abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 29 maart 2008 @ 21:45:04 #1
45833 crew  Fogel
pi_57704872
Aangezien het vorige topic over Noorwegen (2) dicht zit, kunnen we hier weer verder.

Een paar handige links:
* Vliegen binnen Noorwegen doe je met www.norwegian.no, www.sas.no of www.wideroe.no (een dochter van de SAS). Prijzen zijn altijd inclusief alle belastingen!

* Treinroutes en prijzen vind je hier: www.nsb.no Let hier erop dat je \'minipris\' tickets kan boeken vanaf 90 dagen voor vertrek, die kosten slechts 199 of 299 NOK ongeacht de reisafstand!

* Bussen: www.lavprisekspressen.no, www.nor-way.no

* De boot: www.hurtigruten.no

Algemene touristische informatie: www.visitnorway.com

En nog een foto met de stand van zaken bij Lerkendal stadion in Trondheim:
[ afbeelding ]

Het weer kan je overigens hier en hier bekijken


Natuurlijk is het ook handig om te weten hoe je van Nederland naar Noorwegen toe komt.
* Met de auto -voor routes zie www.anwb.nl of www.viamichelin.com-, eventueel in combinatie met de boot (www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no).
* Met de bus, bijvoorbeeld met www.eurolines.com.
* Of met het vliegtuig. De low-budget maatschappijen Sterling en Norwegian hebben vaak scherpe aanbiedingen vanaf Schiphol en Düsseldorf. Maar ook de KLM en de SAS brengen je graag per vliegtuig naar Noorwegen toe.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 29 maart 2008 @ 22:48:32 #2
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_57706376
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 21:43 schreef Fogel het volgende:
Na zo'n 100.000km rondrijden in Noorwegen kan ik me niet herinneren dat ik ooit een lifter heb gezien. Dit kan twee dingen betekenen:
1) ze worden meteen meegenomen
2) het is 'not done'
Toen ik vorig jaar onderweg naar Geilo was, kwam ik onderweg wel een jongen en een meisje tegen die in het hooggebergte rondliepen en volgens mij naarstig op zoek waren naar iemand die ze een lift kon geven. Maar verder heb ik die vakantie niets gezien wat op het bestaan van lifters in Noorwegen zou duiden. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_57706518
Voor de mensen uit het noorden van het land is het misschien interessant om vanaf Bremen met Ryanair naar Torp of Haugesund te vliegen.
pi_57706550
Wat betreft dat liften,

mijn ervaring is dat Noren idd vrijwel geen lifters meenemen. Eerst dacht ik dat aan de groepssamenstelling lag (totaal 2 heren), maar later sprak ik een vriendin van me en zij kreeg met haar reisgezelschap (totaal 2 dames) ook vrijwel geen liften aangeboden.

Ik zou het heroverwegen of je dat wil doen. Maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_57708335
In principe zou ik ook bijv. gewoon kunnen gaan, proberen te liften en mocht dat geen succes blijken gewoon verder reizen met de trein.
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 08:30:38 #6
45833 crew  Fogel
pi_57710582
Hou er dan wel rekening mee dat het spoornet erg beperkt is en dat de trein erg duur is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57710639
je bent hem wel bang aan het maken
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 08:58:38 #8
45833 crew  Fogel
pi_57710672
Voor het spoornet en de bijbehorende prijzen, klik op de links en oordeel zelf.
Lange afstandsbussen zijn vaak een goedkoper alternatief dan de trein.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fogel op 30-03-2008 08:59:40 (engelstalige link) ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57710703
en er zijn redelijk wat bussen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zondag 30 maart 2008 @ 19:22:45 #10
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_57720384
deel 3 alweer! Ik kom ook hier weer graag meelezen, en genieten van alle nog komende vakantiefoto's die hier ongetwijfeld gepost gaan worden
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  zondag 30 maart 2008 @ 19:30:33 #11
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57720606
En fiets verhuur dan ?Mountainbiken beetje door de bossen en Fjorden enzo
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  maandag 31 maart 2008 @ 09:27:10 #12
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_57731540
quote:
Op zondag 30 maart 2008 19:30 schreef Slappy het volgende:
En fiets verhuur dan ?Mountainbiken beetje door de bossen en Fjorden enzo
Bij het campinkje/pensionnetje wat ik in het vorige topic noemde (nog maar een keer dan: Eplet ) konden we gratis twee fietsen meenemen om in de omgeving te gaan mountainbiken. Wat me als Amsterdammer erg verbaasde was dat die dingen dus gewoon GEEN slot hadden. Bij de beschrijving stond dat we ze gewoon ergens in het bos moesten verstoppen, haha. We hebben die fietsen gebruikt om naar het begin van een bergwandeling te rijden, was erg leuk. Maar je moet wel van fietsen houden, want er zijn echt veel steile wegen. Op overige plaatsen hebben we verder niet geprobeerd om fietsen te huren, maar het kan vast want dat land is zo op buitensport ingesteld.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  maandag 31 maart 2008 @ 09:31:08 #13
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_57731588
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 23:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Wat betreft dat liften,

mijn ervaring is dat Noren idd vrijwel geen lifters meenemen. Eerst dacht ik dat aan de groepssamenstelling lag (totaal 2 heren), maar later sprak ik een vriendin van me en zij kreeg met haar reisgezelschap (totaal 2 dames) ook vrijwel geen liften aangeboden.

Ik zou het heroverwegen of je dat wil doen. Maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen.
Wij kwamen op onze vakantie vorige zomer een Schotse vrouw tegen die in haar eentje een heel eind had gelift. Nu was dat wel een vrouw en ze was alleen, dat scheelt misschien een heleboel. Heb haar niet horen klagen over moeilijkheden, maar geloof wel dat ze af en toe terugviel op bussen ofzo.

We hebben er onderweg ook nog wel een paar zien staan (op de weg tussen Jotunheimen en Lillehammer) maar we hadden zelf geen plek in de auto en heb geen idee of ze ooit zijn meegenomen.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  dinsdag 1 april 2008 @ 13:36:13 #14
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57759602






Herinneringen aan september . Wil toch weer es die kant op .
  donderdag 3 april 2008 @ 12:57:07 #15
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_57802679
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 13:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Herinneringen aan september . Wil toch weer es die kant op .
Oeh, erg mooie plaatjes. Waar zijn die genomen??
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_57802892
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:57 schreef Laurabeest het volgende:

[..]

Oeh, erg mooie plaatjes. Waar zijn die genomen??
Bovenste in Bergen, die tweede van een gletsjer bij Hardangervidda. Die derde is daar ook in de buurt .
pi_57803302
Weet iemand of de winkels geopend zijn op 1 mei (dag van de arbeid) of dat het een nationale feestdag is o.i.d.....
pi_57803352
quote:
Op donderdag 3 april 2008 13:29 schreef amigaroxx het volgende:
Weet iemand of de winkels geopend zijn op 1 mei (dag van de arbeid) of dat het een nationale feestdag is o.i.d.....
http://www.dansommer.nl/web/ds.nsf/a/2020301
quote:
Speciale feestdagen in Noorwegen
In Noorwegen zijn 1 mei en 17 mei feestdagen. Op deze dagen zijn de winkels, enz. gesloten.
pi_57807431
@Roel_jewel: thnx... wel jammer want ik ben alleen 1 mei in Noorwegen...
pi_57811018
ik wil naart Bergen gaan, maar is dat een intressante plaats daarnaast wil ik ook in bossen gaan wandelen maar mooi beekjes,meren je weet wel een beetje een natuur gevoel opdoen.

is dat goed te doen.

we hebben geen auto dus alles moet met de bus,trein of andere vervoer.

Groeten


DTmaster
pi_57811088
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:33 schreef DTmaster het volgende:
ik wil naart Bergen gaan, maar is dat een intressante plaats daarnaast wil ik ook in bossen gaan wandelen maar mooi beekjes,meren je weet wel een beetje een natuur gevoel opdoen.

is dat goed te doen.

we hebben geen auto dus alles moet met de bus,trein of andere vervoer.

Groeten


DTmaster
ik hoor dat het ook zoveel regent daar maare ondanks dat is het ok? want Noorwegen is toch zoiezo regenachtig of is er een andere stad die je ook met het vleigtuig makkelijk kan bereiken en voldoet aan mijn speceficaties.
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 19:53:01 #22
45833 crew  Fogel
pi_57811566
Bergen heeft de meeste dagen met regen in Noorwegen, maar het zijn over het algemeen maar kleine buien (Trondheim bv heeft minder regendagen, maar in totaal meer mm neerslag per jaar).
Het gevoel van natuur kan je ook al in Oslo krijgen en daar is het OV beter.
Stavanger, Bergen, Oslo en Trondheim zijn allemaal makkelijk te bereiken per directe vlucht.
De omgeving van Stavanger en Bergen is mooier dan de omgeving van Oslo, en Trondheim zit er een beetje tussenin (qua natuur dus).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57814546
ok dan en welke zou jij kiezen (Bergen, Stavanger) want de stad moet ook wat te bieden hebben we zijn van plan eind aug/sept te gaan, hoe is het weer dan eigenlijk want de zomer begint daar ook later dus is die dan ook later afgelopen.

weet jij uit je hoofd of er dag excursies of trein/bus reizen vanuit Bergen naar mooie natuur gebieden gaan, in mijn gids staat daar niks over alleen maar wat over in de stad Bergen zelf en over dat treintje naar boven

Voorderest Hoe is Stavanger kan je daar mischien een korte omschrijving van geven ten opzichte van Bergen.

Erg erg bedankt
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:51:13 #24
45833 crew  Fogel
pi_57814705
Als de keuze tussen Bergen en Stavanger staat, absoluut, zonder twijfel Bergen.
Eind aug/begin september heb je al kans vrij afwisselend weer, maar van half juni tot half september is het over het algemeen redelijk.
De meest bekende route (en de meest touristische) is een trip naar Flåm, er staan in dit topic of het vorige deel enkele fotos en verslagen.
Stavanger, mooi maar saai. Bergen ook mooi en niet saai (al moet je er niet veel langer dan een dag of twee willen zijn, dan heb je alles al wel gezien, en twee keer ook...).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:52:30 #25
45833 crew  Fogel
pi_57814754
Je kan natuurlijk ook meerdere steden bezoeken, binnenlandse vluchten kosten niet veel. Voor zo'n 300-400 kroon (35-50€) per enkele reis ben je een stad verder.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57823683
wij zijn van plan 5 dagen te gaan en te blijven in Bergen, ik wil ook niet in Bergen 5 dagen zitten maar VANUIT bergen naar mooi gebieden gaan, is 5 nacht dan oke.
pi_57823705
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:52 schreef Fogel het volgende:
Je kan natuurlijk ook meerdere steden bezoeken, binnenlandse vluchten kosten niet veel. Voor zo'n 300-400 kroon (35-50€) per enkele reis ben je een stad verder.
nee ik heb niet veel geld want dat word naast Amerika,Turkije,Suriname,Curacoa mijn 5e vakantie dus ik moet ff op mijn budget letten.
pi_57823951
Trollstigen, prekestolen Kjosfossen wateral.

het zijn een paar dingen die ik wil zien door aanleiding van foto's op het topic nr zwei !!!

kan ik dit zien (zonder auto) dus moet een excursie ect trein vanuit bergen.

Thank you
pi_57826503
Voor foto's van mijn reis door Noorwegen (ik bleef er 3 maanden, waarvan 1 maand rondreizen, van het gebied bij de Trollstigen tot Kirkenes), zie [Showcase] rondreis door Noorwegen

Ik vind de boot op het eerste gezicht wat ondervertegenwoordigt, voor mij was dat echt een fantastisch alternatief! Het meeste van mijn reis heb ik met de boot gedaan. Als student krijg je 50% korting, het is gigantsich flexibel (elke plaats die op de route ligt wordt 1 keer per dag aanegdaan, je kunt in een cabin slapen maar ook in de lounge, zo heb ik 5 dagen als een zwerver doorgebracht op zo'n boot ) en het is ook erg mooi. Met minipris tickets hoeft een treinreis helemaal niet zo duur te zijn. Voor 400 kronen reisde ik van Bjorli naar Trondheim en toen naar Fauske. Als je dat vergelijkt met Nederlandse prijzen is dat niks. Bussen zijn ook een goed alternatief, though.

In mijn boekje stond dat liften in de Lofoten not-done was, heb het 2 keer geprobeerd, 2 keer is het gelukt (1 keer na een uur, 1 keer na 5 min), dus daar klopte niet zoveel van. Als je het wilt doen, gewoon proberen, heb ook andere succesvolle verhalen gehoord. En je kunt altijd weer terugvallen op OV.
pi_57826539
O, en voor weer moet je echt kijken op yr.no, geweldige site! Kan die in de TS? Van elk kutdorpje krijg je een uitgebreid overzicht, van meerdere plaatsen in het dorp soms. Ook voor buiten Noorwegen is het egweldig, ik gebruik het ook nu ik naar Costa Rica ga.
pi_57826752
ook thanx maar kan dit allemaal en dichtbij vanuit Bergen was mijn vraag

[Showcase] rondreis door Noorwegen al deze foto's met plaatsen meertjes ect is dat bij Bergen in de buurt
  vrijdag 4 april 2008 @ 12:49:12 #32
211307 Jennaaa
Crackergirl
pi_57827073
Noorwegen
Jack had a gang that he called the milligrams, he was known as Smack Jack the Crackerman!
pi_57827850
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:32 schreef DTmaster het volgende:
ook thanx maar kan dit allemaal en dichtbij vanuit Bergen was mijn vraag

[Showcase] rondreis door Noorwegen al deze foto's met plaatsen meertjes ect is dat bij Bergen in de buurt
Nope, dat is allemaal meer naar het noorden. De meerderheid van die foto's zijn van boven de poolcirkel.
pi_57827879
Enne, ik reageer niet alleen op jou DTmaster he, ik geef wat algemene info
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:34:28 #35
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_57830609
Toffe fotoosch yootje.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:42:10 #36
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_57830766
Åh heb gelijk zin om ook weer naar het Noorden af te reizen...Eerst maar eens wat geld verdienen hier... Iemand toevallig ervaring met het werken als gids oid i Oslo?
pi_57835367
hahaha jaja i know Noorwegen is duur maar ja, kent iemand trouwens het P-Hotel in Bergen

het is niet duur maar hoe is het voor die prijs.
pi_57835386
daarnaast als julliehet niet kennen, welke hotels zijn ook goedkoop in bergen, waar hebben jullie zelf ervaring mee gehad.
pi_57847961
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:56 schreef DTmaster het volgende:
daarnaast als julliehet niet kennen, welke hotels zijn ook goedkoop in bergen, waar hebben jullie zelf ervaring mee gehad.
Je moet niet naar hotels gaan, ga naar een hostel.
  zaterdag 5 april 2008 @ 13:23:13 #40
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57848222
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:56 schreef DTmaster het volgende:
daarnaast als julliehet niet kennen, welke hotels zijn ook goedkoop in bergen, waar hebben jullie zelf ervaring mee gehad.
Check hostelworld.com voor hostels.

Heb zelf geen ervaring met hostels in Bergen. Had toen verblijf op een camping een stukje buiten Bergen . Bergen is een leuke stad, ook als het regent (leuke kroegjes in de stad) .
  Moderator zaterdag 5 april 2008 @ 13:37:23 #41
45833 crew  Fogel
pi_57848445
In de zomer worden kamers in sommige studentenflats in Bergen ook goedkoop per dag verhuurd. Zoek op "Fantoft sommerhotell". Fantoft studentby ligt een paar km van de stad af, maar is goed te doen te voet, en uiteraard gaan er ook bussen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57849209
Afhankelijk van wat je wil doen (stad of natuur bezoeken), kun je ook (een bed in) een hutje huren. Onder de 26 jaar kun je voor ik dacht NOK 280 lid worden in Oslo, en dan kun je alle hutjes in omgeving Oslo gratis gebruiken, en krijg je een korting op andere plaatsen in het land.
Zover ik weet zijn al deze hutjes voorzien van dekens, kussens, kaarsen wc-papier en een gasfornuis. Alleen zelf lakens en eten meenemen dus. Water haal je uit een beekje en de wc is een plank met gaten. Een beetje provisorisch maar erg Noors en gezellig. Met een algemene sleutel die je kunt lenen tegen een borg van 100NOK kun je alle hutjes in. Je hoeft niet te reserveren, maar dat is wel aan te raden als je per se een bed wil.

Meer info: http://www.turistforeningen.no/english/
  zondag 6 april 2008 @ 10:26:36 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57864408
DNT heeft verschillende soorten "hutten".
Van bemande "bijna" hotels, tot heel kleine onbemande hutjes met als enige aankleding een matras.
790 stuks zie ik staan! Hier staan meer details:
http://www.turistforeningen.no/english/cabin.php?search_string=&action=Search&lo_id=%25&fo_id=3610
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zondag 6 april 2008 @ 12:03:38 #44
45833 crew  Fogel
pi_57865872
Hier kan je een filmpje bekijken van 3 minuten waar je kan zien hoe de nieuwe opera in Oslo gebouwd wordt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57876316
dank je wel maar ik ga voor een hotel of een hostel

sugesties?


PS: bedankt voor de sites ben lekker aan het kijken.
pi_57957043
Gisteren kreeg ik een uitnodiging om in Oslo een tennistoernooi te spelen. Ik en enkele clubgenoten willen wel graag naartoe, maar we schrokken wel van het inschrijfgeld: 56 euro p.p. voor enkel en dubbel. In alle andere internationale toernooien betaalden we altijd rond 10-20 euro p.p. voor enkel en dubbel.
Is Noorwegen echt zo duur? Wat kost daar dan bijv. gemiddeld het eten, bijv. pizza of een glas cola of bier?
De hotel in het centrum die we vonden was niet zo duur: 125 euro per kamer per dag inclusief ontbijt (vier-personenkamer), dat betekent dus 125 euro voor 4 nachten. Dat valt mee, alleen die inschrijfgeld niet.
Ik ben nooit in Noorwegen geweest, daarom lijkt het me geweldig om een keer naar Oslo te gaan!
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 14:17:24 #47
45833 crew  Fogel
pi_57957214
Een pizza met een diameter van 30cm kost ongeveer 20-25€, een met een diameter van 40cm kost 25-35€. Dit is bij de ketens www.peppes.no en www.dolly.no. Er zijn ook wat goedkopere pizzas te krijgen bij vage tenten (zover ze nog niet door de keuringsdienst van waren gesloten zijn).
Een glas cola kost tussen de 4-8€ voor 0,3-0,5 liter.
Bier, ook afhankelijk van waar je het koopt: in de meest vage tenten kan je al een halve liter voor 3,5-4€ kopen, maar de normale prijs voor een halve liter is 6,5€ (op de wat betere locaties is 10-11€ ook geen uitzondering).
Voor een normaal geprijsd restaurant (een keten) met 'normaal' eten (dus geen culinaire hoogstandjes, maar ook geen crap), kijk hier http://egon.no/index.asp?L=&TAB=2&ID=1346&U=&Name=Meny&P=0
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 14:19:27 #48
45833 crew  Fogel
pi_57957259
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:40 schreef DTmaster het volgende:
dank je wel maar ik ga voor een hotel of een hostel

sugesties?


PS: bedankt voor de sites ben lekker aan het kijken.
http://www.ankerhostel.no/ ligt vrij centraal, maar wel in een 'belast gebied' (drugsgebruikers en alcoholisten op straat enzo)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_58131998
even informeren: als je in Bergen zit kan je dan binnen 1 1/2 uur vanuit Bergen een geschikte locatie vinden waarvanuit je kan wandelen, gewoon zodat ik echt een Canada gevoel krijg (hoge bergen, weinig mensen je weet het wel.

Thanx

PS: leuke natuur atracties mag ook
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:00:05 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_58159071
Eikedalen is een uurtje rijden volgens Googe Maps. Loop je daaro de bergen in.
Hier staan wel aardige foto's:
http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/englafjell.html
Mooie site voor als je bergschoenen meeneemt!!

[ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 19-04-2008 15:08:54 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_58187544
hahahah oke
  zondag 20 april 2008 @ 21:33:29 #52
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58188729
Hallo,Hoe zit het met Engels daar?Ik bedoel dan kunnen mensen daar Engels goed?Want ik spreek geen Noors .Of is dat niet moelijk te leren?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 20 april 2008 @ 21:59:22 #53
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_58189475
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:33 schreef Slappy het volgende:
Hallo,Hoe zit het met Engels daar?Ik bedoel dan kunnen mensen daar Engels goed?Want ik spreek geen Noors .Of is dat niet moelijk te leren?
Noren spreken - net als de inwoners van de rest van Scandinavië - fantastisch Engels. Krijgen het al vroeg op de lagere school en dat is te merken .

Na een paar dagen begrijp je trouwens al snel wat Noors .
  zondag 20 april 2008 @ 22:49:59 #54
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58191084
Lijkt beetje op Nederlands toch heb ik gehoord van sommige.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slappy op 20-04-2008 23:39:38 ]
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  maandag 21 april 2008 @ 23:26:56 #55
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_58215363
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:59 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Noren spreken - net als de inwoners van de rest van Scandinavië - fantastisch Engels. Krijgen het al vroeg op de lagere school en dat is te merken .

Na een paar dagen begrijp je trouwens al snel wat Noors .
En met een beetje creatief tussen de regels door lezen zijn teksten ook prima te lezen
pi_58702024
Eind augustus naar Oslo Voor de eerste keer, dus erg benieuwd Wat mag ik absoluut niet missen?
  vrijdag 16 mei 2008 @ 17:29:20 #57
81283 ImHungryLetsGetATaco
Intelligenti pauca
pi_58709768
Ik ga deze zomer naar Noorwegen. Nu ben ik van plan een gletsjerwandeling te maken. Wie kan vertellen wat een mooie wandeling is, wat voor kleding (behalve stevige wandelschoenen) aan te trekken, etc? Ik heb al min of meer begrepen dat Blue Ice Walk op de Nigardsbreen erg mooi is. Aangezien ik een ervaren wandelaar ben (uitgezonderd op gletsjers dan), mag het een stevige wandeling zijn.
Shake'm U Won't Break'm
pi_58857291
Zo, mochten mensen in de zomer nog naar Bergen gaan, vertel al jullie plannen want ik zal vast wel weer een van de coolste hotspots vergeten zijn.
Ik land daar en kan alles alleen met de trein of bus (voet) doen dus helaas geen Noors Autobaan avontuur voor mij, weet iemand een Compensatie
pi_58857617
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 11:14 schreef Grunner het volgende:
Eind augustus naar Oslo Voor de eerste keer, dus erg benieuwd Wat mag ik absoluut niet missen?
Niemand ervaring met Oslo?
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 15:45:05 #60
45833 crew  Fogel
pi_58858624
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:08 schreef Grunner het volgende:

[..]

Niemand ervaring met Oslo?
Oslo
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_58859214
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Oslo
Dank je. Die heb ik helemaal niet kunnen vinden. Vond het al raar dat er geen topic over was.
pi_59423837
even een vraagje,

Wat is de ervaring met lange afstand bussen. Is het normaal al ver vooruit te boeken of is het - tenzij er iets "abnormaals" te doen is - eigenilijk altijd goed te doen om op de dag zelf bij de chauffeur een kaartje te kopen?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator maandag 16 juni 2008 @ 09:40:22 #63
45833 crew  Fogel
pi_59424795
Sommige maatschappijen hebben een plaatsgarantie, wat wil zeggen dat ze gewoon een extra bus inzetten als de eerste vol is.
Bij de low-price maatschappijen hebben ze deze garantie niet, en daar kan je dus beter wel eerder boeken (ook omdat het dan bijvoorbeeld maar 49-99 kroon kost ipv 499)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_59425379
het gaat gewoon om een busticket van Nor-Way. weet je zo of die een plaatsgarantie hebben (en dan in heel Norrwegen)?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  maandag 16 juni 2008 @ 18:42:30 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59438666
quote:
Customer Service
We are here to help you!

Please read our frequently asked questions to see if you find the answer to your question. If not, don't hesitate to contact our customer service.


What is seat guarantee?
NOR-WAY Bussekspress offers a seat guarantee on all routes. This means that you are always guaranteed a seat on the bus, without making any reservations!
http://www.nor-way.no/wsp/nbe/frontend.cgi?session=6ca66271b7b6757cbe21a55ae4cac3&func=publish.show&table=PUBLISH&func_id=1080&amenu=1080&asubmenu=#

Over 2 weken zit ik er ook. (In Noorwegen)
Leuk in een truckerscafe in Denemarken kijken hoe NL Europameister wordt
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 2 juli 2008 @ 16:27:53 #66
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59844887
Hoi ik ga Vrijdag weg naar Noorwegen kom in Bergen aan(als het vliegtuig niet neerstoort ofzoiets).Kan je beetje zwemmen in meertjes daar?Of zitten die vol met walvissen?En weet iemand zwembad daar in Bergen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_59845118
Kom ik je daar tegen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 2 juli 2008 @ 16:39:30 #68
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59845141
Meki ga je mee dan?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_59845236
als jij het wilt
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_59845592
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:27 schreef Slappy het volgende:
Hoi ik ga Vrijdag weg naar Noorwegen kom in Bergen aan(als het vliegtuig niet neerstoort ofzoiets).Kan je beetje zwemmen in meertjes daar?Of zitten die vol met walvissen?En weet iemand zwembad daar in Bergen?
D'r zitten Orka's (dat zijn roofdieren die dolfijnen en zeehonden - en dus ook mensen!! - eten) in een tiental van de honderd meertjes in Noorwegen.

Verder TVP want het lijkt me een prima Hike bestemming !
  Moderator woensdag 2 juli 2008 @ 18:35:14 #71
45833 crew  Fogel
pi_59847515
Orkas in meertjes
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 2 juli 2008 @ 19:57:33 #72
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59849184
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:59 schreef Xith het volgende:

[..]

D'r zitten Orka's (dat zijn roofdieren die dolfijnen en zeehonden - en dus ook mensen!! - eten) in een tiental van de honderd meertjes in Noorwegen.

Verder TVP want het lijkt me een prima Hike bestemming !
Zeg niet zo onzin lullen me buurvrouw zei net dat ze planten eten.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 2 juli 2008 @ 20:12:06 #73
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59849523
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:43 schreef Meki het volgende:
als jij het wilt
Stuur maar pm anders word het hier chatbox denk ik
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 20:11:01 #74
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59913711
nvt

[ Bericht 87% gewijzigd door Slappy op 06-07-2008 09:44:10 ]
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 6 juli 2008 @ 08:24:19 #75
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_59920965
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:27 schreef Slappy het volgende:
Hoi ik ga Vrijdag weg naar Noorwegen kom in Bergen aan(als het vliegtuig niet neerstoort ofzoiets).Kan je beetje zwemmen in meertjes daar?Of zitten die vol met walvissen?En weet iemand zwembad daar in Bergen?
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 20:11 schreef Slappy het volgende:
Helaas na slechts 3 dagen heb ik besloten terug te gaan,Namelijk ik had complete tas met tent enzo mee(meer dan 25 kilo alleen de grote tas en kleine viel nog wel mee.Jammer vond het hier erg mooi,Alleen vond ik de prijzen best wel meevallen.
. En nu weer serieus verder met dit topic?

[ Bericht 0% gewijzigd door DR34M3R op 06-07-2008 10:12:28 ]
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  zondag 6 juli 2008 @ 09:43:35 #76
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59921231
Nah ik had veel te veel onzin meegenomen,Dus heb wat rotzooi weg gedaan.
Kan nu weer veder
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 6 juli 2008 @ 09:44:45 #77
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59921245
Zit nu in Trondsheim is nu leker fris.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 6 juli 2008 @ 20:15:54 #78
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59932522
Ik zit nu een stukje boven Trondheim, richting Mosjoen.
Lekker weertje de laatste week. Alleen vanochtend even flinke regen in Trondheim
Foto van 10 minuten geleden: gratis wifi


Vanmiddag even wachten op veer van Holm naar Vennesund.


FFing campers met WAOAOW-ers overal.
Deze staat vooraan in de file op de Trollstigen.


[ Bericht 12% gewijzigd door Hyperdude op 06-07-2008 23:15:10 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 6 juli 2008 @ 20:46:39 #79
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_59933383
quote:
Op zondag 6 juli 2008 20:15 schreef Hyperdude het volgende:
Ik zit nu een stukje boven Trondheim, richting Mosjoen.
Lekker weertje de laatste week. Alleen vanochtend even flinke regen in Trondheim
Foto van 10 minuten geleden: gratis wifi
[ afbeelding ]

Vanmiddag even wachten op veer van Holm naar Vennesund.
[ afbeelding ]

FFing campers met WAO-ers overal.
Deze staat vooraan in de file op de Trollstigen.
[ afbeelding ]


*droom*
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  zondag 6 juli 2008 @ 21:30:48 #80
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59934669
Dat kan je met jouw naam wel in ieder topic posten.
Zal straks nog even een (bijna) real-time zonsondergangetje posten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 6 juli 2008 @ 21:48:59 #81
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_59935208
quote:
Op zondag 6 juli 2008 21:30 schreef Hyperdude het volgende:
Dat kan je met jouw naam wel in ieder topic posten.
Zal straks nog even een (bijna) real-time zonsondergangetje posten.
Hahaha, kan zijn. Maar Noorwegen heeft echt een speciaal plekje in mijn hart
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  Moderator zondag 6 juli 2008 @ 22:31:18 #82
45833 crew  Fogel
pi_59936846
quote:
Op zondag 6 juli 2008 21:30 schreef Hyperdude het volgende:
Zal straks nog even een (bijna) real-time zonsondergangetje posten.
Dan moet je nog een uurtje opblijven

Ik zal er binnenkort ook eens een of meerdere posten. De zon is nu een dappere poging aan het wagen om weer onder de horizon te komen en gaat daar het komende uur nog mee bezig zijn (en 03:22 komt ie weer boven de horizon uit).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 6 juli 2008 @ 23:11:14 #83
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59937972
Zonsondergang achter en paar heuveltjes begint wat eerder. Kwartiertje terug ongeveer.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zondag 6 juli 2008 @ 23:22:56 #84
45833 crew  Fogel
pi_59938227
Erg brakke foto die ik zo'n 5 minuten geleden met mobiele telefoon heb gemaakt (USB kabel van mijn fatsoenlijke camera ligt thuis).



(sorry, heb geen resize tools op deze PC)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 6 juli 2008 @ 23:28:30 #85
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_59938327
quote:
Op zondag 6 juli 2008 20:15 schreef Hyperdude het volgende:FFing campers met WAOAOW-ers overal.
Deze staat vooraan in de file op de Trollstigen.
[ afbeelding ]
Daar ben ik ook geweest
Heb vlak onder die brug gestaan
Toen konden we helaas niet verder omdat het wandelpad niet echt verantwoord was.


Die rotsen waren echt onwijs glad omdat dat vlak naast die waterval is.
  maandag 7 juli 2008 @ 11:31:01 #86
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59944023
Shit wil ik fotos posten is me usb kabel kwijt en Sony heeft weer geen standaard usb kabel voor hun cameras.
Ben nu in trondheim.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 11:54:00 #87
45833 crew  Fogel
pi_59944481
Ga naar de winkel Mamoz in Mercursenteret op Kongensgt 8, daar hebben ze vast wel zo'n kabeltje voor je voor een schappelijke prijs.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 7 juli 2008 @ 14:45:36 #88
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59948428
Was bij zo fotozoek geweest bij bieb in de buurt.heb nu kabeltje,zal even kijken of ik wat kan uploaden die pc's hier zijn echt traag in de bieb dus.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 14:54:59 #89
45833 crew  Fogel
pi_59948609
Als je een laptop bij je hebt, kan je onder andere bij Peppes Pizza en Jordbærpikene terecht voor gratis WLAN. En heeft je hotel geen internet??
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 7 juli 2008 @ 15:01:21 #90
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59948756
Zit op camping zo rijk voor een hotel ben ik nou ook weer niet Nee mijn laptop kon niet meer mee tas was al over 20 kilo
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  maandag 7 juli 2008 @ 15:10:04 #91
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_59948924
TVP, ik denk erover Noorwegen ook te bezoeken.
  maandag 7 juli 2008 @ 15:24:21 #92
81283 ImHungryLetsGetATaco
Intelligenti pauca
pi_59949206
Nog drie weken en dan ga ik (voor de eerste keer) naar Noorwegen.
Shake'm U Won't Break'm
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 15:26:20 #93
45833 crew  Fogel
pi_59949242
quote:
Op maandag 7 juli 2008 15:24 schreef ImHungryLetsGetATaco het volgende:
Nog drie weken en dan ga ik (voor de eerste keer) naar Noorwegen.
Welke steden/delen van Noorwegen ga je bezoeken?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 7 juli 2008 @ 15:30:25 #94
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59949315
Fogel woon jij in Oslo?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 15:35:22 #95
45833 crew  Fogel
pi_59949431
Nee, ik woon in Trondheim (maar ben daar momenteel niet).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 7 juli 2008 @ 16:02:28 #96
81283 ImHungryLetsGetATaco
Intelligenti pauca
pi_59950051
Op dit moment is het plan om de boot van Hirsthals naar Kristiansand te nemen, en van hieruit via de kust/westkant van Noorwegen richting Trondheim rijden (dus via Stavanger, Bergen en Alesund). Aangezien ik 'slechts' 2.5 weken heb, wil ik vervolgens meer via het binnenland terugzakken naar Kristiansand. Maar een echt vaststaand plan heb ik nog niet, dus ik kan nog alle kanten op.
Shake'm U Won't Break'm
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:43:44 #97
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59967869
Is Bodø leuke stad\gebied?En hoe kom je daar het goedkoopst?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator dinsdag 8 juli 2008 @ 12:05:20 #98
45833 crew  Fogel
pi_59968467
IHLGAT: Klinkt als een OK grof plan, genoeg te zien op die route.

Slappy: In Bodø is verrekte weinig te doen, je bent er in een dag al uitgekeken. De omgeving is wel aardig, maar voor echt mooie natuur moet je verder naar Lofoten.
Je kan donderdag voor 299 NOK met de trein naar Bodø (normale prijs is net onder de 1000 kroon), boeken via www.nsb.no (en dan naar minipris ticket kijken). Vliegen kan ook voor ongeveer 300NOK, boeken via www.sas.no of www.wideroe.no. Maar als je toch gaat vliegen, vlieg dan meteen verder naar het noorden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 8 juli 2008 @ 12:12:53 #99
130803 Gripper
Get a grip
pi_59968649
Oh, een Noorwegen topic! Van 9 tot eind augustus gaan mijn vriendin en ik er 3 weken lang rondtrekken, Dovrefjell, Jotunheimen, Rondane, alles met de rugzak en wildkamperen.
Zij is een zeer ervaren Noorwegen-ganger, de afgelopen jaren heeft ze niet eens naar andere landen gekeken.. Afgelopen zomer in de Alpen was voor haar compleet nieuw en spannend, dus dit jaar ga ik eraan geloven: voor mij de eerste keer Noorwegen. Ik schat dat het me als buitenmens prima gaat bevallen
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 8 juli 2008 @ 14:04:50 #100
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59971464
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 12:05 schreef Fogel het volgende:
IHLGAT: Klinkt als een OK grof plan, genoeg te zien op die route.

Slappy: In Bodø is verrekte weinig te doen, je bent er in een dag al uitgekeken. De omgeving is wel aardig, maar voor echt mooie natuur moet je verder naar Lofoten.
Je kan donderdag voor 299 NOK met de trein naar Bodø (normale prijs is net onder de 1000 kroon), boeken via www.nsb.no (en dan naar minipris ticket kijken). Vliegen kan ook voor ongeveer 300NOK, boeken via www.sas.no of www.wideroe.no. Maar als je toch gaat vliegen, vlieg dan meteen verder naar het noorden.
Ohhh waar heen dan precies?en is het daar koud?Ik was vanmidag bij nsb ja die naam doet me ergens aan denken... maar goed daar zag ik 1 voor 1000 kroon en eentje die pas om 23.00 ging voor 300 Kroon maakt het de tijdverschil iets uit voor de prijs dan ?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator dinsdag 8 juli 2008 @ 14:20:30 #101
45833 crew  Fogel
pi_59971807
Leknes airport, dichterbij Lofoten kom je niet met normale routevluchten. Vanaf daar kan je vast wel een bus of boot pakken.
Het is een graad of 10, dag en nacht, zowel in Bodø als Lofoten.

Voor de trein: Het prijsverschil: trein overdag of 's nachts. En die minipris tickets hebben ze maar X per trein, als die uitverkocht zijn mag je de volle prijs betalen, de meeste mensen willen overdag reizen en dus zijn daar de minipris tickets sneller op. 's nachts met de trein scheelt je wel weer een nacht in een ho(s)tel of camping, maar erg lekker slapen doe je vast niet rechtopzitten in een stoel. Als je een echt bed wil, moet je een slaapcoupe nemen.

Je kan trouwens ook de boot pakken vanaf Trondheim naar Svolvær (Lofoten). Kijk bij www.hurtigruten.no voor prijzen (zal vast niet goedkoop zijn).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 8 juli 2008 @ 14:26:34 #102
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59971981
Is het wel snachts veilig op het station daar?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator dinsdag 8 juli 2008 @ 15:05:07 #103
45833 crew  Fogel
pi_59973037
Ik denk dat jij het gevaarlijkste element gaat zijn op het station in Trondheim en Bodø....

Ennuh, kan je niet beter een beetje in de stad gaan rondsjouwen ipv de hele dag op fok te posten? Op fok posten kan je ook thuis namelijk, had je de reis naar Noorwegen kunnen besparen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 8 juli 2008 @ 15:07:49 #104
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59973115
Zit hier nog maar 40 min ofzo?ga zo weer weg?waarom denk je dat ik gevaarlijkste element ben?????
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_59975298
Omdat je een beetje vreemd bent
  woensdag 9 juli 2008 @ 09:38:12 #106
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59989748
Weer een paar plaatjes.

Skiën te Stryn(fjellet)


Hardangervidda


Bootje van Valldal naar Geiranger




Zit nu vlak bij Dovre op 1000 meter hoogte in een hotel.
Zo maar eens een stukkie lopen. eerst nog ff koffiedrinken en dik Deet aanbrengen.
Nog steeds vette zon. In de schaduw is het natuurlijk wel 10 graden ofzo

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 09-07-2008 09:47:17 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 9 juli 2008 @ 09:40:54 #107
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_59989786
Prachtige foto's . Wat een mooi land blijft 't toch .
  woensdag 9 juli 2008 @ 18:29:06 #108
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60001740
Zo weer terug. Gedoucht en aan het bier:

rare tolwegen: geld in bakje aub.

De Duitsers zijn net verjaagd. http://www.peergynthytta.no/ ( de link ´Kart´ doet het wel )

Teringeind terug lopen.


Wij hebben op de E6 ook al 2 of 3 keer (dezelde dus; alleen 100 km afgelegd in de tussentijd) een rare baard op een Vélocipède gezien.
Die zal nog wel eindigen op zo´n Elandenrekje van de één of andere Scania. Zal wel een gekke Duitser zijn; kan zo snel helaas geen site/blog vinden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator woensdag 9 juli 2008 @ 19:54:06 #109
45833 crew  Fogel
pi_60003664
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 18:29 schreef Hyperdude het volgende:
Wij hebben op de E6 ook al 2 of 3 keer (dezelde dus; alleen 100 km afgelegd in de tussentijd) een rare baard op een Vélocipède gezien.
Die zal nog wel eindigen op zo´n Elandenrekje van de één of andere Scania. Zal wel een gekke Duitser zijn; kan zo snel helaas geen site/blog vinden.
Die vent was net op het nieuws, hij gaat helemaal van Nordkapp naar Lindesnes fietsen op dat ding, en is onderhand al een heel eind op weg.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6118867

edit: hij is al aangereden door een vrachtwagen (die zijn arm raakte waardoor hij voorover viel en een reservefiets verder moest gaan gebruiken, hij heeft er verder niks aan overgehouden)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 9 juli 2008 @ 19:57:52 #110
81283 ImHungryLetsGetATaco
Intelligenti pauca
pi_60003759
Ik krijg er steeds meer zin an als ik die foto's zie. Nog drie weken (ja het aftellen is nu echt begonnen)
Shake'm U Won't Break'm
  woensdag 9 juli 2008 @ 21:16:10 #111
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60005540
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 19:54 schreef Fogel het volgende:

[..]

Die vent was net op het nieuws, hij gaat helemaal van Nordkapp naar Lindesnes fietsen op dat ding, en is onderhand al een heel eind op weg....
Bedankt voor die links!
Heb ´m gisteren gezien in de omgeving van Namsskogan, ongeveer 125 km boven Steinkjer.

Volgens mij heb ik ook nog een gast gezien die gewoon langs de E6 loopt; als een soort pelgrim ofzo.
Plus natuurlijk midlife-crisis Italianen op enorme motoren met allemaal stickers dat ze naar de Nordkapp gaan. Lekker moeilijk met een dikke 750CC transalp oid. onder je kont.
Ik ben blij dat wij niet helemaal naar de Noordkaap zijn gereden. Die E6 heb je het snel mee gehad als je 1 uur achter dezelfde caravan/camper/Scania zit. Maar ook wel eens eens een uur geen tegenligger gehad. Gisterochtend 10.00 uur Trofors richting zuiden. Dan is het wel lekker cruisen met 80 kmh.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator woensdag 9 juli 2008 @ 21:26:22 #112
45833 crew  Fogel
pi_60005769
Als je snel richting de Noordkaap wil, moet je net boven Trondheim de grens naar Zweden oversteken en dan lekker doorkachelen naar het noorden. Is nog steeds een pokkeeind rijden, maar de weg is beter, snelheidslimiet hoger en de verkeersboetes een lachertje vergeleken met Noorwegen. Is wel een ultiem saaie weg (volgens mensen die ik ken -ben zelf nog niet naar het Noorden gereden-, maar dat zijn uiteraard bevooroordeelde Noren ), maar ach, het scheelt een paar uur rijden.

Morgen ga ik ook weer een uur of 4 in de auto zitten (richting Trondheim). Hopen dat de kinderen deze keer de boel niet onderkotsen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 12 juli 2008 @ 10:31:17 #113
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60056034
Zo laaste dag Noorwegen.Volgend jaar ga ik langer ik zou ook langer maar moet nog naar goeie vriend van mijn in Engeland daarom wat korter.Fotos upload ik thuis wel duurt hier veel te lang.Wat me wel opviel dat ze vriendelijk zijn en vrijwel altijd stoppen voor zebra straat.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator zaterdag 12 juli 2008 @ 15:30:54 #114
45833 crew  Fogel
pi_60059770
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 10:31 schreef Slappy het volgende:
Zo laaste dag Noorwegen.Volgend jaar ga ik langer ik zou ook langer maar moet nog naar goeie vriend van mijn in Engeland daarom wat korter.Fotos upload ik thuis wel duurt hier veel te lang.Wat me wel opviel dat ze vriendelijk zijn en vrijwel altijd stoppen voor zebra straat.
Als je dat niet doet en de politie ziet het, kost het 5200 NOK (zo'n 650€)...

Ben je nog naar het noorden gegaan?

[ Bericht 3% gewijzigd door Fogel op 12-07-2008 15:45:59 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 13 juli 2008 @ 07:46:01 #115
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60070725
lol 650 Euro boete ja was in Brodo en op die eilandjes geweest
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 13 juli 2008 @ 17:04:16 #116
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60077927
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 13 juli 2008 @ 19:11:00 #117
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60080262
Goeie foto's
Ik zal tzt. ook nog wel wat foto's plaatsen.
Paar dagen in Oslo geweest. Mooi weer, met 's nachts een enorme plensbui/overstomingen (heb ik niets van gemerkt, maar was op TV). Leuke stad, geinige terrasen; maar wat je er met slecht weer moet?

Anyway; nu weer in NL en het is hiero kouder dan mijn hele reis naar (bijna) de Poolcirkel.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 13 juli 2008 @ 19:32:53 #118
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60080741
Haha van week in Trondheim zat zo meisje Billie jean dansje te doen bij centraal station .Die treinen van Nsb vond ik wel leker ruim zitten en leker rustig.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator zondag 13 juli 2008 @ 23:33:53 #119
45833 crew  Fogel
pi_60086536
Slappy, was je camping in Tiller of Saupstad? (aan de foto's te zien was het niet zo ver van het winkelcentrum City Syd).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 14 juli 2008 @ 16:06:24 #120
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60099077
nee ging met de bus naar stad zat in sandmoen ofzo?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  donderdag 17 juli 2008 @ 17:41:57 #121
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_60170418
tvp

ga over 1,5 week, wel met de fam, maarja, beter dan niet, toch
  donderdag 17 juli 2008 @ 17:43:25 #122
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60170443
Waar ga je heen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  donderdag 17 juli 2008 @ 17:56:48 #123
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_60170670
Tis een 'kant en klaar' pakketje van t reisbureau.

We beginnen met de boot van kiel naar gotenborg, dan naar Trysil, Oppdal, Kaupanger en als laatst Hovden. Dit alles in 2,5 week en laatste dagje Oslo en van daar uit met de boot naar Frederikshaven.

Ben benieuwd
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:27:58 #124
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_60206918
Oppdal kan je mooie wandelingen doen, bij Kaupagner/Sogndal ook

Een zeer mooie wandeling bij Kaupanger in de buurt is naar het Austerdalsbreen, Weg 55 naar Hafslo, in Hafslo linksaf richting Veitastrond en de weg helemaal uitrijden tot aan het grote veld waar ook wat hutjes aan de overkant van het water staan (ben de naam ff kwijt), if you're there you know it

Wat foto's van die wandeling staan in deze post van mij in het vorige topic:
Noorwegen (2)
Wat ik daar Aurdalsbreen noem bedoel ik eigenlijk het Austerdalsbreen mee.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:57:10 #125
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60207407
Kaupanger-Gudvangen vv. is ook een leuk boottripje.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 14:12:19 #126
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_60207691
Volgend jaar wil ik toch weer naar Noorwegen gaan

De Alpen en pyreneen waren mooi, maar je mist toch dat Noorwegen gevoel
  zondag 20 juli 2008 @ 10:43:36 #127
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_60221159
thx voor de tips, ga het cker meenemen in de overweging wat we allemaal gaan doen. Waarschijnlijk hebben we toch dagen te kort.
  Moderator zondag 20 juli 2008 @ 12:22:20 #128
45833 crew  Fogel
pi_60222574
Die route van dragonrider lijkt me eigenlijk meer wat voor de winter, want je gaat voornamelijk naar skigebieden (waar in de zomer weinig te doen is, en het is er niet eens echt mooi qua natuur...). Heb je een link naar de volledige route?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 20 juli 2008 @ 12:35:22 #129
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_60222807
Maarit

Dat is de link van de reis, naar mijn idee is die wel gewoon voor de zomer bedoelt, het was ook zo'n beetje de enige reis waar je per plaats ongeveer 3 dagen zit zodat je wat tijd hebt om wat te doen. Ook zijn de afstanden niet extreem groot. Een andere optie was natuurlijk om alles zelf uit te zoeken, maar zoals ik al eerder vertelde ga ik met mijn ouders mee en die hebben het zo geregeld. Dus ik zie het allemaal wel.

Zou ook wel is met vrienden naar noorwegen willen, maar dat zijn meer mooi weer types.

Kan iemand btw ff vertellen hoe je nou het best op de bergwegen rijd? welke versnelling, tegenliggers, enz?
pi_60224135
quote:
Op zondag 20 juli 2008 12:35 schreef dragonrider het volgende:
Maarit

Dat is de link van de reis, naar mijn idee is die wel gewoon voor de zomer bedoelt, het was ook zo'n beetje de enige reis waar je per plaats ongeveer 3 dagen zit zodat je wat tijd hebt om wat te doen. Ook zijn de afstanden niet extreem groot. Een andere optie was natuurlijk om alles zelf uit te zoeken, maar zoals ik al eerder vertelde ga ik met mijn ouders mee en die hebben het zo geregeld. Dus ik zie het allemaal wel.

Zou ook wel is met vrienden naar noorwegen willen, maar dat zijn meer mooi weer types.

Kan iemand btw ff vertellen hoe je nou het best op de bergwegen rijd? welke versnelling, tegenliggers, enz?
In zn 1 beginnen, en je merkt vanzelf wanneer je verder moet schakelen
  Moderator zondag 20 juli 2008 @ 22:43:22 #131
45833 crew  Fogel
pi_60234395
Ik heb de route eens goed doorgelezen, en vind het nog steeds maar een rare route (het is bijvoorbeeld vreemd om naar Götenborg te varen als je naar Trysil gaat, kan je beter meteen van Kiel naar Oslo varen, scheelt weer een paar uur rijden).
De afstanden zijn misschien niet groot, maar als je in Noorwegen een gemiddelde snelheid van 70km/u haalt, mag je al erg blij zijn.

Maargoed, even wat tips:
* Neem een berg Noors (klein)geld mee, je moet meerdere malen tol betalen, in ieder geval in Svinesund, Moss en Oslo. Sommige tolstations nemen credit cards aan, maar ga daar niet vanuit. je kan ook gewoon doorrijden en niet betalen, ze doen over het algemeen niet de moeite om de boetes naar buitenlandse adressen te sturen... als ze dat wel doen, kan je zo'n 40€ extra per keer als boete verwachten
* Hou je aan de verkeersregels! Verkeersboetes zijn enorm hoog.
* In de bergen gewoon normaal, rustig rijden. Bergaf op de motor remmen; gewoon in een lage versnelling de berg afrollen en af en toe een beetje bijremmen. (als je constant bergaf remt, raken de remschijven oververhit)
* Hou overal, niet alleen in de bergen, 3 seconden afstand (aanbeveling van de Noorse rijkswaterstaat)

Qua route:
* Als je vind dat je tijd genoeg hebt, rij dan net boven Strømstad richting Åmål (ik weet de wegnummers in Zweden niet, pak er een kaart bij) om vervolgens via de Noorse rijksweg 22 Noorwegen binnen te rijden. Dit is de zgn "blauw-groene weg" omdat je er veel water en bos ziet. Deze weg kan je helemaal tot Gardermoen (boven Oslo) volgen, maar als je mensen in de auto hebt die snel wagenziek worden is dat niet echt aan te bevelen wegens de enorme hoeveelheid bochten.
* Na zo'n 2.5u rijden vanaf Götenborg kom je het stadje Halden (net over de grens in Noorwegen) tegen. Daar kan je lekker picknicken (koop je eten in Zweden, scheelt je relatief veel geld) op de vestiging. Ligt tussen rijksweg 22 en de E6.
* Voordat je in de buurt van Stange richting Elverum rijdt, kan je nog even bij het Vikingschip in Hamar gaan kijken. Is maar een kleine omweg en persoonlijk vind ik het een mooi gebouw.

* Rij van Trysil via Røros naar Oppdal. Røros is een erg mooi stadje en staat op de Unesco-lijst.
* Maak vanaf Oppdal een dagtrip naar Trondheim

* Rij ipv door de langste tunnel van Europa (ca 25km) gewoon over die berg heen. De tunnel is doodsaai en de route over de berg is erg mooi, vooral als je met de afdaling gaat beginnen. Bovenop de berg kan best nog vrij veel sneeuw langs de weg liggen, en je moet opletten voor schapen die op de weg lopen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 20 juli 2008 @ 23:15:00 #132
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60235065
quote:
Op zondag 20 juli 2008 22:43 schreef Fogel het volgende:
...
* Rij ipv door de langste tunnel van Europa (ca 25km) gewoon over die berg heen. De tunnel is doodsaai en de route over de berg is erg mooi, vooral als je met de afdaling gaat beginnen. Bovenop de berg kan best nog vrij veel sneeuw langs de weg liggen, en je moet opletten voor schapen die op de weg lopen.
Hai Fogel,

Dat is idd. een goede tip. Auerland- Laerdal via Auerlandsfjellet
http://www.turistveg.no/modules/module_123/templates/fp.asp?iCategoryId=126&vt=fp&iTVID=50&iInfoId=159&lang=eng (staan ook nog meer routes/wegen)
Heb ik 2 weken terug oa. deze foto's gemaakt:





En zo zag het er 20 minuten van te voren tijdens de klim vanuit Auerdal uit (cruisescheepje bij Flåm).


[ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 20-07-2008 23:30:57 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60267054
Hallo allemaal

Ik heb 2 vragen:

1 (Ålesund - More og Romsdal (provincie), Noorwegen) is dit een beetje intressant want ik kan niet meer naar Bergen omdat ik daar geen budget meer voor heb. Daarbij wil ik ook weten als jullie er zijn geweest wat jullie er van vonden, is de omgeving bijvoorbeeld intressant.

2 we zouden naar dit hotel gaan, iemand ervaring mee http://www.hotel-union.no/index_eng.html

Dank u voor de moeite
pi_60267295
Hallo ik zie in dat Molde makkelijker met het vliegtuig te doen is, is dit wat want Ålesund is 140 min met de taxi en als je om 6 uur je vlucht moet pakken is dat niet heel erg ideaal
pi_60267566
Alesund is wat afwijkend qua bouwstijl tov andere Noorse steden, hierdoor interessanter dan Molde. Zowel Molde als Alesund stellen qua "stad" niet zoveel voor. Voordeel is wel dat je vanuit Alesund de Geiranger Flord kan gaan bekijken. Wat ook erg mooi is is de toeristische route van Molde naar Alesund via de Trollstigen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 14:35:41 #136
45833 crew  Fogel
pi_60269021
Geen budget om naar Bergen te gaan, maar wel om 140min in een taxi te zitten (wat je minimaal 2000 NOK zal kosten...)?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_60274658
hahahaha ja kijk, ik wil wel naar Alesund toe alleen vraag ik mij of er geen manier is van Alesund Airport om te komen op te bestemming waar ik wil zijn, (ik heb hier onder was specs van het hotel neergezet, waar het is en wat er te doen is)

is er geen optie met een bus of trein!

Geirangerfjord – surrounding area
City Centre – 1 kilometre (0.5 miles)
Andalsnes – 86 kilometres (53 miles)

Alesund Airport (AES): Approximate driving time to Union Hotel is 140 minutes and distance is 120 kilometres (74.5 miles).

Taxis and hire cars are available from the airport; a typical taxi fare to the hotel is approximately 2750 NOK. The hotel can arrange airport pickups for a fee.

Driving directions: From the airport head towards Alesund, Sjoholt and then to Linge (Valldal). From Linge, take the ferry to Eidsdal. Geiranger is a further 30 minutes from Eidsdal.

The area is best explored by car. The hotel can arrange transport to and from Geiranger quay from where cruises around the fjord are available.


[ Bericht 43% gewijzigd door DTmaster op 22-07-2008 18:44:08 ]
pi_60274762


[ Bericht 100% gewijzigd door DTmaster op 22-07-2008 18:34:48 ]
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 19:33:39 #139
45833 crew  Fogel
pi_60276208
Vanaf Ålesund (het vliegveld ligt niet ver van de stad en je kan er met een normale bus heen en weer) kan je Hurtigruten naar Geiranger pakken, een erg mooie boottocht (goedkoopste optie is 308 NOK de 26e met MS NordNorge). Dan ben je in ieder geval al wat dichterbij, en bij de hotelinfo staat dat ze kunnen regelen dat je in Geiranger opgehaald kan worden. Misschien even informeren wat het kost? Hetzelfde geldt voor ophalen vanaf het vliegveld in Ålesund, zal vast goedkoper zijn dan de taxi.

Wat ga je op zo'n afgelegen plek doen, en vooral zonder auto?? Het is wel een zeer mooie omgeving, maar zonder auto zou ik er nooit aan beginnen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_60277667
nou het punt is dat ik vooral een betalbare vakantie wil hebben en daar betaal je 750 voor 6 nachten welke plaatsen zou jij dan aanraden, ik heb nog niks besloten maar dit kwam ik gewoon tegen.
pi_60278653
Gewoon even een domme vraag.....

Een goedkope vakantie in Noorwegen?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 21:23:19 #142
45833 crew  Fogel
pi_60278706
Voor 125€ per nacht kan je in iedere willekeurige stad in Noorwegen wel een hotelkamer vinden. 80€-120€ voor een eenpersoonskamer is normaal voor standaard 3 tot 4 sterren hotels.
Welke plaatsen ik aan kan raden? Ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wil doen en zien tijdens je vakantie en wanneer je gaat.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_60278765
hahahahaha ja het kan als je in het bos gaat kamperen, veel plezier ach ik probeer zo voor 6 dagen 1000 euro rond te zijn, DAS niet goedkoop maar ik zie in dat je niet daar onder in Noorwegen kan overleven (in een hotel) ik zoek gewoon ff verder of er nog leuke plaatsen, bedankt voor de info nog.
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 21:30:53 #144
45833 crew  Fogel
pi_60278981
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:21 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Gewoon even een domme vraag.....

Een goedkope vakantie in Noorwegen?
Geen probleem. Ligt alleen aan je definitie van goedkoop natuurlijk
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 21:34:50 #145
45833 crew  Fogel
pi_60279129
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:25 schreef DTmaster het volgende:
hahahahaha ja het kan als je in het bos gaat kamperen, veel plezier ach ik probeer zo voor 6 dagen 1000 euro rond te zijn, DAS niet goedkoop maar ik zie in dat je niet daar onder in Noorwegen kan overleven (in een hotel) ik zoek gewoon ff verder of er nog leuke plaatsen, bedankt voor de info nog.
1000€ incl alles (vervoer, eten en overnachting)?
Leuke en mooie plaatsen genoeg in Noorwegen, maar als je niet zegt waarin je geinteresseerd bent, kan ik je niet verder helpen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:22:24 #146
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_60281073
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:42 schreef DTmaster het volgende:
nou het punt is dat ik vooral een betalbare vakantie wil hebben en daar betaal je 750 voor 6 nachten welke plaatsen zou jij dan aanraden, ik heb nog niks besloten maar dit kwam ik gewoon tegen.
Waarom ga je niet voor een georganiseerde busreis als je toch geen eigen vervoer hebt?
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_60281259
oke ja mmm het zit zo ik ken Noorwegen niet goed maar ik wil een beetje een soort Canada sfeertje krijgen dus oftewel geen laagland zoals Oslo maar echt de Bergen, in de natuur. Alesund lijkt mij daarom wel een goede optie. Daarnaast heb ik niet echt veel eisen, het is dus echt de natuur die mij moet gaan boeien en niet zo zeer de stad.

Mocht je ergens trouwens een aanbieding zien (vliegreis+hotel) dan hou ik mij altijd aanbevolen.

Thanx
pi_60281336
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:22 schreef DR34M3R het volgende:

[..]

Waarom ga je niet voor een georganiseerde busreis als je toch geen eigen vervoer hebt?
Ja maar die zijn allemaal 10 dagen en geen 5 of 6
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:35:25 #149
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_60281665
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:28 schreef DTmaster het volgende:

[..]

Ja maar die zijn allemaal 10 dagen en geen 5 of 6
Kijk eens of je hier misschien wat aan hebt?

edit: met link werkt beter.. http://www.elktrek.nl/zomer/zomer.html

en anders gewoon googelen op reizen noorwegen 6 dagen...

[ Bericht 12% gewijzigd door DR34M3R op 22-07-2008 22:45:27 ]
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_60282784
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:26 schreef DTmaster het volgende:
oke ja mmm het zit zo ik ken Noorwegen niet goed maar ik wil een beetje een soort Canada sfeertje krijgen dus oftewel geen laagland zoals Oslo maar echt de Bergen, in de natuur. Alesund lijkt mij daarom wel een goede optie. Daarnaast heb ik niet echt veel eisen, het is dus echt de natuur die mij moet gaan boeien en niet zo zeer de stad.

Mocht je ergens trouwens een aanbieding zien (vliegreis+hotel) dan hou ik mij altijd aanbevolen.

Thanx
Fogel, ik boek mijn reis op expedia want die is tot nu met een vlieg/hotel vakantie het goedkoopst, als je mischien daar eens kan kijken of jij mischien wat vind wat ik niet ken ik blijf zoeken maare ik neem dat jij alleens in Noorwegen bent geweest dus heb je er zoizo meer verstand van.
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 23:21:57 #151
45833 crew  Fogel
pi_60283580
Voor het Canadagevoel kan je beter naar Canada gaan
Maar ik begrijp wat je bedoeld en de westkust van Noorwegen is waar jij wil zijn. Grofweg tussen Bergen en Molde en dan wat landinwaards daartussen (de fjorden dus). Het probleem is alleen hoe je daar komt.
Het gebied rond Geiranger is veruit het mooiste, dus wat dat betreft zit je al goed met je richting.

Ik woon al 8 jaar in Noorwegen, dus je kan op zich wel zeggen dat ik er een beetje vanaf weet
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_60292473
Ja zoiets alleen dan wel bereikbaar ENIG IDEE!!

[ Bericht 24% gewijzigd door DTmaster op 23-07-2008 12:33:41 ]
pi_60337503
Fogel nog een ideetje?
pi_60338120
DT. Zonder auto kom je in Noorwegen niet ver. Dus met het boeken van een hotel alleen ben je er daar niet. Busvervoer is goed, maar dungezaaid, dus je zal of een auto moeten huren of iets georganiseerds moeten gaan doen om ergens te komen (het is geen stedentrip )
Liften is naar mijn idee in Noorwegen niet echt een optie gezien het feit dat Noren (naar mijn ervaring) er niet echt op zittent e wachten lifters mee te nemen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  vrijdag 25 juli 2008 @ 12:00:41 #155
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60338663
Trein is ook niet duur vergeleken met Ns hier
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_60343378
Ik kreeg de net een mailtje, het is dus te doen maar zijn jullie het er mee eens



Your best option would probably be to take the bus.

From Ålesund airport Vigra, you can start by taking the airport bus, which corresponds with every arrival to the airport.
You take the airport bus until Ålesund Rutebilstasjon (busstation).

From here you can take a new bus that will take you to Linge. From Linge you take the ferry to Eidsdal, and then change to a new bus which will take you to Hotel Union Geiranger.

The bus from Alesund Rutebilstasjon leaves at
11.45 - arrival in Geiranger at 14.40 (every day exept Sunday)
14.50 – arrival in Geiranger at 17.50 (every exept Sunday)
17.20 – arrival in Geiranger at 20.20 (every day exept Sunday and Saturday)

For more information:
http://www.fjord1.no/default.asp?page=372&type=iframe&rutesok=true&url=http%3A%2F%2Fsearch%2Efjord1%2Eno%2Fcgi%2Dbin%2Fsok%2Eexe%3Fini%3Dsok%2Df1%2Eini%26action%3D1%26FraHP%3Dvigra%26TilHP%3Dgeiranger%26ViaHP%3Dlinge
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:22:45 #157
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60344712
Kan je doen. via dezelfde zoekmachine zie je dat je ook bv. Ålesund-Valldal-Geiranger mogelijk is
van Valldal naar Geiranger zit je dan dik 2 uur op een veerboot (erg mooie route vond ik) totaal duur: uurtje langer als jouw route. Alleen gaat die veerboot maar 2 keer per dag.
Watervalletje vlak bij Geiranger, vanaf de veerboot, 2-3 weken geleden:
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60344907
Ja ik wil dat graag dan alleen land ik om 11:20 dus ik kan denk pas vanaf 13-00 uur iets nemen dus die bus valt dan mischien al af het is nu wel erg dichtbij alleen de tijd nog iets vanaf 13-00 uur dus hahah
  Moderator zaterdag 26 juli 2008 @ 22:15:31 #159
45833 crew  Fogel
pi_60369142
Ik was even een paar dagen weg.

Als je hiervan een 'Canada gevoel' krijgt, kan ik je aanraden om naar Trondheim te vliegen en vanaf daar het veer van Flakk naar Rørvik te pakken, een kilometer of 50-100 rijden, et voila













I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 26 juli 2008 @ 22:46:03 #160
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_60369791
Fogel, wil je met me trouwen?
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 22:54:05 #161
138914 Slappy
ambtenaar
pi_60369957
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator zaterdag 26 juli 2008 @ 22:56:00 #162
45833 crew  Fogel
pi_60370008
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 22:46 schreef DR34M3R het volgende:
Fogel, wil je met me trouwen?
Bigamie is niet toegestaan hier
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 27 juli 2008 @ 03:46:36 #163
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_60373297
zucht, laat maar

[ Bericht 47% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 27-07-2008 23:00:33 ]
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_60383969
@ Fogel: Thanx voor de info

Iniedergeval, de reis is geregeld word wel wat aparter dan normaal maar dat maakt niet uit,we gaan gewoon op avontuur en we zien het wel tegemoet, voordeel is wel dat de reis al 300 euro goedkoper is dan Bergen dus das al meegenomen... yeah
  Moderator maandag 28 juli 2008 @ 19:54:56 #165
45833 crew  Fogel
pi_60402841
Tip: Trollstigen kan je beter niet met mensen op je dak doen...

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 00:12:27 #166
45833 crew  Fogel
pi_60457006
[showcase]Op vakantie in eigen land (Noorwegen) hier vind je nog een paar fotos die ik deze maand genomen heb.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:16:24 #167
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60473710
Sorry voor off-topic:
Hoi Fogel,
Hiero wil iemand een fikse Noorse wimpel om in de mast te hangen van een fiks zeiljacht.
Dus meter of 4/5 die je aan een vlaggenmast nogal eens ziet hangen bij een huis in Noorwegen.
Weet je ergens een site waar ik die dingen kan krijgen?
Of hoe ze die dingen überhaupt noemen in het Noors?
thnx. Zo'n ding dus:


Nog wat plaatjes:






Kreeg van de week mijn CC afrekening over juli. Benzine en Hotels.
Het is wel f*cking duur in Noorwegen.
Gelukkig is het bier er wel lekker goedkoop.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 21:26:09 #168
45833 crew  Fogel
pi_60475096
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:16 schreef Hyperdude het volgende:
Sorry voor off-topic:
Hoi Fogel,
Hiero wil iemand een fikse Noorse wimpel om in de mast te hangen van een fiks zeiljacht.
Dus meter of 4/5 die je aan een vlaggenmast nogal eens ziet hangen bij een huis in Noorwegen.
Weet je ergens een site waar ik die dingen kan krijgen?
Of hoe ze die dingen überhaupt noemen in het Noors?
thnx. Zo'n ding dus:
[ afbeelding ]
Die dingen heten "vimpel".
En je kan ze bijvoorbeeld hier, hier, hier of hier kopen. Ik heb geen ervaring met deze winkels. Op sommige sites de aanbevolen lengte van de wimpel in verhouding tot de hoogte van de vlaggenmast, misschien handig om rekening mee te houden.
Ik kan hier ook wel even in de haven kijken wat ze kosten als je dat wil.

Maar, voordat die iemand een Noorse wimpel aan zijn mast gaat hangen, kan die misschien even navragen of dat misschien strafbaar is. Onder valse vlag varen mag niet, maar er zullen misschien andere regels zijn voor wimpels.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 11:53:09 #169
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60485640
Dat vimpel had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
thnx..
En idd. een winpel is geen vlag, daar mag je wat meer mee "aanklooien".
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 10 augustus 2008 @ 16:48:36 #170
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_60709260
Volgende maand naar een infodag over emigreren naar Noorwegen
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:19:54 #171
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_60774335
zo, net terug, vanochtend met de boot vanuit oslo in fredrikshaven aangekomen en 1000 km naar huis gereden. Was zoals eerder vertelde wel soort wintersport lokaties allemaal. Maar desalnietemin een onvergetelijke vakantie, zal binnenkort t topic nog wel ff bijlezen en wat foto's ed uitzoeken.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:58:51 #172
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_60778180
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 16:48 schreef MewBie het volgende:
Volgende maand naar een infodag over emigreren naar Noorwegen
Spannend! Zomaar ter orientatie of heb je al een idee naar welk deel van Noorwegen je wilt?
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  donderdag 14 augustus 2008 @ 20:08:32 #173
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_60834051
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 22:58 schreef Detroit het volgende:

[..]

Spannend! Zomaar ter orientatie of heb je al een idee naar welk deel van Noorwegen je wilt?
Gewoon voor info, maar als ik ooit een goeie kans krijg/heb en de omstandigheden het toelaten dan ben ik pleite

Maar voorlopig ben ik nog niet actief aan het kijken naar een baan in Noorwegen.
  donderdag 14 augustus 2008 @ 20:47:34 #174
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60835061
Ik vind Noorwegen erg mooi. Maar als ik die auto´s met die grote schijnwerpers zie rijden zal het het grootste deel van het jaar wel wat somberder zijn dan in juli toen ik er was.
Er zijn ook genoeg plekken waar het nog een stuk afgelegener is dan in Paesens-Moddergat.

Emigratie naar Noorwegen heeft vlgns. mij ten doel de trek van de plaatselijke bevolking van platteland naar de stad te compenseren!? Of zie ik dat verkeerd?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 14 augustus 2008 @ 20:54:54 #175
45833 crew  Fogel
pi_60835276
Je neemt een voorbeeld van een Zweedse auto om je punt kracht bij te zetten

Die extra lampen zijn handig op lange stukken weg in bosrijke gebieden (ongeveer overal dus ). Niet alleen voor het zicht, maar vooral om ervoor te zorgen dat wild de weg niet op komt om een bezoekje aan je voorruit af te leggen.
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 20:47 schreef Hyperdude het volgende:
Emigratie naar Noorwegen heeft vlgns. mij ten doel de trek van de plaatselijke bevolking van platteland naar de stad te compenseren!? Of zie ik dat verkeerd?
Als je het volgens de methode van www.norsk.nl doet wel ja. Maar ik snap echt niet dat mensen dat willen...
Emigratie is trouwens meer een thema voor Neder-Noren: Nederlanders in Noorwegen of omgekeerd dit is TRV
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_60919733
Vannacht teruggekomen uit Noorwegen, en ik niet anders zeggen dan; wat een prachtig land! Ik zie mezelf zeker nog een keer teruggegaan... En dan nu wasjes draaien en een selectie maken uit een heeeleboel foto's.
Shake'm U Won't Break'm
pi_61186203
Ik ga dit topic even in de gaten houden. Loop al jaren met het idee om eens op vakantie te gaan naar Noorwegen.
pi_61188583
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:17 schreef Werewolf het volgende:
Ik ga dit topic even in de gaten houden. Loop al jaren met het idee om eens op vakantie te gaan naar Noorwegen.
Moet je doen! Het is zo tof.
Ga dan ook even langs de mooie meisjes-camping. Er is daar ergens een camping waar alleen maar (heule mooie) meiden van begin twintig werken, plus een oudere vrouw. Zou even op moeten zoeken hoe het heet... maar het was daar in ieder geval de bom
En moet je kijken hoe kick blauw het water was:

pi_61189050
Water hoort helemaal niet zo blauw te zijn, of liggen er blauwe tegels in zoals bij zwembaden?
pi_61189601
Gletsjers (het was ook ijskoud).

[edit] Ik bedenk me nu dat je misschien wel heel sarcastisch was.
  Moderator donderdag 28 augustus 2008 @ 12:38:23 #181
45833 crew  Fogel
pi_61189630
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:17 schreef Xith het volgende:
Water hoort helemaal niet zo blauw te zijn, of liggen er blauwe tegels in zoals bij zwembaden?
De kleur van het water wordt voor een groot deel bepaald door wat er (niet) op de bodem ligt (vooral als er niks op de bodem ligt en het heeft een zeer effen structuur ziet het water er intensblauw uit).
Algen geven ook wel een mooi kleurtje, maar zijn alleen niet zo gezond voor je...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 28 augustus 2008 @ 12:45:49 #182
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_61189811
Volgens mij heeft het ook te maken met het gehalte aan bepaalde mineralen wat erin zit, die ultiem blauwe wateren hebben ergens veel van (maar weet even niet meer wat). En met de reflectie van het zonlicht erop. Want er zijn meren die de ene dag helderblauw zijn en de andere dag wat doffiger.

[ Bericht 0% gewijzigd door Laurabeest op 28-08-2008 16:42:55 ]
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_61191302
Dit zat echt in het water zelf. Als je er een bv. een stok indeed dan kon je die maar voor een klein stuk zien, na een halve meter zag je er helemaal niets meer van. Misschien wel eerder eigenlijk, ik weet het niet meer zo goed . We zijn drie dagen op die camping geweest en het was alle drie de dagen even blauw (en even koud.. brrr..)
pi_61194627
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef Fogel het volgende:

[..]

De kleur van het water wordt voor een groot deel bepaald door wat er (niet) op de bodem ligt (vooral als er niks op de bodem ligt en het heeft een zeer effen structuur ziet het water er intensblauw uit).
Algen geven ook wel een mooi kleurtje, maar zijn alleen niet zo gezond voor je...
Wow, een bodemloze rivier? WTF!

  Moderator donderdag 28 augustus 2008 @ 15:59:09 #185
45833 crew  Fogel
pi_61195108
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:43 schreef Niek. het volgende:

[..]

Wow, een bodemloze rivier? WTF!

Leer lezen ofzo...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_61200832
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:17 schreef Xith het volgende:
Water hoort helemaal niet zo blauw te zijn, of liggen er blauwe tegels in zoals bij zwembaden?
Jawel dat komt omdat ze daar goed met natuur omgaan
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_61201174
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 19:39 schreef Slappy het volgende:

[..]

Jawel dat komt omdat ze daar goed met natuur omgaan
Laatste keer dat ik het checkte was water kleurloos en doorzichtig

is idd. mineralen (ook gletjser ijs = water = kleurloos in principe!)
pi_61203412
Korte impressie van m'n vakantie in Noorwegen;
Vigeland Park, Oslo

Hardangervidda

Uitzicht boven op de Galdhoppigen

Geirangerfjord

In de buurt van de Trollstigen

Geiranger

Boyabreen-gletsjer



Staafkerk te Heddal


Wat is trouwens de deal met dat stenen stapelen?

[ Bericht 8% gewijzigd door ImHungryLetsGetATaco op 29-08-2008 23:10:06 ]
Shake'm U Won't Break'm
pi_61204802
Dat zwembad in Trondheim pirbad?die duikplank van 20 Meter hoog???
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator donderdag 28 augustus 2008 @ 22:25:05 #190
45833 crew  Fogel
pi_61205188
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 22:13 schreef Slappy het volgende:
Dat zwembad in Trondheim pirbad?die duikplank van 20 Meter hoog???
Pirbadet heeft als hoogste een van 10 meter, en verder de volgende:

# 1 stk fast plattform i høyde 1,0 meter
# 1 stk sviktbrett i høyde 1,0 meter
# 1 stk fast plattform i høyde 3,0 meter
# 1 stk sviktbrett i høyde 3,0 meter
# 1 stk fast plattform i høyde 5,0 meter
# 1 stk fast plattform i høyde 7,5 meter
# 1 stk fast plattform i høyde 10,0 meter

Vertaling:
Fast platform is zo'n stuk beton
sviktbrett is een duikplank
høyde is hoogte
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_61205312
Ja die bedoel ik,ik dacht dat ie 20 m ofzo was maar hij was wel hoog
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:17:23 #192
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_61229406
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 21:24 schreef ImHungryLetsGetATaco het volgende:
Wat is trouwens de deal met dat stenen stapelen?
Dat zijn nou steenmannetjes, die gevende route aan, en zeg nu zelf dat ziet er toch een stuk beter uit een een plastic bordje.

Sommige zijn trouwens echt mega groot
Ben er al tegen gekomen van meer dan 2,5m hoog
pi_61235013
Welke routes dan? Want bij elke bergpas, waterval, hoogvlakte, o.i.d. zie je dat mensen op een willekeurige plek zo'n stapel hebben gemaakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door ImHungryLetsGetATaco op 29-08-2008 23:20:07 ]
Shake'm U Won't Break'm
  Moderator vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:22:50 #194
45833 crew  Fogel
pi_61235266
Vroeger waren deze stapels met stenen inderdaad orientatiepunten ("varde" heten deze stapels met stenen). Tegenwoordig kan je het meer als een soort van natuurlijke grafitti zien waar mensen hun 'signature' achter wilen laten om te markeren dat ze er geweest zijn. Doordat er nu overal stapels met stenen liggen hebben de originele vardes geen functie meer omdat je niet kan zien wat wat is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:13:56 #195
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_61236659
Maar in de bergen als er alleen nog maar rotsen liggen zijn ze nog wel een goed orientatie punt voor waar de wandelroute ongeveer loopt. Dat is tenminste mijn ervaring.
Al zijn er op die plekken wel wat praktische problemen met steenmannetjes
Probeer maar eens een stapeltje stenen te spotten op een vlakte met alleen maar stenen
pi_61236784
De wandelroutes, die ik heb gelopen, werden veelal met een geschilderd, rood T-tje aangegeven, als er nergens een pad loopt al helemaal slecht te vinden. En inderdaad op belangrijke punten, waar bijv. twee routes scheiden stond zo'n grote stapel.
Shake'm U Won't Break'm
  Moderator zaterdag 30 augustus 2008 @ 09:13:14 #197
45833 crew  Fogel
pi_61240084
Die Vardes met een rode T zijn door Den Norske Turistforening daar neergezet, en het ook die vereniging die het maar niks vind dat iedereen maar overal Vardes bouwt (omdat mensen dan makkelijker de weg kwijt kunnen raken).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_61271953
Ik ga in oktober naar bergen. Iemand nog tips?
  Moderator zondag 31 augustus 2008 @ 19:51:00 #199
45833 crew  Fogel
pi_61272651
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 19:19 schreef deniesy het volgende:
Ik ga in oktober naar bergen. Iemand nog tips?
Neem een regenpak of paraplu mee

Hoe lang blijf je en heb je de beschikking over een auto?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 8 september 2008 @ 16:46:32 #200
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_61476427
Ik ben net terug van mijn vakantie in Zweden en Noorwegen.
Hier een aantal foto's (klikbaar):

Uitzicht bij Svolvaer (Lofoten):


Uitzicht op Reine (Lofoten) en omgeving:


De Geirangerfjord in een dikke laag mist:


Toen ik in het Vigelandpark in Oslo was waren ze net bezig met het schoonmaken van de granieten beelden.
Daarom was het grootste beeld (de monoliet) compleet ingepakt door steigers en plastic.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_61483886
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:46 schreef victorinox het volgende:Toen ik in het Vigelandpark in Oslo was waren ze net bezig met het schoonmaken van de granieten beelden. Daarom was het grootste beeld (de monoliet) compleet ingepakt door steigers en plastic.
Dat is idd klote dat ze net die beelden aan het schoonmaken waren. Dat park is nl. erg mooi, op het bizarre af.
En helaas had ik te weinig tijd, maar aan jouw foto's te zien moet ik toch nog echt een keer terug om richting het noorden en (dus) de Lofoten te gaan.
Shake'm U Won't Break'm
  maandag 19 januari 2009 @ 19:50:43 #202
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65220158
Hei!
Zo nieuw jaar, nieuwe vakantieplannen.
In 2008 zijn wij via Hirthals-Kristiansand gegaan; 30 juni €53 voor auto met 2 personen, lekker goedkoop dus. Maar Fjordlines vaart niet meer op deze route, Moet ik voor €250-300 naar Stavanger, of via Zweden/Oslo helemaal naar Bergen crossen.
Weet iemand of de route naar Kristiansand ook nog terugkomt?

PDF, waar hoe en waarom van stoppen met deze dienst staat beschreven in het Duits
http://www.omnibusrevue.de/sixcms/detail.php?id=759734&template=de_news_pdf_or
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_65220883
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
Hei!
Zo nieuw jaar, nieuwe vakantieplannen.
In 2008 zijn wij via Hirthals-Kristiansand gegaan; 30 juni €53 voor auto met 2 personen, lekker goedkoop dus. Maar Fjordlines vaart niet meer op deze route, Moet ik voor €250-300 naar Stavanger, of via Zweden/Oslo helemaal naar Bergen crossen.
Weet iemand of de route naar Kristiansand ook nog terugkomt?

PDF, waar hoe en waarom van stoppen met deze dienst staat beschreven in het Duits
http://www.omnibusrevue.de/sixcms/detail.php?id=759734&template=de_news_pdf_or
Colorline vaart toch nog wel tussen Hirtshals en Kristiansand? Ben daarmee in 2007 geweest en kan me herinneren dat ik ook niet bizar veel kwijt was .

Check http://www.colorline.com/
  maandag 19 januari 2009 @ 20:23:01 #204
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65221619
Je hebt gelijk, tnx.
Lijkt wel de snelle Masterferries Catamaran uit 2008 . Masterferries=Fjordline in Hirthals, maar Colorline kon ik even niet zo snel terugvinden in mijn geheugen/favorieten.
Kom echter nog niet goedkoper uit dan €170 ergens eind juni; was in 2008 een derde daarvan!
Trage site dat colorline...
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_65448130
Ook ik ga in de aankomende zomer 2009 dus.Met nog 3 vrienden op vakantie ik heb goeie ervaringen met Noorwegen .Was toen in het Noorden kan niet meer herinneren waar het was.We willen met Auto gaan met aanhang wagen we gaan namelijk kamperen.We willen via boot van Kiel(Duitsland) naar Oslo.

1 Hoe is die boot reis?
2 Zijn er misschien andere korte alternatieven (we willen niet met vliegtuig)
3 We nemen een kleine aanhang wagen mee,heb je daar extra rijbewijs nodig?
4 Is er een leuke en betaalbare camping in de buurt van Oslo?
pi_65450070
http://www.ekebergcamping.no/index-english.html
Ik lees daar het volgende
quote:
Tent/car 4 pers. 245,-
Dus 245 per dag voor 4 personen met auto?
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 12:07:23 #207
45833 crew  Fogel
pi_65450473
De route Kiel-Oslo is de langste route met de boot, maar de kortste met de auto. Je kan ook naar noord Denemarken rijden en vanaf daar de boot naar Oslo pakken.
De reis op zich stelt niks voor, als je de boot vanaf Kiel pakt slaap je een groot deel van de reis, tenzij je natuurlijk in de kroeg gaat hangen (als je op een vrijdag of zaterdag vertrekt is de kans groot dat je veel zatte Noren tegenkomt op de boot - en zatte Noren zijn gegarandeerd op de route vanaf Denemarken).
Indien de aanhangwagen niet al te zwaar is (is afhankelijk van het gewicht van je auto wat 'te zwaar is') kan je het gewoon op je B rijbewijs doen, anders niet. En hou er rekening mee dat je officieel niet sneller mag dan 80 km/u met aanhanger, dus met 200 over de autobahn knallen is er niet bij.

245 Noorse kroon per dag klopt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65450599
dus ongeveer 26 Euro voor 4 personen en 1 auto.Dat is niet duur in Frankrijk was ik veel meer kwijt voor een camping?Ik had gehoord dat je bij die boot reis vanaf Kiel beslist hut huren moest?
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 12:21:06 #209
45833 crew  Fogel
pi_65450851
Klopt dat je een hut moet hebben. Prijs voor auto met aanhanger en 4 personen in 1 hut zal zo rond de 6000-8000 kroon liggen als je vroeg boekt en een tarief neemt waar je de datum niet mag veranderen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65450915
Die in Denemarken hoef je toch geen hut te hebben?Maar waarom zijn die campings daar zoveel goedkoper dan gemiddelde Eu Land?25Euro voor 4 personen per dag is goedkoop in Frankrijk ben je dubbele kwijt volgens mij.
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 12:26:20 #211
45833 crew  Fogel
pi_65450989
Nee, de overtocht van Denemarken heb je overdag geen hut voor nodig.
Ik gebruik geen campings en heb totaal geen idee hoe de prijzen hier of in andere landen liggen. Misschien is het goedkoop omdat wildkamperen toegestaan is hier? Maar ben blij dat in ieder geval iets goedkoop is in Noorwegen
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65451124
Heb je toevallig ook link van die boottochten van Denenmarken ?
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 12:38:20 #213
45833 crew  Fogel
pi_65451328
www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no (staat ook gewoon in de openingspost)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65451365
Ohh bedankt ik had openingspost niet gelezen
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 12:47:29 #215
45833 crew  Fogel
pi_65451631
Ik weet niet wat je van plan bent om in de aanhanger te gaan vervoeren, maar je moet er rekening mee houden dat Noorwegen geen lid is van de EU. Je mag maar beperkt drank/tabak/etenswaren meenemen. Als je meer meeneemt dan wat toegestaan is, pakken ze alles af (ook het deel wat op zich legaal is) en geven een dikke boete.
Uit ervaring weet ik dat voornamelijk mensen met een 'minder europees' uiterlijk aangehouden worden voor controle.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65451741
Ohhh ik drink en rook gelukkig niet.En me vrienden ook niet zeggen ze.Alleen vlees lusten we wel veel.
pi_65465980
Vanaf Kiel heb je geloof ik ook slaapstoelen, weet niet of dat op de huidige boten nog is, was zo'n 5 jaar geleden wel in elk geval. Maar een hut is wel ideaal en kiel-oslo is een erg leuke boot tocht.
pi_65483457
Duurt wel 20 uren maar is genoeg te doen op die boot.Kost zwembad daar entree op die boot?
  woensdag 28 januari 2009 @ 20:11:42 #219
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_65504509
Ik ben ook van plan om dit jaar weer naar Noorwegen/Zweden te gaan

Moet alleen nog kijken wanneer en voor hoelang ik ga.
Hopen dat ik m'n nog naar halve camper om te bouwen "autootje" op tijd klaar krijg
Voorlopig staat dat ding nog in Zweden

Pyreneen/Alpen was afgelopen jaar ook wel ok, maar toch miste ik iets
pi_65505039
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 10:30 schreef Achmed666 het volgende:
Duurt wel 20 uren maar is genoeg te doen op die boot.Kost zwembad daar entree op die boot?
Weet ik eigenlijk niet, denk het wel, fitnessen kost geloof ik ook geld dus dan zal dat ook wel zo zijn voor het zwembad. En je vermaakt je makkelijk 20 uur Er is in de avond trouwens een soort van show met musical/film liedjes, die is gratis en nog leuk om te zien ook
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 11:04:26 #221
45833 crew  Fogel
pi_65521221
Het zwembad op de boot is open van 1200 - 2000 en kost kr 60,- pr persoon voor 120 min.
Kinderen onder de 4 zijn gratis.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65876726
4 september ga ik trouwen met mijn meisje
We willen daarna op huwelijksreis naar noorwegen voor 14 dagen.
Nu is er zoveel keuze dat ik eigenlijk geen idee heb waar te beginnen.

Wat willen we doen:
- Veel van de natuur zien
- Wat cultuur opsnuiven bij een aantal steden
- Natuurlijk ook een aantal keer vissen

Probleem is alleen dat het budget niet zo groot is

Zijn er mensen hier die tips kunnen geven?
Het leven kan op sommige momenten zo verdomde hard en moeilijk zijn.....
pi_65877019
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:15 schreef FilmFanaat het volgende:
4 september ga ik trouwen met mijn meisje
We willen daarna op huwelijksreis naar noorwegen voor 14 dagen.
Nu is er zoveel keuze dat ik eigenlijk geen idee heb waar te beginnen.

Wat willen we doen:
- Veel van de natuur zien
- Wat cultuur opsnuiven bij een aantal steden
- Natuurlijk ook een aantal keer vissen

Probleem is alleen dat het budget niet zo groot is

Zijn er mensen hier die tips kunnen geven?
Noorwegen is een echt 'buitenland', dus in plaats van dure hotels kun je beter een goede tent meenemen. Erg goed te doen. Maar ik zie dat je in september wil gaan. Ben anderhalf jaar geleden ook in september geweest. Nadeel was dat dat tussen het zomer- en winterseizoen in zit. Het is errrug rustig op campings (al zijn ze wel open) en het wordt natuurlijk wat kouder. Ligt er maar net aan wat je wil . Heb 't verder niet als heel storend ervaren, maar het viel op .

Wat wil je qua vervoer? Gezien de grootte van het land is een auto geen overbodige luxe. Je kunt je eigen spullen meenemen (zeker visspullen etc.) zonder rekening te houden met bagagelimieten op een luchthaven. En vergis je niet in afstanden. Je zou ervoor kunnen kiezen om vanuit Nederland met de auto die kant op te gaan. Goedkope overtocht tussen Hirtshals en Kristiansand via http://www.colorline.com/ .
pi_65877481
Ik vertrek morgen naar Noorwegen voor het WK Rally. ( http://www.rallynorway.com/ )
Is de tweede keer dat ik in Noorwegen kom, eerste keer was hoogzomer en toen heb ik al erg genoten! Ben benieuwd wat ik morgen allemaal aan ga treffen, deze foto's van afgelopen week zien er al goed uit in ieder geval. http://www.rallynorway.co(...)inter-landscape.html



En zo moet het eruit zien als de auto's langskomen:


pi_65877786
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:45 schreef Impry het volgende:
Ik vertrek morgen naar Noorwegen voor het WK Rally. ( http://www.rallynorway.com/ )
Is de tweede keer dat ik in Noorwegen kom, eerste keer was hoogzomer en toen heb ik al erg genoten! Ben benieuwd wat ik morgen allemaal aan ga treffen, deze foto's van afgelopen week zien er al goed uit in ieder geval. http://www.rallynorway.co(...)inter-landscape.html

[ afbeelding ]

En zo moet het eruit zien als de auto's langskomen:
[ afbeelding ]


Gaaf met die sneeuw .
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 13:11:50 #226
45833 crew  Fogel
pi_65878289
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:15 schreef FilmFanaat het volgende:
4 september ga ik trouwen met mijn meisje
We willen daarna op huwelijksreis naar noorwegen voor 14 dagen.
Nu is er zoveel keuze dat ik eigenlijk geen idee heb waar te beginnen.

Wat willen we doen:
- Veel van de natuur zien
- Wat cultuur opsnuiven bij een aantal steden
- Natuurlijk ook een aantal keer vissen

Probleem is alleen dat het budget niet zo groot is

Zijn er mensen hier die tips kunnen geven?
Een 'niet zo groot' budget is voor iedereen verschillend... ik zou gillend gek worden als ik het met minder dan 100€ per dag zou moeten doen voor overnachting en eten bijvoorbeeld

Je kan vrij veel dingen combineren in de loop van 14 dagen zonder dat het echt duur wordt. Er zijn busmaatschappijen die je voor 49 kroon per persoon enkele reis vervoeren tussen Oslo en Bergen en Oslo en Trondheim, kan je zelf geen auto van rijden. Als je de nachtbus pakt, scheelt het je een hotelnacht (al zou ik dan liever een slaapcoupe pakken in de trein, als je vroeg boekt ben je voor de reis incl overnachting en ontbijt minder dan 1000 kroon kwijt voor 2 personen). Vliegen is ook goedkoop, maar heeft als nadeel (net als in de nacht reizen) dat je dan niks van de omgeving ziet.
Overdag de trein van Oslo naar Bergen is mooi en hoeft niet duurder te zijn dan 199 kroon pp indien je vroeg boekt.
Je kan bv goedkoop naar Oslo vliegen met Norwegian, vanaf Oslo de trein naar Bergen pakken, dan naar Trondheim vliegen en vanaf Trondheim de bus pakken naar Oslo. Voor Oslo zou ik 4-5 dagen nemen, Bergen 2-3 en Trondheim 2-3. Mogelijkheden genoeg in ieder geval.
Vissen heb je wel een vergunning voor nodig, maar die kan je bij het lokale toeristenkantoor kopen.
Natuur heb je rond alle steden, in Oslo en Trondheim makkelijk met de metro en tram te bereiken.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65878786
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:56 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Gaaf met die sneeuw .
Ja zeker! En overdag temperaturen van rond de -4 á -6 met af en toe zon en bijna windstil. Dus qua kou zal het ook wel te doen zijn.
Het is in de omgeving van Hamar, dus morgen vanaf Weeze/Dusseldorf naar Oslo vliegen en vanaf daar met de huurauto naar Hamar.
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 13:58:13 #228
45833 crew  Fogel
pi_65879410
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:27 schreef Impry het volgende:

[..]

Ja zeker! En overdag temperaturen van rond de -4 á -6 met af en toe zon en bijna windstil. Dus qua kou zal het ook wel te doen zijn.
Het is in de omgeving van Hamar, dus morgen vanaf Weeze/Dusseldorf naar Oslo vliegen en vanaf daar met de huurauto naar Hamar.
Het wordt morgen en overmorgen tussen de -9 en -12 daar, maar inderdaad wel zo goed als windstil.
Ga je ook nog wat anders doen dan rally kijken?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65880239
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:58 schreef Fogel het volgende:

[..]

Het wordt morgen en overmorgen tussen de -9 en -12 daar, maar inderdaad wel zo goed als windstil.
Ga je ook nog wat anders doen dan rally kijken?
-12 mag ook Ga zo eerst eens al m'n warme kleding inpakken.
We komen dinsdagmiddag aan en de rally begint pas donderdagochtend. Maar verder nog niets gepland ofzo.

Woensdag waarschijnlijk een beetje de proeven waar ze gaan rijden verkennen/bekijken en beetje mooie/goed bereikbare plekjes zoeken.
Verder lijkt het ons wel gaaf om ergens een sneeuwscooter te huren, maar het is erg lastig om daar informatie over te vinden.

Iemand nog tips verder voor de kou of over de regio?
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 14:53:32 #230
45833 crew  Fogel
pi_65881330
Zover ik weet kan je alleen sneeuwscooters huren op Svalbard (Spitsbergen), ze zijn nogal streng met het verlenen van vergunningen hier. Net over de grens (Zweden) doen ze niet zo moeilijk
In de regio Hamar is nogal weinig te doen eigenlijk, je kan even naar Lillehammer rijden om daar het olympische park en Maihaugen te bekijken.
In Hamar zelf is er een spoorwegmuseum, ruines van een oude kerk, en natuurlijk Vikingskipet (de schaatshal).

-12 en windstil stelt niks voor als je goed gekleed bent. De beste tip is meerdere lagen met dunne kleding aandoen, zeker als je van plan bent om stil te staan naast het rallyparcours. Warme schoenen of twee paar sokken aan helpt ook al veel. Een thermosfles met cacao en evt een miniBBQ en wat worsten en je komt de kou en het wachten op de autos makkelijk door. Als je bier meeneemt, hou er dan rekenening mee dat het bevriest, zeker als het al vantevoren gekoeld is. Slushpuppybier kan ik niemand aanraden
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65884197
Thanks voor de reactie! Wellicht dat we bij Lillehammer nog even gaan kijken daar, zoals je op onderstaande kaart ziet komen we daar ook wel in de buurt.


Kleding in meerdere lagen heb ik inderdaad al rekening mee gehouden, thermoskannetjes kunnen we ook nog wel meenemen ja. Altijd lekker om wat warms mee te nemen.
Verder qua schoenen heb ik goede waterdichte bergschoenen, daarin speciale zooltjes met lamswol en dan nog eens goede skisokken, hoop dat dat genoeg is. Ook proberen een beetje in beweging te blijven natuurlijk, maar net wat je zegt, soms sta je toch wat langer stil.
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 20:40:47 #232
45833 crew  Fogel
pi_65892631
Hou je er wel rekening mee dat je niet naar Oslo/Gardermoen (OSL), maar naar Sandefjord/Torp (TRF) vliegt? Het vliegveld ligt zo'n 120 a 130km ten zuid-westen van Oslo. Ik hoop dus dat je op het juiste vliegveld een auto hebt gereserveerd
Kan je ook mooi de eerste dag even in Oslo gaan kijken, ligt toch op de route. En neem een creditcard of veel kleingeld mee, je moet een paar keer tol betalen.
Hou er ook rekening mee dat op de meeste wegen een laag sneeuw (vaak met ijs eronder) zal liggen en dat je heel ruim afstand moet houden. Bij normaal droog weer houden we hier de 3 seconden regel aan, maar bij sneeuw en ijs op het wegdek is 6 seconden afstand aangeraden.

En ik zie op de kaart dat je waarschijnlijk ook naar Elverum gaat, dat is een koud hol en daar kan je best -15 tot -20 voor je kiezen krijgen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Fogel op 09-02-2009 20:59:58 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65894422
Ja, we hebben op het goede vliegveld een auto gehuurd ja Een Nissan X-Trail met sneeuwbanden, dus dat moet hopelijk wel een beetje op de omstandigheden ingespeeld zijn.
CreditCard hebben we allemaal wel eentje bij en klein geld misschien tijdens het eten in Oslo op de kop tikken.
Elverum is inderdaad op zondag een beetje het centrale punt; ligt dat hoger dan? (omdat het er zo koud is)
En woon jij zelf daar ook in de regio omdat je er zoveel van afweet.
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 21:35:49 #234
45833 crew  Fogel
pi_65894867
Met een X-trail komt het wel goed. Maar hou ruim afstand, zelfs met alle (electronische) hulpmiddelen van de auto krijg je je auto niet makkelijk veilig tot stilstand op ijs als je er niet aan gewend bent.
Probeer maar meteen op het vliegveld wat kleingeld te regelen, voordat je in Oslo bent heb je al een paar tolstations gehad.

Elverum ligt in het 'binnenland', daar is het altijd kouder, en daarbij ligt het tussen een aantal bergentoppen (500-800 meter boven de zeespiegel) in waardoor de kou blijft hangen.

Ik heb een jaar of 6 in Oslo gewoond, dus ik ken de omgeving wel een beetje.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65895152
Ja, over afstand zal ik zeker doorgeven aan de chauffeurs Nu zijn we allemaal wel fanatieke, doch verstandige, rallyvolgers en hebben ook al wel de nodige ervaring, maar net wat je zegt, je bent niets gewend hier.
Verder erg bedankt voor alle informatie, zal zeker e.e.a. aan ervaringen posten als we terug zijn.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 12:57:25 #236
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66017726
Iemand een idee hoe ik 2 weken in Noorwegen het beste kan besteden? We komen met de eigen auto en willen zo veel mogelijk moois zien. Tips?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 13:46:19 #237
45833 crew  Fogel
pi_66019318
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 12:57 schreef Damzkieee het volgende:
Iemand een idee hoe ik 2 weken in Noorwegen het beste kan besteden? We komen met de eigen auto en willen zo veel mogelijk moois zien. Tips?
Wanneer kom je? Steden of natuur? Veel of weinig rijden? Activiteiten (bv raften, walvissafari, etc)?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 13 februari 2009 @ 13:55:03 #238
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66019627
In Augustus, mix, maar vooral natuur, rijden max 4000km incl heen/terugreis, activiteiten op dit moment nog niet over nagedacht.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 14:49:57 #239
45833 crew  Fogel
pi_66021769
OK, dan moet je richting West-Noorwegen. Een mooie route is van Oslo naar Bergen en vanaf daar via Geiranger en Ålesund naar Trondheim om vervolgens de E6 weer naar Oslo te pakken. Heb je een overdosis natuur te pakken en toch de mogelijkheid om een paar steden te bekijken. Bereken voor het stuk van Bergen naar Trondheim een week en alles komt goed .
Totaal in Noorwegen zit je dan op grofweg 1500km. Beetje afhankelijk vanaf waar je in Nederland vertrekt en als je de boot pakt zou het onder de 4000 kunnen blijven.

Je kan ook van Oslo naar het noorden rijden, afbuigen richting Ålesund en vanaf daar via Geiranger naar Bergen en terug naar Oslo, scheelt de nodige honderden kilometers.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 13 februari 2009 @ 15:21:12 #240
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66022920
Thanks! Je hebt PM
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  zaterdag 14 februari 2009 @ 14:30:14 #241
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_66053970
Op de route Bergen -> Trondheim kan ik je aanraden om bij Bergen de E16 naar Voss te pakken (als mijn geheugen me niet in de steek laat had je daar een vrij grote waterval in de buurt).
Bij Voss de 13 te pakken richting het noorden naar Moskog.
Daar de E39 naar Eid nemen om vervolgens de 15 richting het oosten te nemen.
Zodra je de 63 op kan naar het noorden die route nemen naar Andalsnes.
Kom je ook nog langs de Trollstigen.

Als je mooi weer hebt zijn de 13 en de 63 echt onwijs mooie routes om te rijden.
Je moet alleen wel van haarspeldbochten houden

Eventueel zou je er nog voor kunnen kiezen een stokje van de 60 te nemen tussen de E39 en de 15.

Vanaf Andalsnes zou je dan de 64 kunnen nemen om via de Atlanterhavsveien weer naar de E39 te rijden en via de E39 naar Trondheim.

Heb je gelijk een aantal van de meest toeristische plekken in Noorwegen gehad

Wij hebben de route van Bergen naar Andalsnes zelf ook gereden en hebben echt genoten van de uitzichten onderweg
  zaterdag 14 februari 2009 @ 16:31:19 #242
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66057108
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 14:30 schreef MewBie het volgende:
Op de route Bergen -> Trondheim kan ik je aanraden om bij Bergen de E16 naar Voss te pakken (als mijn geheugen me niet in de steek laat had je daar een vrij grote waterval in de buurt).
Bij Voss de 13 te pakken richting het noorden naar Moskog.
...
Je kan bij Voss de E16 ook nog even doorrijden en dan ipv. door de 24 Km lange Lærdaltunnel te tuffen, de oude weg bovenlangs te nemen van Auerland naar Lærdalsøyri. Van daar uit ben je, eventueel met een pont, zo weer verder op weg naar het noorden
Begin juli 2008 zag het er zo uit:




Hier staan wat meer bijzonder wegen/routes beschreven. Het lijkt touristisch, maar op de meeste stukken kom je (erg)weinig mensen/verkeer tegen.

Google Maps is ook erg handig voor routeplanning.

Het loont iig. behoorlijk je reis/route goed te plannen. Mogelijkheden in overvloed. Veel kms. maken op 1 dag wordt echter niks in Noorwegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 14-02-2009 16:41:05 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:19:32 #243
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_66066379
Met een km of 250 tot 300 heb je een leuke reisdag gehad

Weg 51 is ook wel een mooie weg om te rijden. Al was een een aantal jaar geleden leuker, toen waren er nog geen betonnen parkeerplaatsen langs de weg. Alleen hier en daar een gravel parkeerplaatsje.

[ Bericht 41% gewijzigd door MewBie op 14-02-2009 21:24:49 ]
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:31:16 #244
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66066843
Verdomme dat ziet er allemaal echt mooi uit
We hebben geen idee echter wat te verwachten. En wat is wijsheid? Vooraf hotels/appartementen boeken of is ter plekke ook nog wel te doen? Hoe zit het met de 'pontjes' en overtocht Denemarken-Noorwegen bijvoorbeeld. Wat kost zoiets?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_66067040
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:31 schreef Damzkieee het volgende:
Verdomme dat ziet er allemaal echt mooi uit
We hebben geen idee echter wat te verwachten. En wat is wijsheid? Vooraf hotels/appartementen boeken of is ter plekke ook nog wel te doen?
Volgens mij is altijd ter plekke wat te boeken. En Noorwegen is vooral een 'buiten'land, dus niet teveel in hotels gaan vertoeven .
quote:
Hoe zit het met de 'pontjes' en overtocht Denemarken-Noorwegen bijvoorbeeld. Wat kost zoiets?
Niet heel veel. Check http://www.colorline.com/
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:45:56 #246
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66067299
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:37 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Volgens mij is altijd ter plekke wat te boeken. En Noorwegen is vooral een 'buiten'land, dus niet teveel in hotels gaan vertoeven .
[..]

Niet heel veel. Check http://www.colorline.com/
Ik zag inderdaad ook al hutten enzo. Ik heb een enorme stronthekel aan kamperen, dus dat wordt em niet
Overtocht van Denemarken naar Kristiansand kost 112,- inclusief auto. Opzich wel te doen.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  Moderator zaterdag 14 februari 2009 @ 21:56:48 #247
45833 crew  Fogel
pi_66067595
Een hut hoeft niet per definitie slecht te zijn, je hebt ze in alle soorten en maten. De meest luxe waar ik in overnacht heb had onder andere 5 slaapkamers, 2 ruime luxe badkamers, 7-persoons jacuzzi buiten, etc...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:58:00 #248
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66067634
Okay, maar zo in de prijsrange 30-70 euro per hutje per nacht zal wel genoeg zitten, niet?
Oh, ik bedoelde trouwens dat een hut prima is, maar dat ik niet in een tentje ga
Nu ik het teruglees komt die zin niet echt goed uit de verf.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  zaterdag 14 februari 2009 @ 23:18:18 #249
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_66069933
zolang je niet al te ver richting Noorkaap gat is 30-70 euro per overnachting prima te doen volgens mij.
  Moderator zaterdag 14 februari 2009 @ 23:34:47 #250
45833 crew  Fogel
pi_66070498
In die prijsklasse varieert het van hutten waar huiskamer, keuken en slaapkamer dezelfde ruimte zijn en waar een eventuele douche en WC buiten zijn tot iets wat meer op een vakantiehuisje lijkt met aparte slaapruimte en eigen douche/WC in de hut. Verwacht in ieder geval niet at teveel luxe.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')