abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 juli 2013 @ 18:24:20 #251
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129438841
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 17:00 schreef erodome het volgende:

[..]

De oude west europeese traditie, daarin is het een beetje een mengelmoes waar veel oa ierse(wat we nu als keltische elementen zien, alhoewel de kelten van oorsprong een veel grotere verzameling van volkeren is) elementen in zitten omdat daar het een en ander van overgelevert is.
Als we in deze tijd kijken ken ik redelijk wat elementen van de cabot traditie, alhoewel ik haar verder te sterk feministisch vind. Verder is het een pogen een brug te slaan tussen het oude geloof en de moderne tijd, wat een lastige is.

Ik probeer wel zoveel mogelijk bij om en nabij deze omgeving te blijven, beperk me dus tot dat west europa. Heb ook wel kennis van wat elementen van bv de seneca indianen, maar dat is meer uit interesse hoe die oude geloven overeenkomen met elkaar, uit een zelfde bron afkomstig lijken te zijn.
Ik heb gedurende mijn verkansie dit boek Viking; zoon van het noorden gelezen. In het boek is de hoofdrolspeler een onvolwassen jongen op weg naar volwassenheid die latente vermogens heeft die behoren bij wat naar ik uit het boek heb mogen optekenen het Seidr-schap is.

Ben je bekend met dit Noordse natuurgeloof ? (als onderdeel van je eigen geloof of los ervan)

Ik zelf stond iig versteld over wederom een toevoeging in de inmiddels ellenlange lijst van verschillende geloven welke uiteindelijk allen neerkomen op hetzelfde alleen dan steeds gefilterd en begrepen door de ogen van elk respectievelijk geloof en tijdsgeest.
pi_129438877
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:31 schreef Hollander1000 het volgende:
Oude testament is Hebreeuws, stukken in het nieuwe testament is ook deel Hebreeuws ben met je eens dat Grieks ook in zit maar niet allemaal. De eerste scrol wat men vond was 50 jaar na Christus, dat was Hebreeuws en later vertaald naar Grieks.
Gelul !
pi_129438944
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Goddelijke inspiratie natuurlijk. De hand was menselijk, maar ze werd geleid door God.

En de 10 Geboden (beide sets) zijn natuurlijk door God zelf neergepend.
Meen je dat nu ?
pi_129439038
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Niet in z'n eentje. Aaron en veertig ouderlingen van de Israëlieten waren ook mee de berg op. Ze moesten wel vanaf een eindje toekijken.
En nu nog één greintje bewijs gevonden dat Mozes en co. ooit bestaan heeft. Dan praten we verder.
  zondag 28 juli 2013 @ 18:32:28 #255
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129439085
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Meen je dat nu ?
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:30 schreef ATON het volgende:

[..]

En nu nog één greintje bewijs gevonden dat Mozes en co. ooit bestaan heeft. Dan praten we verder.
Lol, ik speel maar advocaat van de duivel hé. :P
pi_129439465
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Lol, ik speel maar advocaat van de duivel hé. :P
Oef, ik dacht reeds dat je dit meende. :)
  zondag 28 juli 2013 @ 18:46:46 #257
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_129439502
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Oef, ik dacht reeds dat je dit meende. :)
Nee, helaas. Het waren wel serieuze vragen :{
pi_129439524
quote:
9s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Tijn het volgende:

[..]

:D
  zondag 28 juli 2013 @ 18:47:48 #259
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129439537
quote:
9s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het waren ook wel serieuze antwoorden. In de zin dat het de antwoorden zijn die ik gelovigen meermaals - oprecht - heb horen geven op die vragen.
  zondag 28 juli 2013 @ 18:49:20 #260
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_129439594
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het waren ook wel serieuze antwoorden. In de zin dat het de antwoorden zijn die ik gelovigen meermaals - oprecht - heb horen geven op die vragen.
Ja, I know. Maar dat zijn geen antwoorden die echt hout snijden natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 28-07-2013 18:56:48 ]
  zondag 28 juli 2013 @ 18:56:13 #261
37769 erodome
Zweefteef
pi_129439783
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe ik deze vraag moet lezen. Als ik met concrete vragen zit, noem eens wat... 'hoe vormen planeten zich?', dan ga ik eerst op zoek naar mensen die mogelijk kans maken om daar concreet iets over te zeggen. Daarna is het een kwestie van verifieren... zijn er meer mensen in hetzelfde vakgebied die tot dezelfde conclusie komen? Is het antwoord controversieel of algemeen geaccepteerd? Etc, etc.

Soms is de conclusie 'dat weten we eigenlijk niet echt', maar heel vaak blijkt er ook gewoon gedegen en relatief onbesproken onderzoek te bestaan waaruit een duidelijk antwoord volgt. In dat geval heb ik iets geleerd. :)

[..]

Ik kan niet zeggen dat ik in mijn dagelijks leven veel/vaak bezig ben met dingen die direct worden beinvloed door mijn visie op / kennis van natuurwetenschappen. Het is meer interesse dan een praktische aanpak.

PS: mijn complimenten voor je uitgebreide reactie van 16:31. Ik kom daar nog op terug. ;)
Mag ik de conclusie trekken dat je een analytisch mens bent?

Waar komt jouw openheid/nieuwschierigheid naar andermans wereld/denkbeelden vandaan? Komt dat ook weer voort uit het willen weten hoe dingen in elkaar steken?
Wat leer je ervan als je verdiept in andermans wereldbeeld, veranderd/verruimt het jouw wereldbeeld, of bevestigt het jouw wereld/denkbeeld?

Wat ik grappig vind, mits mijn conclusie over analytisch juist is, is dat het analytisch denken en het sociaal denken elkaar vaak in de weg zitten, maar dat is bij jou niet zozeer het geval, ik heb je er nog niet op kunnen "betrappen" iig. Waar komt die (mooie) combinatie vandaan?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 28 juli 2013 @ 18:59:50 #262
37769 erodome
Zweefteef
pi_129439897
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 17:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Op basis waarvan kies je delen uit geloven? Is dat à volonté, probeer je een consistent geloofssysteem te vormen, of een zo authentiek mogelijk geloofsbeeld, of nog iets anders?
Ik poog authentiek te zijn, traditioneel, voor zoverre dat overeenkomt met het moderne denken. Geheel en al authentiek is bijkans onmogelijk, er is zo weinig overgebleven van die oude kennis dat het om puzzelstukjes gaat die je zelf in elkaar moet passen, maar waar fikse gaten overblijven die je dan maar zelf in moet kleuren.

Dat dan als we het echt over het geloofsstuk hebben, het meer spirituele deel, het mystieke deel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 28 juli 2013 @ 19:08:16 #263
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129440150
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Mag ik de conclusie trekken dat je een analytisch mens bent?
Dat kun je wel zo omschrijven ja. :)

quote:

Waar komt jouw openheid/nieuwschierigheid naar andermans wereld/denkbeelden vandaan? Komt dat ook weer voort uit het willen weten hoe dingen in elkaar steken?
Zeker. Menselijk bewustzijn, religie, intelligentie, dat zijn een aantal van de zaken die de wetenschap nog niet of nauwelijks begrijpt. Daarom zijn ze extra interessant.

quote:

Wat leer je ervan als je verdiept in andermans wereldbeeld, veranderd/verruimt het jouw wereldbeeld, of bevestigt het jouw wereld/denkbeeld?
All of the above denk ik. Wat religie nu precies is, hoe het is ontstaan, waarom mensen religieus zijn, en wat de toekomst van religie is.. dat is allemaal behoorlijk onduidelijk, ook voor de wetenschap. Alles dat inzicht daarin kan verschaffen is wat mij betreft interessant.

quote:

Wat ik grappig vind, mits mijn conclusie over analytisch juist is, is dat het analytisch denken en het sociaal denken elkaar vaak in de weg zitten, maar dat is bij jou niet zozeer het geval, ik heb je er nog niet op kunnen "betrappen" iig. Waar komt die (mooie) combinatie vandaan?
:@

In elk geval bedankt voor het compliment! O+ *;

Het antwoord kan ik alleen naar gissen... mijn ouders waren onvervalste hippies, mijn vader was een natuukundige. Het grootste deel van mijn familie heeft sowieso wel interesse in natuurwetenschappen. Ik ben ermee opgegroeid denk ik. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 28 juli 2013 @ 19:12:06 #264
37769 erodome
Zweefteef
pi_129440289
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 17:35 schreef Molurus het volgende:

Communiceren met dieren is leuk, vooral omdat dat werkt met iets anders dan taal. Het is meer lichaamstaal, detecteren van gemoedstoestand, etc. Zo zijn honden bijvoorbeeld veel beter in het herkennen van gemoedstoestanden bij mensen dan mensen zelf. Dat vind ik absoluut fascinerend.
Dat is mijn grote passie in het leven, hetgeen waarmee ik me het meeste bezig hou. Alleen vind ik graag het wiel hierin opnieuw uit, vanuit mijn eigen visie en ervaringen. Natuurlijk mag ik me ook graag verdiepen in wat anderen erover te zeggen hebben, maar hands on werken hiermee is wat me echt drijft in dit leven.

quote:
Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat zit met het leren van bijvoorbeeld woorden die gemoedstoestanden aanduiden? Als die gemoedstoestanden puur innerlijke verschijnselen zijn, hoe kun je dan ooit een kind de betekenis van zulke woorden leren? De enige uitweg die ik daar zie is veronderstellen dat ze zich niet beperken tot die innerlijke wereld, maar dat er zichtbare verbanden zijn met de waarneembare wereld.

[..]

Klopt, ze staan niet los van elkaar.
Met die laatste zin beantwoord je de vraag die je stelt.
Wat dieren zo sterk maakt hierin is dat ze zoveel beter zijn in die subtiele lichaamstaal beoordelen, wat een taal zonder leugens is(is in de werkelijkheid iets genuanceerder, maar ok).
Maar wbt woorden om de gemoedstoestand uit te leggen van vooral aan ander, let maar eens op hoe vaak dat fout gaat. Ik heb het een dier nog nooit fout zien doen. Dat maakt ze ontzettend waardevol in het werken met mensen.

quote:
Tot zover een (vrij uitgebreide) uitleg van jouw ervaringen met meditatie, waarvoor mijn dank. Maar daarmee heb ik eigenlijk nog geen antwoord op een concrete vraag die mij bezighield: hoe kom je eigenlijk tot de overtuiging dat - zoals je zegt - alles 'bezield' is? (En dan niet alleen wezens die tot bewustzijn in staat zijn.)

Want tot zover vertel je me eigenlijk niets dat ook maar een beetje controversieel is in wetenschappelijke zin of uberhaupt als een geloof kan worden bestempeld.
Het overgrote deel is dan ook niet controversieel. Dat zit hem voornamelijk in goden die wezens op zichzelf zijn en manifistatie's van bepaalde krachten en processen. Maar ook in het geloof in de ziel.
Daar kom ik echt geheel en al op het terrein van geloof, het is een waarheid die ik voel, echt heel sterk voel en ervaar vanuit mijn wereldbeeld.
  zondag 28 juli 2013 @ 19:23:22 #265
37769 erodome
Zweefteef
pi_129440704
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:24 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik heb gedurende mijn verkansie dit boek Viking; zoon van het noorden gelezen. In het boek is de hoofdrolspeler een onvolwassen jongen op weg naar volwassenheid die latente vermogens heeft die behoren bij wat naar ik uit het boek heb mogen optekenen het Seidr-schap is.

Ben je bekend met dit Noordse natuurgeloof ? (als onderdeel van je eigen geloof of los ervan)

Ik zelf stond iig versteld over wederom een toevoeging in de inmiddels ellenlange lijst van verschillende geloven welke uiteindelijk allen neerkomen op hetzelfde alleen dan steeds gefilterd en begrepen door de ogen van elk respectievelijk geloof en tijdsgeest.
Ik ben er niet geheel en al bekend mee, maar het heeft wel raakvlakken met wat ik geloof. Neem bv freya, die kennen we vanuit hier natuurlijk ook. Al die geloven zijn verwant met elkaar, maar aangepast aan vooral de plek van wonen, aan de daar heersende natuur. En natuurlijk het voortschrijdend inzicht.

Zo is ook wat ik tot nu toe heb gezien van de verschillende indianenstammen(niet dat ik ze allemaal heb bekeken, maar de paar) qua geloof vrij gelijk aan wat ik geloof, vooral de bron waar dat vandaan komt dan. Neem bv het medicijnwiel wat je bij veel indianenstammen tegenkomt. De 4 hoofdspaken kennen wij ook, wij hebben er alleen nog 4 aan toegevoegt die te maken hebben met het ritme van de hier heersende natuur en de weerslag die dat op de mens heeft. Wij noemen het het wiel van het jaar ipv het medicijnwiel.

De bron van al die geloven is oeroud, gaat verder terug dan dat we kennis ervan hebben, gaat echt de pre-historie in, naar het ontstaan van de (moderne) mens en misschien zelfs wel verder.
Ik hoop dat het ooit mogelijk wordt om tot die kern door te dringen, maar dat is zo in nevelen gehuld dat ik bang ben dat dat er niet in zal zitten.
  zondag 28 juli 2013 @ 19:38:07 #266
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129441276
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 15:19 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

_O_ _O-
en ook nog gewoon antwoord krijgen he? Dat zet je toch wel aan het denken...
  zondag 28 juli 2013 @ 19:45:01 #267
323401 Kijkertje
met filter
pi_129441575
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 19:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

en ook nog gewoon antwoord krijgen he? Dat zet je toch wel aan het denken...
Ja wonderlijk. Hij bleef daarna volhouden dat hij het echt begrepen had maar het behoefde geen antwoord want je vraag was offtopic _O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 28 juli 2013 @ 19:45:33 #268
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129441594
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 15:59 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]

Atheïsme is een onderdeel van Humanisme en democratie valt onder hun geloof van doen.
Over zie je nieuwe wetten komen en steeds meer Gods wetten worden verwijderd door Humanisme.
Omdat Gods wetten soms absurd zijn?

Trouwens: het humanisme verwijdert geen wetten.
  zondag 28 juli 2013 @ 19:57:48 #269
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129441995
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:39 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]
Dus Atheisme is religie, daarom is ook mijn kritiek op Atheïsme dat zij ontkennen dat zij een religie aanhangen en dat vind ik gewoon gevaarlijk.
Dat roep je nu al eeuwen. Geef eens een objectieve bron die dat bevestigt. Ik kan ze niet vinden.

A-theisme wil zeggen dat je a-religieus bent. Die hebben geen god, geen kerk, geen geboden of verboden, geen heilig boek, geen leiders en zeker geen aanbidding. En ook geen antwoord op de vraag hoe alles is ontstaan. Daar houdt humanisme zich niet mee bezig.
  zondag 28 juli 2013 @ 20:00:49 #270
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129442119
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Goddelijke inspiratie natuurlijk. De hand was menselijk, maar ze werd geleid door God.

En de 10 Geboden (beide sets) zijn natuurlijk door God zelf neergepend.
Nee, eentje door Mozes. (Ex 34)
  zondag 28 juli 2013 @ 20:04:08 #271
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129442235
quote:
9s.gif Op zondag 28 juli 2013 17:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik quote mezelf niet graag, maar als ik dit topic (en ook voorgaande delen) teruglees dan is deze conclusie onontkoombaar. En ik vind dat persoonlijk een heel treurige conclusie eigenlijk.
Troost je dan in de wetenschap dat je conclusie geen juiste weergave is van de realiteit in en om ons heen maar troost je tevens in de gedachte dat dit bezoedelde topic binnen een paar posts niet veel meer zal doen dan ruimte innemen op een van de door FoK gebruikte servers. ;)
  zondag 28 juli 2013 @ 20:11:45 #272
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129442535
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De schrijver ja. En dat is God. En die zou nooit tegen je liegen. Dus het klopt. Q.E.D. bitch.

[..]

Niet in z'n eentje. Aaron en veertig ouderlingen van de Israëlieten waren ook mee de berg op. Ze moesten wel vanaf een eindje toekijken.
Nou...nee. Weinig mensen, zelfs christenen niet, kennen Exodus 34.

Mozes gaat voor de tweede keer de berg op om stenen tafelen te maken. Niemand mag mee, zelfs het vee moet van de berg af.
quote:
Ex 34:3 Laat niemand met je mee naar boven gaan, op de hele berg mag niemand te zien zijn, en ook de schapen, geiten en runderen mogen niet in de nabijheid van de berg grazen.’
Mozes krijgt vervolgens 10 zeer merkwaardige geboden (anders dan die in de kerk worden voorgelezen) die hij op moet schrijven op de tafelen. Daar doe hij 40 dagen over, zonder eten en drinken.

Deze stenen tafelen zijn uiteindelijk in de ark des verbonds gekomen en geen hond houdt zich er aan. :)
pi_129446702
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:24 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik heb het boek niet gelezen, maar inderdaad in veel geloven en religies en culturen vindt je hetzelfde terug. Alsof er een oerreligie is geweest die steeds meer verwaterd is. Dat is ook wat ik geloof en daar heb ik al verschillende bewijzen voor gezien. Zelfs de grote religies hebben meer met elkaar gemeen dan veel mensen weten. Heel interessant om te lezen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')