quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:55 schreef Troel het volgende:
Wat fijn dat het zo goed ging met Eva en sinterklaas!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
Tja, ik krijg nu steeds geleerd dat we Job juist enorm voor moeten bereiden en dus niet dit soort zaken als verrassing moeten presenteren zo vlak van tevoren. Toch zou dat voor mij ook een wat meer logische tactiek zijn. Nu zit Job al vanaf 7.00 te vragen hoe lang het nog duurt en wordt hij met de seconde drukker. We hebben dus net ook al besloten om in plaats van 16.00 al om 14.00 te beginnen.quote:Op zondag 4 december 2011 09:43 schreef _Ingrid_ het volgende:
Wat goed van Job!
Kim heeft het nooit over echte of hulpklazen.
Eind vd middag vieren we sinterklaas. Mijn ouders komen dan ook. Kim weet nog van niks, want anders gaat ze de dag wachten en vragen wanneer het zover is. De klok helpt wel, maar dan moeten we haar daar heel vaak op wijzen. Dus een half uur van te voren ofzo vertel ik het.
Moet nog wel de pakjes naar de buurvrouw brengen, die gaat aankloppen. Dat zijn we gisteravond straal vergeten. Dat is nog een uitdaging
Eva is heel erg bang en verdrietig geweest toen ik ziek was. Kwam wel op bezoek maar durfde me niet aan te kijken of aan te raken. Heeft het heel moeilijk gehad met angsten die ze niet onder woorden kon brengen. Extra opvang? Alles kwam nu op Jeroen neer, die tijdelijk minder is gaan werken. In principe wonen ze momenteel fulltime bij hem tot ik eigen woonruimte heb, en dan gaan we co-ouderen (in ieder geval met Iris, met Eva doen we wat Eva wil en aankan)quote:Op zondag 4 december 2011 00:00 schreef Troel het volgende:
Lois, hoe is Eva er eigenlijk onder geweest toen je zo ziek was (en nu nog steeds eigenlijk)? Kon ze dat een beetje behappen? Ik neem aan dat er toen extra opvang moest komen en dergelijke voor haar en Iris omdat jij in het ziekenhuis lag?
(geen idee of dit misschien te prive is hoor, dan moet je het maar zeggen)
Oh dat herken ik maar al te goed... Zat ik er thuis helemaal doorheen dat mijn kind niet meer thuis kon wonen, bleek het hem worst te wezen. Daar sta je dan met je tropenjarenquote:Op zondag 4 december 2011 15:27 schreef Lois het volgende:
[..]
Eva is heel erg bang en verdrietig geweest toen ik ziek was. Kwam wel op bezoek maar durfde me niet aan te kijken of aan te raken. Heeft het heel moeilijk gehad met angsten die ze niet onder woorden kon brengen. Extra opvang? Alles kwam nu op Jeroen neer, die tijdelijk minder is gaan werken. In principe wonen ze momenteel fulltime bij hem tot ik eigen woonruimte heb, en dan gaan we co-ouderen (in ieder geval met Iris, met Eva doen we wat Eva wil en aankan)
We zijn al een tijd uit elkaar en Eva is helemaal gewend aan die situatie. mama woont bij oma, is een feit en zeer makkelijk geaccepteerd. Wat moeilijker voor mij te accepteren was dat ze lang niet zoveel aan mij gehecht bleek te zijn als ik dacht. Tuurlijk houdt ze van me en mist ze me maar het overgrote deel was ik toch eigenlijk gewoon een instrument voor haar. Heeft even geduurd voor ik dat verwerkt had.
Oi ik hoor het vaker van ouders van, maar als het jezelf gebeurd is het even slikken...quote:Op zondag 4 december 2011 15:58 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh dat herken ik maar al te goed... Zat ik er thuis helemaal doorheen dat mijn kind niet meer thuis kon wonen, bleek het hem worst te wezen. Daar sta je dan met je tropenjaren
Klinkt ook bekend. Op een gegeven moment kun je niet eens meer zien wat er allemaal speelt, waar het mee te maken zou kunnen hebben, laat staan welke rol je er ieder in speelt.quote:Op zondag 4 december 2011 19:05 schreef livelink het volgende:
Ik moet zeggen dat de ouderbegeleidingsgesprekken die wij via het UMC krijgen ook vaak het karakter van een relatietherapie hebben
En over en weer hebben we elkaar een hoop verweten van wat er allemaal mis is gegaan.
Even heel generaliserend misschien, maar ik vind dat het in The Big Bang Theory wel heel herkenbaar wordt neergezet. Natuurlijk doorspekt met humor, maar toch...quote:Op zondag 4 december 2011 16:24 schreef lily het volgende:
Ik herken het ook wel. In zijn algemeenheid dan.
Ik vind mijn zoon vaak een ijskast. Het lijkt wel alsof niks hem wat doet.
Mij is uitgelegd dat mensen die gediagnostiseerd zijn met autisme beperkte vermogens tot ToM (theorie of mind) hebben, waardoor ze zich maar heel beperkt kunnen inleven in wat een ander denkt of voelt.
Dat maakt het beter te behappen omdat ik weet dat het niet persoonlijk is.
En Lois, wat moeilijk allemaal.
Ik wist niet dat jullie uit elkaar zijn..
Veel beter dan dit kan ik het niet schrijven. Sterkte dus en dat de medicatie maar snel zijn werk gaat doen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 23:13 schreef Spuuglokje het volgende:
Oxy, dat is behoorlijk schrikken denk ik. Maar zo'n diagnose opent tegelijk deuren naar een gerichte behandeling. Sterkte!
Het laatste jaar is eigenlijk de enige doelstelling geweest dat hij naar school gaat en daar vervolgens niet wegloopt. Dat vind ik soms wel moeilijk. Hij is zo slim, maar aan enige lesstof komt hij nauwelijks toe. Hij doet wat dingen die hij leuk vindt en dat is met name rekenen, klokkijken en verkeer. Lezen en schrijven eigenlijk helemaal nauwelijks meer.quote:"Schoolvoorwaardelijke fase. In deze fase staat voor de leerling het naar school komen en er blijven centraal. Eisen t.a.v. de leerstof worden aan de leerling aangepast."
Ze zegt dan bij alles en de hele tijd 'ik wil' en dat is niet de bedoeling. Erg veel commanderen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:52 schreef trui het volgende:
ingrid, fijn om te lezen dat het steeds beter gaat met haar. ik vind de toon van de juf wel een beetje raar op sommige punten (dat ze niet 'ik wil' mag zeggen bijv.). maar ze bedoelt het vast goed, en duidelijke grenzen lijken me hoe dan ook wel goed voor kim.
Hij had wat schoolboekjes mee naar huis gekregen en hij heeft zijn verkeersboek thuis afgemaakt, dat vond hij leuk. Al zijn lees- en schrijfboekjes had hij kapotgescheurd (op school al).quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:06 schreef trui het volgende:
dat lijkt me ook wel lastig om te accepteren, livelink. zeker als je denkt dat hij dat wel aan zou kunnen/leuk zou vinden. maar misschien kan hij daar nu thuis af en toe iets mee doen of is dat geen haalbare kaart?
Ah, het lag dus niet aan mij dit keer Ik dacht dat ik het verkeerd onthouden had, maa rik had het dit keer dus wel goed onthoudenquote:Op woensdag 11 januari 2012 14:08 schreef Brighteyes het volgende:
Ik dacht vanmorgen dat het donderdag was, vandaar mijn nogal vroege vraag hoe het gegaan was.
H heeft ze echt om mee te frummelen en het helpt haar geloof ik wel. Ze heeft 'm deze week ook voor het eerst mee naar school. Ze mag de tangle op tafel hebben maar als het te veel af zou leiden dan gaat ie op het kastje. Ik heb nog niet gehoord hoe het nu gaat maar de eerste dag was de juf er iig niet negatief over en hoefde hij niet op de kast. Af en toe schiet er eentje los (ze heeft er twee) maar dat is dan per ongeluk. (nu is ze natuurlijk ook een stuk ouder dan Jan)quote:Op vrijdag 6 januari 2012 21:33 schreef DJMO het volgende:
ik lurk hier meestal, haal hier soms ook waardevolle tips weg en nu heb ik even een vraagje voor de tangle-gebruikers hier. Hoe gaan jullie kinderen er mee om? Moesten ze er echt aan wennen en hoe leer je ze aan dat het juist is om te ontspannen, en dat het niet is om uit elkaar te trekken?
Jan heeft dus ook zo'n ding nu, maar die trekt 'm dus vrijwel meteen los.En je zou zeggen dat daar best wel wat kracht voor nodig is, maar hij doet het even tussen neus en lippen door ...
Whow!! Jeetje maar dát is een stap! voor Jobquote:Op vrijdag 13 januari 2012 08:49 schreef livelink het volgende:
Job gebruikt de tangle op dit moment niet. Door zijn medicatie is hij van heel veel angsten verlost en sindsdien heeft hij hem niet meer nodig.
Ook zijn knuffels heeft hij niet meer nodig. Een paar maanden geleden kon hij nergens zonder knuffels heen. Op zijn bed lagen er wel twintig en die moesten ook allemaal bij hem liggen, want alleen de knuffels konden hem beschermen tegen al zijn angsten.
Maar een tijdje geleden moest ik van hem al zijn knuffels in een grote doos doen, want hij had ze niet meer nodig. De doos staat nog wel op zijn kamer, maar de knuffels hoeven er niet meer uit.
Ik juich gewoon mee!quote:Op maandag 16 januari 2012 20:23 schreef livelink het volgende:
Ik kreeg net een mailtje van school waarin de directeur zei dat iedereen hem al in zijn hart heeft gesloten.
Terugvragen wat gezegd is, vlak nadat iets gezegd is. Zodat het snel en meteen duidelijk is of het goed begrepen is.quote:Op maandag 6 februari 2012 19:23 schreef Muks het volgende:
Ik heb een leerling met MCDD, 'het' kind heeft niet zo zeer last van angsten maar alles wat tegen de leerlingen gezegd wordt, komt totaal ander binnen en dat maakt communiceren zeer lastig. Vooral de woede op het moment dat blijkt dat het gene dat volgens de leerling is gezegd niet is gezegd of heel anders is gezegd is soms heel eng en bedreigend.
Wat kan ik andres doen in de omgang met deze leerling ?
Het gaat. De wisseling van groep is goed gegaan vooralsnog en de ophoging van zijn medicatie sloeg zo goed aan dat verdere ophoging niet nodig is. Het blijft wisselend hoor maar gemiddeld gezien gaat het goed.quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:12 schreef livelink het volgende:
Mwanatabu, hoe gaat het bij jullie inmiddels?
de mevr. aan de telefoon zag dat dus niet als pubergedrag, terwijl ik dat dus wel noemde. zij zag een patroon, wat ze bij andere autistische leerlingen ook zag: wat je niet ziet, is er niet.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Het verdonkeremanen en liegen komt me bekend voor als DML puber dus in dat opzicht is L. een doodnormale puber
Maar wat een vervelende situatie Maar zo te horen pakt school het goed op. Bij mijzelf heeft dat destijds goed geholpen dus ik hoop voor jouw L. ook
ach hoe vaak heb ik het daar niet over gehad. L. met zijn hokjes. het stappen van de ene wereld in de andere. en daar is nu ook nog een keer de wereld school bij gekomen. en dan is de wereld van voortgezet onderwijs wel heel groot.quote:Op maandag 20 februari 2012 11:15 schreef livelink het volgende:
Voor mij is het deels herkenbaar. Job liegt absoluut niet, het lijkt wel of hij het niet eens kan. Tegelijkertijd komt er ook echt geen brief van school die via hem moet komen bij mij aan. Hij vertelt me wel altijd heel eerlijk dat er een brief was en dat hij die verscheurd en weggegooid heeft.
Het heen-en-weer schriftje is ook verscheurd en weggegooid. Job wil geen vermenging tussen werelden. Er is school en er is thuis en dat zijn twee verschillende grootheden. Dat had hij ook heel sterk met de groep en thuis. Dat mocht ook totaal niet vermengen. Pictogrammen en methodes die hij op de groep aangeleerd kreeg mogen wij thuis niet gebruiken. Want die hoorden bij de groep en niet bij thuis. Heel strikt allemaal.
Wat sneu dat zijn vader dat niet oppikt. Zó begrijpelijk dat L dat graag zou willen.quote:Op maandag 20 februari 2012 17:02 schreef lady-wrb het volgende:
en idd zou hij heel graag bijvoorbeeld eens een keertje samen met zijn vader willen zwemmen. zonder die hele sliert kinderen van hem erbij. gewoon lekker één op één.
we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:55 schreef Troel het volgende:
Maar serieus lady_wrb, kan je niet met school afspraken maken dat die brieven gewoon niet via Luca gaan, maar op de post gaan?
Wellicht dat dat al een stuk rust geeft
Ik wil me niet bemoeien met je belonen, maar ik kan me voorstellen dat je start met elke dag een kleinere beloning én dan na een x-aantal keer een grotere.. 10x met de bus mee én goed gaan is misschien wel wat hoog gegrepen. Ik weet natuurlijk niet waar hij mee te belonen is en wat je in het vooruitzicht gesteld hebt..quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:44 schreef livelink het volgende:
Jullie ervaringsverhalen met de taxi stellen me wel een beetje gerust. Ik heb met Job een beloning afgesproken als hij komende week zonder één klacht met de taxi gaat en een straf voor als er wel klachten komen. Maar ja, ik wil het ook niet te zwaar inzetten, want dan wordt het juist teveel een item voor hem. Dus nu maar even afwachten hoe het beloningssysteem werkt.
Sinds vanmiddag gaat het trouwens weer heel lekker met hem, dus dat biedt hoop. Vorige week was het slapen iedere keer een ramp, dus ik vrees dat de vermoeidheid ook een rol heeft gespeeld. Als ik hem qua slapen nou maar weer eens goed in een ritme kreeg.
Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:48 schreef Rewimo het volgende:
Wat klinkt dat goed livelink Is er geen mogelijkheid dat Job door kan gaan met die therapie of iets vergelijkbaars? Als hij het zo leuk vindt is het zonde dat het afgelopen is.
Oh, dat klinkt als interessant leesvoer. Bedankt! Ik wist wel dat er minder verbindingen waren in de hersenstam tussen de twee hersenhelften bij autistische kinderen. Volgens mij heb ik dat in één van de vorige topics opgepiktquote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:11 schreef Moonah het volgende:
Oi Mwana...
Livelink, ik ben blij dat het met de bus nu weer beter gaat. En ik hoop van harte dat jullie geen financiële keuzes hoeven te maken mbt Job.
Ik las in het recente nummer van Psychologie Magazine over de nieuwste bevindingen over autisme. Het schijnt dat lichaam en geest écht verweven zijn. Zelfs de vertakkingen van de bronchiën naar de longen wijken bij kinderen met autisme significant af van kinderen zonder autisme. Wellicht interessant. Het is een artikel van 12 pagina's.
Ah...gaat het toch even mis...quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:10 schreef livelink het volgende:
Het is me vandaag voor het eerst niet gelukt om Job de taxi in te krijgen. Echt, het voelt alsof ik de handdoek in de ring heb gegooid. Al die energie elke dag en zo weinig hulp daarin van J.
Vanochtend lukte het gewoon niet. De taxi stond voor de deur en zijn jas was er niet. Die was J. gisteren vergeten bij de BSO. En dan had ik alles op alles kunnen zetten om hem met een andere jas alsnog de taxi in te krijgen, maar ik had de energie gewoon niet meer en heb de taxi weggestuurd. Hoe het vandaag nou verder moet weet ik even niet. En het zou zomaar kunnen dat dit voor Job een teken is dat het hem kan lukken.
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...
Vertoont toch bij vlagen erg afwijkend gedrag wat leerkrachten echt opvalt. Heeft bijvoorbeeld echt lak aan wat de groep doet, dat boeit hem gewoon niet. Hij is blijven zitten dit jaar omdat hij niet meekomt met de uitleg van de leraar alleen. Hij luistert wel en probeert het echt maar het komt gewoon niet over lijkt wel. Weinig zelfvertrouwen en dús stelt hij zich op als de clown of "lost het even op" op fysieke wijze. Is sowieso erg aanrakerig maar dus ook als dat niet zo gepast is.
Is verbaal wel enorm vaardig, leest als een trein maar heeft dus best weinig interessegebieden met leeftijdsgenootjes en denkt aan hele andere dingen ("Het heelal gaat dus ook kapot uiteindelijk he mama?"). Het gaat nu goed in de klas en ik ben ervan overtuigd dat hij "er" wel komt maar hij heeft daar waarschijnlijk wel hulp bij nodig.
Dat was dus weer even slikken...
Nee, schrikken was het niet en ik heb (nu wel, heb bij andere leerkrachten weleens tandenknarsend aan tafel gezeten) de indruk dat ze echt met een positieve insteek met hem aan de gang willen, om hem te helpen omdat ze de indruk hebben dat hij echt wel wil.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:16 schreef Lois het volgende:
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?
...
Ah ok. Waarom houd je je hart vast? Waar ben je bang voor? Waar ben je tegenaan gelopen tot nu toe? (Ja ik vraag veel maar alles wat jij weet kunnen wij misschien iets mee)quote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef lily het volgende:
[..]
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.
Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
ja, precies...dat..alles...brrquote:Op woensdag 28 maart 2012 18:29 schreef Moonah het volgende:
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]quote:Op maandag 20 februari 2012 20:32 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.
vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.
iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?
ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
dat hebben wij nu dus ook.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef lily het volgende:
[..]
ja, precies...dat..alles...brr
het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraatquote:Op woensdag 28 maart 2012 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
mijn kind is absoluut beelddenker daar maak ik dankbaar gebruik van als ik er geschiedenis of aardrijkskunde probeer in te stampen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. en minder werk voor Lady maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:37 schreef Troel het volgende:
Misschien een rare vraag hoor.
Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:45 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:07 schreef Cantare het volgende:
[..]
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
minder werk ftw!quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. en minder werk voor Lady maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
Okay, ik herken bepaalde dingen maar andere weer niet. Elk kind is ook anders natuurlijk. Ik snap wel heel goed dat je je zorgen maakt dan, want op een nieuwe school kennen ze hem niet (en vallen ze extra snel op, de brugklas is wat dat betreft keihard...)quote:
Tsja, dat is een lastige vraag. De noodzaak van een rugzak en het antwoord op de vraag of hij beter terecht is op het s(b)o hangt in mijn ogen helemaal af van de school waar hij heen zou gaan en de mate en manier van begeleiding die Ruben nodig heeft. Kun je iets vertellen over wat Ruben (extra) nodig heeft om goed te kunnen functioneren op school?quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
Tja, dit is de papieren wassen neus. Vind ik dan hè. Het is toch de leerkracht in de groep die de hele dag/week het kind begeleidt. En dan kun je dus maar beter een specialist voor de klas hebben dan een specialist die vanaf de zijlijn coacht. Wederom vind ik dan...quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Cantare het volgende:
[..]
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
L en ik waren even een weekendje weg, maar we zijn er weer!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:54 schreef livelink het volgende:
Ik hoop het met je mee, Lady. Heb je voor nu ook al concrete afspraken gemaakt of wachten ze tot er een rugzakje is?
Met L. was het een aantal jaar terug ook heel erg buiig. heeeeeel erg boos, heeeeeeel erg verdrietig of heeeeeeel erg blij. en ook heel star en strak. dat is idd bij hem in de loop der tijd wat milder geworden.quote:Op maandag 2 april 2012 09:42 schreef livelink het volgende:
Fijn dat er vaart achter wordt gezet, Lady.
Ik heb momenteel ernstig de neiging om even te gaan staken. Er even niks meer mee van doen te hebben. Nou ja, dat kan natuurlijk niet. Job zei gisteren tijdens het avondeten ineens heel hoopvol:
"als ik 10 jaar ben, dan kan ik mijn autisme vast wel beheren ".
Ik mag het hopen.
niet om het een of ander. Heeft dat niet gewoon meer met de situatie te maken? Ik was als puber ook recalcitrant.quote:Op woensdag 4 april 2012 21:58 schreef lady-wrb het volgende:
wie heeft er ervaring met autisme en pubertijd?
hier begint het afzetten volgens mij. niet tegen mij overigens, maar L. begint zich af te zetten tegen zijn vader. hij is boos op hem.
Waarom zou je een koppeling leggen met autisme en een puberend kind dat boos is op zijn vader?quote:Op woensdag 4 april 2012 21:58 schreef lady-wrb het volgende:
wie heeft er ervaring met autisme en pubertijd?
hier begint het afzetten volgens mij. niet tegen mij overigens, maar L. begint zich af te zetten tegen zijn vader. hij is boos op hem.
Dat zijn gewoon karakteristieke puberale trekjes als je het mij vraagt. Heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met autisme te maken.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:16 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
de situatie is nooit anders geweest dan nu. hij is altijd loyaal geweest naar zijn vader en nu ineens deugt er niets meer en is hij alleen maar dwars en ook niet voor rede vatbaar.
maar mij maakt het niet uit hoor. maar het valt me op dat hij ineens omgeslagen is.
probeer eens uit te vissen of er iets gebeurd is bij z'n vader waardoor hij boos op hem is / kan zijn. Al is het bij wijze van spreken dat hij boontjes moest eten in plaats van worteltjes. als je de oorzaak van z'n boosheid weet te achterhalen ben je een heel stuk verder.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:16 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
de situatie is nooit anders geweest dan nu. hij is altijd loyaal geweest naar zijn vader en nu ineens deugt er niets meer en is hij alleen maar dwars en ook niet voor rede vatbaar.
maar mij maakt het niet uit hoor. maar het valt me op dat hij ineens omgeslagen is.
lamaarzitten jullie snappen me niet of ik snap jullie niet.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:18 schreef Papabear het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon karakteristieke puberale trekjes als je het mij vraagt. Heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met autisme te maken.
Oké, duidelijk. Mijn zoon is net 13 geworden. En zo autistisch als hij is, vertoont ook hij gewoon de normale puberale kenmerken (gelukkig). En het afzetten naar een ouder kan daar bij horen, net zoals bij ieder ander kind als er zich b.v. een bepaalde situatie voordoet.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:22 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik leg geen koppeling. ik heb een autistisch kind in de leeftijd dat kinderen beginnen te puberen.
aangezien hij sociaal en emotioneel achterloopt, was ik benieuwd wanneer ik iets van pubergedrag zou kunnen bespeuren.
ik wil gewoon graag weten of pubergedrag van een autistisch kind anders verloopt dan een niet autistisch kind. ben ik gewoon oprecht benieuwd naar.
voor de rest laat ik het gewoon op me afkomen. ik kan aan beide feiten niets veranderen.
Nou, graag gedaan hoorquote:Op woensdag 4 april 2012 22:24 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
lamaarzitten jullie snappen me niet of ik snap jullie niet.
Nee,op school dus niet. Het is allemaal teveel voor hem.quote:
In ons geval is het niet makkelijker. Hij vindt Papa al stom sinds hij kan praten!quote:Op woensdag 4 april 2012 21:55 schreef livelink het volgende:
Welkom Lalin. Is het voor jouw man nou makkelijker om met je zoon om te gaan? Dat vraag ik me wel af, eigenlijk.
Zeer! Daarnaast is dit een topic over autisme, dus ook nog eens uit de bocht.quote:Op zondag 8 april 2012 14:30 schreef Iwanius het volgende:
neefje van 6 heeft ADHD..en krijgt sinds kort pillen hiervoor.
Als zijn vader nu wat meer met het kind ging doen(actief dus) hoefde het kind geen pillen te slikken.
Of is dat te kort door de bocht?
Mooi stukjequote:Op woensdag 4 april 2012 22:49 schreef Papabear het volgende:
Even iets heel anders: afgelopen zondag was het natuurlijk 1 april, dus de uitgesproken dag om grapjes te maken
De avond daarvoor had ik even een kort gesprekje met Stefan over deze -toch wel bijzondere- dag:
Stefan is dus 13 jaar en soms lukt het om goed contact met hem te krijgen en dat levert dan soms van dit soort gesprekjes op
Hier ook veel ervaringen in de omgeving met heftig puberen. Bij ons thuis (broertje) hadden we de gaten in de deuren getrapt, meerdere wegloop-pogingen in combinatie met het aankondigen van zelfmoord en wat al niet. Maar goed, daar speelde geen verstandelijke handicap mee zoals bij Lukas dus dat wordt weer een heel ander verhaal. Er is aan hem nog niks mannelijks te zien, maar ik vermoed dat hij zoals mijn kant van de familie daar laat in gaat vliegen en dan vrij heftig en dat het een beer van een jongen gaat worden.quote:Op donderdag 5 april 2012 08:55 schreef YPPY het volgende:
Wij merken juist vaak dat het tijdens de puberteit fout gaat. Combinatie van hormonen, maar ook het feit dat de levens van leeftijdsgenoten steeds verder uiteen gaan lopen, afvragen wat jou toekomst gaat worden, omdat het huisje-boompje-beestje vaak angst teweeg brengt, overvraagd worden op school, overvraagd worden door de omgeving, sturen wordt lastiger, omgeving verwacht dat ze het 'eindelijk' wel kunnen terwijl dat totaal niet zo is. Zeker niet zo dus dat het altijd net als bij andere pubers verloopt.
Ja klopt en de vader is a) heel harig en b) schoor zich al op zijn twaalfde. Maar ik ben zelf ook gemengd van beide zijden (edoch uiterst blank uitgevallen) en mijn beide kanten van de familie kwam de puberteit juist extreem laat dus ik ken dit weer totaal niet. Maar wat jij zegt hou ik ook in mijn achterhoofd.quote:Op dinsdag 10 april 2012 20:17 schreef Faja-Lobi het volgende:
Mwana, zijn jouw kinderen ook niet gemengd? Donker getint bedoel ik. In mijn omgeving zijn het voornamelijk de donker getinte kinderen die eerder in de puberteit gaan dan de blanke. Misschien speelt dat ook mee. Mijn dochter moet nog 8 worden maar volgens de dokter is haar lichaam van binnen al druk bezig met vrouw worden en moet ik niet raar opkijken als zij op jonge leeftijd zal menstrueren. En ook de oudste van inmiddels 12 was rond zijn 8-9 al behaard op de intieme plekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |