Ik heb gedurende mijn verkansie dit boek Viking; zoon van het noorden gelezen. In het boek is de hoofdrolspeler een onvolwassen jongen op weg naar volwassenheid die latente vermogens heeft die behoren bij wat naar ik uit het boek heb mogen optekenen het Seidr-schap is.quote:Op zondag 28 juli 2013 17:00 schreef erodome het volgende:
[..]
De oude west europeese traditie, daarin is het een beetje een mengelmoes waar veel oa ierse(wat we nu als keltische elementen zien, alhoewel de kelten van oorsprong een veel grotere verzameling van volkeren is) elementen in zitten omdat daar het een en ander van overgelevert is.
Als we in deze tijd kijken ken ik redelijk wat elementen van de cabot traditie, alhoewel ik haar verder te sterk feministisch vind. Verder is het een pogen een brug te slaan tussen het oude geloof en de moderne tijd, wat een lastige is.
Ik probeer wel zoveel mogelijk bij om en nabij deze omgeving te blijven, beperk me dus tot dat west europa. Heb ook wel kennis van wat elementen van bv de seneca indianen, maar dat is meer uit interesse hoe die oude geloven overeenkomen met elkaar, uit een zelfde bron afkomstig lijken te zijn.
Gelul !quote:Op zondag 28 juli 2013 16:31 schreef Hollander1000 het volgende:
Oude testament is Hebreeuws, stukken in het nieuwe testament is ook deel Hebreeuws ben met je eens dat Grieks ook in zit maar niet allemaal. De eerste scrol wat men vond was 50 jaar na Christus, dat was Hebreeuws en later vertaald naar Grieks.
Meen je dat nu ?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Goddelijke inspiratie natuurlijk. De hand was menselijk, maar ze werd geleid door God.
En de 10 Geboden (beide sets) zijn natuurlijk door God zelf neergepend.
En nu nog één greintje bewijs gevonden dat Mozes en co. ooit bestaan heeft. Dan praten we verder.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Niet in z'n eentje. Aaron en veertig ouderlingen van de Israëlieten waren ook mee de berg op. Ze moesten wel vanaf een eindje toekijken.
quote:
Lol, ik speel maar advocaat van de duivel hé.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:30 schreef ATON het volgende:
[..]
En nu nog één greintje bewijs gevonden dat Mozes en co. ooit bestaan heeft. Dan praten we verder.
Oef, ik dacht reeds dat je dit meende.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Lol, ik speel maar advocaat van de duivel hé.
quote:Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, helaas. Het waren wel serieuze vragen
Het waren ook wel serieuze antwoorden. In de zin dat het de antwoorden zijn die ik gelovigen meermaals - oprecht - heb horen geven op die vragen.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, helaas. Het waren wel serieuze vragen
Ja, I know. Maar dat zijn geen antwoorden die echt hout snijden natuurlijk.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het waren ook wel serieuze antwoorden. In de zin dat het de antwoorden zijn die ik gelovigen meermaals - oprecht - heb horen geven op die vragen.
Mag ik de conclusie trekken dat je een analytisch mens bent?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe ik deze vraag moet lezen. Als ik met concrete vragen zit, noem eens wat... 'hoe vormen planeten zich?', dan ga ik eerst op zoek naar mensen die mogelijk kans maken om daar concreet iets over te zeggen. Daarna is het een kwestie van verifieren... zijn er meer mensen in hetzelfde vakgebied die tot dezelfde conclusie komen? Is het antwoord controversieel of algemeen geaccepteerd? Etc, etc.
Soms is de conclusie 'dat weten we eigenlijk niet echt', maar heel vaak blijkt er ook gewoon gedegen en relatief onbesproken onderzoek te bestaan waaruit een duidelijk antwoord volgt. In dat geval heb ik iets geleerd.
[..]
Ik kan niet zeggen dat ik in mijn dagelijks leven veel/vaak bezig ben met dingen die direct worden beinvloed door mijn visie op / kennis van natuurwetenschappen. Het is meer interesse dan een praktische aanpak.
PS: mijn complimenten voor je uitgebreide reactie van 16:31. Ik kom daar nog op terug.
Ik poog authentiek te zijn, traditioneel, voor zoverre dat overeenkomt met het moderne denken. Geheel en al authentiek is bijkans onmogelijk, er is zo weinig overgebleven van die oude kennis dat het om puzzelstukjes gaat die je zelf in elkaar moet passen, maar waar fikse gaten overblijven die je dan maar zelf in moet kleuren.quote:Op zondag 28 juli 2013 17:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Op basis waarvan kies je delen uit geloven? Is dat à volonté, probeer je een consistent geloofssysteem te vormen, of een zo authentiek mogelijk geloofsbeeld, of nog iets anders?
Dat kun je wel zo omschrijven ja.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Mag ik de conclusie trekken dat je een analytisch mens bent?
Zeker. Menselijk bewustzijn, religie, intelligentie, dat zijn een aantal van de zaken die de wetenschap nog niet of nauwelijks begrijpt. Daarom zijn ze extra interessant.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:56 schreef erodome het volgende:
Waar komt jouw openheid/nieuwschierigheid naar andermans wereld/denkbeelden vandaan? Komt dat ook weer voort uit het willen weten hoe dingen in elkaar steken?
All of the above denk ik. Wat religie nu precies is, hoe het is ontstaan, waarom mensen religieus zijn, en wat de toekomst van religie is.. dat is allemaal behoorlijk onduidelijk, ook voor de wetenschap. Alles dat inzicht daarin kan verschaffen is wat mij betreft interessant.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:56 schreef erodome het volgende:
Wat leer je ervan als je verdiept in andermans wereldbeeld, veranderd/verruimt het jouw wereldbeeld, of bevestigt het jouw wereld/denkbeeld?
quote:Op zondag 28 juli 2013 18:56 schreef erodome het volgende:
Wat ik grappig vind, mits mijn conclusie over analytisch juist is, is dat het analytisch denken en het sociaal denken elkaar vaak in de weg zitten, maar dat is bij jou niet zozeer het geval, ik heb je er nog niet op kunnen "betrappen" iig. Waar komt die (mooie) combinatie vandaan?
Dat is mijn grote passie in het leven, hetgeen waarmee ik me het meeste bezig hou. Alleen vind ik graag het wiel hierin opnieuw uit, vanuit mijn eigen visie en ervaringen. Natuurlijk mag ik me ook graag verdiepen in wat anderen erover te zeggen hebben, maar hands on werken hiermee is wat me echt drijft in dit leven.quote:Op zondag 28 juli 2013 17:35 schreef Molurus het volgende:
Communiceren met dieren is leuk, vooral omdat dat werkt met iets anders dan taal. Het is meer lichaamstaal, detecteren van gemoedstoestand, etc. Zo zijn honden bijvoorbeeld veel beter in het herkennen van gemoedstoestanden bij mensen dan mensen zelf. Dat vind ik absoluut fascinerend.
Met die laatste zin beantwoord je de vraag die je stelt.quote:Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat zit met het leren van bijvoorbeeld woorden die gemoedstoestanden aanduiden? Als die gemoedstoestanden puur innerlijke verschijnselen zijn, hoe kun je dan ooit een kind de betekenis van zulke woorden leren? De enige uitweg die ik daar zie is veronderstellen dat ze zich niet beperken tot die innerlijke wereld, maar dat er zichtbare verbanden zijn met de waarneembare wereld.
[..]
Klopt, ze staan niet los van elkaar.
Het overgrote deel is dan ook niet controversieel. Dat zit hem voornamelijk in goden die wezens op zichzelf zijn en manifistatie's van bepaalde krachten en processen. Maar ook in het geloof in de ziel.quote:Tot zover een (vrij uitgebreide) uitleg van jouw ervaringen met meditatie, waarvoor mijn dank. Maar daarmee heb ik eigenlijk nog geen antwoord op een concrete vraag die mij bezighield: hoe kom je eigenlijk tot de overtuiging dat - zoals je zegt - alles 'bezield' is? (En dan niet alleen wezens die tot bewustzijn in staat zijn.)
Want tot zover vertel je me eigenlijk niets dat ook maar een beetje controversieel is in wetenschappelijke zin of uberhaupt als een geloof kan worden bestempeld.
Ik ben er niet geheel en al bekend mee, maar het heeft wel raakvlakken met wat ik geloof. Neem bv freya, die kennen we vanuit hier natuurlijk ook. Al die geloven zijn verwant met elkaar, maar aangepast aan vooral de plek van wonen, aan de daar heersende natuur. En natuurlijk het voortschrijdend inzicht.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:24 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik heb gedurende mijn verkansie dit boek Viking; zoon van het noorden gelezen. In het boek is de hoofdrolspeler een onvolwassen jongen op weg naar volwassenheid die latente vermogens heeft die behoren bij wat naar ik uit het boek heb mogen optekenen het Seidr-schap is.
Ben je bekend met dit Noordse natuurgeloof ? (als onderdeel van je eigen geloof of los ervan)
Ik zelf stond iig versteld over wederom een toevoeging in de inmiddels ellenlange lijst van verschillende geloven welke uiteindelijk allen neerkomen op hetzelfde alleen dan steeds gefilterd en begrepen door de ogen van elk respectievelijk geloof en tijdsgeest.
Ja wonderlijk. Hij bleef daarna volhouden dat hij het echt begrepen had maar het behoefde geen antwoord want je vraag was offtopicquote:Op zondag 28 juli 2013 19:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en ook nog gewoon antwoord krijgen he? Dat zet je toch wel aan het denken...
Omdat Gods wetten soms absurd zijn?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:59 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Atheïsme is een onderdeel van Humanisme en democratie valt onder hun geloof van doen.
Over zie je nieuwe wetten komen en steeds meer Gods wetten worden verwijderd door Humanisme.
Dat roep je nu al eeuwen. Geef eens een objectieve bron die dat bevestigt. Ik kan ze niet vinden.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:39 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Dus Atheisme is religie, daarom is ook mijn kritiek op Atheïsme dat zij ontkennen dat zij een religie aanhangen en dat vind ik gewoon gevaarlijk.
Nee, eentje door Mozes. (Ex 34)quote:Op zondag 28 juli 2013 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Goddelijke inspiratie natuurlijk. De hand was menselijk, maar ze werd geleid door God.
En de 10 Geboden (beide sets) zijn natuurlijk door God zelf neergepend.
Troost je dan in de wetenschap dat je conclusie geen juiste weergave is van de realiteit in en om ons heen maar troost je tevens in de gedachte dat dit bezoedelde topic binnen een paar posts niet veel meer zal doen dan ruimte innemen op een van de door FoK gebruikte servers.quote:Op zondag 28 juli 2013 17:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik quote mezelf niet graag, maar als ik dit topic (en ook voorgaande delen) teruglees dan is deze conclusie onontkoombaar. En ik vind dat persoonlijk een heel treurige conclusie eigenlijk.
Nou...nee. Weinig mensen, zelfs christenen niet, kennen Exodus 34.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De schrijver ja. En dat is God. En die zou nooit tegen je liegen. Dus het klopt. Q.E.D. bitch.
[..]
Niet in z'n eentje. Aaron en veertig ouderlingen van de Israëlieten waren ook mee de berg op. Ze moesten wel vanaf een eindje toekijken.
Mozes krijgt vervolgens 10 zeer merkwaardige geboden (anders dan die in de kerk worden voorgelezen) die hij op moet schrijven op de tafelen. Daar doe hij 40 dagen over, zonder eten en drinken.quote:Ex 34:3 Laat niemand met je mee naar boven gaan, op de hele berg mag niemand te zien zijn, en ook de schapen, geiten en runderen mogen niet in de nabijheid van de berg grazen.’
Ik heb het boek niet gelezen, maar inderdaad in veel geloven en religies en culturen vindt je hetzelfde terug. Alsof er een oerreligie is geweest die steeds meer verwaterd is. Dat is ook wat ik geloof en daar heb ik al verschillende bewijzen voor gezien. Zelfs de grote religies hebben meer met elkaar gemeen dan veel mensen weten. Heel interessant om te lezen.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:24 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik heb gedurende mijn verkansie dit boek Viking; zoon van het noorden gelezen. In het boek is de hoofdrolspeler een onvolwassen jongen op weg naar volwassenheid die latente vermogens heeft die behoren bij wat naar ik uit het boek heb mogen optekenen het Seidr-schap is.
Ben je bekend met dit Noordse natuurgeloof ? (als onderdeel van je eigen geloof of los ervan)
Ik zelf stond iig versteld over wederom een toevoeging in de inmiddels ellenlange lijst van verschillende geloven welke uiteindelijk allen neerkomen op hetzelfde alleen dan steeds gefilterd en begrepen door de ogen van elk respectievelijk geloof en tijdsgeest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |