invine | maandag 23 november 2009 @ 11:38 |
Naar aanleiding van Top Gear gister vroeg ik mij ook af wat jullie het merk vinden met de meest belangrijke auto's, of om het in het engels te zeggen: ' Great Cars ' Quote van topgear.com quote:Dus welk merk denken jullie dat dit heeft volbracht? Even voor de duidelijkheid: Het gaat hier om een GEWELDIGE auto, en niet om een goede. Dus een ICOON of een auto die simpelweg geweldig is (staat ook wel gelijk aan een icoon). TS begint: Ik vind het moeilijk, ik weet niet zoveel van de geschiedenis van meeste merken. Je hebt natuurlijk bij audi de quatro, bij renault gordini en bij ford de RS wellicht. Lastig! [ Bericht 9% gewijzigd door invine op 23-11-2009 14:01:39 ] | |
DrDarwin | maandag 23 november 2009 @ 11:44 |
Jaguar | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 11:49 |
BMW... Altijd goed. | |
dr.dunno | maandag 23 november 2009 @ 11:59 |
dacia. | |
Pas259 | maandag 23 november 2009 @ 12:00 |
Mercedes omdat ze het eerste merk waren met diesel personen auto's. (W138) | |
Netsplitter | maandag 23 november 2009 @ 12:01 |
quote:Ik vind de oude 1 serie om te | |
Adrenaline0182 | maandag 23 november 2009 @ 12:05 |
BMW. Standaard achterwielaandrijving, dat zegt genoeg. | |
Pas259 | maandag 23 november 2009 @ 12:07 |
quote:Heb jij zelf wel eens een auto gehad met achterwielaandrijving? | |
DiRadical | maandag 23 november 2009 @ 12:07 |
quote:Echt altijd ? BMW Isetta En de nieuwe, weet niet of die al gecancled is Ik zou gaan voor Caterham of Morgan (ja ik heb de Aero 8 wel eens gezien) | |
error_404 | maandag 23 november 2009 @ 12:11 |
Mercedes. Van de laagste tot de hoogste klassen goeie en mooie wagens, en al een lange tijd. | |
Jordy-B | maandag 23 november 2009 @ 12:20 |
Ik denk Mercedes... Of Rolls Royce, maar die hebben lang niet zoveel verschillende modellen gebouwd als Mercedes. | |
Jordy-B | maandag 23 november 2009 @ 12:21 |
quote:De laagste klasse wilde nog wel eens omver donderen, hè. | |
Netsplitter | maandag 23 november 2009 @ 12:22 |
quote: | |
error_404 | maandag 23 november 2009 @ 12:29 |
quote: Ach, voor veel merken is voor elk lelijk model ook wel weer een mooi model te posten | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 12:32 |
quote:De Isetta is een geweldig en uniek concept, die 2e is echt geen BMW product. En ik vind bedrijfjes die maar een paar modelletjes uitbrengen, zoals morgan, niet meetellen. En zo formuleerde jezza het ook | |
Pas259 | maandag 23 november 2009 @ 12:35 |
quote:Elk merk heeft wel wat knulligs gehad. | |
PierreTT | maandag 23 november 2009 @ 12:35 |
quote:Hup, dak erop en je hebt het icoon weer terug | |
Steve-O | maandag 23 november 2009 @ 12:35 |
Volgens mij snappen de meeste het verschil niet tussen een goede en een geweldige auto.. | |
PierreTT | maandag 23 november 2009 @ 12:38 |
quote:Gaat het om het merk wat de meeste vernieuwingen in de industrie teweeg heeft gebracht, en nog steeds vernieuwend is in die industrie? Of gaat het om geweldige auto's als in geweldige prestaties? | |
Steve-O | maandag 23 november 2009 @ 12:43 |
quote:Ikonen denk in de richting van T-Ford, Miura , Kever en een F40 | |
Lord_Brett_Sinclair | maandag 23 november 2009 @ 12:53 |
Aston Martin | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 13:31 |
Vehicles? Honda scoort dan aardig hoog met auto's plus motoren (en sinds kort ook vliegtuigen). | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 13:35 |
quote:Dan doe je met 2-3 modelletjes per decennium toch niet echt aan mee (Aston Martin bijvoorbeeld) | |
invine | maandag 23 november 2009 @ 14:00 |
quote:Idd, dat zeide ze ook al op tv gisteren. | |
invine | maandag 23 november 2009 @ 14:02 |
OP aangepast, het gaat hier om een GEWELDIGE auto niet om een goede auto. Aston martin heeft bijvoorbeeld niks geweldigs gemaakt. | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 14:06 |
quote:Waar gehakt wordt vallen spaanders. Mercedes nomineer ik. Zo'n beetje de langst mogelijke autohistorie en de grootste lijst met baanbrekende innovaties. Een Mercedes uit 1920 vind ik prachtig en een nieuwe S-klasse nog steeds. Natuurlijk zijn er minpunten aan Mercedes maar dat weegt absoluut niet op tegen alle pluspunten. | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 15:13 |
quote:Geweldig mooi telt ook, toch? | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 15:15 |
quote:Aan een verlamd fotomodel heb je ook niets, toch? | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 15:16 |
Geweldige auto = een auto waaraan alles geweldig is. | |
dekilo | maandag 23 november 2009 @ 15:19 |
Audi by far. | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 15:22 |
quote:Is Aston Martin vergelijkbaar met een verlamd fotomodel? Hoewel ze de kwaliteit van een BMW bijvoorbeeld misschien niet halen is dat 0,0 de reden waarvoor je zo'n auto koopt. De ervaring, beleving en het rijgedrag van zo'n auto is gewoon geweldig. De looks natuurlijk ook. Dat je misschien elke 5000km bij de garage staat in plaats van 15.000 voor een normale auto doet absoluut niet ter zake bij zo'n ding. | |
Pas259 | maandag 23 november 2009 @ 15:32 |
quote:Goed inhoudelijke post! Kun je ook zeggen waarom? | |
invine | maandag 23 november 2009 @ 15:41 |
quote:Dat maakt het misschien een goede auto, niet geweldig ik zou met veel plezier aston martin rijden maar het is kwalitatief niet zo goed als andere merken (en meeste "normale" merken zijn toch wat innovatiever). | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 16:25 |
Geweldig, imo, is dat minimaal één aspect op of voorbij de wow-grens ligt. Op elk merk is namelijk wel wat aan te merken ... helemaal als je smaak gaat meerekenen. Maakt niet uit welke kenner je 't vraagt : Aston Martin's zijn bijzonder geweldige auto's. Ik denk dat 't Ferrari moet worden Ze maken al sinds jaar en dag geweldige auto's. | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 16:29 |
quote:Mwah, Ferrari zijn mooie auto's maar ze hebben imo. nooit uitgeblonken in innovatie en kwaliteit. Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als Aston Martin. Zonder meer een bijzondere en geweldige auto, maar niet DE meest bijzondere en geweldig auto's die er rond rijden. Wat vind je van Mercedes? Ik kan zo geen ander merk bedenken dat al zo veel jaren lang een historie van kwaliteit, innovatie en mooie auto's heeft. Natuurlijk met flinke minpunten maar een flinke lijst van pluspunten daar tegenover. | |
disyn | maandag 23 november 2009 @ 16:42 |
BMW Bayerische Motoren Werke Gewoon een compleet plaatje | |
DiRadical | maandag 23 november 2009 @ 16:47 |
quote:De eerste ook niet, dat is een Fiat die in licentie gebouwd werd (heeft BMW wel gered van de ondergang) Dan zou ik toch voor Mercedes gaag, ondanks de A klasse (en de Smart) | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 18:46 |
BMW dus, omdat 850i, Geweldige supersportwagen M1, indrukwekkend machtige machine e30 M3, superkanon! Alle modellen met een i6 blok, heerlijk soepel en solid as a rock 2002 Turbo, geweldig voor die tijd Isetta, supergrappig ding e46 m3 csl , geweldige wagen and so on, and so on... BMW Maakt heerlijke wagens waar je elke mee kan rijden en je vaak op elke wijze lol mee kan hebben. Als comfortable kilometervreter en als lekker sportief hok. | |
Pas259 | maandag 23 november 2009 @ 19:04 |
quote:Volgens mij heeft BMW zichzelf gered door na de oorlog motorfietsen te maken en niet door de Isetta. | |
LangeJan | maandag 23 november 2009 @ 19:23 |
Blijft moeilijk om puur op techniek en specificaties een "geweldige" auto te kiezen. Als ik vanuit mijn eigen persoon gevoelsmatig en qua overwinningen, overall rallyprestaties en algehele cultstatus moest kiezen, dan kies ik toch voor de Opel Manta 400. | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 19:31 |
Ik zeg het niet graag, maar ik denk dat Mercedes toch wel veel heeft betekend voor de auto industrie. Met name de innovaties die Mercedes introduceert bij elk nieuw model S-klasse (ABS, Airbag, Turbo Diesel). Je zou zelfs verder kunnen gaan met de ontwikkeling van de Benzine motor, al gaat dat wat ver. | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 19:34 |
we gaan hier nooit uitkomen. Iedereen heeft namelijk wel een merk dat hij of zij geweldig vindt. Is ook subjectief. | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 19:36 |
Voor elk merk is wel wat te zeggen inderdaad. Het is maar net waar je waarde aan hecht. | |
wouter37 | maandag 23 november 2009 @ 19:46 |
even gestemd Mercedes Benz | |
Hyperdude | maandag 23 november 2009 @ 19:47 |
Alfa. Na WW1 6C1750 GS 8C2300 Monza 6C2300 B Mille Miglia 8C2900 B Lungo Na WW2 6C2500 SS 1900 C sprint Guiletta Sprint Guiletta SZ Guilia Super Guilia GT Alfetta Sud 75 156 Alfa Romeo 8C Competizione Dikke Mercedessen met V8 en automaat waren altijd de beste auto's van dat moment. Pas de laatste jaren beetje bijgehaald door BMW, Audi en | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 19:52 |
Waar ze naar op zoek zijn : Het merk dat meer bovenredelijke modellen op de markt heeft gebracht dan welk ander merk ook. Nadeel Mercedes : Weinig mooie auto's (maar da's smaak) en 't zijn hoger segment auto's (ze hebben pas veel later geprobeerd het goedkope segment aan te pakken ... eerst met Mercedes 180's met kartonnen interieur en raampjes op armkracht ... voor wat nu iets van 70k euro zou zijn en later met de zwaar falende A series). | |
allsystemshalt | maandag 23 november 2009 @ 19:56 |
SPYKER De Spyker 60HP uit 1903 was de eerste auto ter wereld die remmen en aandrijving op alle vier de wielen had. Tevens was het de eerste auto ter wereld met een zes-cilinder motor! Nogmaals voor de ongelovigen; De Spyker 60HP uit 1903 was de eerste auto ter wereld die remmen en aandrijving op alle vier de wielen had. Tevens was het de eerste auto ter wereld met een zes-cilinder motor! | |
Hyperdude | maandag 23 november 2009 @ 19:57 |
Beste is natuurlijk Porsche. Maar die hebben maar 2 modellen in 60 jaar ontwikkeld. 356 en 911 | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 19:57 |
quote:Vergeet niet dat dit haast alleen in Nederland zo is. Mercedes is op veel plaatsen in de wereld nog steeds de standaard voor rijk, succes en uitstraling. Bijvoorbeeld de US, Rusland, China etc. Als je een Mercedes rijdt sta je boven de rest. Duitsland staat Mercedes tegenwoordig zo'n beetje gelijk aan BMW en Audi. Hoewel je bij grote bedrijven verdacht vaak ziet dat de grote directeur een Mercedes rijdt ongeacht wat zijn personeel doet. Lager segment is idd een nadeel van Mercedes. | |
Tahiti | maandag 23 november 2009 @ 19:58 |
Ik denk dat Alfa de beste kaarten heeft om dit te winnen maar vergeet Landrover niet. Als je het kan betalen en 4x4 nodig hebt zijn het geweldige auto's | |
Hyperdude | maandag 23 november 2009 @ 19:59 |
In de US, Rusland en China hebben ze geen verstand van auto's. Die kopen alleen maar vulgaire patserbakken. Jaguar met de XK uit 1946 en later E-Type en XJ met oa. V12, is tot 1970 ook wel redelijk toonaangevend geweest. | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:01 |
quote:924, 928, 968, Boxter, Panamera, Cayenne, Carrera GT (en vast nog een heleboel anderen) | |
Ps2K | maandag 23 november 2009 @ 20:01 |
quote:Het is niet verkrachten als ze niet tegen spartelt Meest geweldige auto fabrikant? Moeilijk...ik ken genoeg goede fabrikanten maar eentje die echt geweldige auto's maakt? Volgens mij bestaan die gewoon niet... | |
Ps2K | maandag 23 november 2009 @ 20:02 |
quote:en de 924 was absoluut geen geweldige auto... | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:03 |
quote:nee ... maar is wel de 944 Turbo van afgeleid en dat was wel weer een spraakmaker toendertijd. | |
Hyperdude | maandag 23 november 2009 @ 20:04 |
Echte Porsche's hebben de Boxermotor op de verkeerde plek. | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:06 |
quote:Duussss ... Carrera GT is geen Porsche? | |
Ps2K | maandag 23 november 2009 @ 20:06 |
Hmmm Pontiac? Transam, firebird, bonneville, GTO | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:15 |
Ik denk toch echt dat het een Jappenmerk wordt. Wagens van voor 1960 zullen hier toch niet ter sprake komen dus die Jappen tellen net zo hard mee. Gek genoeg zijn de Jappen weinig innovatief (behalve een extra knopje hier en daar zijn het nooit wereldverbeterende uitvindingen ... hooguit een perfectie van een bestaand concept) maar wat ze met hoge frequentie op de markt brengen is doorgaans meer dan redelijk. Toyota dan? | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 20:18 |
quote:Ja, maar wat is de lol van een auto die je niet het hele circuit kan laten zien | |
2cv | maandag 23 november 2009 @ 20:21 |
Citroën. Had (heeft?) vaak een bijzonder mooi design gecombineerd met onovertroffen comfort en wegligging. | |
D. | maandag 23 november 2009 @ 20:22 |
Corvette, natuurlijk | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 20:24 |
quote:Bij de meest geweldige auto's vind ik innovatie ook zwaar meetellen eigenlijk. Dan valt zo'n beetje elk jappenmerk al af | |
Sjabba | maandag 23 november 2009 @ 20:28 |
quote:Liever iets later met dezelfde opties en dat het heel blijft dan een nieuwe gadget op je auto en dat je gaat showen en dan is het al stuk na 3 weken.... Createur de autombiel, jaja je blijft bezig.... | |
Hyperdude | maandag 23 november 2009 @ 20:29 |
quote:Noem 1 Toyota met meer dan 2 deuren die goed rijdt. | |
Tahiti | maandag 23 november 2009 @ 20:31 |
Ik denk dat Mazda aardig innovatief bezig is (geweest) met de rotatiemotor, en toyota met hun prius toch ook wel erg vooruitstrevend zijn. | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:39 |
quote: Bij de meest geweldige auto's vind ik looks ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik veiligheid ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik innovatie ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik performance ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik onderhoudsgevoeligheid ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik de "groenheid" ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik productie-kwantiteit ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik bouw-kwaliteit ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik exclusiviteit ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik verkoopcijfers ook zwaar meetellen eigenlijk; Nou mag jij een merk noemen dat aan al die voorwaarden voldoet Het wordt waarschijnlijk een gulden middenweg. | |
Sjabba | maandag 23 november 2009 @ 20:40 |
quote:Corolla AE82... | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:41 |
quote:Lexus | |
Adrenaline0182 | maandag 23 november 2009 @ 20:43 |
quote:Ik rijd zelf een BMW. | |
Hyperdude | maandag 23 november 2009 @ 20:43 |
quote:Ik moest ff googlen om te kijken wat dat nou weer is. Die is te lelijk om te winnen. | |
Tahiti | maandag 23 november 2009 @ 20:43 |
quote:Landrover | |
Sjabba | maandag 23 november 2009 @ 20:44 |
Gelukkig bestaat dat merk trouwens niet, anders zou bijna iedereen erin rijden... | |
D. | maandag 23 november 2009 @ 20:45 |
quote:Gaat bij punt 1 al mis | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 20:46 |
quote:Dan is de manier om erachter te komen welk merk voldoet aan de eisen van Top Gear waarschijnlijk door te kijken welk merk overall het meeste auto's heeft rondrijden. | |
D. | maandag 23 november 2009 @ 20:49 |
quote:Want wat de massa koopt zal wel het meest geweldig zijn? | |
Tahiti | maandag 23 november 2009 @ 20:52 |
quote:Okay een paar miskleunen: | |
Antal | maandag 23 november 2009 @ 20:55 |
Alfa natuurlijk ! Om maar niet te spreken over de rest van de juweeltjes | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 21:01 |
quote:Dan blijf ik bij Mercedes. In mijn ogen heeft die looks, veiligheid, innovatie, performance, "onderhoudsgevoeligheid" (Alleen bepaalde modellen, niet allemaal), bouwkwaliteit, exclusiviteit en verkoopcijfers in zijn klasse (exclusiviteit en verkoopcijfers kan eigenlijk niet samen). Dan mis je alleen groenheid nog Maar dat komt er ook aan (S400 Hybrid!) Maar mijn mening is inmiddels wel duidelijk denk ik | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 21:28 |
quote:Dat is toch een ijzersterk ontwerp. Spartaans, no nonsense en tijdloos. En het is de auto waar iedereen in kan rijden, of je nu bouwvakker bent of kasteelheer. Maar op veel punten kansloos natuurlijk Bij de meest geweldige auto's vind ik veiligheid ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik onderhoudsgevoeligheid ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik de "groenheid" ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik productie-kwantiteit ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik bouw-kwaliteit ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik exclusiviteit ook zwaar meetellen eigenlijk; Bij de meest geweldige auto's vind ik verkoopcijfers ook zwaar meetellen eigenlijk; | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 21:45 |
quote:Mercedes had dat met een beetje inzet makkelijk kunnen doorontwikkelen naar een bak die rijdt als een cayenne en er zo goed uit ziet als een LandRover Freelander. | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 21:54 |
quote:Zou goed kunnen, maar ik denk niet dat landrover een auto wil ontwikkelen die rijdt als een Cayenne. Past niet echt bij de identiteit van het merk. Porsche maakt sportauto's. Land Rover terreinwagens. | |
#ANONIEM | maandag 23 november 2009 @ 22:06 |
Volgens mij snappen een aantal mensen hier de vraag niet. Als het gaat om het merk dat de meeste geweldige auto's heeft gemaakt, dan hebben we het dus over een merk dat al geruime tijd bestaat en gedurende die tijd allerlei verschillende modellen heeft gemaakt. Merken als Morgan, Jaguar, Caterham, Spyker, etc, zullen het dus niet worden. Ik denk eerder aan 1. Mercedes 2. Citroën 3. BMW Die merken bestaan al tientallen jaren en hebben alledrie behoorlijk wat modellen gemaakt die geweldig waren en veel voor de autoindustrie hebben betekend. Een Japans merk wordt het ook niet. Dat zijn kwalitatief best goede auto's, maar 'geweldig'? Neuh. Het zijn geen auto's die in ieders geheugen gegrifd staan, terwijl wel iedereen de DS, de Eend, de M3, de SLR, de S-klasse, de 300 SL, etc zal erkennen als hele belangrijke modellen. | |
invine | maandag 23 november 2009 @ 22:34 |
eindelijk iemand die het snapt! En ik volg je daar wel beetje mee k_man! | |
henkde_j | maandag 23 november 2009 @ 22:42 |
quote:Hier kan ik mij wel in vinden, al denk ik dat Volkswagen ook niet mag ontbreken. Het zijn misschien geen spectaculaire auto's. Maar dit is wel het merk geweest die de auto bereikbaar maakte voor de massa. | |
PierreTT | maandag 23 november 2009 @ 22:45 |
quote:True, maar dat deed Ford ook al Overigens ga ik wel in de mening van k-man mee. Trouwens, Amerikanen zijn toch wel inventief geweest met het implementeren van airco, elektrische ramen, elektrische ruitenwissers, spiegels etc? | |
2cv | maandag 23 november 2009 @ 22:46 |
quote:Citroën niet dan ? En Fiat met de 500 ? Volgens mij was dat echt niet alleen VW. Nadeel is alleen dat door de oorlog veel landen geen nieuwe auto's mochten/konden ontwerpen. Auto's voor de massa kwamen pas na WO2 ... | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 22:54 |
quote:Jij vergeet geloof ik "effe" dat jij in Europa woont en dus de hit-modellen van andere continenten niet zozeer in je geheugen gegrifd hebt staan. Nissan Skyline serie Toyota 2000 GT Honda S600 Subaru Impreza serie etc | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 22:57 |
quote:Het verschil is dat wij hier in Europa die dingen makkelijk vergeten. In Japan of de US weet iedereen wat een Mercedes is. | |
PierreTT | maandag 23 november 2009 @ 23:00 |
quote:Mitsubishi Lancer, Nissan Silvia... | |
Catch22- | maandag 23 november 2009 @ 23:01 |
Mensen die Mercedes noemen: vergeten dat ze tot heel laat nog rotten (rond het jaar 2000 kregen het ze pas onder de knie...) Mensen die Citroen noemen: Vergeten dat ze ALTIJD storingen hebben. Al die 'mooie' techniekjes zijn net zo betrouwbaar als een oost-europese bodybuilder aan de amfetamine... | |
blup | maandag 23 november 2009 @ 23:01 |
AUDI | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 23:02 |
quote:Nee .. Het verschil is dat jij niet weet wat de #1 hit in Japan is (of de US for that matter). De Honda NSX is bijvoorbeeld een legende in de Aziatische landen ... door de prijs veel minden in de US en EU. De Toyota AE86 is legendarisch als het gaat om tuning en wegligging, maar niet hier of in de US.... and so on. Mode is erg regio-gebonden als je het uitzet tegen tijd. Daarom denk ik dat veel Jappen-modellen onderschat worden hier... kom er maar in Stefan_P | |
Barcaconia | maandag 23 november 2009 @ 23:06 |
quote:Dat is niet wat ik bedoel. Als die auto's werkelijk nooit door hebben kunnen dringen tot de Europese markt of de Amerikaanse markt zullen ze wel niet zo spectaculair zijn dat het de meest geweldige auto is die ooit gebouwd is. Ik bedoel, de DS en 2CV zijn ook geweldig maar in Azie of de US heeft nog nooit iemand van die dingen gehoord. Een Mercedes of BMW kennen ze overal. Dat blijft status of je nu in de VS, Canada, Brazilie, Nigeria, Zuid Afrika, Australie, Japan, Rusland of Duitsland rondrijdt. Dat geeft wel aan hoe geweldig zo'n auto zou kunnen zijn. | |
PierreTT | maandag 23 november 2009 @ 23:11 |
quote:Is die niet onderdehand allang verdwenen? | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 23:12 |
quote:Waarom vergelijk je merken (Mercedes, BMW) met modellen (DS, 2CV)? (Stap 1 in poging aan te geven waar je argument mis gaat) | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 23:16 |
quote:Da's altijd maar tijdelijk ... hij poept eerst een shit-tornado rond zijn gebiedje (Toyota Supra / Pro Amerikaans), kraakt dan fantasierijk vol overal tegenin en is dan een paar weken loos (karma ophalen bij gezinde maatjes). Hij was nog geen week geleden alweer te bekennen in PTA dus ik ga ervan uit dat er binnen een maand weer een post staat over hoe de Supra veel makkelijker 4 personen in luxe kan vervoeren dan een Bugatti Galibier. | |
08gnoT. | maandag 23 november 2009 @ 23:22 |
Voor mij persoonlijk Honda. Niet alleen omdat ze nu met de Clarity een nieuw tijdperk zijn ingeslagen, maar ook vanwege de verscheidenheid aan techniek in al hun voertuigen. Aan de andere kant is voor ieder merk wel iets te zeggen natuurlijk. | |
08gnoT. | maandag 23 november 2009 @ 23:25 |
quote:En dat zijn stuk voor stuk zalige wagens inderdaad.. | |
2cv | maandag 23 november 2009 @ 23:27 |
quote:Een Eend of DS kennen ze niet in de USA omdat de regeltjes voor die auto's in de USA nogel tegen zitten. Denk aan emissienormen en veiligheidsnormen. Die Amerikanen vinden het hydraulisch systeem van een DS bijvoorbeeld doodeng omdat de remmen ook met dat systeem werken. Daarom mogen veel Citroëns niet (meer) in de USA geïmporteerd worden. Op de Xantia staat zelfs op de grille, net onder de motorkap dat die dingen niet naar de USA (en volgens mij ook Canada) mogen ! | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 23:33 |
quote:De Eend en de DS kennen ze niet zo goed in de US on precies dezelfde reden dat het nu zo "matig" gaat met hun auto-industrie. Amerikanen hebben nu eenmaal erg veel last van de "Ours is bigger & better"-instelling, of het nu gaat om gebouwen, eten, auto of vrouwen (of etc). In de tijd dat de 2CV en de DS hier populairiteit wonnen waren er in de US, zoals gewoonlijk en nu nog, gelobbiede partijen die de lokale producten de hemel in prezen en de producten van Europa en alle andere "grens-communisten" de grond in trapten. | |
#ANONIEM | maandag 23 november 2009 @ 23:35 |
quote:Weet ik eigenlijk niet. Ik heb het idee dat de S-klasse meer heeft betekend op dat gebied. Een hoop foefjes die we nu normaal vinden, zijn geïntroduceerd op de S-klasse. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2009 23:36:31 ] | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 23:43 |
quote:ehhhh .... De Duitsers leerden ons hoe we een motor konden bouwen De Italianen, Engelsen, Amerikanen, Duitsers zieten ons zien dat het snel kon De Amerikanen maakten de massa-productie van auto's mogelijk De Duitsers gaven ons aerodynamice in auto-ontwerp (Audi?) Hitler (zee Germanz) bracht de droom van Ford naar Europa in de vorm van de Kever De Zweden lieten ons zien dat het veilig kan De Amerikanen lieten ons zien hoe we de luxe van een huis in de auto konden krijgen De Fransen lieten zien hoe makkelijk de Amerikanen te verbeteren waren De Jappen lieten zien hoe je een goed idee kan kopiëren De Jappen lieten zien hoe je electronica kan introduceren in een massa-product als de auto aanvullingen? | |
2cv | maandag 23 november 2009 @ 23:44 |
quote:Dat verklaart die wetten en regels + dat er wel een aantal Citroëns rondscheuren daar. | |
Meike26 | maandag 23 november 2009 @ 23:48 |
Hmm, heb het topic zo doorgelezen en het lijkt veel op ene topic wat ongeveer een half jaar geleden ook op het Autoweek forum werd gekwakt. Maar dan met de vraag: Welk merk heeft de minst lelijke auto's gemaakt? Volgens mij kwamen Audi en Lancia toen heel erg hoog, net als Lotus. En omdat dit topic er dus heel veel op lijkt: is dit mijn top 3: 1: Lotus 2: Lancia 3: Audi - Zonder deze Audi A6 had het misschien wel op een gedeelde 1e plaats gestaan...maarja...dit ding is wel zoooo misvormt t.o.v. z'n broers en zusjes... | |
Googolplexian | maandag 23 november 2009 @ 23:48 |
quote:Lees de OP anders effe | |
vosss | maandag 23 november 2009 @ 23:50 |
quote: | |
Meike26 | maandag 23 november 2009 @ 23:55 |
quote:Heb ik gedaan en dat is het hem dus ! Want wat is een geweldige auto ? Daar moet een ingewikkelde wedstrijd van gemaakt worden in SBS stijl met 16 voorrondes, 3 halve finales en een finale die savonds na 11'en bekend gemaakt moet worden door een notaris... Niet te doen ! Je kan de vraag dus ook anders stellen... want welk merk heeft de minst lelijke/ misvormde / misplaatste / overdreven / geflopte / idiote wagens op de markt gezet ? Dan is de spoeling gelijk al een stuk dunner.. Fiat valt met vele modellen af (ik hoef niet te vertellen wie runner up is in die floot) BMW heeft helaas ook minder geweldige auto's gemaakt > BMW Z8 was wel mooi, maar misplaatst, geflopt en het reed als een zeecontainer En Mercedes... sorry, maar de nieuwe GL, A, B en GLK klasses zijn misschien wel dik... maar geweldig ? Daarom dus deze andere point of view ! | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 00:03 |
Ten eerste gaat het om meer dan het uiterlijk. Ten tweede - zoals ik al uitlegde - om het merk dat de meeste legendarische auto's heeft gemaakt. Hoeveel modellen heeft Lotus gemaakt? En hoeveel daarvan waren echt geweldig? Ergo: Lotus kan nooit op één staan. En Lancia in de top drie is natuurlijk al helemaal een gotspe. Lancia heeft al decennia vrijwel geen enkele geweldige auto gemaakt (goed, voor de Delta HF Integrale maken we een uitzondering). Tenslotte Audi; degelijke auto's, misschien ook wel mooie auto's, maar geen geweldige auto's. Eigenlijk vooral hele degelijke, niet echt spannende, sedans. | |
DiRadical | dinsdag 24 november 2009 @ 09:16 |
quote:De NSX (en de S2000) zijn echt geweldig. Als ik geen kinderen had, zou ik nu een NSX hebben. SPOILEREven over Alfa. De laatste jaren maken ze weer hele mooie auto's. En heel vroeger ook, maar de Arna is onvergeefelijk. | |
invine | dinsdag 24 november 2009 @ 09:45 |
quote:De Chinezen leren ons dat combineren van verschillende ontwerpen van andere merken niet werken. | |
disyn | dinsdag 24 november 2009 @ 09:51 |
quote: En in India laten ze ons zien hoe dat 100x goedkoper kan | |
Googolplexian | dinsdag 24 november 2009 @ 09:54 |
quote:De Chinezen doen precies wat de Jappen in de 60'er en 70'er jaren deden : kopieren. Toen lachten we de Jappen met z'n allen hard uit. Geloof mij nou maar dat die Chinezen binnen een jaar of 5 met geweldige auto's komen. Doordat we alles in China laten maken dumpen we onze technologie daar (net als Japan een paar tiental jaar geleden). Vroeger was alles Made In Japan. Nu is alles Made in China... Do the math | |
Casparovvv | dinsdag 24 november 2009 @ 10:05 |
Ik zou zeggen Ford. De Mustang, GT40, RS (1980? 85?). T-ford was ook wel redelijk cruciaal | |
bodylotion | dinsdag 24 november 2009 @ 10:28 |
ik ga ook voor Mercedes | |
D. | dinsdag 24 november 2009 @ 10:50 |
quote:Welk model doel je op? | |
Googolplexian | dinsdag 24 november 2009 @ 11:03 |
quote: Auto Union Type C (?) 1938 | |
D. | dinsdag 24 november 2009 @ 11:06 |
quote:Ah, ja, daar zit wel wat aerodynamica in ja | |
Googolplexian | dinsdag 24 november 2009 @ 11:09 |
quote:De snelheden die dat ding haalde waren ook niet misselijk voor die tijd. Of voor welke tijd dan ook, trouwens. quote: | |
Opperprutser | dinsdag 24 november 2009 @ 11:49 |
quote:Ik denk ook dat Alfa een goede kans maakt, met name de modellen uit de jaren 60 en 70 zijn geweldig. OK, een Alfa koop je voornamelijk voor ht uiterlijk en de rijeigenschappen, maar op dat gebied kunnen ze er wat van, ook tegenwoordig. Denk aan de 8C, Brera en Nuvola. Naast de Arna was de Alfa 6 ook geen schoonheid.. | |
wormtrein | dinsdag 24 november 2009 @ 12:40 |
Ik denk dat ik ook ga voor BMW, niet alleen maar sportwagens maar een breed aanbod door de jaren heen. En daarnaast erg mooi.. veel sportiever dan Mercedes, BMW heeft een jonger imago. Audi vind ik wel een goede tweede, alleen die hebben niet zo'n sterke identiteit t.o.v. BMW vind ik. | |
Self-Catering | dinsdag 24 november 2009 @ 12:44 |
quote:De Duitsers laten zien wat er uit een motor te persen valt | |
Googolplexian | dinsdag 24 november 2009 @ 13:16 |
quote:Nee, dat zijn de Jappen... Laat je niet misleiden door die gentlemen's agreement van 276 pk... die's voorbij. | |
Self-Catering | dinsdag 24 november 2009 @ 13:20 |
quote:Laat je niet misleiden door hybride rotzooi... | |
bodylotion | dinsdag 24 november 2009 @ 13:20 |
quote:ik denk dat Self-Catering die nieuwe 1.4 TSI blokken met 160 pk enz bedoelt | |
Googolplexian | dinsdag 24 november 2009 @ 13:25 |
quote:Ik denk dat hij doelt op de 1000+ pk 1. oftewel ... TURBO! (yeah) | |
bodylotion | dinsdag 24 november 2009 @ 13:48 |
quote: die ja | |
Pas259 | dinsdag 24 november 2009 @ 16:09 |
quote:Hoeveel cilinders? | |
invine | dinsdag 24 november 2009 @ 16:57 |
quote:De aziaten kunnen er anders wel van hoor, pk's persen uit een klein blok Heeft de GTR geen 3.5 v6 aanboord met weet ik veel hoeveel pks? | |
Googolplexian | dinsdag 24 november 2009 @ 17:15 |
quote:4 | |
Pas259 | dinsdag 24 november 2009 @ 19:14 |
quote:En is de 3.5 V6 klein? | |
vosss | dinsdag 24 november 2009 @ 19:17 |
quote:Reed toen Rosenmeyer zich op het laatst ook niet de boeken in? Staat me vaag iets van bij dattie gecrashed is tijdens die dagen met dat ding op volle snelheid. Iemand? | |
Revolution-NL | dinsdag 24 november 2009 @ 20:54 |
Dodge / Chevrolet / Pontiac (en dan bedoel ik niet die daewoo gebakjes ) American Muscle | |
Jimmie | dinsdag 24 november 2009 @ 21:27 |
quote:Gotspe?! Ik beken die moest ik opzoeken... Weet niet wat je onder decennia verstaat maar pakweg de laatste 20 jaar heeft Lancia inderdaad geen geweldige auto's gemaakt. Goede auto's zitten er wel tussen, maar blijven natuurlijk luxe Fiats. Maar goed omdat het de laatste tijd een rommeltje is telt de historie niet meer mee? Voor de oorlog was het beroemd om z'n innovaties. Zelfdragend chassis bijvoorbeeld. Revolutionair voor die tijd. V4 en V6 blokken met dubbele bovenliggende nokkenassen. Remschijven rondom. Onafhankelijke ophanging. En ook na de oorlog ging dit zo verder (weliswaar minder innovatief, maar) met oa het VR4 blok en compacte packaging in de Fulvia. Veel revolutionaire dingen en ook over engineered en betrouwbaar, het was de Mercedes van Italie. Met de Beta (hoe goed de auto ook was, behalve elektronica) ging het imago er aan wegens roestproblemen waar elk merk toen mee zat maar voor een luxemerk als Lancia kon dat niet volgens de pers en werden ze min of meer met de grond gelijk gemaakt. Verder wat Ferrari voor F1 is, is Lancia voor rally met de Fulvia HF, Stratos en uiteraard Delta Integrale hebben ze de rallysport groot gemaakt. Stiekem heb ik het vermoeden dat Lancia het ook wordt omdat in de seizoen preview een Stratos te zien is (cockpit shot 00:12) en een Beta die ze slopen. Dus ik neem aan dat er een Lancia special komt. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 21:37 |
Ja goed, maar ik zou toch verwachten dat een merk als Mercedes dan beter scoort. Het is één van de oudste nog bestaande automerken en heeft gedurende z'n bestaan met enige regelmaat spraakmakende auto's afgeleverd. Lancia heeft dat ook wel gedaan, maar tijdens een veel kortere periode. Mij lijkt mij de kans op de meeste geweldige auto's toch een stuk kleiner bij een merk dat 30 jaar geweldig was, dan bij een merk dat al 90 jaar geweldig is (ik heb de periodes niet precies nagezocht hoor). | |
Meike26 | dinsdag 24 november 2009 @ 21:56 |
Zie mijn tweede pleidooi op deze pagina... het benoemen van geweldige auto's is te afhankelijk van smaak. Het uitsluiten van merken door lelijke eendjes in de familie is dus makkelijker, want lelijke en mislukte auto's herkennen en erkennen is gewoon makkelijker. Dan blijft vanzelf het merk over met de meest geweldige auto's... Volgens deze filosofie is mijn top 3 dus nog steeds het zelfde... Lotus op 1, Lancia op 2 en Audi op 3 ! | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 22:05 |
Jij was op school waarschijnlijk niet zo goed in wiskunde hè? Stel merk A heeft 100 verschillende modellen gemaakt, waarvan er 20 heul lelijk waren. Merk B heeft 10 verschillende modellen gemaakt, waarvan er slechts één heul lelijk was. Kun je daaruit dan concluderen dat merk B meer geweldige auto's heeft gemaakt dan merk A? | |
Meike26 | dinsdag 24 november 2009 @ 22:37 |
Heb je wel gelijk in, maar het ligt er ook aan wat het percentage van lelijkheid is (en dat is ook weer een mening) En als het ene model maar half lelijk is en misschien ook weer mooi van lelijkheid is, zoals de Lamrghini Countach en Aston Martin Lagonda... word het alsnog een moeilijke strijd.... Dit topic moet een vervolg krijgen en dan gewoon top 3 tjes maken in diverse categorieen... zijn we sneller klaar dan dit oeverloze gelul | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 23:03 |
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok. | |
Casparovvv | dinsdag 24 november 2009 @ 23:23 |
Gefeliciteerd, je hebt mijn signature gehaald. | |
DrDarwin | woensdag 25 november 2009 @ 07:45 |
quote: | |
Meike26 | woensdag 25 november 2009 @ 08:56 |
quote:So true Maar ik bedoelde meer dat het tijd word om te nomineren en te stemmen ! Als ik eventueel tijd heb, kan ik morgen wel een topic maken (of iemand anders die zich geroepen voelt?). | |
invine | woensdag 25 november 2009 @ 08:59 |
quote:In verhouding met de hoeveelheid pk's, ja! En zeker als je vergelijkt met wat amerikanen uit hun big blocks krijgen t.o.v. de aziaten (jappen vooral). | |
Turquaz52 | woensdag 25 november 2009 @ 12:57 |
tvp | |
DS4 | woensdag 25 november 2009 @ 15:06 |
quote:Ik kies voor Porsche. 356 Speedster (el cheapo model indertijd, nu een godsvermogen waard omdat er maar weinig auto's zijn met zoveel karakter) 550 (de aanleiding was natuurlijk niet best, maar een icoon ivm James Dean) 914 (zag er niet uit, maar weglegging was voor die tijd fenomenaal) 962 (ook vandaag nog de snelste auto die op de weg is toegelaten) 928 (enige sportwagen die auto van het jaar werd) 911 (gekozen als sportwagen van de vorige eeuw en ook nu nog in al zijn varianten toonaangevend) 968 CS (relatief goedkoop en voor dat geld koop je geen betere trackday car) 911 2.7 Carrera RS (geen woorden voor) 959 (technisch lichtjaren vooruit) 911 Turbo (onbedoelde trendsetter die tegenwoordig de meest praktische supersportauto is) 911 GT3RS (inmiddels nageaapt door Ferrari/Lamborghini, maar zoveel gevoel als de GT3RS, dat is ze nog niet gelukt) RS2 (weliswaar onder een ander merk uitgebracht, maar ontwikkeld en gebouwd door Porsche en de eerste sportauto/stationwagen) 500E (stiekume voorvader van de Panamera) Let wel: hierin ligt besloten mijn voorkeur voor sportauto's. Als ik breder moet kijken wordt het Mercedes. Kan ik ook een fikse lijst van produceren. Doe ik echter niet. Ik noem er slechts één: de SSK. Niet omdat hij ook door Ferdinand Porsche is ontworpen, maar de schoonheid van die auto betoverde mij destijds als klein kind. Het was de eerste auto waar ik verliefd op werd. | |
Googolplexian | woensdag 25 november 2009 @ 15:08 |
quote:959 | |
DS4 | woensdag 25 november 2009 @ 15:12 |
quote:Ik was hem al aan het toevoegen... De lijst is sowieso nog wel langer te maken. | |
Jezza | woensdag 25 november 2009 @ 15:41 |
Ik heb het topic ff snel doorgelezen maar volgens mij heb ik niemand Lotus zien noemen.. Dus bij deze: Lotus Super Seven (later Caterham, Donkervoort, Robin Hood S7 enz enz enz) Lotus Esprit Lotus Exige Lotus Elise + het eerste team met een middenmotor in de Formule 1 (en monocoque chassis)!! Allemaal auto's waar "rijden nog echt rijden is". Zo als het bedoeld is en zonder elektronische hulpmiddelen. Colin Chapman ! [ Bericht 8% gewijzigd door Jezza op 25-11-2009 15:50:09 ] | |
Jezza | woensdag 25 november 2009 @ 15:54 |
quote:Oeps, niet gezien | |
#ANONIEM | woensdag 25 november 2009 @ 16:25 |
quote:Goh, wat een verrassing. Ik denk niet dat Top Gear op Porsche uit zal komen, aangezien ze altijd beweren dat Porsche de meest luie designafdeling van iedereen heeft. Dat is; als ze überhaupt designers hebben. Pas trouwens het Porsche Museum bezocht en erg gecharmeerd van de 904. | |
DS4 | woensdag 25 november 2009 @ 16:48 |
quote:Tsja, dat schijnt vermakelijk te zijn... Maar goed, ik was ook niet aan het voorspellen. quote:Hele mooie auto inderdaad. Paar maanden terug was er iemand die met een 904 de Ring op ging tijdens TF. Dan heb je wel lef... | |
bodylotion | woensdag 25 november 2009 @ 16:59 |
quote:ja Clarkson vindt dat inderdaad. ik denk dat het merc wordt | |
#ANONIEM | woensdag 25 november 2009 @ 18:45 |
Nou, ik weet het zo net nog niet. Ik vind wel dat Mercedes één van de merken is die het zouden moeten worden, maar bij Top Gear zullen ze wel weer via een of andere kromme redenering bij een heel ander merk uitkomen. Bij Bristol of zoiets obscuurs. | |
Barcaconia | woensdag 25 november 2009 @ 18:52 |
quote:Top Gear? Die zullen wel bij Aston Martin of Jaguar uitkomen, zoals altijd | |
#ANONIEM | woensdag 25 november 2009 @ 18:55 |
Neuh, ze zeiden al dat Aston Martin het niet wordt. | |
Turquaz52 | woensdag 25 november 2009 @ 18:57 |
quote:1 motor: F20c. 2.0 16v N/A met standaard 240pk & Redline @ 9000rpm | |
Barcaconia | woensdag 25 november 2009 @ 18:59 |
quote:Ik ben benieuwd dan. Wanneer is de ontknoping? Ik gok nog steeds Mercedes | |
invine | woensdag 25 november 2009 @ 19:33 |
Merc maar goede kans ja, alleen al met de w124 | |
#ANONIEM | woensdag 25 november 2009 @ 19:44 |
quote: | |
Meike26 | woensdag 25 november 2009 @ 22:28 |
Top Gear die een Mercedes een wedstrijd laat winnen? Lijkt me niet, daarvoor hebben ze voldoende Mercedesen afgeschreven, net als Audi's en BMW's. Ik denk dat Top Gear op Lamborghini uit gaat komen, of anders stiekem toch op Aston Martin. | |
invine | woensdag 25 november 2009 @ 22:29 |
Ik denk dat ze met een merk komen waarvan je denkt huh wtf? Renault, peugeot dat soort ding. Misschien zelfs volkswagen (golf GTi) | |
Tahiti | donderdag 26 november 2009 @ 18:49 |
quote:Ja nou je het zegt, maken ook wel een goeie kans en heeft Jeremy geen GT40? | |
KoekjesTwister | donderdag 26 november 2009 @ 19:02 |
quote:De W124 is superieur. Stop! Hammer-time! | |
invine | vrijdag 27 november 2009 @ 14:44 |
tududu | |
-Dirk- | vrijdag 27 november 2009 @ 14:55 |
VW blijft gewoon goed | |
mckok1 | vrijdag 27 november 2009 @ 18:24 |
Alfa Romeo, met de hele mooie 156 en de nieuwere versie 159. sportief, luxe maar ook een auto voor zakenmensen. het zijn auto's die altijd iets uitstralen en niet van die auto's die je op elke hoek van de straat ziet staan zoals de simpele VW golf en dat soort auto's. | |
Frezer | vrijdag 27 november 2009 @ 18:32 |
quote:Imho is met de laatste Integrale's en Thema's een einde gekomen aan geweldige auto's; dat is dus grofweg 1996. Met wellicht de Thesis nog als latere uitzondering, ondanks dat het model niet geliefd was. Aangezien Lancia sinds 1906 bestaat, en vanaf dat moment vrijwel uitsluitend geweldige auto's heeft gemaakt tot voorgenoemde datum, kom ik tot 90 jaar. Aldus. Mercedes heeft imho hoofdzakelijk meer van hetzelfde gemaakt, gedurende zijn geschiedenis. | |
Jimmie | zondag 29 november 2009 @ 12:16 |
k_man 30 jaar? Lancia als merknaam is 20 jaar ouder dan Mercedes...quote:In de spoiler een zooi foto's van de filmopnamen voor deze aflevering (als het goed is!). Iig als je het antwoord niet wil weten, niet klikken SPOILER [ Bericht 18% gewijzigd door Jimmie op 29-11-2009 12:27:57 (andere image host, forum resized niet in spoiler) ] | |
PierreTT | zondag 29 november 2009 @ 12:33 |
quote:Tja, of pak de RB26DETT, of de 2JZ... | |
Frezer | zondag 29 november 2009 @ 13:31 |
quote:Briljant dus. Damn ik baal nu dat ik geen BBC heb, dat wordt downloaden. | |
#ANONIEM | zondag 29 november 2009 @ 13:43 |
quote:Wat niet per definitie wil zeggen dat ze gedurende die tijd steeds geweldige auto's hebben gemaakt. Lancia is natuurlijk niet ouder dan Mercedes-Benz. Ook al heette het aanvankelijk nog geen Mercedes-Benz, Benz was de eerste autoproducent ooit (1885). Daimler begon in 1886, en ging in 1900 verder onder de naam Mercedes (daarmee eveneens ouder dan Lancia). [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2009 13:49:45 ] | |
Jimmie | zondag 29 november 2009 @ 14:41 |
Hoeft dat niet te zeggen, maar ze deden het wel. Pas na de overname door Fiat is het minder geworden met een hoop goede auto's en een aantal geweldige. Zeg ook niet dat Lancia langer bestaat en baseerde mij op de merknaam Mercedes-Benz (1926), maar je hebt gelijk Mercedes was er net wat eerder zie ik nu. | |
Meike26 | zondag 29 november 2009 @ 22:26 |
Lancia dus toch !! Geweldig.... | |
Gkhn | zondag 29 november 2009 @ 22:40 |
Audi, want R10 (Introductie diesel in 24h Le Mans) R8 (TDI) Q7 TDI RS4 '07 (''Best Engine Ever Made'' -Clarkson) RS6 (580 pk voor een Station) VORSPRUNG DURCH TECHNIK JAA | |
invine | zondag 29 november 2009 @ 23:03 |
* invine was het helemaal eens met top gear! Lancia was niet in me opgekomen, maar die hebben wat prachtige apparaten gemaakt | |
Jimmie | zondag 29 november 2009 @ 23:36 |
Ben het er uiteraard ook mee eens Behalve het Beta bashen, zo slecht qua kwaliteit is ie bij verre niet maar het mocht de pret niet deren, erg vermakelijke aflevering. | |
#ANONIEM | zondag 29 november 2009 @ 23:48 |
Nou, kennelijk slecht genoeg om ervoor te zorgen dat de reputatie van Lancia in de UK onherstelbaar beschadigd was. Als ze zich compleet terugtrekken uit een land moet er toch wel iets aan de hand zijn geweest met die auto, zou je denken. | |
invine | maandag 30 november 2009 @ 00:22 |
Als de pers je volledig de grond in boort vind ik dat ook niet zo gek Verder was Ford te verwachten als publieks keuze, ik vond dat VW erg hoog scoorde.. Maar delta, een beetje een vergeten merk. Het is ook niks meer tegenwoordig | |
Jimmie | maandag 30 november 2009 @ 00:38 |
quote:Elk merk roestte toen als een malle in het Engelse klimaat. Maar omdat Lancia het hogere segment bediende kregen ze de beruchte Engelse tabloids over zich heen en de manier waarop ze het oplostten was heel netjes naar de klanten toe, maar niet zo handig richting de pers. Het werd gewoon volledig opgeblazen, in het Engelse klimaat begonnen de ophangingspunten in het subframe snel te roesten, maar dat was ook weer niet direct een ramp... Door het hele debacel zijn er uiteindelijk nog heel wat latere serie Beta's geweest met uitstekende roestprotectie voor die tijd. Maar het leed was al geschied, door de media was het merk kapot gemaakt en kwam het nooit meer goed met de verkoop met uiteindelijk de terugtrekking van de markt in 1994. Zie ook dit vermakelijke fragment van News at Ten. Als je het landelik nieuws haalt door een opgeblazen verhaal is er natuurlijk geen redden meer aan | |
DS4 | maandag 30 november 2009 @ 15:09 |
quote:Ik vind het vooral vergane glorie... Typische TG keuze derhalve. Controversieel. | |
Frezer | maandag 30 november 2009 @ 18:09 |
quote:Nee hoor. "het merk met de meest geweldige auto's", niet "wie maakt er op dit moment de meest geweldige auto's". | |
#ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 18:26 |
Nou ja, uit het item bleek wel hoe 'geweldig' die Lancia's waren. Behalve de looks deugde er niet veel aan. Alleen is zo'n Delta HF Integrale stiekem toch wel een erg tof bakkie. | |
DS4 | maandag 30 november 2009 @ 19:38 |
quote:Lancia heeft een paar interessante auto's gemaakt. Maar de voorbeelden die ik voorbij zag komen (zat met een half oog te kijken, dus heb misschien wat gemist) waren homologatiemodellen zoals de Stratos en de 037. Natuurlijk was de Integrale wel ruimer verkrijgbaar, maar hoe leuk die auto ook is, het is kwalitatief een drama. Ik blijf dus bij mijn mening: controversieel. | |
Barcaconia | maandag 30 november 2009 @ 19:42 |
Het is toch inmiddels wel algemeen bekend dat Top Gear meer entertainment is dan een vooraanstaand journalistiek programma? Dat Top Gear een andere keuze maakt dan veel anderen zouden doen is altijd te verwachten. Ik had ze nog wel Jaguar of Aston Martin kunnen zien kiezen. | |
DS4 | maandag 30 november 2009 @ 19:46 |
quote:Daarom noemde ik het ook een typische TG keuze. | |
Barcaconia | maandag 30 november 2009 @ 19:47 |
quote:Ahja, die had ik even gemist | |
draaijer | maandag 30 november 2009 @ 19:49 |
Quattro van Audi Maar de Boxer van Porsche is king | |
Hyperdude | maandag 30 november 2009 @ 19:53 |
Paar jaar geleden half Italië en Zwitserland afgereden om een nette te zoeken. Je wilt niet weten hoeveel (verborgen) ellende er tussen zat. Ook heel wat totaal in elkaar geklapte bakkies gezien op terreinen van handelaren/sloperijen in de omgeving van de Alpen Onderdeelvoorzienig is gewoonweg slecht. deskundige garage is ook nioet gemakkelijk te vinden. Uiteindelijk maar een laffe "klassieker" gekocht. on-topic: typisch Top Gear onderwerp. Valt mij nog mee dat Bristol of Morgan niet heeft gewonnen. | |
Frezer | maandag 30 november 2009 @ 20:15 |
quote:Wat ze lieten zien is een redelijke doorsnede van wat Lancia heeft gemaakt. De Stratos is het enige model dat een echt op zichzelfstaand homologatie model is. De 037 is gebaseerd op de Montecarlo, de Integrale op de reguliere Delta ('s werelds eerste luxe hatch). Ook de andere modellen die ze showde zijn allemaal reguliere productie modellen. Lancia is technologisch altijd trendsetter geweest; zelfdragen carrosserie, de v6 motor, VRmotoren, onafhankelijke wielophanging, voorwielaandrijving (in combi met betere wegligging dan veel achterwielaangedreven auto's uit die tijd). Daarnaast, ondanks dat ze zelden echt uitgesproken sportauto's hebben gemaakt, zijn ze altijd zeer succesvol geweest in autosport (aurelia, D50, Fulvia, Strato's, 037, Grale). Dan is er natuurlijk het design. De auto's verenigen dus heel veel kwaliteiten. Porsche is alleen maar een sportwagen, en dan ook nog eens 40 hetzelfde, nooit echt vernieuwend. De Volkswagen onder sportwagens dus; gemiddeld. En Audi, ook 40 jaar meer van het zelfde, bijschaven ipv vernieuwen. Het enige model dat me echt kan bekoren is de oer quattro. | |
DS4 | maandag 30 november 2009 @ 20:26 |
quote:O? quote:Ja, de Peugeot 205 Turbo-16 was gebaseerd op de 205, maar technisch hadden die twee ook geen donder met elkaar te maken. De 037 is gewoon ook als homologatiemodel verkocht. 200 stuks als ik mij niet vergis (hetgeen het minimum was voor Groep B). quote:Pardon? quote:Dat durven velen te beweren over "hun" merk. Het was ooit een merk waar leuke auto's werden gebouwd, maar m.i. veel te weinig voor deze titel. quote:Ja, heel gemiddeld. quote:Dat mag, maar breng het ajb niet als een feitelijke constatering... | |
#ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 20:50 |
quote:Eh... ze missen de belangrijkste. Hét doel van een auto is namelijk om er mee van A naar B rijden. | |
#ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 20:51 |
quote:Dat zeg ik. quote: | |
#ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 20:52 |
quote:Lees de OP anders nog even... | |
green_power | maandag 30 november 2009 @ 21:43 |
Ferrari, als er 1 merk is dat bekend staat om hun auto`s, sportbijdrage en controversie.... | |
Jimmie | maandag 30 november 2009 @ 22:15 |
quote:Integrales komen in 2 soorten. Goed onderhouden en waardeloos onderhouden. Tussenweg is er eigenlijk gewoon niet. Dat zit 'm in het feit dat voor simpel onderhoud het motorblok er al uit moet, want je kan gewoon nergens bij. Veel onderhoud is dan ook geskipped helaas met alle gevolgen van dien. En daar ben je ongetwijfeld achter gekomen tijdens je zoektocht quote:Toch beter kijken er werd een hele lijst met modellen genoemd die niet aan bod kwamen maar wel geweldig waren. En hoe kom je erbij dat de Integrale zo'n drama is. Dan zouden ze echt niet nog rond de nieuwprijs waard zijn... Snap dat door de enorme Porsche bril, het perse Porsche moet zijn. Alleen reeel gezien staan er in het lijstje wat je noemt voornamelijk goede auto's, maar slechts een paar geweldige en een enkele waarvan ik denk hoe kan je die nou geweldig noemen quote:Tsja gooi het maar op de bouwkwaliteit, maar tot een aantal jaar na de overname door Fiat waren ze oerdegelijk met de bijnaam de Mercedes van Italië... en wat zou er verder niet deugen? [ Bericht 2% gewijzigd door Jimmie op 30-11-2009 23:39:30 ] | |
Hyperdude | maandag 30 november 2009 @ 22:30 |
quote:Moet je dit eens lezen over Bristol: http://www.thetruthaboutcars.com/bristol-blenheim/ quote:Als de chef je niet mot, mag je geen Bristol van ´m kopen. | |
#ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 23:17 |
Klinkt als de soup-nazi. | |
#ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 23:18 |
quote:Ehm, je hebt het item in TG gezien toch? Ik ga het iig niet herhalen. | |
Jimmie | maandag 30 november 2009 @ 23:56 |
quote:Kom op, je maakt een claim dat het allemaal niet deugt en herhaalt het nog eens, maar durft of kan 'm niet onderbouwen... Uiteraard het stuk gezien en niks waarom ze niet zouden deugen en/of om van A naar B te gaan Je moet tenslotte ook beseffen dat Top Gear behoorlijk overdrijft bij sommige dingen die genoemd worden. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2009 @ 00:17 |
We hebben het nog steeds over het Top Gear item, toch? Volgens TG waren er eigenlijk maar twee dingen positief aan Lancia's: het uiterlijk en de inventiviteit. Alleen werd bij het laatste opgemerkt dat het bepaald niet noodzakelijk was dat al die noviteiten ook daadwerkelijk werkten. Da's wel een érg magere basis om een merk te verkiezen tot merk met de meeste geweldige auto's, maar ja... da's TG. In een serieus programma had Lancia sowieso zo'n verkiezing nooit gewonnen, maar waarschijnlijk Mercedes: de uitvinder van de personenauto, ook erg inventief (denk bijv. aan alle snufjes op de S-klasse die later gemeengoed werden), ook met veel succes in de autosport (goed, er zijn best merken met meer succes), ook met spraakmakend design (bijv. 300SL), maar ook nog eens kwalitatief goed. | |
Jimmie | dinsdag 1 december 2009 @ 00:50 |
De rijeigenschappen vergeet je dan nog? Kwaliteit ook nog. Dat de rubber mist van een auto uit 1937 (Aprillia), vind zoiets maar eens (of ze gaan constant kapot door de dubbele beweging). Stratos die niet zo ergonomisch is? Fulvia te duur? De Gamma (die blauwe) had een ontwerpfout in de 1e serie, waar als je met het stuur full lock parkeerde en de boel was koud dat de distributieriem (die ook de stuurbekrachtiging aandrijft) kon knappen of er af liep van de linker/rechter (weet niet precies welke) cilinderrij. In de aflevering noemen ze het dan dat ie explodeert zodra je stuurt, maar dat bedoelde ik met het overdrijven. Beta Montecarlo waar de voorremmen van blokkeren op nat wegdek omdat het motorblok achterin zit... Tsja het is een Beta tenslotte. Ze laten notabene zien zien dat zelfs een Beta (HPE) nog behoorlijk in elkaar zit. Bij die rally doen ze dan alsof de motor niet direct wil starten, maar uit eigen ervaring weet ik dat de startmotor van een Beta heel anders klinkt. En als ze het eenmaal zat zijn laten ze de Beta maar de hens in vliegen. Mercedes vind ik ook een goede kandidaat, verbaasde me ook over die top 10 van votes, VW en Ford... Ik was 1 van de 9 blijkbaar Inderdaad veel dingen die nu standaard zijn geworden, maar wel veel gadgets. En bij een echte stemming zou Lancia inderdaad nooit winnen, vergeten of vergane glorie zoals DS4 het noemt, door de Media kapot gemaakt. Dingen als monocoque chassis, V4, V6, VR4, 5-versnellingsbak, onafhankelijke ophanging, dat zijn echt de essentiele dingen die bepaald hebben hoe auto's er tegenwoordig uitzien. Maar ik heb nu door omdat ik teveel van deze feiten weet van Lancia. Ik het item positiever zie, omdat ik exact weet wat ze er mee bedoelen, terwijl als je die feitjes niet kent het cliché door de media gecreëerd werd wordt bevestigd Sorry voor de nutteloze discussie | |
DS4 | dinsdag 1 december 2009 @ 00:51 |
quote:Er moet ook af en toe geld verdiend worden... De schoorsteen moet hier ook roken. quote:Dat is natuurlijk onzin. De waarde heeft niets met betrouwbaarheid te maken. En dat de Integrales drama zijn weet ik van eigenaren, al dan niet voormalige. quote:Om te beginnen heb ik niet gezegd dat het Porsche moet zijn, maar dat ik dat vind. En ook voor jou: ga nou niet als feit brengen dat er maar een paar geweldige auto's zijn gebouwd door Porsche. quote:De integrale was echt van na... | |
Jimmie | dinsdag 1 december 2009 @ 08:41 |
quote:5 to 9 job? quote:Maserati BiTurbo om maar wat te noemen En uit eigen hand ervaring kan ik zeggen dat het turbo blok enorm betrouwbaar is, zolang het maar netjes warm gereden wordt en er goede olie wordt gebruikt. Elektronica laat wel eens te wensen over, maar daardoor sta je niet stil. Het 4wd systeem is eigenlijk best robuust, maar wordt vaak niet of te weinig onderhouden. Er zijn genoeg lui die met 300-450 pk rond rijden en blijkbaar vinden ze het dan nog steeds betrouwbaar genoeg. quote:Als ik rationeel kijk naar dat lijstje. 356 Speedster Eens, een echt icoon. Al weet ik niet wat voor karakter je bedoelt 550 Ook een icoon, maar het mist iets om 'm geweldig te maken. 914 Als het er niet uit ziet is het ook geen geweldige auto. Kan de balans nog zo fenominaal zijn, dat is die van de Fulvia ook. 962 Gaaf ding, maar Dauer is niet Porsche? En is natuurlijk zoiets als een Ferrari FXX op de weg zetten, behoorlijk zinloos. 928 Eens 911 Design icoon, maar hoe kan iets geweldig zijn als de motor op de verkeerde plek zit, de originele 911 is toch beroemd om z'n belabberde handling... 968 CS Is dit de eerste waar Porsche de handling voor elkaar heeft? 911 2.7 Carrera RS Mijn favo Porsche, maar net niet vernieuwend genoeg om geweldig te zijn. 911 Turbo Trendsetter in celebs om bomen vouwen. Met de huidige is er toch weinig praktisch aan met een klein kofferbakkie? 911 GT3RS Je bedoelt Porsche aapt Ferrari na omdat die wel gewichtsvermindering voor elkaar kregen? Volgens mij is de beleving in een 360 Challenge Stradale heel wat gaver, maar dan ga ik af op wat bladen schrijven. Heb jij in beide gereden? RS2 Snelle stationauto's bestonden al, maar de RS2 ontspoorde het inderdaad in een horsepower race of dat nou heel geweldig is? 500E Deels door Porsche gebouwd en dat maakt 'm geweldig Ik zeg ook niet dat het feiten zijn wat ik erbij schrijf of noem en Porsche zou ik zeker wel in de top 10 willen zien, maar goed, daarvoor zijn discussies quote:Klopt, ik zeg ook niet dat het uitmuntend is qua betrouwbaarheid/kwaliteit, het blijft gevoelige techniek in een piepkleine ruimte gepropt. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2009 @ 08:53 |
Dus als ik Jimmie goed begrijp kun je het TG item alleen begrijpen als je een doorgewinterde Lancia-fan bent en waren alle negatieve punten in het item óf overdreven óf zelfs helemaal in scene gezet. Tuurlijk. | |
DS4 | dinsdag 1 december 2009 @ 09:41 |
quote:Gewoon 24/7. Maar niet constant. Als ik zin heb, zeg maar. Waarbij natuurlijk een aantal zaken wel altijd tijdens kantooruren afspelen. quote:Het feit dat een Biturbo onbetrouwbaar is en de waarde van een Biturbo ook ergens rond oud ijzer hangt is niet het bewijs van jouw stelling. Ferrari's zijn ook niet bepaald betrouwbaar (de laatste jaren hebben ze het beter voor elkaar), maar ze houden iha hun waarde wel. Zelfs een 400i... quote:Met veel onderhoud en oordeelkundig rijden kun je ook een Maserati rollend houden. Maar daarmee is de auto niet betrouwbaar. quote:Dat is al een fout. quote:Verkeerd voor wat? De 911 is in diverse gedaanten jarenlang onverslaanbaar geweest op het circuit. Het is echt de grootste kul dat de motor op de verkeerde plek zit. Dat is nou TG geneuzel... quote:Afgelopen zomer mee naar Italië gereden, waarbij mijn vrouw op de heenweg al gebruikelijk had ingepakt (denk aan twee outfits per dag). Aldaar wat winkeltjes bezocht, dus op de terugweg kon er een hoop extra kleding mee terug, alsmede 9 paar schoenen en een paar laarzen, uiteraard allen te vervoeren in doos. Dat past. quote:Nee. Het concept gewichtsvermindering werd al in de eerste Porsches toegepast, maar waar het om gaat is van een moderne auto weer een circuitmodel maken, dat is nog wat meer dan alleen maar gewichtsvermindering. quote:Ja. Uiteenlopende auto's. Kwa gevoel is de GT3RS gewoon beter. De CS maakt wat meer herrie, ziet er wat opvallender uit en spreekt op die manier bepaalde mensen aan denk ik. De GT3RS is ook de snelste van de twee. quote:Het ging om de focus. Die lag bij de RS2 ineens volledig op sport. quote:Nee, de auto is geweldig omdat hij zonder comfortconsessie rijdt zoals hij rijdt. quote:Gelukkig maar, want wat jij nu doet met mijn lijstje kan je met ieder lijstje doen. Het is zo subjectief als de pest. | |
Hyperdude | dinsdag 1 december 2009 @ 18:34 |
Waarom trouwens niet McLaren genoemd? Eerste auto die ze bouwden was beter dan alles er voor, en beter dan bijna alles er na. En het ding was al te koop vanaf 1994. Dat is 14 jaar geleden. SLR vergeet is ik dan maar ff snel. Die druk je nog van de weg met een 520D met M5 plaatje | |
Jimmie | dinsdag 1 december 2009 @ 18:39 |
quote:Nee jij begrijpt TG gewoon dan niet. Je moet alles wat ze zeggen met een korreltje zout nemen zo af en toe, al zit er een kern van waarheid in. Een column is vaak iets overdreven om meer reacties op te wekken bijvoorbeeld. Net als dat de media alles overdreef over het roestprobleem en zo het merk de afgrond in schopte. Zeg niet dat je doorgewinterde Lancia fan moet zijn, dat ben ik ook weer niet, da's m'n pa. Maar zoals dat overduidelijke voorbeeld over de Gamma die ik gaf. Geloof je nou echt dat de motor explodeert elke keer als je stuurt, zoals JC heeft gezegd in 't item? quote:Met Ferrari noem je wel een uitzondering natuurlijk, die kunnen zelfs een drol met Ferrari logo succesvol verkopen. Onbetrouwbare auto's zijn logischerwijs minder gewild omdat er gewoon kosten bij komen. Ik weet ook wel dat de Integrale populair is door z'n prestaties en met name de rallysuccessen. Maar als ie om de 1000km grondig onderhoud nodig zal hebben zou die nooit waard zijn wat ie nu is. quote:Onderhoud is een breed begrip. Ik bedoel dus gewoon netjes olie bijhouden, oliefilter, distributieriem etc gewoon netjes op hun interval wisselen. Dit werd veel verwaarloosd omdat de motor er elke keer uit moest. Jouw Porsche zal toch net zo goed gebreken gaan vertonen als je met te weinig olie rond rijdt, vuile filters etc. Maar goed ik doel dus dat met gewoon proper onderhoud bijhouden zoals voorgeschreven het een behoorlijke betrouwbaarheid heeft. Zodra men gaat wachten tot dingen kapot gaan, dan begint de ellende. quote:Motor op die plek mag wel een geweldige tractie uit de bochten geven. Maar je zit nog steeds met onderstuur als je de bocht in gaat. Het geeft ook weer snap overstuur als het eenmaal gaat schuiven. Of ga je nu ontkennen dat de originele 911 hier geen last van had. Ze hebben het goed voor elkaar gekregen om deze dingen te reduceren tot bijna noppes, maar in essentie blijf je dat houden. Of heeft Porsche voor de grap de motor voor de as gedaan in de 911 GT1. De Cayman is ook een voorbeeld waar middenmotor betere prestaties geeft (en volgens TG daarom geen lim-slip-diff er in gedaan heeft, omdat ie anders gelijke prestaties zou leveren op het circuit als de instap Carrera). In de race successen heb ik me niet verdiept, al weet ik dat het er een hoop zijn, maar zal ook geholpen zijn door de goede betrouwbaarheid en omdat ze veruit het meest aanwezig zijn op het circuit. quote:Alles achter de voorstoelen gepropt? quote:Verwarring was omdat je de GT3 RS noemde die na de 360 CS gelanceerd werd. quote:Mwha, mwha ik betwijfel het nog steeds Ik zie ze als gewaagd aan elkaar. GT3RS sneller omdat ie makkelijker te rijden is? Toch denk ik dat het veel plezier geeft om die CS in bedwang te houden. Maar goed, zoals je al zei blijft allemaal subjectief | |
Jimmie | dinsdag 1 december 2009 @ 18:47 |
quote:Er staat meest in de titel he. Dus 1 is niet heel veel | |
Frezer | dinsdag 1 december 2009 @ 19:02 |
Om het nog wat controversieler te maken; de voorwiel aangedreven Beta's zijn eigenlijk gewoon oer-degelijke auto's. Ze moeten alleen (tijdig) onderhoud krijgen van iemand die er verstand van heeft, naast de gebruikelijke anti-roest behandelingen die elke auto moet krijgen uit de 70er-begin80er jaren. | |
Frezer | dinsdag 1 december 2009 @ 19:08 |
Het concept van de 911 is natuurlijk fundamenteel ongelukkig gekozen voor een sportwagen met bijbehoorende wegligging. Een motor achterin is vooral uit kostenoogpunt en de lage complexiteit voordelig; denk aan Kever, NSU, Fiat 500. Porsche heeft alleen 40 jaar lang getuned en geslepen waardoor het wél een goede wegligging kreeg. | |
Hyperdude | dinsdag 1 december 2009 @ 19:17 |
quote:Je kan ook overdrijven. Veel merken hebben enorme kwaliteitsproblemen gekend bij het omschakelen van stuksproductie naar serieproductie; ongeveer tussen 1965 en 1975. Kan best zijn dat een Beta mechanisch redelijk betrouwbaar is met goed onderhoud. Maar het blijven roestbakken met om de haverklap electrische/electronica problemen en omlaag vallende spiegels en zonnekleppen. Op een bepaald moment maakten alleen Volvo en Mercedes enigszins betaalbare auto's van goede kwaliteit. De rest was allermaal bagger; zeker Italiaanse auto's. Kom zelf uit een Alfa nest. Oude Sprintjes en Guilia coupé's van voor 1970 waren prima. Supertjes en Bertone coupe's van na 1970 waren absolute grafbakken. Alfetta's nog een stuk erger en Sudjes kwamen rechtstreeks uit de Hel; Lancia's uit die periode van het zelfde laken een pak. [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 01-12-2009 19:30:14 ] | |
DS4 | dinsdag 1 december 2009 @ 19:22 |
quote:Aston Martin DB5, Jaguar E-type... ik noem maar wat niet-Ferrari's die allesbehalve betrouwbaar zijn, maar wel duur. quote:Tsja, wat is grondig... quote:Ja, maar met alle respect, de eigenaren waar ik eerder over sprak deden het onderhoud ook volgens het boekje. quote:Ik heb dus andere ervaringen mogen aanschouwen. quote:Nee hoor, gewoon de bocht inremmen. quote:Snap is vóór het schuiven... quote:De SWB zeker... Maar dan hebben we het over een auto uit de jaren 60. Ferrari heeft ook lange tijd auto's gebouwd met een dubieuze wegligging. Dus het aanwijzen van een type met de motor achterin die wegliggingsproblemen had is onvoldoende om aan te tonen dat de motor op de verkeerde plek zit. Want dan blijft er geen goede plek meer over. quote:Gelukkig wel. Ik moet er niet aan denken dat ik geen overstuur op kan roepen. Overigens, die 120d van mijn vrouw krijg je ook makkelijk dwars de hoek om. quote:De GT1 is ontwikkeld voor het circuit en om met volle slicks te rijden. Daarmee is het voordeel van de motor achterin eigenlijk wel weer verdwenen. quote:Hetgeen niet klopt overigens. De Cayman (en Boxster) zijn inmiddels met LSD leverbaar en nog steeds niet sneller. quote:Met betrouwbaarheid heb je gelijk. Zo werd ooit de 944, ingeschreven om maar even te kijken hoe die auto zich hield, 7e vanwege probleemloos rondjes draaien. Maar het was niet alleen betrouwbaarheid. De 935 was gewoon ook sneller dan de rest. Totdat de 935 niet meer mocht. quote:Het merendeel wel. Maar daar zijn dan ook zeeën van ruimte te vinden. quote:Beiden zijn geweldige rij-ijzers. Maar de GT3RS heeft gewoon nog net wat meer gevoel in het stuur. En dat maakt het de fijnere wagen. En sneller is de GT3RS gewoon omdat deze sneller is. Zowel met een ongeoefende bestuurder als met een geoefende bestuurder. | |
DS4 | dinsdag 1 december 2009 @ 19:24 |
quote:Porsche won al wedstrijden met de 911 toen jij nog niet eens een verliefde blik van jouw vader was... maar negeer dat feit gewoon even en hou je bij "TG feiten". | |
Frezer | dinsdag 1 december 2009 @ 19:37 |
quote:Ik en mijn pa rijden inmiddels al 30 jaar in beta's, altijd van het type 6e-hands. De eerste 15 jaar daarvan waren het ook nog eens altijd auto's op LPG met bijbehorende km standen. Momenteel hebben we nog 2 HPE's en een Montecarlo. Voor elke auto was het verhaal het zelfde, als je hem koopt: zwaar achterstallig onderhoud en/of kompleet onkundig onderhoud. Dan tref je dus scheef ingedraaide bougies aan, kapotte tandriemen, remmen met afgebroken ontluchtingnippels, elektrische storingen, enz. Je lost die zaken 1 keer op en vervolgens heb je een probleemloze auto. Mbt elektronica geef ik je een beetje gelijk; ze komen 2 á 3 relaisjes te kort. | |
Frezer | dinsdag 1 december 2009 @ 19:38 |
quote:Er zijn geen andere merken waarvoor dat geldt | |
DS4 | dinsdag 1 december 2009 @ 20:02 |
quote:Die motor achterin is ofwel een erg slechte keuze en dan win je er geen wedstrijden mee, ofwel een prima keuze, ook al zijn er andere alternatieven die IN THEORIE nog iets gunstiger zijn. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2009 @ 20:05 |
quote:Ja, het ligt vast aan mij. Stiekem maakte Lancia hele betrouwbare auto's, die nooit stuk gingen. Ze waren zelfs degelijker dan Mercedes en Porsche. Dat behalve jij niemand dat snapt en dat Lancia's sinds mensenheugenis het imago hebben van dramatisch slechte auto's ligt puur aan de media. quote:En dat het nou juist Lancia moest overkomen was natuurlijk puur toeval. Het had net zo goed met Mercedes kunnen gebeuren zeker? Waarom denk je dat we tegenwoordig zo veel oude Mercedessen in het straatbeeld zien? Omdat ze belastingvrij zijn, ja. Maar waarom vooral Mercedes en veel minder andere merken? Omdat Mercedes zulke slechte auto's maakte? quote:Nee, niet iedere keer. Dan reed er geen enkel exemplaar meer van. Maar dat het een redelijk veel voorkomend probleem was is genoeg reden om het een gevaarlijk hok te maken. Of wil je beweren dat elke auto in die tijd wel zoiets had? | |
Jimmie | dinsdag 1 december 2009 @ 23:50 |
quote:Daar noem je 2 iconen. Maar vooruit zelfs een Lagonda vind ik nog best duur voor zo'n hopeloze bak. quote:Motor revisie. Of laten we zeggen uberhaupt de motor er uit om iets simpels te vervangen. Van die kosten (uren vooral) word je niet vrolijk en zou ik liever nog een 911 aanschaffen. quote:Wellicht ken ik alleen de mensen met mazzel of zijn het net de maandag morgen modellen die ze hadden. Ik weet het niet. quote:In die tijd werden ze toch geroemd om de wegligging van de 250/275 serie etc. Nouja net voor de voor-as en je had de perfecte Porsche denk ik zo. Kinderstoeltjes/golfclub bewaar plaats weg en hoppa. Ik las overigens die 959 Wiki door omdat Googol de 959 noemde (en wat een geweldige auto het is). Maar is dit dan onzin? Ben ik wel benieuwd naar wat Porsche toen allemaal van plan was. The lessons learned from the 959 project about engine management, aerodynamics, suspension tuning, and 4-wheel drive were what enabled the production life of the 911, once thought to be nearing obsolescence because of the extreme rearward placement of the engine, to be extended to the present day quote:Je weet dat ik wat anders bedoel... | |
Jimmie | dinsdag 1 december 2009 @ 23:50 |
quote:Als je nou gewoon minder selectief leest zie je ook dat ik het heb over de auto's tot aan de overname van Fiat. Daarna werd het wisselvallig. Ja... oude Lancia's zijn net zo oerdegelijk als Mercedes en Porsche uit die tijd (al heb ik geen flauw hoe betrouwbaar Porsche toen was). The innovativeness, constant quest for excellence, the fixation of quality, the complication of the construction processes and the antiqued machinery meant that all cars essentially had to be hand-made. - heb ik toch een lotgenoot op Wikipedia, o nee zo denkt zowat iedereen er over die een beetje ingelezen heeft in de historie. Sinds mensenheugenis = begin '80. Media heeft grotendeels voor het slechte imago gezorgd ten tijde van de Beta, lees je anders eens in... quote:Als Mercedes in de jaren 80 een redelijk roestprobleem had gehad met een 1e serie, die ook nog eens opgeblazen in de media werd gebracht, ja. quote:Waar zeg ik dat Mercedes slechte auto's maakt? Vind Mercedes persoonlijk wel een puik merk. En ik zie maar bar weinig Benzen uit de jaren 60-70, maar af en toe zie ik er wel eens 1 inderdaad. Wat dacht je misschien van dat er miljoenen geproduceerd zijn? Zijn er relatief toch maar bar weinig over. quote:Voor de 3e keer dan het probleem trad alleen op als het koud was en de auto geparkeerd was met het stuur full lock. Vind ik nou niet dermate gevaarlijk. Het gebeurde dus niet onder het rijden, heb je het al door?! In die tijd waren er best veel auto's met stomme fouten/verkeerde kosten besparing, maar het punt is dat ze niet spontaan exploderen als je de bocht doorgaat... Oftewel het is allemaal niet zo erg zoals TG het schetst... Sterker nog, vond deze link op de Finalgear forums: http://www.stratossupersi(...)ad.php?threadid=7683 Zelfs bij de BBC ben je maar een marionet en ze flikken je van alles En voor het algemeen: de reply van de bekende Fiat/Lancia Twincam tuner Guy Croft over de Lotus Lada episode is ook wel interessant om te lezen | |
DS4 | dinsdag 1 december 2009 @ 23:57 |
quote:Eindelijk wijze woorden. quote:Ik ook niet, maar ze hebben wel een naam, en die zal ook ergens vandaan komen. quote:Ja, eigenlijk wel. Natuurlijk heeft de 964 geprofiteerd van wat de 959 aan data opleverde, maar het merendeel is overboord gezet met de 993... PTV wordt ook ten onrechte gekoppeld aan de 959... Klinkt leuker dan dat het gewoon van de Cayenne af komt. quote:Toch blijf ik erbij dat ik het een pre vind. Een sportauto moet gewoon gemeen kunnen bijten. | |
Jimmie | woensdag 2 december 2009 @ 08:45 |
quote:Ik wist terwijl ik het tikte dat je het ging zeggen, alleen vergat ik het inkoppertje erbij te tikken quote:Je zal me ook niet horen beweren dat de betrouwbaarheid perfect is. quote:Wat ik bedoelde is dat ze de negatieve effecten zoals het onderstuur zowat compleet hebben kunnen reduceren. En snap oversteer lijkt me ook weg? Maar als je lomp het gas indrukt zal die uiteraard nog steeds in een drift/rond gaan | |
#ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 12:08 |
quote:Dat is het punt nou juist. Lancia had dat probleem. Toeval? | |
Drive-r | woensdag 2 december 2009 @ 14:07 |
Man, ik kreeg zulke kriebels toen ik de uitzending zag. Zeker toen de Integrale in beeld kwam. Ruim 7 jaar een Delta Integrale mogen rijden, voordat ik richting Londen verhuisde. Nooit meer zoiets lekker gereden, alles klopte daar gewoon - behalve de electriek. | |
Weltschmerz | donderdag 3 december 2009 @ 16:29 |
Ik vond hun keuze voor Lancia een hele leuke, ook omdat die vrij verrassend was, maar ik had toch voor Mercedes gekozen denk ik: De SSK en de silberpfeile: Racing pedigree en compressorinnovatie De Gullwing: Een van de eerste supercars De 600: Perfectionisme De dieselpersonenauto: Niet onbelangrijk geweest De 280 sl 'pagode': Design ook geen ondergeschoven kindje De 6.9 en 6.3: Perfectionisme, sports saloon een stap verder, luchtvering etc. Innovatief vanwege de perfectie, niet zomaar voor de leuk of onafgemaakt. De 190: Wigvorm, aerodynamica, gedurfd, nieuwe klasse. En dan hebben we voor de rest nog ABS, de kooiconstructie, diesel dus, de vijfcilinder, de luxe stationcar, en nog een reeks snufjes . En dan tussendoor ook nog eens in de zoveel jaar een legendarische auto. Ze waren misschien niet altijd als eerste erbij, maar ze waren wel degenen die het tot de standaard maakt. En dan hebben ze ook nog uitgevonden hoe je een auto moet maken die het blijft doen, ook niet zo makkelijk. Lancia innoveerde wel, maar de rest was meestal zo verstandig om niet te volgen. Mercedes leidt, de rest volgt, uiteindelijk. | |
DS4 | donderdag 3 december 2009 @ 17:32 |
quote:Onderstuur ik nooit een probleem geweest als je maar kon rijden (dus laat remmen, tot in de bocht zodat de kont om komt en dan met het gaspedaal sturen. quote:Tenzij je lomp doet... of het erg glad is. De 996 GT2 is nog wel berucht. Wederom de bijnaam: widow-maker. | |
Argento | zaterdag 5 december 2009 @ 01:45 |
Spuit 11, maar voor mij is een geweldige auto, een auto die het beste de emotie weet te raken, en ja, voor mij is er maar één merk die daar in haar geschiedenis onevenredig vaak in geslaagd is: |