abonnement Unibet Coolblue
pi_145767316


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_145767450
42! :7
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146026697
Kleine kick inclusief vraag :)

Ik heb een Word bestand die ik wil mergen met data uit Excel. De data in Excel staat echter niet in een tabel zoals gebruikelijk, maar verspreid over honderden sheets. Is het mogelijk om een mergebestand te maken die data uit dezelfde range haalt, alleen verschillende sheets??
pi_146027445
Zijn de sheets de tabbladen in één bestand of bedoel je honderden bestanden?

Je zou dus een verzamelspreadsheet kunnen maken. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de functie INDIRECT. Deze functie maakt van een tekstregel een verwijzing.

bijvoorbeeld INDIRECT("'[bestandsnaam.xlsx]Sheet1'!$G$8")

LET OP de dubbele aanhalingstekens " voor het enkele aanhalingsteken '

Door nu een lijst te maken met alle bestandsnamen in bijvoorbeeld kolom A en het samenvoegen van tekststring (met & ) kun je uit meerdere bestanden en sheets gegevens halen. Nadeel is wel dat je eenmalig al die bestanden open moet hebben staan.

Bijvoorbeeld in A2 staat "bestandsnaam.xlsx"

=INDIRECT("'["&A2&"Sheet1'!$G$8") geeft hetzelfde resultaat als hierboven.

Als je het verzamelbestand hebt kun je net als normaal mergen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146027630
Onderstaande code is om alle bestanden uit één directory in een lijstje te zetten.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Sub ListAllFile()
'makes list of files in selected folder
    Dim objFso As Object
    Dim objFolder As Object
    Dim objFile As Object
    Dim ws As Worksheet
    Dim sItem As String
    Dim fldr As FileDialog
    
    Set objFso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    'Set ws = ActiveCell
     
    'Get the folder object associated with the directory
    
    'select folder dialogue
    Set fldr = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
    With fldr
        .Title = "Select a Folder"
        .AllowMultiSelect = False
        .InitialFileName = strPath
        If .Show <> -1 Then GoTo NextCode
        sItem = .SelectedItems(1)
    End With
NextCode:
'MsgBox sItem

    Set objFolder = objFso.GetFolder(sItem)
    ActiveCell.Value = "The files found in " & sItem & " are:"
     
     'Loop through the Files collection
    i = 1
    For Each objFile In objFolder.Files
        ActiveCell.Offset(i, 0).Value = objFile.Name
        i = i + 1
    Next
     
     'Clean up!
    Set objFolder = Nothing
    Set objFile = Nothing
    Set objFso = Nothing
     
End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146029149
Het gaat om ~100 excel bestanden met elk 5-75 sheets Alle bestanden in 1 directory samenvoegen in een grote tabel zou geweldig zijn, maar dat trekt Word niet (minimaal 500- 7500 brieven :()

Heb ondertussen zelf wat code geschreven die een merge sheet maakt in het bestand die je open hebt.

Voor de geïnteresseerde:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Option Explicit
Sub makeMergeSheets(control As IRibbonControl)

Dim ws As Worksheet
Dim x As Integer
Dim r As Integer

On Error Resume Next
    Application.DisplayAlerts = False
        Sheets("Merge").Delete
    Application.DisplayAlerts = True
On Error GoTo 0

Set ws = Worksheets.Add(before:=Sheets("Index"))

ws.Name = "Merge"

r = 5 'beginregel
For x = 3 To Worksheets.Count - 2

If Sheets(x).Range("H30").Value > 0 Then

With ws
    .Range("a" & r).Value = Sheets(x).Range("D4").Value
    .Range("b" & r).Value = Sheets(x).Range("D5").Value
    .Range("c" & r).Value = Sheets(x).Range("D6").Value
    .Range("d" & r).Value = UCase(Sheets(x).Range("D7").Value)
    .Range("e" & r).Value = Sheets(x).Range("i3").Value
    r = r + 1
End With
End If

Next
Set ws = Nothing

End Sub

Jouw voorbeeld is overigens handig. Daar ga ik binnenkort even mee spelen, wellicht kan ik het ergens anders voor gebruiken })
  woensdag 29 oktober 2014 @ 13:55:51 #7
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_146072668
Dit zal vast niet de moeilijkste vraag zijn, maar ik kom er maar niet uit. :?
Ik wil getallen sorteren van groot naar klein. Door het scheidingsteken voor duizendtallen (een punt in dit geval) sorter hij echter niet goed:



Hij zou de 2.059 na de 1.936 moeten zetten en voor 10.065. Enzovoorts.
Ik wil gewoon dat 2.059 wordt weergegeven als 2059.
Iemand?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_146073594
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 13:55 schreef CklokC het volgende:
Dit zal vast niet de moeilijkste vraag zijn, maar ik kom er maar niet uit. :?
Ik wil getallen sorteren van groot naar klein. Door het scheidingsteken voor duizendtallen (een punt in dit geval) sorter hij echter niet goed:

[ afbeelding ]

Hij zou de 2.059 na de 1.936 moeten zetten en voor 10.065. Enzovoorts.
Ik wil gewoon dat 2.059 wordt weergegeven als 2059.
Iemand?
Waarschijnlijk zijn het geen getallen maar tekst. En waarom is 1640 zonder punt?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 29 oktober 2014 @ 15:01:06 #9
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_146075125
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 14:18 schreef Deetch het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zijn het geen getallen maar tekst. En waarom is 1640 zonder punt?
Zou goed kunnen. Deze getallen komen uit SAP.
1640 is zonder punt omdat ik die handmatig zo had gezet, om te testen of ie dat wel pakte. ;)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_146075353
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 15:01 schreef CklokC het volgende:

[..]

Zou goed kunnen. Deze getallen komen uit SAP.
1640 is zonder punt omdat ik die handmatig zo had gezet, om te testen of ie dat wel pakte. ;)
Kolom selecteren
CTRL+H
. vervangen door niks
replace all
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 29 oktober 2014 @ 16:34:33 #11
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_146078231
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 15:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

Kolom selecteren
CTRL+H
. vervangen door niks
replace all
Soms is het zo makkelijk.
Bedankt! _O_
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_146078271
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 16:34 schreef CklokC het volgende:

[..]

Soms is het zo makkelijk.
Bedankt! _O_
Helaas vaak genoeg geclasht met SAP :D

graag gedaan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146078277
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 15:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

Kolom selecteren
CTRL+H
. vervangen door niks
replace all
:D

Ik zat al moeilijk een oplossing uit te denken met text to columns _O-
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_146078516
quote:
2s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 16:36 schreef KaBuf het volgende:

[..]

:D

Ik zat al moeilijk een oplossing uit te denken met text to columns _O-
Lol, gebeurt mij ook nog wel eens. heb ik een hele macro gemaakt om iets te doen en zegt een collega: Oh zo? klik klik klaar }:|
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146081329
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 16:42 schreef Deetch het volgende:

[..]

Lol, gebeurt mij ook nog wel eens. heb ik een hele macro gemaakt om iets te doen en zegt een collega: Oh zo? klik klik klaar }:|
Dat deed ik een keer bij een collega die al jaren met formules en filters duplicaten verwijderde, terwijl Data>Remove duplicate hetzelfde doet. _O-
  woensdag 29 oktober 2014 @ 19:50:31 #16
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_146086189
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 16:35 schreef Deetch het volgende:

[..]

Helaas vaak genoeg geclasht met SAP :D

graag gedaan
Dit is ook meteen een makkelijke manier om datums uit SAP goed te zetten. Vanwege de datum notatie 29.10.2014 sorteert hij dan ook zo irritant. Nu deed ik via tekst naar kolom (o.i.d. weet het even niet exact uit m'n hoofd) de datum overzetten van 29.10.2014 naar 29-10-2014. :)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_146103853
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:50 schreef CklokC het volgende:

[..]

Dit is ook meteen een makkelijke manier om datums uit SAP goed te zetten. Vanwege de datum notatie 29.10.2014 sorteert hij dan ook zo irritant. Nu deed ik via tekst naar kolom (o.i.d. weet het even niet exact uit m'n hoofd) de datum overzetten van 29.10.2014 naar 29-10-2014. :)
Tja SAP is dan ook een duits programma. de afkorting staat voor "Scheiß Arsch Programm" of "Sanduhr Abwarten Programm" :D

OT:
Het kan idd ook via text to columns, dan moet je bij de datum kolom even aangeven dat het een datum notatie is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 30 oktober 2014 @ 10:30:38 #18
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_146106313
quote:
3s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 08:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

Tja SAP is dan ook een duits programma. de afkorting staat voor "Scheiß Arsch Programm" of "Sanduhr Abwarten Programm" :D

OT:
Het kan idd ook via text to columns, dan moet je bij de datum kolom even aangeven dat het een datum notatie is.
Hahaha, dat verklaart alles. Deze zegt voor mij genoeg:


Yep met tekst naar kolom doe ik het nu, alleen is dat veel meer werk omdat het per kolom moet. En ik heb een kolom of 6 die omgezet moeten worden steeds.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_146110448
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:50 schreef CklokC het volgende:

[..]

Dit is ook meteen een makkelijke manier om datums uit SAP goed te zetten. Vanwege de datum notatie 29.10.2014 sorteert hij dan ook zo irritant. Nu deed ik via tekst naar kolom (o.i.d. weet het even niet exact uit m'n hoofd) de datum overzetten van 29.10.2014 naar 29-10-2014. :)
Als je nog meer geluk hebt krijg je er ook nog 01.01.2014 uit en excel vind in datum notities de trailing 0 vaak niet zo leuk.
pi_146245471
Ik zou graag in de cel waar de vraagtekens een functie hebben welke afhankelijk van het getal wat in de cel erboven staat het juiste percentage weergeeft.

Dus indien er in cel B2 een waarde staat van ¤7000 moet hij bijvoorbeeld weergeven K2
Staat er in cel b2 een waarde van ¤21500 moet hij weergeven K4, enzovoorts. Nu zou dit volgens mij moeten met een Als functie maar ik heb geen flauw idee hoe. En ik zou ook echt niet weten hoe, wie kan mij helpen?

Alvast dank,

  maandag 3 november 2014 @ 10:36:26 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146245734
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 10:28 schreef Legwieh het volgende:
Ik zou graag in de cel waar de vraagtekens een functie hebben welke afhankelijk van het getal wat in de cel erboven staat het juiste percentage weergeeft.

Dus indien er in cel B2 een waarde staat van ¤7000 moet hij bijvoorbeeld weergeven K2
Staat er in cel b2 een waarde van ¤21500 moet hij weergeven K4, enzovoorts. Nu zou dit volgens mij moeten met een Als functie maar ik heb geen flauw idee hoe. En ik zou ook echt niet weten hoe, wie kan mij helpen?

Alvast dank,

[ afbeelding ]
=VERT,ZOEKEN(B2;I2:K8;3;WAAR)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146247200
Mijn dank is groot!
pi_146251934
Hoe selecteer je een aantal opeenvolgende kollomen behalve één?

Heb nu dit: =COUNTIF(B4;B5;B7;B8;B9;B10;B11; ">0") maar dan krijg ik dus dit omdat ik elke kolom apart opgeef.



Ik wil dus B4, B5 en B7 t/m B11 selecteren.. en B6 niet.
  maandag 3 november 2014 @ 13:49:48 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146251990
quote:
11s.gif Op maandag 3 november 2014 13:48 schreef d4v1d het volgende:
Hoe selecteer je een aantal opeenvolgende kollomen behalve één?

Heb nu dit: =COUNTIF(B4;B5;B7;B8;B9;B10;B11; ">0") maar dan krijg ik dus dit omdat ik elke kolom apart opgeef.

[ afbeelding ]

Ik wil dus B4, B5 en B7 t/m B11 selecteren.. en B6 niet.
Named ranges moet wel kunnen denk ik.

Andere optie: =COUNTIF(B4:B11)-COUNTIF(B6)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146252247
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 13:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Named ranges moet wel kunnen denk ik.

Andere optie: =COUNTIF(B4:B11)-COUNTIF(B6)
Named ranges werkt ook niet met count if, je andere optie is dan eigenlijk de enige oplossing.

Beter past de vragensteller zijn dataset aan want het lijkt op een onlogische opbouw.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146252829
quote:
3s.gif Op maandag 3 november 2014 13:58 schreef Deetch het volgende:

[..]

Named ranges werkt ook niet met count if, je andere optie is dan eigenlijk de enige oplossing.

Beter past de vragensteller zijn dataset aan want het lijkt op een onlogische opbouw.
Is om mn gewerkte uren bij te houden, ik heb dus onder elkaar maandag, dinsdag, woensdag.. Etc.. En daarachter de werktijdenMaar soms doe ik twee shifts en die schrijf ik dan onder elkaar op twee verschillende regels. (Beide met dezelfde dag/datum).

Vervolgens bereken ik het aantal gewerkte dagen per week met die countif, maar als ik op een dag twee shifts draai telt dat maar als één dag. Daarom sla ik dus B6 over in dit geval, omdat dat een 2e shift is op dezelfde dag als B5

(Nu ik het zo omschrijf doe ik t wel heel omslachtig volgensmij :')
pi_146252984
quote:
11s.gif Op maandag 3 november 2014 13:48 schreef d4v1d het volgende:
Hoe selecteer je een aantal opeenvolgende kollomen behalve één?

Heb nu dit: =COUNTIF(B4;B5;B7;B8;B9;B10;B11; ">0") maar dan krijg ik dus dit omdat ik elke kolom apart opgeef.

[ afbeelding ]

Ik wil dus B4, B5 en B7 t/m B11 selecteren.. en B6 niet.
De truc met INDIRECT wel maar alleen als je hem combineert met de SUM functie:

=SUM(COUNTIF((INDIRECT({"b4","b5","b7","b8","b9","b10","b11"})),">0"))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146254119
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 13:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Andere optie: =COUNTIF(B4:B11)-COUNTIF(B6)
Heb van die min 'n plus gemaakt en het werkt ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2014 14:53:25 ]
  maandag 3 november 2014 @ 14:57:41 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146254238
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2014 14:53 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Heb van die min 'n plus gemaakt en het werkt ^O^
:?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146254334
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:?
=COUNTIF(B4:B5;">0")+COUNTIF(B7:B11; ">0")

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2014 15:00:32 ]
pi_146255400
Als je het weeknummer toevoegt dan kan je toch het weeknummer in je counter criteria opnemen? Of een kolom (overwerk: ja/nee) waarop je kan filteren...
pi_146328438
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:00 schreef d4v1d het volgende:

[..]

=COUNTIF(B4:B5;">0")+COUNTIF(B7:B11; ">0")
Die functie met de min had ook gewerkt hoor.
=COUNTIF(B4:B11;">0")-COUNTIF(B6; ">0")
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146328662
quote:
3s.gif Op woensdag 5 november 2014 13:42 schreef Deetch het volgende:

[..]

Die functie met de min had ook gewerkt hoor.
=COUNTIF(B4:B11;">0")-COUNTIF(B6; ">0")
Oh wacht, jij trekt B6 eraf van B4 t\m B11 zie ik nu. Ik deed B4 en B5, plus B7 t/m B11 :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2014 13:47:54 ]
pi_146380681
1=IF(E2>F2;Accepted;IF(F2>E2;Declined;Neutral))
Hij geeft bij mij een naam error, wat is er fout? :o

Ter info, E2, F2 bevatten getallen.
Als E2 hoger is dan F2 dan moet het 'Accepted' zijn.
Als F2 hoger is dan E2 dan moet het 'Declined' zijn.
Er is een derde waarde, G2, als die het hoogste is moet het 'Neutral' zijn.

Die heb ik echter niet in de formule gebruikt, omdat ik dacht er met de bovenstaande formula er ook achter te zou kunnen komen.
pi_146381382
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 20:30 schreef einschtein het volgende:

[ code verwijderd ]

Hij geeft bij mij een naam error, wat is er fout? :o

De teksten staan niet tussen aanhalingstekens. :)

Zo werkt hij wel:
1=IF(E2>F2;"Accepted";IF(F2>E2;"Declined";"Neutral"))
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_146381991
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 20:47 schreef Watertornado het volgende:

[..]

De teksten staan niet tussen aanhalingstekens. :)

Zo werkt hij wel:
[ code verwijderd ]

Ik dacht dat het niet tussen aanhalingstekens hoefde, maar thanks! :D
pi_146392515
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 21:02 schreef einschtein het volgende:

[..]

Ik dacht dat het niet tussen aanhalingstekens hoefde, maar thanks! :D
Iets dat een tekst is moet altijd in aanhalingstekens, anders denkt excel dat het een functienaam of een named range moet zijn en krijg je dus een error.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146774878
Jongens misschien een hele domme vraag.
Ik heb in excel een grafiek gemaakt met daarin een trendlijn die excel zelf gemaakt heeft.
Nu wil ik dat de waardes van de trendlijn in de tabel gezet worden die erbij hoort.

voorbeeld:

Uiteraard snap ik dat dit geschatte/niet gemeten waardes zijn maar voor de volledigheid wil ik ze er wel graag in hebben.
-=[ Either You work, Or We Don't Work At All ]=-
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:07:01 #39
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146775336
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:51 schreef DhrSoulslayer het volgende:
Jongens misschien een hele domme vraag.
Ik heb in excel een grafiek gemaakt met daarin een trendlijn die excel zelf gemaakt heeft.
Nu wil ik dat de waardes van de trendlijn in de tabel gezet worden die erbij hoort.

voorbeeld:[ afbeelding ]

Uiteraard snap ik dat dit geschatte/niet gemeten waardes zijn maar voor de volledigheid wil ik ze er wel graag in hebben.
http://www.mrexcel.com/fo(...)near-trend-line.html
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146775995
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:51 schreef DhrSoulslayer het volgende:
Jongens misschien een hele domme vraag.
Ik heb in excel een grafiek gemaakt met daarin een trendlijn die excel zelf gemaakt heeft.
Nu wil ik dat de waardes van de trendlijn in de tabel gezet worden die erbij hoort.

voorbeeld:[ afbeelding ]

Uiteraard snap ik dat dit geschatte/niet gemeten waardes zijn maar voor de volledigheid wil ik ze er wel graag in hebben.
En als je rechtsklikt op je oranje lijn kun je deze ook nog op de secundaire as neerzetten, dan kun je daar de trend ook goed zien. Rechtsklikken, format data series, series options, secondary axis
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146776206
Trend waarden van een rechte lijn kun je als volgt berekenen:

Ik neem aan dat je jaartallen op regel 1 staan, beginnen met 2010 in kolom B

Voor mensen
=INTERCEPT($B$2:$J$2,$B$1:$J$1)+SLOPE($B$2:$J$2,$B$1:$J$1)*B1

Voor server
=INTERCEPT($B$3:$J$3,$b$1:$J$1)+SLOPE($B$3:$J$3,$B$1:$J$1)*B1
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:37:22 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146776355
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:26 schreef Deetch het volgende:

[..]

En als je rechtsklikt op je oranje lijn kun je deze ook nog op de secundaire as neerzetten, dan kun je daar de trend ook goed zien. Rechtsklikken, format data series, series options, secondary axis
Ik zou beide oranje lijnen op de 2e as zetten trouwens.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146776371
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik zou beide oranje lijnen op de 2e as zetten trouwens.
Trendlijn gaat automagisch mee natuurlijk
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146776823
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:33 schreef Deetch het volgende:
Trend waarden van een rechte lijn kun je als volgt berekenen:

Ik neem aan dat je jaartallen op regel 1 staan, beginnen met 2010 in kolom B

Voor mensen
=INTERCEPT($B$2:$J$2,$B$1:$J$1)+SLOPE($B$2:$J$2,$B$1:$J$1)*B1

Voor server
=INTERCEPT($B$3:$J$3,$b$1:$J$1)+SLOPE($B$3:$J$3,$B$1:$J$1)*B1
Hmm dat ziet er interresant uit. Echter als ik dit in een cel invul komt er niks bijzonders uit. Wellicht dat het te maken heeft met andere excel versies? Ik gebruik 2013 Pro Plus in het nederlands.
-=[ Either You work, Or We Don't Work At All ]=-
  dinsdag 18 november 2014 @ 16:01:20 #45
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146777169
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:51 schreef DhrSoulslayer het volgende:

[..]

Hmm dat ziet er interresant uit. Echter als ik dit in een cel invul komt er niks bijzonders uit. Wellicht dat het te maken heeft met andere excel versies? Ik gebruik 2013 Pro Plus in het nederlands.
Daarom staat dit ook in de OP ;) :
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 10:14 schreef Deetch het volgende:
vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.
en
quote:
De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146777252
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:01 schreef qu63 het volgende:

[..]

Daarom staat dit ook in de OP ;) :

[..]

en

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Mijn schuld. Te snel en scheef gelezen.
Kan ik alsnog een klein duwtje in de goede richting krijgen?
-=[ Either You work, Or We Don't Work At All ]=-
  dinsdag 18 november 2014 @ 16:09:49 #47
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146777449
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:03 schreef DhrSoulslayer het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Mijn schuld. Te snel en scheef gelezen.
Kan ik alsnog een klein duwtje in de goede richting krijgen?
intercept() = snijpunt()
en
Slope() = richting()
Volgens de eerste link in de tweede quote :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146777564
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

intercept() = snijpunt()
en
Slope() = richting()
Volgens de eerste link in de tweede quote :)
en komma's vervangen door ;

Degenen die ooit heeft bedacht dat excel in meerdere talen vertaald moest worden moeten ze een nekschot geven. Het voegt geen enkele functionaliteit toe en zorgt alleen maar voor verwarring.

oO/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 18 november 2014 @ 16:37:53 #49
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146778207
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:13 schreef Deetch het volgende:

[..]

en komma's vervangen door ;

Degenen die ooit heeft bedacht dat excel in meerdere talen vertaald moest worden moeten ze een nekschot geven. Het voegt geen enkele functionaliteit toe en zorgt alleen maar voor verwarring.

oO/
En komma's of puntkomma's is weer afhankelijk van de lokale settings 8)7

Anyways, succes DhrSoulslayer ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146778476
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

En komma's of puntkomma's is weer afhankelijk van de lokale settings 8)7

Ik werk ook nog met een cadcam programma, als je tijdens het gebruik van dat programma je settings van het scheidingstekens veranderd dan loopt dat programma vast en moet je handmatig wat files gaan vervangen. Dus het kan nog erger. :')

Maar idd te triest voor woorden al die andere nummer notaties en lijstscheidingstekens en dat sommige software ontwikkelaars vinden dat deze uit de settings van het windows systeem gehaald moeten worden.
  dinsdag 18 november 2014 @ 16:54:54 #51
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146778643
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik werk ook nog met een cadcam programma, als je tijdens het gebruik van dat programma je settings van het scheidingstekens veranderd dan loopt dat programma vast en moet je handmatig wat files gaan vervangen. Dus het kan nog erger. :')

Maar idd te triest voor woorden al die andere nummer notaties en lijstscheidingstekens en dat sommige software ontwikkelaars vinden dat deze uit de settings van het windows systeem gehaald moeten worden.
Ik vind het vervelender dat niet elke versie van Excel dezelfde function()'s kent of ze op dezelfde manier gebruikt. Geloof dat Excel 2010 AFRONDEN() anders intepreteert dan Excel 2007 en 2013 :')
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146790296
Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.

voorbeeld:

Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05

Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:26:58 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146790892
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:13 schreef RnldVer het volgende:
Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.

voorbeeld:

Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05

Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
Je kunt een knop-met-macro 'Start' maken en die de eerste vrije rij op laten zoeken en op het moment van drukken daar de waarde van =NU() laten plakken.
Zo maak je ook een knop-met-macro 'Stop' die één cel naar rechts opschuift, wederom de waarde van =NU() plakt, nog een cel opschuift en daar het verschil neerpoeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146799052
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:13 schreef RnldVer het volgende:
Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.

voorbeeld:

Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05

Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
Gewoon deze macro in een module gooien. En vervolgens 1 knop aanmaken die de macro start om de tijd te plaatsen. Tijden kun je gewoon van elkaar aftrekken.

Dus in kolom A zet je je starttijd met de macro, in kolom B je eindtijd met dezelfde macro en in kolom C staat al de formule B1-A1 (nummer zelf aanpassen naar wens)

1
2
3
4
5
6
Sub klok()

ActiveCell.Value = Time
ActiveCell.NumberFormat = "HH:mm:ss"

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 20 november 2014 @ 15:29:36 #55
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_146842895
He allemaal,

Ik loop te klootzakken met Word en Excel om hetzelfde probleem. Word gaat inmiddels goed, alleen met Excel wil het niet lukken en op internet vind ik geen oplossingen.

Ik wil een digitaal briefpapier invoeren als achtergrond in een bestand. In Word heb ik dat opgelost met een watermerk en een paginavullende achtergrond ingevoerd. In Excel lijkt er zoiets niet te zijn. Lullig, want het juist zo handig met facturen...

Iemand een oplossing voor mij?

-edit- het gaat over excel 2011 voor mac
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_146844655
quote:
9s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:29 schreef goed_volk het volgende:
He allemaal,

Ik loop te klootzakken met Word en Excel om hetzelfde probleem. Word gaat inmiddels goed, alleen met Excel wil het niet lukken en op internet vind ik geen oplossingen.

Ik wil een digitaal briefpapier invoeren als achtergrond in een bestand. In Word heb ik dat opgelost met een watermerk en een paginavullende achtergrond ingevoerd. In Excel lijkt er zoiets niet te zijn. Lullig, want het juist zo handig met facturen...

Iemand een oplossing voor mij?

-edit- het gaat over excel 2011 voor mac
Daar is excel eigen,ijk niet voor gemaakt.

Beter maak je de hele opzet van je factuur gewoon in excel en dan beveilig je alle cellen tegen bewerken en formaat wijzigen met uitzondering van de cellen waar varierende informatie in komt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146844698
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146930961
Afgelopen dagen voor het eerst in jaren een virus gehad (coinvault). Dit virus versleuteld allerlei gangbare bestanden, en die versleuteling verdwijnt niet wanneer het virus weg is.

Mijn belangrijkste Excel bestand (,xlsm) heeft nu een probleem. Het origineel stond op mijn bureaublad, dat is uiteraard aangetast.
De dagelijkse backup versie stond op de Synology, die is ook aangetast (vaste netwerkverbinding).
Daarnaast staan er kopieën op externe schijven, die zijn uiteraard niet aangetast. Maar ook niet te openen zoals voorheen.

Excel geeft aan dat het bestand hersteld moet worden, en doet dat door het VBA deel er uit te gooien. De rest van mijn data is nog intact.

Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. In het vertrouwenscentrum (Office 2010) heb ik al Macro's en VBA voor ontwikkelaars aangevinkt, maar dat is het niet.

Wie weet wat er aan de hand is?

Voorheen kon ik mijn backups altijd openen, dus daarom heb ik het idee dat het in Excel zit.

Stukje tekst uit het XML log waar Office de aanpassing in registreert:
<removedPart>Verwijderd onderdeel: /xl/vbaProject.bin-onderdeel. (Visual Basic for Applications (VBA))</removedPart>

[ Bericht 5% gewijzigd door Sometimes op 23-11-2014 19:38:26 ]
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 23 november 2014 @ 23:20:18 #59
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146943161
Ik weet dat t kan, kom alleen niet meer op de juiste weg -O- (Excel 2007, NL)

Blad1 is een overzicht met verschillende tabellen, o.a. een aantal landen (B, D, NL, etc).

Op een ander tabblad wil ik een overzicht maken voor Belgie (B).
Hoe kan ik nu de juiste regels van Blad1 overnemen in mijn 2e sheet? Als kolom H een getal groter dan 0 bevat wil ik het opnemen in deze lijst, anders niet. Voor andere landen gelden andere kolommen, maar t pincipe is hetzelfde..

Ik kan me herinneren dat t iets met index() en kleinste() was, maar ik kom er niet meer op 8)7
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 23 november 2014 @ 23:24:59 #60
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146943321
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:20 schreef qu63 het volgende:
Ik weet dat t kan, kom alleen niet meer op de juiste weg -O- (Excel 2007, NL)

Blad1 is een overzicht met verschillende tabellen, o.a. een aantal landen (B, D, NL, etc).

Op een ander tabblad wil ik een overzicht maken voor Belgie (B).
Hoe kan ik nu de juiste regels van Blad1 overnemen in mijn 2e sheet? Als kolom H een getal groter dan 0 bevat wil ik het opnemen in deze lijst, anders niet. Voor andere landen gelden andere kolommen, maar t pincipe is hetzelfde..

Ik kan me herinneren dat t iets met index() en kleinste() was, maar ik kom er niet meer op 8)7
Ik neem aan dat het op Blad1 wel per land bij elkaar staat?

Zoek de eerste regel en het aantal regels dat voldoet, en haal daarna met INDEX de goede regels eruit. Dat is wel te doen toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 november 2014 @ 23:27:02 #61
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146943386
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het op Blad1 wel per land bij elkaar staat?
Nee, helaas niet.
Per regel kunnen er zelfs meerdere landen gebruikt worden. Rij x kan dus slaan op Nederland, België én Duitsland. Of juist maar 1 land, of alle landen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 23 november 2014 @ 23:29:23 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146943466
Op die fiets.

Zou ik persoonlijk anders doen:
Maak hulpkolommen op Blad1, helemaal links: voor ieder relevant land 1. Voor de kolom Belgie stop je er een formule in =ALS(deze regel hoort bij België;maximum van alles hierboven+1;0)

De rest los je op met VERT.ZOEKEN. Gaat denk ik sneller.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 november 2014 @ 23:38:11 #63
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146943745
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:29 schreef Janneke141 het volgende:
Op die fiets.

Zou ik persoonlijk anders doen:
Maak hulpkolommen op Blad1, helemaal links: voor ieder relevant land 1. Voor de kolom Belgie stop je er een formule in =ALS(deze regel hoort bij België;maximum van alles hierboven+1;0)

De rest los je op met VERT.ZOEKEN. Gaat denk ik sneller.
Thanks! In mijn herinnering was er alleen nog een dynamischere oplossing, zonder hulpkolom. Mocht dat niet zo zijn dan is dit idd de beste oplossing :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 23 november 2014 @ 23:40:59 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146943838
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Thanks! In mijn herinnering was er alleen nog een dynamischere oplossing, zonder hulpkolom. Mocht dat niet zo zijn dan is dit idd de beste oplossing :)
Die is er wel, maar de vraag is maar of die overzichtelijker is dan deze. Je wil met de INDEX-functie de goede regels uit blad 1 halen, waarvoor Excel moet snappen welke regels dat zijn. Die kun je met een slimme VERGELIJKEN-functie prima vinden, maar dan heb je óf een hulpkolom nodig op je Belgiëblad (en ben je dus even ver) of moet je dezelfde functie voor iedere kolom opnieuw berekenen - wat ook niet handig is natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 november 2014 @ 23:47:40 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146944012
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die is er wel, maar de vraag is maar of die overzichtelijker is dan deze. Je wil met de INDEX-functie de goede regels uit blad 1 halen, waarvoor Excel moet snappen welke regels dat zijn. Die kun je met een slimme VERGELIJKEN-functie prima vinden, maar dan heb je óf een hulpkolom nodig op je Belgiëblad (en ben je dus even ver) of moet je dezelfde functie voor iedere kolom opnieuw berekenen - wat ook niet handig is natuurlijk.
Met dat laatste heb ik geen probleem ;) Ik kan me alleen (vaag) herinneren dat er in deze reeks al eens een oplossing was gegeven voor dit 'probleem'. Maar misschien is zondagavond ook niet het juiste tijdstip om hier aan te werken :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_146949117
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 17:38 schreef Sometimes het volgende:
Afgelopen dagen voor het eerst in jaren een virus gehad (coinvault). Dit virus versleuteld allerlei gangbare bestanden, en die versleuteling verdwijnt niet wanneer het virus weg is.

Mijn belangrijkste Excel bestand (,xlsm) heeft nu een probleem. Het origineel stond op mijn bureaublad, dat is uiteraard aangetast.
De dagelijkse backup versie stond op de Synology, die is ook aangetast (vaste netwerkverbinding).
Daarnaast staan er kopieën op externe schijven, die zijn uiteraard niet aangetast. Maar ook niet te openen zoals voorheen.

Excel geeft aan dat het bestand hersteld moet worden, en doet dat door het VBA deel er uit te gooien. De rest van mijn data is nog intact.

Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. In het vertrouwenscentrum (Office 2010) heb ik al Macro's en VBA voor ontwikkelaars aangevinkt, maar dat is het niet.

Wie weet wat er aan de hand is?

Voorheen kon ik mijn backups altijd openen, dus daarom heb ik het idee dat het in Excel zit.

Stukje tekst uit het XML log waar Office de aanpassing in registreert:
<removedPart>Verwijderd onderdeel: /xl/vbaProject.bin-onderdeel. (Visual Basic for Applications (VBA))</removedPart>
Probleem opgelost. Misschien handig voor iemand anders die hier tegenaan loopt:

Bij het herinstalleren van mijn laptop heb ik bij de installatie van Office ervoor gekozen zo min mogelijk te installeren. Excel volledig, maar gedeelde onderdelen van Office bijvoorbeeld niet. Een van de gedeelde onderdelen is VBA.

Wanneer dat er niet op staat en je opent een bestand met VBA code dan meldt Office niet dat je VBA niet geïnstalleerd hebt, maar wel dat er fouten geconstateerd zijn en gooit vervolgens alle VBA code er uit...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 24 november 2014 @ 23:26:40 #67
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_146974529
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die is er wel, maar de vraag is maar of die overzichtelijker is dan deze. Je wil met de INDEX-functie de goede regels uit blad 1 halen, waarvoor Excel moet snappen welke regels dat zijn. Die kun je met een slimme VERGELIJKEN-functie prima vinden, maar dan heb je óf een hulpkolom nodig op je Belgiëblad (en ben je dus even ver) of moet je dezelfde functie voor iedere kolom opnieuw berekenen - wat ook niet handig is natuurlijk.
Heb ondertussen gevonden wat ik zocht: http://fiveminutelessons.(...)multiple-values-list
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147008438
quote:
3s.gif Op woensdag 19 november 2014 08:13 schreef Deetch het volgende:

[..]

Gewoon deze macro in een module gooien. En vervolgens 1 knop aanmaken die de macro start om de tijd te plaatsen. Tijden kun je gewoon van elkaar aftrekken.

Dus in kolom A zet je je starttijd met de macro, in kolom B je eindtijd met dezelfde macro en in kolom C staat al de formule B1-A1 (nummer zelf aanpassen naar wens)
[ code verwijderd ]

Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..
pi_147008538
quote:
Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.

voorbeeld:

Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05

Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
Gewoon deze macro in een module gooien. En vervolgens 1 knop aanmaken die de macro start om de tijd te plaatsen. Tijden kun je gewoon van elkaar aftrekken.

Dus in kolom A zet je je starttijd met de macro, in kolom B je eindtijd met dezelfde macro en in kolom C staat al de formule B1-A1 (nummer zelf aanpassen naar wens)
Sub klok()

ActiveCell.Value = Time
ActiveCell.NumberFormat = "HH:mm:ss"

End Sub

[..]

Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..

[ Bericht 26% gewijzigd door RnldVer op 25-11-2014 23:15:25 ]
pi_147013700
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 23:09 schreef RnldVer het volgende:

[..]

Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..
Waarom zou je dat willen?
Je kunt nu gewoon zelf de cel selecteren waar de tijd komt, dat is toch veel handiger?

Door de bovenste rijen van je werkblad middels Freeze Panes (rijen bevriezen??) altijd zichtbaar te houden en daar je knop voor de tijd te plaatsen heb je maar 1 knop nodig.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147014285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 23:09 schreef RnldVer het volgende:

[..]

Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..
Als je wel per se in elke regel een "knop" wilt kun je het volgende doen:

Eerst de rij kolom vullen met checkboxen: http://www.extendoffice.c(...)e-checkboxes.html#a1

Vervolgens voor elke checkbox een vba code maken zoals hieronder. Je moet alleen steeds de naam van de macro (CheckBox#_Click), de naam van de checkbox (regel 3: "Check Box #") en de celverwijzing (regel 4 en 7: "a2")
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub CheckBox1_Click()

If ActiveSheet.Shapes("Check Box 1").OLEFormat.Object.Value = 1 Then
    Range("a2").select
    Activecell.value = Time
    ActiveCell.NumberFormat = "HH:mm:ss"
    Else
    Range("a2").Value = ""
End If
    
End Sub

Daarna moet je elke checkbox rechtklikken, assign macro en de juiste macro eraan hangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 26 november 2014 @ 12:14:07 #72
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147017345
quote:
3s.gif Op woensdag 26 november 2014 09:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen?
Je kunt nu gewoon zelf de cel selecteren waar de tijd komt, dat is toch veel handiger?

Door de bovenste rijen van je werkblad middels Freeze Panes (rijen bevriezen??) altijd zichtbaar te houden en daar je knop voor de tijd te plaatsen heb je maar 1 knop nodig.
Deelvensters blokkeren :Y
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147018810
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 12:14 schreef qu63 het volgende:

[..]

Deelvensters blokkeren :Y
Titels blokkeren
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 26 november 2014 @ 13:23:57 #74
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147019659
quote:
3s.gif Op woensdag 26 november 2014 12:59 schreef Deetch het volgende:

[..]

Titels blokkeren
Afhankelijk van welke van de 3 opties je kiest ja ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147090020
ik probeer met de "voorwaardelijke opmaak" 2 cijfers te vergelijken.

als een cijfer hoger is dan het voorgaande, dan moet het cijfer groen kleuren.
blijft het cijfer hetzelfde dan moet het rood kleuren.
het cijfer kan nooit lager worden.

bv. ik vul in

A1=1 (begin)
A2=2 (groen)
A3=3 (groen)
A4=3 (rood)
A5=4 (groen)
A6=5 (groen)
A7=5 (rood)
A8=5 (rood)

heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?
  vrijdag 28 november 2014 @ 16:31:09 #76
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147090861
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 16:04 schreef fespo het volgende:
ik probeer met de "voorwaardelijke opmaak" 2 cijfers te vergelijken.

als een cijfer hoger is dan het voorgaande, dan moet het cijfer groen kleuren.
blijft het cijfer hetzelfde dan moet het rood kleuren.
het cijfer kan nooit lager worden.

bv. ik vul in

A1=1 (begin)
A2=2 (groen)
A3=3 (groen)
A4=3 (rood)
A5=4 (groen)
A6=5 (groen)
A7=5 (rood)
A8=5 (rood)

heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Dit zal je verder helpen: https://support.office.co(...)nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147176323
Hoi.

Als ik in A2 dit heb staan 02-12-2014 11:00
en er moet in A1 komen 02-12-2014 10:00

Welke formule moet ik dan gebruiken?
pi_147176466
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 10:00 schreef Frixel het volgende:
Hoi.

Als ik in A2 dit heb staan 02-12-2014 11:00
en er moet in A1 komen 02-12-2014 10:00

Welke formule moet ik dan gebruiken?
=A2-1/24
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147176683
Thanks
  vrijdag 5 december 2014 @ 01:48:42 #80
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147299101
Voor de mensen die zelf dashboards maken (of inspiratie zoeken), neem eens een kijkje op excelforum.com. Daar hadden ze een competitie voor de beste dashboards, met deze 3 als winnaars: http://excelforum.com/winner/winner.html

De complete lijst is hier te vinden: http://www.exceltip.com/excel-dashboards
Inclusief downloadlink en uitleg!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147307324
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 01:48 schreef qu63 het volgende:
Voor de mensen die zelf dashboards maken (of inspiratie zoeken), neem eens een kijkje op excelforum.com. Daar hadden ze een competitie voor de beste dashboards, met deze 3 als winnaars: http://excelforum.com/winner/winner.html

De complete lijst is hier te vinden: http://www.exceltip.com/excel-dashboards
Inclusief downloadlink en uitleg!
Er staat wel wat leuks tussen. :)
pi_147402010
Ik heb een bestand met plus 100 sheets en zou eigenlijk uit iedere sheet bijvoorbeeld uit veld A1 de data willen oppikken. Is er in Excel een snelle manier voor om dit te doen? Met snel bedoel ik dus iets van een macro waarin je kunt zeggen "geef de waarden van veld A1 uit iedere sheet"
pi_147402295
even snel uit m'n hoofd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sub fok
dim ws as worksheet
dim mysheet as string
dim i as integer

mysheet = "overzicht"
i = 1

for each ws in activeworkbook.sheets
if not ws.Name = mysheet then
activeworkbook.sheets(mysheet).cells("A", i) = ws.name
activeworkbook.sheets(mysheet).cells("B", i) = ws.cells("A", 1)
i = i+1
end if
next ws

end sub

Je hebt een sheet "overzicht" nodig. In kolom A komt de naam van de verschillende sheets te staan, en in kolom B de bijbehorende waarde (A1).
pi_147403828
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 20:15 schreef sylvesterrr het volgende:
even snel uit m'n hoofd:
[ code verwijderd ]

Je hebt een sheet "overzicht" nodig. In kolom A komt de naam van de verschillende sheets te staan, en in kolom B de bijbehorende waarde (A1).
^O^
pi_147421125
Ik heb net de overbodige vertragingen via tekenfilmpjes/animaties van excel 2013 ongedaan gemaakt.
http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=85215

Wat is eigenlijk het nut, die vertraging.
Wie zit daar op te wachten?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_147425970
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 14:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik heb net de overbodige vertragingen via tekenfilmpjes/animaties van excel 2013 ongedaan gemaakt.
http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=85215

Wat is eigenlijk het nut, die vertraging.
Wie zit daar op te wachten?
Geprint en doorgemaild naar ons hele bedrijf!
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147426756
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 december 2014 16:52 schreef Deetch het volgende:

[..]

Geprint en doorgemaild naar ons hele bedrijf!
Volgens mij werkt er bij Microsoft iemand die liever animaties had gemaakt, maar nu saaie Office-pakketten moet maken. Hij wou toch een beetje zijn ei kwijt. Hoe dan ook: Laat deze man/vrouw onmiddelijk ontslag nemen. Voor je het weet zie je bij iedere wijziging van een cel een
"Tom en Jerry"-act.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 9 december 2014 @ 17:24:06 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147426915
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 december 2014 16:52 schreef Deetch het volgende:

[..]

Geprint en doorgemaild naar ons hele bedrijf!
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Volgens mij werkt er bij Microsoft iemand die liever animaties had gemaakt, maar nu saaie Office-pakketten moet maken. Hij wou toch een beetje zijn ei kwijt. Hoe dan ook: Laat deze man/vrouw onmiddelijk ontslag nemen. Voor je het weet zie je bij iedere wijziging van een cel een
"Tom en Jerry"-act.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147444699
quote:
12s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[..]

[ afbeelding ]
Oh ja die :( oO/ en dan ook nog collega's die het leuk vinden om andere "clippies" te installeren :|W
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 10 december 2014 @ 08:58:00 #90
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147444763
quote:
3s.gif Op woensdag 10 december 2014 08:53 schreef Deetch het volgende:

[..]

Oh ja die :( oO/ en dan ook nog collega's die het leuk vinden om andere "clippies" te installeren :|W
Zoiets?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147445016
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 08:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets?
[ afbeelding ]
stervende hoere &*%$@#$#(*& nou heb ik weer nachten nachtmerries.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 10 december 2014 @ 09:40:23 #92
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147445391
quote:
3s.gif Op woensdag 10 december 2014 09:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

stervende hoere &*%$@#$#(*& nou heb ik weer nachten nachtmerries.
Dan zal ik clippy.js maar niet aan je voorstellen.. https://www.smore.com/clippy-js
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147446529
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 09:40 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan zal ik clippy.js maar niet aan je voorstellen.. https://www.smore.com/clippy-js
_O_

Ok, die ga ik op een website implementeren. _O-
pi_147483573
Weet iemand hoe ik hier de AverageIF(S) functie kan gebruiken? Ik loop vast met het feit dat er twee mogelijkheden zijn: Dove en >=10 articles of dat er gekozen kan worden voor Palmolive en >= 5 articles

''Determine the average profit on articles from the "Dove" brand coming from cases that contained at least 10 articles, and the "Palmolive" articles coming from cases that contained at least 5 articles''
  donderdag 11 december 2014 @ 15:20:09 #95
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147484247
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:54 schreef RustCohle het volgende:
Weet iemand hoe ik hier de AverageIF(S) functie kan gebruiken? Ik loop vast met het feit dat er twee mogelijkheden zijn: Dove en >=10 articles of dat er gekozen kan worden voor Palmolive en >= 5 articles

''Determine the average profit on articles from the "Dove" brand coming from cases that contained at least 10 articles, and the "Palmolive" articles coming from cases that contained at least 5 articles''
Sumproduct! *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147484495
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 15:20 schreef qu63 het volgende:

[..]

Sumproduct! *O*
huh?
pi_147484572
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 15:20 schreef qu63 het volgende:

[..]

Sumproduct! *O*
De shit, je weetz.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147484722
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 15:29 schreef RustCohle het volgende:

[..]

huh?
Sumproduct is een heeeele ouwe functie in excel die eigenlijk niet meer wrdt "ondersteund" maar er nog wel in zit omdat ie zotof is.
http://ratfactor.com/wiki/Main/TrickingExcelsSUMPRODUCT

Ipv *1 gebruik ik liever -- voor de vergelijking
Dus =SUMPRODUCT(--(A:A=B:B), C:C) ipv =SUMPRODUCT((A:A=B:B)*1, C:C)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 11 december 2014 @ 15:44:56 #99
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147484817
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 15:29 schreef RustCohle het volgende:

[..]

huh?
Wat Deetch zegt ;)

En aangezien je wil filteren op 2 argumenten en avarage.if() maar 1 argument slikt. Met sumproduct kan je er veel meer invullen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147485048
Voor SUMIFS en COUNTIFS heb ik nog wel een trucje mits je met vaste waarden werkt (je kan geen operator toevoegen aan je selectie):
=SUM(SUMIFS(A:A;B:B;{"waarde 1";"waarde 2"})) of =SUM(COUNTIFS(B:B;{"waarde 1";"waarde 2"}))

SUMIFS en COUNTIFS geven in dit geval twee waarden terug die je bij elkaar optelt door middel van SUM. Het kan ook met AVERAGEIFS, maar dan ga je dus het gemiddelde van gemiddels berekenen. :(
pi_147485392
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 15:55 schreef sylvesterrr het volgende:
Voor SUMIFS en COUNTIFS heb ik nog wel een trucje mits je met vaste waarden werkt (je kan geen operator toevoegen aan je selectie):
=SUM(SUMIFS(A:A;B:B;{"waarde 1";"waarde 2"})) of =SUM(COUNTIFS(B:B;{"waarde 1";"waarde 2"}))

SUMIFS en COUNTIFS geven in dit geval twee waarden terug die je bij elkaar optelt door middel van SUM. Het kan ook met AVERAGEIFS, maar dan ga je dus het gemiddelde van gemiddels berekenen. :(
Dat deed ik dus. :')

Ik snap niet echt wat je bedoeld, evenals wat Deetch zegt...
  donderdag 11 december 2014 @ 16:20:52 #102
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147485761
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:08 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Dat deed ik dus. :')

Ik snap niet echt wat je bedoeld, evenals wat Deetch zegt...
Wat snap je niet dan? En heb je de link van Deetch gelezen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147508712
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:08 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Dat deed ik dus. :')

Ik snap niet echt wat je bedoeld, evenals wat Deetch zegt...
Lees de link en oefen de voorbeelden dan valt het kwartje wel.

http://ratfactor.com/wiki/Main/TrickingExcelsSUMPRODUCT
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 15 december 2014 @ 13:57:29 #104
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_147600915
Ik wil graag het volgende doen, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen... Of hoe ik dit handig kan aanpakken.
Ik wil op Blad A een lijst maken met een getal, en daarachter een waarde, dus dit:


En dan zou ik graag op Blad B een som hebben van de waarden, dus dit:


Dus:
101 = 1 + 1
202 = 2 + 2
303 = 3

Hoe kan ik dit handig doen?
pi_147600973
=LINKS(A1;1) + RECHTS(A1:1)
Aldus.
  maandag 15 december 2014 @ 14:01:55 #106
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147601055
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:57 schreef Goddelijker het volgende:
Ik wil graag het volgende doen, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen... Of hoe ik dit handig kan aanpakken.
Ik wil op Blad A een lijst maken met een getal, en daarachter een waarde, dus dit:
[ afbeelding ]

En dan zou ik graag op Blad B een som hebben van de waarden, dus dit:
[ afbeelding ]

Dus:
101 = 1 + 1
202 = 2 + 2
303 = 3

Hoe kan ik dit handig doen?
Met =SOM.ALS:

Op Blad2, cel B1 zet je

=SOM.ALS(Blad1!$A$1:$A$??;A1;Blad1!$A$1:$A$??)

waarbij je de vraagtekentjes even moet vervangen door het hoogste rijnummer op blad1.

De oplossing van Z is charmant, maar gezien de waarde in B5 niet wat je bedoelde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 december 2014 @ 14:02:06 #107
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_147601061
quote:
2s.gif Op maandag 15 december 2014 13:59 schreef Z het volgende:
=LINKS(A1;1) + RECHTS(A1:1)
Of dit:
1
2
3
=SOM.ALS(A:A;101;B:B)
=SOM.ALS(A:A;202;B:B)
=SOM.ALS(A:A;303;B:B)

En netjes gezien:
1=SOM.ALS(Blad1!A:A;A1;Blad1!B:B)
pi_147601208
Hoi mensen,
Ik zou graag de volgende reeks willen voortzetten in excell 2013 (engels):
1
1
1
2
2
2
3
3
3
enz.
Om precies te zijn wil ik eigenlijk dat het getal 1, 36 keer onder elkaar komt. Vervolgens getal 2, 36 keer onder elkaar etc.

Wie o wie kan mij helpen? :)
  maandag 15 december 2014 @ 14:08:31 #109
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147601290
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:06 schreef ManDownUnder het volgende:
Hoi mensen,
Ik zou graag de volgende reeks willen voortzetten in excell 2013 (engels):
1
1
1
2
2
2
3
3
3
enz.
Om precies te zijn wil ik eigenlijk dat het getal 1, 36 keer onder elkaar komt. Vervolgens getal 2, 36 keer onder elkaar etc.

Wie o wie kan mij helpen? :)
Zet een 1 in cel A1.

In de cel daaronder komt de volgende formule:
=ALS(AANTAL.ALS(A$1:A1;A1)=36;A1+1;A1)

Doortrekken naar beneden zo ver als nodig en u bent klaar. Indien gewenst even de formules kopiëren en waarden plakken, afhankelijk van wat je ermee wil gaan doen.

Iets in de streek van

=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(RIJ()/36;0) zal het ook wel doen, alleen verspringt ie dan denk ik één rijtje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147601563
Bedankt voor je reactie Janneke, maar hij werkt nog niet. Ik heb de engelse versie, en heb het volgende ingevoerd:

=IF(COUNTIF(A$1:A1;A1)=36;A1+1;A1)

Ik krijg de melding 'We found a problem with your formula. Try clicking the insert function blabla..'

Heb je hier nog een oplossing voor?
  maandag 15 december 2014 @ 14:17:37 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147601602
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef ManDownUnder het volgende:
Bedankt voor je reactie Janneke, maar hij werkt nog niet. Ik heb de engelse versie, en heb het volgende ingevoerd:

=IF(COUNTIF(A$1:A1;A1)=36;A1+1;A1)

Ik krijg de melding 'We found a problem with your formula. Try clicking the insert function blabla..'

Heb je hier nog een oplossing voor?
De puntkomma's, denk ik. Ik zit daar altijd mee te klooien in de engelse versies.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147601670
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De puntkomma's, denk ik. Ik zit daar altijd mee te klooien in de engelse versies.
Yess super, ontzettend bedankt! :D
  maandag 15 december 2014 @ 14:52:38 #113
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147602518
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:19 schreef ManDownUnder het volgende:

[..]

Yess super, ontzettend bedankt! :D
En daarom altijd vermelden welke versie + taal je gebruikt bij je vraag ;)
Zie OP O-)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147602630
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

En daarom altijd vermelden welke versie + taal je gebruikt bij je vraag ;)
Zie OP O-)
Dat had ik vermeld! :o
  maandag 15 december 2014 @ 14:58:32 #115
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147602654
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:57 schreef ManDownUnder het volgende:

[..]

Dat had ik vermeld! :o
Crap. Excuses! :o
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 16 december 2014 @ 13:53:58 #116
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_147635487
Uit een logfile heb ik in excel een kolom met de actuele tijd per handeling en in een andere kolom de handelingen. Ik wil de starttijd van iedere sessie in een nieuwe kolom hebben om daarna aan de hand van de starttijd te kunnen berekenen hoe lang de sessie heeft geduurd.

Als I2 = "op start gedrukt" OF "na printen en controleren van biljet" dan is L2 gelijk aan J2


Voor een logische test heb ik de formule: =ALS(I2="Op start gedrukt";J2;0)
Maar hoe voeg ik de tweede logische test in? of ''na printen en controleren van een biljet''


PS: MS Excel 2007, Nederlandse taal

[ Bericht 19% gewijzigd door Bismarck op 16-12-2014 14:10:55 ]
That's...Montgomery Clift, honey!
  dinsdag 16 december 2014 @ 14:16:21 #117
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147636346
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:53 schreef Bismarck het volgende:
Uit een logfile heb ik in excel een kolom met de actuele tijd per handeling en in een andere kolom de handelingen. Ik wil de starttijd van iedere sessie in een nieuwe kolom hebben om daarna aan de hand van de starttijd te kunnen berekenen hoe lang de sessie heeft geduurd.

Als I2 = "op start gedrukt" OF "na printen en controleren van biljet" dan is L2 gelijk aan J2

Voor een logische test heb ik de formule: =ALS(I2="Op start gedrukt";J2;0)
Maar hoe voeg ik de tweede logische test in? of ''na printen en controleren van een biljet''
=ALS(OF(I2="Op start gedrukt"; I2="na printen en controleren van biljet");J2;0)
quote:
PS: MS Excel 2007, Nederlandse taal

:*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147636425
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:16 schreef qu63 het volgende:

[..]

=ALS(OF(I2="Op start gedrukt"; I2="na printen en controleren van biljet");J2;0)

[..]

:*
ik bedacht me ineens iets na het lezen van dit stuk. Excel heeft kennelijk pas vanaf de 2013 versie een XOR() :') hoe kan dat echt? Leek me zo basic.

kreeg daar gezeik mee toen het bij een klant ook ineens toch moest draaien op 2010
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:47:27 #119
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_147645141
Speciaal voor de kerst:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_147662946
Ik heb een hele lijst adressen uit diverse landen. Dan zou ik graag via een formule erachter willen krijgen of dit adres of plaats in nederland is. Is dit via een als formule te doen in excel of moet ik dan eerst een lijst met alle nederlandse plaatsen hebben?
pi_147664672
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:47 schreef qu63 het volgende:
Speciaal voor de kerst:
[ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:')
pi_147664705
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 10:00 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een hele lijst adressen uit diverse landen. Dan zou ik graag via een formule erachter willen krijgen of dit adres of plaats in nederland is. Is dit via een als formule te doen in excel of moet ik dan eerst een lijst met alle nederlandse plaatsen hebben?
Gebruik de functie =countryofaddress()

Of als je de na versie hebt

=land.van.adres()

Werkt alleen in 2013 en 365 versie van excel
pi_147665459
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:17 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Gebruik de functie =countryofaddress()

Of als je de na versie hebt

=land.van.adres()

Werkt alleen in 2013 en 365 versie van excel
En hoe weet ik welke versie ik precies heb?

En dan is het gewoon =land.van.adres(A1)
Waar dan in A1 de woonplaats staat?
pi_147673305
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:47 schreef Stansfield het volgende:

[..]

En hoe weet ik welke versie ik precies heb?

En dan is het gewoon =land.van.adres(A1)
Waar dan in A1 de woonplaats staat?
Sorry ik zat te trollen :')

Er zijn geen standaard formules hiervoor. Je zult een mega lijst moeten hebben van plaatsen en landen en daar een lookup op doen
  woensdag 17 december 2014 @ 17:11:36 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147674452
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 10:00 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een hele lijst adressen uit diverse landen. Dan zou ik graag via een formule erachter willen krijgen of dit adres of plaats in nederland is. Is dit via een als formule te doen in excel of moet ik dan eerst een lijst met alle nederlandse plaatsen hebben?
Als de postcodes erbij staan is het misschien nog te doen, aangezien wij zo ongeveer de enigen zijn met postcodes van de vorm 9999XX.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147677616
Ik heb het met een combinatie van de bovenste 2 tips gedaan. Lijst van internet met verticaal zoeken. Daarmee de eerste 3000 weggehaald. Daarna idd op postcode waarbij ik vrij makkelijk de rest kon weghalen.
pi_147699277
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:47 schreef qu63 het volgende:
Speciaal voor de kerst:
[ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hey doet me denken aan de Dr. Denker puzzel. Gelukkig is het bijna weer zover.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147709361
Als Johannes2 nog komt zoeken:

=IF(A1="piet";"X1";IF(A1="klaas"; "X2"; IF(A1="truus"; "X3"; "overig")))
pi_148130121
Beste lezer,

Ik heb het volgende excel probleem.
ik heb een aantal rijen die ik met elkaar wil vergelijken en daar moet een rapport uitkomen
bv
In kolom A staat
Truus
piet
Jan
Truus
In kolom B staat
Truus
Jan
Piet
Piet
In kolom C staat
Piet
Piet
Jan
Truus

Het gaat er om dat er gekeken wordt of de namen al in eerdere kolomen voorkwamen maar wel in dezelfde rij. In dit geval moet er dus gerapporteerd woorden dat in kolom B Truus 1x voorkomt, Want ze staat in B1 in A1.
In kolom C komt piet 1x voor want hij staat in C2 en in A2 en Jan 1x want hij staat in C3 en in A3 en Truus ook 1x want ze staat in C4 en in A4.
In werkelijkheid gaat het om honderden regels en 8 kolommen.

Met vriendelijke groet,

Johannes2
pi_148130315
Dank je wel voor je reactie, Maar ik denk niet dat het werkt. Niet alleen de eerste reg3el moet worden vergeleken maar ook de ander 1400. wel alleen op regel niveau

Tabel wordt dan:

B C
Truus 1 1
Piet 1
Jan 1
pi_148130331
B en c boven de 1 1
pi_148130487
Het moet meer iets als:
Als B2 = A2 dan 1 en dat ook t/m B1400, Maar ook
Als C2 = B2 of A2 dan ook 1
etc
vervolgens de 1 bij elkaar optellen
  dinsdag 30 december 2014 @ 13:22:46 #133
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148135825
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 10:31 schreef Johannes2 het volgende:
Beste lezer,

Ik heb het volgende excel probleem.
ik heb een aantal rijen die ik met elkaar wil vergelijken en daar moet een rapport uitkomen
bv
In kolom A staat
Truus
piet
Jan
Truus
In kolom B staat
Truus
Jan
Piet
Piet
In kolom C staat
Piet
Piet
Jan
Truus

Het gaat er om dat er gekeken wordt of de namen al in eerdere kolomen voorkwamen maar wel in dezelfde rij. In dit geval moet er dus gerapporteerd woorden dat in kolom B Truus 1x voorkomt, Want ze staat in B1 in A1.
In kolom C komt piet 1x voor want hij staat in C2 en in A2 en Jan 1x want hij staat in C3 en in A3 en Truus ook 1x want ze staat in C4 en in A4.
In werkelijkheid gaat het om honderden regels en 8 kolommen.

Met vriendelijke groet,

Johannes2
Je wil dus per regel kijken hoevaak de waarde van kolom er in voor komt als ik t goed begrijp?

