Als jij het maar naar je zin hebt toch?quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:01 schreef Bugno het volgende:
Mooie kick!
Ik vind dit echt een janktopic. Als er zelfs wordt gezegd dat je tijdens de support act stil moet zijn koop daar toch geen kaartje voor? Ik praat vaak genoeg tijdens concerten, juist ook bij artiesten die ik heeeeuuull vet vind. Meer omdat ik dan mijn ervaring wil delen met anderen.
Moet altijd lachen om die shh'ers. Kutsnobs
Ik heb het niet naar mijn zin als ik 2 uur lang mn mond moet houden. En nu? Welke concertganger heeft meer recht op een fijne avond?quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:12 schreef Faxie het volgende:
[..]
Als jij het maar naar je zin hebt toch?
Degene die niet voor overlast bij de ander zorgtquote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:16 schreef Bugno het volgende:
[..]
Ik heb het niet naar mijn zin als ik 2 uur lang mn mond moet houden. En nu? Welke concertganger heeft meer recht op een fijne avond?
Je mag best praten bij een concert, zeker als het, zoals je zelf zegt, over het concert gaat. Maar je wilt wel de muziek kunnen horen toch? Dus wees gewoon respectvol, dan vindt iedereen dat goedquote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:16 schreef Bugno het volgende:
[..]
Ik heb het niet naar mijn zin als ik 2 uur lang mn mond moet houden. En nu? Welke concertganger heeft meer recht op een fijne avond?
Degenen die anderen geen last bezorgen. Als je te asociaal bent om je kop te houden "omdat je het anders niet naar je zin hebt", moet je lekker naar een andere activiteit gaan waar je je mondje niet hoeft te houden.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:16 schreef Bugno het volgende:
[..]
Ik heb het niet naar mijn zin als ik 2 uur lang mn mond moet houden. En nu? Welke concertganger heeft meer recht op een fijne avond?
Jij zorgt bij mij voor overlast als je gaat ssh'en en mij beperkt.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:24 schreef Faxie het volgende:
[..]
Degene die niet voor overlast bij de ander zorgt
Hier kan ik mij in vindenquote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:26 schreef Norrage het volgende:
[..]
Je mag best praten bij een concert, zeker als het, zoals je zelf zegt, over het concert gaat. Maar je wilt wel de muziek kunnen horen toch? Dus wees gewoon respectvol, dan vindt iedereen dat goed
Mooie hyperbool. Je lijkt me ook gigantisch gezellig.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:31 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Degenen die anderen geen last bezorgen. Als je te asociaal bent om je kop te houden "omdat je het anders niet naar je zin hebt", moet je lekker naar een andere activiteit gaan waar je je mondje niet hoeft te houden.
Je gaat toch ook niet in de sportschool staan barbecueën omdat je het anders niet naar je zin hebt?
Leuke trol hoor.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:36 schreef Bugno het volgende:
[..]
Jij zorgt bij mij voor overlast als je gaat ssh'en en mij beperkt.
[..]
Hier kan ik mij in vinden
[..]
Mooie hyperbool. Je lijkt me ook gigantisch gezellig.
Overlast zit in je hoofd, knul.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:24 schreef Faxie het volgende:
Degene die niet voor overlast bij de ander zorgt
Kwestie van tijd dat je naast de verkeerde staat. Karma doet z'n werk wel, knul.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 12:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Overlast zit in je hoofd, knul.
Tegenwoordig ervaren mensen al overlast wanneer ze op een openbare plee de scheten van hun buurman horen. .
Voor alle klagers zeg ik: leve Spotify.
Ik vind het eigenlijk vooral irritant dat tijdens concerten de muziek vaak zo hard staat, je kunt elkaar amper verstaan.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 12:08 schreef Norrage het volgende:
Maar Ringo, wat vind je van mensen die zitten te praten over andere dingen dan concert? Als een soort van vrijdagmiddagborrel? Volgens mij is dat ook de grootste ergernis in dit topic. Ik zie niemand klagen over praters die het hebben over "dit nummer is vet" ofzo.
Dit is het. Niemand stoort zich hier volgens mij aan even zeggen dat iets mooi of geniaal is. Of zelfs ff vragen of er straks nog een patatje gescoord gaat worden of waar Annelies nu ineens is. Het gaat om figuren die zich niet eens een uurtje in kunnen houden om te vertellen wat ze nu weer beleefd hebben met tante Ans en haar gordijnen, complete gesprekken.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 12:08 schreef Norrage het volgende:
Maar Ringo, wat vind je van mensen die zitten te praten over andere dingen dan concert? Als een soort van vrijdagmiddagborrel? Volgens mij is dat ook de grootste ergernis in dit topic. Ik zie niemand klagen over praters die het hebben over "dit nummer is vet" ofzo.
Ik zou ook liegen als ik zeg dat ik ~twee uur lang met mijn mond dicht/stil bij elk concert sta. Maar de irritatie gaat (iig bij mij) om mensen die er echt gewoon bij staan alsof ze in de pub staan.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:01 schreef Bugno het volgende:
Mooie kick!
