abonnement Unibet Coolblue
pi_166668670
Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Enkele voorbeelden:






Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.

Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaarooit

Aangezien deze discussie al jarenlang een herhaling van zetten is, is er nu een overzicht van de meest gebruikte argumenten en tegenargumenten. :)

Overzicht van de standpunten en argumenten zoals samengevat door Lunatiek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166668702
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:49 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Mooi, dan zijn we bij stap twee. Mensen ervaren iets als negatief. Hoe wil je in een land met 17 miljoen mensen tegemoet komen aan alle mensen die iets als negatief ervaren?
Ehm... dat vatten we samen onder de noemer "algemeen fatsoen". Ook als nergens wettelijk is vastgelegd dat je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek moet komen heeft dat wel degelijk invloed op je kansen om aangenomen te worden.

En evenzo lijkt het mij heel goed denkbaar dat je verkleden als een koloniale karikatuur van een neger mettertijd sociaal steeds minder acceptabel wordt. Daar zijn geen wetten of regels voor nodig, dat gebeurt helemaal vanzelf. Op een dag zul je wellicht moeten constateren dat men liever niet heeft dat je je als ZP verkleedt als je naar het sinterklaasfeest van je neefje gaat.

En dan kun je daarover discussieren tot je een ons weegt... net zoals je kunt discussieren met je toekomstige werkgever over je kleding tot je een ons weegt... je schiet daar echt niets mee op. Je wordt dan gewoon niet meer uitgenodigd / aangenomen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668724
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehm... dat vatten we samen onder de noemer "algemeen fatsoen". Ook als nergens wettelijk is vastgelegd dat je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek moet komen heeft dat wel degelijk invloed op je kansen om aangenomen te worden.

En evenzo lijkt het mij heel goed denkbaar dat je verkleden als een koloniale karikatuur van een neger mettertijd sociaal steeds minder acceptabel wordt. Daar zijn geen wetten of regels voor nodig, dat gebeurt helemaal vanzelf. Op een dag zul je wellicht moeten constateren dat men liever niet heeft dat je je als ZP verkleedt als je naar het sinterklaasfeest van je neefje gaat.

En dan kun je daarover discussieren tot je een ons weegt... net zoals je kunt discussieren met je toekomstige werkgever over je kleding tot je een ons weegt... je schiet daar echt niets mee op.
Ik vind het totaal niets met fatsoen van doen hebben.
pi_166668744
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehm... dat vatten we samen onder de noemer "algemeen fatsoen". Ook als nergens wettelijk is vastgelegd dat je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek moet komen heeft dat wel degelijk invloed op je kansen om aangenomen te worden.

En evenzo lijkt het mij heel goed denkbaar dat je verkleden als een koloniale karikatuur van een neger mettertijd sociaal steeds minder acceptabel wordt. Daar zijn geen wetten of regels voor nodig, dat gebeurt helemaal vanzelf. Op een dag zul je wellicht moeten constateren dat men liever niet heeft dat je je als ZP verkleedt als je naar het sinterklaasfeest van je neefje gaat.

En dan kun je daarover discussieren tot je een ons weegt... net zoals je kunt discussieren met je toekomstige werkgever over je kleding tot je een ons weegt... je schiet daar echt niets mee op.
Er zijn honderdduizend zaken waar geen tussenweg in is. Hoe los je "het probleem" op als er geen tussenweg is?
pi_166668770
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:56 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Er zijn honderdduizend zaken waar geen tussenweg in is. Hoe los je "het probleem" op als er geen tussenweg is?
Er wordt door bepaalde mensen ook gewoon niet gezocht naar een tussenweg.
pi_166668779
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:56 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Er zijn honderdduizend zaken waar geen tussenweg in is. Hoe los je "het probleem" op als er geen tussenweg is?
Welk probleem precies?

Is dit een vraag hoe zwart ZP precies mag zijn opdat het nog sociaal acceptabel is? Je lijkt wel een klein kind dat nadat hem is verteld dat hij niet midden op de weg mag lopen vervolgens op de stoeprand gaat lopen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668792
We hebben het nog niet eens gehad over de zwarte sinterklaas die ook zo nodig bij de intocht wilde zijn.
pi_166668807
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welk probleem precies?

Is dit een vraag hoe zwart ZP precies mag zijn opdat het nog sociaal acceptabel is? Je lijkt wel een klein kind dat nadat hem is verteld dat hij niet midden op de weg mag lopen vervolgens op de stoeprand gaat lopen.
Piet is zwart of Piet is niet zwart. Als je Piet zwart houdt dan stel je een klein groepje teleur. Als Piet een andere kleur krijgt dan stel je een grote groep teleur. Hoe wou je dat oplossen?
pi_166668810
Dat moet naar mijn mening van alleen oplossen de hele discussie doet het aanzien geen goed, vindt ik.
pi_166668839
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:59 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Piet is zwart of Piet is niet zwart. Als je Piet zwart houdt dan stel je een klein groepje teleur. Als Piet een andere kleur krijgt dan stel je een grote groep teleur. Hoe wou je dat oplossen?
Ik zou zeggen: welke kant we op gaan is niet afhankelijk van het aantal mensen dat teleurgesteld is. Maar goed, jij had al aangegeven geen moeite te hebben met het vermoorden van een gezonde patient om daar levens van meerdere andere mensen mee te redden. Dus wat dat betreft zitten we duidelijk niet op 1 lijn.

Ik ben nadrukkelijk geen utilitarist.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668860
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: welke kant we op gaan is niet afhankelijk van het aantal mensen dat teleurgesteld is. Maar goed, jij had al aangegeven geen moeite te hebben met het vermoorden van een gezonde patient om daar levens van meerdere andere mensen mee te redden. Dus wat dat betreft zitten we duidelijk niet op 1 lijn.

Ik ben nadrukkelijk geen utilitarist.
En ook niet van een heel klein groepje.
pi_166668876
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En ook niet van een heel klein groepje.
De omvang van de diverse groepen lijkt me totaal irrelevant voor dit vraagstuk. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668877
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: welke kant we op gaan is niet afhankelijk van het aantal mensen dat teleurgesteld is. Maar goed, jij had al aangegeven geen moeite te hebben met het vermoorden van een gezonde patient om daar levens van meerdere andere mensen mee te redden. Dus wat dat betreft zitten we duidelijk niet op 1 lijn.
Als 1 zieke patiënt de organen van drie gezonde mensen nodig heeft zou jij het dan goedvinden dat die 3 gezonde mensen opgeofferd worden?
pi_166668890
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

De omvang van de diverse groepen lijkt me totaal irrelevant voor dit vraagstuk. :)
Deels. Maar het kan niet zo zijn dat een klein groepje haar mening maar even doordrukt als het over zoiets gaat.
pi_166668893
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:04 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als 1 zieke patiënt de organen van drie gezonde mensen nodig heeft zou jij het dan goedvinden dat die 3 gezonde mensen opgeofferd worden?
Nee. Ik ben sowieso geen voorstander van het tegen hun wil in opofferen van mensen. Ongeacht hoeveel andere mensen je ermee kunt redden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668898
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:04 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als 1 zieke patiënt de organen van drie gezonde mensen nodig heeft zou jij het dan goedvinden dat die 3 gezonde mensen opgeofferd worden?
Waarom blijf je daar over door zeiken?
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:05:46 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668902
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:04 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als 1 zieke patiënt de organen van drie gezonde mensen nodig heeft zou jij het dan goedvinden dat die 3 gezonde mensen opgeofferd worden?
ik zou het niet lollig vinden als mijn bloed werd uitgemolken omdat mijn longen niet goed werken

of dat nu 1, 10 of 100 mensen zou reden boeit me geen kut
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166668909
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Deels. Maar het kan niet zo zijn dat een klein groepje haar mening maar even doordrukt als het over zoiets gaat.
In elk geval niet vanwege de omvang van de groep. Dat werkt natuurlijk twee kanten op.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668916
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

In elk geval niet vanwege de omvang van de groep. Dat werkt natuurlijk twee kanten op.
Natuurlijk speelt dat in deze wel een rol.
pi_166668928
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom blijf je daar over door zeiken?
Molurus kwam met dat voorbeeld. Ik draai het alleen om.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:07:20 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668932
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Natuurlijk speelt dat in deze wel een rol.
naja het kleine groepje kan gewoon gelijk hebben natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166668933
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Natuurlijk speelt dat in deze wel een rol.
Het wordt ieg geregeld aangedragen als argument. Maar het lijkt mij een complete drogreden. 100%.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668938
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

naja het kleine groepje kan gewoon gelijk hebben natuurlijk
Of niet.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:07:53 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668941
in dit geval niet imo maar het kan wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:08:07 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668946
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Of niet.
precies
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166668952
Vergelijk het eens, hoeveel anti pieten zijn er en hoeveel pro pieten, zou die deze vergelijking bedoelen?
Al gebeurt het niet zoals ik het zou doen, de voetenstampende kindjes kregen van mij niks!
Mensen die vragen werden in mijn tijd overgeslagen.
pi_166668958
Of een klein groepje wel of niet gelijk heeft is niet afhankelijk van de omvang van dat groepje. :D

Ergo: dat doet er helemaal niets toe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:09:07 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668964
als je puur op de meerderheid afgaat kom je niet verder dan god is groot, de aarde is plat en de koning van Spanje is er een om te eren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166668966
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:08 schreef Molurus het volgende:
Of een klein groepje wel of niet gelijk heeft is niet afhankelijk van de omvang van dat groepje. :D

Ergo: dat doet er helemaal niets toe.
Als men een punt heeft.
pi_166668978
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Als men een punt heeft.
Klopt. En daar zullen we dus naar moeten kijken.

"Ze hebben geen punt omdat het een klein groepje is" werkt ieg niet als argument.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166668982
Misschien moeten we gewoon aan bepaalde mensen een cursus "wees gewoon trots op je kleur" geven.
pi_166668986
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Als men een punt heeft.
Is dat punt niet al tegengesproken en was piet er niet al voor de slavernij?
pi_166668991
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. En daar zullen we dus naar moeten kijken.

"Ze hebben geen punt omdat het een klein groepje is" werkt ieg niet als argument.
Blijkbaar zien heel veel mensen het punt niet. Men overtuigd ook niet echt. Wat dan?
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:11:14 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668993
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:10 schreef Jaroon het volgende:
Misschien moeten we gewoon aan bepaalde mensen een cursus "wees gewoon trots op je kleur" geven.
bepaalde mensen moeten een cursus 'kleur is niet belangrijk' krijgen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166668999
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Is dat punt niet al tegengesproken en was piet er niet al voor de slavernij?
Ja. Met dien verstande dat hij voor de slavernij in de verste verte niet op een neger leek.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:11:39 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669000
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Blijkbaar zien heel veel mensen het punt niet. Men overtuigd ook niet echt. Wat dan?
dan is het geen goed punt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669005
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

bepaalde mensen moeten een cursus 'kleur is niet belangrijk' krijgen
Kan ook.
pi_166669013
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Blijkbaar zien heel veel mensen het punt niet. Men overtuigd ook niet echt. Wat dan?
Wat dit lastig maakt is dat het eigenlijk niet over feitelijke claims gaat, maar over culturele en morele perceptie.

Dat het dan voor veel mensen niet meer te behappen is hebben we ook gezien in het "horror dokter" voorbeeld dat ik eerder gaf.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669027
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat dit lastig maakt is dat het eigenlijk niet over feitelijke claims gaat, maar over culturele en morele perceptie.

Dat het dan voor veel mensen niet meer te behappen is hebben we ook gezien in het "horror dokter" voorbeeld dat ik eerder gaf.
Perceptie is wat ingewikkeld.
pi_166669064
Bepaalde mensen zijn snel op de tenen getrapt. Dan zijn bepaalde percepties gewoon minder van belang. Zie bijv. Marokkanen die vaak krijsen over racisme. Dat kan wel de perceptie zijn.
pi_166669076
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:15 schreef Jaroon het volgende:
Bepaalde mensen zijn snel op de tenen getrapt. Dan zijn bepaalde percepties gewoon minder van belang. Zie bijv. Marokkanen die vaak krijsen over racisme. Dat kan wel de perceptie zijn.
Het lijkt mij een complete illusie dat de bezwaren alleen komen van zwarte mensen. Vaak gehoord, maar het blijft wel onzin.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669082
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: welke kant we op gaan is niet afhankelijk van het aantal mensen dat teleurgesteld is. Maar goed, jij had al aangegeven geen moeite te hebben met het vermoorden van een gezonde patient om daar levens van meerdere andere mensen mee te redden. Dus wat dat betreft zitten we duidelijk niet op 1 lijn.

Ik ben nadrukkelijk geen utilitarist.
Waar is het dan afhankelijk van?
pi_166669083
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt mij een complete illusie dat de bezwaren alleen komen van zwarte mensen. Vaak gehoord, maar het blijft wel onzin.
Dat zeg ik ook niet. Ik denk wel dat er een hoop politieke correctheid bij zit. Vooral bij bnn.
pi_166669086
Kleur is ook niet belangrijk, die kleur kan bezonder goed lassen, en zijn niet uit de concentratie te krijgen, en zo zijn er wel meer dingen, ook een keerzijde natuurlijk.
Al kan ik daar niks over beweren daar ik ze niet ken.

Gebruik de mensen waar ze goed voor zijn dus en laat ze niks doen waar ze niet goed in zijn!

Want dat kunnen ze immers niet, zal dus niet veel soeps kunnen gaan worden, net zo als ik met schrijven niks ben!
Racist ben ik nooit geweest, wat niet is kan nog komen uiteraard.
Al zou ik het verfoeien maar het kan er zomaar insluipen alleen door zoiets al.
pi_166669117
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:17 schreef john2406 het volgende:
Kleur is ook niet belangrijk, die kleur kan bezonder goed lassen, en zijn niet uit de concentratie te krijgen, en zo zijn er wel meer dingen, ook een keerzijde natuurlijk.
Al kan ik daar niks over beweren daar ik ze niet ken.

Gebruik de mensen waar ze goed voor zijn dus en laat ze niks doen waar ze niet goed in zijn!

Want dat kunnen ze immers niet, zal dus niet veel soeps kunnen gaan worden, net zo als ik met schrijven niks ben!
Racist ben ik nooit geweest, wat niet is kan nog komen uiteraard.
Al zou ik het verfoeien maar het kan er zomaar insluipen alleen door zoiets al.
In lichte mate is dat laatste wat nu een beetje gebeurt. Mensen zijn de discussie over het algemeen zat. Het is net wat men wil bereiken.
pi_166669118
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:16 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waar is het dan afhankelijk van?
Of het cultureel en moreel acceptabel is.

Deze vraag is zeer vergelijkbaar met "waar is het van afhankelijk of een toekomstige werkgever besluit mij af te wijzen vanwege mijn kleding?"

Je laat met je culturele gebruiken een indruk achter bij de wereld om je heen, en die indruk pakt positief of negatief voor jou uit. Daar zit geen ratio achter, maar dat is wel hoe dat werkt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:19:11 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669120
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:16 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waar is het dan afhankelijk van?
van de kwaliteit van het argument lijkt me
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669124
oei ik heb mij op een leugen betrapt, als een duitser mij de weg vraagt stuur ik ze altijd de verkeerde kant op, dus ik ben wel een racist.
pi_166669137
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of het cultureel en moreel acceptabel is.

Deze vraag is zeer vergelijkbaar met "waar is het van afhankelijk of een toekomstige werkgever besluit mij af te wijzen vanwege mijn kleding?"

Je laat met je culturele gebruiken een indruk achter bij de wereld om je heen, en die indruk pakt positief of negatief voor jou uit. Daar zit geen ratio achter, maar dat is wel hoe dat werkt.
Volgens de normen van wie?
pi_166669141
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik denk wel dat er een hoop politieke correctheid bij zit. Vooral bij bnn.
"Politieke correctheid" is - no offense - in mijn ogen het meest leeghoofdige begrip van deze tijd. Een puur excuus om het niet over de inhoud te hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669145
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:20 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Volgens de normen van wie?
De maatschappij.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:21:55 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669167
de maatschappij vind zwarte piet acceptabel

diezelfde maatschappij vond tig jaar geleden slavernij ook acceptabel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669169
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Politieke correctheid" is - no offense - in mijn ogen het meest leeghoofdige begrip van deze tijd. Een puur excuus om het niet over de inhoud te hebben.
Totaal niet. Net als het politiek correct was om geen echt commentaar te hebben op nieuwkomers en aanverwante problemen. Dan was/ben je een racist.
pi_166669171
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

De maatschappij.
Is de maatschappij niet de meerderheid of een selectief groepje?
pi_166669181
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

De maatschappij.
Die geeft aan geen problemen te zien. Wat dan? Dan heb je het toch weer over de groep en grote daarvan.
pi_166669185
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:21 schreef sp3c het volgende:
de maatschappij vind zwarte piet acceptabel

diezelfde maatschappij vond tig jaar geleden slavernij ook acceptabel
Dat is geen vergelijking.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:23:08 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669192
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Totaal niet. Net als het politiek correct was om geen echt commentaar te hebben op nieuwkomers en aanverwante problemen. Dan was/ben je een racist.
das een beetje een verzinsel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669196
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of het cultureel en moreel acceptabel is.

Deze vraag is zeer vergelijkbaar met "waar is het van afhankelijk of een toekomstige werkgever besluit mij af te wijzen vanwege mijn kleding?"

Je laat met je culturele gebruiken een indruk achter bij de wereld om je heen, en die indruk pakt positief of negatief voor jou uit. Daar zit geen ratio achter, maar dat is wel hoe dat werkt.
We leven in een multiculturele samenleving. Er is geen sprake van 1 cultuur met universele morele regels. Moraliteit heeft er sowieso niks mee te maken. We hebben het hier over hoe verschillende groepen mensen iets ervaren .
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:24:06 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669207
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:22 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is geen vergelijking.
tuurlijk wel, de maatschappij vond ook dat de aarde plat was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669209
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Is de maatschappij niet de meerderheid of een selectief groepje?
Nope.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669215
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

das een beetje een verzinsel
Dat is geen verzinsel. Dat was ZEER zeker zo in bijv. Amsterdam. Vooral geen kritiek hebben. Het was politiek dus correct om net te doen of er geen problemen waren. Daar plukken we nog de vruchten van. Ken je de slogan "Hoe leuk zijn Marokkanen?" nog? Dat was politiek correct gezwam.
  Beste debater 2022 dinsdag 15 november 2016 @ 13:24:57 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166669217
Zo Amerikaans dit...

Lees 'Confederates in the Attic', uitgegeven in 1995, met een behoorlijk aantal hoofdstukken waarin kopstukken van 'blanke verzetsbewegingen' het continu hebben over 'political correctness'. Daar natuurlijk niet over Zwarte Piet, eerder of het wel of niet een goed idee is de vlag van de voormalige Confederatie te laten wapperen op overheidsgebouwen.

Ook daar dezelfde retoriek: die vlag heeft niets met racisme te maken, zwarte huilies, de grote boze politiek correcte overheid en linkse goedzakken die 'cultureel erfgoed' vernietigen... dat, zij aan zij, met recht-toe-rechtaan racisme over de inferioriteit van het zwarte ras.

Aanrader, dat boek. Toont aan dat net als met cola en disco, die hele hype van politieke correctheid uit de VS is over komen waaien.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166669218
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:22 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die geeft aan geen problemen te zien. Wat dan? Dan heb je het toch weer over de groep en grote daarvan.
De maatschappij is er als geheel nog niet uit. :) Getuige ook deze discussie die inmiddels al 50 jaar loopt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669220
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

tuurlijk wel, de maatschappij vond ook dat de aarde plat was
We hebben het over een feestje.......
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:25:10 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669225
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is geen verzinsel. Dat was ZEER zeker zo in bijv. Amsterdam. Vooral geen kritiek hebben. Het was politiek dus correct om net te doen of er geen problemen waren. Daar plukken we nog de vruchten van. Ken je de slogan "Hoe leuk zijn Marokkanen?" nog? Dat was politiek correct gezwam.
toch heeft jan en alleman kritiek
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:25:56 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669234
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]

We hebben het over een feestje.......
doet veranderd toch niets aan wat ik zeg?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669236
De maatschappij is blijkbaar (volgens sommigen) de groep die jij gelijk geeft. Of zou er meer bij komen kijken? Als je het hebt over "de maatschappij" heb je het over de algehele groep.
pi_166669244
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

van de kwaliteit van het argument lijkt me
Als ik 1 plausibel argument van de Pietenhaters tegenkom dan vreet ik mijn schoen op.
pi_166669246
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Totaal niet. Net als het politiek correct was om geen echt commentaar te hebben op nieuwkomers en aanverwante problemen. Dan was/ben je een racist.
Als je politieke correctheid dan zo verkeerd vindt, waarom dan niet gewoon commentaar hebben op nieuwkomers in plaats van schoppen tegen politieke correctheid?

Als je vindt dat men je dan ten onrechte racisme verwijt en/of racisme wel OK vindt, verdedig dat dan. In mijn beleving zijn mensen die het woord "politieke correctheid" gebruiken gewoon te laf om op te komen voor hun eigen mening.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669248
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

toch heeft jan en alleman kritiek
Dat werd je lange tijd niet in dank afgenomen...........
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:26:38 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669252
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:26 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als ik 1 plausibel argument van de Pietenhaters tegenkom dan vreet ik mijn schoen op.
dat moet jij weten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 15 november 2016 @ 13:26:47 #73
3542 Gia
User under construction
pi_166669255
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

En evenzo lijkt het mij heel goed denkbaar dat je verkleden als een koloniale karikatuur van een neger mettertijd sociaal steeds minder acceptabel wordt. Daar zijn geen wetten of regels voor nodig, dat gebeurt helemaal vanzelf.
Laat het dan vanzelf gebeuren en dwing het niet af met rellen en dreigementen.
Als het vanzelf gebeurt, dan is het toch prima. Moet je er gewoon nog even op wachten, omdat de tijd er nog niet rijp voor is. Blijkbaar.
pi_166669264
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

De maatschappij is er als geheel nog niet uit. :) Getuige ook deze discussie die inmiddels al 50 jaar loopt.
Waar haal jij die 50 jr vandaan van dat stuk in 2005 geschreven?
pi_166669265
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

doet veranderd toch niets aan wat ik zeg?
Het is gewoon een vreemde vergelijking. Het uitbuiten van mensen vergelijken met een feest.
pi_166669269
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Totaal niet. Net als het politiek correct was om geen echt commentaar te hebben op nieuwkomers en aanverwante problemen. Dan was/ben je een racist.
Als je kritiek op een agressieve manier verwoord dan is het logisch dat je agressie terugkrijgt .
Maar ga nou niet die ouwe slachtofferrol weer opvoeren.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:27:42 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669275
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat werd je lange tijd niet in dank afgenomen...........
kritiek op zwarte piet wordt je ook niet in dank afgenomen

ik zie je punt ff niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669292
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:23 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

We leven in een multiculturele samenleving. Er is geen sprake van 1 cultuur met universele morele regels. Moraliteit heeft er sowieso niks mee te maken. We hebben het hier over hoe verschillende groepen mensen iets ervaren.
Dat we leven in een multiculturele samenleving betekent nog niet dat alle culturele gebruiken even legitiem en even geaccepteerd zijn. Dat volgt daar eenvoudig niet uit.

Dus ja, dit heeft wel degelijk te maken met moraliteit. Of we met zijn allen vinden dat ZP acceptabel is is een moreel vraagstuk en niets anders.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669305
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je politieke correctheid dan zo verkeerd vindt, waarom dan niet gewoon commentaar hebben op nieuwkomers in plaats van schoppen tegen politieke correctheid?

Als je vindt dat men je dan ten onrechte racisme verwijt en/of racisme wel OK vindt, verdedig dat dan. In mijn beleving zijn mensen die het woord "politieke correctheid" gebruiken gewoon te laf om op te komen voor hun eigen mening.
Heb ik ook.

Meestal verstomde de discussie omdat men niet wilde dat je zo dacht. Ik heb jarenlang in een vooral Marokkaanse wijk gewoond. Het probleem lag vooral aan de autochtonen was het idee vooral in Amsterdam. Die moesten integreren. Je kan nu zien hoe fraai dat werkt.
pi_166669320
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat we leven in een multiculturele samenleving betekent nog niet dat alle culturele gebruiken even legitiem en even geaccepteerd zijn. Dat volgt daar eenvoudig niet uit.

Dus ja, dit heeft wel degelijk te maken met moraliteit. Of we met zijn allen vinden dat ZP acceptabel is is een moreel vraagstuk en niets anders.
Als men een referendum houdt erover geef jij dan de brui eraan of niet?
pi_166669330
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je kritiek op een agressieve manier verwoord dan is het logisch dat je agressie terugkrijgt .
Maar ga nou niet die ouwe slachtofferrol weer opvoeren.
Het is geen slachtofferrol. Dat is meer voor de mensen die al JARENLANG bij werkelijk ALLES "racisme" roepen.
pi_166669335
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Laat het dan vanzelf gebeuren en dwing het niet af met rellen en dreigementen.
Ehm... ik heb ook niet gereld en ik heb ook niemand bedreigd. Het lijkt dat dat voor het merendeel van de anti-pieten geldt.

Vreedzaam demonstreren heb ik overigens niets op tegen, mensen bedreigen mag sowieso niet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:26 schreef Gia het volgende:

Als het vanzelf gebeurt, dan is het toch prima. Moet je er gewoon nog even op wachten, omdat de tijd er nog niet rijp voor is. Blijkbaar.
Ik vind het prima om hier een maatschappelijke discussie over te voeren en het aan de kaak te stellen. Doodzwijgen lijkt me geen goed idee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669345
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

kritiek op zwarte piet wordt je ook niet in dank afgenomen

ik zie je punt ff niet
Je moest het mooie zien van een multi culturele samenleving.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:30:58 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669346
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:27 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is gewoon een vreemde vergelijking. Het uitbuiten van mensen vergelijken met een feest.
het is wat gechargeerd maar dat maakt het makkelijker om een punt over te brengen (dat 'de maatschappij' niet altijd gelijk heeft)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669363
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is wat gechargeerd maar dat maakt het makkelijker om een punt over te brengen (dat 'de maatschappij' niet altijd gelijk heeft)
Ik zeg ook niet dat de maatschappij altijd gelijk heeft.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:31:28 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669365
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:30 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je moest het mooie zien van een multi culturele samenleving.
je moet helemaal niets
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669371
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:27 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar haal jij die 50 jr vandaan van dat stuk in 2005 geschreven?
De oudste bekende discussie over het mogelijk racistische karakter van het uiterlijk van ZP is ongeveer 51 jaar oud schijnt.

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669374
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is wat gechargeerd maar dat maakt het makkelijker om een punt over te brengen (dat 'de maatschappij' niet altijd gelijk heeft)
En toch moet ik mij dan erbij neerleggen of niet?

Of kan ik dan een feestje vergallen?
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:32:06 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669376
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat de maatschappij altijd gelijk heeft.
wat zit je dan moeilijk te doen _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:32:28 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669384
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

En toch moet ik mij dan erbij neerleggen of niet?

Of kan ik dan een feestje vergallen?
nee je moet helemaal niets
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:32:39 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669390
das het mooie aan Nederland
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:32:50 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669393
al moet je wel belasting betalen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669404
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat zit je dan moeilijk te doen _O-
Ik zit niet moeilijk te doen. 'Jullie' halen zelf de maatschappij erbij. Dat groepen (en de grote ervan) niet tellen. Vergelijken appels met peren. etc.
pi_166669412
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

De oudste bekende discussie over het mogelijk racistische karakter van het uiterlijk van ZP is ongeveer 51 jaar oud schijnt.

Gepubliceerd op 30 okt. 2016
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:33:30 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669413
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zit niet moeilijk te doen. 'Jullie' halen zelf de maatschappij erbij. Dat groepen (en de grote ervan) niet tellen. Vergelijken appels met peren. etc.
hoezo nou weer 'jullie'

wie is 'jullie'?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669419
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als men een referendum houdt erover geef jij dan de brui eraan of niet?
We vallen in herhaling john.

- een referendum zonder wetsvoorstel is zinloos
- een referendum met wetsvoorstel is belachelijk
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 13:34:05 #97
3542 Gia
User under construction
pi_166669427
Ik vermoed dat Moslims liever niet willen dat hun kip, rund en schapevlees in hetzelfde schap ligt als het varkensvlees. Er zijn niet-Moslims die geen halal geslacht eten willen omdat ze tegen ritueel slachten zijn. En dan wil een klein groepje dierenvrienden het halalslachten verbieden en een klein groepje moslims wil dat het eten in de kantine voor Moslims in elk geval halal moet zijn.

Ook daar komen we niet uit. Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik vind het, wb ZP, nu best aardig geregeld. Er waren zoveel verschillende pieten dat iedereen zijn eigen piet kan laten komen, want de kinderen hebben zelf op tv gezien dat er ook blauw geschminkte zwarte pieten zijn, en pieten die maar een klein beetje zwart zijn. Maar ook gitzwarte.

Iedereen tevreden......toch?
pi_166669430
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:32 schreef sp3c het volgende:
al moet je wel belasting betalen
Moet ik mag, dat zie ik als een gunst, als ik het niet hoefde had ik ook niks!
pi_166669431
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:33 schreef john2406 het volgende:

[..]

Gepubliceerd op 30 okt. 2016
Ach ja, silly me. Video's kunnen natuurlijk nooit gaan over gebeurtenissen voor de publicatiedatum.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat we leven in een multiculturele samenleving betekent nog niet dat alle culturele gebruiken even legitiem en even geaccepteerd zijn. Dat volgt daar eenvoudig niet uit.

Dus ja, dit heeft wel degelijk te maken met moraliteit. Of we met zijn allen vinden dat ZP acceptabel is is een moreel vraagstuk en niets anders.
Wie bepaalt wat legitiem en geaccepteerd is? Hindoes willen dat je geen koe eet. Moslims willen niet dat je varkensvlees eet. Hoe krijg jij dat allemaal voor elkaar om rekening te houden met alles en iedereen? Of eet je die dingen wel? Ook als je weet dat het die mensen kwetst?
pi_166669438
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoezo nou weer 'jullie'

wie is 'jullie'?
Jij en Molurus. Ik begon niet over maatschappij. Ik gaf alleen wel aan dat een kleine groep het ook niet even gaat veranderen op basis van wat gevoelens.
pi_166669454
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

We vallen in herhaling john.

- een referendum zonder wetsvoorstel is zinloos
- een referendum met wetsvoorstel is belachelijk
De maatschappij toch? Het heeft ook geen zin.
pi_166669457
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

We vallen in herhaling john.

- een referendum zonder wetsvoorstel is zinloos
- een referendum met wetsvoorstel is belachelijk
Dus nee jij geeft het nooit en te nimmer op, discussie gesloten voor mij.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:35:23 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669459
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Jij en Molurus. Ik begon niet over maatschappij. Ik gaf alleen wel aan dat een kleine groep het ook niet even gaat veranderen op basis van wat gevoelens.
ik begon ook niet over de maatschappij en ik ben het niet met molorus eens
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669473
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:35 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De maatschappij toch? Het heeft ook geen zin.
De maatschappij is meer dan een collectie wetten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669477
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:34 schreef Gia het volgende:
Ik vermoed dat Moslims liever niet willen dat hun kip, rund en schapevlees in hetzelfde schap ligt als het varkensvlees. Er zijn niet-Moslims die geen halal geslacht eten willen omdat ze tegen ritueel slachten zijn. En dan wil een klein groepje dierenvrienden het halalslachten verbieden en een klein groepje moslims wil dat het eten in de kantine voor Moslims in elk geval halal moet zijn.

Ook daar komen we niet uit. Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik vind het, wb ZP, nu best aardig geregeld. Er waren zoveel verschillende pieten dat iedereen zijn eigen piet kan laten komen, want de kinderen hebben zelf op tv gezien dat er ook blauw geschminkte zwarte pieten zijn, en pieten die maar een klein beetje zwart zijn. Maar ook gitzwarte.

Iedereen tevreden......toch?
Blijkbaar niet.
pi_166669478
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja, silly me. Video's kunnen natuurlijk nooit gaan over gebeurtenissen voor de publicatiedatum.
Die kan men inkleden om van het gezeur af te zijn!
pi_166669482
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dus nee jij geeft het nooit en te nimmer op, discussie gesloten voor mij.
Da's mooi! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669495
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik begon ook niet over de maatschappij en ik ben het niet met molorus eens
Dan koppel ik dat los van jou.
pi_166669499
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Jij en Molurus. Ik begon niet over maatschappij. Ik gaf alleen wel aan dat een kleine groep het ook niet even gaat veranderen op basis van wat gevoelens.
Goh, word ik nu even op 1 hoop met sp3c gegooid. Het moet ook niet gekker worden. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:37:18 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:36 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan koppel ik dat los van jou.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669507
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's mooi! ^O^
Zeker is dat mooi jij geeft aan met welk voorstel men ook komt, als is het gunstig voor jou, geef jij het niet op!

Die geeft het ook die mensen geboren om mag jij zelf in vullen!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 13:38:48 ]
pi_166669508
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

De maatschappij is meer dan een collectie wetten.
Het gaat dan o.a. over de mensen idd. Dan telt wat precies? Wat een heel klein groepje over iets vindt?
pi_166669524
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goh, word ik nu even op 1 hoop met sp3c gegooid. Het moet ook niet gekker worden. :D
Ik had en heb geen zin om het terug te halen uit de posts.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:38:43 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669545
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:37 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik had en heb geen zin om het terug te halen uit de posts.
er valt niets terug te halen, hij geeft nooit zijn mening
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:39:06 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669552
is geheim
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669555
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

er valt niets terug te halen, hij geeft nooit zijn mening
Hij haalde "de maatschappij"aan.
pi_166669567
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zeker is dat mooi jij geeft aan met welk voorstel men ook komt, als is het gunstig voor jou, geef jij het niet op!
Ik zou hier ieg geen nieuwe wetgeving voor willen introduceren. Dat betekent dat wie ZP wil vieren met koloniale karikaturen van negers dat mag, wie dat wil doen met stroopwafelpieten en regenboogpieten dat mag, en wie het helemaal niet wil vieren dat ook mag.

Als de vraag ter sprake komt of er sprake is van openlijk racisme dan moet de rechter dat maar toetsen. Daar is geen nieuwe wetgeving voor nodig.

En ongeacht vind ik de manier waarop ZP momenteel is vormgegeven smakeloos en niet bepaald een stukje cultuur om trots op te zijn. Dat is nadrukkelijk mijn mening. Ik zou niet willen pleiten voor het verbieden ervan, en of deze 'traditie' nog wel of niet lang bestaat komen we wel achter.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669583
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou hier ieg geen nieuwe wetgeving voor willen introduceren. Dat betekent dat wie ZP wil vieren met koloniale karikaturen van negers dat mag, wie dat wil doen met stroopwafelpieten en regenboogpieten dat mag, en wie het helemaal niet wil vieren dat ook mag.

Als de vraag ter sprake komt of er sprake is van openlijk racisme dan moet de rechter dat maar toetsen. Daar is geen nieuwe wetgeving voor nodig.

En ongeacht vind ik de manier waarop ZP momenteel is vormgegeven smakeloos en niet bepaald een stukje cultuur om trots op te zijn. Dat is nadrukkelijk mijn mening. Ik zou niet willen pleiten voor het verbieden ervan, en of deze 'traditie' nog wel of niet lang bestaat komen we wel achter.
Dat zou mooi zijn. Dan ook zonder actievoerders.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:41:23 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669587
dat klinkt als een leuke wereld
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669597
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:37 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het gaat dan o.a. over de mensen idd. Dan telt wat precies? Wat een heel klein groepje over iets vindt?
Hoe cultuur precies verandert over de tijd en welke factoren daarin een rol spelen is een nogal complex vraagstuk. :P De behandeling daarvan kun je meerdere topics aan besteden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669610
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou hier ieg geen nieuwe wetgeving voor willen introduceren. Dat betekent dat wie ZP wil vieren met koloniale karikaturen van negers dat mag, wie dat wil doen met stroopwafelpieten en regenboogpieten dat mag, en wie het helemaal niet wil vieren dat ook mag.

Als de vraag ter sprake komt of er sprake is van openlijk racisme dan moet de rechter dat maar toetsen. Daar is geen nieuwe wetgeving voor nodig.

En ongeacht vind ik de manier waarop ZP momenteel is vormgegeven smakeloos en niet bepaald een stukje cultuur om trots op te zijn. Dat is nadrukkelijk mijn mening. Ik zou niet willen pleiten voor het verbieden ervan, en of deze 'traditie' nog wel of niet lang bestaat komen we wel achter.
Dat klinkt al heel anders toch?
Als het maar van alleen gebeurt en niet onder het mom van een racisme kaartje of kleur kaartje trekken, dat staat zo laf vindt ik.
pi_166669612
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:40 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn. Dan ook zonder actievoerders.
Ook actie voeren tegen ZP mag gewoon hoor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669632
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:42 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat klinkt al heel anders toch?
Anders dan wat? Anders dan Gario en Simons? Natuurlijk. Maar ik heb dan ook helemaal niets met die twee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669634
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe cultuur precies verandert over de tijd en welke factoren daarin een rol spelen is een nogal complex vraagstuk. :P De behandeling daarvan kun je meerdere topics aan besteden.
Als kleine groepjes het gaan lopen afdwingen.....
pi_166669650
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook actie voeren tegen ZP mag gewoon hoor.
Je mag gewoon kiezen voor zwarte piet maar dan moet je wel accepteren dat er mensen zijn die dat feest willen verzieken. Zo werkt dat niet.
pi_166669652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Als kleine groepjes het gaan lopen afdwingen.....
Die zullen dat moeten doen binnen de bestaande wetgeving. Als ze daarin slagen hebben ze gelijk, en anders niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669654
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook actie voeren tegen ZP mag gewoon hoor.
natuurlijk mag dat mits men zich gedraagt, want ook dat wordt van mij verwacht als ik actie wil voeren, wil men nou gelijke rechten of wil men een voorkeurs recht onder het mom van hetzelde eerder benoemden kaartjes?
pi_166669663
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die zullen dat moeten doen binnen de bestaande wetgeving. Als ze daarin slagen hebben ze gelijk, en anders niet.
Al slaagt men niet dan stopt men nog niet.
pi_166669667
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je mag gewoon kiezen voor zwarte piet maar dan moet je wel accepteren dat er mensen zijn die dat feest willen verzieken. Zo werkt dat niet.
Ehh, jawel. Dat is feitelijk wel hoe dat werkt. Er is geen enkele wet die het mensen verbiedt om te demonstreren tegen ZP.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669690
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Al slaagt men niet dan stopt men nog niet.
Klopt. Ze hebben ook alle recht om door te gaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:45:46 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669691
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Als kleine groepjes het gaan lopen afdwingen.....
dat doen ze ook niet natuurlijk

dat er nu versneld dingen veranderen komt vooral doordat iedereen elkaar uit loopt te schelden, als 'we' daar gewoon mee ophouden met zijn allen komt het helemaal goed met zwarte piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669693
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, jawel. Dat is feitelijk wel hoe dat werkt. Er is geen enkele wet die het mensen verbiedt om te demonstreren tegen ZP.
Nee. Je kan ongelijk krijgen dat zp racistisch zou zijn en dan toch doorgaan met zo'n feest verzieken. Dan verandert er ook niets.
pi_166669702
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, jawel. Dat is feitelijk wel hoe dat werkt. Er is geen enkele wet die het mensen verbiedt om te demonstreren tegen ZP.
Op het malie veld dan wel!
Waar men mij dus ook neerzet, of met vergunning.
pi_166669705
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. Ze hebben ook alle recht om door te gaan.
Dn heeft wetgeving dus geen zin.
pi_166669720
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:45 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Je kan ongelijk krijgen dat zp racistisch zou zijn en dan toch doorgaan met zo'n feest verzieken. Dan verandert er ook niets.
Klopt ook. Wat verwacht je dan? Dat de rechter gaat bepalen dat er niet tegen ZP mag worden gedemonstreerd?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669728
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat doen ze ook niet natuurlijk

dat er nu versneld dingen veranderen komt vooral doordat iedereen elkaar uit loopt te schelden, als 'we' daar gewoon mee ophouden met zijn allen komt het helemaal goed met zwarte piet
Dat denk ik niet. Men nam al aanstoot aan de intocht in Maassluis.
pi_166669744
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Op het malie veld dan wel!
Waar men mij dus ook neerzet, of met vergunning.
Er zijn wel meer plaatsen waar je mag demonstreren, en van vergunningen is lang niet altijd sprake. Het hangt helemaal af van de specifieke situatie, of de gemeente bang is voor ongeregeldheden, etc.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669750
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dn heeft wetgeving dus geen zin.
DIT GAAT NIET OVER WETGEVING!!!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669752
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt ook. Wat verwacht je dan? Dat de rechter gaat bepalen dat er niet tegen ZP mag worden gedemonstreerd?
Nee. Ik verwacht dat een kleine groep er nu werkelijk een hobby van maakt en het feest blijft verzieken.
pi_166669769
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Ik verwacht dat een kleine groep er nu werkelijk een hobby van maakt en het feest blijft verzieken.
En daar zul je toch echt vrede mee moeten hebben, want dat mogen ze ook.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669777
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

DIT GAAT NIET OVER WETGEVING!!!
Recht gaat over o.a. wetgeving.
pi_166669781
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn wel meer plaatsen waar je mag demonstreren, en van vergunningen is lang niet altijd sprake. Het hangt helemaal af van de specifieke situatie, of de gemeente bang is voor ongeregeldheden, etc.
Dan zie ik dat in de toekomst eerder regel als uitzondering worden!
Of het zo is zal blijken.
pi_166669791
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

En daar zul je toch echt vrede mee moeten hebben, want dat mogen ze ook.
Ik heb er geen vrede mee. Ik hoop dat men het hen zo moeilijk mogelijk gaat maken binnen wetgeving. Idd vergunning aanvragen. Idd een apart vakje.
pi_166669794
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

En daar zul je toch echt vrede mee moeten hebben, want dat mogen ze ook.
En de ME mag ook van de partij zijn is maar net waar men voor kiest!
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:50:00 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669797
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Men nam al aanstoot aan de intocht in Maassluis.
natuurlijk wel

trollen is niet leuk als niemand reageerd ... die bus met klagers had gewoon naar maassluis af kunnen reizen, had nauwelijks iemand wat van gemerkt zo weinig waren het er
maar omdat we bang zijn voor rellen en gedoe zijn ze tegengehouden

als we ze gewoon hadden laten gaan waren ze ook geen nieuws geweest

het zijn echt niet de klagers die er zo'n groot drama van maken ieder jaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669799
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Recht gaat over o.a. wetgeving.
De vraag of je wel of niet mag protesteren tegen ZP gaat niet over wetgeving, nee. De term "Zwarte Piet" komt nergens in de wetboeken voor, en ik hoop dat dat ook altijd zo zal blijven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669805
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, jawel. Dat is feitelijk wel hoe dat werkt. Er is geen enkele wet die het mensen verbiedt om te demonstreren tegen ZP.
Nee, maar wat mij betreft mogen ze wel het fatsoen hebben om dat niet in het bijzijn van de kinderen te doen die op dezelfde plek een leuk feest willen vieren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166669809
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

natuurlijk wel

trollen is niet leuk als er niet leuk als niemand reageerd ... die bus met klagers had gewoon naar maassluis af kunnen reizen, had nauwelijks iemand wat van gemerkt zo weinig waren het er
maar omdat we bang zijn voor rellen en gedoe zijn ze tegengehouden

als we ze gewoon hadden laten gaan waren ze ook geen nieuws geweest

het zijn echt niet de klagers die er zo'n groot drama van maken ieder jaar
Men had ook gewoon een vergunning aan kunnen vragen. Men wil gewoon shit.
pi_166669819
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

De vraag of je wel of niet mag protesteren tegen ZP gaat niet over wetgeving, nee. De term "Zwarte Piet" komt nergens in de wetboeken voor, en ik hoop dat dat ook altijd zo zal blijven.
Jawel. Dat mag volgens de wet gewoon.
pi_166669824
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb er geen vrede mee. Ik hoop dat men het hen zo moeilijk mogelijk gaat maken binnen wetgeving. Idd vergunning aanvragen. Idd een apart vakje.
Dan is dat toch echt jouw eigen probleem. De overheid kan ten aanzien van vergunningen geen arbitrair onderscheid gaan maken ten aanzien van onderwerpen waarover men demonstreert. Wettelijke kaders zijn dan toch leidend, en ZP komt nergens in de wetboeken voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:51:26 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669826
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men had ook gewoon een vergunning aan kunnen vragen. Men wil gewoon shit.
ja tuurlijk

en wij geven ze shit, dat moeten we gewoon niet meer doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669848
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan is dat toch echt jouw eigen probleem. De overheid kan ten aanzien van vergunningen geen arbitrair onderscheid gaan maken ten aanzien van onderwerpen waarover men demonstreert. Wettelijke kaders zijn dan toch leidend, en ZP komt nergens in de wetboeken voor.
Men mag wel eisen dat je een vergunning aanvraagt en bepalen waar je mag protesteren.
pi_166669851
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan is dat toch echt jouw eigen probleem. De overheid kan ten aanzien van vergunningen geen arbitrair onderscheid gaan maken ten aanzien van onderwerpen waarover men demonstreert. Wettelijke kaders zijn dan toch leidend, en ZP komt nergens in de wetboeken voor.
Als het echt niet anders kan, dan maar wel een wet ervoor schrijven. Niet over hoe ie eruit ziet, maar of je er wel of niet over mag demonstreren.
pi_166669859
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, maar wat mij betreft mogen ze wel het fatsoen hebben om dat niet in het bijzijn van de kinderen te doen die op dezelfde plek een leuk feest willen vieren.
Ook dat is bij mijn weten helemaal niet verboden.

Persoonlijk vind ik kinderen indoctrineren met religie en politiek ook niet kunnen, maar het gebeurt toch.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669872
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, maar wat mij betreft mogen ze wel het fatsoen hebben om dat niet in het bijzijn van de kinderen te doen die op dezelfde plek een leuk feest willen vieren.
Fatsoen wie heeft het nog?
En wat er niet inzit kan er ook niet uitkomen.
pi_166669874
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja tuurlijk

en wij geven ze shit, dat moeten we gewoon niet meer doen
Anders staat men gewoon het feest illegaal te verzieken.
pi_166669878
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men mag wel eisen dat je een vergunning aanvraagt en bepalen waar je mag protesteren.
Afhankelijk van omvang en locatie is dat al zo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669882
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Als het echt niet anders kan, dan maar wel een wet ervoor schrijven. Niet over hoe ie eruit ziet, maar of je er wel of niet over mag demonstreren.
De dag dat dat gebeurt emigreer ik, dat meen ik echt.

Niet omdat ZP specifiek mij zo veel kan schelen, maar omdat het in mijn ogen heel verwerpelijk is om zulke dingen op te nemen in wetgeving.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669895
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Afhankelijk van omvang en locatie is dat al zo.
Ja. Dus dat moet men volhouden. Die anti groep stopt toch niet. Dan moet men het maar volgens de regels spelen.
pi_166669908
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja. Dus dat moet men volhouden. Die anti groep stopt toch niet. Dan moet men het maar volgens de regels spelen.
Uiteindelijk zullen ze ook hun zin krijgen :p
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:54:35 #162
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669909
geef die mensen gewoon een kop koffie en een microfoon tot de sint er is

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Anders staat men gewoon het feest illegaal te verzieken.
je laat je feest verzieken

daar moeten we mee ophouden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166669916
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja. Dus dat moet men volhouden. Die anti groep stopt toch niet. Dan moet men het maar volgens de regels spelen.
Dat doet men al. En waar men de regels overtreedt wordt daar ook gewoon tegen opgetreden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669920
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Uiteindelijk zullen ze ook hun zin krijgen :p
In Nederland vast en zeker.
pi_166669925
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook dat is bij mijn weten helemaal niet verboden.

Persoonlijk vind ik kinderen indoctrineren met religie en politiek ook niet kunnen, maar het gebeurt toch.
Gelukkig niet verboden nee, vandaar dat ik appelleerde aan fatsoen.

Overigens biedt de wet in noodverordeningen en APV's genoeg ruimte om het alsnog een ongestoord feest voor de kinderen te kunnen laten zijn, zoals de burgemeesters van Maassluis en Rotterdam hebben laten zien. Dikke pluim!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166669932
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja. Dus dat moet men volhouden. Die anti groep stopt toch niet. Dan moet men het maar volgens de regels spelen.
Yep en iedere keer een schepje erboven op, nou nog 1 dag de keer erop iets langer de keer daarnaar maximaal vast houden!
  dinsdag 15 november 2016 @ 13:55:43 #167
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166669934
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja. Met dien verstande dat hij voor de slavernij in de verste verte niet op een neger leek.
Eh, nee. Slavernij is ook al heel oud. Mogelijk bedoel je Schenkman, maar ook dan zit je er naast. Zelfs voor of na het ontstaan van Blackface is onjuist.

Maar het ging over gevoelens, over emoties. Die zijn niet historisch te onderbouwen.

Het gevoel van vernedering door zwarte piet staat tegenover het gevoel van ontheemding, of het gevoel van dat je je afkomst moet verloochnen, of het gevoel dat je jeugd vals was doordat je altijd plezier aan het Sinterklaasfeest beleefde.
Het is niet zo dat alleen een kleine (zwarte) meerderheid sterke gevoelens heeft bij zwarte piet.
pi_166669941
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef john2406 het volgende:

[..]

En wat er niet inzit kan er ook niet uitkomen.
Waarheid als een koe! ^O^
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166669942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:54 schreef sp3c het volgende:
geef die mensen gewoon een kop koffie en een microfoon tot de sint er is

[..]

je laat je feest verzieken

daar moeten we mee ophouden
Men is er gewoon......je kan moeilijk net doen alsof dat niet zo is. Men mag van mij ook demonstreren. Dat is een recht. Maar dan wel volgens de regels.
pi_166669944
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

De dag dat dat gebeurt emigreer ik, dat meen ik echt.

Niet omdat ZP specifiek mij zo veel kan schelen, maar omdat het in mijn ogen heel verwerpelijk is om zulke dingen op te nemen in wetgeving.
Schijnbaar is het nodig. En als je dan emigreert; prima. Die neiging heb ik als ik kijk in wat voor jankcultuur ik tegenwoordig leef.
pi_166669946
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat doet men al. En waar men de regels overtreedt wordt daar ook gewoon tegen opgetreden.
Prima.
pi_166669955
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

De dag dat dat gebeurt emigreer ik, dat meen ik echt.

Niet omdat ZP specifiek mij zo veel kan schelen, maar omdat het in mijn ogen heel verwerpelijk is om zulke dingen op te nemen in wetgeving.
Zoek een land uit waar je in donkere kledij op zeer agressieve wijze mag demonstreren tijdens een kinderfeest, vinden ze vast leuk daar, maak je vrienden mee in je nieuwe land.
standaarddrinker
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:56:49 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669960
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:56 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men is er gewoon......je kan moeilijk net doen alsof dat niet zo is. Men mag van mij ook demonstreren. Dat is een recht. Maar dan wel volgens de regels.
kan makkelijk

er is echt helemaal niets wat je tegenhoud
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 15 november 2016 @ 13:58:01 #174
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166669980
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:52 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Als het echt niet anders kan, dan maar wel een wet ervoor schrijven. Niet over hoe ie eruit ziet, maar of je er wel of niet over mag demonstreren.
Daar is een grondwetswijziging voor nodig en dat zal niet gebeuren.
pi_166669981
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:56 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Schijnbaar is het nodig. En als je dan emigreert; prima. Die neiging heb ik als ik kijk in wat voor jankcultuur ik tegenwoordig leef.
Dat jij dat nodig vindt is jouw mening, en het is een mening die ik niet deel. Maar als jij je prettiger voelt in het soort samenleving waar cultuur bij wet wordt voorgeschreven... dan hou ik je ook niet tegen.

In mijn beleving zijn dat soort samenlevingen buitengewoon onprettig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166669983
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

kan makkelijk

er is echt helemaal niets wat je tegenhoud
Ik ben geen minister of burgemeester die gaat over die verordeningen.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:58:13 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166669987
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:56 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Zoek een land uit waar je in donkere kledij op zeer agressieve wijze mag demonstreren tijdens een kinderfeest, vinden ze vast leuk daar, maak je vrienden mee in je nieuwe land.
als ze het niet leuk vinden dan heb je dus geen land gezocht waar het mag he slimmerik :')

:')

:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 13:58:59 #178
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166670002
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik ben geen minister of burgemeester die gaat over die verordeningen.
ik ook niet

ik ben ook niet iemand die zich superdruk maakt om een stel negers met lelijke tshirts en moeilijke slogans
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166670005
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar als jij je prettiger voelt in het soort samenleving waar cultuur bij wet wordt voorgeschreven..

Dat is niet wat ik zeg.
pi_166670014
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ook niet

ik ben ook niet iemand die me superdruk maakt om een stel negers met lelijke tshirts en moeilijke slogans
Ik in het dagelijkse leven verder ook niet.
pi_166670019
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:59 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg.
Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar dat is wel degelijk wat je zegt. Dat is de consequentie van wat je zegt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166670022
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

als ze het niet leuk vinden dan heb je dus geen land gezocht waar het mag he slimmerik :')

:')

:')
Dat het mag zegt niet dat mensen het leuk vinden. Alleen dat de samenleving zo ver gevorderd is dat we andere geluiden tolereren, zelfs tijdens een onschuldig kinderfeest.
standaarddrinker
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 14:00:36 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166670032
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik in het dagelijkse leven verder ook niet.
ok!

als er meer mensen waren zoals ons dan was Quincy Gario nu geen Bekende Nederlander
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 14:01:28 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166670048
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:00 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat het mag zegt niet dat mensen het leuk vinden. Alleen dat de samenleving zo ver gevorderd is dat we andere geluiden tolereren, zelfs tijdens een onschuldig kinderfeest.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166670052
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

ok!

als er meer mensen waren zoals ons dan was Quincy Gario nu geen Bekende Nederlander
Dat de discussie er is is prima. Mensen kunnen het moeilijk doodzwijgen. Ik heb verder ook niet echt meer wat met dat feest te maken want ik heb geen kinderen.
pi_166670074
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar dat is wel degelijk wat je zegt. Dat is de consequentie van wat je zegt.
Nee, niet. En je arrogante opmerking "je hebt het waarschijnlijk niet door" geeft me nou ook weer niet de motivatie om het je uit te leggen wat ik wel bedoel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 14:03:02 ]
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 14:03:27 #187
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166670081
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat de discussie er is is prima. Mensen kunnen het moeilijk doodzwijgen. Ik heb verder ook niet echt meer wat met dat feest te maken want ik heb geen kinderen.
ja discussie is prima maar dat geschreeuw en gescheld en al die bullshit is de reden dat Piet nu in de problemen zit en dat kun je echt niet alleen de anti piet aanrekenen want het grootste deel komt vanuit het andere kamp
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166670101
99% van de intochten is met Zwarte Pieten, deze discussie kan beter gevoerd worden op het forum AT5 oid.
standaarddrinker
pi_166670102
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja discussie is prima maar dat geschreeuw en gescheld en al die bullshit is de reden dat Piet nu in de problemen zit en dat kun je echt niet alleen de anti piet aanrekenen want het grootste deel komt vanuit het andere kamp
Hoe ging dat weer, wie de bal kaatst en dan kwam er nog iets achter dat ken ik niet meer!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 14:05:24 ]
pi_166670103
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja discussie is prima maar dat geschreeuw en gescheld en al die bullshit is de reden dat Piet nu in de problemen zit en dat kun je echt niet alleen de anti piet aanrekenen want het grootste deel komt vanuit het andere kamp
Ik weet niet of het grootste deel uit het andere kamp komt. Zou wel logisch zijn omdat de meeste mensen geen probleem hebben met ZP. De manier (hardheid) van de discussie is soms wel raar.
pi_166670115
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:02 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, niet. En je arrogante opmerking "je hebt het waarschijnlijk niet door" geeft me nou ook weer niet de motivatie om het je uit te leggen wat ik wel bedoel.
Laat ik het anders zeggen: als dat geen consequentie is van wat je zegt heb je ook geen reden om "Zwarte Piet" nadrukkelijk te vermelden in het strafrecht. Dan zou je het met algemene bewoordingen moeten kunnen doen.

Op het moment dat je specifieke culturele gebruiken benoemt in wetgeving ben je effectief als staat aan het voorschrijven welke cultuuruitingen wenselijker zijn dan andere.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166670118
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:04 schreef DrDentz het volgende:
99% van de intochten is met Zwarte Pieten, deze discussie kan beter gevoerd worden op het forum AT5 oid.
Maassluis was toch ook al aangepast? In Amsterdam zou men (politiek) het liefst direct voor gele pieten gaan.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 14:06:24 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166670126
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik weet niet of het grootste deel uit het andere kamp komt. Zou wel logisch zijn omdat de meeste mensen geen probleem hebben met ZP. De manier (hardheid) van de discussie is soms wel raar.
logischerwijs wel want dat zijn er gewoon veel en veel meer al heb je aan de andere kant ook molorus enzo, die komen eigenlijk alleen om op de man te spelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166670128
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maassluis was toch ook al aangepast? In Amsterdam zou men (politiek) het liefst direct voor gele pieten gaan.
Omdat het de NPO intocht was (Amsterdamse clique).
standaarddrinker
pi_166670130
wie de bal kaatst kan hem terug verwachten?
pi_166670136
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:06 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Omdat het de NPO intocht was (Amsterdamse clique).
Amsterdam heeft wel vaker last van zwakke knieeen.
pi_166670189
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Amsterdam heeft wel vaker last van zwakke knieeen.
Toen de mariniers op de Maasbrug die moffen de strot afbeten, stonden ze in Amsterdam met de klauwen omhoog langs de weg te kijken naar wat een mooie auto's die Duitsers toch hadden.

standaarddrinker
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:14:41 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166670244
Om nog terug te komen op de sollicitatie-vergelijking van Molurus: ik zie de situatie eerder als iemand die in een kek kostuum, haartjes in de juiste vorm, leren schoenen, alles om het heertje te zijn, komt solliciteren bij een bedrijf waar t-shirts en sneakers de norm zijn, lekker nerdig en creatief.
Afgewezen.
Oorzaak: onvoldoende oriëntatie op het bedrijf en zijn cultuur, je huiswerk niet gedaan. Dat ontkennen, want je eigen schuld kan het nooit zijn (ik-cultuur, egoïcentrisme).
En dan achteraf lopen janken dat het allemaal onbeschofte tokkies zijn, "want een pak is bij solliciteren de enige geaccepteerde norm".
pi_166670306
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen: als dat geen consequentie is van wat je zegt heb je ook geen reden om "Zwarte Piet" nadrukkelijk te vermelden in het strafrecht. Dan zou je het met algemene bewoordingen moeten kunnen doen.

Op het moment dat je specifieke culturele gebruiken benoemt in wetgeving ben je effectief als staat aan het voorschrijven welke cultuuruitingen wenselijker zijn dan andere.
Ik dacht dat het ging om het recht om te demonstreren in die periode aangaande zwarte piet (of op basis van locaties). Je mag er vanalles van vinden wat je wil, je mag ook demonstreren, maar ik wil dat gewoon scheiden van het kinderfeest. Schijnbaar hebben de demonstranten dat inzicht niet, dus moet je het opleggen.
pi_166670351
Ophef over 'racistische' Efteling-pop bij Sinterklaasintocht
15-11-2016, 14:11



Er is commotie ontstaan over een pop die afgelopen weekend te zien was bij de Sinterklaasintocht in Amersfoort. Volgens de organisatie moest de donkergekleurde figuur met rode lippen en een rode neus een Hawaïaans karakter uit de Efteling-attractie Carnaval Festival voorstellen.

Maar op social media wordt geklaagd dat de pop extreem racistisch is. "Bij de intocht in Amersfoort hadden de racisten aan 'reguliere' blackface kennelijk niet voldoende", schrijft een antiracismeclub op Twitter. "Ze deden er een portie seksisme bovenop."

ZIE OOK: Efteling wil in gesprek met actiegroep na klachten over racistische attracties

Ook verschillende Amersfoortse gemeenteraadsleden spreken hun afschuw uit. De organisatie van de intocht is geschrokken van het commentaar. "Het is absoluut niet onze intentie geweest om met deze pop, welke onderdeel uitmaakt van een groep diverse Efteling-karakters, te provoceren of mensen te kwetsen", staat in een schriftelijke reactie.

"De Efteling-karakters vertegenwoordigden de attractie Carnaval Festival, die juist de diversiteit in de wereld aan culturen weergeeft." De gemeente zou vooraf niet op de hoogte zijn geweest van het uiterlijk van de pop.

Carnaval Festival zelf ligt ook regelmatig onder vuur. Een actiegroep noemde de attractie afgelopen zomer nog "uiterst kwetsend en racistisch" vanwege "onderdrukkende stereotyperingen".

http://www.looopings.nl/w(...)tml?coockie=accepted

Hahhah _O-
standaarddrinker
pi_166670355
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:18 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik dacht dat het ging om het recht om te demonstreren in die periode aangaande zwarte piet (of op basis van locaties). Je mag er vanalles van vinden wat je wil, je mag ook demonstreren, maar ik wil dat gewoon scheiden van het kinderfeest. Schijnbaar hebben de demonstranten dat inzicht niet, dus moet je het opleggen.
Dat kun je dus niet doen zonder een uitzonderingspositie te creeren voor een specifiek cultureel gebruik. En dat lijkt mij zeer verwerpelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166670501
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:20 schreef DrDentz het volgende:
Ophef over 'racistische' Efteling-pop bij Sinterklaasintocht
15-11-2016, 14:11

[ afbeelding ]

Er is commotie ontstaan over een pop die afgelopen weekend te zien was bij de Sinterklaasintocht in Amersfoort. Volgens de organisatie moest de donkergekleurde figuur met rode lippen en een rode neus een Hawaïaans karakter uit de Efteling-attractie Carnaval Festival voorstellen.

Maar op social media wordt geklaagd dat de pop extreem racistisch is. "Bij de intocht in Amersfoort hadden de racisten aan 'reguliere' blackface kennelijk niet voldoende", schrijft een antiracismeclub op Twitter. "Ze deden er een portie seksisme bovenop."

ZIE OOK: Efteling wil in gesprek met actiegroep na klachten over racistische attracties

Ook verschillende Amersfoortse gemeenteraadsleden spreken hun afschuw uit. De organisatie van de intocht is geschrokken van het commentaar. "Het is absoluut niet onze intentie geweest om met deze pop, welke onderdeel uitmaakt van een groep diverse Efteling-karakters, te provoceren of mensen te kwetsen", staat in een schriftelijke reactie.

"De Efteling-karakters vertegenwoordigden de attractie Carnaval Festival, die juist de diversiteit in de wereld aan culturen weergeeft." De gemeente zou vooraf niet op de hoogte zijn geweest van het uiterlijk van de pop.

Carnaval Festival zelf ligt ook regelmatig onder vuur. Een actiegroep noemde de attractie afgelopen zomer nog "uiterst kwetsend en racistisch" vanwege "onderdrukkende stereotyperingen".

http://www.looopings.nl/w(...)tml?coockie=accepted

Hahhah _O-
Precies Sylvana Simons! knap hoor... #waarjeweerdrukomkuntmaken
pi_166670527
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat kun je dus niet doen zonder een uitzonderingspositie te creeren voor een specifiek cultureel gebruik. En dat lijkt mij zeer verwerpelijk.
Er is niets verwerpelijks aan noodverordeningen en APV's, bij een evenement waar extreem rechts/pro-Piet activisten en extreem links/anti-Piet activisten zich kunnen treffen en je verstoring van de openbare orde (of erger) kunt verwachten.
Zeker niet wanneer het evenement een kinderfeest is. Die verdienen wat mij betreft wel tikkeltje extra bescherming.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166670564
Erg dat het blijkbaar allemaal nodig is tegenwoordig.. noodverordeningen tijdens Sinterklaasintochten.. och och wat hebben we toch binnen gehaald met z'n allen.. Nederland is Nederland niet meer..
standaarddrinker
pi_166670567
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:32 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er is niets verwerpelijks aan noodverordeningen en APV's, bij een evenement waar extreem rechts/pro-Piet activisten en extreem links/anti-Piet activisten zich kunnen treffen en je verstoring van de openbare orde (of erger) kunt verwachten.
Zeker niet wanneer het evenement een kinderfeest is. Die verdienen wat mij betreft wel tikkeltje extra bescherming.
Dat is het ook niet. Wat wel verwerpelijk zou zijn is als je een onderscheid gaat maken tussen verschillende opvattingen en culturele gebruiken ten aanzien van wetgeving.

Dus zoals gezegd: op het moment dat je in wetgeving de term "Zwarte Piet" moet gebruiken zit je fout. Als je het met algemene wetten en regels kunt, prima. Overigens zijn die er al.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166670595
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:20 schreef DrDentz het volgende:
Ophef over 'racistische' Efteling-pop bij Sinterklaasintocht
15-11-2016, 14:11

[ afbeelding ]

Er is commotie ontstaan over een pop die afgelopen weekend te zien was bij de Sinterklaasintocht in Amersfoort. Volgens de organisatie moest de donkergekleurde figuur met rode lippen en een rode neus een Hawaïaans karakter uit de Efteling-attractie Carnaval Festival voorstellen.

Maar op social media wordt geklaagd dat de pop extreem racistisch is. "Bij de intocht in Amersfoort hadden de racisten aan 'reguliere' blackface kennelijk niet voldoende", schrijft een antiracismeclub op Twitter. "Ze deden er een portie seksisme bovenop."

ZIE OOK: Efteling wil in gesprek met actiegroep na klachten over racistische attracties

Ook verschillende Amersfoortse gemeenteraadsleden spreken hun afschuw uit. De organisatie van de intocht is geschrokken van het commentaar. "Het is absoluut niet onze intentie geweest om met deze pop, welke onderdeel uitmaakt van een groep diverse Efteling-karakters, te provoceren of mensen te kwetsen", staat in een schriftelijke reactie.

"De Efteling-karakters vertegenwoordigden de attractie Carnaval Festival, die juist de diversiteit in de wereld aan culturen weergeeft." De gemeente zou vooraf niet op de hoogte zijn geweest van het uiterlijk van de pop.

Carnaval Festival zelf ligt ook regelmatig onder vuur. Een actiegroep noemde de attractie afgelopen zomer nog "uiterst kwetsend en racistisch" vanwege "onderdrukkende stereotyperingen".

http://www.looopings.nl/w(...)tml?coockie=accepted

Hahhah _O-
Het was gewoon een groep met diverse karikaturen. Blijkbaar zijn de andere karikaturen niet aanstootgevend en alleen deze wel? Nogal racistisch van 'de klagers'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166670634
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:35 schreef DrDentz het volgende:
Erg dat het blijkbaar allemaal nodig is tegenwoordig.. noodverordeningen tijdens Sinterklaasintochten.. och och wat hebben we toch binnen gehaald met z'n allen.. Nederland is Nederland niet meer..
Binnengehaald? Jij denkt dat iedereen die tegen ZP is immigrant is? :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166670666
Nee, dan dit:

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)arte-piet-in-etalage
quote:
AMSTERDAM (AT5) De ramen van een banketbakkerij aan de Johan Huizingalaan in Amsterdam zijn dit weekend beklad met teksten waarin de bakker wordt beschuldigd van racisme.

Bakker Wil Dielen stond raar te kijken toen hij zondagochtend bij zijn winkel aankwam. Met witte verf stond er 'You're racisit (sic)' op zijn zaak geklad. Vermoedelijk omdat hij zijn etalage had versierd met Zwarte Pieten, ook stond er een taart uitgestald met daarop een duidelijk zwartgekleurde piet.

Voor Wil het het teken om alle zwarte piet-gerelateerde spullen uit zijn etalage te halen of af te dekken. De Piet op de taart is vervangen door een roetveegpiet.
De acties worden grimmiger....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166670668
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Binnengehaald? Jij denkt dat iedereen die tegen ZP is immigrant is? :{w
Niet iedereen, zit ook AFA-tuig tussen.
standaarddrinker
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:43:22 #210
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166670694
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:30 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Precies Sylvana Simons! knap hoor... #waarjeweerdrukomkuntmaken
Wat heeft in godsnaam het Carnaval Festival bij een Sinterklaasoptocht te zoeken?
Lijkt er toch sterk op dat iemand aan het provoceren was vanwege de hele discussie.
Verder is Monsieur Cannibale geen onderdeel van het Carnaval Festival.
pi_166670731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:41 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Niet iedereen, zit ook AFA-tuig tussen.
En verder niemand denk je? :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166670755
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat heeft in godsnaam het Carnaval Festival bij een Sinterklaasoptocht te zoeken?
Lijkt er toch sterk op dat iemand aan het provoceren was vanwege de hele discussie.
Verder is Monsieur Cannibale geen onderdeel van het Carnaval Festival.
In Amersfoort lijkt de intocht van de Sint al een aantal jaren meer op een carnavalsoptocht

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166670771
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

In Amersfoort lijkt de intocht van de Sint al een aantal jaren meer op een carnavalsoptocht

Het lijkt me dat beide wel min of meer hetzelfde soort publiek trekken ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:49:12 #214
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166670802
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

In Amersfoort lijkt de intocht van de Sint al een aantal jaren meer op een carnavalsoptocht

Dan zal het daar ook niet uitmaken dat Zwarte Piet verdwijnt.
pi_166670860
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:41 schreef Montagui het volgende:
Nee, dan dit:

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)arte-piet-in-etalage

[..]

De acties worden grimmiger....
Een man die al jaren keihard werkt voor zijn zaak, de mensen die dit gedaan hebben zijn werkeloos dus hadden alle tijd hiervoor... :')
pi_166670970
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:52 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

de mensen die dit gedaan hebben zijn werkeloos dus hadden alle tijd hiervoor...
Hoo even, dat was in het weekend he.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166671047


Zwarte Pieten in de etalage wordt niet meer getolereerd in Amsterdam.
Eigen schuld. :)
standaarddrinker
  dinsdag 15 november 2016 @ 15:04:14 #218
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166671058
Racisit?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 15 november 2016 @ 15:04:17 #219
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_166671060
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:41 schreef Montagui het volgende:
Nee, dan dit:

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)arte-piet-in-etalage

[..]

De acties worden grimmiger....
Begrijpelijke reactie van de bakker om de zwarte pieten dan maar te vervangen door roetveegpieten.

Net zo begrijpelijk als dat een imam van een bekladde moskee zich meteen tot het christendom bekeert.
pi_166671073
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:04 schreef Perrin het volgende:
Racisit?
_O-
  dinsdag 15 november 2016 @ 15:12:55 #221
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_166671209
Nieuw-West. De banlieue van Amsterdam. :')
  dinsdag 15 november 2016 @ 15:14:02 #222
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166671229
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:03 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Zwarte Pieten in de etalage wordt niet meer getolereerd in Amsterdam.
Eigen schuld. :)
Engelstaligen die nu in Nederland gaan klagen over racisme. :')
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166671286
In Detroit ga je ook niet met blackface lopen, daar lijkt Amsterdam inmiddels ook op.

Och och Amsterdam wat is er van u geworden..
standaarddrinker
pi_166671412
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:16 schreef DrDentz het volgende:
In Detroit ga je ook niet met blackface lopen, daar lijkt Amsterdam inmiddels ook op.

Och och Amsterdam wat is er van u geworden..
In mijn beleving is Amsterdam altijd het minst Nederlandse stukje Nederland geweest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 15:23:30 #225
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166671433
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:34 schreef Gia het volgende:
Iedereen tevreden......toch?
Nee.

Voor de Zwarte Piethater is het nooit genoeg.
pi_166671441
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

In mijn beleving is Amsterdam altijd het minst Nederlandse stukje Nederland geweest.
Ik zet mijn geld liever op de Schilderswijk
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166671549
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik zet mijn geld liever op de Schilderswijk
De kans dat je daar in een andere taal dan Nederlands wordt aangesproken is echt veel kleiner.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166672062
Pech voor Sylvana! Historisch onderzoek toont aan: Sinterklaasfeest heeft niets met slavernij of racisme te maken

quote:
Dat mensen die graag Sinterklaas vieren met Zwarte Piet doorgaans totaal geen racisten zijn wisten we eigenlijk allemaal al. Maar historisch onderzoek geeft Quinsy en Sylvana nu écht de deksel op de neus. Racisme? Daar heeft nog nooit iets van geklopt.

In een oververhit debat zoals de Zwarte Piet-discussie is het wel fijn als er zo nu en dan wat mensen opstaan die feiten aandragen. Zo link ik geregeld naar een mooi optreden van cultuurhistoricus Herman Pleij, die Quinsy hoogstpersoonlijk te verstaan geeft dat het hedendaagse Sinterklaasfeest niets, maar dan ook niets met racisme te maken heeft.

Maar ook de historische Sinterklaas en Zwarte Piet hebben niets met racisme van doen, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Wetenschappelijk onderzoeksjournalist Peter van Trigt zocht samen met Hans Kreuger uit voor het boek ‘100 jaar Sinterklaas’ wat nu het échte verhaal is van de twee kindervrienden. En wat blijkt? Niets dat ook maar een raciaal randje heeft:

Kreuger hoopt dat het boek voor een kantelpunt zorgt in de oneindige Zwarte Piet discussie. “Zwarte Piet is een metafoor en heeft niets met racisme of met enige vorm van slavernij te maken, dat staat nu onomstotelijk vast,” benadrukt Kreuger. ”Sint Nicolaas stond voor het goede en Zwarte Piet voor het kwade, net als dat engelen wit worden afgebeeld en duivels zwart. Het ying-yang effect zeg maar.”
In het rijk geïllustreerde boek wordt de oorsprong van de Sinterklaasviering uitvoerig belicht en de wijze waarop door de jaren heen Sinterklaas over de hele wereld wordt gevierd. “Hierin zie je ook de verschillende uitmonsteringen van Zwarte Piet, die verschilden van land tot land. Met maskers, zwarte angstaanjagende gewaden en zwarte baarden. Schenkman heeft Zwarte Piet gemodelleerd in een oriëntaals ‘page-pakje’. Slaven liepen niet in een page-pakje en zeker niet met gouden oorringen. Iedere link met de slavernij is volledig uit de lucht gegrepen.”
Zwarte Piet moet zelfs meer worden gezien als een soort archetype, zo beogen Van Trigt en Kreuger. Hij is de gepersonifieerde balans tussen ‘deugd’ en ‘ondeugd’ – de rest is pure fantasie, inclusief het idee dat hij een ‘neger’ zou zijn. Dus… jammerdebammer voor mensen als Quinsy Gario, Sylvana Simons en Jerry Afriyie! Maar wat moeten deze lieden toch in vredesnaam gaan doen als ze geen Zwarte Piet-debat meer hebben om zich druk over te maken.

Nou, wat dacht je van stampij maken om écht slavernij die daadwerkelijk plaatsvindt? Kreuger heeft wel wat voorbeelden voor de eerdergenoemde social justice warriors: “Op dit moment zijn er naar schatting 30-100 miljoen slaven in de wereld. Kijk naar de naaiateliers in Thailand, de bouwers van de stadions in Qatar voor het WK, die worden uitgebuit en wiens paspoort is afgenomen. Zwarte Piet is verleden tijd en niet meer dan folklore. ”

En zo is het; Hans Kreuger heeft helemaal gelijk. Kunnen Sylvana en Quinsy nu dan eindelijk hun nederlaag inzake Zwarte Piet erkennen, en kunnen we weer overgaan tot belangrijke zaken? Dat zou heel erg mooi zijn!
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_166672300
quote:
Mooi, maar dit feit was al veel langer duidelijk.
Sylvana en consorten maken zichzelf graag wijs dat Zwarte Piet racisme is.
En aangezien het clubje niet zo van feiten houdt, zal dit volgens hen mogelijk ook wel weer een hoax zijn _O-
pi_166672515
De misplaatste obsessie met Gario en Simons terzijde...

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:49 schreef SpaceOddity het volgende:

"de rest is pure fantasie, inclusief het idee dat hij een ‘neger’ zou zijn."
... neemt wel heel erg een loopje met de feiten. Als Schenkman dat niet zelf zo uitlegde dan deden zijn tijdgenoten dat wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166672598
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:05 schreef Molurus het volgende:
De misplaatste obsessie met Gario en Simons terzijde...

[..]

... neemt wel heel erg een loopje met de feiten. Als Schenkman dat niet zelf zo uitlegde dan deden zijn tijdgenoten dat wel.
En met welke onderbouwbare feiten neemt hij dan een loopje?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166672654
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:03 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Zwarte Pieten in de etalage wordt niet meer getolereerd in Amsterdam.
Eigen schuld. :)
Moet ineens aan die scene uit The Life of Brian denken, waarin Brian leuzen tegen het Romeinse rijk aan het kalken is op de stadsmuren en op een Romeinse patrouille olv John Cleese stuit. En dan gaat Cleese hem eerst een lesje latijn geven, want die leuzen zitten vol met grammaticale fouten. Lol.
I´m back.
pi_166672850
Overigens is de term 'discussie' niet correct. Bij een discussie luisteren mensen naar elkaar. Dat hebben de anti-pieters nooit gedaan en de pro-pieters zijn er mee opgehouden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166672859
quote:
Ze zat ook glashard te liegen bij Pauw over een uitspraak van Trump, dus in hoeverre kan je deze diplomaloze zwarte donker gekleurde bruine kut serieus nemen.

pi_166672890
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Moet ineens aan die scene uit The Life of Brian denken, waarin Brian leuzen tegen het Romeinse rijk aan het kalken is op de stadsmuren en op een Romeinse patrouille olv John Cleese stuit. En dan gaat Cleese hem eerst een lesje latijn geven, want die leuzen zitten vol met grammaticale fouten. Lol.
Echt een Racisit is het!
  dinsdag 15 november 2016 @ 16:20:55 #236
3542 Gia
User under construction
pi_166672894
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat heeft in godsnaam het Carnaval Festival bij een Sinterklaasoptocht te zoeken?
Lijkt er toch sterk op dat iemand aan het provoceren was vanwege de hele discussie.
Verder is Monsieur Cannibale geen onderdeel van het Carnaval Festival.
Maar deze wel:
pi_166672926
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar deze wel:
[ afbeelding ]
Groeten aan de buren :W
pi_166672999

Hier word je toch vrolijk van?
standaarddrinker
  dinsdag 15 november 2016 @ 16:25:44 #239
3542 Gia
User under construction
pi_166673011
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:22 schreef Tuned22 het volgende:

[..]

Groeten aan de buren :W
Welke buren? Dit gaat over Carnaval Festival van de Efteling.
En ja, ook de buren komen daar weleens en zetten dit dan op hun site.
pi_166673060
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Welke buren? Dit gaat over Carnaval Festival van de Efteling.
En ja, ook de buren komen daar weleens en zetten dit dan op hun site.
Hahaha _O- ja dat weet ik. Maar naast dat Aloha poppetje staat een poppetje die een Nederlander uitbeeldt w/
pi_166673155
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

logischerwijs wel want dat zijn er gewoon veel en veel meer al heb je aan de andere kant ook molorus enzo, die komen eigenlijk alleen om op de man te spelen
Het is dat ik niks heb met NWS, anders zou ik hier bijna een mail over sturen aan forum@.

Er zit overigens maar 1 'o' in mijn naam.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166673276
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat heeft in godsnaam het Carnaval Festival bij een Sinterklaasoptocht te zoeken?
Lijkt er toch sterk op dat iemand aan het provoceren was vanwege de hele discussie.
Verder is Monsieur Cannibale geen onderdeel van het Carnaval Festival.
Ik begreep dat dit door de gemeente was geregeld in het kader van meer diversiteit bij het Sinterklaasfeest, zodat er voor iedereen wat leuks te beleven is.
Dit was een van de figuren die hoorde bij het thema Efteling.
pi_166673626
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:11 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Toen de mariniers op de Maasbrug die moffen de strot afbeten, stonden ze in Amsterdam met de klauwen omhoog langs de weg te kijken naar wat een mooie auto's die Duitsers toch hadden.

[ afbeelding ]
Ken het verhaal niet.
pi_166673662
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:11 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Toen de mariniers op de Maasbrug die moffen de strot afbeten, stonden ze in Amsterdam met de klauwen omhoog langs de weg te kijken naar wat een mooie auto's die Duitsers toch hadden.

[ afbeelding ]
Ken het verhaal niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:14 schreef Lunatiek het volgende:
Om nog terug te komen op de sollicitatie-vergelijking van Molurus: ik zie de situatie eerder als iemand die in een kek kostuum, haartjes in de juiste vorm, leren schoenen, alles om het heertje te zijn, komt solliciteren bij een bedrijf waar t-shirts en sneakers de norm zijn, lekker nerdig en creatief.
Afgewezen.
Oorzaak: onvoldoende oriëntatie op het bedrijf en zijn cultuur, je huiswerk niet gedaan. Dat ontkennen, want je eigen schuld kan het nooit zijn (ik-cultuur, egoïcentrisme).
En dan achteraf lopen janken dat het allemaal onbeschofte tokkies zijn, "want een pak is bij solliciteren de enige geaccepteerde norm".
Meestal is dat dan geen reden om je af te wijzen.
pi_166673704
Wij maken van onze kinderen echt racisten zo met het Sinterklaasfeest, ze hebben ons door! :X :')
pi_166673820
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ze zat ook glashard te liegen bij Pauw over een uitspraak van Trump, dus in hoeverre kan je deze diplomaloze zwarte donker gekleurde bruine kut serieus nemen.

Volwassen opmerking.
pi_166673835
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:25 schreef DrDentz het volgende:

Hier word je toch vrolijk van?
Dat is pas nadat je entree hebt betaald.
pi_166674028
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is pas nadat je entree hebt betaald.
Hebben wij racisten een eigen plekje waar we gezellig samen kunnen komen, gaan ze daar weer over zeiken.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166674067
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:58 schreef WhateverWhatever het volgende:
Wij maken van onze kinderen echt racisten zo met het Sinterklaasfeest, ze hebben ons door! :X :')
Ik doe het niet of nog niet, ligt eraan hoelang dat gezeik nog door gaat!

Ik heb een leuke afbeelding hoe krijg ik zoiets erop zonder dat ik hem ergens uploaden moet?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 17:17:59 ]
pi_166674121
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:08 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

En met welke onderbouwbare feiten neemt hij dan een loopje?
Bv het feit dat deze verschijningsvorm van het hulpje van de sint letterlijk een "neger" werd genoemd?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166674125
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik doe het niet of nog niet, ligt eraan hoelang dat gezeik nog door gaat!

Ik heb een leuke afbeelding hoe krijg ik zoiets erop zonder dat ik hem ergens uploaden moet?
https://postimage.org/ alleen wel uploaden
pi_166674146
Mooi voorbeeld van het beledigen/ het kwetsen van iemand, wat niet verboden is (en je dus niet voor vervolgd kan worden) maar waar je dus wel op afgerekend kan worden door de maatschappij omdat het moreel niet acceptabel wordt gevonden.



Directeur ontslagen na discrimineren Michelle Obama
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166674168
Zo dus hij komt ja ergens vandaan dus daar staat die dan ook al!

https://scontent.cdninsta(...)30202672955392_n.jpg
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:22:01 #254
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166674186
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar deze wel:
[ afbeelding ]
Ja, slaat nergens op om in zulke kleren bij 5 graden de straat op te gaan.
pi_166674235
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:20 schreef Kijkertje het volgende:
Mooi voorbeeld van het beledigen/ het kwetsen van iemand, wat niet verboden is (en je dus niet voor vervolgd kan worden) maar waar je dus wel op afgerekend kan worden door de maatschappij omdat het moreel niet acceptabel wordt gevonden.

[ afbeelding ]

Directeur ontslagen na discrimineren Michelle Obama
"a Ape" is ook wel grappig.

Op de 1 of andere manier hebben zulke mensen, die zo vreselijk begaan zijn met het behoud van cultuur, altijd moeite met hun eigen taal.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:25:48 #256
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166674279
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Meestal is dat dan geen reden om je af te wijzen.
Bij de meer creatieve beroepen wel. Die hebben een eigen cultuur en een hark in pak die pefect je hypotheekadviseur zou kunnen zijn, hoort daar niet bij.
"Past niet in het team."
pi_166674284
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op de 1 of andere manier hebben zulke mensen, die zo vreselijk begaan zijn met het behoud van cultuur, altijd moeite met hun eigen taal.
Mag ik nou aannemen dat het cultuur is, daar jij het schrijft en geen blackface?
pi_166674302
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

Mag ik nou aannemen dat het cultuur is, daar jij het schrijft en geen blackface?
Dat wat cultuur is?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674319
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wat cultuur is?
Sinterklaas feest.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:28:38 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674335
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:20 schreef Kijkertje het volgende:
Mooi voorbeeld van het beledigen/ het kwetsen van iemand, wat niet verboden is (en je dus niet voor vervolgd kan worden) maar waar je dus wel op afgerekend kan worden door de maatschappij omdat het moreel niet acceptabel wordt gevonden.

En wat heeft dat met zwarte piet te maken?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166674337
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:27 schreef john2406 het volgende:

[..]

Sinterklaas feest.
Het sinterklaasfeest (1 woord) is cultuur ja, heb ik ooit iets anders beweerd?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674366
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het sinterklaasfeest (1 woord) is cultuur ja, heb ik ooit iets anders beweerd?
Ja gooi het maar op 1 woord hoor, dat jeukt mij niet, en ik vernagel de taal ook meermaals het land vernalgelt mij ook!
Dan mag ik de taal verkrachten, ik doe het namelijk van eigen geld en ik krijg niks geschonken!
pi_166674370
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:28 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En wat heeft dat met zwarte piet te maken?
Een mooie illustratie van het feit dat als iets niet bij wet verboden is het nog steeds wel verwerpelijk kan zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674373
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

"a Ape" is ook wel grappig.

Op de 1 of andere manier hebben zulke mensen, die zo vreselijk begaan zijn met het behoud van cultuur, altijd moeite met hun eigen taal.
En ze heeft het natuurlijk allemaal ook niet zo bedoeld :D

quote:
„Het spijt me dat ik mensen heb gekwetst. Dat was niet de bedoeling. Ik refereerde in mijn bericht aan mijn persoonlijke interpertatie van aantrekkelijkheid, niet aan huidskleur.”
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:31:09 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674385
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een mooie illustratie van het feit dat als iets niet bij wet verboden is het nog steeds wel verwerpelijk kan zijn.
En afgekeurd kan worden door de maatschappij. Maar dat is hier niet het geval.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166674388
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja gooi het maar op 1 woord hoor, dat jeukt mij niet, en ik vernagel de taal ook meermaals het land vernalgelt mij ook!
Dan mag ik de taal verkrachten, ik doe het namelijk van eigen geld en ik krijg niks geschonken!
Dan was het kennelijk gewoon een vreemde vraag die je stelde. Dat kan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674401
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En ze heeft het natuurlijk allemaal ook niet zo bedoeld :D

[..]

Gut, en nog schijnheilig op de koop toe. _O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674411
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En ze heeft het natuurlijk allemaal ook niet zo bedoeld :D

[..]

Alsof dat wel aardig is en niet kwetsend bedoeld :') |:(
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166674421
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan was het kennelijk gewoon een vreemde vraag die je stelde. Dat kan.
Ik stel wel eens vragen en dan heb ik voor mezelf het antwoord al hoor!
Dus mijn antwoord als piet in zijn vorm gedwongen wordt af te treden dan ook de sint!
En als vrijwillig heb ik er vrede mee!
pi_166674427
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En afgekeurd kan worden door de maatschappij. Maar dat is hier niet het geval.
Vind jij. Niet iedereen is dat met je eens. ;) Er is zeker geen consensus tav het niet verwerpelijk zijn van de in het sinterklaasfeest gebruikte symboliek.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674455
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik stel wel eens vragen en dan heb ik voor mezelf het antwoord al hoor!
Nog even en je hoeft je vragen niet eens meer te posten. :o
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:35:55 #272
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674484
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vind jij. Niet iedereen is dat met je eens. ;) Er is zeker geen consensus tav het niet verwerpelijk zijn van de in het sinterklaasfeest gebruikte symboliek.
Oh, dat wel. Natuurlijk is zwarte piet niet racistisch, daar is vrijwel iedereen over eens. Alleen wat extremisten die we prima kunnen negeren niet.

Het enige verschil zit hem in de reactie. Sommige elementen kiezen voor aanpassing, andere niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:36:06 #273
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166674490
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Bv het feit dat deze verschijningsvorm van het hulpje van de sint letterlijk een "neger" werd genoemd?
Maar andere uitingen uit die tijd laten een andere interpretatie zien. Schenkman is Allah niet!
pi_166674514
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar andere uitingen uit die tijd laten een andere interpretatie zien. Schenkman is Allah niet!
Ik heb het niet alleen over schenkman... En ook niet alleen over die specifieke tijd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166674517
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Oh, dat wel. Natuurlijk is zwarte piet niet racistisch, daar is vrijwel iedereen over eens.
En vrijwel iedereen is gelovig. Ik hecht niet zo veel waarde aan wat de meerderheid vindt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674519
Volgens mij wil men zelfs een speciale behandeling als men zich niet gedraagt, dus niet schieten als deze met een wapen op een agent richt! ?
Waar gaat het heen zeg agenten die racistisch zijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 17:38:13 ]
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 17:37:13 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166674521
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar andere uitingen uit die tijd laten een andere interpretatie zien. Schenkman is Allah niet!
bovendien kunnen we hem in die tijd niet meer afschaffen/aanpassen natuurlijk

het gaat logischerwijs om sint en piet van nu
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:38:13 #278
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674543
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

En vrijwel iedereen is gelovig. Ik hecht niet zo veel waarde aan wat de meerderheid vind.
Kan best, maar dat vormt toch echt de consensus waar jij het over had.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166674548
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

bovendien kunnen we hem in die tijd niet meer afschaffen/aanpassen natuurlijk

het gaat logischerwijs om sint en piet van nu
En laten we die nou wel kunnen afschaffen/aanpassen. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:38:38 #280
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166674554
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:21 schreef john2406 het volgende:
Zo dus hij komt ja ergens vandaan dus daar staat die dan ook al!

_O-

[ Bericht 14% gewijzigd door Lunatiek op 15-11-2016 17:44:42 ]
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:39:04 #281
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674565
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

En laten we die nou wel kunnen afschaffen/aanpassen. ^O^
Niet we, je. Als je dat wil.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166674570
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Niet we, je. Als je dat wil.
Ik bedoelde toch echt 'we'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674578
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

En laten we die nou wel kunnen afschaffen/aanpassen. ^O^
Wie is we?
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:40:16 #284
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674584
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik bedoelde toch echt 'we'.
Dat lijkt me heel sterk. Volgens mij hebben we het toch echt over hetzelfde, dat iedereen zelf vorm kan geven aan zwarte piet zoals men wil.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166674589
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wie is we?
De Nederlandse maatschappij. ;) Geen specifieke subset daarvan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674601
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

bovendien kunnen we hem in die tijd niet meer afschaffen/aanpassen natuurlijk

het gaat logischerwijs om sint en piet van nu
Zoals de piet hier in het dorp, met dikke rode lippen en een krom "surinaams" accent? ;)

Maar het was natuurlijk een reactie op een artikel over de geschiedenis van zp waarbij beweert werd dat het echt nooit als een "neger" bedoeld was. Dat is gewoon bewezen onzin. Vroeger werden daar geen doekjes om gedraaid, werd het gewoon letterlijk een "neger" genoemd.
Pas in de jaren 70/80 veranderde dat en kwam de schoorsteen uitleg meer naar voren.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166674617
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

De Nederlandse maatschappij. ;) Geen specifieke subset daarvan.
Heeft die maatschappij jouw gemachtigd om we te schrijven om mis jij het lef om ik te schrijven?
pi_166674621
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel sterk. Volgens mij hebben we het toch echt over hetzelfde, dat iedereen zelf vorm kan geven aan zwarte piet zoals men wil.
Dat lijkt mij ideaal. Helaas denken aan beide kanten teveel mensen daar anders over.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:42:51 #289
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ideaal.
Nou, dan hebben we geluk. Want zo is het nu al :D. Mooi he?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 17:43:06 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166674641
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Zoals de piet hier in het dorp, met dikke rode lippen en een krom "surinaams" accent? ;)

die piet specifieke piet zou ik geen traan om laten nee _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166674651
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Bv het feit dat deze verschijningsvorm van het hulpje van de sint letterlijk een "neger" werd genoemd?
En je onderbouwing daarvoor is?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166674665
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel sterk. Volgens mij hebben we het toch echt over hetzelfde, dat iedereen zelf vorm kan geven aan zwarte piet zoals men wil.
Het 1 sluit het ander helemaal niet uit.

Nogmaals: het is niet alsof we onze cultuur vastleggen in wetgeving, iedereen is - in principe - vrij om zijn eigen cultuur te hebben en te uiten.

Toch is er wel degelijk zoiets als een Nederlandse cultuur die mettertijd verandert. Je kunt wel zeggen "ik vind Britney Spears helemaal geweldig!" maar op een goed moment is men zo druk bezig met Ariana Grande of welke bimbo dan ook "van de huidige tijd" is dat niemand het nog iets interesseert wat jij van Britney Spears vindt. (Puur hypothetisch dit, geen idee wat je muzieksmaak is. :P)

Die cultuurveranderingen worden niet democratisch bepaald ofzo, dat gebeurt gewoon.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:45:29 #293
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166674687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het 1 sluit het ander helemaal niet uit.

Nogmaals: het is niet alsof we onze cultuur vastleggen in wetgeving, iedereen is - in principe - vrij om zijn eigen cultuur te hebben en te uiten.
Waaronder dus Sinterklaas. En zwarte piet. Of niet. Maar ik blijf me afvragen wat voor verandering je dan voor ogen hebt die 'we' kunnen maken. Je kunt zeggen dat zwarte piet vanzelf verdwijnt. Dat sluit ik niet uit, maar dat maakt deze discussie nog meer overbodig dan nu :P.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166674690
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heeft die maatschappij jouw gemachtigd om we te schrijven om mis jij het lef om ik te schrijven?
Ik merk alleen op dat de mogelijkheid bestaat dat ZP mettertijd verdwijnt, veel meer zeg ik niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674705
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waaronder dus Sinterklaas. En zwarte piet. Of niet. Maar ik blijf me afvragen wat voor verandering je dan voor ogen hebt die 'we' moeten maken.
De tijd zal het leren. Maar het lijkt mij eigenlijk praktisch onvermijdbaar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166674713
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:43 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

En je onderbouwing daarvoor is?
quote:
de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. "Pieter me knecht" was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen "gard" onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren. Terwijl wij dansten, wierp Sint Niklaas van tijd tot tijd ulevellen, chokolaadjens met pistachen, kapittelstokjens, suikererwten, amandelen, rose, wit, licht geel, enz. in den kindercirkel, uit een grooten zijden zak, die hem voor het lijf gebonden was. Hij gaf ons [...] eenige kwalijk geformuleerde zedelessen ten beste, en daarna begiftigde hij ieder onzer met een artikeltjen uit den korf van "Pieter me knecht".
https://www.meertens.knaw(...)ieter-me-knecht-1850
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166674718
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik merk alleen op dat de mogelijkheid bestaat dat ZP mettertijd verdwijnt, veel meer zeg ik niet.
Dan merk jij dat goed, als vrijwillig nogmaals, onder dwang zeker niet vermoed ik?

Als het aan mij ligt, onder dwang nog niet misschien!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 17:48:14 ]
pi_166674745
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan merk jij dat goed, als vrijwillig nogmaals, onder dwang zeker niet vermoed ik?

Als het aan mij ligt onder dwang nog niet misschien?
Ik heb nergens voorgesteld om ZP te verbieden en dat ben ik ook niet van plan.

Als het strijdig is met bestaande wetgeving moet de rechter dat maar toetsen, en anders mag het. (Maar kan het alsnog mettertijd verdwijnen.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:50:23 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166674793
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:41 schreef erodome het volgende:

Vroeger werden daar geen doekjes om gedraaid, werd het gewoon letterlijk een "neger" genoemd.
Pas in de jaren 70/80 veranderde dat en kwam de schoorsteen uitleg meer naar voren.
Het lijkt er anders meer op dat het toen een "neger" werd omdat je met goed fatsoen niet meer van een heidense demon mocht spreken. Het lijkt ook de tijd te zijn waarin de bisschopsfiguur is toegevoegd om het een christelijker, dus beschaafder tintje te geven.
In de meer heidense streken van het land bleef piet gewoon een demon die zijn wild geraas moest staken.
  dinsdag 15 november 2016 @ 17:52:15 #300
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166674822
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

En laten we die nou wel kunnen afschaffen/aanpassen. ^O^
Prima, als we terugkeren naar de pre-Schenkman demon.
pi_166674833
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 17:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Prima, als we terugkeren naar de pre-Schenkman demon.
Wat mij betreft helemaal prima!
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')