abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 26 september 2014 @ 12:42:31 #226
62913 Blik
The one and Only!
pi_144921650
MIjn ervaring met Emirates is precies hetzelfde als de anderen hier, niet heel veel bijzonders t.o.v. een KLM ofzo. Eten is gewoon gelijkwaardig en de service ook. Alleen de stewardessen van Emirates zijn wat leuker, vaak jong en allerlei verschillende nationaliteiten. Ander voordeel van Emirates is dat je zonder bij te betalen op de stoelen voorin terecht kunt komen. Dat is toch wel fijn als je met een baby vliegt. Bij KLM betaal je daar een forse meerprijs voor.

Cathay, rotstoelen die niet naar achter kunnen. Dat is verrekte irritant op een nachtvlucht van HongKong naar Amsterdam.

Singapore Airlines: Te lang geleden om er echt iets van te kunnen zeggen. Maar vond ik toen erg fijn in ieder geval
pi_144921772
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:22 schreef Flylib het volgende:
Ik vond vooral Qatar in de lucht heel erg goed qua product, maar ergerde me kapot aan het personeel, vooral op de grond in Doha. Stelletje harteloze imbecielen bij elkaar die los van gatenummers weinig herseninhoud hebben. Ik kreeg daardoor een so-so gevoel bij Qatar en heb vooralsnog geen behoefte opnieuw met ze te vliegen.

Neemt niet weg dat het inderdaad opmerkelijk is dat ze nog steeds niet op AMS vliegen. Ze vragen elk seizoen slots aan, maar hebben deze tot nog toe nooit gebruikt behalve voor een handjevol cargo vluchten. Denk dat Emirates en Etihad hier wel een belangrijke rol in spelen.

Emirates moet ik nog een keer ervaren, wie weet volgend jaar :)
Het zal dat laatste wel zijn, denk ik ja. Dat die dagelijks A380 en 777-300 van Emirates al het gras voor de voeten wegmaaide van Qatar.

Qatar vliegt dan wel op kleinere luchthavens als Brussel, Oslo en Kopenhagen, maar daar heeft Emirates minder capaciteit. En voor een A80/777 van Emirates, een A330 van Etihad en dan ook nog eens een widebody van Qatar is Amsterdam als markt net te klein. Dat kan op Heathrow of CDG, maar Amsterdam is daar misschien niet lucratief genoeg voor.
pi_144921934
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:42 schreef Blik het volgende:

Singapore Airlines: Te lang geleden om er echt iets van te kunnen zeggen. Maar vond ik toen erg fijn in ieder geval
Singapore heeft op de route naar Amsterdam de cabines laten ombouwen. Moderne stoelen die best lekker zitten, veel beenruimte. Wel een klein formaat schermpje (voor zover dat er toe doet, ik hecht daar minder waarde aan).

Op het stuk naar Bali zat ik in een toestel met de oude cabine. Qua comfort maakte het eigenlijk geen verschil. Allebei 3-3-3 stoelindeling.
  zaterdag 27 september 2014 @ 04:08:36 #229
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144948195
De 787 van Arke heeft hier (CUR) bijna een dag gestaan nadat hij in aanrijding was gekomen met een truck op Hato airport....
  zaterdag 27 september 2014 @ 04:09:21 #230
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144948197
Btw, ik kwam er laatst achter dat Arke haar vluchten naar Brazilie wekelijks uitvoert met een 737 :o
pi_144949424
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 04:09 schreef Sunri5e het volgende:
Btw, ik kwam er laatst achter dat Arke haar vluchten naar Brazilie wekelijks uitvoert met een 737 :o
Haalt een 737 dat wel?
  zaterdag 27 september 2014 @ 11:26:53 #232
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_144950599
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 09:59 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Haalt een 737 dat wel?
Non-stop niet, maar met een tankstop op Kaapverdie wel.
pi_144950618
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:26 schreef OEM het volgende:

[..]

Non-stop niet, maar met een tankstop op Kaapverdie wel.
Lijkt me enorm oncomfortabel, zo'n lange zit in een 737. :X
pi_144965497
In Chicago heeft iemand bewust brand veroorzaakt in het control center als vermoedelijke zelfmoordpoging omdat hij herplaatst zou worden. Hiermee heeft hij het verkeer praktisch volledig platgelegd; vrijdag later op de middag waren er al 1950 vluchten geschrapt. Ook vandaag gaat het door, zo'n 600 vluchten zijn geschrapt. De verwachting is dat het nog wel een aantal dagen duurt voordat al het vliegverkeer weer is hersteld.

Zie o.a. http://www.huffingtonpost(...)-stop_n_5887606.html & http://www.breakingnews.c(...)delays-sept-26-2014/

pi_144969153
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 04:09 schreef Sunri5e het volgende:
Btw, ik kwam er laatst achter dat Arke haar vluchten naar Brazilie wekelijks uitvoert met een 737 :o
Amsterdam - Dubai met Arke ook met een 737; 6 uur non-stop. :P :X
Terugweg overigens een stop.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:58 schreef Viezze het volgende:
In Chicago heeft iemand bewust brand veroorzaakt in het control center als vermoedelijke zelfmoordpoging omdat hij herplaatst zou worden. Hiermee heeft hij het verkeer praktisch volledig platgelegd; vrijdag later op de middag waren er al 1950 vluchten geschrapt. Ook vandaag gaat het door, zo'n 600 vluchten zijn geschrapt. De verwachting is dat het nog wel een aantal dagen duurt voordat al het vliegverkeer weer is hersteld.

Zie o.a. http://www.huffingtonpost(...)-stop_n_5887606.html & http://www.breakingnews.c(...)delays-sept-26-2014/

[ afbeelding ]
Las het inderdaad, dit is apart om te zien:


pi_144969964
Foto die ik op Tweakers zag langskomen.
(KLM MD-11 PH-KCB, blijkbaar vanmorgen op Schiphol genomen; vlucht 692 uit Toronto)



quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En in navolging vandaag in Maastricht RA-82074.



En voor het eerst in vele, vele jaren kwam er vandaag een kist in American Airlines livery op Schiphol
(US Airways 757 in nieuwe livery voor de fusie met American Airlines)
Foto is van gisteren in Edingburgh.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- PH-KCE krijgt in de nacht van 5 op 6 oktober een '95 year KLM' sticker. Ze zal er niet lang mee vliegen; 27 oktober verdwijnt ze hangar 12 in voor phase-out ;( ...
Direct daarna volgt PH-KCB en direct dáár weer na PH-KCD.
PH-KCD zal dus hoogstwaarschijnlijk de allerlaatste KLM MD-11 zijn die vertrekt van Schiphol...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Gelijktijdig zal op 3 november PH-CKD (de jongste 747F van KLM) naar Singapore vertrekken voor C/D-check; hierna zal ze voor Air Bridge Cargo gaan vliegen (o.a. op Amsterdam).

  zondag 28 september 2014 @ 01:05:27 #237
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144972275
Toen ik landde op Ezeiza afgelopen week, stonden er 3 kisten met die AA livery. Vond het raar dat er zoveel stonden en herkende in eerste instantie de maatschappij ook niet :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144985712
In other news; just in:

Staking Air France voorbij
quote:
De staking bij Air France is voorbij. De piloten gaan weer aan het werk, ook al hebben ze niet hun zin gekregen. Vannacht zijn de gesprekken over een oplossing van het arbeidsconflict mislukt.

De staking begon veertien dagen geleden. De directie van Air France deed wel enkele concessies, maar de piloten zijn daar niet tevreden over. Woensdag kwam Air France de piloten nog tegemoet door de plannen voor een Europese prijsvechter te laten varen.

De luchtvaartmaatschappij houdt vast aan het plan om een flink deel van de vluchten binnen Europa door Transavia te laten uitvoeren.

Maatschappelijke druk
In een verklaring zeggen de piloten nu dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en weer gaan vliegen. Ook geven ze aan dat de gesprekken in de luwte worden voortgezet.

Volgens NOS-correspondent Ron Linker lijkt het erop dat de piloten zijn gezwicht voor maatschappelijke druk. "Uit peilingen blijkt dat 70 procent van de bevolking vindt dat de piloten weer aan het werk moeten gaan. Ook de regering is niet blij met de staking."

Concurrentie
De piloten vrezen voor hun baan als Air France bij een reorganisatie vluchten door Transavia laat uitvoeren. Op die manier wil Air France de concurrentie aangaan met bedrijven als EasyJet en Ryanair.

De stakers willen dat piloten bij Air France en Transavia hetzelfde contract krijgen. Zo willen ze voorkomen dat de twee groepen piloten binnen Air France tegen elkaar worden uitgespeeld. Piloten bij Transavia verdienen minder en werken meer uren dan de collega's bij Air France.

Drie dagen
De staking heeft de luchtvaartmaatschappij ruim 200 miljoen euro gekost. Het vliegverkeer zal binnen twee a drie dagen weer op gang komen.
Ruim ¤200 miljoen...daar hadden ze heel wat vliegtuigen mee kunnen kopen,
of even de operating results weer fors lager doen uitkomen (lees: nu nog meer in het rood).
Of ruim ¤70 miljoen meer dan de operationele winst van Air France-KLM in 2013...

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 28-09-2014 17:06:00 ]
pi_144985957
Tsja, aan de ene kant begrijpelijk dat je als piloot niet uitgeknepen wilt worden in de komende jaren, maar aan de andere kant ook weer niet heel slim om te gaan staken, wat 200 miljoen kost, bij een concern waar het de laatste jaren niet geweldig gaat.
pi_145006089
Vandaag in de geschiedenis:

2 vrij bizarre mid-air crashes.



- 29 september 1940: Boven New South Wales in Australie waren 2 Avro Anson vliegtuigen (N4876 en L9162) bezig met een oefeningsvlucht.
Toen ze op 300 meter hoogte boven Brocklesby vlogen deden ze een draai waarbij de bovenste Anson de onderste uit het zicht verloor. De 2 vliegtuigen vlogen op elkaar in en bleven aan elkaar vastzitten.
De 2 navigators en later de piloot van de onderste Anson wisten met behulp van parachutes te ontsnappen, maar de piloot van de bovenste kist bleef zitten. De motoren van zijn kist waren uitgevallen maar die van de onderste liepen nog op vol vermogen. Maar hij kwam erachter dat hij de 2 kisten nog kon besturen met behulp van zijn eigen ailerons en flaps.
Na nog zo'n 8 kilometer gevlogen te hebben wist hij de 2 vliegtuigen succesvol aan de grond te zetten.
Hierbij werd de onderste kist wel afgeschreven (en later gebruikt als bij instructies), maar de bovenste werd later weer in gebruik gesteld.

Het nieuws van het bizarre 'ongeluk' ging de hele wereld rond.





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 29 september 2006 Gol Transportes Aéreos vlucht 1907, een amper 1 maand jonge en slechts 17 dagen eerder aan GOL geleverde Boeing 737-8EH (PR-GTD) is onderweg van Manaus naar Rio de Janeiro met een stop in Brasilia.
Tegelijkertijd was er een Embraer Legacy 600 (N600XL) op zijn deliveryflight van de Embraer fabriek naar de VS. Het zou voor ExcelAire gaan vliegen.

Beiden dus 2 zeer jonge vliegtuigen. Iets voor 17:00 uur crashten ze op 11.000 meter hoogte head-on.
De linkerwinglet van de Embraer sneed een groot deel van de linkervleugel van de Boeing door; de Boeing raakte onbestuurbaar en viel in de lucht uiteen. Deze crashte in dicht regenwoud gebied. Alle 6 crew en 154 passagiers van de 737 overleefden de crash niet.



De Embraer (met missende winglet en beschadigde horizontal stabilizer) kon doorvliegen en kon (met hulp van een Polar Air Cargo 747 N453PA freighter die in de buurt vloog, nadat bleek dat de noodfrequentie niet werd ontvangen op de grond) 160 kilometer verderop een noodlanding maken op de militaire basis op Cachimbo Airport.
Alle 7 inzittenden van de Embraer (2 crew, 2 Embraer medewerkers, 2 bestuurders van ExcelAire en een New York Times columnist) waren ongedeerd.



Het was op dat moment het dodelijke ongeval in de Braziliaanse luchtvaart, de dodelijkste crash met een 737 en de eerste hull-loss van een 737-800.

Later bleek dat de TCAS systeem in de Embraer niet functioneerde. Dit heeft de crew nooit opgemerkt.
Het ongeluk werd door zowel de Brazilianen (CENIPA) als de Amerikanen (NTSB) onderzocht.
Beiden kwamen tot conclusie dat er fouten lagen van bij de verkeersleiding en het niet functioneren van TCAS. Ze verschilden in mening over de mogelijke schuld van de Amerikaanse crew in de Embraer (CENIPA lag daar ook schuld bij, NTSB niet).

De Embraer heeft nog zo'n 4 jaar op de militaire basis gestaan waar het werd gerepareerd en vloog in 2010 naar de VS als N965LL. In januari 2013 werd het verkocht en vliegt nu voor een private eigenaar als XA-MHA.

Hier XA-MHA afgelopen woensdag in Zürich:

  maandag 29 september 2014 @ 00:14:10 #241
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145006354
Is ook een aflevering van ACI geweest als ik het me goed herinner (of Seconds from Disaster)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  maandag 29 september 2014 @ 13:09:04 #242
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_145016301
Godverdomme, ik denk ook een keer de A380 van dichtbij te zien, landt ie op de Zwanenburgbaan ipv de Polderbaan. Sta ik precies verkeerd natuurlijk.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_145017302
Gave foto die ik net tegenkwam, een restauratie-project - een F4U Corsair, naar mijn bescheiden mening een van de mooiste vliegtuigen uit de WOII:

pi_145020000
quote:
2s.gif Op maandag 29 september 2014 13:39 schreef Nemephis het volgende:
Gave foto die ik net tegenkwam, een restauratie-project - een F4U Corsair, naar mijn bescheiden mening een van de mooiste vliegtuigen uit de WOII:

[ afbeelding ]
Zeker een gaaf vliegtuig, maar van die blauwe ster en tekst op de romp krijg ik toch spontaan jeuk..
pi_145026382
Heb de mail van de KLM MD-11 farewell vlucht binnen.
Wij gaan blijkbaar vliegen met KL9895 om 13:00 uur.
Helaas dus niet de laatste vlucht ;( ...
  maandag 29 september 2014 @ 20:36:53 #246
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145031474
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:12 schreef Iemand91 het volgende:
Heb de mail van de KLM MD-11 farewell vlucht binnen.
Wij gaan blijkbaar vliegen met KL9895 om 13:00 uur.
Helaas dus niet de laatste vlucht ;( ...
Maar wel jouw eerste, positief blijven ;)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145031808
En het zal altijd jouw laatste MD-11 vlucht blijven.

De mijne was 9 mei, AMS-YUL :Y)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_145038848
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 20:36 schreef flipsen het volgende:
Maar wel jouw eerste, positief blijven ;)
True en de laatste vlucht wordt dan ook wel vrij laat voor ons.
Nu nog hopen op wat uitzicht. O-)
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 20:44 schreef Thetallguy het volgende:
En het zal altijd jouw laatste MD-11 vlucht blijven.
True, en een van de laatste paar personen in de wereld die als passagier in een MD-11 heeft gezeten.
Toch wel iets speciaals.

Vlucht 201 van Delta Airlines van Johannesburg naar Atlanta zal morgen van de troon gestoten worden als langste non-stop vlucht. Deze vlucht duurt zo'n 15.5 - 16 uur.

Echter een paar uur geleden landde Qantas vlucht 7 uit Sydney in Dallas.
Deze vlucht gaat sinds vandaag van/naar Sydney (t/m gisteren van/naar Brisbane) en vanaf vandaag met de A380 (eerder met 747ER).
Deze vlucht duurt zo'n 15.5 uur. De terugvlucht naar Sydney doet daar een uur bij op.
Afstand is ruim 13.800 kilometer.

Het is zo ver dat de terugvlucht naar Sydney weight restrictions heeft (minder pax mee)



De landing in Dallas (let op de Stetson op de kangoeroe):




[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 30-09-2014 13:33:32 ]
pi_145044941
Wow, en dan echt minstens zo'n 12u daarvan boven zee ws als ik dat zo zie. :o

De aanvliegroute naar London Heathrow is en blijft geweldig trouwens, afgelopen zondag ook weer genoten. Dat uitzicht alleen al is voor mij haast reden genoeg om niet op Gatwick ofzo te vliegen. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_145053814
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 14:46 schreef Thetallguy het volgende:
Air Canada weer terug op Amsterdam binnenkort met een lijndienst naar Toronto ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 14:49 schreef zlotka het volgende:
Met wat voor vliegtuig?
787 O-) ?
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 14:50 schreef Thetallguy het volgende:
Op termijn wellicht wel, maar eerst met de 767
Op termijn zeker wel. De 767-300ER's worden vervangen door de 787. De 767's gaan dan naar hun budget airline Air Canada Rouge.

Maar de 787 had leveringsproblemen/vertraging en heeft ervoor gezorgd dat ze AC pas volgend jaar op Amsterdam kan gaan vliegen.
Bedoeling was dat ze deze zomer al naar Amsterdam zouden komen.

Dus op termijn zal zeker een AC 787 naar Amsterdam komen. :Y
pi_145058329
Gisteren is de eerste Boeing 747-8i aan Air China geleverd. Het gaat om B-2485 en is de 1499e(!) Boeing 747 van de productielijn en de 81e 747-8 (en 15e 747-8i als je de 10 BBJ's niet meerekend).
Er moeten nog 6 exemplaren volgen.

Air China is hiermee de 2e maatschappij (na Lufthansa) die met de passagiersversie gaat vliegen.
Maatschappijen die nog volgen zijn Korean Air (), Arik Air () en Transaero ()

De configuratie is 24 business voorin, daarachter (!) 12 first class, 66 premium economy en achterin 233 economy. Op het upper deck nog eens 30 business class.
Totaal komt op 365 stoelen.

Lufthansa zit in hun 747-8i (afhankelijk welke van de 4 configuraties die zij hebben) tussen de 340 en 386 passagiers.
Lufthansa is bezig met het invoeren van nieuwe Premium Economy waardoor ze straks 2 verschillende versies hebben rondvliegen; een met 340 (80 business en 244 economy) en een met 364 passagiers. (92 business en 208 economy)

De 747-8i gaat dit jaar ingezet worden op binnenlandse routes; vanaf 2 januari 2015 gaat ze ook naar Frankfurt vliegen. Zeer waarschijnlijk volgt Los Angeles ook.

Delivery ceremony:


En vertrek naar Beijing:


- Air China heeft ook nog 15 787-9 toestellen in bestelling staan; in de afgelopen 3.5 jaar zijn er 20 777-300ER's geleverd die hun resterende 747's gaan aflossen. De 20e 77W landde afgelopen zondag in Bejing in speciale livery. De kist werd de volgende dag al ingezet voor de route Beijing-Shanghai waar het de laatste dagen tussen heeft gevlogen.



- Air China is overigens ook nog een van de weinige maatschappijen die met een 747-400 combi vloog.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En alle A350 (test)toestellen in formatie gisteren:











pi_145063034
Oh, over de 747 gesproken; en een kleine 'vandaag in de geschiedenis-post':

Vandaag rolde in 1968 (dus 46 jaar geleden!) de allereerste 747 uit de fabriek.
Joe Sutter had nog geen 28 maanden eerder pas de eerste sketches gemaakt.
En 2 jaar eerder had Boeing de grond pas gekocht. In die 2 jaar is
- de fabriek gebouwd (en werd hiermee direct het grootste gebouw (qua volume) ter wereld; en wat het - dankzij verbouwingen - nog steeds is),
- een mock-up 747 gebouwd (voor o.a. de essentiële evacuatietest); de mock-up werd afgebouwd in de fabriekshal terwijl het dak er nog niet eens op zat
- productielijn opgezet
- en de eerste 747 gebouwd.

De 26e stewardessen; een voor elke maatschappij die de 747 had besteld:







pi_145073917
Vanaf 00:00 uur vannacht gaan de nieuwe bagageregels in bij KLM:
quote:
Op de meeste Europese KLM-vluchten geboekt per 1 oktober 2014 zullen Flying Blue Ivory-deelnemers alleen handbagage gratis kunnen meenemen. Voor EUR 7,50 of 1500 Miles kunnen Ivory deelnemers dan een koffer inchecken – wanneer vooraf op KLM.com geregeld.

Tot nu toe mochten alle Flying Blue-deelnemers gratis minimaal 1 koffer meenemen op alle KLM-vluchten.

Om onze vliegtickets laaggeprijsd te houden, zullen Ivory Flying Blue-deelnemers op Europese vluchten geboekt op of na 1 oktober op KLM.com alleen handbagage gratis kunnen meenemen. Een koffer inchecken kan dan voor slechts EUR 7,50 per enkele reis, wanneer dit vooraf geregeld is op KLM.com. Betalen met Miles is dan ook mogelijk.

De regels gelden voor tickets die op of na 1 oktober uitgegeven worden, dus als u voor die datum via een reisagent boekt, vraag deze hiernaar.
Goh, dat zagen we in ruim een jaar geleden écht niet aankomen toen ze nog zeiden dat bagage gratis was als je bij Flying Blue zou melden. :N

Oh en...
quote:
Veel passagiers binnen Europa reizen immers licht - met alleen handbagage. En waarom zou je betalen voor iets wat je niet gebruikt?
pi_145078311
Vandaag in de geschiedenis:



- 1 oktober 1924: KLM maakt haar eerste intercontinentale vlucht. Een Fokker F-VII (H-NACC) vertrekt vandaag vanaf Schiphol richting Batavia in Nederlands-Indië, het huidige Jakarta.
Echter kregen ze na 2 dagen boven Bulgarije als motorproblemen; de motor moest vervangen worden.
De reis werd hiermee voor een maand onderbroken. Op 2 november kon de reis worden voorgezet waarna ze op 24 november in Batavia landden.
Het werd een enkel reis; na een aantal lokale vluchten werd de Fokker gedemonteerd en per schip terug naar Nederland gebracht. De 3-koppige crew kreeg in Nederland hoge (Koninklijke) onderscheidingen.

De totale vlucht was ruim 14.000 kilometer en de totale reis duur was 55 dagen.
Pas in september 1929 werd het een vaste route en t/m de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog was dit het langste commerciële route.
Tegenwoordig vlieg je met Garuda in hun 777-300 in zo'n 13.5 uur rechtstreeks naar Jakarta.
En dat is vandaag de dag de langste (zowel duur als afstand) non-stop route vanaf Amsterdam. ;)
(Het wedijvert met KLM vlucht 701 naar Buenos Aires die nagenoeg even lang duurt en nagenoeg even ver is)

Op 9 juli 1926 ging H-NACC verloren bij een crash vlakbij Brussel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


(Eerste vlucht van F-WTSS op 2 maart 1969)

- 1 oktober 1969: Concorde 001 (F-WTSS), de eerst gebouwde Concorde en een van de 2 prototypes vliegt op 120 kilometer van Toulouse op een hoogte van 10.970 meter door de geluidsbarrière.
9 minuten lang vliegt de Concorde sneller dan het geluid.
Het is de eerste Concorde die sneller dan het geluid vliegt.

De Concorde werd 4 jaar en 18 dagen later op Paris–Le Bourget Airport gezet en staat sindsdien in Musée de l'air et de l'espace.

Het was overigens niet de eerste passagiersvliegtuig die dat deed; in 1961 haalde een Douglas DC-8 deze snelheid tijdens een duik bij een testvlucht. Later zou in 1985 een China Airlines 747SP mogelijk deze snelheid hebben gehaald tijdens een vrije val van 3000 meter binnen 20 seconden. De inzittenden werden toen mogelijk blootgesteld aan 5G.
pi_145079824
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 04:08 schreef Sunri5e het volgende:
De 787 van Arke heeft hier (CUR) bijna een dag gestaan nadat hij in aanrijding was gekomen met een truck op Hato airport....
En deze staat nu in Brussel voor problemen met een van de motoren.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Viel me op dat Delta gisteren een Boeing 747 naar Amsterdam vloog, N672US. Vlucht van/naar Atlanta en blijkbaar ook de allereerste keer dat deze kist op Schiphol vloog.

Nu lees ik ook dat dit direct de laatste keer was; N672US zal direct na landing in Atlanta (zo'n 4 uur geleden) uit de vloot gehaald worden; morgen om 10:15 uur (16:15 uur in NL) zal ze voor een 3 kwartier durende vlucht naar Pinal Airpark vertrekken.
De eerste vlucht was in juli 1999 en hiermee is de kist maar zo'n 15 jaar jong. (Delta kreeg hun 747's van Northwest toen Delta hen in 2008 overnam).
Gelijktijdig vertrekken bij Delta nog 2 747's (N671US en N676NW).
Die laatste is zelfs van 2002.

De vlucht naar Schiphol en N671US naar Parijs waren vandaag ingezet voor extra capaciteit n.a.v. het AF staken.

Alle 3 voerden ze vandaag hun laatste vlucht uit en ook N676NW zal morgen naar Pinal Park vertrekken.
N671US is zelfs op dit moment al onderweg naar Pinal Park.

N672US (die op AMS vloog) eerder dit jaar op Atlanta:


[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2014 01:11:14 ]
pi_145080718
Ik vraag me gewoon ineens af wat je doet op schrikkeldag, terwijl het geen schrikkeljaar is :+
  woensdag 1 oktober 2014 @ 09:25:25 #257
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_145082435
KL556 (de PH-BFN welke uit Nairobi kwam) is vanochtend naast de Polderbaan beland.

KLM-toestel komt naast Polderbaan

De foto van nu:
pi_145084806
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 06:12 schreef Viezze het volgende:
Ik vraag me gewoon ineens af wat je doet op schrikkeldag, terwijl het geen schrikkeljaar is :+
Het kats vergeten? :P
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:25 schreef boriq het volgende:
KL556 (de PH-BFN welke uit Nairobi kwam) is vanochtend naast de Polderbaan beland.

KLM-toestel komt naast Polderbaan

De foto van nu:
[ afbeelding ]
En wat ik direct zag...en hoe heet de 747?

Juist...


Even wat rijplaten neerleggen...


En ondertussen staat ze alweer met alle wielen op het asfalt:


:W



Baan netjes maken en we kunnen weer:


En wat ziet zo'n 747 in de ochtendmist er toch f*cking goed uit O+



Jammer dat we ze over zo'n 6 jaar niet meer op Schiphol zien behalve een paar verdwaalde freighters ;( ...

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2014 11:29:20 ]
  woensdag 1 oktober 2014 @ 11:10:24 #259
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_145084885
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:07 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En wat ik direct zag...en hoe heet de 747?

Juist...
[ afbeelding ]

Coincidence? I think not!

Verder hele gave foto's en vooral die in de mist! O+
pi_145085087
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:10 schreef boriq het volgende:

[..]

Coincidence? I think not!

Verder hele gave foto's en vooral die in de mist! O+
Mooi hè. Zal het missen.

En dit is alles:



Zal ongetwijfeld wel grondig nagekeken worden maar toch. Valt mee.
Gelukkig stond de kist niet voor een vlucht ingepland vandaag.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 11:53:43 #261
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_145086187
Zat er net aan te denken dat Schiphol trouwens nog wel het geluk heeft met al haar banen, moet er namelijk niet aan denken wat dit voor Gatwick zou doen. :X
pi_145089555
http://www.dumpert.nl/mediabase/6619330/8a4e8935 kan iemand me uitleggen wat hier gebeurt? Heeft dit met wind of zo te maken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_145089798
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:32 schreef valentijn101 het volgende:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6619330/8a4e8935 kan iemand me uitleggen wat hier gebeurt? Heeft dit met wind of zo te maken?
Voor de rest hier waar ze het over heeft:


Zag het filmpje ook net.
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Beste kans dat - als dat het geval was - het ook hun laatste vlucht voor Cargolux wordt op deze manier, tering :X ...
  woensdag 1 oktober 2014 @ 13:59:21 #264
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145090300
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:39 schreef Iemand91 het volgende:
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Dan toch wel in het kader van "Zij die gaan sterven, groeten u" :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145102697
En nog een paar foto's vanuit een andere hoek van die Cargolux 747-8F:






En nog een 27 jaar oude Boeing 737-200 die even komt langs laag vliegen:
(afgelopen september bij een luchtvaartshow in Zimbabwe)



[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2014 19:58:38 ]
pi_145106799
Vette foto's!

hier, garpje:


via r/rfunny
pi_145109272
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Voor de rest hier waar ze het over heeft:


Zag het filmpje ook net.
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Beste kans dat - als dat het geval was - het ook hun laatste vlucht voor Cargolux wordt op deze manier, tering :X ...
Wat _O-

Wings rocken is vrij 'normaal' als groet inderdaad, maar dit slaat echt nergens op :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145109754
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 22:19 schreef Me_Wesley het volgende:
Wat _O-

Wings rocken is vrij 'normaal' als groet inderdaad, maar dit slaat echt nergens op :D
Even checken of de lading goed vast ligt :Y
  woensdag 1 oktober 2014 @ 22:42:13 #269
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145110661
quote:
2s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 22:27 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Even checken of de lading goed vast ligt :Y
En of alle stall-alarmen nog werken :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145115050
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:18 schreef Iemand91 het volgende:
En vandaag was de roll-out van Etihad's eerste A380 en hiermee werd ook de nieuwe livery van Etihad onthuld. Weinig verrassend (de staart was allang bekend; de romp is nagenoeg gelijk gebleven).

Zaterdag volgt hun eerste Boeing 787-9 in Seattle.
En hun livery op de genoemde 787:

pi_145126842
Nog een paar foto's van PH-KCA van 22 september:

Aankomst en (zeer korte) stop in Atlanta:






Vertrek vanaf Atlanta:




Aankomst in Crestview, Florida:








De allerlaatste A-check voor PH-KCD Florence Nightingale een paar dagen geleden:



En ik kwam nog een enigszins 'recente' foto tegen van Victorville. Foto is van 21 augustus en hier zijn PH-KCG (vooraan), PH-KCK (vooraan in rij van 2) en PH-KCF (achteraan in rij van 2) nog te zien.
PH-KCH en -KCI zijn geloof ik nu echt helemaal weg. Je had deze foto waar een van die twee dus duidelijk is gesloopt. En ik geloof dat we in dit topic een tijdje terug een paar luchtfoto's hadden waaruit bleek dat de ander ook al was gesloopt.
Uiteraard grote kans dat -KCG, -KCK en/of -KCF ondertussen ook al gesloopt zijn; de foto is immers al ruim een maand oud.



En dan de laatste, PH-KCC op San Bernardino Airport in Californië is te zien op Google Maps/Earth. De luchtfoto's daar zijn van 28 april; 21 dagen nadat PH-KCC daar landde.
Op Google Maps is het niet echt duidelijk te zien, maar op Google Earth is al te zien dat vrijwel direct na landing de motoren al zijn verwijderd. Dit hadden we al gezien op eerdere foto's, maar die foto is later gemaakt (23 juni).
Recentere foto's kan ik niet vinden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Want let wel op; over 3 weken is het alweer zover.
Over exact 23 dagen landt op 26 oktober de allerlaatste MD-11 vlucht op Schiphol.

PH-KCB, -KCE en -KCD zijn nog over.
Op 25 oktober vertrekt om 09:35 uur een van de drie naar Toronto als KL691.
Op dezelfde dag gaat nog een MD-11 om 15:25 uur naar Montreal als KL671.

Om 17:35 uur (23:35 uur op zaterdag 25 oktober in NL) zal KL692 weer uit Toronto vertrekken.
Om 19:00 uur (01:00 uur op zondag 26 oktober in NL) zal KL672 weer uit Montreal vertrekken.

Op de vroege morgen van 26 oktober landt om 06:45 uur de vlucht vanuit Toronto.
Even later zal om 07:35 uur de vlucht uit Montreal landen.

KL672 zal dus de allerlaatste commerciële vlucht worden van een MD-11 met passagiers.
Hiermee houdt het na nét geen 22 jaar op voor de MD-11 bij KLM hiermee ook gelijk na 80 jaar McDonnell Douglas bij KLM.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 03-10-2014 18:46:59 ]
pi_145131177
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
pi_145136578
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:24 schreef Alec690 het volgende:
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
Jep.

Die zitten allemaal op (korte) lease en zijn dus enigszins flexibel in te zetten door KLM.
Begin 2016 gaan er in ieder geval al 3 A330-200's uit.
pi_145175527
Vandaag in de geschiedenis: De grootste vliegramp op Nederlandse bodem: De Bijlmerramp.


4X-AXG op Schiphol in juli 1991; ruim een jaar voor de ramp.

Om 14:31 uur op zondag 4 oktober 1992 landt vlucht 1862 van El Al op Schiphol. Het is een Boeing 747-258F (4X-AXG) vanuit New York. Het maakt op Schiphol een tussenlanding. Hier zal het extra vracht innemen, enkele reparaties (provisorisch) uitvoeren en bijtanken voor de vlucht naar Tel Aviv. Ook stapt een passagier in; een El Al medewerkster die in Tel Aviv zou gaan trouwen.

Bij de landing op Schiphol maakt een spotter deze foto waarop is te zien dat motor #3 schuin hangt.



Mogelijk is dit nog een foto van de spotter; maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of dit klopt.


Om 18:22 uur vertrekt de 747 freighter vanaf de Zwanenburgbaan. Slechts 5 minuten later hoort de crew een grote knal. Een slagpen die de motor aan de vleugel houdt heeft door metaalmoeheid het begeven en motor #3 breekt van de vleugel. Doordat motor nog veel stuwvermogen had (ze waren nog aan het klimmen) schoot de motor naar voren waarna het weer naar achteren viel; hierbij klapte het tegen motor #4 waardoor die ook afbrak. Ook werd een groot deel van de leading edge afgebroken.
Beiden motoren worden later in het Gooimeer teruggevonden:



De crew heeft mogelijk nooit geweten dat de 2 motoren letterlijk weren weggevallen. De buitenste motoren zijn slechts met moeite te zien vanuit de cockpit; de binnenste niet.
De crew verzoekt Schiphol om een noodlanding op de Buitenveldertbaan; hoewel de Kaagbaan op dat moment in gebruik was. Landen op de Buitenveldertbaan zou gepaard gaan met flinke staartwind.
De 747 moest een extra bocht ronde maken om recht voor de baan uit te komen, te dalen en brandstof te lozen.



Door het wegvallen van de leading edge en de daar bij behorende flaps valt de lift weg aan de rechterkant. Doordat de 747 echter nog genoeg snelheid heeft blijft het in de lucht. Maar bij het dalen wordt de voorwaartse snelheid op een gegeven moment te laag; uiteindelijk stort de 747 nagenoeg verticaal naar beneden recht op de galerijflats Groeneveen en Klein-Kruitberg in in de Bijlmer



De 4 inzittenden zijn op slag dood en 39 personen op de grond de crash niet.
Verder vielen er 26 gewonden.
Velen vermoeden dat het er mogelijk nog meer zijn; aangezien er veel illegalen verbleven.
Wanneer de verkeerleiding in de controletoren de rookpluimen bij de Bijlmer zien weten zij wat er gebeurd is.


De Bijlmerramp zal tot op de dag van vandaag veel losmaken. Mannen in witte pakken, gevaarlijke, onbekende vracht en vele complottheorieën.
Elk jaar wordt er een herdenking gehouden bij de boom die alles zag. Tijdelijk vliegen er dan geen vliegtuigen over de Bijlmer.

pi_145179754
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.


Dan nog iets anders: Iemand91, uit welke software komt onderstaand screenshot? (jouw post op Tweakers)


Mooie aanvulling op Flightradar. :)
pi_145179880
Dat is ook gewoon Flightradar toch?

http://www.flightradar24.com/data/flights/kl641
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_145179960
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 09:07 schreef Thetallguy het volgende:
Dat is ook gewoon Flightradar toch?

http://www.flightradar24.com/data/flights/kl641
Oh, ja. Wow. :P

Ik gebruik altijd de app op mijn iPhone, volgens mij zit het daar niet in.

Thanks!
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 11:47:39 #278
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_145182225
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 08:55 schreef Alec690 het volgende:
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.


Begin is veelbelovend na 12 seconden :D
pi_145182505
Ja, ik zag het. :P

Onjuiste feiten qua verloop ramp, etc. Waar Nederland ligt en waar de grenzen zijn hebben de Amerikanen wel vaker moeite mee.
pi_145184195
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 08:55 schreef Alec690 het volgende:
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.
Dit is geen aflevering van Air Crash Investigation (de titel klopt gewoon niet). Het programma heet Seconds From Disaster. ACI heeft helaas (nog?) geen aflevering over de bijlmerramp gemaakt. Volgens mij klopt ook alle informatie wel, alleen in het begin is het kaartje van Nederland wel iets groter dan zou moeten. die slaat gewoon helemaal nergens op :')
"Get busy living, or get busy dying"
pi_145221239
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:



^O^
pi_145228872
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 18:17 schreef MaxMark het volgende:
Ook de motoren van de Dreamliner doorstaan de quad-test: http://www.dumpert.nl/med(...)vliegveld_langs.html
Dat is een 757. Geen Dreamliner helaas.
V10
pi_145229582
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 19:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Dat is een 757. Geen Dreamliner helaas.
Oh, dacht dat het de nieuwe 787 van Arke was :{
Ik zie nu ook pas dat er "Thomson" op staat. Meh.
pi_145230347
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Ferry_76 het volgende:
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:
[ link | afbeelding ]

^O^
Kicken!
Is dit de AN2 die op Teuge staat, de voormalige D-FONL?
Dan heb ik 'm wel eens zien staan. Nooit zien vliegen overigens.
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:28:19 #286
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_145231111
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:14 schreef nerd4sale het volgende:
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
HA-ANI ;)
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_145233118
Weet iemand waar ik kan vinden hoe vaak een maatschappij op een luchthaven vliegt? Ik kijk wel eens op Flightradar en zie eigenlijk constant A380's naar Londen vliegtuigen, en dan met name Emirates.
Trotse Twentenaar
pi_145233405
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Ferry_76 het volgende:
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:

[ link | afbeelding ]

^O^
Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven? :P )
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:01 schreef zlotka het volgende:
Weet iemand waar ik kan vinden hoe vaak een maatschappij op een luchthaven vliegt? Ik kijk wel eens op Flightradar en zie eigenlijk constant A380's naar Londen vliegtuigen, en dan met name Emirates.
Flightaware is een redelijke site waar je zoiets kunt vinden.
Vertrek- en aankomstluchthaven invoeren en je krijgt (bijna) alle vluchten te zien.

Maar inderdaad; een vracht Emirates vluchten naar Londen.
Alleen vandaag al 8 naar Londen (alle luchthavens in Londen gerekend), waarvan 7 A380's.

Maar moet je eens kijken hoeveel vluchten er zijn op een dag tussen New York en London. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 05-10-2014 21:16:08 ]
pi_145233649
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:05 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven? :P )

[..]

Flightaware is een redelijke site waar je zoiets kunt vinden.
Vertrek- en aankomstluchthaven invoeren en je krijgt (bijna) alle vluchten te zien.

Maar inderdaad; een vracht Emirates vluchten naar Londen. Alleen vandaag al 8 naar Londen (alle luchthavens in Londen gerekend), waarvan 7 A380's.

Maar moet je eens kijken hoeveel vluchten er zijn op een dag tussen New York en London. ;)
Thanks ^O^.
Niet normaal inderdaad dat aantal vluchten, scheelt wel als je je vlucht mist :P.
Trotse Twentenaar
pi_145234819
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:00 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Oh, dacht dat het de nieuwe 787 van Arke was :{
Ik zie nu ook pas dat er "Thomson" op staat. Meh.
787 heeft geen winglets ;)
pi_145236049
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:29 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

787 heeft geen winglets ;)
Waarom niet eigenlijk? Dat is toch juist brandstof-besparend?

Edit: Even snel wat research gedaan, de 787-3, heeft ze blijkbaar wel. De -8 en -9 hebben "raked wingtips", oftewel wingtips die naar achter gebogen zijn. Ben benieuwd wat de cijfers hiervan zijn qua brandstofbesparing en vooral waarom er gekozen wordt voor verschillende designs..
  zondag 5 oktober 2014 @ 22:04:09 #292
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145236598
787-3 is/komt niet. Die is geannuleerd.
De 3 zou wel andere vleugels/motoren krijgen. Misschien dat de standaardvleugel van de 787 sowieso zuiniger is dan een reguliere vleugel met winglet.
pi_145238446
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:53 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Waarom niet eigenlijk? Dat is toch juist brandstof-besparend?

Edit: Even snel wat research gedaan, de 787-3, heeft ze blijkbaar wel. De -8 en -9 hebben "raked wingtips", oftewel wingtips die naar achter gebogen zijn. Ben benieuwd wat de cijfers hiervan zijn qua brandstofbesparing en vooral waarom er gekozen wordt voor verschillende designs..
Over het algemeen levert een winglet het meeste voordeel in periodes van hoge lift, zoals takeoff. Dus hoe groter die fase is ten opzichte van de complete vlucht, hoe meer een winglet oplevert.
Daarom zie je ze ook bijna niet op longhaul kisten, dan is het namelijk meer payload dan winst.
Exacte cijfers heb ik niet, maar dat kan verklaren waarom de 8 en 9 geen winglets hebben.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zondag 5 oktober 2014 @ 23:07:02 #294
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145239649
777-200, 777-300 hebben ze ook niet.
pi_145241441
Vandaag in de geschiedenis:



- 6 oktober 1955:: testpiloot George Shirley Mills van McDonnell Aircraft (dat in 1967 samenging met Douglas Aircraft Company en zo McDonnell Douglas vormde) maakt een testvlucht met een McDonnell F3H Demon (133549). Boven Carrollton, Illinois moet hij het toestel verlaten (d.m.v. schietstoel) nadat er allerlei systemen zijn weggevallen, waaronder ook problemen met de Westinghouse J40 motor. Hij komt veilig op de grond.

De F3H Demon stortte echter niet neer, deze bleef doorvliegen. Meer dan een uur lang blijft de kist - zonder canopy, schietstoel en piloot boven 2 staten doorvliegen. Pas 400 kilometer verder stortte de F3H neer in een maïsveld bij Monticello, Iowa nadat de brandstof was opgeraakt.



- 6 oktober 1981: het vliegtuigongeval Moerdijk. Vlucht 431 is zojuist om 17:04 uur vertrokken vanaf Rotterdam Airport.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Fokker F-28-4000 Fellowship (PH-CHI, "Eindhoven") van NLM Cityhopper.
NLM was een dochtermaatschappij van KLM die binnenlandse vluchten uitvoerde (Eindhoven, Groningen, Enschede, Maastricht, Rotterdam en Amsterdam) en zo de lange lijndiensten van KLM te feeden.
Vanaf 1974 werd die uitgebreid met Europese vluchten. Vlucht 431 was bijvoorbeeld onderweg van Rotterdam via Eindhoven naar Hamburg. In 1991 fuseerde het met NetherLines tot KLM Cityhopper.

De crew van de Fokker heeft voor de vlucht doorgekregen dat er onweersbuien langstrokken ten zuiden en ten oosten van Rotterdam, echter hier kunnen zij omheen vliegen. Maar wanneer ze om 17:12 uur op 1000 meter hoogte boven het Hollandse Diep vliegen, komen zij in een windhoos terecht. De krachten zijn zo groot dat de rechtervleugel van de romp wordt gescheurd, deze wordt later 3 kilometer verderop in de insteekhaven van de Roode Vaart gevonden en geborgen. Op radar waren op 200 meter 2 objecten zichtbaar; het toestel en de afgebroken vleugel.



De Fokker raakt onbestuurbaar en stort neer in het industriegebied Moerdijk vlakbij de chemische fabriek van Shell.
Alle 4 crew en 13 passagiers overleven de crash niet. Tevens overlijdt een brandweerman aan een hartaanval als hij de Fokker ziet verongelukken.





Naast het viaduct is een gedenkplaat aangebracht met de namen van de slachtoffers.
pi_145244070
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:07 schreef Tinos85 het volgende:
777-200, 777-300 hebben ze ook niet.
Nope, longhaul heeft het meer nadelen dan voordelen idd.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145251902
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:14 schreef nerd4sale het volgende:
Kicken!
Is dit de AN2 die op Teuge staat, de voormalige D-FONL?
Dan heb ik 'm wel eens zien staan. Nooit zien vliegen overigens.
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
Dit is inderdaad de D-FONL van Classic Wings. :)

quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:05 schreef Iemand91 het volgende:

Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven? :P )
Nee, echt een cadeautje! Mijn zus en zwager zijn ook behoorlijk luchtvaart-minded en hadden mij wel eens op airshows horen zeggen dat het mij wel leuk leek om eens met de Antonov mee te vliegen, en dat hebben ze onthouden! Ze gaan beiden ook mee, evenals nog twee vrienden.

Ik heb het toestel diverse malen in de lucht en op de grond mogen bewonderen, en ik ben erg benieuwd hoe het vliegt, met name de STOL eigenschappen van het ding.
  maandag 6 oktober 2014 @ 14:09:03 #298
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145252890
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 22:42 schreef Me_Wesley het volgende:
Over het algemeen levert een winglet het meeste voordeel in periodes van hoge lift, zoals takeoff. Dus hoe groter die fase is ten opzichte van de complete vlucht, hoe meer een winglet oplevert.
Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.
quote:
Daarom zie je ze ook bijna niet op longhaul kisten, dan is het namelijk meer payload dan winst.
Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.
quote:
Exacte cijfers heb ik niet, maar dat kan verklaren waarom de 8 en 9 geen winglets hebben.
De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
pi_145253563
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:36 schreef Ferry_76 het volgende:
Nee, echt een cadeautje! Mijn zus en zwager zijn ook behoorlijk luchtvaart-minded en hadden mij wel eens op airshows horen zeggen dat het mij wel leuk leek om eens met de Antonov mee te vliegen, en dat hebben ze onthouden! Ze gaan beiden ook mee, evenals nog twee vrienden.

Ik heb het toestel diverse malen in de lucht en op de grond mogen bewonderen, en ik ben erg benieuwd hoe het vliegt, met name de STOL eigenschappen van het ding.
Dat zijn wel de leuke cadeau's. Hopen dat m'n pa ook blij is met z'n eerste vlucht straks in de MD-11. :P

En over de wingtip devices; je hebt een heleboel vormen; winglets, raked wingtips, blended winglet, wingtip fence en nog wel meer vormen. Elke heeft z'n eigen voor- en nadelen.

Zo heeft de 747-400 t.o.v. van de 747-classics winglets; deze waren efficiënt op de reguliere -400 modellen, maar zaten dan weer niet op de 747-400D (Domestic) kisten.
Deze -400D's deden (verleden tijd; zie mijn eerdere post over ANA's laatste 747-400D vlucht) korte vluchten waar het extra gewicht en kosten van de winglet niet opwogen tegen de geringe winst.
(Een stel winglets plaatsten kan meer $1 miljoen kosten)

De 747-8 (en de 787, 767-400, 777's en de nieuwe 777x) hebben raked wingtips welke weer wat efficiënter zijn, en bovendien lichter. (de constructie voor een winglet is een stuk zwaarder dan voor een raked wingtip)

Dit maakt de vleugel inderdaad wel langer waardoor je dus problemen kunt krijgen op de grond.
Wat Boeing bij de 777x weer oplost door ze omhoog te klappen:

pi_145253754
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:28 schreef Iemand91 het volgende:

Dit maakt de vleugel inderdaad wel langer waardoor je dus problemen kunt krijgen op de grond.
Wat Boeing bij de 777x weer oplost door ze omhoog te klappen:

[ afbeelding ]
Dat is altijd al een optie geweest voor de 777, maar bij mijn weten is er geen maatschappij die er gebruik van heeft gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')