abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 september 2008 @ 11:28:24 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61899700

Hier alweer deel 125 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61899839


Op deze mooie donderdagochtend is zojuist ACTS 1612 met vol beladen containertrein 60263 vertrokken uit Leeuwarden en is op weg naar de Maasvlakte West. Op de achtergrond zijn de knipperlichten van de stroomloze brug te zien. Links van de lok, welke overigens van Railion gekocht is, is een stukje bedrijventerrein van Leeuwarden te zien.
quote:
Op donderdag 25 september 2008 11:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Hier idem, maar dan nauwelijks zuidelijker dan Leeuwarden en Groningen.
Waarom komen jullie dan niet ver buiten je eigen woonplaats eigenlijk? Er is zoveel meer te zien in den lande..
pi_61900086
Nog niet toegekomen aan een nieuwe header voor de OP... beetje druk momenteel hier...

En kunnen al die mensen in Eindhoven eens weggaan als ik in de trein stap... het is weer drukke geblazen.
pi_61900116
quote:
Op donderdag 25 september 2008 11:35 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Zouden ze hem net zolang niet wassen tot-ie helemaal zwart is en er dan een ACTS-sticker op plakken?
So we just called him Fred too
  donderdag 25 september 2008 @ 12:08:19 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61900568
quote:
Op donderdag 25 september 2008 11:35 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]

Op deze mooie donderdagochtend is zojuist ACTS 1612 met vol beladen containertrein 60263 vertrokken uit Leeuwarden en is op weg naar de Maasvlakte West. Op de achtergrond zijn de knipperlichten van de stroomloze brug te zien. Links van de lok, welke overigens van Railion gekocht is, is een stukje bedrijventerrein van Leeuwarden te zien.
Kolere, wat is dat ding goor! Wel nieuwe contactdozen!

Heeft ACTS nog geen wascontract voor die krengen of zo??
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 25 september 2008 @ 12:09:49 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61900613
quote:
Op donderdag 25 september 2008 11:35 schreef Zug-Chef het volgende:
Waarom komen jullie dan niet ver buiten je eigen woonplaats eigenlijk? Er is zoveel meer te zien in den lande..
tsja, mijn week-ov geldt nou eenmaal alleen van maandag-vrijdag, en juist die vijf dagen loop ik stage (een halfjaar lang).

eerder ging ik vrijdags nog wel eens weg (vier dagen naar school maar )
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 september 2008 @ 12:24:14 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61900969
quote:
Op donderdag 25 september 2008 11:35 schreef Zug-Chef het volgende:
Waarom komen jullie dan niet ver buiten je eigen woonplaats eigenlijk? Er is zoveel meer te zien in den lande..
* Peterselieman mompelt iets met scriptie op poten zetten.

Daarna kan het wel weer.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61901368
quote:
Op donderdag 25 september 2008 12:09 schreef dennistd het volgende:

[..]

tsja, mijn week-ov geldt nou eenmaal alleen van maandag-vrijdag, en juist die vijf dagen loop ik stage (een halfjaar lang).

eerder ging ik vrijdags nog wel eens weg (vier dagen naar school maar )
Waarom heb je dat ding dat niet omgewisseld voor een Weekendkaart? Of moet je met je OV naar je stage toe? IK heb nu juist een weekend-OV, ik zit ma-do/vr toch op stage en kan dan toch niet weg, en in het weekend dus wel
quote:
Op donderdag 25 september 2008 12:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kolere, wat is dat ding goor! Wel nieuwe contactdozen!

Heeft ACTS nog geen wascontract voor die krengen of zo??
ACTS heeft een boel 1600'en gekocht van Railion vorige week ergens. Het is maar even afwachten wat ze er mee gaan doen, natuurlijk hoopt iedereen op nieuwe bestickering, zeker nu ze overgekocht zijn. Maar dat ze nog zo RN-smerig zijn, zal wel komen dat ze niet echt tijd/mogelijkheid hebben om die dingen te wassen ofzo
  Redactie Sport donderdag 25 september 2008 @ 12:46:32 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61901519
quote:
Op donderdag 25 september 2008 12:39 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Waarom heb je dat ding dat niet omgewisseld voor een Weekendkaart? Of moet je met je OV naar je stage toe? IK heb nu juist een weekend-OV, ik zit ma-do/vr toch op stage en kan dan toch niet weg, en in het weekend dus wel
Ik moet inderdaad met het ov naar mijn stage. Een maandkaart met streeksupplement kost mij 108,50 en dat is me toch iets te duur om er een weekendkaart voor te nemen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_61902295
jeuj, internationale trein vanuit roosendaal die stil staat in oudenbosch met een niet zo heel erg goed werkende traxx. Deuren staan open dus u mag een luchtje scheppen van de conducteur. Eens kijken of ik nog in Rotterdam kom met dit ding.
pi_61903151
quote:
Op donderdag 25 september 2008 12:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Maar dat ze nog zo RN-smerig zijn, zal wel komen dat ze niet echt tijd/mogelijkheid hebben om die dingen te wassen ofzo
Ik vind deze naar Railion-normen anders nog relatief netjes hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61904134
quote:
Op donderdag 25 september 2008 13:15 schreef Gutz het volgende:
jeuj, internationale trein vanuit roosendaal die stil staat in oudenbosch met een niet zo heel erg goed werkende traxx. Deuren staan open dus u mag een luchtje scheppen van de conducteur. Eens kijken of ik nog in Rotterdam kom met dit ding.
Nouja, een voordeel: de toiletten zijn voorzien van een eco-bak, dus je kan gewoon naar het toilet, ondanks dat je op het station staat.
Dat wil zeggen: totdat ze vol zijn natuurlijk.
So we just called him Fred too
  donderdag 25 september 2008 @ 14:37:44 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_61904735
125 alweer, tvp dan maar.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 september 2008 @ 17:34:49 #14
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_61909756
Heb wel mijn weekje.

Gisteren voor het eerst met ICL geboemeld in de 1900, vandaag voor het eerst met de nieuwe V-IRM kunnen reizen.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  donderdag 25 september 2008 @ 17:54:25 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61910175
Tante Saar, hou je benen bij elkaar

(Verkapte TVP )
pi_61911684
quote:
Op donderdag 25 september 2008 17:54 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Tante Saar, hou je benen bij elkaar

(Verkapte TVP )
Wel een slechte TVP
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_61911730
ey, ik heb via via gehoord dat de albatros binnen een maand in NL zou zijn.

Zou het dan toch gebeuren
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Sport donderdag 25 september 2008 @ 19:09:31 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61911847
quote:
Op donderdag 25 september 2008 19:04 schreef SpeedyRich het volgende:
ey, ik heb via via gehoord dat de albatros binnen een maand in NL zou zijn.

Zou het dan toch gebeuren
eerst zien dan geloven...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_61912233
Albatros staat nu te Berlijn vamwege InnoTrans 2008
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 september 2008 @ 19:25:22 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61912249
De hens er in met die stofhapper
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 september 2008 @ 19:49:36 #21
86072 thatsme
and That's you!
pi_61912857
mooi dan kan die gelijk door naar het museum
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Moderator donderdag 25 september 2008 @ 19:59:22 #22
155227 crew  Guppy
dus
pi_61913077


Gups is weer terug uit Dresden en Berlijn!

Hier gingen we mee!


ZEIF


En toen kwamen we hier


Op Frankfurt Flughafen Fernbahnhof stapten we niet over op deze


Maar op deze


En toen moest ik nog rennen ook


De rest van de pics moet ik nog ff uitzoeken, maar er zitten denk ik niet heel veel treinen meer tussen. Tussen Dresden en Berlijn waren we alleen vergeten een stoeltje te reserveren. En die trein die we namen zat echt ram-vol, dus hebben we très backbacking op de grond gezeten... Wat was ik blij dat dat maar een kort stukje was.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_61913713
ICE
Frankfurt Flughafen Fernbahnhof
Socialist in Mercedes
pi_61914677
tvp
pi_61917200
Frankfurt Flughafen

Daar ging ik in Augustus nog 240km/h achter een Mercedes S-klasse & Porsche aan op de A5 richting Heidelberg.....

wat eigenlijk helemaal niets met het topic te maken heeft, maar meer met een tvp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')