abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 september 2008 @ 18:00:18 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61353049

Hier alweer deel 122 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61353116
Geen Rail Away meer op de woensdagavond zag ik? Vorige week was nochtans best een geslaagde episode
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 september 2008 @ 18:03:51 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61353121
Wel belachelijk trouwens dat ze een nieuw station willen bouwen ter hoogte van Utrecht Opstelterrein Zuid. Vanaf daar kun je bijna wel kruipen naar Utrecht Centraal, zo kort is dat stukje.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61353172
quote:
Op woensdag 3 september 2008 18:03 schreef Peterselieman het volgende:
Wel belachelijk trouwens dat ze een nieuw station willen bouwen ter hoogte van Utrecht Opstelterrein Zuid. Vanaf daar kun je bijna wel kruipen naar Utrecht Centraal, zo kort is dat stukje.
Ja precies. Noem het dan Utrecht Centraal Wisselstraat Zuid of zo. Onzin.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61353255
Vandaag een buffel, olympische koploper en gereviverfde koploper op de foto gezet.
pi_61353317
tvp
pi_61353322
I er al een centraal HOV topic?
pi_61353673

Syntus Lint 38 is zojuist vertrokken uit Mariënberg op weg als stoptrein naar Almelo, op zaterdag 16 augustus 2008.
  woensdag 3 september 2008 @ 18:48:04 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61354092
Hé, hoort daar niet zo'n Twentestel te rijden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61354243
quote:
Op woensdag 3 september 2008 17:55 schreef Zug-Chef het volgende:
http://www.nu.nl/news/172(...)ste_brug_Europa.html

Duitsland en Denemarken bouwen langste brug Europa
Uitgegeven: 3 september 2008 17:45

KOPENHAGEN - Duitsland en Denemarken krijgen de langste brug van Europa. De ministers van Verkeer van beide landen hebben woensdag een akkoord daarover ondertekend.
Inertia Stock

De verkeers- en spoorbrug van 19 kilometer komt over de Oostzee, tussen de Duitse plaats Puttgarden en het Deense Roedbyhavn.

"Dit is een goede dag voor de verbetering van de verbindingen in Europa'', zei de Duitse minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee bij de ondertekeningsceremonie in de Deense hoofdstad Kopenhagen.

Zijn Deense ambtgenote Carina Christensen noemde het project "groot en belangrijk.''

Kosten

In 2018 moet de brug in gebruik worden genomen. De kosten van ruim 5,5 miljard euro worden grotendeels door Denemarken betaald. Die investering wil de Deense overheid terugverdienen door de heffing van tol.

In beide landen was felle kritiek op het megaproject. De brug zou te duur zijn en de natuur schaden. Christensen benadrukte echter dat de brug de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen met een uur zal bekorten.
Toch wel jammer vond erg vet om gewoon met de ICE trein de boot te nemen.

Maar betekend misschien wel dat er HSL komt tussen Hamburg - Kopenhagen, dat zou wel erg gaaf zijn.

Edit: Word dubbelspoor en geëlektrificeerd.

Dus zou je in de toekomst van Hamburg naar Kopenhagen in 2/3 uur kunnen ipv bijna 5 uur.

[ Bericht 6% gewijzigd door sander89 op 03-09-2008 19:00:32 ]
............................
pi_61354371
groot voordeel is behalve de reistijdverkorting ook de capaciteitsvergroting. Nu is het zo dat die treinen altijd ramvol zitten, omdat ze altijd maar met 3 of 4 bakken gereden kunnen worden aangezien die boot niet langer is. Over zo'n brug kun je lekker volle por met een normaal 8-baks ICE-stel suizen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61354713

Idd geen ICE-stel, lijkt me....

Ik kwam onlangs daar in de buurt wel een aantal biologen aan de kant van de weg tegen, waarschijnlijk om de Autobahn Hamburg-Lübeck door te trekken naar Puttgarden.

@Duvel: 'Normaal gesproken' is het Twents daar
Socialist in Mercedes
pi_61354849
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:11 schreef Charango het volgende:
[ afbeelding ]
Idd geen ICE-stel, lijkt me....
De lengte van de sporen op die boten is 118 meter, de boot zelf is 142 meter lang. Volgens een factsheetje wat ik aan boord van die boot fotografeerde (klik)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61355163
Als die brug trouwens ook klaar is, is Denemarken wel in het bezit van een opmerkelijke collectie giga-spoorbruggen Met de Storebaeltsbroen, de Öresundsbroen en de Storstroemsbroen erbij (al is die laatste dan wat minder extreem)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 03-09-2008 19:40:49 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61355996
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:11 schreef Charango het volgende:
[ afbeelding ]
Idd geen ICE-stel, lijkt me....
geen probleem, zo'n ICE
So we just called him Fred too
pi_61356174
quote:
Op woensdag 3 september 2008 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:
groot voordeel is behalve de reistijdverkorting ook de capaciteitsvergroting. Nu is het zo dat die treinen altijd ramvol zitten, omdat ze altijd maar met 3 of 4 bakken gereden kunnen worden aangezien die boot niet langer is. Over zo'n brug kun je lekker volle por met een normaal 8-baks ICE-stel suizen
Capaciteitsvergroting kan je ook krijgen door een boot te gebruiken met twee sporen en per keer 2 ICE-TD 4 wagenstellen over te varen.
So we just called him Fred too
  Moderator woensdag 3 september 2008 @ 20:26:03 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_61357055
* Guppyfriend treint sinds maandag dagelijks Doetinchem - Houten en vice versa... en kan begrijpelijkerwijs dus niet wachten tot ze een andere woonruimte vindt...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_61357549
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Als die brug trouwens ook klaar is, is Denemarken wel in het bezit van een opmerkelijke collectie giga-spoorbruggen Met de Storebaeltsbroen, de Öresundsbroen en de Storstroemsbroen erbij (al is die laatste dan wat minder extreem)
Öresundsbroen brug is wel erg vet vond ik, ook heerlijke trein rijden daar op dat traject.
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef Cothen het volgende:

[..]

Capaciteitsvergroting kan je ook krijgen door een boot te gebruiken met twee sporen en per keer 2 ICE-TD 4 wagenstellen over te varen.
Dat word beetje te ingewikkeld en kost nog meer tijd, straks met die brug ben je in een paar min naar de overkant.

Maar de oversteek van Trelleborg naar Sassnitz(100 km) zal voorlopig wel nog blijven met de nachttrein (denk wel een van de grootste boottrein oversteken in de EU?)

Dan ga tenminste nog een echt stuk over zee, toen wel gemerkt je rolde gewoon soms in je eigen bed.
............................
pi_61358193
Ah ja, dat is een gave trein inderdaad. Die Euronight 210 van Berlijn naar Malmö. Die heb ik ooit in 2006 eens geplaat in het toen net nieuwe Berlijn Hbf (tief):





Hier ook nog een fraai plaatje gevonden!
  woensdag 3 september 2008 @ 21:31:55 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61359332
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:53 schreef Cothen het volgende:

[..]

geen probleem, zo'n ICE
[ afbeelding ]
Volgens mij is het toch de ICE-TD, oftewel een ICE die op diesel rijdt?

Ze verzorgen nu alleen ritten tussen Kopenhagen en Hamburg (enkele ritten ook van/naar Berlijn). Deze treinen zouden bijna niet meer bestaan vanwege allerlei technisch ongemak, maar het WK 2006 heeft deze dieselhogesnelheidstreinen gered.
  woensdag 3 september 2008 @ 21:55:25 #21
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_61360176
tvp
  Redactie Sport woensdag 3 september 2008 @ 22:12:00 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61360815
is het trouwens normaal dat de pimpel vertrekt als de conducteur zijn deur nog niet dicht heeft?
zag het vanmiddag in hengelo
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_61361060
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef Cothen het volgende:

[..]

Capaciteitsvergroting kan je ook krijgen door een boot te gebruiken met twee sporen en per keer 2 ICE-TD 4 wagenstellen over te varen.
ja, en dan loskoppelen en weer vastkoppelen en gedoe en gezeik. Dat doen ze niet iig. Bovendien zou dat ten koste gaan van het vrachtverkeer of het personenautoverkeer en blijkbaar levert dat meer op
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61361077
quote:
Op woensdag 3 september 2008 22:12 schreef dennistd het volgende:
is het trouwens normaal dat de pimpel vertrekt als de conducteur zijn deur nog niet dicht heeft?
zag het vanmiddag in hengelo
Lijkt me niet zo raar? Als alle andere deuren maar wel gesloten zijn toch.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 3 september 2008 @ 22:19:23 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61361176
quote:
Op woensdag 3 september 2008 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo raar? Als alle andere deuren maar wel gesloten zijn toch.
nouja, omdat bij binnenlandse treinen tegenwoordig voor vertrek ook de deur bij de conducteur gesloten moet zijn
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')