abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 februari 2009 @ 17:02:11 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66414149
bah

Zeurpieten, hier is de OP!


Hier alweer deel 147 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

[ Bericht 99% gewijzigd door Duvel op 24-02-2009 20:19:50 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_66414182
Waar we met de SLeT een ritje kunnen maken toch.!
............................
  dinsdag 24 februari 2009 @ 17:07:21 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66414313
Nee, want op 't slettraject een wisselstoring.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 17:08:50 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66414368


©Duvel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_66414815
tvp
  Redactie Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 17:24:26 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66414844
vrijdag maar even richting de sl(e)t
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_66417084
Dus door de wisselstoring geen OP?
pi_66417267
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 16:57 schreef Jeroen_L het volgende:
Waar kun je MSTS het beste kopen? Van Google word ik niet echt wijzer van.
Bij mij. Voor een biertje Originele CD's
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:49:36 #9
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_66417405
Wie vingerverft even een goeie OP dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66417415
boe
  Redactie Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 18:53:52 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66417441
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Wie vingerverft even een goeie OP dan?
Duvel, of we moeten Alexxxxxxxxxxxxx even roepen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:59:50 #13
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_66417623
Nieuw topic, nieuwe trein!


pi_66417641
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66417720
Blijkt zo ja.
  Redactie Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 19:11:30 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66417960
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel?
wat stoptreinen betreft wel ja...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_66417976
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:53 schreef dennistd het volgende:

we moeten Alexxxxxxxxxxxxx even roepen
Die is druk zat met het reanimeren van zijn eigen site stel ik me zo voor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66418093
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef ReisT het volgende:
Nieuw topic, nieuwe trein!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
  dinsdag 24 februari 2009 @ 19:49:47 #19
136283 knars
Teethgrinder
pi_66419311
Ha, de wisselstoring gemist
pi_66419408
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel?
Is er iemand die het erg zou vinden?
pi_66419520
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Is er iemand die het erg zou vinden?
Mwoa. het zat me niet in de weg of zo. Het is iig een heel stuk minder lelijk dan dat spuugtyfusstrontlelijke roze van de frambozenlollies
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66419689
IK vind dat Roze wel iets hebben... wie heeft er zitten te zeiken op het paars van de Thalys?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 20:04:17 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66419790
Mja, dat paars van de Thalys heeft meer dan dat kleurenschema van die zuurstokken. Die kleuren doen gewoon pijn aan je ogen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_66419820
Jullie oogjes zijn alleen maar gewend aan NS geel... das het probleem
pi_66419852
De kleuren van de Koploper vind ik het mooist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')