abonnement Unibet Coolblue
pi_59321380


Ik kon het niet laten, het verhaal deugde, geen vage fabrikant; bij Redcoon een Tefal Actifry gekocht. Dat is een friteuse die werkt op hete lucht. Met wat googlen vind je heel veel tevreden gebruikers.

Groot voordeel is dat je heel weinig olie (één lepel) nodig hebt. Nadeel: kroketten gaan niet lukken met dit apparaat. Anderzijds kun je er gerechten mee maken, die in een normale friteuse echt niet kunnen. En je maakt er in één keer 1 kilo frites mee.

Vandaag werd de Actifry afgeleverd. Natuurlijk gelijk geprobeerd, met verse aardappelschijfjes. En het resultaat viel niet tegen. Mooi goudbruin en niet vet. Geen frituurwalm en goed schoon te maken onderdelen.

Zijn er meer Fokkers die dit apparaat hebben? Heb je leuke hints of tips? Brand los!

[ Bericht 1% gewijzigd door grif op 12-06-2008 00:55:16 ]
Never try to outstubborn a cat.
pi_59321534
Dat ziet er best interessant uit, hoe lang moesten de aardappelschijfjes erin?
pi_59321570
Interessant! Hoe duur is zoiets ongeveer? Alleen dat van die kroketten is wel heel jammer, zal dus ook wel betekenen dat bitterballen en kaassoufles enzo niet kunnen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_59321830
Verse patat ongeveer 40 minuten (voor een kilo), diepgevroren ongeveer 20 minuten. Goedkoop is de Actifry niet: ik betaalde 148 euro (en nog 10 euro betaal/verzendkosten).

Bitterballen en kaassoufles gaan niet lukken, vietnameese loempia's daarentegen wel. En nog veel meer.
Never try to outstubborn a cat.
pi_59322043
Jammer, waarom eigenlijk niet? Komt de warmte niet genoeg tot binnenin ofzo?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_59322210
Er zit een roerarm in... hou jij van krokettensoep?

De werking van het apparaat is eigenlijk heel eenvoudig: warme lucht wordt er doorheen geperst terwijl de te 'frituren' gerechten ronddraaien met behulp van een mengarm (op heel lage snelheid). Daardoor wordt de olie goed verdeeld en is de bruining rondom. Op YouTube kun je wat filmpjes vinden die het illustreren.
Never try to outstubborn a cat.
pi_59322317
geweldig... met dit apparaat kan je dus elke dag zonder schuldgevoel patat eten
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_59322336
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 23:13 schreef grif het volgende:
Er zit een roerarm in... hou jij van krokettensoep?
Ohw lol Dat had ik ff gemist!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_59322891
@Grif, kan je me ook vertellen hoeveel stroom (watt) dat ding verbruikt?
pi_59322957
- Het energieverbruik is drie keer lager (gemiddeld 70 Wh voor 100 g frieten in plaats van 204 Wh bij een klassieke frietketel).
bron
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_59323101
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 23:33 schreef DarkerThanBlack het volgende:
@Grif, kan je me ook vertellen hoeveel stroom (watt) dat ding verbruikt?
1400 watt.
Never try to outstubborn a cat.
pi_59323947
Ik heb er ook weleens wat over gelezen. Maar geeft het nou het echt friet-gevoel?
pi_59341859
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 00:16 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb er ook weleens wat over gelezen. Maar geeft het nou het echt friet-gevoel?
Bedoel je of het resultaat hetzelfde is als mooi dikke frites gebakken in ossewit?

Zondag ga ik de frites uitproberen, niet uit de diepvries maar verse. Ik ben zelf ook heel benieuwd.
Never try to outstubborn a cat.
  donderdag 12 juni 2008 @ 20:03:12 #14
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_59344408
Wat een bizar apparaat, klinkt wel interessant!
Hoe zit het met de geuroverlast? Hier kunnen we geen frituurpan nemen omdat we hem niet op het balkon mogen gebruiken (buren worden er niet blij van schijnt ) en anders de hele woonkamer een week naar snackbar ruikt.
Maar tof apparaat hoor
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_59345290
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 20:03 schreef BBQ-kip het volgende:
Hoe zit het met de geuroverlast? Hier kunnen we geen frituurpan nemen omdat we hem niet op het balkon mogen gebruiken (buren worden er niet blij van schijnt ) en anders de hele woonkamer een week naar snackbar ruikt.
Daar ga je blij van worden: geen geuroverlast, echt niet. Niet met (verse) aardappelschijfjes, in ieder geval. Je kunt 'm onder de afzuigkap zetten (heb ik niet gedaan), voor de zekerheid.

(Ik word niet betaald door Tefal, echt niet! Tot nu toe ben ik er blij mee. Je kunt er niet alles mee, zoals kroketten bakken, maar daar krijg je weer andere mogelijkheden voor terug)
Never try to outstubborn a cat.
  donderdag 12 juni 2008 @ 20:56:06 #16
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_59345933
Zouden bitterballen wel lukken? Of worden die ook gechopt door de mengarm? Ik kan het niet goed zien op het plaatje.
Bitterballen/kroketten zijn zo extreem lekker

Ga nu al bijna overwegen hem te kopen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 12 juni 2008 @ 21:07:28 #17
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_59346313
Ik zie nu in het receptenboek wat je kunt inkijken dat "fresh meatballs" er ook in kunnen. Zouden bitterballen er dan toch ook in kunnen? Lijkt me een zelfde soort stevigheid en grootte hebben, toch?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 12 juni 2008 @ 21:18:27 #18
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59346677
klinkt interessant allemaal
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_59346801
Top apparaat, beste resultaat boek je mijn inziens met verse aardappelen. Ook al zijn diepvriespatat en schijfjes ook erg smaakvol.

Je moet wel van droge patat houden overigens, iemand die graag vette patat eet zal er minder profijt van hebben.
  donderdag 12 juni 2008 @ 21:25:52 #20
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_59346933
Droog-knapperige buitenkant en lekker gare-zachte binnenkant, flinke klodder mayonnaise en smullen maar
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 12 juni 2008 @ 21:29:17 #21
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59347054
Op de belgische Tefal site staan recepten voor dat ding in het NL

De kip met ananas en de varkenshaas recepten zien er wel lekker uit
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_59347151
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 20:56 schreef BBQ-kip het volgende:
Zouden bitterballen wel lukken? Of worden die ook gechopt door de mengarm? Ik kan het niet goed zien op het plaatje.
Bitterballen/kroketten zijn zo extreem lekker

Ga nu al bijna overwegen hem te kopen
Nee bitterballen gaat ook niet lukken, dat wordt ook moes.

Verder gewoon een aanrader, ook al blijft het natuurlijk wel een prijzig apparaat.
pi_59347906
Om een idee te geven, mijn avondeten: biefstuk (in roomboter gebraden, het wordt immers gecompenseerd... ), haricot verts en aardappelschijfjes uit de Actifry:

Never try to outstubborn a cat.
pi_59348004
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 21:22 schreef Ericr het volgende:
Top apparaat, beste resultaat boek je mijn inziens met verse aardappelen. Ook al zijn diepvriespatat en schijfjes ook erg smaakvol.
En zondag ga ik dat uitproberen op een vierjarig proefpersoon (en z'n pa) die gek is op frietjes. Een evaluatieformulier is nog een beetje te hoog gegrepen (hij kan nog niet schrijven), maar een leeg bord lijkt voldoende informatie. ;-)
Never try to outstubborn a cat.
pi_59348105
Als je geen vet gebruikt met frituren dan is het toch gelijk niet lekker meer. Hetzelfde met ovenpatat, die shit is zo droog als de kweet niet wat en vult voor geen meter. Wat is er mis met lekkere vette patat en frikadellen?
  donderdag 12 juni 2008 @ 22:03:24 #26
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_59348175
Ziet er lekker uit zeg, alleen is ie best aan de prijs...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_59348512
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 22:01 schreef Wooldoor het volgende:
Als je geen vet gebruikt met frituren dan is het toch gelijk niet lekker meer. Hetzelfde met ovenpatat, die shit is zo droog als de kweet niet wat en vult voor geen meter.
Je gebruikt wel vet, alleen wat minder. Overigens houdt niemand je tegen wat meer vet te gebruiken... Ik ben het verder helemaal met je eens: ovenpatat is niet te doen.

Zondag ga ik verse patat maken en er zijn meerdere proefpersonen... ben benieuwd!
Never try to outstubborn a cat.
pi_59350676
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 22:01 schreef Wooldoor het volgende:
Als je geen vet gebruikt met frituren dan is het toch gelijk niet lekker meer. Hetzelfde met ovenpatat, die shit is zo droog als de kweet niet wat en vult voor geen meter. Wat is er mis met lekkere vette patat en frikadellen?
Het probleem bij ovenpatat is dat de patat niet beweegt, en dus ook niet lekker kan worden.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 10:10:06 #29
40566 Ericr
Livewrong
pi_59357134
Nog een groot voordeel is dat je de patat of aardappelen gelijk kan kruiden terwijl ze door de Actifry worden 'gefrituurd'. In een echte frituurpan is gekruide patat een recept voor het vervangen van de olie.

Ik gooi meestal cayennepeper, patatkruiden en wat paprikapoeder door de olie.
pi_59415110
Vandaag de actifry uitgetest met frites. Verse 9mm, gemaakt van een kilo vastkokende aardappelen. En dat gaat eigenlijk best goed. Het is iets anders dan frituur-frites en lijkt in de verste verte niet op oven-frites. Nu is dit pas de eerste keer dat ik frites zo maak, deze week zal ik het ook eens proberen met diepgevroren frites.
Never try to outstubborn a cat.
  zondag 15 juni 2008 @ 21:55:59 #31
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_59415133
ik hou je ervaringen in de gaten
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 15 juni 2008 @ 23:19:13 #32
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_59419216
Gaat het "best goed" of gaat het "goed"?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_59420943
Het gaat goed, maar ik denk dat het (nog) beter kan. Dit was met verse vastkokende (niet specifieke frites) aardappelen. Moet nog uitzoeken hoe het met diepgevroren (wat de meesten waarschijnlijk zullen gebruiken) frites gaat. En ik ben van plan om ook wat andere recepten te maken, want je kunt er meer mee (en ook weer minder, soms) dan een gewone friteuse.

[ Bericht 0% gewijzigd door grif op 16-06-2008 00:30:15 ]
Never try to outstubborn a cat.
  maandag 16 juni 2008 @ 07:25:57 #34
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59423581
Oeh leuk ding
Kun je er ook roerei mee maken?
pi_59424981
En wat zei de vierjarige proefpersoon? Goedgekeurd?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_59437360
Het vierjarig proefpersoon bleek niet van wilde, op de huid gebakken Canadeese zalm te houden, maar de frites gingen probleemloos naar binnen.
Never try to outstubborn a cat.
pi_61501676
De Actifry schijnt nu ook de nederlandse markt geintroduceerd te zijn, voor de lieve prijs van 199 euro bij Blokker... dat heb ik er zeker niet voor betaald! (149 bij Redcoon om precies te zijn)

De consumentenbond heeft 'm getest, uiteraard is het testresultaat alleen toegangelijk voor leden, en dat ben ik niet. Wellicht dat iemand een korte samenvatting heeft?

Enfin, ik ben nog steeds blij met de mijne!

[ Bericht 4% gewijzigd door grif op 09-09-2008 16:24:15 ]
Never try to outstubborn a cat.
pi_61502284
Dit is overduidelijk een huismoeder-apparaat, een hype van een huishoudelijk apparaat dat onhandig en overbodig is.

Waarom zou je 20 minuten op je patat gaan zitten wachten zodat er iets minder vet in zit? Het lijkt me bovendien een hel om dat ding af te moeten wassen!

Daarbij: je vergelijkt het met gefrituurde patat en zegt dat het BIJNA net zo lekker is, waarom frituur je je patat niet gewoon als dat o zo lekker is?

Dit hele geval staat volgend jaar op zolder, naast de staafmixer, de yoghurtmaker, de ijsmachine en de vaccuvin!
pi_61502594
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:39 schreef JoPiDo het volgende:
Waarom zou je 20 minuten op je patat gaan zitten wachten zodat er iets minder vet in zit? Het lijkt me bovendien een hel om dat ding af te moeten wassen!
De onderdelen kunnen in de vaatwasser. Heb jij wel eens een veelgebruikte frituese schoongemaakt én schoongekregen?
quote:
Daarbij: je vergelijkt het met gefrituurde patat en zegt dat het BIJNA net zo lekker is, waarom frituur je je patat niet gewoon als dat o zo lekker is?
Omdat ik geen friteuse wil, misschien? Veel te vet, je blijft schoonmaken, walm, en heb je wel eens gekeken wat een paar liter frituurvet kost? (Wat je toch heel regelmatig moet wisselen!). Ik heb nu wat meer ervaring met de Actifry, en krijg er prima patat uit. En meer. Vooral wat een friteuse nooit voor elkaar gaat krijgen.
quote:
Dit hele geval staat volgend jaar op zolder, naast de staafmixer, de yoghurtmaker, de ijsmachine en de vaccuvin!
Yoghurtmaker en ijsmachine heb ik niet. De staafmixer wel, al is het maar om zelf pesto mee te maken. (dat scheelt zoveel, vergeleken met die bremzoute, veel te dure troep bij de kruidenier)

Echt, vind het een fijn apparaat - daar ben ik zelf ook verbaasd over (herken wel jouw scepsis).
Never try to outstubborn a cat.
pi_61504584
Hmm ijsmachine, staafmixer, en vacuvin worden hier toch veel gebruikt. Zou dit dan iets voor mij zijn ?

Interessant!
pi_61504929
Als je zelf frites maakt van verse aardappelen, moet je dan niet eerst de gesneden aardappels met zout bestrooien om vocht te onttrekken? Uit het verhaal van TS lijkt het alsof je gewoon een aardappel hebt gesneden en in dat apparaat hebt geknikkerd.

Het apparaat lijkt me geen vervanging voor de bestaande frituur door de hiervoor genoemde beperkingen.
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:31:45 #42
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_61505095
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:39 schreef JoPiDo het volgende:
Dit is overduidelijk een huismoeder-apparaat, een hype van een huishoudelijk apparaat dat onhandig en overbodig is.

Waarom zou je 20 minuten op je patat gaan zitten wachten zodat er iets minder vet in zit? Het lijkt me bovendien een hel om dat ding af te moeten wassen!

Daarbij: je vergelijkt het met gefrituurde patat en zegt dat het BIJNA net zo lekker is, waarom frituur je je patat niet gewoon als dat o zo lekker is?

Dit hele geval staat volgend jaar op zolder, naast de staafmixer, de yoghurtmaker, de ijsmachine en de vaccuvin!
niet vergeten dat een friteuse nog op moet warmen, ben je meestal ook wel wat tijd aan kwijt, ranzige luchtjes, ding lijkt me nog steeds wel wat
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_61505200
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:24 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Als je zelf frites maakt van verse aardappelen, moet je dan niet eerst de gesneden aardappels met zout bestrooien om vocht te onttrekken? Uit het verhaal van TS lijkt het alsof je gewoon een aardappel hebt gesneden en in dat apparaat hebt geknikkerd.
Dat is precies wat ik doe. Alleen dan niet 'gewoon een aardappel'. Maar een mooi frites ras.
Never try to outstubborn a cat.
pi_61512393
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:31 schreef Klonk het volgende:

[..]

niet vergeten dat een friteuse nog op moet warmen, ben je meestal ook wel wat tijd aan kwijt, ranzige luchtjes, ding lijkt me nog steeds wel wat

ik liet me wat gaan vanmiddag

maar ik zie geen gat in dit apparaat

bovendien zit heel je afwasmachine vol als je de onderdelen in de afwasmachine stopt
  dinsdag 9 september 2008 @ 23:19:39 #45
135452 spanishgirl
**El amor no hace promesas**
pi_61513002
Zou dit apparaat wel willen, maar vind 200 euro te duur; wacht wel tot hij wat goedkoper is..
**El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
pi_61513192
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 22:01 schreef Wooldoor het volgende:
Als je geen vet gebruikt met frituren dan is het toch gelijk niet lekker meer. Hetzelfde met ovenpatat, die shit is zo droog als de kweet niet wat en vult voor geen meter. Wat is er mis met lekkere vette patat en frikadellen?
Just my thinking.
De enige goede patat die ik ooit uit de oven heb gegeten is die van de Celevita. En dat kwam volgens mij omdat die dingen al doordrongen waren van het vet.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_61513208
Een goeie frituur kan je midden in de kamer aanknallen zonder dat je iets ruikt.
pi_61513226
Daarbij is een frituur useless als je er geen frikandellen in kan frituren.
pi_61514008
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 23:28 schreef William.Tecumseh.Sherman het volgende:
Daarbij is een frituur useless als je er geen frikandellen in kan frituren.

het is dan ook een wijvenapparaat
  woensdag 10 september 2008 @ 12:12:20 #50
3869 David
Drum the drums
pi_61520795
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 23:28 schreef William.Tecumseh.Sherman het volgende:
Daarbij is een frituur useless als je er geen frikandellen in kan frituren.
wat een onzin zeg.
pi_61520985
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 22:56 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

ik liet me wat gaan vanmiddag

maar ik zie geen gat in dit apparaat

bovendien zit heel je afwasmachine vol als je de onderdelen in de afwasmachine stopt
Dat apparaat is zo schoon. De binnenpan kan je er uitlichten en de buitenkant + ruimte onder de binnenpan wordt amper tot niet vuil. Binnenpan heb ik met een sopje binnen een minuut schoon.

De patat, aardappelen, groenten etc zijn in ieder geval erg smaakvol en des te langer ik dat apparaat gebruik des te blijer ben ik ik dat geen frituurpan heb aangeschaft.

Als je vaak kroketten, frikandellen etc frituurt is een echte frituurpan misschien onmisbaar maar zelf eet ik die zooi toch niet.
  woensdag 10 september 2008 @ 12:20:38 #52
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61521012
Geen kroketten?
Dan gaat 't 'm niet worden voor mij...
Ik ben een eckte rapnegert
pi_61521020
40 minuten .
pi_61522574
Kan je hier ijs in frituren?
  woensdag 10 september 2008 @ 17:22:53 #55
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61528088
Ziet er veel belovend uit. Is er een reden waarom dit in NL niet gewoon te koop is?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61530841
quote:
Op woensdag 10 september 2008 17:22 schreef hierissieweer het volgende:
Ziet er veel belovend uit. Is er een reden waarom dit in NL niet gewoon te koop is?
Gewoon te koop in Nederland hoor. Deze week in de aanbieding bij Blokker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_61530944
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:18 schreef grif het volgende:


De consumentenbond heeft 'm getest, uiteraard is het testresultaat alleen toegangelijk voor leden, en dat ben ik niet. Wellicht dat iemand een korte samenvatting heeft?

Testresultaat van de consumentenbond:

Testresultaat Tefal Actifry: gezonde friet bakken?

We maakten diepvriespatat klaar in de Actifry en een gewone friteuse van Tefal. Verse patat (aardappelschijfjes) maakten we ook klaar in de Actifry en vergeleken we met de gewone friteuse en een oven. Kan de Actifry werkelijk met een lepel olie lekkere, en gezondere, patat klaarmaken?

Testresultaten patat

In de gewone Tefalfriteuse is in deze test 750 gram diepvriesfriet in 11 minuten klaar – inclusief opwarmtijd. De Actifry doet daar 25 tot 30 minuten over. De apparaten gebruiken evenveel stroom. De patat uit de Actifry is mooi bruin, maar niet zo lekker knapperig als patat uit de friteuse. De frietjes uit de Actifry hebben 5% vet en die uit de friteuse 15%. De Actifry maakt patat dus inderdaad 50% minder vet klaar.

Testresultaat verse patat

Bij het bakken van verse patat (aardappelschijfjes) is de Actifry vergeleken met zowel een oven als de friteuse. De oven bakt nog minder vet dan de Actifry, maar gebruikt wel meer energie. De friteuse heeft de schijfjes het snelst klaar, maar voor snelheid en vetarm bakken moet u de Actifry hebben. En de aardappelschijfjes zijn ook best lekker.

Voordelen van de Actify

* Het apparaat maakt weinig geluid.
* Geen frituurlucht.
* Mogelijkheid om vetarm eten te bereiden.
* Geen voorverwarming nodig.
* Handleiding met tabellen voor de bereidingstijd van verschillende soorten voedsel.


Nadelen van de Tefal Actify

* Reiniging van het deksel is lastig.
* De kleine greep wordt te heet en de knoppen worden tijdens de bereiding ook erg warm.
* Sommige producten, zoals oliebollen en kroketten, kunnen niet in de Actifry.
* Bereidingstijd van voedsel is langer dan bij gewoon frituren of in de oven.


Conclusie

Met de Actifry is het mogelijk om vetarm patat te bereiden. Het resultaat is aardig, maar niet hetzelfde als gefrituurde patat. Die is knapperiger. Ook kan de Actifry een friteuse niet helemaal vervangen, omdat er bijvoorbeeld geen oliebollen en kroketten in gebakken kunnen worden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_61532839
hm.. voor die ene keer dat je kroketten of oliebollen wil frituren, kan je toch een pan met frituurvet opzetten?
Tenminste.. ik frituur met de wok 1x in de 3 maanden ofzo.. (walm.. )
Life is short, eat dessert first.
  woensdag 10 september 2008 @ 20:21:20 #59
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61532862
quote:
Op woensdag 10 september 2008 20:20 schreef missy_c het volgende:
hm.. voor die ene keer dat je kroketten of oliebollen wil frituren, kan je toch een pan met frituurvet opzetten?
Tenminste.. ik frituur met de wok 1x in de 3 maanden ofzo.. (walm.. )
Frituren in de wok
pi_61535325
Ja frituren in de wok.. Zo doen Chinezen dat.. We stomen, frituren, en roerbakken met de wok.
Als je zo'n ding koopt krijg je soms ook een rekje erbij om je gefrituurde zooi op te laten "lekken".

Zo leer je weer es wat he..



sorry offtopic..

PS: waarom kan ik m'n berichtjes niet verwijderen.. zit ik hele topic vol te spammen met m'n "foutjes"
Life is short, eat dessert first.
pi_61535445
foutje
Life is short, eat dessert first.
pi_61535464
foutje
Life is short, eat dessert first.
  woensdag 10 september 2008 @ 23:58:33 #63
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_61540531
wat een geinig machine
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  donderdag 11 september 2008 @ 00:09:25 #64
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61540754
quote:
Op woensdag 10 september 2008 23:58 schreef Stroekie het volgende:
wat een geinig machine
Maar bakt geen kroketten en laat dat nou juist net het geen zijn wat ik lekker vind!!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61540937
quote:
Op donderdag 11 september 2008 00:09 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Maar bakt geen kroketten en laat dat nou juist net het geen zijn wat ik lekker vind!!
dat zie ik dan weer niet als gemis
en ik mijn eentje ga ik ook nooit een kilo friet in 1 keer klaarmaken en wegkanen
maar vind het ding er echt fascinerend uitzien
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_61541058
Ik gebruik wel gewoon mijn Tefal Family Pro frituurpan

Kroketten
  donderdag 11 september 2008 @ 00:30:38 #67
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61541092
quote:
Op donderdag 11 september 2008 00:19 schreef Stroekie het volgende:

[..]

dat zie ik dan weer niet als gemis
en ik mijn eentje ga ik ook nooit een kilo friet in 1 keer klaarmaken en wegkanen
maar vind het ding er echt fascinerend uitzien
Ik heb een minipan, voor mijn uitzet (die ook als fondeu pan kan dienen) Daar kan een portie patatin en een kroket. Voor die enkele keer per jaar dat ik zal gaan frituren kan dat denk ook niet zo heel veel kwaad...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61541759
Er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat plantaardig vet slecht voor je zou zijn, dus waar hebben we het over?
  donderdag 11 september 2008 @ 08:02:30 #69
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61542937
quote:
Op donderdag 11 september 2008 01:32 schreef JoPiDo het volgende:
Er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat plantaardig vet slecht voor je zou zijn, dus waar hebben we het over?
Ligt eraan wat voor vet. Bovendien frituren de meeste mensen niet in plantaardig vet.
pi_61543052
quote:
Op donderdag 11 september 2008 01:32 schreef JoPiDo het volgende:
Er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat plantaardig vet slecht voor je zou zijn, dus waar hebben we het over?
Over zonnebloemolie lopen de meningen nogal uiteen toch? Ik meen dat daar een kankerverwekkende stof in voorkomt als het lang (iets te) warm is geweest.

Maar ik denk dat mensen met zo'n apparaat vergeten dat frituren helemaal niet slecht is. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je afwisselend eet. Zolang je dat doet is er geen enkele reden om de actifry te kopen.
pi_61543171
Het verschil van 5% of 15% op een portie patat vindt ik persoonlijk verwaarloosbaar. Dat sausje ernaast of idd je biefstukje in boter bakken, doet de "winst" gelijk te niet.

Als dat de reden zou moeten zijn om het apparaat te kopen, dan vindt ik het niets.
Echter als je niet kán frituren (stank oid) dan soit.

Ik houdt het idd wel bij de oven voor vietnamese loempiaatjes ed en de wok (arachide olie) voor verse frites.
  donderdag 11 september 2008 @ 14:09:47 #72
3869 David
Drum the drums
pi_61549922
het is een verdienstelijke uitvinding vind ik. Niet ongelooflijk wereldschokkend, maar voor veel mensen is het zeker iets. 5% tegenover 15% vind ik wel dégelijk een groot verschil, eerlijk gezegd. En het niet hebben van die frituur lucht is ook heel mooi meegenomen.
pi_61560657
quote:
Op woensdag 10 september 2008 19:18 schreef golfer het volgende:

[..]

Testresultaat van de consumentenbond:
Dank je wel!

Het klopt dat je er je geen oliebollen in kunt bakken, wél aardappeltjes, groente en garnalen. Dat zie ik een gewone friteuse toch niet doen... ;-) Of kerriefrites willen maken, zonder de olie te hoeven verwisselen.
Never try to outstubborn a cat.
pi_61831867
Je kan ook de hot air grill van SMC kopen. Deze is bij de makro te koop, maar ook mediamarkten hebben het wel eens op voorraad. Kost 50 euro, en je kan er WEL frikandellen/kroketten er in maken. Ovenfrietjes gaan in een kwartier.
pi_61833675
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 23:28 schreef William.Tecumseh.Sherman het volgende:
Daarbij is een frituur useless als je er geen frikandellen in kan frituren.
.
pi_61939205
allemal debiel gelul
patat frituur je.
en zolang je geen watermayo kunt maken met dit flauwekul ding houdt het op
echt onzin dus
pi_62108272
Nu de Actifry goed verkrijgbaar is, wordt er heel wat over geschreven.

Vond het leuk leesvoer.
Never try to outstubborn a cat.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:01:58 #78
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_62132494
teeveepee! misschien toch wel relax 50% minder vet..
hoe saat dat in verhouding trouwens tegen oven patat?
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_62484653
Vandaag is mijn Actifry aan de deur afgeleverd. Ik ben benieuwd, ga 'm straks proberen met aardappelschijfjes.
Er blijken overigens verschillende receptenboekjes te zijn. Bij de Actifry in de doos zit een boekje van Mathijs Vrieze met 20 recepten. Op de website van Tefal is ook een variant te downloaden met 40 recepten:
http://www.actifry.nl/download/actifry_recepten.pdf
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:17:22 #80
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_62493471
En, is het wat?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_62500048
Ik vind hem er heel mooi en handig uitzien, alleen wel erg duur

Dus nee, ik ga hem niet kopen, maar ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Misschien dat hij over een tijdje wat goedkoper wordt
pi_62700868
Ik ben ook nieuwsgierig.

Ik overwoog eigenlijk een tweede frituurpan te kopen (één voor friet, één voor kroketten e.d.) omdat het veel te lang duurt om voor vier personen een avondmaal te maken. En dat vet verversen is een klere-karwei... dus ik tvp even mee.
pi_62704438
Hier kun je nog een leuk videoverslag vinden over de actifry.
Never try to outstubborn a cat.
pi_62707722
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 22:40 schreef grif het volgende:
Hier kun je nog een leuk videoverslag vinden over de actifry.



leuke site!!!


na het zien van het filmpje ben ik helemaal overtuigd dat het een takkending is....
pi_62887130
Wij hebben de actifry nu enkele weken , en zijn er heeeeel tevreden over.
Ik gebruik hem toch wel een aantal maal per week.
Voor:
Ovenfrietjes van Mc Cain bijvoorbeeld
Aardappelschijfjes van Aviko (diverse soorten)
Erg lekker zijn kipnuggets (vooral die van de Lidl)
Je kan er kruiden overheen strooien.
De Actifry is zeer eenvoudig uit elkaar te halen enschoon te maken, in een sopje in 1 minuut schoon.
De Actifry is niet goedkoop, maar is zijn geld dubbel en dwars waard
Een echte aanrader
pi_62887452
Dat er minder vet in gaat is geen excuus om tig keer per week frituurvoedsel te gaan eten natuurlijk hé.
  zondag 2 november 2008 @ 18:46:59 #87
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62888103
Is dit niet hetzelfde als een hetelucht oven?

Daar komt overigens helemaal geen vet aan te pas, patat komt er ook prima uit.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 2 november 2008 @ 18:48:11 #88
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62888127
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 23:09 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Het probleem bij ovenpatat is dat de patat niet beweegt, en dus ook niet lekker kan worden.
Mijn ovenpatat wordt prima. Kwestie van omscheppen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_63179028
Ik heb de Actifry gewonnen, ik zou er nooit het geld voor over hebben...Vandaag voor het eerst gebruikt, kip met paprika en champignons...

hm, moet zegen dat ik de kip heel droog vond, maar kan ook eraan liggen dat ik het misschien te lang heb laten draaien (35 minuten), de paprika zag er ook niet echt mooi meer uit.. duitelijk verschil met de foto's bij de recepten uit het kookboek


Ik vond de roerder goed heet aan het einde toen ik mijn kip uit de pan haalde, maar misschien kun je die ook laten zitten. Verder vraag ik mij af of je ook gerechten met meer vocht kunt maken, want als je de roerder eruit halt zit een gat in het midden van de pan. Heeft er iemand ervaring mee? Ook zaten bij mij een groot deel van de kruiden onder de arm van de roerder, is dat normaal?


Bij de Libelle hebben ze de Actifry ook getest, hier staan de ervaringen van de testers: http://www.libelle.nl/win(...)8289-B6A5EA642944%7d

Morgen eens de patat proberen.
pi_63179463
quote:
Op zondag 2 november 2008 18:46 schreef Qwea het volgende:
Is dit niet hetzelfde als een hetelucht oven?

Daar komt overigens helemaal geen vet aan te pas, patat komt er ook prima uit.

het vet zit al in de patat als je het koopt...
pi_63208821
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 23:13 schreef grif het volgende:
Er zit een roerarm in... hou jij van krokettensoep?

De werking van het apparaat is eigenlijk heel eenvoudig: warme lucht wordt er doorheen geperst terwijl de te 'frituren' gerechten ronddraaien met behulp van een mengarm (op heel lage snelheid). Daardoor wordt de olie goed verdeeld en is de bruining rondom. Op YouTube kun je wat filmpjes vinden die het illustreren.
Dus eigenlijk is het als patat bakken in een hetelucht oven?

Overigens maakt het niet uit of je 1 eetlepel of 3 liter vet gebruikt, zolang dit maar schoon is. Frituren opzich is niet vet.
  vrijdag 14 november 2008 @ 00:51:50 #92
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63209827
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 00:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Frituren opzich is niet vet.
Yeah, sure.

[ Bericht 1% gewijzigd door RobinOok op 14-11-2008 13:46:34 ]
pi_63213214
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 00:51 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Yeah, sure.
Ja. De hitte icm (schoon!) vet schroeit je patat gelijk dicht. Er zal geen vet bij komen, enkel aan de buitenkant.

Netjes uit laten lekken boven de pan + op een laagje keukenpapier, en de patat zal er niet vetter op worden.
  vrijdag 14 november 2008 @ 12:06:11 #94
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_63217399
quote:
Op donderdag 13 november 2008 00:49 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

het vet zit al in de patat als je het koopt...
Ja, maar ik bedoelde meer bij het bereiden ervan
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_63218170
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 12:06 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, maar ik bedoelde meer bij het bereiden ervan
Zolang dat vet maar goed is, maakt het verder niet veel uit...
  vrijdag 14 november 2008 @ 13:53:05 #96
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63220083
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja. De hitte icm (schoon!) vet schroeit je patat gelijk dicht. Er zal geen vet bij komen, enkel aan de buitenkant.

Netjes uit laten lekken boven de pan + op een laagje keukenpapier, en de patat zal er niet vetter op worden.
Uit het calorieenboekje:
100 gram aardappel = 85 kCal
100 gram gebakken aardappel = 187 kCal
100 gram patat = 310 kCal

Maar die bakken het allemaal verkeerd? Of zijn zo dom het niet uit te laten lekken?
pi_63220682
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 13:53 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Uit het calorieenboekje:
100 gram aardappel = 85 kCal
100 gram gebakken aardappel = 187 kCal
100 gram patat = 310 kCal

Maar die bakken het allemaal verkeerd? Of zijn zo dom het niet uit te laten lekken? [ afbeelding ]
Ik weet niet waar ze dan precies van uit gaan, ik zou haast zeggen een worsed-case scenario (vies vet, te lage temperatuur, mandje te vol, dunne patatjes (= meer hechtingsoppervlakte per kilo patat), en nog wat van zulke factoren.
  vrijdag 14 november 2008 @ 15:27:37 #98
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63222561
*speechless*
  vrijdag 14 november 2008 @ 15:35:10 #99
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63222722
Het kan nog wel uitmaken hoe groot de frietjes zijn, maar het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel hoor.

Product - kCal
Franse frietjes van MacDonalds - 306
Friet van Kentucky Fried Chicken - 255
Friet (volgens www.watziterin.nl) - 320
Friet (volgens voedingswaardetabel.nl) - 281

Mini patates frites (Super, ongebakken(!)) - 135
Ovenfriet - 302
Patates frites, voorgebakken (!) - 145

Bron : http://www.frietopia.nl/index.php?page=47&wkey=Friet
pi_63346160
Hmmm twijfel over dit apparaat, samen met een George Forman grill een prima snack avond combo ^^ (puike gril!, niet die van de tv maar een XL versie ^^ )
Meneer Klootwijk acht hem echter niet te hoog:
http://www.foodlog.nl/images/uploads/NRC-20080822-02012004.pdf
Kan ook zijn dat hij heeft lopen prutsen natuurlijk...
en toen.....
pi_63347221
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 15:35 schreef RobinOok het volgende:
Het kan nog wel uitmaken hoe groot de frietjes zijn, maar het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel hoor.

Product - kCal
Franse frietjes van MacDonalds - 306
Friet van Kentucky Fried Chicken - 255
Friet (volgens www.watziterin.nl) - 320
Friet (volgens voedingswaardetabel.nl) - 281

Mini patates frites (Super, ongebakken(!)) - 135
Ovenfriet - 302
Patates frites, voorgebakken (!) - 145

Bron : http://www.frietopia.nl/index.php?page=47&wkey=Friet
Gelukkig eet ik altijd patat Maar kijk eens naar Ovenpatatjes en de rest, en ovenpatat wordt niet in vet gebakken.

Van frituren wordt je patat dus niet vetter.
pi_63348516
Aan ovenfriet wordt ook heel wat vet toegevoegd zodat het in de oven toch mooi bruin wordt. Dat is dus niet te vergeleken met zelfgesneden friet/patat met één lepel olie.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_63418671
Heb vanavond de chickenwings van C1000 in de actifry gedaan en ze waren heeeeeerlijk !!!
ze zijn stukken minder vet dan wanneer je ze bereidt in de braadpan.
En er bleef in de actifry een kopje vet achter afkomstig uit de kippenvleugeltjes .

Lekker eten en toch met veel minder vet.
  maandag 24 november 2008 @ 19:16:42 #104
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_63485935
Was Philips niet druk bezig met het ontwikkelen van een stoom friteuse o.id?

Edit*

Niet alleen Philips zo te zien;

http://www.hifri.com/
pi_63492442
heb ondertussen meer dingen geprobeerd

* kibbeling (diepvries) van de Aldi - niet alle stukjes bleven even mooi tijdens het mengen, maar het viel nog mee
* aardappelschijfjes - zelf gesneden uit verse aardappelen - waren niet krokant genoeg, werden ook niet goed gemengd, smaakten nog een beetje "rauw", dus misschien niet lang genoeg gebakken
* Vlaamse frieten - zelf gesneden uit verse aardappelen - niet super knaperig, maar wel lekker
* shoarma - lekker, niet veel anders dan uit de pan

de voordeel die ik tot nu toe vooral zie, behalve minder vet dan, je doet "iets" erin en hoeft je niet meer mee bezig te houden, je kunt in de tussentijd iets anders gaan doen, maar het is niets voor een grote familie, want dan heb je toch grotere porties nodig in een keer en duurt het gewoon te lang om nog een keer te bakken
pi_63510950
Aardappelschijfjes lijkt me dan afhankelijk van de gebruikte aardappelsoort. Bij mij komen juist de verse aardappels het beste er uit.

Gebruik zelf de vastkokende aardappels van C1000 of AH.
pi_63648399
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja. De hitte icm (schoon!) vet schroeit je patat gelijk dicht. Er zal geen vet bij komen, enkel aan de buitenkant.
Sorry knul (meisje?) maar dit is ontzettende poep-praat.
Dichtschroeien is een illusie. Heb je ooit wel eens patat gebakken of post je gewoon zo uit het hoofd?
Als je ooit patat gebakken hebt weet je dat het spul enorm borrelt en bruist tijdens het frituren. Dat komt door het water in de patat, dat verdampt door de hitte van het bakken. Niks 'dichtschroeien', de stoom spuit aan alle kanten uit die patates frites!
Wanneer jij het mandje omhoog haalt, komt het vervelendste moment: De patat koelt af, en het vet dat op de patat ligt, trekt erin. Daarom kun je nog wat vetopname voorkomen door als een parkinson-patiënt met het mandje te schudden wanneer je de patat uit de hete olie haalt. Niks uitlekken; afschudden!

Aan het tabelletje:
quote:
Uit het calorieenboekje:
100 gram aardappel = 85 kCal
100 gram gebakken aardappel = 187 kCal
100 gram patat = 310 kCal
zie je duidelijk dat patat niet vetvrij is. Die kilocaloriën zijn er met dank aan het vet.
pi_63648733
By the way: Ik ben uiterst bijzonder erg heel veel geïnteresseerd in het apparaat.
Vooral omdat er hier in huis regelmatig iets (kip, patat, loempia's) in olie gebakken wordt.

Kan ik een deal maken met iemand die in Arnhem woont?
Mijn vrouw maakt regelmatig vietnamese loempia's - met de hand, welteverstaan. Misschien is er iemand die met ons een keertje wil proberen of die actifry echte Viëtnamese loempia's aankan?
pi_63984507
Het product klinkt ook weer te mooi om waar te zijn he.
Voor het lezen van dit topic was ik nl. enthousiast, je neemt een actifry, dondert daar wat voer in en voila van het resultaat wordt zelfs Herman den Blijker blij.

Maar voor zoveel geld verwacht ik wel dat het in ieder geval 1 keukenapparaat de deur uit kan, bv. de frituur of de oven, dat gaat echter niet dus er komt weer iets bij. En voor vetarm heb ik al een fijne oven.

Succes voor de aanschaffers, ik vraag over twee jaar nog wel eens wie het ding nog gebruikt. .
pi_63987026
quote:
Op zondag 30 november 2008 18:35 schreef mgerben het volgende:
By the way: Ik ben uiterst bijzonder erg heel veel geïnteresseerd in het apparaat.
Vooral omdat er hier in huis regelmatig iets (kip, patat, loempia's) in olie gebakken wordt.

Kan ik een deal maken met iemand die in Arnhem woont?
Mijn vrouw maakt regelmatig vietnamese loempia's - met de hand, welteverstaan. Misschien is er iemand die met ons een keertje wil proberen of die actifry echte Viëtnamese loempia's aankan?
Ik weet niet of je loempia's wel stevig genoeg zijn, ze worden immers door het apparaat gehusseld... of vergis ik me nu?
pi_63987345
Friet en snacks horen lekker uit het vet te komen! Al die verneukerij met zogenaamde gezonde frituurprodukten.....
  zaterdag 13 december 2008 @ 16:53:32 #112
3869 David
Drum the drums
pi_63987939
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 16:26 schreef bloodymary het volgende:
Friet en snacks horen lekker uit het vet te komen! Al die verneukerij met zogenaamde gezonde frituurprodukten.....
als het lekker is, zie ik het probleem niet. Lekker en gezond t.o.v. lekker en ongezond, tja moeilijke keuze, nietwaar...
pi_63992469
ik had laatst nog krabbertjes (soort spareribs) gemaakt en dat ging goed, ook 4 kippenbouten (elk bout gedeelt in 2 stukken = dus in totaal 8 stukken) ging redelijk, het vel was niet meer supermooi, ik weet niet of het door het roeren kwam, of dat ik ze net iets te lang erin had, waarschijnlijk een combinatie

op een Duits forum heb ik gelezen dat mensen ook broodjes opbakken (zonder roerarm)

ook stond er dat je goed moet opletten dat die Actifry goed roert, want als er iets onder de warmtespiraal blijft liggen kan dat heeeel bruin worden en zelf vlam vatten...en de rubberen ring onder de roerarm kan eraf om die goed schoon te maken....

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 13-12-2008 21:15:58 ]
  zaterdag 13 december 2008 @ 23:15:00 #114
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_63996271
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 23:35 schreef droomkoningin het volgende:
- Het energieverbruik is drie keer lager (gemiddeld 70 Wh voor 100 g frieten in plaats van 204 Wh bij een klassieke frietketel).
bron
Ja, drie keer lager, maar je friet moet dan ook wel 45 minuten erin zitten voordat het klaar is in tegenstelling tot je patat wat er 5 minuten in zit (+ 10 min opwarmingstijd ongeveer). dus 15 x 3 is ook 45.

Kort gezegd: Energieverbruik komt dus op hetzelfde neer voor een portie patat.

Daarnaast is de prijs ook zoveel hoger (150 - 199 euro) in vergelijking met een goede frituurpan (ongeveer 60 euro) waar als je er een hebt met koude zone je weinig last hebt van stinkend vet. Bovendien hoef je het met een koude zone ook niet zo vaak te vernieuwen omdat het langer meegaat.
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
pi_63997601
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 20:34 schreef Zana het volgende:
ik had laatst nog krabbertjes (soort spareribs) gemaakt en dat ging goed, ook 4 kippenbouten (elk bout gedeelt in 2 stukken = dus in totaal 8 stukken) ging redelijk, het vel was niet meer supermooi, ik weet niet of het door het roeren kwam, of dat ik ze net iets te lang erin had, waarschijnlijk een combinatie

op een Duits forum heb ik gelezen dat mensen ook broodjes opbakken (zonder roerarm)

ook stond er dat je goed moet opletten dat die Actifry goed roert, want als er iets onder de warmtespiraal blijft liggen kan dat heeeel bruin worden en zelf vlam vatten...en de rubberen ring onder de roerarm kan eraf om die goed schoon te maken....
En wanneer ik deze post lees he... met mijn oven heb ik een prima resultaat.
Tefal levert toch hele fijne procucten. Beetje jammer dit.
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:02:26 #116
239053 trifko
One Minute!
pi_64397656
hoeveel zak patat kan je nou bakken in 1 beurt.. ongeveer 1 snackbarzak lijkt het..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_68434612
Interessant dingetje, ondanks alle anti-stemmen.

Op zich bak ik alles eigenlijk in olijfolie, ook aardappelschijfjes ed. Frieten kunnen ook op die manier. Ik vind hem nu nog steeds te duur (voor wat het ding kan) 127 euro bij de Marskamer/Blokker (159 verkoop en 31 euro terug actie van Tefal). Zelfs 2ehands opmarktplaats willen mensen er nog 150 euro voor hebben.

Tefal mag hem aan mij verkopen voor een schappelijke prijs, iets van 60-65 euro lijkt mij een goeie prijs waar voldoende aan te verdienen is.

Mocht je nou echt, zoals ik wat minder vet willen eten, dan kan je bij je lokal Toko ook wel een stoompan kopen.
  maandag 27 april 2009 @ 20:37:30 #118
40566 Ericr
Livewrong
pi_68435794
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:02 schreef trifko het volgende:
hoeveel zak patat kan je nou bakken in 1 beurt.. ongeveer 1 snackbarzak lijkt het..
Als de snackbar per zak 1 kilo levert wel ja.
pi_68439256
ik gebruik de actifry eigenlijk niet heel vaak, maar omdat ik een keertje kerrie had gebruik zijn veel onderdelen geel geworden en dat gaat ook niet meer goed schoon, ook de roerarm wordt niet fatsoenlijk schoon in de vaatwasser

Mijn zelfgemaaktr frietjes waren nooit echt knapperig, maar de laatste keer heb ik het zout en de kruiden pas aan het eind toegevoegd, dat was beter

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 27-04-2009 22:36:43 ]
pi_68443412
quote:
Op maandag 27 april 2009 20:11 schreef Monni het volgende:
Interessant dingetje, ondanks alle anti-stemmen.

Op zich bak ik alles eigenlijk in olijfolie, ook aardappelschijfjes ed. Frieten kunnen ook op die manier. Ik vind hem nu nog steeds te duur (voor wat het ding kan) 127 euro bij de Marskamer/Blokker (159 verkoop en 31 euro terug actie van Tefal). Zelfs 2ehands opmarktplaats willen mensen er nog 150 euro voor hebben.

Tefal mag hem aan mij verkopen voor een schappelijke prijs, iets van 60-65 euro lijkt mij een goeie prijs waar voldoende aan te verdienen is.

Mocht je nou echt, zoals ik wat minder vet willen eten, dan kan je bij je lokal Toko ook wel een stoompan kopen.
Ik heb in de keuken liever iets functioneels dan iets interessants.

Ben blij dat ik het Tefalding niet gekocht heb.
  zondag 31 mei 2009 @ 21:31:01 #121
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_69585089
Andere tip dan, er is tegenwoordig bij elektrospeciaalzaken (scheer en foppen ook) een frituurpan die een inhoud heeft van 4 liter en toch maar minder dan een liter vet verbruikt. Deze pompt op de een of andere manier het vet rond o.i.d. wat er voor zorgt dat je minder vet verbruikt en dat het ook minder vet is.

Het is dan niet zo gezond als die actifry, maar je kunt er tenminste normale patat met een kroket mee bakken in een paar minuten.
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  maandag 21 september 2009 @ 21:29:53 #122
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_72981900
Mega-kick.

Ik zit er ook wel eens over te denken. Want vet eten begint mij steeds meer tegen te staan. Ik wil echter voorkomen dat dit WEER een keuken apparaat is dat de kast in verdwijnt.

Iemand die deze in het beinn van dit topic heeft gekocht en hem nog gebruikt haha.
Boef!
pi_72982366
Wij hebben hem nu twee maanden, en bijna elke dag staat hij wel aan. Vanavond ook, aardappeltjes en kippenpoot er uit. Smaakte lekker, en eindelijk een keer een kippenpoot eten zonder dat het vet van je vingers druipt.

Wij willen niet meer zonder de actifry.
  zondag 17 januari 2010 @ 17:22:17 #124
107521 Furia
snoopy weer
pi_76929863
Hier staat hij ook regelmatig aan. Nu alleen nog voor patat, frikandellen, mini-pizza's (draaiarm eruit halen) en aardappelschijfjes, maar we leren elke dag wat bij ;-)
pi_76930632
Inmiddels langer in ons bezit, en hij staat nog steeds bijna elke dag ergens voor aan. Vind het nog steeds een topaankoop.
pi_76931406
Kreeg laatst bij Mediamarkte een bakje frietjes aangeboden die gebakken waren in deze pan. Moet zeggen dat het aardig smaakte. Miste het vet niet echt.
pi_76939788
wat doen jullie dan dagelijks?
ik heb mij ook aangemeld voor een of ander tefalclub via hun website dan krijg je geregeld gratis receptkaartjes toegestuurd...maar eerlijk gezegd heb ik er nog nooit iets van gemaakt

ik gebruik de actifry bijna alleen voor zelfgemaakte frietjes/ wedges en af en toe voor kip, alles andere wat ik geprobeerd heb valt (deels) uit elkaar of kan ik makkelijker in de pan of oven doen
pi_76956114
Weer eens echt een miskoop gedaan. Die patatjes zijn best goed te eten, maar toch niet zo lekker als echte patat... Kipgerechten worden ook niet top. En met die lepel olijfolie had ik beter die kip even kunnen bakken. Sneller en lekkerder.
We komen hard, zo hard.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:58:07 #129
107521 Furia
snoopy weer
pi_76987502
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:18 schreef Zana het volgende:
wat doen jullie dan dagelijks?
ik heb mij ook aangemeld voor een of ander tefalclub via hun website dan krijg je geregeld gratis receptkaartjes toegestuurd...maar eerlijk gezegd heb ik er nog nooit iets van gemaakt

ik gebruik de actifry bijna alleen voor zelfgemaakte frietjes/ wedges en af en toe voor kip, alles andere wat ik geprobeerd heb valt (deels) uit elkaar of kan ik makkelijker in de pan of oven doen
Alles wat ik normaal gesproken in de oven doe of waarvan ik denk dat het wel kan. Gisteren bijvoorbeeld rauwe schijfjes aardappel erin gedaan, na 20 minuutjes eruit en daarna nog even wokken met Aardappel Anders. Of 's avonds even lekker een frikandelletje (breek ze meestal door de helft of in 3 stukken, dan gaat hij beter met de draaiarm mee) of een kleine pizza. En verder inderdaad patat en aardappels in allerlei soorten en maten.
pi_77517973
Is er al een goedkope namaak variant van

Ga echt geen honderdzoveel voor een frikandellenvijver betalen
pi_77518677
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 23:35 schreef droomkoningin het volgende:
- Het energieverbruik is drie keer lager (gemiddeld 70 Wh voor 100 g frieten in plaats van 204 Wh bij een klassieke frietketel).
bron
als ik t eens na reken is een klassieke ketel toch zuiniger hoor
pi_77519108
quote:
Op maandag 1 februari 2010 16:56 schreef covie het volgende:
Is er al een goedkope namaak variant van

Ga echt geen honderdzoveel voor een frikandellenvijver betalen
Ze worden aangeboden op MP.
Dat kun je prima in de gaten houden want nu vragen sommige lui een hoop geld maar uiteindelijk zal je er wel voor een krats aan kunnen komen.
pi_77519154
quote:
Op maandag 18 januari 2010 10:21 schreef focal het volgende:
Weer eens echt een miskoop gedaan. Die patatjes zijn best goed te eten, maar toch niet zo lekker als echte patat... Kipgerechten worden ook niet top. En met die lepel olijfolie had ik beter die kip even kunnen bakken. Sneller en lekkerder.
Zonde is dat.
Hoe meer ik er over lees hoe meer ik het een dure flop vind.
Tja of je moet iedere dag patat willen en frikandellen in stukken.
pi_77529457
Ik zie het voordeel van het apparaat ook echt niet. Zelf dacht ik dat er bijna geen vet gebruikt werd, maar het verschil tussen 5% en 15% vet vind ik echt verwaarloosbaar voor die ene keer in de maand patat.
pi_77532706
quote:
Op maandag 1 februari 2010 17:24 schreef Stali het volgende:
[..]
Ze worden aangeboden op MP.
Dat kun je prima in de gaten houden want nu vragen sommige lui een hoop geld maar uiteindelijk zal je er wel voor een krats aan kunnen komen.
Typisch zo'n geval waarbij je je moet afvragen waarom deze apparaten op Marktplaats staan.
'Ik kreeg er één als cadeau maar ik had er al ééntje'. Ja, ja...

Edit. De meesten zetten er alleen bij dat ze hem maar 2-3 keer gebruikt hebben, maar niet waarom... dat geeft te denken.

[ Bericht 9% gewijzigd door mgerben op 01-02-2010 22:27:10 ]
pi_77533067
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:21 schreef mgerben het volgende:

[..]

Typisch zo'n geval waarbij je je moet afvragen waarom deze apparaten op Marktplaats staan.
'Ik kreeg er één als cadeau maar ik had er al ééntje'. Ja, ja...
Haahaha, ja inderdaad. Allemaal 1 keer gebruikt en verder nog nieuw in doos.
Tof die advertenties van na de kerst. .
pi_77534499
doe mij dan toch maar t frietje uit de vetketel :w dan maar wat minder gezond hoor :p
pi_77538598
er is nu ook een zwart model, ik weet eigenlijk niet wat er anders aan is...

ik zelf zou het ook niemand aanraden er een te kopen voor dat geld, je bent gewoon te beperkt in het dagelijkse leven met de hoeveelheden en ik vind het heel onpraktisch dat er in de pan een gat zit (voor de roerder) en dat zich alles niet zo heel goed laat schoonmaken, ook al kunnen de meeste onderdelen in de vaatwasser
pi_77565814
Ik vraag me trouwens af waarom mensen er kippepoten indoen. Die doe je toch gemarineerd in de oven?
pi_77570230
die worden op zich wel lekker, alleen het vel blijf niet helemaal mooi, maar ze worden de hele tijd rondgedraaid en daarbij komt veel vet vrij
pi_82995868
gebruikt iemand zijne Actifry nog regelmatig?

ik heb de laatste tijd vaak mijn opbakbroodjes opgebakken of iets met kaas overbakken erin, ook heb ik succesvol ontdooide (diepvries)aardappelkroketten gebakken en dan natuurlijk allemaal zonder de roerder en af en toe moet je de broodjes of kroketten verplaatsen of draaien, vleeskroketten zijn (ook zonder roerder) niet mooi bruin geworden aan de buitenkant en de vulling was deels ook uitgelopen,
op dit moment is het eigentlijk een klein "oventje" voor mij
pi_83004991
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 20:07 schreef Zana het volgende:
gebruikt iemand zijne Actifry nog regelmatig?

ik heb de laatste tijd vaak mijn opbakbroodjes opgebakken of iets met kaas overbakken erin, ook heb ik succesvol ontdooide (diepvries)aardappelkroketten gebakken en dan natuurlijk allemaal zonder de roerder en af en toe moet je de broodjes of kroketten verplaatsen of draaien, vleeskroketten zijn (ook zonder roerder) niet mooi bruin geworden aan de buitenkant en de vulling was deels ook uitgelopen,
op dit moment is het eigentlijk een klein "oventje" voor mij
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. .

En trouwens een oventje is veel goedkoper dan die Actifry en makkelijker schoonmaken ook nog.
pi_83045144
Ik gebruik het regelmatig, vooral voor patat. Ik vind de patat erg lekker, vrijwel net zo lekker als uit de frituurpan.

Het fijne eraan vind ik dat je niet in die geur zit, en dat het wat gezonder is (diepfriespatat zonder extra olie!).
Voor mensen die niet veel snacken is dit een goede keus, mensen die van vette snacks houden kunnen beter een frituurpan aanschaffen.
  Moderator / Miss SHO zondag 20 juni 2010 @ 11:41:27 #144
22592 crew  Ole
pi_83048449
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 22:54 schreef Lanake het volgende:
Heb vanavond de chickenwings van C1000 in de actifry gedaan en ze waren heeeeeerlijk !!!
ze zijn stukken minder vet dan wanneer je ze bereidt in de braadpan.
En er bleef in de actifry een kopje vet achter afkomstig uit de kippenvleugeltjes .

Lekker eten en toch met veel minder vet.
Als je kip in de oven legt heb je hetzelfde effect toch? Zie ik het nut van zo'n dure actifry niet zo eigenlijk.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO zondag 20 juni 2010 @ 11:42:25 #145
22592 crew  Ole
pi_83048473
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:23 schreef Fastmatti het volgende:
Ik vraag me trouwens af waarom mensen er kippepoten indoen. Die doe je toch gemarineerd in de oven?
was al eerder gezegd ..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_83086389
Volgens mij kunnen we prima de eindconclusie trekken, namelijk dat de dure Tefal Actifry naast het hebben van een eenvoudig oventje van drie tientjes een volledig overbodige aankoop is.
  maandag 21 juni 2010 @ 09:29:59 #147
40566 Ericr
Livewrong
pi_83088041
Ik vind het verre van een overbodige aankoop, wel vrij prijzig maar zeker niet overbodig. Als ik het vergelijk met een frituurpan dan is er het voordeel dat je veel minder olie verbruikt en die verbruikskosten moet je ook meerekenen. Als ik iedere portie patat die ik in de actifry zou gefrituurd hebben in een frituurpan had ik toch aardig wat keren het frituurvet moeten verversen. Natuurlijk zou ik ook ovenpatat kunnen kopen zodat je geen frituutvet hoeft te gebruiken maar dan ben je beperkt tot de weinige soorten ovenpatat en ovenpatat is ook duurder dan normale patat.
pi_83643526
ik vind het een ideaal ding, je kunt er bija alles ingooien en het komt er altijd goed uit

hij roert zelf dus je kunt iets anders gaan doen als hij bezig is, het brandt nooit aan en de hitte en geurtjes blijven in de pan tijdens het koken
pi_83644299
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:32 schreef Schepseltje het volgende:
ik vind het een ideaal ding, je kunt er bija alles ingooien en het komt er altijd goed uit

wat maak je er dan mee bijvoorbeeld?
pi_83646579
quote:
Op zondag 4 juli 2010 15:01 schreef Zana het volgende:

[..]

wat maak je er dan mee bijvoorbeeld?
Ik heb er net stukjes gemarineerde kip ingegooid in combinatie met champignons, paprika en ui.. nog wat ananas er doorheen gedaan toen het klaar was.. smaakte goed
pi_83666756
Er zijn inmiddels ook imitaties: http://www.redcoon.nl/ind(...)id/ciao/et_lid/ciao/
toch blijf ik een beeld houden bij dit soort apparaten van net iets te dikke huismoeders die met zo'n extra apparaat extra vaak patat gaan eten en ook nog eens extra opscheppen elke keer omdat het zogenaamd gezond is. In weze zijn die mensen dus onder het mom van minder vet extra veel extra vieze patat aan het eten.
(Er zullen ook heus wel mensen zijn die er iets aan hebben maar dit is gewoon mijn beeld er van.)
  maandag 5 juli 2010 @ 09:19:07 #152
285351 dalaiblama
too much bla
pi_83670758
Ik begrijp dat het dus niet veel anders is dan een goede oven?
Ik frituur nu gewoon in een wok, in speciale geurloze kokosolie. Nadeel is dat ik veel olie verspil en dat de betreffende olie echt allejezus duur is ( maar wel supergezond ).
Ik vind het namelijk niet prettig om olie te hergebruiken ivm verschillende produkten die erin gaan , plus dat het daarnaast het idee is wat met tegenstaat. Dit maakt het nogal kostbaar en ik ben echt geinteresseerd in die actifry.
Ik vrees alleen dat het in de kast verdwijnt omdat het niet veel beter is dan een oven. Wie heeft een eerlijk antwoord?
pi_83674959
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:19 schreef dalaiblama het volgende:
Ik begrijp dat het dus niet veel anders is dan een goede oven?
Ik frituur nu gewoon in een wok, in speciale geurloze kokosolie. Nadeel is dat ik veel olie verspil en dat de betreffende olie echt allejezus duur is ( maar wel supergezond ).
Ik vind het namelijk niet prettig om olie te hergebruiken ivm verschillende produkten die erin gaan , plus dat het daarnaast het idee is wat met tegenstaat. Dit maakt het nogal kostbaar en ik ben echt geinteresseerd in die actifry.
Ik vrees alleen dat het in de kast verdwijnt omdat het niet veel beter is dan een oven. Wie heeft een eerlijk antwoord?
Gebruik je toch gewoon olijfolie?
  maandag 5 juli 2010 @ 12:24:17 #154
285351 dalaiblama
too much bla
pi_83676454
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:45 schreef Stali het volgende:

[..]

Gebruik je toch gewoon olijfolie?
Je weet dat je olijfolie vooral niet moet gebruiken om te frituren? Of je moet de geraffineerde variant bedoelen en die is vooral erg smerig en is geen olijfolie wat mij betreft.
pi_83703358
Ik heb zelf geen ervaring met de apparaten maar zie dat de versie van de link die ik gaf geen draaiarm heeft in tegenstelling tot de tefal. Voor patat lijkt de tefal me dus wel beter.

Los daarvan zou ik zeggen dat frituren in olie altijd een beter resultaat gaat geven.
Je zegt dat je in een wok frituurt, is het dan geen optie om in zonnebloemolie te frituren. Als je in kleine porties bakt dan heb je aan 1 fles wel genoeg lijkt me. dat kost 1 euro of iets meer. Voor nog minder smaak beinvloeding van de olie zie ik vaak arachide olie aangeraden worden, dat kost bij de AH 1,77 (elders dus ws veel minder) per liter dus voordat je dan zon apparaat van 130 euro er uit hebt met de tefal oven ben je toch aardig wat frituurbeurten verder.
pi_83705625
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:24 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Je weet dat je olijfolie vooral niet moet gebruiken om te frituren? Of je moet de geraffineerde variant bedoelen en die is vooral erg smerig en is geen olijfolie wat mij betreft.
Ik frituur eigenlijk gewoon in zonnebloemolie en eet zelden gefrituurde zooi.
Denk dat dit toch wel de kern van het verhaaltje is, alles met mate en dan heb je ook niet van die achterlijk dure olie nodig.

Als je iedere dag patat wilt eten is zo'n fry pan wrs. wel fantastisch. Zelf moet ik er niet aan denken, iedere dag patat. .
pi_83732458
net indische roerbak gemaakt, ging perfect



snap niet wat iedereen loopt te bitchen over patat

[ Bericht 44% gewijzigd door Schepseltje op 06-07-2010 18:08:45 ]
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:22:17 #158
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_87345406
Kwam dit ding tegen. Is het iets?

Kun je er ook andere dingen in koken/bakken behalve frituurspul? Dus groente en vlees bijvoorbeeld? En is het een beetje lekker, of kan een gehaktbal uit dit apparaat niet tippen aan een gehaktbal uit de normale pan?

Kan hem nu voor 100 euro krijgen..twijfel nog een beetje. Wil wil gezonder gaan eten, dus wellicht daarom wel goed om het te doen? Maar dan moet het wel te eten zijn... ;)
pi_87346930
Hm, ik weet niet of ik je het kan aanbevelen of niet.
Ik gebruik het zelden voor echt "natte" gerechten, want in het midden zit een gat...ik durf het eerlijk gezegd niet aan.
Kijk goed uit wat voor model het is, voor 2 -3 personen is het oude model ok, maar voor meer mensen niet geschikt. Maar volgens mij is er nu ook een familie actifry.
Gehaktballen heb ik er nog niet in gemaakt, weet eigenlijk niet of die door het roeren uit elkaar vallen.
De smaak is op zich wel goed, het is zeg maar een hete luchtoven waar het eten geroerd wordt. Volgens mij kun je voor de meeste gerechten net zo goed een wok gebruiken, alleen frietjes en kippenpoten gaan in de actifry makkelijker.
pi_87347120
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 20:07 schreef Zana het volgende:
gebruikt iemand zijne Actifry nog regelmatig?

ik heb de laatste tijd vaak mijn opbakbroodjes opgebakken of iets met kaas overbakken erin, ook heb ik succesvol ontdooide (diepvries)aardappelkroketten gebakken en dan natuurlijk allemaal zonder de roerder
bij de aardappelkroketten hangt het van de soort af of het lukt heb ik gemerkt, mc cain ging heel goed, maar ik had laatst eigen merk van de supermarkt met een soort paneermeel aan de buitenkant en die bleven gewoon vies licht uitzien, werden niet mooi bruin
pi_91786972
hallo,

ik heb gisteren voor het eerst de actifry geprobeert,had er aardappelblokjes van celavita in nadat ze bruin waren eruit gehaalt HET LEEK WEL PLASTIC weet iemand wat ik fout heb gedaan???
en hoe lang moet een frikandel erin?
  maandag 24 januari 2011 @ 09:40:05 #162
40566 Ericr
Livewrong
pi_91787289
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 09:23 schreef mantagirl het volgende:
hallo,

ik heb gisteren voor het eerst de actifry geprobeert,had er aardappelblokjes van celavita in nadat ze bruin waren eruit gehaalt HET LEEK WEL PLASTIC weet iemand wat ik fout heb gedaan???
en hoe lang moet een frikandel erin?
De celavitablokjes uit het plastic halen voordat je ze in de pan stopt.

Maar serieus, heb gemerkt dat sommige aardappelsoorten niet echt lekker worden in de Actifry. Bepaalde AH-patat krijg ik er ook nooit lekker uit terwijl andere soorten wel gewoon goed gebakken worden en smaakvol zijn.
pi_91793674
Ik gebruik meestal gewone aardappelen en geen kant en klare producten. Volgens mij is het sowieso afhankelijk van het soort, maar ook van de hoeveelheid olie en de vorm van de aardappelstukjes.
Ik had laatst vastkokende Nicola in stukjes gesneden met schil (natuurlijk goed schoongeboend met een borstel) en vond die bijzonder smaakvol, maar iedereeen houdt natuurlijk van iets anders en kruiden kunnen ook verschillend zijn.
Hoe lang een Frikandel moet, ik zou het niet weten. Gewoon proberen, weet je het voor de volgende keer. Ik zou zeggen tussen de 5 en 10 minuten, maar het hangt ook af of ze bevroren is of of je ze in stukjes snijt.
  maandag 24 januari 2011 @ 13:57:29 #164
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91796385
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 09:23 schreef mantagirl het volgende:
hallo,

ik heb gisteren voor het eerst de actifry geprobeert,had er aardappelblokjes van celavita in nadat ze bruin waren eruit gehaalt HET LEEK WEL PLASTIC weet iemand wat ik fout heb gedaan???
en hoe lang moet een frikandel erin?
Prefab aardappelen kopen.
  zondag 20 februari 2011 @ 18:26:13 #165
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_93067407
Ook een actifry gekocht dit weekend. We hebben er al vlees, groenten en natuurlijk patat in gemaakt. Ik moet zeggen dat het mij positief heeft verbaasd. Vooral het vlees komt er erg goed uit. Komende weken maar eens wat leuke recepten proberen. Ik heb de ah9000 gekocht. Ofwel, de 1,5kg variant.

Hij maakt wel wat geluid als hij aanstaat maar de afzuigkap maakt meer geluid, dus ach.
Boef!
pi_93108745
ik heb er laatst heerlijke kipfilet + groenten in gemaakt! Groenten nog lekker knapperig en kipfilet nog heerlijk mals :)
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  donderdag 3 maart 2011 @ 14:36:42 #167
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_93591921
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2010 03:34 schreef Rapaille het volgende:
Voor mensen die niet veel snacken is dit een goede keus, mensen die van vette snacks houden kunnen beter een frituurpan aanschaffen.
Juist mensen die niet veel snacken kunnen natuurlijk net zo goed voor een vette hap gaan, die enkele uitzondering kan geen kwaad.
Na het doorlopen van het topic tot de conclusie gekomen dat dit hem niet wordt
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_105848407
Even een schop, zit nu te twijfelen tussen de 1kg variant en de "familly" variant die 1,5 kilo kan bereiden.



Wij zijn in principe meestal samen met eten, dan is de zwarte 1kg's variant dus wel voldoende?

Of is het ideaal om dat ding ook als eenpans-kooktoestel te gaan gebruiken?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  woensdag 21 december 2011 @ 00:36:34 #169
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105848922
Met hoeveel eters?
pi_105850535
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 00:36 schreef Erasmo het volgende:
Met hoeveel eters?
2 flinke eters.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_105854181
Ik zou voor de grotere gaan, kun je ook vooruit als toch iemand anders meeeet, maar ik heb ook een van de allereerste modellen, ik weet niet wat er nu allemaal veranderd is of wat het prijsverschil is
wij gebruiken de actifry nog het vaakst om broodjes op te bakken, of met kaas te overbakken,
je kunt er ook eenpansgerechten in maken en ik krijg nog om de zoveel weken gratis receptkaartjes opgestuurd van Tefal, ik had mij er ooit voor opgegeven, maar eerlijk gezegd, heb ik er nog nooit iets van gemaakt, maar het hangt natuurlijk van je eigen kookvoorkeuren af, ik gebruik liever en sneller de wokpan
  woensdag 21 december 2011 @ 08:27:29 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105855745
Wat is er mis met een pan op het vuur bij eenpansgerechten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105860951
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er mis met een pan op het vuur bij eenpansgerechten?
Je snijdt de spullen en je mietert ze in dat ding Piet. Heb je verder geen omkijken meer naar.

Ikzelf mag vanwege mijn gezondheid nauwelijks vette troep meer, dus wie weet bied dit dan uitkomst.

Een beetje een luie huisvrouwen apparaat is het natuurlijk wel.
Ach, als het niets is staat hij zo weer op Marktplaats.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  donderdag 22 december 2011 @ 09:29:52 #174
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105906809
quote:
6s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:00 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Je snijdt de spullen en je mietert ze in dat ding Piet. Heb je verder geen omkijken meer naar.

Ikzelf mag vanwege mijn gezondheid nauwelijks vette troep meer, dus wie weet bied dit dan uitkomst.

Een beetje een luie huisvrouwen apparaat is het natuurlijk wel.
Ach, als het niets is staat hij zo weer op Marktplaats.
Gematigd vet is gezond. Maar dat terzijde kan zo'n Actifry een uitkomst zijn voor de luie kok, ken iemand die er meerdere malen per week roerbaksels mee kookt.
pi_106831451
Deze wil ik even een kick geven want ik zit er aan te denken om er ook een te kopen.
Gewoon puur voor het gemak,eten erin gooien en klaar :D
Kan wel koken maar ben ook erg gemakkelijk haha.
Waar halen jullie de recepten vandaan?Zijn er kookboeken voor of van internet of verzin je zelf iets?
pi_106832993
Ben er nu toevallig loempia's in aan het maken O+
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  zondag 15 januari 2012 @ 17:06:54 #177
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106836941
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2010 03:34 schreef Rapaille het volgende:
Voor mensen die niet veel snacken is dit een goede keus, mensen die van vette snacks houden kunnen beter een frituurpan aanschaffen.
Het is een misvatting dat frituren betekent dat er veel vet opgezogen wordt door frites. Het is juist de bedoeling dat dat niet gebeurt. Vette frites zijn nl. niet knapperig.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_106837427
Leuk apparaat maar helaas niet handig voor mij, ik zou de kroketten, bitterballen en snack-hapjes gaan missen.

Ik haal 1x per 3 jaar zo'n "Princess" friteuse voor 20-25 Euro (van Blokker tot Lidl, onder verschillende merknamen maar hetzelfde apparaat).



Oersimpel, helemaal uitelkaar te halen en lekker snel weer schoon.

Heb je vaak visite (of een groot gezin), dan haal je er 2 (of de DUO versie) en kan je veel patat en/of snacks tegelijk bakken :)

Ik heb al diverse friteuses gehad (ook dure) maar het resultaat werd er niet beter mee dan met zo'n goedkope.

Ik las in de reviews over mensen die de ervaring hadden dat het vet over de rand borrelde.
Ik weet niet wat ze er dan mee doen maar ik heb werkelijk nooit gehad dat dat gebeurde.
Misschien teveel (en) natte patat er in?

Wel moet je bij het terugschuiven van het warmte-element (zit aan dat zwarte deel vast) uitkijken dat je de micro-schakelaar niet sloopt (zit tussen dat zwarte blok en de pan in).
Dat is de zwakke plek van het apparaat.
Die schakelaar zorgt ervoor dat je 'm niet perongeluk kan inschakelen als je 'm losgehaald hebt van de pan. Heel veilig maar het is wat een knullig schakelaartje.

Bij het terugplaatsen van het element dus altijd even voorzichtig terugschuiven.
Nu doe je dat alleen bij het schoonmaken van de pan dus hooguit enkele malen per jaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2012 17:28:23 ]
pi_121490372
vandaag heeft mijn Actifry het begeven, vanochtend heb ik nog zonder problemen afbakbroodjes gemaakt, als lunch wou ik snel een paar minipizzen afbakken, maar toen ik de Actifry aanzette dacht ik al dat het geluid anders was, maar omdat hij toch nog warm werd heb ik het maar zo gelaten, paar keer gekeken of de deksel goed erop zat en of ik iets van buiten kon zien...opeens aan de achterkant vonken, rook en nare geurtjes en toen was het over...

als ik hier in het topic kijk, dan heb ik de Actifry ongeveer 4 jaar gehad...had niet verwacht dat die zo snel zou stuk gaan, heb de Actifry ongeveer 1-2 keer per week gebruikt en dan meestal om broodjes af te bakken of overbakken met kaas of een stukje pizza op te warmen (zonder draaiarm dus), soms ook frietjes, nu ja, weet eigenlijk ook niet wat de gemiddelde levensduur is...
  zondag 13 januari 2013 @ 09:35:35 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121495372
Broodjes frituren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121497026
Nee, het is een soort pan met een draaiarm in het midden. En daar wordt hete lucht over geblazen. Zo kun je frietjes met weinig olie makken (of ook een roerbakgerecht), maar als je de draaiarm eruit haalt, blijft een soort kleine heteluchtoven over en kun je snel iets met kaas overbakken of broodjes afbakken.
pi_121542264
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:25 schreef Zana het volgende:
Nee, het is een soort pan met een draaiarm in het midden. En daar wordt hete lucht over geblazen. Zo kun je frietjes met weinig olie makken (of ook een roerbakgerecht), maar als je de draaiarm eruit haalt, blijft een soort kleine heteluchtoven over en kun je snel iets met kaas overbakken of broodjes afbakken.
Je mag hem dus niet zonder draaiarm gebruiken. Staat ook in de gebruiksaanwijzing. Geen wonder dat ie stuk is bij jou :{
  maandag 14 januari 2013 @ 12:51:10 #183
40566 Ericr
Livewrong
pi_121542481
Heb de Actifry inmiddels bijna 6 jaar en buiten een wat gaar slot waar je de deksel mee sluit werkt dat ding nog steeds probleemloos. Maak er nog steeds enkele keren per maand gebruik van.
pi_121544789
in mijn gebruiksaanwijzing staat niet expliciet dat je de draaiarm moet gebruiken (voor een roerbakgerecht is het natuurlijk noodzakelijk, maar als je een broodje afbakt (ik heb gewoon af en toe per hand het broodje gedraaid, nu ja hiervoor is de Actifry natuurlijk in eerste instantie ook niet op de markt gekomen, maar het kan wel)
eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit het probleem was, want ik kon zien dat de pin waar de draaiarm op vastgeklikt is, zich wel draaide (ik dacht door het rare geluid dat misschien de motor stuk was)

het blijkt vaker voor de komen dat de (eerste (?) generatie) Actifry op die manier stuk gaat (ik denk dat de ventilator het heeft begeven), ik had eerder al op een Duits forum over vonken en rook aan de achterkant gelezen, in Duitsland hadden ze toen ook een gratis ruilactie voor mensen die de klantenservice actief benaderden en net als ik een toestel zonder ventilatieroster aan de achterkant hadden, ik heb naar aanleiding daarvan ook in Nederland nagevraagd, maar hier deden ze bij de klantenservice van Tefal alsof niets aan de hand was/ ze niets van dit probleem afwisten, het kan natuurlijk zijn dat het maar voor bepaalde productiedata was en ze later iets aangepast hebben, er zijn verschillende types van de Actifry,
gelukkig is verder ook niets gebeurd, maar je loopt wel makkelijker weg uit de keuken als die draait, ook al staat in de handleiding dat het niet mag, maar sinds ik dat gelezen had, was ik mij altijd veel bewuster
trouwens, nog best een gedoe om via Internet op http://www.tefalgezondenlekker.nl/ contactgegevens te vinden, kijk ik er nu overheen? Ik was altijd lid van de Gezond en lekker club en kreeg tot voor kort ook regelmatig gratis receptkaartjes toegestuurd (tot ze ermee ophielden). en op de Tefal site zelf vind ik ook niet zo veel over de Actifry en eventuele problemen of een FAQ, ben best wel benieuwd wat een reparatie zou gaan kosten...op Marktplaats worden zelfs een paar kapotte aangeboden voor reserveonderdelen

[ Bericht 3% gewijzigd door Zana op 14-01-2013 16:56:12 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')