Ik vind het vervelender dat niet elke versie van Excel dezelfde function()'s kent of ze op dezelfde manier gebruikt. Geloof dat Excel 2010 AFRONDEN() anders intepreteert dan Excel 2007 en 2013quote:Op dinsdag 18 november 2014 16:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik werk ook nog met een cadcam programma, als je tijdens het gebruik van dat programma je settings van het scheidingstekens veranderd dan loopt dat programma vast en moet je handmatig wat files gaan vervangen. Dus het kan nog erger.
Maar idd te triest voor woorden al die andere nummer notaties en lijstscheidingstekens en dat sommige software ontwikkelaars vinden dat deze uit de settings van het windows systeem gehaald moeten worden.
Je kunt een knop-met-macro 'Start' maken en die de eerste vrije rij op laten zoeken en op het moment van drukken daar de waarde van =NU() laten plakken.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:13 schreef RnldVer het volgende:
Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.
voorbeeld:
Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05
Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
Gewoon deze macro in een module gooien. En vervolgens 1 knop aanmaken die de macro start om de tijd te plaatsen. Tijden kun je gewoon van elkaar aftrekken.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:13 schreef RnldVer het volgende:
Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.
voorbeeld:
Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05
Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
1 2 3 4 5 6 | Sub klok() ActiveCell.Value = Time ActiveCell.NumberFormat = "HH:mm:ss" End Sub |
Daar is excel eigen,ijk niet voor gemaakt.quote:Op donderdag 20 november 2014 15:29 schreef goed_volk het volgende:
He allemaal,
Ik loop te klootzakken met Word en Excel om hetzelfde probleem. Word gaat inmiddels goed, alleen met Excel wil het niet lukken en op internet vind ik geen oplossingen.
Ik wil een digitaal briefpapier invoeren als achtergrond in een bestand. In Word heb ik dat opgelost met een watermerk en een paginavullende achtergrond ingevoerd. In Excel lijkt er zoiets niet te zijn. Lullig, want het juist zo handig met facturen...
Iemand een oplossing voor mij?
-edit- het gaat over excel 2011 voor mac
Ik neem aan dat het op Blad1 wel per land bij elkaar staat?quote:Op zondag 23 november 2014 23:20 schreef qu63 het volgende:
Ik weet dat t kan, kom alleen niet meer op de juiste weg (Excel 2007, NL)
Blad1 is een overzicht met verschillende tabellen, o.a. een aantal landen (B, D, NL, etc).
Op een ander tabblad wil ik een overzicht maken voor Belgie (B).
Hoe kan ik nu de juiste regels van Blad1 overnemen in mijn 2e sheet? Als kolom H een getal groter dan 0 bevat wil ik het opnemen in deze lijst, anders niet. Voor andere landen gelden andere kolommen, maar t pincipe is hetzelfde..
Ik kan me herinneren dat t iets met index() en kleinste() was, maar ik kom er niet meer op
Nee, helaas niet.quote:Op zondag 23 november 2014 23:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het op Blad1 wel per land bij elkaar staat?
Thanks! In mijn herinnering was er alleen nog een dynamischere oplossing, zonder hulpkolom. Mocht dat niet zo zijn dan is dit idd de beste oplossingquote:Op zondag 23 november 2014 23:29 schreef Janneke141 het volgende:
Op die fiets.
Zou ik persoonlijk anders doen:
Maak hulpkolommen op Blad1, helemaal links: voor ieder relevant land 1. Voor de kolom Belgie stop je er een formule in =ALS(deze regel hoort bij België;maximum van alles hierboven+1;0)
De rest los je op met VERT.ZOEKEN. Gaat denk ik sneller.
Die is er wel, maar de vraag is maar of die overzichtelijker is dan deze. Je wil met de INDEX-functie de goede regels uit blad 1 halen, waarvoor Excel moet snappen welke regels dat zijn. Die kun je met een slimme VERGELIJKEN-functie prima vinden, maar dan heb je óf een hulpkolom nodig op je Belgiëblad (en ben je dus even ver) of moet je dezelfde functie voor iedere kolom opnieuw berekenen - wat ook niet handig is natuurlijk.quote:Op zondag 23 november 2014 23:38 schreef qu63 het volgende:
[..]
Thanks! In mijn herinnering was er alleen nog een dynamischere oplossing, zonder hulpkolom. Mocht dat niet zo zijn dan is dit idd de beste oplossing
Met dat laatste heb ik geen probleem Ik kan me alleen (vaag) herinneren dat er in deze reeks al eens een oplossing was gegeven voor dit 'probleem'. Maar misschien is zondagavond ook niet het juiste tijdstip om hier aan te werkenquote:Op zondag 23 november 2014 23:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die is er wel, maar de vraag is maar of die overzichtelijker is dan deze. Je wil met de INDEX-functie de goede regels uit blad 1 halen, waarvoor Excel moet snappen welke regels dat zijn. Die kun je met een slimme VERGELIJKEN-functie prima vinden, maar dan heb je óf een hulpkolom nodig op je Belgiëblad (en ben je dus even ver) of moet je dezelfde functie voor iedere kolom opnieuw berekenen - wat ook niet handig is natuurlijk.
Probleem opgelost. Misschien handig voor iemand anders die hier tegenaan loopt:quote:Op zondag 23 november 2014 17:38 schreef Sometimes het volgende:
Afgelopen dagen voor het eerst in jaren een virus gehad (coinvault). Dit virus versleuteld allerlei gangbare bestanden, en die versleuteling verdwijnt niet wanneer het virus weg is.
Mijn belangrijkste Excel bestand (,xlsm) heeft nu een probleem. Het origineel stond op mijn bureaublad, dat is uiteraard aangetast.
De dagelijkse backup versie stond op de Synology, die is ook aangetast (vaste netwerkverbinding).
Daarnaast staan er kopieën op externe schijven, die zijn uiteraard niet aangetast. Maar ook niet te openen zoals voorheen.
Excel geeft aan dat het bestand hersteld moet worden, en doet dat door het VBA deel er uit te gooien. De rest van mijn data is nog intact.
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. In het vertrouwenscentrum (Office 2010) heb ik al Macro's en VBA voor ontwikkelaars aangevinkt, maar dat is het niet.
Wie weet wat er aan de hand is?
Voorheen kon ik mijn backups altijd openen, dus daarom heb ik het idee dat het in Excel zit.
Stukje tekst uit het XML log waar Office de aanpassing in registreert:
<removedPart>Verwijderd onderdeel: /xl/vbaProject.bin-onderdeel. (Visual Basic for Applications (VBA))</removedPart>
Heb ondertussen gevonden wat ik zocht: http://fiveminutelessons.(...)multiple-values-listquote:Op zondag 23 november 2014 23:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die is er wel, maar de vraag is maar of die overzichtelijker is dan deze. Je wil met de INDEX-functie de goede regels uit blad 1 halen, waarvoor Excel moet snappen welke regels dat zijn. Die kun je met een slimme VERGELIJKEN-functie prima vinden, maar dan heb je óf een hulpkolom nodig op je Belgiëblad (en ben je dus even ver) of moet je dezelfde functie voor iedere kolom opnieuw berekenen - wat ook niet handig is natuurlijk.
Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..quote:Op woensdag 19 november 2014 08:13 schreef Deetch het volgende:
[..]
Gewoon deze macro in een module gooien. En vervolgens 1 knop aanmaken die de macro start om de tijd te plaatsen. Tijden kun je gewoon van elkaar aftrekken.
Dus in kolom A zet je je starttijd met de macro, in kolom B je eindtijd met dezelfde macro en in kolom C staat al de formule B1-A1 (nummer zelf aanpassen naar wens)
[ code verwijderd ]
Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..quote:Excel 2013
Hoe kan ik een cel veranderen in een drukknop zodat de tijd van dat moment in de cel komt of de cel er naast. Daarnaast het zelfde en dan daarnaast een kolom met met het verschil tussen die twee tijden.
voorbeeld:
Startknop = 12:00 Stopknop = 13:05 Verschil = 1:05
Hier wil ik dan een aantal rijen van hebben en dan op het eind de (verschil)tijd optellen
Gewoon deze macro in een module gooien. En vervolgens 1 knop aanmaken die de macro start om de tijd te plaatsen. Tijden kun je gewoon van elkaar aftrekken.
Dus in kolom A zet je je starttijd met de macro, in kolom B je eindtijd met dezelfde macro en in kolom C staat al de formule B1-A1 (nummer zelf aanpassen naar wens)
Sub klok()
ActiveCell.Value = Time
ActiveCell.NumberFormat = "HH:mm:ss"
End Sub
[..]
Waarom zou je dat willen?quote:Op dinsdag 25 november 2014 23:09 schreef RnldVer het volgende:
[..]
Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..
Als je wel per se in elke regel een "knop" wilt kun je het volgende doen:quote:Op dinsdag 25 november 2014 23:09 schreef RnldVer het volgende:
[..]
Dit werkt heel goed. Nu het volgende. De knop staat in A1 als ik klik wil dat de tijd naar A2 gaat hoe kan ik dat in de macro krijgen? En is dit makkelijk te herhalen B1 knop B2 tijd. C1 knop C2 tijd enz..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Sub CheckBox1_Click() If ActiveSheet.Shapes("Check Box 1").OLEFormat.Object.Value = 1 Then Range("a2").select Activecell.value = Time ActiveCell.NumberFormat = "HH:mm:ss" Else Range("a2").Value = "" End If End Sub |
Deelvensters blokkerenquote:Op woensdag 26 november 2014 09:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen?
Je kunt nu gewoon zelf de cel selecteren waar de tijd komt, dat is toch veel handiger?
Door de bovenste rijen van je werkblad middels Freeze Panes (rijen bevriezen??) altijd zichtbaar te houden en daar je knop voor de tijd te plaatsen heb je maar 1 knop nodig.
Titels blokkerenquote:
Afhankelijk van welke van de 3 opties je kiest jaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |