In Jip en Janneke taal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het frame meebuigt of zo? Fiets van de Intertoys?
Alsof fietsende mannen allemaal professionele wielrenners zijn of zo...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, want:
[..]
Dus nog steeds niet helemaal.
Ze hebben geen punt, dat is nl. het hele eieren eten. Het hele verhaal is gebasseerd op niks.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: ze hebben gewoon een punt en ik begrijp niet waarom mensen hier zo emotioneel van worden. Blijf lekker rondrijden op je driehoeksframe. Doe ik ook.
Ook dat is zeer de vraag, zeker gezien de beperkte snelheid van recreatieve fietsers.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Alsof fietsende mannen allemaal professionele wielrenners zijn of zo...
Hoe dan ook: ze hebben gewoon een punt en ik begrijp niet waarom mensen hier zo emotioneel van worden. Blijf lekker rondrijden op je driehoeksframe. Doe ik ook.
Ze adviseren ongetwijfeld ook een helm bij het fietsen. Van dat advies worden we ook niet kwaad. En hoewel zo ook daarmee gelijk hebben, doet geen hond er wat mee. Het is gewoon een advies. Meer niet.
Ze hebben zeker een punt en die opmerking vind ik seksistisch. Dat we alleen maar eieren eten. Dat is echt heel denigrerend naar vrouwen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:04 schreef AchJa het volgende:
Ze hebben geen punt, dat is nl. het hele eieren eten. Het hele verhaal is gebasseerd op niks.
http://www.fietswijs.nl/n(...)elukken-bij-fietsersquote:
In deze statistieken staat nergens dat het onderzoek van VTI betekenisloos is en niks voorstelt....quote:
Die cijfers heb ik niet. Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan.quote:Maar goed, dit had ik al drie keer gezegd, maar niet op gereageerd. Ga jij maar bewijzen dat er meer ongelukken zijn door een extra stang op de fiets.
Wat voor punt dan en bewijs het maar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:16 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben zeker een punt en die opmerking vind ik seksistisch. Dat we alleen maar eieren eten. Dat is echt heel denigrerend naar vrouwen.
Het verhaal is gebaseerd op een redelijk versimpelde interpretatie van een onderzoek. De notie dat men pleit voor genderneutrale fietsen. Die is op niets gebaseerd!
Die heb je dus niet en dan zijn we er over uit. Goede middag!quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:26 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
In deze statistieken staat nergens dat het onderzoek van VTI betekenisloos is en niks voorstelt....
[..]
Die cijfers heb ik niet. Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan.
Een punt hoofd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:26 schreef Elementair het volgende:
Wat voor punt dan en bewijs het maar.
quote:Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan.
Iets zeggen in een zogenaamd onderzoek en het niet kunnen bewijzen of terug zien in de praktijk is dus niet meer dan een mening.quote:
Neh, neh. Ik ben nog lang niet klaar met stangen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:27 schreef Elementair het volgende:
Die heb je dus niet en dan zijn we er over uit. Goede middag!
Over de fiets:quote:- The closed frame commuter bicycle, where a cyclist has a prone forward seating position, will in most cases result in the head taking the initial hit at the ground. This is especially obvious at higher speeds.
quote:- A closed frame bicycle with a more prone seating position. Can be referred to as a man’s bicycle or a more race-like bicycle model, with a seating position leaning forward over the handle bars. Can also be referred to as a commuter bicycle.
Dus die gaan zo langzaam dat een helm geen zin heeft, maar ze moeten daar wel zo hard voor trappen dat een versterkt frame noodzakelijk is. Althans, voor de mannen dan hè.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:05 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ook dat is zeer de vraag, zeker gezien de beperkte snelheid van recreatieve fietsers.
VTI voert 'zogenaamde onderzoeken' uit?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:29 schreef Elementair het volgende:
Iets zeggen in een zogenaamd onderzoek en het niet kunnen bewijzen of terug zien in de praktijk is dus niet meer dan een mening.
Dit heeft te maken met het type en afstellen van je fiets. Als je bij een standaard herenfiets meestal je zadel en stuur goed afstelt zit je ook niet meer naar voren en heeft de stang er dus geen moer mee te maken. En bent je ook nog eens steviger en stabieler, zeker met harde wind. Lijkt me logisch toch?quote:
Ik kan het ook niet helpen dat sommige mensen hun gezonde verstand niet kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
VTI voert 'zogenaamde onderzoeken' uit?
Nu doe je hetzelfde als de VVN. Je knipt en selecteert en pakt wat je uitkomtquote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:39 schreef Elementair het volgende:
Dit heeft te maken met het type en afstellen van je fiets. Als je bij een standaard herenfiets meestal je zadel en stuur goed afstelt zit je ook niet meer naar voren en heeft de stang er dus geen moer mee te maken. En bent je ook nog eens steviger en stabieler, zeker met harde wind. Lijkt me logisch toch?
Blijf maar de trol uithangen. Je reageert bijna het hele topic al selectief en hebt eigenlijk geen goede antwoorden. Ik hou het hier bij.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:53 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nu doe je hetzelfde als de VVN. Je knipt en selecteert en pakt wat je uitkomt
Goed bezig.
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat het toch vrijdag is
[..]
En hoe verschilden die modellen van elkaar?
Hint: "closed frame bicycle..."
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
Jij snapt hem.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:53 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang.
Ze hebben niet fietsen met elkaar vergeleken die op de positie van de stang na gelijk waren. Ze hebben fietsen met elkaar vergeleken waarop de zithouding van elkaar verschilde. Het lijkt me logisch dat het op een fiets waarop je meer naar voren zit ook waarschijnlijker is dat je voorover op je hoofd valt. Tenzij uit nader onderzoek zou blijken dat alleen al een hogere stang het waarschijnlijker maakt dat je op je hoofd valt, neem ik daarom aan dat die zitpositie hier de bepalende factor is.
Dan nog kun je natuurlijk zeggen dat een herenfiets onveiliger is, maar alleen als je het over het totaalpakket hebt van hogere stang en vooroverpositie (of natuurlijk als je het over het opstappen hebt, maar daar ging het onderzoek niet over).
Het is dan wat kort door de bocht van de vvn om herenfietsen onveiliger te noemen, terwijl een damesfiets met vooroverpositie vast net zo onveilig is. Als vvn dan de nadruk legt op het onveilig zijn van de herenfiets, rijden de mensen die nu nog een onveilige herenfiets hebben, straks lekker allemaal op een even onveilige "damesfiets" met vooroverpositie, omdat uit onderzoek zou blijken dat een damesfiets veiliger is.
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:53 schreef Pandorado het volgende:
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang.
Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'?quote:Ze hebben niet fietsen met elkaar vergeleken die op de positie van de stang na gelijk waren. Ze hebben fietsen met elkaar vergeleken waarop de zithouding van elkaar verschilde. Het lijkt me logisch dat het op een fiets waarop je meer naar voren zit ook waarschijnlijker is dat je voorover op je hoofd valt. Tenzij uit nader onderzoek zou blijken dat alleen al een hogere stang het waarschijnlijker maakt dat je op je hoofd valt, neem ik daarom aan dat die zitpositie hier de bepalende factor is.
Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht.quote:Dan nog kun je natuurlijk zeggen dat een herenfiets onveiliger is, maar alleen als je het over het totaalpakket hebt van hogere stang en vooroverpositie (of natuurlijk als je het over het opstappen hebt, maar daar ging het onderzoek niet over).
Dat zeggen ze letterlijk:quote:Het is dan wat kort door de bocht van de vvn om herenfietsen onveiliger te noemen, terwijl een damesfiets met vooroverpositie vast net zo onveilig is. Als vvn dan de nadruk legt op het onveilig zijn van de herenfiets, rijden de mensen die nu nog een onveilige herenfiets hebben, straks lekker allemaal op een even onveilige "damesfiets" met vooroverpositie, omdat uit onderzoek zou blijken dat een damesfiets veiliger is.
Holy shit zeg!quote:De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
De conclusie van het onderzoek is duidelijk maar tegelijkertijd nietszeggend. Loop je nu meer risico door het gesloten frame of de zithouding of een combinatie van beide?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.
Conclusie van het rapport is heel duidelijk:
Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen.
Niets mis mee. Heeft niets met genderneutraal te maken maar met wat handig is.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
Daarbij hebben ze gemakshalve de commuter bike (een mountainbike achtige fiets voor op de straat) uit dat onderzoek maar even gelijkgesteld met de standaard herenfiets.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:38 schreef Elementair het volgende:
Het lijkt me inderdaad ook logisch dat als je meer voorover gebogen zit je ook mogelijk meer naar die kant neigt tijdens het vallen. Als is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe iemand uiteindelijk gaat vallen, aangezien er nog talloze andere factoren in het spel kunnen zijn. Ik zou wel willen zien wat het effect is van een herenfiets met gebogen stuur en rechte zithouding. Of bij een damesfiets waarbij het zadel hoger is dan het stuur en je ook meer voorovergebogen zit .Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk weer hele andere uitkomsten. Daarom is het inderdaad nietszeggend en kwamen ze er ook van terug, omdat dit kort door de bocht is.
Handig? Het ging toch om veiligheid? Oh wacht, toch niet...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:39 schreef Jaroon het volgende:
Niets mis mee. Heeft niets met genderneutraal te maken maar met wat handig is.
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Handig? Het ging toch om veiligheid...
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
Inderdaad, met beide blijkt onveiliger dan zonder beide. Volgens mij betwist niemand hier dat die conclusie gerechtvaardigd is. Niet alleen wordt die conclusie in het onderzoek getrokken, maar het sluit ook nog eens aan bij ons boerenverstand.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.
Conclusie van het rapport is heel duidelijk:
Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen.
Heb ik niet gezegd. Dat is een herenfiets, maar laats me een wedervraag stellen: is een fiets met een gesloten frame en een rechtophouding niet eveneens een herenfiets en een damesfiets met voorverhouding niet eveneens een damesfiets?quote:[..]
Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'?
Een beetje nuance? Ze bepleiten minder hoge stangen met als argument een onderzoek waarbinnen de hoogte van de stang absoluut niet het belangrijkste verschil tussen de fietsen was. Dat is geen gebrek aan nuance maar een gebrek aan begrip of minachting voor de waarheid.quote:[..]
Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht.
Stop de persen. Fake-News! Genderneutrale fietsen worden ons door de strot geduwd!
Lees jij er iets anders in dan ik? Er staat toch dat een fiets met een hoge stang onveiliger is doordat fietsers daarop meer voorovergebogen zitten? Dit suggereert toch dat het de hoge stang zelf een belangrijke oorzaak is van dat voorover zitten en indirect van die onveiligheid; niet zozeer door de formulering zelf, maar zeker doordat de zin in een artikel staat dat gericht is tegen fietsen met een hoge stang.quote:[..]
Dat zeggen ze letterlijk:
[..]
Holy shit zeg!
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.
Daar is men nu ook wel achter. Ik heb thuis een damesfiets en een herenfiets. Ik pak soms de een en soms de ander. Die damesfiets is met opstappen en afstappen toch echt wat handiger.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?
Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn. Het is gewoon steviger en energie die gaat zitten in het flexen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Zo'n sneeuwvlokje van VVN die geen onderzoeksresultaten begrijpt heeft dat waarschijnlijk ook niet door, maar grote mannen weten dat je op een damesfiets niet goed vooruit komt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?
Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Waar is die voor nodig dan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn.
Niet bij moderne normale fietsen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.quote:
Geef de belangrijkste punten maar aan. Een moderne vrouwen fiets voldoet aan alles.....quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.quote:
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:54 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.
Een lage driehoek en een dikkere buis als hoofdbuis werkt dus voor de meeste mensen prima. Ik ken het fenomeen dwerg fietsen niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.
De lage instap is een compromis, een optimaal fietsende fiets heeft een zo stevig mogelijk frame voor het gewicht. Driehoeken zijn steviger dan V- of U-vormen, dus heeft een fiets die gemaakt is om zo goed mogelijk te fietsen een bovenste buis. Aluminium heeft een andere optimale buisomtrek en buiswanddikte dan staal, en moderen damesfietsen met dikke aluminiumbuizen zijn steviger dan de stalen damesfietsen van vroeger. Maar ze zijn nog steeds minder, ik merk dat, vrienden die ook lang zijn weten dat ook, kleinere mensen zal het minder snel opvallen, zeker in het geval van kleinere frames.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |