abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65720830

Hier alweer deel 143 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_65720844
TVP
pi_65720845

Dieselloc 6416 op de terugweg vanaf Veendam naar Onnen


DM'90 als vervangend materieel vanuit Zl, is met 3 stellen ook weer terug gegaan


5811 met de Vdm-shuttle, januari 2009. Gemaakt te Haren


Idem, 5811 maar dan van de achterkant


Dieselloc 6416 met de lege buizentrein ri. On


Idem, wachten voor een stoptonend sein


E-loc 1603, houtafvaltrein ri. Vdm


ICM-IV 4241 te Groningen
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:23:36 #4
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  Redactie Sport woensdag 4 februari 2009 @ 08:45:00 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65721152
Tijd Voor Plaatjes schieten van de traxx-locs zometeen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65721483
Zei iemand daar Traxx?



  woensdag 4 februari 2009 @ 09:05:08 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65721492
Hey NS Hispeed: Toffe Venturio's Please!
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:08:43 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65721566
Elektrische spurtjes te Dordrecht


I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:16:52 #9
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65721739
Elektrische GTW´s van Veolia vers in dienst eind 2008 te Zuid Limburg.









Binnen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65721821
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 22:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Fap ze.
[ afbeelding ]
Oeh
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:38:26 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65722269
Beetje korrelig maar toch duidelijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:48:06 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65722548
Jammer dat in de TT niet een linkje met de pimpel is gelegd trouwens!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65723196
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:48 schreef Duvel het volgende:
Jammer dat in de TT niet een linkje met de pimpel is gelegd trouwens!
Sorry
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:31:58 #14
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_65723782
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:48 schreef Duvel het volgende:
Jammer dat in de TT niet een linkje met de pimpel is gelegd trouwens!
Worden die ook vernacheld dan?
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:43:33 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65724213
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Worden die ook vernacheld dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65724371
Een van de Pimpelritjes heeft treinnummer 143, daarom
Socialist in Mercedes
pi_65725034
Koploper!
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:13:09 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_65725035
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sorry
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 februari 2009 @ 11:41:30 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65725953
Ik lees net dat Arriva in samenwerking met ProRail en KPN een twee maanden durende proeg wil houden met internet in de trein tussen Leeuwarden en Groningen. Gedurende de proef kun je gratis internetten
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:06:56 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_65726831
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:41 schreef Peterselieman het volgende:
Ik lees net dat Arriva in samenwerking met ProRail en KPN een twee maanden durende proeg wil houden met internet in de trein tussen Leeuwarden en Groningen. Gedurende de proef kun je gratis internetten
Beetje ver om daar misbruik van te gaan makrn
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:15:27 #21
136283 knars
Teethgrinder
pi_65727052
Hmmmz, gratis internet. Ik moet misschien toch nog eens gaan overleggen met mijn collega's in Friesland over de gevolgen van het uitfaseren van een bedrijfsonderdeel in Groningen. Het is wel een beetje een vergezocht excuus aangezien ik die gevolgen ook binnen 5 minuten telefonisch inzichtelijk kan hebben, maar het is de moeite waard om te proberen of er een werkbezoekje inzit
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:26:25 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65727338
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:41 schreef Peterselieman het volgende:
Ik lees net dat Arriva in samenwerking met ProRail en KPN een twee maanden durende proeg wil houden met internet in de trein tussen Leeuwarden en Groningen. Gedurende de proef kun je gratis internetten
Nu NS nog
pi_65727374
Ik heb ook internet in de trein: HSDPA rocks
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:46:35 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65727960
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 12:27 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik heb ook internet in de trein: HSDPA rocks
Wel van Vodafone ja
pi_65728447
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 12:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wel van Vodafone ja
Toch valt ontvangst soms wel tegen in de trein van (3.5G) internet, maar dat is vooral als de trein 100 km/h+ rijdt of rond de Veluwe wat ook wel begrijpelijk is.

[ Bericht 30% gewijzigd door sander89 op 04-02-2009 13:08:12 ]
............................
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')