abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:15:05 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65205191

Hier alweer deel 140 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65205243
Alllll-abooooaaarddddddd!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:20:21 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65205410
Komend weekend mijn Kruidvatkaartjes maar eens opmaken, dus zaterdag en zondag met de trein er op uit
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:22:37 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65205508
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:20 schreef Peterselieman het volgende:
Komend weekend mijn Kruidvatkaartjes maar eens opmaken, dus zaterdag en zondag met de trein er op uit
idd, ik krijg er ook nog een van een niet nader te noemen persoon
zaterdag onderweg de DE41 nog maar even op de foto zetten

alleen het weer is minder...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65205544
tvp
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:24:29 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65205596
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:22 schreef dennistd het volgende:

[..]

idd, ik krijg er ook nog een van een niet nader te noemen persoon
Die gaat zo op de bus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65205897
Ik wilde gisteren eigenlijk gaan, maar het lijkt me een veilige gok dat het weer volgend weekend niet slechter zal zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65206101
Hee zeg, rijdt die directe stoptrein Utrecht - Hilversum - Duivendrecht - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht niet meer?

Ik moet morgen naar Delft Zuid en nou heb ik er eindelijk eens de tijd voor....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:40:06 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65206222
is dat niet de 5700, die in leiden overgaat op de 5000?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 19 januari 2009 @ 13:40:33 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65206243
Fout in de TT.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:41:41 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65206281
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:40 schreef Duvel het volgende:
Fout in de TT.
waar zit de fout dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:45:40 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65206433
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Hee zeg, rijdt die directe stoptrein Utrecht - Hilversum - Duivendrecht - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht niet meer?

Ik moet morgen naar Delft Zuid en nou heb ik er eindelijk eens de tijd voor....
Die rijdt nog hoor. Vul op NS.nl maar eens in Utrecht - Delft Zuid via Diemen Zuid en dan kiezen voor het minste aantal overstappen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65206584
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:45 schreef Peterselieman het volgende:
Die rijdt nog hoor. Vul op NS.nl maar eens in Utrecht - Delft Zuid via Diemen Zuid en dan kiezen voor het minste aantal overstappen
Jaaaa, maar dan moet ik ook een kaartje kopen via Diemen Zuid zeker En dat wil ik juist niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 19 januari 2009 @ 13:49:47 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65206605
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:20 schreef Peterselieman het volgende:
Komend weekend mijn Kruidvatkaartjes maar eens opmaken, dus zaterdag en zondag met de trein er op uit
Hier ook, afgelopen zondag probeerde een mevrouw (heel bedeesd) 2 kruidvaartkaartjes bij de automaat aan mij te verpatsen Maar we hadden nog .

De DE-141 gaan we ook eens bewonderen op zijn nieuwe trajectje.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:50:07 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65206619
Geen idee eigenlijk hoe dat zit.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:50:48 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65206641
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jaaaa, maar dan moet ik ook een kaartje kopen via Diemen Zuid zeker En dat wil ik juist niet
nee, zonder via geeft ie het ook aan
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65206684
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jaaaa, maar dan moet ik ook een kaartje kopen via Diemen Zuid zeker En dat wil ik juist niet
Oh, ik zie het al. 2 keer per dag, op tijdstippen dat ik er geen fluit aan heb. Kuttrein.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65206689
Of via DB Fahrplan met Direktverbindungen, dan rolt ´ie er ook keurig uit.
pi_65206770
Ik vind als TT mooier: waar Arriva doorrijd naar de Eemshaven:
quote:
Vier miljoen euro voor spoor naar Eemshaven

EEMSHAVEN - Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is bereid 4 miljoen euro op tafel te leggen voor de aanleg van het ontbrekende stuk spoorlijn van Roodeschool naar de nieuwe passagiersterminal van AG Ems in de Eemshaven.

Mensen die naar het Duitse waddeneiland Borkum willen, kunnen in de toekomst 's ochtends om 9 met de trein vanuit Groningen vetrekken. 's Avonds om 6 uur kunnen ze ook weer terug.

De verlenging van het spoor kost 8 miljoen euro. De provincie Groningen, de gemeente Eemsmond en Groningen Seaports moeten de resterende miljoenen op tafel leggen. Het streven is het project voor de zomer van 2010 klaar te hebben.
Bron: www.rtvnoord.nl
pi_65206875
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:54 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik vind als TT mooier: waar Arriva doorrijd naar de Eemshaven:
[..]

Bron: www.rtvnoord.nl
Dat gaat niet zo 1-2-3 gebeuren Dan moet er namelijk op een behoorlijk aantal tijdstippen minstens ieder uur gereden worden, zoals dat overal in NL gebeurt. Ook naar Hoek van Holland Strand. Ook naar Harlingen Haven.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 13:58:33 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65206931
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, ik zie het al. 2 keer per dag, op tijdstippen dat ik er geen fluit aan heb. Kuttrein.
als ik gewoon utrecht naar delft zuid invul, krijg ik een rechtstreekse verbinding te zien, elk half uur
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65207439
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:58 schreef dennistd het volgende:

[..]

als ik gewoon utrecht naar delft zuid invul, krijg ik een rechtstreekse verbinding te zien, elk half uur
Ik zal het nogeens proberen

Ja, nu wel idd. Vaag, net kreeg ik m niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 19 januari 2009 @ 14:32:47 #23
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_65208196
Staat het castellumtrammetje nou nog in de OP? Kan eigenlijk niet meer, want dat ding is nu echt geschiedenis.


Hier meer foto's
pi_65208218
Nou nou, moest dat nou??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 19 januari 2009 @ 14:35:50 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65208327
Hier in Twente wil men trouwens alle 'rangeerterreinen' bij de stations weghalen... Hengelo en Almelo hebben wel veel sporen die nooit gebruikt worden, maar Enschede staat zeker in het weekend genoeg, en in Oldenzaal liggen buiten de twee perronsporen ook maar drie spoortjes.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')