In I2 -> =AANTAL.ALS(A2:H2;A2)
Dat doortrekken naar beneden en onderaan kolom I een SOM() doen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148275005
Een bug bij invoegen kop- en voettekst?

Als ik een formulier in Excel uitprint wil ik dit vaak voorzien van een koptekst:
Vaak doe ik:
Aangepaste koptekst

Bestandspad invoegen,
daarna tik ik " / " (dus: spatie slash spatie)
Daarna Bladnaam invoegen,
daarna tik ik " / " (dus: spatie slash spatie)
Datum invoegen
daarna tik ik " / " (dus: spatie slash spatie)
Tijd invoegen

Bij het begin is Excel zo vriendelijk om, als je met de muis over het icoontje gaat, met een tekst te vermelden om welke invoeging het gaat, echter....
nadat ik zelf " / " heb ingevuld (dus: spatie slash spatie) wordt deze service prompt geannulleerd.
Dus bij de volgende invoeging moet ik zelf zo kien zijn om te weten welke icoon welke invoeging presenteert.
Het is wel zo dat zonder mijn eigen bijdrages " / " Excel wel zo vriendelijk is om tekstuele toelichting te geven. Dus dan heb je alle toevoegingen achter elkaar.
Hoe zit dit?


Toevoeging: Op het moment dat je zelf weer een icoon hebt aangeklikt, gaat de meldingsservice weer verder, ook al zit er een spatie (of andere eigen bijdrage) tussen de twee vorige invoegingen. Plus: Als je even in een andere kolom klikt, dus van links naar midden of rechts, en je gaat dan weer terug naar je "eigen" kolom, dan wordt de meldingsservice ook weer in gang gezet. Maar het blijft vreemd. In vorige versies van Excel had ik dit probleem volgens mij niet.

[ Bericht 19% gewijzigd door Twentsche_Ros op 03-01-2015 11:33:49 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_148277473
Met een kleine club mensen gaan we TimeTrials organiseren in het spel GranTurismo. Dit is wel online en we hebben al zo'n 100 leden in de zgehten community. Elke 2 weken houden we 2 TimeTrials, gelijk aan elkaar, maar de ene TT is met rijhulpen aan, de andere TT is zonder de rijhulpen (zoals Tractioncontrol en SlipRecovery).

Goed naar het excel bestand. Ik heb het volgende ;

http://i301.photobucket.c(...)itslagTimeTrial1.png

Nu zit ik dus met 2 vragen.

Vraag 1, kan ik nu bij het invoeren van alle rondetijden (de 2 kleine kaders onder de tabel) zo maken dat de opgegeven rondetijden bij de juiste naam blijven?
Vraag 2, inherent aan mijn eerste vraag, kan ik nu in de kleine invoerbox nu de tijden doorgeven en dat er in de grote tabel, per TT (met en zonder rijhulpen) alleen de beste 12 overblijven, inclusief dus de bijbehorende naam en eventueel type auto (als we een open kampioenschap organiseren)?
  zondag 4 januari 2015 @ 23:24:47 #136
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148340328
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 13:07 schreef Meike26 het volgende:
Met een kleine club mensen gaan we TimeTrials organiseren in het spel GranTurismo. Dit is wel online en we hebben al zo'n 100 leden in de zgehten community. Elke 2 weken houden we 2 TimeTrials, gelijk aan elkaar, maar de ene TT is met rijhulpen aan, de andere TT is zonder de rijhulpen (zoals Tractioncontrol en SlipRecovery).

Goed naar het excel bestand. Ik heb het volgende ;

http://i301.photobucket.c(...)itslagTimeTrial1.png

Nu zit ik dus met 2 vragen.

Vraag 1, kan ik nu bij het invoeren van alle rondetijden (de 2 kleine kaders onder de tabel) zo maken dat de opgegeven rondetijden bij de juiste naam blijven?
Waar gaat die data heen dan?
quote:
Vraag 2, inherent aan mijn eerste vraag, kan ik nu in de kleine invoerbox nu de tijden doorgeven en dat er in de grote tabel, per TT (met en zonder rijhulpen) alleen de beste 12 overblijven, inclusief dus de bijbehorende naam en eventueel type auto (als we een open kampioenschap organiseren)?
Met creatief gebruik van de zoekfuncties en index() kan je ver komen, en zelfs tot t einde ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148417849
Hoi allemaal,

Ik heb een matrix formule welke werkt, maar ik niet helemaal begrijp. Kan iemand hier het een en ander toelichten?
1=INDEX(ALS($C$1:$C$150=C10;$H$1:$H$150);MAX(ALS($C$1:$C$150=C10;RIJ($H$1:$H$150))))

Ik weet overigens wat het het doet, maar niet hoe het werkt ;)
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:54:28 #138
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148428349
Hoi O+

Ik moet uitzoeken hoeveel klanten per locatie binnen het dekkingsgebied van die locatie vallen. Ik moest eerst de dekkingsgebieden uitvogelen, dus nu heb ik een sheet met een lijst van postcodes die zich binnen een bepaalde straal van een locatie bevinden.

Zoiets dus:
locatie 1 locatie 2 locatie 3 locatie 4 locatie 5
postcodes postcodes postcodes postcodes postcodes

Maar nu kreeg ik er een klantenbestand bij zodat ik kon kijken hoeveel (bestaande) klanten binnen het dekkingsgebied van een locatie vallen. Ik heb toen een tijdje handmatig door die lijsten gezocht, maar het zijn best wel veel klanten en ook best wel veel postcodes. Dus toen bedacht ik dat ik dat misschien ook wel kan automatiseren, maar ik ben niet zo'n held met Excel (2013 btw)

Mijn idee is om het volgende te doen:
De postcodes van die klanten staan allemaal netjes in dezelfde kolom, dus stel dat een klant postcode 1111AA heeft, dan wil ik een kruisje hebben staan bij de locaties waarvan 1111AA binnen hun dekkingsgebied valt

Zoiets dus:


In dit geval heb ik ze onder elkaar geplaatst, maar ik zou ze naast elkaar plaatsen. Het liefst eigenlijk in verschillende tabbladen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

In het voorbeeld zou ik dan in dit geval bij D18 zoiets hebben als: als C18 gelijk is aan IETS in kolom A (of misschien moet je dan A1:A5 doen), dan zet je een kruisje in D18.
Dan zou ik eigenlijk op het eind alleen die kruisjes moeten optellen (of 1 ipv kruisje en dan automatisch optellen) om erachter te komen hoeveel klanten binnen zo'n dekkingsgebied zitten.

In principe zou het natuurlijk nog mooier zijn om, in plaats van een kruisje, de naam van de klant of zijn/haar nummer in die cel te krijgen. Maar dan zou je in D18 zoiets krijgen als:
Als C18 gelijk is aan iets in kolom A, dan is D18 een kopie van A18 (of B18).

Aan 'als ... dan' zie ik al wel dat het wellicht mogelijk is met IF THEN ELSE, maar ik ben hier dus niet zo goed in. Ik weet vooral niet of het mogelijk is om het te checken met een volledige kolom. Dit klinkt namelijk wel redelijk logisch als ik 1 cel met 1 cel vergelijk. Nu had ik zoiets geprobeerd in D18: =IF(C18=A5,"=A18","")
Dus: als de inhoud van C18 gelijk is aan de inhoud van A5, dan plaats je de inhoud van A18 in D18. Zo niet, dan plaats je niets.

Maar daar zit blijkbaar een fout in en ik heb zo gauw geen idee wat daar verkeerd aan is, omdat ik iets overtikte en op goed gevoel verder invulde :o

Dus een paar vraagjes:
1: wat is er verkeerd aan die formule die ik probeerde voor D18 (vetgedrukt) en is het mogelijk om te kijken of de waarde van 1 cel (hier C18) in een volledige kolom voorkomt?
2: hoe zou ik dat wat ik net heb uitgelegd het best aan kunnen pakken?
3: is het dan ook mogelijk om die postcodelijsten in 1 tab te houden en als bron te gebruiken voor tab 2?

Alvast bedankt O+
  woensdag 7 januari 2015 @ 15:06:46 #139
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_148428886
Wat nu als je dit in cel D18 plakt?

1=IF(COUNTIF($A$2:$A$5;C18)=1;"Ja";"Nee")
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 7 januari 2015 @ 15:07:29 #140
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_148428922
De "if"-formule met Ja en Nee kan je natuurlijk aanpassen zoals jij wilt, of zelfs weghalen. :P Dan staat er gewoon 1 en 0.

En je kan ook formules laten linken naar andere tabbladen hoor. Gewoon daarnaartoe klikken dan, als je met de formule bezig bent. :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:12:45 #141
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148431597
quote:
17s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:54 schreef hugecooll het volgende:
Hoi O+

Ik moet uitzoeken hoeveel klanten per locatie binnen het dekkingsgebied van die locatie vallen. Ik moest eerst de dekkingsgebieden uitvogelen, dus nu heb ik een sheet met een lijst van postcodes die zich binnen een bepaalde straal van een locatie bevinden.

Zoiets dus:
locatie 1 locatie 2 locatie 3 locatie 4 locatie 5
postcodes postcodes postcodes postcodes postcodes

Maar nu kreeg ik er een klantenbestand bij zodat ik kon kijken hoeveel (bestaande) klanten binnen het dekkingsgebied van een locatie vallen. Ik heb toen een tijdje handmatig door die lijsten gezocht, maar het zijn best wel veel klanten en ook best wel veel postcodes. Dus toen bedacht ik dat ik dat misschien ook wel kan automatiseren, maar ik ben niet zo'n held met Excel (2013 btw)

Mijn idee is om het volgende te doen:
De postcodes van die klanten staan allemaal netjes in dezelfde kolom, dus stel dat een klant postcode 1111AA heeft, dan wil ik een kruisje hebben staan bij de locaties waarvan 1111AA binnen hun dekkingsgebied valt

Zoiets dus:
[ afbeelding ]

In dit geval heb ik ze onder elkaar geplaatst, maar ik zou ze naast elkaar plaatsen. Het liefst eigenlijk in verschillende tabbladen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

In het voorbeeld zou ik dan in dit geval bij D18 zoiets hebben als: als C18 gelijk is aan IETS in kolom A (of misschien moet je dan A1:A5 doen), dan zet je een kruisje in D18.
Dan zou ik eigenlijk op het eind alleen die kruisjes moeten optellen (of 1 ipv kruisje en dan automatisch optellen) om erachter te komen hoeveel klanten binnen zo'n dekkingsgebied zitten.

In principe zou het natuurlijk nog mooier zijn om, in plaats van een kruisje, de naam van de klant of zijn/haar nummer in die cel te krijgen. Maar dan zou je in D18 zoiets krijgen als:
Als C18 gelijk is aan iets in kolom A, dan is D18 een kopie van A18 (of B18).

Aan 'als ... dan' zie ik al wel dat het wellicht mogelijk is met IF THEN ELSE, maar ik ben hier dus niet zo goed in. Ik weet vooral niet of het mogelijk is om het te checken met een volledige kolom. Dit klinkt namelijk wel redelijk logisch als ik 1 cel met 1 cel vergelijk. Nu had ik zoiets geprobeerd in D18: =IF(C18=A5,"=A18","")
Dus: als de inhoud van C18 gelijk is aan de inhoud van A5, dan plaats je de inhoud van A18 in D18. Zo niet, dan plaats je niets.

Maar daar zit blijkbaar een fout in en ik heb zo gauw geen idee wat daar verkeerd aan is, omdat ik iets overtikte en op goed gevoel verder invulde :o

Dus een paar vraagjes:
1: wat is er verkeerd aan die formule die ik probeerde voor D18 (vetgedrukt) en is het mogelijk om te kijken of de waarde van 1 cel (hier C18) in een volledige kolom voorkomt?
2: hoe zou ik dat wat ik net heb uitgelegd het best aan kunnen pakken?
3: is het dan ook mogelijk om die postcodelijsten in 1 tab te houden en als bron te gebruiken voor tab 2?

Alvast bedankt O+
1: ipv "=A18" moet je A18 gebruiken.
2: zoiets als KaBuf al zei: =IF(COUNTIF($A$2:$A$5;C18)=1;"x";"")
3: ze dit: http://office.microsoft.c(...)gen-HP010102343.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:24:25 #142
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148432131
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:12 schreef qu63 het volgende:

[..]

1: ipv "=A18" moet je A18 gebruiken.
2: zoiets als KaBuf al zei: =IF(COUNTIF($A$2:$A$5;C18)=1;"x";"")
3: ze dit: http://office.microsoft.c(...)gen-HP010102343.aspx
Hmm met behulp van KaBuf lukte het wel een beetje, maar als ik het dan in mijn eigen werkblad probeer, werkt het niet meer.
Ik gebruik nu bijvoorbeeld: =ALS(AANTAL.ALS($L$600:$L$2000;B2)=1;"1";"0")
Dat betekent toch dat als de waarde uit B2 ook voorkomt tussen L600 en L2000, dat er dan een 1 moet komen en een 0 als dat niet zo is? De waarde uit L603 is gelijk aan B2, maar ik krijg wel een 0 ;(

Of klopt er nog steeds iets niet?
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:31:02 #143
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148432415
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:24 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Hmm met behulp van KaBuf lukte het wel een beetje, maar als ik het dan in mijn eigen werkblad probeer, werkt het niet meer.
Ik gebruik nu bijvoorbeeld: =ALS(AANTAL.ALS($L$600:$L$2000;B2)=1;"1";"0")
Dat betekent toch dat als de waarde uit B2 ook voorkomt tussen L600 en L2000, dat er dan een 1 moet komen en een 0 als dat niet zo is? De waarde uit L603 is gelijk aan B2, maar ik krijg wel een 0 ;(

Of klopt er nog steeds iets niet?
Komt B2 precies overeen? Staat er niet misschien nog een spatie achter de letters van de postcode? (1111AA ) of er voor? (1111 AA)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:33:34 #144
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148432516
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

Komt B2 precies overeen? Staat er niet misschien nog een spatie achter de letters van de postcode? (1111AA ) of er voor? (1111 AA)
Excel vindt nergens een spatie en ze zien er verder precies hetzelfde uit (1111AA) dus ik snap het probleem niet :'(
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:35:25 #145
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_148432577
Dus als je L603 plakt in B2 (zou het dus 100% gelijk moeten zijn), krijg je nog steeds 0? ;(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:36:14 #146
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148432607
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:33 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Excel vindt nergens een spatie en ze zien er verder precies hetzelfde uit (1111AA) dus ik snap het probleem niet :'(
Probeer dit eens: =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B2;$L$600:$L$2000;1;ONWAAR));"";"x")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:37:07 #147
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148432636
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:35 schreef KaBuf het volgende:
Dus als je L603 plakt in B2 (zou het dus 100% gelijk moeten zijn), krijg je nog steeds 0? ;(
Beetje vreemd dit. Ik kijk naar L603 -> niks
Ik zoek heel die shit door -> niks
Ik kijk nog eens, is het de enige met een spatie ervoor :(

Nu krijgt ie wel een 1 *O*

O+
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:38:00 #148
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_148432673
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:37 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Beetje vreemd dit. Ik kijk naar L603 -> niks
Ik zoek heel die shit door -> niks
Ik kijk nog eens, is het de enige met een spatie ervoor :(

Nu krijgt ie wel een 1 *O*

O+
_O-

Dus je kan verder? :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:38:50 #149
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148432704
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:38 schreef KaBuf het volgende:

[..]

_O-

Dus je kan verder? :P
Als het goed is wel :P Nu hopen dat ie zometeen de formules goed doortrekt, anders moet ik ze overal handmatig invullen of zo :o
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:51:54 #150
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148433154
Werrukt! Thx _O_
(toen ik op alt+0160 ipv spatie zocht, vond ie er trouwens wel iets van 25000 :') )
  woensdag 7 januari 2015 @ 17:10:10 #151
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148433842
Aight nu heeft ie op de goede plaatsen een 1 geplaatst, maar hoe fix ik het dan dat Excel de 1 ook als 1 herkent? Dus dat ik in een cel al die eentjes kan optellen? =SOM(C4:C488) komt op 0 uit, terwijl er een hoop eentjes staan :P
  woensdag 7 januari 2015 @ 17:22:37 #152
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148434271
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 17:10 schreef hugecooll het volgende:
Aight nu heeft ie op de goede plaatsen een 1 geplaatst, maar hoe fix ik het dan dat Excel de 1 ook als 1 herkent? Dus dat ik in een cel al die eentjes kan optellen? =SOM(C4:C488) komt op 0 uit, terwijl er een hoop eentjes staan :P
Dan moet je de eentjes zonder de aanhalingstekens plaatsen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 7 januari 2015 @ 17:23:28 #153
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148434295
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 17:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan moet je de eentjes zonder de aanhalingstekens plaatsen ;)
Dus dan wordt bijv deze formule:
=ALS(AANTAL.ALS($A$600:$A$2000;B11)=1;"1";"")
=ALS(AANTAL.ALS($A$600:$A$2000;B11)=1;1;"")

Toch?

Edit: ja dus, thx :s)
  woensdag 7 januari 2015 @ 17:33:00 #154
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148434671
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 17:23 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Dus dan wordt bijv deze formule:
=ALS(AANTAL.ALS($A$600:$A$2000;B11)=1;"1";"")
=ALS(AANTAL.ALS($A$600:$A$2000;B11)=1;1;"")

Toch?

Edit: ja dus, thx :s)
:Y
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148456887
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 09:56 schreef Stickers het volgende:
Hoi allemaal,

Ik heb een matrix formule welke werkt, maar ik niet helemaal begrijp. Kan iemand hier het een en ander toelichten?

Ik weet overigens wat het het doet, maar niet hoe het werkt ;)
Niemand? :'(

1=INDEX(ALS($C$1:$C$150=C10;$H$1:$H$150);MAX(ALS($C$1:$C$150=C10;RIJ($H$1:$H$150))))
pi_148457029
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 23:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

Waar gaat die data heen dan?

[..]

Met creatief gebruik van de zoekfuncties en index() kan je ver komen, en zelfs tot t einde ;)
De data gaat naar onze website + Fb pagina, waar de leden de overzichten na kunnen trekken voor hun gereden tijd, positie en eind uitslag in de punten + kampioenschap.
- Of bedoelde je de data van het invoer veld naar de tabel? Ik wil dus naam + auto + tijd opgeven in het invoerveld en deze moet direct automatisch gesorteerd worden door Excel op tijd (uren) ; (min.) ; (seconden) , (tienden tot duizendsten). Dus die 3 moeten wel aan elkaar gekoppeld blijven, daarom wilde ik voor de zekerheid en duidelijkheid 1 formule hebben van het invoerveld de tabel in. Ik heb nu in iedergeval 8 werkbladen klaar staan voor de eerste 4 maanden. 1 werkblad komt er bij voor het punten overzicht.

Ik weet niet wat makkelijker/sneller werkt, iedereen heeft wel een acrobat reader op zijn pc of tablet staan. Excel is een ander verhaal en niet iedereen heeft daar tijd/zin in om uit te pluizen hoe je kan zoeken. Aanbieden in zo mogelijk de meest hapklare brokken. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Meike26 op 08-01-2015 08:44:56 ]
  donderdag 8 januari 2015 @ 13:17:55 #157
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148464697
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 08:38 schreef Meike26 het volgende:

[..]

De data gaat naar onze website + Fb pagina, waar de leden de overzichten na kunnen trekken voor hun gereden tijd, positie en eind uitslag in de punten + kampioenschap.
:N
quote:
- Of bedoelde je de data van het invoer veld naar de tabel? Ik wil dus naam + auto + tijd opgeven in het invoerveld en deze moet direct automatisch gesorteerd worden door Excel op tijd (uren) ; (min.) ; (seconden) , (tienden tot duizendsten). Dus die 3 moeten wel aan elkaar gekoppeld blijven, daarom wilde ik voor de zekerheid en duidelijkheid 1 formule hebben van het invoerveld de tabel in. Ik heb nu in iedergeval 8 werkbladen klaar staan voor de eerste 4 maanden. 1 werkblad komt er bij voor het punten overzicht.
:Y

Maar je vult de uitslagen in in regel 23, en dan? Blijft het daar staan en zoekt het blok er boven uit wie er 1e, 2e, etc staat? Als je een hulpkolom maakt met bijvoorbeeld NaamTijd (dus Meike26-9:56) als unieke waarde dan kan je daar altijd op zoeken.
quote:
Ik weet niet wat makkelijker/sneller werkt, iedereen heeft wel een acrobat reader op zijn pc of tablet staan. Excel is een ander verhaal en niet iedereen heeft daar tijd/zin in om uit te pluizen hoe je kan zoeken. Aanbieden in zo mogelijk de meest hapklare brokken. :)
Excel is iig geautomatiseerder ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148466129
Maar als het resultaat er uiteindelijk staat, kan ik toch de eind-uitslag van de tabel exporteren als een read-only file / pdf ?
  donderdag 8 januari 2015 @ 14:10:53 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148466608
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 13:55 schreef Meike26 het volgende:
Maar als het resultaat er uiteindelijk staat, kan ik toch de eind-uitslag van de tabel exporteren als een read-only file / pdf ?
Ja, dat kan wel ja :) Ik dacht dat je alles handmatig in een PDF-je wilde doen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148466947
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:10 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, dat kan wel ja :) Ik dacht dat je alles handmatig in een PDF-je wilde doen ;)
Ik heb je een pm gestuurd. ;)
  donderdag 8 januari 2015 @ 14:54:00 #161
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148468349
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:19 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Ik heb je een pm gestuurd. ;)
pm terug ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 8 januari 2015 @ 16:39:39 #162
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148472869
Ik wil weten hoelang een proefpersoon erover doet om een scherm in een computerprogramma te selecteren. In het logbestand van het programma heb ik een kolom met de absolute tijd (L) per stap en een kolom met de handelingen.

Twee voorbeelden van handelingen:

A1 Verkiezing 1 gestart. Sessienummer: C_018_1
A2 Gekozen: Lijst 1
A3 Gekozen: Kandidaat 3
A4 Keus bevestigd. Stembiljet wordt geprint.

A10 Verkiezing 2 gestart. Sessienummer: C_018_2
A11 Gekozen: Lijst 13
A12 Geselecteerd: Tab2
A13 Gekozen: Kandidaat 25
Keus bevestigd. Stembiljet wordt geprint.

De lijstnummers en kandidaatnummers zijn telkens afwijkend, dus daar zal moeten worden gezocht op een deel van de tekst.

Als kolom A2 bevat: "gekozen lijst" en kolom A3 bevat: ''gekozen kandidaat" dan L3-L2 = de tijd om van lijstenscherm naar kandidaatscherm te komen. Hoe vat ik dit in een formule?
That's...Montgomery Clift, honey!
  donderdag 8 januari 2015 @ 20:27:38 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148480949
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 16:39 schreef Bismarck het volgende:
Ik wil weten hoelang een proefpersoon erover doet om een scherm in een computerprogramma te selecteren. In het logbestand van het programma heb ik een kolom met de absolute tijd (L) per stap en een kolom met de handelingen.

Twee voorbeelden van handelingen:

A1 Verkiezing 1 gestart. Sessienummer: C_018_1
A2 Gekozen: Lijst 1
A3 Gekozen: Kandidaat 3
A4 Keus bevestigd. Stembiljet wordt geprint.

A10 Verkiezing 2 gestart. Sessienummer: C_018_2
A11 Gekozen: Lijst 13
A12 Geselecteerd: Tab2
A13 Gekozen: Kandidaat 25
Keus bevestigd. Stembiljet wordt geprint.

De lijstnummers en kandidaatnummers zijn telkens afwijkend, dus daar zal moeten worden gezocht op een deel van de tekst.

Als kolom A2 bevat: "gekozen lijst" en kolom A3 bevat: ''gekozen kandidaat" dan L3-L2 = de tijd om van lijstenscherm naar kandidaatscherm te komen. Hoe vat ik dit in een formule?
=ALS(EN(A2="gekozen lijst;A3="gekozen kandidaat");L3-L2;"")

Zoiets?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148495405
Om te zoeken of een cel een tekst bevat kun je de volgende formule gebruiken:

1=VIND.SPEC("gekozen lijst";A3)>0

Een WAAR geeft aan dat er iets gevonden is en #WAARDE dat er niks gevonden is.

Volledige formule adhv jouw tekst:

=ALS(ALS.FOUT(EN(VIND.SPEC("gekozen lijst";A2)>0;VIND.SPEC("gekozen kandidaat";A3)>0);ONWAAR);L3-L2;"")
  vrijdag 9 januari 2015 @ 09:55:48 #165
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148495562
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 09:50 schreef Stickers het volgende:
Om te zoeken of een cel een tekst bevat kun je de volgende formule gebruiken:
[ code verwijderd ]

Een WAAR geeft aan dat er iets gevonden is en #WAARDE dat er niks gevonden is.

Volledige formule adhv jouw tekst:

=ALS(ALS.FOUT(EN(VIND.SPEC("gekozen lijst";A2)>0;VIND.SPEC("gekozen kandidaat";A3)>0);ONWAAR);L3-L2;"")
Deze werkt inderdaad! De formule van qu63 werkt als de tekst exact 'gekozen lijst' is maar houdt geen rekening met de variabele lijstnummers en kandidaatnummers. Vandaar dat je op een deel van de tekst zoekt en niet op de volledige tekst.

Bedankt!
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_148495729
Is het mogelijk om horizontaal zoeken te combineren met min en max?

Ik wil binnen 1 formule eerst de maximale waarde van een reeks laten zoeken op basis van een kenteken, daarna de minimale waarde van dezelfde reeks hier van af trekken. Iemand een idee hoe?
HAR!!! HAR!!11!!!1
  vrijdag 9 januari 2015 @ 10:35:05 #167
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148496831
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 10:01 schreef vitessearnhem1.026 het volgende:
Is het mogelijk om horizontaal zoeken te combineren met min en max?

Ik wil binnen 1 formule eerst de maximale waarde van een reeks laten zoeken op basis van een kenteken, daarna de minimale waarde van dezelfde reeks hier van af trekken. Iemand een idee hoe?
Kan je 'm niet gewoon opknippen in drie stappen?

=MAX(A1:Z1)
=MIN(A1:Z1)
=Max-Min
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_148497255
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 10:35 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Kan je 'm niet gewoon opknippen in drie stappen?

=MAX(A1:Z1)
=MIN(A1:Z1)
=Max-Min
Ik wil het echt in 1 formule hebben. Ik heb voor elk kenteken het brandstofverbruik. Daarachter wil de gereden km's hebben. Voor elk kenteken apart dus. Als het wagenparl verandert wil ik dat het model niet aangepast hoeft te worden. Daarom wil ik eerst hor. zoeken naar het kenteken.

Maar of het mogelijk is...
HAR!!! HAR!!11!!!1
  vrijdag 9 januari 2015 @ 12:26:29 #169
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_148501385
Hoi hoi :W

Ik zit met het volgende, ik heb een rij getallen, en nu wil ik dat Excel hiervan de hoogste kiest, en aan de hoogste vervolgens een bonus toe kent. Aan de rest van de getallen wordt dan geen bonus toegekend. Hoe moet ik dit in Excel verwerken?

Let wel: het is een Engelse versie van Excel :P
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 13:18:01 #170
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_148503337
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 12:26 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Hoi hoi :W

Ik zit met het volgende, ik heb een rij getallen, en nu wil ik dat Excel hiervan de hoogste kiest, en aan de hoogste vervolgens een bonus toe kent. Aan de rest van de getallen wordt dan geen bonus toegekend. Hoe moet ik dit in Excel verwerken?

Let wel: het is een Engelse versie van Excel :P
Kolom A staan je getallen, kolom B de volgende formule:
IF(MAX($A1:$A10)=A1;"Bonuswaarde";"")
Doortrekken naar beneden, et voila!
Eventueel ; vervangen door ,
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_148528822
Beste lezers,

Ik zit met een probleempje, namelijk dat ik niet weet welke formules of wat de beste methode is om het volgende uit te vogelen:

Ik heb een klantbestand in excel (zie: [Klantnaam][omzet]) van de afgelopen 3 jaar, opgedeeld in A, B en C klanten in termen van omzet. Nu moet ik het volgende zien te bepalen:

1. Wat is het klantbehoud?, dus hoeveel van de unieke klanten in 2013 hebben ook in 2012 voor omzet gezorgd. Hetzelfde bij 2014 t.o.v. 2013 en 2014 t.o.v. 2012
2. Hoeveel nieuwe unieke klanten zijn er jaarlijks bijgekomen?
3. Hoeveel unieke klanten zijn er jaarlijks weggegaan?

Het probleem is dat ik geen formule weet die dit gemakkelijk kan laten zien in termen van aantallen of percentage. Als ik dit weet dan kan ik dit vervolgens ook nog eens toepassen per klantsegment.

Dus als iemand mij hierbij van een tip kan voorzien, ben ik erg dankbaar ^O^
  vrijdag 9 januari 2015 @ 23:35:32 #172
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148529016
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 23:30 schreef Kriebelhoest het volgende:
Beste lezers,

Ik zit met een probleempje, namelijk dat ik niet weet welke formules of wat de beste methode is om het volgende uit te vogelen:

Ik heb een klantbestand in excel (zie: [Klantnaam][omzet]) van de afgelopen 3 jaar, opgedeeld in A, B en C klanten in termen van omzet. Nu moet ik het volgende zien te bepalen:

1. Wat is het klantbehoud?, dus hoeveel van de unieke klanten in 2013 hebben ook in 2012 voor omzet gezorgd. Hetzelfde bij 2014 t.o.v. 2013 en 2014 t.o.v. 2012
2. Hoeveel nieuwe unieke klanten zijn er jaarlijks bijgekomen?
3. Hoeveel unieke klanten zijn er jaarlijks weggegaan?

Het probleem is dat ik geen formule weet die dit gemakkelijk kan laten zien in termen van aantallen of percentage. Als ik dit weet dan kan ik dit vervolgens ook nog eens toepassen per klantsegment.

Dus als iemand mij hierbij van een tip kan voorzien, ben ik erg dankbaar ^O^
Maak voor ieder gegeven dat je wil berekenen een aparte hulpkolom aan die je gaat voorzien van enen en nullen: een 1 als die klant voldoet aan de eis, en een 0 als hij er niet aan voldoet.

Voorbeeld: je wil weten of een klant klant was in 2012 én 2013 (even in de veronderstelling dat de jaren 2012-2013-2014 in de kolommen A, B, C staan), dan wordt de bijbehorende formule
=ALS(EN(A2>0;B2>0);1;0)

Sommeer die rij, en je weet het aantal behouden klanten voor 2013. Voor de andere wensen kun je vast wel zelf verzinnen wat de bijbehorende formules moeten zijn.

De bovenstaande formule kun je trouwens ook vervangen door het kortere
=A2*B2>0
Maar daarvan zal misschien niet iedereen meteen zien dat die werkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148530124
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 23:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maak voor ieder gegeven dat je wil berekenen een aparte hulpkolom aan die je gaat voorzien van enen en nullen: een 1 als die klant voldoet aan de eis, en een 0 als hij er niet aan voldoet.

Voorbeeld: je wil weten of een klant klant was in 2012 én 2013 (even in de veronderstelling dat de jaren 2012-2013-2014 in de kolommen A, B, C staan), dan wordt de bijbehorende formule
=ALS(EN(A2>0;B2>0);1;0)

Sommeer die rij, en je weet het aantal behouden klanten voor 2013. Voor de andere wensen kun je vast wel zelf verzinnen wat de bijbehorende formules moeten zijn.

De bovenstaande formule kun je trouwens ook vervangen door het kortere
=A2*B2>0
Maar daarvan zal misschien niet iedereen meteen zien dat die werkt.
Excuus, maar ik weet niet precies wat je bedoeld met het maken van de hulpkolom en het geven van de 1 of 0 aan de klant wanneer hij aan de eis voldoet of niet. Aan welke eis moet de klant voldoen? Dit is onduidelijk voor mij in jouw uitleg.

Edit: Ik heb inmiddels voor het gemak de kolommen zoals in jouw uitleg gemaakt, dus a=2012, b = 2013 en c = 2014. Ik heb de volgende formule gebruikt, alleen ik weet nu niet zeker of dit juist is:= VLOOKUP(B2;A:A;1;FALSE). Ik krijg volgens mijn redenering nu de klant te zien wanneer hij zowel in 2013 als in 2012 klant is, en een N/A wanneer dit niet zo is. Klopt dit?

Edit2: Ik krijg overigens hetzelfde als ik de formule vergelijk gebruik, =MATCH(B2;A:A;0). Dus ik kan er denk ik van uit gaan dat dit klopt?

[ Bericht 6% gewijzigd door Kriebelhoest op 10-01-2015 00:39:31 ]
  zaterdag 10 januari 2015 @ 08:18:50 #174
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148534245
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 00:05 schreef Kriebelhoest het volgende:

[..]

Excuus, maar ik weet niet precies wat je bedoeld met het maken van de hulpkolom en het geven van de 1 of 0 aan de klant wanneer hij aan de eis voldoet of niet. Aan welke eis moet de klant voldoen? Dit is onduidelijk voor mij in jouw uitleg.

Edit: Ik heb inmiddels voor het gemak de kolommen zoals in jouw uitleg gemaakt, dus a=2012, b = 2013 en c = 2014. Ik heb de volgende formule gebruikt, alleen ik weet nu niet zeker of dit juist is:= VLOOKUP(B2;A:A;1;FALSE). Ik krijg volgens mijn redenering nu de klant te zien wanneer hij zowel in 2013 als in 2012 klant is, en een N/A wanneer dit niet zo is. Klopt dit?

Edit2: Ik krijg overigens hetzelfde als ik de formule vergelijk gebruik, =MATCH(B2;A:A;0). Dus ik kan er denk ik van uit gaan dat dit klopt?
Oh op die manier, je lijst met gegevens is wat anders opgebouwd als dat ik dacht. Dan kun je inderdaad gebruiken wat je hierboven doet. Wel moet je goed opletten wat je nu precies telt: in het voorbeeld hierboven kijk je of de 2013-klant in cel B2 ook al klant was in 2013. Het aantal nieuwe klanten in 2013 is dus het aantal #N/A'tje, die je dan zou moeten tellen.

Als ik er vanuit ga dat per jaar geen dubbele klanten in de kolommen voorkomen, dan is het volgende misschien mooier: gebruik COUNTIF's.
=COUNTIF(A:A;B2) geeft een 1 als de klant in B2 in 2012 ook al klant was, en een 0 als hij dat niet was. Als je deze formule naar beneden kopieert en vervolgens sommeert, dan is de som van die rij het totaal aantal gebleven klanten. Het aantal nullen in de rij is het aantal nieuwe klanten.

Misschien kun je hiermee weer even vooruit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148534752
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 00:05 schreef Kriebelhoest het volgende:

[..]

Excuus, maar ik weet niet precies wat je bedoeld met het maken van de hulpkolom en het geven van de 1 of 0 aan de klant wanneer hij aan de eis voldoet of niet. Aan welke eis moet de klant voldoen? Dit is onduidelijk voor mij in jouw uitleg.

Edit: Ik heb inmiddels voor het gemak de kolommen zoals in jouw uitleg gemaakt, dus a=2012, b = 2013 en c = 2014. Ik heb de volgende formule gebruikt, alleen ik weet nu niet zeker of dit juist is:= VLOOKUP(B2;A:A;1;FALSE). Ik krijg volgens mijn redenering nu de klant te zien wanneer hij zowel in 2013 als in 2012 klant is, en een N/A wanneer dit niet zo is. Klopt dit?

Edit2: Ik krijg overigens hetzelfde als ik de formule vergelijk gebruik, =MATCH(B2;A:A;0). Dus ik kan er denk ik van uit gaan dat dit klopt?
Beide methodes werken en kloppen.
Zelf zit ik alleen nog naar je voorwaarde te kijken voor UNIEKE klanten. Als er in je lijst nog dubbelingen voorkomen, dan zal je nu in je eindresultaat ook de dubbelingen vinden. Mocht dit het geval zijn dan kan je in de Ribbon (menu) Data gebruik maken van de knop Remove duplicates. Als je alleen je ene kolom met klantnaam selecteert dan voert hij je unieke match op alleen die kolom.

Een tweede tip voor een mooiere presentatie. Nu krijg je vanuit je VLOOKUP een #N/A te zien. Dit doet het werk, maar wanneer je het er mooi uit wilt laten zien kan je nog gebruik maken van de IFERROR functie.

IFERROR(VLOOKUP(B2;A:A;1;FALSE);0)
Dit laat de 0 zien wanneer de vlookup de #N/A oplevert.
pi_148534864
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 10:01 schreef vitessearnhem1.026 het volgende:
Is het mogelijk om horizontaal zoeken te combineren met min en max?

Ik wil binnen 1 formule eerst de maximale waarde van een reeks laten zoeken op basis van een kenteken, daarna de minimale waarde van dezelfde reeks hier van af trekken. Iemand een idee hoe?
Horizontaal zoeken pakt altijd de eerste match die het vindt. Dat kan je dus niet gebruiken.
Je kan het bijvoorbeeld doen via een array/matrix formule. Wat je zal moeten doen is een lijst van kentekens maken en vervolgens je formule toepassen. Ik vind de volgende site voor het onderdeel MIN IF en MAX IF wel een goede uitleg geven: http://www.contextures.com/excelminmaxfunction.html

De plaatjes erbij voorkomen dat ik een heel verhaal hier neer moet zetten :)
Overigens is het nadeel van een array formule dat het veel tijd kost in de berekening. Als je bestand dus groot is (groot wagenpark) dan gaat het wel ten koste van je performance. Daarnaast is het gebruik van die CTRL SHIFT ENTER invoer van de formule gevoelig voor het maken van fouten. Pak er dus even rustig je tijd voor.
pi_148535329
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 08:28 schreef Stickers het volgende:

[..]

Niemand? :'(
[ code verwijderd ]
Een matrix formule maakt een vector (=reeks aan getallen) of matrix binnen 1 cel. Je bouwt als het ware een excel sheet binnen je excel sheet. Het resultaat van die sheet schrijf je weg in 1 cel.

In jouw formule heeft die maxtrix een lengte van 150. Ik splits het even op voor je:
ALS($C$1:$C$150=C10
In dit deel van de formule wordt 150 keer de vergelijking gemaakt of C1,C2,C3,C4 etc gelijk zijn aan C10. Klik maar op de fx knop voor de formule opbouw wizzard en je zal ook zien dat in het eerste deel van de formule staat {ONWAAR\ONWAAR\ONWAAR...} om aan te geven dat C1,C2,C3 niet gelijk is aan C10.

ALS($C$1:$C$150=C10;$H$1:$H$150)
Wanneer de waarde gelijk is aan je C10, dan pak je de corresponderende waarde in H1:H150. Is het niet waar dan is het gewoon leeg oftewel 0.

Met andere woorden in dit stukje formule heb je een lijst gebouwd van alle waarden in H waarbij je C kolom gelijk is aan C10.

Volgende deel:
ALS($C$1:$C$150=C10;RIJ($H$1:$H$150))
Hier doe je hetzelfde als wat hierboven staat, alleen pak je niet de waarde maar het rijnummer van die betreffende waarde in de H kolom.

Volgende deel:
INDEX(<formule1>;MAX(<formule2>))
Nogmaals je hebt in formule1 een vector aan getallen staan dat correspondeert met een 0 wanneer de C niet gelijk was aan C10 of de H waarde wanneer dat wel zo is.
In formule2 heb je de rijnummers staan en daar pak je het maximum van. Met andere woorden je wilt de rij hebben wanneer je waarde voor het laatst voor is gekomen.

Eindresultaat:
Je krijgt de waarde uit de H kolom voor de laatste keer in de serie van C1:C150 waarbij de C gelijk is aan de waarde in C10.
pi_148537886
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 08:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh op die manier, je lijst met gegevens is wat anders opgebouwd als dat ik dacht. Dan kun je inderdaad gebruiken wat je hierboven doet. Wel moet je goed opletten wat je nu precies telt: in het voorbeeld hierboven kijk je of de 2013-klant in cel B2 ook al klant was in 2013. Het aantal nieuwe klanten in 2013 is dus het aantal #N/A'tje, die je dan zou moeten tellen.

Als ik er vanuit ga dat per jaar geen dubbele klanten in de kolommen voorkomen, dan is het volgende misschien mooier: gebruik COUNTIF's.
=COUNTIF(A:A;B2) geeft een 1 als de klant in B2 in 2012 ook al klant was, en een 0 als hij dat niet was. Als je deze formule naar beneden kopieert en vervolgens sommeert, dan is de som van die rij het totaal aantal gebleven klanten. Het aantal nullen in de rij is het aantal nieuwe klanten.

Misschien kun je hiermee weer even vooruit.
Die formule werkt inderdaad ook en het is voor mij handiger als ik een 1 of een 0 zie. Bedankt!
En klopt dit principe ook voor het klantverlies? Dus vergelijk ik de specifieke klant in A2 (2012) met de kolom B;B (2013).

[ Bericht 4% gewijzigd door Kriebelhoest op 10-01-2015 12:59:57 ]
pi_148538290
Beste mensen,

Is het mogelijk om automatisch opeenvolgende pagina nummers onder elke worksheet te krijgen.

Dus:

Worksheet 1: pagina 1
Worksheet 2: pagina 2
Etc.
pi_148538418
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 13:06 schreef Intentiion het volgende:
Beste mensen,

Is het mogelijk om automatisch opeenvolgende pagina nummers onder elke worksheet te krijgen.

Dus:

Worksheet 1: pagina 1
Worksheet 2: pagina 2
Etc.
Ga naar Ribbon "Pagina-indeling" -> knopje Titels afdrukken -> Tabblad Kop/voettekst -> voettekst pull down menu openen en hij staat er tussen als standaard selectie.

Hij pakt de naam van je tabblad zelf, maar je kunt het eventueel ook wijzigen naar hoe je het wil.
pi_148545999
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 09:52 schreef snabbi het volgende:

[..]

Horizontaal zoeken pakt altijd de eerste match die het vindt. Dat kan je dus niet gebruiken.
Je kan het bijvoorbeeld doen via een array/matrix formule. Wat je zal moeten doen is een lijst van kentekens maken en vervolgens je formule toepassen. Ik vind de volgende site voor het onderdeel MIN IF en MAX IF wel een goede uitleg geven: http://www.contextures.com/excelminmaxfunction.html

De plaatjes erbij voorkomen dat ik een heel verhaal hier neer moet zetten :)
Overigens is het nadeel van een array formule dat het veel tijd kost in de berekening. Als je bestand dus groot is (groot wagenpark) dan gaat het wel ten koste van je performance. Daarnaast is het gebruik van die CTRL SHIFT ENTER invoer van de formule gevoelig voor het maken van fouten. Pak er dus even rustig je tijd voor.
Bedankt voor de hulp! Ik ga er maandag op kantoor mee aan de gang :)
HAR!!! HAR!!11!!!1
pi_148596903
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 10:29 schreef snabbi het volgende:

[..]

Een matrix formule maakt een vector (=reeks aan getallen) of matrix binnen 1 cel. Je bouwt als het ware een excel sheet binnen je excel sheet. Het resultaat van die sheet schrijf je weg in 1 cel.

In jouw formule heeft die maxtrix een lengte van 150. Ik splits het even op voor je:
ALS($C$1:$C$150=C10
In dit deel van de formule wordt 150 keer de vergelijking gemaakt of C1,C2,C3,C4 etc gelijk zijn aan C10. Klik maar op de fx knop voor de formule opbouw wizzard en je zal ook zien dat in het eerste deel van de formule staat {ONWAAR\ONWAAR\ONWAAR...} om aan te geven dat C1,C2,C3 niet gelijk is aan C10.

ALS($C$1:$C$150=C10;$H$1:$H$150)
Wanneer de waarde gelijk is aan je C10, dan pak je de corresponderende waarde in H1:H150. Is het niet waar dan is het gewoon leeg oftewel 0.

Met andere woorden in dit stukje formule heb je een lijst gebouwd van alle waarden in H waarbij je C kolom gelijk is aan C10.

Volgende deel:
ALS($C$1:$C$150=C10;RIJ($H$1:$H$150))
Hier doe je hetzelfde als wat hierboven staat, alleen pak je niet de waarde maar het rijnummer van die betreffende waarde in de H kolom.

Volgende deel:
INDEX(<formule1>;MAX(<formule2>))
Nogmaals je hebt in formule1 een vector aan getallen staan dat correspondeert met een 0 wanneer de C niet gelijk was aan C10 of de H waarde wanneer dat wel zo is.
In formule2 heb je de rijnummers staan en daar pak je het maximum van. Met andere woorden je wilt de rij hebben wanneer je waarde voor het laatst voor is gekomen.

Eindresultaat:
Je krijgt de waarde uit de H kolom voor de laatste keer in de serie van C1:C150 waarbij de C gelijk is aan de waarde in C10.
Duidelijker kon je het niet uitleggen. Bedankt! _O_
  donderdag 15 januari 2015 @ 10:55:47 #183
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148703458
In kolom V op tabblad 1 is een lijst met sessienummers opgenomen. Op een ander tabblad is ook een lijst met sessienummers opgenomen, in willekeurige volgorde. Ik wil checken of de sessienummers in kolom V overeenkomen met de sessienummers op het andere tabblad. Ik probeer de volgende formule, maar die werkt niet. Heeft iemand een suggestie?

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(V2;Groep A!$A$1:$A$999;1;ONWAAR);"")
That's...Montgomery Clift, honey!
  donderdag 15 januari 2015 @ 12:28:40 #184
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148706515
quote:
2s.gif Op donderdag 15 januari 2015 10:55 schreef Bismarck het volgende:
In kolom V op tabblad 1 is een lijst met sessienummers opgenomen. Op een ander tabblad is ook een lijst met sessienummers opgenomen, in willekeurige volgorde. Ik wil checken of de sessienummers in kolom V overeenkomen met de sessienummers op het andere tabblad. Ik probeer de volgende formule, maar die werkt niet. Heeft iemand een suggestie?

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(V2;Groep A!$A$1:$A$999;1;ONWAAR);"")
Wat gaat er mis, want zo op het oog lijkt het wel te kloppen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 januari 2015 @ 13:37:50 #185
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148708529
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 12:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat gaat er mis, want zo op het oog lijkt het wel te kloppen.
Als ik de formule doortrek over de hele kolom blijven de cellen leeg en aan het eind opent Excel een venster ''waarden bijwerken A'' waarbij ik schijnbaar een ander bestand moet openen. Terwijl de andere tab in hetzelfde bestand zit.

Edit:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(V2;'Groep A'!$A$1:$A$999;1;ONWAAR);"")

Heb Groep A nu tussen twee haakjes geplaatst en dat werkt wel.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bismarck op 15-01-2015 14:05:36 ]
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_148709503
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:37 schreef Bismarck het volgende:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(V2;'Groep A'!$A$1:$A$999;1;ONWAAR);"")
kanweg

[ Bericht 4% gewijzigd door Twentsche_Ros op 15-01-2015 14:17:38 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_148843881
Goedemidddag,

Ik ben bezig met het maken van een excel werkblad maar ik kom er niet helemaal uit.
Nu wil ik verticaal zoeken gebruiken om een prijs op te zoeken uit 2 lijsten. ik wil zelf kunnen selecteren in welke lijst hij moet gaan zoeken doormiddel van een dropdown.

=C9*VERT.ZOEKEN(D3;=if(F9="01","01 CSV'!1:1048576","02 Csv'!1:1048576";10;0)

is mijn code maar die doet het niet.

Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

Ik werk in Excel 2010 NL versie.

Alvast bedankt!

Gr. mark
pi_148844390
Je moet de range (bereik?) opgeven doormiddel van indirect (ik weet de Nederlandse versie er niet van). Overigens denk ik dat je de Nederlandse variant van IF moet hebben...
  maandag 19 januari 2015 @ 16:24:39 #189
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_148844430
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:11 schreef Mark_ng het volgende:
Goedemidddag,

Ik ben bezig met het maken van een excel werkblad maar ik kom er niet helemaal uit.
Nu wil ik verticaal zoeken gebruiken om een prijs op te zoeken uit 2 lijsten. ik wil zelf kunnen selecteren in welke lijst hij moet gaan zoeken doormiddel van een dropdown.

=C9*VERT.ZOEKEN(D3;=if(F9="01","01 CSV'!1:1048576","02 Csv'!1:1048576";10;0)

is mijn code maar die doet het niet.

Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

Ik werk in Excel 2010 NL versie.

Alvast bedankt!

Gr. mark
Hier gaat volgens mij best veel fout

Voorbeeld gemacht :)
http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=81719641226553972307

En idd met indirect. Al zou ik dat liever met een offset doen. Ofzo < niet dus want 2 verschillende sheets
Sowieso zou ik die = weghalen voor de if.

En waarom die 1:1048576 als range? En niet A:J oid?
pi_148846141
Waarom ik het hele tabblad heb geselecteerd weet ik eigenlijk niet. Doe het altijd zo (zonde de nietwerkende IF functie) en dan werkt het prima.

Bedankt voor het voorbeeld Holy_Goat Ik ga het verder uitwerken.

Bedankt voor de reacties!
  dinsdag 20 januari 2015 @ 10:57:11 #191
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148867974
Kolom J geeft aan of er een nieuwe sessie is gestart (j/n). Kolom K bevat de actuele tijd per seconden voor iedere stap. Kolom L bevat de starttijd van iedere sessie. Iedere keer als in kolom J wordt aangegeven dat een nieuwe sessie is gestart geeft kolom L de starttijd van die sessie weer. Dat is een simpele formule: =ALS(J2="ja";K2;"")

De opvolgende cellen blijven leeg totdat er weer een ''ja'' is. Nu wil ik dat in kolom L in iedere cel de starttijd wordt neergezet totdat een nieuwe starttijd wordt gevonden.

Dus ipv:
ja 1
Nee -
Nee -
Nee -
Ja 2

Dit:
Ja 1
Nee 1
Nee 1
Nee 1
Ja 2
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_148868100
Je kan ipv "" ook gewoon verwijzen naar de cel erboven: K1

Dus:=ALS(J2="ja";K2;k1)
pi_148868232
Ik snap je niet precies, maar lost dit je probleem niet gewoon op?

1ALS(J2="Nee";K1;hier de formule die er in de cel staat als er wel een tijd is)
  dinsdag 20 januari 2015 @ 11:23:58 #194
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_148868706
Wat Sylvesterrr zegt, zij het dat =ALS(J2="ja";K2;k1) moet zijn =ALS(J2="ja";K2;L1).

Dank.
That's...Montgomery Clift, honey!
  woensdag 21 januari 2015 @ 18:20:15 #195
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_148916026
Oke de situatie is als volgt:
Ik wil een formule die korting geeft aan een bepaalde waarde.
In mijn geval <25 10% korting en >65 25% korting.
Dit lukt, alleen moet ik de formule zo maken dat als er een waarde komt tussen de 25 en 65 er ''Geen korting'' wordt weergegeven.

Ik heb dit geprobeerd, maar dan krijg ik een foutmelding.
Iemand een idee hoe het wel moet :@

=ALS(C6<25;"10% korting";ALS(C6>65;"25% korting";ALS(C6=26…64;''Geen korting'';))
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_148916407
quote:
10s.gif Op woensdag 21 januari 2015 18:20 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Oke de situatie is als volgt:
Ik wil een formule die korting geeft aan een bepaalde waarde.
In mijn geval <25 10% korting en >65 25% korting.
Dit lukt, alleen moet ik de formule zo maken dat als er een waarde komt tussen de 25 en 65 er ''Geen korting'' wordt weergegeven.

Ik heb dit geprobeerd, maar dan krijg ik een foutmelding.
Iemand een idee hoe het wel moet :@

=ALS(C6<25;"10% korting";ALS(C6>65;"25% korting";ALS(C6=26…64;''Geen korting'';))
De derde als is overbodig. Je controleert met de eerste en tweede als immers al of de waardes voldoen aan jouw criteria. Doen zij dit niet, dan is het per definitie onwaar.

=ALS(C6<25;"10% korting";ALS(C6>65;"25% korting";"geen korting"))

Op m'n mobiel, dus kan er naast zitten wat betreft haakjes en puntkomma's haha
  woensdag 21 januari 2015 @ 18:41:24 #197
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_148916673
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 18:32 schreef Stickers het volgende:

[..]

De derde als is overbodig. Je controleert met de eerste en tweede als immers al of de waardes voldoen aan jouw criteria. Doen zij dit niet, dan is het per definitie onwaar.

=ALS(C6<25;"10% korting";ALS(C6>65;"25% korting";"geen korting"))

Op m'n mobiel, dus kan er naast zitten wat betreft haakjes en puntkomma's haha
Hij doet het :D
Reuze bedankt _O_
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 12:48:11 #198
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_148975249
Ik heb in een werkblad een tabel met daarin kolommen waar een gebruiker iets moet invoeren (voornaam, tussenvoegsel, achternaam, activiteit, etc) en kolommen die op basis hiervan gevuld worden (volledige naam, activiteitomschrijving, activiteitlocatie, etc).

Wanneer ik dit onbeveiligd laat, zal ik met druk op de tab in de laatste kolom van de laatste regel een nieuwe regel toevoegen aan de tabel. Wanneer ik echter alleen de invulkolommen deblokkeer en het werkblad beveilig blijf ik met de tabtoets door de laatste regel tabben en wordt er geen nieuwe regel toegevoegd.

Wat vergeet ik te deblokkeren of welke rechten moet ik toestaan om dit wel te kunnen? Mooiste zou namelijk zijn als de gebruiker alleen kan tabben in de invoercellen en de geblokkeerde cellen overslaat (het zijn er namelijk een stuk of 8 per regel)
Ik gebruik overigens engelstalige Excel 2013 :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeus1981 op 23-01-2015 17:13:13 ]
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_148990558
Even wat gegoogled en er is (volgens mij) geen standaard oplossing. Een van de vele opties die er worden gegeven zijn macro's die de beveiliging van het blad eraf gooien, de rij toevoegen en de beveiliging er vervolgens weer terug op gooien.

Een alternatief is met gegevensvalidatie een onrealistische voorwaarde instellen, waardoor de cellen niet gewijzigd kunnen worden. Afhankelijk van je gebruikers kun je dan een waarschuwing instellen. Nadeel hiervan is echter dat een gebruiker simpelweg een cel kan kopiëren en plakken in de cellen met gegevensvalidatie.

Al met al denk ik dat je toch bent aangewezen op een macro.

SPOILER: Om een idee te geven van een dergelijke macro
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is overigens slechts een voorbeeld, ik zou het zelf niet gebruiken, tenzij je al bekend bent met macro's.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 22:28:43 #200
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_148994243
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 20:55 schreef Stickers het volgende:
Even wat gegoogled en er is (volgens mij) geen standaard oplossing. Een van de vele opties die er worden gegeven zijn macro's die de beveiliging van het blad eraf gooien, de rij toevoegen en de beveiliging er vervolgens weer terug op gooien.

Een alternatief is met gegevensvalidatie een onrealistische voorwaarde instellen, waardoor de cellen niet gewijzigd kunnen worden. Afhankelijk van je gebruikers kun je dan een waarschuwing instellen. Nadeel hiervan is echter dat een gebruiker simpelweg een cel kan kopiëren en plakken in de cellen met gegevensvalidatie.

Al met al denk ik dat je toch bent aangewezen op een macro.

SPOILER: Om een idee te geven van een dergelijke macro
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is overigens slechts een voorbeeld, ik zou het zelf niet gebruiken, tenzij je al bekend bent met macro's.
Bedankt! Had gehoopt dat ik gewoon een instelling vergeten was... :-(
Ik laat de gebruiker dan gewoon het onbeveiligde werkblad gebruiken. Hij bespaart met mijn oplossing toch al zo'n 10 uur op de vorige keer dat hij deze inschrijvingen verwerkte. Die 8 extra tabs per regel neemt hij maar voor lief :)
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_149076242
Op het werk, werken we regelmatig met verschillende excel-files. Af en toe is het niet meer bij te houden wie een precieze wijziging heeft doorgevoerd. Ik heb een kort stukje gemaakt waarmee alle enkelvoudige cel-wijzigingen ineen bepaalde worksheet worden bijgehouden in een extern bestandje. Wellicht handig voor jullie, daarom deel ik het. Plaats de code onder het tabblad waarvan je
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Public SelectedValue As String
'MODULE IS GEBOUWD OM WIJZIGINGEN IN DE EXCEL SHEET TE TRACKEN
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim OldValue, NewValue, lAddress, lToExport As String
Dim FilePath As String
On Error GoTo Hell
  FilePath = "c:\datadump.txt"
  lAddress = Target.Cells.Address
  OldValue = SelectedValue
  NewValue = Target.Cells.Value

  lToExport = lToExport & Date & "|" & Time & "|" & Environ("UserName") & "|" & lAddress & "|"
  If SelectedValue = "-=MULTIPLESELECTION=-" Then
    lToExport = lToExport & "Multiple Changed" & "|" & "Multiple Changed"
    Open FilePath For Append As #2
    Write #2, lToExport
    Close #2
  Else
    If OldValue <> NewValue Then
      lToExport = lToExport & OldValue & "|" & NewValue
      Open FilePath For Append As #2
      Write #2, lToExport
      Close #2
    End If
  End If
Hell:
End Sub
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  If Selection.Count > 1 Then
    SelectedValue = "-=MULTIPLESELECTION=-"
  Else
    SelectedValue = Target.Cells.Value
  End If
End Sub
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  maandag 26 januari 2015 @ 22:30:36 #202
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_149090208
Kan iemand me dit een beetje beter uitleggen?

- Allereerst: je kon toch zelf de intermediate excel array resultaten zien op een bepaalde manier? Dus bv dat je ziet {true,true,false,true} voor bv een array formule als sumproduct. Bv:

(A1:A6>4) is in geval {5;3;5;5;5;5} --> {TRUE;FALSE;TRUE;TRUE;TRUE;TRUE} dat laatste wil ik dus kunnen zien


- Ten tweede: waarom werkt het met sumproduct() wel en met sum() niet?

Uitleg:
dynamic range 'selectie'. In dit geval bevat die {a,b,c}
Ik wil alleen waarden optellen die zowel a,b,c zijn alsmede 'ja' ofwel de gele regels.

Had verwacht dat sum(sumifs()) ook zou werken. Gedachte er achter:
sumifs(sumrange;criteriarange;3criteria) geeft volgens mij 3 een array met de resultaten voor elk van deze criteria in OR fashion, toch? Of als EN? > dus altijd 0?



Die C1 is trouwens een A7

Ondertussen puntje 1 uitgevonden (denk ik)


maar ik dacht dat ie dus sum() wel zou moeten doen? Hij doet de sum(sumifs()) alleen als de hele formule een array formule is met {} er omheen, maar waarom is dat nodig? Leek me niet! Evaluate geeft ook het juiste getal. Alleen resultaat geeft 0

=SUM({1;2;3}) werkt wel gewoon overigens

[ Bericht 9% gewijzigd door Holy_Goat op 26-01-2015 22:44:20 ]
pi_149098811
Ik zoek een hele simpele template waar ik een datum kan invoeren (dd-mm-jjjj) en waar in de kolommen daarna automatisch het weeknummer, maand en dag worden ingevuld.
Dacht dat dit simpel was maar kan het nergens vinden.
Op de een of andere manier lukt week wel :') (=WEEKNUM(B5;21))

Iemand?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_149099857
Voor de dag;

=TEKST(B5;"dddd")

Maand;

=TEKST(B5;"mmmm")

Zie ook https://support.office.mi(...)nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
pi_149101936
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:15 schreef webbyplus het volgende:
Op het werk, werken we regelmatig met verschillende excel-files.
On error goto hell :D
pi_149102469
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:38 schreef Viezze het volgende:
Voor de dag;

=TEKST(B5;"dddd")

Maand;

=TEKST(B5;"mmmm")

Zie ook https://support.office.mi(...)nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
Thanks, maar bij mij werkt dit dus niet :'(

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:24 schreef Viezze het volgende:
Engelstalige excel?
O ik zoek wel ff de Engelse uitleg dan, handig :P
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_149102541
Engelstalige excel?

TEXT ipv TEKST zou het op moeten lossen
pi_149102689
Ja dat werkt bij maand wel maar bij dag nog niet.

Edit: is allemaal gelukt, thanks :)
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 27 januari 2015 @ 18:36:10 #209
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_149112313
Voor mij iemand nog een inzicht?
pi_149113794
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:36 schreef Holy_Goat het volgende:
Voor mij iemand nog een inzicht?
SUMPRODUCT accepteert in tegenstelling tot SUM wel arrays als input.

Wanneer je in SUMIFS een named range opgeeft als criteria, dan wordt geeft SUMIFS een array terug. Dat is de enige verklaring hiervoor. Wel een opmerkelijke, want zowel =SUMIFS(I:I;G:G;{"a";"b";"c"};H:H;C1) als SUMIFS(I:I;G:G;selectie;H:H;C1) levert een array op met drie waarden (zet er maar ROWS() omheen). Het lijkt wel alsof SUM vergevingsgezind is wanneer je de reeks in SUMIFS expliciet opgeeft in plaats van een named range te gebruiken.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 22:23:36 #211
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_149121253
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 19:23 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

SUMPRODUCT accepteert in tegenstelling tot SUM wel arrays als input.

Wanneer je in SUMIFS een named range opgeeft als criteria, dan wordt geeft SUMIFS een array terug. Dat is de enige verklaring hiervoor. Wel een opmerkelijke, want zowel =SUMIFS(I:I;G:G;{"a";"b";"c"};H:H;C1) als SUMIFS(I:I;G:G;selectie;H:H;C1) levert een array op met drie waarden (zet er maar ROWS() omheen). Het lijkt wel alsof SUM vergevingsgezind is wanneer je de reeks in SUMIFS expliciet opgeeft in plaats van een named range te gebruiken.
Ja ik zat dus ook op het punt van 'opmerkelijke' te kutten. De evaluator geeft wel gewoon resultaat zelfs :p
  donderdag 29 januari 2015 @ 11:21:41 #212
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_149165159
In kolom D heb ik sessienummers staan en ik wil in een andere kolom een bevestiging op welk deel van de sessie op dat moment bezig was.

A_131_1
A_131_2
A_131_3
A_132_1
Und so weiter

Formule moet iets zijn van als de zevende positie in kolom D is "1" dan ja anders nee.

Wat voor formule moet ik dan hebben? Dacht aan zoiets: =als(d2=(deel;7;1); "ja"; "nee") , maar daar gaat Excel niet mee akkoord.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_149165353
=ALS(DEEL(D2;7;1)="1";"ja";"nee")

Ervan uitgaande dat het sessienummer in cel D2 staat...
pi_149328354
Excel dummie zoekt hulp.
Werkblad A heeft 16142 regels met kolommen waarin oa artikelnummer, artikelomschrijving, eenheid en prijs vermeld staan. Niet bij alle artikelen staat een prijs ingevuld.
Werkblad B heeft 3797 regels met kolommen waarin artikelnummer, prijs en eenheid staan.
Is er een mogelijkheid om de prijzen van werkblad B in werkblad A te krijgen zonder deze handmatig te hoeven invoeren?

Alvast heel erg bedankt, *O*
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
  dinsdag 3 februari 2015 @ 16:50:35 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149330710
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 15:40 schreef gekkie000000 het volgende:
Excel dummie zoekt hulp.
Werkblad A heeft 16142 regels met kolommen waarin oa artikelnummer, artikelomschrijving, eenheid en prijs vermeld staan. Niet bij alle artikelen staat een prijs ingevuld.
Werkblad B heeft 3797 regels met kolommen waarin artikelnummer, prijs en eenheid staan.
Is er een mogelijkheid om de prijzen van werkblad B in werkblad A te krijgen zonder deze handmatig te hoeven invoeren?

Alvast heel erg bedankt, *O*
vert.zoeken() *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149333102
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 16:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

vert.zoeken() *O*
Bedankt, ga ik morgen meteen proberen!
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_149361999
Ik heb een programma die cijfers inleest uit Excel. Nu heb ik echter problemen als het laatste cijfer (in geld) op een 0 eindigt. Die 0 ziet hij dan namelijk niet, omdat Excel die zelf weg haalt.

Bijvoorbeeld: ¤0,90 wordt zichtbaar als 0,9. Dit komt omdat in de cel ook 0,9 staat. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de 0 er wel achter. Hoe doe ik dat? Het gaat dus om het daadwerkelijke getal wat in de cel staat, het een financieel getal maken helpt bijvoorbeeld niet.
Hetzelfde probleem heb ik met bijvoorbeeld 12,00. Excel maakt hier nu standaard 12 van.
pi_149362225
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:17 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb een programma die cijfers inleest uit Excel. Nu heb ik echter problemen als het laatste cijfer (in geld) op een 0 eindigt. Die 0 ziet hij dan namelijk niet, omdat Excel die zelf weg haalt.

Bijvoorbeeld: ¤0,90 wordt zichtbaar als 0,9. Dit komt omdat in de cel ook 0,9 staat. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de 0 er wel achter. Hoe doe ik dat? Het gaat dus om het daadwerkelijke getal wat in de cel staat, het een financieel getal maken helpt bijvoorbeeld niet.
Hetzelfde probleem heb ik met bijvoorbeeld 12,00. Excel maakt hier nu standaard 12 van.
Gaat het wel goed als er 0,90 staat ipv 0,9?

Hoe leest dat programma het bestand in?
  woensdag 4 februari 2015 @ 17:49:05 #219
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149362752
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:17 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb een programma die cijfers inleest uit Excel. Nu heb ik echter problemen als het laatste cijfer (in geld) op een 0 eindigt. Die 0 ziet hij dan namelijk niet, omdat Excel die zelf weg haalt.

Bijvoorbeeld: ¤0,90 wordt zichtbaar als 0,9. Dit komt omdat in de cel ook 0,9 staat. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de 0 er wel achter. Hoe doe ik dat? Het gaat dus om het daadwerkelijke getal wat in de cel staat, het een financieel getal maken helpt bijvoorbeeld niet.
Hetzelfde probleem heb ik met bijvoorbeeld 12,00. Excel maakt hier nu standaard 12 van.
Wordt de data geïmporteerd in Excel of vanuit Excel naar een ander programma geëxporteerd?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149362800
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:28 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Gaat het wel goed als er 0,90 staat ipv 0,9?

Hoe leest dat programma het bestand in?
hij kijkt naar de ingevoerde waarde in een cel. Excel zelf maakt er 0,9 van, ook als ik 0,90 van maak. Veranderen in financieel (¤0,90) helpt ook niet, omdat hij als bron 0,9 blijft zien
pi_149363404
Ok... Maar ik zie het probleem niet echt. 0,90 is toch gewoon 0,9? Het lijkt me dat dat andere programma dat getal gewoon met twee decimalen moet tonen.
  woensdag 4 februari 2015 @ 18:18:44 #222
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149363489
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:15 schreef sylvesterrr het volgende:
Ok... Maar ik zie het probleem niet echt. 0,90 is toch gewoon 0,9? Het lijkt me dat dat andere programma dat getal gewoon met twee decimalen moet tonen.
Niet echt, 0,90 is 0,90 en 0,9 is 0,9 ;)

Maar waarom t programma het zo doet is mij ook een raadsel..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149363625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Niet echt, 0,90 is 0,90 en 0,9 is 0,9 ;)

Maar waarom t programma het zo doet is mij ook een raadsel..
Als je de nauwkeurigheid van een waarde moet bepalen, dan is het wel van belang dat er 0,90 staat ipv 0,9. Dat ben ik met je eens. In alle andere gevallen kan je 0,90 toch gewoon noteren als 0,9?
pi_149363765
Het is netter als er op een factuur ¤0,90 staat in plaats van ¤0,9.
pi_149363785
Kun je in een cel daarnaast die wel als financieel is ingesteld eens een formule zetten waarbij je het (niet werkende getal * 10)/10 doet.
pi_149363830
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:30 schreef Viezze het volgende:
Het is netter als er op een factuur ¤0,90 staat in plaats van ¤0,9.
Uiteraard, maar het programma dat de factuur uitspuugt kan bedragen toch gewoon met twee decimalen weergeven? :)
pi_149363940
Dat lijkt mij ook.

Maar misschien toch niet, want anders had TS de vraag niet gesteld.
pi_149369079
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:30 schreef Basp1 het volgende:
Kun je in een cel daarnaast die wel als financieel is ingesteld eens een formule zetten waarbij je het (niet werkende getal * 10)/10 doet.
Ga morgen eens kijken, dankje.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:30 schreef Viezze het volgende:
Het is netter als er op een factuur ¤0,90 staat in plaats van ¤0,9.
Hier gaat het inderdaad om :)
pi_149371510
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 16:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

vert.zoeken() *O*
http://www.exceluser.com/(...)ter-than-vlookup.htm

Just saying :p
pi_149385143
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:32 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het programma dat de factuur uitspuugt kan bedragen toch gewoon met twee decimalen weergeven? :)
Genoeg bedrijven die met excel de facturen maken, dan is het wel lullig als je de 0,9 niet als 0,90 kan weergeven.
pi_149386318
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Genoeg bedrijven die met excel de facturen maken, dan is het wel lullig als je de 0,9 niet als 0,90 kan weergeven.
Het punt is dat een extern programma die 0,9 niet kan weergeven als 0,90. In Excel is het gewoon een kwestie van het aanpassen van het Number Format. :)
pi_149387755
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Het punt is dat een extern programma die 0,9 niet kan weergeven als 0,90. In Excel is het gewoon een kwestie van het aanpassen van het Number Format. :)
Ah idd verkeerd gelezen, dan is het idd de vraag hoe de export loopt.
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:29:16 #233
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149387931
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Het punt is dat een extern programma die 0,9 niet kan weergeven als 0,90. In Excel is het gewoon een kwestie van het aanpassen van het Number Format. :)
Dat staat er niet he..
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:17 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb een programma die cijfers inleest uit Excel. Nu heb ik echter problemen als het laatste cijfer (in geld) op een 0 eindigt. Die 0 ziet hij dan namelijk niet, omdat Excel die zelf weg haalt.

Bijvoorbeeld: ¤0,90 wordt zichtbaar als 0,9. Dit komt omdat in de cel ook 0,9 staat. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de 0 er wel achter. Hoe doe ik dat? Het gaat dus om het daadwerkelijke getal wat in de cel staat, het een financieel getal maken helpt bijvoorbeeld niet.
Hetzelfde probleem heb ik met bijvoorbeeld 12,00. Excel maakt hier nu standaard 12 van.

It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149387969
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah idd verkeerd gelezen, dan is het idd de vraag hoe de export loopt.
Database (excel) hoort niet over de presentatie te gaan. Het externe programma zou ongeacht het aantal decimalen in Excel gewoon twee decimalen moeten weergeven. :P
pi_149388076
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat staat er niet he..

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:17 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb een programma die cijfers inleest uit Excel. Nu heb ik echter problemen als het laatste cijfer (in geld) op een 0 eindigt. Die 0 ziet hij dan namelijk niet, omdat Excel die zelf weg haalt.

Bijvoorbeeld: ¤0,90 wordt zichtbaar als 0,9. Dit komt omdat in de cel ook 0,9 staat. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de 0 er wel achter. Hoe doe ik dat? Het gaat dus om het daadwerkelijke getal wat in de cel staat , het een financieel getal maken helpt bijvoorbeeld niet.
Hetzelfde probleem heb ik met bijvoorbeeld 12,00. Excel maakt hier nu standaard 12 van.
Dat lees ik als: wanneer ik 0,90 invoer maakt Excel er 0,9 van (als je de waarde bekijkt, niet de weergave!).
  donderdag 5 februari 2015 @ 15:43:12 #236
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149390271
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:34 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

[..]

Dat lees ik als: wanneer ik 0,90 invoer maakt Excel er 0,9 van (als je de waarde bekijkt, niet de weergave!).
Ah, je hebt gelijk!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149392027
Even een copy en paste uit excel 2010 dan komt het in ieder geval zoals in excel wordt weergegeven wel terecht op het plakbord.

0.9
¤ 0.90
pi_149431241
Ik wil graag een staafdiagram maken van een pulsreeks die ik krijg uit mijn gasmeter.
Elke puls geeft me een tijd in hh:mm:ss, nu wil ik graag vanuit die hele reeks van een hele dag een diagram maken van het aantal pulsen per uur.
Hoe kan ik dat het beste doen?
pi_149433240
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 20:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil graag een staafdiagram maken van een pulsreeks die ik krijg uit mijn gasmeter.
Elke puls geeft me een tijd in hh:mm:ss, nu wil ik graag vanuit die hele reeks van een hele dag een diagram maken van het aantal pulsen per uur.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Maak er een draaitabel van.

http://fiveminutelessons.(...)te-excel-pivot-table
pi_149534763
In Excel heb ik in twee cellen een optie via gegevens-validatie.

Keuze:
Optie A
Optie B

Ik zou willen dat als iemand optie B kiest,
er een extra invulveld om bijvoorbeeld een naam in te vullen tevoorschijn komt/uitvouwt.

Bij optie A wil ik dit extra invulveld niet zien.

Hoe zou ik zoiets eenvoudig kunnen inbouwen en kan dit in Excel?
Love is in the air!
pi_149536074
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:57 schreef Landgeld het volgende:
In Excel heb ik in twee cellen een optie via gegevens-validatie.

Keuze:
Optie A
Optie B

Ik zou willen dat als iemand optie B kiest,
er een extra invulveld om bijvoorbeeld een naam in te vullen tevoorschijn komt/uitvouwt.

Bij optie A wil ik dit extra invulveld niet zien.

Hoe zou ik zoiets eenvoudig kunnen inbouwen en kan dit in Excel?
Named ranges... Google maar even op 'excel dependent drop down'. :)
pi_149549734
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:54 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Named ranges... Google maar even op 'excel dependent drop down'. :)
Komt in de buurt, thx.

Ik zoek eigenlijk dat ná een dropdown keuze (2 opties) een invulveld komt. Niet een nieuw dropdown met dependet keuzes...
Love is in the air!
  dinsdag 10 februari 2015 @ 20:19:10 #243
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149549942
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 20:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Komt in de buurt, thx.

Ik zoek eigenlijk dat ná een dropdown keuze (2 opties) een invulveld komt. Niet een nieuw dropdown met dependet keuzes...
Gegevensvalidatie :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149554866
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 20:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Komt in de buurt, thx.

Ik zoek eigenlijk dat ná een dropdown keuze (2 opties) een invulveld komt. Niet een nieuw dropdown met dependet keuzes...
Een macro assignen aan een drop down en afhankelijk van de waarde laat je een textbox wel/niet zien.
pi_149555900
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 20:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Komt in de buurt, thx.

Ik zoek eigenlijk dat ná een dropdown keuze (2 opties) een invulveld komt. Niet een nieuw dropdown met dependet keuzes...
Waarom zou je het 2e invoerveld niet mogen zien? Je kan het ook zichtbaar houden, maar niet invulbaar via gegevensvalidatie (via als functie oid)
Eerst denken, dan typen
pi_149556554
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 22:35 schreef Piger het volgende:

[..]

Waarom zou je het 2e invoerveld niet mogen zien? Je kan het ook zichtbaar houden, maar niet invulbaar via gegevensvalidatie (via als functie oid)
Nog makkelijker inderdaad.
pi_149570261
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 22:35 schreef Piger het volgende:

[..]

Waarom zou je het 2e invoerveld niet mogen zien? Je kan het ook zichtbaar houden, maar niet invulbaar via gegevensvalidatie (via als functie oid)
Hoe zou ik dat praktisch in Excel kunnen bewerkstelligen?
Love is in the air!
pi_149570437
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 14:11 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Hoe zou ik dat praktisch in Excel kunnen bewerkstelligen?
Je zou ook een formule conditionele opmaak kunnen maken. Dan geef je invulveld 2 de kleur en tekst kleur van achtergrond (evenals het kopje erboven) als optie a gekozen wordt en anders bv zwarte header en witte drop-down achtergrond. Verder als list range in de drop down zelf een functie die keuzes beperkt of een derde cel ergens verstopt die leeg Is (met if formule) als keuze a en gelijk Is aan de invul combo bij keuze b
pi_149575447
Hoe kan ik dit instellen? Hebben jullie voorbeelden van dit soort formules? ook dat 2e invoerveld pas invulbaar als optie A vanuit dropdown wordt gekozen?
Love is in the air!
  woensdag 11 februari 2015 @ 17:45:15 #250
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149576405
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 17:05 schreef Landgeld het volgende:
Hoe kan ik dit instellen? Hebben jullie voorbeelden van dit soort formules? ook dat 2e invoerveld pas invulbaar als optie A vanuit dropdown wordt gekozen?
Gegevensvalidatie: https://support.office.mi(...)nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
Voorwaardelijke opmaak: https://support.office.mi(...)nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
Named ranges: https://support.office.mi(...)2e-afd2-abd7ff379c64
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149596637
is er een manier om elk excel document te openen in zijn eigen venster? (en als ik dus op het kruisje druk hij niet alle documenten sluit maar slechts degene die daar openstaat sluit) (ik gebruik office 2010)
pi_149596810
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 11:46 schreef mschol het volgende:
is er een manier om elk excel document te openen in zijn eigen venster? (en als ik dus op het kruisje druk hij niet alle documenten sluit maar slechts degene die daar openstaat sluit) (ik gebruik office 2010)
Wanneer je al een bestand open hebt staan, dan kan je Excel gewoon nogmaals starten (startmenu of snelkoppeling op je bureaublad ofzo). Dan krijg je een tweede Excel instance. *O*

Verwijzingen onderling werken dan niet trouwens!
pi_149596928
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 11:54 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Wanneer je al een bestand open hebt staan, dan kan je Excel gewoon nogmaals starten (startmenu of snelkoppeling op je bureaublad ofzo). Dan krijg je een tweede Excel instance. *O*

Verwijzingen onderling werken dan niet trouwens!
hmm, das wel wat omslachtig helaas, maarja als dat de enige optie is :{
Dat verwijzingen niet werk is geen issue, zijn op zichzelf staande excel sheets
thnx iig :)
pi_149596973
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 12:00 schreef mschol het volgende:

[..]

hmm, das wel wat omslachtig helaas, maarja als dat de enige optie is :{
Dat verwijzingen niet werk is geen issue, zijn op zichzelf staande excel sheets
thnx iig :)
Als je weet welke bestanden je wil openen, dan zou je wellicht een batch file (.bat) kunnen maken. Wellicht dat het ook middels VBA kan.
pi_149679810
Vraagje:

ik heb data in tabblad 1 en 2 - in kolomvorm - het is dezelfde soort data qua kolominhoud
ik wil graag dat in tabblad 3 de data van tabblad 1 en twee onder elkaar wordt gezet.

maar: de data van tabblad 1 en 2 wil wel eens veranderen (aantal rijen wordt minder of meer), dus hoe kan ik ervoor zorgen dat in tabblad 3 alles meebeweegt, en data uit tabblad 2 blijft volgen op die van de laatste rij van tabblad 1.
pi_149680458
http://stackoverflow.com/(...)umns-into-one-column

Met een beetje aanpassen, moet het lukken :)
pi_149683544
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:28 schreef Stickers het volgende:
http://stackoverflow.com/(...)umns-into-one-column

Met een beetje aanpassen, moet het lukken :)
Oef, dat gaat denk ik boven mijn petje...
pi_149722052
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 01:08 schreef elkravo het volgende:

[..]

Oef, dat gaat denk ik boven mijn petje...
=ALS(RIJ()<=AANTAL(Blad1!A:A);INDEX(Blad1!A:A;RIJ());ALS(RIJ()<=AANTAL(Blad1!A:A;Blad2!A:A);INDEX(Blad2!A:A;RIJ()-AANTAL(Blad1!A:A));""))

Zo beter? :)

*Hij houdt overigens geen rekening met lege cellen in de kolommen.
pi_149786897
Ik heb een kolom met 2000 telefoonnummers in allerlei verschillende formats. Wat ik uiteindelijk wil is:

[landcode] [regiocode] [telefoonnummer] waarbij regiocode en telefoonnummer niet heel erg belangrijk is.

Nu zijn er vier verschillende landcodes, maar sommige missen de + aan het begin. Eerste stap is dus dat ik de + toevoeg als die niet aanwezig is.

Ik ben inmiddels zo ver:

=IF(LEFT(K1,2)="31"

Dus alleen toepasbaar op cellen met als eerste twee karakters 31 is. Dan wil ik een + toevoegen. Maar hoe doe ik dit? Wel al enige dingen gevonden op internet maar niet echt werkend gekregen in deze context.

Dus:
IF eerste twee 31 zijn, THEN + toevoegen.

Iemand die me kan helpen? :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 10:28:25 #260
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149786959
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:25 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb een kolom met 2000 telefoonnummers in allerlei verschillende formats. Wat ik uiteindelijk wil is:

[landcode] [regiocode] [telefoonnummer] waarbij regiocode en telefoonnummer niet heel erg belangrijk is.

Nu zijn er vier verschillende landcodes, maar sommige missen de + aan het begin. Eerste stap is dus dat ik de + toevoeg als die niet aanwezig is.

Ik ben inmiddels zo ver:

=IF(LEFT(K1,2)="31"

Dus alleen toepasbaar op cellen met als eerste twee karakters 31 is. Dan wil ik een + toevoegen. Maar hoe doe ik dit? Wel al enige dingen gevonden op internet maar niet echt werkend gekregen in deze context.

Dus:
IF eerste twee 31 zijn, THEN + toevoegen.

Iemand die me kan helpen? :)
Zijn het wel allemaal Nederlandse telefoonnummers?

=IF(LEFT(K1,2)="31";"+31";wat zijn de andere opties?)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149786996
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:25 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb een kolom met 2000 telefoonnummers in allerlei verschillende formats. Wat ik uiteindelijk wil is:

[landcode] [regiocode] [telefoonnummer] waarbij regiocode en telefoonnummer niet heel erg belangrijk is.

Nu zijn er vier verschillende landcodes, maar sommige missen de + aan het begin. Eerste stap is dus dat ik de + toevoeg als die niet aanwezig is.

Ik ben inmiddels zo ver:

=IF(LEFT(K1,2)="31"

Dus alleen toepasbaar op cellen met als eerste twee karakters 31 is. Dan wil ik een + toevoegen. Maar hoe doe ik dit? Wel al enige dingen gevonden op internet maar niet echt werkend gekregen in deze context.

Dus:
IF eerste twee 31 zijn, THEN + toevoegen.

Iemand die me kan helpen? :)
Dat gaat je niet lukken zonder een macro te gebruiken. Wat je wel kan doen is het nieuwe nummer in de cel van de formule opslaan. Het wordt dan =if(left(k2,2)=31,"+"&k2,k2).
pi_149787000
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zijn het wel allemaal Nederlandse telefoonnummers?

=IF(LEFT(K1,2)="31";"+31";wat zijn de andere opties?)
Nee, ook andere. Maar dat kan ik dan eventueel per land doen denk ik? Het gaat om 31, 49, 43 en 41.

Dankjewel! ^O^
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 10:31:17 #263
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149787025
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nee, ook andere. Maar dat kan ik dan eventueel per land doen denk ik? Het gaat om 31, 49, 43 en 41.

Dankjewel! ^O^
Dat kan, maar het is afhankelijk van het aantal landen en formats wat het snelste gaat.
Gaat het trouwens om één lijst die je eenmalig om moet zetten, of blijft de lijst aangevuld worden en moet die formule dus ook blijven werken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149787219
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat kan, maar het is afhankelijk van het aantal landen en formats wat het snelste gaat.
Gaat het trouwens om één lijst die je eenmalig om moet zetten, of blijft de lijst aangevuld worden en moet die formule dus ook blijven werken?
Ah ja oké.

Nee die lijst wordt eens in de zoveel tijd (maand of zo) aangevuld.

Overigens heb ik het nog niet werkend gekregen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 10:41:24 #265
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149787240
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:40 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ah ja oké.

Nee die lijst wordt eens in de zoveel tijd (maand of zo) aangevuld.

Overigens heb ik het nog niet werkend gekregen.
OK, dan kun je denk ik beter filteren op format, omdat dat én je formules iets korter houdt én voorkomt dat je ineens problemen krijgt als er volgende maand een telefoonnummer in Letland bijkomt.

Post die mogelijke formats eens, dan kan ik je wel een handje helpen. De staart van de nummers kun je uiteraard vervangen door 1234.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149787250
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

OK, dan kun je denk ik beter filteren op format, omdat dat én je formules iets korter houdt én voorkomt dat je ineens problemen krijgt als er volgende maand een telefoonnummer in Letland bijkomt.
Oh ja, goeie wel!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_149787490
+31 123456789n

Het heeft eigenlijk geen zin om ook nog naar regiocode te sorteren want daar doen we verder niks mee. Het gaat dus puur om:

LANDCODE_SPATIE_TELEFOONNUMMER

De landcode bestaat vooralsnog uit 3 karakters, dus +XX.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 10:53:31 #268
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149787525
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:51 schreef Hojdhopper het volgende:
+31 123456789n

Het heeft eigenlijk geen zin om ook nog naar regiocode te sorteren want daar doen we verder niks mee. Het gaat dus puur om:

LANDCODE_SPATIE_TELEFOONNUMMER

De landcode bestaat vooralsnog uit 3 karakters, dus +XX.
Ik neem aan dat dit is wat eruit moet komen. Maar wat gaat erin?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149787594
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 10:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit is wat eruit moet komen. Maar wat gaat erin?
Oh sorry...

Veel verschillends, voor Duitsland bijvoorbeeld:
490123456789
49(0)123456789
49(012)34567890

Soms niet eens de landcode..
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 11:00:18 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149787675
Dat is naar. Dat wordt gewoon een hele serie als-lussen, voor ieder mogelijk format één.

Er is wel een andere optie: wat je kan doen is eerst met een macro even overal de spaties, de plussen en de haakjes uitgooien. Daarna hoef je dan alleen nog maar de formule

="+"&A1

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
te gebruiken. Maar met die telefoonnummers zonder landcode kun je niet zoveel ben ik bang, dat zal je handmatig moeten oplossen. Is er niet online ergens een tooltje te vinden dat dit probleem voor je oplost?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149787730
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is naar. Dat wordt gewoon een hele serie als-lussen, voor ieder mogelijk format één.

Er is wel een andere optie: wat je kan doen is eerst met een macro even overal de spaties, de plussen en de haakjes uitgooien. Daarna hoef je dan alleen nog maar de formule

="+"&A1

te gebruiken. Maar met die telefoonnummers zonder landcode kun je niet zoveel ben ik bang, dat zal je handmatig moeten oplossen. Is er niet online ergens een tooltje te vinden dat dit probleem voor je oplost?
Hm ik ben ook niet zo'n expert dat ik met macro's overweg kan.

Die landcodes was ik al bang voor. Misschien daarvoor een verwijzing naar een andere kolom als in: IF DUITSLAND dan +49.

Zal eens zoeken op het net naar een tool.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_149787819
Is er geen formule die zegt:

Als cel niet begint met 49 dan 49 toevoegen?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 11:16:51 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149788049
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:07 schreef Hojdhopper het volgende:
Is er geen formule die zegt:

Als cel niet begint met 49 dan 49 toevoegen?
Die is er wel, maar er is geen formule die zegt 'als je niet weet welk land het is, verzin het dan zelf'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149788304
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die is er wel, maar er is geen formule die zegt 'als je niet weet welk land het is, verzin het dan zelf'.
Nee oké maar ik kan filteren op land (want er is ook een kolom met 'land'). Dus dan pas ik die formule alleen toe op Duitsland, dus altijd 49.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 17:13:16 #275
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149798441
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:29 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nee oké maar ik kan filteren op land (want er is ook een kolom met 'land'). Dus dan pas ik die formule alleen toe op Duitsland, dus altijd 49.
Zojuist deze toffe functie geleerd:
In kolom A staat je telefoonnummer, in B deze formule
1=NHW(-0,9;;ALS.FOUT(DEEL(A1;1+LENGTE(A1)-RIJ(VERSCHUIVING(A$1;;;LENGTE(A1)));1)%;""))
bron _O_
Bevestigen met ctrl+shift+enter

Op deze manier haal je alle rare tekens uit je telefoonnummer, dan hoef je alleen nog maar ="+"&B1 in cel C1 te plakken. En checken of het begint met 31, 49, 43 of 41 en eventueel aan de hand van de land-kolom de juiste prefix te pakken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149802741
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 17:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zojuist deze toffe functie geleerd:
In kolom A staat je telefoonnummer, in B deze formule
[ code verwijderd ]

bron _O_
Bevestigen met ctrl+shift+enter

Op deze manier haal je alle rare tekens uit je telefoonnummer, dan hoef je alleen nog maar ="+"&B1 in cel C1 te plakken. En checken of het begint met 31, 49, 43 of 41 en eventueel aan de hand van de land-kolom de juiste prefix te pakken.
Baas! Bedankt! _O_
Voor vandaag niet meer nodig maar volgende maand komt ie weer van pas!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 18 februari 2015 @ 20:30:55 #277
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149805463
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 19:32 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Baas! Bedankt! _O_
Voor vandaag niet meer nodig maar volgende maand komt ie weer van pas!
Nog even uitgebreid ;)
In kolom A staan je telefoonnummers, in kolom B staat "Nederland", "Duitsland", "Zwitserland" of "Oostenrijk".
In C1 vul je deze formule in, bevestigen met ctrl+shift+enter:
1=NHW(-0,9;;ALS.FOUT(DEEL(A1;1+LENGTE(A1)-RIJ(VERSCHUIVING(A$1;;;LENGTE(A1)));1)%;""))
En dan doortrekken naar beneden. Je kan deze kolom eventueel verbergen.

In D1 vul je deze formule in:
1=ALS(B1="Nederland";"+31";ALS(B1="Duitsland";"+49";ALS(B1="Oostenrijk";"+43";ALS(B1="Zwitserland";"+41";"0"))))&RECHTS(LINKS(C1;VIND.ALLES(",";C1)-1);9)
Bovenstaande code gaat er wel van uit dat je telefoonnummers zonder voorloopnul en landcode 10 cijfers lang is (0612345678).

Als dat niet het geval is:
1=ALS(B1="Nederland";"+31"&RECHTS(LINKS(C1;VIND.ALLES(",";C1)-1);9);ALS(B1="Duitsland";"+49"&RECHTS(LINKS(C1;VIND.ALLES(",";C1)-1);9);ALS(B1="Oostenrijk";"+43"&RECHTS(LINKS(C1;VIND.ALLES(",";C1)-1);9);ALS(B1="Zwitserland";"+41"&RECHTS(LINKS(C1;VIND.ALLES(",";C1)-1);9);"0"))))
De 9-ens moet je dan vervangen door de juiste lengte.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 18 februari 2015 @ 20:34:03 #278
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149805623
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 17:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zojuist deze toffe functie geleerd:
In kolom A staat je telefoonnummer, in B deze formule
[ code verwijderd ]

bron _O_
Bevestigen met ctrl+shift+enter

Op deze manier haal je alle rare tekens uit je telefoonnummer, dan hoef je alleen nog maar ="+"&B1 in cel C1 te plakken. En checken of het begint met 31, 49, 43 of 41 en eventueel aan de hand van de land-kolom de juiste prefix te pakken.
Geniaal, die ga ik onthouden!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 18 februari 2015 @ 21:20:43 #279
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149807893
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 20:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Geniaal, die ga ik onthouden!
Ik vond het ook een originele manier van NHW()-gebruik! Uitleg staat hier: http://forum.chandoo.org/(...)rs.13352/#post-78863
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149812949
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 20:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nog even uitgebreid ;)
Uiteraard slechts om je te f*cken
+31 (0)20 1234567
Lijkt me een vrij normale manier van registreren van een telefoonnummer. Die (0) nekt je.

Hoe vervelend het ook is, bagger input blijft altijd bagger. Er zijn bijna altijd wel voorbeelden te bedenken waar formules op fout lopen.
  woensdag 18 februari 2015 @ 23:24:31 #281
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149813315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 23:15 schreef snabbi het volgende:

[..]

Uiteraard slechts om je te f*cken
+31 (0)20 1234567
Lijkt me een vrij normale manier van registreren van een telefoonnummer. Die (0) nekt je.

Hoe vervelend het ook is, bagger input blijft altijd bagger. Er zijn bijna altijd wel voorbeelden te bedenken waar formules op fout lopen.
Zojuist getest en in mijn formulier doet ie het gewoon hoor ;).

31201234567
31 0201234567
+31 (0)20 1234567
geeft allemaal +31201234567 als antwoord :)

Alleen 0201234567 en 020 1234567 gaan de mist in zie ik nu..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149813445
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 23:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zojuist getest en in mijn formulier doet ie het gewoon hoor ;).
Hij maakt er +310201234567 van terwijl de 0 moet wegvallen.
+31201234567 is het nummer dat je moet draaien :)
  woensdag 18 februari 2015 @ 23:30:18 #283
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149813575
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 23:27 schreef snabbi het volgende:

[..]

Hij maakt er +310201234567 van terwijl de 0 moet wegvallen.
+31201234567 is het nummer dat je moet draaien :)
I know, maar zoals ik al zei, in mijn sheet doet ie het!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149813753
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 23:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

I know, maar zoals ik al zei, in mijn sheet doet ie het!
[ afbeelding ]
Ok ik zie nu pas het tweede deel van de reparatie-formule in D. Keek niet verder dan de eerste. Anyway, users blijven bagger geven met dingen die je nog van te voren niet had bedacht :)

(gelukkig heb je in Word reguliere expressies zonder VBA)
  donderdag 19 februari 2015 @ 00:36:05 #285
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149815802
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 23:34 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ok ik zie nu pas het tweede deel van de reparatie-formule in D. Keek niet verder dan de eerste. Anyway, users blijven bagger geven met dingen die je nog van te voren niet had bedacht :)
En ironisch genoeg kan ie prima omgaan met alle soorten input, behalve 0201234567 en 020 1234567 :')
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149831977
Waarschijnlijk iets heel simpels, maar waarom krijg ik hier een #Value! error?


Formule bij de PMT: =PMT(B2;C2;D2;E2)
  donderdag 19 februari 2015 @ 17:33:22 #287
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149831993
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 17:32 schreef Banaanensuiker het volgende:
Waarschijnlijk iets heel simpels, maar waarom krijg ik hier een #Value! error?
[ afbeelding ]

Formule bij de PMT: =PMT(B2;C2;D2;E2)
nul punt vijf in plaats van nul komma vijf?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149832057
:') Dat was het inderdaad. Ben gewend met de punt als decimaal indicator. Even zoeken waar je dat op OSX moet instellen. Bedankt.
pi_149857243
Kan ik deze opmaak (euro) aanpassen zodat het bedrag en het euroteken niet zo ver uit elkaar staan?
Aldus.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:04:42 #290
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_149858365
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 14:29 schreef Z het volgende:
Kan ik deze opmaak (euro) aanpassen zodat het bedrag en het euroteken niet zo ver uit elkaar staan?
[ link | afbeelding ]
Zet de getalnotatie op valuta ipv financieel
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_149947199
Aldus.
pi_149979116
ik wil voor een verenigingskasboek een nieuwe opzet maken, mijn voorganger heeft er heel veel handwerk in zitten.
Wat ik graag zou willen is dat ik bij een bedrag in de "maand"-sheet een categorie toevoeg, en dat deze categorien van alle maanden dan automatisch in een overzichtssheet worden opgetelt.
Is hier een functie voor?
pi_149988237
Excel 2013 doet raar hier. Als ik een email krijg met een Excelbestand en op dat bestand dubbelklik (in Outlook), opent Excel als programma wel, maar het bestand zelf opent niet. Ik blijf met een leeg grijs scherm zitten. Als ik in Outlook één keer op het bestand klik krijg ik wel de werkmap te zien in de Outlook-preview. Als ik het bestand opsla, Excel open en het bestand open vanuit Excel gaat alles ook goed.

Wat is hier aan de hand?
pi_149988552
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 09:05 schreef MrNiles het volgende:
ik wil voor een verenigingskasboek een nieuwe opzet maken, mijn voorganger heeft er heel veel handwerk in zitten.
Wat ik graag zou willen is dat ik bij een bedrag in de "maand"-sheet een categorie toevoeg, en dat deze categorien van alle maanden dan automatisch in een overzichtssheet worden opgetelt.
Is hier een functie voor?
Draaitabel/pivottable invoegen, even de juiste dingen op zijn plek zetten en hij moet het doen.
pi_149988830
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:37 schreef DonJames het volgende:
Excel 2013 doet raar hier. Als ik een email krijg met een Excelbestand en op dat bestand dubbelklik (in Outlook), opent Excel als programma wel, maar het bestand zelf opent niet. Ik blijf met een leeg grijs scherm zitten. Als ik in Outlook één keer op het bestand klik krijg ik wel de werkmap te zien in de Outlook-preview. Als ik het bestand opsla, Excel open en het bestand open vanuit Excel gaat alles ook goed.

Wat is hier aan de hand?
Vertoont de excel file dit gedrag ook als je het al opgeslagen hebt en dan dubbel klikt op de file?

Een vba macro erin die bij een dubbelklik open functie de file niet laat zien?
pi_149988918
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vertoont de excel file dit gedrag ook als je het al opgeslagen hebt en dan dubbel klikt op de file?
Ja, exact hetzelfde. Excel opent als programma wel, maar de werkmap zelf opent niet.
quote:
Een vba macro erin die bij een dubbelklik open functie de file niet laat zien?
Ik weet niet wat dat is :@
pi_149989028
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, exact hetzelfde. Excel opent als programma wel, maar de werkmap zelf opent niet.

[..]

Ik weet niet wat dat is :@
Open de excel file eens en druk dan als de file geopend is op alt+F8 dan krijg je een windowtje, staan er in dat windowtje wat namen, dan is er een/meerdere macro's in de file ingebouwd.
pi_149989147
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 14:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Open de excel file eens en druk dan als de file geopend is op alt+F8 dan krijg je een windowtje, staan er in dat windowtje wat namen, dan is er een/meerdere macro's in de file ingebouwd.
Geen macro's. Overigens heb ik dit probleem met alle Excelfiles die ik niet direct vanuit Excel open, het is dus niet een specifiek probleem met één bestand.
pi_149994944
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 14:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Geen macro's. Overigens heb ik dit probleem met alle Excelfiles die ik niet direct vanuit Excel open, het is dus niet een specifiek probleem met één bestand.
Doet het dubbel klikken het zowel bij *.xls als wel *.xlsx files het niet?

Als je met vanuit een explorer window met je rechtermuistoets op de excel file klikt, zitten er dan bij openen met een paar vreemde programma's bij?

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de "open met koppeling" naar excel toe, dat heeft dan niets met excel te maken maar met je windows installatie waar iets niet meer zo is als het ooit was. ;)
pi_149995134
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 16:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Doet het dubbel klikken het zowel bij *.xls als wel *.xlsx files het niet?
Maakt inderdaad geen verschil.
quote:
Als je met vanuit een explorer window met je rechtermuistoets op de excel file klikt, zitten er dan bij openen met een paar vreemde programma's bij?
Ik kan alleen maar voor "Openen" kiezen, niet met welk programma. Maar zoals gezegd, Excel opent wel, dus dat snapt 'ie.
quote:
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de "open met koppeling" naar excel toe, dat heeft dan niets met excel te maken maar met je windows installatie waar iets niet meer zo is als het ooit was. ;)
Oh dear -O-
pi_149995425
Einde
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')