Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:48 schreef Rewimo het volgende:
Wat klinkt dat goed livelinkIs er geen mogelijkheid dat Job door kan gaan met die therapie of iets vergelijkbaars? Als hij het zo leuk vindt is het zonde dat het afgelopen is.
Oh, dat klinkt als interessant leesvoer. Bedankt! Ik wist wel dat er minder verbindingen waren in de hersenstam tussen de twee hersenhelften bij autistische kinderen. Volgens mij heb ik dat in één van de vorige topics opgepiktquote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:11 schreef Moonah het volgende:
Oi Mwana...![]()
Livelink, ik ben blij dat het met de bus nu weer beter gaat. En ik hoop van harte dat jullie geen financiële keuzes hoeven te maken mbt Job.
Ik las in het recente nummer van Psychologie Magazine over de nieuwste bevindingen over autisme. Het schijnt dat lichaam en geest écht verweven zijn. Zelfs de vertakkingen van de bronchiën naar de longen wijken bij kinderen met autisme significant af van kinderen zonder autisme. Wellicht interessant. Het is een artikel van 12 pagina's.
Ah...gaat het toch even mis...quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:10 schreef livelink het volgende:
Het is me vandaag voor het eerst niet gelukt om Job de taxi in te krijgen. Echt, het voelt alsof ik de handdoek in de ring heb gegooid. Al die energie elke dag en zo weinig hulp daarin van J.
Vanochtend lukte het gewoon niet. De taxi stond voor de deur en zijn jas was er niet. Die was J. gisteren vergeten bij de BSO. En dan had ik alles op alles kunnen zetten om hem met een andere jas alsnog de taxi in te krijgen, maar ik had de energie gewoon niet meer en heb de taxi weggestuurd. Hoe het vandaag nou verder moet weet ik even niet. En het zou zomaar kunnen dat dit voor Job een teken is dat het hem kan lukken.
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...
Vertoont toch bij vlagen erg afwijkend gedrag wat leerkrachten echt opvalt. Heeft bijvoorbeeld echt lak aan wat de groep doet, dat boeit hem gewoon niet. Hij is blijven zitten dit jaar omdat hij niet meekomt met de uitleg van de leraar alleen. Hij luistert wel en probeert het echt maar het komt gewoon niet over lijkt wel. Weinig zelfvertrouwen en dús stelt hij zich op als de clown of "lost het even op" op fysieke wijze. Is sowieso erg aanrakerig maar dus ook als dat niet zo gepast is.
Is verbaal wel enorm vaardig, leest als een trein maar heeft dus best weinig interessegebieden met leeftijdsgenootjes en denkt aan hele andere dingen ("Het heelal gaat dus ook kapot uiteindelijk he mama?"). Het gaat nu goed in de klas en ik ben ervan overtuigd dat hij "er" wel komt maar hij heeft daar waarschijnlijk wel hulp bij nodig.
Dat was dus weer even slikken...
Nee, schrikken was het niet en ik heb (nu wel, heb bij andere leerkrachten weleens tandenknarsend aan tafel gezeten) de indruk dat ze echt met een positieve insteek met hem aan de gang willen, om hem te helpen omdat ze de indruk hebben dat hij echt wel wil.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:16 schreef Lois het volgende:
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?
...
Ah ok. Waarom houd je je hart vast? Waar ben je bang voor? Waar ben je tegenaan gelopen tot nu toe? (Ja ik vraag veel maar alles wat jij weet kunnen wij misschien iets mee)quote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef lily het volgende:
[..]
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.
Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
ja, precies...dat..alles...brrquote:Op woensdag 28 maart 2012 18:29 schreef Moonah het volgende:
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]quote:Op maandag 20 februari 2012 20:32 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.
vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.
iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?
ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
dat hebben wij nu dus ook.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef lily het volgende:
[..]
ja, precies...dat..alles...brr
het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraatquote:Op woensdag 28 maart 2012 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
mijn kind is absoluut beelddenkerquote:Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt.quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:37 schreef Troel het volgende:
Misschien een rare vraag hoor.
Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:45 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:07 schreef Cantare het volgende:
[..]
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
minder werk ftw!quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt.en minder werk voor Lady
maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
Okay, ik herken bepaalde dingen maar andere weer niet. Elk kind is ook anders natuurlijk. Ik snap wel heel goed dat je je zorgen maakt dan, want op een nieuwe school kennen ze hem niet (en vallen ze extra snel op, de brugklas is wat dat betreft keihard...)quote:
Tsja, dat is een lastige vraag.quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
Tja, dit is de papieren wassen neus. Vind ik dan hè. Het is toch de leerkracht in de groep die de hele dag/week het kind begeleidt. En dan kun je dus maar beter een specialist voor de klas hebben dan een specialist die vanaf de zijlijn coacht. Wederom vind ik dan...quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Cantare het volgende:
[..]
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |