abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:22:40 #201
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_109404598
Fijne berichten Livelink !
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 08:59:53 #202
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_109455254
Lieve Livelink, wat ontzettend fijn voor jullie en vooral voor Job. Het is zo moeilijk soms om een juist connectie te hebben met een therapeut. En de taxi lukt weer. Hopelijk blijft de positieve draai aan dingen even doorgaan en heeft het uitwerking op andere dingen.
pi_109455608
Geweldig livelink! Dat was dus een goede zet om hem daarheen te doen. Ik ken iemand die creatieve theratpie doet. Is het daarmee te vergelijken?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 24 maart 2012 @ 09:51:46 #204
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_109455784
Livelink wat positief! Heerlijk! O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 24 maart 2012 @ 10:48:18 #205
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_109456733
Wat klinkt dat goed livelink O+ Is er geen mogelijkheid dat Job door kan gaan met die therapie of iets vergelijkbaars? Als hij het zo leuk vindt is het zonde dat het afgelopen is.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_109457033
Livelink, dat klinkt goed! Kan hij daar niet mee doorgaan?
Fake it till you make it...
pi_109457561
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:48 schreef Rewimo het volgende:
Wat klinkt dat goed livelink O+ Is er geen mogelijkheid dat Job door kan gaan met die therapie of iets vergelijkbaars? Als hij het zo leuk vindt is het zonde dat het afgelopen is.
Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...

Vertoont toch bij vlagen erg afwijkend gedrag wat leerkrachten echt opvalt. Heeft bijvoorbeeld echt lak aan wat de groep doet, dat boeit hem gewoon niet. Hij is blijven zitten dit jaar omdat hij niet meekomt met de uitleg van de leraar alleen. Hij luistert wel en probeert het echt maar het komt gewoon niet over lijkt wel. Weinig zelfvertrouwen en dús stelt hij zich op als de clown of "lost het even op" op fysieke wijze. Is sowieso erg aanrakerig maar dus ook als dat niet zo gepast is.

Is verbaal wel enorm vaardig, leest als een trein maar heeft dus best weinig interessegebieden met leeftijdsgenootjes en denkt aan hele andere dingen ("Het heelal gaat dus ook kapot uiteindelijk he mama?"). Het gaat nu goed in de klas en ik ben ervan overtuigd dat hij "er" wel komt maar hij heeft daar waarschijnlijk wel hulp bij nodig.

Dat was dus weer even slikken...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 24 maart 2012 @ 11:49:21 #208
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109457968
Job wil zelf wel graag doorgaan, maar het kost 50 euro per sessie en we hebben nog geen reactie van onze verzekeraar in hoeverre dat vergoed wordt. Dus voordat we dat weten kunnen we even niet verder. Volgens onze polis zou het allemaal verzekerd moeten zijn, maar de praktijk wijkt daar wel van af.
We worden momenteel overspoeld met rekeningen voor Job. En dan is het lastig om een keuze te maken. Gaan we door met de kunstzinnige therapie voor Job of gaan we door met de ondersteuning die wij krijgen? Het liefst allebei natuurlijk.
Het komt wel allemaal voort uit onze eigen keuze voor dat antroposofisch kindertherapeuticum, hoor. Maar soms steekt het wel. Als ik daar kom zie ik alleen maar de elite met hun kinderen daar zitten. Eigenlijk oneerlijk. Maar ik wil ook liever niet terug naar de Altrecht-achtige instanties.

Mwana, ik kan me voorstellen dat dat even heel moeilijk voor jullie is. Je wilt zo graag dat alles goed gaat en dan vooral op dat sociale vlak en school. 'Afwijkend gedrag' is zo enorm lastig om mee om te gaan.
Het is aan de ene kant niet mogelijk om de rest van de maatschappij te dwingen om met dat afwijkende gedrag om te gaan en het is tegelijkertijd ook zo goed als onmogelijk om je kind dat afwijkende gedrag af te leren. En zo rol je van de ene escalatie naar de volgende escalatie.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 13:11:05 #209
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109459894
Oi Mwana... :{

Livelink, ik ben blij dat het met de bus nu weer beter gaat. En ik hoop van harte dat jullie geen financiële keuzes hoeven te maken mbt Job.

Ik las in het recente nummer van Psychologie Magazine over de nieuwste bevindingen over autisme. Het schijnt dat lichaam en geest écht verweven zijn. Zelfs de vertakkingen van de bronchiën naar de longen wijken bij kinderen met autisme significant af van kinderen zonder autisme. Wellicht interessant. Het is een artikel van 12 pagina's.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_109468401
Livelink, wat zou het zonde zijn als hij niet door zou kunnen gaan... ik duim dat de verzekering gauw positief nieuws heeft in die zin!

Mwana... :*
Fake it till you make it...
pi_109471865
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 13:11 schreef Moonah het volgende:
Oi Mwana... :{

Livelink, ik ben blij dat het met de bus nu weer beter gaat. En ik hoop van harte dat jullie geen financiële keuzes hoeven te maken mbt Job.

Ik las in het recente nummer van Psychologie Magazine over de nieuwste bevindingen over autisme. Het schijnt dat lichaam en geest écht verweven zijn. Zelfs de vertakkingen van de bronchiën naar de longen wijken bij kinderen met autisme significant af van kinderen zonder autisme. Wellicht interessant. Het is een artikel van 12 pagina's.
Oh, dat klinkt als interessant leesvoer. Bedankt! Ik wist wel dat er minder verbindingen waren in de hersenstam tussen de twee hersenhelften bij autistische kinderen. Volgens mij heb ik dat in één van de vorige topics opgepikt :D
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 28 maart 2012 @ 08:10:33 #212
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109596230
Het is me vandaag voor het eerst niet gelukt om Job de taxi in te krijgen. Echt, het voelt alsof ik de handdoek in de ring heb gegooid. Al die energie elke dag en zo weinig hulp daarin van J.
Vanochtend lukte het gewoon niet. De taxi stond voor de deur en zijn jas was er niet. Die was J. gisteren vergeten bij de BSO. En dan had ik alles op alles kunnen zetten om hem met een andere jas alsnog de taxi in te krijgen, maar ik had de energie gewoon niet meer en heb de taxi weggestuurd. Hoe het vandaag nou verder moet weet ik even niet. En het zou zomaar kunnen dat dit voor Job een teken is dat het hem kan lukken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109596458
Livelink :*
Dat soort dingen kan Kim ook niet goed tegen. Met pijn en moeite weten te overtuigen om de oude jas aan te doen. Ze gaan naar het bos+ kinderboerderij met school zometeen.
Kim wil nu ineens alleen de joggingbroek aan, die vrij wijd zit bij de billen, geen gezicht.
Die strijd gaan we hier niet teveel aan, want ze kan goed volhouden!
pi_109596673
oh bah livelink, wat moet jij je moe en moedeloos voelen nu :*
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 28 maart 2012 @ 09:12:24 #215
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109596966
Nou ja, net een goed gesprek gehad met Job. Hij heeft er spijt van, hij had al meteen spijt toen de taxi weg was. En hij vindt school wel heel leuk, maar het was gewoon een beetje een slechte week.
We hebben afgesproken dat ik de school weer bel en dat ik hem (als het mag van school) alsnog met het ov ga brengen.

Helaas, school vond dat niet zo'n goed plan. Ze vonden het beter dat ik vandaag zou gebruiken om hem weer helemaal tot rust te brengen voor de rest van de week. Dat is ook wel een goed idee, ja.
Dus gaan we dat maar doen.

[ Bericht 27% gewijzigd door livelink op 28-03-2012 09:28:09 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109597015
ha, dat geeft weer moed! Fijn livelink.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 28 maart 2012 @ 09:19:19 #217
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_109597120
Wat goed dat jullie daarna erover konden praten Livelink!
pi_109597308
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 08:10 schreef livelink het volgende:
Het is me vandaag voor het eerst niet gelukt om Job de taxi in te krijgen. Echt, het voelt alsof ik de handdoek in de ring heb gegooid. Al die energie elke dag en zo weinig hulp daarin van J.
Vanochtend lukte het gewoon niet. De taxi stond voor de deur en zijn jas was er niet. Die was J. gisteren vergeten bij de BSO. En dan had ik alles op alles kunnen zetten om hem met een andere jas alsnog de taxi in te krijgen, maar ik had de energie gewoon niet meer en heb de taxi weggestuurd. Hoe het vandaag nou verder moet weet ik even niet. En het zou zomaar kunnen dat dit voor Job een teken is dat het hem kan lukken.
Ah...gaat het toch even mis...
Ongelooflijk wat er om kan gaan in zo'n koppie dat hij dan zo overstuur raakt van een jas. Ik denk soms weleens dat je zelf een beetje autistisch moet gaan denken om alles goed te laten verlopen als ouder. Klopt de tijd op de minuut? Heb ik letterlijk genoeg gezegd wat we hierna gaan doen? Verwacht ie niet dat we met de fiets gaan? Zal ie gaan flippen omdat we de vorige drie keer een andere route namen? Onverwacht bezoek...kan er een bord bij? Oh god, vorige keer heb ik dit met spekjes klaargemaakt...etc.
Je kunt gewoon niet alles voorzien en door hun ogen zien. Kon het maar!

Edit: oeh een update. Nou ja, gelukkig dat je wat met hem hebt kunnen praten, dat geeft de burger weer moed hoop ik. Sterkte en maak er een leuke dag van alsnog :*
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator woensdag 28 maart 2012 @ 13:16:22 #219
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_109604289
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?

Livelink jij bent ook maar mens he? Soms is het ook gewoon ongelooflijk zwaar om steeds maar vooruit te zien, de wereld te plooien en in te richten en ook nog fysiek moeten sleuren aan iemand.
Fijn dat je zo goed met J kan praten hierover, dat je kunt leren hoe het werkt in zijn hoofd. Dat lijkt me zo schelen, ook al blijft het soms zoeken naar oplossingen...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 28 maart 2012 @ 16:08:21 #220
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109611318
We hebben er vandaag toch maar een leuke dag van gemaakt. We zijn even terug naar de groep gegaan. Job vraagt daar al maanden om en we hebben het vanochtend dan ook maar gedaan. Was goed, we waren er maar 5 minuten en er was best veel veranderd. Job hoort daar niet meer thuis, dat was heel duidelijk. Andere kinderen hebben nu de aandacht van de leiding nodig. Het lijkt iets wat we nu hebben kunnen afsluiten. Job zei het ook zelf toen we weer weggingen: "dat was dan de groep!", alsof het nu in zijn hoofd ook afgesloten is.
Toen zijn we gaan lunchen samen. Het voelt een beetje verkeerd om hem bijna te belonen voor zijn moeilijke gedrag, maar het was wel nodig om uit het slechte ritme te komen. De BSO is vandaag dicht, dus morgen heeft hij zijn jas nog steeds niet, maar hij heeft me beloofd om morgen met een andere jas gewoon naar school te gaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 16:18:21 #221
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_109611698
wat een goede benutting van deze ongeplande vrije dag, livelink!
in de haak.
pi_109611848
vind ik ook, livelink (wat trui zegt)

is het toch ergens goed voor geweest
pi_109611873
en wat een nasleep kan dat hebben heh, zo'n jas vergeten
pi_109612360
Goed gedaan! (En morgen gaat het vast beter allemaal :Y )
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109612591
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...

Vertoont toch bij vlagen erg afwijkend gedrag wat leerkrachten echt opvalt. Heeft bijvoorbeeld echt lak aan wat de groep doet, dat boeit hem gewoon niet. Hij is blijven zitten dit jaar omdat hij niet meekomt met de uitleg van de leraar alleen. Hij luistert wel en probeert het echt maar het komt gewoon niet over lijkt wel. Weinig zelfvertrouwen en dús stelt hij zich op als de clown of "lost het even op" op fysieke wijze. Is sowieso erg aanrakerig maar dus ook als dat niet zo gepast is.

Is verbaal wel enorm vaardig, leest als een trein maar heeft dus best weinig interessegebieden met leeftijdsgenootjes en denkt aan hele andere dingen ("Het heelal gaat dus ook kapot uiteindelijk he mama?"). Het gaat nu goed in de klas en ik ben ervan overtuigd dat hij "er" wel komt maar hij heeft daar waarschijnlijk wel hulp bij nodig.

Dat was dus weer even slikken...
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.

Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
pi_109613967
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:16 schreef Lois het volgende:
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?

...
Nee, schrikken was het niet en ik heb (nu wel, heb bij andere leerkrachten weleens tandenknarsend aan tafel gezeten) de indruk dat ze echt met een positieve insteek met hem aan de gang willen, om hem te helpen omdat ze de indruk hebben dat hij echt wel wil.

Het is alleen een jongetje waar je even moeite voor moet doen om hem te leren kennen, dus aanvankelijk valt hij nog meer op dan nu. Zijn juf van nu zegt ook letterlijk dat ze inmiddels echt twijfelde aan haar eerste indruk (PDD-NOS) maar dat hij toch waarschijnlijk meer begeleiding nodig heeft om mee te kunnen komen.

Twee weken geleden hebben ze een soort IQ-test afgenomen en overmorgen gaan ze verder kijken naar concentratievermogen en probleemoplossend vermogen. Over een paar weken de uitslag, dan kunnen we daar verder op borduren en weten we ook wat hij eigenlijk kan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109614120
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef lily het volgende:

[..]

Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.

Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
Ah ok. Waarom houd je je hart vast? Waar ben je bang voor? Waar ben je tegenaan gelopen tot nu toe? (Ja ik vraag veel maar alles wat jij weet kunnen wij misschien iets mee)

Ik kom trouwens uit een familie vol rare snijbonen dus ik ben wel wat gewend qua afwijkend gedrag (en heb daarom ook wel vertrouwen in mijn zoon dat hij het wel gaat redden).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109617002


[ Bericht 100% gewijzigd door lily op 28-03-2012 20:31:59 (post weer verwijderd uit privacy oogpunt) ]
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:29:22 #229
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109617072
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
Een klein voordeel, met de nieuwe wet van onze geweldige onderwijsminister zullen alle scholen zich veel meer moeten gaan instellen op kinderen zoals D.

Wat we op onze school altijd adviseren aan dergelijke kinderen is een kleine school voor VO. Korte lijntjes, veel oudercontact. Maar dat zijn wrs open deuren. :{

Livelink, wat een dag... Fijn dat je hem ten goede hebt weten te wenden! ^O^
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:37:29 #230
35189 Troel
scherp en bot
pi_109617396
Misschien een rare vraag hoor.

Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109617594
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:29 schreef Moonah het volgende:
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
ja, precies...dat..alles...brr

het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
pi_109617662
Ik weet niks van rugzakjes, Troel :N
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:45:51 #233
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109617759
Troel, een indicatie voor SO staat gelijk aan een rugzakje. Dus als je een indicatie hebt voor SO, kun je ook kiezen voor een rugzakje. dat is een keuze die je maakt, als ouders, en in samenspraak met de school. Wat zij haalbaar achten.
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
U hoort het al, ik ben erg voor SO. :o
Veel praten op school en met de evt ambulant begeleider.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:55:46 #234
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109618106
Als je nu al een indicatie hebt voor het speciaal onderwijs, dan heb je toch ook meteen je rugzakje voor het regulier onderwijs, Troel?
Tenminste, zo is het bij ons gegaan. Wij hebben een rec4/cluster4-indicatie gekregen en daarmee hadden we de keus. We konden die indicatie aanwenden om naar het speciaal onderwijs te gaan of we konden de indicatie gebruiken als rugzak voor het reguliere onderwijs. Wij hebben voor het speciale onderwijs gekozen. En onze indicatie is geldig voor de hele lagere-school-periode.

Lily, het lijkt me heel moeilijk voor jullie en voor D.
Toch wel knap hoe hij zich weet te handhaven op school. Dat zal hem ook veel inspanning en moeite kosten, zeg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:01:29 #235
35189 Troel
scherp en bot
pi_109618346
Hmm, ik weet nu dat we een indicatie hebben vanuit Jeugdzorg, maar er wordt nu gesproken over een cluster IV beschikking via het CvI?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:12:46 #236
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109618844
Dat weet ik ook allemaal niet precies, Troel. Wij moesten inderdaad een cluster4-indicatie aanvragen voor school. Ik neem aan dat jij dat ook moet aanvragen, maar wellicht voldoet je huidige indicatie al?

En anders zal het de procedure heus wel vergemakkelijken dat je al een indicatie hebt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:21:52 #237
35189 Troel
scherp en bot
pi_109619285
Ik zie al dat de huidige indicatie enkel voor so geldt :) Vanuit de so nu wordt de aanvraag gedaan voor de nieuwe indicatie.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:31:47 #238
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109619785
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:32 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.

vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.

iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?

ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 19:36:15 #239
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109620045
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef lily het volgende:

[..]

ja, precies...dat..alles...brr

het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
dat hebben wij nu dus ook.
vandaar dat gesprek met de zorgcoordinator van school. kijken of er wat te regelen valt zoals rugzakje iod.
pi_109620059
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 19:37:02 #241
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109620090
quote:
99s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
mijn kind is absoluut beelddenker :Y daar maak ik dankbaar gebruik van als ik er geschiedenis of aardrijkskunde probeer in te stampen.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:43:25 #242
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109620440
quote:
99s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. :) en minder werk voor Lady ;) maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_109621817
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:37 schreef Troel het volgende:
Misschien een rare vraag hoor.

Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
pi_109622121
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:45 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
  woensdag 28 maart 2012 @ 20:13:31 #245
35189 Troel
scherp en bot
pi_109622130
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:07 schreef Cantare het volgende:

[..]

Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109622323
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. :) en minder werk voor Lady ;) maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
minder werk ftw!
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_109622731
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:27 schreef lily het volgende:
...
Okay, ik herken bepaalde dingen maar andere weer niet. Elk kind is ook anders natuurlijk. Ik snap wel heel goed dat je je zorgen maakt dan, want op een nieuwe school kennen ze hem niet (en vallen ze extra snel op, de brugklas is wat dat betreft keihard...)

[ Bericht 27% gewijzigd door Mwanatabu op 28-03-2012 20:32:05 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109622761
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Troel het volgende:

[..]

Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
Tsja, dat is een lastige vraag. ;) De noodzaak van een rugzak en het antwoord op de vraag of hij beter terecht is op het s(b)o hangt in mijn ogen helemaal af van de school waar hij heen zou gaan en de mate en manier van begeleiding die Ruben nodig heeft. Kun je iets vertellen over wat Ruben (extra) nodig heeft om goed te kunnen functioneren op school?
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:01:53 #249
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109625124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
Tja, dit is de papieren wassen neus. Vind ik dan hè. Het is toch de leerkracht in de groep die de hele dag/week het kind begeleidt. En dan kun je dus maar beter een specialist voor de klas hebben dan een specialist die vanaf de zijlijn coacht. Wederom vind ik dan... ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_109628369
Om o.a. die reden gaat het rugzakje ook verdwijnen. Er gaat veel geld in om en het rendement is er niet altijd naar. Scholen geven hun deel van het geld lang niet altijd uit aan het kind (!) en de ambulante begeleiding is te weinig. In die zin is een rugzakje niet zaligmakend, in elk geval voor cluster 4. Het succes hangt veel meer af van de groepsleerkracht en diens expertise op ASS-gebied. Wat niet wil zeggen dat kinderen met een ASS altijd beter af zijn op een SO omdat daar specialisten voor de klas staan, want op het SO spelen weer andere zaken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cantare op 28-03-2012 21:57:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')