abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122557438
Inhuldiging Koning Willem-Alexander
Op 30 april 2013 vindt de troonswisseling plaats, waarbij Koningin Beatrix zal aftreden en Koning Willem-Alexander de eed zal afleggen en zal worden ingehuldigd. De abdicatie vindt plaats in het Konklijk Paleis en de inhuldiging in de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam en zal rechtstreeks door de televisie worden uitgezonden. Het programma van deze dag verloopt grotendeels via protocollaire wegen en tradities.

Op 30 april 2013 zal Koningin Beatrix aftreden en zal Koning Willem-Alexander worden ingezworen en ingehuldigd. Al sinds 1840 vindt de troonwisseling plaats in Amsterdam, zowel in het Koninklijk Paleis op de Dam als in de Nieuwe Kerk aldaar. Alhoewel het programma van deze historische dag nog niet bekend is, zal een groot deel ervan plaatsvinden volgens een stramien dat al sinds 1840 wordt aangehouden.

Ter voorbereiding
Het ligt voor de hand dat de marine ruimschoots aanwezig zal zijn in het IJ, mede gezien het feit dat de toekomstige koning een marineofficier is. Het is gebruikelijk dat de schepen gepavoiseerd zijn en dat bij aanvang van de dag er saluutschoten worden gegeven vanaf een fregat. Bij de inhuldiging van Koningin Beatrix in 1980 was dit het fregat Hr. Ms. De Ruyter en dit zou ook deze keer een logische keuze zijn. Overigens is het dan wel een nieuw schip met dezelfde naam, dat in 2004 in de vaart is genomen.

In de haven zullen de kranen en schepen de vlag in top voeren en de verwachting is dat er een grote vloot van historische schepen ligt aangemeerd die eveneens feestelijk aangekleed zal zijn.

Op de Dam
Vanaf het vroege uur zal een menigte zich op de Dam verzamelen om de festiviteiten van dichtbij mee te maken. Vanaf 9.30 uur verschijnt de Marinierskapel der Koninklijke Marine met tamboer en pijpers, ter begeleiding van het erepeloton Mariniers die de wacht betrekken bij het paleis. Rond 10.00 uur verzamelen zich diverse groepen mensen in de gereserveerde vakken op de Dam. De keuze van de groepen ligt bij de Gemeente Amsterdam.

In en rond het paleis
In de Mozeszaal, die zo genoemd wordt vanwege het grote schilderij met de afbeelding van Mozes, verzamelen rond die tijd de leden van de 1e en 2e kamer, ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders. Daarna komen de leden van het Koninklijk Huis binnen en vindt het volgende plaats:

De Directeur van het Kabinet van de Koningin leest de Acte van Abdicatie voor
Koningin Beatrix tekent de acte van abdicatie
Na het zetten van haar handtekening is Willem-Alexander regerend vorst.
Er volgt een toespraak van de dan Koning Willem-Alexander, met name gericht op zijn moeder, dan Prinses Beatrix.
Vervolgens tekent ook Koning Willem-Alexander, Koningin Maxima, de Minister President en alle hoogwaardigheidsbekleders zoals de ministers de acte

Deze gebeurtenissen worden live op de televisie uitgezonden, zoals dat ook bij de abdicatie van Koningin Juliana het geval was.

Rond 11 uur verschijnen de afgetreden vorstin en de nieuwe Koning met gevolg op het balkon van het paleis, alwaar deze door de menigte zullen worden toegejuicht. Zowel Prinses Beatrix als Koning Willem-Alexander zullen kort spreken, waarna zij weer naar binnen zullen gaan. Binnen ontvangen zij enkele hoogwaardigheidsbekleders, zoals de vertegenwoordigers van de buitenlands missies.

In en rond de Nieuwe Kerk
Rond 14.00 uur hebben de meeste gasten hun plaatsen in de Nieuwe Kerk ingenomen, gevolgd door de leden van 1e en 2e kamer. Gewoonlijk wordt er rond dit moment toepasselijke muziek gespeeld, zoals de Kroningsmis van W.A. Mozart. Vervolgens wordt de verenigde vergadering van de Staten Generaal officieel geopend.

N.B. Doordat de continuïteit van de monarchie in de grondwet is verzekerd wordt de koning niet gekroond. De regalia, zoals de kroon en de scepter, dienen uitsluitend een symbolisch doel; de kroon en de scepter symboliseren de Nederlandse staatsvorm en het koninklijk gezag en de rijksappel stelt de wereld voor en het gebied waarover het gezag wordt uitgeoefend. Op de tafel ligt tevens een exemplaar van de Nederlandse grondwet.

Om 14.30 uur gaan de ministers naar de hun plaatsen in de kerk, gevolgd door speciale en buitenlandse missies, leden van het corps diplomatique, vertegenwoordigers van buitenlandse vorstenhuizen en familie van de koning en koningin. Het is niet gebruikelijk dat de inhuldiging door regerende vorsten wordt bijgewoond, wel door bijvoorbeeld kroonprinsen en -prinsessen.

De vader van Koningin Máxima, de heer Jorge Horacio Zorreguieta Stefanini, zal bij de plechtigheid niet aanwezig zijn, maar andere leden van haar familie zijn wel aanwezig. Dit heeft zij eerder zelf besloten, om zo een controverse over zijn aanwezigheid te vermijden.

Om 15.00 uur volgt de koninklijke stoet richting de kerk, voorafgegaan door diverse hoge militairen met banieren en tenslotte de Koning, gekleed in een marine-uniform. Het is waarschijnlijk dat hij gekleed zal gaan in de hermelijnen mantel; het gebruik van deze mantel, overigens een kopie van de originele mantel uit 1814, zal bij dierenrechtenorganisaties niet goed vallen. Bij binnenkomst van de koning volgt de uitroep "de Koning!", waarna iedereen gaat staan. Het Wilhelmus wordt gespeeld en gezongen, terwijl Koning Willem-Alexander, vergezeld door Koningin Maxima, zijn plaats zal innemen.

De inhuldigingsplechtigheid
De plechtigheid van de inhuldiging is een zuiver staatsrechtelijke gebeurtenis die volgens de traditie in het gebouw van de Nieuwe Kerk plaatsvindt. De inhuldiging bestaat uit de volgende onderdelen:
De Koning houdt een toespraak
De eed wordt afgelegd, het hoogtepunt van de inhuldiging:

"Ik zweer aan de volkeren van het Koninkrijk dat Ik het Statuut voor het Koninkrijk en de Grondwet steeds zal onderhouden en handhaven. Ik zweer dat Ik de onafhankelijkheid en het grondgebied van het Koninkrijk met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat Ik de vrijheid en de rechten van alle Nederlanders en alle ingezetenen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de welvaart alle middelen zal aanwenden welke de wetten Mij ter beschikking stellen, zoals een goed en getrouw Koning schuldig is te doen. Zo waarlijk helpe Mij God almachtig!"

Er volgt een toespraak van de voorzitter van de Verenigde Kamers
De Koning hoort de volgende verklaring aan van de voorzitter:

" Wij ontvangen en huldigen in naam van het Nederlandse volk en krachtens de grondwet u als koning. Wij zweren of beloven dat wij uw onschendbaarheid en de rechten uwer troon zullen handhaven. Wij zweren of beloven alles te zullen doen wat goede en getrouwe Staten Generaal schuldig zijn te doen, zo waarlijk help ons God almachtig, dat beloven wij" .

Vervolgens worden alle leden van de 1e en 2e kamer met naam genoemd en zweren zij of leggen zij de belofte af.
Er volgt de uitroep "De Koning is ingehuldigd. Leve de Koning! " gevolgd door 3 x hoera!
Er wordt passende muziek gespeeld
De Koning en gevolg vertrekken naar het paleis
Prinses Beatrix volgt met haar gevolg, waarbij het gebruikelijk is dat alle aanwezigen hun respect en dankbaarheid uiten door een langdurig applaus.

Terug in het paleis
Na de plechtigheid worden er een aantal foto's gemaakt van de koning en koningin op locaties in het paleis, in vol ornaat. Daarna kleden zij zich om en ontvangen zij in de Burgerzaal de leden van de Staten Generaal, ministers en diverse hoogwaardigheidsbekleders, waarna voor alle gasten een receptie wordt gehouden. S' avonds wordt er voor alle gasten een feest gehouden, wat in de regel op een schip plaatsvindt zodat de dag kan worden afgesloten met een groots vuurwerk op het IJ.

Feest in Amsterdam
Het is te verwachten dat de stad Amsterdam er een mooi maar sober feest van zal maken met diverse activiteiten in de stad, verlichte schepen en een vuurwerk. Burgemeester Van der Laan heeft laten weten dat het karakter van Koninginnedag zal worden behouden en dat de traditionele festiviteiten en vrijmarkten buiten het centrum van de stad zullen doorgaan.

Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door roos85 op 07-02-2013 11:51:29 ]
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_122558504
Stormlooptopic :P

[ Bericht 73% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 17:38:18 ]
  woensdag 6 februari 2013 @ 17:44:59 #3
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_122558803
Heel praktisch om dit hier te hebben ^O^
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  Redactie Sport woensdag 6 februari 2013 @ 19:11:27 #4
109131 crew  sportfreak
pi_122562275
Burgemeester Van der Laan van Amsterdam had het laatst ook over een rondrit door de stad (In de gouden koets?).

Daar lees ik echter niks over in het programma?
  woensdag 6 februari 2013 @ 19:19:02 #5
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_122562675
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:11 schreef sportfreak het volgende:
Burgemeester Van der Laan van Amsterdam had het laatst ook over een rondrit door de stad (In de gouden koets?).

Daar lees ik echter niks over in het programma?
Ik meen gehoord te hebben dat die er niet komt maar weet het niet zeker. Zou wel erg moeilijk zijn om dat te organiseren.
  woensdag 6 februari 2013 @ 20:47:02 #6
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
  Moderator woensdag 6 februari 2013 @ 20:55:05 #7
9859 crew  Karina
Woman
pi_122568496
Dat wordt vroeg op en vroeg aan de drank voorspel ik c_/
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:03:53 #8
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_122569184
quote:
99s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:55 schreef Karina het volgende:
Dat wordt vroeg op en vroeg aan de drank voorspel ik c_/
Oh, dus je maakt er gewoon een normale dag van? ;)
  Moderator woensdag 6 februari 2013 @ 21:05:13 #9
9859 crew  Karina
Woman
pi_122569282
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:03 schreef Strani het volgende:

[..]

Oh, dus je maakt er gewoon een normale dag van? ;)
ZEG! Wat denk je wel niet van mij ;)
niet zo tof doen
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:06:13 #10
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_122569347
quote:
99s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:05 schreef Karina het volgende:

[..]

ZEG! Wat denk je wel niet van mij ;)
:o niets dan goeds, niets dan goeds!!
  Moderator woensdag 6 februari 2013 @ 21:08:07 #11
9859 crew  Karina
Woman
pi_122569548
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:06 schreef Strani het volgende:

[..]

:o niets dan goeds, niets dan goeds!!
OK ;) Door de week ben ik altijd nuchter hoor.
niet zo tof doen
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:26:19 #12
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_122570814
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 17:06 schreef roos85 het volgende:
Om 15.00 uur volgt de koninklijke stoet richting de kerk, voorafgegaan door diverse hoge militairen met banieren en tenslotte de Koning, gekleed in een marine-uniform. Het is onwaarschijnlijk dat hij gekleed zal gaan in de hermelijnen mantel; het gebruik van deze mantel, overigens een kopie van de originele mantel uit 1814, zal bij dierenrechtenorganisaties niet goed vallen.
Volgens mij stond op de site van de Rijksvoorlichtingsdienst dat Willem-Alexander de Koningsmantel gewoon zal dragen.

Handig stuk verder ^O^
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:30:06 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_122571064
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:26 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Volgens mij stond op de site van de Rijksvoorlichtingsdienst dat Willem-Alexander de Koningsmantel gewoon zal dragen.
Ja, dat stukje viel mij ook al op. De auteur van dit programma lijkt dat er zelf bij verzonnen te hebben. Het programma is officieel überhaupt nog niet bekend, al zal het in de praktijk sterk lijken op het programma uit de OP. Dit geldt zeker voor het onderdeel "Inhuldigingsplechtigheid", want dit is bij wet vastgelegd.
  donderdag 7 februari 2013 @ 00:30:07 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_122582687
Wat meer informatie over de inhuldigingsprocedure staat op de site van de Eerste Kamer:

http://www.eerstekamer.nl(...)g_en_inhuldiging_van
pi_122588068
Allereerst dank voor het programma in de OP.
Ik begrijp dus dat het feestelijke gebeuren op tv +/- om 17:00 uur pas is afgelopen?
( begint zo te zien om 09:00 uur)

Dan zal het gedurende de dag wel stil zijn in de stad of supermarkten.
pi_122589913
quote:
Vervolgens worden alle leden van de 1e en 2e kamer met naam genoemd en zweren zij of leggen zij de belofte af.
Er volgt de uitroep "De Koning is ingehuldigd. Leve de Koning! " gevolgd door 3 x hoera!
Er wordt passende muziek gespeeld
Dit lijkt me vrij knullig om te zien _O-
pi_122589950
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:26 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Handig stuk verder ^O^
Ik zal er wel waarschijnlijk van maken ^O^
pi_122601104
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 11:48 schreef roos85 het volgende:

[..]

Ik zal er wel waarschijnlijk van maken ^O^
Zou 't wel jammer vinden als hij de mantel niet draagt.
Maar we zullen zien :)
(Un)masking for the greater good.
  Moderator donderdag 7 februari 2013 @ 17:31:06 #19
9859 crew  Karina
Woman
pi_122602646
Leuk weetje over de mantel, het kan zo zijn dat hij een nepmantel gaat dragen lees ik:

quote:
Beatrix droeg in 1980 een Hermelijnen mantel op verzoek van Minister-President Van Agt, terwijl ze eigenlijk een mantelpakje wilde dragen. Juliana en Wilhelmina droegen ook de mystieke Hermelijnen mantel. Alleen, de mantel van Beatrix was nep, omdat de oude was aangetast. De RVD heeft gezegd dat Willem Alexander een rokkostuum (White Tie) zal dragen en de inhuldigingsmantel. Maar of dit een echte of een nepperd zal zijn? Maxima gaat in het lang.
Bron
niet zo tof doen
pi_122602715
Als het maar een mantel wordt, nep of die hele oude, vind dat hoort bij een lroning de rode hermelijnen mantel en de kroon en staf op het velours rode kussentje
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_122602719
Met vlinderbommen gooien en lekker rellen op de Dam. Dat hoort bij zo'n inhuldiging.
pi_122608839
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:52 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zou 't wel jammer vinden als hij de mantel niet draagt.
Maar we zullen zien :)
Inderdaad, het hoort er wel bij :)
Alleen dat gezever van PvdD gaat wel wat worden :')

Zou hij dan Dom Bontje van 2013 worden?
pi_122610409
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef roos85 het volgende:

[..]

Inderdaad, het hoort er wel bij :)
Alleen dat gezever van PvdD gaat wel wat worden :')

Zou hij dan Dom Bontje van 2013 worden?
Koning Bontje? :P
(Un)masking for the greater good.
  Moderator donderdag 7 februari 2013 @ 20:34:42 #24
9859 crew  Karina
Woman
pi_122610857
Namaak kunnen ze tegenwoordig zo maken dat je het verschil niet ziet. Dus ik denk dat het wel namaak gaat worden. VOor mij hoeft echt bont ook niet.
niet zo tof doen
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:35:59 #25
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_122610942
quote:
99s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:34 schreef Karina het volgende:
Namaak kunnen ze tegenwoordig zo maken dat je het verschil niet ziet. Dus ik denk dat het wel namaak gaat worden. VOor mij hoeft echt bont ook niet.
Zou een prima oplossing zijn inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')