abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 maart 2009 @ 20:20:21 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66740806

Hier alweer deel 148 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_66740917
Vanochtend kwam ik zoals vaak om 8:20 aan met de IC 12522 in Amf. Toen ik onderstaande trein zag staan, besloot ik niet meteen trein 1522 naar Hilversum te nemen, maar even te wachten en een klik te doen.


Op donderdagmorgen 5 maart 2009 staat de ex-DLC, nu CrossRail lok DE6305 (met opschriften 653-09) als enige zwarte class66 van deze Belgische cargovervoerder op het station van Amersfoort, te wachten op een nieuw pad richting Utrecht, Roosendaal en Antwerpen. Aan de haak heeft hij de fraai beladen trein 43556 vanuit het Duitse Guben, met naast gewone containers ook tankcontainers. De trein kwam in de vroegte, zo rond 6:15 vanuit Bad Bentheim aan en mocht pas rond 10:30 zijn weg vervolgen richting België.

Daarna vervolgde ik mijn weg in Sprinter 5824 (al te zien op de CTA), vandaag gereden door 3x Plan V Door supermarktbezoek in Hilversum uiteindelijk zelfde tijd op kantoor in Hvsp gearriveerd
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 5 maart 2009 @ 20:40:57 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66741610
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Britten worden helemaal gek trouwens, er is 18 jaar gebouwd aan een nieuwe Class A1 "Peppercorn" stoomlocomotief voor 3 miljoen Pond, en ze zijn nu bezig met testen en toelatingsritten

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/7538348.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7537462.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/7899583.stm

Erg tof
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 5 maart 2009 @ 20:42:26 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66741666
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 20:14 schreef James1988 het volgende:
Blauwe VIRMs zijn tof. Ze zitten alleen nog wel hard. Maar dat slijt er vast wel uit
Zoveel zal dat niet slijten hoor. Het is alleen dat je er aan went.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 5 maart 2009 @ 20:42:32 #5
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_66741672
Zug-Chef, je verhaaltjes en foto's zijn erg tof om te lezen/zien
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_66741902
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 20:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zoveel zal dat niet slijten hoor. Het is alleen dat je er aan went.
uiteindelijk wel natuurlijk. Het moet zeker 20 jaar mee. Dus ja, in het begin zijn ze erg hard ja. Logisch
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66744192
tvp
  Redactie Sport donderdag 5 maart 2009 @ 21:42:21 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66744237

Tot 20 april kan het nog, dan zal het laatste ICK uit de actieve dienst verdwijnen...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:51:20 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66744684
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:42 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]
Tot 20 april kan het nog, dan zal het laatste ICK uit de actieve dienst verdwijnen...
Dan al!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_66744873
Ja, hadden we t gisteren nog over.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:55:36 #11
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_66744898
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:42 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]
Tot 20 april kan het nog, dan zal het laatste ICK uit de actieve dienst verdwijnen...
Ik vind het niet erg. Heb er vaak genoeg ingezeten, maar de ICRm, die nu rijdt, vind ik een stuk prettiger.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_66744945
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:55 schreef Sj0rSz het volgende:

[..]

Ik vind het niet erg. Heb er vaak genoeg ingezeten, maar de ICRm, die nu rijdt, vind ik een stuk prettiger.
Jij begrijpt er niks van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66744961
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 20:42 schreef Sj0rSz het volgende:
Zug-Chef, je verhaaltjes en foto's zijn erg tof om te lezen/zien
Bedankt! Ik doe het graag =)
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:56:46 #14
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_66744971
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij begrijpt er niks van
Hahaha, het is mijn mening. Maar waarom vinden jullie het dan zo erg?
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:56:47 #15
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_66744972
ICK. Die dingen zijn zo knus en gezellig.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:57:57 #16
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_66745061
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:56 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Bedankt! Ik doe het graag =)
Zag dat je ook op station Oisterwijk bent geweest.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:58:11 #17
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_66745075
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:57 schreef Sj0rSz het volgende:

[..]

Zag dat je ook op station Oisterwijk bent geweest.
Ik wilde net hetzelfde opmerken.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_66745077
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:56 schreef Sj0rSz het volgende:

[..]

Hahaha, het is mijn mening. Maar waarom vinden jullie het dan zo erg?
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:56 schreef Christiaan het volgende:
ICK.
Daarom.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:59:04 #19
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_66745121
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

Daarom.
Vooruit dan
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 5 maart 2009 @ 22:01:44 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66745255
ICK is tof. Die banken mogen ze wel in meer materieel monteren. Comfort tot en met.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 5 maart 2009 @ 22:07:02 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66745483
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:42 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]
Tot 20 april kan het nog, dan zal het laatste ICK uit de actieve dienst verdwijnen...
Mooi, opgeruimd staat netjes. Geef mij maar een schommelboot, dat zit beter dan zo'n Duits ding waarbij je tegenover elkaar moet zitten op een doorgezakt kutbankje, en waarbij je knieën die van diegene die tegenover je zit raken.
pi_66745570
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
ICK is tof. Die banken mogen ze wel in meer materieel monteren. Comfort tot en met.
Lekker verstelbaar, in een halve minuut ff een bedje klussen, ook midden op de dag
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 5 maart 2009 @ 22:09:37 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66745606
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja, hadden we t gisteren nog over.
Klote. Ik heb mijn heetste treinreis ooit meegemaakt in ICK.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_66745691
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 22:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Klote. Ik heb mijn heetste treinreis ooit meegemaakt in ICK.
ja hoor En dat ik dan ga denken dat daar vrouwenvlees aan te pas kwam zeker
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 5 maart 2009 @ 22:12:16 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_66745748
Uit de oude doos, waar zijn we ??? (juni 2004)

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')