Onder fans van de tv-kraker Wie is de Mol? ontstond veel onrust en verwarring, maar de storm lijkt van korte duur. Omroep AvroTros onthulde niet per ongeluk het spelverloop van het nieuwe seizoen, zeggen de zogeheten ‘Molloten’. Zij vonden een plausibele verklaring voor de ‘technische fout’ waardoor de kandidatenpagina tijdelijk offline werd gehaald.
…
„Ik was ook even in de war”, zegt Sam de Man, die al jarenlang met zijn YouTubekanaal WIDMTV volgt en analyseert. „Tot ik wat ging speuren en tot de conclusie kwam dat per ongeluk het sjabloon van het vorige seizoen is gebruikt. Ik ben vrij zeker van mijn zaak”, aldus de Molloot, die zegt een medewerker van de WIDM-site én app (die deels aan elkaar zijn gelinkt) te kennen.
Zijn theorie: op de tijdelijk door AvroTros offline gehaalde pagina stond nog de ‘eindstand’ van de recent uitgezonden jubileumreeks, met Nathan Rutjes als Mol. Daar zijn vervolgens alle kandidaten van het komende seizoen overheen geplakt. In het rijtje stond Nasrdin Dchar op dezelfde positie als Rutjes, waardoor die eerste automatisch een groene vingerafdruk kreeg.
Ook het vermelde percentage is gelijk: zowel Dchar als Rutjes werd door 50 procent van de gebruikers verdacht als Mol. De nummer 2 verdachte van de vorige serie was Merel Westrik met 27 procent van de stemmen. Daar stond nu Milan van Dongen, eveneens goed voor 27 procent. Hetzelfde verhaal geldt voor de nummer 3 van toen: Loes Haverkort werd Matteo van der Grijn, allebei door 23 procent van de stemmers aangewezen als Mol.
‘Opgelucht ademhalen’Dat kan geen toeval meer zijn, zegt ook Nelleke Poorthuis van de populaire
Trust Nobody-podcast over Wie is de Mol? „Er ging waarschijnlijk iets mis aan de achterkant van de site. Dat gebeurde in 2022 ook al eens. Toen leek Glen Faria even de Mol, maar dat bleek uiteindelijk Everon Jackson Hooi te zijn. Dus ja, ik haal opgelucht adem. Sterker, ik maak me geen enkele zorgen meer.”
En Molloot Simon van Eek van het YouTubekanaal Siem: „Vrijwel elk seizoen zie ik wel zoiets gebeuren en nooit is het wat. Ik ga er volledig van uit dat het toeval is. De vingerafdrukken wisselden ook. Geraldine Kemper was kort ‘afvaller’ en stond even later ineens op groen. Waarschijnlijk waren ze gewoon alles nog aan het klaarzetten.” Sam de Man vult nog aan: „Het zou sneu zijn voor Nasrdin Dchar, maar als hij nu eens snel afvalt, weten we tenminste zeker dat AvroTros de boel niet verklapte.”
AvroTros gaat niet op de theorieën in, maar geeft wel een aanvulling op een eerder statement dat het spelverloop niet per abuis is verklapt. „Als woordvoerder communiceer ik zorgvuldig en naar waarheid. Wanneer ik aangeef dat dit niets te maken heeft met het spelverloop of dit seizoen, kunnen fans daarop vertrouwen.”