abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 mei 2014 @ 15:55:26 #201
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140022441
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 15:52 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

helaas, ik zoek tweedegraads. Had ik erbij moeten zeggen ;)
ach, als de nood hoog is, je weet t maar nooit! er is ook een tweedegraads docente ivm ziekte afwezig, en de eerstegraads ruimte is net te groot voor de collega's die er nu zijn. de vervanger die er was heeft een baan voor 3 jaar op curacao gekregen, dus die raken we weer kwijt (zou ik in zijn positie ook doen). heb je de site/linkje gedmd...
Kwak
  vrijdag 16 mei 2014 @ 15:56:15 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140022486
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de qua rekenonderwijs door sommigen zo geromantiseerde jaren '50 wist ook niet iedere mongool dat. En zes maanden na einde schooltijd al helemaal niet meer.
Je kan er niet omheen dat in die tijd minder mensen faalden in het leren rekenen dan met de 'moderne' (inmiddels gelukkig weer wat achterhaalde) methode realistisch rekenen. Juist de zwakke rekenaars hebben steun aan het feit dat dat ene automatisme per rekenkundige bewerking werd geautomatiseerd. We moeten aanvaarden dat niet iedereen alles kan leren, er zullen altijd mensen zijn die iets niet kunnen. Dat is geen reden om maar eventjes op grote schaal met een nieuwe experimentele methode te starten wat sinds de jaren 70 met het rekenonderwijs gebeurde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:06:52 #203
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140022989
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In mijn ogen wordt die discussie over realistisch rekenen op een volkomen verkeerde manier gevoerd. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde toetsen of opgaven moeten kunnen maken, dan is het misschien wel het beste om kinderen één methode bij te brengen. Maar als je vraagtekens gaat zetten bij dat leerdoel - meten we wat we belangrijk vinden of vinden we belangrijk wat we meten? - dan ligt het leren rekenen in een betekenisvolle context veel meer voor de hand.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik geen kritiek heb op realistisch rekenen, maar mij zul je het methodedrillen niet horen verheerlijken.
Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 16 mei 2014 @ 17:28:39 #204
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140026134
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
Er komt af en toe een vraag voorbij over de twijfels om over te stappen naar werken in het onderwijs, maar dat is sporadisch.

Alvast welkom in het onderwijs ^O^
Dat idee had ik al. :P

Bedankt. Ik zal aandachtig mee blijven lezen.
Bedankt Hans.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:11:18 #205
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_140027509
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
Ik zit dus wel in het onderwijs, en moet volgend jaar weer rekenen gaan geven aan examenklassen. Dit jaar hadden we de methode van Deviant (en een wervend praatje van de uitgever voor docenten). Wat een %$#*@ (willekeurig scheldwoord naar keuze) -methode is dat. Ter beoordeling heb ik nu de methode van Noordhoff, het boek Rekenen van Jan vd Craats en Spijker Rekenen van Henk Pfalzgraff. Weet iemand van die laatste of ze goed voorbereiden op niveau 3F?
Ik wil komend jaar echt gaan rekenen, helemaal weg met dat rekenapparaat. Veel oefenen (bij Deviant staan er gemiddeld 2,5 opgaven op een bladzijde ;( )

Iemand hier suggesties/ervaringen?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:20:04 #206
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140027729
Deviant is inderdaad ruk. Wij willen daar zo snel mogelijk vanaf, en gaan over op een digitale methode. Maar als je iets op papier zoekt heb ik vrij goede ervaringen met NuRekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140029957
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:
Zitten hier eigenlijk nog aanstaande docenten? Als ik de discussie een beetje volg van de laatste pagina's is iedereen al docent?
Ik ben nog bezig met het laatste gedeelte van mijn opleiding tot eerstegraads docent. Of ik later ook ga werken in het onderwijs weet ik niet.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 20:05:26 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_140031358
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:
Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
:D

Ja, voorheen kwamen nog wel eens wat gezellige verhalen en situaties op de werkvloer hier langs. Dat mis ik de laatste tijd wel.
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 20:08:37 #209
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140031462
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

:D

Ja, voorheen kwamen nog wel eens wat gezellige verhalen en situaties op de werkvloer hier langs. Dat mis ik de laatste tijd wel.
^^

Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo :@
Kwak
  zaterdag 17 mei 2014 @ 00:17:00 #210
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140041815
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:11 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik zit dus wel in het onderwijs, en moet volgend jaar weer rekenen gaan geven aan examenklassen. Dit jaar hadden we de methode van Deviant (en een wervend praatje van de uitgever voor docenten). Wat een %$#*@ (willekeurig scheldwoord naar keuze) -methode is dat. Ter beoordeling heb ik nu de methode van Noordhoff, het boek Rekenen van Jan vd Craats en Spijker Rekenen van Henk Pfalzgraff. Weet iemand van die laatste of ze goed voorbereiden op niveau 3F?
Ik wil komend jaar echt gaan rekenen, helemaal weg met dat rekenapparaat. Veel oefenen (bij Deviant staan er gemiddeld 2,5 opgaven op een bladzijde ;( )

Iemand hier suggesties/ervaringen?
Reken Zeker?
http://www.noordhoffuitge(...)n/rekenen/rekenzeker
Jan vd Craats was nauw betrokken bij het opzetten van deze methode.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 17 mei 2014 @ 12:40:32 #211
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140050887
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 19:30 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik ben nog bezig met het laatste gedeelte van mijn opleiding tot eerstegraads docent. Of ik later ook ga werken in het onderwijs weet ik niet.
Wat is voor jou de reden dat je nog twijfelt?
Bedankt Hans.
pi_140051380
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 12:40 schreef bascross het volgende:

[..]

Wat is voor jou de reden dat je nog twijfelt?
Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
pi_140051786
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140051821
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
Ik heb dezelfde twijfel gehad; ik heb ook filosofie gestudeerd. In het hoger onderwijs zijn er meer mogelijkheden voor filosofen om weliswaar buiten hun vakgebied maar wel met een sterke filosofische insteek te doceren. Zou dat niet iets kunnen zijn voor je?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140051849
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:08 schreef kwakz0r het volgende:

Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo :@
Een betere toekomst begint bij jezelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140051959
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde twijfel gehad; ik heb ook filosofie gestudeerd. In het hoger onderwijs zijn er meer mogelijkheden voor filosofen om weliswaar buiten hun vakgebied maar wel met een sterke filosofische insteek te doceren. Zou dat niet iets kunnen zijn voor je?
Ja, ik solliciteer tussendoor ook op vacatures van hogescholen, welke docenten zoeken die studenten willen helpen bij afstuderen, assessments willen afnemen of algemene onderzoeksvaardigheden willen bijbrengen. Het liefst had ik nog doorgestudeerd en deeltijd gewerkt, maar de instellingstarieven maken zoiets onmogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2014 13:33:28 ]
pi_140052281
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:31 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik solliciteer tussendoor ook op vacatures van hogescholen, welke docenten zoeken die studenten willen helpen bij afstuderen, assessments willen afnemen of algemene onderzoeksvaardigheden willen bijbrengen. Het liefst had ik nog doorgestudeerd en deeltijd gewerkt, maar de instellingstarieven maken zoiets onmogelijk.
Het kan voor jou heel fijn zijn als je ergens een voet tussen de deur krijgt en van daaruit meer docenttaken probeert te krijgen; er is altijd een tekort en tekorten probeert men zoveel mogelijk intern in te vullen. Misschien is het iets voor je om te kijken naar vacatures voor tutoren? Dat is een trend in het hoger onderwijs, om procesbegeleiding aan tutoren uit te besteden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140052314
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het kan voor jou heel fijn zijn als je ergens een voet tussen de deur krijgt en van daaruit meer docenttaken probeert te krijgen; er is altijd een tekort en tekorten probeert men zoveel mogelijk intern in te vullen. Misschien is het iets voor je om te kijken naar vacatures voor tutoren? Dat is een trend in het hoger onderwijs, om procesbegeleiding aan tutoren uit te besteden.
Goede tip, inderdaad. Bedankt. Zal komende tijd eens wat meer focussen op dat vlak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2014 14:08:32 ]
  zaterdag 17 mei 2014 @ 13:55:04 #219
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140052406
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
Dat is lastig inderdaad. Als je al ergens werkzaam bent als docent kan je volgens mij gebruikmaken van de lerarenbeurs, om nog een ander vak erbij te nemen. Probleem is alleen dat je daarvoor eerst moet worden aangenomen.
Bedankt Hans.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:14:40 #220
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_140052790
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:08 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

^^

Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo :@
Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:

Ik ben op dit moment met 4 Havo een aantal korte verhalen van Roald Dahl aan het lezen, hoewel veel leerlingen al begonnen te zuchten bij het woord lezen (" dat is saai" " wat heb ik er aan" etc) beginnen na 3 verhalen steeds meer leerlingen enthousiasme te vertonen, ze willen doorlezen, geven aan dat ze het vreemde, maar wel leuke, verhalen vinden. En dat vind ik dan weer mooi om te zien/horen.

Verder mag ik in ieder geval volgend jaar nog blijven op de school waar ik zit, en komt er misschien een mentoraat bij.
Ik hoop dan ook volgend jaar VWO bovenbouw te hebben zodat ik hopelijk daar ook enthousiasme kan creëren voor lezen (en literatuur).
Verder ben ik zo blij dat ik vorige jaar alsnog heb besloten om het onderwijs in te gaan. :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:49:53 #221
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140053642
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:14 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:

Ik ben op dit moment met 4 Havo een aantal korte verhalen van Roald Dahl aan het lezen, hoewel veel leerlingen al begonnen te zuchten bij het woord lezen (" dat is saai" " wat heb ik er aan" etc) beginnen na 3 verhalen steeds meer leerlingen enthousiasme te vertonen, ze willen doorlezen, geven aan dat ze het vreemde, maar wel leuke, verhalen vinden. En dat vind ik dan weer mooi om te zien/horen.

Verder mag ik in ieder geval volgend jaar nog blijven op de school waar ik zit, en komt er misschien een mentoraat bij.
Ik hoop dan ook volgend jaar VWO bovenbouw te hebben zodat ik hopelijk daar ook enthousiasme kan creëren voor lezen (en literatuur).
Verder ben ik zo blij dat ik vorige jaar alsnog heb besloten om het onderwijs in te gaan. :Y
Leuk! Korte verhalen zijn daar idd heel geschikt voor. In 4V doen we nu geen literatuur (geen tijd met maar 2 lesuren) maar volgens jaar wat minder tekstverklaren en een boekje met korte verhalen. Helaas wel tijdens mijn zwangerschapsverlof dus kan er pas over twee jaar mee aan de slag :P

Een aantal leerlingen in 5H van mij zijn heel enthousiast over wattpad, een sociale lees-app met veel amateurschrijverij er op, fanfiction enzo, maar ik ben al lang blij als ze uberhaupt lezen dus ik stimuleer ze alleen maar om dat vooral te doen als ze het leuk vinden.
Kwak
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:22:58 #222
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140054319
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.
Voor de muzikanten is het vervelend om etudes en toonladders te oefenen maar ze helpen enorm om een betere muzikant te worden en ze helpen zelfs erg goed om beter te leren componeren, een van de ultieme creatieve processen. Geen bitter => geen zoet. De vraag is wanneer je start met zoet te geven en hoeveel zoet je geeft maar het bittere hoort er bij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:25:59 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140054400
Wat zou belangrijker zijn voor een goed leerproces, extrinsieke motivatie of intrinsieke motivatie?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:38:55 #224
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140054666
Intrinsieke motivatie is altijd belangrijker dan extrinsieke motivatie. Vervolgvraag hierop, gaat de intrinsieke motivatie om zeep geholpen zijn als je af en toe even wat bitters krijgt en daarna als resultaat hiervan meer zoets krijgt? In dit geval dus dat je merkt dat je beter leert te rekenen dankzij het drillen wat eraan vooraf ging. Andersom, als je iemand direct het rekenen laat toepassen in de praktijk en die persoon - een zwakke leerling - ziet door de bomen het bos niet meer, wat voor effect heeft dat op die persoon zijn motivatie? Vertaald naar de muzikant, als ik dankzij het oefenen van etudes en toonladders beter word - betere techniek en leuke arrangementen die je met een band kan spelen - dan motiveert mij dat om door te gaan met deze driloefeningen, als ik blijf aanprutsen en ik word niet beter dan word ik het op een gegeven moment zat om maar wat van het blad te spelen. Het gaat m.i. om de afwisseling tussen het wat zakelijkere drillen en het toepassen van wat je hiermee hebt geleerd als beloning voor het harde werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140074160
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:

Zelf begin ik na de zomervakantie aan de deeltijdopleiding docent algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb al een hbo opleiding afgerond in economische richting, dus ik hoop dat ik deze opleiding binnen één jaar kan afronden.
Mijn intentie is om hetzelfde pad te bewandelen. Over twee jaar heb ik Bedrijfseconomie HBO afgerond.Erna wil ik de eenjarige kopopleiding leraar bedrijfseconomie gaan volgen.

Voor zover ik weet is deze (kop)opleiding alleen voltijds te volgen. Dus ik ben erg benieuwd bij welke instelling je deze opleiding ook deeltijd kunt volgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')