ach, als de nood hoog is, je weet t maar nooit! er is ook een tweedegraads docente ivm ziekte afwezig, en de eerstegraads ruimte is net te groot voor de collega's die er nu zijn. de vervanger die er was heeft een baan voor 3 jaar op curacao gekregen, dus die raken we weer kwijt (zou ik in zijn positie ook doen). heb je de site/linkje gedmd...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 15:52 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
helaas, ik zoek tweedegraads. Had ik erbij moeten zeggen
Je kan er niet omheen dat in die tijd minder mensen faalden in het leren rekenen dan met de 'moderne' (inmiddels gelukkig weer wat achterhaalde) methode realistisch rekenen. Juist de zwakke rekenaars hebben steun aan het feit dat dat ene automatisme per rekenkundige bewerking werd geautomatiseerd. We moeten aanvaarden dat niet iedereen alles kan leren, er zullen altijd mensen zijn die iets niet kunnen. Dat is geen reden om maar eventjes op grote schaal met een nieuwe experimentele methode te starten wat sinds de jaren 70 met het rekenonderwijs gebeurde.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de qua rekenonderwijs door sommigen zo geromantiseerde jaren '50 wist ook niet iedere mongool dat. En zes maanden na einde schooltijd al helemaal niet meer.
Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In mijn ogen wordt die discussie over realistisch rekenen op een volkomen verkeerde manier gevoerd. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde toetsen of opgaven moeten kunnen maken, dan is het misschien wel het beste om kinderen één methode bij te brengen. Maar als je vraagtekens gaat zetten bij dat leerdoel - meten we wat we belangrijk vinden of vinden we belangrijk wat we meten? - dan ligt het leren rekenen in een betekenisvolle context veel meer voor de hand.
Dat wil trouwens niet zeggen dat ik geen kritiek heb op realistisch rekenen, maar mij zul je het methodedrillen niet horen verheerlijken.
Dat idee had ik al.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
Er komt af en toe een vraag voorbij over de twijfels om over te stappen naar werken in het onderwijs, maar dat is sporadisch.
Alvast welkom in het onderwijs
Ik zit dus wel in het onderwijs, en moet volgend jaar weer rekenen gaan geven aan examenklassen. Dit jaar hadden we de methode van Deviant (en een wervend praatje van de uitgever voor docenten). Wat een %$#*@ (willekeurig scheldwoord naar keuze) -methode is dat. Ter beoordeling heb ik nu de methode van Noordhoff, het boek Rekenen van Jan vd Craats en Spijker Rekenen van Henk Pfalzgraff. Weet iemand van die laatste of ze goed voorbereiden op niveau 3F?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
Ik ben nog bezig met het laatste gedeelte van mijn opleiding tot eerstegraads docent. Of ik later ook ga werken in het onderwijs weet ik niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:
Zitten hier eigenlijk nog aanstaande docenten? Als ik de discussie een beetje volg van de laatste pagina's is iedereen al docent?
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:
Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
^^quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, voorheen kwamen nog wel eens wat gezellige verhalen en situaties op de werkvloer hier langs. Dat mis ik de laatste tijd wel.
Reken Zeker?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:11 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik zit dus wel in het onderwijs, en moet volgend jaar weer rekenen gaan geven aan examenklassen. Dit jaar hadden we de methode van Deviant (en een wervend praatje van de uitgever voor docenten). Wat een %$#*@ (willekeurig scheldwoord naar keuze) -methode is dat. Ter beoordeling heb ik nu de methode van Noordhoff, het boek Rekenen van Jan vd Craats en Spijker Rekenen van Henk Pfalzgraff. Weet iemand van die laatste of ze goed voorbereiden op niveau 3F?
Ik wil komend jaar echt gaan rekenen, helemaal weg met dat rekenapparaat. Veel oefenen (bij Deviant staan er gemiddeld 2,5 opgaven op een bladzijde )
Iemand hier suggesties/ervaringen?
Wat is voor jou de reden dat je nog twijfelt?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 19:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik ben nog bezig met het laatste gedeelte van mijn opleiding tot eerstegraads docent. Of ik later ook ga werken in het onderwijs weet ik niet.
Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 12:40 schreef bascross het volgende:
[..]
Wat is voor jou de reden dat je nog twijfelt?
Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
Ik heb dezelfde twijfel gehad; ik heb ook filosofie gestudeerd. In het hoger onderwijs zijn er meer mogelijkheden voor filosofen om weliswaar buiten hun vakgebied maar wel met een sterke filosofische insteek te doceren. Zou dat niet iets kunnen zijn voor je?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
Een betere toekomst begint bij jezelf.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:08 schreef kwakz0r het volgende:
Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo
Ja, ik solliciteer tussendoor ook op vacatures van hogescholen, welke docenten zoeken die studenten willen helpen bij afstuderen, assessments willen afnemen of algemene onderzoeksvaardigheden willen bijbrengen. Het liefst had ik nog doorgestudeerd en deeltijd gewerkt, maar de instellingstarieven maken zoiets onmogelijk.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde twijfel gehad; ik heb ook filosofie gestudeerd. In het hoger onderwijs zijn er meer mogelijkheden voor filosofen om weliswaar buiten hun vakgebied maar wel met een sterke filosofische insteek te doceren. Zou dat niet iets kunnen zijn voor je?
Het kan voor jou heel fijn zijn als je ergens een voet tussen de deur krijgt en van daaruit meer docenttaken probeert te krijgen; er is altijd een tekort en tekorten probeert men zoveel mogelijk intern in te vullen. Misschien is het iets voor je om te kijken naar vacatures voor tutoren? Dat is een trend in het hoger onderwijs, om procesbegeleiding aan tutoren uit te besteden.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, ik solliciteer tussendoor ook op vacatures van hogescholen, welke docenten zoeken die studenten willen helpen bij afstuderen, assessments willen afnemen of algemene onderzoeksvaardigheden willen bijbrengen. Het liefst had ik nog doorgestudeerd en deeltijd gewerkt, maar de instellingstarieven maken zoiets onmogelijk.
Goede tip, inderdaad. Bedankt. Zal komende tijd eens wat meer focussen op dat vlak.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het kan voor jou heel fijn zijn als je ergens een voet tussen de deur krijgt en van daaruit meer docenttaken probeert te krijgen; er is altijd een tekort en tekorten probeert men zoveel mogelijk intern in te vullen. Misschien is het iets voor je om te kijken naar vacatures voor tutoren? Dat is een trend in het hoger onderwijs, om procesbegeleiding aan tutoren uit te besteden.
Dat is lastig inderdaad. Als je al ergens werkzaam bent als docent kan je volgens mij gebruikmaken van de lerarenbeurs, om nog een ander vak erbij te nemen. Probleem is alleen dat je daarvoor eerst moet worden aangenomen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:08 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
^^
Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo
Leuk! Korte verhalen zijn daar idd heel geschikt voor. In 4V doen we nu geen literatuur (geen tijd met maar 2 lesuren) maar volgens jaar wat minder tekstverklaren en een boekje met korte verhalen. Helaas wel tijdens mijn zwangerschapsverlof dus kan er pas over twee jaar mee aan de slagquote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:14 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:
Ik ben op dit moment met 4 Havo een aantal korte verhalen van Roald Dahl aan het lezen, hoewel veel leerlingen al begonnen te zuchten bij het woord lezen (" dat is saai" " wat heb ik er aan" etc) beginnen na 3 verhalen steeds meer leerlingen enthousiasme te vertonen, ze willen doorlezen, geven aan dat ze het vreemde, maar wel leuke, verhalen vinden. En dat vind ik dan weer mooi om te zien/horen.
Verder mag ik in ieder geval volgend jaar nog blijven op de school waar ik zit, en komt er misschien een mentoraat bij.
Ik hoop dan ook volgend jaar VWO bovenbouw te hebben zodat ik hopelijk daar ook enthousiasme kan creëren voor lezen (en literatuur).
Verder ben ik zo blij dat ik vorige jaar alsnog heb besloten om het onderwijs in te gaan.
Voor de muzikanten is het vervelend om etudes en toonladders te oefenen maar ze helpen enorm om een betere muzikant te worden en ze helpen zelfs erg goed om beter te leren componeren, een van de ultieme creatieve processen. Geen bitter => geen zoet. De vraag is wanneer je start met zoet te geven en hoeveel zoet je geeft maar het bittere hoort er bij.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.
Mijn intentie is om hetzelfde pad te bewandelen. Over twee jaar heb ik Bedrijfseconomie HBO afgerond.Erna wil ik de eenjarige kopopleiding leraar bedrijfseconomie gaan volgen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:
Zelf begin ik na de zomervakantie aan de deeltijdopleiding docent algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb al een hbo opleiding afgerond in economische richting, dus ik hoop dat ik deze opleiding binnen één jaar kan afronden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |