abonnement Unibet Coolblue
pi_172798649
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:00 schreef Mr.Major het volgende:
Als een imam dat predikt, of een priester dat zegt. Dan is dat huis van god niet tolerant. Zij wijkt af van de nederlandse 5 basiswaarden. Daarvoor kunnen zij boetes krijgen en bij herhaaldelijk overtreden daarvan wordt de kerk of moskee gewoon gesloten. Dat is ergens intolerant, maar tegen intolerantie.
Zo'n Nederlandse basiswaarde is dat al niet; die boodschap wordt in talloze calvinistische kerken verkondigd. En het calvinisme is wel tamelijk Nederlands, of iig, West-Europees.

Maar mensen mogen dus niet vinden dat homo's naar de hel gaan? Mogen ze wel vinden dat het een zondige levensstijl is? Hedonistisch? Schadelijk, want veel SOA's?

En begrijp je dat een ander belangrijk element van onze grondwet, de vrijheid van meningsuiting, daar nogal mee in conflict komt? Want waarom zou je dat niet mogen zeggen of denken of vinden?

Bovendien, wat bereik je met zo'n opgedrongen 'we moeten allemaal tolerant zijn'-situatie? Ik kan je iig alvast verklappen dat mensen er niet toleranter op worden, integendeel.
pi_172798821
quote:
7s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zo'n Nederlandse basiswaarde is dat al niet; die boodschap wordt in talloze calvinistische kerken verkondigd. En het calvinisme is wel tamelijk Nederlands, of iig, West-Europees.

Maar mensen mogen dus niet in het openbaar/een kerk/moskee prediken dat homo's naar de hel gaan? Mogen ze wel vinden dat het een zondige levensstijl is? Hedonistisch? Schadelijk, want veel SOA's?

En begrijp je dat een ander belangrijk element van onze grondwet, de vrijheid van meningsuiting, daar nogal mee in conflict komt? Want waarom zou je dat niet mogen zeggen of denken of vinden?

Bovendien, wat bereik je met zo'n opgedrongen 'we moeten allemaal tolerant zijn'-situatie? Ik kan je iig alvast verklappen dat mensen er niet toleranter op worden, integendeel.
Je verwart vinden met dat publiekelijk uitdragen. Dat is wel een belangrijk dingetje. Het prediken ervan is totaal zinloos en gebeurd vanaf dat moment dus niet meer onbestraft. Ze houden hun idiote bakkes maar.

Oh nu is vrijheid van meningsuiting opeens het belangrijkste goed. Het is een beetje flauw om de hele tijd te wisselen welk deel van de grondwet je het belangrijkst vindt. Een belangrijk punt is het wel. Echter vind ik het belangrijker dat mensen niet geindoctrineerd worden met onzin dan dat iemand onzin mag verkopen. Subtiel verschil is dus dat duidelijk is beschreven in welke situatie je dat niet mag zeggen. Namelijk: op scholen; in kerken, als autoriteit.

Nee, maar de nieuwe generatie wordt er niet door geindoctrineerd.

Je moet het ook niet zo absoluut zien dat bij elk onvertogen woord de boel gelijk gesloten wordt. Je kan bijv. een instantie ook een waarschuwing geven. Dat is wel een belangrijke nuance.
pi_172798865
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:25 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Je verwart vinden met dat publiekelijk uitdragen. Dat is wel een belangrijk dingetje. Het prediken ervan is totaal zinloos en gebeurd vanaf dat moment dus niet meer onbestraft. Ze houden hun idiote bakkes maar.
Oké, stel dat we in een land leven waarin je dat voor elkaar krijgt: wat win je er precies mee?

quote:
Oh nu is vrijheid van meningsuiting opeens het belangrijkste goed.
Dat was het al.

quote:
Het is een beetje flauw om de hele tijd te wisselen welk deel van de grondwet je het belangrijkst vindt. Een belangrijk punt is het wel.
Als je vindt dat de huidige grondwet niet voldoende is afgebakend, prima, maar dan moet je dat toelichten. Maar nu kom je met wensen aan die gewoon strijdig zijn met de grondwet.

quote:
Echter vind ik het belangrijker dat mensen niet geindoctrineerd worden met onzin dan dat iemand onzin mag verkopen. Subtiel verschil is dus dat duidelijk is beschreven in welke situatie je dat niet mag zeggen. Namelijk: op scholen; in kerken, als autoriteit.
Dus gelovigen mogen het niet zeggen, maar ongelovigen wel? Of mag het wel gezegd worden zolang het maar niet in een instituut gebeurt?

Ik kan de consistentie er van nog niet echt ontdekken, maar wie weet.

quote:
Nee, maar de nieuwe generatie wordt er niet door geindoctrineerd.
Je denkt serieus dat als een gelovige dat niet meer in een synagoge, kerk of moskee mag roepen de volgende generatie daar ook meteen heel anders in staat?
pi_172798882
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:25 schreef Mr.Major het volgende:
Je moet het ook niet zo absoluut zien dat bij elk onvertogen woord de boel gelijk gesloten wordt. Je kan bijv. een instantie ook een waarschuwing geven. Dat is wel een belangrijke nuance.
Een waarschuwing geven omdat ze vinden dat homo's een zondig leven leiden, daarvoor in de hel komen en dat ook verkondigen. Die instantie gaat zich dan - terecht - beroepen op haar vrijheid van meningsuiting. Heel ver zul je dus niet komen.
pi_172798957
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 00:45 schreef Mr.Major het volgende:

Vervolgens concludeer je dat omdat het een religieuze onwenselijkheid is je het maar niet mag aanpakken. Hoe krijg je het verzonnen! Dat is toch een conclusie van likmevessie?
Hoe krijg jij het verzonnen om niet te snappen dat het gaat om een dubbele standaard .

Verbieden en straffen van wandaden uit een religieus motief in een aparte wet regelen, maar niet in die wet dezelfde wandaden vanuit nonreligieuze mening aanpakken.
Dat is dus de Nederlandse waarden, normen, de Nederlandse rechtsstaat verkrachten.
Maar wat punt 1 betreft. Daar wordt niks concreet mee geregeld. Het is een principeverklaring, en eenzijdig, Het principe van de wet gaat boven iemands persoonlijke moraal is al gesteld in artikel 6 van de grondwet.... en dan genuanceerder. Niet alleen geldend voor religieuze moraal
Ik ben benieuwd hoe punt 1 concreet kan worden ingevuld. Die verboden bestaan al in diverse wetten. Dus is deze punt 1 van de verkrachtingswet van de Nederlandse waarden overbodig.

Dat iedereen zich aan de wet moet houden zeggen religieuze mensen ook al eeuwen.
En ook al eeuwen doen mensen dat wel en ook weer niet.
Nogal discriminerend om religieuze mensen als voornaamste schenders van burgerlijke wetten op te voeren.

Wbt homo's discrimineren. Daar zijn al wetten tegen. Het is zinniger die wetten aan te scherpen als het nodig zou zijn. En in die wetten wordt geen onderscheid gemaakt in wel of niet religieuze motieven. Dezelfde wandaad krijgt dezelfde juridische behandeling.
Wat jij wilt is alleen religieuzen mensen aanpakken.
Je misbruikt homo's voor een andere discriminatie-agenda


.
quote:
Ben je zelf soms een religieus iemand? Verklaart wel een hoop idioterie namelijk.
Ik ben een atheïst die niet dezelfde fout maakt als gelovigen dat al eeuwen doen. Jij maakt die fout wel. Maar dat snap je toch niet.... daar ben je te arrogant en te haatdragend.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bluesdude op 31-07-2017 01:53:42 ]
pi_172799071
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoe krijg jij het verzonnen om niet te snappen dat het gaat om een dubbele standaard .

Verbieden en straffen van wandaden uit een religieus motief in een aparte wet regelen, maar niet in die wet dezelfde wandaden vanuit nonreligieuze mening aanpakken.
Dat is dus de Nederlandse waarden, normen, de Nederlandse rechtsstaat verkrachten.
Maar wat punt 1 betreft. Daar wordt niks concreet mee geregeld. Het is een principeverklaring, en eenzijdig, Het principe van de wet gaat boven iemands persoonlijke moraal is al gesteld in artikel 6 van de grondwet.... en dan genuanceerder. Niet alleen geldend voor religieuze moraal
Ik ben benieuwd hoe punt 1 concreet kan worden ingevuld. Die verboden bestaan al in diverse wetten. Dus is deze punt 1 van de verkrachtingswet van de Nederlandse waarden overbodig.

Dat iedereen zich aan de wet moet houden zeggen religieuze mensen ook al eeuwen.
En ook al eeuwen doen mensen dat wel en ook weer niet.
Nogal discriminerend om religieuze mensen als voornaamste schenders van burgerlijke wetten op te voeren.

[..]

Ik ben een atheïst die niet dezelfde fout maakt als gelovigen dat al eeuwen doen. Jij maakt die fout wel. Maar dat snap je toch niet.... daar ben je te arrogant en te haatdragend.
Dat is het niet: het gaat er niet om dat een moeder zegt: homo zijn mag niet. Als een moslimmoeder dat zegt of een tokkievader wordt allebei onbestraft. Het gaat er om dat instanties dat niet mogen zeggen. Wat mensen prive vinden is iets heel anders.

Belangrijk is ook dat leiders deze waarden moeten ondertekenen. Daarmee staan ze hier achter: ze accepteren dit dus zelf voordat ze een moskee of kerk of school gaan leiden. Daarvoor kan je je beroepen op je vrijheid van meningsuiting. Dan moet een rechter maar afwegen of wat je van plan bent wel zo belangrijk is dat je het bijv. oneens bent deze waarden.

Nee hoor, dat ben ik niet. Het is een prima punt waar je op moet letten. Echter is het nuance verschil heel belangrijk: het gaat er om dat autoriteiten het niet zomaar kunnen prediker vanuit een instantie. Prive gedachten heeft deze wet niets mee te maken.
pi_172799161
quote:
7s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Oké, stel dat we in een land leven waarin je dat voor elkaar krijgt: wat win je er precies mee?

[..]

Dat was het al.

[..]

Als je vindt dat de huidige grondwet niet voldoende is afgebakend, prima, maar dan moet je dat toelichten. Maar nu kom je met wensen aan die gewoon strijdig zijn met de grondwet.

[..]

Dus gelovigen mogen het niet zeggen, maar ongelovigen wel? Of mag het wel gezegd worden zolang het maar niet in een instituut gebeurt?

Ik kan de consistentie er van nog niet echt ontdekken, maar wie weet.

[..]

Je denkt serieus dat als een gelovige dat niet meer in een synagoge, kerk of moskee mag roepen de volgende generatie daar ook meteen heel anders in staat?
Minder indoctrinatie. Onderschat de sturende rol van religieuze instanties niet. Zaken waar mensen zelf geen sterke mening over hebben, worden opeens vanuit een autoriteit als heel belangrijk gemaakt. Waarom zijn veel religieuze mensen zo "tegen" homo's; echt niet omdat ze dat zelf bedacht hebben hoor.

De onderdelen van de grondwet zijn al met elkaar in tegenspraak. Je kan het nooit 100% met beiden eens zijn. Een volgorde aanbrengen is dus best nuttig. Echter zijn alle situaties zo verschillend dat dat niet in het algemeen kan.

Ja zo ongeveer; je weet vast wel weer een situatie te bedenken waarin dat net niet lekker uitkomt, maar ik schrijf hier ook geen wetsvoorstel. Die instanties mogen dat niet zeggen; dat geldt dus ook voor seculiere basisscholen.

Nee ik denk niet dat dat poef opeens gaat.
pi_172799200
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:50 schreef Mr.Major het volgende:

Belangrijk is ook dat leiders deze waarden moeten ondertekenen. Daarmee staan ze hier achter: ze accepteren dit dus zelf voordat ze een moskee of kerk of school gaan leiden. Daarvoor kan je je beroepen op je vrijheid van meningsuiting. Dan moet een rechter maar afwegen of wat je van plan bent wel zo belangrijk is dat je het bijv. oneens bent deze waarden.

Dat is de fout van alle religies door eeuwen heen. Moralistisch gezever.
Nu dan met mensen dwingen iets te ondertekenen. Symboolpolitiek.
En nog steeds eis je alleen van religieuze mensen dat ze iets moeten ondertekenen.
Eis dan van iedereen die 18 jaar is dat ze ondertekenen dat ze zich houden aan artikel 1 van de grondwet. Dan ben je geloofwaardig in je streven, maar nog steeds is het een moralistisch irritant plan.

quote:
Artikel 1 Grondwet
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Prima gedachte.... schitterende basiswaarde, maar ga nou niet mensen irriteren en deze gedachte besmetten door mensen te dwingen dit te ondertekenen op een vel papier.
Ik onderschrijf het zeker wel verbaal.... maar een dergelijke ondertekening weiger ik.
pi_172799283
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 02:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is de fout van alle religies door eeuwen heen. Moralistisch gezever.
Nu dan met mensen dwingen iets te ondertekenen. Symboolpolitiek.
En nog steeds eis je alleen van religieuze mensen dat ze iets moeten ondertekenen.
Eis dan van iedereen die 18 jaar is dat ze ondertekenen dat ze zich houden aan artikel 1 van de grondwet. Dan ben je geloofwaardig in je streven, maar nog steeds is het een moralistisch irritant plan.

[..]

Prima gedachte.... schitterende basiswaarde, maar ga nou niet mensen irriteren en deze gedachte besmetten door mensen te dwingen dit te ondertekenen op een vel papier.
Ik onderschrijf het zeker wel verbaal.... maar een dergelijke ondertekening weiger ik.
Hoezo is het iets dat alleen maar religieuze mensen moeten? Ik begrijp dat niet hoor? Je zegt het elke keer wel maar je kan een seculiere basisschool dit toch net zo hard laten ondertekenen?

Nogmaals: het gaat hier niet om privegedachten: jij of een nieuw-18jarige hoeft dit dus niet te gaan ondertekenen. Als je bijv. een school sticht (als in amsterdam nu) moet je dat ondertekenen. Als je dan zegt nee ik doe dat alleen mondeling: pech gehad geen nieuwe school. Dan heb je iets om op terug te vallen.

Misschien moeten we eerst eens afwegen waarom het voor scholen wel een goed idee is. Dat lijkt me namelijk een iets concreter punt dan voor alle instanties in een keer. Voor een kerk en moskee ligt het namelijk net wat gevoeliger. Dat is een afweging die je moet maken.

Uiteindelijk is het dus een afweging van de grondwetartikelen. 100% overeenstemming met al die artikelen is namelijk per definitie onmogelijk.
pi_172799338
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:58 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Minder indoctrinatie.
Nee, want die meningen zelf verdwijnen niet. Ze mogen alleen in jouw utopie niet meer geuit worden. En dat leidt doorgaans juist tot radicalere opvattingen dan andersom.

quote:
Onderschat de sturende rol van religieuze instanties niet. Zaken waar mensen zelf geen sterke mening over hebben, worden opeens vanuit een autoriteit als heel belangrijk gemaakt. Waarom zijn veel religieuze mensen zo "tegen" homo's; echt niet omdat ze dat zelf bedacht hebben hoor.
En die instituten bedenken dat natuurlijk wel zelf.

quote:
De onderdelen van de grondwet zijn al met elkaar in tegenspraak. Je kan het nooit 100% met beiden eens zijn. Een volgorde aanbrengen is dus best nuttig. Echter zijn alle situaties zo verschillend dat dat niet in het algemeen kan.
Nope, de vrijheid van een homo wordt zowel in directe als indirecte zin op geen enkele manier geschaad als een aantal mensen vinden dat homo's in de hel terecht komen. Maar oké, welke grondwettelijk recht van een homo wordt volgens jou op deze manier geschaad?
pi_172802295
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 02:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, want die meningen zelf verdwijnen niet. Ze mogen alleen in jouw utopie niet meer geuit worden. En dat leidt doorgaans juist tot radicalere opvattingen dan andersom.

[..]

En die instituten bedenken dat natuurlijk wel zelf.

[..]

Nope, de vrijheid van een homo wordt zowel in directe als indirecte zin op geen enkele manier geschaad als een aantal mensen vinden dat homo's in de hel terecht komen. Maar oké, welke grondwettelijk recht van een homo wordt volgens jou op deze manier geschaad?
Je hebt nog nooit berichten over homogeweld voorbij zien komen? Homo's worden weldegelijk geschaad door haat, die in religieuze kringen aangespoord wordt. Niet alleen door middel van geweld, maar ook door blikken en woorden.
  maandag 31 juli 2017 @ 11:26:26 #237
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_172803206
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 10:34 schreef yue het volgende:

[..]

Je hebt nog nooit berichten over homogeweld voorbij zien komen? Homo's worden weldegelijk geschaad door haat, die in religieuze kringen aangespoord wordt. Niet alleen door middel van geweld, maar ook door blikken en woorden.
Maar laten we ook niet doen alsof alleen gelovigen zich hier aan schuldig maken.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_172805539
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 10:34 schreef yue het volgende:

[..]

Je hebt nog nooit berichten over homogeweld voorbij zien komen? Homo's worden weldegelijk geschaad door haat, die in religieuze kringen aangespoord wordt. Niet alleen door middel van geweld, maar ook door blikken en woorden.
Daar gaat het hier niet over. Geweld kun je aanpakken en heeft niet zoveel met de zogenaamd abstracte grondwet van doen.
  maandag 31 juli 2017 @ 13:31:21 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172805787
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 01:50 schreef Mr.Major het volgende:
Belangrijk is ook dat leiders deze waarden moeten ondertekenen. Daarmee staan ze hier achter: ze accepteren dit dus zelf voordat ze een moskee of kerk of school gaan leiden. Daarvoor kan je je beroepen op je vrijheid van meningsuiting. Dan moet een rechter maar afwegen of wat je van plan bent wel zo belangrijk is dat je het bijv. oneens bent deze waarden.

Mooi staaltje symboolpolitiek. Je kunt iemand niet dwingen om het ergens mee eens te zijn.

Overigens kan er ook nog wel eens een conflict ontstaan met de vrijheid van vereniging. mag ik wel een anti-homo-kaartclub oprichten, als die maar niet religieus van grondslag is?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172808611
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 13:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mooi staaltje symboolpolitiek. Je kunt iemand niet dwingen om het ergens mee eens te zijn.

Overigens kan er ook nog wel eens een conflict ontstaan met de vrijheid van vereniging. mag ik wel een anti-homo-kaartclub oprichten, als die maar niet religieus van grondslag is?
:') nee dus ook niet het gaat niet zuiver om religieuze instanties. Een kaartclubje is natuurlijk wel iets anders dan een school. Ze hoeven het niet met me eens te zijn hoor.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mr.Major op 31-07-2017 16:16:10 ]
pi_172808723
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:05 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

:') nee dus ook niet het gaat niet zuiver om religieuze instanties
Waarom draait de door de FvD gegeven motivatie dan wel om het boos doen tegen moslims?
pi_172808829
quote:
10s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom draait de door de FvD gegeven motivatie dan wel om het boos doen tegen moslims?
Dat is niet zo
pi_172808990
Omg je kan tickets winnen om samen met Thierry mee naar EK Halve finale t3 gaan van voetbal
(she/her)
pi_172809243
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:16 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Dat is niet zo
:')
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 juli 2017 @ 17:22:39 #245
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_172810297
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')
Kom maar met onderbouwd bewijs voor je met vuile beschuldigingen gaat strooien dan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  maandag 31 juli 2017 @ 17:33:20 #246
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_172810558
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:23 schreef Fylax het volgende:
Omg je kan tickets winnen om samen met Thierry mee naar EK Halve finale t3 gaan van voetbal
Ik wist niet dat Thierry van het voetballen was? :P
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_172810864
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 13:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mooi staaltje symboolpolitiek. Je kunt iemand niet dwingen om het ergens mee eens te zijn.

Overigens kan er ook nog wel eens een conflict ontstaan met de vrijheid van vereniging. mag ik wel een anti-homo-kaartclub oprichten, als die maar niet religieus van grondslag is?
De desbetreffende instelling wordt gedwongen gesloten bij herhaaldelijk overtreden van die wet dus hoezo symboolpolitiek.
  maandag 31 juli 2017 @ 17:49:00 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172810898
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 17:47 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

De desbetreffende instelling wordt gedwongen gesloten bij herhaaldelijk overtreden van die wet dus hoezo symboolpolitiek.
Tot zover dus de vrijheid van vereniging.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172810936
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 17:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tot zover dus de vrijheid van vereniging.
Zolang je binnen de kaders van de al geldende wetgeving blijft is er niets aan de hand.
  maandag 31 juli 2017 @ 17:50:59 #250
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172810959
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 17:50 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Zolang je binnen de kaders van de al geldende wetgeving blijft is er niets aan de hand.
Ja, zover was ik ook al. Het pijnpunt is een beetje dat de wetgever gaat bepalen welke meningen je wel en niet mag hebben met je vereniging.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')