abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 mei 2014 @ 15:55:26 #201
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140022441
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 15:52 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

helaas, ik zoek tweedegraads. Had ik erbij moeten zeggen ;)
ach, als de nood hoog is, je weet t maar nooit! er is ook een tweedegraads docente ivm ziekte afwezig, en de eerstegraads ruimte is net te groot voor de collega's die er nu zijn. de vervanger die er was heeft een baan voor 3 jaar op curacao gekregen, dus die raken we weer kwijt (zou ik in zijn positie ook doen). heb je de site/linkje gedmd...
Kwak
  vrijdag 16 mei 2014 @ 15:56:15 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140022486
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de qua rekenonderwijs door sommigen zo geromantiseerde jaren '50 wist ook niet iedere mongool dat. En zes maanden na einde schooltijd al helemaal niet meer.
Je kan er niet omheen dat in die tijd minder mensen faalden in het leren rekenen dan met de 'moderne' (inmiddels gelukkig weer wat achterhaalde) methode realistisch rekenen. Juist de zwakke rekenaars hebben steun aan het feit dat dat ene automatisme per rekenkundige bewerking werd geautomatiseerd. We moeten aanvaarden dat niet iedereen alles kan leren, er zullen altijd mensen zijn die iets niet kunnen. Dat is geen reden om maar eventjes op grote schaal met een nieuwe experimentele methode te starten wat sinds de jaren 70 met het rekenonderwijs gebeurde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:06:52 #203
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140022989
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In mijn ogen wordt die discussie over realistisch rekenen op een volkomen verkeerde manier gevoerd. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde toetsen of opgaven moeten kunnen maken, dan is het misschien wel het beste om kinderen één methode bij te brengen. Maar als je vraagtekens gaat zetten bij dat leerdoel - meten we wat we belangrijk vinden of vinden we belangrijk wat we meten? - dan ligt het leren rekenen in een betekenisvolle context veel meer voor de hand.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik geen kritiek heb op realistisch rekenen, maar mij zul je het methodedrillen niet horen verheerlijken.
Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 16 mei 2014 @ 17:28:39 #204
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140026134
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
Er komt af en toe een vraag voorbij over de twijfels om over te stappen naar werken in het onderwijs, maar dat is sporadisch.

Alvast welkom in het onderwijs ^O^
Dat idee had ik al. :P

Bedankt. Ik zal aandachtig mee blijven lezen.
Bedankt Hans.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:11:18 #205
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_140027509
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
Ik zit dus wel in het onderwijs, en moet volgend jaar weer rekenen gaan geven aan examenklassen. Dit jaar hadden we de methode van Deviant (en een wervend praatje van de uitgever voor docenten). Wat een %$#*@ (willekeurig scheldwoord naar keuze) -methode is dat. Ter beoordeling heb ik nu de methode van Noordhoff, het boek Rekenen van Jan vd Craats en Spijker Rekenen van Henk Pfalzgraff. Weet iemand van die laatste of ze goed voorbereiden op niveau 3F?
Ik wil komend jaar echt gaan rekenen, helemaal weg met dat rekenapparaat. Veel oefenen (bij Deviant staan er gemiddeld 2,5 opgaven op een bladzijde ;( )

Iemand hier suggesties/ervaringen?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:20:04 #206
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140027729
Deviant is inderdaad ruk. Wij willen daar zo snel mogelijk vanaf, en gaan over op een digitale methode. Maar als je iets op papier zoekt heb ik vrij goede ervaringen met NuRekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140029957
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:
Zitten hier eigenlijk nog aanstaande docenten? Als ik de discussie een beetje volg van de laatste pagina's is iedereen al docent?
Ik ben nog bezig met het laatste gedeelte van mijn opleiding tot eerstegraads docent. Of ik later ook ga werken in het onderwijs weet ik niet.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 20:05:26 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_140031358
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:
Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
:D

Ja, voorheen kwamen nog wel eens wat gezellige verhalen en situaties op de werkvloer hier langs. Dat mis ik de laatste tijd wel.
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 20:08:37 #209
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140031462
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

:D

Ja, voorheen kwamen nog wel eens wat gezellige verhalen en situaties op de werkvloer hier langs. Dat mis ik de laatste tijd wel.
^^

Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo :@
Kwak
  zaterdag 17 mei 2014 @ 00:17:00 #210
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140041815
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:11 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik zit dus wel in het onderwijs, en moet volgend jaar weer rekenen gaan geven aan examenklassen. Dit jaar hadden we de methode van Deviant (en een wervend praatje van de uitgever voor docenten). Wat een %$#*@ (willekeurig scheldwoord naar keuze) -methode is dat. Ter beoordeling heb ik nu de methode van Noordhoff, het boek Rekenen van Jan vd Craats en Spijker Rekenen van Henk Pfalzgraff. Weet iemand van die laatste of ze goed voorbereiden op niveau 3F?
Ik wil komend jaar echt gaan rekenen, helemaal weg met dat rekenapparaat. Veel oefenen (bij Deviant staan er gemiddeld 2,5 opgaven op een bladzijde ;( )

Iemand hier suggesties/ervaringen?
Reken Zeker?
http://www.noordhoffuitge(...)n/rekenen/rekenzeker
Jan vd Craats was nauw betrokken bij het opzetten van deze methode.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 17 mei 2014 @ 12:40:32 #211
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140050887
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 19:30 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik ben nog bezig met het laatste gedeelte van mijn opleiding tot eerstegraads docent. Of ik later ook ga werken in het onderwijs weet ik niet.
Wat is voor jou de reden dat je nog twijfelt?
Bedankt Hans.
pi_140051380
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 12:40 schreef bascross het volgende:

[..]

Wat is voor jou de reden dat je nog twijfelt?
Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
pi_140051786
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet nu eenmaal ergens veel in oefenen als je er goed in wil worden, tenzij je veel talent hebt. Natuurlijk moet je het rekenen uiteindelijk in een betekenisvolle context kunnen gebruiken maar als je eenmaal goed hebt leren rekenen dan leer je snel genoeg om het in een betekenisvolle context te gebruiken, als je daarentegen met die context begint dan leer je het rekenen veel moeizamer en blijf je langer worstelen met zowel het rekenen als het gebruiken in een betekenisvolle context. Niet voor niets leer je met calculus (in zekere zin rekenen voor gevordenden) ook altijd eerst de theorie en de technieken en pas dan hoe je het toepast in de praktijk.
Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140051821
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
Ik heb dezelfde twijfel gehad; ik heb ook filosofie gestudeerd. In het hoger onderwijs zijn er meer mogelijkheden voor filosofen om weliswaar buiten hun vakgebied maar wel met een sterke filosofische insteek te doceren. Zou dat niet iets kunnen zijn voor je?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140051849
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:08 schreef kwakz0r het volgende:

Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo :@
Een betere toekomst begint bij jezelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140051959
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde twijfel gehad; ik heb ook filosofie gestudeerd. In het hoger onderwijs zijn er meer mogelijkheden voor filosofen om weliswaar buiten hun vakgebied maar wel met een sterke filosofische insteek te doceren. Zou dat niet iets kunnen zijn voor je?
Ja, ik solliciteer tussendoor ook op vacatures van hogescholen, welke docenten zoeken die studenten willen helpen bij afstuderen, assessments willen afnemen of algemene onderzoeksvaardigheden willen bijbrengen. Het liefst had ik nog doorgestudeerd en deeltijd gewerkt, maar de instellingstarieven maken zoiets onmogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2014 13:33:28 ]
pi_140052281
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:31 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik solliciteer tussendoor ook op vacatures van hogescholen, welke docenten zoeken die studenten willen helpen bij afstuderen, assessments willen afnemen of algemene onderzoeksvaardigheden willen bijbrengen. Het liefst had ik nog doorgestudeerd en deeltijd gewerkt, maar de instellingstarieven maken zoiets onmogelijk.
Het kan voor jou heel fijn zijn als je ergens een voet tussen de deur krijgt en van daaruit meer docenttaken probeert te krijgen; er is altijd een tekort en tekorten probeert men zoveel mogelijk intern in te vullen. Misschien is het iets voor je om te kijken naar vacatures voor tutoren? Dat is een trend in het hoger onderwijs, om procesbegeleiding aan tutoren uit te besteden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140052314
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het kan voor jou heel fijn zijn als je ergens een voet tussen de deur krijgt en van daaruit meer docenttaken probeert te krijgen; er is altijd een tekort en tekorten probeert men zoveel mogelijk intern in te vullen. Misschien is het iets voor je om te kijken naar vacatures voor tutoren? Dat is een trend in het hoger onderwijs, om procesbegeleiding aan tutoren uit te besteden.
Goede tip, inderdaad. Bedankt. Zal komende tijd eens wat meer focussen op dat vlak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2014 14:08:32 ]
  zaterdag 17 mei 2014 @ 13:55:04 #219
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140052406
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Niet zozeer twijfel, maar het feit dat mijn vak (filosofie) nauwelijks gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Wellicht kan ik ook een aangrenzend vak lesgeven, maar dat zal ook geen vetpot worden. Maar ja, eigen schuld ook, had ik maar een vak moeten leren.
Dat is lastig inderdaad. Als je al ergens werkzaam bent als docent kan je volgens mij gebruikmaken van de lerarenbeurs, om nog een ander vak erbij te nemen. Probleem is alleen dat je daarvoor eerst moet worden aangenomen.
Bedankt Hans.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:14:40 #220
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_140052790
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:08 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

^^

Ik twijfel soms of ik iets zal posten/het topic wil openen omdat ik merk dat sommige discussies me zuur maken of demotiveren, en ik soms het gevoel krijg dat ik dingen moet verantwoorden ofzo :@
Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:

Ik ben op dit moment met 4 Havo een aantal korte verhalen van Roald Dahl aan het lezen, hoewel veel leerlingen al begonnen te zuchten bij het woord lezen (" dat is saai" " wat heb ik er aan" etc) beginnen na 3 verhalen steeds meer leerlingen enthousiasme te vertonen, ze willen doorlezen, geven aan dat ze het vreemde, maar wel leuke, verhalen vinden. En dat vind ik dan weer mooi om te zien/horen.

Verder mag ik in ieder geval volgend jaar nog blijven op de school waar ik zit, en komt er misschien een mentoraat bij.
Ik hoop dan ook volgend jaar VWO bovenbouw te hebben zodat ik hopelijk daar ook enthousiasme kan creëren voor lezen (en literatuur).
Verder ben ik zo blij dat ik vorige jaar alsnog heb besloten om het onderwijs in te gaan. :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:49:53 #221
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140053642
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:14 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:

Ik ben op dit moment met 4 Havo een aantal korte verhalen van Roald Dahl aan het lezen, hoewel veel leerlingen al begonnen te zuchten bij het woord lezen (" dat is saai" " wat heb ik er aan" etc) beginnen na 3 verhalen steeds meer leerlingen enthousiasme te vertonen, ze willen doorlezen, geven aan dat ze het vreemde, maar wel leuke, verhalen vinden. En dat vind ik dan weer mooi om te zien/horen.

Verder mag ik in ieder geval volgend jaar nog blijven op de school waar ik zit, en komt er misschien een mentoraat bij.
Ik hoop dan ook volgend jaar VWO bovenbouw te hebben zodat ik hopelijk daar ook enthousiasme kan creëren voor lezen (en literatuur).
Verder ben ik zo blij dat ik vorige jaar alsnog heb besloten om het onderwijs in te gaan. :Y
Leuk! Korte verhalen zijn daar idd heel geschikt voor. In 4V doen we nu geen literatuur (geen tijd met maar 2 lesuren) maar volgens jaar wat minder tekstverklaren en een boekje met korte verhalen. Helaas wel tijdens mijn zwangerschapsverlof dus kan er pas over twee jaar mee aan de slag :P

Een aantal leerlingen in 5H van mij zijn heel enthousiast over wattpad, een sociale lees-app met veel amateurschrijverij er op, fanfiction enzo, maar ik ben al lang blij als ze uberhaupt lezen dus ik stimuleer ze alleen maar om dat vooral te doen als ze het leuk vinden.
Kwak
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:22:58 #222
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140054319
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.
Voor de muzikanten is het vervelend om etudes en toonladders te oefenen maar ze helpen enorm om een betere muzikant te worden en ze helpen zelfs erg goed om beter te leren componeren, een van de ultieme creatieve processen. Geen bitter => geen zoet. De vraag is wanneer je start met zoet te geven en hoeveel zoet je geeft maar het bittere hoort er bij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:25:59 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140054400
Wat zou belangrijker zijn voor een goed leerproces, extrinsieke motivatie of intrinsieke motivatie?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:38:55 #224
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140054666
Intrinsieke motivatie is altijd belangrijker dan extrinsieke motivatie. Vervolgvraag hierop, gaat de intrinsieke motivatie om zeep geholpen zijn als je af en toe even wat bitters krijgt en daarna als resultaat hiervan meer zoets krijgt? In dit geval dus dat je merkt dat je beter leert te rekenen dankzij het drillen wat eraan vooraf ging. Andersom, als je iemand direct het rekenen laat toepassen in de praktijk en die persoon - een zwakke leerling - ziet door de bomen het bos niet meer, wat voor effect heeft dat op die persoon zijn motivatie? Vertaald naar de muzikant, als ik dankzij het oefenen van etudes en toonladders beter word - betere techniek en leuke arrangementen die je met een band kan spelen - dan motiveert mij dat om door te gaan met deze driloefeningen, als ik blijf aanprutsen en ik word niet beter dan word ik het op een gegeven moment zat om maar wat van het blad te spelen. Het gaat m.i. om de afwisseling tussen het wat zakelijkere drillen en het toepassen van wat je hiermee hebt geleerd als beloning voor het harde werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140074160
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:

Zelf begin ik na de zomervakantie aan de deeltijdopleiding docent algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb al een hbo opleiding afgerond in economische richting, dus ik hoop dat ik deze opleiding binnen één jaar kan afronden.
Mijn intentie is om hetzelfde pad te bewandelen. Over twee jaar heb ik Bedrijfseconomie HBO afgerond.Erna wil ik de eenjarige kopopleiding leraar bedrijfseconomie gaan volgen.

Voor zover ik weet is deze (kop)opleiding alleen voltijds te volgen. Dus ik ben erg benieuwd bij welke instelling je deze opleiding ook deeltijd kunt volgen.
pi_140076996
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
Wat zou belangrijker zijn voor een goed leerproces, extrinsieke motivatie of intrinsieke motivatie?
Qua prestaties: extrinsieke motivatie.
  zondag 18 mei 2014 @ 07:02:48 #227
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140080959
quote:
2s.gif Op zondag 18 mei 2014 00:32 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Qua prestaties: extrinsieke motivatie.
Laatst ee interessante online seminar gezien over de functionaliteit van belonen en straffen voor prestaties van pubers. Dat werkt dus echt alleen bij mechanische en simpele taken.

Alle hogere cognitieve taken doen ze beter en sneller als ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Die motivatie moet vanuit de taak komen, en vanuit en gevoel van competentie autonomie en relatie.

Makkelijker gezegd dan gedaan in en systeem waar extrinsieke motivatie in de vorm van cijfers zit ingebakken. :P
Kwak
pi_140081290
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:14 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Over de andere boeg dan. Gewoon even een korte ervaring:

Ik ben op dit moment met 4 Havo een aantal korte verhalen van Roald Dahl aan het lezen, hoewel veel leerlingen al begonnen te zuchten bij het woord lezen (" dat is saai" " wat heb ik er aan" etc) beginnen na 3 verhalen steeds meer leerlingen enthousiasme te vertonen, ze willen doorlezen, geven aan dat ze het vreemde, maar wel leuke, verhalen vinden. En dat vind ik dan weer mooi om te zien/horen.

Verder mag ik in ieder geval volgend jaar nog blijven op de school waar ik zit, en komt er misschien een mentoraat bij.
Ik hoop dan ook volgend jaar VWO bovenbouw te hebben zodat ik hopelijk daar ook enthousiasme kan creëren voor lezen (en literatuur).
Verder ben ik zo blij dat ik vorige jaar alsnog heb besloten om het onderwijs in te gaan. :Y
Leuk! En wat een geweldig gevoel als je merkt dat je leerlingen enthousiast kunt maken. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_140081318
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 07:02 schreef kwakz0r het volgende:

Alle hogere cognitieve taken doen ze beter en sneller als ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Die motivatie moet vanuit de taak komen, en vanuit en gevoel van competentie autonomie en relatie.

Makkelijker gezegd dan gedaan in en systeem waar extrinsieke motivatie in de vorm van cijfers zit ingebakken. :P
Ja, is inderdaad een hele opgave om alle leerlingen in een klas dit te geven. Maar tegelijkertijd zijn die drie zaken bij uitstek in het klaslokaal tijdens en in de didactiek van de lessen na te streven. Ook binnen een sectie kun je aan de hand van een focus op deze drie dingen keuzes maken over didactiek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 18 mei 2014 @ 08:52:47 #230
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140081363
quote:
2s.gif Op zondag 18 mei 2014 08:47 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, is inderdaad een hele opgave om alle leerlingen in een klas dit te geven. Maar tegelijkertijd zijn die drie zaken bij uitstek in het klaslokaal tijdens en in de didactiek van de lessen na te streven. Ook binnen een sectie kun je aan de hand van een focus op deze drie dingen keuzes maken over didactiek.
Oh zeker! Ik denk dat mijn beste kant als docent is dat ik die drie dingen redelijk goed kan brengen in mijn lessen. Maar ik merk dat collega's dit niet altijd zo zien.

Min reactie was vooral op het idee dat extrinsieke motivatie het beste werkt voor de resultaten. Daar ben ik het echt niet mee eens.
Kwak
pi_140081714
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 07:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Laatst ee interessante online seminar gezien over de functionaliteit van belonen en straffen voor prestaties van pubers. Dat werkt dus echt alleen bij mechanische en simpele taken.

Alle hogere cognitieve taken doen ze beter en sneller als ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Die motivatie moet vanuit de taak komen, en vanuit en gevoel van competentie autonomie en relatie.

Makkelijker gezegd dan gedaan in en systeem waar extrinsieke motivatie in de vorm van cijfers zit ingebakken. :P
Zelf las ik laatst ook een interessant artikeltje dat in ging op die kwestie. Volgens mij was het in de NRC. Ze lieten in dat artikel een hele batterij aan hoogleraren los op deze kwestie, waarbij de teneur toch was dat het belang van extrinsieke motivatie niet onderschat mag worden. Ik zal het nog eens proberen te vinden.
  zondag 18 mei 2014 @ 10:01:55 #232
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140081955
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 09:39 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Zelf las ik laatst ook een interessant artikeltje dat in ging op die kwestie. Volgens mij was het in de NRC. Ze lieten in dat artikel een hele batterij aan hoogleraren los op deze kwestie, waarbij de teneur toch was dat het belang van extrinsieke motivatie niet onderschat mag worden. Ik zal het nog eens proberen te vinden.
Graag, misschien kan ik het op blendle vinden dan. Ben benieuwd!
Kwak
pi_140082185
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 07:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Laatst ee interessante online seminar gezien over de functionaliteit van belonen en straffen voor prestaties van pubers. Dat werkt dus echt alleen bij mechanische en simpele taken.

Alle hogere cognitieve taken doen ze beter en sneller als ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Die motivatie moet vanuit de taak komen, en vanuit en gevoel van competentie autonomie en relatie.

Makkelijker gezegd dan gedaan in en systeem waar extrinsieke motivatie in de vorm van cijfers zit ingebakken. :P
Dit is zeker zo. Minder leuke vakken ben ik geneigd minder voor te doen, dat komt niet door de extrinsieke motivatie - ik haal prima cijfers. Vakken die me werkelijk interesseren, vanuit mijzelf, doe ik meer voor, en vind ik ook veel leuker. Logischerwijs ben ik daar ook beter in, en ontwikkel ik die kant beter. :)
pi_140083138
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Graag, misschien kan ik het op blendle vinden dan. Ben benieuwd!
Gevonden. Klik hier. Alhoewel, het originele artikel was iets langer meen ik te herinneren.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2014 11:21:49 ]
  maandag 19 mei 2014 @ 09:04:04 #235
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_140120637
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind die loskoppeling van het leren van theorie en de toepassing in de praktijk iets volstrekt kunstmatigs. Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Er zijn mensen die ervan genieten om het bij de theorie te houden en ik denk dat zelfs kinderen tot op zekere hoogte plezier kunnen hebben van het maken van rijtjes sommen (ik houd van sudoku's om een vergelijkbare reden). Maar dit type leren als uitgangspunt nemen is een gemiste kans. Voor veel leerlingen is drilonderwijs vervelend en saai. Het is het soort leren dat ik me als volwassene nooit meer aan zou laten smeren. Kinderen hebben er helaas weinig over te zeggen en zijn hoofdzakelijk afhankelijk van leerkrachten die er nog iets van weten te maken.
Het gebruik van het woord "drillen" (drilonderwijs) is framing, je gebruikt een woord met een negatieve bijklank voor iets neutraals als "inslijpen", "Automatiseren", "oefenen", e.d.
Deze vorm van leren houdt niet automatisch loskoppeling van de praktijk in, idealiter begin je met een eenvoudig praktijkvoorbeeld voor het begrip, en ga je daarna automatiseren.
Jij denkt dat dit voor veel kinderen vervelend en saai is, maar mijn ervaring is een andere, zeker als ze iets kunnen, vinden kinderen het niet vervelend het vaak te doen. Je ziet dat ook in hun spel terug: ze steken veel energie in het leren touwtjespringen, skaten, voetballen, en ze houden er zeer zeker niet mee op als ze het eenmaal kunnen.
Kijk ook naar jezelf, je eerste sudoku ging niet vanzelf, maar door ze vaker te doen word je beter (in feite heb je jezelf zeer zeker "gedrild"), je ziet steeds sneller bepaalde combinaties en onmogelijkheden. Kijk ik naar mijzelf: ik heb de boeken van Harry Potter in het Frans gelezen, dat ging - hoewel ik het verhaal kende- niet vanzelf, maar ik heb in WRTS lijsten woorden gemaakt, en die geoefend tot ik ze foutloos kon. Maar nu iedereen -bewonderend en jaloers- opmerkt dat ik zo goed Frans spreek en begrijp, ben ik juist niet opgehouden met veel boeken in die taal te lezen.

Er bestaat geen talent dat je bij je geboorte meegekregen hebt. Er is niemand die iets de de eerste keer ziet en begrijpt en dan zonder oefenen dit ook kan, niet bij muziek, niet bij talen, niet bij houtbewerking, niet bij metselen, niet bij rekenen, niet bij dansen, niet bij lopen, niet bij praten... alles wat we kunnen hebben we geleerd door het ongelofelijk vaak te doen en te herhalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door la_perle_rouge op 19-05-2014 21:07:43 ]
pi_140125960
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 09:04 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Er bestaat geen talent dat je bij je geboorte meegekregen hebt.
Haha.
pi_140126679
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 09:04 schreef la_perle_rouge het volgende:

Het gebruik van het woord "drillen" (drilonderwijs) is framing, je gebruikt een woord met een negatieve bijklank voor iets neutraals als "inslijpen", "Automatiseren", "oefenen", e.d.
Deze vorm van leren houdt niet automatisch loskoppeling van de praktijk in, idealiter begin je met een eenvoudig praktijkvoorbeeld voor het begrip, en ga je daarna automatiseren.
Jij denkt dat dit voor veel kinderen vervelend en saai is, maar mijn ervaring is een andere, zeker als ze iets kunnen, vinden kinderen het niet vervelend het vaak te doen. Je ziet dat ook in hun spel terug: ze steken veel energie in het leren touwtjespringen, skaten, voetballen, en ze houden er zeer zeker niet mee op als ze het eenmaal kunnen.
Kijk ook naar jezelf, je eerste sudoku ging niet vanzelf, maar door ze vaker te doen wordt je beter (in feite heb je jezelf zeer zeker "gedrild"), je ziet steeds sneller bepaalde combinaties en onmogelijkheden. Kijk ik naar mijzelf: ik heb de boeken van Harry Potter in het Frans gelezen, dat ging - hoewel ik het verhaal kende- niet vanzelf, maar ik heb in WRTS lijsten woorden gemaakt, en die geoefend tot ik ze foutloos kon. Maar nu iedereen -bewonderend en jaloers- opmerkt dat ik zo goed Frans spreek en begrijp, ben ik juist niet opgehouden met veel boeken in die taal te lezen.

Er bestaat geen talent dat je bij je geboorte meegekregen hebt. Er is niemand die iets de de eerste keer ziet en begrijpt en dan zonder oefenen dit ook kan, niet bij muziek, niet bij talen, niet bij houtbewerking, niet bij metselen, niet bij rekenen, niet bij dansen, niet bij lopen, niet bij praten... alles wat we kunnen hebben we geleerd door het ongelofelijk vaak te doen en te herhalen.
Ja, daar geloof ik ook in. Alhoewel een mens wel wordt geboren met een bepaalde potentie. En toen ik hier gisteren meelas, ben ik eens gaan nadenken. Ik heb ontzettend veel ouderwets 'drilonderwijs' gehad, maar ik kan me niet herinneren dat ik het vervelend vond. Vooral toen ik op de basisschool zat, vond ik dat lekker. Veel herhaling, laten zien wat je kan, iets helemaal onder de knie hebben. Of heel simpel: gewoon iets uit je hoofd weten. Zoals de tafels, topografie, of een psalmvers. Ik heb daar altijd plezier aan beleefd. Ik leer nog steeds wel eens een gedicht uit mijn hoofd. Woordjes leren op de middelbare school vond ik een verschrikking. Maar dat sloot toen ook helemaal niet aan op de interesses en vragen die ik toen als puber had.

Daarnaast geloof ik ook niet dat extrinsieke motivatie per definitie verkeerd is. Een leerling die graag een hoog cijfer haalt omdat ie nu eenmaal streberig is en daar hard voor leert, en de competitie aangaat met klasgenoten vind ik niet verkeerd bezig. Wel is het goed om zo'n leerling af en toe de relativiteit ervan in te zien. Het mooie zou zijn als er in het onderwijs ruimte zou zijn voor die verschillende vormen van motivatie. Niet dat we de ene vorm inruilen voor de ander of het tegenover elkaar wegzetten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_140133551
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 09:04 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Het gebruik van het woord "drillen" (drilonderwijs) is framing, je gebruikt een woord met een negatieve bijklank voor iets neutraals als "inslijpen", "Automatiseren", "oefenen", e.d.
Deze vorm van leren houdt niet automatisch loskoppeling van de praktijk in, idealiter begin je met een eenvoudig praktijkvoorbeeld voor het begrip, en ga je daarna automatiseren.
Jij denkt dat dit voor veel kinderen vervelend en saai is, maar mijn ervaring is een andere, zeker als ze iets kunnen, vinden kinderen het niet vervelend het vaak te doen. Je ziet dat ook in hun spel terug: ze steken veel energie in het leren touwtjespringen, skaten, voetballen, en ze houden er zeer zeker niet mee op als ze het eenmaal kunnen.
Kijk ook naar jezelf, je eerste sudoku ging niet vanzelf, maar door ze vaker te doen wordt je beter (in feite heb je jezelf zeer zeker "gedrild"), je ziet steeds sneller bepaalde combinaties en onmogelijkheden. Kijk ik naar mijzelf: ik heb de boeken van Harry Potter in het Frans gelezen, dat ging - hoewel ik het verhaal kende- niet vanzelf, maar ik heb in WRTS lijsten woorden gemaakt, en die geoefend tot ik ze foutloos kon. Maar nu iedereen -bewonderend en jaloers- opmerkt dat ik zo goed Frans spreek en begrijp, ben ik juist niet opgehouden met veel boeken in die taal te lezen.

Er bestaat geen talent dat je bij je geboorte meegekregen hebt. Er is niemand die iets de de eerste keer ziet en begrijpt en dan zonder oefenen dit ook kan, niet bij muziek, niet bij talen, niet bij houtbewerking, niet bij metselen, niet bij rekenen, niet bij dansen, niet bij lopen, niet bij praten... alles wat we kunnen hebben we geleerd door het ongelofelijk vaak te doen en te herhalen.
Je schept een kunstmatige tegenstelling tussen onze ideeën door te doen alsof ik iets tegen herhaling heb. Dat heb ik niet. Wat ik wel zie, is dat er een wereld van verschil zit tussen bijvoorbeeld Frans leren door grammaticaregels te lezen en woordenlijsten te stampen en bijvoorbeeld boeken in het Frans te lezen, Franse films te kijken, of lid te worden van een interessegroep rondom - ik zeg maar wat - Frankrijk of de Franse keuken.

Het verbaast me enorm dat het soort leren dat we doen als we allang met school gestopt zijn gezien wordt als het voorrecht van volwassenen. Ik leer binnen een praktijk die betekenisvol is. Die praktijk is het doel op zich en op weg naar dat doel doe ik allerlei kennis op, zoals uitbreiding van mijn woordenschat Engels en het leren uitvoeren van statistische analyses. Wat ik dan ook bij mijn studenten zie, is dat ze tot leven komen tijdens hun afstudeeronderzoek. Ze leren tijdens dat onderzoek bovendien op een heel andere manier - en ik denk op een effectievere manier - over wetenschappelijk schrijven en statistiek (en nog veel meer, zoals hoe je dingen gedaan krijgt van docenten 8-) ).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 19 mei 2014 @ 20:58:49 #239
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_140144801
Zijn er al prognoses voor de cao-onderhandelingen morgen? Ik ben erg benieuwd of dat minimum van 0,5 fte voor jonge docenten er komt.
Dit, dus.
  maandag 19 mei 2014 @ 21:34:40 #240
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_140147030
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 16:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je schept een kunstmatige tegenstelling tussen onze ideeën door te doen alsof ik iets tegen herhaling heb. Dat heb ik niet. Wat ik wel zie, is dat er een wereld van verschil zit tussen bijvoorbeeld Frans leren door grammaticaregels te lezen en woordenlijsten te stampen en bijvoorbeeld boeken in het Frans te lezen, Franse films te kijken, of lid te worden van een interessegroep rondom - ik zeg maar wat - Frankrijk of de Franse keuken.

Het verbaast me enorm dat het soort leren dat we doen als we allang met school gestopt zijn gezien wordt als het voorrecht van volwassenen. Ik leer binnen een praktijk die betekenisvol is. Die praktijk is het doel op zich en op weg naar dat doel doe ik allerlei kennis op, zoals uitbreiding van mijn woordenschat Engels en het leren uitvoeren van statistische analyses. Wat ik dan ook bij mijn studenten zie, is dat ze tot leven komen tijdens hun afstudeeronderzoek. Ze leren tijdens dat onderzoek bovendien op een heel andere manier - en ik denk op een effectievere manier - over wetenschappelijk schrijven en statistiek (en nog veel meer, zoals hoe je dingen gedaan krijgt van docenten 8-) ).
Ik zou grammaticaregels niet kunnen leren door ze enkel te lezen, ik leer ze door ze te lezen en daarna oneindig vaak toe te passen. Ik moet namelijk niet alleen weten hoe de grammaticaregel luidt, ik moet hem ook in een gesprek zonder ook maar een kwart seconde te aarzelen kunnen toepassen.

Ik kan ook niet leren zwemmen door een boek over de verschillende zwemslagen te lezen. Dan weet ik wel theoretisch hoe ze moeten, maar verzuip ik als ik in het water val. Als ik die woordenlijsten niet gestampt had, was het lezen van Franse boeken en het kijken naar Franse televisie een ramp, dan had ik bij elke zin het woordenboek nodig, en moest ik bepaalde woorden tig keer opzoeken, voor ik ze één keer onthield. Dat is ook een vorm van stampen, maar een minder effectieve dan als je 50 woorden hebt deze erin te heien, en de pagina's met die woorden te herlezen, en dan verder te gaan tot je weer 50 woorden hebt.

(Ik denk niet dat ik met een interessegroep rond de Franse keuken ver gekomen was bij de Franse notaris, ik was maar wat blij dat ik alle 217 woorden uit het koopcontract die ik voorheen niet kende Frans- Nederlans en Nederlands-Frans geautomatiseerd had.)


Natuurlijk is de praktijk het doel, maar als ik mijn huis laat schilderen -en daar goed voor betaal- prevereer ik een schilder die "kilometers heeft gemaakt" ver boven iemand die mijn kozijnen gebruikt om in te praktijk het vak te leren.
En natuurlijk probeer je toekomstige vakmensen zoveel mogelijk hun kennis en vaardigheden in de praktijk verder te laten ontwikkelen, maar de basis wordt niet in de praktijk gelegd. Je eerste rijles ging je ook niet de snelweg op of de drukke binnenstad in (mag ik hopen).

Er is een verschil tussen "leren over" en het leren van dingen die je in de praktijk soepel moet kunnen uitvoeren.
  maandag 19 mei 2014 @ 21:53:12 #241
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_140148181
quote:
2s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:59 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, daar geloof ik ook in. Alhoewel een mens wel wordt geboren met een bepaalde potentie. En toen ik hier gisteren meelas, ben ik eens gaan nadenken. Ik heb ontzettend veel ouderwets 'drilonderwijs' gehad, maar ik kan me niet herinneren dat ik het vervelend vond. Vooral toen ik op de basisschool zat, vond ik dat lekker. Veel herhaling, laten zien wat je kan, iets helemaal onder de knie hebben. Of heel simpel: gewoon iets uit je hoofd weten. Zoals de tafels, topografie, of een psalmvers. Ik heb daar altijd plezier aan beleefd. Ik leer nog steeds wel eens een gedicht uit mijn hoofd. Woordjes leren op de middelbare school vond ik een verschrikking. Maar dat sloot toen ook helemaal niet aan op de interesses en vragen die ik toen als puber had.

Daarnaast geloof ik ook niet dat extrinsieke motivatie per definitie verkeerd is. Een leerling die graag een hoog cijfer haalt omdat ie nu eenmaal streberig is en daar hard voor leert, en de competitie aangaat met klasgenoten vind ik niet verkeerd bezig. Wel is het goed om zo'n leerling af en toe de relativiteit ervan in te zien. Het mooie zou zijn als er in het onderwijs ruimte zou zijn voor die verschillende vormen van motivatie. Niet dat we de ene vorm inruilen voor de ander of het tegenover elkaar wegzetten.
Ik denk dat het onderscheid maken tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie heel moeilijk is. Een eenvoudige definitie zegt dat het bij intrinsieke motivatie gaat om het spel, en bij extrinsieke om de knikkers, maar in de meeste gevallen gaat het om allebei. Ik ben dol op kaartspelen, in mijn familie spelen we bij verjaardagen/kerst/oud-en-nieuw altijd boerenbridge en in Frankrijk spelen ze Belote (een soort klaverjassen). Ik wil altijd graag spelen -en via internet oefen ik nu met Franse kennissen Belote-, en ook als ik verlies heb ik best plezier in het spel... maar winnen is leuker!

Ik wil ook graag dat mijn -wiskunde- leerlingen hoge cijfers halen, maar ik wil niet dat ze de competitie aangaan met klasgenoten, ik wil dat ze de competitie aangaan met zichzelf. Eén leerling snapte logaritmen niet, en sloeg die vragen gewoon maar over. Hij is intelligent genoeg om logaritmen wel te snappen, dus heb ik hem een paar keer apart terug laten komen, en hem en de rest van de klas elke week met een stel logaritmische problemen om de oren geslagen. Elke week maar een stuk of 5, droge sommen, zonder verhaaltjes, maar ik heb ze geautomatiseerd, bij de hele groep! (En in een leerlingonderzoek is naar voren gekomen dat juist dit -ik doe dit niet alleen bij logaritmen- door de leerlingen heel erg gewaardeerd is.)

Ik hoop dat er minimaal 3 logaritme-vragen in het examen van morgen zitten!
pi_140206350
Het viel mij vandaag bij stage op (stage op basisschool) dat vrijwel elke docent teenslippers aan had. Wat vinden jullie hiervan? Ik weet dat het warm is maar ik vind dit niet heel professioneel ogen, of ligt dit aan mij?
pi_140206713
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:31 schreef Mopsy het volgende:
Het viel mij vandaag bij stage op (stage op basisschool) dat vrijwel elke docent teenslippers aan had. Wat vinden jullie hiervan? Ik weet dat het warm is maar ik vind dit niet heel professioneel ogen, of ligt dit aan mij?
Er zijn genoeg docenten die het heel belangrijk vinden hoe ze gekleed gaan en welke uitstraling ze daar mee hebben. Vind ik zelf ook. Maar het kan wel doorslaan!
Op een warme dag wat meer zomers gekleed naar school vind ik heel menselijk. Raak ik mijn overwicht, uitstraling, leiderschap kwijt door mijn kleding aan te passen aan het weer? Geloof ik niets van. Er zitten wel grenzen aan, maar daarover valt te discussieren.
Wat mij betreft moeten we af van die ouderwetse denkbeelden hierover. Overigens, ik heb geen teenslippers aan vandaag. Lange broek, nette schoenen, blouse met korte mouwen.
Ben reuze benieuwd naar de andere reacties.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 21 mei 2014 @ 15:50:04 #244
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140206994
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 23:20 schreef Eco19 het volgende:

[..]

Mijn intentie is om hetzelfde pad te bewandelen. Over twee jaar heb ik Bedrijfseconomie HBO afgerond.Erna wil ik de eenjarige kopopleiding leraar bedrijfseconomie gaan volgen.

Voor zover ik weet is deze (kop)opleiding alleen voltijds te volgen. Dus ik ben erg benieuwd bij welke instelling je deze opleiding ook deeltijd kunt volgen.
Ik doe geen kopopleiding, volgens mij kan je die inderdaad niet deeltijd volgen.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:42 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Er zijn genoeg docenten die het heel belangrijk vinden hoe ze gekleed gaan en welke uitstraling ze daar mee hebben. Vind ik zelf ook. Maar het kan wel doorslaan!
Op een warme dag wat meer zomers gekleed naar school vind ik heel menselijk. Raak ik mijn overwicht, uitstraling, leiderschap kwijt door mijn kleding aan te passen aan het weer? Geloof ik niets van. Er zitten wel grenzen aan, maar daarover valt te discussieren.
Wat mij betreft moeten we af van die ouderwetse denkbeelden hierover. Overigens, ik heb geen teenslippers aan vandaag. Lange broek, nette schoenen, blouse met korte mouwen.
Ben reuze benieuwd naar de andere reacties.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Uit mijn middelbare schooltijd kan ik mij trouwens nog herinneren dat er een docent rondliep in een bruine leren broek. Dat was wel erg twijfelachtig.
Bedankt Hans.
  woensdag 21 mei 2014 @ 15:53:23 #245
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140207122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:31 schreef Mopsy het volgende:
Het viel mij vandaag bij stage op (stage op basisschool) dat vrijwel elke docent teenslippers aan had. Wat vinden jullie hiervan? Ik weet dat het warm is maar ik vind dit niet heel professioneel ogen, of ligt dit aan mij?
Als t heel heet is loop ik wel op birkenstocks of tevas ( :') )

Ligt aan de sfeer of dat te informeel is denk ik. Bij ons niet, al draag ik zelf niet snel blote schouders omdat ik dat niet prettig vind.

Vandaag: laarzen, legging, jurkje, riem en vestje.
Kwak
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:10:43 #246
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_140219702
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:42 schreef -J-D- het volgende:
Op een warme dag wat meer zomers gekleed naar school vind ik heel menselijk. Raak ik mijn overwicht, uitstraling, leiderschap kwijt door mijn kleding aan te passen aan het weer? Geloof ik niets van. Wat mij betreft moeten we af van die ouderwetse denkbeelden hierover.
Helemaal mee eens.
.
pi_140220182
Zolang het niet van die goedkope plastic dingen zijn maakt het echt niet uit.
pi_140221537
Teenslippers voor de klas :'). Je zit niet aan het strand.
pi_140223737
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:42 schreef -J-D- het volgende:

Wat mij betreft moeten we af van die ouderwetse denkbeelden hierover. Overigens, ik heb geen teenslippers aan vandaag. Lange broek, nette schoenen, blouse met korte mouwen.
Ben reuze benieuwd naar de andere reacties.
Ik heb niet bepaald het idee dat NL wat dit betreft een ouderwets land is met ouderwetse denkbeelden. Integendeel zelfs. Volgens mij zijn er weinig landen waar in het onderwijs zoveel informeel gedrag te vinden is, ook in kledingkeuze.

Ik zou zelf geen teenslippers voor de klas aan doen. Voel me het prettigst als ik er gewoon netjes gekleed uit zie. Ook op de Rome reis, waar we soms door een snikhete stad lopen, kleed ik me zo. De Italianen kijken ook altijd minzaam naar die Hollandse jongens en meisjes die halfnaakt door de stad lopen. We spreken er leerlingen ook wel op aan, overigens. Niet overal in de wereld is het normaal dat je, als het net 20 graden is, meteen vrijwel al je kleren uittrekt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 21 mei 2014 @ 22:43:44 #250
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_140224152
Er is nog wel een verschil tussen halfnaakt voor de klas staan, of een beetje zomers gekleed ;)
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')