nu.nlquote:Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheid
Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer.
De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Ook is het (plotseling) afstappen lastiger. Vooral oudere mensen, die lichamelijk wat minder flexibel zijn, kunnen daarom vallen. "Deze valpartijen hebben vaak een meer ernstige afloop", aldus VVN.
Als het aan jongerenorganisatie TeamAlert en VVN ligt gebruiken ook vaders met jonge kinderen en senioren een fiets zonder stang. De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.
"Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was", zegt een woordvoerder van TeamAlert. "Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn".
Dit...quote:
+1quote:
Dan kopen die toch een ander model fiets, het is niet verplicht om een herenfiets te kopen...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:22 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik vind het niet zo vreemd eigenlijk? Tenminste voor oudere mensen.
Als ik bv kijk naar mijn vader, die is nu 70. Die fietst nog een op een herenfiets. Denk niet dat het in zijn hoofd opkomt om een damesfiets te kopenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:26 schreef Karstman het volgende:
[..]
Dan kopen die toch een ander model fiets, het is niet verplicht om een herenfiets te kopen...
Ik stel het stuur en zadel altijd zo af dat ik lekker zit... Dus ik zit op elke fiets net zover voorovergebogen...quote:De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Haast... Dus niet helemaal.quote:"Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was", zegt een woordvoerder van TeamAlert. "Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn".
quote:
En om zo'n model een beetje stabiel te krijgen moet ook het frame flink verzwaard worden, wat de sportiviteit van de fiets niet ten goede komt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik stel het stuur en zadel altijd zo af dat ik lekker zit... Dus ik zit op elke fiets net zover voorovergebogen...
[..]
Haast... Dus niet helemaal.
Net even verschillende modellen bekeken van Gazelle, de heren- en damesuitvoeringen van ieder model wegen evenveel. Zwaarder frame is dus dom gelul.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:58 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En om zo'n model een beetje stabiel te krijgen moet ook het frame flink verzwaard worden, wat de sportiviteit van de fiets niet ten goede komt.
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Net even verschillende modellen bekeken van Gazelle, de heren- en damesuitvoeringen van ieder model wegen evenveel. Zwaarder frame is dus dom gelul.
Genderneutrale fietsen hebben de stang ergens halverwege?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden.
Het is niet voor niets dat bv dames racefietsen ook gewoon zo'n stang hebben, het komt de framestijfheid gewoon ten goede...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen.
Dit dus.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:10 schreef Eenskijken het volgende:
' De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.'
dit is de echte reden dus.
man, flikker op met je genderneutrale fietsen. Ik moet echt weg uit dit betuttelende kutland
Iemand een linkje naar het onderzoek?quote:De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Alle stangen tussen de benen verbieden! Want zo'n pussy zal maar gekwetst worden door de lengte van zo'n stang die hij/zij/X zelf niet meer/of nog wel bezit, dat moeten we met z'n allen toch niet willen?!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:01 schreef SicSicSics het volgende:
Ohnoes. Genderneutrale fietsen.
Man, man, man... Hoeveel waarde kun je hechten aan zo'n stang tussen de benen.
Je merkt het pas als je zwaar beladen bent of flink tempo wilt maken.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen.
Naar:quote:Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert.
In 36 reacties.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:24 schreef Kim-Holland het volgende:
Alle stangen tussen de benen verbieden! Want zo'n pussy zal maar gekwetst worden door de lengte van zo'n stang die hij/zij/X zelf niet meer/of nog wel bezit, dat moeten we met z'n allen toch niet willen?!
En dan hier overheen lezen:quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:28 schreef SicSicSics het volgende:
Van:
[..]
Naar:
[..]
In 36 reacties.
Met bonus OP die er meteen genderneutraalheid aan de halflange haren bijsleept.
komisch.
quote:De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.
En wat bedoelen ze daarmee? Want die invulling over genderneutraalheid sleep je er nog steeds zelf bij.quote:
Precies wat er staat:quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En wat bedoelen ze daarmee? Want die invulling over genderneutraalheid sleep je er nog steeds zelf bij.
quote:achterhaald
-niet langer van toepassing, niet langer als nuttig erkend (en dus fout)
-De behandeling met dit medicijn kan als achterhaald beschouwd worden.
Nee hoor.quote:Aannames.
https://www.vti.se/en/news/crash-testing-bicycles-at-vti/quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Iemand een linkje naar het onderzoek?
Alleen om de reacties van mensen hier zou dat goud zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:30 schreef Hiddendoe het volgende:
Goed idee van VVN. Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en die achterlijke en achterhaalde sekse-gerelateerde aanduiding 'heren' of 'dames' fietsen willen afschaffen.
Stevigheid. Een driehoek is sterker dan een V-vorm. Als ik een beetje tempo wil maken op een damesfiets dan gaat die zwabberen, het frame geeft dan gewoon mee en alle energie die je stopt in het heen en weer wringen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Het fietst dus gewoon veel zwaarder wanneer je er meer kracht op uitoefent. Daarom zijn racefietsen ook erg stijf en hebben die een horizontale stang. Een meisje van 50 kilo zal een moderne damesfiets niet zo snel aan het zwabberen krijgen als een lange man van 100 kilo, maar ook die zal het bij hogere snelheden merken.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:55 schreef Postbus100 het volgende:
Waarom zit die stang er eigenlijk?
(of: waarom zit die er bij vouwen niet? -> dat is natuurlijk vanwege de rok, maar toch: vanwaar het onderscheid?)
Klopt. Ligt aan de testopzet. Er zijn niet dames- en herenfietsen van hetzelfde type vergeleken. Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:35 schreef Pandorado het volgende:
Ik geloof wel dat het veiliger is, maar dat vooroverzitargument lijkt me grote onzin. Het lijkt me niet dat een fiets met een hoge stang aanmoedigt tot voorover zitten. Ik denk eerder dat mensen naarmate ze minder sportief zijn meer moeite hebben om hun been over de fiets heen te zwaaien en dus sneller geneigd zijn om een fiets met een lage stang te kiezen.
De invulling van genderneutraliteit haal je er zelf bij.quote:
Ik lees het net.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt. Ligt aan de testopzet. Er zijn niet dames- en herenfietsen van hetzelfde type vergeleken. Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |