abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 29 maart 2008 @ 21:45:04 #1
45833 crew  Fogel
pi_57704872
Aangezien het vorige topic over Noorwegen (2) dicht zit, kunnen we hier weer verder.

Een paar handige links:
* Vliegen binnen Noorwegen doe je met www.norwegian.no, www.sas.no of www.wideroe.no (een dochter van de SAS). Prijzen zijn altijd inclusief alle belastingen!

* Treinroutes en prijzen vind je hier: www.nsb.no Let hier erop dat je \'minipris\' tickets kan boeken vanaf 90 dagen voor vertrek, die kosten slechts 199 of 299 NOK ongeacht de reisafstand!

* Bussen: www.lavprisekspressen.no, www.nor-way.no

* De boot: www.hurtigruten.no

Algemene touristische informatie: www.visitnorway.com

En nog een foto met de stand van zaken bij Lerkendal stadion in Trondheim:
[ afbeelding ]

Het weer kan je overigens hier en hier bekijken

Natuurlijk is het ook handig om te weten hoe je van Nederland naar Noorwegen toe komt.
* Met de auto -voor routes zie www.anwb.nl of www.viamichelin.com-, eventueel in combinatie met de boot (www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no).
* Met de bus, bijvoorbeeld met www.eurolines.com.
* Of met het vliegtuig. De low-budget maatschappijen Sterling en Norwegian hebben vaak scherpe aanbiedingen vanaf Schiphol en Düsseldorf. Maar ook de KLM en de SAS brengen je graag per vliegtuig naar Noorwegen toe.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zaterdag 29 maart 2008 @ 22:48:32 #2
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_57706376
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 21:43 schreef Fogel het volgende:
Na zo'n 100.000km rondrijden in Noorwegen kan ik me niet herinneren dat ik ooit een lifter heb gezien. Dit kan twee dingen betekenen:
1) ze worden meteen meegenomen
2) het is 'not done'
Toen ik vorig jaar onderweg naar Geilo was, kwam ik onderweg wel een jongen en een meisje tegen die in het hooggebergte rondliepen en volgens mij naarstig op zoek waren naar iemand die ze een lift kon geven. Maar verder heb ik die vakantie niets gezien wat op het bestaan van lifters in Noorwegen zou duiden. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_57706518
Voor de mensen uit het noorden van het land is het misschien interessant om vanaf Bremen met Ryanair naar Torp of Haugesund te vliegen.
pi_57706550
Wat betreft dat liften,

mijn ervaring is dat Noren idd vrijwel geen lifters meenemen. Eerst dacht ik dat aan de groepssamenstelling lag (totaal 2 heren), maar later sprak ik een vriendin van me en zij kreeg met haar reisgezelschap (totaal 2 dames) ook vrijwel geen liften aangeboden.

Ik zou het heroverwegen of je dat wil doen. Maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_57708335
In principe zou ik ook bijv. gewoon kunnen gaan, proberen te liften en mocht dat geen succes blijken gewoon verder reizen met de trein.
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 08:30:38 #6
45833 crew  Fogel
pi_57710582
Hou er dan wel rekening mee dat het spoornet erg beperkt is en dat de trein erg duur is.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_57710639
je bent hem wel bang aan het maken
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 08:58:38 #8
45833 crew  Fogel
pi_57710672
Voor het spoornet en de bijbehorende prijzen, klik op de links en oordeel zelf.
Lange afstandsbussen zijn vaak een goedkoper alternatief dan de trein.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fogel op 30-03-2008 08:59:40 (engelstalige link) ]
pi_57710703
en er zijn redelijk wat bussen
  zondag 30 maart 2008 @ 19:22:45 #10
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_57720384
deel 3 alweer! Ik kom ook hier weer graag meelezen, en genieten van alle nog komende vakantiefoto's die hier ongetwijfeld gepost gaan worden
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  zondag 30 maart 2008 @ 19:30:33 #11
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57720606
En fiets verhuur dan ?Mountainbiken beetje door de bossen en Fjorden enzo
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  maandag 31 maart 2008 @ 09:27:10 #12
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_57731540
quote:
Op zondag 30 maart 2008 19:30 schreef Slappy het volgende:
En fiets verhuur dan ?Mountainbiken beetje door de bossen en Fjorden enzo
Bij het campinkje/pensionnetje wat ik in het vorige topic noemde (nog maar een keer dan: Eplet ) konden we gratis twee fietsen meenemen om in de omgeving te gaan mountainbiken. Wat me als Amsterdammer erg verbaasde was dat die dingen dus gewoon GEEN slot hadden. Bij de beschrijving stond dat we ze gewoon ergens in het bos moesten verstoppen, haha. We hebben die fietsen gebruikt om naar het begin van een bergwandeling te rijden, was erg leuk. Maar je moet wel van fietsen houden, want er zijn echt veel steile wegen. Op overige plaatsen hebben we verder niet geprobeerd om fietsen te huren, maar het kan vast want dat land is zo op buitensport ingesteld.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  maandag 31 maart 2008 @ 09:31:08 #13
55098 Laurabeest
pi_57731588
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 23:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Wat betreft dat liften,

mijn ervaring is dat Noren idd vrijwel geen lifters meenemen. Eerst dacht ik dat aan de groepssamenstelling lag (totaal 2 heren), maar later sprak ik een vriendin van me en zij kreeg met haar reisgezelschap (totaal 2 dames) ook vrijwel geen liften aangeboden.

Ik zou het heroverwegen of je dat wil doen. Maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen.
Wij kwamen op onze vakantie vorige zomer een Schotse vrouw tegen die in haar eentje een heel eind had gelift. Nu was dat wel een vrouw en ze was alleen, dat scheelt misschien een heleboel. Heb haar niet horen klagen over moeilijkheden, maar geloof wel dat ze af en toe terugviel op bussen ofzo.

We hebben er onderweg ook nog wel een paar zien staan (op de weg tussen Jotunheimen en Lillehammer) maar we hadden zelf geen plek in de auto en heb geen idee of ze ooit zijn meegenomen.
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  dinsdag 1 april 2008 @ 13:36:13 #14
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57759602

Herinneringen aan september . Wil toch weer es die kant op .
  donderdag 3 april 2008 @ 12:57:07 #15
55098 Laurabeest
pi_57802679
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 13:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Herinneringen aan september . Wil toch weer es die kant op .
Oeh, erg mooie plaatjes. Waar zijn die genomen??
pi_57802892
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:57 schreef Laurabeest het volgende:

[..]

Oeh, erg mooie plaatjes. Waar zijn die genomen??
Bovenste in Bergen, die tweede van een gletsjer bij Hardangervidda. Die derde is daar ook in de buurt .
pi_57803302
Weet iemand of de winkels geopend zijn op 1 mei (dag van de arbeid) of dat het een nationale feestdag is o.i.d.....
pi_57803352
quote:
Op donderdag 3 april 2008 13:29 schreef amigaroxx het volgende:
Weet iemand of de winkels geopend zijn op 1 mei (dag van de arbeid) of dat het een nationale feestdag is o.i.d.....
http://www.dansommer.nl/web/ds.nsf/a/2020301
quote:
Speciale feestdagen in Noorwegen
In Noorwegen zijn 1 mei en 17 mei feestdagen. Op deze dagen zijn de winkels, enz. gesloten.
pi_57807431
@Roel_jewel: thnx... wel jammer want ik ben alleen 1 mei in Noorwegen...
pi_57811018
ik wil naart Bergen gaan, maar is dat een intressante plaats daarnaast wil ik ook in bossen gaan wandelen maar mooi beekjes,meren je weet wel een beetje een natuur gevoel opdoen.

is dat goed te doen.

we hebben geen auto dus alles moet met de bus,trein of andere vervoer.

Groeten

DTmaster
pi_57811088
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:33 schreef DTmaster het volgende:
ik wil naart Bergen gaan, maar is dat een intressante plaats daarnaast wil ik ook in bossen gaan wandelen maar mooi beekjes,meren je weet wel een beetje een natuur gevoel opdoen.

is dat goed te doen.

we hebben geen auto dus alles moet met de bus,trein of andere vervoer.

Groeten

DTmaster
ik hoor dat het ook zoveel regent daar maare ondanks dat is het ok? want Noorwegen is toch zoiezo regenachtig of is er een andere stad die je ook met het vleigtuig makkelijk kan bereiken en voldoet aan mijn speceficaties.
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 19:53:01 #22
45833 crew  Fogel
pi_57811566
Bergen heeft de meeste dagen met regen in Noorwegen, maar het zijn over het algemeen maar kleine buien (Trondheim bv heeft minder regendagen, maar in totaal meer mm neerslag per jaar).
Het gevoel van natuur kan je ook al in Oslo krijgen en daar is het OV beter.
Stavanger, Bergen, Oslo en Trondheim zijn allemaal makkelijk te bereiken per directe vlucht.
De omgeving van Stavanger en Bergen is mooier dan de omgeving van Oslo, en Trondheim zit er een beetje tussenin (qua natuur dus).
pi_57814546
ok dan en welke zou jij kiezen (Bergen, Stavanger) want de stad moet ook wat te bieden hebben we zijn van plan eind aug/sept te gaan, hoe is het weer dan eigenlijk want de zomer begint daar ook later dus is die dan ook later afgelopen.

weet jij uit je hoofd of er dag excursies of trein/bus reizen vanuit Bergen naar mooie natuur gebieden gaan, in mijn gids staat daar niks over alleen maar wat over in de stad Bergen zelf en over dat treintje naar boven

Voorderest Hoe is Stavanger kan je daar mischien een korte omschrijving van geven ten opzichte van Bergen.

Erg erg bedankt
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:51:13 #24
45833 crew  Fogel
pi_57814705
Als de keuze tussen Bergen en Stavanger staat, absoluut, zonder twijfel Bergen.
Eind aug/begin september heb je al kans vrij afwisselend weer, maar van half juni tot half september is het over het algemeen redelijk.
De meest bekende route (en de meest touristische) is een trip naar Flåm, er staan in dit topic of het vorige deel enkele fotos en verslagen.
Stavanger, mooi maar saai. Bergen ook mooi en niet saai (al moet je er niet veel langer dan een dag of twee willen zijn, dan heb je alles al wel gezien, en twee keer ook...).
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:52:30 #25
45833 crew  Fogel
pi_57814754
Je kan natuurlijk ook meerdere steden bezoeken, binnenlandse vluchten kosten niet veel. Voor zo'n 300-400 kroon (35-50¤) per enkele reis ben je een stad verder.
pi_57823683
wij zijn van plan 5 dagen te gaan en te blijven in Bergen, ik wil ook niet in Bergen 5 dagen zitten maar VANUIT bergen naar mooi gebieden gaan, is 5 nacht dan oke.
pi_57823705
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:52 schreef Fogel het volgende:
Je kan natuurlijk ook meerdere steden bezoeken, binnenlandse vluchten kosten niet veel. Voor zo'n 300-400 kroon (35-50¤) per enkele reis ben je een stad verder.
nee ik heb niet veel geld want dat word naast Amerika,Turkije,Suriname,Curacoa mijn 5e vakantie dus ik moet ff op mijn budget letten.
pi_57823951
Trollstigen, prekestolen Kjosfossen wateral.

het zijn een paar dingen die ik wil zien door aanleiding van foto's op het topic nr zwei !!!

kan ik dit zien (zonder auto) dus moet een excursie ect trein vanuit bergen.

Thank you
pi_57826503
Voor foto's van mijn reis door Noorwegen (ik bleef er 3 maanden, waarvan 1 maand rondreizen, van het gebied bij de Trollstigen tot Kirkenes), zie [Showcase] rondreis door Noorwegen

Ik vind de boot op het eerste gezicht wat ondervertegenwoordigt, voor mij was dat echt een fantastisch alternatief! Het meeste van mijn reis heb ik met de boot gedaan. Als student krijg je 50% korting, het is gigantsich flexibel (elke plaats die op de route ligt wordt 1 keer per dag aanegdaan, je kunt in een cabin slapen maar ook in de lounge, zo heb ik 5 dagen als een zwerver doorgebracht op zo'n boot ) en het is ook erg mooi. Met minipris tickets hoeft een treinreis helemaal niet zo duur te zijn. Voor 400 kronen reisde ik van Bjorli naar Trondheim en toen naar Fauske. Als je dat vergelijkt met Nederlandse prijzen is dat niks. Bussen zijn ook een goed alternatief, though.

In mijn boekje stond dat liften in de Lofoten not-done was, heb het 2 keer geprobeerd, 2 keer is het gelukt (1 keer na een uur, 1 keer na 5 min), dus daar klopte niet zoveel van. Als je het wilt doen, gewoon proberen, heb ook andere succesvolle verhalen gehoord. En je kunt altijd weer terugvallen op OV.
pi_57826539
O, en voor weer moet je echt kijken op yr.no, geweldige site! Kan die in de TS? Van elk kutdorpje krijg je een uitgebreid overzicht, van meerdere plaatsen in het dorp soms. Ook voor buiten Noorwegen is het egweldig, ik gebruik het ook nu ik naar Costa Rica ga.
pi_57826752
ook thanx maar kan dit allemaal en dichtbij vanuit Bergen was mijn vraag

[Showcase] rondreis door Noorwegen al deze foto's met plaatsen meertjes ect is dat bij Bergen in de buurt
  vrijdag 4 april 2008 @ 12:49:12 #32
211307 Jennaaa
Crackergirl
pi_57827073
Noorwegen
Jack had a gang that he called the milligrams, he was known as Smack Jack the Crackerman!
pi_57827850
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:32 schreef DTmaster het volgende:
ook thanx maar kan dit allemaal en dichtbij vanuit Bergen was mijn vraag

[Showcase] rondreis door Noorwegen al deze foto's met plaatsen meertjes ect is dat bij Bergen in de buurt
Nope, dat is allemaal meer naar het noorden. De meerderheid van die foto's zijn van boven de poolcirkel.
pi_57827879
Enne, ik reageer niet alleen op jou DTmaster he, ik geef wat algemene info
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:34:28 #35
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_57830609
Toffe fotoosch yootje.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:42:10 #36
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_57830766
Åh heb gelijk zin om ook weer naar het Noorden af te reizen...Eerst maar eens wat geld verdienen hier... Iemand toevallig ervaring met het werken als gids oid i Oslo?
pi_57835367
hahaha jaja i know Noorwegen is duur maar ja, kent iemand trouwens het P-Hotel in Bergen

het is niet duur maar hoe is het voor die prijs.
pi_57835386
daarnaast als julliehet niet kennen, welke hotels zijn ook goedkoop in bergen, waar hebben jullie zelf ervaring mee gehad.
pi_57847961
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:56 schreef DTmaster het volgende:
daarnaast als julliehet niet kennen, welke hotels zijn ook goedkoop in bergen, waar hebben jullie zelf ervaring mee gehad.
Je moet niet naar hotels gaan, ga naar een hostel.
  zaterdag 5 april 2008 @ 13:23:13 #40
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57848222
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:56 schreef DTmaster het volgende:
Check hostelworld.com voor hostels.

Heb zelf geen ervaring met hostels in Bergen. Had toen verblijf op een camping een stukje buiten Bergen . Bergen is een leuke stad, ook als het regent (leuke kroegjes in de stad) .
  Moderator zaterdag 5 april 2008 @ 13:37:23 #41
45833 crew  Fogel
pi_57848445
In de zomer worden kamers in sommige studentenflats in Bergen ook goedkoop per dag verhuurd. Zoek op "Fantoft sommerhotell". Fantoft studentby ligt een paar km van de stad af, maar is goed te doen te voet, en uiteraard gaan er ook bussen.
pi_57849209
Afhankelijk van wat je wil doen (stad of natuur bezoeken), kun je ook (een bed in) een hutje huren. Onder de 26 jaar kun je voor ik dacht NOK 280 lid worden in Oslo, en dan kun je alle hutjes in omgeving Oslo gratis gebruiken, en krijg je een korting op andere plaatsen in het land.
Zover ik weet zijn al deze hutjes voorzien van dekens, kussens, kaarsen wc-papier en een gasfornuis. Alleen zelf lakens en eten meenemen dus. Water haal je uit een beekje en de wc is een plank met gaten. Een beetje provisorisch maar erg Noors en gezellig. Met een algemene sleutel die je kunt lenen tegen een borg van 100NOK kun je alle hutjes in. Je hoeft niet te reserveren, maar dat is wel aan te raden als je per se een bed wil.

Meer info: http://www.turistforeningen.no/english/
  zondag 6 april 2008 @ 10:26:36 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57864408
DNT heeft verschillende soorten "hutten".
Van bemande "bijna" hotels, tot heel kleine onbemande hutjes met als enige aankleding een matras.
790 stuks zie ik staan! Hier staan meer details:
http://www.turistforeningen.no/english/cabin.php?search_string=&action=Search&lo_id=%25&fo_id=3610
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zondag 6 april 2008 @ 12:03:38 #44
45833 crew  Fogel
pi_57865872
Hier kan je een filmpje bekijken van 3 minuten waar je kan zien hoe de nieuwe opera in Oslo gebouwd wordt.
pi_57876316
dank je wel maar ik ga voor een hotel of een hostel

sugesties?

PS: bedankt voor de sites ben lekker aan het kijken.
pi_57957043
Gisteren kreeg ik een uitnodiging om in Oslo een tennistoernooi te spelen. Ik en enkele clubgenoten willen wel graag naartoe, maar we schrokken wel van het inschrijfgeld: 56 euro p.p. voor enkel en dubbel. In alle andere internationale toernooien betaalden we altijd rond 10-20 euro p.p. voor enkel en dubbel.
Is Noorwegen echt zo duur? Wat kost daar dan bijv. gemiddeld het eten, bijv. pizza of een glas cola of bier?
De hotel in het centrum die we vonden was niet zo duur: 125 euro per kamer per dag inclusief ontbijt (vier-personenkamer), dat betekent dus 125 euro voor 4 nachten. Dat valt mee, alleen die inschrijfgeld niet.
Ik ben nooit in Noorwegen geweest, daarom lijkt het me geweldig om een keer naar Oslo te gaan!
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 14:17:24 #47
45833 crew  Fogel
pi_57957214
Een pizza met een diameter van 30cm kost ongeveer 20-25¤, een met een diameter van 40cm kost 25-35¤. Dit is bij de ketens www.peppes.no en www.dolly.no. Er zijn ook wat goedkopere pizzas te krijgen bij vage tenten (zover ze nog niet door de keuringsdienst van waren gesloten zijn).
Een glas cola kost tussen de 4-8¤ voor 0,3-0,5 liter.
Bier, ook afhankelijk van waar je het koopt: in de meest vage tenten kan je al een halve liter voor 3,5-4¤ kopen, maar de normale prijs voor een halve liter is 6,5¤ (op de wat betere locaties is 10-11¤ ook geen uitzondering).
Voor een normaal geprijsd restaurant (een keten) met 'normaal' eten (dus geen culinaire hoogstandjes, maar ook geen crap), kijk hier http://egon.no/index.asp?L=&TAB=2&ID=1346&U=&Name=Meny&P=0
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 14:19:27 #48
45833 crew  Fogel
pi_57957259
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:40 schreef DTmaster het volgende:
dank je wel maar ik ga voor een hotel of een hostel

sugesties?

PS: bedankt voor de sites ben lekker aan het kijken.
http://www.ankerhostel.no/ ligt vrij centraal, maar wel in een 'belast gebied' (drugsgebruikers en alcoholisten op straat enzo)
pi_58131998
even informeren: als je in Bergen zit kan je dan binnen 1 1/2 uur vanuit Bergen een geschikte locatie vinden waarvanuit je kan wandelen, gewoon zodat ik echt een Canada gevoel krijg (hoge bergen, weinig mensen je weet het wel.

Thanx

PS: leuke natuur atracties mag ook
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:00:05 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_58159071
Eikedalen is een uurtje rijden volgens Googe Maps. Loop je daaro de bergen in.
Hier staan wel aardige foto's:
http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/englafjell.html
Mooie site voor als je bergschoenen meeneemt!!

[ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 19-04-2008 15:08:54 ]
pi_58187544
hahahah oke
  zondag 20 april 2008 @ 21:33:29 #52
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58188729
Hallo,Hoe zit het met Engels daar?Ik bedoel dan kunnen mensen daar Engels goed?Want ik spreek geen Noors .Of is dat niet moelijk te leren?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 20 april 2008 @ 21:59:22 #53
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_58189475
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:33 schreef Slappy het volgende:
Hallo,Hoe zit het met Engels daar?Ik bedoel dan kunnen mensen daar Engels goed?Want ik spreek geen Noors .Of is dat niet moelijk te leren?
Noren spreken - net als de inwoners van de rest van Scandinavië - fantastisch Engels. Krijgen het al vroeg op de lagere school en dat is te merken .

Na een paar dagen begrijp je trouwens al snel wat Noors .
  zondag 20 april 2008 @ 22:49:59 #54
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58191084
Lijkt beetje op Nederlands toch heb ik gehoord van sommige.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slappy op 20-04-2008 23:39:38 ]
  maandag 21 april 2008 @ 23:26:56 #55
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_58215363
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:59 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Noren spreken - net als de inwoners van de rest van Scandinavië - fantastisch Engels. Krijgen het al vroeg op de lagere school en dat is te merken .

Na een paar dagen begrijp je trouwens al snel wat Noors .
En met een beetje creatief tussen de regels door lezen zijn teksten ook prima te lezen
pi_58702024
Eind augustus naar Oslo Voor de eerste keer, dus erg benieuwd Wat mag ik absoluut niet missen?
  vrijdag 16 mei 2008 @ 17:29:20 #57
81283 ImHungryLetsGetATaco
Intelligenti pauca
pi_58709768
Ik ga deze zomer naar Noorwegen. Nu ben ik van plan een gletsjerwandeling te maken. Wie kan vertellen wat een mooie wandeling is, wat voor kleding (behalve stevige wandelschoenen) aan te trekken, etc? Ik heb al min of meer begrepen dat Blue Ice Walk op de Nigardsbreen erg mooi is. Aangezien ik een ervaren wandelaar ben (uitgezonderd op gletsjers dan), mag het een stevige wandeling zijn.
Shake'm U Won't Break'm
pi_58857291
Zo, mochten mensen in de zomer nog naar Bergen gaan, vertel al jullie plannen want ik zal vast wel weer een van de coolste hotspots vergeten zijn.
Ik land daar en kan alles alleen met de trein of bus (voet) doen dus helaas geen Noors Autobaan avontuur voor mij, weet iemand een Compensatie
pi_58857617
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 11:14 schreef Grunner het volgende:
Eind augustus naar Oslo Voor de eerste keer, dus erg benieuwd Wat mag ik absoluut niet missen?
Niemand ervaring met Oslo?
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 15:45:05 #60
45833 crew  Fogel
pi_58858624
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:08 schreef Grunner het volgende:

[..]

Niemand ervaring met Oslo?
Oslo
pi_58859214
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Oslo
Dank je. Die heb ik helemaal niet kunnen vinden. Vond het al raar dat er geen topic over was.
pi_59423837
even een vraagje,

Wat is de ervaring met lange afstand bussen. Is het normaal al ver vooruit te boeken of is het - tenzij er iets "abnormaals" te doen is - eigenilijk altijd goed te doen om op de dag zelf bij de chauffeur een kaartje te kopen?
  Moderator maandag 16 juni 2008 @ 09:40:22 #63
45833 crew  Fogel
pi_59424795
Sommige maatschappijen hebben een plaatsgarantie, wat wil zeggen dat ze gewoon een extra bus inzetten als de eerste vol is.
Bij de low-price maatschappijen hebben ze deze garantie niet, en daar kan je dus beter wel eerder boeken (ook omdat het dan bijvoorbeeld maar 49-99 kroon kost ipv 499)
pi_59425379
het gaat gewoon om een busticket van Nor-Way. weet je zo of die een plaatsgarantie hebben (en dan in heel Norrwegen)?
  maandag 16 juni 2008 @ 18:42:30 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59438666
quote:
Customer Service
We are here to help you!

Please read our frequently asked questions to see if you find the answer to your question. If not, don't hesitate to contact our customer service.

What is seat guarantee?
NOR-WAY Bussekspress offers a seat guarantee on all routes. This means that you are always guaranteed a seat on the bus, without making any reservations!
http://www.nor-way.no/wsp/nbe/frontend.cgi?session=6ca66271b7b6757cbe21a55ae4cac3&func=publish.show&table=PUBLISH&func_id=1080&amenu=1080&asubmenu=#

Over 2 weken zit ik er ook. (In Noorwegen)
Leuk in een truckerscafe in Denemarken kijken hoe NL Europameister wordt
  woensdag 2 juli 2008 @ 16:27:53 #66
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59844887
Hoi ik ga Vrijdag weg naar Noorwegen kom in Bergen aan(als het vliegtuig niet neerstoort ofzoiets).Kan je beetje zwemmen in meertjes daar?Of zitten die vol met walvissen?En weet iemand zwembad daar in Bergen?
pi_59845118
Kom ik je daar tegen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 2 juli 2008 @ 16:39:30 #68
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59845141
Meki ga je mee dan?
pi_59845236
als jij het wilt
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_59845592
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:27 schreef Slappy het volgende:
Hoi ik ga Vrijdag weg naar Noorwegen kom in Bergen aan(als het vliegtuig niet neerstoort ofzoiets).Kan je beetje zwemmen in meertjes daar?Of zitten die vol met walvissen?En weet iemand zwembad daar in Bergen?
D'r zitten Orka's (dat zijn roofdieren die dolfijnen en zeehonden - en dus ook mensen!! - eten) in een tiental van de honderd meertjes in Noorwegen.

Verder TVP want het lijkt me een prima Hike bestemming !
  Moderator woensdag 2 juli 2008 @ 18:35:14 #71
45833 crew  Fogel
pi_59847515
Orkas in meertjes
  woensdag 2 juli 2008 @ 19:57:33 #72
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59849184
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:59 schreef Xith het volgende:

[..]

D'r zitten Orka's (dat zijn roofdieren die dolfijnen en zeehonden - en dus ook mensen!! - eten) in een tiental van de honderd meertjes in Noorwegen.

Verder TVP want het lijkt me een prima Hike bestemming !
Zeg niet zo onzin lullen me buurvrouw zei net dat ze planten eten.
  woensdag 2 juli 2008 @ 20:12:06 #73
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59849523
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:43 schreef Meki het volgende:
als jij het wilt
Stuur maar pm anders word het hier chatbox denk ik
  zaterdag 5 juli 2008 @ 20:11:01 #74
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59913711
nvt

[ Bericht 87% gewijzigd door Slappy op 06-07-2008 09:44:10 ]
  zondag 6 juli 2008 @ 08:24:19 #75
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_59920965
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:27 schreef Slappy het volgende:
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 20:11 schreef Slappy het volgende:
Helaas na slechts 3 dagen heb ik besloten terug te gaan,Namelijk ik had complete tas met tent enzo mee(meer dan 25 kilo alleen de grote tas en kleine viel nog wel mee.Jammer vond het hier erg mooi,Alleen vond ik de prijzen best wel meevallen.
. En nu weer serieus verder met dit topic?

[ Bericht 0% gewijzigd door DR34M3R op 06-07-2008 10:12:28 ]
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  zondag 6 juli 2008 @ 09:43:35 #76
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59921231
Nah ik had veel te veel onzin meegenomen,Dus heb wat rotzooi weg gedaan.
Kan nu weer veder
  zondag 6 juli 2008 @ 09:44:45 #77
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59921245
Zit nu in Trondsheim is nu leker fris.
  zondag 6 juli 2008 @ 20:15:54 #78
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59932522
Ik zit nu een stukje boven Trondheim, richting Mosjoen.
Lekker weertje de laatste week. Alleen vanochtend even flinke regen in Trondheim
Foto van 10 minuten geleden: gratis wifi

Vanmiddag even wachten op veer van Holm naar Vennesund.

FFing campers met WAOAOW-ers overal.
Deze staat vooraan in de file op de Trollstigen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Hyperdude op 06-07-2008 23:15:10 ]
  zondag 6 juli 2008 @ 20:46:39 #79
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_59933383
quote:
Op zondag 6 juli 2008 20:15 schreef Hyperdude het volgende:
Ik zit nu een stukje boven Trondheim, richting Mosjoen.
Lekker weertje de laatste week. Alleen vanochtend even flinke regen in Trondheim
Foto van 10 minuten geleden: gratis wifi
[ afbeelding ]

Vanmiddag even wachten op veer van Holm naar Vennesund.
[ afbeelding ]

FFing campers met WAO-ers overal.
[ afbeelding ]

*droom*
  zondag 6 juli 2008 @ 21:30:48 #80
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59934669
Dat kan je met jouw naam wel in ieder topic posten.
Zal straks nog even een (bijna) real-time zonsondergangetje posten.
  zondag 6 juli 2008 @ 21:48:59 #81
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_59935208
quote:
Op zondag 6 juli 2008 21:30 schreef Hyperdude het volgende:
Dat kan je met jouw naam wel in ieder topic posten.
Hahaha, kan zijn. Maar Noorwegen heeft echt een speciaal plekje in mijn hart
  Moderator zondag 6 juli 2008 @ 22:31:18 #82
45833 crew  Fogel
pi_59936846
quote:
Op zondag 6 juli 2008 21:30 schreef Hyperdude het volgende:
Dan moet je nog een uurtje opblijven

Ik zal er binnenkort ook eens een of meerdere posten. De zon is nu een dappere poging aan het wagen om weer onder de horizon te komen en gaat daar het komende uur nog mee bezig zijn (en 03:22 komt ie weer boven de horizon uit).
  zondag 6 juli 2008 @ 23:11:14 #83
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59937972
Zonsondergang achter en paar heuveltjes begint wat eerder. Kwartiertje terug ongeveer.

Moderator zondag 6 juli 2008 @ 23:22:56 #84
45833 crew  Fogel
pi_59938227
Erg brakke foto die ik zo'n 5 minuten geleden met mobiele telefoon heb gemaakt (USB kabel van mijn fatsoenlijke camera ligt thuis).

(sorry, heb geen resize tools op deze PC)
  zondag 6 juli 2008 @ 23:28:30 #85
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_59938327
quote:
Op zondag 6 juli 2008 20:15 schreef Hyperdude het volgende:FFing campers met WAOAOW-ers overal.
[ afbeelding ]
Daar ben ik ook geweest
Heb vlak onder die brug gestaan
Toen konden we helaas niet verder omdat het wandelpad niet echt verantwoord was.

Die rotsen waren echt onwijs glad omdat dat vlak naast die waterval is.
  maandag 7 juli 2008 @ 11:31:01 #86
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59944023
Shit wil ik fotos posten is me usb kabel kwijt en Sony heeft weer geen standaard usb kabel voor hun cameras.
Ben nu in trondheim.
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 11:54:00 #87
45833 crew  Fogel
pi_59944481
Ga naar de winkel Mamoz in Mercursenteret op Kongensgt 8, daar hebben ze vast wel zo'n kabeltje voor je voor een schappelijke prijs.
  maandag 7 juli 2008 @ 14:45:36 #88
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59948428
Was bij zo fotozoek geweest bij bieb in de buurt.heb nu kabeltje,zal even kijken of ik wat kan uploaden die pc's hier zijn echt traag in de bieb dus.
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 14:54:59 #89
45833 crew  Fogel
pi_59948609
Als je een laptop bij je hebt, kan je onder andere bij Peppes Pizza en Jordbærpikene terecht voor gratis WLAN. En heeft je hotel geen internet??
  maandag 7 juli 2008 @ 15:01:21 #90
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59948756
Zit op camping zo rijk voor een hotel ben ik nou ook weer niet Nee mijn laptop kon niet meer mee tas was al over 20 kilo
  maandag 7 juli 2008 @ 15:10:04 #91
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_59948924
TVP, ik denk erover Noorwegen ook te bezoeken.
  maandag 7 juli 2008 @ 15:24:21 #92
Intelligenti pauca
pi_59949206
Nog drie weken en dan ga ik (voor de eerste keer) naar Noorwegen.
Shake'm U Won't Break'm
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 15:26:20 #93
45833 crew  Fogel
pi_59949242
quote:
Op maandag 7 juli 2008 15:24 schreef ImHungryLetsGetATaco het volgende:
Nog drie weken en dan ga ik (voor de eerste keer) naar Noorwegen.
Welke steden/delen van Noorwegen ga je bezoeken?
  maandag 7 juli 2008 @ 15:30:25 #94
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59949315
Fogel woon jij in Oslo?
  Moderator maandag 7 juli 2008 @ 15:35:22 #95
45833 crew  Fogel
pi_59949431
Nee, ik woon in Trondheim (maar ben daar momenteel niet).
  maandag 7 juli 2008 @ 16:02:28 #96
Intelligenti pauca
pi_59950051
Op dit moment is het plan om de boot van Hirsthals naar Kristiansand te nemen, en van hieruit via de kust/westkant van Noorwegen richting Trondheim rijden (dus via Stavanger, Bergen en Alesund). Aangezien ik 'slechts' 2.5 weken heb, wil ik vervolgens meer via het binnenland terugzakken naar Kristiansand. Maar een echt vaststaand plan heb ik nog niet, dus ik kan nog alle kanten op.
Shake'm U Won't Break'm
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:43:44 #97
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59967869
Is Bodø leuke stad\gebied?En hoe kom je daar het goedkoopst?
  Moderator dinsdag 8 juli 2008 @ 12:05:20 #98
45833 crew  Fogel
pi_59968467
IHLGAT: Klinkt als een OK grof plan, genoeg te zien op die route.

Slappy: In Bodø is verrekte weinig te doen, je bent er in een dag al uitgekeken. De omgeving is wel aardig, maar voor echt mooie natuur moet je verder naar Lofoten.
Je kan donderdag voor 299 NOK met de trein naar Bodø (normale prijs is net onder de 1000 kroon), boeken via www.nsb.no (en dan naar minipris ticket kijken). Vliegen kan ook voor ongeveer 300NOK, boeken via www.sas.no of www.wideroe.no. Maar als je toch gaat vliegen, vlieg dan meteen verder naar het noorden.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 12:12:53 #99
130803 Gripper
Get a grip
pi_59968649
Oh, een Noorwegen topic! Van 9 tot eind augustus gaan mijn vriendin en ik er 3 weken lang rondtrekken, Dovrefjell, Jotunheimen, Rondane, alles met de rugzak en wildkamperen.
Zij is een zeer ervaren Noorwegen-ganger, de afgelopen jaren heeft ze niet eens naar andere landen gekeken.. Afgelopen zomer in de Alpen was voor haar compleet nieuw en spannend, dus dit jaar ga ik eraan geloven: voor mij de eerste keer Noorwegen. Ik schat dat het me als buitenmens prima gaat bevallen
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 8 juli 2008 @ 14:04:50 #100
138914 Slappy
ambtenaar
pi_59971464
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 12:05 schreef Fogel het volgende:
IHLGAT: Klinkt als een OK grof plan, genoeg te zien op die route.

Slappy: In Bodø is verrekte weinig te doen, je bent er in een dag al uitgekeken. De omgeving is wel aardig, maar voor echt mooie natuur moet je verder naar Lofoten.
Je kan donderdag voor 299 NOK met de trein naar Bodø (normale prijs is net onder de 1000 kroon), boeken via www.nsb.no (en dan naar minipris ticket kijken). Vliegen kan ook voor ongeveer 300NOK, boeken via www.sas.no of www.wideroe.no. Maar als je toch gaat vliegen, vlieg dan meteen verder naar het noorden.
Ohhh waar heen dan precies?en is het daar koud?Ik was vanmidag bij nsb ja die naam doet me ergens aan denken... maar goed daar zag ik 1 voor 1000 kroon en eentje die pas om 23.00 ging voor 300 Kroon maakt het de tijdverschil iets uit voor de prijs dan ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')