Dank je wel voor deze site, staat bij mijn bookmarks.quote:Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef waht het volgende:
Domestic Gas Prices EU-countries
Laat het de Telegraaf-lezers niet zien! Met en zonder belasting is onze benzine-prijs het hoogst.
Elsevierquote:De Jager blijft bij verhoging brandstofaccijns
donderdag 29 mei 2008 18:11
Ondanks de hoge olieprijs en protesten van de transportsector is staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën, CDA) niet van plan de voorgenomen accijnsverhoging af te blazen.
De Jager heeft dit donderdagmiddag laten weten in een reactie op de aangekondigde acties van de transportsector.
Het kabinet gaat de accijnzen op brandstof per 1 juli verhogen. Die accijnzen vormen ongeveer tweederde van de literprijs. Op diesel wordt de accijns 3 cent hoger.
Enorm gestegen
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat de regering de belastingverhoging uitstelt omdat de brandstofprijs vanwege de hoge olieprijs al enorm is gestegen.
Maar volgens De Jager is de accijnsverhoging wettelijk vastgelegd en heeft hij dus 'weinig ruimte' iets aan de brandstofbelasting te doen.
Compenseren
Daarnaast zijn de brandstofaccijnzen volgens de CDA-bewindsman 'concurrerend' vergeleken met omringende landen: 'Het is echt niet zo dat ons land een ongunstig vestigingsklimaat heeft voor de transportsector.'
Eerder vandaag liet minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) vanuit Brussel weten dat de EU-lidstaten ook niet van plan zijn de hoge brandstofprijzen te gaan compenseren, zoals de Franse president Nicolas Sarkozy gisteren had voorgesteld.
Door Robbert de Witt
Elsevierquote:EU doelwit zware brandstofrellen in Brussel
woensdag 4 juni 2008 18:50
Een demonstratie van honderden woedende vissers tegen de geëxplodeerde dieselprijzen is vandaag volledig uit de hand gelopen: ruiten van EU-gebouwen werden ingegooid en auto's gingen in brand.
Vissers uit Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal waren in Brussel om bij de Europese Unie te protesteren tegen de hoge olieprijs en de accijns die op brandstof wordt geheven.
Van de EU vragen ze snelle maatregelen om de groeiende verliezen in de visserij door de hoge dieselprijzen te beperken. Maar Brussel weigert sectoren tegemoet te komen die ernstige hinder ondervinden van de hoge olieprijs.
Beschoten
De betogers richtten hun woede op gebouwen in de Europese wijk in Brussel: ruiten werd ingegooid en EU-kantoren werden beschoten met lichtkogels.
De Belgische oproerpolitie werd bekogeld met stoeptegels en vuurwerk. Ook werden auto's omgegooid. Delen van de EU-wijk moesten worden afgesloten voor verkeer, wat leidde tot een grote verkeerschaos in de Belgische hoofdstad.
Door Robbert de Witt
Neuh... Dat is gewoon geweldadig optreden waar de nette burger de rekening voor mag betalen, net nu de olie al zo duur is .quote:
Dat is het onvermijdelijke ontkennen, dat gaat de komende tijd nog veeel en veeeeel erger worden, de eerste flinke tekens zie je nu al, protesten, GM die fabrieken sluit, luchtvaartmaatschappijen die verwachten enorme verliezen te gaan draaien en waarvan er heel veel op de fles zullen gaan de komende jaren...quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Elsevier
Concurrerend met de omringende landen
[..]
Elsevier
Dat is tenminste actievoeren!
Iig beter dan dat tamme gedrag hier in Nederland waarbij iedereen klaagt op diverse fora en weblogs en vervolgens de tank nog even volgooit voor de rit van morgenochtend.quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Neuh... Dat is gewoon geweldadig optreden waar de nette burger de rekening voor mag betalen, net nu de olie al zo duur is .
Ja, laten we lekker het land gaan slopen. Achterlijk dom gedrag.quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iig beter dan dat tamme gedrag hier in Nederland waarbij iedereen klaagt op diverse fora en weblogs en vervolgens de tank nog even volgooit voor de rit van morgenochtend.
Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had.quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:49 schreef Q. het volgende:
[..]
Ja, laten we lekker het land gaan slopen. Achterlijk dom gedrag.
dus jij gaat morgen geschiedenis schrijven door een vrachtwagen te huren en die dwars op de A1 te zetten? Organiseer iets en verzamel mensen om je heen, 1 moet de eerste zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had.
En jij bent dan de eerste die helemaal over de zeik gaat omdat je niet op je werk kunt komen. Aansluitend wordt de hele file gemobiliseerd, vervolgens wordt de vrachtwagen brandend de berm in gereden. En ik word vastgebonden aan de dichtstbijzijnde flitspaal. Leer mij Jan Kaas kennen.quote:Op woensdag 4 juni 2008 21:13 schreef kawotski het volgende:
[..]
dus jij gaat morgen geschiedenis schrijven door een vrachtwagen te huren en die dwars op de A1 te zetten? Organiseer iets en verzamel mensen om je heen, 1 moet de eerste zijn.
Oh, dus als jij er direct last van hebt is het opeens niet zo meer zo denderend als er geweld bij het "actievoeren" gebruikt wordt?quote:Op woensdag 4 juni 2008 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
En jij bent dan de eerste die helemaal over de zeik gaat omdat je niet op je werk kunt komen. Aansluitend wordt de hele file gemobiliseerd, vervolgens wordt de vrachtwagen brandend de berm in gereden. En ik word vastgebonden aan de dichtstbijzijnde flitspaal. Leer mij Jan Kaas kennen.
Jij kunt de link naar "hypocriet Nederland" niet leggen? Klagen en janken en ondertussen rustig doorgaan met de dagelijkse bezigheden. En dat volhouden tot Sint-Juttemis. Dan heb ik meer respect voor oa de Fransen die gewoon daad bij woord voegen. En als je een beetje gelezen had dan had je kunnen zien dat ik "Slopen hoeft van mij ook niet" geschreven heb.quote:Op woensdag 4 juni 2008 21:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Oh, dus als jij er direct last van hebt is het opeens niet zo meer zo denderend als er geweld bij het "actievoeren" gebruikt wordt?
Mwah. Er komt geen einde aan het duurder worden van benzine. Waarom dan boos tegen de regering gaan schoppen? Het is niet de schuld van de regering dat de olieprijs duurder wordt. Dat is de schuld, nouja, niemand eigenlijk. Fysieke limieten van olievoorraden. In plaats van vragen of de benzine ietsje goedkoper mag moeten we miljarden stoppen in het ontwikkelen van alternatieven. Als we dát niet voor elkaar krijgen zal de Nederlandse economie binnen 10 jaar in elkaar storten door brandstof-tekorten en is het niet meer de vraag of je morgen je auto kan volgooien, dan is het de vraag of je morgen nog een baan hebt.quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had.
Ik snap dat het duurder worden van de benzine in beginsel niets met de regering te maken heeft, maar ze zijn wel in staat om de accijnzen en de btw te verhogen, wat ongeveer tweederde van de benzineprijs is. Het verhogen van belastingen gaat altijd prima, maar het verlagen schijnt altijd een probleem te zijn, ook al harken ze met de btw meer geld binnen met een hogere benzineprijs. De accijns is plotseling gebonden aan een of andere wetgeving (dat is altijd gebonden als het de maten in Den Haag goed uitkomt. Op het moment dat het de burger goed uitkomt dan wordt er heel creatief met de wetgeving omgegaan en zodanig omgebogen dat het toch weer lucratief is voor de heren in het pluche)quote:Op woensdag 4 juni 2008 22:41 schreef waht het volgende:
[..]
Mwah. Er komt geen einde aan het duurder worden van benzine. Waarom dan boos tegen de regering gaan schoppen? Het is niet de schuld van de regering dat de olieprijs duurder wordt. Dat is de schuld, nouja, niemand eigenlijk. Fysieke limieten van olievoorraden. In plaats van vragen of de benzine ietsje goedkoper mag moeten we miljarden stoppen in het ontwikkelen van alternatieven. Als we dát niet voor elkaar krijgen zal de Nederlandse economie binnen 10 jaar in elkaar storten door brandstof-tekorten en is het niet meer de vraag of je morgen je auto kan volgooien, dan is het de vraag of je morgen nog een baan hebt.
We kunnen in ieder geval niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn. Tijdens de olieboycot van 1973 was het al zo klaar als een klontje wat olie-tekorten kunnen doen. Uiteraard heeft de oh zo machtige mens een plaat van hier tot aan tokio voor haar kop dus zijn we erg goed in het negeren van waarschuwingen.
Ik persoonlijk voorspel niet veel goeds voor de komende 10-25 jaar. In het beste scenario blijft het westen ongeschonden en is de rest van de wereld een hongersnood gestorven. En in het slechtste scenario zijn de oorlogen en hongersnoden verspreid tot aan onze straten.
Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn.quote:Olieprijs daalt door afname benzinebehoefte VS
Woensdag 04 Juni 2008 22:06
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is woensdag gedaald, na wekelijkse cijfers over de olievoorraden in de VS. Een toename van de benzinevoorraad werd opgevat als een aanvullende bewijs dat de vraag naar benzine in de VS aan het afnemen is.
De julifuture voor een vat ruwe olie sloot woensdag op de New York Mercantile Exchange $2,01, of 1,6%, lager op $122,30. Het is de laagste slotstand sinds 6 mei, en een daling van 8% ten opzichte van de top van $133,17 van 21 mei.
De beweging omlaag werd geleid door de futures op olieproducten. De RBOB-benzinefutures daalden sterk na de wekelijkse cijfers van de Amerikaanse overheid, waaruit bleek dat de voorraad benzine de afgelopen week met 2,9 miljoen vaten is gestegen. Analisten hadden gerekend op een toename van 300.000 vaten. De vraag naar benzine is in de afgelopen vier weken met 1,4% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, bleek uit de cijfers.
Hoewel de vraag zwak is, steeg de benuttingsgraad van de raffinagecapaciteit sterk, met 1,8%, in de afgelopen week. Het vooruitzicht dat de voorraden de komende weken verder zullen toenemen, zet de marges van raffinadeurs verder onder druk, en daarmee ook de olieprijs.
'De zwakkere vraag naar olie zagen we al voordat de olieprijs zijn top bereikte', zegt handel Dean Hazelcorn van Coquest in Dallas. 'Het verschil is dat de benuttingsgraad van raffinaderijen nu veel hoger is.'
Een verrassende daling van de voorraad ruwe olie met 4,8 miljoen vaten bood de olieprijs weinig steun, mede omdat het American Petroleum Institute in een parallel rapport een toename van de olievoorraad met 2,2 miljoen vaten meldde.
De benzinevraag bereikt in de VS meestal zijn piek in juni en juli. De komende weken zullen dus cruciaal zijn voor de energiemarkten, stelt Sander Cohan van Energy Security Analysis. De recente neerwaartse correctie van de olieprijs kan daardoor van langduriger aard zijn dan eerdere correcties.
'Men blijft wachten op een herstel van de vraag, maar dat komt niet', aldus Cohan.
"Kom we gaan vandaag eventjes over joh!"quote:Op woensdag 4 juni 200821:41 schreef ACT-F het volgende:
Waarom gaan die vissers niet over op zware stookolie. Veel goedkoper [afbeelding]
Er is ook nog zoiets als een productiekant en daar zit ook nog een minimaal probleempje....quote:Op donderdag 5 juni 2008 04:30 schreef henkway het volgende:
[..]
Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn.
een daling van de vraag met 2% heeft een prijsdaling tot gevolg van 16%.
idem stijging.
Als dat gebeurt is het een mooi moment om te beleggen in olie misschien?quote:Op donderdag 5 juni 2008 04:30 schreef henkway het volgende:
[..]
Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn.
een daling van de vraag met 2% heeft een prijsdaling tot gevolg van 16%.
idem stijging.
de prijs van olie lijkt op een golfbeweging.quote:Op donderdag 5 juni 2008 10:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als dat gebeurt is het een mooi moment om te beleggen in olie misschien?
Maar wat is de trend op die golfbeweging?quote:Op donderdag 5 juni 2008 10:27 schreef henkway het volgende:
de prijs van olie lijkt op een golfbeweging.
met de stijging van de zeespiegel meequote:Op donderdag 5 juni 200810:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar wat is de trend op die golfbeweging? [afbeelding]
quote:Als de olie opraakt
De olietekorten en oplopende olieprijs domineren het nieuws. De olie raakt op en dat brengt veel onrust op de financiele markten en aan de benzinepomp. In Netwerk een vooruitblik naar het jaar 2020 met financieel journalist Willem Middelkoop die zegt dat dit pas het begin is van een ware oliecrisis. En toekomsteconoom Wim Ridder, hij voorziet juist nieuwe kansen. Hij voorspelt een samenleving die niet meer afhankelijk zal zijn van olie en drijft op alternatieve energiebronnen.
Grappig inderdaad dat Nederland zo'n hoge kale prijs heeft. Waar zou dit door komen?? Ik dacht juist dat in Nederland er veel geraffineerd werd enzo.quote:Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef waht het volgende:
Domestic Gas Prices EU-countries
Laat het de Telegraaf-lezers niet zien! Met en zonder belasting is onze benzine-prijs het hoogst.
Echt heel bizar inderdaad.quote:Op donderdag 5 juni 2008 14:18 schreef pberends het volgende:
Gister een item in Netwerk over de "oliecrisis":
http://www.netwerk.tv/arc(...)e_olie_opraakt_.html
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |