Nee, schrikken was het niet en ik heb (nu wel, heb bij andere leerkrachten weleens tandenknarsend aan tafel gezeten) de indruk dat ze echt met een positieve insteek met hem aan de gang willen, om hem te helpen omdat ze de indruk hebben dat hij echt wel wil.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:16 schreef Lois het volgende:
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?
...
Ah ok. Waarom houd je je hart vast? Waar ben je bang voor? Waar ben je tegenaan gelopen tot nu toe? (Ja ik vraag veel maar alles wat jij weet kunnen wij misschien iets mee)quote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef lily het volgende:
[..]
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.
Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
ja, precies...dat..alles...brrquote:Op woensdag 28 maart 2012 18:29 schreef Moonah het volgende:
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]quote:Op maandag 20 februari 2012 20:32 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.
vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.
iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?
ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
dat hebben wij nu dus ook.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef lily het volgende:
[..]
ja, precies...dat..alles...brr
het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraatquote:Op woensdag 28 maart 2012 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
mijn kind is absoluut beelddenker daar maak ik dankbaar gebruik van als ik er geschiedenis of aardrijkskunde probeer in te stampen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. en minder werk voor Lady maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:37 schreef Troel het volgende:
Misschien een rare vraag hoor.
Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:45 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:07 schreef Cantare het volgende:
[..]
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
minder werk ftw!quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. en minder werk voor Lady maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
Okay, ik herken bepaalde dingen maar andere weer niet. Elk kind is ook anders natuurlijk. Ik snap wel heel goed dat je je zorgen maakt dan, want op een nieuwe school kennen ze hem niet (en vallen ze extra snel op, de brugklas is wat dat betreft keihard...)quote:
Tsja, dat is een lastige vraag. De noodzaak van een rugzak en het antwoord op de vraag of hij beter terecht is op het s(b)o hangt in mijn ogen helemaal af van de school waar hij heen zou gaan en de mate en manier van begeleiding die Ruben nodig heeft. Kun je iets vertellen over wat Ruben (extra) nodig heeft om goed te kunnen functioneren op school?quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
Tja, dit is de papieren wassen neus. Vind ik dan hè. Het is toch de leerkracht in de groep die de hele dag/week het kind begeleidt. En dan kun je dus maar beter een specialist voor de klas hebben dan een specialist die vanaf de zijlijn coacht. Wederom vind ik dan...quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Cantare het volgende:
[..]
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |