Precies, dus journalistiek werk zou zijn om VVN te bellen met de vraag of ze daar allemaal achterlijk zijn of dat ze ons in de maling proberen te nemen, ipv klakkeloos hun kontverhaaltje op te lepelen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:49 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik lees het net.
Dan heeft dus blijkbaar iemand conclusies verbonden aan een onderzoek dat hij niet begreep. Of iemand heeft welbewust toen de conclusie al vaststond daar argumenten bij gezocht in de vorm van een onderzoek dat de gewenste conclusie enigszins leek te ondersteunen.
Die is waarschijnlijk alleen in Nederland normaal.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:02 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tja, daar staat boven dan een plaatje bij van een racefiets met een langgerekt zadel en inderdaad een stang voor extra stevigheid. Ben benieuwd of ze ook gewoon een "normale" herenfiets bij de tests gebruikt hebben.
quote:Veilig Verkeer Nederland (VVN) waarschuwt vooral senioren en jonge vaders om de herenfiets te laten staan. Bij het op- en afstappen zouden er meer ongelukken gebeuren vanwege de stang op het herenmodel. Moet de stang nu in de ban?
"Er zijn twee redenen voor onze waarschuwing", zegt José de Jong van VVN. "Als vaders met jonge kinderen in zitjes achterop de fiets met hun been over de fiets heen zwaaien, kan dat kind van de fiets vallen of valt de fiets om. En daarnaast horen we regelmatig dat ouderen last hebben van ongelukken vanwege de stang."
De VVN heeft naar Zweeds onderzoek gekeken. Daaruit blijkt dat ongelukken met een herenfiets vaker resulteren in een val waarbij het hoofd als eerste de grond raakt. Bij een ongeluk met een damesfiets raakt de heup of schouder als eerst de grond en dat scheelt in letsel.
Officiële cijfers van ongelukken met dames- en herenfietsen in Nederland zijn er niet. "De politie houdt niet bij of bij het ongeluk een dames- of herenfiets betrokken was", zegt De Jong. Ze benadrukt ook dat het een advies is, geen verplichting. "Misschien dat mensen er bij een volgende aanschaf rekening mee houden."
Een typisch zomerbericht
"Een typisch zomerbericht", zo omschrijft Peter van der Knaap, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), het advies over de herenfiets. Zijn organisatie heeft onderzoek gedaan naar de redenen voor ongelukken bij oudere fietsers. "Denk dan bijvoorbeeld aan een verkeerd afgesteld zadel, dat vaak te hoog staat. Maar ook de stabiliteit van de fiets, waarbij te veel bagage aan de fiets wordt gehangen speelt vaak een rol. Net als slechte remmen en niet goed opletten."
Van der Knaap is niet tegen een keuze voor de damesfiets. "Kiezen voor een damesmodel, zeker als je oud bent, kan helpen. Maar het is een vrije keus. De herenfiets is ook Nederlands erfgoed."
Stevigheid
De herenfiets heeft van oudsher een stang omdat de driehoek die daardoor gevormd wordt, steviger is dan bij een damesfiets. Bij normaal gebruik is de stang tegenwoordig niet meer nodig, omdat materialen en technieken steeds beter zijn geworden. Toch hebben racefietsen, ook de damesfietsen, nog altijd een stang.
Veiliger of niet, uit de verkoopcijfers blijkt dat er veel meer damesfietsen verkocht worden. Op Marktplaats bijvoorbeeld is de handel in damesfietsen ongeveer anderhalf keer zo groot als die in herenfietsen. Dat geldt voor zowel tweedehandse als nieuwe fietsen.
Ook de fietsenbranche ziet die trend, zegt Erik de Geus, financieel directeur van de Dynamo Retail Group. Zijn bedrijf behoort tot grootste fietsverkopers van Nederland. "Twee op de drie verkochte fietsen zijn damesfietsen. Dat komt deels omdat er meer vrouwelijke fietsers zijn, maar we zien ook steeds meer heren op een damesfiets stappen. Dat heeft te maken met het gemak."
Het advies van Veilig Verkeer Nederland volgt dus eigenlijk de trend: de damesfiets rukt al op.
https://nos.nl/artikel/21(...)t-sowieso-al-op.html
Dit. Ik begrijp de redenatie van VVN wel; het op- en afstappen met een achterzwaai duurt langer dan stoppen en met de fiets tussen je benen stilstaan.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:35 schreef Pandorado het volgende:
Het opstapargument klinkt wel aannemelijk. Het zou in ieder geval goed zijn als de keuze tussen een hoge en een lage stang een keuze zou worden die volledig los staat van iemands geslacht.
Haha! Ja, niks zal me nog verbazen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:33 schreef Munktar het volgende:
Prima regeling voor de belasting
Zo zo meneertje U rijd op een herenfiets das dan 50 euro boete...
Ik scheer mijn ballen met een Venus! Zachte pads yoh!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:07 schreef AchJa het volgende:
Ik verdenk jou er van dat je met een ladyphone rondloopt.
Nee; jij verbindt die conclusie (dat de fiets genderneutraal moet zijn) er zelf aan. Prima, maar dat vind ik komisch.quote:Alles en iedereen moet tegenwoordig genderneutraal zijn of heb je niet opgelet de afgelopen maanden. In dit geval gaat de fiets ook meedoen aan dat circus.
Het is ook niet handig als je een kinderzitje achterop hebt, zoals in dat artikel gemeld. Maar dan ben je wel een slechte vader vind ik, als je je kinderen kopschopt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Ik begrijp de redenatie van VVN wel; het op- en afstappen met een achterzwaai duurt langer dan stoppen en met de fiets tussen je benen stilstaan.
Dames en heren mag niet meer, dus ook geen dames en herenfietsen. Het liefst zouden sommige feministen je ballen er willen af snijden en in een jurk rondlopen, zoals sommige debielen in Zweden al doen. Het komt meestal allemaal uit dezelfde hoek en niemand zit er op te wachten. Zolang wij er maar over blijven discussiëren en het elke keer stapsgewijs wordt doorgevoerd zonder weerstand blijft deze onzin aan de gang en hou je straks niks meer over.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit past in de trend van elk risico maar willen uitsluiten. Wat een onzin toch.
Als we heel het frame inpakken met schuimrubber wordt het nog veiliger, laat ik ze maar niet op ideeen brengen.
Maar wel als je met je ballen op de stang glijdt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:54 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij.
Nee, het is een gevolg van.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:43 schreef SicSicSics het volgende:
Nee; jij verbindt die conclusie (dat de fiets genderneutraal moet zijn) er zelf aan. Prima, maar dat vind ik komisch.
Maar daar gaat het hun niet om.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar wel als je met je ballen op de stang glijdt.
Dus genderneutraal...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:40 schreef Gia het volgende:
Maar de benaming heren- en damesfiets mag wmb plaats maken voor hoge opstap en lage opstap. Niet om het genderneutraal te maken, maar omdat sommige mannen denken minder mannelijk te zijn op een fiets met lage opstap.
Dan stap je toch over op een fiets met een lage instap. Er is keuze genoeg. Of misschien tijd om te beseffen dat het mogelijk helemaal niet meer kan. Ik zou me meer zorgen maken over de veiligheid van die e-bikes die met een rotgang door de binnenstad zonder helm gaan en soms vaak nog harder dan scooters gaan. Of mensen die met hun mobieltje in hun hand nergens naar kijken en zonder hun hand op te steken af slaan.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:54 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij.
Ook dat.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:46 schreef nixxx het volgende:
Het is ook niet handig als je een kinderzitje achterop hebt, zoals in dat artikel gemeld. Maar dan ben je wel een slechte vader vind ik, als je je kinderen kopschopt.
Alsof je dat bij stadsverkeer merktquote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden.
E-bikes die harder dan scooters gaan daar geldt een helmplicht en kenteken/verzekeringsplicht voor. De "normale" mag niet zo hard.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:57 schreef Elementair het volgende:
[..]
Dan stap je toch over op een fiets met een lage instap. Er is keuze genoeg. Of misschien tijd om te beseffen dat het mogelijk helemaal niet meer kan. Ik zou me meer zorgem maken over de veiligheid van die e-bikes die met een rotgang door de binnenstad gaan zonder helm gaan en soms vaak nog harder dan scooters gaan. Of mensen die met hun mobieltje in hun hand nergens naar kijken en zonder hun hand op te steken af slaan.
Ik denk dat je mijn reactie iets te serieus neemt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:56 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hun niet om.
Theorie is anders dan de praktijkquote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:59 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
E-bikes die harder dan scooters gaan daar geldt een helmplicht en kenteken/verzekeringsplicht voor. De "normale" mag niet zo hard.
Nee hoor. Ik snap je wel en neem het niet serieus.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn reactie iets te serieus neemt.
Ik was namelijk sarcastisch dat iedereen maar ieder mogelijk risico uit wil bannen tot het absurde aan af. Daarbij zei ik gekscherend dat het frame inpakken in schuimrubber nog veiliger zou zijn. Ik had eigenlijk niet verwacht dat iemand het sarcasme niet zou herkennen en er zo serieus op in zou gaan.
Maar ja, dit is fok hè, het forum waar je alles tot 6 plaatsen achter de komma moet specificeren anders raakt er iemand van in de war.
Daar moet dan op bekeurd worden. Maar dat is wel met meer dingen zo.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:00 schreef Elementair het volgende:
[..]
Theorie is anders dan de praktijk
Als je zwaar beladen bent wel degelijk.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Andyy het volgende:
[..]
Alsof je dat bij stadsverkeer merkt
Die "normale" e-bikes waar jij het over hebt houden mijn scooter ook met gemak bij. En die rijden allemaal zonder helm.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:02 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Daar moet dan op bekeurd worden. Maar dat is wel met meer dingen zo.
Dan stuur je nog minder, merk je er nog minder vanquote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik woon dan ook op het platteland...
Vergeet de zwaailamp niet!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:08 schreef Hathor het volgende:
En ook allemaal een helm op tijdens het fietsen en een slabbertje om.
Dat komt omdat jij zelf clueloos bent over je identiteit. Normale mannen hebben geen hello-kitty telefoon of een Clio als auto.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik heb een genderneutrale bureaustoel
Genderneutrale telefoon.
Genderneutrale auto.
Genderneutrale sinaasappelpers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |