid in de USA, bijvoorbeeld.
pi_174086970
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:11 schreef 8777 het volgende:

[..]

Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.
Wat een rare redenatie. Kinderen herkennen hun oom of buurman als Roetveegpiet dus valt het hele Sinterklaasgebeuren door de mand. Leuk, kinderen van 2 die opgroeien met de kennis dat Sinterklaas niet bestaat. Weg traditie.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:13:48 #63
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_174086986
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Want we hebben het altijd zo gedaan... -O-

Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie.. :{w
:')
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_174087001
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Want we hebben het altijd zo gedaan... -O-

Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws...

Laat ze feesten wat ze willen feesten.

quote:
Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie.. :{w
Van beide kanten.
pi_174087025
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Laat ze feesten wat ze willen feesten.

[..]

Van beide kanten.
Heb het ook over beide kanten. Snap niet waar de emoties vandaan komen. Hoezeer ik ook mijn best doe.
pi_174087031
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:12 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Wat een rare redenatie. Kinderen herkennen hun oom of buurman als Roetveegpiet dus valt het hele Sinterklaasgebeuren door de mand. Leuk, kinderen van 2 die opgroeien met de kennis dat Sinterklaas niet bestaat. Weg traditie.
Toen ik klein was, was mijn eigen oom Zwarte Piet, en ik heb hem nooit herkend, vanwege de zwarte schmink. Die schmink heeft echt een functie.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174087043
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zwarte piet is een negerkarikatuur.
Erken dat nou gewoon en doe niet zo innocent
5 jaar datzelfde zinnetje herhalen, maakt het nog niet de waarheid
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:17:31 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087050
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:06 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Is er eigenlijk een mens op de wereld die daadwerkelijk zwart is?
Dat ligt eraan wat je zwart noemt. De Grieken kenden twee woorden voor respectievelijk twee soorten zwart.
Enkele Afrikaanse stammen zijn heel donkerbruin, maar die zie je nooit in de anti-ZP betogingen.
Mensen kunnen na hun dood wel zwart worden, niet alleen bij verbranding. Daar komt Piet vandaan, net als Zwarte Klaas etc.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:18:44 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087070
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Want we hebben het altijd zo gedaan... -O-

Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie.. :{w
Vraag het de anti-pieten waarom ze zo janken, het is maar een feessie.
pi_174087076
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:12 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Wat een rare redenatie. Kinderen herkennen hun oom of buurman als Roetveegpiet dus valt het hele Sinterklaasgebeuren door de mand. Leuk, kinderen van 2 die opgroeien met de kennis dat Sinterklaas niet bestaat. Weg traditie.
Newsflash: hij bestaat ook niet. En met twee jaar begrijpen ze het toch nog niet echt.
pi_174087086
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat je zwart noemt. De Grieken kenden twee woorden voor respectievelijk twee soorten zwart.
Enkele Afrikaanse stammen zijn heel donkerbruin, maar die zie je nooit in de anti-ZP betogingen.
Mensen kunnen na hun dood wel zwart worden, niet alleen bij verbranding. Daar komt Piet vandaan, net als Zwarte Klaas etc.
Heel donkerbruin wel ja. Maar iemand in leven die zwart is, heb ik in ieder geval nog nooit gezien.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174087101
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:19 schreef 8777 het volgende:

[..]

Newsflash: hij bestaat ook niet. En met twee jaar begrijpen ze het toch nog niet echt.
Ja maar dan bestaat Zwarte Piet ook niet. Dus waar doet iedereen dan zo moeilijk over? Je kindjes worden hopelijk ook ouder dan twee, he?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174087104
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Want we hebben het altijd zo gedaan... -O-

Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie.. :{w
Keti koti en dat kwaku ook verbieden dan. Immers discriminerend naar de huidige blanke generaties die niets te maken hebben met slavernijverledens. En bij kwaku mogen geen blanken in het management. Dus is dat per definitie een racistisch feest.

:') jankerd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174087105
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:18 schreef Lunatiek het volgende:

Vraag het de anti-pieten waarom ze zo janken, het is maar een feessie.
Omdat zij, dan ik. Als iemand er zoveel moeite mee heeft, joh dan toch niet.

Opbokken met je herstelbetalingen, neemt niet weg dat een beetje rekening houden met elkaar voor niemand het leven beroerder maakt.
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 10:21:18 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174087115
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Want we hebben het altijd zo gedaan... -O-

Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie.. :{w
er is ook niet echt een goede reden om het te veranderen

daarom is het zo lastig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174087126
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja maar dan bestaat Zwarte Piet ook niet. Dus waar doet iedereen dan zo moeilijk over?
Inderdaad afschaffen die handel, hoeven we onze jong ook geen leugens meer te vertellen.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:21:43 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087128
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

De kindjes die roetvegen-piet al herkennen als ze twee zijn.
Klopt. Kinderen merken meer op dan de mensen denken. Volgens mij zijn er best veel kinderen die niks van die *geforceerde* "diverse" pieten (met rammelende verhaaltjes waarom het zo is) moeten hebben, maar niet echt durven protesteren uit angst cadeautjes mis te lopen.
pi_174087143
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:21 schreef 8777 het volgende:

[..]

Inderdaad afschaffen die handel, hoeven we onze jong ook geen leugens meer te vertellen.
Dan hou je alleen nog maar zeurende mensen over. Geen feesten.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174087151
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:20 schreef Red_85 het volgende:

Keti koti en dat kwaku ook verbieden dan. Immers discriminerend naar de huidige blanke generaties die niets te maken hebben met slavernijverledens. En bij kwaku mogen geen blanken in het management. Dus is dat per definitie een racistisch feest.

:') jankerd.
Nou inderdaad, je conclusie is juist. Als jij je enorm stoort aan kwakoe kwetzl, flikkeren we dat ook overboord. Mijn zegen heb je.
pi_174087159
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat heet vrije meningsuiting. Heel gezond democratisch recht !
Kun je me dan uitleggen wat er democratisch is aan het vermoorden van een kinderfeest op basis van max 10% schreeuwlelijkerds die het er niet mee eens zijn?

Waarom moet de meerderheid zich aanpassen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174087171
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:21 schreef sp3c het volgende:

er is ook niet echt een goede reden om het te veranderen

daarom is het zo lastig
Mijn meubels doen het na 10 jaar ook nog prima, toch richt ik de boel zo nu en dan anders is. Dingen veranderen, zo lastig is het allemaal niet. Kunnen we best.
pi_174087186
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:24 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Mijn meubels doen het na 10 jaar ook nog prima, toch richt ik de boel zo nu en dan anders is. Dingen veranderen, zo lastig is het allemaal niet. Kunnen we best.
Verzin maar eens een feest waarmee je geen enkel mens tegen het hoofd stoot.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174087187
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dan hou je alleen nog maar zeurende mensen over. Geen feesten.
Goed zo, is dat probleem ook weer opgelost.
pi_174087210
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:25 schreef 8777 het volgende:

[..]

Goed zo, is dat probleem ook weer opgelost.
Nou ik kom uit Brabant, en hier zeggen we "liever te dik in de kist dan een feestje gemist."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:26:53 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087219
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:20 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Omdat zij, dan ik. Als iemand er zoveel moeite mee heeft, joh dan toch niet.
Als mensen in Amsterdam er zoveel moeite mee hebben, hoeft de rest van het land toch niet te veranderen?
Laat AT5 lekker een alternatieve Sinterklaas voor de hoofdstad verzinnen zodat er in de rest van het land niks hoeft te veranderen.
Ik kan niet zien hoe de hoofdstedelijke elite last kan hebben van een zwarte piet in Boerenkoolstronkeradeel. Wat ook de ellende is met zo'n Amsterdammer als Schenkman waarbij iedereen doet of hij destijdsch de Stem des Vanderlandsch was.
pi_174087228
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nou ik kom uit Brabant, en hier zeggen we "liever te dik in de kist dan een feestje gemist."
Ik kom ook uit Brabant maar dit gezegde kende ik niet.
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 10:28:02 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174087237
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:24 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Mijn meubels doen het na 10 jaar ook nog prima, toch richt ik de boel zo nu en dan anders is. Dingen veranderen, zo lastig is het allemaal niet. Kunnen we best.
is dat omdat je daar zin in hebt of omdat anderen zeggen dat dat moet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 10:29:41 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174087263
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als mensen in Amsterdam er zoveel moeite mee hebben, hoeft de rest van het land toch niet te veranderen?
Laat AT5 lekker een alternatieve Sinterklaas voor de hoofdstad verzinnen zodat er in de rest van het land niks hoeft te veranderen.
Ik kan niet zien hoe de hoofdstedelijke elite last kan hebben van een zwarte piet in Boerenkoolstronkeradeel. Wat ook de ellende is met zo'n Amsterdammer als Schenkman waarbij iedereen doet of hij destijdsch de Stem des Vanderlandsch was.
in Amsterdam is Zwarte Piet ook nog gewoon overal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:30:18 #89
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087271
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:11 schreef 8777 het volgende:

[..]

Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.
Schop die hoer toch de deur uit, dat scheelt in elk geval flink in het gejank van jou.
pi_174087278
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:25 schreef tesssssssss het volgende:

Verzin maar eens een feest waarmee je geen enkel mens tegen het hoofd stoot.
Praktisch onmogelijk. Het is dan ook niet nodig dat de overheid feestelijkheden stuurt, dat kunnen mensen prima zelf bepalen.

Als jij eenmaal per jaar uitgedost als een sprookjesfiguur de boel thuis voor de grap wil houden, heb je daar geen tv-beelden, intochten en reclamefolders bij nodig.
pi_174087285
Onze zwarte (zeer donker getinte) medemens, kruipt graag in de slachtofferrol, daar doe je niets aan.
Je kan Zwarte Piet verbieden, maar dan vinden ze weer wat anders om zich gediscrimineerd te voelen.
pi_174087305
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:26 schreef Lunatiek het volgende:

Als mensen in Amsterdam er zoveel moeite mee hebben, hoeft de rest van het land toch niet te veranderen?
Laat AT5 lekker een alternatieve Sinterklaas voor de hoofdstad verzinnen zodat er in de rest van het land niks hoeft te veranderen.
Ik kan niet zien hoe de hoofdstedelijke elite last kan hebben van een zwarte piet in Boerenkoolstronkeradeel. Wat ook de ellende is met zo'n Amsterdammer als Schenkman waarbij iedereen doet of hij destijdsch de Stem des Vanderlandsch was.
Daar zullen dan ook geen klachten komen bij het plaatselijke sint gezelschap. Maar op TV en in Amsterdam zal het een ander verhaal zijn, want daar bereik je een ander publiek mee idd.

Ben tegen verbieden, maar het betalen van uit gemeenschapsgeld hoeft van mij ook niet.
pi_174087311
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Schop die hoer toch de deur uit, dat scheelt in elk geval flink in het gejank van jou.
Rot op.
pi_174087314
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:28 schreef sp3c het volgende:

is dat omdat je daar zin in hebt of omdat anderen zeggen dat dat moet?
Ik zou willen zeggen het eerste, maar het laatste is vaak het geval. :@

Joop, het kan nu echt niet meer...
pi_174087344
Dit topic blijft leuk.
Hou dit vol jongens.

Vecht voor al je tradities en andere achterlijke taferelen.
wooblabalurg
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:34:49 #96
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087352
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

er is ook niet echt een goede reden om het te veranderen
Er is een goede maatschappelijke reden waarom dat feest er ooit is gekomen en waarom het al vele eeuwen bestaat, in heel Europa, in diverse vormen. Dat is alleen al een reden om het niet ineens radicaal te veranderen.
Het gaat daarbij niet om het kinderfeest, dat hadden ze al in de 80s de deur uit mogen doen, maar om het feest zoals (jong) volwassenen het nog wel vieren (met name buiten de grote steden).
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:36:10 #97
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087380
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

in Amsterdam is Zwarte Piet ook nog gewoon overal
Die zullen het het zwaarst hebben, want die zitten in het hol van de leeuw ;(
pi_174087390
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, tradities veranderen vanzelf omdat ze een uiting van de maatschappij zijn.
Daarom is het onzinnig Zwarte Piet onder druk van een extreem klein groepje te willen veranderen, onder chantage van een onterecht "het is racisme", terwijl we allemaal weten dat het uitsluitend is te doen om herstelbetalingen af te dwingen.

Dat Zwarte Piet vanzelf veranderen kan, zie je als je de Pieten in de loop van de tijd vergelijkt, de vooroorlogse boeman is heel anders dan de kindervriend uit de 70s of de vlotte Pietenbende van de 90s. Heeft niemand het over, is nooit een probleem geweest: het werd niet opgedrongen, afgedwongen of opgelegd.

Daarmee schiet de anti-piet kliek in eigen voet: door zo te drammen om verandering, wordt slechts weerstand tegen verandering opgeroepen (en het extreme ervan: de terugkeer naar de "oorspronkelijke pieten"), waardoor de natuurlijke evolutie van Zwarte Piet, gevoed door het hart van de maatschappij, door mensen die het in volle overtuiging vieren, geen doorgang meer kan vinden.

Wat je in plattelandsgebieden ziet is dat ze na een paar jaar experimenteren met "diverse" pieten terugkeren naar de gebruikelijke oO/ om drie redenen:
- mensen vinden "diverse" pieten niet leuk
- de discussie houdt niet op (het is niet duidelijk waar het Sinterklaasfeest aan moet voldoen om de anti-pieten tevreden te stellen)
- op het platteland en in de provincie zijn er niet of nauwelijks actiegroepen die de veranderingen afdwingen. Dat schijnt vooral iets Amsterdams te zijn.
En ja, ook buiten Amsterdam wonen "mensen van kleur", alleen vallen die niet op omdat die doorgaans prima geassimileerd zijn.
Mee oneens, Zwarte Piet verandert niet van kleur of wat dan ook. Men hoeft daarnaast niet tig jaar te wachten tot een bepaalde verandering optreed (voor iets wat waarschijnlijk niet komen gaat). Een 'natuurlijke verandering' is geen rechtvaardigingsgrond, noch de bedoeling van een bepaalde traditie. Zoals ik al zei, je kan de beste bedoeling hebben en alsnog stereotyperen, impliciet. Denk aan aan bepaalde managers die geen vrouwen aannemen, omdat ze hen simpelweg onbewust niet zien in een leiddinggevende functie. Dit beeld wordt bv versterkt door de vrouw (zorgzaam) traditie. En de reden dat het platteland dat 'niet' doet, is puur door de dominante standaard die daar heerst van Zwarte Piet en de witte mens. Derhalve zou men niet eens durven om in zo'n dorp iets af te dwingen. Ik heb zelf in Friesland gewoond, racisme, het opzettelijk racistisch bejegenen van een ander., is zwaar aan de orde daar. En dat was al zo voor deze discussie. Tevens kan het zo zijn dat door het impliciete gedeelte van die dominantie, men er wel op tegen is op het platteland. In mijn eigen dorp vieren ze nog volop Zwarte Piet.

Overigens moet Zwarte Piet ontdaan worden van zijn stereotyperende kenmerken, onderdanigheid, daarmee weg met de oorbellen, rode lippenstift, kleurverandering. Schoorsteenpieten is men het eens. Dat men een bepaalde piet niet leuk vind op het platteland, hoe onbevredigend ook, hebben daarin pech gehad.

Op grond van VN Verdrag Uitbanning voor Rassendiscriminatie is de overheid verplicht zich in te zetten tegen stereotypering/vooroordelen. Deze twee liggen aan de grond van discriminatie. Lees het stuk van Alexandra Timmer, Anti-stereotype m.b.t. European Court of Human Rights.

Dat men nu pas inziet dat Zwarte Piet en Sinterklaas een vreemd beeld is, maakt het niet een goed argument bijvoorbeeld. Je hoort vaak 'ja, maar deze discussie is net ontstaan, daarvoor was er niks'. Het gaat om bewustwording die er is ontstaan, dat daarvoor Zwarte Piet normaal is gevierd doet daar niet aan af. Het aannemen van een neutrale houding door de staat, nadat zij er op zijn gewezen dat niet te doen door het VN-comité, is naar mijn insziens verwerpelijk.

Nogmaals, die 'vallen niet op door assimilatie' is onjuist. Velen durven hun mening niet uit te spreken. Herstelbetalingen etc doet niets af aan het beeld welk wordt neergezet. Als je daarvoor schadevergoeding wil ontvangen, dan prima, maar dat is niet waar het om gaat. De meerderheid wil niet veranderen, maar enkel het argument aanhalen van cultuur/traditie, en dat is een zeer zwak argument t.o.p. het laten zien van een stereotype mens. Je mag niet iets doen met een andere kleur uit vorm van feest.

Zwarte Piet bestaat nu 150 jaar, niets verandert aan zijn kleur, moet men dan nog tientallen jaren wachten? En wat als er geen verandering op zal treden? It is not a justification. Geen 1 argument van Pro-Piet volk is oprecht een goed argument.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 10:53:42 ]
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 10:37:02 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174087391
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:32 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik zou willen zeggen het eerste, maar het laatste is vaak het geval. :@

Joop, het kan nu echt niet meer...
bij mij is het tegenovergestelde waar

daarom heb deze UI nog steeds _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174087401
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die zullen het het zwaarst hebben, want die zitten in het hol van de leeuw ;(
Hoezo wereldvreemd.
wooblabalurg
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 10:38:05 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174087405
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die zullen het het zwaarst hebben, want die zitten in het hol van de leeuw ;(
dat valt allemaal reuze mee man

zo belangrijk is het echt niet :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174087424
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:37 schreef sp3c het volgende:

bij mij is het tegenovergestelde waar

daarom heb deze UI nog steeds _O-
Het is soms echt niet erg als iemand anders je ergens de houdbaarheidsdatum van aangeeft.

... Zeker in het geval van je UI. :Y
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 10:40:01 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174087440
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:39 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Het is soms echt niet erg als iemand anders je ergens de houdbaarheidsdatum van aangeeft.

... Zeker in het geval van je UI. :Y
het is de manier waarop die frictie veroorzaakt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174087461
Topic #79 over een fictief figuur ;(
Gezeur 10
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174087469
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is de manier waarop
Deze is ook goud.
wooblabalurg
pi_174087470
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:40 schreef sp3c het volgende:

het is de manier waarop die frictie veroorzaakt
Zolang het idd om de vorm blijft gaan, komen we nooit bij de inhoud.
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:42:00 #107
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174087489
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:32 schreef Jopie78 het volgende:

Ben tegen verbieden, maar het betalen van uit gemeenschapsgeld hoeft van mij ook niet.
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Het Sinterklaasfeest wordt gewoonlijk door de winkeliersverenigingen betaald en georganiseerd, met ondersteuning van de gemeente (politie).
Alleen de Nationale Intocht, Sinterklaas journaal uit publieke gelden. Die mogen afgeschaft worden wat mij betreft, bij de echte intocht, die in je woonplaats, krijg je tenminste pepernoten :9
Er worden echter wel vaker kwetsende zaken met gemeenschapsgeld bekostigd.
pi_174087559
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:42 schreef Lunatiek het volgende:

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Het Sinterklaasfeest wordt gewoonlijk door de winkeliersverenigingen betaald en georganiseerd, met ondersteuning van de gemeente (politie).
Alleen de Nationale Intocht, Sinterklaas journaal uit publieke gelden. Die mogen afgeschaft worden wat mij betreft, bij de echte intocht, die in je woonplaats, krijg je tenminste pepernoten :9
Er worden echter wel vaker kwetsende zaken met gemeenschapsgeld bekostigd.
Zou niet willen dat politie langs de deuren moet op 5 december om mensen aan te houden die als ZP verkleed zijn. Maar gemeente hoeft van mij ook niet te sponsoren in het vieren van een feest waar niet iedereen zich welkom bij voelt.

Als winkeliersverenigingen, particuliere organisaties, of buurthuizen dit willen doen, prima, maar niet op scholen etc.
Zou het prima vinden als er op scholen helemaal geen rekening meer wordt gehouden met (religieuze) feesten. Vier de seizoenen, de natuur of iets anders wat voor iedereen geldt.
pi_174087570
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Het Sinterklaasfeest wordt gewoonlijk door de winkeliersverenigingen betaald en georganiseerd, met ondersteuning van de gemeente (politie).
Alleen de Nationale Intocht, Sinterklaas journaal uit publieke gelden. Die mogen afgeschaft worden wat mij betreft, bij de echte intocht, die in je woonplaats, krijg je tenminste pepernoten :9
Er worden echter wel vaker kwetsende zaken met gemeenschapsgeld bekostigd.
Ben jij 9?
wooblabalurg
pi_174087582
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:46 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ben jij 9?
:D
pi_174087692
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, klopt. Ik was kort door de bocht. Maar daar gaat het om: zoek uit waar je van afstamt als je meent op grond van je afstamming/voorouders recht te hebben op iets. Het gaat aan de overkant van de plas over "afro-americans" die zich als groep zien, niet over bijvoorbeeld "congo-americans", "ghana-americans" of "mali-americans".
Dat is ook achterlijk, maar wel heel makkelijk te verklaren met het feit dat de slaven hun identiteit ontnomen werden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Europeanen die naar de VS reisden en daar in hun eigen gemeenschappen bleven leven, was dit voor de slaven niet mogelijk. Ze werden immers gezamelijk op 1 hoop gegooid en waarschijnlijk wisten de kinderen/kleinkinderen zelf niet eens meer precies waar hun voorouders vandaan kwamen.

En daar waar de Europeanen wel genoodzaakt als 1 groep samen moesten leven was volgens mij ook veel minder sprake van segregatie.

quote:
De Nederlandse actiegroepen sluiten zich daarbij aan, hebben een band met Black Panters en BLM.
Ik moet bekennen dat ik niet volledig op de hoogte ben van de NL-actiegroepjes, maar dit is natuurlijk nog vele malen achterlijker dan de BLM-beweging in de VS. In de VS hebben ze wel degelijk een punt alleen proberen ze dit op volledig verkeerde manier te maken, te beginnen bij de term BLM en de manier waarop sommigen van ze actievoeren.

quote:
Dat is heel anders in bijvoorbeeld Frankrijk waar de groep "zwarten" heel duidelijk uit subgroepen bestaat, en in Nederland zie je dat ook nog wel: Antillianen die weinig met Surinamers te maken willen hebben en zo.

Toch heeft juist anti-piet het voortdurend over racisme (zie de bijdragen van Nielsch), en dus over de groep zwarte mensen als geheel, niet alleen een of enkele volkeren die meer dan anderen zouden hebben geleden.
Is er echt sprake van 1 homogene 'anti-Piet-visie'?
Krekker is de bom!
pi_174087695
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:46 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Vier de seizoenen, de natuur of iets anders wat voor iedereen geldt.
Er gaat niets boven traditioneel ouderwets verkapt racisme.

Natuur schmatuur.
wooblabalurg
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:55:09 #113
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174087723
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:53 schreef Baconbus het volgende:

Er gaat niets boven traditioneel ouderwets verkapt racisme.

Natuur schmatuur.
Iedereen weer schuimbekken over voorjaarsbrochures. Ook al zijn de eerste pagina’s gereserveerd voor Paasspul.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174087753
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:53 schreef Baconbus het volgende:

Er gaat niets boven traditioneel ouderwets verkapt racisme.

Natuur schmatuur.
Waarom genieten van al dat moois, als je je kan opwinden over niets.
pi_174087807
Maar kunnen die Zwarte Piet haters niet een paar dagen een andere kant opkijken?
pi_174087902
quote:
17s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:55 schreef Copycat het volgende:

[..]

Iedereen weer schuimbekken over voorjaarsbrochures. Ook al zijn de eerste pagina’s gereserveerd voor Paasspul.
Ik kijk hier naar uit. Van die dingen die je herinneren wat voor tof persoon je zelf eigenlijk bent. Terwijl je kijkt naar iemand die zichtbaar van slag is omdat zijn/haar traditie keihard in de ballen lijkt te worden getrapt. Dit alles draagt bij aan de balans in mijn leven.
wooblabalurg
  zaterdag 30 september 2017 @ 11:06:38 #117
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174087938
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:05 schreef Baconbus het volgende:

Ik kijk hier naar uit. Van die dingen die je herinneren wat voor tof persoon je zelf eigenlijk bent. Terwijl je kijkt naar iemand die zichtbaar van slag is omdat zijn/haar traditie keihard in de ballen lijkt te worden getrapt. Dit alles draagt bij aan de balans in mijn leven.
:D !
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174088135
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:05 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik kijk hier naar uit. Van die dingen die je herinneren wat voor tof persoon je zelf eigenlijk bent. Terwijl je kijkt naar iemand die zichtbaar van slag is omdat zijn/haar traditie keihard in de ballen lijkt te worden getrapt. Dit alles draagt bij aan de balans in mijn leven.
Mijn balans is toch ieder jaar de duidelijke overdaad aan zichtbare zwarte pieten.

Hoe harder de tegenstanders er ieder jaar over krijsen, hoe breder mijn glimlach. :)

Ik noem het polarisatie-therapie. :D
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 11:17:10 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174088195
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:41 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Zolang het idd om de vorm blijft gaan, komen we nooit bij de inhoud.
de toon maakt de muziek dus als je het over de inhoud wilt hebben dan moet je daar bij de vormgeving rekening mee houden lijkt me

case in point:
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:41 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Deze is ook goud.
wat moet ik hier nu inhoudelijk op zeggen

ik proef het sarcasme wel, daar kan ik dan heel sarcastisch op reageren maar verder niet

probeer eens argumenten te gebruiken ofzo, wat vind je ervan, wat wil je ermee ... doe ff je best ofzo want ik sta er echt niet heel onsympathiek tegenover maar op deze manier kom je helemaal nergens
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174088255
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

de duidelijke overdaad aan zichtbare zwarte pieten.

Hoe harder de tegenstanders er ieder jaar over krijsen, hoe breder mijn glimlach. :)
Precies. Winnen alleen is voor jou niet genoeg. Anderen moeten verliezen. Dan is het goed.
wooblabalurg
pi_174088277
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:20 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Precies. Winnen alleen is voor jou niet genoeg. Anderen moeten verliezen. Dan is het goed.
The winner takes it all. :)
pi_174088330
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

[..]

wat moet ik hier nu i

probeer eens argumenten te gebruiken ofzo, wat vind je ervan, wat wil je ermee ... doe ff je best ofzo want ik sta er echt niet heel onsympathiek tegenover maar op deze manier
Je hebt mij niet nodig om je te overtuigen.

Sterker nog, ik koester de starheid en het poeziealbum-gehalte.
wooblabalurg
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 11:28:07 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174088417
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:23 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je hebt mij niet nodig om je te overtuigen.

Sterker nog, ik koester de starheid en het poeziealbum-gehalte.
hier kan ik ook geen reet mee he :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 30 september 2017 @ 11:28:59 #124
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174088431
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:28 schreef sp3c het volgende:

hier kan ik ook geen reet mee he :')
Zo te lezen is het Baconbus’ insteek ook niet jou ergens iets mee te laten kunnen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 30 september 2017 @ 11:29:15 #125
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174088436
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

probeer eens argumenten te gebruiken ofzo,
Baconbus en argumenten? Ben je nieuw in NWS?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_174088494
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Baconbus en argumenten? Ben je nieuw in NWS?
Zie hier de demonisering van een icoon. Dit is waar het begint mensen.
wooblabalurg
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 11:33:34 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174088512
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:28 schreef Copycat het volgende:

[..]

Zo te lezen is het Baconbus’ insteek ook niet jou ergens iets mee te laten kunnen.
het is meer gericht tegen die jopie ... baconbus is het voorbeeld
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174088680
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:34 schreef Baconbus het volgende:
Vecht voor al je tradities en andere achterlijke taferelen.
Waarom mogen alle landen/culturen hun eigen tradities en gebruiken hebben, en wij niet? Kan je dat eens uitleggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2017 11:43:33 ]
  zaterdag 30 september 2017 @ 12:10:34 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174089287
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:46 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ben jij 9?
Het verschil niet kennen tussen wat echt en tastbaar is en wat je op tv ziet. Manmanman, de meeste kleuters weten al beter.
  zaterdag 30 september 2017 @ 12:14:03 #130
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174089348
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 03:03 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het beeld van Zwarte Piet is op zichzelf racistisch, ongeacht of slavernij bestaat of niet. Jouw argumenten falen 1 voor 1. Kinderen groeien met impliciete stereotyperingen op, dus maakt vrij weinig uit voor besef van racisme. Je moet stereotyperingen zoveel mogelijk voorkomen, maar hou er maar lekker aan vast, want cultuurtje.
:') :') :') :') :') |:( |:( |:( :') :') :') :') :') :') :R :R :R oO/ oO/ :') :') |:( |:( |:( :') :') :') :') :')

ik denk dat het beeld van een neger racistischer is dan dat van zwarte piet

[ Bericht 24% gewijzigd door sp3c op 30-09-2017 12:17:45 ]
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zaterdag 30 september 2017 @ 12:20:51 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174089501
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:53 schreef KreKkeR het volgende:

Is er echt sprake van 1 homogene 'anti-Piet-visie'?
Nee, maar de actiegroepen die blijven zeuren bestaan wel uit steeds dezelfde radicale figuren. Wat Montagui al eens had geplaatst met een schema (wat mogelijk nog in een oude OP staat).
De anti's die vonden dat stereotiepe oorbellen en rode lippen moesten wijken hoor je niet meer (dat is dan ook al aangepast).
Ook is er onenigheid over òf alleen het zwart weg, òf heel Zwarte Piet weg "want welke kleur je het ook geeft, het blijft een negerkarikatuur", of het hele Sinterklaasfeest afschaffen "want dat blijft een herinnering aan slavernij" en uiteraard de "white guilt" beweging die vindt dat genocide op witten niet erg is, want die zijn altijd schuldig aan alles.
pi_174089783
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Er gaat niets boven traditioneel ouderwets verkapt racisme.

Natuur schmatuur.
Dacht dat er bij jou niks boven eeb traditioneel ouderwets ideologisch verkapt haatboekje ging?

Dus houd gewoon je mond. Ik heb ZP nog geen moord zien plegen..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174090043
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 12:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dacht dat er bij jou niks boven eeb traditioneel ouderwets ideologisch verkapt haatboekje ging?

Dus houd gewoon je mond. Ik heb ZP nog geen moord zien plegen..
Combineer uw zwarte piet verzet nu ook met uw moslimhaat, voor nog meer voordeel.

Dat wordt weer hamsteren!
wooblabalurg
pi_174090397
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 12:14 schreef Onnoman het volgende:

[..]

:') :') :') :') :') |:( |:( |:( :') :') :') :') :') :') :R :R :R oO/ oO/ :') :') |:( |:( |:( :') :') :') :') :')

ik denk dat het beeld van een neger racistischer is dan dat van zwarte piet
Hey Traditieeeeee :')

'recht op cultuur' :')

Alle organisaties die aangeven dat het niet kan. Maar goed cultuur he, fuck de VN, want cultuur :')

Ik neem jouw gebrek aan bewustwording niet kwalijk hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 13:12:44 ]
pi_174090434
NWS / De Zwarte Piet-discussie #79:hebben we een zeurcultuur ?

Het juiste antwoord is natuurlijk: Nee.
Uitgezonderd deze topicreeks, dat wel
  zaterdag 30 september 2017 @ 13:09:16 #136
3542 Gia
User under construction
pi_174090553
Iedereen moet wmb zelf kunnen beslissen of en hoe ze Sinterklaas vieren.
Wil je een zwarte piet? Prima.
Wil je een zwarte klaas? Kan ook, hoor.
Pieten in allerlei kleuren, dus ook bruin en zwart, moet m.i. ook gewoon kunnen.

Er zijn nu 2 kampen.
Het ene kamp wil zwarte piet in zijn geheel verbieden.
Het andere kamp wil dat zwarte piet zwart blijft, zelfs niet eens bruin.

Ik ben het derde kamp, anti beide kampen. Pro vrije keus.
  zaterdag 30 september 2017 @ 13:12:15 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174090611
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 12:58 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Hey Traditieeeeee :')

'recht op cultuur' :')

Alle organisaties die aangeven dat het niet kan. Maar goed cultuur he, fuck de VN, want cultuur :')
Welke "alle organisaties"?

Hoezo VN? https://www.ad.nl/binnenl(...)klaasfeest~a6e6e782/
  zaterdag 30 september 2017 @ 13:16:27 #138
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174090680
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:09 schreef Gia het volgende:
Ik ben het derde kamp, anti beide kampen. Pro vrije keus.
Dat schiet niet op als je samen wilt vieren, bijvoorbeeld op school of op de sportclub. Vooral niet als daar allemaal thuisverzonnen verhalen bij komen over waarom Zwarte Piet zwart, bleek, beroet, gespikkeld, gevlekt, verkaasd, rood wit blauw of pimpelpaars met een gouden randje is. w/
  Moderator zaterdag 30 september 2017 @ 13:19:31 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174090736
dan breng je de kids gewoon naar een feest dat wel jouw smaak is

of beide smaken

of alle smaken

vinden ze prima
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174090793
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Welke "alle organisaties"?

Hoezo VN? https://www.ad.nl/binnenl(...)klaasfeest~a6e6e782/
Even op de hoogte blijven svp:

http://tbinternet.ohchr.o(...)CO_19-21_21519_E.pdf

Daarnaast College voor Rechten van de Mens, Kinderombudsman.

Maar ach ja, cultuur en traditie.Wel funny dat mensen blijven ontkennen, terwijl discriminatie een hardnekkig onderdeel is van de samenleving. Maar o wee als je daar wat over zegt, dan mag dat niet he, want dan ben je een kut allochtoon :')

[ Bericht 12% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 13:29:15 ]
  zaterdag 30 september 2017 @ 13:30:35 #141
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174090908
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Even op de hoogte blijven svp:

http://tbinternet.ohchr.o(...)CO_19-21_21519_E.pdf

Daarnaast College voor Rechten van de Mens, Kinderombudsman.

Maar ach ja, cultuur en traditie.
Kinderombudsman :') Is totaal niet serieus te nemen http://www.elsevierweekbl(...)-anekdotisch-386564/
pi_174090975
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Maar ach ja, cultuur en traditie.Wel funny dat mensen blijven ontkennen, terwijl discriminatie een hardnekkig onderdeel is van de samenleving.
Oh, dat is het ook. Daarom is het zaak dat we daar de pijlen op richten en niet op zoiets als ZP waar alleen slachtoffermensen over vallen.
quote:
Maar o wee als je daar wat over zegt, dan mag dat niet he, want dan ben je een kut allochtoon :')
Verzonnen censuur helpt niet in het argument.
Conscience do cost.
pi_174091562
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kinderombudsman :') Is totaal niet serieus te nemen http://www.elsevierweekbl(...)-anekdotisch-386564/
Haha lol, aan de Telegraaf. Die zijn zwaar pro-piet, je hoeft niet met dat onderzoek mee eens te zijn (alsnog toont het aan dat het voorkomt dat men gediscriminerend wordt voortgevloeit uit dat feest) en het College dan en de VN? Maar ach ja, zelf zou je wel het argument van de Ombudsman in je eigen voordeel gebruiken, dus please. You have no justification voor je achterhaalde feest :') En de Telegraaf is amper een bron.

Oh ja, de Ombudsman ontving ook doodsbedreigingen, zit zo diep allemaal :) Maar het was toch een officiële organisatie? Oh nee, alles wat in het voordeel is van Pro-piet is officieel.

En welke organisaties blijven dan over? De VN is overkoepelend op gebied van mensenrechten. Daarnaast, als je dat onderzoek leest (begrijpend), dan zie je daarbij de inbreuken die worden gemaakt op het IVKR.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 14:17:02 ]
pi_174091580
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:34 schreef ems. het volgende:

[..]

Oh, dat is het ook. Daarom is het zaak dat we daar de pijlen op richten en niet op zoiets als ZP waar alleen slachtoffermensen over vallen.

[..]

Verzonnen censuur helpt niet in het argument.
Zucht, discriminatie vloeit voort uit stereotypering. Als je dat aanpakt pak je discriminatie aan. Hebben jullie hersens ipv een mainstreamgedachte? Out of the box denken helpt.
pi_174091640
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:10 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Zucht, discriminatie vloeit voort uit stereotypering. Als je dat aanpakt pak je discriminatie aan.
Nuh, discriminatie vloeit niet voort uit stereotypering. Bovendien is daar met ZP geen sprake van.
quote:
Hebben jullie hersens ipv een mainstreamgedachte? Out of the box denken helpt.
Komisch om te horen van iemand die beroepsslachtoffers napraat.
Conscience do cost.
pi_174091673
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Nuh, discriminatie vloeit niet voort uit stereotypering. Bovendien is daar met ZP geen sprake van.

[..]

Komisch om te horen van iemand die beroepsslachtoffers napraat.
Discriminatie vloeit niet voort uit stereotypering :') Die experts van de VN en het College weten allemaal niks. Stereotypering kan zelfs inbreuk maken op art 8 EVRM (recht op privacy) Aksu case.

Wees gewoon niet blind svp.

Laten we maar stoppen.
pi_174091687
Ik ben vroeger gediscrimeerd met me flaporen mag ik nu ook huilen met jouw gregor?
pi_174091712
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:17 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Discriminatie vloeit niet voort uit stereotypering :')

Laten we maar stoppen.
Dat lijkt me inderdaad beter dan allerlei kronkelwegen verzinnen om je verzonnen beeld van racisme te projecteren op de rest van Nederland.
Conscience do cost.
pi_174091738
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:18 schreef HendrikV het volgende:
Ik ben vroeger gediscrimeerd met me flaporen mag ik nu ook huilen met jouw gregor?
Er is geen discriminatoir effect eraan verbonden, kan zijn dat je wordt uitgesloten van arbeidsmarkt doordat je flaporen hebt. Hangt af van de casu specifiek alsmede de mate waarin een bepaald beeld ervoor gezorgd heeft dat men zo'n afkeer heeft tegen flaporen. Je hebt bv Dumbo (olifant met flaporen dacht ik). Uiteraard moet je kijken of je daar structureel mee geconfronteerd wordt dan wel dat je ervan weerhouden in redelijkerwijs mogelijk is, als flaporen constant als gekken worden vertoont dan is aanspraak maken op een verbod niet per se irrationeel. Maar hangt van vele omstandigheden af.

Sowieso, iemand afwijzen op grond van uiterlijk kan ook iets zijn. Like I said, er komen meer gronden bij waar discriminatie op gebaseerd wordt. Sommige gronden zijn erger dan andere, discriminatie op grond van ras is bv erger (gezien historie) dan uiterlijk.
pi_174091753
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:20 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad beter dan allerlei kronkelwegen verzinnen om je verzonnen beeld van racisme te projecteren op de rest van Nederland.
Nee hoor, je weet weinig van historie alsmede stereotypering en het effect daarvan op onze maatschappij. Vandaar, je bent onwetend, derhalve. Jammer voor je kinderen, zo'n onwetende vader/moeder.
pi_174091784
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:22 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Nee hoor, je bent niet zo slim, weet weinig van historie alsmede stereotypering en het effect daarvan op onze maatschappij. Vandaar, je bent onwetend, derhalve. Jammer voor je kinderen, zo'n onwetende vader/moeder.
Deze reactie illustreert heel goed de intellectuele armoede van de mensen die foutief in de veronderstelling zijn dat hun gekopieerde mening over racisme de enige juist is.
Conscience do cost.
pi_174091838
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:24 schreef ems. het volgende:

[..]

Deze reactie illustreert heel goed de intellectuele armoede van de mensen die foutief in de veronderstelling zijn dat hun gekopieerde mening over racisme de enige juist is.
Het is nergens van gekopieerd, ik onderbouw adhv onderzoeken. Dat is alles, dat jij dat gedeelte kopieren vindt toont aan dat je enkel openstaat voor precies niks. Maar maakt niet uit hoor, stereotypering wekt geen discriminatie in de hand toch?

Discriminatie is het gevolg van stereotype (stereotype dat Polen altijd dronken zijn) vervolgens door die stereotype uitsluiting volgt op arbeidsmarkt, omdat de werkgever daarbij een negatief beeld associeert al dan niet expliciet dan wel impliciet.

Maar goed he, stereotypering leidt niet tot discriminatie. :')
  zaterdag 30 september 2017 @ 14:29:35 #153
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_174091841
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:18 schreef HendrikV het volgende:
Ik ben vroeger gediscrimeerd met me flaporen mag ik nu ook huilen met jouw gregor?
Pics van je flaporen bitte. Ik geloof er geen reet van :D
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_174091852
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Nuh, discriminatie vloeit niet voort uit stereotypering. Bovendien is daar met ZP geen sprake van.

[..]

Komisch om te horen van iemand die beroepsslachtoffers napraat.
Blijft onwijs mooi die eerste zin. Daar kom je niet af :')
  zaterdag 30 september 2017 @ 14:31:06 #155
3542 Gia
User under construction
pi_174091863
-edit
  zaterdag 30 september 2017 @ 14:40:08 #156
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174091990
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:09 schreef Gregor1994 het volgende:


En welke organisaties blijven dan over? De VN is overkoepelend op gebied van mensenrechten. Daarnaast, als je dat onderzoek leest (begrijpend), dan zie je daarbij de inbreuken die worden gemaakt op het IVKR.
De VN maakt racistische stereotypen tot immaterieel cultureel erfgoed:
en heeft niks over Zwarte Piet gezegd.
  zaterdag 30 september 2017 @ 14:57:18 #157
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174092268
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Welke "alle organisaties"?

Hoezo VN? https://www.ad.nl/binnenl(...)klaasfeest~a6e6e782/
laat die gast lekker met rust man..
die mongool weet niet waar die over praat
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_174092283
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De VN maakt racistische stereotypen tot immaterieel cultureel erfgoed:[ afbeelding ]
en heeft niks over Zwarte Piet gezegd.
:')

Wees nou duidelijk, waar ligt het die stereotypering dan wel discriminatie. Is er een minderheid die zich gekwetst voelt? Is er uberhaupt sprake van stereotypering dan wel impliciet en zo ja op basis van wat? Ik zie enkel een donker figuur, maar nu concreter svp? Enkel bijhalen van random pictures op het internet doet bar weinig. Wat is dit voor een feest? Waarom werd het erkend door de VN?

Is er daarnaast ook een machtsverhouding. van zwart en wit? En zo ja, tot in hoeverre kan dat leiden tot minderwaardigheid bij bepaalde groepen.

Zoveel aspecten spelen mee, dus ben benieuwd. Ik sta er voor open.
pi_174092295
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:57 schreef Onnoman het volgende:

[..]

laat die gast lekker met rust man..
die mongool weet niet waar die over praat
Hahaha, tuurlijk kunnen jullie deze discussie niet aan.
pi_174092365
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:57 schreef Onnoman het volgende:

[..]

laat die gast lekker met rust man..
die mongool weet niet waar die over praat
Triggered.
wooblabalurg
pi_174092421
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Even op de hoogte blijven svp:

http://tbinternet.ohchr.o(...)CO_19-21_21519_E.pdf

Daarnaast College voor Rechten van de Mens, Kinderombudsman.

Maar ach ja, cultuur en traditie.Wel funny dat mensen blijven ontkennen, terwijl discriminatie een hardnekkig onderdeel is van de samenleving. Maar o wee als je daar wat over zegt, dan mag dat niet he, want dan ben je een kut allochtoon :')
Uit je pdfje:
quote:
Cultural traditions and racial discrimination

17. While the Committee understands that the tradition of Sinterklaas and Black Pete is enjoyed by many persons in Dutch society, the Committee notes with concern that the character of Black Pete is sometimes portrayed in a manner that reflects negative stereotypes of people of African descent and is experienced by many people of African descent as a vestige of slavery, which is injurious to the dignity and self-esteem of children and adults of African descent. The Committee is concerned about the discriminatory effect of such portrayals, which may convey a conception at odds with the Convention. The Committee is furthermore concerned at reports that citizens seeking to peacefully protest against such portrayals have been denied authorization to conduct such protests at a meaningful time and place and have been subjected to violent attacks and other forms of intimidation, which have not been adequately investigated. (arts.2, 5 and 7).

18. Considering that even a deeply-rooted cultural tradition does not justify discriminatory practices and stereotypes, the Committee recommends that the State party actively promote the elimination of those features of the character of Black Pete which reflect negative stereotypes and are experienced by many people of African descent as a vestige of slavery. The Committee recommends that the State party find a reasonable balance, such as a different portrayal of Black Pete and ensure respect of human dignity and human rights of all inhabitants of the State party. The Committee further recommends that the State party ensure non-discrimination in the enjoyment of freedom of expression and association, and that attacks on protesters be effectively investigated and duly prosecuted.
Sometimes.... :')

Soms dus, wanneer dan wel en wanneer niet? :?

En welke 'features' moeten er dan veranderen? Zeg dan wat die racistische kenmerken zijn (die zich soms voordoen), dan kunnen we ze aanpassen en kunnen we het woordje 'sometimes' veranderen in 'never'. *O*

Zo blijft het maar een onduidelijk stuk tekst. :{
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174092446
Overigens:

Blackface zijn blanke mensen die zich zwart schminken om een (karikaturale, stereotype) neger uit te beelden.

Zwarte Pieten zijn mensen die zich zwart schminken om een allegorisch figuur uit te beelden, en zeker niet een neger.

Blijft voor een aantal lastig om dat onderscheid te kunnen bevatten.

Daarnaast zijn er op deze aardkloot meerdere culturen met een zwart schmink traditie net zoals er culturen zijn met een wit schmink traditie. Is dat dan allemaal 'blackface/whiteface'= racisme?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 30 september 2017 @ 15:10:06 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174092509
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:58 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

:')

Wees nou duidelijk, waar ligt het die stereotypering dan wel discriminatie. Is er een minderheid die zich gekwetst voelt? Is er uberhaupt sprake van stereotypering dan wel impliciet en zo ja op basis van wat? Ik zie enkel een donker figuur, maar nu concreter svp? Enkel bijhalen van random pictures op het internet doet bar weinig. Wat is dit voor een feest? Waarom werd het erkend door de VN?

Is er daarnaast ook een machtsverhouding. van zwart en wit? En zo ja, tot in hoeverre kan dat leiden tot minderwaardigheid bij bepaalde groepen.

Zoveel aspecten spelen mee, dus ben benieuwd. Ik sta er voor open.
Het is de Ducasse van Ath, België. De linker man stelt een neger voor, hij wordt "de wilde" (le sauvage) genoemd. Mocht je het niet doorhebben: dat is een (vermoedelijk) blanke belg die zwart is geschminkt om op een neger te lijken.
De Ducasse is door de VN erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Het is een soort carnaval en al erg oud.

Wie die zwartgemaakte man rechts is, weet ik niet uit mijn hoofd. Merk op dat hij duidelijk *geen* neger moet voorstellen.

Wat denk je dat er gebeurt als Sunny Bergman dit erfgoed in Central Park, New York poot?
pi_174092571
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:29 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het is nergens van gekopieerd, ik onderbouw adhv onderzoeken. Dat is alles, dat jij dat gedeelte kopieren vindt toont aan dat je enkel openstaat voor precies niks.
Want jij bent duidelijk een toonbeeld van flexibiliteit wat betreft je mening ;)
quote:
Maar maakt niet uit hoor, stereotypering wekt geen discriminatie in de hand toch?
Er is geen sprake van stereotypering, behalve door jijzelf. En dat is het probleem dus, racistisch denken en dat projecteren op de rest van de bevolking.
quote:
Discriminatie is het gevolg van stereotype (stereotype dat Polen altijd dronken zijn) vervolgens door die stereotype uitsluiting volgt op arbeidsmarkt, omdat de werkgever daarbij een negatief beeld associeert al dan niet expliciet dan wel impliciet.

Maar goed he, stereotypering leidt niet tot discriminatie. :')
Er is geen sprake van stereotypering in de kwestie ZP. Maar goed in je hoofd gestampt hoor, dat riedeltje.
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:30 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Blijft onwijs mooi die eerste zin. Daar kom je niet af :')
Dat is ook niet de intentie. Feit blijft dat stereotypering en racisme in de ZP kwestie totaal niet aangetoond zijn. Kan je wel blijven doen alsof dat buiten kijf staat maar buiten je brugklas heeft niet iedereen dezelfde mening als jij. Als dat te lastig is om te begrijpen kan je je beter buiten de discussie houden en in je eigen kliekje op blijven winden over vermeend racisme.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:06 schreef Montagui het volgende:

Blijft voor een aantal lastig om dat onderscheid te kunnen bevatten.
Voor racisten wel, blijkt. Die zijn in de veronderstelling dat negers zwarte pieten zijn en dat negers collectief beledigd zijn, niet doorhebbende dat die ideeën -juist- racistisch zijn.

Want iedereen met dezelfde huidskleur neemt aanstoot aan dezelfde zaken, denken ze :D
Conscience do cost.
pi_174092851
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:05 schreef Montagui het volgende:

[..]

Uit je pdfje:

[..]

Sometimes.... :')

Soms dus, wanneer dan wel en wanneer niet? :?

En welke 'features' moeten er dan veranderen? Zeg dan wat die racistische kenmerken zijn (die zich soms voordoen), dan kunnen we ze aanpassen en kunnen we het woordje 'sometimes' veranderen in 'never'. *O*

Zo blijft het maar een onduidelijk stuk tekst. :{
Aan de hand van de College voor de Rechten van de Mens kan dat eventueel, het gaat om een fair balance daarin. Kleur, rode lippen, oorringen, onderdanig karakter. Niet zo moeilijk toch? Het gaat erom dat je stereotypering tegengaat, en dat soort portretten worden als stereotypering afgeschilderd. 'different potrayal of Black Pete to find a reasonable balance'. Het is in die zin aan de overheid om na te gaan welke specifieke karakteristieken dat zijn, het lijkt mij overigens duidelijk als je het moet bekijken vanuit een Afrikaans perspective. Maar snap dat je een argumentje wil pakken aan de hand daarvan. Dat moet ook uiteraard. Het is niet aan de VN om te bepalen hoe hij precies moet worden ingedeeld, enkel het afkomen van de stereotype karakteristieken. Het is derhalve geen neutrale stellingaanname. De afweging moet worden gemaakt op basis van African Descent. Overigens geven ze ook aan 'find a different portrayal'

In deze gebeurt dat niet, de staat moet actief participeren voor de fair balance. Je kan ook gewoon heel kritisch zijn ipv 'Oh ja maar wat dan veranderen?' en dom doen alsof je het niet weet, terwijl het Elimantion of Racial Discrimination vanuit het perspectief van de Afrikaanse descent kijkt.

Het kabinet heeft eveneens hierop gereageerd. Kamerbrief Lodewijk Asscher aanbeveling nav CERD Rapport. Moet je even opzoeken over wat het Kabinet van dit rapport vond. Gaat uiteindelijk om de staat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 15:47:39 ]
pi_174092924
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is de Ducasse van Ath, België. De linker man stelt een neger voor, hij wordt "de wilde" (le sauvage) genoemd. Mocht je het niet doorhebben: dat is een (vermoedelijk) blanke belg die zwart is geschminkt om op een neger te lijken.
De Ducasse is door de VN erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Het is een soort carnaval en al erg oud.

Wie die zwartgemaakte man rechts is, weet ik niet uit mijn hoofd. Merk op dat hij duidelijk *geen* neger moet voorstellen.

Wat denk je dat er gebeurt als Sunny Bergman dit erfgoed in Central Park, New York poot?
Oke, heeft het betrekking tot Afrikaanse descent, slavernij roots? Is er sprake van een stereotype waarbij een deel van de bevolking protest tegen heeft die wellicht genegeerd wordt? Daarnaast, wat is de context van het verhaal? Ook dat is van belang, is het een feest waarin feiten van vroeger worden weergegeven? Als in bv Adamfeest dat op NPO komt ieder jaar (hierdoor kan men zich ook uitgesloten voelen). In de context is bij ZP meer duidelijk imo, blanke man met zwarte knechten is meer verdacht dan iets waarin mensen zich gewoon donker opmaken. Is het over het hele land of enkel provincionaal?

Ik kan niet over het UNESCO oordelen, zij hanteren hun eigen criteria. Verschillende organen ook, dat het feest op Erfgoed staat hoeft niet te betekenen dat daarmee teniet wordt gedaan aan alles wat er op lijkt dan wel dat het een rechtvaardiging vormt voor ZP. Ik ga er vanuit dat een logische afweging bij dat oordeel is gemaakt alsmede dat het CERD in overweging is genomen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 16:12:26 ]
pi_174092960
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:13 schreef ems. het volgende:

[..]

Want jij bent duidelijk een toonbeeld van flexibiliteit wat betreft je mening ;)

[..]

Er is geen sprake van stereotypering, behalve door jijzelf. En dat is het probleem dus, racistisch denken en dat projecteren op de rest van de bevolking.

[..]

Er is geen sprake van stereotypering in de kwestie ZP. Maar goed in je hoofd gestampt hoor, dat riedeltje.

[..]

Dat is ook niet de intentie. Feit blijft dat stereotypering en racisme in de ZP kwestie totaal niet aangetoond zijn. Kan je wel blijven doen alsof dat buiten kijf staat maar buiten je brugklas heeft niet iedereen dezelfde mening als jij. Als dat te lastig is om te begrijpen kan je je beter buiten de discussie houden en in je eigen kliekje op blijven winden over vermeend racisme.

[..]

Voor racisten wel, blijkt. Die zijn in de veronderstelling dat negers zwarte pieten zijn en dat negers collectief beledigd zijn, niet doorhebbende dat die ideeën -juist- racistisch zijn.

Want iedereen met dezelfde huidskleur neemt aanstoot aan dezelfde zaken, denken ze :D
Stereotypering is niet iets wat bij elke vorm onderzocht dient te worden. Het gaat erom dat er wordt onderzocht waarom er sprake is van stereotypering. Derhalve niet per se een empirisch onderzoek. Stereotype kan niet doodleuk altijd in je hoofd werken als expliciete stereotypering. Ik stereotypeer immers ook, waar het om gaat is dat de beelden die daarmee te maken hebben, dat je die de das om doet. Ik ben ervan overtuigd dat het stereotypering is, puur om het beeld ervan. Dat het niet de intentie is doet daar niet vanaf. In deze specifieke context is het stereotypering. Als jij zegt van niet dan mag dat, dan verschillen we daarin. Ik vind een man met zwarte knechten een zeer vreemd beeld, met name de machtsverhouding.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 15:44:49 ]
pi_174093122
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:32 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Aan de hand van de College voor de Rechten van de Mens kan dat eventueel, het gaat om een fair balance daarin. Kleur, rode lippen, oorringen, onderdanig karakter. Niet zo moeilijk toch? Het gaat erom dat je stereotypering tegengaat, en dat soort portretten worden als stereotypering afgeschilderd. 'different potrayal of Black Pete to find a reasonable balance'. Het is in die zin aan de overheid om na te gaan welke specifieke karakteristieken dat zijn, het lijkt mij overigens duidelijk als je het moet bekijken vanuit een Afrikaans perspective. Maar snap dat je een argumentje wil pakken aan de hand daarvan. Dat moet ook uiteraard. Het is niet aan de VN om te bepalen hoe hij precies moet worden ingedeeld, enkel het afkomen van de stereotype karakteristieken. Het is derhalve geen neutrale stellingaanname. De afweging moet worden gemaakt op basis van African Descent.

In deze gebeurt dat niet, de staat moet actief participeren voor de fair balance. Je kan ook gewoon heel kritisch zijn ipv 'Oh ja maar wat dan veranderen?' en dom doen alsof je het niet weet, terwijl het Elimantion of Racial Discrimination vanuit het perspectief van de Afrikaanse descent kijkt.
ALS, ja als.....

De keuze van het 'perspectief op basis van African Descent' is jouw keuze. Het is niet mijn perspectief. Zwarte Piet kent vele ontstaansverhalen, en dus vele perspectieven. Niemand kan (op dit moment) beweren welk perspectief de juiste is.

Daarbij zijn je genoemde onderdelen als (zwarte) kleur, rode lippen, oorringen en onderdanig karakter niet alleen voorbehouden aan stereotyperingen van negers. Iedereen heeft rode lippen, oorringen kwamen nauwelijks voor bij slaven en wijzen eerder in de richting van zeelui (Sinterklaas is niet in de laatste plaats hun beschermheilige), en zoals al eerder aangegeven er zijn meerdere zwarte schmink tradities die ook geen neger uitbeelden. Oh, en Zwarte Piet is zeker niet onderdanig aan de Sint. Zelfs bij Schenkman is Zwarte Piet minstens de gelijke aan de Sint en staat niet voor niets net als de Sint op een paard afgebeeld in zijn boekje.

Maar zou bv Zwarte Piet in de onderstaande vorm wel je goedkeuring kunnen krijgen?

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174093366
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

ALS, ja als.....

De keuze van het 'perspectief op basis van African Descent' is jouw keuze. Het is niet mijn perspectief. Zwarte Piet kent vele ontstaansverhalen, en dus vele perspectieven. Niemand kan (op dit moment) beweren welk perspectief de juiste is.

Daarbij zijn je genoemde onderdelen als (zwarte) kleur, rode lippen, oorringen en onderdanig karakter niet alleen voorbehouden aan stereotyperingen van negers. Iedereen heeft rode lippen, oorringen kwamen nauwelijks voor bij slaven en wijzen eerder in de richting van zeelui (Sinterklaas is niet in de laatste plaats hun beschermheilige), en zoals al eerder aangegeven er zijn meerdere zwarte schmink tradities die ook geen neger uitbeelden. Oh, en Zwarte Piet is zeker niet onderdanig aan de Sint. Zelfs bij Schenkman is Zwarte Piet minstens de gelijke aan de Sint en staat niet voor niets net als de Sint op een paard afgebeeld in zijn boekje.

Maar zou bv Zwarte Piet in de onderstaande vorm wel je goedkeuring kunnen krijgen?

[ afbeelding ]
African Descent is de keuze van de VN niet die van mij! Kijk net boven bij het stuk over Black Pete in het rapport, punt 16. Vanaf hun perspectief moet je het bekijken, het beeld an sich. Het Meertens instituut heeft weliswaar geoordeeld dat niet hard valt te maken dat het beeld niet uit slavernij voortvloeit, maar zeker wel de kan zijn beinvloed. Een man, op een wit paard, een witte man, met Zwarte Piet als knechten is naar mijn mening NOT done.

Het hangt af van de context, ik zie geen witte man die zich verheven boven hen voelt. Derhalve in eerste instantie toelaatbaar. Context is eveneens belangrijk, objectief kijkend naar het beeld welk wordt geschetst. Jullie doen alsof ik alles weg wil hebben. Dat is onwaar, een redelijke afweging dient te worden gemaakt. Is het echt moeilijk om je traditie aan te passen? En zo ja, waarom? Kinderen kunnen Sinterklaas moeilijk uit de weg gaan.

Ook het kabinet is het eens dat de traditie mee moet veranderen en dat het stereotyperend kan werken. Kamerbrief Lodewijk Asscher nav rapport VN.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 16:11:35 ]
pi_174093705
quote:
Een man, op een wit paard, een witte man, met Zwarte Piet als knechten is naar mijn mening NOT done.
Ik zou niet weten waarom het NOT done is, maar goed jouw mening.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174093819
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:16 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom het NOT done is, maar goed jouw mening.
Omdat het beeld een principe aanduidt dat je de dominante standaard van een witte mens boven die van de zwarte mens zet. De principe dat macht (meerderheid) recht is vind ik niet fijn voelen. In deze context vind ik het ongeoorloofd.
pi_174093839
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Omdat het beeld een principe aanduidt dat je de dominante standaard van een witte mens boven die van de zwarte mens zet. De principe dat macht (meerderheid) recht is vind ik niet fijn voelen. In deze context vind ik het ongeoorloofd.
Omdat iemand op een paard zit? 1675 belde, ze wilden hun wereldbeeld terug.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174093940
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Omdat het beeld een principe aanduidt dat je de dominante standaard van een witte mens boven die van de zwarte mens zet. De principe dat macht (meerderheid) recht is vind ik niet fijn voelen. In deze context vind ik het ongeoorloofd.
Het is op meerdere manieren interpretabel ja, voor mij zijn ze niet mens maar symbool voor Odin en zijn dodenleger.
Daarom zie ik er geen kwaad in, het is immers elders in Europa niet anders al is er dan natuurlijk wel een andere vermomming (knecht ruprecht).
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174095080
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:24 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Omdat iemand op een paard zit? 1675 belde, ze wilden hun wereldbeeld terug.
Zonder dat paard ook, alsof hij een god is omdat hij wit is. Het is een denigrerend beeld. Zwarte Pieten die bang worden als ze iets fouts doen op Sinterklaasjournaal, want ja de Sint. Moet wel toegeven dat ik de Sint altijd een lieve man vind.
pi_174095120
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:06 schreef Montagui het volgende:
Overigens:

Blackface zijn blanke mensen die zich zwart schminken om een (karikaturale, stereotype) neger uit te beelden.

Zwarte Pieten zijn mensen die zich zwart schminken om een allegorisch figuur uit te beelden, en zeker niet een neger.

Blijft voor een aantal lastig om dat onderscheid te kunnen bevatten.

Daarnaast zijn er op deze aardkloot meerdere culturen met een zwart schmink traditie net zoals er culturen zijn met een wit schmink traditie. Is dat dan allemaal 'blackface/whiteface'= racisme?
Intentie maakt niet uit voor de miljoenste keer. Je kan de mooiste intentie hebben met ZP, maar de uiting die eraan wordt gegeven is denigrerend.

Blijft voor een aantal lastig om dat onderscheid te kunnen bevatten.
pi_174095178
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:20 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Zonder dat paard ook, alsof hij een god is omdat hij wit is. Het is een denigrerend beeld. Zwarte Pieten die bang worden als ze iets fouts doen op Sinterklaasjournaal, want ja de Sint. Moet wel toegeven dat ik de Sint altijd een lieve man vind.
1675 belde nogmaals, waar je blijft met hun wereldbeeld.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174095218
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 12:41 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Combineer uw zwarte piet verzet nu ook met uw moslimhaat, voor nog meer voordeel.

Dat wordt weer hamsteren!

Moslimhaat? Hoe kom je er bij?
Typisch weer. Erg typisch. Als je iemand maar kunt framen, zorg je er voor dat je gelijk krijgt. Ofso. Geen idee.

Schoenmaker houdt je bij je ...?

Enige waar jij voor bent is alles tegen de NLers. Net als je vriendjes.
Waarom flikker je niet op als je zoveel haat hebt?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174095242
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:25 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

1675 belde nogmaals, waar je blijft met hun wereldbeeld.
1850 Slavernij belde, ze willen hun achterlijke feestje terug. Lol.
pi_174095251
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:18 schreef HendrikV het volgende:
Ik ben vroeger gediscrimeerd met me flaporen mag ik nu ook huilen met jouw gregor?
Jij hebt zeker nu een hekel aan playboy en wil dat het logo wordt veranderd?
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 30 september 2017 @ 17:31:39 #180
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174095277
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:32 schreef Baconbus het volgende:

Zie hier de demonisering van een icoon.
Je hebt gelijk. Je bent absoluut een icoon. Voor gebrek aan inhoud, hoofdzakelijk. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 30 september 2017 @ 17:33:51 #181
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174095308
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:10 schreef Gregor1994 het volgende:

Zucht, discriminatie vloeit voort uit stereotypering.
En hoe is dat relevant bij de Zwarte Piet-discussie? .
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174095404
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En hoe is dat relevant bij de Zwarte Piet-discussie? .
Lijkt me niet een negatief stereotype, door Zwarte Piet gaan kinderen juist denken dat alle zwarte mensen vrienden zijn en cadeautjes en snoep geven, terwijl de meeste donkere mannen helemaal geen vrienden zijn van witte kindjes, het zijn juist vaak boeven.
standaarddrinker
pi_174095448
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En hoe is dat relevant bij de Zwarte Piet-discussie? .
Stereotype kan onbewust meespelen daarin. Zwarte Piet verhoudt zich daarin dat die stereotypen onbewust kunnen meespelen bij volwassenen alsmede kinderen. Dat je met een kleur alles kunt doen wat je wil, dat ZP er onwijs vreemd uit ziet en nogal dom, rode lippen en een vreemde associatie kan opwekken bij mensen met een Afrikaanse root. Bij onbewuste stereotypering werkt het door in onze systemen. Nog steeds is er stelselmatige racisme ogv huidskleur bij bepaalde bedrijven. Het voorkomen van stereotyperingen is de belangrijkste stap, omdat een gehele groep anders de kenmerken krijgt van wat een bepaald persoon laat zien. Bv, men kan soms bang zijn voor bepaalde moslims met een baard, omdat de stereotypering is opgewekt dat die persoon kenmerken kan hebben van een terrorist door wat wij bv op het nieuws zien. Hierdoor nemen werkgevers dat beeld onbewust over in hun bedrijf. (wel extreem voorbeeld, maar denk aan stereotypen zoals dat allochtonen lui zijn, te laat komen, niet goed Nederlands kunnen spreken). Een kenmerk van 1 persoon wordt toegepast op iedereen van die groep.
pi_174095518
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:40 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Lijkt me niet een negatief stereotype, door Zwarte Piet gaan kinderen juist denken dat alle zwarte mensen vrienden zijn en cadeautjes en snoep geven, terwijl de meeste donkere mannen helemaal geen vrienden zijn van witte kindjes, het zijn juist vaak boeven.
Ik denk juist van wel dat het degelijk onbewust meespeelt en anders bewust. Kinderen die voor Zwarte Piet worden uitgescholden is onwijs naar, met name de stress en depressiviteit die naar aanleiding van zo'n feest ontstaat moet je niet willen geven aan een kind. En ja, kinderen kunnen hard zijn, maar dat betekent niet dat je bepaalde stereotyperingen niet hoeft te voorkomen. Er zijn kinderen die doelbewust Zwarte Piet als stereotype gebruiken op andere kinderen, 'jij bent Zwarte Piet dus jij bent dom'. Het werkt onwijs diep en vandaar dat ik er slecht tegen kan als iemand zegt 'stereotype leidt niet tot discriminatie'. Ik studeer zelf Human Rights Law en besef me dondersgoed dat de meest extreme theorieën voortvloeien uit stereotype (anti-semitisme, racisme) etc etc. Sommige 'verdachte' typen van stereotypering zijn makkelijk te herkennen. Andere kunnen heel moeilijk zijn, het verbieden van clowns omdat roodharigen dat negatief vinden bv.
pi_174095533
Ja maarja dan moet je ook kabouters afschaffen want de kleinste van de klas wordt toch uitgescholden voor kabouter, of smurf.
standaarddrinker
  zaterdag 30 september 2017 @ 17:48:49 #186
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174095561
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:22 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Intentie maakt niet uit voor de miljoenste keer. Je kan de mooiste intentie hebben met ZP, maar de uiting die eraan wordt gegeven is denigrerend.

Blijft voor een aantal lastig om dat onderscheid te kunnen bevatten.
Waarom maakt bij ZP de intentie niet uit en bij Le Sauvage wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 30-09-2017 17:56:14 ]
pi_174095568
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:47 schreef DrDentz het volgende:
Ja maarja dan moet je ook kabouters afschaffen want de kleinste van de klas wordt toch uitgescholden voor kabouter, of smurf.
Kabouters dan wel smurven hebben daarin geen stereotyperende werking die per se doorwerkt in onze maatschappij. Kleine mensen maken nog steeds aanspraak op grote functies. Eveneens behoren zij niet tot de groep van verdachte onderscheidsgronden, ras, geslacht, godsdienst wel. Uiterlijk niet zo.
  zaterdag 30 september 2017 @ 17:55:01 #188
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174095656
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:42 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Stereotype kan onbewust meespelen daarin. Zwarte Piet verhoudt zich daarin dat die stereotypen onbewust kunnen meespelen bij volwassenen alsmede kinderen. Dat je met een kleur alles kunt doen wat je wil, dat ZP er onwijs vreemd uit ziet en nogal dom, rode lippen en een vreemde associatie kan opwekken bij mensen met een Afrikaanse root.
8)7

Waarom ziet Zwarte Piet er volgens jou dom uit? Omdat ie zwart is en zwarten nu eenmaal dom zijn of zo?
Zwarte Piet is hartstikke slim juist en vervult een ontzettend belangrijke rol in de maatschappij.
  zaterdag 30 september 2017 @ 17:55:55 #189
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174095671
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:42 schreef Gregor1994 het volgende:

Stereotype kan onbewust meespelen daarin. Zwarte Piet verhoudt zich daarin dat die stereotypen onbewust kunnen meespelen bij volwassenen alsmede kinderen. Dat je met een kleur alles kunt doen wat je wil, dat ZP er onwijs vreemd uit ziet en nogal dom, rode lippen en een vreemde associatie kan opwekken bij mensen met een Afrikaanse root.
Maar dan ga jij er gemakshalve vanuit dat kinderen geleerd krijgen dat Zwarte Piet een stereotypering is van mensen met een Afrikaanse root. Niet een aanname die ik ondersteun.

Volgens mij krijgen kinderen aangeleerd dat Zwarte Piet juist niet een beeld van 'iemand anders' is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174095678
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom maakt bij ZP de intentie wel uit en bij Le Sauvage niet?
Ik ken het verhaal achter Le Sauvage niet goed, op het eerste oog lijkt het een feest te zijn waarin een schets wordt gemaakt van het verleden op basis van feitelijke waarneming. Dit doet me denken aan het Jezusfeest wat elk jaar wordt gehouden, ook al voelen bepaalde groepen zich uitgesloten, het leidt niet tot een verbod dat zo'n cultuur heerst.

Maw, dat feest wat jij aangeeft laat denk ik een rollenspel zien op grond van historie. Niet veel mis mee, maar je zou ook daar stereotyperingen kunnen aanpakken, maar dit zou hetzelfde zijn als het verbieden van films wanneer donkere mensen als slaaf spelen.

Ik vind dat bij ZP de intentie niets uitmaakt, excuses als ik het soms door de war haal. Maar soms laat ik me er toch toe leiden om dat argument te gebruiken.

Het is lastig om de mate van intentie te bepalen, maar naar mijn mening: Intentie bij ZP maakt niet uit, gezien het beeld an sich een racistisch beeld kan opwekken en het ook niet bepaalde educatie is dan wel gebaseerd op feitelijkheid. Het is een feest, waarin mensen zich schminken nav een sprookje. Hopelijk is dit wat meer duidelijk. Ik hecht wellicht waarde aan de context ook.
  zaterdag 30 september 2017 @ 17:57:20 #191
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174095700
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:22 schreef Gregor1994 het volgende:

Intentie maakt niet uit voor de miljoenste keer. Je kan de mooiste intentie hebben met ZP, maar de uiting die eraan wordt gegeven is denigrerend.
Je doet wel een hoop aannames. Wat is er volgens jou precies denigrerend aan de viering van het Sinterklaasfeest?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174095754
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

8)7

Waarom ziet Zwarte Piet er volgens jou dom uit? Omdat ie zwart is en zwarten nu eenmaal dom zijn of zo?
Zwarte Piet is hartstikke slim juist en vervult een ontzettend belangrijke rol in de maatschappij.
Zwarte Piet is juist slim, atletisch, georganiseerd. Het is de vergeetachtige, sullige Sinterklaas die de intocht steeds in de problemen laat komen.
standaarddrinker
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:01:28 #193
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174095767
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Volgens mij krijgen kinderen aangeleerd dat Zwarte Piet juist niet een beeld van 'iemand anders' is.
Zwarte Piet is Elckerlyc :Y
Daarom lijkt hij eigenlijk net zoveel op jou als ome Henk of Tante Truus. Vertrouwd en toch eng. Deel van de familie, overleden voorouders. Iedereen kan Zwarte Piet zijn, Zwarte Piet moet iedereen kunnen zijn - en daarom is het gezicht zwart (en traditioneel alléén het gezicht, niet oren of hals).
pi_174095779
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je doet wel een hoop aannames. Wat is er volgens jou precies denigrerend aan de viering van het Sinterklaasfeest?
Denigrerend, omdat er ondere andere vanaf 1965 protesten ongehoord zijn gebleven. Daarnaast omdat er een bepaalde principe geldt dat men met een andere kleur mag doen waar hij zin in heeft, ook al vinden de personen van die kleur dat ongewenst. Het is niet jouw kleur. De context waarin Zwarte Piet zich uit vind ik een verkeerd beeld van hoe wij als mens tolerant met elkaar moeten omgaan, mensen die weigeren te veranderen dat terwijl hun kleur uit wordt gebeeld met rode lippen, zwarte huid, grote oorbellen en kroeshaar. Er zijn bepaalde donkere mensen die daar op lijken, wat geeft de witte mens als dominante standaard het recht om dat na te doen?
pi_174095806
Het sinterklaasfeest is denigrerend omdat protesten.

Wat lees ik hier toch allemaal voor aids :D
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174095821
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar dan ga jij er gemakshalve vanuit dat kinderen geleerd krijgen dat Zwarte Piet een stereotypering is van mensen met een Afrikaanse root. Niet een aanname die ik ondersteun.

Volgens mij krijgen kinderen aangeleerd dat Zwarte Piet juist niet een beeld van 'iemand anders' is.
Onbewust, je hoeft het niet aangeleerd te krijgen. Het gaat om onbewuste associaties met 'Polen', 'zwarten' en 'moslims'. Je merkt het niet, maar je verwerkt het in je systeem.
pi_174095825
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:03 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Het sinterklaasfeest is denigrerend omdat protesten.

Wat lees ik hier toch allemaal voor aids :D
Lees verder. Zin wat anders geformuleerd, maar neem dat zeer zeker mee. Excuses.

Daarnaast denigreren mensen van Sinterklaas wel degelijk andere mensen hun positie en in hoeverre zij zich gekwetst voelen.
pi_174095836
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:02 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Denigrerend, omdat er vanaf 1965 protesten ongehoord zijn gebleven. Daarnaast omdat er een bepaalde principe geldt dat men met een andere kleur mag doen waar hij zin in heeft, ook al vinden de personen van die kleur dat ongewenst. Het is niet jouw kleur. De context waarin Zwarte Piet zich uit vind ik een verkeerd beeld van hoe wij als mens tolerant met elkaar moeten omgaan, mensen die weigeren te veranderen dat terwijl hun kleur uit wordt gebeeld met rode lippen, zwarte huid, grote oorbellen en kroeshaar. Er zijn bepaalde donkere mensen die daar op lijken, wat geeft de witte mens als dominante standaard het recht om dat na te doen?
Je hebt de afgelopen 5 jaar niet meegemaakt? Al je stereotyperingen zijn allang weggehaald. Kijk eens het Sinterklaasjournaal dit jaar, gewoon, als tip.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174095845
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:04 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Onbewust, je hoeft het niet aangeleerd te krijgen. Het gaat om onbewuste associaties met 'Polen', 'zwarten' en 'moslims'. Je merkt het niet, maar je verwerkt het in je systeem.
Alles verbieden dus? Want dat is jouw enige oplossing blijkbaar. Vodka verbieden. Koran verbieden. Islam verbieden. Sinterklaas verbieden.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174095885
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:02 schreef Gregor1994 het volgende:
De context waarin Zwarte Piet zich uit vind ik een verkeerd beeld van hoe wij als mens tolerant met elkaar moeten omgaan
Tolerant is juist dat je dingen die je niet leuk vindt laat gebeuren, je tolereert iets, je tolereert dat je buren een feestje hebben en jij even in de herrie zit, je tolereert dat de moskee in de buurt gejengel uitzendt om moslims op te roepen, je tolereert dat er een boot met blackfaces binnenvaart omdat mensen dat een leuk feest vinden, etc.
standaarddrinker
pi_174095887
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:05 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Je hebt de afgelopen 5 jaar niet meegemaakt? Al je stereotyperingen zijn allang weggehaald. Kijk eens het Sinterklaasjournaal dit jaar, gewoon, als tip.
Kleine gemeentes alsmede dorpen hebben dat niet gedaan, daar bestaat nog steeds dat principe van stereotype. That's all, je merkt uiteraard al wel verandering her en der. Over het algemeen valt het op lokaal niveau mee, Zwarte Piet wordt nog geuit zoals altijd. En juist op die plekken waar heel veel witte mensen wonen en weinig donkere speelt dit een rol. Los van wat er is veranderd zijn er nog steeds Zwarte Pieten, ook zonder hun oorbellen etc. Het gaat om hun kleur imo.
pi_174095911
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:08 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Tolerant is juist dat je dingen die je niet leuk vindt laat gebeuren, je tolereert iets, je tolereert dat je buren een feestje hebben en jij even in de herrie zit, je tolereert dat de moskee in de buurt gejengel uitzendt om moslims op te roepen, je tolereert dat er een boot met blackfaces binnenvaart omdat mensen dat een leuk feest vinden, etc.
Klopt, het niet kunnen verdragen van iets maar toch zeggen 'het is zoals het is'. Echter, het voorkomen van bepaalde stereotypen is zaak van de overheid.
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:11:27 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174095937
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:56 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Ik ken het verhaal achter Le Sauvage niet goed, op het eerste oog lijkt het een feest te zijn waarin een schets wordt gemaakt van het verleden op basis van feitelijke waarneming. Dit doet me denken aan het Jezusfeest wat elk jaar wordt gehouden, ook al voelen bepaalde groepen zich uitgesloten, het leidt niet tot een verbod dat zo'n cultuur heerst.

Maw, dat feest wat jij aangeeft laat denk ik een rollenspel zien op grond van historie. Niet veel mis mee, maar je zou ook daar stereotyperingen kunnen aanpakken, maar dit zou hetzelfde zijn als het verbieden van films wanneer donkere mensen als slaaf spelen.

Ik vind dat bij ZP de intentie niets uitmaakt, excuses als ik het soms door de war haal. Maar soms laat ik me er toch toe leiden om dat argument te gebruiken.

Het is lastig om de mate van intentie te bepalen, maar naar mijn mening: Intentie bij ZP maakt niet uit, gezien het beeld an sich een racistisch beeld kan opwekken en het ook niet bepaalde educatie is dan wel gebaseerd op feitelijkheid. Het is een feest, waarin mensen zich schminken nav een sprookje. Hopelijk is dit wat meer duidelijk. Ik hecht wellicht waarde aan de context ook.
Dus bij een zwartgemaakt iemand die in de verste verten niet lijkt op een neger of negerkarikatuur maakt de intentie niet uit, maar als er een duidelijk stereotiepe is van een neger als kwaadaardige wilde dan wil je eerst de intentie weten voor je de blackface veroordeelt.

8)7

http://www.nordeclair.be/(...)era-pas-a-notre-sauv
pi_174095940
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Alles verbieden dus? Want dat is jouw enige oplossing blijkbaar. Vodka verbieden. Koran verbieden. Islam verbieden. Sinterklaas verbieden.
Het liefst wel, maar ik ben niet blind. In alle gevallen werkt het averrechts, namelijk dat je de keerzijde hebt dat mensen zich nog harder gaan opstellen tegen donkere mensen als je het verbiedt. Ik geef enkel de ideale situatie aan voor mij persoonlijk. Taak van de overheid is om stereotype te voorkomen en aan te pakken.
pi_174095943
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:09 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Klopt, het niet kunnen verdragen van iets maar toch zeggen 'het is zoals het is'. Echter, het voorkomen van bepaalde stereotypen is zaak van de overheid.
Hoe groot moet jouw overheid zijn, allesoverkoepelend?
standaarddrinker
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:11:34 #206
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174095944
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:02 schreef Gregor1994 het volgende:

Denigrerend, omdat er ondere andere vanaf 1965 protesten ongehoord zijn gebleven.
Dat is slechts een persoonlijke mening, geen empirisch bewijs.

quote:
Het is niet jouw kleur.
Een kleur is van iemand? Wat een gek concept.

quote:
De context waarin Zwarte Piet zich uit vind ik een verkeerd beeld van hoe wij als mens tolerant met elkaar moeten omgaan,
Ik vind de demonisering van Zwarte Piet juist een aanval op tolerantie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174096018
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dus bij een zwartgemaakt iemand die in de verste verten niet lijkt op een neger of negerkarikatuur maakt de intentie niet uit, maar als er een duidelijk stereotiepe is van een neger als kwaadaardigevwilde dan wil je eerst de intentie weten voor je de blackface veroordeelt.

8)7

http://www.nordeclair.be/(...)era-pas-a-notre-sauv
Je draait je argumenten om en verwoordt hen dusdanig dat ze positief lijken. Ik zeg niet dat de intentie uitmaakt, maar een rollenspel, net zoals een film is een andere setting. Heb je mijn stuk wel gelezen? Ik ga ervanuit dat het feest dat jij op doelt een feitelijke rollenspel is. Die context ziet er anders uit, waardoor ik een hypothetische casus zoals jij die noemt slecht kan vergelijken. Inderdaad bij Zwarte Piet maakt de intentie niet uit door de context. Maar zoals ik al zei, het hangt ervan af. Kan zo zijn dat het een vreemd beeld is net zo goed. Ik kan overigens geen Frans.

Daarnaast lijkt Zwarte Piet op een neger met negatieve kenmerken imo. Maar goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 18:22:19 ]
pi_174096053
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat is slechts een persoonlijke mening, geen empirisch bewijs.

[..]

Een kleur is van iemand? Wat een gek concept.

[..]

Ik vind de demonisering van Zwarte Piet juist een aanval op tolerantie.
Een kleur van iemand is niets mis mee. Het behoort tot een identiteit en als een bepaalde minderheid het gevoel heeft dat ze belachelijk worden gemaakt alsmede dat kinderen zich negatief beoordeeld voelen, dan getuigt het van tolerantie dat je die kenmerken veranderd vind ik. Met name als je er rekening mee houdt dat de zwarte kleur niet per se de beste positie heeft gehad de afgelopen aantal decennia en eeuwen.

En je laatste zin, vandaar dat we er niet uitkomen. We vinden dat we allebei tolerant moeten zijn. Of naja, met tolerantie kom je er uit. But, like I said, dit is iets van de overheid. Hun rol werkt onwijs tegen, neutraliteit is niet het antwoord.

Er is wellicht geen empirisch bewijs, maar wel bewijs dat ook in de jaren 60-90 mensen tegen Zwarte Piet waren, maar door dominante standaard ongehoord gebleven, vandaar dat die discussie zo fel is. Men voelt zich dit keer wel gehoord.
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:21:47 #209
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096110
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:09 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Klopt, het niet kunnen verdragen van iets maar toch zeggen 'het is zoals het is'. Echter, het voorkomen van bepaalde stereotypen is zaak van de overheid.
Stereotypen horen bij de cultuur, in het bijzonder de volkscultuur. Daar heeft een overheid over het algemeen niks over te zeggen, alleen in landen als China probeert de overheid daarin te sturen. En zelfs daar werkt de onderdrukking van de cultuur niet best. Zou je moeten weten.

Verwijderen van (vermeende) stereotypen is verder symboolbestrijding, als er werkelijk racisme is, komen er vanzelf andere symbolen.
Daarom is het een zinloze strijd.
pi_174096135
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Stereotypen horen bij de cultuur, in het bijzonder de volkscultuur. Daar heeft een overheid over het algemeen niks over te zeggen, alleen in landen als China probeert de overheid daarin te sturen. En zelfs daar werkt de onderdrukking van de cultuur niet best. Zou je moeten weten.

Verwijderen van (vermeende) stereotypen is verder symboolbestrijding, als er werkelijk racisme is, komen er vanzelf andere symbolen.
Daarom is het een zinloze strijd.
Stereotype kunnen soms ook positief zijn. De overheid heeft overigens een verplichting op grond van CERD.

Hoe bedoel je symboolbestrijding? Het uitbuiten van bepaalde stereotype of die tegengaan, zoals bij vrouwen is juist heel goed. Moet nu een paper schrijven. Fijne avond!
pi_174096174
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Stereotype kunnen soms ook positief zijn. De overheid heeft overigens een verplichting op grond van CERD.

Hoe bedoel je symboolbestrijding? Het uitbuiten van bepaalde stereotype of die tegengaan, zoals bij vrouwen is juist heel goed. Moet nu een paper schrijven. Fijne avond!
Ik weet al wat voor paper dat gaat worden. Veel wollig taalgebruik, weinig inhoud.
standaarddrinker
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:26:19 #212
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096198
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:15 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Je draait je argumenten om en verwoordt hen dusdanig dat ze positief lijken. Ik zeg niet dat de intentie uitmaakt, maar een rollenspel, net zoals een film is een andere setting. Heb je mijn stuk wel gelezen? Ik ga ervanuit dat het feest dat jij op doelt een feitelijke rollenspel is. Die context ziet er anders uit, waardoor ik een hypothetische casus zoals jij die noemt slecht kan vergelijken. Inderdaad bij Zwarte Piet maakt de intentie niet uit door de context. Maar zoals ik al zei, het hangt ervan af. Kan zo zijn dat het een vreemd beeld is net zo goed. Ik kan overigens geen Frans.

Daarnaast lijkt Zwarte Piet op een neger met negatieve kenmerken imo. Maar goed.
Het is geen historisch rollenspel.
Goffer, iemand die iets internationaals studeert en geen eenvoudig Frans kan lezen _O-
pi_174096241
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:11 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het liefst wel, maar ik ben niet blind. In alle gevallen werkt het averrechts, namelijk dat je de keerzijde hebt dat mensen zich nog harder gaan opstellen tegen donkere mensen als je het verbiedt. Ik geef enkel de ideale situatie aan voor mij persoonlijk. Taak van de overheid is om stereotype te voorkomen en aan te pakken.
Just because you are offended doesn’t mean you are right.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:32:43 #214
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096329
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:23 schreef Gregor1994 het volgende:

Hoe bedoel je symboolbestrijding? Het uitbuiten van bepaalde stereotype of die tegengaan, zoals bij vrouwen is juist heel goed.
ZP is een symbool geworden van een racisme. Roei je Piet uit, dan blijft het racisme bestaan. Plus dat als je toegeeft dat het racisme is (wat het niet is), erken je het inherente, grootschalige racisme van "de Hollander" en staat de deur wagenwijd open om herstelbetalingen te eisen van day schuldige volk.

Doe ze de groeten aan de UvA.
pi_174096419
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ZP is een symbool geworden van een racisme. Roei je Piet uit, dan blijft het racisme bestaan. Plus dat als je toegeeft dat het racisme is (wat het niet is), erken je het inherente, grootschalige racisme van "de Hollander" en staat de deur wagenwijd open om herstelbetalingen te eisen van day schuldige volk.

Doe ze de groeten aan de UvA.
Zucht, zo fucking dom dat ik wel moet reageren. Nee ik voel mij niet gekwetst door Zwarte Piet, ik kan daarnaast drie talen, anders dan Nederlands, Frans niet omdat ik dat wellicht nog mezelf ga leren.

Racisme blijft inderdaad bestaan, maar het voorkomen en bestrijden van hetgeen leidt tot racisme kan je wel degelijk hardnekkig aanpakken. Dat gebeurt zeker niet door het in stand laten van dit soort praktijken.

Goede instelling, laten we maar enkel gevolgen aanpakken van racisme, niet de oorzaken :')

En ik studeer aan LSE.
pi_174096432
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:28 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Just because you are offended doesn’t mean you are right.
Gaat daar niet om, het beeld an sich is denigrerend.
pi_174096454
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is geen historisch rollenspel.
Goffer, iemand die iets internationaals studeert en geen eenvoudig Frans kan lezen _O-
? Als ik jou Arabisch laat lezen, zal ik dan ook lachen omdat je het niet kan? Vreemd hoor, maar als het geen historisch rollenspel is dan kan een en ander ook daar worden veranderd.
pi_174096490
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ZP is een symbool geworden van een racisme. Roei je Piet uit, dan blijft het racisme bestaan.
Dat lijkt me wel een flinke drogreden.
pi_174096532
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:25 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik weet al wat voor paper dat gaat worden. Veel wollig taalgebruik, weinig inhoud.
?

'de staat heeft er niks mee te maken', beargumenteerd op basis van lucht. Ik geef vervolgens een Vedrag aan en specifiek het artikel en jouw antwoord 'wollig en weinig inhoud'. Lol.
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:46:55 #220
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096559
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:46 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Ik denk juist van wel dat het degelijk onbewust meespeelt en anders bewust. Kinderen die voor Zwarte Piet worden uitgescholden is onwijs naar, met name de stress en depressiviteit die naar aanleiding van zo'n feest ontstaat moet je niet willen geven aan een kind. En ja, kinderen kunnen hard zijn, maar dat betekent niet dat je bepaalde stereotyperingen niet hoeft te voorkomen. Er zijn kinderen die doelbewust Zwarte Piet als stereotype gebruiken op andere kinderen, 'jij bent Zwarte Piet dus jij bent dom'. Het werkt onwijs diep en vandaar dat ik er slecht tegen kan als iemand zegt 'stereotype leidt niet tot discriminatie'. Ik studeer zelf Human Rights Law en besef me dondersgoed dat de meest extreme theorieën voortvloeien uit stereotype (anti-semitisme, racisme) etc etc. Sommige 'verdachte' typen van stereotypering zijn makkelijk te herkennen. Andere kunnen heel moeilijk zijn, het verbieden van clowns omdat roodharigen dat negatief vinden bv.
Kinderen schelden niet met zwarte piet, want piet is cool.
Volwassenen doen dat wel, maar daar kan meer achter zitten, omdat de uitdrukking "zwarte piet" ook voor de Duivel wordt gebruikt (en dat is zeker in christelijke kringen die zwarte piet ook, waardoor zwarte klaas een witte heilige werd, om die duivel in toom te kunnen houden).
De uitdrukking wordt daarom niet alleen tegen zwarten gebruikt.
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:48:06 #221
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096577
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel een flinke drogreden.
Jij denkt dat racisme automagisch verdwijnt als zwarte piet verboden wordt?
pi_174096612
(Blanke) kinderen in de randstad schelden echt niet met Zwarte Piet, dan hebben ze direct ruzie met 80/90% van hun (donkere) klas. En in de dorpen, waar de donkere jongen nog in de minderheid is, kan die wel Zwarte Piet genoemd worden, maar ook neger, of aap ofzo. En die rooie is dan een vuurtoren, en die dikke is Billie Turf en die kleine is een smurf etc. Zo gaan die zaken.
standaarddrinker
pi_174096627
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij denkt dat racisme automagisch verdwijnt als zwarte piet verboden wordt?
Dat beweert niemand en is ook niet het doel.
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:53:12 #224
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096698
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:40 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

? Als ik jou Arabisch laat lezen, zal ik dan ook lachen omdat je het niet kan? Vreemd hoor, maar als het geen historisch rollenspel is dan kan een en ander ook daar worden veranderd.
Frans is een belangrijke taal voor alfa's.
Arabisch kan ik nauwelijks lezen, maar daarvoor heb ik vertaalprogramma's waarmee ik uit de voeten kan als onderzoek mij daartoe dwingt. Waardoor ik al enigszins met getranslitereerd Arabisch uit de voeten kan. Aswad. Bilqis.

Verandering van Le Sauvage kan niet, het is immers door de VN beschermd cultureel erfgoed.
pi_174096730
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kinderen schelden niet met zwarte piet, want piet is cool.
Volwassenen doen dat wel, maar daar kan meer achter zitten, omdat de uitdrukking "zwarte piet" ook voor de Duivel wordt gebruikt (en dat is zeker in christelijke kringen die zwarte piet ook, waardoor zwarte klaas een witte heilige werd, om die duivel in toom te kunnen houden).
De uitdrukking wordt daarom niet alleen tegen zwarten gebruikt.
Ook al neem je het onderzoek niet serieus van de Ombudsman, het staat haaks op wat je zegt, al zijn het 50 kinderen. Traditie mee veranderen met de tijd mag wat betreft van mij. Met name bij een kwetsend karakter voor de minderheid.
pi_174096764
Maar het is geen kwetsend karakter. Sommige mensen zijn hoogstens in de veronderstelling dat het kwetsend is. Belangrijker om met de tijd te veranderen is de gevoeligheid en het slachtofferisme van de mensen die overal aanstoot aan nemen. Dat neem je niet weg door overal maar in mee te gaan wat de waanzin van de dag dicteert.
Conscience do cost.
  zaterdag 30 september 2017 @ 18:56:08 #227
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096777
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:49 schreef DrDentz het volgende:
(Blanke) kinderen in de randstad schelden echt niet met Zwarte Piet, dan hebben ze direct ruzie met 80/90% van hun (donkere) klas. En in de dorpen, waar de donkere jongen nog in de minderheid is, kan die wel Zwarte Piet genoemd worden, maar ook neger, of aap ofzo. En die rooie is dan een vuurtoren, en die dikke is Billie Turf en die kleine is een smurf etc. Zo gaan die zaken.
Nee, zwarte piet is geen scheldwoord daar.
Het stereotype van een neger in de vorm van een luie rasta met joint of de goudbehangen rapper is daar ook al doorgedrongen. Net als de big momma.
Chickenwings en watermeloenen nog niet.
pi_174096823
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Frans is een belangrijke taal voor alfa's.
Arabisch kan ik nauwelijks lezen, maar daarvoor heb ik vertaalprogramma's waarmee ik uit de voeten kan als onderzoek mij daartoe dwingt. Waardoor ik al enigszins met getranslitereerd Arabisch uit de voeten kan. Aswad. Bilqis.

Verandering van Le Sauvage kan niet, het is immers door de VN beschermd cultureel erfgoed.
Ja, maar vandaar dat ik ook Frans wil leren voor Int. Stafhof. In ieder geval, niet zo haten steeds op kleine dingen. Doe ik ook niet, is zelfde als nu zeggen 'hahaahah je kan niet het Engels van Azie/Afrika'.

In ieder geval Le Sauvage kan net zozeer discutabel zijn, maar like I said. Ik ken dat feest niet en op wikipedia lijkt het op een rollenspel. Vreemde wending ook allemaal, waarom je jezelf een andere kleur wil schetsen.
pi_174096840


De 'pietenstrijd' is een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven.

Iedere poging van witten met aanpassingen aan de Zwarte Piet is bij voorbaat kansloos, daar gaat het niet om, daar worden de klagers niet gelukkig van. Er moet betaald worden.
standaarddrinker
pi_174096850
U MAD?
  zaterdag 30 september 2017 @ 19:00:22 #231
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096872
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:04 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Onbewust, je hoeft het niet aangeleerd te krijgen. Het gaat om onbewuste associaties met 'Polen', 'zwarten' en 'moslims'. Je merkt het niet, maar je verwerkt het in je systeem.
Alleen krijgen de meeste Nederlandse kinderen helemaal geen associatie "neger" mee van "zwarte piet", ook niet onbewust. Tot voor kort niet tenminste.
Nu zal het wel massaal zijn "kankerzwartendieonsfeestverpesten".
pi_174096876
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:55 schreef ems. het volgende:
Maar het is geen kwetsend karakter. Sommige mensen zijn hoogstens in de veronderstelling dat het kwetsend is. Belangrijker om met de tijd te veranderen is de gevoeligheid en het slachtofferisme van de mensen die overal aanstoot aan nemen. Dat neem je niet weg door overal maar in mee te gaan wat de waanzin van de dag dicteert.
Dat is wat jij vindt. Indien het een groot feest is en meerdere organisaties zich er over hebben uitgesproken dan vind ik dat je daar op zijn minst begrip voor moet hebben. En slachtofferisme, doe normaal. Jij snapt simpelweg niet of hebt geen begrip dat een beeld elk jaar wel degelijk in grotere mate aanstootgevend kan zijn. Indien kinderen weken daarvoor toeleven naar Sinterklaas kan dat inderdaad onwijs vervelend zijn en een laag zelfbeeld opwekken door reacties daarover.
pi_174096907
quote:
18s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen krijgen de meeste Nederlandse kinderen helemaal geen associatie "neger" mee van "zwarte piet", ook niet onbewust. Tot voor kort niet tenminste.
Nu zal het wel massaal zijn "kankerzwartendieonsfeestverpesten".
Muah, Universiteit van Leiden onderzocht dat, ze vonden hem meer een fantasiefiguur. Heb haar onderzoek ontvangen van die hoogleraar, maar vond hem ook niet representatief. Ontbraken vele dingen. Kinderen bij mij op lagere school werden wel uitgemaakt voor Zwarte Piet, die stress is niet fijn die kinderen voelen indien dat wordt gevierd, just saying.
  zaterdag 30 september 2017 @ 19:03:17 #234
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174096945
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:57 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]
Vreemde wending ook allemaal, waarom je jezelf een andere kleur wil schetsen.
Dat is bij ZP echter niet het geval.
pi_174096948
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:00 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Dat is wat jij vindt.
Uiteraard. Het lijkt me onnodig om op een discussieforum de hele tijd aan te wijzen dat het een persoonlijke mening van de user betreft. Dat spreekt voor zich.
quote:
Indien het een groot feest is en meerdere organisaties zich er over hebben uitgesproken dan vind ik dat je daar op zijn minst begrip voor moet hebben.
Waarom? Wat maakt de grootte van die organisaties uit of ik het er mee eens zou moeten zijn? Er zijn zoveel grote organisaties waar ik me totaal niet in kan vinden.

Totaal oneens dus. Of ben jij het per definitie eens met grote organisaties?
quote:
En slachtofferisme, doe normaal. Jij snapt simpelweg niet of hebt geen begrip dat een beeld elk jaar wel degelijk in grotere mate aanstootgevend kan zijn.
Zeker. Daarom hoop ik ook dat we iets kunnen vinden voor die slachtoffers waarmee ze minder snel aanstoot nemen aan allerlei zaken.
quote:
Indien kinderen weken daarvoor toeleven naar Sinterklaas kan dat inderdaad onwijs vervelend zijn en een laag zelfbeeld opwekken door reacties daarover.
Reden te meer om deze mensen bij te staan en hun verderfelijke gedrag te verhelpen.
Conscience do cost.
pi_174097040
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Uiteraard. Het lijkt me onnodig om op een discussieforum de hele tijd aan te wijzen dat het een persoonlijke mening van de user betreft. Dat spreekt voor zich.

[..]

Waarom? Wat maakt de grootte van die organisaties uit of ik het er mee eens zou moeten zijn? Er zijn zoveel grote organisaties waar ik me totaal niet in kan vinden.

Totaal oneens dus. Of ben jij het per definitie eens met grote organisaties?

[..]

Zeker. Daarom hoop ik ook dat we iets kunnen vinden voor die slachtoffers waarmee ze minder snel aanstoot nemen aan allerlei zaken.

[..]

Reden te meer om deze mensen bij te staan en hun verderfelijke gedrag te verhelpen.
Niet per definitie, zonet nog met dat erfgoedslijst. Maar krijg soms het gevoel van 'stel je niet aan over ZP'. Er moet zeker rekening worden gehouden, that's all.
pi_174097082
Je moet ook rekening houden met mensen die gekwetst worden wanneer hun tradities worden aangepast. Die krijgen nu te horen dat ze altijd schaamteloos racistisch zijn opgevoed door hun ouders, dat is ook kwetsend!
standaarddrinker
pi_174097122
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:08 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Niet per definitie, zonet nog met dat erfgoedslijst.
Nou dan.
quote:
Maar krijg soms het gevoel van 'stel je niet aan over ZP'. Er moet zeker rekening worden gehouden, that's all.
Ja. Rekening houden als in de wang toekeren. Ik zie zoveel zaken waar ik me aan stoor in het dagelijks leven. Het lijkt me een beetje vreemd om al die zaken dan maar te gaan verbieden tenzij het echt een meerderheid betreft die mijn mening deelt.
Conscience do cost.
pi_174097210
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is bij ZP echter niet het geval.
Mensen schminken zich toch anders?
pi_174097231
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:12 schreef ems. het volgende:

[..]

Nou dan.

[..]

Ja. Rekening houden als in de wang toekeren. Ik zie zoveel zaken waar ik me aan stoor in het dagelijks leven. Het lijkt me een beetje vreemd om al die zaken dan maar te gaan verbieden tenzij het echt een meerderheid betreft die mijn mening deelt.
Dat gaat niet op, principle of might is right is een kut principe en ten grondslag aan de meeste walgelijke theorieën. De meerderheid heeft niet altijd gelijk.
pi_174097284
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:10 schreef DrDentz het volgende:
Je moet ook rekening houden met mensen die gekwetst worden wanneer hun tradities worden aangepast. Die krijgen nu te horen dat ze altijd schaamteloos racistisch zijn opgevoed door hun ouders, dat is ook kwetsend!
Dat is een bepaalde gedeelte die dat zegt, pro-piet is ook niet zo tolerant met 'ga terug naar je eigen land'. Tradities veranderen, stereotype niet, dat blijft en verdient meer aandacht.
pi_174097286
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:16 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Dat gaat niet op, principle of might is right is een kut principe en ten grondslag van de meeste walgelijke theorieën. De meerderheid heeft niet altijd gelijk.
Waarom dan schermen met argumenten als "grote organisaties vinden het ook"? Daarnaast ben ik het met je eens hoor. De meerderheid heeft niet altijd gelijk, net zo min als dat een minderheid automatisch gelijk heeft. De ZP kwestie is ook vooral afhankelijk van perspectief, niet van wie er gelijk of ongelijk heeft.
Conscience do cost.
pi_174097318
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:18 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Dat is een bepaalde gedeelte die dat zegt, pro-piet is ook niet zo tolerant met 'ga terug naar je eigen land'. Tradities veranderen, stereotype niet, dat blijft en verdient meer aandacht.
Ik snap deze zinnen niet. Die paper wordt echt onleesbaar denk ik.
standaarddrinker
pi_174097793
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:18 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom dan schermen met argumenten als "grote organisaties vinden het ook"? Daarnaast ben ik het met je eens hoor. De meerderheid heeft niet altijd gelijk, net zo min als dat een minderheid automatisch gelijk heeft. De ZP kwestie is ook vooral afhankelijk van perspectief, niet van wie er gelijk of ongelijk heeft.
Omdat het aantoont dat het niet ongezien blijft. Daarnaast, waarschijnlijk zijn er gegronde redenen bij UNESCO dat ze dat feest tot materieel erfgoed verklaard hebben. Sinterklaas zal dat niet zijn door Zwarte Piet.

[ Bericht 9% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 20:41:40 ]
pi_174098079
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:18 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Dat is een bepaalde gedeelte die dat zegt, pro-piet is ook niet zo tolerant met 'ga terug naar je eigen land'. Tradities veranderen, stereotype niet, dat blijft en verdient meer aandacht.
En de anti-piet houdt niet op tot dat zwarte piet helemaal verdwenen is en verstoort sinterklaas optochten, dat is fijn volk zeg
  zaterdag 30 september 2017 @ 19:57:22 #246
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174098082
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:18 schreef Gregor1994 het volgende:

Een kleur van iemand is niets mis mee.
Hoe noemen ze dat ook weer? Cultural appropriation?
"Het is van mij, dus ik mag er mee doen wat ik wil, en jij niet?"
Tolerantie? Racisme?

quote:
En je laatste zin, vandaar dat we er niet uitkomen. We vinden dat we allebei tolerant moeten zijn. Of naja, met tolerantie kom je er uit. But, like I said, dit is iets van de overheid. Hun rol werkt onwijs tegen, neutraliteit is niet het antwoord.
Ik weet niet of de overheid moet ingrijpen. Door de jaren heen zijn er al veel kenmerken van Zwarte Piet veranderd. Het laatste kenmerk, de kleur, is een intrinsiek onderdeel van Zwarte Piet. De AP'ers willen kostte wat kost, dat die verdwijnt. De PP'ers willen dat niet. Beide zijden zijn in deze even intolerant. Ik vind de argumenten van de AP'ers 'wanting'.

quote:
Er is wellicht geen empirisch bewijs, maar wel bewijs dat ook in de jaren 60-90 mensen tegen Zwarte Piet waren
Maar ergens tegen zijn betekent niet automatisch dat je gelijk hebt, je gelijk krijgt of moet krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 30 september 2017 @ 20:05:44 #247
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174098283
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar ergens tegen zijn betekent niet automatisch dat je gelijk hebt, je gelijk krijgt of moet krijgen.
Idem voor "ergens door beledigd zijn".

Als we dat als criterium zouden gebruiken...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174098911
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hoe noemen ze dat ook weer? Cultural appropriation?
"Het is van mij, dus ik mag er mee doen wat ik wil, en jij niet?"
Tolerantie? Racisme?

[..]

Ik weet niet of de overheid moet ingrijpen. Door de jaren heen zijn er al veel kenmerken van Zwarte Piet veranderd. Het laatste kenmerk, de kleur, is een intrinsiek onderdeel van Zwarte Piet. De AP'ers willen kostte wat kost, dat die verdwijnt. De PP'ers willen dat niet. Beide zijden zijn in deze even intolerant. Ik vind de argumenten van de AP'ers 'wanting'.

[..]

Maar ergens tegen zijn betekent niet automatisch dat je gelijk hebt, je gelijk krijgt of moet krijgen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 19:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hoe noemen ze dat ook weer? Cultural appropriation?
"Het is van mij, dus ik mag er mee doen wat ik wil, en jij niet?"
Tolerantie? Racisme?

[..]

Ik weet niet of de overheid moet ingrijpen. Door de jaren heen zijn er al veel kenmerken van Zwarte Piet veranderd. Het laatste kenmerk, de kleur, is een intrinsiek onderdeel van Zwarte Piet. De AP'ers willen kostte wat kost, dat die verdwijnt. De PP'ers willen dat niet. Beide zijden zijn in deze even intolerant. Ik vind de argumenten van de AP'ers 'wanting'.

[..]

Maar ergens tegen zijn betekent niet automatisch dat je gelijk hebt, je gelijk krijgt of moet krijgen.
Het is iets anders als je een kleur op een of andere manier probeert te gebruiken voor je feestje, heb dat eerder al vermeld. Niet jouw kleur, dus blijf er gewoon van af.

De kleur is een intrisieke onderdeel? Dat is het eerste wat je eigenlijk zou moeten veranderen, dat het intrisiek is doet niet af van het achterlijke beeld.

En nee, maar de meerderheid zijn betekent ook geen zak. Respectloos ben je naar mijn insziens als je dondersgoed weet dat een bepaalde groep zich oprecht gekwetst voelt en geen wijziging qua kleur wil doorbrengen. Gewoon walgelijk en geen inlevingsvermogen, met name omdat het een feest behelst die zo groot is. Je kut traditie rechtvaardigd geen shit. Maar goed, als het normaal zou zijn om donkere mensen als slaven te hebben dan zou iedereen dat doen, want cultuur. Open je ogen gewoon een keer. En logisch dat anti-piet zo boos is, deze fucking discussie duurt 60 jaar al, en nog steeds begin je zeiken over ''jaa, maar kleur''. Zo mooi dat niemand uit dit topic krachtens wet ook maar iets weet uit te halen.

Ik haal VN erbij, maar dat mag niet, ik haal de wet erbij dan klopt het niet. Jongens toch.

En oh ja, over iedereen die over ''schadevergoeding betaalt van miljarden''. Haha, jullie leven in een mooie illusie. Jullie bedrijven verdienen alle geld aan zo'n achterlijk feest, en vraag me af waar dat schadevergoeding verhaal vandaan komt. Makkelijk andere proberen te pakken zo.
  zaterdag 30 september 2017 @ 20:38:23 #249
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174099001
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:34 schreef Gregor1994 het volgende:

Het is iets anders als je een kleur op een of andere manier probeert te gebruiken voor je feestje, heb dat eerder al vermeld. Niet jouw kleur, dus blijf er gewoon van af.
Sorry, vind ik nonsens. Ga ik niet doen. Aanvullend: het zijn de 'eigenaren' van 1 bepaalde kleur die er moeite mee hebben.

quote:
De kleur is een intrisieke onderdeel?
Zwarte Piet is...uhuh...zwart. Duh!

quote:
En nee, maar de meerderheid zijn betekent ook geen zak.
Uhmmm.....we leven in een democratie....daar betekent 'de meerderheid zijn' wel degelijk iets.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174099122
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Ik vind de demonisering van Zwarte Piet juist een aanval op tolerantie.
En hier is alles mee gezegd.

Zeurpieten moeten zich dat eens realiseren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174099132
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Sorry, vind ik nonsens. Ga ik niet doen. Aanvullend: het zijn de 'eigenaren' van 1 bepaalde kleur die er moeite mee hebben.

[..]

Zwarte Piet is...uhuh...zwart. Duh!

[..]

Uhmmm.....we leven in een democratie....daar betekent 'de meerderheid zijn' wel degelijk iets.
Ja, Zwarte Piet is zwart inderdaad. Met andere woorden niet de kleur van de dominante witte standaard. Lijkt me slim als je er gewoon afblijft. Eveneens is het leven in een democratie geen grond voor stereotyperende tradities die vormen van achterlijkheid aantonen. Maar goed, sluit je aan bij de volgende racisten die voor Zwarte Piet zijn. Jij zou ook slavernij goedkeuren, want tja meerderheid/cultuur/traditie.

Ga maar buiten spelen, no justification for your racist party.

Maar het is toch cultuur/traditie :')
pi_174099143
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En hier is alles mee gezegd.

Zeurpieten moeten zich dat eens realiseren.
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En hier is alles mee gezegd.

Zeurpieten moeten zich dat eens realiseren.
Makkelijk praten als jezelf niet gekwetst voelt, dan moet iedereen zijn mond maar dichthouden. Debiel.
pi_174099204
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Sorry, vind ik nonsens. Ga ik niet doen. Aanvullend: het zijn de 'eigenaren' van 1 bepaalde kleur die er moeite mee hebben.

[..]

Zwarte Piet is...uhuh...zwart. Duh!

[..]

Uhmmm.....we leven in een democratie....daar betekent 'de meerderheid zijn' wel degelijk iets.
Hoe dan? Hoe bedenk je dat in een democratie de meerderheid niets betekend?
Je moet wat om je gekke hersenspinsels kracht bij te zetten. Je hebt niet zomaar gelijk natuurlijk :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174099342
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:45 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]


[..]

Makkelijk praten als jezelf niet gekwetst voelt, dan moet iedereen zijn mond maar dichthouden. Debiel.
Ik wordt zovaak gekwetst om wat voor reden dan ook.

Je gekwetst voelen is ook maar een keuze. Maar weet je wat? Ik kies er voor om geen fucks te geven. Zou je ook eens moeten doen.

Verder moet je even je intolerante discriminerend smoelwerk houden. Want zp is een archtype van het kwaad, geen karikatuur van een slaaf. En als dat al zo zou zijn, is het een positief rolmodel voor kinderen bij een kinderfeest. En wie wil dat nu vermoorden? Hoe zielig ben je?

Ow wacht even.. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om schadevergoedingen van de blanke afstammelingen van de slavenhouders. Lekker zielig doen voor geld over de dode ruggen van de voorouders. Lekker zielig doen en de witmang de schuld geven van je gefaalde leven.

Dikke middelvinger voor de rest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174099372
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hoe dan? Hoe bedenk je dat in een democratie de meerderheid niets betekend?
Je moet wat om je gekke hersenspinsels kracht bij te zetten. Je hebt niet zomaar gelijk natuurlijk :')
Omdat het principe dat het recht van de meerderheid juist is, niet altijd moreel gerechtvaardigd is noch op grond van wettelijke regeling. That's fucking why.
pi_174099429
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik wordt zovaak gekwetst om wat voor reden dan ook.

Je gekwetst voelen is ook maar een keuze. Maar weet je wat? Ik kies er voor om geen fucks te geven. Zou je ook eens moeten doen.

Verder moet je even je intolerante discriminerend smoelwerk houden. Want zp is een archtype van het kwaad, geen karikatuur van een slaaf. En als dat al zo zou zijn, is het een positief rolmodel voor kinderen bij een kinderfeest. En wie wil dat nu vermoorden? Hoe zielig ben je?

Ow wacht even.. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om schadevergoedingen van de blanke afstammelingen van de slavenhouders. Lekker zielig doen voor geld over de dode ruggen van de voorouders. Lekker zielig doen en de witmang de schuld geven van je gefaalde leven.

Dikke middelvinger voor de rest.
Keuze om gekwetst te voelen :')

Schadevergoeding :')

Geniaal is iedereen. Allemaal loze argumenten bedenken. Hahaha, zo'n debiel feest organiseren en dan toch doodleuk even begrip willen. Dat je je kinderen zo wil opvoeden. Maar goed, join the kudde.

Jullie gaan allemaal uit van je eigen inzicht op het kinderfeest. Check the other side.
pi_174099575
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:55 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Omdat het principe dat het recht van de meerderheid juist is, niet altijd moreel gerechtvaardigd is noch op grond van wettelijke regeling. That's fucking why.
Dat is het hele punt van democratie. Als er zich een kwestie voordoet precies zoals het ZP verhaal dan zijn er verscheidene manieren om daarmee om te gaan. De een is van mening dat het zus moet, de ander is van mening dat het zo moet. Democratie is dan aanwezig om de knoop door te hakken.

Je maakt er teveel een ethische kwestie van zonder dat je erkent dat ethiek nogal subjectief is. Of het meerderheden of minderheden betreft is totaal besides the point.
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:57 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Jullie gaan allemaal uit van je eigen inzicht op het kinderfeest. Check the other side.
Hoe ben jij anders?
Conscience do cost.
pi_174099596
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:55 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Omdat het principe dat het recht van de meerderheid juist is, niet altijd moreel gerechtvaardigd is noch op grond van wettelijke regeling. That's fucking why.
Moreel zijn over iets wat erg lang geleden is, een zeer kleine minderheid die zich er aan stoort en een grote meerderheid moet zich maar weer aanpassen dat is in Nederland 2017, een groep anti-pieten dat gewoon werkloos tuig is om steeds maar te demonstreren waar het niet mag, dat wekt sympathie op zeg, die brulboei van een Sylvana Simons waarop iedereen wel kan kotsen, wat een spreekbuis zeg.
Wat is het volgende feest wat omver geworpen moet worden, vrij recent al iets met cowboys en indianen.
Get a life stelletje zeurpieten
pi_174099651
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:57 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Keuze om gekwetst te voelen :')

Schadevergoeding :')

Geniaal is iedereen. Allemaal loze argumenten bedenken. Hahaha, zo'n debiel feest organiseren en dan toch doodleuk even begrip willen. Dat je je kinderen zo wil opvoeden. Maar goed, join the kudde.
Dat vind ik nog het meest treurige van alles. Die mentaliteit van dikke vinger opsteken, lekker egoistisch, geen rekening houden met anderen, die wordt doorgegeven aan kinderen. Het is te triest voor woorden. ;(

Maar godzijdank is niet iedereen zo O+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174099697
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is het hele punt van democratie. Als er zich een kwestie voordoet precies zoals het ZP verhaal dan zijn er verscheidene manieren om daarmee om te gaan. De een is van mening dat het zus moet, de ander is van mening dat het zo moet. Democratie is dan aanwezig om de knoop door te hakken.

Je maakt er teveel een ethische kwestie van zonder dat je erkent dat ethiek nogal subjectief is. Of het meerderheden of minderheden betreft is totaal besides the point.

[..]

Hoe ben jij anders?
Bullshit, democratie in dat soort gevallen kan minderheden zwaar uitsluiten. Rest niet gelezen van je verhaal. Het gaat juist om een minderheid. Maar het is wel mooi dat men een verandering, ook al is het een kleine verandering, niet wil doorhalen. Wees even serieus, mensen worden boos omdat niet hun 'cultuur' wordt ontnomen. Maar omdat ze dondersgoed weten dat als het wordt ontnomen, ze wel degelijk een achterlijk beeld voor ogen hebben gehad. Stel je voor als dat zou gebeuren.

Democratie is op bepaalde punten werkend, maar heeft negatieve kanten die je moet inzien. Het is niet altijd een democratie dat goed is. Daarnaast is er nooit een grootschalig onderzoek geweest hiernaar over heel Nederland. Tevens, minderheden als in ras zijn altijd in een minderheid, je wilt hen uitsluiten omdat er meer blanke mensen zijn. Denk eens na. Je sluit complete groepen uit.

En ja, ik ben erin anders. Heb het vanuit het inzicht van cultuur/traditie gezien, maar het is een feest dat je makkelijk kunt veranderen qua onderdeel. Je veranderd het uiterlijk van de pieten, maar nee dat kan niet. Want tja, gaan we weer, cultuur/traditie.

Recht op cultuur bestaat, thank god, niet.


Ben de enige die daadwerkelijk met wetten en rapporten komt. Ene bullshit argument na het andere aanhoren 'Ja maar UNESCO liet dit wel toe', alsof dat ook maar een zak met VN-comite van CERD te maken heeft. 'Ja maar cultuur traditie' dat terwijl de staat wettelijke een inspanningsverplichting heeft ter voorkoming van stereotype en zij dit toegeven.

[ Bericht 8% gewijzigd door Gregor1994 op 30-09-2017 21:17:31 ]
pi_174099729
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat vind ik nog het meest treurige van alles. Die mentaliteit van dikke vinger opsteken, lekker egoistisch, geen rekening houden met anderen, die wordt doorgegeven aan kinderen. Het is te triest voor woorden. ;(

Maar godzijdank is niet iedereen zo O+
Inderdaad, hup, lekker Zwarte Piet vieren

:')
pi_174099759
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:04 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Moreel zijn over iets wat erg lang geleden is, een zeer kleine minderheid die zich er aan stoort en een grote meerderheid moet zich maar weer aanpassen dat is in Nederland 2017, een groep anti-pieten dat gewoon werkloos tuig is om steeds maar te demonstreren waar het niet mag, dat wekt sympathie op zeg, die brulboei van een Sylvana Simons waarop iedereen wel kan kotsen, wat een spreekbuis zeg.
Wat is het volgende feest wat omver geworpen moet worden, vrij recent al iets met cowboys en indianen.
Get a life stelletje zeurpieten
:')
pi_174099903
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat vind ik nog het meest treurige van alles. Die mentaliteit van dikke vinger opsteken, lekker egoistisch, geen rekening houden met anderen, die wordt doorgegeven aan kinderen. Het is te triest voor woorden. ;(
Zo rollen de anti-Pietendemonstranten.
pi_174099947
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:10 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Inderdaad, hup, lekker Zwarte Piet vieren

:')
Sinterklaas, wie is dat? ;(

En dan te bedenken dat Sinterklaas oorspronkelijk helemaal geen knechten had 8)7
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174100032
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:16 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Zo rollen de anti-Pietendemonstranten.
Dat probeer ik ook al te zeggen
pi_174100054
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:21 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dat probeer ik ook al te zeggen
:')

Die pro-pieten zijn zelfs veroordeeld doordat ze zo achterlijk zijn. Sluit je maar lekker bij hen aan ja, passen jullie allebei bij.
pi_174100087
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:09 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Bullshit, democratie in dat soort gevallen kan minderheden zwaar uitsluiten. Rest niet gelezen van je verhaal. Het gaat juist om een minderheid. Maar het is wel mooi dat men een verandering, ook al is het een kleine verandering, niet wil doorhalen. Wees even serieus, mensen worden boos omdat niet hun 'cultuur' wordt ontnomen. Maar omdat ze dondersgoed weten dat als het wordt ontnomen, ze wel degelijk een achterlijk beeld voor ogen hebben gehad. Stel je voor als dat zou gebeuren.

Democratie is op bepaalde punten werkend, maar heeft negatieve kanten die je moet inzien. Het is niet altijd een democratie dat goed is. Daarnaast is er nooit een grootschalig onderzoek geweest hiernaar over heel Nederland. Tevens, minderheden als in ras zijn altijd in een minderheid, je wilt hen uitsluiten omdat er meer blanke mensen zijn. Denk eens na. Je sluit complete groepen uit.
Maar eigenlijk wil je dus een speciale behandeling vanwege je huidskleur?
pi_174100126
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

Maar eigenlijk wil je dus een speciale behandeling vanwege je huidskleur?
Respect is voldoende, heeft geen shit te maken met speciale behandeling. Ik ben niet eens donker, maar uit eigen ervaring kan ik hun positie voorstellen en wellicht nog begrijpen.
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:27:05 #269
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174100132
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:09 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Recht op cultuur bestaat, thank god, niet
Laat staan het recht om cultuur gedwongen aan te passen.

En dat gaat dus nooit gebeuren.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174100141
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:22 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

:')

Die pro-pieten zijn zelfs veroordeeld doordat ze zo achterlijk zijn. Sluit je maar lekker bij hen aan ja, passen jullie allebei bij.
Welke pro-pieten zijn veroordeeld?
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:29:16 #271
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174100177
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:26 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Respect is voldoende, heeft geen shit te maken met speciale behandeling. Ik ben niet eens donker, maar uit eigen ervaring kan ik hun positie voorstellen en wellicht nog begrijpen.
Waarom zou iemand jou respect geven? Respect is geen recht...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174100189
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:22 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

:')

Die pro-pieten zijn zelfs veroordeeld doordat ze zo achterlijk zijn. Sluit je maar lekker bij hen aan ja, passen jullie allebei bij.
Blij dat jij zo hoog begaafd bent , dan ben ik blij dat ik dat dan wat minder ben, ik verlaag me niet tot het niveau mensen achterlijk te noemen
pi_174100195
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:27 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Laat staan het recht om cultuur gedwongen aan te passen.

En dat gaat dus nooit gebeuren.
Het is al aan de orde. Maar je kan je beroepen op art 5 CERD, dus kan wel degelijk als je achterlijke cultuur stereotype in de hand werkt.
pi_174100223
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:29 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Waarom zou iemand jou respect geven? Respect is geen recht...
Het recht op menselijke waardigheid staat in art 1 IVBPR uit mijn hoofd. Respect voor je huidskleur in de zin dat de staat verplicht iets moet doen als anderen stereotypering in de hand werken dan wel uitingen die daartoe impliciet kunnen leiden.
pi_174100234
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:27 schreef madam-april het volgende:

[..]

Welke pro-pieten zijn veroordeeld?
Sylvana Simmons haar stalkers dacht ik. 20 mensen of zo.
pi_174100240
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:57 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Keuze om gekwetst te voelen :')

Schadevergoeding :')

Geniaal is iedereen. Allemaal loze argumenten bedenken. Hahaha, zo'n debiel feest organiseren en dan toch doodleuk even begrip willen. Dat je je kinderen zo wil opvoeden. Maar goed, join the kudde.

Jullie gaan allemaal uit van je eigen inzicht op het kinderfeest. Check the other side.
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/

In 2014 was dat al duidelijk.
En verder moet je mr bean even opzoeken op youtube over meningsuiting. Die man is zo gek nog niet.

Als je dat niet doet: veel plezier met zwakzinnig blijven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:33:13 #277
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174100258
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:30 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het is al aan de orde. Maar je kan je beroepen op art 5 CERD, dus kan wel degelijk als je achterlijke cultuur stereotype in de hand werkt.
Je begrijpt het niet.

Als Bertus uit Emmen als Zwarte Piet op staat wil, dan doet hij dat gewoon.

En- in het hypothetische geval dat het strafbaar zou worden - dan trekken ze zich er nog niets van aan.

Punt is dat je mensen niet zo maar van bovenaf kunt opleggen wat hij wel of niet mag doen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174100268
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:55 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

noch op grond van wettelijke regeling. That's fucking why.
Oh, leuk dat je daar over begint. Het OM is de vele pogingen van het anti-kamp om bedrijven en instanties veroordeeld te krijgen vanwege zwarte piet namelijk zat. Ze weigeren om nieuwe aanklachten in behandeling te nemen.

quote:
Geen strafzaken over afbeelden en uitbeelden Zwarte Piet

Het Openbaar Ministerie hoeft geen strafzaken te beginnen tegen onder andere de omroep NTR, de gemeente Gouda en Albert Heijn vanwege het gebruik van de figuur Zwarte Piet. Dat heeft het Amsterdamse gerechtshof bepaald in een zaak die namens honderden Nederlanders was aangespannen door de Stichting Nederland Wordt Beter en actievoerder Jerry Afriyie.

Die twee partijen hadden geklaagd bij het hof over de beslissing van de officier van justitie om geen vervolging in te stellen vanwege de zwarte pieten. Via de rechter hoopten ze te bereiken dat het OM alsnog aan de slag zou moeten.
https://nos.nl/artikel/21(...)den-zwarte-piet.html
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:22 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

:')

Die pro-pieten zijn zelfs veroordeeld doordat ze zo achterlijk zijn. Sluit je maar lekker bij hen aan ja, passen jullie allebei bij.
Werkelijk? Er zijn veel meer anti-zwarte pieten demonstranten veroordeeld dan mensen die zp een warm hart toedragen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174100273
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:29 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Blij dat jij zo hoog begaafd bent , dan ben ik blij dat ik dat dan wat minder ben, ik verlaag me niet tot het niveau mensen achterlijk te noemen
Excuses daarvoor. Niet netjes van me, heb je gelijk in.
pi_174100275
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:26 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Respect is voldoende, heeft geen shit te maken met speciale behandeling. Ik ben niet eens donker, maar uit eigen ervaring kan ik hun positie voorstellen en wellicht nog begrijpen.
Ik heb respect voor mensen met een donkere huidskleur, mijn eigen broer was donker (hij is overleden). Hij vond Zwarte Piet trouwens geweldig, maar dat terzijde.

Ik zou het persoonlijk wel waarderen als die minderheid die anti-Zwarte Piet is, eens wat respect voor ons en onze cultuur zou tonen..
pi_174100277
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:32 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Sylvana Simmons haar stalkers dacht ik. 20 mensen of zo.
Die zijn veroordeeld omdat voor ZP zijn? Lijkt me sterk.
pi_174100293
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:32 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Sylvana Simmons haar stalkers dacht ik. 20 mensen of zo.
Dat zijn anti pieten slimmerik
pi_174100300
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Oh, leuk dat je daar over begint. Het OM is de vele pogingen van het anti-kamp om bedrijven en instanties veroordeeld te krijgen vanwege zwarte piet namelijk zat. Ze weigeren om nieuwe aanklachten in behandeling te nemen.

Geen strafzaken over afbeelden en uitbeelden Zwarte Piet

Het Openbaar Ministerie hoeft geen strafzaken te beginnen tegen onder andere de omroep NTR, de gemeente Gouda en Albert Heijn vanwege het gebruik van de figuur Zwarte Piet. Dat heeft het Amsterdamse gerechtshof bepaald in een zaak die namens honderden Nederlanders was aangespannen door de Stichting Nederland Wordt Beter en actievoerder Jerry Afriyie.

Die twee partijen hadden geklaagd bij het hof over de beslissing van de officier van justitie om geen vervolging in te stellen vanwege de zwarte pieten. Via de rechter hoopten ze te bereiken dat het OM alsnog aan de slag zou moeten.
https://nos.nl/artikel/21(...)den-zwarte-piet.html

[..]

Werkelijk? Er zijn veel meer anti-zwarte pieten demonstranten veroordeeld dan mensen die zp een warm hart toedragen.
Je faalt, momenteel inderdaad niet zo. Lees de uitspraak nogmaals grondig door svp. That's all, en met uitspraak bedoel ik alles wat het OM heeft gezegd.
pi_174100315
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:34 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dat zijn anti pieten slimmerik
Pro-pieten
pi_174100327
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:33 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Excuses daarvoor. Niet netjes van me, heb je gelijk in.
Excuus aanvaard
pi_174100345
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:22 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

:')

Die pro-pieten zijn zelfs veroordeeld doordat ze zo achterlijk zijn. Sluit je maar lekker bij hen aan ja, passen jullie allebei bij.
Lekkere frame weer. 85% van NL achterlijk noemen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174100348
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:34 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Die zijn veroordeeld omdat voor ZP zijn? Lijkt me sterk.
Omdat ze voor Zwarte Piet zijn en Sylvana tegen, hadden ze haar met dood bedreigd en alle andere onzin. 1 van de verdachten zij tijdens de rechtszaak 'ik ben hier voor mijn best vriend, Zwarte Piet' :')
pi_174100356
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:35 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Pro-pieten
Sylvana Simons is echt tegen zwarte piet, dat weet ik echt 100 procent zeker
pi_174100359
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Lekkere frame weer. 85% van NL achterlijk noemen.
Ja excuses, ik verwijder het al.
pi_174100367
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:36 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Omdat ze voor Zwarte Piet zijn en Sylvana tegen, hadden ze haar met dood bedreigd en alle andere onzin.
En waarom pas ik daarbij?
pi_174100373
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:37 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Sylvana Simons is echt tegen zwarte piet, dat weet ik echt 100 procent zeker
Ja zij wel! Anti-piet dan toch.
pi_174100392
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:09 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Bullshit, democratie in dat soort gevallen kan minderheden zwaar uitsluiten.
Dat doet het niet. Democratie helpt juist het geluid van die minderheden kenbaar te maken zoals in dit geval ook gedaan is. Van uitsluiting is geen sprake. Maar je kan "het is een minderheid" ook niet zomaar als argument gebruiken om iets om te gooien.
quote:
Rest niet gelezen van je verhaal. Het gaat juist om een minderheid. Maar het is wel mooi dat men een verandering, ook al is het een kleine verandering, niet wil doorhalen.
Dit emotionele betoog werkt twee kanten op en is dus irrelevant.
quote:
Wees even serieus, mensen worden boos omdat niet hun 'cultuur' wordt ontnomen. Maar omdat ze dondersgoed weten dat als het wordt ontnomen, ze wel degelijk een achterlijk beeld voor ogen hebben gehad. Stel je voor als dat zou gebeuren.
Meinung.
quote:
Democratie is op bepaalde punten werkend, maar heeft negatieve kanten die je moet inzien.
Ja, daar komt je hele verhaal op neer. "Democratie is nice behalve als ik het ermee oneens ben".
Conscience do cost.
pi_174100393
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:37 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

En waarom pas ik daarbij?
Was een beetje getriggerd, let er maar niet op. Had meer te maken met dat er werd gezegd dat anti-pieten hetzelfde zijn in dit topic, dus zeurpieten, als we zo gaan beginnen. Niet netjes van me uiteraard.
pi_174100449
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:34 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Je faalt, momenteel inderdaad niet zo. Lees de uitspraak nogmaals grondig door svp. That's all, en met uitspraak bedoel ik alles wat het OM heeft gezegd.
Ik zal het je sterker zeggen: van al die tientallen rechtzaken tegen bedrijven, gemeentes, organisaties en individuen omdat ze zwarte piet speelden/afbeelden/gebruikten voor hun bedrijf is nog helemaal niemand veroordeeld. En hoeveel nieuwe aanklachten er nog gaan volgen in de verre toekomst maakt niet uit, er gaat niemand voor bestraft worden.

Jouw onzin over wettelijke regelingen is gewoon gelogen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174100450
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:26 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Respect is voldoende, heeft geen shit te maken met speciale behandeling. Ik ben niet eens donker, maar uit eigen ervaring kan ik hun positie voorstellen en wellicht nog begrijpen.
Exact. 85% van NL achterlijk noemen en een kinderfeest (gouda) met geweld verstoren is dat bepaald niet.
Ook die intentie al hebben is gewoon bizar.

Dus, terug je hok in pak een spiegel en ga je schamen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174100477
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik zal het je sterker zeggen: van al die tientallen rechtzaken tegen bedrijven, gemeentes, organisaties en individuen omdat ze zwarte piet speelden/afbeelden/gebruikten voor hun bedrijf is nog helemaal niemand veroordeeld. En hoeveel nieuwe aanklachten er nog gaan volgen in de verre toekomst maakt niet uit, er gaat niemand voor bestraft worden.

Jouw onzin over wettelijke regelingen is gewoon gelogen.
Leugens, geweld en smaad hebben de zeurpieten nodig. Anders komen ze er niet.
Steeds meer komen daar achter. Gelukkig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174100498
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:38 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat doet het niet. Democratie helpt juist het geluid van die minderheden kenbaar te maken zoals in dit geval ook gedaan is. Van uitsluiting is geen sprake. Maar je kan "het is een minderheid" ook niet zomaar als argument gebruiken om iets om te gooien.

[..]

Dit emotionele betoog werkt twee kanten op en is dus irrelevant.

[..]

Meinung.

[..]

Ja, daar komt je hele verhaal op neer. "Democratie is nice behalve als ik het ermee oneens ben".
Democratie helpt het geluid te maken? Die anti-pieten zijn 50 jaar lang genegeerd. Enige reden waarom men aandacht kreeg was doordat die Gairo werd opgepakt en pas de situatie daarna. Puur en enkel omdat een meerderheid volgens jou iets leukers vind, maakt het niet dat het in strijd is met Verdragen, ongeacht of je nou een mooie democratie bent of niet. Dat staat kijf, het opbrengen van tolerantie zou de meerderheid in deze heel goed doen vind ik. Meer dan dat men geen zak doet en elke verandering te veel vindt. Scholen houden constant het Sinterklaasfeest, waarbij er kinderen die niet zouden willen worden uitgesloten dat wel worden. Derhalve speelt het IVRK, waar de Ombudsman op heeft gedoeld. Er is wel uitsluiting. Je kan niet zomaar langs alles en iedereen op grond van democratie, het is niet allesheersend.
pi_174100516
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Exact. 85% van NL achterlijk noemen en een kinderfeest (gouda) met geweld verstoren is dat bepaald niet.
Ook die intentie al hebben is gewoon bizar.

Dus, terug je hok in pak een spiegel en ga je schamen.
Huh, pro-pieten hebben toch daadwerkelijk sylvana met de dood bedreigd en oh ja 85%? Bewijs svp.
pi_174100551
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:57 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Keuze om gekwetst te voelen :')

Schadevergoeding :')

Geniaal is iedereen. Allemaal loze argumenten bedenken. Hahaha, zo'n debiel feest organiseren en dan toch doodleuk even begrip willen. Dat je je kinderen zo wil opvoeden. Maar goed, join the kudde.

Jullie gaan allemaal uit van je eigen inzicht op het kinderfeest. Check the other side.
Dat kuddedier ben jij volgens mij, net uit de luiers en nu al een betweter.

De kinderen hier krijgen een prima opvoeding incluus zwarte piet en al dat er bij hoort, ze weten heel goed het verschil tussen een zwarte piet en een neger.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174100589
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Exact. 85% van NL achterlijk noemen en een kinderfeest (gouda) met geweld verstoren is dat bepaald niet.
Ook die intentie al hebben is gewoon bizar.

Dus, terug je hok in pak een spiegel en ga je schamen.
Klopt, daarmee hebben ze het beetje sympathie bij mij verspeeld, een klein beetje begrip had ik wel, na dat niet meer, sorry maar die mensen die daar bij waren hadden ze van mij het land uit mogen kegelen, nu ben ik het hele gedoe erover ook wel zat, laat het zoals het nu is en het per gemeente bepalen, roetveeg of zwarte piet
pi_174100597
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik zal het je sterker zeggen: van al die tientallen rechtzaken tegen bedrijven, gemeentes, organisaties en individuen omdat ze zwarte piet speelden/afbeelden/gebruikten voor hun bedrijf is nog helemaal niemand veroordeeld. En hoeveel nieuwe aanklachten er nog gaan volgen in de verre toekomst maakt niet uit, er gaat niemand voor bestraft worden.

Jouw onzin over wettelijke regelingen is gewoon gelogen.
Het maatschappelijke debat over de (on)wenselijkheid van ‘Zwarte Piet’ is in beweging en neigt ernaar ‘Zwarte Piet’ te ontdoen van stereotyperingen die als kwetsend kunnen worden ervaren door groepen in de samenleving.

Niet kan worden gezegd dat de af- en uitbeeldingen van ‘Zwarte Piet’ – op een wijze waarop klagers kennelijk het oog hebben – niet worden beschermd door de vrijheid van meningsuiting in ruime zin. De historische en culturele context en de artistieke expressie van ‘Zwarte Piet’ ontnemen vooralsnog de strafbaarheid van die af- en uitbeeldingen. Niet kan worden gezegd dat die af- en uitbeeldingen – zonder meer – onnodig grievend zijn.

Een en ander laat onverlet dat als de maatschappelijke discussie over ‘Zwarte Piet’ voldoende is uitgekristalliseerd er omstandigheden kunnen zijn waarin gedragingen als die waartegen klagers opkomen een strafbaar karakter kunnen hebben.

No thanks. Ze zeggen juist dat het in de toekomst kan veranderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')