abonnement Unibet Coolblue
pi_133974635
Ja nu ja. Zo zie ik dat.
pi_133974656
Hé, waar is het topic-pi? Grmbl.
pi_133974719
Alsof ik geen andere dingen te doen heb.
pi_133974822
Mannen op scooters dan toch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_133974859
quote:
3s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Mannen op scooters dan toch.
Nee, het zijn dan eerder nog jongetjes, maar in dit geval kan het andere geslacht ook een hoop fout doen. Wat een drama die tokkiemeisjes op scooters... Schieten van stoep op fietspad op de autoweg... slaan bij een kruising weer het fietspad op... etc
pi_133974900
Nee, ook vrouwen op scooters. Geen haar beter.
pi_133974998
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:55 schreef Gellius het volgende:
Nee, ook vrouwen op scooters. Geen haar beter.
Ik geloof er niets van. Mannen zijn nu eenmaal de agressieve verkeersdeelnemers. Vrouwen zijn hooguit traag, onkundig en onvoorspelbaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_133975054
Ik houd van stereotypes. De wereld wordt er zo overzichtelijk van.

Zo meteen maar even de auto een meter van de stoeprand parkeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 december 2013 @ 12:22:00 #9
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133975541
Nou, ik ga maar eens een dutje doen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133976814
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van. Mannen zijn nu eenmaal de agressieve verkeersdeelnemers. Vrouwen zijn hooguit traag, onkundig en onvoorspelbaar.
Het een is niet minder irritant of gevaarlijk dan het ander.

Oh ja, en een youtube linkje natuurlijk;
pi_133977057
Ben 'r wel weer klaar mee, met dat studeren.
pi_133977081
Maar wat rest een persoon als ik anders te doen? Horeca? Dit hele maatschappelijk leven is gewoonweg niet aan mij besteedt.
pi_133977091
Al die regels, al dat gedoe... al die eisen, wat een gezeik.
pi_133977097
Misschien zijn caberatiers wel het aller, aller, aller ergst.
Aldus.
pi_133977112
Wat studeer je LK?
Aldus.
pi_133977162
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:26 schreef Z het volgende:
Wat studeer je LK?
de, studeerde. Tot vandaag wijsbegeerte.

...iets wat je beter gewoon thuis op de bank kan doen.
pi_133977193
Week 1 - Woensdag: Epicurus en Nozick

Week 1 - Vrijdag: Griffin

Week 2 - Woensdag: Mill

Week 2 - Vrijdag: Singer en Kagan

Week 3 - Woensdag: Kant

Week 3 - Vrijdag: Kant en O'Neill

Week 4 - Woensdag: Aristoteles

Week 4 - Vrijdag: Foot

Week 5 - Woensdag: Gauthier

Week 5 - Vrijdag: Held en Nodding

LET OP: tekst voor hoorcollege van Darwall

Week 6 - Woensdag: Nietzsche

Week 6 - Vrijdag: Hume

Week 7 - Woensdag: Ayer en Mackie

LET OP: tekst voor hoorcollege van Kane

Week 7 - Vrijdag: Strawson

week 9 - Dinsdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Simmons

Week 9 - Woensdag: Wolff

Week 9 - Vrijdag: Hobbes en Locke

Week 10 - Woensdag: Rousseau

week 10 - Donderdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Carter

Week 10 - Vrijdag: Mill

Week 11 - Woensdag: Rawls

Week 11 - Vrijdag: Marx en Engels

Week 12 - Woensdag: Adorno en Marcuse

week 12 - Donderdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Kymlicka

Week 12 - Vrijdag: Taylor

Week 13 - Woensdag: De Beauvoir

Week 13 - Vrijdag: Foucault

week 14 - Dinsdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Richardson

Week 14 - Woensdag: Habermas

week 14 - Donderdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Roessler

Week 14 - Vrijdag: Warren en Brandeis en Fraser

Week 15 - Woensdag: Anderson en Honneth

Week 15 - Vrijdag: Geuss

Leesvragen blok 2

week 15 - Dinsdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Christman

:{
pi_133977238
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:25 schreef Z het volgende:
Misschien zijn caberatiers wel het aller, aller, aller ergst.


''Ik heb een mening!''

:r

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 13:32:31 ]
pi_133977428
Hé, dat is Eppo Zanik!
pi_133977481
Aldus.
pi_133977559
Het was een ongelukkig optreden van Freek maar ik vind dat hij best een punt heeft en dat hij zich niet uit de tent liet lokken door die student (die op basis van een Facebookpagina met 400 likes uitgenodigd was) is bewonderenswaardig.
Aldus.
pi_133977734
Plus Rita Verdonk.
Aldus.
pi_133978624
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:44 schreef Z het volgende:
Het was een ongelukkig optreden van Freek maar ik vind dat hij best een punt heeft en dat hij zich niet uit de tent liet lokken door die student (die op basis van een Facebookpagina met 400 likes uitgenodigd was) is bewonderenswaardig.
Hij 'laat zich' door iedereen uit de 'tent lokken'. Provocateur pur sang. En dat mag een cabaretier best zijn, maar als je werkelijks niks zinnigs als kritiek kan opdienen, dan wordt het een nogal beschamend gedoe. Zeker als je dan ook nog eens laat blijken totaal geen zelfspot te hebben én dat je nimmer kaas gegeten hebt van relativisme. 't Is een gefrustreerd mannetje dat binnenkort in een kist geflikkerd zal worden zonder enig intellectueel nalatenschap... dat is namelijk wat hij volgens mij écht wil; iets betekenen, zoals een Hermans, of zo. Ken je plek, en rot daarna vooral lekker weg onder de grond. Zoals we dat allemaal doen.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 14:23:17 ]
pi_133978767
Ik heb dit geloof ik gemist, waar ging het in een notendop om?
pi_133978801
Oud links vs. nieuw rechts.
Aldus.
pi_133979046
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:23 schreef Z het volgende:
Oud dement links vs. nieuw dom rechts.
pi_133979060
Het is nogal een pijnlijk stukje om te kijken.
Aldus.
pi_133979114
Daarom vroeg ik ook om een samenvatting.
pi_133979133
Ja, die staat daar ook.

Student politicologie Yernaz Ramautarsing wil de 'linkse indoctrinatie' op Nederlandse universiteiten aankaarten. Hij zegt donderdag in Pauw en Witteman geïnspireerd te zijn door het boek 'Atlas shrugged' van Ayn Rand, een roman die een rechts-liberale ideologie uitdraagt. Cabaretier Freek de Jonge zit er tegenover en geeft vrijdag op Twitter toe dat hij werkelijk met stomheid was geslagen hierdoor.
Ramautarsing zegt dat hij 'minachting' heeft voor linkse theorieën. Cabaretier Freek de Jonge heeft juist daarvoor geconstateerd dat er in Nederland een 'populistische correctie' heerst, zoals er vroeger een 'politieke correctie' was. Het is normaal en populair geworden om bijvoorbeeld discriminerend taal uit te slaan, stelt De Jonge.
Hoewel De Jonge daarna het belang benadrukt van 'ontmoetingen' tussen de beide kampen, houdt Ramautarsing hem voor dat hij het is die het beeld van 'polarisatie' in stand houdt. Er zou geen midden zijn. Hierop besluit De Jonge van het onderwerp af te stappen, omdat hij het gesprek 'vervelend' vindt worden. Het geheel wordt afgemaakt door oud-VVD-minister Verdonk die De Jonge toewerpt: 'Lach dan eens. Jij bent de cabaretier, maak eens een grap!'
  vrijdag 6 december 2013 @ 15:49:31 #31
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133981880
Jezus Christus, wat ben ik blij en innig, innig dankbaar dat ik dat niet gezien heb, zeg.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 6 december 2013 @ 15:52:15 #32
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133981978
Ik denk dat ik me de rest van de dag bij wijze van oefening bezig ga houden met het voorstellen van een grotere nachtmerrie (dan naar dat gezelschap te moeten luisterkijken), maar verwacht niet van me dat ik daar ook in zal slagen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133982051
Die salonfähige afkeer tegen Freek de Jonge is pas simpel
  vrijdag 6 december 2013 @ 15:58:30 #34
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133982221
Wat nog veel erger is dan Freek de Jonge, Mainport, meen ik een student die met Ayn Rand dweept en zijn dweperij aanwent om een idioot als Freek de Jonge te kakken zetten. Dat is net zoiets als de hele dag een koeienvlaai in een boodschappentas ronddragen, de inhoud daarvan dan uitstorten over een multiple sclerosepatiënt in de laatste fase van zijn ziekte en dan tegen de hele goegemeente verkondigen: 'Haha, kijk nu, hij zit onder de poep. Kan die vent zichzelf niet wassen ofzo? Viespeuk!'

[ Bericht 2% gewijzigd door JAM op 06-12-2013 16:06:45 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:00:42 #35
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133982313
Over Rita Verdonk ga ik het nog niet eens hebben. Dat die vrouw zichzelf niet al jaren geleden tegen een boom heeft gereden en de rest van haar levensdagen verlamd van af haar nek, kwijlend en starend naar een egaal witte muur met nog net genoeg bewustzijn om de rest van haar lange, lánge leven helse pijnen en schaamte te ervaren, doet mij ernstig twijfelen aan het bestaan van een rechtvaardige God.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133982340
Ach ik heb er ook geen verstand van. Ik heb deze week een tiener geneukt en sindsdien is mijn hoofd leeg.
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:03:34 #37
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133982427
Amen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133982589
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:30 schreef LelijKnap het volgende:
Week 1 - Woensdag: Epicurus en Nozick

Week 1 - Vrijdag: Griffin

Week 2 - Woensdag: Mill

Week 2 - Vrijdag: Singer en Kagan

Week 3 - Woensdag: Kant

Week 3 - Vrijdag: Kant en O'Neill

Week 4 - Woensdag: Aristoteles

Week 4 - Vrijdag: Foot

Week 5 - Woensdag: Gauthier

Week 5 - Vrijdag: Held en Nodding

LET OP: tekst voor hoorcollege van Darwall

Week 6 - Woensdag: Nietzsche

Week 6 - Vrijdag: Hume

Week 7 - Woensdag: Ayer en Mackie

LET OP: tekst voor hoorcollege van Kane

Week 7 - Vrijdag: Strawson

week 9 - Dinsdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Simmons

Week 9 - Woensdag: Wolff

Week 9 - Vrijdag: Hobbes en Locke

Week 10 - Woensdag: Rousseau

week 10 - Donderdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Carter

Week 10 - Vrijdag: Mill

Week 11 - Woensdag: Rawls

Week 11 - Vrijdag: Marx en Engels

Week 12 - Woensdag: Adorno en Marcuse

week 12 - Donderdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Kymlicka

Week 12 - Vrijdag: Taylor

Week 13 - Woensdag: De Beauvoir

Week 13 - Vrijdag: Foucault

week 14 - Dinsdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Richardson

Week 14 - Woensdag: Habermas

week 14 - Donderdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Roessler

Week 14 - Vrijdag: Warren en Brandeis en Fraser

Week 15 - Woensdag: Anderson en Honneth

Week 15 - Vrijdag: Geuss

Leesvragen blok 2

week 15 - Dinsdag: LET OP: tekst voor hoorcollege: Christman

:{
Leuk toch?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:10:16 #39
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133982699
Daar had ik ook nog wat over willen zeggen, dat filosofiestuderen van LK. Dat is inderdaad leuk om te doen,- of je er daadwerkelijk wat aan hebt is weer een andere vraag. Met 'er wat aan hebben' bedoel ik of je daarmee deuren opent die met een andere studiekeuze gesloten blijven en welke deuren dat dan wel niet zijn (en of je niet liever andere deuren zou hebben geopend die door deze studiekeuze potdicht blijven). Je kan je geld maar één keer uitgeven, wil ik maar zeggen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133982854
Wat is precies het verschil tussen een studie filosofie en een abonnement op de bibliotheek
pi_133982911
Daarbij hoorde ik ooit een vrouw praten over 'Kant en z'n idiote vriendjes' en ik was op slag verliefd
pi_133983031
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:10 schreef JAM het volgende:
Daar had ik ook nog wat over willen zeggen, dat filosofiestuderen van LK. Dat is inderdaad leuk om te doen,- of je er daadwerkelijk wat aan hebt is weer een andere vraag. Met 'er wat aan hebben' bedoel ik of je daarmee deuren opent die met een andere studiekeuze gesloten blijven en welke deuren dat dan wel niet zijn (en of je niet liever andere deuren zou hebben geopend die door deze studiekeuze potdicht blijven). Je kan je geld maar één keer uitgeven, wil ik maar zeggen.
Ik zou zeggen, kijk eens op mijn LinkedIn-pagina.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_133983425
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:29 schreef Z het volgende:
Het is nogal een pijnlijk stukje om te kijken.
Zit er elders in de uitzending misschien nog een discussie? Ik hoor namelijk alleen Freek de Jonge praten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:30:54 #44
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133983539
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kijk eens op mijn LinkedIn-pagina.
Denk je dat dat een redelijk beeld geeft van hoe het de meeste filosofiestudenten verloopt?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133983615
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:30 schreef JAM het volgende:

[..]

Denk je dat dat een redelijk beeld geeft van hoe het de meeste filosofiestudenten verloopt?
Nee, maar is dat interessant?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:35:06 #46
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133983763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, maar is dat interessant?
Dat weet ik niet. Waar willen we het dan eigenlijk over hebben?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133984043
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:35 schreef JAM het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Waar willen we het dan eigenlijk over hebben?
In dit verband misschien Bourdieu?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:41:51 #48
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133984092
Ik moet daar natuurlijk aan toevoegen dat ik allang te oud ben om mij nog de luxe te kunnen permitteren/mijzelf zorgen te maken over de spreekwoordelijke deuren. Nu lijkt het me dat wanneer je nog aan het studeren bent het helemaal geen gek idee is daar zo nu en dan bij stil te staan. Dat bepaalt toch in zekere zin (zo belangrijk is het ook weer niet) de rest van je levenswandel.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:43:09 #49
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133984155
Ho even, even een stapje terug. Moet ik nu je LinkedIn profiel gaan bekijken en dat dan koppelen aan een gesprek over Bourdieu - een figuur waar ik overigens nog nooit van gehoord heb?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133984602
Hee dat is toevallig, ik gebruik Bourdieu in mijn bachelorscriptie
pi_133985826
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:10 schreef JAM het volgende:
Daar had ik ook nog wat over willen zeggen, dat filosofiestuderen van LK. Dat is inderdaad leuk om te doen,- of je er daadwerkelijk wat aan hebt is weer een andere vraag. Met 'er wat aan hebben' bedoel ik of je daarmee deuren opent die met een andere studiekeuze gesloten blijven en welke deuren dat dan wel niet zijn (en of je niet liever andere deuren zou hebben geopend die door deze studiekeuze potdicht blijven). Je kan je geld maar één keer uitgeven, wil ik maar zeggen.
Dat filosofiestuderen is een grap. Zoals main zei, je kan evengoed of misschien juist beter gewoon naar de bibliotheek gaan. Bij de ingang van de uva kan je trouwens vijfdehands boeken kopen. Elke keer wanneer ik de 'stands' passeer kijk ik met jaloezie naar de wat oude, bebaarde, mannetjes, die daar gewoon zitten, te lezen. Geen pretentie, geen druk, geen gezeik met dat moderne studeren en die motivatie vernietigende bureaucratie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 17:14:56 ]
pi_133986011
Maar wat nu?
  vrijdag 6 december 2013 @ 17:20:47 #53
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133986235
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133986469
Ik weet het niet LelijKnap. Ik moet vanavond naar een huwelijksfeest waarbij de gasten vrijwel uitsluitend uit begin-dertigers bestaan, smalltalk maken en gezellig doen. Ik ben de jongste aanwezige en het is geen familie.
pi_133986818
quote:
Het geheel wordt afgemaakt door oud-VVD-minister Verdonk die De Jonge toewerpt: 'Lach dan eens. Jij bent de cabaretier, maak eens een grap!'
Dat was nog het meest tenenkrommende moment van de hele 'discussie'.

Het gesprek over haar autobiografie was overigens ook een dieptepuntje. Daarbij, wie koopt er in hemelsnaam een biografie van Rita Verdonk?
pi_133987763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:25 schreef Mainport het volgende:
Ik weet het niet LelijKnap. Ik moet vanavond naar een huwelijksfeest waarbij de gasten vrijwel uitsluitend uit begin-dertigers bestaan, smalltalk maken en gezellig doen. Ik ben de jongste aanwezige en het is geen familie.
Ik heb het over mijn leven - wat dat dan ook mogen zijn.
pi_133988555
De nieuwe jonge vrouwelijke columniste van NRC schrijft vandaag over een ex-vriendje/scharrel/liefde? uit New York die overleden is.

Ze noemt hem afwisselend 'mijn ultieme downdate'; 'gorilla'; 'king kong' en 'godzilla'. Hij was dus een neger en daarbij een portier die XXL-broeken droeg en ze wist zeker dat hij ervaring had met andere studentes - 'geen zesjes'.

Deze columniste, Simone van Saarloos, is een feminist en daarom vind ik haar een waardevolle toevoeging aan het columnistenbestand van NRC Next. Gisteren stond ik te roken bij een studentensociëteit en twee vrouwen van een damesdispuut gingen tegenover mij staan om mij te laten meeluisteren met hun gesprek. 'Ik liet net mijn tiet zien in een groep mannen en niemand die het opviel,' zei de een. Ze peilden mijn reactie en toen ik met mijn hoofd schudde viel het woord 'tiet' nog vaker waarna ik probeerde aan Nelson Mandela te denken.

Vandaag besefte ik dat Simone van Saarloos een publiek aanspreekt waarvan ik het bestaan nooit wilde erkennen maar dat wel degelijk reëel is.

Mijn moeder heeft haar hele leven met slechts een man geneukt en dat is mijn vader. Een sentimentalist is iemand die er vanuit gaat dat alles hetzelfde zal blijven; een romanticus weet dat alles eindig is.

http://www.nrc.nl/simone/(...)jn-ultieme-downdate/
pi_133988660
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zit er elders in de uitzending misschien nog een discussie? Ik hoor namelijk alleen Freek de Jonge praten.
Ik denk het niet. Ik heb het kijken niet volgehouden.
Aldus.
  vrijdag 6 december 2013 @ 19:13:41 #59
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133991308
Zullen we het alsjeblieft niet over Simone van Saarloos hebben, Mainport?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 6 december 2013 @ 19:19:59 #60
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133991611
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:50 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik heb het over mijn leven - wat dat dan ook mogen zijn.
In tegenstelling tot Mainport die het (moet ik dat aan gaan nemen?) klaarblijkelijk niet over zijn leven heeft?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 6 december 2013 @ 19:21:54 #61
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_133991699
Langzame rijders, dat is pas tuig.
En mensen die tweets over Mandela de wereld in sturen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 6 december 2013 @ 20:21:05 #62
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_133994540
Ik snap het ook niet, al die mensen die nu, bijvoorbeeld, op facebook riepen dat ze mandela zo'n ontzettend insprirend persoon vonden. Mensen die in het dagelijks leven software schrijven of redacteur zijn van het één of ander en in hun dagelijks leven nooit de indruk hebben gewekt zich te verzetten tegen apartheid of gelijkwaardigheid of DESNOODS zwarte piet het land uit te knuppelen. Maar waarschijnlijk ben ik ongeschikt voor gratuite idealen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_133998377
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 december 2013 19:19 schreef JAM het volgende:

[..]

In tegenstelling tot Mainport die het (moet ik dat aan gaan nemen?) klaarblijkelijk niet over zijn leven heeft?
Misschien dat ie n avondje ontvreemd wordt van z'n leven, maaar ik heb het over mijn toekomst die in duigen ligt.
  vrijdag 6 december 2013 @ 21:37:50 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_133998428
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:36 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Misschien dat ie n avondje ontvreemd wordt van z'n leven, maaar ik heb het over mijn toekomst die in duigen ligt.
Omdat je ervoor kiest om te stoppen met je studie?
The love you take is equal to the love you make.
pi_133998441
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:16 schreef LelijKnap het volgende:
Maar wat nu?
Op naar de bieb dan maar, want voor vrijwel elke academische opleiding gaan voorgenoemde bezwaren op.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_133998796
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Omdat je ervoor kiest om te stoppen met je studie?
Ja, min of meer gedwongen door fouten van beide instituties.
pi_133998815
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:43 schreef JAM het volgende:
Ho even, even een stapje terug. Moet ik nu je LinkedIn profiel gaan bekijken en dat dan koppelen aan een gesprek over Bourdieu - een figuur waar ik overigens nog nooit van gehoord heb?
De academische opleidingen zijn een manier waarop dominante groepen in de samenleving hun positie vormgeven en bestendigen. Cultuur is macht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_133998870
quote:
3s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Op naar de bieb dan maar, want voor vrijwel elke academische opleiding gaan voorgenoemde bezwaren op.
Dat lezen komt wel in orde. Maar hoe zit 't met geld? En voldoening? En het mijn potentie verwezenlijken?! En de verwachtingen van vrienden... Mn ouders? De arbeidsmarkt.. Ik kan helemaal niks.
  vrijdag 6 december 2013 @ 21:55:20 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_133999239
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:46 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, min of meer gedwongen door fouten van beide instituties.
Leg eens uit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134000806
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:55 schreef Lienekien het volgende:
Leg eens uit.
Twéémaal mag een student absent zijn over 14 uren. Twéémaal. De politiek heeft de universiteit tot een beroepsproductiefabriek gemaakt. Met als gevolg een grote arbitraire teringzooi. ''Alleen als wij jouw argumenten om niet aanwezig te zijn valide achten, dán...". Hoezo is het niet geldig wanneer je wekker het niet doet? Als je de mens noodgedwongen afhankelijk maakt van techniek om te kunnen slagen, dan mag je óók daar de verantwoordelijkheid op kunnen leggen. Of betekent studeren anno 2013 ook dat men twintig wekkers moet aanschaffen? ''Ja, maar je hebt toch ook een telefoon?''

Nu kom ik aan bij het volgende punt. Het 'moderne leren' betekent vooralsnog: álles staat online, behalve de belangrijkste dingen. Lever je tentamen op zondag in, mét of zonder internet. We geven jou de opdracht dit te doen, maar vermelden er niet bij dat deze opdracht 5 uur na het openen van 't bestand gesloten is. Oh, en we hebben je ook een e-mailadres gegeven, zonder dit te vermelden. Gewoon zo dat jij niet weet hoe of wanneer je moet aanmelden bij een verplichte cursus, waarzonder je niet verder kan. Print alles zelf. Printer stuk? Eigen verantwoordelijkheid. Je mag het op de universiteit printen, met een chipknip. Ja, maar het geval is dat de eigen techniek nog een groter drama is dan wat ik hier in huis herberg. Maar valt jouw internet er op zondagavond uit? Pech, dan heb je een onvoldoende voor je 'meeneemtentamen'. Je mag 'm wel herkansen hoor. Wél in dezelfde week als dat je dan nog 5 andere tentamens hebben. Gewoon omdat wij het belangrijk vinden dat je op gezonde wijze met de stof om kan gaan. Over pech gesproken, dat per on geluk blokkeren van je studentenaccount was ook niet heel handig midden in een tentamenweek. Máár daar komt een student wel uit, die heeft niet alleen twintig wekkers, vijf liter inkt, twee telefoons en het meest stabiele internet op deze aardkloot, hij is ook nog eens zo assertief dat hij een medestudent kan manipuleren zijn wachtwoord te delen met een ander.

Ik wil nu eigenlijk ook beginnen over het hele OV-kaart debacle waar ik mee te maken heb gehad. Kaart binnen een week stuk? Dan reis je op eigen kosten. Heb je geen 'eigen', dan ga je maar op je knieën bidden dat de docent zo coulant is niet te eisen dat je nóg een lening aangaat.

Maar naast dit alles ben ik gewoon een luie en zelfdestructieve idioot met een enorme weerzin jegens verantwoordelijkheid. Een gebrek aan doorzettingsvermogen. Een gebrek aan vechtlust, een wil, een motivatie om te doen wat moet. Hoe dan ook, ik, en studeren. Dat is geen goede combinatie. De gedachten dat die docenten mij niet veel meer kunnen leren bekruipt mij ook wel eens moet ik toegeven. Maar dat is waarschijnlijk gewoon een vlucht om niet te hoeven erkennen dat het mij te moeilijk is een fatsoenlijk en verantwoordelijk leven op te bouwen.
pi_134000902
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de universiteit bij uitstek iets voor ambtenaren is. Neem de regels in achtung en je komt 'r wel.
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:47:36 #72
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134001872
De universiteit is maar één van de talloze voorbeelden!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134002183
Nee, maar hoe onmenselijk kan je de dingen maken? Wat voor een filosoof kan filosofiestudent die niet een hele nacht piekert en daardoor te laat komt, nou worden?
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:59:42 #74
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134002439
Ach, ik heb niet veel geleerd aan de uni. Beetje geroken aan een wetenschap die me eigenlijk geen bal interesseerde. Wel veel lol gehad. En er een pampiertjûh aan overgehouden, dat moet nog wel wat waard zijn als ik anderen wil geloven.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134002636
Het enige wat ik nu nog met papier wil doen is het oprollen en aan m'n neus zetten.
  zaterdag 7 december 2013 @ 00:50:07 #76
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134006979
Dezelfde ergernissen (zo ongeveer dezelfde) hebben mij er dan ook (mede) toe bewogen in Leuven te gaan studeren. Daar heeft men dat, zeker bij de opleiding filosofie, toch een stuk netter geregeld.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 00:52:17 #77
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007049
Ik heb ook nog blauwe maandagen ingeschreven gestaan in Rotterdam, Leiden en Amsterdam en moet dan ook zeggen dat ze in Amsterdam wel echt uitblinken in er een klerezooitje van maken.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 00:56:26 #78
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007156
Aan de KU Leuven doet men niet aan een verschijningsplicht en worden de meeste tentamens, behalve de vakken die zich daar minder goed voor lenen (of waarbij het simpelweg gemakkelijker is om dat schriftelijk af te handelen, zoals logica) mondeling afgelegd. Dan zit je een kwartiertje bij de professor in zijn kamertje en dat was het wel weer.
De teksten die je daarvoor moet bestuderen zijn doorgaans allemaal opgenomen in de readers die je voor een euro of tien kan kopen bij de ACCO; zo niet, dan worden die doorgaans tijdens de college's uitgedeeld. Van het internet (in Nederland gebruikt men Blackboard, geloof ik, in België gebruikt men Toledo) hadden de meeste professoren niet gehoord. Hadden ze dat wel, dan verdomde ze het doorgaans daar gebruik van te maken.
Of dit nu te zeggen is dat je in België zou moeten gaan studeren, dat weet ik ook weer niet. Dat dat in ieder geval een stuk beter te doen is dan in Nederland, dat weet ik wel zeker.

[ Bericht 8% gewijzigd door JAM op 07-12-2013 01:02:03 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134007346
België. Daar zeg je me wat. Dat zou betekenen dat ik mijn hele onleven zou moeten omgooien tot leven. Alles nieuw, dingen doen, onderzoeken, ervaren... risico nemen... afstand nemen van het vertrouwde. Dat is allemaal nogal wat JAM. En zouden ze een verwilderde Hollander überhaupt aannemen? Ik heb gehoord dat veel Nederlanders al die kant optrekken door het verschil in kosten (van zowel studie als wonen).
pi_134007358
Maar begrijp ik nou goed dat de heer JAM filosofie heeft gedaan?
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:04:53 #81
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007393
Het niveau van de opleiding ligt daar ook een stuk hoger. Dat komt voornamelijk omdat men zich in België daadwerkelijk zonder al te veel bijbedoeningen met het vak bezighoudt in plaats van de malloterige, populaire, pseudo-intellectuele navelstaarderij zoals je die vaak in de Nederlandse faculteiten aantreft.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134007436
Wat bedoel je met niveau?
pi_134007471
Enne, nog iets anders, je spreekt heel passend in de verleden tijd. Over welke tijd hebben we het nu precies, papa?
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:09:23 #84
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007522
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:07 schreef LelijKnap het volgende:
Enne, nog iets anders, je spreekt heel passend in de verleden tijd. Over welke tijd hebben we het nu precies, papa?
Ik woonde en studeerde daar van 2008 tot 2011, in Leuven. Aan de UvA stond ik (maar pin me daar niet op vast) geloof ik in 2005 ingeschreven.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:12:30 #85
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007599
Die opleiding heb ik trouwens niet afgemaakt, hoor.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134007620
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:09 schreef JAM het volgende:
Ik woonde en studeerde daar van 2008 tot 2011, in Leuven. Aan de UvA stond ik (maar pin me daar niet op vast) geloof ik in 2005 ingeschreven.
Dus óf jij bent veel jonger dan ik je had ingeschat, óf, je bent één van die oude wijze die een ingeving gehad heeft dat het beter is te leren dan -wat dan ook...
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:16:10 #87
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007706
Waarschijnlijk ben ik veel jonger dan je me had ingeschat.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134007775
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:16 schreef JAM het volgende:
Waarschijnlijk ben ik veel jonger dan je me had ingeschat.
Dat is spijtig. Oude mannetjes spreken mij toch altijd wat meer aan. Buiten dit gezemel, wat denk JIJ wat een mens als ik nu met m'n leventje aan moet?
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:25:01 #89
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134007962
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat is spijtig. Oude mannetjes spreken mij toch altijd wat meer aan. Buiten dit gezemel, wat denk JIJ wat een mens als ik nu met m'n leventje aan moet?
Nou ja, ik meen me te herinneren dat ik het een tijdje geleden een keer over ADHD had en dat een hoop van de problemen die je ervaart daar vrij gemakkelijk aan te koppelen zijn (dat die zich daardoor in ieder geval zouden kunnen laten verklaren, wil ik maar zeggen); als ik jou was zou ik me daar eerst eens in verdiepen. Dat wil zeggen: eens goed bij jezelf nagaan waar niet zozeer je talenten, maar vooral je beperkingen liggen. Dan wordt het ook een stuk gemakkelijker om die talenten wel aan te wenden, niet?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008088
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:25 schreef JAM het volgende:
Nou ja, ik meen me te herinneren dat ik het een tijdje geleden een keer over ADHD had en dat een hoop van de problemen die je ervaart daar vrij gemakkelijk aan te koppelen zijn (dat die zich daardoor in ieder geval zouden kunnen laten verklaren, wil ik maar zeggen); als ik jou was zou ik me daar eerst eens in verdiepen. Dat wil zeggen: eens goed bij jezelf nagaan waar niet zozeer je talenten, maar vooral je beperkingen liggen. Dan wordt het ook een stuk gemakkelijker om die talenten wel aan te wenden, niet?
ADHD, ADD... Ik zou voor het laatste gaan. Druk in het hoofd, maar in uiting juist vrij rustig (op onrustige bewegingen na). Ooit wel eens aan zo een test begonnen trouwens. Maar zoals met zoveel haakte ik al vrij snel af. (Was zo'n 5 afspraken GGZ ding, waar ik als puber geen trek in had).
Wat mij stoort is dat geen van mijn psychologen en psychiaters er ooit over gerept hebben... enige wat ze deden was paroxetine voorschrijven, of aanmoedigen het blijven te gebruiken.

Maar stel, één of andere miep stelt straks dat ik zoiets 'heb'. Wat dan? Andere of meer medicijnen?
pi_134008152
Ik twijfel er eigenlijk niet eens meer aan. Ik bedoel, ik kan niet eens op een bank zitten... en dan niet eens niets doen... nee ik wordt zelfs onrustig als ik een film of serie kijk. Dáárom interesseert literatuur mij ook niet. Veel te passief. Ik wil bewegen, doen... interactie.
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:39:48 #92
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008276
Daar valt een hele hoop aan te doen. Belangrijker (lijkt mij in ieder geval) is een goed begrip van wat het nu precies inhoudt, waar de beperkingen liggen en hoe daar mee om te gaan. Dat kan met medicatie, dat kan ook op andere manieren. Dat verschilt sterk van persoon tot persoon, vooral omdat het gros van de ADHD-lijders ook andere klachten heeft (depressies, angstoornissen, verslavingen, etc. etc.)
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008457
Jezus, Jam. Het is alsof ik met een maatschappelijk werker aan het praten ben.
Maar verslavingen. Vooral in extremen waarschijnlijk ook?
Vandaag 2 en een half pakje peuken op. (Denk maar even aan geld voor inkt...)...
Of dat rare koopgedrag van mij....
Of dat ik in m'n up 1,5 fles wijn achter de kiezen heb... alleen thuis... Waar is die rem van de gezonde burger die zijn plicht kent?

Over angst wil ik niet eens beginnen. Narcisme heeft daar ook een aandeel in, denk ik. Ik wil meer zijn, dan ik kan zijn. Enig idee hoeveel energie een treinreisje kost?
  zaterdag 7 december 2013 @ 01:57:28 #94
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008539
Bij ADHD'ers zie je voornamelijk veel drank- en cocaïneverslaving. Drankverslaving omdat dat het gevoel van onrust, zeker als het gepaard gaat met paniekstoornissen, dempt (hoewel dat op de lange termijn funest is), cocaïne omdat dat een hele andere uitwerking heeft op het brein van ADHD'ers, een vrijwel direct tegenovergestelde. Ik heb er zelfs ontmoet die aangeven pas lekker rustig te kunnen slapen als ze een grammetje speed ophebben. Nou ja, dat is toch wonderlijk.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008569
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:57 schreef JAM het volgende:
Bij ADHD'ers zie je voornamelijk veel drank- en cocaïneverslaving. Drankverslaving omdat dat het gevoel van onrust, zeker als het gepaard gaat met paniekstoornissen, dempt (hoewel dat op de lange termijn funest is), cocaïne omdat dat een hele andere uitwerking heeft op het brein van ADHD'ers, een vrijwel direct tegenovergestelde. Ik heb er zelfs ontmoet die aangeven pas lekker rustig te kunnen slapen als ze een grammetje speed ophebben. Nou ja, dat is toch wonderlijk.
Ik moet zeggen dat ik wel erg duf werd van speed, maar van cocaïne begin ik echt te leven. Misschien heeft dat ook te maken met de drank en medicatie. Wat betreft onrust met cocaïne of drank: die verdwijnt alleen bij interactie met andere. Zoals vanavond wordt ik weer onrustig omdat ik alleen zit en afhankelijk wordt van wat 'r (bijvoorbeeld) hier gebeurt....
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:06:40 #96
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008646
Nou ja, het is ook maar in hoeverre je jezelf daar afhankelijk van op wil stellen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008659
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:06 schreef JAM het volgende:
Nou ja, het is ook maar in hoeverre je jezelf daar afhankelijk van op wil stellen.
Van de anderen?
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:10:03 #98
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008683
Vrijwel alle ADHD'ers, zeker wanneer ze eenmaal volwassen zijn, zijn in hun leven al honderden malen op de vingers getikt en gaan daardoor compensatiegedrag vertonen. Die worden dan verteld dat ze geen goede werkhouding hebben, dat ze anderen niet moeten onderbreken, etc. etc. Die meten zichzelf dan (tot op zekere hoogte) een keurslijf aan dat eigenlijk helemaal niet past. Dat geeft natuurlijk alleen maar veel meer onrust. Dat zou je tot op zekere hoogte ook zelfdwang kunnen noemen en dat is wel héél ongezond.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008718
Mmm, nee. Bij mij speelt dat toch meer op de achtergrond. Misschien door verlegenheid (die inmiddels wel opgebroken is), dat ik mijzelf in gedrag wel kon aanpassen. Wat er in mijn hoofd gebeurde was wél allerminst gezond... En misschien ligt daar ook de oorzaak van het continue ziek zijn...opgebroken, uitgeput... moe van de omgeving... Hoe mensen ná een dag iets nog iets kunnen ondernemen is mij altijd al een raadsel geweest.
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:27:00 #100
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008875
Laat ik even een open deur intrappen: hoe zie jij je toekomst eigenlijk voor je?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008933
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:27 schreef JAM het volgende:
Laat ik even een open deur intrappen: hoe zie jij je toekomst eigenlijk voor je?
Een droomtoekomst? Of een realistische? Of wat ik wil waarbij het realistische is meegerekend?

Het liefst wil ik een huisje onder de zon... een huisje vrij van zorgen (relationeel-gezeik daargelaten).

Ergens anders zie ik een toekomst 'waar het wel goed komt'. Dus waar ik een degelijk baantje (dat ik vol kan houden) krijg met een prima middelmatig leven.... een leven waar ik voldoe aan wat moet, zeg maar.

Het -meest negatieve- idee wat ik heb is dat ik moet gaan leven van bijstand of een slecht baantje in combinatie met de nalatenschap van mijn ouders (incluis stiefvader).

Ik woon nu trouwens in een appartement van mijn ma en d'r man, waarvoor ik 250 (tegenover de gangbare prijs van 800-1000) p.m. woon. Dit omdat ze zo graag wil dat ik 'iets' doe met mijn leven.

En dat verneuk ik dan...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2013 02:35:26 ]
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:35:18 #102
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008956
Volkomen los daarvan: de LDP heeft vandaag in Japan zelfstandig de persvrijheid de nek omgedraaid; ambtenaren kunnen vanaf volgende maand (het is nog niet door de Japanse senaat heen) tot tien jaar cel krijgen voor het lekken van 'staatsgeheimen', normale burgers, waaronder journalisten, kunnen tot vijf jaar krijgen voor het aanwenden van 'grovelijk ongepaste' middelen bij het proberen te achterhalen van 'staatsgeheimen'. Wat 'grovelijk ongepast' is, daar rept de wet niet over.
Wat geheim is en wat niet wordt bepaalt door een 'zeer onafhankelijk orgaan', waarvan de onafhankelijkheid en hoe die wordt gegarandeerd ook niet in het voorstel opgenomen is.
Wat is nu mijn grootste ergernis? Dat het NRC liever hun tijd, geld en ruimte besteed aan het gelul van de een of andere kut die zich een keer in New York door een neger heeft laten neuken, dan, wat je toch van een krant zou mogen verwachten, nieuws.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134008974
Nouja, het stoorde mij wel dat naar buiten werd gebracht dat de Zweden Russische informatie overhandigen aan de Yanks.... Ik bedoel: waar ligt je prioriteit? Journalistiek = waakhond... geen keffertje dat in de rondte loopt te blaffen.
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:38:24 #104
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134008980
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:33 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Een droomtoekomst? Of een realistische? Of wat ik wil waarbij het realistische is meegerekend?

Het liefst wil ik een huisje onder de zon... een huisje vrij van zorgen (relationeel-gezeik daargelaten).

Ergens anders zie ik een toekomst 'waar het wel goed komt'. Dus waar ik een degelijk baantje (dat ik vol kan houden) krijg met een prima middelmatig leven.... een leven waar ik voldoe aan wat moet, zeg maar.

Het -meest negatieve- idee wat ik heb is dat ik moet gaan leven van bijstand of een slecht baantje in combinatie met de nalatenschap van mijn ouders (incluis stiefvader).

Ik woon nu trouwens in een appartement van mijn ma en d'r man, waarvoor ik 250 (tegenover de gangbare prijs van 800-1000) p.m. woon. Dit omdat ze zo graag wil dat ik 'iets' doe met mijn leven.

En dat verneuk ik dan...
Ik ga eens een tipje geven. Bij het stellen van doelen, bij het maken van plannen (iets waar ADHD'ers omwille de manier waarop hun brein werkt nogal moeite mee hebben) zou je jezelf eens voor moeten nemen deze te toetsen aan enkele criteria. Wat daarbij doorgaans gebruikt wordt - vergeef me als dit wat schools en kinderachtig overkomt - zij die van specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgeboden. Waarom kinderachtig en schools? Smart, dus. Een huisje onder de zon, hoe loffelijk dat streven dan ook moge zijn, voldoet daar niet aan. Kan je niet iets anders bedenken,- wellicht iets kleiners en op de kortere termijn?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134009043
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:38 schreef JAM het volgende:
Ik ga eens een tipje geven. Bij het stellen van doelen, bij het maken van plannen (iets waar ADHD'ers omwille de manier waarop hun brein werkt nogal moeite mee hebben) zou je jezelf eens voor moeten nemen deze te toetsen aan enkele criteria. Wat daarbij doorgaans gebruikt wordt - vergeef me als dit wat schools en kinderachtig overkomt - zij die van specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgeboden. Waarom kinderachtig en schools? Smart, dus. Een huisje onder de zon, hoe loffelijk dat streven dan ook moge zijn, voldoet daar niet aan. Kan je niet iets anders bedenken,- wellicht iets kleiners en op de kortere termijn?
Op de korte termijn wil ik eigenlijk (en dit klinkt wellicht véél te basaal) gewoon neuken en wat plat vermaak (middels een televisie, een spel, een computer). Daarnaast wil ik eigenlijk op de korte termijn gewoon het idee dat ik 'goed bezig ben'.

Om het nog kleiner te maken: geen zorgen over aankomende rekeningen, een negatieve ervaring met ouders over het afbreken van de studie, een positieve input over hoe ik in het leven sta... een bevestiging... een 'it's OK! signaal...'
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:53:25 #106
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134009120
Laat ik daar eens naar kijken in termen van hoe specifiek, meetbaar, realistisch, acceptabel en tijdsgebonden die allemaal zijn. Dan vertrek ik van 'gewoon neuken'. Erg specifiek is dat niet, wat is gewoon neuken, bijvoorbeeld? Meetbaar, ja, dan zal ik moeten vragen: hoeveel wil je neuken, met wie wil je allemaal neuken, etc.? Realistisch, goed, dat hangt samen met wat dat gewone neuken is, met wie je dat wil doen, je fysieke gesteldheid, etc. etc. Acceptabel, dat zal je vooral zelf moeten beoordelen en de tijdsgebondenheid zie ik er helemaal niet in terug. Stel nu dat ik zeg: 'Ik zou volgende week dinsdag graag Heather Graham op z'n hondjes willen neuken.', dan is dat in ieder geval specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden, het is alleen niet zo realistisch dat dat ook gaat gebeuren. In plaats daarvan doe ik dat maar met mevrouw K. en zie; he shoots, he scores.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134009187
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:53 schreef JAM het volgende:
Laat ik daar eens naar kijken in termen van hoe specifiek, meetbaar, realistisch, acceptabel en tijdsgebonden die allemaal zijn. Dan vertrek ik van 'gewoon neuken'. Erg specifiek is dat niet, wat is gewoon neuken, bijvoorbeeld? Meetbaar, ja, dan zal ik moeten vragen: hoeveel wil je neuken, met wie wil je allemaal neuken, etc.? Realistisch, goed, dat hangt samen met wat dat gewone neuken is, met wie je dat wil doen, je fysieke gesteldheid, etc. etc. Acceptabel, dat zal je vooral zelf moeten beoordelen en de tijdsgebondenheid zie ik er helemaal niet in terug. Stel nu dat ik zeg: 'Ik zou volgende week dinsdag graag Heather Graham op z'n hondjes willen neuken.', dan is dat in ieder geval specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden, het is alleen niet zo realistisch dat dat ook gaat gebeuren. In plaats daarvan doe ik dat maar met mevrouw K. en zie; he shoots, he scores.
Ik heb het over gewoon neuken, zoals elk GEZOND(!!!!) dier tracht te doen. Een vrouwtje bezwangeren (zonder haar te bezwangeren). In hoeverre dat realistisch is: het is afhankelijk van de mate hoeveel ik op stap ga, hoe vaak ik op jacht ga. En dat is bijzonder weinig.
Naar alle eerlijkheid; ik heb alles meezitten om veel te neuken. Nou ja, meer dan de gemiddelde man. Leuk voor op een forum, maar naast alle eerlijkheid kan dit ook nog wel geplaatst worden: ik kan bijzonder assertief zijn, zie 'r meer dan degelijk uit (wanneer ik een week of wat moeite doe) én er is nog sprake van een natuurlijke aantrekkingskracht. Het potentiële opbrekende ligt 'm in 't gegeven dat ik al lange tijd weinig uitga, niet gewend (roestig) ben....Het meest problematische is dat ik geen partner heb om mee uit te gaan. Vrienden verloren en gedag gezegd.

Dus, nu zijn we in het specifieke getreden...Voor één van mijn 'wensen'... en kijk eens wat voor een problematiek daar al ligt...
  zaterdag 7 december 2013 @ 03:04:17 #108
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134009226
De weinige keren dat je dan uitgaat, met wie ga je dan?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134009257
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 03:04 schreef JAM het volgende:
De weinige keren dat je dan uitgaat, met wie ga je dan?
M'n zusje en schoonbroer. Leuk en alles... maar ik voel dan de vrijheid niet te doen wat ik wil. Nouja, ik kan de gek spelen met een afstand tot alles. Laatste keer was afgelopen week. De aandacht heeft me doen smullen (achteraf), maar uiteindelijk toch gelijktijdig met m'n zus en d'r vriend naar bed gegaan....
  zaterdag 7 december 2013 @ 03:09:00 #110
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134009280
Maar je bent toch een volwassen, zelfstandige man die dan zeggen kan: 'Ik blijf nog even, ik zie jullie later wel.' of gewoon wel eens een keertje alleen uitgaan?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134009302
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 03:09 schreef JAM het volgende:
Maar je bent toch een volwassen, zelfstandige man die dan zeggen kan: 'Ik blijf nog even, ik zie jullie later wel.' of gewoon wel eens een keertje alleen uitgaan?
Uiteraard... maar met die twee ben ik dan zo bevangen in de sfeer van 'gek doen' (omdat het met hen gelijktijdig de eerste keer in de zoveel tijd dat ik überhaupt uit ga) dat ik niet toekom aan het serieus benaderen van vrouwen.... serieus in de zin van, tijd in ze steken naast zoenen, en dergelijke.

Alleen uitgaan durf ik simpelweg niet. Een onterechte rem, ik weet het niet. Ik voel me ongemakkelijk géén standvastigheid te hebben...
pi_134009357
KLB / Geneukt in mijn badkamer

Het is geen proza, maar misschien verduidelijkend..
  zaterdag 7 december 2013 @ 03:22:10 #113
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134009396
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 03:11 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Uiteraard... maar met die twee ben ik dan zo bevangen in de sfeer van 'gek doen' (omdat het met hen gelijktijdig de eerste keer in de zoveel tijd dat ik überhaupt uit ga) dat ik niet toekom aan het serieus benaderen van vrouwen.... serieus in de zin van, tijd in ze steken naast zoenen, en dergelijke.

Alleen uitgaan durf ik simpelweg niet. Een onterechte rem, ik weet het niet. Ik voel me ongemakkelijk géén standvastigheid te hebben...
Nou, misschien moest je dat dan toch eens proberen, alleen uit te gaan. Het lijkt mij een loffelijk streven.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134009424
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 03:22 schreef JAM het volgende:
Nou, misschien moest je dat dan toch eens proberen, alleen uit te gaan. Het lijkt mij een loffelijk streven.
Misschien wel, ja. Mijn thuishaven is echter té klein om vrijelijk te kunnen bewegen. Geluk is dat ik nabij Amsterdam woon. Wellicht kan ik mij zelfs als een toerist voordoen...
  zaterdag 7 december 2013 @ 03:25:07 #115
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134009429
Goed, ik ga eens slapen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134009430
.

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2013 03:37:00 ]
pi_134009435
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 03:25 schreef JAM het volgende:
Goed, ik ga eens slapen.
pi_134010615
LK, mijn grote ontdekking als twintiger was dat bijna elke twintiger die ik kende wel een existentiële crisis doormaakte. Het hoort erbij. Je weet niet wat je kunt en wat je wilt en daardoor is het ook moeilijk ergens geconcentreerde aandacht voor op te brengen. Psychologen noemen het een uitgestelde of verlengde adolescentie.

Het komt bij de meesten wel goed, ergens in die twintiger jaren of niet lang daarna. Je ontdekt wat je leuk vindt, waar je goed in bent, of je stelt je verwachtingen bij.

Ik vond dit wel een aardig artikel: Why Generation Y Yuppies Are Unhappy
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134012606
Dan zal ik ook eens een verhaaltje vertellen, voor die ar-me LK. Ook ik heb behoorlijk last gehad van zo'n 'uitgestelde adolescentie'. Ik had me ingeschreven voor mijn droomstudie. Maar ook ik had moeite met de wekker, en de treinen, of het weer, of mijn gesteldheid. De instituties hadden daar - terecht - weinig boodschap aan. Dus hield ik even op met studeren. Daarna ging ik weer ineens twéé studies doen. Daar stopte ik ook weer mee, en stortte me op de politiek. En weer later op het nachtleven. Ik probeerde te sjacheren als illustrator. Ik liep van hot naar her, kortom. Toen ontmoette ik een meisje dat bijna tien jaar jonger was dan ik, waarbij ik voor het eerst iets echt zeker wist: deze laat ik niet lopen. Dat was net op het moment dat zij voor een jaar op wereldreis zou gaan, dus niemand gaf een stuiver voor mijn woord. Uiteindelijk had ik zó genoeg van alles, dat ik verhuisd ben naar een andere stad, ben gewoon gaan werken en daar werd ik uiteindelijk veel gelukkiger van, hoewel ik in het begin geen flauwe notie had van hoe dat nu precies ging, 'werken'. En ik heb op haar gewacht, ze kwam terug en nu vieren wij met overgave het burgerlijk bestaan, besloten zelfs tot het huwelijk en het ouderschap. Ik kom haar nog wel eens stomtoevallig tegen in de gang, als we ieder op weg zijn naar een huilend kind.

Ik denk dat Lienekien gelijk had toen ze zei: 'de wal zal het schip wel keren'. En ik verlang ook nog wel eens terug naar het zoete nachtbraken, met een flesje wijn en een blank vel tekenpapier, en een muziekje erbij, maar ik denk er wel bij: echt gelukkig was ik toen ook niet.
pi_134012908
Mooi G.
  zaterdag 7 december 2013 @ 12:21:35 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134012956
Ik ben ontroerd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134013967
Dat heb je mooi omschreven, G. Bewaren en aan je kinderen lezen als ze het nest verlaten 18 worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134014059
Mooi Gellius. Bij mij is het niet heel anders gegaan.

Ik ben enigszins in shock dat JAM het over 'smart' heeft.
Aldus.
pi_134014126
Smrat en smat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134014538
Meisjes zijn wat sneller, dus bij mij begon het goed te komen toen ik een jaar of 20-21 was, toen ik mijn relatie verbrak, verhuisde, weer begon te studeren (twee studies, net als G.) en op de dag van mijn hernieuwde inschrijving The Fountainhead las op de trap van het Bungehuis.

Er is in dat jaar veel gebeurd. Daarna gebeurde er ook veel, maar alle goede dingen in mijn leven vloeiden voort uit de beslissingen die ik in dat jaar nam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 7 december 2013 @ 15:24:09 #126
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134017428
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 december 2013 13:10 schreef Z het volgende:
Mooi Gellius. Bij mij is het niet heel anders gegaan.

Ik ben enigszins in shock dat JAM het over 'smart' heeft.
Ja, daar heb ik mijzelf ook om moeten verbazen, Z. Sterker nog, ik walg er zelfs een beetje van. Dat is niet om te zeggen dat ik dat geen verstandige aanpak van zaken meen, integendeel zelfs.
Buiten dat om, alle prachtige vertelling daarrgelaten vind ik de instelling: 'Het komt wel goed/je bent nog wat jong/je komt er nog wel achter/wacht maar rustig af' die ik hier meen te proeven bovenal bijzonder onconstructief. Het kan namelijk helemaal geen kwaad, sterker nog, dat meen ik zelfs bijzonder verstandig, om actief op zoek te gaan naar de eigen beperkingen en talenten in plaats van af te wachten wat er aan komt waaien.
Ieder huisje heeft natuurlijk zijn kruisje en de jongvolwassenheid is inderdaad niet de gemakkelijkste periode in het leven, maar om dan de problemen die daar bij komen kijken af te schuiven op dat iemand gewoon nog jong is en dat het op de langere termijn niet zoveel uit zal maken, dat het wel goed komt,- dat lijkt me wat naïef.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 15:29:24 #127
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134017568
Dat artikel dat Clauwtje aanraadde, trouwens, is trouwens wel een van de slechtse die ik sinds tijden langs heb zien komen. Wat een rotzooi zeg.
Grote pijnpunt is dat de de vergelijking 'Geluk = verwachtingen - realiteit' niet opgaat. Zo zou je namelijk het perfecte geluk kunnen bereiken door geen enkele verwachting meer te koesteren. Zo zou je ook bijzonder ongelukkig kunnen worden wanneer je bezig bent met het nastreven van het een en ander maar dat doel nog niet verwezenlijkt heb, wat natuurlijk ook niet opgaat. Sterker nog, de ervaring leert zelfs dat wanneer het puntje dan eindelijk bij het paaltje komt dat men dan in een soort onbevredigende leegte terecht komt. Het grote gevoel van: 'Ja, en nu dan?'
Als die veronderstelling om zeep is geholpen, dan kan je de rest van het artikel ook wel weggooien.

Hoewel er eerlijkheidshalve ook wel een paar goede punten gemaakt worden. Dat zijn dan echter weer zulke dooddoeners in de trant van: 'Joh, komt goed joh pik, stel je niet an.',- dat weten we nu wel.

[ Bericht 14% gewijzigd door JAM op 07-12-2013 15:42:51 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 15:34:30 #128
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134017727
Sterker nog, de hele notie dat het menselijk handelen zich in zou laten geven door het nastreven van geluk(sgevoel) kan je al gelijk bij het vuilnis zetten. Dat artikel vertrekt in ieder geval van de vraag 'hoe word je gelukkig' (en koppelt dat zelfs nog direct aan maatschappelijk succes). Dat is niet zo'n interessante vraag.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134018033
Ik geloof niet dat ik wilde zeggen dat het 'vanzelf' wel goed kwam, JAM. Ik heb zelf de beslissing genomen dat het goed ging komen, eigenlijk net als Claudia. Maar soms moet het leven je wel even een aanleiding geven, denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 07-12-2013 16:50:19 ]
  zaterdag 7 december 2013 @ 15:51:24 #130
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134018176
Jazeker. De vraag is alleen, in hoeverre zal je zelf naar die aanleiding op zoek moeten gaan?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 15:55:20 #131
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134018293
Buiten dat om denk ik dat er met LK wel wat meer aan de hand is dan alleen de normale vraagstukken die bij jongvolwassenheid komen kijken. Dat was het voornaamste punt dat ik wilde maken.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 7 december 2013 @ 16:21:27 #132
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134019054
Verrek, smart. Straks wordt JAM nog es projectmanager.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134019906
Conclusie: eigenlijk ging het pas goed met Gellius toen hij een beetje liefde kreeg
pi_134020408
Zo zou je het kunnen zeggen, MP. Ik werd stakeholder.
  zaterdag 7 december 2013 @ 17:33:24 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134020906
Zonder een beetje liefde ga je langzaam dood in dit grote dierenbos. Verstenend hart.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134021065
Nou ik heb na de zomer flink de deksel op m'n neus gekregen dus voor mij zal het nog even duren
pi_134021409
Vrouwen zien mannen net als speelgoed: als ze iets beters tegenkomen dumpen ze het ouwe.

Ook al ken je elkaar al goed en lang;

Ook al versierde de vrouw daarop jou in eerste instantie;

Bam! Ze komt iemand anders tegen en tot nooit meer ziens.

Nu zit er niets anders op dan tieners te daten.
pi_134021413
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 15:24 schreef JAM het volgende:

Ieder huisje heeft natuurlijk zijn kruisje en de jongvolwassenheid is inderdaad niet de gemakkelijkste periode in het leven, maar om dan de problemen die daar bij komen kijken af te schuiven op dat iemand gewoon nog jong is en dat het op de langere termijn niet zoveel uit zal maken, dat het wel goed komt,- dat lijkt me wat naïef.
Het komt niet vanzelf goed, maar ik denk dat het goed is om te beseffen dat de twintiger jaren voor velen moeilijk want onzeker zijn. Onzeker in de liefde, in de studie, in het werk. Je kunt het gevoel hebben dat je richtingloos bent, terwijl je jaren later ineens toch een rode draad ziet. En dat is de reden dat ik geen spijt heb van mijn studie filosofie. Indertijd maakte ik de keuzes die het beste bij me pasten zonder dat er een bepaalde strategie achter zat. Nu zie ik hoe die keuzes me gevormd hebben en daardoor bepaalde deuren voor me geopend hebben. Een half jaar geleden voelde ik me daar overigens veel minder positief gestemd over; het wordt nooit echt makkelijk, hooguit makkelijker.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134021621
Charlotte: I'm stuck. Does it get easier.
Bob: No. Yes. It gets easier.
Charlotte: Oh yeah? Look at you.
Bob: Thanks. The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you.
Charlotte: Yeah. I just don't know what I'm supposed to be, you know. I tried being a writer, but I hate what I write. I tried taking pictures, but they were so mediocre. You know, every girl goes through a photography phase. You know, horses... taking dumb pictures of your feet.
Bob: You'll figure that out. I'm not worried about you. Keep writing.
Charlotte: But I'm so mean.
Bob: Mean's okay.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134022889
Ik geloof helemaal niet zo in van die levensfases. Als in dat je twintigerjaren of dertigerjaren zus of zo zijn. Het dertigersdilemma is ook zoiets waar ik niets mee kan. Iedere levensfase heeft zijn eigen moeilijkheden en dilemma's en het belangrijke punt bij dat alles is: je bent er niet echt op voorbereid, je doet het ook maar voor het eerst.

Bepaalde zaken worden wellicht makkelijker bij het ouder worden, maar dan loop je weer tegen nieuwe zaken op die je opnieuw op de proef stellen of waar je niet direct het antwoord op weet. Ik ga er tenminste vooralsnog van uit, op basis van mijn 38 jaar, dat ik tot nu toe gewoon niet meer dan mijn best heb gedaan 'iets' van mijn leven te maken, op een manier die zo goed mogelijk (op dat moment) bij mij past. En dat zal ik wel blijven doen, als enige constante in mijn leven, want omstandigheden veranderen en die heb je niet altijd in de hand.

Op bepaalde vlakken heb ik altijd heel duidelijk geweten wat ik wilde, wat betreft studie, persoonlijke ontwikkeling. Daarin heb ik altijd een grote stabiliteit gehad. Maar in andere opzichten had ik helemaal geen stabiliteit en wist ik meestal niet waar ik mee bezig was en waartoe het allemaal ging leiden. In het diepe springen is dan eigenlijk wat je maar doet. En ik spring nu ook weer in het diepe, met het krijgen van een kind (waar ik zo lang over heb getwijfeld) en een nieuwe relatie en geen idee wat dit gaat betekenen en hoe het zal gaan lopen. Je leven bereikt volgens mij niet een punt waarop 'alles' 'ineens' duidelijk is en dat het dan ook duidelijk blijft voor de rest van je leven. Hooguit heel eventjes. Ik denk ook niet dat dit het doel zou moeten zijn, zoals ik ook niet denk dat geluk nastreven een handig doel is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134024314
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Charlotte: I'm stuck. Does it get easier.
Bob: No. Yes. It gets easier.
Charlotte: Oh yeah? Look at you.
Bob: Thanks. The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you.
Charlotte: Yeah. I just don't know what I'm supposed to be, you know. I tried being a writer, but I hate what I write. I tried taking pictures, but they were so mediocre. You know, every girl goes through a photography phase. You know, horses... taking dumb pictures of your feet.
Bob: You'll figure that out. I'm not worried about you. Keep writing.
Charlotte: But I'm so mean.
Bob: Mean's okay.
Lost in Translation toch?
Wel lief gesprek natuurlijk, maar ook nogal voor de hand liggend. Anderen zijn er doorgaans wel overtuigd van dat het 'goed' komt met je. Wat dat 'goed' dan ook is. Er zelf ook in geloven, is het lastigste stuk.

Maar nog even over geluk. Ik heb een cadeautje gehad om het begin van mijn verlof te vieren.

"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 7 december 2013 @ 21:11:05 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134028164
quote:
3s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:39 schreef Gellius het volgende:
Hé, dat is Eppo Zanik!
Eindelijk weet ik ook eens wie dat dan is!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134075011
Ik heb dat fragment met Freek de Jonge in P&W teruggekeken. Op de een of andere kan ik 't soms niet laten om zoiets te kijken en al bij voorbaat te weten dat het zelfkastijding wordt. Plaatsvervangende schaamte, ten opzichte van alle betrokken partijen. Nu ga ik maar eens het SMART-principe proberen toe te passen op mijn doelstellingen voor de rest van de dag.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134076037
Hoe is dat boek, mane? Ik heb nog twee boeken over het ontstaan van het Koninkrijk op de plank liggen, maar ik kom er uiteraard niet aan toe. Daarom lees ik nu stukkies van Komrij.
pi_134082019
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 december 2013 19:45 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Lost in Translation toch?
Wel lief gesprek natuurlijk, maar ook nogal voor de hand liggend. Anderen zijn er doorgaans wel overtuigd van dat het 'goed' komt met je. Wat dat 'goed' dan ook is. Er zelf ook in geloven, is het lastigste stuk.
De kern is wat mij betreft juist "Mean's okay". Dat komt ook terug in het stuk waar ik eerder naar linkte, de relatie tussen verwachtingen en realiteit.

Het aardige van dat stuk vind ik ook dat De Grote Deceptie aan een bepaalde generatie gelinkt wordt. Ik houd meestal niet van generatiedenken en vind het belangrijk om in te zien dat jongeren van alle tijden met soortgelijke kwesties worstelen. Toch is het ook wel zo dat verwachtingen gekleurd worden door de historische context waarin je opgroeit, waarin je ouders opgroeiden. Palahniuk omschreef het treffend in Fight Club:

“We’re the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War’s a spiritual war… our Great Depression is our lives. We’ve all been raised on television to believe that one day we’d all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won’t. And we’re slowly learning that fact. And we’re very, very pissed off.”
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134083010
quote:
2s.gif Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Gellius het volgende:
Hoe is dat boek, mane? Ik heb nog twee boeken over het ontstaan van het Koninkrijk op de plank liggen, maar ik kom er uiteraard niet aan toe. Daarom lees ik nu stukkies van Komrij.
Het zijn drie boeken, van drie verschillende historici die echter wel tegelijkertijd aan het project begonnen zijn. Ze zijn als drietal ook wel grappig, in interviews en in het nawoord in hun boeken spat er vanaf dat ze tijdens het onderzoek doen in de 'koningsarchieven' veel lol hebben gehad.

Ze kunnen alledrie goed schrijven, dat is duidelijk. Dus het leest prettig. Ik ben nu bezig met Willem I (welja, ik doe het gewoon chronologisch) en de historische context wordt er goed bij betrokken. Ik vind het leuk om even helemaal in zo'n persoon te kunnen duiken, dat je het gevoel hebt Willem I echt te leren kennen en dat door zijn ogen ook de tijd tot leven komt. Interessant is vooral, vind ik, dat Willem I, II en III allemaal moeite hadden met hun vader, vooral tussen Willem I en II boterde het totaal niet. Dat wordt uitvoerig behandeld. Het is dus ook wel een beetje smullen geblazen waar het persoonlijke details betreft. Leuke brieven over en weer e.d.

Komrij lees ik ook graag tussendoor. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134083425
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 15:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De kern is wat mij betreft juist "Mean's okay". Dat komt ook terug in het stuk waar ik eerder naar linkte, de relatie tussen verwachtingen en realiteit.

Het aardige van dat stuk vind ik ook dat De Grote Deceptie aan een bepaalde generatie gelinkt wordt. Ik houd meestal niet van generatiedenken en vind het belangrijk om in te zien dat jongeren van alle tijden met soortgelijke kwesties worstelen. Toch is het ook wel zo dat verwachtingen gekleurd worden door de historische context waarin je opgroeit, waarin je ouders opgroeiden. Palahniuk omschreef het treffend in Fight Club:

“We’re the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War’s a spiritual war… our Great Depression is our lives. We’ve all been raised on television to believe that one day we’d all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won’t. And we’re slowly learning that fact. And we’re very, very pissed off.”
Ja, die tekst uit Fight Club spreekt mij ook aan. Maar als jij het hebt over historisch context ben ik wel een beetje verbaasd. Ik heb het gevoel altijd dat jij gelooft in wetmatigheden die historische contexten overstijgen. :D .

Ik heb dat dus met Holden Caulfield; en ook met Franny and Zooey (of dus eigenlijk met Salinger): dat ik die vraagstukken waar de personages mee worstelen (de hypocriete volwassen wereld, de onechtheid van veel mensen, het imago waar mensen zo mee bezig zijn, het hielenlikken etc. etc.) me goed kan herinneren en voorstellen en soms vind ik dat overigens nog steeds lastig. We zijn allemaal kinderen van onze tijd, maar veel worstelingen zijn onderdeel van het moderne leven en dat is al langer aan de gang dan twee generaties. De jonge mannen die zich blijmoedig vrijwillig gingen aanmelden om te vechten in The Great War droomden er net zo van om 'helden' te zijn als dat jongetje of meisje dat in de jaren tachtig graag een popster wilde worden. Daar zie ik vooral een soort continuiteit in.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 12 december 2013 @ 10:49:47 #148
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134182713
.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 12 december 2013 @ 10:58:21 #149
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134182878
Wat me nou vanochtend weer overkwam. Overstekende ganzen! Terwijl ik groen had!
The love you take is equal to the love you make.
pi_134184542
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 16:52 schreef Mainport het volgende:
Conclusie: eigenlijk ging het pas goed met Gellius toen hij een beetje liefde kreeg
Is dat niet iets wat vaker voorkomt? Je doet alsof het zo bijzonder is.
Het is toch een gegeven dat iemand zijn hele aard veranderd op het moment dat hij liefde ervaart?
pi_134190265
quote:
10s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:03 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Is dat niet iets wat vaker voorkomt? Je doet alsof het zo bijzonder is.
Het is toch een gegeven dat iemand zijn hele aard veranderd op het moment dat hij liefde ervaart?
Waarom zou je hele aard veranderen als je liefde ervaart?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134190363
Gisteren waren mijn ouders 55 jaar getrouwd (!). Zo lang getrouwd zijn, ja, dat doet wel wat met je.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 12 december 2013 @ 15:18:01 #153
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134190605
Zijn dat Mickey Rooney en Judy Garland?
The love you take is equal to the love you make.
pi_134206535
Het is natuurlijk niet zo netjes om een youtubelinkje te plaatsen, maar goeielievedoddeltjes, wat is dit een onderhoudende versie van Sweet Jane. 1)


Ik weet nog dat ik deze plaat - op vinyl hè? - trof in de bakken van een platenzaakje in Leeuwarden (waar ze toen beter materiaal hadden dan in Groningen, en voor niks)


1) Ik ben al een week of twee slapeloos wegens babies en peuterspruiten, dus ik doe wat ik wil hè?
  vrijdag 13 december 2013 @ 00:08:52 #155
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134212973
Het is dat ik zelf ook een kind heb, Gellius, anders had ik toch een klaagzang ingezet!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134229191
Mijn dag was alleen al erg oké omdat het debuutalbum van Led Zeppelin opstond toen ik koffie aan het drinken was in m'n favoriete koffietent.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134229226
En daar doe ik geen YouTube-linkje bij omdat ook slapeloze nachten daar een belabberd excuus voor zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 13 december 2013 @ 20:31:09 #158
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134238149
Dan doe ik het maar, ik pit immers elke nacht lekker door.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 13 december 2013 @ 20:44:24 #159
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134238869
... en weer van die heerlijke muziek!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 14 december 2013 @ 02:02:35 #160
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134253429
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134265808
KSW / [Verhaal] Victoria

RECENSIE DOOR M. PORT

De schrijver DaMart omschrijft zichzelf als nostalgicus, hetgeen te denken geeft: naar welke tijd zou hij als 33-jarige terug verlangen? De zorgeloosheid van het kinderbestaan, de oneindige horizon van iemand die net zijn middelbare school heeft gehaald, de jaren negentig? Makkelijker is de brug te slaan tussen het op Pygmalion gebaseerde 'Victoria' en DaMarts status als vrijgezel. We schrijven immers over thema's die ons nauw aan het hart liggen. Zou ook hij hopen op een door god gestuurde vrouw?

In die zin valt het verhaal als wrang te omschrijven. Enig cynisme is de schrijver niet vreemd: de lezer weet dat de situatie van Hans in de realiteit uitzichtloos is en ontegenzeggelijk alleen een surreële interventie hem op het goede pad kan brengen. De les die het verhaal ons wil geven is dan ook dat in bepaalde levens de werkelijkheid geen uitwegen meer biedt behalve het dromen over een fictie.

Het beeld dat de schrijver schetst van de ideale vrouw is dat zij van een ongekende schoonheid is, en voordat de man wakker wordt de koffie gezet heeft en hem een overheerlijk ontbijt voorschotelt. Ik denk dat elke man wel zo'n vrouw zou willen hebben en daarom geef ik dit kerstverhaal vijf sterren.

Getekend,
M. Port
  zondag 15 december 2013 @ 01:26:08 #162
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134280471
Ik heb ook een verhaal geschreven. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik zo benieuwd ben naar je recensie, M. Port. :).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134282858
De ideale vrouw is voor mannen de vrouw waar ze niet naar op zoek hoeven, maar die er van de ene op de andere dag gewoon is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 15 december 2013 @ 10:56:30 #164
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134283386
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2013 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
De ideale vrouw is voor mannen de vrouw waar ze niet naar op zoek hoeven, maar die er van de ene op de andere dag gewoon is.
Klopt. Mijn ideale vrouw komt uit de lucht vallen, zei ik altijd, en dat bleek.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134310879
KSW / Kerstverhalenwedstrijd 2013 - Inzendingentopic

RECENSIE DOOR M. PORT

De schrijver J.A. Mulder staat bekend om zijn voorkeur voor het oriëntale en zie, ook in dit verhaal speelt deze regio een belangrijke rol. Bij de meeste mensen die ik ken met een buitenlandse vriendin denk ik: kunnen ze geen Nederlander krijgen? Maar dat is een vooroordeel. In de globaliserende samenleving is het immers normaal dat ook de cultuur van de liefde nivelleert. Zoals Chungmei Cheng, Lifecoach bij Orchid Of Life, moeder en lovecoach bij LoveCookie, stelt:

"Als Chinese vrouw weet Chungmei als geen ander hoe het concept liefde kan verschillen binnen culturen. Liefde is in iedere cultuur anders. In een gemengde relatie kun je elkaar dus het best goed begrijpen.

In de multiculturele samenleving waarin we leven ontstaan als vanzelfsprekend gemengde relaties. Het werd in 2005 zelfs gebruikt om promotie te maken voor studeren aan de Universiteit Leiden. De poster toonde de afbeelding van een Nederlandse jongen die zijn jas gebruikt om zijn Chinese meisje warm te houden. De slogan “Hoe je in Leiden de liefde leert verklaren” zou de doorslag moeten geven.

Een Nederlandse man kwam ooit naar me toe en vroeg: mijn Chinese vriendin zegt nooit dat ze van me houdt. Ik vroeg: maakt ze wel je eten klaar? Vraagt ze een miljoen keer of ze meer voor je kan opscheppen? Legt ze wel de handdoeken voor je klaar wanneer je onder de douche staat? Het antwoord hierop was bevestigend en het leek wel alsof de lucht voor zijn gezicht opklaarde. Hij begreep het. Ze houdt van me.
"

Het toeval wil dat ik vanavond zelf Chinees heb gegeten - geen eend - en dat ik me daarom extra goed met dit verhaal kan identificeren. Sowieso houd ik van eten en begrijp ik het complex dat de schrijver heeft met een moeder die niet kan koken. Ik begin overigens alweer redelijk hongerig te worden en neem me voor om dadelijk brood te toasten met olie, peper, zout en pecorino. Hoewel ik dit verhaal niet zo goed vond als 'Victoria', ben ik er toch zeer tevreden over. Vier-en-een-halve ster.

Getekend,
M. Port
pi_134319089
Jan Mulder staat bekend om zijn voorkeur voor het oriëntale?
  maandag 16 december 2013 @ 09:28:40 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134319163
quote:
5s.gif Op maandag 16 december 2013 09:22 schreef Gellius het volgende:
Jan Mulder staat bekend om zijn voorkeur voor het oriëntale?
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 01:26 schreef JAM het volgende:
Ik heb ook een verhaal geschreven. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik zo benieuwd ben naar je recensie, M. Port. :).
The love you take is equal to the love you make.
pi_134324007
't Zal je slaapgebrek wel zijn, G.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134328262
Slaap jij nog, C?
pi_134328760
quote:
10s.gif Op maandag 16 december 2013 14:26 schreef Gellius het volgende:
Slaap jij nog, C?
Ik sluit het niet uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134330190
Mijn moeder heeft een kaart gestuurd om te laten weten dat ze heel erg dankbaar en blij is opnieuw oma te worden, om haar 78ste.
De tekst die ze op de kaart heeft geschreven eindigt met:
' O God wat zijn uw werken groot.
k Beveel het in Uw zorgen.
Reeds nu bid ik U of dit kind
door u gegeven,
en al zo teer door mij bemind
straks tot Uw eer mag leven.'

Het is heel lief bedoeld, maar straks moet ik haar weer gaan vertellen dat we ons kind niet laten dopen. Ik vind dat zo sneu, omdat zij denkt dat het dan al zo beetje voorbestemd is voor hel en verdoemenis.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 16 december 2013 @ 15:51:16 #172
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134331077
quote:
9s.gif Op maandag 16 december 2013 15:24 schreef Franny_G het volgende:
Mijn moeder heeft een kaart gestuurd om te laten weten dat ze heel erg dankbaar en blij is opnieuw oma te worden, om haar 78ste.
De tekst die ze op de kaart heeft geschreven eindigt met:
' O God wat zijn uw werken groot.
k Beveel het in Uw zorgen.
Reeds nu bid ik U of dit kind
door u gegeven,
en al zo teer door mij bemind
straks tot Uw eer mag leven.'

Het is heel lief bedoeld, maar straks moet ik haar weer gaan vertellen dat we ons kind niet laten dopen. Ik vind dat zo sneu, omdat zij denkt dat het dan al zo beetje voorbestemd is voor hel en verdoemenis.
Waarom zou je het niet dopen als je moeder dat zo fijn vindt? Baat het niet dan schaadt het niet. Bovendien is het sowieso waardevol om je kind tenminste te leren wat het Christelijk geloof inhoudt. Zonder enige kennis daarvan valt ook onze huidige samenleving niet goed te duiden. (Denk aan taal, literatuur, kunst, moraal, etc)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134331561
Dopen draagt natuurlijk niks bij aan kennis daaromtrent. Dan kun je je kind beter naar een Christelijke basisschool sturen.

Ik zou een kind ook niet laten dopen, alleen als een soort toneelstuk, omdat de oma daar blij van wordt.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2013 16:04:43 ]
  maandag 16 december 2013 @ 16:27:40 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134332483
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 16:03 schreef k_man het volgende:
Dopen draagt natuurlijk niks bij aan kennis daaromtrent. Dan kun je je kind beter naar een Christelijke basisschool sturen.
Het dopen is daar dan een eerste stap naartoe.
quote:
Ik zou een kind ook niet laten dopen, alleen als een soort toneelstuk, omdat de oma daar blij van wordt.
Als enige reden is dat misschien niet genoeg, maar zoals ik al zei, leren wat het geloof inhoudt heeft ook meerwaarde, ook voor de atheist.

En wat dopen betreft, logisch gezien zijn er 2 mogelijkheden: of je bent wel verdoemd als je niet gedoopt bent, of niet. In dat laatste geval is er ook niks aan de hand als je wél gedoopt bent.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 december 2013 @ 16:29:48 #175
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134332556
God straft niet voor hypocrisie?
The love you take is equal to the love you make.
pi_134332847
quote:
9s.gif Op maandag 16 december 2013 15:24 schreef Franny_G het volgende:
Het is heel lief bedoeld, maar straks moet ik haar weer gaan vertellen dat we ons kind niet laten dopen. Ik vind dat zo sneu, omdat zij denkt dat het dan al zo beetje voorbestemd is voor hel en verdoemenis.
Ik kan hier plaatsvervangend boos om worden. 't Is een vorm van emotionele chantage, zo'n vers sturen.

Ga toch heen met je religieuze indoctrinatie. :(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134333082
Hahaha die LXIV houdt er weer bizarre ideeën op na
  maandag 16 december 2013 @ 17:05:34 #178
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134333844
Zou je je kinderen dan ook niet preventief moeten besnijden, LXIV? En een keppeltje op en een rode stip op hun voorhoofd?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134334481
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 16:27 schreef LXIV het volgende:
Als enige reden is dat misschien niet genoeg, maar zoals ik al zei, leren wat het geloof inhoudt heeft ook meerwaarde, ook voor de atheist.
Daar hoef je - zoals gezegd - zeker niet gedoopt voor te zijn. Ik ben niet gedoopt, maar de School met de Bijbel heeft mij toch de nodige kennis over het geloof bijgebracht.

quote:
En wat dopen betreft, logisch gezien zijn er 2 mogelijkheden: of je bent wel verdoemd als je niet gedoopt bent, of niet. In dat laatste geval is er ook niks aan de hand als je wél gedoopt bent.
En dan krijg je vervolgens hetzelfde met communie doen. Als je er nu aan toegeeft, ben je er voorlopig niet van af.
pi_134334981
Ik ben goddank ook niet gedoopt, al heb ik wel een paar belachelijke doopnamen gekregen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134335361
Hmm. Ik vind die ene voorletter juist zo kaal.
  maandag 16 december 2013 @ 17:44:56 #182
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134335385
quote:
13s.gif Op maandag 16 december 2013 17:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben goddank ook niet gedoopt, al heb ik wel een paar belachelijke doopnamen gekregen.
Hoe kun je nou doopnamen hebben als je niet gedoopt bent?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 16 december 2013 @ 17:46:16 #183
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134335436
Het schijnt dat je jezelf ook kan laten ontdopen. Hoe dat dan in z'n werking gaat, dat weet ik niet. Misschien komt er dan wel een Satanist met een handdoek over de vloer.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134335522
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 17:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe kun je nou doopnamen hebben als je niet gedoopt bent?
Het is een raadsel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134335544
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 17:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe kun je nou doopnamen hebben als je niet gedoopt bent?
Een gewijzigd inzicht na de aangifte?
pi_134335620
quote:
5s.gif Op maandag 16 december 2013 17:49 schreef k_man het volgende:

[..]

Een gewijzigd inzicht na de aangifte?
Ik geloof dat mijn ouders de bedoeling hadden me te laten dopen maar daar iets tussenkwam. Volgens mijn moeder wilden ze me de kans geven er zelf voor te kiezen; ik houd het op luiheid.

Heel fijn dat ik niet gedoopt ben, maar ik zit nu wel met die belachelijke namen opgescheept.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 16 december 2013 @ 17:52:45 #187
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134335640
Het zijn meestal meerdere voornamen waarbij tweede en derde namen vernoemingen zijn naar bijv. grootouders. Ik zou dat geen doopnamen noemen. Waarom Claudia dat wel doet, is een raadsel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134335660
Ik heb in Israel gezien hoe mensen zich lieten dopen in de Jordaan. Volwassenen dus. Merendeels groepen Amerikaanse, veel te blije, born again Christians in witte gewaden.

Enge mensen zijn dat.
pi_134335923
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 17:52 schreef Lienekien het volgende:
Het zijn meestal meerdere voornamen waarbij tweede en derde namen vernoemingen zijn naar bijv. grootouders. Ik zou dat geen doopnamen noemen. Waarom Claudia dat wel doet, is een raadsel.
De betekenis is ruimer geworden dan 'naam gegeven bij de doop'. In onze kringen betekent het zoiets als 'je Christelijke naam'. Het is ook een synoniem geworden voor namen die geregistreerd staan bij de burgerlijke stand en afwijken van de roepnaam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 16 december 2013 @ 18:10:30 #190
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134336172
Zo noemen wij dat nou eenmaal.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 16 december 2013 @ 18:40:41 #191
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134337119
Claudia lult zich er maar weer lekker uit! Niks doopnaam, niks 'je Christelijke naam', Dat heet gewoon een tweede, derde, etc. naam. Wonderlijk hoe Claudia haar eigen gezwets en gefantaseer als voldongen feit voor laat komen. 'Die betekenis is ruimer geworden', niks geen betekenisverruiming! Verdomd dat ik geen doopnaam heb, maar een tweede zeker!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134337525
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 15:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom zou je het niet dopen als je moeder dat zo fijn vindt? Baat het niet dan schaadt het niet. Bovendien is het sowieso waardevol om je kind tenminste te leren wat het Christelijk geloof inhoudt. Zonder enige kennis daarvan valt ook onze huidige samenleving niet goed te duiden. (Denk aan taal, literatuur, kunst, moraal, etc)
Natuurlijk ga ik mijn kind eea bijbrengen want ik weet zelf hoe handig en prettig het is, en goed voor je algemene ontwikkeling, om kennis te hebben van de christelijke cultuur. Maar dat is, zoals k_man ook schrijft een heel ander gegeven dan je kind laten dopen.

Als het zo simpel was dat mijn moeder het gewoon 'fijn' vindt als iemand gedoopt is, zou ik het wellicht nog overwegen. Maar dit gaat veel dieper dan dat. Ik heb mijn moeder twintig jaar geleden al uitgebreid uitgelegd dat ik niet geloof, waarom ik niet geloof, en dat ze geen hoop moet koesteren dat ik ooit wel ga geloven. Toch hoopt ze en bidt ze nog voor mij en dat houdt nooit op. Waardoor het gevoel dat ik mijn moeder teleurstel en pijn doe, ook niet echt kan ophouden. Al wordt dat gelukkig wel steeds minder, want ik zie steeds meer in waar mijn verantwoordelijkheid ophoudt. Maar datzelfde geldt voor mijn kind: als ik mijn kind laat dopen, zal mijn moeder daar weer hoop uit gaan putten. En zal ze vervolgens ook graag willen dat ik met mijn kind naar de kerk ga, dat ik mijn kind gelovig ga opvoeden, etc. etc. Dan houdt die keten van hypocrisie waaraan ik me dan overlever nooit op, en zal ik later mijn kind weer moeten gaan uitleggen waarom ik dat gedaan heb terwijl ik helemaal niet gelovig ben. Kortom, daar kan en wil ik niet aan gaan beginnen. En dat heb ik dus eigenlijk twintig jaar geleden al besloten. Betekent wel dat ik me erbij moet neerleggen dat ik in de wereld van mijn moeder verdoemd ben, en mijn kind ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134337747
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 16:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kan hier plaatsvervangend boos om worden. 't Is een vorm van emotionele chantage, zo'n vers sturen.

Ga toch heen met je religieuze indoctrinatie. :(
Jezus zei toch: vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen. :D .
Ze bedoelt het goed, zullen we maar zeggen en voor haar is het zo vanzelfsprekend om te geloven dat ze zich totaal niet kan inleven in mijn positie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 16 december 2013 @ 19:02:13 #194
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_134337864
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 15:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom zou je het niet dopen als je moeder dat zo fijn vindt? Baat het niet dan schaadt het niet. Bovendien is het sowieso waardevol om je kind tenminste te leren wat het Christelijk geloof inhoudt. Zonder enige kennis daarvan valt ook onze huidige samenleving niet goed te duiden. (Denk aan taal, literatuur, kunst, moraal, etc)
Laat het ook meteen bestralen, anders zal het nooit een voldoende voor natuurkunde halen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_134337997
Oh, mijn eerste 'doopnaam' is Maatje. Een zeeuwse meisjesnaam. Dat vond ik vroeger echt heel erg, maar inmiddels vind ik het wel leuk juist.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134338163
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 19:05 schreef Franny_G het volgende:
Oh, mijn eerste 'doopnaam' is Maatje. Een zeeuwse meisjesnaam. Dat vond ik vroeger echt heel erg, maar inmiddels vind ik het wel leuk juist.
Dat is ook wel een aardige naam. 'Cornelia' daarentegen...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134338297
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2013 18:53 schreef Franny_G het volgende:

Als het zo simpel was dat mijn moeder het gewoon 'fijn' vindt als iemand gedoopt is, zou ik het wellicht nog overwegen. Maar dit gaat veel dieper dan dat. Ik heb mijn moeder twintig jaar geleden al uitgebreid uitgelegd dat ik niet geloof, waarom ik niet geloof, en dat ze geen hoop moet koesteren dat ik ooit wel ga geloven. Toch hoopt ze en bidt ze nog voor mij en dat houdt nooit op.
Mijn ouders waren niet eens streng gelovig, maar zelfs mijn vader was teleurgesteld dat ik niet geloofde en hoopte dat het ooit nog goed zou komen. Wat wel een grappige parallel is, is dat mijn vriendjes dit ook hadden met hun ouders, maar dan ten aanzien van het socialisme.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134338310
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:02 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Laat het ook meteen bestralen, anders zal het nooit een voldoende voor natuurkunde halen.
Apropos! :*!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134338620
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn ouders waren niet eens streng gelovig, maar zelfs mijn vader was teleurgesteld dat ik niet geloofde en hoopte dat het ooit nog goed zou komen. Wat wel een grappige parallel is, is dat mijn vriendjes dit ook hadden met hun ouders, maar dan ten aanzien van het socialisme.
Ja, mijn ex had ook een probleem met zijn moeder toen hij misschien niet PvdA ging stemmen. Zoals hij ook een probleem met haar had als hij niet meeging in haar new-age filosofietjes over het watermantijdperk, Ze zei een keer tegen ons: 'ja maar dat begrijpen jullie ook gewoon nog niet, dat komt wel als je ouder bent'. Zo frusterend vond ik dat, beroep doen op je leeftijd en daarmee een soort extra wijsheid naar je toe trekken. Heel denigrerend. Maar goed, toen was ik 25. Nu zou ik me er niet meer druk om maken.

Hee, maar ik zie zojuist dat je in nrc next staat vandaag! Leuk zeg.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134339243
Oh, hoezo zulks?
pi_134341392
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2013 19:21 schreef Franny_G het volgende:

Hee, maar ik zie zojuist dat je in nrc next staat vandaag! Leuk zeg.
Ik voelde me ook wel vereerd! Al schijnt het een rubriek te zijn die niemand leest.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134341910
Ik als media-omnivoor natuurlijk wel. 8-) .

Maar in de laatste opmerking herkende ik je heel duidelijk. En het is ook een vrij dodelijke opmerking. Waar ik steeds aan zal moeten denken als ik per ongeluk een roman lees.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134342004
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 20:38 schreef Franny_G het volgende:
Ik als media-omnivoor natuurlijk wel. 8-) .

Maar in de laatste opmerking herkende ik je heel duidelijk. En het is ook een vrij dodelijke opmerking. Waar ik steeds aan zal moeten denken als ik per ongeluk een roman lees.
Ja och, je zegt 200 dingen en ze pikt net de wat pijnlijke dingen eruit. :Y) Maar ik meende het wel.

Er zat trouwens nog een verwijzing naar jullie in, eigenlijk wel specifiek dit topic!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134342204
Wat toekomstvoorspelling betreft zul je vast gelijk hebben. Maar het middelbare leeftijd vrouwen-gehalte van de literatuur is toch vooral iets van de laatste twee/drie decennia. Het is toch heel lang, tot ver in de 20ste eeuw, een echt mannending geweest.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134342218
Zeg, hou eens op in raadselen te praten.
pi_134342268
Het gaat 'gewoon' over het proefschrift van Claudia. Het heeft de krant gehaald.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134342294
quote:
18s.gif Op maandag 16 december 2013 20:44 schreef k_man het volgende:
Zeg, hou eens op in raadselen te praten.
Oh sorry, ik wist niet dat je juist hiernaar informeerde. Er stond in de NRC van vandaag (de gewone editie en in de NRC Next) een interview met me over mijn onderzoek. Het was maar een klein stukje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134342403
Ah. Toch leuk.
  maandag 16 december 2013 @ 20:53:03 #209
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134342675
Dus. De dr. is op een haar na gevild.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 16 december 2013 @ 20:57:12 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134342846
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 17:05 schreef JAM het volgende:
Zou je je kinderen dan ook niet preventief moeten besnijden, LXIV? En een keppeltje op en een rode stip op hun voorhoofd?
Dat kan in principe ook. In wezen komt het op hetzelfde neer. Maar alles tegelijk is niet nodig.

Toen ik de eerste keer bij mijn schoonouders kwam werd me daar verteld dat zij nergens van waren. "Wij zijn niks", zo werd dat letterlijk gezegd. Maar dat bleek achteraf toch niet helemaal waar. Schoonvader was van de drank en schoonmoeder was (en is) geobsedeerd met het verzamelen van kleingeld.
Zo ben je altijd wel iets natuurlijk. Als je er niks instopt dan zit daar een gat, en wat daar dan in terecht komt is altijd maar afwachten. Dan vind ik het onschuldige en blije Rooms-katholicisme toch heel wat beter dan een heks als Char, de heroïnenaald of het socialisme.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 december 2013 @ 20:57:37 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134342864
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh sorry, ik wist niet dat je juist hiernaar informeerde. Er stond in de NRC van vandaag (de gewone editie en in de NRC Next) een interview met me over mijn onderzoek. Het was maar een klein stukje.
Leuk. Kun je het posten?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 december 2013 @ 21:03:03 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134343154
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 17:22 schreef k_man het volgende:

[..]

Daar hoef je - zoals gezegd - zeker niet gedoopt voor te zijn. Ik ben niet gedoopt, maar de School met de Bijbel heeft mij toch de nodige kennis over het geloof bijgebracht.

Om de zuivere, abstracte kennis tot je te nemen natuurlijk niet. Dat gaat prima zonder doopsel. Maar om het te doorleven, om er deel van uit te maken, om het te ervaren is het maar mooi meegenomen.
quote:
En dan krijg je vervolgens hetzelfde met communie doen. Als je er nu aan toegeeft, ben je er voorlopig niet van af.
Dat is het idee. Dan nog het vormsel natuurlijk.
Wat mij altijd lichtelijk een beetje irriteert is dat mensen het (politiek-correct) dan allemaal heel interessant vinden als er een Bar Mitswa gehouden wordt en het jammer vinden dat 'wij' zoiets niet kennen, terwijl wij natuurlijk het vormsel hebben wat precies hetzelfde is en uitdrukt als zo'n Bar Mitswa.
Overigens kennen alle culturen min of meer soortgelijke initiatieriten op ongeveer dezelfde leeftijden. Het zal dus niet voor niets zijn, denk ik dan. En zoals al gezegd, het maakt me weinig uit bij welke sector je dan aansluit. Het is wel iets heel universeels en menselijks, en zonder dit soort rituelen wordt het maar een kale en koude bedoening.
Net zoiets als Kerstmis zonder nachtmis en worstebroodjes.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 december 2013 @ 21:03:35 #213
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134343185
Zo'n versje van moeders, je kunt daar natuurlijk duizend boodschappen in lezen die je eigenlijk niet wilt horen. Maar ik vind het ook wel een lief versje, en denk dat het haar meest persoonlijke manier is om jou te vertellen dat ze hoopt dat je kind een gelukkig mens wordt. Wat had ze je anders kunnen zeggen, vanuit haar wereld bezien?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134343256
Ja, goed punt, Ringo. Dankje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 16 december 2013 @ 21:05:19 #215
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134343263
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:03 schreef LXIV het volgende:

Net zoiets als Kerstmis zonder nachtmis en worstebroodjes.
Daar is niks kouds of kils of ontraditioneels aan, LXIV!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134343450
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Om de zuivere, abstracte kennis tot je te nemen natuurlijk niet. Dat gaat prima zonder doopsel. Maar om het te doorleven, om er deel van uit te maken, om het te ervaren is het maar mooi meegenomen.

[..]

Dat is het idee. Dan nog het vormsel natuurlijk.
Wat mij altijd lichtelijk een beetje irriteert is dat mensen het (politiek-correct) dan allemaal heel interessant vinden als er een Bar Mitswa gehouden wordt en het jammer vinden dat 'wij' zoiets niet kennen, terwijl wij natuurlijk het vormsel hebben wat precies hetzelfde is en uitdrukt als zo'n Bar Mitswa.
Overigens kennen alle culturen min of meer soortgelijke initiatieriten op ongeveer dezelfde leeftijden. Het zal dus niet voor niets zijn, denk ik dan. En zoals al gezegd, het maakt me weinig uit bij welke sector je dan aansluit. Het is wel iets heel universeels en menselijks, en zonder dit soort rituelen wordt het maar een kale en koude bedoening.
Net zoiets als Kerstmis zonder nachtmis en worstebroodjes.
Ja, ben het wel eens met je wat betreft de waarde van rituelen. Alleen, in de gereformeerde wereld heeft dit een enorme lading, en is het dus niet een gewoon een fijn ritueel. In de beleving van mijn moeder gaat het echt over hel en verdoemenis. Dat is niet 'bij wijze van spreken' , dat is voor haar echt hoe het is. Er zit niets relativerends in en dat is voor haar maar ook voor mij overigens en voor iedereen die op die manier bekend is met geloof nogal zwaar. Lees er Wolkers en 't Hart en Siebelink maar op na, en dan snap je het wel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 16 december 2013 @ 21:10:10 #217
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134343504
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2013 21:09 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, ben het wel eens met je wat betreft de waarde van rituelen. Alleen, in de gereformeerde wereld heeft dit een enorme lading, en is het dus niet een gewoon een fijn ritueel. In de beleving van mijn moeder gaat het echt over hel en verdoemenis. Dat is niet 'bij wijze van spreken' , dat is voor haar echt hoe het is. Er zit niets relativerends in en dat is voor haar maar ook voor mij overigens en voor iedereen die op die manier bekend is met geloof nogal zwaar. Lees er Wolkers en 't Hart en Siebelink maar op na, en dan snap je het wel.
Dan wordt je toch katholiek! Of is dat erger dan atheistisch?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134343698
Op kerstavond woon ik de mis bij in de Oudkatholieke schuilkerk in Den Haag. Daar gaan een paar van mijn homovrienden ook altijd naar toe. :P .

Maar ik ga het niet worden. Als ik mezelf een etiket moet geven, dan houd ik het op humanist/atheist.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134344059
Ik vind het perspectief van Ringo wel heel aardig.

Heb ik wel eens verteld dat Siebelink mijn leraar Frans was?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134344228
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2013 20:53 schreef Lienekien het volgende:
Dus. De dr. is op een haar na gevild.
Donderdag. Alles is geregeld, van receptie tot jurk. Het lijkt wel een bruiloft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134344313
Ja, dat weet ik nog, Claudia. Zijn boeken over het leraarschap zijn ook heel deprimerend. Hij heeft een paar jaar geleden een boek geschreven met mijn huidige school als 'decor'. Dat boek was nog wel 'te doen'.

Maar verder laat ik hem graag over aan vrouwen van middelbare leeftijd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134344370
Hij was ook nog eens een belabberd docent.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134344420
quote:
11s.gif Op maandag 16 december 2013 21:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Donderdag. Alles is geregeld, van receptie tot jurk. Het lijkt wel een bruiloft.
Ik hoop dat je ervan kunt genieten. Ik zou een beetje doodgaan, denk ik.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 16 december 2013 @ 21:27:22 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134344440
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:25 schreef Claudia_x het volgende:
Hij was ook nog eens een belabberd docent.
Zelf heb ik een tijdje terug ook nog eens een volle week (36 uur) voor de klas mogen staan. Vrijdagmiddag helemaal doodop. Het is echt niet niks. En dat waren dan nog wel volwassenen die in de klas zaten!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 december 2013 @ 21:29:34 #225
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_134344562
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Apropos! :*!
Dag sigme. Hoe gaat het met jou? Staan je dieren op stal?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_134344688
quote:
11s.gif Op maandag 16 december 2013 21:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Donderdag. Alles is geregeld, van receptie tot jurk. Het lijkt wel een bruiloft.
En de kinderen? Ik kan me nog vagelijk herinneren dat mijn vader promoveerde. Mijn broertje en ik mochten er niet bij zijn. Een nicht hield ons in een ander zaaltje bezig met spelletjes en boekjes. Ik vond de gewaden van de professoren wel fascinerend.
pi_134344705
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2013 21:26 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ik hoop dat je ervan kunt genieten. Ik zou een beetje doodgaan, denk ik.
Dat zinnetje heb ik al een paar weken in mijn hoofd, promoveren is een beetje doodgaan. Ik zou de verdediging liever overslaan, maar het hoort erbij. Er komen veel mensen die op een of andere manier belangrijk voor me zijn (geweest) en dat lijkt me ook wel bijzonder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134344781
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 21:31 schreef k_man het volgende:

[..]

En de kinderen? Ik kan me nog vagelijk herinneren dat mijn vader promoveerde. Mijn broertje en ik mochten er niet bij zijn. Een nicht hield ons in een ander zaaltje bezig met spelletjes en boekjes. Ik vond de gewaden van de professoren wel fascinerend.
Wat leuk dat je vader is gepromoveerd! Kinderen onder de zes mogen er inderdaad niet bij zijn. De vriend van mijn moeder past op hen en na de verdediging mogen ze chocoladekoekjes en kroketten eten, heb ik beloofd. Daar kijken ze het meest naar uit.

De gewaden maken ook nog steeds indruk op mij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134345961
quote:
6s.gif Op maandag 16 december 2013 20:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik voelde me ook wel vereerd! Al schijnt het een rubriek te zijn die niemand leest.
Leuk stuk! In ben ook benieuwd naar je proefschrift en de segmentering.
Aldus.
  maandag 16 december 2013 @ 21:58:08 #230
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134345968
Ik heb één keer een promotie meegemaakt, toen had ik de vormgeving van het proefschrift verzorgd. Liepen er honderd man met mijn boekie rond. Dat was tof. En los daarvan, sowieso indrukwekkend. Geniet ervan, het ergste heb je al gehad.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 16 december 2013 @ 22:38:29 #231
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_134348344
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:25 schreef Claudia_x het volgende:
Hij was ook nog eens een belabberd docent.
Ik heb van thaleia genoeg verhalen gehoord die dat bevestigen. En dat het een enorme narcist is.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 16 december 2013 @ 22:39:24 #232
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_134348399
Succes, C_x. Ik mag in februari paranimfen. Dat lijkt me erg leuk en ook vreselijk.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_134349405
Jullie doen er wel heel groot over. Ik was voor de zomer bij de promotie van een dispuutsgenoot, en hoewel de hooggeëerde opponenten inhoudelijk beantwoord moesten worden was het vooral een ceremonieel gebeuren met veel informele inleidingen en dankende woorden voor de promovendus, allemaal binnen het gestelde uur.

Het zal voor Claudia wel de angst zijn: wat nu?
  maandag 16 december 2013 @ 23:28:16 #234
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_134350621
Nou, MP, ik heb tijdens mijn studie altijd opgekeken naar promovendi en het feit dat ik nu inderdaad merk dat het verspilde tijd is als je er daarna niet verder mee wil (zoals de promovendus arabisch bij wie ik acte de presence mag geven en die nu maar IT-helpdeskmedewerker geworden is omdat hij niet verder wil in de wetenschap) doet verder niks af aan mijn respect.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 16 december 2013 @ 23:30:56 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134350729
De motivatie voor zoiets moet grotendeels intrinsiek zijn denk ik. Je moet gewoon iets willen met wetenschap, zoals anderen TVOH kijken of graag in het bos wandelen. Wat dat betreft vind ik promoveren niet eens zo'n slechte keuze. Het is natuurlijk vast hard werken en misschien loont het zich (financieel) niet helemaal, maar als wetenschap nu echt je ding is, waarom niet?

Ik denk dat ik zelf vooral moeite zou hebben met het langdurige en eenzame ploeteren. Ploeteren is prima, langdurig ploeteren ook nog wel, maar in mijn eentje houd ik dat niet vol. Daarom ben ik bijvoorbeeld ook niet geschikt als schrijver.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134350890
Hoezo kijk je op naar promovendi en heb je respect voor ze.

Ben je soms niet goed bij je hoofd?
pi_134351859
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 22:58 schreef Mainport het volgende:
vooral een ceremonieel gebeuren met veel informele inleidingen en dankende woorden voor de promovendus, allemaal binnen het gestelde uur.
Dat roept bij mij al heel snel ongemak en gene op. Ik vind het mooiste moment van zulke aangelegenheden altijd als het erop zit, en je aan de borrel mag beginnen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134356934
Ik ben blij dat ik katholiek ben. Protestanten, en dan vooral gereformeerden voeden hun kinderen op een heel nare manier op.
Het agressieve verwerpen van het geloof door Mane en Claudia zie ik alleen bij protestanten. Frappant ook dat Ringo erop moest wijzen dat haar moeder dat gedichtje waarschijnlijk heel lief bedoelt, zo had ik het ook direct geïnterpreteerd. Wees blij dat je niet zo angstig in het leven staat als je moeder Mane!

Gefeliciteerd met je aanstaande promotie Claudia! Jammer dat ik dit nu pas lees, anders had ik het NRC zeker gekocht gisteren.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  dinsdag 17 december 2013 @ 10:24:49 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134357030
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:21 schreef Thisbe het volgende:
Ik ben blij dat ik katholiek ben. Protestanten, en dan vooral gereformeerden voeden hun kinderen op een heel nare manier op.
Het agressieve verwerpen van het geloof door Mane en Claudia zie ik alleen bij protestanten. Frappant ook dat Ringo erop moest wijzen dat haar moeder dat gedichtje waarschijnlijk heel lief bedoelt, zo had ik het ook direct geïnterpreteerd. Wees blij dat je niet zo angstig in het leven staat als je moeder Mane!

Gefeliciteerd met je aanstaande promotie Claudia! Jammer dat ik dit nu pas lees, anders had ik het NRC zeker gekocht gisteren.
Misschien is dat wel de verklaring dat ex-protestanten altijd zo fel tegen het geloof zijn, terwijl katholieken als ze eenmaal van hun geloof gevallen zijn toch in het algemeen veel milder zijn.

Die half afgebrande boerderij tussen Rosmalen en Berlicum (tegenover Koudewater) is na 8? jaar eindelijk tegen de vlakte.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 17 december 2013 @ 10:30:33 #240
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134357195
Ik ben gelukkig voortgekomen uit twee families waarin geloof nog maar marginaal een rol speelde.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134357281
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:24 schreef LXIV het volgende:

Misschien is dat wel de verklaring dat ex-protestanten altijd zo fel tegen het geloof zijn, terwijl katholieken als ze eenmaal van hun geloof gevallen zijn toch in het algemeen veel milder zijn.

Die half afgebrande boerderij tussen Rosmalen en Berlicum (tegenover Koudewater) is na 8? jaar eindelijk tegen de vlakte.
Ja, ik ben ook niet gelovig, net als de rest van mijn familie. Toch vind ik de rituelen prachtig! Mijn neefje werd katholiek gedoopt deze zomer. De familie van mijn schoonzus is protestants, maar ze vonden de katholieke doop heel erg mooi en vooral zachtmoedig. Het is een manier om een kind te verwelkomen. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. ;)

Het zou weleens tijd worden: die familie zat er al jaren tegenaan te hikken (de boerderij was eigenlijk een monument).

Ik zie trouwens dat ik Mane zeg tegen Franny_G. Vergis ik me nu?
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  dinsdag 17 december 2013 @ 10:34:37 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134357297
Nee, dat klopt.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 17 december 2013 @ 10:38:55 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134357428
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:33 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Ja, ik ben ook niet gelovig, net als de rest van mijn familie. Toch vind ik de rituelen prachtig! Mijn neefje werd katholiek gedoopt deze zomer. De familie van mijn schoonzus is protestants, maar ze vonden de katholieke doop heel erg mooi en vooral zachtmoedig. Het is een manier om een kind te verwelkomen. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. ;)
Ik kan me voorstellen dat wanneer mensen geloof vooral associeren met angst, straf en geweld, ze er indien mogelijk niets meer mee te maken willen hebben. Associeren ze het met geborgenheid, vreugde en veiligheid is dat natuurlijk wat heel anders. Of ze nu geloven of niet.
quote:
Het zou weleens tijd worden: die familie zat er al jaren tegenaan te hikken (de boerderij was eigenlijk een monument).

Ik zie trouwens dat ik Mane zeg tegen Franny_G. Vergis ik me nu?
Dat doe je goed.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134357439
Overigens ben ik eindelijk lid geworden van de Oeteldonkse club, soldaat!
Ik kwam afgelopen week Peer vaan den Muggenheuvel tegen, en vond dat het er nu toch eens van moest komen.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_134357694
Wat een katholieke reactie op het protestantisme.

Mijn vader is een afvallige protestant en mijn moeder heeft een socialistische opvoeding gehad. Van beide heb ik weinig tot niks gemerkt. Ik heb wel bijbelkennis op de lagere school gehad (van een katholiek en dat was je reinste indoctrinatie) en jaren op de PvdA gestemd.
Aldus.
  dinsdag 17 december 2013 @ 11:05:17 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134358042
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:39 schreef Thisbe het volgende:
Overigens ben ik eindelijk lid geworden van de Oeteldonkse club, soldaat!
Ik kwam afgelopen week Peer vaan den Muggenheuvel tegen, en vond dat het er nu toch eens van moest komen.
Goed! Maar kun je daar dan zomaar lid van worden? Ik dacht altid dat dit een soort eliteclub was, waar je alleen maar bij kon komen wanneer je ouders en diens ouders er al bij hadden gezeten en jij van jongs af aan had meegelopen!
Ik koop wel altijd hun jaarplakkaat (dat borduurwerk), want zij hebben de mooiste!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 17 december 2013 @ 11:05:43 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134358053
En als je de Peer tegenkomt, woon je dan weer in Den Bosch?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134358073
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 23:30 schreef LXIV het volgende:

Ik denk dat ik zelf vooral moeite zou hebben met het langdurige en eenzame ploeteren. Ploeteren is prima, langdurig ploeteren ook nog wel, maar in mijn eentje houd ik dat niet vol. Daarom ben ik bijvoorbeeld ook niet geschikt als schrijver.
De eenzaamheid is me wel meegevallen. Ik heb drie jaar veldwerk gedaan en was telkens weer blij als er een periode van rust aanbrak. Bovendien heb ik twee betrokken promotoren gehad waar ik veel mee sprak. Die intellectuele uitwisseling van ideeën was precies wat ik ervan gehoopt had.

Maar goed, er moet natuurlijk wel flink geschreven worden, dus de eenzaamheid valt niet geheel te vermijden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134358197
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 22:58 schreef Mainport het volgende:
Jullie doen er wel heel groot over. Ik was voor de zomer bij de promotie van een dispuutsgenoot, en hoewel de hooggeëerde opponenten inhoudelijk beantwoord moesten worden was het vooral een ceremonieel gebeuren met veel informele inleidingen en dankende woorden voor de promovendus, allemaal binnen het gestelde uur.

Het zal voor Claudia wel de angst zijn: wat nu?
Dat is ook zo, het is een ceremonieel gebeuren. Het proefschrift is al goedgekeurd en tenzij ik doodga of de promotiecommissie onder een bus komt, kan er weinig misgaan. Het is spannend op zo'n manier als een presentatie voor een groot publiek spannend is, en dan nog wat versterkt door alle poeha eromheen.

Het ziet er trouwens naar uit dat ik verder ga in de wetenschap, dus de titel is voor mij onmisbaar.

Hooggeleerde opponent.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134358265
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2013 22:39 schreef I.R.Baboon het volgende:
Succes, C_x. Ik mag in februari paranimfen. Dat lijkt me erg leuk en ook vreselijk.
Paranimf zijn lijkt me juist ideaal! Je zit eerste rang en hoeft alleen op de juiste momenten te buigen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 december 2013 @ 12:40:08 #251
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_134360828
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 23:35 schreef Mainport het volgende:
Hoezo kijk je op naar promovendi en heb je respect voor ze.

Ben je soms niet goed bij je hoofd?
Ik sluit niks uit.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_134361276
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:21 schreef Thisbe het volgende:
Ik ben blij dat ik katholiek ben. Protestanten, en dan vooral gereformeerden voeden hun kinderen op een heel nare manier op.
Het agressieve verwerpen van het geloof door Mane en Claudia zie ik alleen bij protestanten. Frappant ook dat Ringo erop moest wijzen dat haar moeder dat gedichtje waarschijnlijk heel lief bedoelt, zo had ik het ook direct geïnterpreteerd. Wees blij dat je niet zo angstig in het leven staat als je moeder Mane!

Gefeliciteerd met je aanstaande promotie Claudia! Jammer dat ik dit nu pas lees, anders had ik het NRC zeker gekocht gisteren.
Agressief, zo zie ik het niet. Binnen het calvinisme is het wel zo dat alles direct heel principieel is, en altijd rechtlijnig. Dus als je gelooft, kun je niet 'half' geloven, of omdat de rituelen je wel aanspreken. En dat is hoe ik ben opgevoed en hoe mijn ouders erin staan. Dus, als ik mijn ouders en hun geloof serieus nam (en dat deed ik) dan moest ik naar mijn idee ook heel duidelijk zijn in mijn keuze en die keuze niet halfslachtig maken, ik wilde weldoordacht mijn leven in die zin inrichten. Daarin ben ik door en door calvinist. Gelukkig heb ik van mijn vader nog wel meegekregen hoe je ook kunt genieten van het leven. :) . Maar juist omdat ik het geloof en mijn ouders serieus nam, wilde ik niet hypocriet zijn en voor de vorm blijven meedoen aan rituelen.

Ik heb luchtig omgaan met geloof moeten leren, en via vooral mijn moeder zie ik af en toe iets van de 'zwaarte' terug. En dan moet ik dat echt weer van me afschudden, dat gaat steeds gemakkelijker. Het is denk ik heel lastig om te begrijpen hoe dat is als je niet zelf zo'n achtergrond hebt.

Natuurlijk zie ik het ook als een lief gebaar, dat mijn moeder zoiets stuurt en het ontroert me ook. Maar, en dat is nu juist het hele eieren eten, omdat ik zoveel om haar geef (en zij om mij) is het lastig om me niet verantwoordelijk te voelen voor het feit dat het haar pijn doet als ik mijn kind niet het geloof meegeef zoals zij dat zou doen. Liefde maakt de zaak complex, niet het gebrek daaraan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134361893
Mijn ouders waren toch wel van een ander soort. Ze gingen niet naar de kerk en geloofden vooral omdat het is wat je behoort te doen, net als stemmen, werken en het afval op woensdag buiten zetten. Toen ik nog wel geloofde, was ik al veel rechtlijniger dan zij. Ik ging braaf naar de kerk, in mijn eentje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134363217
Haha. Ik zie dat wel voor me. Maar het gebeurt vaker, kinderen zijn ook vaak gevoelig voor dit soort systemen/rituelen e.d. en gaan er graag in mee. Ik was ook altijd heel braaf, en kende altijd alle psalmversjes keurig uit mijn hoofd, lette goed op mij bijbelclubs en wist alle bijbelverhalen na te vertellen. Dat vond mijn moeder fantastisch. En ja, toen bleek ik het geloof wel interessant te vinden, maar was ik niet gelovig. Heel onbegrijpelijk voor haar.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_134367386
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:55 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Agressief, zo zie ik het niet. Binnen het calvinisme is het wel zo dat alles direct heel principieel is, en altijd rechtlijnig. Dus als je gelooft, kun je niet 'half' geloven, of omdat de rituelen je wel aanspreken. En dat is hoe ik ben opgevoed en hoe mijn ouders erin staan. Dus, als ik mijn ouders en hun geloof serieus nam (en dat deed ik) dan moest ik naar mijn idee ook heel duidelijk zijn in mijn keuze en die keuze niet halfslachtig maken, ik wilde weldoordacht mijn leven in die zin inrichten. Daarin ben ik door en door calvinist. Gelukkig heb ik van mijn vader nog wel meegekregen hoe je ook kunt genieten van het leven. :) . Maar juist omdat ik het geloof en mijn ouders serieus nam, wilde ik niet hypocriet zijn en voor de vorm blijven meedoen aan rituelen.

Ik heb luchtig omgaan met geloof moeten leren, en via vooral mijn moeder zie ik af en toe iets van de 'zwaarte' terug. En dan moet ik dat echt weer van me afschudden, dat gaat steeds gemakkelijker. Het is denk ik heel lastig om te begrijpen hoe dat is als je niet zelf zo'n achtergrond hebt.

Natuurlijk zie ik het ook als een lief gebaar, dat mijn moeder zoiets stuurt en het ontroert me ook. Maar, en dat is nu juist het hele eieren eten, omdat ik zoveel om haar geef (en zij om mij) is het lastig om me niet verantwoordelijk te voelen voor het feit dat het haar pijn doet als ik mijn kind niet het geloof meegeef zoals zij dat zou doen. Liefde maakt de zaak complex, niet het gebrek daaraan.
Een soort molensteen is het. En moeilijk om je daarvan los te maken.
Toen ik wegging bij het gereformeerde kantoor waar ik werkte, zei een secretaresse tegen me dat ze me in de hemel zou zien. Ondanks dat ik katholiek ben zag ze toch een plekje voor me weggelegd! Dat vond ik lief van haar. De rest denkt dat ik ga branden overigens!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_134367630
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:05 schreef LXIV het volgende:

Goed! Maar kun je daar dan zomaar lid van worden? Ik dacht altid dat dit een soort eliteclub was, waar je alleen maar bij kon komen wanneer je ouders en diens ouders er al bij hadden gezeten en jij van jongs af aan had meegelopen!
Ik koop wel altijd hun jaarplakkaat (dat borduurwerk), want zij hebben de mooiste!
Iedereen mag lid worden! Moet je op de site kijken. Dan krijg je het embleem thuisgestuurd en je hebt bepaalde privileges natuurlijk.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_134373007
Godverdomme - kom net van de opticien, blijkt dat ik mijn hoornvlies hebt verneukt door maandlenzen maandenlang te dragen en er ook mee te slapen. Ja wat wil je, als ik met een mooie vrouw in bed lig wil ik haar wel kunnen zien anders kan ik net zo goed met een tientonner naar bed. Als het nog een stap verder gaat mag ik nooit meer lenzen in en dan sta ik daar met mijn -10 jampotglazen.

God wees genadig voor deze troubadour
pi_134373107
Ook voor hoge sterktes kunnen ze tegenwoordig hele mooie, dunne glazen maken. :)
pi_134373249
Daar worden mijn mooie grote lichtblauwe ogen nog wel kleine grijze vervormde varkensoogjes van
pi_134373388
Ik kom uit een familie die ten tijde van Domela Nieuwenhuis al ontkerkelijkt is. Nu ja, onderdak vond in de rode kerk - een enkele liberale renegaat daargelaten. Ik vind het wel jammer dat ik geen moer van de Bijbel weet hoor. Wèl mochten we op mijn (openbare) lagere school kiezen of we één uurtje in de week 'Godsdienst' of 'Humanistische Vorming' wilden ondergaan. Ik geloof dat de kinderen in mijn klas op drie na allemaal voor Godsdienst kozen. Of hun ouders natuurlijk. Dus daar zaten we met ons drietjes humanisties gevormd te worden.
pi_134373520
Een paar vrienden van mij zaten op een christelijke basisschool. Zij zongen iedere ochtend liedjes uit de Bijbel en lazen psalmen voor, of zoiets, terwijl wij gewoon les kregen. Vervolgens hadden ze op de middelbare school allemaal een achterstand in rekenen en taal - de Cito-toets werd ook niet heel goed gemaakt.

Maar dan hebben ze allemaal wel een opvoeding gehad in de 'Joods-Christelijke traditie', zoals LXIV dat graag mag zien.
pi_134375132
Overigens vochten wij, als Openbaren, geregeld met de 'Christelijken' van de school even verderop. De Christelijken vochten smerig. Dit is waarschijnlijk een universele jeugdervaring. Het voelde als een echte veldslag. Er werden van tevoren Geheime Wapens (stenen, stokken, hondenpoep) geprepareerd en verstopt in - ook zo'n universele kindertrope - 'de bosjes', om op het moment supreme als troef ingezet te kunnen worden.

Ergens in Friesland is er nu iemand die vertelt hoe smerig de 'Openbaren' wel niet vochten.
pi_134375496
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:06 schreef Gellius het volgende:
Overigens vochten wij, als Openbaren, geregeld met de 'Christelijken' van de school even verderop. De Christelijken vochten smerig. Dit is waarschijnlijk een universele jeugdervaring. Het voelde als een echte veldslag. Er werden van tevoren Geheime Wapens (stenen, stokken, hondenpoep) geprepareerd en verstopt in - ook zo'n universele kindertrope - 'de bosjes', om op het moment supreme als troef ingezet te kunnen worden.

Ergens in Friesland is er nu iemand die vertelt hoe smerig de 'Openbaren' wel niet vochten.
Ergens in Drenthe herkende iemand dit wel tot in detail, inclusief de Geheime Wapens en -vooral- 'de bosjes'. Eentje van de Christelijken - ze zijn nooit een haar beter geweest.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134375555
Ikzelf was zelf op de openbare school van te buitenissige ouders om bij de openbaren te mogen horen. Openbaar is een ding, maar ongetrouwde ouders ging toch wel wat erg ver.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134375629
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 18:02 schreef Mainport het volgende:
Godverdomme - kom net van de opticien, blijkt dat ik mijn hoornvlies hebt verneukt door maandlenzen maandenlang te dragen en er ook mee te slapen. Ja wat wil je, als ik met een mooie vrouw in bed lig wil ik haar wel kunnen zien anders kan ik net zo goed met een tientonner naar bed. Als het nog een stap verder gaat mag ik nooit meer lenzen in en dan sta ik daar met mijn -10 jampotglazen.

God wees genadig voor deze troubadour
Het zal een stap verder gaan. Bij -10 kom je trouwens waarschijnlijk in aanmerking voor vergoeding van de laseroperatie - je enige echte alternatief (ok, naast implantaatlenzen, ook een goede optie).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134375706
'De Bosjes'. Ik zou er een roman over kunnen schrijven. Iedereen zou er een roman over kunnen schrijven.
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:26:01 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134375904
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 december 2013 15:37 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Iedereen mag lid worden! Moet je op de site kijken. Dan krijg je het embleem thuisgestuurd en je hebt bepaalde privileges natuurlijk.
Hoe kan het nu dat iedereen zomaar lid kan worden van zo'n gerenommeerde club en dat je dan ook nog privileges krijgt ook! Die zul je dan toch eerst moeten verdienen of zo? Misschien staat je nog een soort geheime ontgroening te wachten of zo.
En woon je weer in Den Bosch nu?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:27:55 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134375968
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:06 schreef Gellius het volgende:
Overigens vochten wij, als Openbaren, geregeld met de 'Christelijken' van de school even verderop. De Christelijken vochten smerig. Dit is waarschijnlijk een universele jeugdervaring. Het voelde als een echte veldslag. Er werden van tevoren Geheime Wapens (stenen, stokken, hondenpoep) geprepareerd en verstopt in - ook zo'n universele kindertrope - 'de bosjes', om op het moment supreme als troef ingezet te kunnen worden.

Ergens in Friesland is er nu iemand die vertelt hoe smerig de 'Openbaren' wel niet vochten.
Hoe herkenbaar. In Brabant was het "Katholieken - elastieken versus de Openbaren - klapsigaren!" :7
En hoe goed hadden de kinderen het weer allemaal door!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134375990
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Het zal een stap verder gaan. Bij -10 kom je trouwens waarschijnlijk in aanmerking voor vergoeding van de laseroperatie - je enige echte alternatief (ok, naast implantaatlenzen, ook een goede optie).
Serieus? Belachelijk. Misschien kom ik er dan ook wel voor in aanmerking (al betwijfel ik of ik het zou willen). Waar ligt die grens? Ik heb ongeveer +8.
pi_134376261
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 18:19 schreef Mainport het volgende:
Een paar vrienden van mij zaten op een christelijke basisschool. Zij zongen iedere ochtend liedjes uit de Bijbel en lazen psalmen voor, of zoiets, terwijl wij gewoon les kregen. Vervolgens hadden ze op de middelbare school allemaal een achterstand in rekenen en taal - de Cito-toets werd ook niet heel goed gemaakt.
Lag dat aan de school of aan de vriendjes? Ik ben van een christelijke basisschool - waar dus ook tijd ging zitten in christelijke liedjes en opvoeringen - naar een openbare middelbare school gegaan. Ik was de enige in mijn klas die van een Christelijke school kwam, maar ik kan niet zeggen dat ik een achterstand had. Van mijn brugklas had ik de hoogste citoscore en haalde ik de hoogste cijfers.
pi_134376381
quote:
11s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:28 schreef k_man het volgende:

[..]

Serieus? Belachelijk. Misschien kom ik er dan ook wel voor in aanmerking (al betwijfel ik of ik het zou willen). Waar ligt die grens? Ik heb ongeveer +8.
Ik denk dat de regels wel wat veranderd zijn, maar het was (en is) een ingewikkelde optelsom van afwijkingen en toleranties. Bij contactlensintolerantie en flinke dioptrie kan je in aanmerking komen voor vergoeding - bij sommige verzekeraars.

Ik heb het zelf betaald en het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet vroeger heb gedaan. Oh ja - en dat vernielen van het hoornvlies door daglenzen te lang te dragen. Daar heb ik ook wel een beetje spijt van.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134376413
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:20 schreef Gellius het volgende:
'De Bosjes'. Ik zou er een roman over kunnen schrijven. Iedereen zou er een roman over kunnen schrijven.
Bij ons werden er geen Geheime Wapens verstopt. Wel de smoezelige 'seksboekjes' die een klasgenoot onder zijn jas had meegesmokkeld naar school. Ik geloof afkomstig uit het oud papier van zijn ouders. De foto's zorgen overigens eerder voor raadsels dan dat er sprake was van enige opwinding.
pi_134376580
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:38 schreef sigme het volgende:
Ik denk dat de regels wel wat veranderd zijn, maar het was (en is) een ingewikkelde optelsom van afwijkingen en toleranties. Bij contactlensintolerantie en flinke dioptrie kan je in aanmerking komen voor vergoeding - bij sommige verzekeraars.
Ah, als het bij sommige verzekeraars vergoed wordt, dan zit het gelukkig dus niet in het basispakket, want dat is voor iedereen gelijk.

Ik kan me iets voorstellen bij de voordelen, maar ik zou het merkwaardig vinden als de operatie binnen het basispakket vergoed wordt. Er is immers een prima alternatief (bril) en daarmee is het geen noodzakelijke ingreep.
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:55:45 #274
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134377128
In mijn Rotterdams Suburbia speelde het geloof nauwelijks een rol. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een Christen heb gestenigd, noch ene Christen mij. Zulke lui bestonden alleen in verre streken. Wij hadden wel, net als G., dat ene uurtje godsdienst per week, waar ik op moest want mijn ouders vonden het voor mij belangrijk om er iets van te weten. De lessen humanisties, voor de ware heidenen, waren oneindig veel toffer, naar horen zeggen, dan ons gelul over Mozes en z'n vakanties naar Egypte. Wij hadden het daar ook nooit over seks.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 17 december 2013 @ 20:00:39 #275
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134377358
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:55 schreef Ringo het volgende:
In mijn Rotterdams Suburbia speelde het geloof nauwelijks een rol. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een Christen heb gestenigd, noch ene Christen mij. Zulke lui bestonden alleen in verre streken. Wij hadden wel, net als G., dat ene uurtje godsdienst per week, waar ik op moest want mijn ouders vonden het voor mij belangrijk om er iets van te weten. De lessen humanisties, voor de ware heidenen, waren oneindig veel toffer, naar horen zeggen, dan ons gelul over Mozes en z'n vakanties naar Egypte. Wij hadden het daar ook nooit over seks.
Apart, Bijbelverhalen zijn toch inherent véél gewelddadiger en seksueler dan humanistisch geneuzel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134377698
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:06 schreef Gellius het volgende:
Overigens vochten wij, als Openbaren, geregeld met de 'Christelijken' van de school even verderop. De Christelijken vochten smerig. Dit is waarschijnlijk een universele jeugdervaring. Het voelde als een echte veldslag. Er werden van tevoren Geheime Wapens (stenen, stokken, hondenpoep) geprepareerd en verstopt in - ook zo'n universele kindertrope - 'de bosjes', om op het moment supreme als troef ingezet te kunnen worden.

Ergens in Friesland is er nu iemand die vertelt hoe smerig de 'Openbaren' wel niet vochten.
:D Prachtig! Bij ons was iedereen gewoon katholiek en blank. Er was niks waar we om vochten.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_134377841
Overigens woon ik niet meer in Den Bosch soldaat. Mijn ouders en wat vrienden wonen er wel, dus ik kom er nog regelmatig!

Ik kreeg vandaag het nieuwe embleem (wèn skon schildje!). Nu eens kijken hoe ik die mooi op mijn slipjas kan bevestigen.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_134377978
Wat een waanzin, G. Onze leerkracht vertelde ons dat de Openbaren naar de hel gingen. We hadden hooguit medelijden.

Een aantal jaren later heb ik een kortstondige romance gehad met de zoon van hun schoolleider. Nu ik er zo over nadenk, was daarmee de breuk met mijn christelijke verleden wel definitief.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_134378013
Ik discrimineerde niet tijdens mijn basisschooltijd. Iedereen was een legitiem doelwit (protestants, katholiek, openbaar). Als collectief waren de protestanten van de Koningin Beatrixschool wel de erfvijanden van de Kardinaal Alfrinkschool, maar 'we' verenigden ons ook graag tegenover de goddelozen van de Dick fuckin' Brunaschool aan de overkant. Gingen we dikke modderkluiten naar elkaar gooien. Of knikkers. Of erger. I've seen things, man..
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
  dinsdag 17 december 2013 @ 20:13:25 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134378018
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 20:07 schreef Thisbe het volgende:

[..]

:D Prachtig! Bij ons was iedereen gewoon katholiek en blank. Er was niks waar we om vochten.
Was dat de Laurentius?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134378076
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 20:13 schreef LXIV het volgende:

Was dat de Laurentius?
Uiteraard. Ik had wel een klasgenoot wiens ouders gescheiden waren. Dat was wel een klein schandaal!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_134378129
De scheiding van mijn ouders was ook wel een klein schandaal. Inmiddels is bijna iedereen die ik nog uit het dorp ken gescheiden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 december 2013 @ 20:17:53 #283
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134378233
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 20:14 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik had wel een klasgenoot wiens ouders gescheiden waren. Dat was wel een klein schandaal!
De Laurentius was wel heel netjes ja. Ik zat op de Vlek.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134378579
De vlek was voor mensen uit de Overlaet toch?

Gelukkig is het allemaal goed gekomen: veel ouders zijn gescheiden, met mooie schandalen. Sommigen werden homo, en een enkele man werd vrouw. Mijn kleuterjuf ging op kamp vreemd met de meester uit de eerste klas. Schandaal!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  dinsdag 17 december 2013 @ 20:26:04 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134378660
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 december 2013 20:24 schreef Thisbe het volgende:
De vlek was voor mensen uit de Overlaet toch?

Gelukkig is het allemaal goed gekomen: veel ouders zijn gescheiden, met mooie schandalen. Sommigen werden homo, en een enkele man werd vrouw. Mijn kleuterjuf ging op kamp vreemd met de meester uit de eerste klas. Schandaal!
Nee, die bestond toen nog niet. De Vlek dat was de Hoeves, op een steenworp van jouw huis!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134382241
Klapsigaren? Dat klinkt nog enigszins aandoenlijk. Wij werden uitgemaakt voor stinksigaren. En achter het electriciteitshuisje van de GEB werd je een dag na de veldslag opgewacht door drie, vier vijfdeklassers, die je - als je alleen was - op de grond drongen en met hun knieën op je spierballen gingen zitten. En je in je buik stompten. Wij deden dat natuurlijk ook. We spuugden elkaar ook in het gelaat, wie er dan ook maar weerloos op de grond lag. Een langzame klodder. En dan werd je weer losgelaten, je veegde je tranen weg en voelde je diep ellendig, maar je vertelde het thuis niet en de volgende dag was je toch een soort van held op je eigen schoolplein. De schoften werden later wel weer teruggepakt.

Klinkt allemaal reuze jeugdromantisch, maar ik huiver een beetje als ik denk dat mijn eigen jongen zich daar ook weer doorheen moet vechten. Tegelijk heb ik toch ook weer niet het idee dat mij iets verschrikkelijks is aangedaan toen. Het hoorde er gewoon een beetje bij.
pi_134382452
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 december 2013 20:13 schreef Sieyes het volgende:
Of erger. I've seen things, man..
I've... seen things you people wouldn't believe... [laughs] Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those... moments... will be lost in time, like [coughs] tears... in... rain. Time... to die...

pi_134393705
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2013 21:28 schreef Gellius het volgende:

Klinkt allemaal reuze jeugdromantisch, maar ik huiver een beetje als ik denk dat mijn eigen jongen zich daar ook weer doorheen moet vechten. Tegelijk heb ik toch ook weer niet het idee dat mij iets verschrikkelijks is aangedaan toen. Het hoorde er gewoon een beetje bij.
En onze kinderen groeien op in Amsterdam. Zucht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 18 december 2013 @ 08:39:57 #289
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134394309
Nou ja, Amsterdam-Noord.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134394665
  woensdag 18 december 2013 @ 09:18:53 #291
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134394846
Stommiteit van de week: je fiets niet op slot zetten en 'm voor je deur laten stelen. Gdvrdmm.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 18 december 2013 @ 09:59:25 #292
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134395612
Bah! Wilde ik net vertellen dat ik zo'n mooie fiets van een junk heb overgenomen, kom jij hiermee aanzetten!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 18 december 2013 @ 09:59:51 #293
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134395623
Dat was overigens al een week of twee geleden, hoor.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_134395634
Ik heb mijn fiets zelfs een tijdje niet op slot gezet omdat ik tegen diefstal ben.
  woensdag 18 december 2013 @ 10:03:46 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134395710
quote:
14s.gif Op woensdag 18 december 2013 10:00 schreef Gellius het volgende:
Ik heb mijn fiets zelfs een tijdje niet op slot gezet omdat ik tegen diefstal ben.
Een nobele gedachte.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_134395764
De fiets is gestolen, overigens.
pi_134395805
Ik heb al sinds de zomer geen fiets en het bevalt uitstekend als je het vertikt om verder dan loopafstand af te leggen
  woensdag 18 december 2013 @ 10:10:32 #298
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134395880
Wordt je daar niet een beetje dik en lui van, MP?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 18 december 2013 @ 10:10:54 #299
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134395890
quote:
11s.gif Op woensdag 18 december 2013 09:59 schreef JAM het volgende:
Bah! Wilde ik net vertellen dat ik zo'n mooie fiets van een junk heb overgenomen, kom jij hiermee aanzetten!
Duifgrijs met zo'n lomp hip rekkie van voor?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 18 december 2013 @ 10:11:56 #300
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134395909
Mat zwart; wel met een lomp, hip rekkie van voor. Een transportfiets heet dat toch?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 18 december 2013 @ 10:12:06 #301
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_134395912
NOU, IK MAAK WEL EVEN EEN NIEUWE.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')