AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:14 |
nu.nl Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen? | |
daNpy | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16 |
De patatgeneratie op volle toeren. | |
de_boswachter | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16 |
Is al een topic over. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:17 |
Gek. Knettergek. | |
Hexagon | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:19 |
Lazer op met je betutteling | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:21 |
Dit... Het is trouwens erg lang geleden dat ik een herenfiets gehad heb voor dagelijks verkeer. Mijn mountainbike is wel een herenfiets. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:21 |
Waar? Niet gezien... | |
bitterbal | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22 |
Ik vind het niet zo vreemd eigenlijk? Tenminste voor oudere mensen. | |
de_boswachter | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22 |
KLB / Herenfiets wordt onderdrukt... Maar dacht in NWS en dat is KLB, dus | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22 |
+1 | |
Karstman | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:26 |
Dan kopen die toch een ander model fiets, het is niet verplicht om een herenfiets te kopen... | |
bitterbal | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:27 |
Als ik bv kijk naar mijn vader, die is nu 70. Die fietst nog een op een herenfiets. Denk niet dat het in zijn hoofd opkomt om een damesfiets te kopen Verbieden gaat wel wat ver maar snap de gedachte wel. | |
nogeenoudebekende | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:30 |
Stop daar eens mee. | |
bitterbal | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:31 |
Sorry | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:34 |
Ik stel het stuur en zadel altijd zo af dat ik lekker zit... Dus ik zit op elke fiets net zover voorovergebogen... Haast... Dus niet helemaal. | |
Karstman | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:36 |
Vermijdcultuur, alles uit de weg gaan, wat eng is en mogelijk ergens een risico in zich heeft willen verbieden, angst voor het vreemde cultiveren... Ja zo creëer je een samenleving die de volgende 1000 jaar wel haalt... not... | |
Red_85 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:37 |
| |
WheeledWarrior | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:39 |
Laat iedereen lekker fietsen waar hij/zij op wil fietsen. | |
MichelWuyts | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:45 |
Gelijk hebben ze. Hopelijk gaat de UCI ook eindelijk zijwieltjes invoeren. | |
Buurtzwaan | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:49 |
Zo'n onlogische redenatie vind ik het nog niet. En wat maakt het bovendien uit voor je mannelijkheid of de stang boven of onder is geplaatst. | |
Postbus100 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:55 |
Waarom zit die stang er eigenlijk? (of: waarom zit die er bij vouwen niet? -> dat is natuurlijk vanwege de rok, maar toch: vanwaar het onderscheid?) | |
Starhopper | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:56 |
Voor ouderen heb je toch al een fiets met lage instap? | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:58 |
Dit past in de trend van elk risico maar willen uitsluiten. Wat een onzin toch. Als we heel het frame inpakken met schuimrubber wordt het nog veiliger, laat ik ze maar niet op ideeen brengen. | |
lyolyrc | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:58 |
En om zo'n model een beetje stabiel te krijgen moet ook het frame flink verzwaard worden, wat de sportiviteit van de fiets niet ten goede komt. | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:01 |
Ohnoes. Genderneutrale fietsen. Man, man, man... Hoeveel waarde kun je hechten aan zo'n stang tussen de benen. | |
nogeenoudebekende | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:03 |
Net even verschillende modellen bekeken van Gazelle, de heren- en damesuitvoeringen van ieder model wegen evenveel. Zwaarder frame is dus dom gelul. | |
Alfje | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:03 |
Het is ook een stuk veiliger voor je zaakje als er iets mis gaat en je stapt makkelijker op met een kratje pils achterop | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:09 |
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden. | |
TargaFlorio | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:09 |
Genderneutrale fietsen hebben de stang ergens halverwege? | |
nogeenoudebekende | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:10 |
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen. | |
Eenskijken | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:10 |
' De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.' dit is de echte reden dus. man, flikker op met je genderneutrale fietsen. Ik moet echt weg uit dit betuttelende kutland | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:12 |
Het is niet voor niets dat bv dames racefietsen ook gewoon zo'n stang hebben, het komt de framestijfheid gewoon ten goede... Ik heb hier meerdere standaard fietsen in de schuur staan en als ik weer eens op de fiets van mijn vriendin fiets heb ik altijd het idee dat in bochten het achterwiel mij in wil halen... | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:13 |
Dit dus. | |
Twiitch | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:15 |
Iemand een linkje naar het onderzoek? | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:15 |
Kim-Holland | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:24 |
Alle stangen tussen de benen verbieden! Want zo'n pussy zal maar gekwetst worden door de lengte van zo'n stang die hij/zij/X zelf niet meer/of nog wel bezit, dat moeten we met z'n allen toch niet willen?! | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:27 |
Je merkt het pas als je zwaar beladen bent of flink tempo wilt maken. Een damesframe is minder stijf, daar hoef je overigens niet voor op een damesfiets te fietsen, wat begrip van statica en wat inzicht is voldoende. | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:28 |
Van:Naar: In 36 reacties. Met bonus OP die er meteen genderneutraalheid aan de halflange haren bijsleept. komisch. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:30 |
En dan hier overheen lezen:
| |
Hiddendoe | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:30 |
Goed idee van VVN. Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en die achterlijke en achterhaalde sekse-gerelateerde aanduiding 'heren' of 'dames' fietsen willen afschaffen. | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:31 |
En wat bedoelen ze daarmee? Want die invulling over genderneutraalheid sleep je er nog steeds zelf bij. Aannames. | |
TargaFlorio | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:32 |
Ik zou fietsen gewoon verbieden. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:35 |
Precies wat er staat:
Nee hoor. | |
Pandorado | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:35 |
Ik geloof wel dat het veiliger is, maar dat vooroverzitargument lijkt me grote onzin. Het lijkt me niet dat een fiets met een hoge stang aanmoedigt tot voorover zitten. Ik denk eerder dat mensen naarmate ze minder sportief zijn meer moeite hebben om hun been over de fiets heen te zwaaien en dus sneller geneigd zijn om een fiets met een lage stang te kiezen. Aan de andere kant denk ik dat naarmate mensen minder sportief zijn ze meer moeite hebben om voorover te zitten en bovendien ook minder reden heben om voorover te zitten, omdat bij lage snelheid de luchtweerstand minder invloed heeft. Ik verwacht dan ook niet dat er minder mensen voorover zitten als er minder op herenfietsen wordt gereden. Het opstapargument klinkt wel aannemelijk. Het zou in ieder geval goed zijn als de keuze tussen een hoge en een lage stang een keuze zou worden die volledig los staat van iemands geslacht. | |
freako | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:35 |
https://www.vti.se/en/news/crash-testing-bicycles-at-vti/ | |
Eightyone | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:36 |
Weer een uitwas van het sneeuwvlokjes-en rubberen tegel-cultuurtje (ook al richt het besluit zich eigenlijk op een bredere leeftijdsgroep dan die daar doorgaans mee geassocieerd wordt). | |
Toefjes | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:37 |
Alleen om de reacties van mensen hier zou dat goud zijn. | |
Weltschmerz | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:38 |
Stevigheid. Een driehoek is sterker dan een V-vorm. Als ik een beetje tempo wil maken op een damesfiets dan gaat die zwabberen, het frame geeft dan gewoon mee en alle energie die je stopt in het heen en weer wringen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Het fietst dus gewoon veel zwaarder wanneer je er meer kracht op uitoefent. Daarom zijn racefietsen ook erg stijf en hebben die een horizontale stang. Een meisje van 50 kilo zal een moderne damesfiets niet zo snel aan het zwabberen krijgen als een lange man van 100 kilo, maar ook die zal het bij hogere snelheden merken. Daarom is het ook zo'n onzinadvies. Fietsen die gemaakt zijn om hard mee te gaan hebben een meer voorovergebogen zitpositie en een horizontale stang, maar dat betekent natuurlijk niet dat de stang het risico vergroot. Het gaat om rechtop zitten of niet, en dat kan ook prima met stang. | |
freako | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:39 |
Klopt. Ligt aan de testopzet. Er zijn niet dames- en herenfietsen van hetzelfde type vergeleken. Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen. | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:40 |
De invulling van genderneutraliteit haal je er zelf bij. Aannames. | |
Pandorado | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:49 |
Ik lees het net. Dan heeft dus blijkbaar iemand conclusies verbonden aan een onderzoek dat hij niet begreep. Of iemand heeft welbewust toen de conclusie al vaststond daar argumenten bij gezocht in de vorm van een onderzoek dat de gewenste conclusie enigszins leek te ondersteunen. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:50 |
Als de herenfiets verdwijnt (want obsolete, achterhaald, etc.) blijft er nog maar 1 type over voor beide geslachten... En wat heb je dan? Juist ja... Je kunt nu wel bijdehand lopen doen dat het aannames zijn maar het een is gewoon een gevolg van het ander. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:51 |
Die keuze zit in je eigen hoofd. Niemand die je van je fiets schopt omdat je als man op een damesfiets fietst of vice versa. Ook zal er geen fietsenwinkel zijn die weigert een damesfiets aan een man te verkopen of vice versa. | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:00 |
Ik heb een genderneutrale bureaustoel Genderneutrale telefoon. Genderneutrale auto. Genderneutrale sinaasappelpers. Het is overal!!!! Je kunt overal wel een plakkertje genderneutraal op plakken om er vervolgens moeilijk over te gaan doen dat alles genderneutraal wordt. 'tis maar wat je belangrijk vindt. | |
Twiitch | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:02 |
Tja, daar staat boven dan een plaatje bij van een racefiets met een langgerekt zadel en inderdaad een stang voor extra stevigheid. Ben benieuwd of ze ook gewoon een "normale" herenfiets bij de tests gebruikt hebben. Ze verwijzen specifiek naar een bepaalde zitpositie. Op pakweg zo'n ding zit ik namelijk niet meer naar voren dan op een damesfiets: | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:07 |
Ik verdenk jou er van dat je met een ladyphone rondloopt. Alles en iedereen moet tegenwoordig genderneutraal zijn of heb je niet opgelet de afgelopen maanden. In dit geval gaat de fiets ook meedoen aan dat circus. | |
freako | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:08 |
Dat tweede, vermoed ik. Ik geloof best dat met name ouderen risico lopen om te vallen, en meer moeite hebben om op te stappen, met een herenfiets. Dan probeer je toch om argumenten te zoeken om ze over de drempel te helpen om een fiets met lage instap aan te schaffen. | |
Metalfreak | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:09 |
Echt, is dit waar organisaties zich tegenwoordig druk om maken? We hebben echt tijd teveel he? | |
Zith | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:11 |
Twentsche_Ros | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:11 |
https://www.google.nl/sea(...)igB&biw=1920&bih=974 | |
Weltschmerz | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:15 |
Precies, dus journalistiek werk zou zijn om VVN te bellen met de vraag of ze daar allemaal achterlijk zijn of dat ze ons in de maling proberen te nemen, ipv klakkeloos hun kontverhaaltje op te lepelen. Die is waarschijnlijk alleen in Nederland normaal. | |
bitterbal | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:20 |
| |
Munktar | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:33 |
Prima regeling voor de belasting Zo zo meneertje U rijd op een herenfiets das dan 50 euro boete... | |
Gia | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:40 |
Dit. Ik begrijp de redenatie van VVN wel; het op- en afstappen met een achterzwaai duurt langer dan stoppen en met de fiets tussen je benen stilstaan. Er is steeds meer verkeer en ook op de fietspaden. Denk aan scooters, scootmobiels, e-bikes... Dan kan een damesfiets veiliger zijn. Maar ik vind niet dat het actief aangepakt moet worden. Dat gebeurt vanzelf wel. Mensen die minder stabiel worden op de fiets, stappen vanzelf wel over op de fiets met de lage opstap. Maar de benaming heren- en damesfiets mag wmb plaats maken voor hoge opstap en lage opstap. Niet om het genderneutraal te maken, maar omdat sommige mannen denken minder mannelijk te zijn op een fiets met lage opstap. | |
Kim-Holland | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:41 |
Haha! Ja, niks zal me nog verbazen. | |
SicSicSics | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:43 |
Ik scheer mijn ballen met een Venus! Zachte pads yoh! Nee; jij verbindt die conclusie (dat de fiets genderneutraal moet zijn) er zelf aan. Prima, maar dat vind ik komisch. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:46 |
Het is ook niet handig als je een kinderzitje achterop hebt, zoals in dat artikel gemeld. Maar dan ben je wel een slechte vader vind ik, als je je kinderen kopschopt. | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:51 |
Dames en heren mag niet meer, dus ook geen dames en herenfietsen. Het liefst zouden sommige feministen je ballen er willen af snijden en in een jurk rondlopen, zoals sommige debielen in Zweden al doen. Het komt meestal allemaal uit dezelfde hoek en niemand zit er op te wachten. Zolang wij er maar over blijven discussiëren en het elke keer stapsgewijs wordt doorgevoerd zonder weerstand blijft deze onzin aan de gang en hou je straks niks meer over. | |
Karig_Hutje | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:54 |
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:55 |
Maar wel als je met je ballen op de stang glijdt. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:56 |
Nee, het is een gevolg van. | |
Karig_Hutje | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:56 |
Maar daar gaat het hun niet om. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:57 |
Dus genderneutraal... | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:57 |
Dan stap je toch over op een fiets met een lage instap. Er is keuze genoeg. Of misschien tijd om te beseffen dat het mogelijk helemaal niet meer kan. Ik zou me meer zorgen maken over de veiligheid van die e-bikes die met een rotgang door de binnenstad zonder helm gaan en soms vaak nog harder dan scooters gaan. Of mensen die met hun mobieltje in hun hand nergens naar kijken en zonder hun hand op te steken af slaan. | |
Gia | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58 |
Ook dat. Punt is wel dat er nog steeds mannen zijn die 'fietsen op een 'dames'fiets' verwijfd vinden. Terwijl er tegenwoordig best wat jonge jongens zijn die moeite hebben met die achterzwaai en liever op een damesfiets fietsen. Dat idee mag wmb wel weg, zodat de keuze simpelweg een hoge of lage opstap is. Ik zie niet in wat daar het probleem van kan zijn. | |
Andyy | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58 |
Alsof je dat bij stadsverkeer merkt | |
Karig_Hutje | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:59 |
E-bikes die harder dan scooters gaan daar geldt een helmplicht en kenteken/verzekeringsplicht voor. De "normale" mag niet zo hard. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:00 |
Ik denk dat je mijn reactie iets te serieus neemt. Ik was namelijk sarcastisch dat iedereen maar ieder mogelijk risico uit wil bannen tot het absurde aan af. Daarbij zei ik gekscherend dat het frame inpakken in schuimrubber nog veiliger zou zijn. Ik had eigenlijk niet verwacht dat iemand het sarcasme niet zou herkennen en er zo serieus op in zou gaan. Maar ja, dit is fok hè, het forum waar je alles tot 6 plaatsen achter de komma moet specificeren anders raakt er iemand van in de war. | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:00 |
Theorie is anders dan de praktijk | |
Karig_Hutje | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:01 |
Nee hoor. Ik snap je wel en neem het niet serieus. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:01 |
Ik woon dan ook op het platteland... | |
Karig_Hutje | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:02 |
Daar moet dan op bekeurd worden. Maar dat is wel met meer dingen zo. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:02 |
Als je zwaar beladen bent wel degelijk. Ook als je een flinke brug ofzo over moet, of door een tunnel. | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:03 |
Die "normale" e-bikes waar jij het over hebt houden mijn scooter ook met gemak bij. En die rijden allemaal zonder helm. | |
Andyy | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:05 |
Dan stuur je nog minder, merk je er nog minder van | |
Hathor | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:08 |
En ook allemaal een helm op tijdens het fietsen en een slabbertje om. | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:12 |
Dus laten we het even opbreken. Meer dan een derde (39%) van de fietsslachtoffers rijdt op een elektrische fiets. Mensen met een elektrische fiets komen met name ten val doordat ze uit balans raken, tegen een obstakel aanrijden of tegen een andere fietser of snorfietser aanbotsen. Ruim een kwart van de ongelukken komt door te smalle fietspaden en fietsstroken aldus SWOV. Fietsers kunnen hierdoor niet gemakkelijk uitwijken en inhalen. Daarnaast worden ongelukken ook veroorzaakt doordat fietsers hun fiets niet goed afstellen. Een te hoog afgesteld zadel is bijvoorbeeld erg gevaarlijk, omdat een fietser de grond niet kan aanraken als de fiets tot stilstand komt. Maar het ligt aan de stang van een fiets. Tuurlijk. | |
Metalfreak | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:12 |
Vergeet de zwaailamp niet! | |
LXIV | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14 |
Dat komt omdat jij zelf clueloos bent over je identiteit. Normale mannen hebben geen hello-kitty telefoon of een Clio als auto. | |
Postbus100 | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:15 |
Ik fiets als vrouw wel eens op een herenfiets Het is eventjes wennen en vooral niet vergeten dat je anders moet afstappen/opstappen, maar verder fietst het superprima. Wat mij betreft houden ze die herenfiets gewoon. | |
Gia | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:16 |
Jij lijkt me zo'n type die vindt dat zijn zoons maar moeten fietsen op een herenfiets, anders ben je een mietje. Wat is er mis mee dat dat idee verdwijnt door de benaming hoge opstap en lage opstap te gebruiken. Ik heb een nichtje die aan wielrennen doet en vanwege de snelheid een fiets met hoge instap/achterzwaai heeft. Zij fietst eigenlijk nooit op een normale 'dames' fiets. Mijn jongste zoon fietst weer liever op een fiets met lage instap. Ieder zijn/haar ding. De keuze van fiets verandert niet, alleen de benaming. Waarom is dat erg? | |
LXIV | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:16 |
Als je een goede vader bent zorg je dat je genoeg verdient zo dat je vrouw thuis kan blijven en met de kinderen kan rondfietsen. Probleem opgelost. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:17 |
| |
Gia | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:18 |
Maar er is niet zoiets als een heren mobiel of dames mobiel. Of een heren auto of dames auto. Je kiest zelf je auto of je mobiel, los van je sekse. Dat kan ook met een fiets. | |
jatochneetoch | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:21 |
Het probleem zit er dan meer in dat er mensen zijn die denken dat een man niet op een vrouwenfiets hoort en visa versa? Alhoewel ik hier nog nooit van heb gehoord. Ik ken echt niemand die het kan schelen op wat voor fiets je zit. Waarom zou je aanstoot nemen aan de naam van een fiets. | |
LXIV | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:22 |
Dus als ik jou vraag welke wagen jij als mannelijk en welke wagen jij als vrouwelijk zou typeren zeg je 'geen clue, auto's zijn niet mannelijk of vrouwen?" | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:23 |
Inderdaad. Ik gebruik de fiets van m'n moeder ook wel eens. Wat is er nu opeens mis met de naam dames en herenfiets, wat we al zo lang gebruiken. Past allemaal in die genderonzindiscussies van de laatste tijd. | |
Nielsch | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:31 |
als ik soms vaders met zo'n kinderzitje achterop zie klungelen om zelf op hun fiets (over hun stang heen) te komen denk ik wel: "koop een damesfiets" | |
ems. | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:35 |
Hoog tijd voor gender neutrale fietsen. | |
Nielsch | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:41 |
Krijg nu banner dat de beste e-bike een Stella is. Dat moet dan natuurlijk wel een unisexnaam worden zoals Robin. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:44 |
Als je stevig door moet trappen (altijd wind tegen ) merk je het echt wel. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:47 |
Dat willen ze zelf... Net als vroeger wil je als jongen niet geschaakt worden op een damesfiets op school/ bij vrienden. Wat dat betreft is er niks veranderd hier. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:48 |
Bewustwording is prima, maar om dan maar helemaal geen herenfietsen te gaan verkopen... | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:49 |
Toen ik opdroeide (+- 15 jaar terug) waren omafietsen populair bij jongens én meisjes. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:57 |
De titel strookt niet helemaal met de inhoud van het bericht? Ik heb jarenlang een herenfiets gehad waar ik op een gegeven moment moeilijk op kon komen (beest van een fiets). Nu heb ik vorig jaar een damesfiets gekocht en dat is veel praktischer met opstappen. Idee van dames- en herenfietsen is ook echt ouderwets. | |
Weltschmerz | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:58 |
Ze zijn dan ook prima voor jongens om stoer op te zitten, ze zijn relatief stevig voor een damesfiets en je kunt al met een vrij klein postuur op een volwassen fiets zitten. Verder is geen fuck om je fiets geven natuurlijk ook stoer. | |
Karig_Hutje | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:00 |
Ja. Als jij het zegt. Ze mogen niet harder dan 25 dus. Of je scooter rijd erg zacht of ze zijn ALLEMAAL in overtreding. En degene die harder gaan hebben een speed-bike en moeten helm en kenteken/verzekering hebben. | |
TwisterNederland | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:00 |
Komkommertijd | |
HenkieVdV | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:06 |
Haha ja precies. Je zou het maar even vergeten dan trap je zo het hoofd van je kind eraf. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:09 |
Dat was na mijn tijd. Oldtimer fietsen waren bij ons hip. | |
Nielsch | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:18 |
met z'n heel groot wiel voor en zo'n kleintje achter? | |
Oerbeer | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:21 |
Wat is dit nou weer. Ik heb nog nooit problemen gehad met m'n herenfiets al ben ik nog zo vaak gevallen. Dat andere type fiets is wel makkelijker met opstappen maar meer praktisch dan dat gaat het niet worden. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:30 |
Dat was in Tongs tijd... | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:04 |
Een chopper was ook erg leuk. | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:07 |
Zo'n E.T. fiets met een bananen zadel en een hoog stuur. | |
Nober | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:11 |
En auto's? Voortaan alleen nog van die vrouwelijke koekblikken toegestaan? En motoren tot 250cc? | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:12 |
De Raleigh chopper! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Raleigh_Chopper Die waren idd populair tijdens mijn lagere school tijd. | |
Nobu | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:21 |
Best wel, met al die toeristen lijkt het meer op een bmx-parcours dan op de openbare weg. | |
Gia | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:21 |
Ik ben opgegroeid met het idee van jongensfietsen en meisjesfietsen. Heb ook meegemaakt dat er mannen zijn, die absoluut niet op een damesfiets willen fietsen, ook niet als de eigen band kapot is of zo. Of inderdaad, met een peuter achterop, of een kratje bier. Nu heeft bijna elke 19-jarige al een autootje en fietsen ze sowieso nog maar nauwelijks, maar dan nog zijn er van die gasten die weigeren op een damesfiets te fietsen, zelfs niet in geval van nood. (kleine of boodschappen achterop) Dat moet de vrouw dan maar doen. Vroeger was het ook nog gebruikelijk dat vrouwen rokken of jurken droegen, waardoor fietsen met een achterzwaai behoorlijk lastig was. Daardoor is eigenlijk de damesfiets ontstaan. Maar tegenwoordig dragen de meeste vrouwen gewoon lange broeken, waardoor die lage opstap niet meer noodzakelijk is. Ik ben helemaal niet van het genderneutrale gedoe, maar vind het in sommige dingen onzinnig om te spreken over dames en heren. Vrouwen worden steeds meer gelijkwaardig bevonden aan mannen. Een vrouw kan je cheffin zijn, dat was vroeger ondenkbaar. De vrouw kan werken, de man huisman. En tja, dan is het met kinderen naar de crèche brengen wel handig als je op een fiets met lage instap fietst. Juist omdat het steeds vaker voorkomt dat mannen op een fiets met lage instap fietsen en andersom, lijkt het me logisch dat die benaming verandert. Daarvoor hoeft niet per se die fiets te verdwijnen. Iedereen maakt zelf die keuze. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:22 |
Gia | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:25 |
Overigens mag wmb gescheiden openbaar toilet ook verdwijnen. Bijvoorbeeld in een bar of restaurant. Dat heb je thuis toch ook niet. Gewoon 2 ruimtes: Urinoirs en Toiletten lijkt me meer dan genoeg. Kunnen de mannen nog staand plassen, of zittend, als ze dat liever doen. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:29 |
Wat mij betreft prima, als je maar niet gaat eisen dat ik zitten plas en niet klaagt over spetters op de bril. | |
speknek | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:31 |
Ik wist niet dat herenfietsen nog een ding waren. Is dat in de provincie ofzo? Zo van achte mann'n stappn na t karbietschietn uup de trekker en na de keet uup die heernfiets naar huus? Schattig. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:34 |
Dus niet. Weet je hoe lang de rijen bij de vrouwentoiletten altijd zijn. Verder een heerlijk nieuwsbericht toch. In de VS slaan ze elkaar de schedel in en hier hebben we het over herenfietsen die niet veilig zouden zijn. | |
bedachtzaam | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:40 |
Hoeveel drukte kun je maken om zo'n stang tussen de benen. | |
bedachtzaam | woensdag 16 augustus 2017 @ 15:42 |
Vind het trouwens erger en gevaarlijker dat Opa of Oma gezellig langs me scheuren met hun elektrische fiets, en dan rijd ik met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur. | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:04 |
Mijn scooter rijd gewoon 50. Ik heb ook wel eens racefietsers achter me met die snelheid en met een elektrische fiets hoef je nog minder kracht te zetten. Ze rijden niet allemaal die snelheid, maar ik zie wel regelmatig dat ze zeker harder dan 25 rijden. En naar mijn idee wordt dat zelden gecontroleerd. Zoals ik al zei komt 39 % van de fietsongelukken met een e-bike en een kwart door te smalle fietspaden. Ik heb zelf trouwens ook liever een herenfiets omdat hij wat stabieler is, zeker bij harde wind. | |
Cockwhale | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:07 |
Sowieso achterlijk concept, heren en damesfiets. Zullen we bij de "heren auto's" ook maar een stang tussen de kruis plaatsen? Weg met die onzinn | |
bedachtzaam | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:27 |
Heb je er zo'n last van? | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:33 |
Fietsen? Dan heb je het over 11 jaar min, een beetje de kleuter-/ lagere school club... De overigen stappen of op de trekker (Fendt, MF of John Deere) of de Zundapp of de Kreidler. Want scooters zijn per definitie voor homo's, op zo'n wijvenvervoermiddel wil je al helemaal niet geschaakt worden, dan nog liever een damesfiets. Net zoals je niet gezien wil worden op de Batavette, Vespa, Kaptein mobylette etc... [ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 16-08-2017 17:39:26 ] | |
grimselman | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:34 |
Speciaal voor jou zullen we een andere benaming voor fietsen gaan hanteren. Fiets met bovenbuis en fiets zonder bovenbuis. | |
-0- | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:35 |
Dit topic | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:46 |
En dat de wijven na het pissen zelf de bril weer omhoog doen. | |
Toefjes | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:53 |
Achter elke boom een genderneutraal spook zien. Dan krijg je dit soort rariteiten. Soms veranderen dingen gewoon, of, in dit geval, denkt een instantie dat de veiligheid van een product discutabel is. Ja, dat kan ook zonder een achterliggende complottheorie. | |
hooibaal | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:55 |
Als het goed is voor de veiligheid, wat kun je dan in vredesnaam tegen dit voorstel hebben? | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 18:06 |
Daar heeft het dan ook niks mee te maken... | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 18:10 |
Misschien zijn er wel dames die een stang tussen het kruis willen.😁 | |
De_cameraman_uit_Colombia | woensdag 16 augustus 2017 @ 18:11 |
Tijd om VVN met stoeptegels te bekogelen.
| |
Leandra | woensdag 16 augustus 2017 @ 18:13 |
20 jaar lang alleen maar een herenfiets gehad, dat m'n kreupele lijf dat nu niet zo'n goed idee meer vindt is wat minder, maar wat een gezeur om niets weer. Als mensen geen herenfiets willen, of dat niet boeit kopen ze vanzelf een damesfiets, maar laat ze eerst maar eens damesfietsen unisex fietsen met een fatsoenlijke framemaat gaan maken als ze willen dat de herenfiets verdwijnt. | |
Toga | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:11 |
Ik vind een fiets met lage instap uiterst handig als ik een doos achterop heb, twee tassen aan het stuur en een kind van 6 in m'n armen. | |
bedachtzaam | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:17 |
Kortom, een gevaar voor het kind dus. | |
daNpy | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:17 |
Gevaar op de weg gespot. Kan dat kind zelf niet fietsen? | |
Trashcanman | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:27 |
Ik hoef niet overal voor behoed te worden, kan zelf wel nadenken welke zaken een relevant risico voor me vormen. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:27 |
Als je een stang zou hebben zouden daar nog 2 kratten bier op kunnen... | |
Begripvol | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:29 |
De fiets met de stang werd ontworpen om een onderscheid te maken tussen wat voor de man en wat voor de vrouw bestemd is, zoals ook bij knopen, ritssluitingen, riemen en schoenen een onderscheid wordt gemaakt. | |
Elementair | woensdag 16 augustus 2017 @ 19:41 |
In eerste instantie werd hij ontworpen voor meer stabiliteit en stevigheid. | |
MichaelScott | woensdag 16 augustus 2017 @ 20:24 |
Het is waarschijnlijk nog veiliger om mensen die niet eens normaal kunnen afstappen niet te laten deelnemen aan het verkeer. Zomaar een ideetje. | |
VEM2012 | woensdag 16 augustus 2017 @ 20:43 |
Het bewijs dat het verkeer in Nederland al extreem veilig is. Want als dit iets is om je druk over te maken, dan zijn de problemen allemaal opgelost. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 16 augustus 2017 @ 20:54 |
| |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 16 augustus 2017 @ 20:55 |
Oh, dan heb ik ook nog wel een paar criteria voor automobilisten die niet aan het verkeer mogen deelnemen. Te beginnen met iedereen die meer dan 20 lessen nodig heeft om zijn rijbewijs te halen. | |
Weltschmerz | woensdag 16 augustus 2017 @ 20:57 |
Iets met vlag en lading. Veel oudere heren nemen al een fiets met lage instap, prima als je dat adviseert maar dan hadden we er geen topic over gehad bij gebrek aan krantenkoppen. | |
crystal_meth | donderdag 17 augustus 2017 @ 00:22 |
Mijne is 87, doet nog 10 km per dag langs alle winkels om koopjes te vinden. Wel al enkele keren in de struiken achter het huis beland bij het afstappen... | |
RobbieRonald | donderdag 17 augustus 2017 @ 00:31 |
Wanneer mensen blijkbaar niet goed met een herenfiets overweg kunnen (vooral ouderen blijkbaar) lijkt me het logischer die groep meer te informeren over de voordelen van het kiezen voor een fiets met een lage stang. Laat de fietsindustrie daar lekker buiten. [ Bericht 9% gewijzigd door RobbieRonald op 17-08-2017 00:37:10 ] | |
HenkieVdV | donderdag 17 augustus 2017 @ 09:52 |
Precies. Laat mensen gewoon hun eigen keuzes maken daarin. Trouwens ook knap om resultaten van een onderzoek zo te verdraaien. Triest om te zien dat er mensen in dit topic zijn die serieus denken dat het ontwerp van een mannen- of vrouwenfiets bedacht is om een verschil tussen man of vrouw aan te geven. Dan snap je echt weinig van de wereld.
| |
nixxx | donderdag 17 augustus 2017 @ 10:33 |
kom op, zo praat je niet over he vrouw... | |
Lastpost | donderdag 17 augustus 2017 @ 10:42 |
Als postbode geef ik ook de voorkeur aan zo'n vrouwenmodel, maar dat is puur omdat je iedere zoveel meter moet afstappen. En verder weer lekker betuttelend, typisch Nederlands. Laat mensen lekker zelf de keuze maken en informeer als fietsenwinkel de klant gewoon over de voor en nadelen. | |
SicSicSics | donderdag 17 augustus 2017 @ 11:12 |
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan... | |
AchJa | donderdag 17 augustus 2017 @ 12:36 |
Mwah, betreffende organisaties baseren zich op eoa onderzoek wat totaal niet over het geschetste probleem gaat en daar wordt dan de conclusie aan verbonden dat de herenfiets "gevaarlijk" is en wordt vervolgens met hetzelfde gemak overbodig verklaard... Dat vind ik persoonlijk wel iets meer dan een advies. Ze hebben gewoon hun huiswerk niet gedaan en zijn de boer op gegaan met onzin. | |
SicSicSics | donderdag 17 augustus 2017 @ 12:56 |
Dat wist ik, dat bleek al uit je uitermate genuanceerde OP. Jij ziet het als een persoonlijke aanval op jouw mannelijkheid, ik vind dat persoonlijk wat overdreven. Maar serieus: Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant? De herenfiets wordt tevens helemaal niet 'met hetzelfde gemak' overbodig verklaard... De jongerenorganisatie(s) TeamAlert en VVN vinden de herenfiets achterhaald, want de redenen waarom deze anders geconstrueerd werd, zijn niet meer relevant. Dat is heel wat anders. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:02 |
Toen ik nog postbode was had ik ook een damesfiets, die zwabberde echt alle kanten op, het frame leek wel van peperkoek. | |
AchJa | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:03 |
Als dat soort organisaties op basis van onzin de herenfiets obsolote verklaren gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen ja. => NWS / Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheid Nog maar een keer dan: -achterhaald: niet langer van toepassing, niet langer als nuttig erkend (en dus fout) En vwb de constructie, daar is in dit topic al genoeg over gezegd, de opmerking dat het niet meer relevant zou zijn is veel te kort door de bocht. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:08 |
Nou, er wordt gesproken over "in de ban doen". Dat gaat toch een stuk verder. Momenteel heb ik een herenfiets, ik heb in het verleden ook damesfietsen gehad, en ik vind dat iedereen het gewoon lekker zelf moet weten. Hoezo een herenfiets in de ban doen? Over hoeveel valpartijen met ernstig letsel veroorzaakt door een herenfiets hebben we eigenlijk per jaar? Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieus probleem is. We kunnen niet ieder risico uitsluiten. Het veiligst is natuurlijk om thuis in bed te blijven liggen en niet te bewegen, dan kan er bijna niets meer fout gaat. Dat willen we niet, dan kunnen we niet anders dan accepteren dat er bij het leven ook bepaalde risico's horen. | |
SicSicSics | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:14 |
Dat doen ze dus niet... Maar hey, wat jij wil Don! Roepen dat de herenfiets verdwijnt vanwege genderneutraliteit is nog vele malen korter door de bocht en bovendien uit je stang gezogen. | |
SicSicSics | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:17 |
Hoe is dat meer dan een 'advies', wat... Het is niet eens een advies, het is een (vage) wens gedachte. Er is ook nog geen beleid of wetgeving geschreven en wordt daar ook helemaal geen intentie over uitgesproken... Helemaal mee eens! | |
AchJa | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:24 |
Dan verschillen wij van mening vwb de betekenis van "achterhaald" en "in de ban doen". Dat kan. We konden al concluderen dat het niet om veiligheid te doen was want het onderzoek heeft Freako al mooi samengevat: Maar op basis van dat verhaal wordt dan wel een grote broek aangetrokken en eea achterhaald verklaard vanwege de "veiligheid"... tuurlijk... | |
SicSicSics | donderdag 17 augustus 2017 @ 13:49 |
AchJa... | |
bluemoon23 | donderdag 17 augustus 2017 @ 22:28 |
Wat is dit nu voor een slap gelul In "de stad" interesseert het je zeker niet wat voor fiets je hebt ? Je geeft die junk een tientje en dan heb je weer een ander willekeurig exemplaar ? | |
Pandorado | vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:13 |
Nee, handel is handel. Ik heb er zelf overigens ook geen problemen mee om op de "verkeerde" fiets te stappen, mits die fiets mijn maat is en lekker rijdt, maar ik denk toch wel dat mannen en vrouwen vaak uit automatisme een fiets van hun eigen geslacht kopen, tenzij ze een specifieke reden hebben om daarvan af te zien. Gewoon omdat ze het zo gewend zijn. Het lijkt me echt winst als dat automatisme eruit gaat en mensen gewoon de stang kiezen die past bij hun fietsgebruik. | |
Kaneelstokje | vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:23 |
Het is speknek. Het is gewoon neerkijken op mensen die anders zijn/denken/doen. Geen aandacht aan besteden. | |
Pandorado | vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:45 |
Eigenlijk is het ook een stuk logischer om het toilet standaard achter te laten met de bril omhoog. De bril blijft vast schoner als hij al omhoog staat wanneer de onvermijdelijke aso binnen komt die niet bereid is om zelf de bril omhoog te doen voordat hij staand gaat plassen. Natuurlijk moet je dan juist niet van mannen vragen om de brll weer omlaag te doen. | |
Pandorado | vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:12 |
Omdat het gegeven dat het hoofd eerder de grond raakte niet het gevolg was van de stang, maar van het model van de fiets. De fietsen in het onderzoek verschilden op meer punten dan de positie van de stang en nu wordt ineens gedaan alsof de hoge stang het probleem is. Je denkt toch zeker niet dat een hoge stang maakt dat mensen verder voorover zitten? Misschien incidenteel als een halve idioot in een afdaling de professional wil uithangen door op de stang te gaan zitten, maar met dergelijk afwijkend fietsgedrag zou ik zeggen dat niet de fiets maar de gebruiker het probleem is. Stand en model van zadel en stuur, hun onderlinge positie en hun positie ten opzichte van de trappers hebben allemaal veel meer invloed op hoe iemand op een fiets zit dan een stang die je bij gewoon gebruik nauwelijks raakt. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:26 |
Omdat het toch vrijdag is En hoe verschilden die modellen van elkaar? Hint: "closed frame bicycle..." Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven? Kan natuurlijk ook hè. Dat het geen echte herenfiets is, maar meer een herenfiets met een vrouwelijke touch, omdat je toch voorovergebogen zit. Een 'trap-bike' zou ik dan voor willen stellen. En zo'n fiets komt natuurlijk niet door de mannelijkheids- en borsthaarcommissie. De closed frame bike, was de fiets met het hoogste risico. Tenzij je deze verzwaard met accu's en andere hulpmiddelen. Maar dat is ook niet voor echte mannen. Ze hebben dan ook geen 'gewoon gebruik' getest. | |
freako | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:43 |
In dit geval maakt dat wel uit. De gebruikte herenfiets is een wat sportiever model, waarop je verder naar voren zit. Een toerfiets, ipv een stadsfiets. In het onderzoek noemen ze het een commuter bicycle. De positie van je hoofd t.o.v. andere lichaamsdelen zal invloed hebben op welk deel het eerste de grond raakt, en dus de klap opvangt. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:44 |
" Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer omdat het afstappen wordt bemoeilijkt. Ook schrijft de VVN dat mensen met een herenfiets bij een valpartij eerder met hun hoofd de grond raken omdat ze meer voorover op de fiets zitten. Dit blijkt een onjuiste conlusie die gebaseerd is op een onderzoek uitgevoerd door de Zweedse organisatie VTI. Dat bevestigt een woordvoerder van VVN desgevraagd aan NU.nl. Het Zweedse onderzoek heeft het over een mountainbikes en racefietsen en niet een standaard herenfiets. VTI concludeert juist het tegenoverstelde als het gaat om een herenfiets. De kans om voorover over het stuur te vallen lijkt te worden verkleind door onder andere het extra gewicht van de fiets. "We zijn inderdaad te stellig in onze conclusie, maar blijven bij ons advies", aldus woordvoerder José de Jong. "Mensen die kinderen achterop de fiets nemen en senioren raden wij af op een fiets met stang te stappen omdat het (plotseling) afstappen wordt bemoeilijkt." Ze komen er al weer van terug. Het "onderzoek" betrof dus race en mountainbikes en nu blijkt precies het tegenovergestelde voor een herenfiets. In de statistieken blijkt overigens nog eens dat e-bikes de grootste boosdoeners zijn ( die meestal een lage instap hebben), gevold door te smalle fietspaden. http://www.nu.nl/binnenla(...)iets-veiligheid.html https://nos.nl/artikel/21(...)ijke-herenfiets.html | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:48 |
Oh, nu ze er compleet naast blijken te zitten is het opeens slechts een advies... | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:51 |
Maar... het is een herenfiets! | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:53 |
Geniaal! Fietsgate! Niet waar, het Zweedse onderzoek heeft het helemaal niet over mountainbikes of racefietsen! Niet waar, dit ging over een elektrische fiets! | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:56 |
Waarschijnlijk heeft alleen een stagiaire van een of ander alfa studie er naar gekeken binnen VVN... | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:58 |
En die journalisten roepen ook maar wat. En dat allemaal omdat er echte mannen op hun baard getrapt zijn omdat de herenfiets wordt bedreigd. Ik vind het prachtig. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:14 |
No shit Sherlock, volgens mij waren we daar in post #45 al achter... | |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:15 |
Een verkeersveiligheidsclub zegt iets over verkeersveiligheid. Hoe de fuck kun je daar nou door flippen? | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:31 |
Als ze een goed punt maken niet, maar dit was wel erg amateuristisch. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:37 |
Het is een punt. Het onderscheid mannen-/vrouwenfiets is natuurlijk ook volstrekt uit de tijd. Komt nog eens bij dat er grotere risico's zouden kleven aan zo'n stang. En ja, ik heb gewoon een brute heterofiets. Met stang. Rah! | |
Glijdt_licht | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:38 |
Ik ben laatst nog gevallen, op de racefiets. Dus met hoge stang, én mijn voeten zaten vastgeklikt. Ben ik op mijn hoofd gevallen? Neen.. mijn enkel, knie, elleboog en schouder hebben het wel gevoeld | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:40 |
| |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:41 |
Ik vind dat er ook vrouwen racefietsen en mountainbikes moeten komen, dus zonder stang. Die stang is seksistisch. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:45 |
Als je dit serieus als tegenargument voor een onderzoek inbrengt, dan denk ik toch dat je op je hoofd gevallen bent. Volgens mij waren we er bij post #1 al achter dat je panikeert over lachwekkende zaken. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:46 |
Net als een stofzuigerstang! Hoewel... die zuigen dan weer wel. Maakt dat een stofzuiger gay? | |
Glijdt_licht | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:47 |
Nu je het zegt, afgelopen winter was ik op de heide aan het mountainbiken. Ben ik bij een beklimming ook gevallen toen het voorwiel een salto wilde maken. Dit heeft mijn andere schouder ook gemerkt, net als mijn ribben waar mijn arm op is gekomen waarna ik gekneusde ribben had. Mijn hoofd heeft ook daar geen grond geraakt. Die hoge stangen toch | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:48 |
Ze wisten ook van te voren al dat het onzin was. Je fiets is steviger en stabieler in een driehoeksconstructie. Bij een racefiets en mountainbike zit je meer voorovergebogen ( en zelfs dat is niet zo zeer de rede dat er meer ongelukken gebeuren), bij een standaard herenfiets is het meestal een kwestie van je fiets goed afstellen en dat je voeten de grond kunnen raken. Dat is namelijk wel belangrijk voor het wel of niet krijgen van een ongeluk. Er is geen enkele rede om aan te nemen dat dit veroorzaakt wordt door een extra stang op je fiets. Deze "onderzoeken" stellen daarom ook niet zo veel voor en zijn betekenisloos, des te meer omdat de statistieken anders uit wijzen. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:49 |
Welke statistieken? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:50 |
Is toch Gewoon zo? Die extra versteviging is echt niet meer nodig. | |
torentje | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:51 |
Ik vind het prachtig uit zien, als vrouwen in minirokken op herenfietsen stappen en dus met een been hoog de lucht in moeten. | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:51 |
Zeg jij. En toch is een driehoeksconstructie sterker. Dus een herenfiets is in principe altijd of sterker of lichter. | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:53 |
Ik pleit overigens ook voor een verbod op roze en blauwe fietsen. Voortaan alleen nog grijs ofwel regenboogkleur. | |
Glijdt_licht | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:55 |
Ga jij maar eens staand op de pedalen een bergje op met een damesfiets. Doe dat ook met een herenfiets. Verschil in stabiliteit is gigantisch | |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:55 |
Ja en het punt is dus dat die extra sterkte lang niet altijd nodig is. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:56 |
Jawel, want: Dus nog steeds niet helemaal. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:57 |
Je bedoelt dat het frame meebuigt of zo? Fiets van de Intertoys? | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:00 |
Je oefent een enorm moment uit op zo'n damesfiets frame. Dan kan dat gemakkelijk torderen. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:00 |
In Jip en Janneke taal. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:02 |
Alsof fietsende mannen allemaal professionele wielrenners zijn of zo... Hoe dan ook: ze hebben gewoon een punt en ik begrijp niet waarom mensen hier zo emotioneel van worden. Blijf lekker rondrijden op je driehoeksframe. Doe ik ook. Ze adviseren ongetwijfeld ook een helm bij het fietsen. Van dat advies worden we ook niet kwaad. En hoewel zo ook daarmee gelijk hebben, doet geen hond er wat mee. Het is gewoon een advies. Meer niet. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:04 |
Ze hebben geen punt, dat is nl. het hele eieren eten. Het hele verhaal is gebasseerd op niks. | |
Maverick_tfd | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:05 |
Ook dat is zeer de vraag, zeker gezien de beperkte snelheid van recreatieve fietsers. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:16 |
Ze hebben zeker een punt en die opmerking vind ik seksistisch. Dat we alleen maar eieren eten. Dat is echt heel denigrerend naar vrouwen. Het verhaal is gebaseerd op een redelijk versimpelde interpretatie van een onderzoek. De notie dat men pleit voor genderneutrale fietsen. Die is op niets gebaseerd! | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:20 |
http://www.fietswijs.nl/n(...)elukken-bij-fietsers https://www.volkskrant.nl(...)wone-fiets~a4495551/ https://www.anwb.nl/fiets(...)evaren-voor-fietsers https://www.goedopweg.nl/(...)ngelukken-met-ebikes Maar goed, dit had ik al drie keer gezegd, maar niet op gereageerd. Ga jij maar bewijzen dat er meer ongelukken zijn door een extra stang op de fiets. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:24 |
Het meeste gevallen door e-bikes dus, die toch over het algemeen vaak een lage instap hebben. Dus die extra stang zegt ook niks. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:26 |
In deze statistieken staat nergens dat het onderzoek van VTI betekenisloos is en niks voorstelt.... Die cijfers heb ik niet. Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:26 |
Wat voor punt dan en bewijs het maar. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:27 |
Die heb je dus niet en dan zijn we er over uit. Goede middag! | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:27 |
Een punt hoofd.
| |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:29 |
Iets zeggen in een zogenaamd onderzoek en het niet kunnen bewijzen of terug zien in de praktijk is dus niet meer dan een mening. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:31 |
Neh, neh. Ik ben nog lang niet klaar met stangen. https://www.vti.se/en/news/crash-testing-bicycles-at-vti/ Uitgelicht: Over de fiets:
| |
#ANONIEM | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:32 |
Dus die gaan zo langzaam dat een helm geen zin heeft, maar ze moeten daar wel zo hard voor trappen dat een versterkt frame noodzakelijk is. Althans, voor de mannen dan hè. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:32 |
VTI voert 'zogenaamde onderzoeken' uit? | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:39 |
Dit heeft te maken met het type en afstellen van je fiets. Als je bij een standaard herenfiets meestal je zadel en stuur goed afstelt zit je ook niet meer naar voren en heeft de stang er dus geen moer mee te maken. En bent je ook nog eens steviger en stabieler, zeker met harde wind. Lijkt me logisch toch? | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:47 |
Ik kan het ook niet helpen dat sommige mensen hun gezonde verstand niet kunnen gebruiken. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:53 |
Nu doe je hetzelfde als de VVN. Je knipt en selecteert en pakt wat je uitkomt Goed bezig. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:08 |
Blijf maar de trol uithangen. Je reageert bijna het hele topic al selectief en hebt eigenlijk geen goede antwoorden. Ik hou het hier bij. | |
Pandorado | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:53 |
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang. Ze hebben niet fietsen met elkaar vergeleken die op de positie van de stang na gelijk waren. Ze hebben fietsen met elkaar vergeleken waarop de zithouding van elkaar verschilde. Het lijkt me logisch dat het op een fiets waarop je meer naar voren zit ook waarschijnlijker is dat je voorover op je hoofd valt. Tenzij uit nader onderzoek zou blijken dat alleen al een hogere stang het waarschijnlijker maakt dat je op je hoofd valt, neem ik daarom aan dat die zitpositie hier de bepalende factor is. Dan nog kun je natuurlijk zeggen dat een herenfiets onveiliger is, maar alleen als je het over het totaalpakket hebt van hogere stang en vooroverpositie (of natuurlijk als je het over het opstappen hebt, maar daar ging het onderzoek niet over). Het is dan wat kort door de bocht van de vvn om herenfietsen onveiliger te noemen, terwijl een damesfiets met vooroverpositie vast net zo onveilig is. Als vvn dan de nadruk legt op het onveilig zijn van de herenfiets, rijden de mensen die nu nog een onveilige herenfiets hebben, straks lekker allemaal op een even onveilige "damesfiets" met vooroverpositie, omdat uit onderzoek zou blijken dat een damesfiets veiliger is. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:57 |
Jij snapt hem. | |
SicSicSics | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:58 |
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen. Conclusie van het rapport is heel duidelijk: Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen. Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'? Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht. Stop de persen. Fake-News! Genderneutrale fietsen worden ons door de strot geduwd! Dat zeggen ze letterlijk: Holy shit zeg! [ Bericht 0% gewijzigd door SicSicSics op 18-08-2017 15:59:33 (* Toegevoegd ;)) ] | |
grimselman | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:20 |
De conclusie van het onderzoek is duidelijk maar tegelijkertijd nietszeggend. Loop je nu meer risico door het gesloten frame of de zithouding of een combinatie van beide? In een goed onderzoek ga je steeds 1 parameter varieren en op basis daarvan kun je het effect van deze parameter op de veiligheid bepalen. | |
Elementair | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:38 |
Het lijkt me inderdaad ook logisch dat als je meer voorover gebogen zit je ook mogelijk meer naar die kant neigt tijdens het vallen. Als is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe iemand uiteindelijk gaat vallen, aangezien er nog talloze andere factoren in het spel kunnen zijn. Ik zou wel willen zien wat het effect is van een herenfiets met gebogen stuur en rechte zithouding. Of bij een damesfiets waarbij het zadel hoger is dan het stuur en je ook meer voorovergebogen zit .Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk weer hele andere uitkomsten. Daarom is het inderdaad nietszeggend en kwamen ze er ook van terug, omdat dit kort door de bocht is. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:39 |
Niets mis mee. Heeft niets met genderneutraal te maken maar met wat handig is. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:43 |
Daarbij hebben ze gemakshalve de commuter bike (een mountainbike achtige fiets voor op de straat) uit dat onderzoek maar even gelijkgesteld met de standaard herenfiets. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:44 |
Handig? Het ging toch om veiligheid? Oh wacht, toch niet... | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:45 |
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan? | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:46 |
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul. | |
Pandorado | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:46 |
Inderdaad, met beide blijkt onveiliger dan zonder beide. Volgens mij betwist niemand hier dat die conclusie gerechtvaardigd is. Niet alleen wordt die conclusie in het onderzoek getrokken, maar het sluit ook nog eens aan bij ons boerenverstand. Heb ik niet gezegd. Dat is een herenfiets, maar laats me een wedervraag stellen: is een fiets met een gesloten frame en een rechtophouding niet eveneens een herenfiets en een damesfiets met voorverhouding niet eveneens een damesfiets? Is "damesfiets" niet de gangbare term om mee aan te duiden dat een fiets een lage stang heeft? Een beetje nuance? Ze bepleiten minder hoge stangen met als argument een onderzoek waarbinnen de hoogte van de stang absoluut niet het belangrijkste verschil tussen de fietsen was. Dat is geen gebrek aan nuance maar een gebrek aan begrip of minachting voor de waarheid. Lees jij er iets anders in dan ik? Er staat toch dat een fiets met een hoge stang onveiliger is doordat fietsers daarop meer voorovergebogen zitten? Dit suggereert toch dat het de hoge stang zelf een belangrijke oorzaak is van dat voorover zitten en indirect van die onveiligheid; niet zozeer door de formulering zelf, maar zeker doordat de zin in een artikel staat dat gericht is tegen fietsen met een hoge stang. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:47 |
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden? | |
onlogisch | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:47 |
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk? Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:48 |
Daar is men nu ook wel achter. Ik heb thuis een damesfiets en een herenfiets. Ik pak soms de een en soms de ander. Die damesfiets is met opstappen en afstappen toch echt wat handiger. | |
Weltschmerz | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:48 |
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn. Het is gewoon steviger en energie die gaat zitten in het flexen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Zo'n sneeuwvlokje van VVN die geen onderzoeksresultaten begrijpt heeft dat waarschijnlijk ook niet door, maar grote mannen weten dat je op een damesfiets niet goed vooruit komt. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:49 |
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:49 |
Waar is die voor nodig dan? | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:49 |
Niet bij moderne normale fietsen. | |
AchJa | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:50 |
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:52 |
Geef de belangrijkste punten maar aan. Een moderne vrouwen fiets voldoet aan alles..... | |
Weltschmerz | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:52 |
Zie edit. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:54 |
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei. | |
Weltschmerz | vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:00 |
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:02 |
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig. | |
Weltschmerz | vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:26 |
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht. De lage instap is een compromis, een optimaal fietsende fiets heeft een zo stevig mogelijk frame voor het gewicht. Driehoeken zijn steviger dan V- of U-vormen, dus heeft een fiets die gemaakt is om zo goed mogelijk te fietsen een bovenste buis. Aluminium heeft een andere optimale buisomtrek en buiswanddikte dan staal, en moderen damesfietsen met dikke aluminiumbuizen zijn steviger dan de stalen damesfietsen van vroeger. Maar ze zijn nog steeds minder, ik merk dat, vrienden die ook lang zijn weten dat ook, kleinere mensen zal het minder snel opvallen, zeker in het geval van kleinere frames. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:28 |
Een lage driehoek en een dikkere buis als hoofdbuis werkt dus voor de meeste mensen prima. Ik ken het fenomeen dwerg fietsen niet. | |
Jaroon | vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:28 |
Oh! Wel! De BMX fiets! Ook geen hoge rechte sting. |