Ja, tradities veranderen vanzelf omdat ze een uiting van de maatschappij zijn.quote:Op zaterdag 30 september 2017 03:04 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
Hebben de meeste ook, blanken rechtvaardigen puur op cultuur/traditie. That's all, slechte argumenten. Vaak genoeg aangegeven dat tradities dienen te veranderen naar mate maatschappelijke ontwikkeling.
Dan hebben we een zeurcultuur, toch ?quote:Op zaterdag 30 september 2017 06:56 schreef Bottendaal het volgende:
Vasthouden aan cultuur??
Hebben wij die nog wel??
Steeds meer komen er zeurgroepjes
Ja ik zeur over gezeurquote:Op zaterdag 30 september 2017 07:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan hebben we een zeurcultuur, toch ?
Geen cultuur hebben is onmogelijk.
Maar jij vind dat jij niet zeurt met deze mening?
Je beseft dat het gaat om de nazaten van slavenhouders en slavenhandelaars die herstelbetalingen eisen op grond van hun huidkleur?quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:29 schreef 8777 het volgende:
Ik geef ze geen ongelijk als het om compensatie voor de slavernij gaat.
Zwarte piet is een negerkarikatuur.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Iedereen houdt zich in meer of mindere mate vast aan zijn cultuur, het is een deel van je identiteit.
Dat is ook waarom mensen die vasthouden aan de Amerikaanse cultuur Zwarte Piet niet los kunnen zien van Blackface. Die zijn ermee opgevoed dat iemand met een zwartgemaakt gezicht een negerkarikatuur is, terwijl dat in andere culturen niet per se zo is.
Insert negatief karikatuur.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Iedereen houdt zich in meer of mindere mate vast aan zijn cultuur, het is een deel van je identiteit.
Dat is ook waarom mensen die vasthouden aan de Amerikaanse cultuur Zwarte Piet niet los kunnen zien van Blackface. Die zijn ermee opgevoed dat iemand met een zwartgemaakt gezicht een negerkarikatuur is, terwijl dat in andere culturen niet per se zo is.
Linkje naar iemand die dat beweert?quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je beseft dat het gaat om de nazaten van slavenhouders en slavenhandelaars die herstelbetalingen eisen op grond van hun huidkleur?
Hoe spreek je dat uit?quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zwarte piet is een negerkarikatuur.
Erken dat nou gewoon en doe niet zo innocent
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je beseft dat het gaat om de nazaten van slavenhouders en slavenhandelaars die herstelbetalingen eisen op grond van hun huidkleur?
Hoe komt het eik dat jij het ZP wel los kunt zien van die karikatuur? Ergens heb je een deel van onze culturele geschiedenis niet meegekregen blijkbaar en dat terwijl je zo hecht aan het behoud daarvan.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Linkje naar iemand die dat beweert?
Veel slavenhouders vergrepen zich aan slavinnen. Geregeld met kinderen als gevolg. En nee, die werden door de vader niet erkend en bleven slaaf.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:41 schreef 8777 het volgende:
[..]
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Ik heb het over dit artikel.
Lijkt me niet dat om de nazaten van slavenhandelaars of slavenhouders gaat maar om de nazaten van de slaven.
Zo kun je op alles wel iets bedenken hè? Maar dat wil niet zeggen dat ze geen recht hebben op compensatie.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:51 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Veel slavenhouders vergrepen zich aan slavinnen. Geregeld met kinderen als gevolg. En nee, die werden door de vader niet erkend en bleven slaaf.
Desalniettemin waren ze wél nakomelingen van slavenhandelaren.
Ik vroeg je om een linkje waar iemand herstelbetaling eist op grond van zijn huidskleur.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:48 schreef Lunatiek het volgende:
Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?
In al die discussies merk je dat mensen terug gaan grijpen naar onverifieerbare gebeurtenissen uit het verleden. Alsof hen persoonlijk iets is aangedaan, door wat er met de groep als geheel is geschied, en dat nu is nonsens.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Heb je je nooit verdiept in de historie en economie van de Afrikaanse slavenhandel?
Er was een levendige slavenhandel in Afrika toen de Europeanen bedachten dat die Afrikaanse slaven de gedecimeerde bevolking van de pas gekoloniseerde Nieuwe Wereld konden aanvullen.
Het waren zwarten die hun zwarte broeders en zusters in Afrika verhandelden. Onderling, later aan Arabieren, nog later aan Europeanen.
Iedereen met Afrikaanse roits stamt af van slavenhandelaren en -houders, daar kun je niet omheen. Misschien zijn er uitzonderingen, maar de bewijzen dat de anti-pieten uitsluitend van slaven en niet van de -handelaren en -houders afstammen zijn er evenmin. De leugen is immers dat blanken (witten) allemaal racisten zijn en afstammen van slavenhouders en -handelaren en alle zwarten slachtoffer zijn van slavernij en racisme.
Bedenken?quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:00 schreef 8777 het volgende:
[..]
Zo kun je op alles wel iets bedenken hè? Maar dat wil niet zeggen dat ze geen recht hebben op compensatie.
Dat heet vrije meningsuiting. Heel gezond democratisch recht !quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:09 schreef DrDarwin het volgende:
Helaas maakt men tegenwoordig zelf wel een podium.
En wat denk je van onze voorouders die werkten als kinderen? Kinderarbeid voor de landheer of in de nijverheid en fabrieken lijkt me vele malen groter leed dan Afro-Amerikaanse slavenhandel, en daar hoor je niemand over janken.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:10 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Bedenken?
Zeg dat maar tegen al die vrouwen!
Echt, eigenlijk verbaast het me niks dat er nu al zo'n 80 draadjes met dit onderwerp zijn.
Ik heb nog recht op geld van Duitsers, Vikingen en Romeinen.
En van de adel uit de middeleeuwen natuurlijk!
zeurpiet in slachtofferrol..quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:17 schreef DrDentz het volgende:
[..]
En wat denk je van onze voorouders die werkten als kinderen? Kinderarbeid voor de landheer of in de nijverheid en fabrieken lijkt me vele malen groter leed dan Afro-Amerikaanse slavenhandel, en daar hoor je niemand over janken.
Dit klopt niet. Niet (bijna) alle stammen deden aan slavenhandel. Slaven hoeven daardoor dus niet altijd afstammeling te zijn van slavenhandelaren.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er was een levendige slavenhandel in Afrika toen de Europeanen bedachten dat die Afrikaanse slaven de gedecimeerde bevolking van de pas gekoloniseerde Nieuwe Wereld konden aanvullen.
Het waren zwarten die hun zwarte broeders en zusters in Afrika verhandelden. Onderling, later aan Arabieren, nog later aan Europeanen.
Iedereen met Afrikaanse roits stamt af van slavenhandelaren en -houders, daar kun je niet omheen. Misschien zijn er uitzonderingen, maar de bewijzen dat de anti-pieten uitsluitend van slaven en niet van de -handelaren en -houders afstammen zijn er evenmin. De leugen is immers dat blanken (witten) allemaal racisten zijn en afstammen van slavenhouders en -handelaren en alle zwarten slachtoffer zijn van slavernij en racisme.
En waarom blijft Sint dan wel wit?quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:37 schreef Mr.Ping het volgende:
Zwarte Piet komt uit Spanje en is zo bruin omdat hij het hele jaar (behalve november-december) in de zon kan liggen. Twee maanden per jaar werken kan ik geen slavernij noemen!
Met zo'n baard kan de zon er niet bij.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:38 schreef 8777 het volgende:
[..]
En waarom blijft Sint dan wel wit?
Ik moest lachen.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:40 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Met zo'n baard kan de zon er niet bij.
Misschien heeft-ie ook zonnebrand-creme met een hele hoge factor, en Piet die van het Kruidvat, die niet helpt.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:40 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Met zo'n baard kan de zon er niet bij.
Ben ik schuldig dan? Haha lolquote:Op zaterdag 30 september 2017 08:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
zeurpiet in slachtofferrol..
Waarom bagatellisseer je de slavernij ? Voel jij je dan minder schuldig ?
Alle witte mensen zijn schuldig, jeweettoch.quote:
Ik ben een vampier van 1000 jaar oud die ook in slaven heeft gehandeld, maar destijds was dat gewoon business.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alle witte mensen zijn schuldig, jeweettoch.
Ik ben onschuldig maar ik vind dat zwarte Piet nu wel afgeschaft mag worden.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Schuldig? Waar zijn wij precies schuldig aan?quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
zeurpiet in slachtofferrol..
Waarom bagatellisseer je de slavernij ? Voel jij je dan minder schuldig ?
Hij is al zo goed als afgeschaft bij de NPO, verder kun je eigenlijk niet gaan (behalve een algeheel verbod op blackfacen)quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:54 schreef 8777 het volgende:
[..]
Ik ben onschuldig maar ik vind dat zwarte Piet nu wel afgeschaft mag worden.
Goed idee, algeheel verbod erop.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:55 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Hij is al zo goed als afgeschaft bij de NPO, verder kun je eigenlijk niet gaan (behalve een algeheel verbod op blackfacen)
Maar dan worden Zwarte Pieten in de dorpen waar de discussie niet heerst opeens afgevoerd in politiebusjes wegens blackface en heb je huilende kinderen en ellendequote:Op zaterdag 30 september 2017 09:01 schreef 8777 het volgende:
[..]
Goed idee, algeheel verbod erop.
Dat zal me vele nutteloze discussies schelen.
Gevangenissen vol zwartgeschminkte witte racisten.quote:Op zaterdag 30 september 2017 09:03 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar dan worden Zwarte Pieten in de dorpen waar de discussie niet heerst opeens afgevoerd in politiebusjes wegens blackface en heb je huilende kinderen en ellende
Die kindertjes overleven het wel. Het gaat tenslotte toch om de cadeautjes.quote:Op zaterdag 30 september 2017 09:03 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar dan worden Zwarte Pieten in de dorpen waar de discussie niet heerst opeens afgevoerd in politiebusjes wegens blackface en heb je huilende kinderen en ellende
Zwarte Piet is een positieve representatie van de Dood. Niet zozeer een karikatuur maar eerder een personificatie van het jaarlijks sterven van de natuur, de vruchtbaarheid die dat geeft en dus ook het nieuwe leven.quote:
Je oriëntatie op de Amerikaanse cultuur blijkt uit je slechte beheersing van de Nederlandse taal.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Zeer waarschijnlijk zijn zowel slaven als slavenhandelaren en slavenhouders onder hun voorouders te vinden. Simpelweg omdat in Afrika slavernij doodnormaal was en de slaven daar door zwarten werden verkocht.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:41 schreef 8777 het volgende:
[..]
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Ik heb het over dit artikel.
Lijkt me niet dat om de nazaten van slavenhandelaars of slavenhouders gaat maar om de nazaten van de slaven.
Ik ben ook gewoon slavenhandelaar geweest, hoor. Was gouden handel.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tis inderdaad al bijna klaar. Met die roetvegen is iedereen wel herkenbaar, maar jah. Geen oom meer vragen om Piet te zijn, dan. Gewoon een onbekende pedofiel ofzo.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:55 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Hij is al zo goed als afgeschaft bij de NPO, verder kun je eigenlijk niet gaan (behalve een algeheel verbod op blackfacen)
ZP leek helemaal niet op de gekleurde mensen (vooral Molukkers, Surinamers) die ik in mijn jeugd kendequote:Op zaterdag 30 september 2017 07:41 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Hoe komt het eik dat jij het ZP wel los kunt zien van die karikatuur? Ergens heb je een deel van onze culturele geschiedenis niet meegekregen blijkbaar en dat terwijl je zo hecht aan het behoud daarvan.
Ik ben echt blij dat mijn zoontje nog gewoon met de onherkenbare Zwarte Piet is opgegroeid. Hij kon het nog net meemaken.quote:Op zaterdag 30 september 2017 09:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
ZP leek helemaal niet op de gekleurde mensen (vooral Molukkers, Surinamers) die ik in mijn jeugd kende
ZP leek helemaal niet op de negerkarikaturen die ik in mijn jeugd kende
ZP werd in mijn jeugd door niemand in mijn omgeving met een neger geassocieerd, donkere mensen maakten hun gezicht net zo goed zwart om ZP te spelen
Blackface kende ik in mijn jeugd niet.
ZP leek oncomfortabel en eng (uncanny valley) veel om mensen die ik goed kende, zoals mijn neven en de onderwijsassistent, en dat waren geen negers.
Mensen die negers nadeden, leken in de verste verten niet op ZP.
Slaven in de geschiedenisboeken op school leken helemaal niet op ZP.
Logisch redeneren is er niet meer bij zeker?quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vroeg je om een linkje waar iemand herstelbetaling eist op grond van zijn huidskleur.
Natuurlijk beweerde je maar wat en kun je dat linkje niet geven
Het is niet helemaal zinloos als er een pot met geld tegenoverstaat die lonkt bij de overwinning. Het gaat om vele miljarden euro's die geëist worden. Daar willen ze best wel oostindisch blind voor zijn en niet verder terug voor kijken dan voor hun doel nodig is.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:09 schreef DrDarwin het volgende:
Dat steeds maar weer terugkijken is een zinloze exercitie, want er is altijd weer een andere oudere gebeurtenis die volgens weer iemand anders prevaleert over het te berde gebrachte.
Die schadevergoeding hebben ze bijna "in the pocket." Over de ruggen van de mensen die echt hebben geleden.quote:Op zaterdag 30 september 2017 09:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is niet helemaal zinloos als er een pot met geld tegenoverstaat die lonkt bij de overwinning. Het gaat om vele miljarden euro's die geëist worden. Daar willen ze best wel oostindisch blind voor zijn en niet verder terug voor kijken dan voor hun doel nodig is.
Ik proef daaruit ook een soort wraak op de witte mens, een rassenoorlog waarin alles geoorloofd is.
Over de ruggen van mensen die echt hebben geleden? Wie dan?quote:Op zaterdag 30 september 2017 09:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die schadevergoeding hebben ze bijna "in the pocket." Over de ruggen van de mensen die echt hebben geleden.
.....en wij zitten met roetvegen-Piet.
Ik zeg win/win.
Nee, klopt. Ik was kort door de bocht. Maar daar gaat het om: zoek uit waar je van afstamt als je meent op grond van je afstamming/voorouders recht te hebben op iets. Het gaat aan de overkant van de plas over "afro-americans" die zich als groep zien, niet over bijvoorbeeld "congo-americans", "ghana-americans" of "mali-americans". De Nederlandse actiegroepen sluiten zich daarbij aan, hebben een band met Black Panters en BLM.quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Niet (bijna) alle stammen deden aan slavenhandel. Slaven hoeven daardoor dus niet altijd afstammeling te zijn van slavenhandelaren.
Denkfout die jij lijkt te maken is dat je de zwarten allemaal ziet als "broeders en zusters" van elkaar, waardoor een verhandelde zwarte slaaf in jouw ogen verwant is aan een zwarte slavenhandelaar.
De kindjes die roetvegen-piet al herkennen als ze twee zijn.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:02 schreef 8777 het volgende:
[..]
Over de ruggen van mensen die echt hebben geleden? Wie dan?
Hij heet toch geen "bruine piet"?quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:37 schreef Mr.Ping het volgende:
Zwarte Piet komt uit Spanje en is zo bruin omdat hij het hele jaar (behalve november-december) in de zon kan liggen. Twee maanden per jaar werken kan ik geen slavernij noemen!
Is er eigenlijk een mens op de wereld die daadwerkelijk zwart is?quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hij heet toch geen "bruine piet"?
Die wordt al die tijd door die zwarten gegijzeld in de kelders van zijn eigen paleis nabij Madrid. Afpersen die ouwe rijke, want herstelbetalingen!quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:38 schreef 8777 het volgende:
[..]
En waarom blijft Sint dan wel wit?
Vermoorden.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die wordt al die tijd door die zwarten gegijzeld in de kelders van zijn eigen paleis nabij Madrid. Afpersen die ouwe rijke, want herstelbetalingen!
Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De kindjes die roetvegen-piet al herkennen als ze twee zijn.
Als je kind die acteur herkent uit een ander kinder-programma, want kinderen zijn meestal erg slim wat dat betreft, dan val je al door de mand. Dan heb ik het nu over programma's als "De Club van Sinterklaas," want daar worden ook roetveegpieten ingevoerd.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:11 schreef 8777 het volgende:
[..]
Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.
Slachtoffers van de apartheid in de USA, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:02 schreef 8777 het volgende:
[..]
Over de ruggen van mensen die echt hebben geleden? Wie dan?
Wat een rare redenatie. Kinderen herkennen hun oom of buurman als Roetveegpiet dus valt het hele Sinterklaasgebeuren door de mand. Leuk, kinderen van 2 die opgroeien met de kennis dat Sinterklaas niet bestaat. Weg traditie.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:11 schreef 8777 het volgende:
[..]
Die kinderen lijden daar niet onder, mijn toekomstige kind zal waarschijnlijk niet beter weten, maar van zijn moeder zullen we wel geen Sinterklaas mogen vieren.
quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Want we hebben het altijd zo gedaan...![]()
Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie..
Laat ze feesten wat ze willen feesten.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws...
Van beide kanten.quote:Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie..
Heb het ook over beide kanten. Snap niet waar de emoties vandaan komen. Hoezeer ik ook mijn best doe.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:14 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Laat ze feesten wat ze willen feesten.
[..]
Van beide kanten.
Toen ik klein was, was mijn eigen oom Zwarte Piet, en ik heb hem nooit herkend, vanwege de zwarte schmink. Die schmink heeft echt een functie.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:12 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Wat een rare redenatie. Kinderen herkennen hun oom of buurman als Roetveegpiet dus valt het hele Sinterklaasgebeuren door de mand. Leuk, kinderen van 2 die opgroeien met de kennis dat Sinterklaas niet bestaat. Weg traditie.
5 jaar datzelfde zinnetje herhalen, maakt het nog niet de waarheidquote:Op zaterdag 30 september 2017 07:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je zwart noemt. De Grieken kenden twee woorden voor respectievelijk twee soorten zwart.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Is er eigenlijk een mens op de wereld die daadwerkelijk zwart is?
Vraag het de anti-pieten waarom ze zo janken, het is maar een feessie.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Flikker dat hele feest uit de deur en verzin iets nieuws... Hoe lastig kan het zijn. Wat een gejank om een feessie..
Newsflash: hij bestaat ook niet. En met twee jaar begrijpen ze het toch nog niet echt.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:12 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Wat een rare redenatie. Kinderen herkennen hun oom of buurman als Roetveegpiet dus valt het hele Sinterklaasgebeuren door de mand. Leuk, kinderen van 2 die opgroeien met de kennis dat Sinterklaas niet bestaat. Weg traditie.
Heel donkerbruin wel ja. Maar iemand in leven die zwart is, heb ik in ieder geval nog nooit gezien.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je zwart noemt. De Grieken kenden twee woorden voor respectievelijk twee soorten zwart.
Enkele Afrikaanse stammen zijn heel donkerbruin, maar die zie je nooit in de anti-ZP betogingen.
Mensen kunnen na hun dood wel zwart worden, niet alleen bij verbranding. Daar komt Piet vandaan, net als Zwarte Klaas etc.
Ja maar dan bestaat Zwarte Piet ook niet. Dus waar doet iedereen dan zo moeilijk over? Je kindjes worden hopelijk ook ouder dan twee, he?quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:19 schreef 8777 het volgende:
[..]
Newsflash: hij bestaat ook niet. En met twee jaar begrijpen ze het toch nog niet echt.
Keti koti en dat kwaku ook verbieden dan. Immers discriminerend naar de huidige blanke generaties die niets te maken hebben met slavernijverledens. En bij kwaku mogen geen blanken in het management. Dus is dat per definitie een racistisch feest.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Omdat zij, dan ik. Als iemand er zoveel moeite mee heeft, joh dan toch niet.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:18 schreef Lunatiek het volgende:
Vraag het de anti-pieten waarom ze zo janken, het is maar een feessie.
er is ook niet echt een goede reden om het te veranderenquote:Op zaterdag 30 september 2017 10:09 schreef Jopie78 het volgende:
Inderdaad afschaffen die handel, hoeven we onze jong ook geen leugens meer te vertellen.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja maar dan bestaat Zwarte Piet ook niet. Dus waar doet iedereen dan zo moeilijk over?
Klopt. Kinderen merken meer op dan de mensen denken. Volgens mij zijn er best veel kinderen die niks van die *geforceerde* "diverse" pieten (met rammelende verhaaltjes waarom het zo is) moeten hebben, maar niet echt durven protesteren uit angst cadeautjes mis te lopen.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:04 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De kindjes die roetvegen-piet al herkennen als ze twee zijn.
Dan hou je alleen nog maar zeurende mensen over. Geen feesten.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:21 schreef 8777 het volgende:
[..]
Inderdaad afschaffen die handel, hoeven we onze jong ook geen leugens meer te vertellen.
Nou inderdaad, je conclusie is juist. Als jij je enorm stoort aan kwakoe kwetzl, flikkeren we dat ook overboord. Mijn zegen heb je.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:20 schreef Red_85 het volgende:
Keti koti en dat kwaku ook verbieden dan. Immers discriminerend naar de huidige blanke generaties die niets te maken hebben met slavernijverledens. En bij kwaku mogen geen blanken in het management. Dus is dat per definitie een racistisch feest.jankerd.
Kun je me dan uitleggen wat er democratisch is aan het vermoorden van een kinderfeest op basis van max 10% schreeuwlelijkerds die het er niet mee eens zijn?quote:Op zaterdag 30 september 2017 08:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat heet vrije meningsuiting. Heel gezond democratisch recht !
Mijn meubels doen het na 10 jaar ook nog prima, toch richt ik de boel zo nu en dan anders is. Dingen veranderen, zo lastig is het allemaal niet. Kunnen we best.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:21 schreef sp3c het volgende:
er is ook niet echt een goede reden om het te veranderen
daarom is het zo lastig
Verzin maar eens een feest waarmee je geen enkel mens tegen het hoofd stoot.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:24 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Mijn meubels doen het na 10 jaar ook nog prima, toch richt ik de boel zo nu en dan anders is. Dingen veranderen, zo lastig is het allemaal niet. Kunnen we best.
Goed zo, is dat probleem ook weer opgelost.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dan hou je alleen nog maar zeurende mensen over. Geen feesten.
Nou ik kom uit Brabant, en hier zeggen we "liever te dik in de kist dan een feestje gemist."quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:25 schreef 8777 het volgende:
[..]
Goed zo, is dat probleem ook weer opgelost.
Als mensen in Amsterdam er zoveel moeite mee hebben, hoeft de rest van het land toch niet te veranderen?quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:20 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Omdat zij, dan ik. Als iemand er zoveel moeite mee heeft, joh dan toch niet.
Ik kom ook uit Brabant maar dit gezegde kende ik niet.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou ik kom uit Brabant, en hier zeggen we "liever te dik in de kist dan een feestje gemist."
is dat omdat je daar zin in hebt of omdat anderen zeggen dat dat moet?quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:24 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Mijn meubels doen het na 10 jaar ook nog prima, toch richt ik de boel zo nu en dan anders is. Dingen veranderen, zo lastig is het allemaal niet. Kunnen we best.
in Amsterdam is Zwarte Piet ook nog gewoon overalquote:Op zaterdag 30 september 2017 10:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als mensen in Amsterdam er zoveel moeite mee hebben, hoeft de rest van het land toch niet te veranderen?
Laat AT5 lekker een alternatieve Sinterklaas voor de hoofdstad verzinnen zodat er in de rest van het land niks hoeft te veranderen.
Ik kan niet zien hoe de hoofdstedelijke elite last kan hebben van een zwarte piet in Boerenkoolstronkeradeel. Wat ook de ellende is met zo'n Amsterdammer als Schenkman waarbij iedereen doet of hij destijdsch de Stem des Vanderlandsch was.
Schop die hoer toch de deur uit, dat scheelt in elk geval flink in het gejank van jou.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:11 schreef 8777 het volgende:
[..]
Praktisch onmogelijk. Het is dan ook niet nodig dat de overheid feestelijkheden stuurt, dat kunnen mensen prima zelf bepalen.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:25 schreef tesssssssss het volgende:
Verzin maar eens een feest waarmee je geen enkel mens tegen het hoofd stoot.
Daar zullen dan ook geen klachten komen bij het plaatselijke sint gezelschap. Maar op TV en in Amsterdam zal het een ander verhaal zijn, want daar bereik je een ander publiek mee idd.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:26 schreef Lunatiek het volgende:
Als mensen in Amsterdam er zoveel moeite mee hebben, hoeft de rest van het land toch niet te veranderen?
Laat AT5 lekker een alternatieve Sinterklaas voor de hoofdstad verzinnen zodat er in de rest van het land niks hoeft te veranderen.
Ik kan niet zien hoe de hoofdstedelijke elite last kan hebben van een zwarte piet in Boerenkoolstronkeradeel. Wat ook de ellende is met zo'n Amsterdammer als Schenkman waarbij iedereen doet of hij destijdsch de Stem des Vanderlandsch was.
Rot op.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Schop die hoer toch de deur uit, dat scheelt in elk geval flink in het gejank van jou.
Ik zou willen zeggen het eerste, maar het laatste is vaak het geval.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:28 schreef sp3c het volgende:
is dat omdat je daar zin in hebt of omdat anderen zeggen dat dat moet?
Er is een goede maatschappelijke reden waarom dat feest er ooit is gekomen en waarom het al vele eeuwen bestaat, in heel Europa, in diverse vormen. Dat is alleen al een reden om het niet ineens radicaal te veranderen.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is ook niet echt een goede reden om het te veranderen
Die zullen het het zwaarst hebben, want die zitten in het hol van de leeuwquote:Op zaterdag 30 september 2017 10:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
in Amsterdam is Zwarte Piet ook nog gewoon overal
Mee oneens, Zwarte Piet verandert niet van kleur of wat dan ook. Men hoeft daarnaast niet tig jaar te wachten tot een bepaalde verandering optreed (voor iets wat waarschijnlijk niet komen gaat). Een 'natuurlijke verandering' is geen rechtvaardigingsgrond, noch de bedoeling van een bepaalde traditie. Zoals ik al zei, je kan de beste bedoeling hebben en alsnog stereotyperen, impliciet. Denk aan aan bepaalde managers die geen vrouwen aannemen, omdat ze hen simpelweg onbewust niet zien in een leiddinggevende functie. Dit beeld wordt bv versterkt door de vrouw (zorgzaam) traditie. En de reden dat het platteland dat 'niet' doet, is puur door de dominante standaard die daar heerst van Zwarte Piet en de witte mens. Derhalve zou men niet eens durven om in zo'n dorp iets af te dwingen. Ik heb zelf in Friesland gewoond, racisme, het opzettelijk racistisch bejegenen van een ander., is zwaar aan de orde daar. En dat was al zo voor deze discussie. Tevens kan het zo zijn dat door het impliciete gedeelte van die dominantie, men er wel op tegen is op het platteland. In mijn eigen dorp vieren ze nog volop Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 30 september 2017 07:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, tradities veranderen vanzelf omdat ze een uiting van de maatschappij zijn.
Daarom is het onzinnig Zwarte Piet onder druk van een extreem klein groepje te willen veranderen, onder chantage van een onterecht "het is racisme", terwijl we allemaal weten dat het uitsluitend is te doen om herstelbetalingen af te dwingen.
Dat Zwarte Piet vanzelf veranderen kan, zie je als je de Pieten in de loop van de tijd vergelijkt, de vooroorlogse boeman is heel anders dan de kindervriend uit de 70s of de vlotte Pietenbende van de 90s. Heeft niemand het over, is nooit een probleem geweest: het werd niet opgedrongen, afgedwongen of opgelegd.
Daarmee schiet de anti-piet kliek in eigen voet: door zo te drammen om verandering, wordt slechts weerstand tegen verandering opgeroepen (en het extreme ervan: de terugkeer naar de "oorspronkelijke pieten"), waardoor de natuurlijke evolutie van Zwarte Piet, gevoed door het hart van de maatschappij, door mensen die het in volle overtuiging vieren, geen doorgang meer kan vinden.
Wat je in plattelandsgebieden ziet is dat ze na een paar jaar experimenteren met "diverse" pieten terugkeren naar de gebruikelijkeom drie redenen:
- mensen vinden "diverse" pieten niet leuk
- de discussie houdt niet op (het is niet duidelijk waar het Sinterklaasfeest aan moet voldoen om de anti-pieten tevreden te stellen)
- op het platteland en in de provincie zijn er niet of nauwelijks actiegroepen die de veranderingen afdwingen. Dat schijnt vooral iets Amsterdams te zijn.
En ja, ook buiten Amsterdam wonen "mensen van kleur", alleen vallen die niet op omdat die doorgaans prima geassimileerd zijn.
bij mij is het tegenovergestelde waarquote:Op zaterdag 30 september 2017 10:32 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Ik zou willen zeggen het eerste, maar het laatste is vaak het geval.
Joop, het kan nu echt niet meer...
Hoezo wereldvreemd.quote:Op zaterdag 30 september 2017 10:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die zullen het het zwaarst hebben, want die zitten in het hol van de leeuw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |