abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 februari 2016 @ 09:37:55 #1
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_159644024
Inleiding
Sinds 26 maart 2015 is de wet raadgevend referendum van kracht. Deze initiatiefwet van PvdA, D66 en GroenLinks is door het Nederlandse parlement aangenomen (VVD, CDA, CU en SGP stemden tegen, maar konden het niet tegenhouden). Deze nieuwe wet maakt het mogelijk om, op initiatief van burgers, een raadgevend referendum te houden over wetgeving. Inmiddels is van dit recht succesvol gebruik gemaakt door GeenStijl en wel met de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne als onderwerp.

De associatieovereenkomst met Oekraïne is inmiddels door zowel de Tweede als de Eerste Kamer goedgekeurd (op PVV, SP en PvdD na stemden alle partijen voor), maar er zal nu in het "voorjaar van 2016" een raadgevend referendum komen over de wenselijkheid van dit associatieverdrag. Daarmee is het hoog tijd dat we de associatieovereenkomst inhoudelijk bespreken in POL.

De associatieovereenkomst
Het volledige verdrag van 2135 pagina's (in het Engels) vind je hier en op deze pagina van de diplomatieke dienst van de EU vind je meer informatie over de overeenkomst.

Prima dat er nu een referendum komt. Dat is waar die wet voor bedoeld is en het lijkt me een interessant democratisch experiment. Wanneer het raadgevend referendum begin 2016 (tegen die tijd is een groot gedeelte van de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne overigens al van kracht, hoofdstuk 4 - over vrijhandel - gaat namelijk per 31 december 2015 in) aan de orde is, zal ik persoonlijk voor de associatieovereenkomst stemmen en wel om de volgende redenen:

Redenen om voor de associatieovereenkomst te stemmen:
• Oekraïne is een groot en inwonersrijk land (zelfs het grootste land dat volledig op het Europese continent ligt) en ligt aan de grenzen van de Europese Unie, op slechts 2,5 uur vliegen vanaf Amsterdam. Voor de veiligheid en stabiliteit van de EU-lidstaten is het belangrijk dat de grenslanden van de EU ook op lange termijn stabiele staten zijn. De associatieovereenkomst met Oekraïne behelst hervormingen en maatregelen die de democratie en het functioneren van de rechtsstaat versterken, die de corruptie tegengaan, die samenwerking op diverse gebieden met Europa bieden en die leiden tot extra welvaart voor zowel Oekraïne als voor ons via een sterkere markteconomie en vrijere handel. Al deze maatregelen zorgen voor een stabielere en welvarendere staat langs de EU-grenzen, waar we goed mee kunnen samenwerken. Dit is goed voor zowel Oekraïne als voor ons.

Een goed voorbeeld van de veranderingen die associatieverdragen met de EU opleveren is de huidige situatie op de Balkan. Waar Servië en Kosovo (twee landen die graag ooit EU-lid zouden willen worden) relatief kortgeleden hun geschillen nog oplosten met bommen en granaten (het lijkt ver weg, doordat de veiligheid en stabiliteit van de EU - gelukkig - zo snel went), werken deze landen nu aan hun geschillen via woorden en diplomatie. De EU-verdragen hebben een enorme bijdrage geleverd aan de vrede en stabiliteit in deze regio en daarmee aan Europa. EU-verdragen leveren enkel kommer en kwel op? Ik dacht het niet.

• Onderdeel van het verdrag is een vrijhandelszone tussen EU en Oekraïne. Als onze bedrijven naar het bijna 45 miljoen consumenten tellende Oekraïne willen exporteren moeten ze torenhoge invoerrechten betalen. Hetzelfde geldt voor Oekraïense bedrijven: het wordt hen erg lastig gemaakt om naar de EU te exporteren, terwijl dat juist zo belangrijk is voor de welvaart van de Oekraïense bevolking. Oekraïne gaat samenwerken met de Europese Commissie om te voldoen aan alle EU-normen voor productkwaliteit, veiligheidseisen, arbeidsrechten etc. etc. Daarnaast zullen ze als onderdeel bewegen richting een vrijere en meer marktgedreven economie. Dit alles tezamen creëert voor zowel Oekraïne als voor de EU meer welvaart en beide zijn we een exportpartner rijker.

• Een associatieovereenkomst is een samenwerkingsverband met de EU. Samenwerken is goed. Maar het is absoluut niet per definitie een opmaat naar EU-lidmaatschap. De EU heeft talloze associatieovereenkomsten gesloten met landen die nooit lid van de EU zullen worden. We hebben het over landen als o.a. Jordanië. Dit is onderdeel van de EU-neighborhood policy, een beleid dat erop gericht is om zo goed mogelijk samen te werken met staten die grenzen aan Europese landen en wateren. Dit met als doel om onze veiligheid, stabiliteit en welvaart te behouden. Oekraïne is hierin een nieuw positief hoofdstuk. Om daadwerkelijk lid te worden moet je niet alleen eerst kandidaat-lidstaat worden (1 stap vóór EU-lidmaatschap), maar nóg een extra stap daarvoor ook "potentiële EU-kandidaat lidstaat" worden en zelfs dat geldt niet voor Oekraïne. Dit verdrag wordt om hele andere redenen getekend dan om een EU-lidmaatschap te bereiken en al zou een lidmaatschap over een jaar of 30 of meer wel positief besproken kunnen worden, dan betekent dat enkel dat tegen die tijd Oekraïne blijkbaar een modern, stabiel en veilig Europees land is geworden en dat lijkt me voor niemand slecht.

• Poetin mag geen rol van betekenis spelen bij het maken van je keuze. Zowel niet bij het stemmen voor (je zou voor kunnen stemmen om te voorkomen dat je Oekraïne in de handen van Poetin drijft) als tegen de overeenkomst. Rusland heeft namelijk niet het recht om soevereine beslissingen van landen over hun relatie tot de Europese Unie in te perken. Het staat die landen volledig vrij, en het moet die landen ook volledig vrijstaan, om hun eigen lotsbeschikking te kiezen en hun eigen waarden te bepalen. Rusland heeft geen vetorecht over met wie de Europese Unie samenwerkt en vice versa.

• Er stonden duizenden demonstranten met Europese vlaggen op het plein in Kiev te demonstreren tegen het corrupte en heftig door Rusland beïnvloede regime. Er is in Oekraïne een enorme schreeuw om het land Europeser te laten worden en dat het meer met Europa gaat samenwerken in plaats van zich te laten leiden door de Russische agressor die tegen de wil van het Oekraïense volk in grote delen van een soeverein land heeft ingepikt. De Oekraïense bevolking wil dit compleet vrijwillig en zou nu niet de dupe moeten worden van stemmers die straks tegen deze hele specifieke overeenkomst stemmen, terwijl dat eigenlijk enkel uit algemene anti-EU sentimenten is en niet zozeer tegen de Oekraïense bevolking gericht.

• Akkoorden zijn niet tegen iets, maar voor iets. Deze associatieovereenkomst is voor de vrije handel, democratisering en het bevorderen van de rechtsstaat.

De tegenargumenten van GeenPijl weerlegd:

De EU dijt uit en dat is slecht.

Deze associatieovereenkomst is geen uitbreiding van de Europese Unie en ook geen opmaat daarnaartoe. Oekraïne is überhaupt geen potentiële kandidaat-lidstaat, waar de status kandidaat-lid en de status lid ook nog beide ver weg zouden zijn. De EU sluit associatieovereenkomsten met diverse landen ten zuiden en oosten van de EU. Dit in het kader van de EU-neighborhood policy, waarmee ze hopen te bereiken dat er ook langs onze Europese grenzen en wateren stabiele en welvarende staten ontstaan, wat goed is voor de stabiliteit en veiligheid van Europa.

We tergen de Russische beer en hebben een burgeroorlog veroorzaakt.

Rusland heeft niet het recht om soevereine beslissingen van landen over hun relatie tot de Europese Unie in te perken. Het staat die landen volledig vrij, en het moet die landen ook volledig vrijstaan, om hun eigen lotsbeschikking te kiezen en hun eigen waarden te bepalen. Rusland heeft geen vetorecht over met wie de Europese Unie samenwerkt en vice versa.

Europa pikt niets in, maar is door Oekraïne gevraagd om samen te werken. Het is een vrijwillige wens om de democratische richting in te slaan, in de richting van een Europese rechtsstaat met Europese waarden en die zouden we niet moeten negeren.

Samenwerking met Europa sluit bovendien samenwerking met Rusland helemaal niet uit (!!). Oekraïne tekent een verdrag om meer te doen voor een goed functionerende rechtsstaat, democratie, een markteconomie, vrijhandel met Europa en tegen corruptie. Dat sluit op geen enkele wijze uit dat Oekraïne niet op welke manier dan ook vrijwillig met Rusland zou kunnen samenwerken.

Oekraïne is een corrupt land met een corrupte oligarchie, een falend politiek systeem en een failliete economie.

Dat klopt. En het is op alle manieren ongunstig voor de EU dat zo'n groot grensland corrupt en arm is, een recept voor instabiliteit aan onze grenzen. De associatieovereenkomst heeft nu juist als doel om de democratisering, aanpak van corruptie, versterking van de rechtsstaat, versterking van de markteconomie (en daarmee welvaart) in Oekraïne in een stroomversnelling te brengen. Dit is goed voor Oekraïne en dit is goed voor ons op twee manieren: een stabiele(re) grensstaat van de EU, een extra handelspartner. Het is dan ook geen tegenargument, maar juist een groot argument om wat te doen aan de huidige situatie via deze associatieovereenkomst.

------------

Discussieer hier inhoudelijk over de voors- en tegens van deze associatieovereenkomst waarover er begin 2016 een raadgevend referendum zal komen, alle meningen zijn welkom. Liefst beargumenteerd. Het stukje uit de OP is misschien nogal pro-overeenkomst, maar daar zal lang niet iedereen het mee eens zijn en misschien wel een meerderheid niet? Brand los, het is immers een feestje van de democratie. ;)

Game on en succes met het bepalen van je standpunt ten aanzien van deze associatieovereenkomst!

P.s. Wat zou De Speld erover schrijven? :D [Speld-bericht staat in spoiler]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Originele OP is van Kaas
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  donderdag 4 februari 2016 @ 09:41:01 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_159644070
Gelezen op de FP : "Ik ga nee stemmen want anders krijgen we er gelijk een tweede Griekenland bij"

En dat komt dan van een redactielid :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_159644124
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:32 schreef Nibb-it het volgende:
Wat curieus, zo'n Oekraïnse nationalist met 'ik ben een Rus' op zijn vest.
Misschien het verkeerde plaatje. Er zijn zat anderen te vinden. Zelfs video's waar Oekraïense legereenheden mensen kruisigen en levend verbranden. Maar goed, die zal ik je besparen.
pi_159644172
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:37 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Die foto die je post toont al aan dat je ongelijk hebt.
En de inhoud? Welk gedeelte van de inhoud wil je deze keer wegkijken?
pi_159644249
Wat vakantiekiekjes:

Toen de partij van deze meneer in de regering zat werd het verdrag ondertekend.


Hier zie je hem tijdens een uitstapje met een USA-bobo.



Hier gezellig met een EU-bobo.

pi_159644286
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vakantiekiekjes:

Toen de partij van deze meneer in de regering zat werd het verdrag ondertekend.
[ [url=https://ci5.googleusercontent.com/proxy/8Dk5ZEXY2fr2rTimJWldkqVnpzN_0EUBzg7_Ed4pTkvPtK3p0dx-zMYoCdwO4ySXiXeJYl-cwp4=s0-d-e1-ft#http://i44.tinypic.com/2ez1m3k.jpg]afbeelding[/url] ]

Hier zie je hem tijdens een uitstapje met een USA-bobo.

[ [url=https://ci3.googleusercontent.com/proxy/62GcZ0dAL6rz23tP8Y9LpHJXFGxjuNyfwCowBNDnM43RS964skFGCqefv_MWTxjRpI9Ecgoae616ublpa5pTh6iDTjmp606Ft6FQx0dAn2rgNxwgli9ELjC2wWdlog_i84aprJZuQJuMxu5zwW1yWigI=s0-d-e1-ft#http://static4.businessin(...)96228.jpg]afbeelding[/url] ]

Hier gezellig met een EU-bobo.

[ afbeelding ]
Wat is hiervan precies de toegevoegde waarde?
pi_159644328
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:55 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat is hiervan precies de toegevoegde waarde?
Niks, kleinigheidje. Slaap maar verder.
pi_159644414
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vakantiekiekjes:

Toen de partij van deze meneer in de regering zat werd het verdrag ondertekend.
[ [url=https://ci5.googleusercontent.com/proxy/8Dk5ZEXY2fr2rTimJWldkqVnpzN_0EUBzg7_Ed4pTkvPtK3p0dx-zMYoCdwO4ySXiXeJYl-cwp4=s0-d-e1-ft#http://i44.tinypic.com/2ez1m3k.jpg]afbeelding[/url] ]

Met links kun je niemand groeten. Hij wees naar iemand vermoedelijk.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_159644436
Blijf maar posten die plaatjes, die partij bezit nog geen half procent van de zetels. Als je vindt dat dat het hele land fascistisch vindt, is half Europa fascistisch.
pi_159644437
Ik verdoe mijn tijd hier. Alles moet wijken voor een Groot-Europees Rijk. Het is niet alsof ik uren moest zoeken. Google "nazi, Ukraine, fascisme" en je vind 100.000 pagina's met verontrustende informatie, plaatjes en video's. Blijkbaar willen mensen het niet weten.
  donderdag 4 februari 2016 @ 10:06:09 #11
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_159644457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:04 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik verdoe mijn tijd hier. Alles moet wijken voor een Groot-Europees Rijk. Het is niet alsof ik uren moest zoeken. Google "nazi, Ukraine, fascisme" en je vind 100.000 pagina's met verontrustende informatie, plaatjes en video's. Blijkbaar willen mensen het niet weten.
Ik google wel even "nazi, wilders, putin, anti-eu, useful idiots".
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
  donderdag 4 februari 2016 @ 10:13:04 #12
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_159644584
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vakantiekiekjes:

Toen de partij van deze meneer in de regering zat werd het verdrag ondertekend.
Hoeveel zetels heeft zijn partij in de Rada?
  donderdag 4 februari 2016 @ 10:18:20 #13
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_159644688
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vakantiekiekjes:

Toen de partij van deze meneer in de regering zat werd het verdrag ondertekend.
[ [url=https://ci5.googleusercontent.com/proxy/8Dk5ZEXY2fr2rTimJWldkqVnpzN_0EUBzg7_Ed4pTkvPtK3p0dx-zMYoCdwO4ySXiXeJYl-cwp4=s0-d-e1-ft#http://i44.tinypic.com/2ez1m3k.jpg]afbeelding[/url] ]

Hier zie je hem tijdens een uitstapje met een USA-bobo.

[ [url=https://ci3.googleusercontent.com/proxy/62GcZ0dAL6rz23tP8Y9LpHJXFGxjuNyfwCowBNDnM43RS964skFGCqefv_MWTxjRpI9Ecgoae616ublpa5pTh6iDTjmp606Ft6FQx0dAn2rgNxwgli9ELjC2wWdlog_i84aprJZuQJuMxu5zwW1yWigI=s0-d-e1-ft#http://static4.businessin(...)96228.jpg]afbeelding[/url] ]

Hier gezellig met een EU-bobo.

[ afbeelding ]
En hier een vakantiekiekje uit Den Haag, toen Geert Wilders daar een toespraak hield:

[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  donderdag 4 februari 2016 @ 10:19:57 #14
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159644715
Het is wel weer even mooi geweest met de referenties aan Hitler en nazi's.
pi_159644750
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:13 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Hoeveel zetels heeft zijn partij in de Rada?
Ten eerste: De EU wist niet van tevoren dat Svoboda (de nazipartij) uit de regering zou verdwijnen dus blijkbaar is het oke om vergaand samen te werken met nazi's.
Ten tweede: Ja die partij is weggevaagd maar weer vervangen door andere nazi-parlementsleden. Zelfs in de regering zitten er weer nazi's. Eentje kan ik me vaag herinneren, ik zal hem ff googelen.
pi_159644798
quote:
2s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:19 schreef Reya het volgende:
Het is wel weer even mooi geweest met de referenties aan Hitler aan nazi's.
Nou breekt mijn klomp. Ik mag Oekraïense nazi-politici niet refereren aan nazi's??????
EU is toppie joppie, Oekraine is toppie joppie. ^O^ Zo goed?
  donderdag 4 februari 2016 @ 10:27:20 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_159644834
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:25 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Nou breekt mijn klomp. Ik mag Oekraïense nazi-politici niet refereren aan nazi's??????
EU is toppie joppie, Oekraine is toppie joppie. ^O^ Zo goed?
Je kunt hier discussieren zonder iedere politieke tegenstander uit te maken voor nazi.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_159645309
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:22 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ten eerste: De EU wist niet van tevoren dat Svoboda (de nazipartij) uit de regering zou verdwijnen dus blijkbaar is het oke om vergaand samen te werken met nazi's.
Ten tweede: Ja die partij is weggevaagd maar weer vervangen door andere nazi-parlementsleden. Zelfs in de regering zitten er weer nazi's. Eentje kan ik me vaag herinneren, ik zal hem ff googelen.
Mijn vermoeden zegt dat jij een stuk minder moeite hebt met het feit dat er ongure nazi-achtige types deel uitmaken van de regering van Hongarije. Want Orban is immers een held die de EU tracht te beschermen tegen vluchtelingen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_159645331
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vakantiekiekjes:

Toen de partij van deze meneer in de regering zat werd het verdrag ondertekend.
[ [url=https://ci5.googleusercontent.com/proxy/8Dk5ZEXY2fr2rTimJWldkqVnpzN_0EUBzg7_Ed4pTkvPtK3p0dx-zMYoCdwO4ySXiXeJYl-cwp4=s0-d-e1-ft#http://i44.tinypic.com/2ez1m3k.jpg]afbeelding[/url] ]

Hier zie je hem tijdens een uitstapje met een USA-bobo.

[ [url=https://ci3.googleusercontent.com/proxy/62GcZ0dAL6rz23tP8Y9LpHJXFGxjuNyfwCowBNDnM43RS964skFGCqefv_MWTxjRpI9Ecgoae616ublpa5pTh6iDTjmp606Ft6FQx0dAn2rgNxwgli9ELjC2wWdlog_i84aprJZuQJuMxu5zwW1yWigI=s0-d-e1-ft#http://static4.businessin(...)96228.jpg]afbeelding[/url] ]

Hier gezellig met een EU-bobo.

[ afbeelding ]
Jij wilt graag Wilders in onze regering. Die is pakweg net zo radicaal maar loopt verder vooral blind Rusland achterna. Dat klinkt ook niet erg doordacht dan...
pi_159658313
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:04 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik verdoe mijn tijd hier. Alles moet wijken voor een Groot-Europees Rijk. Het is niet alsof ik uren moest zoeken. Google "nazi, Ukraine, fascisme" en je vind 100.000 pagina's met verontrustende informatie, plaatjes en video's. Blijkbaar willen mensen het niet weten.
En op de eerste foto die je post staat een persoon met Ya Russki op z'n trui, wat een niveau dit :')
pi_159658732
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:03 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Met links kun je niemand groeten. Hij wees naar iemand vermoedelijk.
Ik tel vier vingers zou hij dan naar vier personen wijzen?
pi_159658766
quote:
2s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij wilt graag Wilders in onze regering. Die is pakweg net zo radicaal maar loopt verder vooral blind Rusland achterna. Dat klinkt ook niet erg doordacht dan...
Dacht je nou werkelijk dat die kon doen wat die wil?
Met de EU in zijn nek?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2016 19:27:23 ]
pi_159658878
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:13 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Hoeveel zetels heeft zijn partij in de Rada?
Hoeveel zetels had hitler bij zijn aftrap, dacht dat het was in 1929?
pi_159668756
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 19:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel zetels had hitler bij zijn aftrap, dacht dat het was in 1929?
Ongetwijfeld meer dan deze man :9 De Pravy Sektor heeft zelfs maar liefst 1 van de 450 zetels in de Rada 8-)
pi_159672796
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:37 schreef Gutmensch het volgende:

Een goed voorbeeld van de veranderingen die associatieverdragen met de EU opleveren is de huidige situatie op de Balkan. Waar Servië en Kosovo (twee landen die graag ooit EU-lid zouden willen worden) relatief kortgeleden hun geschillen nog oplosten met bommen en granaten (het lijkt ver weg, doordat de veiligheid en stabiliteit van de EU - gelukkig - zo snel went), werken deze landen nu aan hun geschillen via woorden en diplomatie. De EU-verdragen hebben een enorme bijdrage geleverd aan de vrede en stabiliteit in deze regio en daarmee aan Europa. EU-verdragen leveren enkel kommer en kwel op?
Ik dacht het niet.

P.s. Wat zou De Speld erover schrijven? :D [Speld-bericht staat in spoiler]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Originele OP is van Kaas
Nu er een nieuw deel is geopend wil ik dit topic graag volgen. Ik houd het om te beginnen bij een korte opmerking over dit gedeelte van de OP (uiteraard heb ik de rest ook gelezen) dat niet al te negatief overkomt hoop ik.
Als we het namelijk hebben over de oorlog in Yoegoslavië dan was het niet een bundel van EU-verdragen wat daar 'vrede' bracht maar een salvo van o.a. met uranium gevulde Navo bommen en granaten.
En ik kan het in de OP niet zo gauw terugvinden (ondanks de goede info :) in hoeverre de samenwerking strekt op gebied van veiligheid. Want we hebben het pas bij Turkije gezien - nog zo'n probleemland - dat gemakshalve even een Russische jet neerknalde en gauw naar de Navo liep ter bescherming. Liever blijf ik dan erbuiten.
shift-knop defekt
  vrijdag 5 februari 2016 @ 07:18:24 #26
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_159672902
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 19:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel zetels had hitler bij zijn aftrap, dacht dat het was in 1929?
Eerst 32 en daarna 14, beide in 1924.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_159675129
Westerse inmenging in dat land tegen Poetin was al zorgelijk. Dat betekent voor mij dat het om meer dan een handelsovereenkomst zou gaan. Hiernaast heeft EU met geld zitten zwaaien. De rechtse regering van dat land keek wie met het meeste geld over de brug kwam. Keken hiervoor zelfs richting Poetin. Ik ga tegenstemmen óók om EU en onze rechtse regering dwars te zitten. Er zijn talloze valide redenen om Nee te zeggen tegen dat verdrag.
pi_159676459
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:11 schreef Tamabralski het volgende:
Westerse inmenging in dat land tegen Poetin was al zorgelijk. Dat betekent voor mij dat het om meer dan een handelsovereenkomst zou gaan. Hiernaast heeft EU met geld zitten zwaaien. De rechtse regering van dat land keek wie met het meeste geld over de brug kwam. Keken hiervoor zelfs richting Poetin. Ik ga tegenstemmen óók om EU en onze rechtse regering dwars te zitten. Er zijn talloze valide redenen om Nee te zeggen tegen dat verdrag.
Kan je ook wat van die valide redenen noemen dan?
Immers in je post kom je niet verder dan drogredenen en minder dan halve waarheden.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 12:09:30 #29
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_159676507
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:11 schreef Tamabralski het volgende:
Westerse inmenging in dat land tegen Poetin was al zorgelijk. Dat betekent voor mij dat het om meer dan een handelsovereenkomst zou gaan. Hiernaast heeft EU met geld zitten zwaaien. De rechtse regering van dat land keek wie met het meeste geld over de brug kwam. Keken hiervoor zelfs richting Poetin. Ik ga tegenstemmen óók om EU en onze rechtse regering dwars te zitten. Er zijn talloze valide redenen om Nee te zeggen tegen dat verdrag.
De voornaamste reden om Nee te stemmen is om Poetin te helpen.

Dus inderdaad, als je Poetin een mooie man vindt en je wil hem plezieren moet je Nee stemmen.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_159677619
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 12:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kan je ook wat van die valide redenen noemen dan?
Immers in je post kom je niet verder dan drogredenen en minder dan halve waarheden.
Kun jij ook een reden noemen vóór het verdrag?

Eerder hebben we het in NWS ook al eens erover gehad:
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor handel en welvaart zijn twee stappen nodig die in de juiste volgorde gezet moeten worden:
1. Ontwikkelen van handelswaar
2. Afbreken van protectionistische barriëres

Volgens mij moet Oekraïne eerst eens met stap 1 beginnen.

Anders draait het de-facto uit op neokolonialisme.
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat Oekraïne nog een lange weg te gaan heeft lijkt me duidelijk. Daar moeten we hen wat mij betreft ook in steunen
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:54 schreef Igen het volgende:

[..]

En hoe helpt het afsluiten van het associatieverdrag op dit moment erbij om Oekraïne stap 1 vóór stap 2 te laten zetten?
En toen bleef het stil van jouw kant...
pi_159677660
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 12:09 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

De voornaamste reden om Nee te stemmen is om Poetin te helpen.

Dus inderdaad, als je Poetin een mooie man vindt en je wil hem plezieren moet je Nee stemmen.
Om NL wanbeleid te stoppen, om EU wanbeleid te stoppen, om VS wanbeleid te stoppen, om leningen aan corrupte regeringen te stoppen, om Shell te treiteren, om Zionisten en maffe fuguren als Soros tet treiteren, om slachtoffers van het mh17 ramp te steunen, om rechtse tokkies tegen zichzelf te beschermen. Das het begin.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:07:21 #32
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_159677689
Hoe komt Igen erbij dat de Oekraïne geen handelswaar zou hebben? Het wordt niet voor niets de graanschuur van Europa genoemd. En ze hebben ook een flinke chemische industrie.

Zie ook http://statline.cbs.nl/St(...)8&HDR=G2,T,G3&STB=G1
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_159677892
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 07:18 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Eerst 32 en daarna 14, beide in 1924.
1924 al?
Dacht dat hij tot 1923 gevangen zat wegens desertie?

Ik doe het wel uit mijn hoofd zoek er dus niks voor op!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2016 13:21:09 ]
pi_159677924
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:07 schreef Gutmensch het volgende:
Hoe komt Igen erbij dat de Oekraïne geen handelswaar zou hebben? Het wordt niet voor niets de graanschuur van Europa genoemd.
Landbouwproducten zijn geen noemenswaardige handelswaar. Het is een simpel uitbaten van natuurlijke hulpbronnen, iets wat iedereen kan en waar je dus nooit rijk van zal worden. Tenzij je heel weinig inwoners hebt en heel veel van een hele schaarse natuurlijke hulpbron hebt, zoals Qatar ofzo, maar zo weinig mensen wonen niet in Oekraïne en zo schaars is landbouwgrond nou ook weer niet.
quote:
En ze hebben ook een flinke chemische industrie.

Zie ook http://statline.cbs.nl/St(...)8&HDR=G2,T,G3&STB=G1
En stelt dat kwalitatief ook wat voor? Of is dat van hetzelfde slag als alle industrie die ook in de rest van Oost-Europa zat en een paar jaar na de val van de muur en de invoering van de vrijhandel op de fles ging omdat het allemaal inefficiënte verouderde rotzooi-industrie was? Ik vermoed het tweede.

En de voornaamste industrie zit dan ook nog eens in het bezette deel van het land. Ik dacht bijv. aan Metrowagonmash, maar die zitten in Luhansk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2016 13:25:18 ]
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:21:13 #35
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_159677943
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

1924 al?
Dacht dat hij tot 1923 gevangen zat wegens desertie?
Ja hij zat vast tot eind 1924, ik doelde op z'n partij.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_159690166
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:20 schreef Igen het volgende:

[..]

.

En de voornaamste industrie zit dan ook nog eens in het bezette deel van het land. Ik dacht bijv. aan Metrowagonmash, maar die zitten in Luhansk.
Dit is pure onzin, de technisch meer geavanceerde industrie zit met name in de oblasten Charkov, Dnjepropetrovsk en Zaporizja. Deze drie oblasten dragen dus netto ook het meeste bij aan de Oekraïense economie. Dit in tegenstelling tot de oblasten Luhansk en Donetsk waarvoor gold dat ze sterk afhankelijk waren van subsidies, dat komt door de sterk verlieslijdende en verouderde staal- en steenkoolindustrie ter plaatse. Bovendien heeft Metrovagonmash geen fabriek in Luhansk, jij doelt vermoedelijk op Luhanskteplovoz wat wel onderdeel is (geweest) van dezelfde holding.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.B. op 05-02-2016 22:51:28 ]
pi_159698159
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 22:46 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dit is pure onzin, de technisch meer geavanceerde industrie zit met name in de oblasten Charkov, Dnjepropetrovsk en Zaporizja. Deze drie oblasten dragen dus netto ook het meeste bij aan de Oekraïense economie. Dit in tegenstelling tot de oblasten Luhansk en Donetsk waarvoor gold dat ze sterk afhankelijk waren van subsidies, dat komt door de sterk verlieslijdende en verouderde staal- en steenkoolindustrie ter plaatse. Bovendien heeft Metrovagonmash geen fabriek in Luhansk, jij doelt vermoedelijk op Luhanskteplovoz wat wel onderdeel is (geweest) van dezelfde holding.
Ik heb eens opgezocht hoe het nou eigenlijk zit met de export in vergelijking met andere 'developing countries'.


Gegevens: Atlas of Economic Complexity, SITC4-indeling, totaal (dus niet alleen de handel met Nederland).

Gutmensch' stelling over de excellente ontwikkeling van de Oekraïense chemische industrie zie ik niet bepaald terug. En voor de rest stelt het grotendeels ook niet veel voor. Zeker niet als het gaat om hoogwaardige eindproducten (de categorieën rechts) ipv. simpele halffabrikaten.
pi_159698555
Het maakt verder ook niet uit wat voor goederen Oekraine te bieden heeft en hoeveel wij kunnen slijten. Dit is een geopolitiek spel om Poetin te treiteren. Dat is punt 1. En deze ondemocratische EU laat de EU-burger weer communistisch, voor welk wanbeleid en daaruit voortvloeiende ellende ook, opdraaien. Dit moet je toch niet willen?
pi_159698722
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:52 schreef Tamabralski het volgende:
Het maakt verder ook niet uit wat voor goederen Oekraine te bieden heeft en hoeveel wij kunnen slijten. Dit is een geopolitiek spel om Poetin te treiteren. Dat is punt 1. En deze ondemocratische EU laat de EU-burger weer communistisch, voor welk wanbeleid en daaruit voortvloeiende ellende ook, opdraaien. Dit moet je toch niet willen?
Hoezo is de EU ondemocratisch? Wat is er ondemocratisch aan dit "EU" beleid? Is het verdrag tegen transnationale georganiseerde misdaad (Trb. 2001, 68) ook ondemocratisch?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_159698767
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb eens opgezocht hoe het nou eigenlijk zit met de export in vergelijking met andere 'developing countries'.

[ afbeelding ]
Gegevens: Atlas of Economic Complexity, SITC4-indeling, totaal (dus niet alleen de handel met Nederland).

Gutmensch' stelling over de excellente ontwikkeling van de Oekraïense chemische industrie zie ik niet bepaald terug. En voor de rest stelt het grotendeels ook niet veel voor. Zeker niet als het gaat om hoogwaardige eindproducten (de categorieën rechts) ipv. simpele halffabrikaten.
Aan de hand van deze grafiek valt niks te zeggen over de ontwikkeling van de Oekrainse chemische industrie...
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_159699112
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:04 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Aan de hand van deze grafiek valt niks te zeggen over de ontwikkeling van de Oekrainse chemische industrie...
Jawel, dat die ontwikkeling op z'n best nog in de kinderschoenen staat.
pi_159699144
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:52 schreef Tamabralski het volgende:
Het maakt verder ook niet uit wat voor goederen Oekraine te bieden heeft en hoeveel wij kunnen slijten. Dit is een geopolitiek spel om Poetin te treiteren. Dat is punt 1.
Daar heeft het wel wat weg van ja. Maar als iedereen elkaar probeert stokken in de wielen te steken wordt de wereld er niet beter op.
pi_159699183
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:02 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Hoezo is de EU ondemocratisch? Wat is er ondemocratisch aan dit "EU" beleid? Is het verdrag tegen transnationale georganiseerde misdaad (Trb. 2001, 68) ook ondemocratisch?
Dit bedoel je sarcastisch hoop ik.
pi_159699244
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar heeft het wel wat weg van ja. Maar als iedereen elkaar probeert stokken in de wielen te steken wordt de wereld er niet beter op.
Ik vraag mij af wat EU tot nu toe heeft gebracht wat zo geweldig is om dit communistische en peperdure gedrocht in stand te houden. Bijvoorbeeld, nu al verschuilen corporaties zich achter EU beleid voor hun nodeloze gegraai (woningcorporaties ea.). Voorheen was dit de NL overheid. Dit wordt voor de burgers alleen ondemocratischer en bureaucratischer.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 12:12:25 #45
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_159699977
Communistisch, ja?
pi_159701363
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:52 schreef Tamabralski het volgende:
Het maakt verder ook niet uit wat voor goederen Oekraine te bieden heeft en hoeveel wij kunnen slijten. Dit is een geopolitiek spel om Poetin te treiteren. Dat is punt 1. En deze ondemocratische EU laat de EU-burger weer communistisch, voor welk wanbeleid en daaruit voortvloeiende ellende ook, opdraaien. Dit moet je toch niet willen?
Als het alleen voor te treiteren is, dat doen ze maar van hun eigen geld vind ik!
pi_159701444
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:32 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Ik vraag mij af wat EU tot nu toe heeft gebracht wat zo geweldig is om dit communistische en peperdure gedrocht in stand te houden. Bijvoorbeeld, nu al verschuilen corporaties zich achter EU beleid voor hun nodeloze gegraai (woningcorporaties ea.). Voorheen was dit de NL overheid. Dit wordt voor de burgers alleen ondemocratischer en bureaucratischer.
Zo ondervind ik het inderdaad, het is volgens mij ook nog duurder als hoe het voorheen was.

Denk trouwens ook dat het gewoon overgenomen wordt, zij komen er mee weg dus kunnen wij het ook?
pi_159701477
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar heeft het wel wat weg van ja. Maar als iedereen elkaar probeert stokken in de wielen te steken wordt de wereld er niet beter op.
Wordt de wereld er beter van dan?
Volgens mij het tegenover gestelde komt ervan.
pi_159701840
Het handelsverdrag wordt gepropageerd als geweldig voor ons en Oekraine. Volgens mij moet Oekraine volgens het handelsverdrag concessies doen op export en wordt het verplicht import te verhogen. Alsmede prijzen van energie. Plus dat land krijgt een nog grotere schuld door de lening van ruim 50 miljard. Dit is wat EU wilt?
pi_159701911
Ik zou het niet weten wat ze willen, denk me wel dat ze liever vleugellamme hebben als wat anders?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')