abonnement Unibet Coolblue
pi_109613967
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:16 schreef Lois het volgende:
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?

...
Nee, schrikken was het niet en ik heb (nu wel, heb bij andere leerkrachten weleens tandenknarsend aan tafel gezeten) de indruk dat ze echt met een positieve insteek met hem aan de gang willen, om hem te helpen omdat ze de indruk hebben dat hij echt wel wil.

Het is alleen een jongetje waar je even moeite voor moet doen om hem te leren kennen, dus aanvankelijk valt hij nog meer op dan nu. Zijn juf van nu zegt ook letterlijk dat ze inmiddels echt twijfelde aan haar eerste indruk (PDD-NOS) maar dat hij toch waarschijnlijk meer begeleiding nodig heeft om mee te kunnen komen.

Twee weken geleden hebben ze een soort IQ-test afgenomen en overmorgen gaan ze verder kijken naar concentratievermogen en probleemoplossend vermogen. Over een paar weken de uitslag, dan kunnen we daar verder op borduren en weten we ook wat hij eigenlijk kan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109614120
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef lily het volgende:

[..]

Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.

Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
Ah ok. Waarom houd je je hart vast? Waar ben je bang voor? Waar ben je tegenaan gelopen tot nu toe? (Ja ik vraag veel maar alles wat jij weet kunnen wij misschien iets mee)

Ik kom trouwens uit een familie vol rare snijbonen dus ik ben wel wat gewend qua afwijkend gedrag (en heb daarom ook wel vertrouwen in mijn zoon dat hij het wel gaat redden).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109617002


[ Bericht 100% gewijzigd door lily op 28-03-2012 20:31:59 (post weer verwijderd uit privacy oogpunt) ]
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:29:22 #229
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109617072
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
Een klein voordeel, met de nieuwe wet van onze geweldige onderwijsminister zullen alle scholen zich veel meer moeten gaan instellen op kinderen zoals D.

Wat we op onze school altijd adviseren aan dergelijke kinderen is een kleine school voor VO. Korte lijntjes, veel oudercontact. Maar dat zijn wrs open deuren. :{

Livelink, wat een dag... Fijn dat je hem ten goede hebt weten te wenden! ^O^
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:37:29 #230
35189 Troel
scherp en bot
pi_109617396
Misschien een rare vraag hoor.

Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109617594
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:29 schreef Moonah het volgende:
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
ja, precies...dat..alles...brr

het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
pi_109617662
Ik weet niks van rugzakjes, Troel :N
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:45:51 #233
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109617759
Troel, een indicatie voor SO staat gelijk aan een rugzakje. Dus als je een indicatie hebt voor SO, kun je ook kiezen voor een rugzakje. dat is een keuze die je maakt, als ouders, en in samenspraak met de school. Wat zij haalbaar achten.
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
U hoort het al, ik ben erg voor SO. :o
Veel praten op school en met de evt ambulant begeleider.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:55:46 #234
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109618106
Als je nu al een indicatie hebt voor het speciaal onderwijs, dan heb je toch ook meteen je rugzakje voor het regulier onderwijs, Troel?
Tenminste, zo is het bij ons gegaan. Wij hebben een rec4/cluster4-indicatie gekregen en daarmee hadden we de keus. We konden die indicatie aanwenden om naar het speciaal onderwijs te gaan of we konden de indicatie gebruiken als rugzak voor het reguliere onderwijs. Wij hebben voor het speciale onderwijs gekozen. En onze indicatie is geldig voor de hele lagere-school-periode.

Lily, het lijkt me heel moeilijk voor jullie en voor D.
Toch wel knap hoe hij zich weet te handhaven op school. Dat zal hem ook veel inspanning en moeite kosten, zeg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:01:29 #235
35189 Troel
scherp en bot
pi_109618346
Hmm, ik weet nu dat we een indicatie hebben vanuit Jeugdzorg, maar er wordt nu gesproken over een cluster IV beschikking via het CvI?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:12:46 #236
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109618844
Dat weet ik ook allemaal niet precies, Troel. Wij moesten inderdaad een cluster4-indicatie aanvragen voor school. Ik neem aan dat jij dat ook moet aanvragen, maar wellicht voldoet je huidige indicatie al?

En anders zal het de procedure heus wel vergemakkelijken dat je al een indicatie hebt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:21:52 #237
35189 Troel
scherp en bot
pi_109619285
Ik zie al dat de huidige indicatie enkel voor so geldt :) Vanuit de so nu wordt de aanvraag gedaan voor de nieuwe indicatie.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:31:47 #238
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109619785
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:32 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.

vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.

iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?

ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 19:36:15 #239
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109620045
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef lily het volgende:

[..]

ja, precies...dat..alles...brr

het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
dat hebben wij nu dus ook.
vandaar dat gesprek met de zorgcoordinator van school. kijken of er wat te regelen valt zoals rugzakje iod.
pi_109620059
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 19:37:02 #241
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109620090
quote:
99s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
mijn kind is absoluut beelddenker :Y daar maak ik dankbaar gebruik van als ik er geschiedenis of aardrijkskunde probeer in te stampen.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:43:25 #242
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109620440
quote:
99s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. :) en minder werk voor Lady ;) maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_109621817
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:37 schreef Troel het volgende:
Misschien een rare vraag hoor.

Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
pi_109622121
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:45 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
  woensdag 28 maart 2012 @ 20:13:31 #245
35189 Troel
scherp en bot
pi_109622130
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:07 schreef Cantare het volgende:

[..]

Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109622323
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. :) en minder werk voor Lady ;) maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
minder werk ftw!
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_109622731
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:27 schreef lily het volgende:
...
Okay, ik herken bepaalde dingen maar andere weer niet. Elk kind is ook anders natuurlijk. Ik snap wel heel goed dat je je zorgen maakt dan, want op een nieuwe school kennen ze hem niet (en vallen ze extra snel op, de brugklas is wat dat betreft keihard...)

[ Bericht 27% gewijzigd door Mwanatabu op 28-03-2012 20:32:05 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109622761
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Troel het volgende:

[..]

Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
Tsja, dat is een lastige vraag. ;) De noodzaak van een rugzak en het antwoord op de vraag of hij beter terecht is op het s(b)o hangt in mijn ogen helemaal af van de school waar hij heen zou gaan en de mate en manier van begeleiding die Ruben nodig heeft. Kun je iets vertellen over wat Ruben (extra) nodig heeft om goed te kunnen functioneren op school?
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:01:53 #249
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109625124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
Tja, dit is de papieren wassen neus. Vind ik dan hè. Het is toch de leerkracht in de groep die de hele dag/week het kind begeleidt. En dan kun je dus maar beter een specialist voor de klas hebben dan een specialist die vanaf de zijlijn coacht. Wederom vind ik dan... ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_109628369
Om o.a. die reden gaat het rugzakje ook verdwijnen. Er gaat veel geld in om en het rendement is er niet altijd naar. Scholen geven hun deel van het geld lang niet altijd uit aan het kind (!) en de ambulante begeleiding is te weinig. In die zin is een rugzakje niet zaligmakend, in elk geval voor cluster 4. Het succes hangt veel meer af van de groepsleerkracht en diens expertise op ASS-gebied. Wat niet wil zeggen dat kinderen met een ASS altijd beter af zijn op een SO omdat daar specialisten voor de klas staan, want op het SO spelen weer andere zaken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cantare op 28-03-2012 21:57:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')