abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:14:04 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_69946834

Hier alweer deel 168 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_69946992
pi_69947225
Morgen laatste keer meerijden met ICL vaarwel laatst overgebleven nog redelijk comfortabel materieel
pi_69947308
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:22 schreef RubenK het volgende:
Morgen laatste keer meerijden met ICL vaarwel laatst overgebleven nog redelijk comfortabel materieel
Vaarwel autorijder-vanaf-morgen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_69947339
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:22 schreef RubenK het volgende:
Morgen laatste keer meerijden met ICL vaarwel laatst overgebleven nog redelijk comfortabel materieel
ICM blijft nog gewoon rijden hoor

Verder is dit een schaamteloze tvp zodat ik niet vergeet om in 't weekend de OP-wiki aan te passen.. Die verhalen en 'vaak terugkomende vragen' mogen onderhand weleens geupdate worden
pi_69947458
Ja precies. Schrijf maar weer eens een verhaal of zo. Iemand.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:34:32 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_69947753
Ja, iemand.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_69947836
ik niet
dag
pi_69948201
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:34 schreef Duvel het volgende:
Ja, iemand.
Ja, jij bijvoorbeeld
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:45:57 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_69948310
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, jij bijvoorbeeld
Even druk met andere dingen, sorry.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_69948452
Utrecht Centraal, 11 juni 2009. In de vroege ochtend davert er een kolentrein met dubbeltractie langs over spoor 16. Waarschijnlijk richting Arnhem en Duitsland, want het sprintertje Rhenen werd geklost en mijn IC naar Nijmegen ook. Vandaag ging het eens NIET mis bij Veolia

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_69948858
tvp
  Moderator donderdag 11 juni 2009 @ 20:03:19 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_69949076
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ICE toeslagkaartjes inslaan
die TT

ik moet dat inderdaad wel eens doen. eergisteren had ik eigenlijk nog de vertraagde ICE mee kunnen pakken naar Arnhem, maar hij kwam al binnen en ik had nog geen kaartje. en eer ik die zou hebben, was de ICE al weg. best wel pech dus
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_69949169
ICE is kei vet. Het is dat ik er op Ut - Ed niks aan heb, maar soms maak ik vrijdagmiddag nog weleens een ommetje over Arnhem voor de ICE terug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 11 juni 2009 @ 20:09:25 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_69949319
hahaha, ik vond het ook erg leuk om met ICE te rijden. in NL is er niet zoveel aan, behalve dat je heerlijk zit. maar toen we naar Dresden gingen, was het helemaal top
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_69949383
voor die smerig lange stukken is het wel lekker als je in een uurtje slapen dik 200 km opschiet ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_69949483
Ik verneem net uit betrouwbare bron dat James1988 een heldendaad heeft verricht in de stiltecoupe.
hula
pi_69949490
En door de voorruit meekijken met de machinist
gr gr
pi_69949583
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:13 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik verneem net uit betrouwbare bron dat James1988 een heldendaad heeft verricht in de stiltecoupe.
Hij heeft een mobieltje-rechtsdragend zakenmannetje met vouwfiets en sleepkoffer het zwijgen opgelegd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 juni 2009 @ 20:17:01 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69949640
Voor 200 miljoen wil ik wel een Taurus en Viaggio-rijtuigen willen kopen. Veel beter dan dat uit te geven aan drie beperkte voetballers.
pi_69949821
Voor een miljard wil ik ook wel anderhalf miljoen pallets bier kopen. Veel beter dan een dagje oorlogje spelen in Irak.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 juni 2009 @ 20:23:10 #22
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_69949860
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:17 schreef Ofyles2 het volgende:
Voor 200 miljoen wil ik wel een Taurus en Viaggio-rijtuigen willen kopen. Veel beter dan dat uit te geven aan drie beperkte voetballers.
Dat kost toch geen 200 miljoen..

-edit-
http://w1.siemens.com/pre(...)ty/tslm200801009.htm

Twaalf locs voor 48 miljoen, dus 4 miljoen per stuk voor de loc. Zo'n rijtuig zal wel een miljoentje kosten ongeveer. Zeven rijtuigen (Railjet) erbij en je komt op 11 miljoen. Extra miljoentje erbij voor de afronding en voila.

[ Bericht 17% gewijzigd door Eix op 11-06-2009 20:28:41 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_69950293
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
ICE is kei vet. Het is dat ik er op Ut - Ed niks aan heb, maar soms maak ik vrijdagmiddag nog weleens een ommetje over Arnhem voor de ICE terug
Ik maak ook graag op vrijdag een ommetje via Deventer voor de pimpel in plaats van opvouwen in het wekelijkse terugkerende fenomeen van overvolle treinen met studenten die de vuile was weer bij moeke gaan droppen. Barrijtuig pimpel is daar ideaal voor. Nichts zu trinken oder essen -> raus
  donderdag 11 juni 2009 @ 20:39:02 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_69950465
Ik een heldendaad? Valt toch wel mee?

Locatie: (vertraagde) Intercity 's-Hertogenbosch - Breda, originele V 18.49.
Situatie: * James1988 heeft moeten overwerken in een drukke omgeving en is toe aan stilte

Trein komt om 18.55 in zicht, ik zie dat het ICRm is met de stuurstand aan de voorzijde - waar het stilterijtuig 2e klas is. Omdat ik wel even rust wil, loop ik helemaal naar de andere kant van het perron (ik stond aan de zijde die richting Oss gaat), ik loop door tot waar ik verwacht dat de stuurstand stopt. En zo geschiede.

Ik stap in en ga zitten, naast mij zit een jong koppel. De trein is amper weg of ze beginnen luidruchtig te praten, als enige in het hele rijtuig. Zij moest ook nog bellen naar iemand om door te geven dat haar trein toch echt wel +10 had zodat diegene haar pas later hoefde te komen ophalen. Ondertussen rijdt de trein rustig verder naar Tilburg en verwachtte ik dat ze te Tb uit zouden stappen.

Niet dus. Ze bleven zitten. Terwijl de trein nog stilstond te Tb heb ik op een vriendelijke wijze gevraagd "of het niet wat stiller kon. Dit is een stilterijtuig en ik ben hier gaan zitten omdat ik rust wil hebben, als je de hele tijd met elkaar wil praten ga dan alsjeblieft een rijtuig verder zitten."

Toen was het stil, en twee verbaasde gezichten keken me aan. Een zacht "ok" kwam uit zijn mond. De rest van het ritje Tb - Bd was het muisstil in het rijtuig, afgezien van het geruis van de wielen.
pi_69950486
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:23 schreef Eix het volgende:

[..]

Dat kost toch geen 200 miljoen..

-edit-
http://w1.siemens.com/pre(...)ty/tslm200801009.htm

Twaalf locs voor 48 miljoen, dus 4 miljoen per stuk voor de loc. Zo'n rijtuig zal wel een miljoentje kosten ongeveer. Zeven rijtuigen (Railjet) erbij en je komt op 11 miljoen. Extra miljoentje erbij voor de afronding en voila.
rest gaat op aan infraheffing
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')