abonnement Unibet Coolblue
pi_65118227
Tis maar net wat je als AZ wilt, meer kans op de titel is mijn inziens investeren in een verdediger.
Gokken dat je het gaat redden de komende wedstrijden met de huidige selectie kan idd maar Luirink duurt ook nog weken voordat die 90 min kan draaien.
Als er na de transfeperiode nog maar 1 uitvalt ben je de lul.
Risicovolle gok denk ik. Maar denk erom ik zeg niet dat Oojer de geschikte kandidaat is voor AZ. Maar misschien dat ze met onze fin van Telstar een oplossing denken gevonden te hebben?!
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:26:58 #77
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_65124142
Moisander kwam ook van Zwolle, en Van der Velden van Dordrecht, dat zegt dus niks.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 17 januari 2009 @ 00:11:24 #78
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_65130737
ik zou douglas van twente proberen te halen
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_65136358
Ik denk dat Twente niemand meer laat gaan....
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:06:50 #80
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_65137275
Ik vind het heel laf om tussentijds mensen te halen. Competitievervalsing e.d. Niks halen dus.
pi_65137909
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 00:11 schreef Fortitudo het volgende:
ik zou douglas van twente proberen te halen
Als je met een zak geld daarheen gaat misschien. En dan bedoel 10 miljoen +
  zaterdag 17 januari 2009 @ 13:45:46 #82
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_65140043
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:06 schreef wallofdolls het volgende:
Ik vind het heel laf om tussentijds mensen te halen. Competitievervalsing e.d. Niks halen dus.
Daarom ben ik ook blij dat het voor AZ nu niet nodig is. Maar inderdaad hoor, eigenlijk zouden ze die wintertransferperiode moeten afschaffen, spelers kopen doe je maar buiten het seizoen.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_65141704
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:45 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Daarom ben ik ook blij dat het voor AZ nu niet nodig is. Maar inderdaad hoor, eigenlijk zouden ze die wintertransferperiode moeten afschaffen, spelers kopen doe je maar buiten het seizoen.
Wat een onzin.
''Feyenoord, het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen'' (Fabio Capello)"
  zaterdag 17 januari 2009 @ 14:52:03 #84
144262 thewishmaster
Born and Raised in Amsterdam
pi_65141799
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:45 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Daarom ben ik ook blij dat het voor AZ nu niet nodig is. Maar inderdaad hoor, eigenlijk zouden ze die wintertransferperiode moeten afschaffen, spelers kopen doe je maar buiten het seizoen.
Dit is weer typisch provinciaal gejank. De Nederlandse topclubs zullen spelers weghalen bij subtoppers in Nederland, waarna de subtoppers weer naar de middenmoot kijken enz enz.
pi_65141804
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:02 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
!
  zaterdag 17 januari 2009 @ 14:58:08 #86
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_65141963
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:48 schreef superjood het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Ajax is de enige club die er echt gebruik gemaakt dus als je die gekleurde bril even afzet, kun je misschien wel een objectief oordeel vellen.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:01:42 #87
144262 thewishmaster
Born and Raised in Amsterdam
pi_65142073
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:58 schreef Fortitudo het volgende:

[..]

Ajax is de enige club die er echt gebruik gemaakt dus als je die gekleurde bril even afzet, kun je misschien wel een objectief oordeel vellen.
FC Twente heeft precies op dezelfde manier gehandeld als Ajax door een verdediger bij een club weg te halen die iets lager staat op de ranglijst. Dit doet me terugdenken aan Dirk Scheringa die liep te janken toen Ajax achter Kenneth Perez aanzat, terwijl hij zelf heel Willem II leegroofde.
pi_65142445
quote:
Bij AZ blijft binnenkort niets meer onopgemerkt. Technologie uit Israël wordt ingezet om het eigen spel te filmen.

Het credo: meten is weten. Het doel: het spel perfectioneren. Het resultaat: driedimensionale computeranalyses van de wedstrijden. En de spelers kunnen thuis op de laptop alles nog eens rustig bekijken als ze even inloggen.

Voetbal, 'de belangrijkste bijzaak van het leven', wordt bij AZ zo langzamerhand een wetenschap. Niet alleen wedstrijden, maar ook trainingen worden gefilmd, gecodeerd en vervolgens door de computer geanalyseerd. In welke zone loopt Ari het meest, van wie krijgt hij de bal en waar heeft hij het hoogste rendement? In grafieken en tabellen is alle informatie beschikbaar.

Al enige tijd werkt AZ op die manier, via het systeem Sportscode, maar nu gaat de club nog verder. Drie camerasensoren registreren negentig minuten lang waar de spelers lopen en wat ze doen - een primeur. Een daaraan gekoppelde computer verwerkt de beelden direct. De informatie kan driedimensionaal worden weergegeven. Zo is al snel na afloop een soort Playstation-versie van een duel van AZ beschikbaar. Dit biedt nog veel meer mogelijkheden dan de huidige werkwijze.

De manier van registreren heet object tracking. De spelers worden geschaduwd, ieder moment van de wedstrijd. Big brother is watching Ari, Martens en Schaars. De speler heeft straks geen excuses meer. Wie zegt dat hij op een bepaald moment niet kon zien dat een medespeler vrij stond, kan worden ontmaskerd door de 3D-weergave. Wedstrijdmomenten kunnen namelijk vanuit ieder gewenst standpunt worden bekeken.

"Maar even voor de duidelijkheid: dit is niet bedoeld om spelers te betrappen of af te kraken. Het is er juist om ze te helpen, om ze inzicht te geven in bepaalde situaties. Zodat ze een volgende keer weten hoe ze moeten handelen", zeggen Max Reckers en Kees Verver. Al gebeurt het natuurlijk ook dat spelers op fouten worden gewezen door de beelden. "Spelers zijn mensen, en dus soms eigenwijs. Dat geeft niet."

De twee bemannen sinds anderhalf jaar samen het informatielaboratorium van AZ. Verver filmt de wedstrijd, Reckers zit ernaast met een laptop. Twee keer drie kwartier gaat zijn wijsvinger non-stop over het scherm.

Iedere actie op het veld codeert hij. Het resultaat: als de scheidsrechter affluit, zijn tweeduizend actiemomenten geregistreerd. Daarna zijn alle acties met één muisklik terug te zien: alle corners, alle balcontacten van Stijn Schaars, alle inspeelpasses van Kees Luijckx. Maar ook: hoe staan de spelers bij balverlies, en hoe bewegen ze zich ten opzichte van elkaar? Een deel van de informatie gebruikt trainer Van Gaal in de wedstrijdbespreking. De meer individuele gegevens kunnen de spelers thuis op de laptop bekijken.

Ook informatie over de komende tegenstander is te downloaden via die website. Het AZ-infolab maakt van iedere tegenstander een filmpje van ruim tien minuten, met daarin de sterke en zwakke punten van de ploeg. Het doel is spelers beter te maken. "Louis is een leraar en een goede leraar wil mensen dingen leren", zegt Verver. "Daarbij is hij op zoek naar een zo hoog mogelijk rendement. Beelden zijn daarbij belangrijk, die maken het helder. Onze taak is dus de boodschap van Louis te ondersteunen met beelden en data. Op die manier pikken spelers het sneller op, want de mens is visueel ingesteld."

Verver voetbalde zelf vroeger voor amateurclub Roodenburg in Leiden en heeft het diploma Oefenmeester 2. Hij baalde ervan als twee trainers na afloop allebei vonden dat ze hadden moeten winnen. Het moet toch meetbaar zijn wie recht heeft op de overwinning, dacht Verver. Hij ging op zoek naar de objectieve waarheid. "Ik registreer, ik oordeel niet. De cijfers spreken voor zich."

Verver is de man van de data, Reckers is de man van de innovatie. Hij ziet overal nieuwe mogelijkheden. Voordat Reckers naar AZ kwam, werkte de Eindhovenaar bij hockeyclub Rotterdam. Uit zijn brein komt het idee van een website waarop de spelers kunnen inloggen om hun acties terug te zien. "Bij Rotterdam hadden we op de club een uurtje de tijd om iedereen naar de beelden te laten kijken. Dat was veel te kort. We hadden te weinig computers tot onze beschikking. Toen heb ik bedacht dat de spelers thuis alles moesten kunnen bekijken. Vandaar die site. Ze loggen in en kunnen vervolgens alles bekijken wat ze willen. Hun doelpunten, hun passes, hun balverlies, alles."

Sommige spelers van AZ kijken er bijna nooit op, andere kunnen na de wedstrijd niet wachten. "Als Ari heeft gescoord, komt hij direct na afloop zijn doelpunt bij ons bekijken. 'Good goal', zegt hij dan lachend. Nick van der Velden is er ook zo één die op maandagochtend tien uur vraagt of alles er al op staat. Anderen loggen bijna nooit in. Dat kan."

Met het uit Israël afkomstige systeem zijn de Alkmaarders uniek. "Waarom internationale topclubs dit nog niet hebben? Clubs zijn bang. Ze hebben hun eigen geheimpje en houden daaraan vast."

Het summum is dus bereikt, zou je zeggen. Toch blijft er nog wel wat te wensen over. Zo zou AZ graag tijdens een wedstrijd de hartslag van spelers meten. "Maar dat kan helaas niet, want volgens de Fifa-regels mogen spelers geen elektronische middelen op hun lichaam dragen. Oortjes? Mag ook niet. Al lijkt me dat ook niet zo zinvol in voetbal." Ook de psyche wordt bij AZ gemeten. Iedere week moeten de spelers een vragenlijst invullen over hoe ze zich voelen. In het begin hadden de spelers zo hun twijfels over het nut. Nu zijn de meesten wel overtuigd. "Ze zien een rode draad in de antwoorden. Bijvoorbeeld dat je je vaak ergert aan iets of iemand. Zelf merk je dat misschien niet eens meer op, maar zij filteren zoiets er wel uit", zegt Maarten Martens. "Ze vinden dingen die je in een persoonlijk gesprek misschien niet zou toegeven", zegt Kew Jaliens.

Vorig seizoen was de verwerking van de antwoorden nog niet optimaal. Uit balorigheid gaf Pellè daarom eens op de vraag 'Denk je weleens aan stoppen met voetballen?' het antwoord 'ja, heel vaak'. Toen hij daar geen reactie op kreeg, besloot hij de vragenlijst niet meer in te vullen. "Vervolgens vroeg de club zich af waarom sommige spelers de lijsten niet invulden. Dit seizoen vul ik hem iedere week in. En serieus, ja. De lijst is nu trouwens ook in het Italiaans beschikbaar."

Dat was bijna een jaar geleden. Nu houdt clubarts Edwin Goedhart, sinds afgelopen zomer bij AZ, zich met de verwerking bezig. Hij beoordeelt de uitkomsten samen met trainer Van Gaal. De antwoorden spelen trouwens geen rol bij het maken van de opstelling, zegt Van Gaal. "Ze zijn alleen een hulpmiddel om tot een oplossing te komen. Soms zie je dat het goed zou zijn om iemand naar de psycholoog te sturen, of iemand rust te geven, of een extra gesprek met hem aan te gaan. Meestal bevestigen de vragenlijsten wat ik al heb gezien aan een speler. Maar zo'n bevestiging is wel nuttig. Meten is weten."

http://www.azfanpage.nl/index.php?nieuws=1&artikel_id=7616
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:15:45 #89
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_65142483


Retteketetski
Confidence through competence
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:34:31 #90
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_65143011
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:52 schreef thewishmaster het volgende:

[..]

Dit is weer typisch provinciaal gejank. De Nederlandse topclubs zullen spelers weghalen bij subtoppers in Nederland, waarna de subtoppers weer naar de middenmoot kijken enz enz.
Waarom denken jij en die superjood meteen dat ik het over Ajax heb? Zo belangrijk vind ik ze niet hoor, bekijk het lekker met je grootheidswaan.

Nee, het gaat me gewoon over het gegeven in het algemeen, ik heb het er gewoon niet op. Ook als AZ nu spelers zou gaan kopen. Mag toch?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_65143092
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:34 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Waarom denken jij en die superjood meteen dat ik het over Ajax heb? Zo belangrijk vind ik ze niet hoor, bekijk het lekker met je grootheidswaan.

Nee, het gaat me gewoon over het gegeven in het algemeen, ik heb het er gewoon niet op. Ook als AZ nu spelers zou gaan kopen. Mag toch?
Ja ik heb het ook niet over Ajax. Ik snap alleen niet hoe je het competitie vervalsing kan noemen want het maakt niet uit of je nu je beste speler in de zomer of in de winter verkoopt het gemis is even groot.
''Feyenoord, het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen'' (Fabio Capello)"
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:44:02 #92
144262 thewishmaster
Born and Raised in Amsterdam
pi_65143290
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:34 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Waarom denken jij en die superjood meteen dat ik het over Ajax heb? Zo belangrijk vind ik ze niet hoor, bekijk het lekker met je grootheidswaan.

Nee, het gaat me gewoon over het gegeven in het algemeen, ik heb het er gewoon niet op. Ook als AZ nu spelers zou gaan kopen. Mag toch?
Natuurlijk mag je dat vinden, alleen gebeurt het nogal vaak in discussies over wintertransfers dat de naam van Ajax daarin betrokken wordt, terwijl andere clubs dat dus ook doen. Jij doet dat inderdaad niet, maar ik probeer dat voor te zijn. Jouw verwijt dat ik aan grootheidswaan lijd begrijp ik niet, want nergens beweer ik dat Ajax oogstrelend voetbal speelt, wel even landskampioen wordt of iets dergelijks.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:47:51 #93
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_65143394
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:36 schreef superjood het volgende:

[..]

Ja ik heb het ook niet over Ajax. Ik snap alleen niet hoe je het competitie vervalsing kan noemen want het maakt niet uit of je nu je beste speler in de zomer of in de winter verkoopt het gemis is even groot.
Wat is dat voor logica?

Natuurlijk maakt dat uit; voor het huidige seizoen lijkt het me nogal een verschil maken of je een belangrijke speler tot het einde erbij houdt of halverwege ineens kwijtraakt.

Mijn visie is eenvoudig: je begint het seizoen met de selectie die je in de zomerstop hebt samengesteld, en daar eindig je ook mee. Dat noem ik eerlijk. Alleen in noodgevallen wil ik wel een oogje toeknijpen, bijvoorbeeld wanneer er in januari vijftien gasten geblesseerd zijn. Maar gewoon lekker aan de winkel gaan terwijl het niet ècht nodig is, nee, daar houd ik niet van.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:50:53 #94
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_65143487
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:44 schreef thewishmaster het volgende:

[..]

Natuurlijk mag je dat vinden, alleen gebeurt het nogal vaak in discussies over wintertransfers dat de naam van Ajax daarin betrokken wordt, terwijl andere clubs dat dus ook doen. Jij doet dat inderdaad niet, maar ik probeer dat voor te zijn. Jouw verwijt dat ik aan grootheidswaan lijd begrijp ik niet, want nergens beweer ik dat Ajax oogstrelend voetbal speelt, wel even landskampioen wordt of iets dergelijks.
Ik bedoelde dat grootheidswaan meer grappend dan beledigend hoor, maar net zoals datgene wat jij nu noemt zie je het ook nogal vaak dat Ajacieden bij een algemene (negatieve) opmerking snel denken dat het over hun club gaat, en dat vind ik altijd een beetje bullshit. Zo defensief meteen.

Vandaar dat ik grootheidswaan zei, zo van "wij zijn een grote club dus het zal wel weer jaloezie op ons gericht zijn".

Was hier dus niet het geval, net zoals ik niet aan jouw stereotype bleek te voldoen. Sorry dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kriegel op 17-01-2009 15:55:57 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_65164696
Wat een baggerweer Hopelijk wordt het geen baggerwedstrijd...

Nog even wat feitjes op een rij:
quote:
Opvallend
* AZ hield dit seizoen al twaalf keer ‘de nul’. Halverwege het seizoen is de club op koers voor het eredivisierecord. Dat is nu met 23 clean sheets in handen van FC Twente (1971-1972) en PSV (2004-2005).
* Als AZ zondag tegen FC Volendam geen tegendoelpunt incasseert, is het de twaalfde keer in de geschiedenis dat een club minimaal zeven eredivisieduels op rij ‘de nul’ houdt.
* Doelman Sergio Romero heeft al 579 minuten op rij geen doelpunt geïncasseerd in de Eredivisie. De laatste speler die hem passeerde was Santi Kolk van Vitesse op 16 november.
* In dit duel staan de meest gepasseerde doelman (Jeroen Verhoeven: 45 tegengoals) en de minst gepasseerde doelman (Romero: elf tegendoelpunten) tegenover elkaar.

Wedstrijd
* De wedstrijd tegen FC Volendam stond voor AZ negen keer eerder op het competitieprogramma. AZ won slechts de laatste editie. De overige acht ontmoetingen eindigden in vijf nederlagen voor AZ en drie gelijke spelen.
* De laatste ontmoeting tussen FC Volendam en AZ in het vissersdorp was op 14 december 2003 (0-6). Peter Wijker, oud-speler van beide clubs en nu Manager Voetbalzaken van FC Volendam, zat destijds als speler op de bank bij AZ.
* FC Volendam won in de Eredivisie voor het laatst thuis van AZ op 1 juni 1985 (5-2). Ed Vijent was toen goed voor een hattrick.
* Eerder dit seizoen won AZ thuis met 3-0 van Volendam. Maarten Martens (twee) en Mounir El Hamdaoui scoorden.
* Spelers die voor beide clubs in actie kwamen zijn onder meer Gijs Luirink, Gert-Jan Duijf, Ruud Suurendonk, Hans Mol, Theo Vonk, Sem Wokke, Pier Tol, Peter Wijker, Hans Bakker, Krzysztof Bociek, Jan Klouwer, Kees Guyt, Bert van de Poppe, Miel Mans en Silvan Inia.

FC Volendam
* Volendam stond eenmaal eerder bij de jaarwisseling laatste. Dat was in het seizoen 1997-1998. Toen eindigde de club uiteindelijk ook onderaan.
* Arvid Smit is de enige speler in de huidige selectie van de thuisclub die ooit in de Eredivisie scoorde tegen AZ.

AZ
* AZ is ongeslagen in de laatste vijftien duels. Daarvan werden de laatste zes gewonnen.
* De Alkmaarders zijn ongeslagen sinds Niklas Moisander op 20 september 2008 zijn debuut maakte in de wedstrijd tegen PSV (1-0). De Finse verdediger speelde sindsdien alle wedstrijden de volle 90 minuten mee. De komende weken is hij echter uitgeschakeld met een knieblessure.
* Demy de Zeeuw is bij een gele kaart tegen FC Volendam geschorst voor de competitiewedstrijd tegen De Graafschap thuis.
En nu op naar de dijk!
  zondag 18 januari 2009 @ 14:17:35 #96
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_65170146
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:16 schreef Gatalin het volgende:
Wat een baggerweer Hopelijk wordt het geen baggerwedstrijd...

Nog even wat feitjes op een rij:
[..]

En nu op naar de dijk!
  zondag 18 januari 2009 @ 14:29:15 #97
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_65170541
Iemand een stream van AZ vanmiddag?
Confidence through competence
  zondag 18 januari 2009 @ 14:34:59 #98
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_65170767
quote:
Op zondag 18 januari 2009 14:29 schreef Stereotomy het volgende:
Iemand een stream van AZ vanmiddag?
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  zondag 18 januari 2009 @ 14:40:24 #99
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_65170948
Confidence through competence
  zondag 18 januari 2009 @ 14:46:00 #100
130818 JosD.
Buckethead ftw
pi_65171156
Knappe kopbal van Ari.
Chinese Democracy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')