abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65426805

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_65426829
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:42 schreef SpeedyRich het volgende:
Heeft NSR nog wel eigen materiaal of wordt alles geleased van NSFC
ff een quote van mij in het vorige topic
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_65427141
tvp
pi_65427144
Sepo.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 januari 2009 @ 17:58:14 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65427211
Ik heb het idee dat een aantal treinen van Arriva in het nieuwe jaar rustiger zijn geworden dan voorheen. Is met name maandagochtend het geval tussen Leeuwarden en Groningen rond 9.00
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 januari 2009 @ 18:11:24 #6
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_65427617
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:42 schreef SpeedyRich het volgende:
Heeft NSR nog wel eigen materiaal of wordt alles geleased van NSFC
NSFC bezit 70 stellen Plan V, dat is serie 801-870. Het leasecontract daarvan loopt af in juni (volgens bericht op Somda) en wordt waarschijnlijk niet verlengd. Dus die stellen gaan dan buiten dienst.

De rest van mat '64 zal wel van NSR zijn dan neem ik aan.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 januari 2009 @ 18:21:18 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65427901
Ze hebben nog genoeg rondkarren van NSFS: http://www.nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 26 januari 2009 @ 18:21:57 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65427919
de Trein Van connexxion is een Protos
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 26 januari 2009 @ 18:25:14 #9
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65428006
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:21 schreef dennistd het volgende:
de Trein Van connexxion is een Protos
pi_65428259
Tilburg Van Brabant-plaats
pi_65429207
Zijn we er allemaal ja, terugvindhomo's?

Multimodaal vervoer ftw

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65429699
Stavoren is poep
  maandag 26 januari 2009 @ 19:15:50 #13
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_65429767
ja, banaan dus.
Signature.
  maandag 26 januari 2009 @ 19:42:37 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65430703
AsaldoNieuwegein is definitief van de baan .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65430755
quote:
Op maandag 26 januari 2009 19:42 schreef bork het volgende:
AsaldoNieuwegein is definitief van de baan .
De Efteling Stoomtrein Maatschappij kan sneller materieel leveren voor minder geld
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 januari 2009 @ 19:49:30 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65430977
quote:
Op maandag 26 januari 2009 19:42 schreef bork het volgende:
AsaldoNieuwegein is definitief van de baan .
He? Wat?
pi_65431682
Van wie zijn eigenlijk het ICMm. ICRm, DD-AR, 1700's etc.? Want die staan niet op de site van NSFS?
  maandag 26 januari 2009 @ 20:09:27 #18
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_65431699
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:21 schreef Peterselieman het volgende:
Ze hebben nog genoeg rondkarren van NSFS: http://www.nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197
ik wist niet dat die NS ICE 3 van NS FSC was, zelfs 64/6500 zijn van NS FSC ben er eigenlijk verbaasd over
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 26 januari 2009 @ 20:09:44 #19
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_65431711
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:09 schreef von_Preussen het volgende:
Van wie zijn eigenlijk het ICMm. ICRm, DD-AR, 1700's etc.? Want die staan niet op de site van NSFS?
NSR
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_65432720
TVP... was dat?
En DD-AR op de stoptreintjes... brrrr
  maandag 26 januari 2009 @ 20:37:48 #21
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65432787
quote:
Op maandag 26 januari 2009 19:42 schreef bork het volgende:
AsaldoNieuwegein is definitief van de baan .
Handelsembargo instellen voor Italiaanse bedrijven! Net zolang procederen totdat iedere betrokkene bij dat bedrijf er kapot aan gaat!

IRL zou ik ook net zo hevig foeteren.
  maandag 26 januari 2009 @ 20:46:48 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65433146
Kan iemand me even uitleggen waar dit in hemelsnaam over gaat? Ik snap er niets van namelijk.
pi_65433288
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:46 schreef James1988 het volgende:
Kan iemand me even uitleggen waar dit in hemelsnaam over gaat? Ik snap er niets van namelijk.
Iedereen dropt hier even een terugvindkeutel. Bork zwetst of mag met bronnen komen

check die PI dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 januari 2009 @ 20:52:43 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65433377
Ahhh... ik bekijk PI's eigenlijk nooit.

Ik was al blij...
pi_65433421
quote:
Op maandag 26 januari 2009 09:34 schreef von_Preussen het volgende:
Nu gebeurd het regelmatig dat dieren door auto's geraakt worden, hoe zit dat met de trein, gaat die voor elk hertje (danwel ander groot wild) het hele circus (brandweer, politie etc.) in werking zetten of rijden ze dan zonder te stoppen gewoon door naar het volgende station en hebben de machinist & HC een lekkere maaltijd?
Een tijdje geleden zat ik in een Syntus trein die een ree aan had gereden. De trein heeft ongeveer een kwartier stilgestaan. Machinist en conducteur (die zo maar eens een keer aan boord was in deze Syntus trein) zijn buiten gaan kijken wat het was, en zijn toen weer doorgereden. Geen circus erbij dus...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')