Ik vind dit echt een janktopic. Als er zelfs wordt gezegd dat je tijdens de support act stil moet zijn koop daar toch geen kaartje voor? Ik praat vaak genoeg tijdens concerten, juist ook bij artiesten die ik heeeeuuull vet vind. Meer omdat ik dan mijn ervaring wil delen met anderen.
Moet altijd lachen om die shh'ers. Kutsnobs
Blijf lekker thuis en zet Spotify aan, sneu figuurquote:Op woensdag 4 oktober 2017 11:36 schreef Bugno het volgende:
[..]
Jij zorgt bij mij voor overlast als je gaat ssh'en en mij beperkt.
[..]
Hier kan ik mij in vinden
[..]
Mooie hyperbool. Je lijkt me ook gigantisch gezellig.
Zo, is weer iemand mad.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 22:53 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Blijf lekker thuis en zet Spotify aan, sneu figuur
Ja is dit echt een Nederlands probleem? Ik ben ook wel eens naar rustige concerten in Frankrijk, Italie en Portugal geweest en merkte niet echt verschil, ook daar werd er (soms) doorheen geluld.quote:
En bij sommige concerten werkt de band met dynamiek in volume.quote:Op zondag 4 februari 2018 20:13 schreef -Kadesh- het volgende:
Als mensen boven de muziek uit hoorbaar zijn als ze praten staat de muziek duidelijk te zacht.
Of lees je even in inderdaad, was anders zelf ook gegaan, maar de beschrijving zei heel duidelijk dat het een akoestisch concert ging worden.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 01:12 schreef Zeitgeist het volgende:
Nieuw in dit topic. Maar terrecht punt (ook in de bios overigens)
Was laatst bij een concert van Myrkur. Accoustische folk tour. Stonden een paar gasten achter me continue te lachen en te klagen dat ze geen metal nummers aan het spelen was.
Ga dan weg...
ik merk zelf niet dat het erger wordt eigenlijk. Het gebeurt gewoon sporadisch, en dat is wel irritant. Maar het overgrote deel waar ik jaarlijks naar toe ga (en dat zijn er toch wel wat ) is het eigenlijk helemaal primaquote:Op vrijdag 9 februari 2018 08:48 schreef Ringo het volgende:
Is die herriemakerij echt zoveel erger dan vroegâh of hebben we met z'n allen gewoon veel te veel respect ontwikkeld voor de kudde voortploeterende artiesten?
Ik was net weg de lul niet lollies aan het halen. Die waren dus net te laat...quote:Op maandag 12 februari 2018 16:00 schreef Gehenna het volgende:
Ah blijkbaar heb ik mij hier dus zelf ook schuldig aan gemaakt. Afgelopen weekend kreeg ik te horen of ik mijn bek wel even dicht wilde houden. Ik was toen een praatje aan het maken met vrienden en had niet door dat dit dus vrij hard overkwam Geheel terecht dus
Leuk detail: de beste man liep nog geen 5 minuten daarna de zaal uit, want toen kon ie pas horen dat het vrij ruk was waarschijnlijk Ik volgde niet veel later
Hahahaquote:Op maandag 12 februari 2018 16:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik was net weg de lul niet lollies aan het halen. Die waren dus net te laat...
Zeker niet...quote:Op maandag 12 februari 2018 17:04 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Hahaha
[ afbeelding ]
Jij en ik mogen volgens mij ook niet oordelen.
Of trommelvliezenquote:Op maandag 12 februari 2018 16:30 schreef fathank het volgende:
Soundsystem op standje Q-Base dan heb je geen last meer van gepraat.
Het hangt er een beetje vanaf inderdaad. Iets zeggen tussen nummers door en dergelijke zal niemand erg vinden, en als je tijdens een metal show er continu doorheen praat, succes met je stembanden de volgende dag.quote:Op maandag 12 februari 2018 17:36 schreef manny het volgende:
dader meldt zich. ik sta altijd achteraan beetje aan de bar-zijde van de gouden driehoek bar - wc - concertzaal. en mijn gedachte was: als je wil luisteren download het dan, of koop iets. Een concert is een event met pilsjes en gezelligheid
Maar goed, ik lees nu dit topic. Dus ik moet m'n beleid gaan aanpassen, geen zin om voor anderen een leuke avond te verzieken.
Toch even: bij metal, club, techno, etc, ect mag ik wel praten toch ? en tussen de nummers door ?
Ik had gezondigd bij ambientquote:Op maandag 12 februari 2018 17:43 schreef Jabberwocky het volgende:
[..]
Maar het is ook wel bloedirritant als er iemand continu doorheen lult als er erg mooie en integere muziek wordt gespeeld die toch wel de aandacht vraagt.
Ik heb inderdaad bij een Metal concert nog nooit iemand 'sssst' horen zeggenquote:Op maandag 12 februari 2018 17:36 schreef manny het volgende:
Toch even: bij metal, club, techno, etc, ect mag ik wel praten toch ? en tussen de nummers door ?
quote:
in seasons in the abbys zit wel een rustige passage overigens. maar dan mag je best wat zeggen inderdaad.quote:Op maandag 12 februari 2018 19:46 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad bij een Metal concert nog nooit iemand 'sssst' horen zeggen
Een keer gevraagd bij Rammstein of die kwekker doorhad dat het concert was begonnen......quote:Op maandag 12 februari 2018 19:46 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad bij een Metal concert nog nooit iemand 'sssst' horen zeggen
Godver, heb ik haar gemist Vond haar geweldig op WGT vorig jaarquote:Op vrijdag 9 februari 2018 01:12 schreef Zeitgeist het volgende:
Nieuw in dit topic. Maar terrecht punt (ook in de bios overigens)
Was laatst bij een concert van Myrkur. Accoustische folk tour. Stonden een paar gasten achter me continue te lachen en te klagen dat ze geen metal nummers aan het spelen was.
Ga dan weg...
Serieus hoe krijg je dat voor elkaar, dát niet doorhebben. Achter je staat de band te rammen inclusief vuurwerkshow, Till zingt en brult een octaaf lager dan God en heeft een dildo van een meter waarmee ie rondstapt.quote:Op maandag 12 februari 2018 20:21 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Een keer gevraagd bij Rammstein of die kwekker doorhad dat het concert was begonnen......
Die stond dus met zijn rug naar het podium, vrijwel vooraan. Het slachtoffer was blij.
Maar sst had hij waarschijnlijk niet eens gehoord
Was in Tivoli Ze was erg goed. Wel een beetje kort. En ook erg mooie achter/voorgrond zangeressenquote:Op dinsdag 13 februari 2018 00:09 schreef Elegy het volgende:
[..]
Godver, heb ik haar gemist Vond haar geweldig op WGT vorig jaar
Het waren wel lekkere lollies trouwens chup-a-chups appelquote:Op maandag 12 februari 2018 17:04 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Hahaha
[ afbeelding ]
Jij en ik mogen volgens mij ook niet oordelen.
Voor de gezelligheid ga je naar de kroeg. Voor muziek ga je naar een concert. Het is niet heel moeilijk.quote:Op maandag 12 februari 2018 17:36 schreef manny het volgende:
dader meldt zich. ik sta altijd achteraan beetje aan de bar-zijde van de gouden driehoek bar - wc - concertzaal. en mijn gedachte was: als je wil luisteren download het dan, of koop iets. Een concert is een event met pilsjes en gezelligheid
Maar goed, ik lees nu dit topic. Dus ik moet m'n beleid gaan aanpassen, geen zin om voor anderen een leuke avond te verzieken.
Toch even: bij metal, club, techno, etc, ect mag ik wel praten toch ? en tussen de nummers door ?
En als er in een kroeg een bandje staat?quote:Op woensdag 14 februari 2018 09:16 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Voor de gezelligheid ga je naar de kroeg. Voor muziek ga je naar een concert. Het is niet heel moeilijk.
ik ga ook zeker voor de gezelligheid naar een concert... zou toch wat zijn als je bij muziek alleen maar bloedserieus mag luisteren...quote:Op woensdag 14 februari 2018 09:16 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Voor de gezelligheid ga je naar de kroeg. Voor muziek ga je naar een concert. Het is niet heel moeilijk.
ik respecteer je mening, maar deel hem niet. een concert mag zeker ook gezellig zijnquote:Op woensdag 14 februari 2018 09:16 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Voor de gezelligheid ga je naar de kroeg. Voor muziek ga je naar een concert. Het is niet heel moeilijk.
Dan neem je het risico dat er allemaal figuren doorheen blaten.quote:Op woensdag 14 februari 2018 10:33 schreef Gehenna het volgende:
En als er in een kroeg een bandje staat?
Bloedserieus is iets anders als genieten van het live optreden van een artiest.quote:Op woensdag 14 februari 2018 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
ik ga ook zeker voor de gezelligheid naar een concert... zou toch wat zijn als je bij muziek alleen maar bloedserieus mag luisteren...
Het soort gezellig van door elkaar heen keuvelen zodat andere niet kunnen genieten van een artiest waar ze misschien al jaren op wachten om eindelijk eens te kunnen zien en live horen, is niet het soort gezellig dat thuishoort bij een concert.quote:Op woensdag 14 februari 2018 12:10 schreef manny het volgende:
ik respecteer je mening, maar deel hem niet. een concert mag zeker ook gezellig zijn
Ben ik grotendeels wel met je eens, maar toch, bij sommige concerten (techno, metal etc..) kan het imho primaquote:Op woensdag 14 februari 2018 12:19 schreef truthortruth het volgende:
Het soort gezellig van door elkaar heen keuvelen zodat andere niet kunnen genieten van een artiest waar ze misschien al jaren op wachten om eindelijk eens te kunnen zien en live horen, is niet het soort gezellig dat thuishoort bij een concert.
Ik hou ook van een drankje en lekker ouwehoeren, maar een concert is daar niet de plek voor.
Haha, ja. En bij de toppers kan ik me ook nog wel voorstellen dat het anders gaat. Maar dat zijn niet de concerten die ik bedoel of waar ik heen gaquote:Op woensdag 14 februari 2018 12:53 schreef Gehenna het volgende:
Ben ik grotendeels wel met je eens, maar toch, bij sommige concerten (techno, metal etc..) kan het imho prima
De meeste bands die ik kijk staan meestal toch gewoon in een bar/kroeg, maargoed dat is dan wel weer hard genoeg dat een biertje bestellen tijdens de set al een uitdaging is.quote:Op woensdag 14 februari 2018 09:16 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Voor de gezelligheid ga je naar de kroeg. Voor muziek ga je naar een concert. Het is niet heel moeilijk.
Dat is soms ook irritant ja, dat je met iemand ergens bent die zich dan niet gedraagt en je dan steeds probeert op een aardige manier duidelijk te maken dat ze hun kop dicht moeten houden maar in de tussentijd heb je zelf al nijdige blikken gevangen van andere mensen...quote:Op donderdag 1 maart 2018 22:30 schreef bloodymary1 het volgende:
Een vriendin waar ik vaak mee naar concerten ga heeft daar ook een handje van. Dan denk ik (en zeg ook vaak) houd effe je kop dicht, er is een concert bezig. En antwoorden doe ik sowieso niet.
Nou ja, ik vind het vooral zelf heel vervelend. En ik snap het ook niet, het zijn echt bands die ze zelf ook heel goed vind. Maar dan denkt ze aan iets onbelangrijks en dat moet dan persé op dat moment gemeld worden. Terwijl er dan net een topnummer begint.quote:Op donderdag 1 maart 2018 22:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is soms ook irritant ja, dat je met iemand ergens bent die zich dan niet gedraagt en je dan steeds probeert op een aardige manier duidelijk te maken dat ze hun kop dicht moeten houden maar in de tussentijd heb je zelf al nijdige blikken gevangen van andere mensen...
Next:quote:Op maandag 26 maart 2018 18:48 schreef fripper het volgende:
https://cultuurpodiumboer(...)rt-houd-je-bek-spek/
Cultuurpodium Boerderij introduceert Houd-Je-Bek Spek
Ik denk dat de mensen die willen praten zich sowieso niet meer naar voren moeten begeven in de zaal, hoeven de mensen die in de muziek op willen gaan zich niet aan hun te storen.quote:Op woensdag 14 februari 2018 13:40 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Haha, ja. En bij de toppers kan ik me ook nog wel voorstellen dat het anders gaat. Maar dat zijn niet de concerten die ik bedoel of waar ik heen ga
Ik sta nooit vooraan, maar wil toch gewoon in de muziek opgaan en er van genieten.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:47 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen die willen praten zich sowieso niet meer naar voren moeten begeven in de zaal, hoeven de mensen die in de muziek op willen gaan zich niet aan hun te storen.
Of gewoon opletten of je geen anderen stoort. Eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn.
Het is óók een kwestie van je niet te snel *laten* storen.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:47 schreef Trashcanman het volgende:
Of gewoon opletten of je geen anderen stoort. Eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn.
Het is geen sociale omgeving, het optreden staat centraal, niet de sociale interactie. Er zijn genoeg plekken waar sociale interactie centraal staat.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:01 schreef Ringo het volgende:
Het is óók een kwestie van je niet te snel *laten* storen.
Kom eens uit je bubbel, accepteer dat je in een sociale omgeving zit en dat niet iedereen zich hoeft te conformeren aan gedrag dat jij als *gewenst* ervaart.
Als je dat maar vaak genoeg zegt, wordt het vanzelf waar.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:02 schreef truthortruth het volgende:
Het is geen sociale omgeving, het optreden staat centraal, niet de sociale interactie. Er zijn genoeg plekken waar sociale interactie centraal staat.
Jij vindt niet dat het optreden centraal staat bij een concert ? Er worden soms bizarre bedragen betaald voor kaartjes en dan ga je niet voor het optreden?quote:Op maandag 26 maart 2018 22:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als je dat maar vaak genoeg zegt, wordt het vanzelf waar.
Dat is dan toch net alsof je naar een bioscoop gaat en met je rug naar de film gaat zitten. Als je muziek niet ervaart of wil ervaren dan zit je bij een concert niet op de juiste plek. En er zijn muziek soorten waarbij ‘ervaren’ geen grote rol speelt, maar daf zijn dan niet de concerten die we hier bedoelen.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:41 schreef sp3c het volgende:
ik heb uberhaupt nooit geweten dat het de bedoeling is dat je stil bent tijdens een concert, dat lees ik nu echt voor het eerst
schien praat ik niet hard genoeg maar er is ook nooit iemand geweest die er wat van gezegd heeft oid voor mij is het gewoon een avondje uit en dan klets je met elkaar over dingen en drink je een biertje
je oren stoppen toch niet met werken als je je mond open doet?quote:Op maandag 26 maart 2018 22:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is dan toch net alsof je naar een bioscoop gaat en met je rug naar de film gaat zitten. Als je muziek niet ervaart of wil ervaren dan zit je bij een concert niet op de juiste plek. En er zijn muziek soorten waarbij ‘ervaren’ geen grote rol speelt, maar daf zijn dan niet de concerten die we hier bedoelen.
Ah, we hebben het over echte muziek voor de ware liefhebber.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:47 schreef truthortruth het volgende:
En er zijn muziek soorten waarbij ‘ervaren’ geen grote rol speelt, maar daf zijn dan niet de concerten die we hier bedoelen.
Tja maar als je alleen wilt lullen en een biertje wilt drinken, waarom dan niet gewoon naar de kroeg ipv een x bedrag neertellen om een artiest te zien?quote:Op maandag 26 maart 2018 22:41 schreef sp3c het volgende:
ik heb uberhaupt nooit geweten dat het de bedoeling is dat je stil bent tijdens een concert, dat lees ik nu echt voor het eerst
schien praat ik niet hard genoeg maar er is ook nooit iemand geweest die er wat van gezegd heeft oid voor mij is het gewoon een avondje uit en dan klets je met elkaar over dingen en drink je een biertje
Waarom neem je niet gewoon een abonnement op Spotify als het je echt alleen te doen is om als een monomane autist "de muziek te kunnen ervaren"?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 01:34 schreef Jabberwocky het volgende:
Tja maar als je alleen wilt lullen en een biertje wilt drinken, waarom dan niet gewoon naar de kroeg ipv een x bedrag neertellen om een artiest te zien?
Ja leuke trollopmerking, maar als je in de bioscoop zit met een biertje lul je ook niet continu tegen je buurman of wel?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 01:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarom neem je niet gewoon een abonnement op Spotify als het je echt alleen te doen is om als een monomane autist "de muziek te kunnen ervaren"?
is dat geen vals dilemma?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 01:34 schreef Jabberwocky het volgende:
[..]
Tja maar als je alleen wilt lullen en een biertje wilt drinken, waarom dan niet gewoon naar de kroeg ipv een x bedrag neertellen om een artiest te zien?
maar de mensen die voor en achter jou staan betalen niet dat bedrag om jouw verhalen aan te horen. En indien het mensen zoals jij zijn, gaan ze ook met hun gezelschap lullen. Als de halve zaal dat doet, hoor je dat weldegelijk heel erg goed op het podium en bij de mensen die wél voor de muziek komen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 04:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
is dat geen vals dilemma?
ik betaal dat bedrag om die artiest te zien en als ik er dan ben drink ik mijn biertje en praat ik met mijn gezelschap ... ik zie niet hoe het een het ander uitsluit in dit geval
Er waren vroeger wel zalen waarin je een soort hiërarchie had. Dat de bar ergens achterin of om een hoek was en dat je daar wel kon praten zonder te storen.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:02 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het is geen sociale omgeving, het optreden staat centraal, niet de sociale interactie. Er zijn genoeg plekken waar sociale interactie centraal staat.
hoezo?quote:
een andere mening dan die van jou is niet automatisch getroll dudequote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:19 schreef Leonos het volgende:
[..]
Iedereen probeert een band te volgen en ga jij er doorheen staan lullen
Kan toch niet.
Je gaat toch ook niet in een bioscoop zitten praten, is gewoon algemene beschaving.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
een andere mening dan die van jou is niet automatisch getroll dude
In een crematorium ook niet, wat is je punt?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:28 schreef Leonos het volgende:
Je gaat toch ook niet in een bioscoop zitten praten, is gewoon algemene beschaving.
Uhm, daar kom ik nooit.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
In een crematorium ook niet, wat is je punt?
Waarschijnlijk dat er plekken zijn met bepaalde gedragsnormen. Zoals je inderdaad ook niet bij een begrafenis ff de vakantie door gaat zitten nemen tijdens de dienst. En dat is nog een plek zonder entreekosten. Alle mensen komen daar om afscheid te nemen van iemand, het druist in tegen de functie en intentie van de plek.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
In een crematorium ook niet, wat is je punt?
Andersom. Het 'me me me' syndroom is overal. Altijd jezelf centraal stellen, niet aan een ander denken. Het is asociaal gedrag niks minder. Er is een plek voor alles, een optreden waar een artiest of band centraal staat is niet de plek om te ouwehoeren.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:35 schreef Ringo het volgende:
Het overlast-syndroom is epidemisch tegenwoordig... iedereen braaf terug in de kooi van het fatsoen... je zult eens een overprikkelde medemens tegen de haren instrijken. Het is net als de stiltecoupé-verdedigers in het OV... geen compromis mogelijk, het private verlangen naar absolute stilte is allesoverheersend, alles wat buiten die radicale norm valt, is "ongewenst gedrag".
Dat laatste vind jij.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:56 schreef truthortruth het volgende:
Andersom. Het 'me me me' syndroom is overal. Altijd jezelf centraal stellen, niet aan een ander denken. Het is asociaal gedrag niks minder. Er is een plek voor alles, een optreden waar een artiest of band centraal staat is niet de plek om te ouwehoeren.
Nee hoor, een metal-concert is ook een voorstelling, maar dan eentje waarbij het normaal is mee te brullen, ellebogen in elkaars mond te rammen en jezelf een nekhernia te bangen. Is ook raar als je dat in een singer-songwriter-setting gaat staan doen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:55 schreef Ringo het volgende:
Oh, nu is het al een "voorstelling". Zeker ook met alleen zitplaatsen? Al dat gesta en geloop geeft maar gedoe voor de toegewijde ware luisteraar, niet? Die wil een concert beleven alsof ie in zʼn eentje in zʼn huiskamer tussen de Bose-boxen zit. En daar heeft ie godverdomme ook voor betaald!
Het gaat om de plek, om het moment, dat niet snappen is een gewoon een beetje dom. Dus ik kan ook zeggen dat jij een apathische, lege, ontzettende asociale tokkie bent en dat betekent niet dat je het gelijk aan jouw kant hebt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 08:59 schreef Ringo het volgende:
Dat laatste vind jij.
Het mememe-syndroom werkt beide kanten op. Omdat je toevallig overgevoelige oren hebt, wil niet zeggen dat jij het gelijk aan jouw kant hebt.
Tja soms ga je met vrienden die je al lang niet meer gesproken hebt, het hangt er ook vanaf hoe vaak je naar concerten gaat er zijn periodes dat ik bijna wekelijks bij een concert sta, dan wordt je zelf ook iets minder moeilijk als het om wat bijgeluiden gaat.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 09:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind ook raar dat mensen het doen buiten dat het irritant is als het voor je neus gebeurt. Je betaalt ¤ 40 of ¤ 80 voor een kaartje dat je met stress hebt weten te bemachtigen, kijkt er maanden naar uit. Dan is het zover en ga je over de baby van de nicht van je tante staan te praten in plaats van te kijken en te luisteren .
Oh wat een vreselijk misplaatst gevoel van superioriteit zeg.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 04:41 schreef buckets_of_lube het volgende:
Overigens geloof ik best dat 95% van de bezoekers van iets als Toppers in Concert door alles heen lult, en dat niemand anders daar echt last van heeft. Maar dat is dan ook niet iets wat onder kunst of cultuur valt.
Goed stuk over dat kunst en cultuur ook maar weer eens losgekoppeld moet worden, het hoort niet bij elkaar en is zeker niet hetzelfde:quote:Op dinsdag 27 maart 2018 09:32 schreef fathank het volgende:
[..]
Oh wat een vreselijk misplaatst gevoel van superioriteit zeg.
quote:Zes misverstanden over kunst en cultuur in Rotterdam
In Rotterdam is er bepaald geen gebrek aan aandacht voor de plek die kunst en cultuur in onze stad bekleden. Deskundigen uit het buitenland worden ingevlogen, werkgroepen geformeerd, conferenties belegd, rapporten en aanbevelingen geschreven.
Nu, met de gemeenteraadsverkiezingen op komst, is het debat verplaatst naar het publieke domein, zoals afgelopen week nog in de Rotterdamse Schouwburg. Wie het volgt stuit op zes misverstanden die het denken over kunst en cultuur in Rotterdam vertroebelen, waardoor het debat regelmatig een merkwaardige wending neemt, waarbij de werkelijkheid te weerbarstig zal blijken om recht te doen aan de geformuleerde visies en ideeën. Zes misverstanden uiteengezet.
1. Haal kunst en cultuur niet door elkaar
Kunst en cultuur zijn niet hetzelfde. Lange tijd sprak dit voor zich, tegenwoordig gaat het samen op de grote hoop. "Ik hou heel erg van cultuur", zegt de politicus in campagnetijd met een vroom smoeltje -kennelijk zonder benul van de zinledigheid van die bewering.
Cultuur is veelomvattend, kunst is specifiek. Cultuur is van en voor en door iedereen; kunst is het tegenovergestelde. De invloed die kunst als zodanig heeft op cultuur is heel beperkt en betekent zo goed als niets, afgezet tegen andere factoren die cultuur bepalen, zoals technologie, mobiliteit, geloof. Cultuur wordt geschapen door Facebook en Coolblue, door Nestlé en Jordy's Bakery, door Mercedes Benz en de Swapfiets, door de Vrijgemaakte Gereformeerden en de Salafisten, door de ANWB en Rijkswaterstaat, door de RET en Nike, door Vodafone en Correct, door Shell en Havensteder, door Bayer en het Oogziekenhuis en in dat geheel is ook een plaats voor Wagner, Wunderbaum en WORM -maar dat behelst heus maar een heel klein plekje. Niet minder, ook niet meer.
Kunst, met andere woorden, kan en zal een cultuur niet of nauwelijks veranderen. Er is een dwingende noodzaak de beide weer te ontvlechten, omdat er momenteel van de kunsten als katalysator van de cultuur teveel wordt verwacht.
Zo is er alle reden om in cultureel opzicht recht te doen aan de jonge, gekleurde, internationale bevolkingsopbouw van Rotterdam en te werken aan de beperkende achterstanden die voor de betroffen bevolkingsgroepen een dagelijkse hindernis vormen inzake een volwaardig burgerschap. Daar zijn ook tientallen, nee: honderden, en ja: mogelijk zelfs duizenden deskundigen al decennia mee bezig -met naar het zich laat aanzien, wisselend en beperkt resultaat. Toch hoeven we aan hun toewijding en deskundigheid niet te twijfelen. Kunst als zodanig gaat daarbij niet ineens het verschil maken. Wie denkt dat kunst dit wel vermag leeft in ijdele hoop en zal bedrogen uitkomen.
2. Talent wordt overschat.
De roep om het erkennen en herkennen van talent is luid, wellicht te luid. In deze visie huist er in elk kind een Mozart, die, mits deskundig begeleid, tot volle wasdom zal komen en die onze kunsten blijvend zal verrijken en veranderen.
De oorsprong daarvan is gelegen in de competities op commerciële tv-zenders, die de indruk wekken dat elk kind -en elke volwassene trouwens ook- een ster zou kunnen zijn. Het tegenovergestelde is echter eerder waar: alleen door de overgrote, tekortschietende meute kunnen er enkele bofkonten stralen aan de top. Daarnaast zal elke daadwerkelijke topper, of hij nou kunstenaar of sporter is, in een eerlijk moment beamen dat niet zozeer talent, maar gezwoeg, toewijding, ambachtelijkheid, geluk, brutaliteit en ook opportunisme en smeerlapperij hem naar de top brachten. Talent is daarbij slechts het begin -niet meer, niet minder.
We kunnen er niet onderuit dat er een zekere culturele industrie is ontstaan die zich opwerpt als de hoeder van de ontwikkeling van de talenten. Ook aan hun goede bedoelingen hoeft niet getwijfeld te worden, aan hun deskundigheid ook niet, maar we kunnen er tegelijk niet onderuit dat het in de praktijk vaak leidt tot slappe, voorspelbare hap volgens het boekje.
Talentontwikkeling biedt in dat opzicht niet de minste garantie op het verrijken van de kunsten -wel op het vermeerderen ervan, waarvan we ook dagelijks getuige zijn. De kunsten worden, genomen voor wat er vaak wordt beloofd, in wezen overvoerd met nieuw en jong talent. De behoefte eraan is als zodanig echter zo goed als non-existent; vernieuwing en verjonging als zodanig zijn een fetisj van beleidsmakers, niet van het publiek.
3. Minder bureaucratie? Vergeet het.
Of het nou gaat om De Doelen of het Hiphophuis: iedereen wil minder bureaucratie. Sterker nog: zelfs de verantwoordelijken voor de verdeling van publieke gelden, fondsen en overheden, willen minder bureaucratie.
Toch zal dat in de praktijk niet gebeuren. Dat komt omdat deze gelden zwaarbevochten zijn en dat drijft de verantwoordingsplicht voor zowel verdeler als ontvanger alsmaar verder op. In de praktijk zijn er de afgelopen decennia verschillende fondsen bijgekomen die betrekkelijk onbevangen begonnen met een minimum aan bureaucratische verplichtingen voor aanvragers. Dat leidde er in de praktijk toe dat deze fondsen binnen de kortste keren werden overvraagd -het galmde al snel rond het het daar 'makkelijk scoren' was. Om de verhoogde druk aan te kunnen resteert een fonds daarna niets anders dan striktere regels, hogere drempels en versterkte controle op de besteding van eenmaal verstrekte gelden. Bureaucratisering is in dat opzicht onvermijdelijk.
Daarnaast mogen we niet vergeten dat er altijd nog vele vrienden zijn zonder wie de kunst helemaal geen vijanden nodig heeft: teleurgesteld in hun afwijzing aarzelen zij niet de rechtmatigheid van het fonds en z'n toekenningen lek te schieten, waarna fondsen (en overheden) genoodzaakt zijn zichzelf nog verder juridisch in te dekken dan men toch al deed.
Kortom: de idylle van een geldelijk loket waar op vrijdagmiddag het luik naar boven gaat om geld uit te delen aan de wachtenden in de rij houdt geen stand. Er zal niet minder bureaucratie komen - alleen maar meer. Zolang de taart der kunsten bij gebrek aan middelen niet groter gebakken kan worden, zal er steeds meer visite komen aan wie een puntje moet worden uitgedeeld, met alle gescheld en ellebogenwerk van dien. Gratis geld kent een hoge prijs.
4. Cultuur is dynamisch, kunst is statisch
Of het nou gaat om eten, communicatietechnologie, mode, mobiliteit, wonen of recreatie: het is niet moeilijk in te zien dat in de alledaagse praktijk die cultuur heet de stad in de volle omvang van al z'n bevolkingsgroepen aan bod komt. Alles en iedereen loopt er door elkaar, als consument, klant, werkgever en werknemer.
Dat is in de alledaagse praktijk die kunst heet heel anders: de nieuwe bevolkingsgroepen maken weinig of geen gebruik van het bestaande aanbod en zijn niet of slecht vertegenwoordigd in het personeelsbestand.
Dat is niet zomaar zo. In tegenstelling namelijk tot cultuur is de kunst zelf, en het apparaat erachter, niet dynamisch maar statisch. Dat komt omdat het product, dat wil zeggen: de inhoud, historisch beladen is: inhoudelijk gezien wordt er in de westerse canon meegekeken door iconen: van Wagner tot Bowie, van Picasso tot Appel, van Flaubert tot Grunberg. Die geschiedenis laat zich in de dagelijkse praktijk niet verloochenen en dicteert om heel besliste redenen wat we zien horen en lezen -alsmede ook wat we daarvan vinden en waarom we ervan houden.
Zeker: onder invloed van migratie en veranderende bevolkingsopbouw zal die westerse canon op zijn beurt ook weer aan verandering onderhevig blijken. Maar deze geschiedenis in acht nemend, is dat eerder een kwestie van eeuwen dan van een volgend, vierjarig kunstenplan.
Dezelfde geschiedenis in acht nemend mag het geen verassing heten dat vele van de verantwoordelijke organisaties zelf ook een geheel vormen waarbij de lusten, lasten en eigenaardigheden van die hele geschiedenis in de dagelijkse praktijk volop meewegen. De plek die ze verworven hebben is doorgaans stukje bij beetje, meter voor meter, beleidsplan na beleidsplan bevochten en zal onder geen beding tot speelbal worden gemaakt van een radicaal omgegooid personeelsbeleid.
Daarom ook vormen de kunsten, in weerwil van vaak revolutionaire of opruiende inhoud, een statische en ten diepste conservatieve cultuurtak. Wie er werkt, moet zich zien te verhouden tot niet te onderschatten conventies waarop de eigenlijke inhoud rust. Wie die conventies niet aanvoelt heeft niets in de kunst te zoeken -of begint zijn eigen toko. Waarna eenzelfde lange mars door de instituties zal volgen.
5. De kunstenaar is geen allemansvriend.
Kunstenaars zijn, Herman Brusselmans indachtig, klootzakken (m/v) die alleen maar aan zichzelf en hun werk kunnen denken. Goede kunstenaars tenminste. Ze hebben geen boodschap aan het algemeen belang, ze hechten niet aan maatschappelijke meerwaarde, ze zien zichzelf en hun werk niet als instrument tot het algeheel nut en het zal ze een biet wezen of hun werk wel of niet maatschappelijk verantwoord is.
Dat is natuurlijk niet helemaal niet zo, zeker niet per definitie, en de bewijzen van het tegendeel laten zich wellicht opstapelen, maar toch is het goed dit nog eens te benadrukken in een tijd waarin de kunstenaar vooral als nuttig wordt gezien: nuttig omdat zijn werk buurten straten en wijken beter maakt, en nuttig omdat zijn werk mensen, op zoek naar zingeving, gelukkig weet te maken. Zeker: dat gebeurt. Het is zelfs dankbare dagelijkse praktijk. Maar het is niet wat de kunstenaar zelf in eerste instantie drijft. En de klok erop gelijkzetten gaat al helemaal niet.
Wie daarom zijn hoop vestigt op de kunstenaar als reddende engel voor een veelheid aan maatschappelijke problemen, doet er goed aan eerst eens te kijken naar de ware deskundigen op dat vlak: sociologen, economen, planologen -om er maar drie te noemen. Zij hebben ervoor doorgeleerd; de kunstenaar niet. Die leerde door voor schoonheid.
6 Iconisch en Inclusief gaan niet samen.
Indachtig de titel van het boek van politiek verslaggever Mark Hoogstad is er steeds meer bijval voor wat in feite een groot probleem is, namelijk: Rotterdam als Stad van Twee Snelheden. Met een rijke, glimmende bovenlaag waar de kurken 365 dagen per jaar kunnen knallen, en een arme, verbeten onderlaag waar een patatje pinda een culinair uitmoment markeert.
Dit is geen tegenstelling die exclusief langs etnische scheidslijnen verloopt; dit is een tegenstelling tussen haves en have-nots, tussen rijken en armen, tussen kansrijken en kansarmen ook. In wat groter verband gaat het hier om winnaars en slachtoffers van de globalisering, en langs dezelfde lijn zien we de huidige ideologische strijd verlopen tussen voorstanders van een open, dan wel gesloten samenleving.
Het zou te denken moeten geven dat de BBC Rotterdam onlangs vergeleek met Dubai: te vrezen valt dat we in Rotterdam, het laboratorium van Nederland immers, waar alles nu eenmaal eerder gebeurt dan elders, zijn beland in een fase waarin langzaam maar zeker de middenklasse geheel verdwijnt, om plaats te maken voor een smalle, rijke top, die voor z'n dagelijkse behoeftes wordt bediend door een arme, brede basis -en wie dat voor onzin houdt hoeft alleen maar even stil te staan bij de Gouden Bergen (die de stad het Museumdepot van Boijmans hebben opgedrongen) of de eerste financiering door Goldman Sachs van het monster dat Feyenoord City beloofd te worden.
Vanouds geteisterd door een aanzienlijk minderwaardigheidscomplex is de ontvankelijkheid voor dergelijke partijen Rotterdam groot - met een even oprecht als discutabel geloof, dat er uit bestaat dat een arme onderkant vroeger of later van een rijke bovenkant zal profiteren. Iconen, zo is de moraal, zullen de stad in de vaart der volkeren opstoten.
Tegelijk is langzaamaan duidelijk dat deze iconen zich gespannen verhouden tot de roep tot inclusiviteit. En dat de kunstensector wel eens het slagveld zou kunnen worden waarop deze twee tegengestelde belangen worden uitgevochten. Want in de kunstensector komt het gedweep met iconen en het gebrul om inclusiviteit samen in een lastige botsing tussen prestige en welzijn.
Om die botsing te vermijden moet er een spagaat worden gemaakt die groter dreigt te worden dan de sector aan kan. Wie constant moet poetsen aan de bovenkant en tegelijk moet zorgen aan de onderkant gaat dat op den duur niet volhouden; ook in de kunsten dreigt op deze manier het midden te verdwijnen.
Het is daarom van belang de sector geen slagveld van deze twee tegengestelde belangen te laten worden. Dan eindigen we met een handjevol rijke topinstellingen en een alsmaar uitdijende basis, met zo goed als niets er tussenin. De kunstensector zal dan daadwerkelijk Dubai reflecteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |