abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 00:10:28 #1
45833 crew  Fogel
pi_60456968
De volgende fotos zijn een selectie van mijn twee tripjes binnen Noorwegen. Ik ben aan het testen geweest met mijn nieuwe Sigma 70-300 (maar er zitten ook een paar fotos met de kitlens van de 350D bij) en wil graag commentaren hoe ik beter met scherpte om kan gaan. Ik vond het erg lastig om een goede focus te krijgen met deze lens.
Andere tips hoe ik betere fotos kan maken zijn uiteraard ook welkom

Na het commentaar van de mod en de tips van de anderen, heb ik een selectie gemaakt van de fotos, deze een klein beetje bewerkt (meer crop, lichtinstellingen en de horizon recht).
De nieuwe selectie is als volgt (B voor bewerkt):

B1:

B2:

B3:

B4:

B5:

B6:

B7:

B8:

B9:

B10:

De onbewerkte fotos met de originele referentienummers staan nu als URL hier:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

[ Bericht 31% gewijzigd door Fogel op 31-07-2008 23:03:27 (Aantal gereduceerd en bewerkt.) ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_60460302
Het lijkt me een hele gave omgeving daaro Ik ga niet al je foto's aflopen maar gewoon wat algemene dingen roepen:

- Kijk goed naar je horizon.

Ik heb het idee dat een aantal subtiel scheef zijn. Verder staan er een heleboel in het midden.

- Kijk goed naar je voorgrond.

Een aantal van je zonsondergangen hebben een gigantisch donker stuk op de voorgrond (heeft ook te maken met die horizon in het midden). Door daar meer lucht te pakken krijg je al een interessantere foto. Verder zou je daar gebruik kunnen maken van graduele filters om je voorgrond nog iets op te lichten.

Bij #21 bijv. zou je dat bootje halverwege de foto goed kunnen gebruiken om je voorgrond interessanter te maken.

- Let op je compositie.

Probeer lijnen te vinden in het landschap die de kijker helpen de foto in te komen. Een goed voorbeeld is #5. Je hebt daar de kustlijn die zo naar het dorp loopt. Ik mis dat op een aantal andere foto's.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 31 juli 2008 @ 09:42:03 #3
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_60460926
Ik vind het nooit zo mooi om een wijde omgeving vast te willen leggen met een telezoom. Neem nu bijv. nr 5. die is volgens mij geschoten met de kitlens op groothoek? Geeft naar mijn idee een veel mooiere plaat/compositie dan nr. 20 waarbij er behoorlijk gezoomd is.

Je gebruikt naar mijn idee je telelens voor dingen waar hij niet voor bedoelt is. Met als enige uitzondering plaat 9.

Verder vind ik ze nogel vaak overbelicht, ik raad je aan de volgende keer je belichtingscompositie eens een 1/3 stop oid terug te schroeven.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 10:08:16 #4
45833 crew  Fogel
pi_60461343
Bedankt voor de commentaren!

De omgeving is zeer mooi, maar ik krijg dat als beginnende hobby-fotograaf niet fatsoenlijk op de plaat...

In de omgeving van foto 1t/m9 is het licht heel apart, dat heeft ermee te maken dat het maar een klein eiland is (200-300 inwoners relatief dicht op elkaar) waar het dichtsbijzijnde wat grotere eiland 10km verderop ligt (en het vaste land zo'n 40km). Veel weerkaatsing van licht dus.

Foto 11t/m20 + 22 zijn aan de kust gemaakt, maar daar was alleen in het westen water, en het oosten was land (incl bergen).

Foto 21 is aan het Trondheimsfjord gemaakt, net voor of net na zonsondergang (het wordt nog steeds niet donker hier).

Deze fotos zijn op geen enkele manier bewerkt, behalve dat ik ze verkleind heb en op een of twee fotos aan de bovenkant een stroomkabel weggeknipt.

De horizon is inderdaad iets waar ik niet zo op let of die recht is, maar ik zal binnenkort de horizon eens rechtzetten op deze fotos.
quote:
Verder zou je daar gebruik kunnen maken van graduele filters om je voorgrond nog iets op te lichten.
Hardware of software? Hoe werkt dat?
quote:
Je gebruikt naar mijn idee je telelens voor dingen waar hij niet voor bedoelt is. Met als enige uitzondering plaat 9.
Dat zijn dingen die ik graag hoor. Ik heb deze lens nu een maand en probeer een beetje uit te vinden hoe ik deze het beste kan gebruiken.
Heb hem voornamelijk genomen om fotos van mijn kinderen te kunnen maken als ze buiten spelen zonder dat ik te dicht bij moet komen (want dan stoppen ze met spelen). Het viel me op dat de autofocus van deze lens een stuk trager is dan de kitlens. Is dat normaal voor grotere lenzen?

Nummer 5 is op 18mm geschoten, #20 op 70mm.

Dat de fotos vaak overbelicht zijn viel me ook op, ik zal de instellingen eens nakijken en opnieuw proberen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Fogel op 31-07-2008 10:15:42 ]
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_60461751
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 10:08 schreef Fogel het volgende:
Deze fotos zijn op geen enkele manier bewerkt, behalve dat ik ze verkleind heb en op een of twee fotos aan de bovenkant een stroomkabel weggeknipt.

De horizon is inderdaad iets waar ik niet zo op let of die recht is, maar ik zal binnenkort de horizon eens rechtzetten op deze fotos.
[..]
In dat geval zou ik zeker nog even met PS aan de slag gaan. Horizonnetje rechtzetten, levels wat bijwerken. Je kan dan net wat meer pit in je foto's krijgen. Met name de eerste zou volgens mij wel eens heel gaaf kunnen worden
quote:
Hardware of software? Hoe werkt dat?
Lees dit artikel eens: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=24936
quote:
Dat zijn dingen die ik graag hoor. Ik heb deze lens nu een maand en probeer een beetje uit te vinden hoe ik deze het beste kan gebruiken.
Landschapjes en telezooms combineren best wel hoor Je moet ze alleen goed gebruiken. Bij #20 is het alleen nog een tikkie te ruim allemaal. Meer focussen op de bootjes en het huisje was beter geweest.

Kijk dit linkje eens. Ruben Smit (een NL natuurfotograaf) heeft wat kleine stukjes TV-programma op zijn site gezet. Hij doet het best leuk en misschien heb je er wat aan.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 31 juli 2008 @ 10:45:47 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60461988
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 00:10 schreef Fogel het volgende:
De volgende fotos zijn een selectie van mijn twee tripjes binnen Noorwegen. Ik ben aan het testen geweest met mijn nieuwe Sigma 70-300 (maar er zitten ook een paar fotos met de kitlens van de 350D bij) en wil graag commentaren hoe ik beter met scherpte om kan gaan. Ik vond het erg lastig om een goede focus te krijgen met deze lens.
MF is je vriend in dit geval, gewoon op oneindig zetten
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 10:54:25 #7
45833 crew  Fogel
pi_60462157
Hier zijn nog een paar zoomlens probeersels (uitsluitend verkleind, heb geen bewerkingstools op mijn werk-pc), gemaakt vanaf dezelfde locatie als foto 1:

23:

24:

25:

26:

Ik moet zeggen dat meeuwen (vogels in het algemeen) me sneller vervelen dan landschappen (omdat de achtergrond niet zo boeiend is). Van vliegende dieren vind ik eigenlijk alleen hommels leuk om op de foto te zetten omdat die in struiken en op bloemen zitten waardoor de achtergrond wat interessanter wordt.
  donderdag 31 juli 2008 @ 15:13:44 #8
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_60467679
Met zo'n hoeveelheid aan foto's nodigt het niet echt uit om commentaar te geven. We hebben als richtlijn dat je in een showcase tussen 2 en 10 foto's in je OP hebt. En dan mag je wel later in het topic nog eens een update doen, of een toevoeging. maar een hele lading aan foto's nodigt niet uit voor commentaar.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 23:04:49 #9
45833 crew  Fogel
pi_60477395
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:13 schreef Tha_Erik het volgende:
Met zo'n hoeveelheid aan foto's nodigt het niet echt uit om commentaar te geven. We hebben als richtlijn dat je in een showcase tussen 2 en 10 foto's in je OP hebt. En dan mag je wel later in het topic nog eens een update doen, of een toevoeging. maar een hele lading aan foto's nodigt niet uit voor commentaar.
OP Aangepast met minder (en nu wel bewerkte) fotos.
pi_60479302
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 23:04 schreef Fogel het volgende:

[..]

OP Aangepast met minder (en nu wel bewerkte) fotos.
Zitten aardige verbeteringen tussen volgens mij
pi_60683653
[img]http://C:\Users\Vroom\Desktop\Nieuwe map (2)\IMG_4535.jpg[/img
dit is een foto op de Hardangevida in nooregen waar de regen in de verte ziet
pi_60683736
http://fotowedstrijd.mijnalbum.nl/Panasonic2008/?a=1&fotoid=471
die vorige lukte niet maar deze kun je op een websit zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')